J. STUURMAN, Kapper
Dames!
De Ramp
in Anna Paulowna.
DONDERDAG 27 JANUARI 1916.
39ste Jaargang. No 3733.
Staatsloterij.
UitgeversTRAPMAN Co.
SCHAGEN, LAAN D 5. - Int. Teleph. No. 20.
Overstroomingsgevaar.
Bewaart Uw uitgevallen haar, er worden alle
soorten haarwerken van vervaardigd.
Bij aflevering Yan haarwerk
gratis Kappen.
LAAGZIJDE B 50,
SCHAGEN.
breezand
Anna Paulowna.
SCHAKER
Altmul Niens-
COURANT.
Aüïcrtcntis- LuttniHil
Dit blad versohijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag,
Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 9 ure wor
en ADVERTENTIEN in het eerst uitkomend nummer geplaatst.
Prijs per 3 maanden f085;
ADVERTENTIEN van 1
per post f 1.-. Losse nummers 6 cent
tot 5 regels met inbegip van bewijeno.
t 0.35, iedere regel meer 6 ct. Groote lett. worden naar plaatsr. berek
Laat ons nu even nagaan wat er in 1825 gebeurde.
Op den 4en Februari, onder een hevige storm,
met een zeewaterstand van 2.35 M boven AP. brak
in den zeedijk bij Durgerdam een daar aange
brachte steenen beer oi keermuur door, waarbij
een gat ontstond van 125 M lang en ongeveer 30 M
diepdat was bij het Keijnselmeer. Waterland liep
spoedig geheel onder, 's Avonds van dien dag gin
gen de sluisdeuren van het Noordhollandsch Kanaal
te Purmerend, die daar het water uit het andere
groote deel van het Kanaal (dus Schermerboezem)
moeten keeren, door den aandrang van het over-
stroomingswater open en liep het met geweld ver
der, waarbij Purmerend gedeeltelijk en Monniken
dam geheel overstroomd werd met den Katwou-
derpolder en den Zuidpolder erbij.
In den morgen die daar op volgde, kwam het
water bij Edam en kort daarna overstroomde de
Zeevang. De Beemsterringsloot (Schermerboezem)
was intusschen steeds gewassen, waardoor het
water in den Beetskoog liep en gelukkig
tegen den Westfrieschen binnendijk te Oudendijk
en Avenhorn bleef staan. Dat was toen den 6en
Februari. Den anderen kant uit ging het niet beter.
De doorbraak van den zeedijk haa plaats gehad
des namiddags te half vier uur en des avonds te
11 uur kwam het te Landsmeer en klom daar tot
1.26 M boven het winterpeil.
Den volgenden morgen, 5Febr.,liepde Luiendijk
over en overstroomde de Oostzanerpolder. Des
middags daarop liep het water vandaar over den
Schinkeldijk in de Zaan en des avonds ten 8 uur
liep de Lagedijk langs het westen van de Zaan
over, bij prachtig stil weer en overstroomde de
Westzanerpolder, daarna de Assendelverpolder en
Kromfnenie, en eindelijk bleet het water staan
tegen de hooggelegen gronden bij Uitgeest.
Het water iri de Zaan steeg intusschen zoo snel,
dat nog op denzelfden dag de Ringsloot tusschen
de Wijde en Enge Wormer tot boven volliep en
des morgens op den 6en Feqruari de dijk van de
Enge Wormer doorbrak en ook Wormer, Jisp en
Neck overstroomde, waar het water tot 7 Februari
's morgens 10 uur bleef wassen.
Ook de dijk van de Wijde Wormer was reeds den
vorigen dag, 6 Februari, doorgebroken, waardoor
de polder overstroomde, gelijk met de Schaalsmeer.
Het Schermereiland (tusschen Beemster en Scher
mer) bleef met veel moeite behouden.
Indien het weder den 3en Februari niet stil was
feworden en den volgenden dag niet een betrek-
eüjk kalme zuidenwind het water van den wal
had gedreven, zou de overstrooming zich hebben
kunnen uitstrekken tot Alkmaar en Omstreken.
Zoo wordt ons de vreeselijke gebeurtenis van
1825 door geloofwaardige personen beschreven.
En nu bijna eene eeuw later doet zich het
opmerkelijke verschijnsel voor, dat er weer- een
Luiendijkje ol lieverhet zelfde Luiendijkje het
overstroomingswater niet heeft kunnen keeren en
weer is het zeewater van binnen tot aan de Zaan
gekomen over den Oostzanerpolder heen.
Men is beducht voor inbraak en overloopen van
den dijk tegen den Westzaner polder en wie weet
hoeveel angstvallige blikken er geworpen worden
op de Zaan, waarvan nauwlettend wordt opgenomen,
hoeveel centimeters daar het water rijst of daalt.
„Te Landsmeer staat het water 10 c.M. hooger dan
in 18251" hoort men zeggen, 10 dagen na de door
braak van den zeedijk du Uitdam. „Men vreest nog
om het behoud van de Wijde Wormer", leest een
ander.
Dat is nu, 90 jaar na de groote ramp en dan nog
wel eerst nadat die ramp zich ten tweede male
Voordoet. Zoo ver van de zee en nog niet veilig,
nu nog nietl
Of er dan nooit gedacht is aan middelen om het
overstroomingsgebied, in geval van doorbraak
ergens aan den zeedijk te beperken?
O jal Maar denken en doen zijn twee, zooals men
weet, en raadgevingen, al zijn ze nog zoo goed, worden
niet altijd opgevolgd, ook niet door hen, die in hun
kwaliteit als Hoofd ingeland van eenig waterschaps
bestuur meer en grooter verantwoordelijkheid op
zich hebben genomen, dan zij misschien zelf heb
ben gemeend, vooral in onze dagen van rampspoed
en ellende onder de bevolking van het platteland
komt dat, helaas 1 uit In dezen tijd van overspan
ning en verklaarbaren wrevel onder de slachtoffers
van den watersnood in het boerenland, is er gele-
gonheid om valsche verdachtmaking te koesteren
en valsche beschuldigingen te uiten en te over
drijven, zeker. Maar er moest toch niet gezegd
kunnen worden, dat er sluisdeuren waren, die mei
tegen de slagdrempels sloten en schotbalken die
niet in de sleuven pasten, toen ze noodwendig ge
bruikt moesten worden 1 Dat is erger dan allerlei
beschrijvingen van staaltjes over zorgeloosheid bij
sommige personen, waarmee courantenberichten
nu en aan worden geïllustreerd, hoezeer ook soms
terecht
Doch ter zake.
Reeds in 1452 vaardigde Filips van Bourgondië,
Graaf van Holland een Devel uit, dat men voortaan
bij het bedijken van buitengronden, de oude dijken
niet mocht slechten maar ze moést laten liggen om
als slaperdijken te dienen, achter de nieuwe dijken,
terbescherming van de binnengelegen landen. Der
gelijke verbodsbepalingen vindt men meer in de
geschiedenis van ons waterschapswezen.
Hierboven is gesproken over de onvoldoende
waterkeering in West-Friesland, n.L de Langereis-
dijk. na de overstrooming van 1675.
Welnu bij overeenkomst tusschen Geestmer-
ambacht en Schager- en Niedorper Koggen in 1889
is bepaald, dat wanneer er gelegenheid mocht kun
nen gevonden worden, om aan eenige brug op
Kaaksmaatsboezem (hier de ringsloot om den Heer-
V.Fgowsard) tusschen Veenhuizen en den Huigen-
aijk dij Alkmaar, sluisdeuren of schotbalken aan te
Geestmerambacht dit zal kunnen doen
a i bchager- en Niedorper Koggen daarbij B/w
in Sie^he^nd^ud^11 d°Ch nktS
J*eUlg* er dns toen gedacht aan overstroomings-
gevaar, doch daar bleef het bij.
in i731 ontdekte men met schrik de vernieling
van het houtwerk aan onze zeedijken door de paal
worm, waarbij de dijken op onrustbarende wijze
waren ondermijnd. Toen zijn de buitendijken van
steenglooiïngen voorzien geworden. En ook toen
was er iemand, die aankwam met een plan, om bij
mogelijke doorbraak het overstroomingswater bin
nen te keeren. Mr. Zacharius l'Epie stelde aan de
toenmalige dijkgraven van Drechterland voor om
te verhoogen en te verzwaren: 1. den Zwaagdijk
en het Keern tusschen Wervershoof en Hoorn, 2.
den Zomerdijk tusschen Wognum en Wadwai, in
verbinding met den Toffekijksdijk en den Lagedijk
bij Spanbroek tot op de korte Langereis en 3 den
weg van Zwaagdijk naar het Medemblikker Tolhek
te Hoogkarspel, dien weg zuidwaarts door te trek-
ken|tot|op de Wijzend en langs de geheele Wijzend
eene waterkeering te bouwen tot op den West-
Friesche dijk aan de bocht buiten Broekerhaven.
Dit werk zou dus een groot|deel van West-Fries
land beveiligen door afsluiting met btnnendijken.
Van grooteren omvang was het plan, dat aange
wezen is door Jh-i. Mr. Schorer, vroeger Commis
saris der Koningin in Noord-Holland, in zijn wel
bekend werk: „Profillen van Noord-Holland
In dat boek schrijft Jhr. Schorer, de man, van
wien een hoofdambtenaarivanfcden Waterstaat ge
tuigde, dat hij van waterschapszaken ontzettend
veel wist en goed wist, dat onze binnendijken
in onvoldoenden staat zijn om water te keeren bij
doorbraak ergens van onze^zeedijken, en hij toont
dit ten duidelijkste aan.
Ter beveiliging van ons polderland en ter beper
king van het overstroomingsgebied geeft hij in
overweging de volgende verbeteringen aan te bren
gen aan reedS bestaande werken en andere werken
uit te voeren.
1. Versterking van de Westeindersluis aan den
Anna Paulownapolder door hooge waterkeerende
ebdeuren, wakende tot 2ü0 M. A.P.
2. Vernooging van de ringdijken om Berkmeer
en Heerhugowaard (zie hiervoor) tot ten minste
0.62 AL boven A.P. en het maken van eene keersluis
onder de brug over de ringvaart te Rustenburg,
gelijk aan de Mallegatsluis.
3. Het maken van eene waterkeering in de Beem
ster ringsloot tusschen den Westfrieschen binnen
dijk aan het Westeinde van Oudendijk en den
Beemsterdijk aldaar, welke keersluis zou moeten
waken tegen het zuiden ter hoogte*van 1 M. of
1.25 boven A.P. en eenzelfde keersluis in de Beem
ster ringsloot of het Kanaal even ten Westen van
Purmerend.
4. Verhooging van den Nekkerstraatweg, van de
waterkeering van Purmerland tegen de ringvaart
van de Wijde Wormer, van den dijk van de Wijde
Wormer langs den Oostzaner polder, van den Oost-
zanerpolderdijk langs de Braaksloot en van den dijk
tegen het oosten van de Zaan tot op den Hoogen-
dam te Zaandam, alles ter hoogte van 1.25 boven AJP.
Door de waterkeeringen onder No. 3 en 4 zou
dus de verspreiding van het overstroomingswater
door den Schermerboezem belet kunnen worden:
een groot gevaarte minder.
Maar dat alles is er nog niet
Of het er komen zal en wanneer?
We mogen wel zeggen: dank zij de mobilisatie,
is er werkvolk dag en nacht in de weer en helpt
wat er te helpen is. En, dank zij de bijzonder gun
stige weersgesteldheid kan er veel gered worden.
Maar opnieuw is gebleken, dat dijk- en polder
besturen een duren plicht hebben te vervullen,
waarbij verwaarloozing de schroomelijkste gevolgen
kan hebben.
Laat ous hopen, dat er middelen gevonden worden,
waardoor het overstroomingsgevaar zoo van buiten
als van binnen weldra tot veel engere grenzen zal
zijn teruggebracht, dan er nog altijd bestaan.
Barsingernorn. P. SCHÜITEMAKER Jr.
BRBSZAM».
Onder leiding van een der firmanten v. Zanten, was
gistermiddag in de zaal van den heer G. Borst een
vergadering van eigenaars van gronden en huizen, ge
legen in den Anna Paulownapolder ten Noordwesten van
de Zandvaart. Het doel was de handteekening van deze
Sersonen te winnen, die zich daarmede verbonden, tot
et bijdragen in de kosten die gemaakt zijn en zullen
worden voor de bedijking vanaf de spoordijk langs de
Zandvaart tot den Zuiderzeedijk. Ieder die teekent, en
men is natuurlijk zedelijk verplicht dit allen te doen,
betaalt, naar het aantal of het deel bunders, wat hij bezit.
Elke f 1000, waar een huis op wordt geschat, wordt
gelijk gesteld met een halven bunder grond.
Het doel is het dijkje langs de Zandvaart van den
zeedijk tot de eerste kromming van boven 3 M. breed te
maken, het tweede stuk 4 M. en van het Ealgkanaal
tot den spoordijk 2 M. Van de stortgronden aan het
Balgkanaal (eigendom van den polder) kan de benoo-
digde grond gehaald worden en verder hoopt men die
uit de vaart te kunnen krijgen, die daarvoor droogge
malen zal worden.
Enkelen van de vergadering zijn bang, dat een nieuwe
vloed toch nog het gespaarde land zal overstroomen
en men dan kosten voor niets gemaakt heeft en die dan
ook niet opgebracht kunnen worden. Maar met het
werken hoopt men dit juist te voorkomen en dit mag
dus geen reden zijn om niet tot de werkzaamheden te
komen. Anderen willen het dijkje hooger hebben, doch
de heer Van Zanten meent, dat men nu maar eerst
met den genoemden grondslag moet beginnen, dan
kan de dijk later nog altijd worden verzwaard. De weg
langs de Krommetocht wil men van Sipman tot het
Balgkanaal IV» voet hooger maken en daar de wegen
in dit deel van den Westpolder thans boven water uit
steken, hoopt men dit droog te kunnen malen.
De heer Van Haaften vraagt of er al een beraming
is gemaakt of gemaakt kan worden, waarop de heer
Van Zanten zegt, dat dit onmogelijk is, daar er o.a.
ook manschappen van de Genie voor werkzaam zijn.
Maar hij hoopt, dat de kosten zoo hoog niet zullen
loopen. Het gaat over een stuk van 340 H.A. en de
kosten op een f 10 per bunder geschat, geeft al een som
f 3400, waarvoor men al heel wat doen kan.
van
nen
De heer Adriaanse
die niet willen
vraagt nog of men de perso-
teekenen, daartoe zou kunnen
verplichten. De heer Van Zanten echter hoopt, dat,
waar het toch eigenbelang geldt, dit niet voor zal
komen. Het voordeel boven water te zitten is zoo reus
achtig groot, dat niet eens gepraat moest worden, maar
alleen Bink aangepakt. Wie bang is later de kosten niet
t rellen kunnen ntlaieu, onkL.1 men veel L;-.
op zijn goederen heeft, wordt aangeraden te iïnoimoe
ren of eventueel de geldschieters mee willen dragen
in de kosten.
De vergadering is van oordeel, dat met de werkzaam
heden begonnen moet worden en waar die al begon
nen zijn met kracht moeten worden voortgezet.
De voorioopige commissie wordt in z'n geheel vast
benoemd en daaraan toegevoegd de heer M. Kranen
burg.
Nadat de vergadering gesloten werd, met dank voor
de medewerking der aanwezigen, worden de lijsten
ter onderteekening aangeboden, die ook aan de niet-
aanwezigen zullen gepresenteerd worden.
Gistermiddag vergaderden in het café van den heer
List aan de Molenvaart de ingelanden ten Westen van
den Spoordijk, om middelen te bespreken, teneinde het
binnen- en drangwater kwijt te worden.
De heer A. de Graaf opende met welkom de goed
bezochte vergadering en hoopte, dat de besprekingen
mochten lijden tot het resultaat, dat dit deel van het
water bevrijd mag blijven. Hij deelt mee, dat Maan
dag hier enkele hoeren bijeen zijn gekomen om midde
len te bespreken omi dit deel door middel van centri-
fugaalpompen boven water te houden.
Gevreesd werd, dat het Polderbestuur er tegen zou
zijn. omdat het wellicht vreesde, dat daardoor de mis
schien lager gelegen streken onder water zouden ge
raken.
Besloten werd op die bijeenkomst van 7 a 800 H.A.
het water uit te malen en daartoe werden voorloop ig
eenige zaken geregeld.
Verschillende meeningen werden geopperd o.a. om
een noodwet te maken, waardoor ieder verplicht werd
naar eigendom bij te dragen. Dit was echter een te
lange weg. Anderen beweerden, dat het Polderbestuur
verplicht was, het overtollige water uit te malen, waar
voor betaalde men anders polderiastenï In den grond'
had?den dezen gelijk. Men moet echter de omstandig
heden in het oog houden en dan kan wel eens blijken,
dat iemand niet altijd aan zijn verplichtingen kan
voldoen.
Besloten werd, zoo mogelijk eenparig op te treden
en te doen, alsof het ging voor eigen rekening. Daartoe
zijn lijsten gepresenteerd en de uitkomst daarvan is niet
in alle opzichten bevredigend. Echter moet daar ter
stond bijgevoegd worden, dat niet alle eigenaars en ge
bruikers in den korten tijd te bereiken waren.
Aangekocht is reeds een centrifugaalpomp met een
capaciteit van 400 kub. M. per uur tegen een prijs
van 600. In de 2e plaats is msn 'n verbinding ge
treden met den heer Wissekerke en dcz<ï -as als
steeds zoo bereidwillig en meewerkend mogelijk.
De heer Bijvoet ve-moedt, dat voor meer da" 10<V)
H.A. geleek end is. Pakken we aan, dan zijn we van
het water bevrijd, doem we dit niet, dan kunnen we
er nog wel drie maanden last van hebben. Voor vele
hoofden zullen de kosten niet zoo hoog loopen.
De heer C. Smit vreest, dat de spoordijk veel zal ver
zwakken, wanneer we het water aan den westkant
gaan wegmalen.
De heer De Graaf antwoordt, dat daarover met de
ingenieurs gesproken is, maar deze deelden die bezwa
ren niet in groote mate.
De heer Pateer zou den spoordijk door een bekisting
willen versterkn, hetgeen volgens den voorzitter reeds
is aangevraagd.
De heer G. Kuiken vraagt, of er niet op het Noordholl.
Kanaal gespuid kan worden, waafop geantwoord wordt,
dat dit alleen bij bijzondere vergunning mag. Verder
oppert de heer Kuiken het denkbeeld, hen, die er
niet direct belang bij hebben, een vrijwillige bijdrage
te laten geven. De heer De Graaf is daar niet voor.
Hoogstwaarschijnlijk zal het Polderbestuur _de zaak wel
overnemen. Dan betalen Rijk en Provincie ieder een
derde deel.
De heer De "Heer vraagt, waar we kunnen uitmalen,
waarop de heer C. Preijde antwoordt, dat dit -wel op
het kanaal kan.
De heer De Graaf vraagt, of men in beginsel mee kan
gaan met de bemaling van dit gedeelte. Het plan is
een pomp te plaatsen aan het Westeinde, om het
water uit te zwaaien over de lage sluisdeuren. Een
tweede zal geplaatst worden bij Aalhers en een derde in
de buurt van Gijzen. De kosten zullen pl.m. 2 a f 3
per bunder bedragen.
De heer Pnteer stelt voor de voorioopige commissie
bij acclamatie te benoemen tot een vaste commissie.
De heer Bijvoet vindt dat een bezwaar voor hen, die
buiten den Polder wonen. Deze toch kunnen niet altijd
hier zijn.
Tot leden worden gekozen de heeren a. de GraafC.
Bruggeman, Bijvoet, v. Lierop, C. List, C. Preijde
en Jacs. Lindenberg (de laatste neemt de benoeming
aan. Qmdat hij de spoorsloot niet leeg wil malen.).
Tot odviseerende leden worden benoemd de heeren
Hop)man, C. Smit en H. Koster.
)Daar er voorloopig niets meer te behandelen valt,
)sluit de heer De Graaf de vergadering met den wensch,
dat) men succes met het werk mag hebben.
Dijkgraaf en Heemraden van den Anna Paulowna
polder, hebben Dinsdagavond een vergadering gehouden
en daar den toestand besproken. Het definitieve besluit is
nu genomen, om den weg van EwhcksluisKleine
Sluis naar Oudesluis geheel flink op te hoogen. Dit zal
geschieden met houten kistdammen, gevuld met grond.
De hoogte zal zoo worden, dat een betrekkelijk hooge
vloed zal kunnen worden gekeerd. Ook zal de kade
aan uen anüeren kant van üet veer gebeei worden
nersteid en de lage gedeelten opgenoogd. riet ligt nu
wel in de bedoeling, om, gis deze weraen gereed zijn,
toch den Westpolder eerst leeg te malen, men hoopt,
wanneer geen grooten tegenspoed dit vermnuert, met
cue oemsting over drie a vier wenen gereed (e zijn.
Loopt alles goed, dan zou over een goede maand de
Westpolder en de Kleine Sluis droog Kunnen liggen.
Maar dan moet aile6 zeer voorspoedig gaan.
Ook zal het gat in den weg naar twijeksiuis gedicht,
worden.
We kunnen verder nog meedeelen, dat de heeren
C. Dz. Bezelman en P. Kaan, gister, Woensdag, op
audiëntie zijn geweest bij den Commissaris uer konin
gin in Noordholland, om daar de belangen van den
polder te bepleiten.
We hebben ook eens geinformeerd naar den spoor
dijk, die thans den Westpolder beschermd. Onze zegs
man beweerde, dat het doorsijpelen van het water met
beteekenend was, maar deze gedeelten werden met kléi
bedekt. De algemeene toestand van den dijk werd goed
eaacht.
V7 hoorden verder uog, o«t tv eetal bloe bol-
lenkweekere uit Breezand op audiëntie bij den Com
missaris der Koningin zijn geweest en hebben gesproken
over de lage geueelten van den spoordijk vanaf den
Zijperdijk naar het Station Anna Paulowna. De Com
missaris heeft toegezegd te zullen bevorderen, dat dit
gedeelte dijk met spoed zal worden opgehoogd.
Woensdag was het water in den Westpolder 40 c.M.
gezakt.
WDDRINGERWAARD.
Ziezoo, wij kunnen tenminste onze hoofden s avonds
weer gerust nederleggen. Dank zij de flinke doortastend
heid van ons Polderbestuur en de vele medewerking
van allen die daartoe in de gelegenheid waren, zijn de
dijken rondom onzen Polder thans zoodanig in orde
gebracht, dat wij 't nu gerust kunnen afwachten. Een
vliegenden Noordwestenwind zou ons nog parten kun
nen spelen.
Als de machine nu kan malen, wordt hier alles weer
spoedig normaal. Begin volgende week hoopt men te
kunnen beginnen. Dag en nacht (met dubbele ploeg)
wordt er gewerkt aan eene verhooging bij den uitloop der
machine. Mpn is al reeds zoover gevorderd, dat het water
2 M. boven A.P. kan zijn voor en aleer het in onzen
polder zou kunnen binnenloopen.
De schippers hebben 't nog altijd druk met varen.
Nu de meubelen voor 't meerendeel uit de huizen zijn
weggehaald (sommige huizen durft men niet eens meer
binnen gaan) worden de landbouwwerktuigen naar hier
en elders binnengebracht. Vele rijtuigen komen ook be
schadigd aan den wal. Gistermiddag werden zelfs nog
3 katten door iemand medegenomen. Van een der huis
jes nabij de watermachine die tot de gemeente Wierin-
gerwaard behooren, is de westzijde geheel door het
water weggeslagen.
Trekking van Woensdag 26 Januari.
5e Klasse. 7e lijst.
6598 f 1000.
768 9951 13171 13881 elk f 400.
5498 9359 12449 15588 elk f 200.
854 6667 11158 12578 12665 13046 14453 16589 17503
19346 19981 elk f 100.
Prijzen van
f 70.
368
514
614
772
1012
1142
1268
1309
1507
1517
1599
1821
1933
1985
2414
2657
2677
2731
2737
2793
2871
2972
2987
3062
3092
3251
3263
3285
S'U
3419
3542
3706
3802
3844
3926
4095
i; 1
4** -
Ae>5*
4968
4357
1361
44X9
48/0
46/J
5128
-~rvi.
5226
523o
5334
5537
5552
5C17
5G4ï
5963
6095
6116
6213
6247
6290
6353
6372
6392
6460
6560
6778
6818
6859
6874
7021
7028
7303
7366
7377
7417
7594
7688
7822
7913
7936
8115
8126
8142
8172
8322
8506
8628
8776
8778
8925
8936
9092
9117
9124
9178
9295
9418
9495
9601
9609
9691
9815
9969
9986
*10172
10186
10278
10369
10375
10425
10454
10626
10699
11207
11284
11286
11399
11496
11501
-671
11683
11744
11790
12063
12118
12232
12262
12316
12644
13245
13293
13Ó29
13653
13615
13672
13678
13850
13945
13987
14183
•14199
14205
14235
14465
14498
14512
14544
14613
14664
14872
15074
15161
15205
15230
15393
15404
15419
15446
15482
15520
15543
15764
15802
15865
15909
15961
15976
16121
16699
16714
16728
16742
16815
16898
16998
17026
17068
17214
17329
17334
17388
17395
17541
17542
17703
17753
17766
17785
17804
17825
17844
17951
18026
18060
18100
18106
18128
18237
18263
18293
18298
i8319
18413
18464
18480
18532
18668
18673
18760
18970
18973
19047
19091
19117
13170
19219
19244
19305
19466
19579
19698
19746
19918
20220
20526
20641
20695
20835
20866
Wjj vestigen er nogmaals de aandacht op, dat jon
gelingen uit Anna Paulowna zich toch vooral aange
ven voor de Militie. Dit is voor de lichting 1917, dus
ongeiingen die in 1897 geboren zijn. De aangifte moet
geschieden voor 1 Februari a.s. De Burgemeester van
Anna Paulowna houdt hiervoor zitting in het station
te AnnaPaulowna.
Belanghebbenden worden nogmaals aangeraden in hun
eigen belang, om deze aangifte toch vooral niet te
verzuimen.
De burgemeester yan Anna Paulowna erkent in
grooten dank de ontvangst ^n de volgende giften
•vopr noodlijdenden door dijkbreuk:
P. Loopuijt, te Schiedam, f 100.N. N„ Alkmaar
f|50; Swager, Heerhugowaard, 4 manden fruit
Arie Schenk, eerder Nieuwe Weg,Anna Paulowna.
wordt verzocht regeeringskaas af te halen van raad
huis Anna Paulowna.
Pieter Janssen, eerder Spoorbuurt, Anna Paulowna
kan afhalen 3 Talen uien van station Anna Paulowna