Raad van Schagen.
W0ENS1 tü 31 HEI 5.
39ste Jaargang. No. 3806
Uitgevers: TRAPMAN Co.
EERSTE BLAD.
Ingezonden Stukken.
Staatsloterij.
h
SCHAG
Almtti Nieiws-
COURANT.
AiïertBitiï- Luttiifllil
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag. Woensdag.
Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 9 ure wor
den ADVERTENTIEN in het eerst uitkomend nummer geplaatst.
SCHAGEN. LAAN D 5. - Int. Telcph. No. 20.
Prijs per 3 maanden f0.90; per post f 1.05. Losse nummers 5 ot
ADYERTENTIKN van 1 tot o regels f ü.35, iedere regel meer
6 ct. (Bewijsno. inbegrepen). Groote lett. worden naar plaatsr. berek
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
Vervolg.
Naar aanleiding Van een schrijven van Ged. Sta
ten stellen B. en W. voor, om in de verordening
van den Hoofdelijken Omslag op te nemen dat het
maximum van de heffing f 22000 zal bedragen; het
suppletoir Kohier f 3000; dat het onbelastbaar in
komen voor noodzakelijk levensonderhoud on kinder
aftrek1 hoogstens f650 mag bedragen en dat bezwa
ren tegen den aanslag worden behandeld voor het
ooilege dat den aanslag opgemaakt heeft, nl. B. en W
De heer Trapman vraagt, wat dit laatste punt be
treft, voorlezing van het advies van Ged. Staten,
waaruit nu blijkt, dat dit college juist beter vindt,
dat bezwaren door een ander college worden be
handeld.
De heer Trapman constateert dit: B. en W. wil
len het beroep bij hun college, Ged. Staten ach
ten het beter, dat dit geschiedt voor eene commis
sie door en uit den Raad benoemd. Ged. Staten
volgen deze redeneering, dat er een zekere eigen
aardigheid in ligt, dat een reclamant in beroep
moet komen bij hetzelfde college dat zijn aanslag
opmaakte. En spr. kan met die redeneering mee
gaan, en kan zich levendig voorstellen, dat B. en
W. niet geheel onbevooroordeeld staan tegenover
eventueele reclames. Een commissie zal die bezwa
ren gaan onderzoeken, zich op de hoogte gaan stel
len van de verschillende omstandigheden enz. Het
wordt een commissie van b.v. 2 Raadsleden, met
ambtshalve als voorzitter een lid van B. en W.,
de band met dat college is er dus.
Spr. is er dan ook voor, om juist in de veror
dening een bepaling op te nemen als Ged. Staten
wenschen, n.1. een commissie van beroep, zooals
dit ook bij andere gemeenten bestaat Spr. vraagt
naar de motieven van B. en W., dat zij hier niet
voor zijn.
Voorzitter zegt, dat B. en W. meen en, dat Scha
gen te klein is voor zoo'n commissie, men kent
hier elkaar allemaal, en eventueele reclamanten
zullen hun zaken liever voor B. en W. brengen dan
voor eene Raadscommissie.
De heer Meurs is van dezelfde gedachten als de
heer Trapman, hij vindt het onpartijdiger, als be
zwaren van een ontevreden belastingbetaler nog
eens onderzocht worden door een ander college.
De heer Trapman stelt dan voor een beroepscom
missie uit den Raad te benoemen. Hij vraagt nog,
of hij goed begrijpt, dat iemand die hier woont
en een familielid elders onderhoudt of een jaarlijk-
sche schenking geeft, ook daarvan belasting moet
betalen. Voorzitter stemt dit toe. Het kan zich
dan voordoen, zegt de heer Tr., dat voor die schen
king hier betaald wordt door den gever en ook el
ders door den ontvanger.
Voorzitter zegt, dat Ged. Staten wenschen, dat
deze bepaling gemaakt wordt om te zorgen, dat
althans van die schenkingen belasting betaald wordt
in de gemeente van herkomst.
Nadat de andere wijzigingen door B. en W. voor
gesteld, zijn goedgekeurd, wordt het voorstel van
den heer Trapman, om een Raadscommissie van be
roep voor reclames te benoemen, zonder stemming
aangenomen. De commissie zal bestaan uit 2 Raads
leden plus 1 lid van het college van B. en W.
Volgt het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders inzake den bouw van arbeiderswoningen.
Dit voorstel strekt tot uitvoering van het laatst
vastgestelde plan van 25 arbeiderswoningen nl. van
een huurprijs f2.05, f 2.25 en f2.50. Door de
sedert plaats gehad hebbende stijging der prijzen
van de bouwmaterialen, is het echter onmogelijk ge
bleken die huurprijzen te handhaven en blijkt uit
de nieuw opgemaakte exploitatie-rekening, dat de
huurprijzen moeten worden respectievelijk f 2.65 en
f 2.90.
De heer Meurs heeft die exploitatie-rekening be
studeerd en heeft zich afgevraagd: een huur van
f 2.90 en arbeiderswoningen, hoe rijmt zich dat te
zamen, En het is hem niet gelukt, die twee zaken
met elkaar in overeenstemming te brengen. Spr. ge
looft wel, dat die huizen verhuurd zullen worden,
doch niet aan die menschen, waarvoor wij ze ge
dacht hadden De huizen zullen niet beantwoorden
aan het doel, waarvoor ze gebouwd zijn. Is er nu
geen mogelijkheid op een lageren huurprijs?
Voorzitter: Hoe bedoelt u dat?
De heer Meurs: Kunnen we niet zoo bouwen, dat
we goedkooper kunnen verhuren?
De heer Roggeveen is het met den heer Meurs
eens, dat de huren te hoog worden. We hebben ons
voorgesteld arbeiderswoningen te bouwen, en
daar waren er 7 bij iets royaler, voor wat hoogere
huur. Maar nu wordt de laagste huurprijs f 2.65
nog hooger dan voorheen de duurste woningen. Dat
kan niet beantwoorden aan ons gestelde doel, Het
is wel jammer, dat plan is nu eenmaal goedge
keurd, maar toch vraagt spr. of het niet mogelijk
is, de 18 woningen van f 2.65 thans zoodanig
te vereenvoudigen, dat de huurprijs weer terug
komt op de oorspronkelijke f 2.05. Het zal dan ech
ter noodzakelijk een ander plan moeten worden. Al
leen de 7 mooiere aan de voorzijde, zou spr. zoo wil
len laten.
Voorzitter meent, dat de vereenvoudiging hoofd
zakelijk het uiterlijk kan betreffen. Er is hier vo
rig maal uitgesproken, dat de woningen klein wa
ren. We zullen nu mogelijk moeten vervallen in
den kazernebouw, waar veel op tegen is. En het
zal dan nog de vraag zijn, of dat zoo veel bespaart,
dat de huurprijs zoo sterk verlaagd kan worden.
De heer Van der Kamp wil het a r b e i d e r s-wo
ningen laten blijven, alle 25 gelijk van prijs, en geen
verschillende huurprijzen. Dus geen 18 en 7 mooiere
Luxueus behoeft niet, eenige variatie in de bouw
wijze was misschien nog mogelijk.
Den heer Roggeveen heeft het verbaasd, dat de
neer Van der Kamp dit dan de vorige maal ook
niet bepleit heeft, toen heeft hij geen aanmerking
gemaakt op het verschil van f 2.05 en f 2 50 voor de
twee soorten woningen. De heer Roggeveen vindt
geen bezwaar 7 huizen te bouwen tegen een hoo
gere huur, en wel voor menschen, die wat meer dan
een arbeider kunnen betalen. Aan dergelijk soort
huizen bestaat ook behoefte.
De heer Van der Kamp is er tegen, dat arbeiders
woningen worden gebouwd, die f 250 huur moeten
opbrengen, dat is geen prijs voor arbeiders. Tenzij
de gemeente er iets bij legt
Voorzitter: Dat is óók een manier!
Den heer Koster spijt het ontzettend, dat de zaak
zoo loopt, want nu krijgen we weer een langdu
rige verschuiving. Spr. is echter ook niet voor het
opvoeren der huur. Z.i. is er maar één weg: We
hebben uit te spreken, die of die huurprijs is ge
schikt en daarna vaststellen, of het mogelijk is met
die uitkomsten de woningen te stichten. Op de basis
van die uitkomsten zou spr. wenschen, dat B. en
W. bij den Raad komen met nieuwe plannen.
Voorzitter: Welke huur zou u dan denken?
De heer Koster: Ongeveer als reeds vastgesteld,
n.1. f 2.05 en f 2.50, gemiddeld f 2.25, maar niet hoo
ger. Waar deze zaak toch al zóó lang heeft geduurd,
kan dit nieuwe onderzoek er ook nog wel weer af.
De heer Trapman is zeer sympathiek gestemd voor
het bouwen van arbeiderswoningen. Hij moet zich
echter aansluiten bij de geopperde bezwaren wat de
huurprijzen aangaat. Huren van f 2.65 en f 2.90 zijn
geen prijzen, die de arbeider kan betalen. Als we
maar blijven bij wat de gemeente zelf betaalt aan
haar arbeiders! Met een gracieuselijk gebaar reikt
zij elke week aan haar arbeiders dertien harde
guldens uit, en nu is wèl eigenaardig dit feit: als
de gemeente straks arbeiders aanstelt op dat kolos
sale loon, en die menschen komen na aanstelling
om een woning, en zij vragen aan den Burgemees
ter: heeft u een woniDg voor me, dan luidt het
antwoord: daar staat een woning voor je voor....
drie gulden. Dat is toch geen verhouding; we weten
allen, dat men niet meer dan een zevende van z'n
verdienste kan verwonen.
Het is hier toch altijd het treurige geval, dat het
Raadscollege (spr. zal nu maar zeggen: het heele
Raadscollege, en zichzelf er niet buiten houden, hoe
wel hij er sinds betrekkelijk korten tijd in zit, voor
al ten opzichte van deze bouw-geschiedenis) hier
pas iets begint, als de drang der omstandighe
den zegt: je moet! Van een vooruitzien in de toe
komst is geen sprake. Als de menschen vóór je sta$n
in hun nood om een woning dan is die nood zoo
dringend, dat de Burgemeester, of hij wil of niet het
torentje als woning moet aanwijzen. Dén komt die
nood weer eens helder naar voren, dan moet er toch
wat gebeuren. Ja, we moeten bouwen, of we voldoen
niet aan den plicht, die een Raadscollege inderdaad
heeft.
Het gevolg van die schromelijke nalatigheid is:
dat we 'moeten bouwen in dezen slechten tijd, we
hebben het slechts als een noodzakelijk feit te ac
cepteeren, we kunnen niet anders.
De heer Trapman kan wel meegaan met het voor
stel-Koster om te onderzoeken, of 't mogelijk is, in
deze omstandigheden goedkooper te bouwen. En als
dat kén, zal 't spr. verheugen. Maar.als het nu
niet kan, wat zal deze Raad dén doen? De huizen
tegen die hooge prijzen verhuren?? We zien op de
exploitatie-rekening de volle waarde van het bouw
terrein gelegd op de woningen; het egaliseeren van
het terrein, de rioleering, de bestrating en behar-
ding, allemaal komen die kosten geheel ten laste
van de 25 woningen. Het kén wel niet anders, als
de gemeente dét doet, of die exploitatiekosten wor
den te hoog.
Spreker vraagt: Als de Raad nu mocht blijken,
dat het onmogelijk is de arbeiderswoningen goed
koop genoeg te verhuren, zal hij dan genegen zijn
er iets bij te leggen? Hij stelt zich dat bijv. zoo voor:
Stel, hier bestond een bouwvereeniging de wen-
schelijkheid daarvan is hier door sommigen herhaal
delijk betoogd en die bouwvereeniging kwam
met een plan tot bouwen van 25 woningen, ik geloof
niet dat het dan tot de onmogelijkheden zou be-
hooren, dat de JRaad het terrein in erfpacht gaf.
Dan bracht de gemeente een offer, om te komen
tot goede arbeiderswoningen. Wat op andere plaat
sen gedaan wordt, zou hier niet dwaas zijn. Spreker
vraagt dan ook: als blijkt dat er niet zooveel
goedkooper gebouwd kén worden, is men dan ge
negen een deel der kosten voor gemeenterekening
te nemen? Spreker wenscht niet dat direct een be
sluit wordt genomen, hij kan meegaan met het voor
stel-Koster tot een nieuw onderzoek, dat hij echter
gaarne ziet opgedragen aan eene commissie uit den
Raad.
Na eenige gedachtenwisseling wordt besloten, dat
aan B. en W. twee Raadsleden worden toegevoegd
om een nieuw bouwplan op te maken. Het debat
over het arbeiderswoningen-vraagstuk is meteen ge
heel uit; de commissie schijnt wel als een uitkomst
begroet te worden.
Overgaande tot benoeming van twee raadsleden
in die commissie, is de uitslag der stemming als
volgt:
le lid: Trapman 4, Snel 2, Meurs 2. Daarna: Trap
man 4, Snel 1, Meurs 5; gekozen de heer Meurs, die
zich bereid verklaart.
2e lid: Snel 5, Trapman 5. Daarna: Snel 6, Trap
man 4; gekozen de heer Snel.
Aan de orde is benoeming tijdelijke leerkracht aan
de school. Dit voorstel staat in verband met de over
bevolking der le klasse. Het plan is, in de verschil
lende klassen het handwerkonderwijs te geven tij
dens dat het onderwijs aan de jongens even goed
zijn gang gaat. Dit schijnt op andere plaatsen zeer
goed te voldoen. Daardoor komt het tegenwoordige
hard'*erklokaal vrij, en kan nu de rverbe\olkte
le klasse gesplitst worden. Een tijdelijke leerkracht
is daardoor noodig, benevens het voldoende afschie
ten van een lokaal in tweeën. Over dit voorstel zijn
adviezen ingekomen van het Hoofd der school en
van de Schoolcommissie, in gunstigen zin mits als
tijdelijke maatregel.
De heer Meurs vraagt voorlezing van het advies
der Schoolcommissie.
Dit luidt in hoofdzaak: Sedert jaren is de toe
stand der school van dien aardf dat dringend ver
andering noodig is. Ook de Raad heeft dit ingezien,
blijkend uit zijn besluit tot den bouw eener nieuwe
school. De commissie is van oordeel, dat dit ook de
eenige goede oplossing van de zaak is. Wat de
voorgestelde maatregelen inzake de overbevolking
betreft meent de commissie, dat de toestand der
school er nog maar door zal verslechten. Zij
verwacht dan ook spoedige uitvoering van de nieu
we schoolplannen. Alleen kan Tij met deze voor
zieningen meegaan, als een Leer t ij d e 1 ij k e maat
regel.
De heer Trapman vraagt waarom een tijdelijke
leerkracht wordt voorgesteld.
Voorzitter zegt dat dit geschiedt in afwachting
van de nieuwe school en de daaruit voortspruiten
de reorganisatie van het onderwijs.
De heer Trapman, hoewel er zich bij willende
neerleggen, ziet niet in, hoe in de toekomst deze
leerkracht niet noodig zou zijn. Deze
overbevolking is beslist niet iets tijdelijks,
want deze overbevolkte le klas wordt volgend jaar
een overbevolkte 2e klas, terwijl er dan alle kans
bestaat op een overbevolkte nieuwe le klaa En dat
eischt ook weer ruimte en een leerkracht
En dat ls een gelukkig verschijnsel, 't ls een be
wijs dat de bevolking zich uitbreidt, dat de gezinnen
met kinderen toenemen, een gevolg van veran
derde omstandigheden met name ook in de buiten
wijken. 't Is meer gezien, dat de bevolking daardoor
grooter wordt
Komt daarbij het verblijdend feit, dat tal van leer
lingen uit den omtrek onze school bezoeken, steeds
meer en meer, dat is een reden van blijdscnap, waar
het is een bewijs van ons kranig onderwijs.
Spreker ondersteunt, het verzoek der Schoolcom-
mbissie, waar zij op spoed aandringt met de nieuwe
schoolplannen, hij hoopt dat ons uitstekend onderwijs
spoedig gegeven kan worden in een gebouw, meer
in overeenstemming met die prestaties en dat wij
ons niet langer behoeven te schamen dat dat goede
onderwijs op zoo bekrompen manier gegeven ,moet
worden. Onze leuze zij goed onderwijs in een
fatsoenlijke schoo.l.
(Tot geruststelling van velen, die zoo innig belang
stellen in hun H. O.-briefje, en de hand reeds kramp
achtig om hun volle portemonnaie slaan, kan hier
achter gevoegd worden, dat er niet een bedoeld
wordt van f 125.000, maar een van de noodige dui
zenden guldens minder.)
De heer Meurs refereert zich aan het advies der
Schoolcommissie, en stemt alleen voor de voorstel
len van B. en W., omdat het een noodhulp-middel
is. Op het oogenblik moet het,, om in de behoefte te
voorzien.
De heer Trapman komt terug op het afschieten
van een lokaal, hij heeft zich ter plaatse op de
hoogte gesteld, en kan het andere heeren raadsle
den ten zeerste aanbevelen om dat eindelijk ook
eens te doen. Het bovenste gedeelte der afschieting
was open, en het gevolg was, dat projectielen van
de- eene naar de andere zijde verhuisden. Zeer bevor
derlijk voor het onderwijs. De afschieting is een hou
ten schot, een stuk van de oude ziekenbarak, maar
B. en W. mogen dat wel goed nagaan, of dat vol
doende is. De eene klas heeft een onderwijzer met
een nogal flink orgaan, en als nu de andere klas
ook eens zoo gelukkig is, dan kan dat voor heiden
wel eens hoogst hinderlijk zijn. Al evenzoo gaat het
met de kinderen. Spreker vraagt dus liever
een muur te plaatsen. Te meer omdat deze toestand
nog wel een poosje kan duren
Voorzitter belooft hieraan alle aandacht te wij
den, waarna de voorstellen van B. en W. in zake
onderwijs worden goedgekeurd.
RONDVRAAG.
De heer Trapman heeft in de vorige vergadering
van voorzitter de toezegging ontvangen dat onder
zocht zou worden of ten opzichte van oe inning der
marktgelden en controle ook wijzigingen aangebracht
moeten worden. Is daaromtrent al een besluit geno
men? Spr. heeft vorigmaal zijn bezwaren al uiteen
gezet tegen het systeem van thans en een nieuw on
derzoek ter plaatse heeft de indruk in hooge mate
versterkt, dat de inning en controle thans ondeug
delijk zijn, en niet goea kunnsen geschieden.
Spr. durft gerust te beweren, dat de Gemeente niet
d'aa marktgeld binnenkrijgt, dat ze moet hebben.
Als ik, zegt spr,, niet van voorz. de toezegging tot
verandering ontvang, acht ik me .verplicht een voor
stel te doen. 't Zou me echter aangenamer zijn ais
B. en W. het zelf deden.
Voorzitter zegt, dat B. en Wh sinds de vorige ver
gadering hebben 'nagegaan hoe hun systeem werkt,
en dat gaat goed. De marktmeester heeft geen klach
ten en de ambtenaren met de inning belast, zeggen,
dat deze manier goed is. B. en W. gaan op die
meeningen af.
De heer Trapman doet dan het voorstel om Don
derdag over een week het label-systeem in te voe
ren. Spr. wenscht niet de verantwoordelijkheid van
het thans gevolgde systeem te dragen.
De heer Koster is t er mee eens, dat de controle
van thans niet goed kan zijn. Want de eenige con
trole van de marktmeester kan slechts gegrond zijn
op veronderstelling, niet op 't constateeren van een
feit Dat is geen regeling.
Met het label-systeem kan de marktmeester bij een
ommegang zien, wie niet betaald heeft.
Voorzitter betwijfelt of het label-systeem wel zoo
gemakkelijk is. Ook de heer Roggeveen is niet over
tuigd dat het beter is dan het nu gevolgde bonnen
systeem.
De heer Trapman herhaalt, dat het systeem, dat
thans gevolgd wordt, niet deugt, 't Is niet "de kwestie,
dat de menschen het niet goed doen, maar zij kun
nen het niet goed doen. Er kan zelfs verschil van
meening ontstaan of iemand betaald heeft of niet.
En wat is er toen op tegen, tegen het label-svsteem
Spr. begrijpt het verzet niet, 't is toch een heel ge
woon iets, in andere gemeenten gaat 't ook met labels.
Voorzitter zegt, dat de methode der bonboeken van
Hoorn en Alkmaar is overgenomen. Alleen met druk
ke markten heeft men daar ook labels.
De heer Meurs meent ook dat het label-systeem
het eenige goede is. Doet men het niet, dan kunnen
we veilig den controleur afschaffen, want hij kan niet
controleeren.
Het voorstel Trapman om Donderdag over een week
het label-systeem in te voeren komt in stemming.
Ls die datum er aan verbonden? vraagt voorzitter.
Als B en W|. zegt spr., mij de toezegging doen
dat zij ten spoedigste tot uitvoering zullen overgaan,
dan hangt spr» niet aan den dag, maar spr.
kwam ertoe, omdat B. en W. in deze zaak geen
medewerking verleenden.
Het voorstel wordt aangenomen met 8 tegen 2.stem
men; de Wethouders stemden tegen.
De heer Trapman wijst op het besluit der Gascom-
missie, om het personeel der Gasfabriek vacantieda-
aen te geven en op de getroffen regeling ten opzichte
van hun arbeidsduur. Hij vraagt eveneens eene rege
ling voor de overige gemeente-werklieden, en dringt
aan op het maken van een werklieden regiem ent waar
in de jvchtsposile der werklieden wor lt ge-e^e I, ■•nz
Spr. vraagt of B. em W. bereid zijn deze zaak ter
hand te nemen, en overleg te plegen met .de arbei
dersorganisaties. Hij geeft echter in overweging om
de vacantieregeling dadelijk in te voeren.
Voorzittermeent dat B. en W. wel gaarne van den
Raad zullen vernemen of het gewenscht wordt dat
zij tftgze zaak ter hand nemen. Zoo niet, dan behoe
ven zij al dat werk niet te doen.
De Jyeer Meurs wenscht het idee in beraad te hou
den tot de volgende vergadering. Dit wordt goedge
vonden, inmiddels ral een werkliedenreglement van
een andere plaats bij de Raadsleden eirculeeren.
B. en WJ. doen de toezegging, dat rij de vacantie-
dagen zullen rqgelen.
De heer Trapman vraagt in hoeverre onze gemeen
te vertegenwoordigd wordt op de vergaderingen der
Noorderstoomtram en der Tram Schagen—Ewijcksluis.
Hij heeft daar wet een lid van dit raadscollege ge
zien, maar spr. weet niet, als hoedanig die daar aan
wezig was. In andere Gemeentebesturen wordt steeds
een afgevaardigde benoemd, maar hier is dat nim
mer geschied. Ook hebben we nog nimmer een agen
da dier vergaderingen behandeld, of ooit een rapport
van vergaderingen er van ontvangen. Toch heeft de
Gemeente er groote belangen bij.
Voorzitter dealt mede, dat de heer Buis bestuurs
lid Is der Tram Schagen—Ewijcksluis en hijzelf be
stuurslid van de Noorder Tram en als zoodanig worden
zij geacht de Gemeente in die corporaties te verte
genwoordigen. f
De heer Trapman vraagt dan voor het vervolg
een andere regeling. Spr. verzoekt, dat de agenda's
der Tramvergaderingen door den Raad behandeld
zullen worden; dat de Raad een afgevaardigde er
heen benoemt, en dat die afgevaardigde aan den
Raad verslag uitbrengt Spr. ls van oordeel, dat
groote gemeentebelangen bij deze lichamen betrok
ken zijn, en dat de Raad het recht heeft, de vertegen
woordigers aan te wijzen, door wie zij die groote
belangen behartigd wenscht te zien. Spr. heeft den
indruk, dat het thans door B. en W. wordt be
schouwd als een onder-onsje, waar de Raad niet
mee noodig heeft.
De heer Trapman zou tevens gaarne vernemen,
hoe het rechtskundig advies luidt betreffende de
gegarandeerde 3 pet der Noorder Stoomtram.
Voorzitter zegt, dat dit advies wel is aangevraagd
maar nog niet is ingekomen. Het overige betreffen
de de tramvergadering kan beter op een volgende
vergadering behandeld worden.
De heer Trapmaiyis hiermede tevreden, vertrou
wende dat voorzitter het op de convocatie brengt
Hierna vergadering in comité.
OP 4 JUNI NAAR HEILOO.
De Nederlandsche Bond voor Vrouwenkiesrecht,
gedachtig aan zijn beginselverklaring:
„Wij wenschen dat aan de vrouwen het kiesrecht
worde gegeven; want eerst dan zal in Staat en
Maatschappij harmonische samenwerking van man
nen en vrouwen het werk van den completen
mensch kunnen brengen".
en aan het woord van onzen eersten Minister Mr.
Cort van der Linden: „De practische staatsman
heeft rekening te houden met het feit, dat de vrou
wen in toenemende mate begeerig zijn deel te ne
men aan het politieke leven",
meent, dat het noodig is dat steeds meer man
nen en vrouwen de regeering toonen, dat nu de tijd
aangebroken is om de vrouw ook in het groote huis
houden „den Staat" te plaatsen naast den man.
Daarom besloot de Bond in zijn Algemeene Ver
gadering in Juni Provinciale Landdagen te hou
den.
De Bond verwacht, dat honderden, neen duizen
den, mannen en vrouwen deze bijeenkomsten zul
len bezoeken.
Noord-Holland was zoo gelukkig van Jhr. Mr. P.
van Foreest de toestemming te verkrijgen, deze bij
eenkomst te houden op zijn landgoed Nijenburg te
Heiloo.
Zondag 4 Juni om half twee, zal mej. J. Wester
man, de Presidente der Afdeeling Amsterdam, dezen
landdag openen.
De Presidente van ons Hoofdbestuur, Mevr. M.
BoissevainPijnappel zal als spreekster optreden.
Wie haar redevoering enin de dagbladen heeft
gelezen en haar nog niet heeft gehoord, zal verlan
gend zijn naar deze vrouw te kunnen luisteren.
De heer Sibinga Mulder uit Bussum zal het stand
punt van onzen Bond uiteen zetten.
De afdeeling Amsterdam zal voor een aangena
me afwisseling zorgen.
De levende beelden .waarmede zij in Amsterdam
op een propaganda- avond zooveel succes had, wor
den ook op den Landdag te Heiloo voorgesteld.
De afdeeling Haarlem zorgt voor muziek.
Mannen en vrouwen van Noord-Holland, komt
luisteren!
Komt getuigen 1
Draagt door uwe tegenwoordigheid een steentje
bij om onzen staatslieden duidelijk te maken dat het
nu tijd is, om de vrouw het kiesrecht te geven.
A. AUKES—TIMMERS.
Secretaresse der af. Alkmaar.
Op het terrein is een buffet aanwezig en kun
nen auto's en fietsen geborgen worden.
Trekking van Maandag 29 Mei.
5e klasse, 9e lijst.
No. 18966 f 2000.
Nos. 2443 en 14944 elk f 1000.
Nos. 3332, 3906, 6863 en 10824 elk f 400.
Nos. 3744 en 8073 elk f 200.
Nos. 2096 '3543 5944 6968 7116 7837 8824 9024
10232 12499 14113 14316 14415 16906 17856 19033
19536 20587 elk t 100.
Prijzen van f 70
8 460 509 651 663 737 7 68
849 944 1038 1055 1100 1209 1222
1239 1285 1301 1504 1521 1760 1791
1917 1918 2029 2047 2055 2077 2120
2168 2718 2744 3180 3416 3530
3653 3728 3943 4121 4177 4209 4247
4314 4439 4459 4518 4521 4906 -43
5163 5318 5449 5512 5740 5770 5834
5876 6082 6186 6367 -92 6454 6565
I