J 8i| de üitïo fing van esn grootsch werk. Behalve de leden waren vele genoodigden aanwezig ZUIDSCHARWOUIHB- De Burgemeester van Zuidscliarwoude heeft een gou den medaille geschonken voor het dit jaar te houden Concours voor fanfarekorpsen en harmonicgezcbehap- pe*. LANQEDIJK. Door de afd. Langedijk van Volksonderwijs zijn de bewoners opgeroepen om een Floralia-veroenigfng le stichten. W.ij vernemen, dat heel wat belangstelling be staat voor een dergelijke verocniging. ZUIDSCHARWGUDE. liet Bestuur en Raad van Toezicht van de Boeren leenbank te Zuidschanvoude hebben, onder nadere goed keuring van de ledenvergadering, besloten de reaitc der spaargelden op 4 pet., die der voorschotten op 5 pet. tc brengen. 8t. maartensbrug. Donderdagavond j I. hield de vcrceniging Nut en Ge- laoegén alhier een vergadering in het lokaal van der* heer I- de Beurs Aanwezig waren 9 leden. Nadat voorzitter de vergadering met een woord van welkom had gcopc.fld, volgde voorlezing en goedkeuring van de no'ulen der vorige bijeenkomst Aan de o:do was bespreking van de werkzaamheden der volgende bijeen komst Voorzitter kon tot zijn genoegen reeds meêdeu- dat dc rederijkerskamer „Onderneming" zoo fno- gelijk een tooncelslukje zal opvoeren en "de zangver- eeniging „Harmonie",, onder directie varf den heer Voorthuizen, ccnlgc liederen zal ten beste geven. De heer I> Koning was weder bereid voor muziek te zorgen, de hetfr W. Swarthof voor een tableau, terwijl de heer De Beurs eenige nummers op 'de pathéfoon zou laten hooren. Ook zal een lezing worden gehouden en vermoe delijk eenige voordra cl* ten. Aan slof dus geen gebrek. Verder werd besloten de volgende bijeenkomst te hou den op Donderdag 12 Februari aanstaande. «ij dc rondvraag spraken eenjge leden hun genoegen wit over den uitstekenden afloop der vorige bijeen komst. Niels meer te behandelen zijnde, sloot voor zitter met een woord van dank voor de medewerking de vergadering. 8t. maartensbrug. Dc heer C. Spierdijk alhier is benoemd tot schatter •voor de pcrsoneele belasting voor de gemeenten: Scha- gen, St. Maarten, Nieuwe Niedorp, Oude Nieddorp, •Winkel, Barsingerhorn, en Petten. van ewljcksluis. De vereenigiog „Nut en Genoegen" alhier hield Woens dag 7 Januari eene bijeenkomst met dames. Er waren aanwezig 47 dames en 40 heeren. Na opening, lezing ten goedkeuring der notulen, verkreeg de heer G. Meu- lenveld het woord, tot het houden zijner lezing, waar naar met aandacht werd geluisterd en die zeer zeker voldeed, blijkbaar uit het applaus der aanwezigen. Ook Öe heer J. Tijsen Pz. had veel succes met zijne bijdrage. JNa het optreden van genoemde heeren, wendden diö aanwezigen nog aangenaam bezig gehouden doof voor wachten van de dames J. Rossen, A. Rotgans, K. Jansen en Kooijinan, en door die van de heeren Swierts, P. ^Woudenberg, J. Groet, J. Rentenaar, P. Vogelenzang en A. Eriks.. In de pauze zorgde de heer A. Raap iioor vioolspel voor eene aangename afwisseling, die pp hoogen prijs werd gesteld, Uit het bovenstaande valt pp te maken, dat alle aanwezigen een pretligen avond hebben doorgebracht db motor-ontploffing tb 's-gravenhage. Br heeft te 's-Gravenhage een ontploffing plaats gehad met een aan do Trekvaart liggende motorboot. Bet Hdbld. meldt daaroverde volgende| hijzonderhe- lea. Gistermiddag tegen drie uur werd de omgeving va,n, Hen Trekweg opgeschrikt door een hevi'gen knal. Er bleek een ontzettend ongeluk gebeurd te zijn aa,n feoord van een in reparatie zijnde ijzeren pakschuit Vtui den motorbootdienst Amsterdam-Rotterdam, welk schip lag op de helling van de scheepsmakerij der tlrma Van der Straaten en Van den Brink aan den Trek vliet. In deze schuit was een herstelling aange bracht door werklieden van bedoelde firma aan den ruw-oliemotor van de schuit. Toen uu gistermiddag in tegenwoordigheid van der. machinist-schipper der schuit en een viertal werk lieden der scheepsmakerij de gerepareerde motor aan gezet werd, had eensklaps een hevige explosie plaats. De olietank sloeg geheel uit elkaar, terwijl de ont wikkeling van de gassen zoo hevig wa©,. dat het ijze- )ren ruimsebot tusschen, machinekamer en ruim geheel «atteen, sloeg en zware ijzeren stukken, ver in de rond te werden weggeslingerd. Alle vijf personen, die zich in de machinekamer bevonden, waren er verschrikkelijk aan toe. Gruwe lijk verminkt werden zij. door hun uit de fabriek toe- stellende kameraden en patroons gevonden. Eén van bet ongelukkige vijftal, de machinist-schipper Dirk v. leeuwen, van Rotterdam, bleek op slag te zijn ge dood. Hem waren beide beenen opengereten en door ifl« ijzeren platen als bet ware afgekneld, terwijl zijn aangezicht door brandwonden onherkenbaar was ge maakt. De vier andere personen, allen werklieden der scheepmaker ij, nj. de werkmeester De Graaf, de monteurs Busser en Nieman ©n de smid Romijn, Wraren hoogst ernstig verwond- Van De Graaf was een ffter voeten weggeslagen, terwijl hij tevens niet brand wonden aan hoofd en boyenlichaam was overdekt; van een der anderen was een arm afgerukt, zoodat bet geheel in de vernield© machineruimte een aller- vreeselijkst schouwspel' opleverde. Hoewel ontzet door den droeven aanblik, deed ieder der toegesnelden toch zoo spoedig mogelijk, al •wat hij "doen kon, om de verminkte makkers van bit de schuit naai- het fabrieksgebouw te dragen. Daar werden zij in de kantoorlokalen op de vloeren neergelegd; smartelijk was het gekreun der ongeluk kige n.. Spoedig waren op telefonische waarschuwingen de «doktoren Le Grave en Tasset van den gemeente lijken, eer&te-h ulpdiierst met autoziekenwagens en Verplegend personeel op de plaats der ramp aanwe- »ig, om de gekwetsten te verbinden en voor hunne overbrenging naar het Gemeenteziekenhuis zorg te dragen. Inmiddels was ook een R.-K. geestelijke uit de naburige gemeente Rijswijk ter plaatse gekomen, om eoo noodig geestelijken bijstand te verkenen. Het lijk van den machinist-schipper Van Leeuwen werd op last van den commissaris van politie, den heer Dietz die aanstonds met eenige politie-amb- tenaren en -beambten op het terrein aanwezig was tot het instellen va,n een voorloopig onderzoek naar tien omvang ©n de vermoedelijke ooi-zaak van het ■onheil naar de Algemeene Begraafplaats overge bracht. teneinde voor eed gerechtelijke sectie te worden bewaard. Door een ter plaatse aanwezige deskundige uit Rotterdam werd ajs vermoeden uitgesproken, dat waarschijnlijk het ontbreken van een kogeltje in de olieleiding van den motor de oorzaak is geweest vtan de ontploffing. Door het niet aanwezig zijn van dat kogeltje zou nl. de explosievlam zich door de leiding hebben voortgeplant tot in de tank en zich daar heb ben medegedeeld aan de zich daar ontwikkeld heb bende gassen. Van belang was hierbij ook, dat de tank slechts tien hier olie bevatte en m.a.w.. slechts voor een klein gedeelte was gevuld met olie. Door het vlam vatten der gassen zou de tank uilt elkan der geslagen zijn met de vorengemeld© hoogst treu rige gevolgen,, Ook achtte dezelfde deskundige het met onmoge lijk, dat in de tank een lek is geweest, en doordat er misschien licht is gehouden bij de tank voor bet opsporen van ©©d lek de ontploffing is veroorzaakt, die zóo hevig was, dat door een der weggeslingerde stukken ijzer een gat werd geslagen in het dak van ©en op meer dan vijftig meter aftand gelegen ge bouw van de scheepsmakerij. Den geheelen m.ddag stond aan de overzijde van doe Trekvliet een menigte, op de mare van hei on geluk toegesneld, het gebeurde te bespreken en in de fabriek, waarvan zoo op éen slag vier werklieden werden getroffen, was van werken gister. .ddig geen eprake. In groepjes stonden de overige weck- Uj ais verslagen bijeen, op gedempten toon pratend over het treurige lot van hun kameraden. Zoowol do overleden© als de vier zwaar verwon den zijn allen gehuwde personen. Het transport der gewonden geschiedde nadat zij waren verbonüen, per overzetboot naar den Trek weg, waar de ziekenauto's wachtten. Nader blijkt, dat De Graaf ook een ernstig© vteeseh- wond bij de rechterknie heeft; een anderen werkman is njet een arin afgerukt, wel isdit lichaamsdeel zeer ernstig verwond. Van twee gekwetsten is do toestand hoogst zorge lijk. Van der Meer is een vrachtschipper op Leiden Amsterdam en Rotterdam. Nader meldt men ons: Gewond zijn de werkmeester De Graaf, de mon teurs Busser en Nieman en de smid Romijn, die ajlen zwaar verminkt zijn. Later werd ons gemeld: Een van de vier gewonden is in den namiddag in het Gemeentelijk ziekenhuis overleden, nl. de mon teur Nieman, de werkman die ze©r ernstig aan een der armen werd verwond. Den werkmeester De Graaf, van wien een der voeten werd weggeslagen, en die een ernstige vleesch- wond bij dei rechterknie had' gekregen, moest een der beenen worden afgezet, NED. HERV. KERK. Het „Doetiuchemsch Weekblad" deelt mede,-dat hel aantal vacatures in de Ned. Ilerv. Kerk op 1 Januari 127 bedroeg. Op 1 Juli 1913 waren 130 plaatsen xacant en 1 Januari 1913 129. In 1913 werden 22 predikanten emeritus, 16 zijn overleden ,6 gingen in een anderen werkkring over en 5 vertrokken naar het buitenland. In 't geheel werden dus 49 plaatsen vacant, terwijl er 5 iueüwe predikantsplaatscn bij kwamen. filet aantal beschikbare candidaten tot den Heili gen Dienst bedraagt thans ongeveer 30, terwijl dil voor een half jaar nog 50 bedroeg. Onder die der tig zijn be grepen degenen, die hier en daar als helpende kracht arbeiden, in 1913 werden 45 candidaten tol de evangelie bediening toeügelaten. Dit getal, dat, vergeleken bij de voorgaande jaren, laag is, ad voorloopig \vei niet weder worden bereikt, aangezien hel aantal studeerenden in de theologie sterk Inneemt. Verdeeld over de verschillende provinciën is hel aan tal vacatures in Gelderland 11Zuid-Holland 22; Noord- Holland 28; Zeeland 8; Utrecht 7; Friesland 15; Over- ijsel 7: Groningen 15; Noord-Brabant 6; Limburg 2!; Drente 6. DE MOORD OP HET KNAAPJE DE KLERK. Omtrent Reinierus Lucassen, bijgenaamd Bóeren- Jantje, wiens opsporing is verzocht, deelt de correspon dent van het Hdbld. te Doetinchem het volgende mede; Reinierus Lucassen is te Eldrik (gemeente Hummelo en Keppel) geboren. In zijn jeugd heeft hij vpor het stelen van eieren op den Kruisberg gezeten. Na zijn ontslag is hij "in militairen dienst gegaan.'Daaruit ge deserteerd, werd hij' op de secretarie der gemeente Hum melo en Keppel aangehouden. Nadien heeft hij! jn België, Duitschland en ons land rondgezworven. Hij! stond zeer ongunstig bekend en maakte er werk van zich overal te verhuren en den godspenning te ont vangen, waarna hij zich niet meer liet zien. Zijn vader is sinds lang doodd, zijn moeder is het vorige jaar naar Wehl verhuisd. Wij vernemen nog, dat „Boeren Jantje" o.a. ook het beroep van schoenmaker en timmerman heeft uit geoefend. Het schijnt, dat hij nog niet lang geleden met de justitie heeft kennis gemaakt, althans een paar jaar geleden is zijn gevangenhouding wegens oplichting door de justitie elders gelast'. En aan dien last moet ook gevolg gegeven zijn. Kort na den moord moet de gezochte zich hebien opgehouden in het Zuiden des lands. De Hoornsche politie heeft, zooals we des- tijds in het kort meldden, in het laatst van December j den waren naam van den gezochte aan de Amslerdam- i sche justitie meegedeeld en tevens toen verschillende I bijzonderheden over den levensloop en over sommige uitlatingen van „Boeren-Jantjc" ter kennis van de Arn-r Asterdamsche justitie gebracht Waar verschillende leden van het Hoornsche politie corps den gezochte van aangezicht tol aangezicht ken nen, is dc veronderstelling niet gewaagd, dat de Arnster- damschc justitie ook verder van hun hulp zal gebruik maken DE VOLKSBANK TE ALKMAAR. Het Amsterdamsche hof heeft een nieuw onderzoek bevolen in de zaak van den directeur der A'.kmaarsche Volksbank, die naar de Ilaarlemsche rechtbank "ïvas verwezen, maar tegen welke verwijzing mr. J. V. in verzet was gekomen bij net Amsterdamsche hot TeL GEDOOD. Te Bussum is gisternamiddag ongeveer 4 uur door de stoomtram der .HIJ.S. mevrouw GI., van den Bre- diusweg, overreden en gedood. Het droevige ongeval geschiedde aan de Comcnislaan op de grens tusschen Naarden en Bussum, waar de Julianalaan dc trambaén kruist. Mevr. G., een bejaarde dame die een beetje doof was, liep achter haar parapluie dwart tegen de tram op ONGELUK BIJ EEN PANTOMIME. Gisteravond is tijdens de opvoering van de pantomime „De Krijgslist der Smokkelaars" in den circus Carré te Amsterdam een ongeluk gebeurd. De schoolrijdar Ernst Schumann, die als hoofd der grenswachter op treedt, moest zijn met los krtiit geladen geweer afschie ten. Het schot ketste, dpch even later ging liet plotseling vanzelf af met het noodlottig gevolg, dat de ringvinger van ,de linkerhand zoo goed Als afgeschoten was. De heer Schumann hield zich flink en speelde door, zoodat het publiek niets merkte. Hij werd later naar het Bin nengasthuis gebracht, waar de vinger werd afgezet. Hbld. STATENVERKIEZING TE OLDEBROEK. B Men schrijft uit het district Oldebroek Daar de heer jhr. F. F. I'. Z. van A;ch van Wjjck geen ingezetene dezer gemeente meer is, én zich mél- terwoon in de provincie Utrecht gaat vestigen, heeft hij opgehouden lid van de Staten van Geldefland 1» zijn. In het kiesdistrict Oldebroek zal dus weldra een verkiezing voor een lid der Prov. Staten plaais vinden. Het Vad. voegt aan dit bericht toe Wij staan dus binnen afzieribaren tijd voor eerfSta- tenverkiezing. Wie het „Non Possumus"a-rlikeI van mr. ,P. J. Troelstra in „Het Volk" heeft gelezen, beseft, dat dit een belangrijke verkiezing betreft. Immers, het district Oldenbroèk is één van de daarin genoemde districten, die „om" moeten gaan, ten einde da Staten van Gelderland links te doen worden. Een uiterst felle strijd zal dus hier moeten worden gevoerd. Wel is het den vrijzinnigen gelukt dezen zomer de beide aftreden de Statenleden, de heeren baron Van Heemstrafep Mackay te wippen, maar het is niet gezegd, dat dil nu maar weer zoo gemakkelijk zal gaan. Van rechts wordt n.I. reeds nu een gewéldige actio gevoerd om het verloren terrein terug/of winnen. Dc nu reeds beroemde Kamper afgevaardigde heeft nog pas voor een paar iragen in het hartje van pief district voor een nieuw opgerichte a n ti-revolutionnairo kiesvereeniging gesproken. Gelukkig dat-men ook van vrijzinnige zijde niet stil zitmaar beproeft het mogelijke om den vrijzinnigen de overwinning te bezorgm. O.a. zal er 17 Januari een vrijzinnig weekblad voor het district verschijnen. Het laat ach dan ook begrijpen, dat men van vrijz. zijde vol moed den strijd tegemoet gaat. Een 'ding alleen drukt iets neder en dat is het ledige van de verbiezingskassen. De zware worsteling van dezen zomer doet nog haar naweeën in geldelijk opzicht gelden Wij hopen en vertrouwen evenwel, dat wanneer "de tijd der verkiezing daar is, dat onze kas weer ecnigszins gevuld zal zijfL Wanneer misschien één van de lezers nog iets heeft af te zonderen voor dezen strijd .dan zal dit bijzonder welkom zijn. Het adres van dc centrale is; N. J. Bosch, lieerde. j Gemengd Nieuws. SOLDATEN ZIJN DUUR, OOK AL ZIJN ZE GE- PEXSIC ,'XEERD. j Wij lezen dat voor 1914 aan pensioenen op de Duit-1 hokken. Lr staan 31 kouunandecicnde geneiauls op de lijst die ieder genhddcld runa 180<h> uioii ui oiigosea- iiOÜp gelden jibiiiks ontvangen; 210 iuiiemiin-geuo- raais krijgen elk 12500 mark, 598 gcneraal-ma j oois elk 'j2O0 IILu a enz. Uoz «eeft «lo jonge buuuAe niaiinc reeds 31 admiiaals versleten, dio por persoon 15000 mark genieten. KINO-BRAND. WEJblNiiN, Ja^i. Ten gevolge van de ontploffing vau een, titm in ean kinotkeater in de Marinhilfer- Stra^se werden, 2 personen gedood, 2 gewond; éen persoon wordit uog vermist. KUNSTMATIGE VISCHDKOGEIOJ IN DUITSCH LAND. Naarmate de stoomvisscherij-vloot in Duitschland zich uitoreidde, werd voor de reeders daar te lande de moeilijkheid, grooter, om voor de versche visch, in groote hoeveeineid aangevoerd zooals zulks bij een voor een ioopende exploitatie noodige regelma tige en intensieve uitoefening van het bedrijf het geval moet zijn een geschikt afzetgebied te vin den. Voor directe consumptie toch kon lang niet alles tegen «ca voldoenden prijs van de hand worden gezet. Ldt gold in het bijzonder voor do in groote massa's bij IJsland gevangen vischsoorten a,ls kabel jauw, leng en koolvisch, waarvan die kwaliteit bij: aankomst te Geestemünde dikwijls te wensch en over liet. D© prijzen daalden dientengeivolg© meermalen, tot ©en minimum, omdat de visch dan, alleen voor d© guaro-fabrieken werd opgekocht. De Nederiandsche trawlers, die de vangst in liooidzaak zouten en mees tal slechts de geduiende de laatste dagen van de reis gevangen visch versch bewaren, ondervinden dit be zwaar niet of slechts in geringe mate. Het lag voor de hand, dat de reeders der Duit- sche stoomtrawlers voor dit product naar een an der debiet uitzagen. Aanvankelijk vonden zij dit in vischsoorten tot stokvisch of klipviseh worden ver werkt, daarna, te Abej-deen, waar kooplieden m©t veel doorzicht in zaken tijdens den Russisch-J apan~ schen oorlog een levendig en handel met de legers der beide oorlogvoerende partijen begon pen en groo te hoeveelheden der bij IJsland gevangen kabeljauw, leng en koolvisch opkochten en droogden, waarvoor zij goede prijzen konden, behalen. Verschillende visch- drogerijen, zoowel in de openlucht; ajs langs kunst- matigen weg, welke hoofdzakelijk door de Duitsche stoomtrawlers van visch werden voorzien, werden als gevolg daarvan te Aberdecn opgericht. lntusschen werden eenigen tijd daarna pogingen in werk, daar honderden zandbanken den toegang ver sperden. Genoodzaakt om de geheet© Zuiderzee over te zeilen, ontmoetten de schepen bij aankomst en vertrek dikwijls onoverkomelijke hinderpalen. De linieschepen beproefden zulks reeds sinds lang niet meer, doch bleven aan den Helder liggen. De ande ren waren genoodzaakt om een godeelte hunner lan ding te lossen of zich met scheepskanieelen te be helpen. Men moest vaalc weken lang wachten, groo te gevaren loopen en hooge onkosten maken, voor en aleer van een sdhip,, in Texel binnengevallen, de koopwaren te Amsterdam in de magazijnen konden worden opgeslagen. Thans is men bezig een kanaal te graven vanaf den Helder naar Amsterdam, dwars door Noord-Hol land heen en dit reuzenwerk, dat in elk land ter wereld interessant zou zijn, is hier laat ik zeggen zonderling, waar men zich hier rondom bedreigd ziet van zeeën en wateren, die het graven van zulk een kanaal niet alleen onnoodig, doch ook onmogelijk doen schijnen. Op eene lengtee van dertig uren heeft men ge graven en graaft men nog op dit oogenblik een meer van honderd twintig voet breed. Indien diit werk vol tooid is, zullen alle Unie- en koopvaardijschepen van het meest zeevarend volk van ïiet vaste land te midden, van grazende kudden en langs watermolens zeRen, voorwaar een schouwspel, hetwelk geen ap- der land ter kwereld zal kunnen opleveren. De producten van Insutinde, aan de stormen van den Oceaan ontsnapt, zullen over zoet water varend hunne reis voleindigen en de landlieden, die zich aan de oevers dezer nieuwe zee bevinden zullen ongf^- twijfeeld eerst na langen tijd er aan gewend raken de driedekkers en dikbuiken zoo nabij langs zieh heen te zien gaan. Dc tegenwoordige Koning, Willem I, een scheppende kracht en die zich ten doel stelt om zijn regeeriings- periode, onder zulke moeilijke omstandigheden begon nen, te doen uitblinken door grootsche ondernemingen, heeft in dit werk een levendig belang gesteld en heeft zich zelfs bezig gehouden met de leiding er van. Men is eerst sedert twee jaren begonnen en 'het Kanaal is voltooid van Amsterdam naar Alkmaér De geheele kosten worden begroot op tien a twaalf mil- Joien gulden. De lieden, die er belang Tij hebben, dat de zaken niet veranderen en zij, die Uit beginsel oen afkeer hebben wan nieuwigheden (en die zijn er in Holland meer dan elders) hebben tegen het ontwerp vee' stof opgejaagd en beweerd, dat, terwijl Amsterdam het werk gestold, om in Duitschlanid zelf een visch- 1 zoovele eeuwen buiten een Kanaal heeft bestaan, hare droog-industri© (zoogenaamde „Klippfischwerke") t© zahen niettemin tot dusverre niet slechter zijn gegaan vestigen, eensdeels teneinde beter in «ie behoeften van den Duitschen Vischhandel t© voorzien, ander deels om h©t Duitsche vis&cherij bedrijf meer onaf hankelijk van het budfteJiktnd te maken. Voor het drogen vap visch in de openlucht waren klimaat en atmosfeer in Duitschland minder ge - schikt, wat al spoedig bleek bij de proefnemingen op beperkte schaal, welke indertijd op dit gebied ge daan zijn. Daarom heeft men zich op den weg der kunstmatig© drogerij begeven, waarop andere lan den, zooals Engeland, Schotland en Frankrijk reeds zijn voorgegaan. Men begon met proefnemingen op bescheiden voet in Duitschlend'e grootste visschers- haven Geestemünde, eerst met weinig resultaat, la ter echter met zooveel succes, dat de verschillende reederijen zich in 1909 voor deze zaak spanden en gezamenlijk een inrichting stichtten, waarin de visch gedroogd werd door ventilatie met lucht van nor Dit is zeker, dat deze verandering vele leden Rn verlegenheid zal brengen, doch de voordeelen zullen ruimschoots tegen de nadeelen opwegen. De k\yestie is, maar, of het werk zal kunnen voltooid worden, W3nt het is een feit, dat tengevolge van den drassigen bodem en de menigte wellen de arbeid reeds menigmaal is belemmerd geworden, dat er water is gekomen, daar, waar men het niet wilde hebben en het ontsnapt ïs ter plaatse, waar men het wilde hebben; kortom, het Kanaal loopt gevaar in den loop van den tijd dicht te geraken. De arbeid, die men thans in Alkmaar onderhanden heeft, is verbazingwekkend. Om het Kanaal langs de stad te brengen, heeft men het een kromme lijn moe ten doen beschrijven en het was juist op den bodem van dezen groolen kom, die de gedaante had van een halven cirkel, dat zich de meeste werklieden bevonden. Qp deze plek was reeds vroeger een kanaal, dat voor majb temperatuur, woaxann alle vocht onttrokken .binnenlandschc vaart was bestemd en de grootte was. In deze fabriek. .,Brste Deutsche Stock- unid der gewone kanalen had. Om de vaart hier langs niet Klippfischwerke" genoemd, werden in het eerste hajf-*e stremmen, heeft men eerst een ander kanaal van jaar reeds 2.133.090 pd. visch verwerkt. De produc-i dezelfde grootte en evenwijdig aan het vorige moeien tie steeg in 1910 tot 5.7 millioen pond en in 1911 j graven, waarin men, toen dat klaar was, het water vén tot niet minder dan 12 mollioen pond visch, of onge- het o,ude kanaal heeft laten afloopen. veer 34.000 pond per dag. j Wanneer men nu het nieuw gegraven gedeelte be- Thans heeft men ook te Cuxhafen, waar de stad j schouwd, uitgediept tot op vijf en twintig voet, jdan Hmaburg een moderne visschershaven heeft aange- j z'pl men, dat de bedding van het uitgedroogde kanaal legd met de bedoeling, het visscherijbedrijf, dat in en "jri ©en omliggenden grond bijna gelijk is: het sohiait, naoij Hamburg (Finkenwarder) gevestigd is, in het of men eenvoudig er de bovenste aardkorst heeft arge- beteng van het havenbedrijf geleidelijk naar Cuxha- stoken. Dit uitgestrekte terrein leverde een zeer inte- fen te verplaatsen, een fabriek opgericht, waarin de r^ssant gezicht op. Duizende kruiwagens gingen gesta- visch volgers een, geheel nieuwe methode, nl. langs dig de bergen van zand en aarde op en af. die mert ©lectrotechnischen weg, gedroogd wordt. De eerst© aari beide zijden van het kanaal had opgeworpen, voor- voortbrengselen dezer inrichting, welke pas sedert waar een verbazenden arbeid. Wordt vervolgd, kort in werking i», hebben, naar door den inspecteur der Visscherijen F.) Duge, die de visschershaven al daar beheert, in Der Fischerbote is meegedeeld, vol komen aan de verwachtingen beantwoord. H. N. Crt. SPOORWEGSTAKING IN ZUID-AFK1KA. Het leek wel of de spoorwegstaking in Zuid-AfrL ka eerst zou mislukken, maar de laatste berichten wijzen op het tegendeel. Op allerlei plaatsen wordt het werk neergelegd en ernstige! ongeregeldheden dreigen. wieringen. Tot klokluider bij de Doopsgezinde Gemeente alhier is w-egens bedanken van den heer Tj. Brouwer benoemd de heer N. Halfweeg, welke die benoeming heeft aange nomen. spoorwegongeluk: bij beilen. De heer Limburg heeft den minister van water - 1822. (Uit de „Mémoires" van een Franschman.) I. doch in; den omtrek van Alkmaar neemt alles een zekere bekoorlijkheid aan; het groene gewelf staat gevraagd, of hij een onderzoek heeft doen in,- waaronder men reist,, wordt bij elke schrede dichter, stellen naar de oorzaken va,n het spoorwegongeluk de kleederdrachtODj worden interessanter en onen be- bij Bellen in den avond van 24 December jl. en zoo speurt weldra beroemde Alkmaarder Hout, de ja, of de minister bereid is zoo spoedig mogelijk de geliefkootde wandelplaats der Alkmaarders. Do in- resultaten van, dat onderzoek in vollen omvang aan woners van Alkmaar zijn met dit bosch even zoozeer d© Kamer te doen kennen, met aj.1© zoodanige mede- ingenomen, als die van Haarlem en den Haag met deelingen als daarbij van belang kunnen zijn zoowel het hunne en,, Holland is het eenige land, waar ver- ter verklaring van de spoorwegramp, als ter beoor- schillerde steden buiten hare poorten een fraai deeling van de reddilngsmaatregelen, die dadelijk na eigendom is. j het ongeval zijn genomen. Alkmaar is «en kleine, geheel open liggende stad, De minister van Waterstaat, de heer Lely, heeft die nog geen tienduizend inwoners telt. Zij bezat geen hierop geantwoord, dat hij heeft bevorderd, dat van Hof, dat haar rijkdom en macht kan geven, noch regeeringsweg© naar de oorzaken van het noodlottige baden (eaux), die er rijke lediggangers heen lokken, spoorwegongeluk met trein 146 bij Beilen op 24 Zij is altijd dezelfde, bestaande op zich zelve, door December jL een onderzoek werd ingesteld, nevens werkzaamheid) harer meerendeels gezeten en ©n- maatregelen, voorgeschreven in art. 115 darde adellijke inwoners. van het Algemeen Reglement voor den Di©nst op De huizen zijn van buiten sierlijk en er is meer de Spoorwegen, Luidende: 4 verscheidenheid in hunnen bouw dan te 's-Graven - „Bestuurders van den, spoorwegdienst geven ter- hage, aat een meer deftige en mondaine stad is. stond van het gebeurde schriftelijk, van ernstige on- Vooral de kleuren komen sterk uit: de steenen, be- gevallen per telegraaf, kennis aan, den minister van houden meestentijds hun oorspronkelijke kleur, vaak waterstaat en aan den raad van toezicht. Zij doen echter zijn ze groen of geel geverfd. De marmeren daarna een uitvoerig verslag van het gebeurde aan stoepen voor de huizen, afgesloten van de straat door den minister en aan den raad. waarbij aan den raad zware gesmeed ijzeren hekken, vormen een fraai worden overgelegd gewaarmerkte afschriften van de geheel en wat het effect betreft, hetwelk de blin- verslagen der spoorwegbeambten, die hunnerzijds met kend geschuurde kloppers aan de deuren, de heldere heronderzoek belast, zijn." ruiten en de schoon geveegde straat; teweeg brengen, dit is al te bekend om er op terug te komen. Het was zeven ure des morgens en de Lange- straat, die altijd zeer Btiil lis, was zaïlks nog meer dan gewoonlijk, d.w.2. geheel ledig. Na herhaalde ma len aan de deur van een huis, waaraan een in de Engelsche taal geedhdlderd' uithangbord hing, geklopt Thans kan worden "vastgesteld, dat overtreding of - niet-naleving van de betrekkelijke voorschriften niet heeft plaats gehad, zoadat het ongeluk daaraan plet is te wijten, en dat er evenmin sprake 19 van schuld of nalatigheid van hef dienstdoend! spoorwegperso - oeel. Echter ie tot' dusver evenmin een andere waar neembare oorzaak voor het ongeval kunnen worden t© hebben, "Wrdem wij in een gang gelaten,, die met I vastgesteld. Verschillende onderstellingen hebben tel- het geheerste Italiapnsche marmer bevloerd en K®-kens °Pniéuw onderzoek in de een of andere richting lambriseerd w45. vereischt. Hoewel mede dientengevolge het onderzoek en d© straten dezer stad zijn vol Juweliers, omvangrijk moest zijn, mag thans toch een door d« waar de welvarende landlieden en kaasverkoopers spoorwegmaatschappij aan den Raad van toezicht uit den omtrek den prijs van de vruchten hunner op de spoorwegdiensten in te dienen verslag blnneiv laiiderijen en boomgaarden en van de voortbrengse- kort worden verwacht, waarna de raad zijnerzijds aoo I©n hunner kudden tegen sieraden komen verruilen- spoedig mogelijk zal rapporteeren. Vooral op de kermis of op de kaasmarkt, die elke De minister stelt zich voor. d© uitkomst van het week gehouden wordt, is het een lust der oogen onderzoek met alle beschikbar© gegevens omtrent de des» sierlijk uitgedoscht© solide landlieden t© zien., verklaring van d© ramp en de genomen r©ddingsmaa.t- Vanuit allé hoeken van West-Friesland en daarbui- regelen, onder toevoeging zoo noodig van zijn eigen ten trekt men er naar toe, hetzij per rijtuig, hetzij beschouwingen, ter kennis van de Kamer te brengen, per trekschuit, en dringt men er bijeen aan den Het Vad. deelt mede, dat er reeds vdor de brug oever van een© der grdchten op een klein plein, waar °yer het Oranjekanaal en vóór den wissel eigenaar- een ontzaglijk groote weegschaal alleen den gehee- dige inkeepingen in de dwarsliggers gevonden zijp. len koopwaar dezer stad weegtWa-t beteekënt dit? Niet onwaarschijnlijk, dat de Een zeer belangrijke zaak had ons meer daneeni- noodlottige A.B-wagon reeds voor de brug uit de ge andere, naar Alkmaar gelokt. Wij haastten ons, rails liep en dat het sleepende rijtuig den wisseJ- om dit doel onzer reis te bezichtigen. Het was het stand vernielde. Nieuwe Kanaal, deze reusachtige onderneming, die Dan is er nog wat merkbaar geworden. De afschu- de gedaante van heel Noord-Holland, den handel welijke verwondingen, het letterlijk doorsnijden van van Amsterdam, het staatkundig en militair aspect eenige slachtoffers, de eigenaardige toes end. waarin van dit gedeelte des rijks zal doen veranderen. juffr. De Boer tusschen de rails beklemd zat, zou- Amsterdam. gelegen tusschen de Zuiderzee en het den veroorzaakt zijn, doordat da ougelu* agena xn IJ, had tot dusver wel een goede haven, doch het botsing kwamen met hoopen rails, d Oy en over 't

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1914 | | pagina 2