Hardlijvigheid.
Groofe Scheepsramp.
•wordt verpacht en ©preker weet wel dat men zloh
daar niet altijd aan kap, atorep» maar hij acht het
gewenscht hier publiek te verpachten, wellicht nullen
e.r ook, meer menschen, zijp, die er geschikt voor zijp.
Dq heer Goerllcs vraagt hoe B. en, W. over de
aangeboden, pachtsom oordcelen.
De heer "VValboer zegt, dat. de heer Keuris ook
nog rekent op meerdere toename van verkeer lp de
toekomst.
Voorzitter zegt. dat B. ep. W. de pachtsom goed
oordeeleu, afdoende zekerheid kunne®, we niemand
verschaffen, maar bij de pachtsom van Westeinde
vergeleken meenen wij, dat de aangeboden som bil
lijk ls.
De heer De, Ma zure meent, dat wanneer nu een
ander pachter wordt era. hij dus groot© kans heeft
over 3 jaar weer van de zaplt af te zijn, d!lt toch
dien persoon niet veel ambitie zal geven en als hij
dan ruw met den boel omgaat, dan verliest men nog
meer dan dat men met de, hoogere pa©ht©opi won.
Voorzitter zegt, dat juist daarom getracht is een
langeren termijn van concessie te verkrijgen.
De heer Van Mullem zegt, dat de heerep zich
misschien niet kunnen, voostellen wat er over de pont
te Westeinde gaat. dat is onbegrijpelijk, en dap
zou spreker liet toch niet aardig vinden, iemand
■die zijn best doet zijn brood op deze manier te ont
nemen. We mogen in dat geval gerust wol wat toe
geven.
Hel voorstel van B. en W, wouxït hierna aangenomen
mei 8 tegen 2 stemmen. Tegen stemden de keeren Van
Haaften en Blankevoort.
Aan me[. Winters en den heer .C. Roggeveen wordt
wegens vertek ontheffing verleend van hooidelijken om-
slag, respectievelijk tot ©en bedrag van f I.O61/3 en
f 7.6OV2.
Een belasting op een hond ad f 1 wordt oninbaar
verklaard. Door foutieve opgave van het hoofd der
school wordt besloten aan Th. Kos 40 cent en 60 cent
schoolgeld terug te betalen. Af- en overschrijvingen tot
een bedrag van f 910.10 worden goedgekeurd.
Naar aanleiding van een verzoek van de Gezond
heid scoinmissie te Schagen om zich in beginsel uLt
te spreken medewerking te willen verbenen tot het
verkrijgen /van geneeskundig toezicht in de scholen,
wordt gunstig beschikt. B. en W. waren van oordeel,
dat reeds vroeger een dergelijk besluit was genomen1,
doordat de artsen reeds een dergelijke opdracht hebben.
Bij de rondvraag vraagt do heer Van Haaften of
het Dag. Bestuur al iets weet over de halte .te Breo
zand. Voorzitter zegt, dat hij op zijn laatste schrijven
nog geen antwoord heeft ontvangen. Van buitenom
heeft spreker gehoord, dat. al gaat het dan langzaam,
men toch mot de zaak bezig is. Mocht voorzitter echter
hef een of ander vernemen, dan wil hij gaarne den heer
V«r> Haaffcn hier jncdcdeeling van doen.
De heer Bakker vraagt of reeds bi] de bevoegde auto
riteiten een onderzoek is ingesteld - naar do rapport-
boekles Voorzit te .r zegt dat dit onderzoek nog looiend
is. Hierna sluiting.
FJETSRIJDEN ZONDEK LICHT.
G. dou Otter koorde Maandagavond op zijd 'tets
zender licht van Tlel naar zijp woonplaats Ingen-
Tc Ommeren kwam hij, lp botsing met een, anderen
wielrijder, dip eveneen© zonder licht reed.
Don Otter werd bewusteloos, hevig uit mond en,
ooron bloedend, opgenomen, Np eenjige uren keerde
het bewustzijn terug, maar zdjn toestand blijft zeer
zorgelijk.
PONT GEKANTELD.
Gistermorgen ongeveeïl 6 uur ls lp de Oude Maas
bij Puttorshoek dcor de, sprongen van een schrik
achtig paard een pont gekanteld. Verscheidene men
schen en tien paarden geraakten daardoor te wa
ter. Zoover men kon nagaap, zijp er geen menschep
bij omgekomen. Wel hebben verschillend)© personen
kwetsuren opgeloopen en zi/ch onder dokters behan
deling moeten stellen. Ben paard is verdronken.
DE VEERMAN VAN DEN B1UEL.
Men schrijft utt den Brifel aan de N. R. Ot.:
Weinige personen uit onze geschiedenis hebben
voor het nageslacht zulk een algemeene bekendheid
gekregen als Jan Pieterszoon Coppelstock, de veer
man van den BrieJ, die op een oogenblik toen allen
het hoofd verlóren hadden en allerlei wolven op den
weg zagen, precies wast wat hij doen moest. Met
zijn: In naam vap Oranje!... wierp hij alle moeilijk
heden links en rechts vap zijp fors eb© zeemaps-
lichaam op zJj„ en bereikte zijn doel, hij, het proto
type van de varenslui uit ons Heldentijdperk, die
pist ouders d© moellijkhedep zagen, dan om ze te
overwinnen.
Voor hem nu is op dep Tweedon Pinksterdag het
eerste steentje gelegd voor, als heit Nederlandsch volk
dat wil, een gedenkt eekem Dit begin is voor ditmaal
van Vlaardangen uitgegaan. De Knapen- en Padvip-
tIersvereepSging Obadja pldaiajr stelde dep archivaris
van den Brlel, den heer Joh. Been, een, eerste gift
ter hand voor een gedenkraam voor den Brielschep
veermo.11 in de rvinte-Catharlpakerk aldaar, ip het
vertrouwen, dat het Nederlandsche volk daar ,,in.
naam van Oranjel" zijn hulp en steun toe wol ver-
leenen.
4NNA PAULOWNA.
In verband met een bericht fn het vorig nummeri, aan
gaande een geval van plantenziekte, Amerikaanscha kruis -
bessenmeeldauw, kan nog worden vermeld, dat de eige
naar Van Kampen al zijn bessenboompjes heeft uitge
rooid en in den grond heeft bedolven, om eventueele
overbrenging der ziekte te voorkomen.
NIEUWE NIEDORP.
Liet onze Pinkslerkenmis zich niet erg druk "aan
zien door allerlei dat ér in naburige plaatsen was
mee te maken, toch is ze 'nogal gezellig geweest.
Zondagsnachts ter afwisseling een vechtpartijtje bij
de kerk' met als gevolg een hevig bloedende strijder
uit Winkel, die door Dr. Maats op verschillende plaat
sen gerepareerd moest worden, terwijl hoogstwaarschijn
lijk een of andere Dinsdag ons daarvan aan de .recht
bank wel nadere bijzonderheden zal geven.
Voorts was Dobbers zweef' een aardige attractie
en Dinsdagsavooids werd in „De Prins Maurfis" door
het gezelschap Solser en Hessé een. uitvoering gegeven,
't Was wat .moois, dat ze hadden te bieden. Niet alleen
de bedde tooneelstukjes door de echtelieden Solser en
Hess© me.» veel talent vertolkt, schonken veel genoe
gen, maar ook-het verder© was ten volle in staat
om het talrijke publiek een hartelijk en jvelverdiend
applaus te ontlokken. Terdege beviel ons ook de als
straatzanger optredende Ed. Tonaire, die zich daarbij
als een vaardig violist deed kennen en wiens actie
té prijzen valt..'t Was een" mooie avond.
Gezellige dans in de lokalen besloot weer deZe kermis.
676
768
99
768
10090
845
271
387
701
795
350
945
94
979
297
462
727
827
434
982
167
13017
342
635
791
964
511
8008
182
128
363
601
800
3015
599
79
461
194
414
646
899
37
613
108
602
331
519
774
1180
84
703
164
663
361
621
930
281
149
709
210
683
479
702
20205
351
208
770
212
722
532
962
334
357
255
822
318
966
705
994
359
377
26C
908
373
11099
751
17073
510
390
420
6187
392
228
765
204
593
466
482
358
481
259
784
219
658
528
713
404
617
338
834
367
756
541
944
656
733
370
936
373
783
746
946
657
74
381
14105
397
901
780
989
766
758
394
133
485
896
4050
818
892
399
207
597
971
68
827
992
420
583
668
Reclames.
Staatsloterij.
5de KLASSE. Ode TREKKING.
HOOGE PRIJ1ZEN.
f 1000: 15689 19133.
f 400: 3945 4119 4858 8455 9645 9691 17845\
19.800.
f 200: 3941 9877 11906 12729 15836 18156
18407 20245.
f 100: 723 1862 2446 2930 6369 6604 7242 7443
8625 9564 14679 15108 15199 16623
17299.
Frijztep Tap f 70.
84
2116
4160
8845
9090
114W1
14716
17738
46
125
205
961
126
607
730
924
74
139
242
7014
216
639
869
999
84
1*2
323
43
260
648
915
18217
92
146
329
98
809
745
15037
377
99
167
344
130
313
846
62
469
134
190
459
157
370
862
200
588
226
277
566
199
376
12011
346
692
244
281
670
826
395
99
899
830
256
293
607
332
409
204
848
879
369
403
726
367
439
264
888
903
410
465
766
371
620
329
93,4
906
419
485
838
394
605
356
967
960
426
654
888
709
660
631
16026
19102
488
644
955
719
766
695
134
129
692
686
6018
729
796
788
175
307
Wanneer gij een of twee dagen zonder ontlasting
blijft, dan ontwaakt gijl "s morgens met een zwaar,
dof en vermoeid1'gevoel en hebt gij een onaangenamen
smaak in den mond' en een beslagen tong. Alles hin
dert u, gij wordt kregelig, gijl krijgt last van hoofd
pijn, gevoelt u duizelig en opgezet, en gij hebt niet
den minsten trek in uw ontbijt. Dit zijn de eerste ken-
teekenen, die er op wijzen, dat de maag, lever en in
gewanden niet behoorlijk werken en bij veronacht
zaming worden zij spoedig gevolgd door andere verschijn
selen, als brakingen, maagpijn, enz., die tot gevaar
lijke kwalen als geelzucht, chronisch© verstoppingen,
enz. leiden kunnen.
Daarom is het van groot belang in te grijpen, zoodra
gij-last hebt met den stoelgang en hiervoor is melis
beters bekend clan Fos ter rs Maagpillen, het betrouw
bare en zacht werkende laxeermiddel. Zij zijn klein en
gemakkelijk in te nemen', terwijl de eigenschap, dat de
losis niet voortdurend verhoogd behoeft te Worden,
hen tot een onmisbaar huismiddel maakte.
Foster's Maagpillen zijn
te Sohagen verkrijgt, bij J.
Rotgans, Molenstr. C 14
k f 0.65 por flacon, of f 3.60
per zes flacons. Eischt de
echte en weigert elke flacon,
die niet voorzien is van
nevenstaand handelsmerk.
Gemengd Nieuws.
WANDADEN DER SUFFRAGETTES.
Onze Londenache berichtgever schrijft dd. 1 Juni:
„Hedennacht om haflf 2 werd, brand! ontdekt in
de Wargrave-kerk bij HeUley en Tknmoa, een ge
bouw dag-teekemend van 1528. Trots alle pogingen
der brandweer utt den, omtrek kop. het gebouw niet
worden gered en de gehoed© kerk brandde uit.
De politie zoekt naar twee ip het grijs gekleede
vrouwen .die gisteravond, te Wargrave den weg naar
de kerk hadden gevraagd. In éen der kerkportalen
vond men een hamer en suffragettes-literatuur en
op een briefkaart gekrabbeld: „Zalig zijn degenen,
die vervolging verdienen om der gerechtïghetdawiille,
want hunner is het Koninkrijk der Hemel ep" en op
andere stukken, papier la© men: „Ben, waarschuwing
aan de Regeering", „Ben, antwoord non da marte
laars".
Eeulge uren later werd brand ontdekt in een bui
tengoed aan de rivier, „The Wülows", vroeger be
woond door wijlen de Hertogin, van Sutherlafcid en nu
toe behoor end e aan haar dochter, gravin Bubna. Het
huis was niet gemeubeld. Dei brand werd ontdekt in
de „drawlng-room", waar een schade wa© aange
richt van ongeveer 400 pond. Eén der ramen dier
kamer wa© stuk geslagen en men vond in het ver
trek een leeg petroleum-biHk, stukken kaars en een
doosje lucifer©, en bluttien op het gra©veldJ suffragiet-
pamf letten".
EEN EIGENAARDIG ONDERZOEK.
Toen de vorige Russische minister-president en mi-
minister van fipanciën, Kokowzef, yoor eenigen tijd-
aftrad!, bood de Tsaar (hém een geschenk aan van 200.000
Roebels. Doch Kokowzef wejgerde dit geschenk te aan
vaarden. De Tsaar verhoogde het geschenk tot 300.000
Roebels, doch de minister bleef bij zijn weigering:
^11 heb niet jarenlang op de staatsgelden gepast
zeide hij, „om. nu zelf 'te geld te nemen."
Deze klaarblijkelijk ongewone houding van een Rus
sische minister scheen j|n [hoog© Russische kringen niet
in den smaak te vallen en men zocht naar een mid
del om Kokowzef zijn weigering te doen bpeten.
Een onderzoek werd ingesteld om te ervaren hoe
veel geld Kokowzef gedurende zijn tienjarig minister
schap uit de schatkist had genoten. Het bleek dat hij,
buiten zijn tractement als minister, geen kopeke uit
de schatkist had gekregen.
Dat was een teleurstelling voor de onderzoekers. Een
minister die zich niet had' rijk gestolen, terwijl hij
aan 't laad je zat.).. Ongehoordl
Maar hij' zal zich wel op andere wijze verrijkt heb
ben', meende men. Een bankcointo zal hij wel bezitten,
en 'dat is ook wel te weten te komen. Een rechter van
instructie kreeg nu de opdracht, om een scherp onder
zoek in te stellen!, bij welke bank of banken Kokowzef
een tegoed had.
Lang duurde dit onderzoek maar eveneens zon
der resultaat; Kokowzef heeft zelfs geen tegoed aan een
bank. Even arm als hij \yas .toen hij minister van finan
ciën werd', is hij nog. na zijn aftreden.
En hij weigerde jie 300,000 Roebels^ die de Tsaar
hem .aanbood.
Schouderophalend zien de hooge hofambtenaren en
andere dignitarissen van Petersburg elkaar aan, als
zij daarover spreken, en' wijzen veclbeteekenend met
den wijsvniger naar het voorhoofd. Dat is huns inziens
de ©enige verontschuldiging of verklaring voor de hou
ding van Kokowzef.
Want een Russische minister die zoo doet... neen,
die man moet gek zijp. Een andere oplossing is voor
Rsusen ondenkbaar.
Er komen weer .enkele bijzonderheden los over dp
scheepsramp met. de Empress of Ir eland. De kapitein
van dit schip is, zooals bekend; gered en deze heeft nu
zijn verklaringen kunnen afleggen. De man was uit
geput, leed veel pijn en heeft zijn' verklaringen liggend
in een stoel afgelegd.
„Wij verlieten", dus zeide hij, ,;Quebee op 2S Mei
om 4.20 in den namiddag Nadat de loods bij Father
Point het schip verlaten had en het weder helder was,
gingen wij met volle kracht vooruit. Na den gasboei
bij Cock Point voorbij; gegaan te zijn, zag ik den stoomer
„Storstad" ongeveer 1.12 graden aan mijn stuurboord
zijde.
Een lichte 'mistbank kwam langzamerhand van de
landzijde op tusschen de „Storstad" en mijn schip;
de „Storstad" was toen ongeveer twee mijlen van ons
af. De mjst werd toen dikker en de lichten der j,Stor-
stad" jokten uit het gezicht. Ik signaleerde naar mijn
machinekamer „volle kracht achteruit" en ik poogde
het schip te vermijden en spoedig te kunnen stoppen.
Terzelfder tijd gaf ik tirié korte slooten op mijn
stoomfluit, wat bedoelde: „Ik ga volle kracht "achteruit".
Daarop antwoordde de „Storstad" met een fluit, voor
mij éen aanhoudende waarschuwing. Ik keek toen over
de zijde van mijin .schip en zag dat het gestopt werd,
Ik",stopte toen mijn machines en liet twee lange stoo-
ten op mijn fluit hooren, bedoelende: „Mijn schip is
varende,, doch gestopt en heeft geen gang". De „Stor
stad" 'antwoordde opnieuw met één aanhoudend sein,
dat ongeveer vier streken van mijn stuurboord klonk.
Het was nog mistig. Ik keek naar den kant waai'
liet geluid vandaan kwam en ongeveer twee minuten
daarna zgg ik' de roode en groene lichten der „Storstad"
zij was toen ongeveer een scheepslengte van mij; ver
wijderd."
Ik schreeuwde haar toe door mijn megaphoon„Ga
volle kracht achteruil", aangezien ik gevaar zag éen
aanvaring scheen onvermijdelijk. Terzelfder tijd zet.e
ik mijn machines „volle kracht vooruit", met mijn
roer naar bakboord met het doel zoo mogelijk een aan
varing te vermijden, maar bijkans op hetzelfde oogen
blik liep.de „Storstad" recht op ons in én voer mij
in juist tusschen de schoorsteenen.
Ik riep do „Storstad" toe het schip, met volle .kracht
vooruit te laten wei-ken om zooi het gat dat zij gemaakt
had gestopte 1e houden, doch zij ging achteruit. Mijn
schip begon vol te loopen en snél over te hellen. Toén
jik aangevaren was had" ik mijn machines dadelijk ge
stopt. Ik ^signaleerde „volle kracht vooruit" toen ik
zag hoé groot het.gevaar was, bedoelende het schip op
dc kust te loopen om schip en passagiers te redden,
doch de machines stopten nagenoeg dadelijk, het schip
liep vol water en helde steeds over naar stuurboord.
Onderwijl had ik bevel gegeven alle reddingbooten
uit te zetten, en liep langs stuurboordzijde van het boo
ten-dekwierp alle touwen uit, waarmede de booten
aan de davits bevestigd zijn van de bogen nummer
1, 3, 5, en 7 ©n keerde toen terug naar de brug,
den ©ersten officier bevelende den draadloos-telegrafist
te gelasten dadelijk het noodsignaal te geven.
Hy zeid© zulks reeds te. hebben gedaan. „Strijk
dan zoo gauw mogelijk d© booten", zeide ik, en sedert
zag ik den eersten officier niet meer.
Binnen drie vijf minuten sloeg het schip om en
zonk Ik we.rd van dfe brug in zee geslingerd en mede-
gesltee.pt "'door de zuiging. Daarna herinner ik mij dat
ik; op een stuk .houten traliewerk zat. Hoe lang ik
daarop geweest ben, weet ik niet, doch ik hoorde
iemand uit een reddingboot roepen: „Daar $s de ka
pitein, laten wij hem redden."
Zij grepen mij en trokken mij in 'de boot, waarin
reeds dertig menschen zaten en ik deed toen met hen
mijn best nog anderen te redden. Wij voeren rond en
haalden er nog twintig vijf en twintig op, cn hiel
den er nog tien ongeveer langs de boot met touwen om
hun polsen.
Ziende dat wij "er onmogelijk nog meer konden red
den, roeiden wij 'naar de „Storstad die toen ongeveer
anderhalve mijl van ons af was. Ik kreeg al die menschen
aan boord der „Storstad" en verliet haar 'toen met
zes mijner bemanning om te pogen nog ineer men
schen te redden, doch toen wij op de plaats des onhells
kwamen was tir niemand meer; wij zochten nog lang
in de nabijheid, doch geen levend wezen meer ziende,
keerden wij naar de „Storstad" terug".
Dc Magistraat: ..Wat was de oorzaak der aanva
ring?"
Kapitein Kendall: „De Storstad", die fn de „Em
press" liep welke gestopt, lag."
Een lid; der Jury „Lag uw schip stil toen de aan
varing plaats had?" „Volkomen."
„Kreegt gij eenig antwoord toen ghi 'den kapitein
dér kolenboot had toegeroepen: „,Bfijf daalr"
„Neen".
Meent gij dat zij hél gehoord moeten hebben?"
„Beslist. Tk schreeuwde door mifn scheepsroeper,
niet één piaar wel 'vijf maal„Niet stoppen, niet
stoppen. Houdt volle kracht vooruit, houdt volle kracht
yooruitl" Zelfs al had men hef plet gehoord, dan
nog zou men het daar als zeenfan toch gedaan moeten
hebben."
„Gif gebrufktet den scheepsroeper?" „Ja."
„En er yas geen wind?" „Het was volkomen
stil toen hij achteruit ging."
.„Wat weet gij van 'de on'plofflngen?" „Tic heb
er geen gehoord. Als een schip op dfe manfer zinkt, fs
er natuurlijk een geweldige luchtdruk, doch geen eigen
lijke ontploffing."
„Hoeveel reddingbooten had de Empress"?
Ongeveer dertig a veertig, denk ik. dc opvouwbare !n-
Dcgrép.en. Er was bootruimte ^jpor iedereen, bootruimte
voor meer dan 2000".
„Was er een paniek?" „Vnlstekt hfe». Ik had voile
controle over mijn bemanning. Zij Streden 'ot het laatste
ieder gedroeg zich prachtig passagiers zoowel bis
bemanning."
„Hoeveel booten werden uitgezet?" „Tk geloof
vier de vier die losgemaakt waren. Toen hét water
rees, braken de booten los uit de takels en dreven weg.
De menschen die gered' werden, zifn gere^ door dc bof
fen der „Empress" en het wrakhout. Dé „Storstad"
zette drie of yjer booten uit, dfe om h'c' wrakhout voe
ren daar menschen afhaalden,, maar ze hadden er nfet
vee! Tk voer langs twee van die booten, doch' ze hadden
maar drie menschen aan bcord."
Een passagier, James Rankte, zeide dat als de
Storstad te het pat dat zij gemaakt had. wa© pe
il leven, de Empress den wal zou hebben kunnen har
len en iedereen gered zou geworden zijn. Hij had de
kolenboot nlei hooren fluiten, maar de Empress had
twee, driemaal gefloten te| de minuut. Hij meende dat
de kolenboot de Empress niet kan gezien, hebben,
want de mist maakte heit onmogelijk te zien op
vijftig yards afstand.
Aanstaanden, Zaterdag. dus zegt de Daily Matl,
die zich het boven staan dec seinen Het, zal kapitein
Andersen van de Storstad worden, gehoord.
De Board of Trad© heeft uit Londen reeds een
ambtenaar naar Canadia gezonden om dnitr met de
repeerlng te overleggen over een uitvoerige enquête,
die vermoedelijk later te Londen zal worden, gehou-
>n.
De kapitein van het kolenechijp beweert piet ach
teruit gestoomd te zijn. maar juist door de bewaring
van de Empress ter zijde uit te zijn geduwd. Deze
kapitein zegt te goed vaarwater te zijn geweest en
stU te hebben gelegen toen de botsing plaats had.
Hoe het precies gebeurd 1© zal wel moeilijk utt te
maken zijn.
Uit verdere mededeelingm blijkt, dat kapitein Ken-
daal zich prachtig heeft gedragan. Eén der ondier
administrateurs heeft verhaald, dat de kapitein, kort
vóór het schip zonk. zijn, reddinggordel aan, éen der
passagiers gaf en toen te zee sprong. Dp kapitein
werd gered door de reddingboot, waarin die onder-
administrateur, Hayes, was opgenomen,, en na,m na
zijn redding dadelijk zelf het bevel over die boot,
waarmee hij .nog 73 menschen, heeft gered. Andere
verhalen meldiden. dat de dokter van het schip, dr.
James Grant, na de aanvaring de deur van, zijn, hut
niet meer open, kon krijgen en toen poogde door de
patrijspoort naar bulten, te kruipen. Daarin was hij
halverwege blijven ©teken; en, later door anderen er
uitgetrokken,; daarna heeft hij door zijn krachtig en
onvermoeid optreden ten bate van tal der gewonde
passagiers, het leven van velen hunner gered.
De Heilssoldaten aan boord deden allen mede om
te helpen en te troosten en, dachten allereerst a©n, 't
redden van ander©11- dan aan zidh zei ven.' velen hun
ner hebben zich voor hun medemenschen opgeofferd.
Eén der geredden verhaalt dat dfe Heilssoldaten, met
den dood voor oogen kalm bleven en zongen: „God
be with thee ttll we meet agate,-"
Aandoenlijk is het verhaal van het. eind© van den
tooneelspeler La,wrence Irvitog en zijn vrouw. Een
passagier met name Abbott vertelt: Ik zag den he©r
en mevr. Irvlng, in een gang van het schip. Haast
je. lieve, zei Irving, er is geen tijd te verliezen!
Het volgende oogenblik werd Irving door een bewe
ging van het sehiip tegen den "wand geslingerd, zoo
dat zijn gezicht ten, hloeda verwond werd. Zijn vrouw
hegon toen te schreien,. Hij deed haar toen een
reddinggordfel om en droeg haar als het ware voort.
Kan ik u helpen?? vroeg Abbott. Zorg eerst voor
u zelf, beste heer! zei Irving; maar God zegene je
niettemin. Abbott dook te zee en, toen hij' boven
kwam, zag hij. de Irvtïngs aan dek, elkaar omstren
geld houdende. Zoo worden zij door een, golf over
boord geslagen.
BIr Henry Setoa-Karr heeft mij het leven gered.
vertelt een ander passagier, ten kost© van, het zijne.
Hij drong mij zijn zwemgordel op. Of hij een ande
ren heeft gevonden, weet de geredde niet.
De dokter vap de Empress vortelt: Het overhellen
van het schip wierp mij utt mijn koodl. Toen tic in de
gang kwam, stond die zoo steiil, diopr het hellen van
hc-t schip, dat ük er niet tegen op kon, klimmen: tie
looper, waaraan ik mij vastklemde, scheurde af. Ten
slotte wisthjj door een patrijspoort, te ontkomen.
Een passagier trok hem er door. Het schip lag toen
bijna plat op zijn, stuurboordkant- Een. honderd pas
sagiers stonden op dat boord. Nauwelijks was hij uit
de patrijspoort, bij hen gekomen of het schip dook
weg. De dokter zwom tot een boot hem opnam en aan
booid van de Storstad bracht. E enige geredden stier
ven, daar van uitputting.
Br zouden, nog tal van, diaden van igrooto opoffering
en iuenschen.liefde zijn te vermelden, maar ook is er
gevochten om het leven, niets ontziende, alteem den
kend aan eigen lijfsbehoud. Een lid van een muziek
korps vertelt zelfs van zijn strijd met menschen on
der water. Er is ook veel afschuwelijks gebeurd. Dq
laatste opgaaf ia dat van de 1467 menschen er 446
zijn gered.
De Canadïan Pacific heeft beslag laten, leggen op
de Noorsche kolenboot Storstad en oiacht. van de
reeder ij een ©chadevergoedteg vam twee millioen dol
lars. Het geding daarover zal worden behapdelid te
Quebec.
Intusschen, hebben de tweede-officier vaai de Noor
sche kolenboot Alden en de loods, die dat schip d©
St. Lourens opbracht, verklaard, dat zij op 30 zee
mijlen van de plaats, waar de ramp is gebeurd, de
Empress hebben ontmoet. De paketboot voer op
hoogst zonderlinge wijze, zigzag over de rivier. Soms
zag men het groene (stuurboord©) licht, dan. weer
het roode. Zij hadden toen de opmerking tegen el
kaar gemaakt, d'at de Empress zoo gevaarlijk voer.
Het lijk vap, den tooneelspeler Lawrepce Irving is
bij Rimouski, op den westelijken, oever van de rivier,
aangespoeld. Zijn gelaat wa© zwaar verminkt.
ZESVOUDIGE MOORD.
LEMBERG, 2 Juni. In het plaatsje Pikulice wer
den door onbekende inbrekers Fuss, een leverancier van
vleesch aan het leger, diens vrouw, drie kinderen en
een dienstbode, met een ijzeren staaf doodgeslagen.
Een tweede dienstbode werd zwaar gewond, drie andere
kleine kinderen brachten er het leven af, doordat zo
ach verscholen hadden. Van de misdaad worden sol
daten verdacht, die meenden bij Fuss groote geldsommen
te vinden, wélke het legerbestuur hem schuldig was.
Tel.
DB MIJNRAMP BU BARNSLEY.
In een steenkolenmijn nabij Barnsley, heeft Zater-
mijnwerkers u-
ten reeds verlaten, anders ware het aantal slachtoffers
ongetwijfeld veel grooter geweest. De ontploffing was
buitengewoon hevig en veroorzaakte in een mijngang
brand. De reddingsbrigade, die zich onmiddellijk naar
,het tooneel van de ramp begaf, slaagde er echten»
vrij spoedig in. den brand: meester te worden, waarop
men onmiddellijk op zoek naar do slachtoffers ging.
Men vond eenige mijnwerkers, die vrij 'ernstige brand-
wonden bekomen hadden en elf deerlijk verminkte
lijken. Eea der geredde arbeiders vertelde, dat de ont
ploffing zeer onverwacht had plaats gehad, daar men
absoluut geen mijngas bemerkt 'had.
HEVIGE BRAND.
PARIJS, 2 Juni. Een hevige brand in de automobiel
fabriek van Clement Bayard heeft Zondag twee honderd
automobielen vernield. De schade bedraagt 800.000 fres.
De brand brak In een pakhuis uit en deelde zich
mede aan een ajdoeling waarin zich belangrijke docu
menten bevinden betrekking hebbende op den autot-
•moblelbouw. De teekeningen zijn gered.
EEN NOODLOTTIGE BRAND.
In de woning van tien mijnwerker Diverson te Wool-
wnchgreen, een dorp tusschen Dover en Canterbury,
brak Zaterdagavond brand uit. In korten tijd was de
geheele woning afgebrand. Onder de puinhoopen vond
men de lijken van Diversen, diens vrouw en vier zijner
kinderen. Een jongen van dertien jaar en een kost
ganger vhn Diverson waren ontsnapt door uit een der
vensters te springen.
Zij hadden 'echter vrij; etnstlge brandwonden beko
men.
Nagekomen Berichten.
MOORDAANSLAG TE KROMMENIE.
Gedurende den Tweeden Pinksterdag, tijden© d
kermis, heeft te Krommenie een, ongevaj pla©,ta ge
had, dat ernstiger had. kunnen afloopen dan eo~
se!, led ls.
In een opgewonden hui trok zaketre Vten dor Hoe
ven, een ruwe kla,nt. te hot oa,fé va,u Planje zijn re
volver. De omstanders, het ergste vreozemd, wildon
hem het wapen, utt de hand slaan, doch ongelukki
gerwijs ging het schot af, on. dit trof' de 22-jarige
dochter van den, kastelein, die te het buffet hielp.
De man werd gegTepen. in arrest gesteld en Maajn-
dag gevankelijk naar Haarlem gebracht.
D^ toestand der zewonde is guDstlg.
MOTORSCHIPPERS.
Fee&tvergadering van de Motorschippersvereenlging
De Eendracht te Broek op La.ngenddjk. gehouden op
2 Jund te Wieringen in het hotel De Haan,
Al direct was aan, de postboot te ontdelckeh, dat
er iets bijzonders aan de hand wa©, met de mooie
pavoiseering en, fier wapperende vlaggen voor en,
achterop. Dit alles gold de Bohippersveroenigteg Do
Eendracht, ten doel hebbende hoofdzakelijk den ge-
zamenlb'ken aankoop van motorpetroleum, waarmede
goede resultaten bereikt worden. De vereenigteg, wer
kende te Hollands Noorderkwartier, telt rutai S0 le
den. waarvan 40 te Wieringen zouden komen feest-
vergaderen. Te 8.06 uur arriveerden de heeren met
de tram aan, de Van Bwijicksliuis, en toen met de
postboot naar wieringen. Te Wieringen stonden een,
8-ta,l voertuigen gereed, en daar aan <te Ha,uke© wer
den de leden ontvangen dioor het bestuurslid alhier,
de heer P. Kaan. en weldra gtag het naar het ver
gaderlokaal te Hippolyiusihoef. Ook hier wachtte de
leden een. verrassing. Wees de al tijdig wapperende
driekleur er op, dat er iets bijzondere in het hotel
De Witte Zwaan zou geschieden ,de vergaderzaal, be
vestigde dit volkomen. Mooi versierd met bloemen
en groen, leverde deze een keurige®, aap,blik op.
De voorzitter, de heer Houtkooper hield hier ©en
openingsrede, waarna de notulen door den secretaris,
'den heer Ploeger, werden gelezen §n over contra,o-\
teeren voor petroleum 1 evering werd gesproken; waar
over niet direct een dc finitief besluit werd genomen.
De heer Hoiutkooper hield een voordracht over Rus
sische toestanden en petroleumbronnen,, tevens In
schakelende een overzicht over eventuëele koolleveri,ng
In Rusland.. Deze rede, welke zeer variëerend was,
oogstte veel bijval en had de algemeene belangstel
ling. Hierna werd een stevig ontbijt genuttigd en
waren allen weder gereed om zich tot luisteren ta
zetten naar den heer Dekker van Zaandam, die een
lezing en demonstratie hield over de verbrandings
kracht e. d. van petroleum. Ook deze leerrijke rede,
verduidelijkt door pracblsch©; voorbeelden,, mocht zich
in de algeheel© belangstelling verheugen en een, aan
dachtig gehoor vinden.
Aan den heer Dekker werd een toezegging gedaan
voor levering van proefvaten.
"Vervolgens werden nog eenige huishoudelijke pun
ten besproken en hierna een rijtoer gemaakt over
ons eiland en o.a. bezichtigd de aanlegplaats te Den
Oever. Na een frfsch ritje wa© men om 2% uur
weder In De Witte Zwaare
Om 3 uur klonk de oproepaan tafel en onder een
opwekkend stukje muziek, schikte men aan de mooi
versierde ep welvoorzienen disek. Na een korte
krachtige speech van dien voorzitter Het me®, zich het
opgedlschte go,ed smaken, en werd er nog menig
hartelijk woord1 gesproken.
Te ongeveer 5 uur kwamen, de rijtuigen) wedeir
voor en aanvaardden alten deta terugtocht en, ver-