bil
gebr. velleman, Molenstraat 5, Schagen.
Sli'te iMtiïiBus ga zoo vlag als hel kan naar gebr. velleman.
0UDESLU1S.
partij houten Schotten
Meubileerinrichting.
Slaapkamer-Ameublementen
a. klopper zonen
taaie gele Koolplante
Simplex Motorrijwiel
lekkere Aardappelen,
Alle goederen worden voor den halven prijs verkocht.
(LAS-, PORCELEIK' tg AARDEWERK NIKHELWAIEN it BYDUTERIEÊN. EEDEKEN OAMESTASSGIEH, EMAILLEWAREN, KIS- tn
WMliSIEtlEH, FORRDIZEN. Ntg slttktt titelt stils KIKIERWAGENS n VOIIMNS. wikt nu spotprijzen nét tpgiruind.
U^™felh Aaalie'
Schildersknectit,
„^ulo-lantaarn,
een Werkman,
Eiken en Pitch-Pine
Staaldraad- e. Kapokmatrassen
GEHEEL COMPLETE
Een rijknecht,
ZIEKENFONDS.
Gasfabriek.
Hulpstokei-Termnwerkei.
Dameshorloge
een Knecht
40 EENDEN,
WIJ HEBBEN NOG VOORRADIG EEN GROOTE PARTIJ
SPIEGELS, SCHILDERIJEN, GAS- en PETROLEUMLAMPEN, STOELEN, enz. enz. enz.
P. Jongejan
A Dammes
LEVERT UIT VOORRAAD
met bij levering van
Meubelfabriek Stoffeerderij
een Brood- eo Banketbak-
Advertentie n.
Adrianus Lampers,
Nelly,
A. APPEL,
LAAN - SCHAGEN.
L00DSGRACHT 69
HELDER
Dr. Trénité te Hef Zand
deelt mede dat de bifdra-
gen voor het Ziekenfonds
voortaan opgehaald zullen
worden door B. KNOL.
ol Werkjongen,
-toestand moet Ik deren maatregel natuur-
«Tk toejuichen. Intusschen schijnt het mij voor een
ELdzame samenwerking na dezen oorlog een be
zitting- Engeland zal dan niet alleen de sterkste
Kogendheid z«n doch met behulp zijner kolo-
„iën een reusachtig leger in het veld kunnen bren-
gesYankriJk zou zich dan tusschen twee sterke mili-
•_p mogendheden bevinden en indien het een te
„ïfstandige politiek zou willen voeren, zou daarvan
noodzakelijk gevolg een toenadering tusschen En-
in nd en Duitschland zijn. Immers slechts kort-
g-Miee menschen kunnen gelooven, dat de vijand-
mlo tusschen Engeland en Duitschland eeuwig
1 duren. Daartoe is de Engelschman in politieke
zarl„plegenheden veel te nuchter. Zoodra Engeland
dezen oorlog voordeel ziet in een toenadering
Duitschland, zal de brug tusschen Londen en
onrliin geslagen zijn. De geschiedenis leert, dat En-
in nd meer dan eens zonder aarzelen de trouwste
51-ondscbappen op zij heeft gezet als zijn belang
meebracht. En omgekeerd heeft Engeland steeds
flflu U* ïu'iünHon Ho vrinnHnnVtond
- duiden vijanden de vriendenhand toegestoken
ra®" het daarin voordeel zag. De tegenwoordige
i bewijst dat trouwens weer. Daarom geloof
.alt in de ontwikkeling van Engeland tot een
ik' m militair0 macht de kiem van wantrouwen
gr0Shen Engeland en Frankrijk ligt In de toekomst
zal Engeland óf den algemeenen dienstplicht óf ons
"rilmenceauheeft voegde Fremieux hieraan toe
deze denkbeelden ook herhaaldelijk in zijn blad
Neergeschreven, dóch de censuur heeft ze steeds ge-
S°M BEVOLKING VAN RUSLAND.
De Nowoje Wremja bevat eenige beschouwingen
het Russische bureau voor, de statistiek, over de
tegenwoordige bevolkingscijfers van Europeesch Rus
i«id. De getallen zijn niet geheel betrouwbaar, daar
men'in-Rusland sedert 1897 geen volkstelling meer
heeft gehouden. Bovendien heeft tengevolge van den
oorlog in sommige gedeelten van Rusland een ware
volksverhuizing plaats gehad. Volgens de Nowoje
Wremja wordt de bevolking van Europeesch Rus
land zonder Finland en het door de Duitschers en
Oostenrijkers bezette gebied, op 125 millioen men
schen geschat Hiervan zijn waarschijnlijk 24 mil
lioen mannen in den leeftijd van 19 tot 50 jaar. Van
deze 24 millioen komt zeker r* gedeelte, derhalve
ongeveer 18 millioen, op rekening van de boerenbe
volking. Hoeveel hiervan onder dienst zijn, zegt het
blad natuurlijk niet Wel wordt medegedeeld, dat
ongeveer 1H millioen mannen voor den arbeid te
velde ter beschikking zijn gesteld. Daarvan zijn on
geveer 580 duizend krijgsgevangenen, 320 duizend
vluchtelingen uit de bezette provincies, 75 duizend
Chineezen en 400 duizend Perzen. Deze getalllen zijn
natuurlijk onder voorbehoud aanvaard. Het blad
deelt echter tegelijkertijd mede, dat dit IK millioen
arbeiders niet voldoende zijn voor het werk te velde
en stelt voor om de Nomadenvolken, die van mili
tairen dienst zijn vrijgesteld, zooals Kirgiezen, Kal-
mukken en Turkmenen te dwingen tot den arbeid
op het land in Europeesch Rusland.
DE KANAALTUNNEL.
De Daily Chronicle wijst opnieuw op de noodza
kelijkheid om de Kanaal-tunnel tusschen Frankrijk
.en Engeland te bouwen. Het blad zegt:
„Als de tunnel er nu geweest ware, hadden onze
gewonde soldaten, die thans met lang oponthoud en
niet zonder risico van Frankrijk komen, de reis van
Calais naar Dover onder het Kanaal door in veer
tig minuten kunnen doen en in volkomen veiligheid
naar Engeland vervoerd kunnen worden.
Er zou geen Sussex-ramp hebben plaats gehad en
ook andere betreurenswaardige ongevallen waren
voorkomen geworden. De aanvoer van voedsel zou
gemakkelijker geweest zijn. Wij hooren dat er thans
duizenden kilo's groenten op weg van Frankrijk naar
hier bederven, omdat zij, wat onvermijdelijk is bij
het vervoer ter zee, te lang onder weg blijven. Die
groenten zouden in een uur door de tunnel van
den11 ®aar Engeland overgebracht kunnen wor-
at echter nog van grooter beteekenis is: ons
groote leger zou naar Frankrijk en België kunnen
T^den in veel minder tijd, met veel groo-
zekerheid en met oneindig minder kosten dan
u vloot zou daarbiJ geen hulp of be
scherming hebben behoeven te verleenen
n°®d®"e®ers Euunen geen tunnel binnendringen en
Duitsche mijnen zouden er evenmin kunnen inko
men, zoolang de beide uiteinden in Fransche en En-
gelsche handen zouden zijn.
Da Franschen zijn er zoozeer van overtuigd dat
Engeland nooit de razernij van een inval in Frank
rijk door den tunnel zou ondernemen, dat zij goed
gevonden hebben, dat het krachtstation voor de leve
ring van den electrischen stroom, die de treinen
zouden noodig hebben, te Dover zou gebouwd worden
en in Engelsche handen blijven zou, zoodat Engeland
de tunnel onbruikbaar zou kunnen maken, z'oodra
het zou schijnen dat er eenig gevaar dreigde.
Bovendien is er in de teekening en plannen voor
de timnel de mogelijkheid voorzien om een stuk van
een mijl lengte geheel met water te laten volloo-
pen of de geheele tunnel met vergiftige gassen te
vullen en dit alles van het Engelsche einde af
terwijl de ingang van de tunnel bovendien door de
kanonnen van Dover beheerscht zou worden.
De Franschen daarentegen zouden zich tevreden
stellen met de plaatsing van een paar kanonnen «en
den 6 Meter breeden ingang te Calais en er zou ze
ker weinig overblijven van een leger dat waanzinnig
genoeg zou zijn om door een nauwe tunnel te trek
ken, die door moderne kanonnen beheerscht wordt
De plannen der Fransche en Engelsche ingenieurs
voor den tunnelbouw zijn thans bekend genoeg. Er
zouden n.1. twee tunnels zijn, de een voor de heen-
en de andere voor de terugreis, beide 29 Eng. mij
len 46.5 K.M. lang, waarvan 22 mijlen 35.25
kilometer onder water, Zij zouden door de grijze
kalksteenlaag, die de bodem van het Kanaal uit
maakt, geboord worden. Tusschen de beide tunnels
zullen verbindingsgangen gemaakt worden, terwijl
er in elk nog een voetpad langs de rails zou over
blijven, waarlangs de reizigers in geval van nood
zouden kunnen loopen. Gewone stoomlocomotióven
zouden de treinen bij de tunnels brengen, maar voor
de reis daar doorheen, zouden de wagens zich door
eigen electromotoren moeten voortbewegen.
De beroemde ingenieur Sir Francis Fox verklaart,
dat de ventilatie in dit geval zeer gemakkelijk zou
zijn, vergeleken bij die van de Simplon- en Mersey-
tunnels. De wagens zouden uit onbrandbaar materi
aal gemaakt kunnen worden. De spoorbreedte is op
het vasteland meestal dezelfde als die in Engeland.
Slechts Spanje en Ruslan^hebben een andere. De rei
zigers zouden dus van Londen uit, zonder overstap
pen zeer verre reizen kunnen maken.
De reis naar Parijs zou door de tunnel twee uren
korter worden dan thans.
De kosten van den tunnelbouw worden op
16.000.000, de jaarlijksche onkosten op 420.000
en de ontvangsten op 1.538.000 geschat
DE VOGELS.
Een Fransch officier schrijft het volgende aan de
Daily News:
Men vertelt sommige merkwaardige geschiedenis
sen omtrent het gedrag red vogels in de buurt van
het tooneel waar het offensief van dit oogenblik
plaats heeft De veronderstelling dat de artillerie-
ophooping op den weg die de trekvogels afleggen, op
®u®ne gewoonten invloed zou hebben, is onjuist
gebleken. Zij zijn allen in de afgeloopen lente op den
gewonen tijd gekomen.
Het is echter nog merkwaardiger dat een aantal
der schuwste vogels hun nest gebouwd hebben in
d£ vuurlinie. Ik heb gezien dat een merel op haar
n®®*. bleef zitten, terwijl een granaat op nog geen
vijftig meters daar vandaan uiteenbarstte. Hier aan
de Somme hebben een paar vinkjes hun nest ge
bouwd tusschen de draadversperringen; de vogels
hebben ingezien, dat dit een prachtige bescherming
vormt, nog beter dan braamstruiken.
Het was niet zoo merkwaardig, dat de leeuwe
riken tusschen den ochtend-„haat'' door bierven zin
gen. Maar wat mij bijzonder trof, was, dat ik tus
schen het nu en dan voorkomend nachtelijk artil
lerievuur door een nachtegaal heb hooren zingen.
at er met de vogels geschied is, toen onze ka
nonnen den grooten aanval inleidden, weet ik niet
Het vreeselijke geweld verdoofde ieders waarne
mingsvermogen, omdat het als een reeks snel opeen
volgende schokken werd gevoeld. Het was niet zoo
zeer een lawaai, als meer een krachtig dooreen schud
den. Maar toen de kanonnen zwegen en de gelui
den der eeuwige dingen dezer aarde weder tot
ons konden dringen, waren de vogels, of tenminste
sommigen, er nog.
Boven de plaats waar beide groepen vijanden el
kander met granaten en bajonetten slachtten, zong
luid een leeuwerik.
EEN DUIKB O O TAV O NTUUR.
LONDEN, 18 Juli. De gezagvoerder van het En
gelsche stoomschip Lecoq, metende 3419 ton, be
schrijft een ontmoeting met een duikboot op 18 Juni
j.1. De vijandelijke duikboot werd op 4 mijlen afstand
waargenomen. Onmiddellijk opende zij vuur, blijk
baar uit een 4-duims-kanon. Na 3 of 4 granaten
te hebben afgevuurd, die dichtbij neerkwamen, na
derde zij snel de Lecoq. Wij openden het vuur uit
ons kanon vertelt de kapitein het vijfde schot
scheen haar te treffen, doch zij bleef maar steeds
doorvuren en naderde meer en meer. Een granaat
trof ons aan bakboord, doorboorde de stoompijp en
deed heel wat stoom ontsnappen. Ik liet toen vaart
minderen en gaf bevel de sloepen te strijken. Zoodra
dit was geschied, nam het grootste deel der beman
ning er in plaats. Alleen de hoofdmachinist, de
tweede en derde machinist, een bootsman, ik zelf
en twee kanonniers bleven aan boord.
Ik bleef voortdurend vuren en met goed gevolg,
daar het 26e schot de duikboot bij do waterlijn
trof en ze deed onderduiken, gehuld in een dikke
rookwolk. Ik ben overtuigd dat we ze in den grond
hebben geboord. Kort daarna verscheen een Fran
sche patroeljeboot, waaraan Ik het gebeurde mede
deelde. Ik keerde daarop naar onze booten terug,
nam de schepelingen aan boord en de booten langs
zij op sleep.
Later zagen wij op ongeveer 1000 M. afstand de
periscoop van een andere duikboot, die dadelijk
een torpedo afschoot, welke ik wist te vermijden,
zoodat z<3 50 voet achter ons langs liep. Toen daag
de een andere torpedoboot op, waaraan ik het ge
beurde mededeelde. Wij hebben op de tweede duik
boot drie granaten afgevuurd en ze daardoor gedwon
gen te duiken. Na de booten te hebben opgeheschen
voeren wij verder en hebben geen vijand meer ge
zien.
DE VREDESVOORWAARDEN DER DUITSCHE
SOCIALISTEN.
Antonio Munoz, een bekend Spaansch Journalist en
redacteur van de Heraldo te Madrid heeft getracht
Von Bulow in Zwitserland te intervieuwen. Hem werd
evenwel geen toegang tot den voormalioen kanselier
verleend. Volgens Munoz, die een verslag van zijn
M& tn Zwftsettand en Duitschland publiceert in de
Temps, is Von Bulow ondanks zijn besliste ontkenning
geheel in beslag genomen door zijn pogingen tot be
vordering van den vrede. Te Berlijn werd dr. Heiene,
de bekende socialistische afgevaardigde, die op goeden
voet staat met de regeeringskringen aoor Munoz ge-
intervieuwd. Heine gaf de volgende verklaring van de
vredesvoorwaarden, die naar zijn meening aannemelijk
zoudjm zijn voor de meerderheid van het volk en
instemming zouden vinden bij de socialistische partij.
Wat België betreft, zeide hij is met meer ot minder
reden veel gesproken over de dubbelzinnige houding
van dit la na voor den oorlog. Wij Duitsche socialisten
zijn voor het herstel van zijn onafhankelijkheid. Er is
quaestie geweest de lijn LuikNamenCharleroi voor
ons te benouden, teneinde ons te vrijwaren tegen mo
gelijke aanvallen van Engeland. Men zou dan auto
nomie verleenen aan devTamingen. Maar ik geloof,
dat'een overeenkomst inzake hun bewapening ons zou
vergunnen den Belgen hun geheele oude gebied terug
te geven. Wat Rusland betreft, zouden wij natuurlijk
het grootste deed der veroverde landen behouden. Maar
Polen zou bijzondere voorrechten genieten, die nog
in bijzonderheden zouden moeten worden vastgesteld!
Aan Servië zou men de gebieden teruggeven, die door
onze troepen en onze bondgenooten zijn bezet, met
uitzondering van het gedeelte, dat voor 1913 door
Bulgarije werd veroverd en dat het wérd Ontrukt in
den laatsten Balkanoorlog. Wat schadevergoeding be
treft, hét zou onmogelijk zijn die te verlangen na een
zoo uitputtenden en langdurigen oorlog. Voor Frank
rijk zoü evenals voor België alies bij het oiyie blijven.
Maar ik sta erop, den nadruk er op te leggen, dat ik
geen overeenkomst mogelijk acht, voordat ae wapenen
het beslissend woord hebben gesproken. Iedere stap
zou voor dien tijd door de onverzoenlijke houding
der Franschen onmogelijk zijn. Elzas-Lotharingen kan
niet worden afgestaan. Ook de Duitsche socialisten zou
den nimmer van deze strook nationaal gebied willen
afstand doen. Wij zijn bereid met alle krachten een
vredesbemiddeling te ondersteunen mits'onze tegenstan
ders ieder veroveringsplan opgeven. Voorts keerde Heine
zich tegen het begrip, dat de geallieerden' zich hebben
gemaakt van het Duitsche malitairisme. De socialis
ten hebben tegen de voorrechten van de militaire kaste
gestreden. Dit is een binneulandsche quaestie. Maar
iedere Duitsche regoering behoort een leger te onder
houden sterk genoeg om het vaderland te verdedigen
tegen de vijandelijke aanvallen, die ons voortdurend
bedreigen. Over de vrouwenbetoogingen liet Heine zich
met minachting uit. Zij waren, volgens hem, zonder
beteekenis.
IN SERVIë.
Naar het Balkanagentschap uit Sofia verneemt, heeft
de minister van Landbouw aldaar bevel gegeven aan
de houtvesters te Tsjoepria en te Rajagne in het bij-
zofhder te zorgen voor een krachtige exploitatie van
het woud van Boekwitsj, dat het grootste doel ople-
verde van de dwarsliggers, gebruikt voor de Servi
sche spoorwegen. Op het oogenblik is men bezig onder
leiding van Duitsche en Oostenrijksche ingenieurs zeer
groote deelen van het bosch om te kappen. Aan den
anderen kant hebben de burgerlijke en militaire auto
riteiten in de bezette Servische gebieden van de Bul-,
gaarsche ministers van Binnenlandsche Zaken en van
Oorlog order gekregen 'alle mogelijke hulp te ver
leenen aan de landbouwbevolkingen van het Mora-
wa-dal, teneinde zooveel als in hun vermogen is in-het
gebrek aan arbeidskrachten te voorzien. Op wenscb
van de Duitsche autoriteiten heeft de Bulgaarsche re
geering de hooi- en spunïeoogsten en de Tweede gras
oogsten in de door de Bulgaarsche troepen bezette
Servische districten geheel opgeeischt. Hetzelfde- is ge
beurd door de Oostenrijkers in de door hen bezette
provincies en de eerste uitvoeren van hooi zijn be
gonnen; zij zijn bestemd voor Duitschland.
GROOTE
FINALE UITVERKOOP WEGENS VERBEK
i Geboren
P- van der Oord Kz. en
E. van der Oord-Glas Kd.
Hoogebieren, Barsingerhorn,
15 Juli 1916.
Heden overleed onze gelief
de Echtgenoot, Vader, Behuwd- en
Grootvader
In den ouderdom van 67 jaar.
Wed. A. Lampers—Butter
en Kinderen.
Kolhorn, 17 Juli. -
Geboren
dochter van
A. LEEGWATER en.
Gr.LEEGWATER-Francis
15 Juli 1916.
laaaaac
on?fn 23sten Juli a.s. hopen
en r bliefde Ouders, Behuwd-
cn Grootouders
en
p-i, 'ukel hunne 40-jarige
tr,'vercemgingte herdenken
unneliethebbende kinderen r
Oostwoudk)einkinderen-
N- Niedorpj Juli 1916.
Terstond ge'vraagd
paard.Van der T-ipp*, Wieringer-
Heden overleed, ten mijnen
huize, onze geliefde Vader, Be
huwd-, Groot- en Overgrootvader
in den ouderdom van 84 jaar.
Uit aller naam,
P. ZWAKMAN.
Barsi ngerhorn, 19 Juli 1916.
Dr TRÉNITÉ van Hel Zand Is
eiken DONDERDAGMORGEN om
hall lien bij J. FRANSZ, bij wien
ook booodscbappen algegeven kun
nen worden.
Te koopeen
^ERLORENeen koperen
Tr, nna Puulowna en Scha-
üreau .l.e bezorgen aan het
u vau du blad.
5 bij 2«/a Meter. Uitstekend geschikt
voor het bouwen van loodsen oi
boeten. Te bevragen bij C. Blaau-
boer, Schagen.
Terstond gevraagd
goed kunnende melken en rijden,
nieuwe woning disponibel, bij J
Smit Gx. te Barsingerhorn.
K. Blaauboer
VAKKUNDIGE VOORLICHTING.
Te koopEen groote party.
bij Gk H. Kiitemaker, Kolhorn.
Zoo spoedig mogelijk
gevraagd, door JOH. v. d. STEEN,
Wieringerwaara.
Aan de gemeenschappelijke Gas
fabriek der gemeenten Winkel en
Nieuwe Nied orp kan direct geplaatst
worden een
Loon f 12.50 per week. Sollici
tanten gelieven zich aan te melden
bij den Directeur.
aangeboden^ 41/, P* K. 1 cvl. met
zijspan, prijs motor f 275.—, prijs
zijspan f75. Brieven letter A. G.
bureau van dit blad.
Te koop:
Verloreneen zilveren
met gouden randjes, vanaf Schagen
over de Snevert en Barsingerhorn
tot de Hemme. Terug te bezorgen
tegen belooning bureau d. blad
Terstond gevraagd:
bij D. JIMMINK Jbz., Oudesluis.
voor f2.— de zak, bij Jb. Landman
Winkel, aan de dijk.
Gevraagd
Loon f 12.50, bij C. Bood, Garina-
straat lbb Zaandam.
Wegens dienstplicht te koop
jong en oud, nog aan den leg, bij
P. VOORTHLJ1JSEN, Zandvaart,
Breezand (N.-H.).