ilitiüi Mms-
DONDERDAG 19 AUGUSTUS 1915.
58ste Jaargang. No. 5645.
Uitgevers: TRAPMAN Co.
Brieven uit Engeland.
Binnenlandsch Nieuws.
Uit en Voor de Pers.
SCIAGEB
EOURAKIT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag,
Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 9 ure wor
en ADYERTENTIEN in het eerst uitkomend nummer geplaatst.
SCHAGEN, LAAN D 5. - 'nf. Teleph. No. 20.
Prijs per jaar f 8.Per post f 3.80. Losse nummers 5 cent
ADV ERT EU TIEN van 1 tot 5 regels f 0.25 iedere regel meer 5 ct
Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Maidenhead, 14 August/us 1915.
Ruim een Jaar geleden wat een tijd alweer a
we er ovei nadenken was Holland, om zoo te
zoggen, naast de deur voor ons. Als we zorgden, dat
een brief niet later dan 10 minuten over 5 's mid
dags op de bus ging. wisten we, dat hij den vol
genden morgen met de tweede post, dus om half
twaalf, in Amsterdam werd bezorgd. Als we nu -'op
een of anderen tijd een brief "posten we bekom
meren er 'ons niet om, of 'het is vóór de lichtinfe
van 5 u. f0 of voor wellke lichting ook, dan we
ten we slechts, dat we 'afscheid genomen hebben
van ons epistel, en dat het waarschijnlijk over eei
dag of vijf, zes wel eens zijn bestemming zal berei
ken. Waren we verleden jaar op antwoord gesteld,
we hadden het binnen twee dagen. Thans binnen
twee weken.
Maar, dit is niet alles. Twee, drie maal per Jaar
was het onze gewoonte Engeland te verlaten, even de
X H.rd/. r over te steken, en voor eenigeu tijd een
bezoek te brengen aan ons eigen land, het vader
land, dat Je, evenals alle andere dingen, nooit zoo
waardeert, als wanneer je het, -vrijwillig of ge
dwongen, moet missen. De reis was, zooals ieder
weet, kort, gemakkelijk en niet duur. -Voor onge
veer f 25 was je, alles tamelijk -"ruim gerekend,
eerste klas boot en tweede klas trein Londcn-Am-
sterdam en terug. Als je het 's middags-om 3 Uur
in je hoofd kreeg om te -gaan, dan deedt je 'het,
ging op je gemak naar Fenchurchstreet station, nam
den trein van 12 min. voor 5, kwam vanzelf op de
Batavierboot, cm, na een gemakkelijken overtocht
den volgenden morgen zeven uur, half 8 te Rotter
dam aan wal t° stappen. Als je nu dergelijke plan
nen krijgt, is er geen sprake van dat je gaat. Eerst
moet en zal je een visite maken aan een of ander
regeeringsbureau, en vragen om een verlofbrief, die,
meen ik, drie dagen'werk heeft om goed en wel in
je handen te komen en ook nog geld kost. Precies
weet ik het niet, hoe de zaak in elkaar zit, want
sinds verleden jaar Auguistus -ben ik niet meer in
Holland geweest. Maar dit staat vast, dat een reis
tegenwoordig geen f 25, maar f 75 kcsi er. veel lan
ger duurt.
Wat zouden onze voorouders -daarvan geschrok
ken zijn. Met van het lange duren, dat was iets,
waar ze specialiteiten in waren. Maar de prijs. Toe
vallig las ik, niet zoo heel lang geleden, 'iets over de
prijzen voor passage van Engeland -naar Holland in
een weekblaadje, getiteld Notcs and Queries. Een en
ander zal ik vertallen om sommigen -mijner lezers
eens te laten watertanden naar den -goeien, ouwen
tijd. Ik gun het ze, want ik heb hét zelf ook ge
daan.
„Het was gemakkelijk om "van Engeland naar Hol
land te gaan" (in 'de 17e eeuw). „De r-iziger kon
gaan van \armoutb naar Rotterdam, of van Graves-
und naar Missingen'of Den Biiel, en de prijzen
waren billijk. De passage van Graverend naar Vlis-
singen was vier gulden, en eenmaal-in Holland, vond
de toerist uitstekende gelegenheden om zijn reis
voort te zetten. Booten zeilden of werden getrokken
van plaats tot plaats door de kanalen, -en in ver
scheidene plaatsen waren geregelde diensten met,
door de overheid vastgestelde vrachtprijzen. De
booten vertrokken op een bepaalden-tijd, en kondig
den door het luiden van een bel hun vertrek -aan.
Zij namen van 3040-passagiers mee, en de gemid
delde snelheid was drie mijl per uur.""'(Als hiermee
tegenwoordige Engelsche mijlen bedoeld worden, kon
je beter loopen, want het is nog geen 5 KM.) „De
schuitenvoerders waren bij passende gelegenheden
dronken, en hadden dan do gewoonte je een nat pak
te doen opIoopeD, maar overigens' was dit vervoer
middel, wat gemak, snelheid en Oprijs betreft, moei
lijk te overtreffen. Een paard kon veel grootcré
vrachten trekken in een schuit dan 'in een kar, en
zoodoende waren de prijzen voor het vervoer laag
Van Amsterdam naar Haarlem voer een 'trekschuit
langs het negen mijl lange kanaal (hieruit volgt, dat
de tegenwoordige mijl van 1609 M. bedoeld wordt)
van vijf uur 's'morgens tot zes uur 's avonds. Er
waren 26 booten in de'vaart, 13 van Haarlem, en 13
van Amsterdam. Zij wachtten nooit op iemand, maar
voeren af eik uur, zoodra de klok ophield met liaan.
Sir William Brereton voer langs het kanaal in
163 i, spoedig nadat bet voltooid was, *en de prijs
scheen gesteld te zijn op 5 stuiver per persoon, 3
voor de boot er. 2 voor tollen. Van Leiden naar
Haarlem ging dagelijks een boot voor denzelfden
prijs. Van Delft naar Den-Haag, drie mijl, betaalde
dezlcfde reiziger 1 stuiver. Op de meer drukke wa
terwegen, waar de booten op -vaste tijden vertrok
ken, waren de vrachtprijzen geregeld, -maar op klei
nere booten en kortere afstanden hing de prijs af
van het aantal passagiers. Voor-een korte reis met
10 passagiers zou b.v. de passage 3 stuivers per
man zijn, maar als een kleiner aantal reizigers over
eenkwam de 30 stuivers te betalen, moest de boot
vertrekken. Had de boot-meer dan 10 passagiers, dan
bleef de prijs 3 stuivers per persoon, en was -het
voordeel aan den schipper.'
Pepys een zeer bekend man om het dagboek
dat hij heeft nagelaten) ging per -trekschuit van
Den Haag naar Delft, en was zeer ingenomen niet
de manieren en de conversatie van-de passagiers.
Hij vertelt niet, hoeveel hij betaalde, maar wel. dal
er op de terugreis een aardig Hollandsch meisje aan
boort! was, verdiept in eeai boek, en dat Mr. SaraueJ
Pepys tevergeefs trachtte tot een gesprek over Ie halen.
ÓVer do wegen werd gereisd! in lange, hobbelende
wagens, waarin de passagiers zaten op planken. "Zij
vervoerden tot 10 passagiers, en het ongemakkelijke er
van was spreekwoordelijk geworden. Had! - de passa
gier bagage bij zich, dan vermeerderden zijn moeilijk
heden. Do voerlui reden de sleden niet binnen, om
dat ze bang waren de straten 'te vernielen, en zeiten dus
de reizigers, met bagage en al, neer aan de poort, zoo
dat het brengen van de bagage naar een herberg in de
stad een groote extra belasting werd voor de beurs.
De Hollandsche voerlui reden "Bis gekken en hadden
de onaangename gewoonte hun paarden op èlle mo
gelijke en onmogelijke tijden te voeren.
Evelyn (ook al een dagboekschrijver) reed van Dor
drecht naar Rotterdam (10 mijl) in minder dan een uur.
De vrachtprijs scheen nogal billijk te zijn, hoewel
meer dan per "schuit, doordat er minder passagiers m
den wagen gingen. Van Den Haag naar Leiden, drie
Hollandsche mijlen, een refe van 3 uur, betaalde Sir
WBrereton in 1GM twaall stuiver de man. Van Do vangen pielennan woixlt onmiddellijk ann mooi-
Dedt naar Don Haag, een rejs van 2 uur, betaalde jes gebeden en een stukje er van komt nu als aas aan
Fyaes Moryson 2 stuIve.-B toen hij met anderen wbs, dut h< ek. En werkelijk blijkt hol ci-it dit meer Mfa*
en 7 stuivers alleen. \au Amsterdam naar Haarlem kead i ia hel water clan het hu weggeworpen stukje;
betaalde hij 3 stuivers. De prijzen hingen af van tol!spek. riet vangen wordt weldra druk, zoodat de vis-
aantal passagiers en als er niet genoeg waren, moesten sc I ers
waucu, j.-iuowijj sccers nu geaung op en af den dijk draven en nau-
ae^reizigei-s wachten tot het aantal compleet was. Ilijks L; ,'elegd hebben of opnieuw beet krijgen.
ft- Nn/V In»fot* nut Hu r> 1 >1 /wt i r>o niulM-mun
De vele herbergen waren over het algemeen zinde
lijk, maar do manier van eten klaar maken was maar
zoo zoo. Eén reiziger zegt zelfs, dat God het eten gaf,
maar dat de Duivel het klaarmaakte. De prijzen wa
ren hoog, door des invoerrechten. Volgens Rerêsby kon
je niet eten onder de drie gulden, maar daartegenover-
zegt Sir W. Brereton, dat bij dineerde in Het Blauwe
Anker in Den Haag, en voldaan was. In vergelijking
met het eten, schijnt de prijs voor nachtverblijf gering
geweest te zijn. Brereton betaalde 17 stuivers per nacht
te Rotterdam in 1634, maar klaagt over den prijs
van den wijn, f 1.20 den liter. De reizigers sliepen
gewoonlijk met twee of meer in een kamer. Pepys
sliep in Den Haag met zijn vriend in een kamer, waarin
nog twee bedden waren, alle kraakzindelijk, en zijn be
diende sliep naast hem op een bank. De bedden waren
groot, en zoo hoog. dat je er met een soort van lad
der in moest klimmen, en het was verstandig, je testa
ment te maken voor je ging slapen, want als je er
's nachts uitviel, had je kans je nek te breken. Alle
schrijvers zijn hel er over eens, dat de bedden kraak
en kraak zindelijk waren. Als je stierf in een Hollandsch
bed, zoo zei men. hadden je vrienden tenminste deze
troost, dat ie tusscaen schoon linnen den
liadt uitgeblazen.''
Er is al weer weinig nieuws onder do zon. Wie van
ons is in West-Friesland wel eens niet met een soort
van ladder in zijn bed geklommen? Ik zelf heb het ver
scheidene malen gedaan ,en had' er, als jongen, het
grootste pleizier in. En dan, welk Westiriesch hart
gaat er met open, als het zoo heerlijk met stuivers hoort
rekenen I Eén ding Ss jammer, wij moeten rekenen met
zooveel stuivers, en onze voorouders met zoo weinig.
Wat dat betreft kan Ik herhalen: die goeie, ouwe tijcL
Nog beter aas dan mootjes pieterman vormen brok
jes vleoich. van een geep, van welke vfischsoort men ook
soms e- -n exemplaar aan don hengel vangt. Dit aas is nog
meer blinkend dan het voorgaande. De geep (Esooc belone
Lis een visch met zeer lange en smalle kaken, groen-
acntig zilverkleurig vieesch en levendig groene graten.
Het vieesch er van wondt ook veel gebruikt door de
beugvlsschers. Op de wijze die aangegeven is, kan
oen visscher soms gemakkelijk In enkele uren hon
derd en meer pietermannen bemachtigen. Meermalen
ook wordt In een bootje gevfccht op kleinen afstand
van de zeewering, en men aoet dit dan met twee korte
hengels. Er moet dan evenwel met groote omzich
tigheid gewerkt worden, opdat geen der gevangen dieren
op de voeten komt spartelen, 't Is toen gebeurd, dat
In Noord-Brabant één geval te Putte:
in Zeeland 4 gevallet* t te&tuls, 2 gevallen fa olie der
gfcinconten Serooakerkr (W.) tói E-jrfc, en 1 geval fc rik
cer gcmttciiLn Giljpskefk^ St. Laurcss;
xn Groniügem 1 geval ie Slottoren;
in Limburg 2 gevallen in de gemeente Bocholtz, 3
gevallen in de gemeente Witten én 1 geval in eik der
gemeenten Voevendaal en Vaals.
W1 KRING ER WAARD.
Woensdagmiddag zou de heer K. V., winkelier, bij een
zijner klanten klaar zijnde, vandaar met zijn wagen om-
keeren, toen door het vastloopen van het leidsel het
geheele zaakje te water geraakte. De ket, die geheel
onder 't rijtuig lag, is goed en wel op den wol gemald.
De wagon kwnm er niet zoo goed af. De kap tt bc*
schadigd, voeren zijn verbogen, lemoen stuk «nz. Hoo-
wel de meeste kruidenierswaren reeds afgeleverd waren,
zal de schade toch niet meevallen, omreden er weer
boter en eieren van de klanten was opgehaald.
WIERINGER WAARD.
Onlangs werd in dit blad melding gemaakt van ccne
redding van een meisje door Dirk Keuris, welk bericht
iemand zich door het schoeisel heen kwetste en da: ook is opgemerkt door het Camcgie Ileldenfonds te
de pijn onmiddellijk vrij hevig is, blijkt wel uit do 's-Gravenhage. Na ingewonnen Informatie bij den heer
tnapnelvoetende bewegingen, die een gewonde dadelijk Burgemeester., kwam eanigc rfogmi geleden bericht dat
inaakL De zecvi&schers kunnen soms vele pietermannen genoemde Keuris in aanmerking kwam voor ben cou-
tegelijk vangen, en wanneer deze wat groot van stuk den medaille pi een Spaarbankboekje met een Inlage van
zijn, worden ze wel tan verkoop aangeboden. Vooral f 25.—. Dit laatste ia üu Woensdag door tussclu».
P1ETER MANNENVANGST.
't Is wel opmerkelijk, dat zich in de laatste weken
zooveel vfcch langs de kust ophoudt Niet alleen hoeft
heeft men op Texel en ook aan Den Helder duizen
den makreelen gevangen, (zie ons no. van gister), die een
zoete winst voor menigeen, gaven, maar ook andere
visschem lieten en laten zich vrij gemakkelijk buit ma
ken. Tegenwoordig houdt mm Zich vooral bezig met
het vangen van pietermannen en men doet dit met
een langen hengel van den zeedijk of van een haven
hoofd af en gedurig maakt men goedo vangsten, daar
deze visschem gulzig zijn en gretig toehappen m het
aas, dat om den geweerhaakten hoek is gestoken. Bij
deze visscherij heeft men evenwel de voorzichtigheid'
te betrachten, daar eene aanraking van eenig lichaams
deel met een der zoogenaamde stekels noodlottige ge
volgen kan hebben, 't Is daarom voorzichtig, dadelijk
na de vangst den kop van het dier weg te nemen, want
niet alleen heeft de aanraking der voorste rugvin be
doelden last ten gevolge, doch ook is zulks het geval,
wanneer men zich kwetst aan den stekel, waarmede
ieder kieuwdeksel gewapend is. En zelfs, wanneer het
dier reeds lang dood is, blijft het gevaar nog bestaam
Er worden gevangen twee soorten pietermannen. Do
grootste soort heeft 30 stralen in de tweede rugvin cn
5 scherpe stralen in de voorste vin. Znn wetenschap
pelijke benaming is Trachinus draco L. De kleinere
soort, die maar 24 stralen in de groote rugvin heeft,
wordt genoemd Trachinus Vipera L. Dit vipera, dal
adder en draco, dat draak beteekent, duidt op hel
vergiftige, dat do bedde soorten kenmerkt Of men nu
bij de aanraking dei- scherpe stekels te doen heeft met
die uitstorting eemer giftklier, is nog niet voldoende
bewezen, doch wondt mm zich aan een dier scherpe
punten, dan heeft dit hooge zwelling en vreeselijke pij
nen ten gevolge, waardoor soms dagen achtereen net
gekwetste lichaamsdeel niet gebruikt kan worden. Als
goed middel er legen wordt aangeprezen het leggen
van lever van een pieterman op de wond en dezij
daar dan geruimen tijd op te houden. Naar beweerd
woedt, is cbe .pijn dan minder hevig en de opzwelling
van kleinere afmeting. Ook schijnt honig een goed mid
del te zijn, zoodat Noordzcevisschcn* in den pieter
mannen trek tijd, wanneer ze dikwijls veel vta deze vls-
sctoen in hun netten krijgen, wel honig aan boord
varen, om dezen bij eventueele verwondingen op dc
kwetsuren te kunnen gebruiken.
De oogen van dm pieterman zijn dicht bij elkander
boven op den. kop geplaatst, wat in nauw verband
staat met ,de levenswijze van het dier. De pieterman;
die op de vlakke, zanderige plaatsen van aen Atlan-
tischen Oceaan, de Middellamdseho Zee, de Nooild- en
de Oostzee gevonden woadt, geeft de voorkeur aan diep
water boven ondiepten. Hij leeft echter op, of juister,
in den grond, tot aan de oogen in 't zand begraven.
Tegen Juni nadert hij, om kuit te schieten, het vlakke
strand, en dan gebeurt het dat hij tijdens de eb op
drooggeloopen plaatsen van het strand gevonden wordt.
Zijn voedsel beslaat uit garnalen, bliekjes en andere
kleine vischjes, die hij zoo dicht mogelijk in zijn nabij
heid laat komen, vóórdat hij uit het zand te voorschijn
schiet Het laatste geschiedt met groote snelheid en be
hendig graaft hij zich na de gelukkige vangst weder in
het zand. „Eemae exemplaren'zoo zegt Brehm. „die
ik op zekeren dag langen tijd achtereen kon waarne
men, lagen den geheel en dag op een en dezelfde plaats
van hun bekken zoo diep begraven, dat men na lang
zoeken alleen hun oogen kon te zien krijgen".
Laat ons nog even zien, hoe het visschen met den
hengel toegaat I Eenige visschers zijn voorzien van een
lang bamboeriet, waaraan snoer, dobber en baak zijn
bevestigd. Wanneer ze de steenglooiing hebben be
reikt, kan jhet geluk beproefd worden. Als aas is mede
genomen een stukje spek, dat men weldra voor iets
jeters hoopt te kunnen verwisselen. De dobbers worden
op vermoedelijke goede hoogte boven den haak ge
schoven, en er wordt ingelegd. De stroom is nog een
weinig te sterk, wat bij vermindering van het getij
wel beter wordt. De laatste drie uren van het vloed
getij vormen den besten tijd voor het hengelen naar
pietermannen.
Plotseling wordt een der groote dobbers onder wa
ter getrokken; dadelijk wordt opgehaald en een zilver
kleurige visch slingert zoo hoog in de lucht, als hen
gelstok en snoer te zamen meten. De luchtreis duurt
slechts kort en de gevangen visch komt boven op den
dijk neer, waar de visscher hem spoedig eenige tik
ken met een telhout geeft, zoodat het beest niet meer
spartelt
dezen zomer wordt er een goede prijs voor bedongen. Ze
worden gestoofd, gebakken of gerookt gegeten en vor
men steeds een welsmakend gerecht
Alleen in een gedeelte van den zomer kan men de
pietermannen in de Noordzee aan het strand en in do
Zuiderzee langs de steenglooiing vangen, daar zo dan
hun paaiplaatsen opzoeken. Het grootste gedeelte van
het Jaar leven ze meer fin de zeediepte®. TeL
USNOOÜ.
Door den enormen uitvoer van visch naar het bui
tenland heerscht zeer groote ijsnood. De fabrieken
zijn niet in staat het noodigedjs te leveren, zoodat
het verderee uit Noorwegen wordt belrukken.
in erleg met de afnemers is besloten den prijs
van het ijs te verhoogen, 'zoolang deze abnormaal
drukke lijd heerscht.
ALWEDER ONGEVRAAGD ONTSLAG VAN EEN
AMBTENAAR TER GEMEENTESECRETARIE.
Nauw is het beruchte ontslag van den ambtenaar ter
secretarie te Heiloo door het Koninklijk vernietigings
recht op grond van het algemeen belang achterhaald,
of een ander geval trekt de aandacht, waarin de bil
lijkheid blijkbaar met voeten wordt getreden en het
gemeentebelang dat dezen maatregel zoude cischen, zoo
het er al fis, dan toch althans hij een door hot bestuur der
afdeeling Zudhollóaudi van den Nederlandschen Bond
van Gemeenteambtenaren ingesteld ernstig onderzoek niet
is kunnen worden gevonden.
Ditmaal Ss het het coillege van burgemeester en wet
houders der ondier den rook eener academiestad
legen gemeente Warmond, dat sterk op zich laadt
vermoeden van schending van recht en billijkheid én
algemeen belang. Dit college verleende den heer Spaarga
ren op 15 Juli met 1 Augustus ongevraagd eervol ontslag
als eerste ambtenaar ter secretarie.
Bij het onderzoek van het bestuur der afdeeling Zuid
holland van den Bond kwum ban het licht, dat de
ontslagene gedurende ruim 5 jaar en steeds tot volle
tevredenheid van burgemeester en wethouders en ge
meentesecretaris zijn taak heeft vervuld. De eenige reden
tot ontslag, die genoemd werd, is, dat hij niet in
de gemeente Warmond woonde. En dit terwijl den
heer Spaargaren door het gemeentebestuur was toege
staan buiten Warmond te wonen en door niemand werd
beweend, dat het feit van zijn uitwomfing ook maar den
geringsten| "h arfeeligen invloed had" op zijn werk,
uit modedeelingen van den gemeentesecretaris
In de gehcele zaak onkundig werd gelaten zelfs
bleek van het tegendeel. Bovendien heeft de iioer Spaar
garen zich tegenover don burgemeester bereid verklaard
te Warmond te komen wonen. Een uitvoerig verslag van
het ingesteld onderzoek is opgenomen in het weekblad
van den Bond.
Vertrouwd mag worden, dat ook dit ontslag door de.
Kroon ongedaan zal worden gemaakt
HET MISDRUF TE ROTSTERHAULE.
Dinsdagmiddag is de vermoedelijke dader van de
Inbraak en mishandeling van Buitenveld te Rotsterhaulc,
de 2fi-jarige R. V. aldaar, gevankelijk naar het Palcis
van Justitie te Heerenveen overgebracht Na verboor
door den reek ter-commissaris en confrontatie met B.
in liet ziekenhuis, gif de rechter van instructie last
tot ziin gevangenhouding en werd hij in de gevangenis
opgesloten. Dc verdachte, die met zijn moeder dicht
bij B. woont, zegt van niets ie weten Hii was 's avonds
te ruim 10 uur naar bed! gegaan was Ialcr door zijn
moeder gewekt en had met onderen er naar gezien,
dat dokter Spaans B. voorloopig verbond!. De wonden aan
zijn band bad hij gekregen door het klimmen over oen
hek met scherpe spijkers.
OPBLOEI DER MANDENMAKERIJ.
Door het stilleggen van een buitengewoon groot aan
tal 'stoomtrawlers in het buitenland, heeft <ïe uitvoer
van versche visch. uit IJmuiden naar Engeland en
Duitschland een kolossalen omvang genomen, doch dit
brengt nnn de andere zijde het bezwaar met zich,
dat men voortdurend te kampen heeft met gebrek aan
manden om de visch te verpakken.
Het is weliswaar gebruik dat de manden 'door bui-
tenlandsche afnemers worden teruggezonden, maar hel
spreekt vanzelf, dat een groot getal verloren gaat door
beschadiging of aanwending voor andere dbeleinden.
Naar men te IJmuiden van een grooten exporteur
vernam, betaalt men thans voor manden, die reeds 3
of H malen gebruikt zijn en anders naar de vuilnisbelt
verhuizen, grif 50 a 60 cent per stuk, terwijl de prijs
in normale tijden zelden een bedrag van 45 cent over
schrijdt
Voor de mandenmakesrijen( b te IJmuiden dus een goed
afzetgebied te vinden.
EEN ZEPPELIN BESCHOTEN.
Men meldt van Vlieland:
'Woensdag kwam de Zeppelin L 10 over de Zuiderzee
over Vlieland. Geweer- en kanonvuur werden er op
geopend, waarop hij, na meer dan een uur in de
buurt te hebben rondgezworven, tusschen de eilanden
Vlieland *(n Terschelling door ja de wolken verdween.
Aangespoeld is een model visÜcfiersboei met her
metisch gesloten metalen bussen dynamiet bevat
tende
MOND- EN KLAUWZEER.
Sedert de vorige opgave tLd. 11 Augustus 1915 wer
den werden gevallen van mond- en klauwzeer gecon
stateerd
in Zuid-Holland geene;
komst van den Burgemeester ma den jeugdigen redder
ter hand gesteld. OI hij ook |n zijn nopjes was.
HOOGWOUD.
Door Burgemeester ep Wethouders dezer gemeente
is tot tijdelijk onderwijzeres aan de O, L. School
in de Kerkelaan benoemd mej. G. Roozendaal to Spaü
broek.
VEEL REGEN.
In Friesland is in de laatste 5 dagen enorm veel
regen gevallen. Sommige weilanden staan blank, het
vee is gestald. Door windstilte kumien de watermo
lens niet malen, zoodat ook 'menige polder vol zit.
Op de hooge zandgronden is de toestand niet 'veel
beter. Aardappelen staan daar in velden van... mod
der. Dat dit slecht "is voor de kwaliteit, is te be
grijpen.
ONTVLUCHTE RRANSCHE KRIJGSGEVANGENEN
Te Erica (DrA rijn 3 FYansche militairen aangekomen,
1 officier met 2 mindere®. Zij waren gevlucht uit Mep
pen, waar rij 13 Augustus waren aangekomen om in
de venen te werken.
BREEZAND.
Woensdagavond vergaderde in het café van den
heer Borst de coöperatieve aankoopveroeniging. Do
voorzitter, de heer S. Spigï, opende met een woord
van welkom de drukbezochte vergadering, waarna
werd overgegaan tot de behandeling van het ont
werp huishoudelijk reglement, «hetwelk met alge
meen© stemmen werd goedgekeurd. Besloten werd,
het te laten drukken, waarna ieder der 'leden zich
tegen dne kostenden prijs een exemplaar moot aan
schaffen.
Aan de leden zal een kaart worden uitgereikt,
waarop ze öc benoodigde hoeveelheden kunstmest
kunnen invullen. Deze ingevulde kaarten moeten
vóór 26 Augustus bij den heer Lunshof worden in-
geleverd, opdat ze tijdig aan het centraal bureau
kunnen worden opgezonden.
Daar de vereenigmg nog geen pakhuis heeft,
zullen do leden eveneens een kaart ontvangen, waar
op ze de voor September benoodigde voorraad vee
voeder kunnen invullen.
Nadat in beginsel besloten is, een 'pakhuis te
bouwen, wordt met 33 stemmen voor en 18 logen 't
voorstel aangenomen, om zoo mogelijk aan dat pak
huis een malerij te verbinden.
Het Bestuur hoeft een drietal aanbiedingen voor
bouwterrein. Besloten wordt, 'oen gedeelte van den
heer A. Büij aan te knopen.
Bij de rondvraag informeert de heer F. Bi; ar-
boer, i f er ook n< rge-salpeter verkrijgbaar zal zijn.
Geantwoord wordt dat die m du circulaire niet ge
noemd wordt zocdat dus die zekerheid niet bestaat.
De heer Van Haaften vraagt, welk procent on
kosten het Bestuur heeft vastgesteld, waarop do
voorzitter antwoordt, dat besloten is, voorioonig 2
procent voor de leden te heffen. Mocht het blijken,
(lat dit wat ruim is, dan'kan bet verlaagd worden.
Nadat nog besloten is, dat de leden in de maand
September hun inleggeld 'bij den penningmeester,
den lieer C. lid, kunnen'betalen, en dat er nadien
maandelijks per iwstyuitantie over zal worden be
schikt, terwijl do inningskosien voor rekening van
de leden zijn, sluit de voorzitter de vergadering.
ONVASTE HOUDING.
De Stichteche Ct. noemt het geen neel vaste hou
ding van Het "Volk om, nadat 'dit blad geagiteerd
heeft tegen het Landsbormontwern, omdat het zou
drijven naar deelneming van ons land aan den oor-
loe. thans met een motie van-den Bussumschen Be
sturenbond den spot te drijven, waarin van de Land
stormwet wordt gezegd, dat zij '„aanleiding zal ge
ven aan de meest militairistisiche en chauvinisti
sche elementen uit 'de bezittende klasse om naar
oorlog te drijven."'
Van die motie nu zegt-Het Volk, dat ze'„gespeend
is aan koelheid van hoofd"; dat zij, die ze aanna
men, ,.een Beetje nerveus" zijn; en dat het zeer on
verstandig is, om tegen de Landstormwet te agitee-
ren op een wijze alsof zij met een oorlogsverklaring
van onze regeeriDg aan een der machtige allianties
gelijk stond."
Maar eilieve; wat hebben de Bussummers anders
gedaan dan dat ze als serieus heBben-opgenomen de
agitatie, die Het 'Volk zelf tegen het Landsterrn-
ontwerp heeft gevoerd, -ook nog nadat het aange
nomen was?
Thans noemt Het Volk de Landstormwet: „het
eenig overgebleven middel voor de landweer mannen
om ua meer dan een jaar mobilisatie eindelijk in
hun gezin en in de maatschappij terug te koeren."
Maar waarom hebben de geestverwanten van Het
Volk dan tegen dit ontwerp gestemd?
Het blad veroordeelt hier zijn eigen houding en de
houding zijner Kamerfractie van vóór drie weken
op zeer krasse wijze. J