ilitiüi Mms- DONDERDAG 19 AUGUSTUS 1915. 58ste Jaargang. No. 5645. Uitgevers: TRAPMAN Co. Brieven uit Engeland. Binnenlandsch Nieuws. Uit en Voor de Pers. SCIAGEB EOURAKIT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 9 ure wor en ADYERTENTIEN in het eerst uitkomend nummer geplaatst. SCHAGEN, LAAN D 5. - 'nf. Teleph. No. 20. Prijs per jaar f 8.Per post f 3.80. Losse nummers 5 cent ADV ERT EU TIEN van 1 tot 5 regels f 0.25 iedere regel meer 5 ct Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Maidenhead, 14 August/us 1915. Ruim een Jaar geleden wat een tijd alweer a we er ovei nadenken was Holland, om zoo te zoggen, naast de deur voor ons. Als we zorgden, dat een brief niet later dan 10 minuten over 5 's mid dags op de bus ging. wisten we, dat hij den vol genden morgen met de tweede post, dus om half twaalf, in Amsterdam werd bezorgd. Als we nu -'op een of anderen tijd een brief "posten we bekom meren er 'ons niet om, of 'het is vóór de lichtinfe van 5 u. f0 of voor wellke lichting ook, dan we ten we slechts, dat we 'afscheid genomen hebben van ons epistel, en dat het waarschijnlijk over eei dag of vijf, zes wel eens zijn bestemming zal berei ken. Waren we verleden jaar op antwoord gesteld, we hadden het binnen twee dagen. Thans binnen twee weken. Maar, dit is niet alles. Twee, drie maal per Jaar was het onze gewoonte Engeland te verlaten, even de X H.rd/. r over te steken, en voor eenigeu tijd een bezoek te brengen aan ons eigen land, het vader land, dat Je, evenals alle andere dingen, nooit zoo waardeert, als wanneer je het, -vrijwillig of ge dwongen, moet missen. De reis was, zooals ieder weet, kort, gemakkelijk en niet duur. -Voor onge veer f 25 was je, alles tamelijk -"ruim gerekend, eerste klas boot en tweede klas trein Londcn-Am- sterdam en terug. Als je het 's middags-om 3 Uur in je hoofd kreeg om te -gaan, dan deedt je 'het, ging op je gemak naar Fenchurchstreet station, nam den trein van 12 min. voor 5, kwam vanzelf op de Batavierboot, cm, na een gemakkelijken overtocht den volgenden morgen zeven uur, half 8 te Rotter dam aan wal t° stappen. Als je nu dergelijke plan nen krijgt, is er geen sprake van dat je gaat. Eerst moet en zal je een visite maken aan een of ander regeeringsbureau, en vragen om een verlofbrief, die, meen ik, drie dagen'werk heeft om goed en wel in je handen te komen en ook nog geld kost. Precies weet ik het niet, hoe de zaak in elkaar zit, want sinds verleden jaar Auguistus -ben ik niet meer in Holland geweest. Maar dit staat vast, dat een reis tegenwoordig geen f 25, maar f 75 kcsi er. veel lan ger duurt. Wat zouden onze voorouders -daarvan geschrok ken zijn. Met van het lange duren, dat was iets, waar ze specialiteiten in waren. Maar de prijs. Toe vallig las ik, niet zoo heel lang geleden, 'iets over de prijzen voor passage van Engeland -naar Holland in een weekblaadje, getiteld Notcs and Queries. Een en ander zal ik vertallen om sommigen -mijner lezers eens te laten watertanden naar den -goeien, ouwen tijd. Ik gun het ze, want ik heb hét zelf ook ge daan. „Het was gemakkelijk om "van Engeland naar Hol land te gaan" (in 'de 17e eeuw). „De r-iziger kon gaan van \armoutb naar Rotterdam, of van Graves- und naar Missingen'of Den Biiel, en de prijzen waren billijk. De passage van Graverend naar Vlis- singen was vier gulden, en eenmaal-in Holland, vond de toerist uitstekende gelegenheden om zijn reis voort te zetten. Booten zeilden of werden getrokken van plaats tot plaats door de kanalen, -en in ver scheidene plaatsen waren geregelde diensten met, door de overheid vastgestelde vrachtprijzen. De booten vertrokken op een bepaalden-tijd, en kondig den door het luiden van een bel hun vertrek -aan. Zij namen van 3040-passagiers mee, en de gemid delde snelheid was drie mijl per uur.""'(Als hiermee tegenwoordige Engelsche mijlen bedoeld worden, kon je beter loopen, want het is nog geen 5 KM.) „De schuitenvoerders waren bij passende gelegenheden dronken, en hadden dan do gewoonte je een nat pak te doen opIoopeD, maar overigens' was dit vervoer middel, wat gemak, snelheid en Oprijs betreft, moei lijk te overtreffen. Een paard kon veel grootcré vrachten trekken in een schuit dan 'in een kar, en zoodoende waren de prijzen voor het vervoer laag Van Amsterdam naar Haarlem voer een 'trekschuit langs het negen mijl lange kanaal (hieruit volgt, dat de tegenwoordige mijl van 1609 M. bedoeld wordt) van vijf uur 's'morgens tot zes uur 's avonds. Er waren 26 booten in de'vaart, 13 van Haarlem, en 13 van Amsterdam. Zij wachtten nooit op iemand, maar voeren af eik uur, zoodra de klok ophield met liaan. Sir William Brereton voer langs het kanaal in 163 i, spoedig nadat bet voltooid was, *en de prijs scheen gesteld te zijn op 5 stuiver per persoon, 3 voor de boot er. 2 voor tollen. Van Leiden naar Haarlem ging dagelijks een boot voor denzelfden prijs. Van Delft naar Den-Haag, drie mijl, betaalde dezlcfde reiziger 1 stuiver. Op de meer drukke wa terwegen, waar de booten op -vaste tijden vertrok ken, waren de vrachtprijzen geregeld, -maar op klei nere booten en kortere afstanden hing de prijs af van het aantal passagiers. Voor-een korte reis met 10 passagiers zou b.v. de passage 3 stuivers per man zijn, maar als een kleiner aantal reizigers over eenkwam de 30 stuivers te betalen, moest de boot vertrekken. Had de boot-meer dan 10 passagiers, dan bleef de prijs 3 stuivers per persoon, en was -het voordeel aan den schipper.' Pepys een zeer bekend man om het dagboek dat hij heeft nagelaten) ging per -trekschuit van Den Haag naar Delft, en was zeer ingenomen niet de manieren en de conversatie van-de passagiers. Hij vertelt niet, hoeveel hij betaalde, maar wel. dal er op de terugreis een aardig Hollandsch meisje aan boort! was, verdiept in eeai boek, en dat Mr. SaraueJ Pepys tevergeefs trachtte tot een gesprek over Ie halen. ÓVer do wegen werd gereisd! in lange, hobbelende wagens, waarin de passagiers zaten op planken. "Zij vervoerden tot 10 passagiers, en het ongemakkelijke er van was spreekwoordelijk geworden. Had! - de passa gier bagage bij zich, dan vermeerderden zijn moeilijk heden. Do voerlui reden de sleden niet binnen, om dat ze bang waren de straten 'te vernielen, en zeiten dus de reizigers, met bagage en al, neer aan de poort, zoo dat het brengen van de bagage naar een herberg in de stad een groote extra belasting werd voor de beurs. De Hollandsche voerlui reden "Bis gekken en hadden de onaangename gewoonte hun paarden op èlle mo gelijke en onmogelijke tijden te voeren. Evelyn (ook al een dagboekschrijver) reed van Dor drecht naar Rotterdam (10 mijl) in minder dan een uur. De vrachtprijs scheen nogal billijk te zijn, hoewel meer dan per "schuit, doordat er minder passagiers m den wagen gingen. Van Den Haag naar Leiden, drie Hollandsche mijlen, een refe van 3 uur, betaalde Sir WBrereton in 1GM twaall stuiver de man. Van Do vangen pielennan woixlt onmiddellijk ann mooi- Dedt naar Don Haag, een rejs van 2 uur, betaalde jes gebeden en een stukje er van komt nu als aas aan Fyaes Moryson 2 stuIve.-B toen hij met anderen wbs, dut h< ek. En werkelijk blijkt hol ci-it dit meer Mfa* en 7 stuivers alleen. \au Amsterdam naar Haarlem kead i ia hel water clan het hu weggeworpen stukje; betaalde hij 3 stuivers. De prijzen hingen af van tol!spek. riet vangen wordt weldra druk, zoodat de vis- aantal passagiers en als er niet genoeg waren, moesten sc I ers waucu, j.-iuowijj sccers nu geaung op en af den dijk draven en nau- ae^reizigei-s wachten tot het aantal compleet was. Ilijks L; ,'elegd hebben of opnieuw beet krijgen. ft- Nn/V In»fot* nut Hu r> 1 >1 /wt i r>o niulM-mun De vele herbergen waren over het algemeen zinde lijk, maar do manier van eten klaar maken was maar zoo zoo. Eén reiziger zegt zelfs, dat God het eten gaf, maar dat de Duivel het klaarmaakte. De prijzen wa ren hoog, door des invoerrechten. Volgens Rerêsby kon je niet eten onder de drie gulden, maar daartegenover- zegt Sir W. Brereton, dat bij dineerde in Het Blauwe Anker in Den Haag, en voldaan was. In vergelijking met het eten, schijnt de prijs voor nachtverblijf gering geweest te zijn. Brereton betaalde 17 stuivers per nacht te Rotterdam in 1634, maar klaagt over den prijs van den wijn, f 1.20 den liter. De reizigers sliepen gewoonlijk met twee of meer in een kamer. Pepys sliep in Den Haag met zijn vriend in een kamer, waarin nog twee bedden waren, alle kraakzindelijk, en zijn be diende sliep naast hem op een bank. De bedden waren groot, en zoo hoog. dat je er met een soort van lad der in moest klimmen, en het was verstandig, je testa ment te maken voor je ging slapen, want als je er 's nachts uitviel, had je kans je nek te breken. Alle schrijvers zijn hel er over eens, dat de bedden kraak en kraak zindelijk waren. Als je stierf in een Hollandsch bed, zoo zei men. hadden je vrienden tenminste deze troost, dat ie tusscaen schoon linnen den liadt uitgeblazen.'' Er is al weer weinig nieuws onder do zon. Wie van ons is in West-Friesland wel eens niet met een soort van ladder in zijn bed geklommen? Ik zelf heb het ver scheidene malen gedaan ,en had' er, als jongen, het grootste pleizier in. En dan, welk Westiriesch hart gaat er met open, als het zoo heerlijk met stuivers hoort rekenen I Eén ding Ss jammer, wij moeten rekenen met zooveel stuivers, en onze voorouders met zoo weinig. Wat dat betreft kan Ik herhalen: die goeie, ouwe tijcL Nog beter aas dan mootjes pieterman vormen brok jes vleoich. van een geep, van welke vfischsoort men ook soms e- -n exemplaar aan don hengel vangt. Dit aas is nog meer blinkend dan het voorgaande. De geep (Esooc belone Lis een visch met zeer lange en smalle kaken, groen- acntig zilverkleurig vieesch en levendig groene graten. Het vieesch er van wondt ook veel gebruikt door de beugvlsschers. Op de wijze die aangegeven is, kan oen visscher soms gemakkelijk In enkele uren hon derd en meer pietermannen bemachtigen. Meermalen ook wordt In een bootje gevfccht op kleinen afstand van de zeewering, en men aoet dit dan met twee korte hengels. Er moet dan evenwel met groote omzich tigheid gewerkt worden, opdat geen der gevangen dieren op de voeten komt spartelen, 't Is toen gebeurd, dat In Noord-Brabant één geval te Putte: in Zeeland 4 gevallet* t te&tuls, 2 gevallen fa olie der gfcinconten Serooakerkr (W.) tói E-jrfc, en 1 geval fc rik cer gcmttciiLn Giljpskefk^ St. Laurcss; xn Groniügem 1 geval ie Slottoren; in Limburg 2 gevallen in de gemeente Bocholtz, 3 gevallen in de gemeente Witten én 1 geval in eik der gemeenten Voevendaal en Vaals. W1 KRING ER WAARD. Woensdagmiddag zou de heer K. V., winkelier, bij een zijner klanten klaar zijnde, vandaar met zijn wagen om- keeren, toen door het vastloopen van het leidsel het geheele zaakje te water geraakte. De ket, die geheel onder 't rijtuig lag, is goed en wel op den wol gemald. De wagon kwnm er niet zoo goed af. De kap tt bc* schadigd, voeren zijn verbogen, lemoen stuk «nz. Hoo- wel de meeste kruidenierswaren reeds afgeleverd waren, zal de schade toch niet meevallen, omreden er weer boter en eieren van de klanten was opgehaald. WIERINGER WAARD. Onlangs werd in dit blad melding gemaakt van ccne redding van een meisje door Dirk Keuris, welk bericht iemand zich door het schoeisel heen kwetste en da: ook is opgemerkt door het Camcgie Ileldenfonds te de pijn onmiddellijk vrij hevig is, blijkt wel uit do 's-Gravenhage. Na ingewonnen Informatie bij den heer tnapnelvoetende bewegingen, die een gewonde dadelijk Burgemeester., kwam eanigc rfogmi geleden bericht dat inaakL De zecvi&schers kunnen soms vele pietermannen genoemde Keuris in aanmerking kwam voor ben cou- tegelijk vangen, en wanneer deze wat groot van stuk den medaille pi een Spaarbankboekje met een Inlage van zijn, worden ze wel tan verkoop aangeboden. Vooral f 25.—. Dit laatste ia üu Woensdag door tussclu». P1ETER MANNENVANGST. 't Is wel opmerkelijk, dat zich in de laatste weken zooveel vfcch langs de kust ophoudt Niet alleen hoeft heeft men op Texel en ook aan Den Helder duizen den makreelen gevangen, (zie ons no. van gister), die een zoete winst voor menigeen, gaven, maar ook andere visschem lieten en laten zich vrij gemakkelijk buit ma ken. Tegenwoordig houdt mm Zich vooral bezig met het vangen van pietermannen en men doet dit met een langen hengel van den zeedijk of van een haven hoofd af en gedurig maakt men goedo vangsten, daar deze visschem gulzig zijn en gretig toehappen m het aas, dat om den geweerhaakten hoek is gestoken. Bij deze visscherij heeft men evenwel de voorzichtigheid' te betrachten, daar eene aanraking van eenig lichaams deel met een der zoogenaamde stekels noodlottige ge volgen kan hebben, 't Is daarom voorzichtig, dadelijk na de vangst den kop van het dier weg te nemen, want niet alleen heeft de aanraking der voorste rugvin be doelden last ten gevolge, doch ook is zulks het geval, wanneer men zich kwetst aan den stekel, waarmede ieder kieuwdeksel gewapend is. En zelfs, wanneer het dier reeds lang dood is, blijft het gevaar nog bestaam Er worden gevangen twee soorten pietermannen. Do grootste soort heeft 30 stralen in de tweede rugvin cn 5 scherpe stralen in de voorste vin. Znn wetenschap pelijke benaming is Trachinus draco L. De kleinere soort, die maar 24 stralen in de groote rugvin heeft, wordt genoemd Trachinus Vipera L. Dit vipera, dal adder en draco, dat draak beteekent, duidt op hel vergiftige, dat do bedde soorten kenmerkt Of men nu bij de aanraking dei- scherpe stekels te doen heeft met die uitstorting eemer giftklier, is nog niet voldoende bewezen, doch wondt mm zich aan een dier scherpe punten, dan heeft dit hooge zwelling en vreeselijke pij nen ten gevolge, waardoor soms dagen achtereen net gekwetste lichaamsdeel niet gebruikt kan worden. Als goed middel er legen wordt aangeprezen het leggen van lever van een pieterman op de wond en dezij daar dan geruimen tijd op te houden. Naar beweerd woedt, is cbe .pijn dan minder hevig en de opzwelling van kleinere afmeting. Ook schijnt honig een goed mid del te zijn, zoodat Noordzcevisschcn* in den pieter mannen trek tijd, wanneer ze dikwijls veel vta deze vls- sctoen in hun netten krijgen, wel honig aan boord varen, om dezen bij eventueele verwondingen op dc kwetsuren te kunnen gebruiken. De oogen van dm pieterman zijn dicht bij elkander boven op den. kop geplaatst, wat in nauw verband staat met ,de levenswijze van het dier. De pieterman; die op de vlakke, zanderige plaatsen van aen Atlan- tischen Oceaan, de Middellamdseho Zee, de Nooild- en de Oostzee gevonden woadt, geeft de voorkeur aan diep water boven ondiepten. Hij leeft echter op, of juister, in den grond, tot aan de oogen in 't zand begraven. Tegen Juni nadert hij, om kuit te schieten, het vlakke strand, en dan gebeurt het dat hij tijdens de eb op drooggeloopen plaatsen van het strand gevonden wordt. Zijn voedsel beslaat uit garnalen, bliekjes en andere kleine vischjes, die hij zoo dicht mogelijk in zijn nabij heid laat komen, vóórdat hij uit het zand te voorschijn schiet Het laatste geschiedt met groote snelheid en be hendig graaft hij zich na de gelukkige vangst weder in het zand. „Eemae exemplaren'zoo zegt Brehm. „die ik op zekeren dag langen tijd achtereen kon waarne men, lagen den geheel en dag op een en dezelfde plaats van hun bekken zoo diep begraven, dat men na lang zoeken alleen hun oogen kon te zien krijgen". Laat ons nog even zien, hoe het visschen met den hengel toegaat I Eenige visschers zijn voorzien van een lang bamboeriet, waaraan snoer, dobber en baak zijn bevestigd. Wanneer ze de steenglooiing hebben be reikt, kan jhet geluk beproefd worden. Als aas is mede genomen een stukje spek, dat men weldra voor iets jeters hoopt te kunnen verwisselen. De dobbers worden op vermoedelijke goede hoogte boven den haak ge schoven, en er wordt ingelegd. De stroom is nog een weinig te sterk, wat bij vermindering van het getij wel beter wordt. De laatste drie uren van het vloed getij vormen den besten tijd voor het hengelen naar pietermannen. Plotseling wordt een der groote dobbers onder wa ter getrokken; dadelijk wordt opgehaald en een zilver kleurige visch slingert zoo hoog in de lucht, als hen gelstok en snoer te zamen meten. De luchtreis duurt slechts kort en de gevangen visch komt boven op den dijk neer, waar de visscher hem spoedig eenige tik ken met een telhout geeft, zoodat het beest niet meer spartelt dezen zomer wordt er een goede prijs voor bedongen. Ze worden gestoofd, gebakken of gerookt gegeten en vor men steeds een welsmakend gerecht Alleen in een gedeelte van den zomer kan men de pietermannen in de Noordzee aan het strand en in do Zuiderzee langs de steenglooiing vangen, daar zo dan hun paaiplaatsen opzoeken. Het grootste gedeelte van het Jaar leven ze meer fin de zeediepte®. TeL USNOOÜ. Door den enormen uitvoer van visch naar het bui tenland heerscht zeer groote ijsnood. De fabrieken zijn niet in staat het noodigedjs te leveren, zoodat het verderee uit Noorwegen wordt belrukken. in erleg met de afnemers is besloten den prijs van het ijs te verhoogen, 'zoolang deze abnormaal drukke lijd heerscht. ALWEDER ONGEVRAAGD ONTSLAG VAN EEN AMBTENAAR TER GEMEENTESECRETARIE. Nauw is het beruchte ontslag van den ambtenaar ter secretarie te Heiloo door het Koninklijk vernietigings recht op grond van het algemeen belang achterhaald, of een ander geval trekt de aandacht, waarin de bil lijkheid blijkbaar met voeten wordt getreden en het gemeentebelang dat dezen maatregel zoude cischen, zoo het er al fis, dan toch althans hij een door hot bestuur der afdeeling Zudhollóaudi van den Nederlandschen Bond van Gemeenteambtenaren ingesteld ernstig onderzoek niet is kunnen worden gevonden. Ditmaal Ss het het coillege van burgemeester en wet houders der ondier den rook eener academiestad legen gemeente Warmond, dat sterk op zich laadt vermoeden van schending van recht en billijkheid én algemeen belang. Dit college verleende den heer Spaarga ren op 15 Juli met 1 Augustus ongevraagd eervol ontslag als eerste ambtenaar ter secretarie. Bij het onderzoek van het bestuur der afdeeling Zuid holland van den Bond kwum ban het licht, dat de ontslagene gedurende ruim 5 jaar en steeds tot volle tevredenheid van burgemeester en wethouders en ge meentesecretaris zijn taak heeft vervuld. De eenige reden tot ontslag, die genoemd werd, is, dat hij niet in de gemeente Warmond woonde. En dit terwijl den heer Spaargaren door het gemeentebestuur was toege staan buiten Warmond te wonen en door niemand werd beweend, dat het feit van zijn uitwomfing ook maar den geringsten| "h arfeeligen invloed had" op zijn werk, uit modedeelingen van den gemeentesecretaris In de gehcele zaak onkundig werd gelaten zelfs bleek van het tegendeel. Bovendien heeft de iioer Spaar garen zich tegenover don burgemeester bereid verklaard te Warmond te komen wonen. Een uitvoerig verslag van het ingesteld onderzoek is opgenomen in het weekblad van den Bond. Vertrouwd mag worden, dat ook dit ontslag door de. Kroon ongedaan zal worden gemaakt HET MISDRUF TE ROTSTERHAULE. Dinsdagmiddag is de vermoedelijke dader van de Inbraak en mishandeling van Buitenveld te Rotsterhaulc, de 2fi-jarige R. V. aldaar, gevankelijk naar het Palcis van Justitie te Heerenveen overgebracht Na verboor door den reek ter-commissaris en confrontatie met B. in liet ziekenhuis, gif de rechter van instructie last tot ziin gevangenhouding en werd hij in de gevangenis opgesloten. Dc verdachte, die met zijn moeder dicht bij B. woont, zegt van niets ie weten Hii was 's avonds te ruim 10 uur naar bed! gegaan was Ialcr door zijn moeder gewekt en had met onderen er naar gezien, dat dokter Spaans B. voorloopig verbond!. De wonden aan zijn band bad hij gekregen door het klimmen over oen hek met scherpe spijkers. OPBLOEI DER MANDENMAKERIJ. Door het stilleggen van een buitengewoon groot aan tal 'stoomtrawlers in het buitenland, heeft <ïe uitvoer van versche visch. uit IJmuiden naar Engeland en Duitschland een kolossalen omvang genomen, doch dit brengt nnn de andere zijde het bezwaar met zich, dat men voortdurend te kampen heeft met gebrek aan manden om de visch te verpakken. Het is weliswaar gebruik dat de manden 'door bui- tenlandsche afnemers worden teruggezonden, maar hel spreekt vanzelf, dat een groot getal verloren gaat door beschadiging of aanwending voor andere dbeleinden. Naar men te IJmuiden van een grooten exporteur vernam, betaalt men thans voor manden, die reeds 3 of H malen gebruikt zijn en anders naar de vuilnisbelt verhuizen, grif 50 a 60 cent per stuk, terwijl de prijs in normale tijden zelden een bedrag van 45 cent over schrijdt Voor de mandenmakesrijen( b te IJmuiden dus een goed afzetgebied te vinden. EEN ZEPPELIN BESCHOTEN. Men meldt van Vlieland: 'Woensdag kwam de Zeppelin L 10 over de Zuiderzee over Vlieland. Geweer- en kanonvuur werden er op geopend, waarop hij, na meer dan een uur in de buurt te hebben rondgezworven, tusschen de eilanden Vlieland *(n Terschelling door ja de wolken verdween. Aangespoeld is een model visÜcfiersboei met her metisch gesloten metalen bussen dynamiet bevat tende MOND- EN KLAUWZEER. Sedert de vorige opgave tLd. 11 Augustus 1915 wer den werden gevallen van mond- en klauwzeer gecon stateerd in Zuid-Holland geene; komst van den Burgemeester ma den jeugdigen redder ter hand gesteld. OI hij ook |n zijn nopjes was. HOOGWOUD. Door Burgemeester ep Wethouders dezer gemeente is tot tijdelijk onderwijzeres aan de O, L. School in de Kerkelaan benoemd mej. G. Roozendaal to Spaü broek. VEEL REGEN. In Friesland is in de laatste 5 dagen enorm veel regen gevallen. Sommige weilanden staan blank, het vee is gestald. Door windstilte kumien de watermo lens niet malen, zoodat ook 'menige polder vol zit. Op de hooge zandgronden is de toestand niet 'veel beter. Aardappelen staan daar in velden van... mod der. Dat dit slecht "is voor de kwaliteit, is te be grijpen. ONTVLUCHTE RRANSCHE KRIJGSGEVANGENEN Te Erica (DrA rijn 3 FYansche militairen aangekomen, 1 officier met 2 mindere®. Zij waren gevlucht uit Mep pen, waar rij 13 Augustus waren aangekomen om in de venen te werken. BREEZAND. Woensdagavond vergaderde in het café van den heer Borst de coöperatieve aankoopveroeniging. Do voorzitter, de heer S. Spigï, opende met een woord van welkom de drukbezochte vergadering, waarna werd overgegaan tot de behandeling van het ont werp huishoudelijk reglement, «hetwelk met alge meen© stemmen werd goedgekeurd. Besloten werd, het te laten drukken, waarna ieder der 'leden zich tegen dne kostenden prijs een exemplaar moot aan schaffen. Aan de leden zal een kaart worden uitgereikt, waarop ze öc benoodigde hoeveelheden kunstmest kunnen invullen. Deze ingevulde kaarten moeten vóór 26 Augustus bij den heer Lunshof worden in- geleverd, opdat ze tijdig aan het centraal bureau kunnen worden opgezonden. Daar de vereenigmg nog geen pakhuis heeft, zullen do leden eveneens een kaart ontvangen, waar op ze de voor September benoodigde voorraad vee voeder kunnen invullen. Nadat in beginsel besloten is, een 'pakhuis te bouwen, wordt met 33 stemmen voor en 18 logen 't voorstel aangenomen, om zoo mogelijk aan dat pak huis een malerij te verbinden. Het Bestuur hoeft een drietal aanbiedingen voor bouwterrein. Besloten wordt, 'oen gedeelte van den heer A. Büij aan te knopen. Bij de rondvraag informeert de heer F. Bi; ar- boer, i f er ook n< rge-salpeter verkrijgbaar zal zijn. Geantwoord wordt dat die m du circulaire niet ge noemd wordt zocdat dus die zekerheid niet bestaat. De heer Van Haaften vraagt, welk procent on kosten het Bestuur heeft vastgesteld, waarop do voorzitter antwoordt, dat besloten is, voorioonig 2 procent voor de leden te heffen. Mocht het blijken, (lat dit wat ruim is, dan'kan bet verlaagd worden. Nadat nog besloten is, dat de leden in de maand September hun inleggeld 'bij den penningmeester, den lieer C. lid, kunnen'betalen, en dat er nadien maandelijks per iwstyuitantie over zal worden be schikt, terwijl do inningskosien voor rekening van de leden zijn, sluit de voorzitter de vergadering. ONVASTE HOUDING. De Stichteche Ct. noemt het geen neel vaste hou ding van Het "Volk om, nadat 'dit blad geagiteerd heeft tegen het Landsbormontwern, omdat het zou drijven naar deelneming van ons land aan den oor- loe. thans met een motie van-den Bussumschen Be sturenbond den spot te drijven, waarin van de Land stormwet wordt gezegd, dat zij '„aanleiding zal ge ven aan de meest militairistisiche en chauvinisti sche elementen uit 'de bezittende klasse om naar oorlog te drijven."' Van die motie nu zegt-Het Volk, dat ze'„gespeend is aan koelheid van hoofd"; dat zij, die ze aanna men, ,.een Beetje nerveus" zijn; en dat het zeer on verstandig is, om tegen de Landstormwet te agitee- ren op een wijze alsof zij met een oorlogsverklaring van onze regeeriDg aan een der machtige allianties gelijk stond." Maar eilieve; wat hebben de Bussummers anders gedaan dan dat ze als serieus heBben-opgenomen de agitatie, die Het 'Volk zelf tegen het Landsterrn- ontwerp heeft gevoerd, -ook nog nadat het aange nomen was? Thans noemt Het Volk de Landstormwet: „het eenig overgebleven middel voor de landweer mannen om ua meer dan een jaar mobilisatie eindelijk in hun gezin en in de maatschappij terug te koeren." Maar waarom hebben de geestverwanten van Het Volk dan tegen dit ontwerp gestemd? Het blad veroordeelt hier zijn eigen houding en de houding zijner Kamerfractie van vóór drie weken op zeer krasse wijze. J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1915 | | pagina 1