bil gebr. velleman, Molenstraat 5, Schagen. Sli'te iMtiïiBus ga zoo vlag als hel kan naar gebr. velleman. 0UDESLU1S. partij houten Schotten Meubileerinrichting. Slaapkamer-Ameublementen a. klopper zonen taaie gele Koolplante Simplex Motorrijwiel lekkere Aardappelen, Alle goederen worden voor den halven prijs verkocht. (LAS-, PORCELEIK' tg AARDEWERK NIKHELWAIEN it BYDUTERIEÊN. EEDEKEN OAMESTASSGIEH, EMAILLEWAREN, KIS- tn WMliSIEtlEH, FORRDIZEN. Ntg slttktt titelt stils KIKIERWAGENS n VOIIMNS. wikt nu spotprijzen nét tpgiruind. U^™felh Aaalie' Schildersknectit, „^ulo-lantaarn, een Werkman, Eiken en Pitch-Pine Staaldraad- e. Kapokmatrassen GEHEEL COMPLETE Een rijknecht, ZIEKENFONDS. Gasfabriek. Hulpstokei-Termnwerkei. Dameshorloge een Knecht 40 EENDEN, WIJ HEBBEN NOG VOORRADIG EEN GROOTE PARTIJ SPIEGELS, SCHILDERIJEN, GAS- en PETROLEUMLAMPEN, STOELEN, enz. enz. enz. P. Jongejan A Dammes LEVERT UIT VOORRAAD met bij levering van Meubelfabriek Stoffeerderij een Brood- eo Banketbak- Advertentie n. Adrianus Lampers, Nelly, A. APPEL, LAAN - SCHAGEN. L00DSGRACHT 69 HELDER Dr. Trénité te Hef Zand deelt mede dat de bifdra- gen voor het Ziekenfonds voortaan opgehaald zullen worden door B. KNOL. ol Werkjongen, -toestand moet Ik deren maatregel natuur- «Tk toejuichen. Intusschen schijnt het mij voor een ELdzame samenwerking na dezen oorlog een be zitting- Engeland zal dan niet alleen de sterkste Kogendheid z«n doch met behulp zijner kolo- „iën een reusachtig leger in het veld kunnen bren- gesYankriJk zou zich dan tusschen twee sterke mili- •_p mogendheden bevinden en indien het een te „ïfstandige politiek zou willen voeren, zou daarvan noodzakelijk gevolg een toenadering tusschen En- in nd en Duitschland zijn. Immers slechts kort- g-Miee menschen kunnen gelooven, dat de vijand- mlo tusschen Engeland en Duitschland eeuwig 1 duren. Daartoe is de Engelschman in politieke zarl„plegenheden veel te nuchter. Zoodra Engeland dezen oorlog voordeel ziet in een toenadering Duitschland, zal de brug tusschen Londen en onrliin geslagen zijn. De geschiedenis leert, dat En- in nd meer dan eens zonder aarzelen de trouwste 51-ondscbappen op zij heeft gezet als zijn belang meebracht. En omgekeerd heeft Engeland steeds flflu U* ïu'iünHon Ho vrinnHnnVtond - duiden vijanden de vriendenhand toegestoken ra®" het daarin voordeel zag. De tegenwoordige i bewijst dat trouwens weer. Daarom geloof .alt in de ontwikkeling van Engeland tot een ik' m militair0 macht de kiem van wantrouwen gr0Shen Engeland en Frankrijk ligt In de toekomst zal Engeland óf den algemeenen dienstplicht óf ons "rilmenceauheeft voegde Fremieux hieraan toe deze denkbeelden ook herhaaldelijk in zijn blad Neergeschreven, dóch de censuur heeft ze steeds ge- S°M BEVOLKING VAN RUSLAND. De Nowoje Wremja bevat eenige beschouwingen het Russische bureau voor, de statistiek, over de tegenwoordige bevolkingscijfers van Europeesch Rus i«id. De getallen zijn niet geheel betrouwbaar, daar men'in-Rusland sedert 1897 geen volkstelling meer heeft gehouden. Bovendien heeft tengevolge van den oorlog in sommige gedeelten van Rusland een ware volksverhuizing plaats gehad. Volgens de Nowoje Wremja wordt de bevolking van Europeesch Rus land zonder Finland en het door de Duitschers en Oostenrijkers bezette gebied, op 125 millioen men schen geschat Hiervan zijn waarschijnlijk 24 mil lioen mannen in den leeftijd van 19 tot 50 jaar. Van deze 24 millioen komt zeker r* gedeelte, derhalve ongeveer 18 millioen, op rekening van de boerenbe volking. Hoeveel hiervan onder dienst zijn, zegt het blad natuurlijk niet Wel wordt medegedeeld, dat ongeveer 1H millioen mannen voor den arbeid te velde ter beschikking zijn gesteld. Daarvan zijn on geveer 580 duizend krijgsgevangenen, 320 duizend vluchtelingen uit de bezette provincies, 75 duizend Chineezen en 400 duizend Perzen. Deze getalllen zijn natuurlijk onder voorbehoud aanvaard. Het blad deelt echter tegelijkertijd mede, dat dit IK millioen arbeiders niet voldoende zijn voor het werk te velde en stelt voor om de Nomadenvolken, die van mili tairen dienst zijn vrijgesteld, zooals Kirgiezen, Kal- mukken en Turkmenen te dwingen tot den arbeid op het land in Europeesch Rusland. DE KANAALTUNNEL. De Daily Chronicle wijst opnieuw op de noodza kelijkheid om de Kanaal-tunnel tusschen Frankrijk .en Engeland te bouwen. Het blad zegt: „Als de tunnel er nu geweest ware, hadden onze gewonde soldaten, die thans met lang oponthoud en niet zonder risico van Frankrijk komen, de reis van Calais naar Dover onder het Kanaal door in veer tig minuten kunnen doen en in volkomen veiligheid naar Engeland vervoerd kunnen worden. Er zou geen Sussex-ramp hebben plaats gehad en ook andere betreurenswaardige ongevallen waren voorkomen geworden. De aanvoer van voedsel zou gemakkelijker geweest zijn. Wij hooren dat er thans duizenden kilo's groenten op weg van Frankrijk naar hier bederven, omdat zij, wat onvermijdelijk is bij het vervoer ter zee, te lang onder weg blijven. Die groenten zouden in een uur door de tunnel van den11 ®aar Engeland overgebracht kunnen wor- at echter nog van grooter beteekenis is: ons groote leger zou naar Frankrijk en België kunnen T^den in veel minder tijd, met veel groo- zekerheid en met oneindig minder kosten dan u vloot zou daarbiJ geen hulp of be scherming hebben behoeven te verleenen n°®d®"e®ers Euunen geen tunnel binnendringen en Duitsche mijnen zouden er evenmin kunnen inko men, zoolang de beide uiteinden in Fransche en En- gelsche handen zouden zijn. Da Franschen zijn er zoozeer van overtuigd dat Engeland nooit de razernij van een inval in Frank rijk door den tunnel zou ondernemen, dat zij goed gevonden hebben, dat het krachtstation voor de leve ring van den electrischen stroom, die de treinen zouden noodig hebben, te Dover zou gebouwd worden en in Engelsche handen blijven zou, zoodat Engeland de tunnel onbruikbaar zou kunnen maken, z'oodra het zou schijnen dat er eenig gevaar dreigde. Bovendien is er in de teekening en plannen voor de timnel de mogelijkheid voorzien om een stuk van een mijl lengte geheel met water te laten volloo- pen of de geheele tunnel met vergiftige gassen te vullen en dit alles van het Engelsche einde af terwijl de ingang van de tunnel bovendien door de kanonnen van Dover beheerscht zou worden. De Franschen daarentegen zouden zich tevreden stellen met de plaatsing van een paar kanonnen «en den 6 Meter breeden ingang te Calais en er zou ze ker weinig overblijven van een leger dat waanzinnig genoeg zou zijn om door een nauwe tunnel te trek ken, die door moderne kanonnen beheerscht wordt De plannen der Fransche en Engelsche ingenieurs voor den tunnelbouw zijn thans bekend genoeg. Er zouden n.1. twee tunnels zijn, de een voor de heen- en de andere voor de terugreis, beide 29 Eng. mij len 46.5 K.M. lang, waarvan 22 mijlen 35.25 kilometer onder water, Zij zouden door de grijze kalksteenlaag, die de bodem van het Kanaal uit maakt, geboord worden. Tusschen de beide tunnels zullen verbindingsgangen gemaakt worden, terwijl er in elk nog een voetpad langs de rails zou over blijven, waarlangs de reizigers in geval van nood zouden kunnen loopen. Gewone stoomlocomotióven zouden de treinen bij de tunnels brengen, maar voor de reis daar doorheen, zouden de wagens zich door eigen electromotoren moeten voortbewegen. De beroemde ingenieur Sir Francis Fox verklaart, dat de ventilatie in dit geval zeer gemakkelijk zou zijn, vergeleken bij die van de Simplon- en Mersey- tunnels. De wagens zouden uit onbrandbaar materi aal gemaakt kunnen worden. De spoorbreedte is op het vasteland meestal dezelfde als die in Engeland. Slechts Spanje en Ruslan^hebben een andere. De rei zigers zouden dus van Londen uit, zonder overstap pen zeer verre reizen kunnen maken. De reis naar Parijs zou door de tunnel twee uren korter worden dan thans. De kosten van den tunnelbouw worden op 16.000.000, de jaarlijksche onkosten op 420.000 en de ontvangsten op 1.538.000 geschat DE VOGELS. Een Fransch officier schrijft het volgende aan de Daily News: Men vertelt sommige merkwaardige geschiedenis sen omtrent het gedrag red vogels in de buurt van het tooneel waar het offensief van dit oogenblik plaats heeft De veronderstelling dat de artillerie- ophooping op den weg die de trekvogels afleggen, op ®u®ne gewoonten invloed zou hebben, is onjuist gebleken. Zij zijn allen in de afgeloopen lente op den gewonen tijd gekomen. Het is echter nog merkwaardiger dat een aantal der schuwste vogels hun nest gebouwd hebben in d£ vuurlinie. Ik heb gezien dat een merel op haar n®®*. bleef zitten, terwijl een granaat op nog geen vijftig meters daar vandaan uiteenbarstte. Hier aan de Somme hebben een paar vinkjes hun nest ge bouwd tusschen de draadversperringen; de vogels hebben ingezien, dat dit een prachtige bescherming vormt, nog beter dan braamstruiken. Het was niet zoo merkwaardig, dat de leeuwe riken tusschen den ochtend-„haat'' door bierven zin gen. Maar wat mij bijzonder trof, was, dat ik tus schen het nu en dan voorkomend nachtelijk artil lerievuur door een nachtegaal heb hooren zingen. at er met de vogels geschied is, toen onze ka nonnen den grooten aanval inleidden, weet ik niet Het vreeselijke geweld verdoofde ieders waarne mingsvermogen, omdat het als een reeks snel opeen volgende schokken werd gevoeld. Het was niet zoo zeer een lawaai, als meer een krachtig dooreen schud den. Maar toen de kanonnen zwegen en de gelui den der eeuwige dingen dezer aarde weder tot ons konden dringen, waren de vogels, of tenminste sommigen, er nog. Boven de plaats waar beide groepen vijanden el kander met granaten en bajonetten slachtten, zong luid een leeuwerik. EEN DUIKB O O TAV O NTUUR. LONDEN, 18 Juli. De gezagvoerder van het En gelsche stoomschip Lecoq, metende 3419 ton, be schrijft een ontmoeting met een duikboot op 18 Juni j.1. De vijandelijke duikboot werd op 4 mijlen afstand waargenomen. Onmiddellijk opende zij vuur, blijk baar uit een 4-duims-kanon. Na 3 of 4 granaten te hebben afgevuurd, die dichtbij neerkwamen, na derde zij snel de Lecoq. Wij openden het vuur uit ons kanon vertelt de kapitein het vijfde schot scheen haar te treffen, doch zij bleef maar steeds doorvuren en naderde meer en meer. Een granaat trof ons aan bakboord, doorboorde de stoompijp en deed heel wat stoom ontsnappen. Ik liet toen vaart minderen en gaf bevel de sloepen te strijken. Zoodra dit was geschied, nam het grootste deel der beman ning er in plaats. Alleen de hoofdmachinist, de tweede en derde machinist, een bootsman, ik zelf en twee kanonniers bleven aan boord. Ik bleef voortdurend vuren en met goed gevolg, daar het 26e schot de duikboot bij do waterlijn trof en ze deed onderduiken, gehuld in een dikke rookwolk. Ik ben overtuigd dat we ze in den grond hebben geboord. Kort daarna verscheen een Fran sche patroeljeboot, waaraan Ik het gebeurde mede deelde. Ik keerde daarop naar onze booten terug, nam de schepelingen aan boord en de booten langs zij op sleep. Later zagen wij op ongeveer 1000 M. afstand de periscoop van een andere duikboot, die dadelijk een torpedo afschoot, welke ik wist te vermijden, zoodat z<3 50 voet achter ons langs liep. Toen daag de een andere torpedoboot op, waaraan ik het ge beurde mededeelde. Wij hebben op de tweede duik boot drie granaten afgevuurd en ze daardoor gedwon gen te duiken. Na de booten te hebben opgeheschen voeren wij verder en hebben geen vijand meer ge zien. DE VREDESVOORWAARDEN DER DUITSCHE SOCIALISTEN. Antonio Munoz, een bekend Spaansch Journalist en redacteur van de Heraldo te Madrid heeft getracht Von Bulow in Zwitserland te intervieuwen. Hem werd evenwel geen toegang tot den voormalioen kanselier verleend. Volgens Munoz, die een verslag van zijn M& tn Zwftsettand en Duitschland publiceert in de Temps, is Von Bulow ondanks zijn besliste ontkenning geheel in beslag genomen door zijn pogingen tot be vordering van den vrede. Te Berlijn werd dr. Heiene, de bekende socialistische afgevaardigde, die op goeden voet staat met de regeeringskringen aoor Munoz ge- intervieuwd. Heine gaf de volgende verklaring van de vredesvoorwaarden, die naar zijn meening aannemelijk zoudjm zijn voor de meerderheid van het volk en instemming zouden vinden bij de socialistische partij. Wat België betreft, zeide hij is met meer ot minder reden veel gesproken over de dubbelzinnige houding van dit la na voor den oorlog. Wij Duitsche socialisten zijn voor het herstel van zijn onafhankelijkheid. Er is quaestie geweest de lijn LuikNamenCharleroi voor ons te benouden, teneinde ons te vrijwaren tegen mo gelijke aanvallen van Engeland. Men zou dan auto nomie verleenen aan devTamingen. Maar ik geloof, dat'een overeenkomst inzake hun bewapening ons zou vergunnen den Belgen hun geheele oude gebied terug te geven. Wat Rusland betreft, zouden wij natuurlijk het grootste deed der veroverde landen behouden. Maar Polen zou bijzondere voorrechten genieten, die nog in bijzonderheden zouden moeten worden vastgesteld! Aan Servië zou men de gebieden teruggeven, die door onze troepen en onze bondgenooten zijn bezet, met uitzondering van het gedeelte, dat voor 1913 door Bulgarije werd veroverd en dat het wérd Ontrukt in den laatsten Balkanoorlog. Wat schadevergoeding be treft, hét zou onmogelijk zijn die te verlangen na een zoo uitputtenden en langdurigen oorlog. Voor Frank rijk zoü evenals voor België alies bij het oiyie blijven. Maar ik sta erop, den nadruk er op te leggen, dat ik geen overeenkomst mogelijk acht, voordat ae wapenen het beslissend woord hebben gesproken. Iedere stap zou voor dien tijd door de onverzoenlijke houding der Franschen onmogelijk zijn. Elzas-Lotharingen kan niet worden afgestaan. Ook de Duitsche socialisten zou den nimmer van deze strook nationaal gebied willen afstand doen. Wij zijn bereid met alle krachten een vredesbemiddeling te ondersteunen mits'onze tegenstan ders ieder veroveringsplan opgeven. Voorts keerde Heine zich tegen het begrip, dat de geallieerden' zich hebben gemaakt van het Duitsche malitairisme. De socialis ten hebben tegen de voorrechten van de militaire kaste gestreden. Dit is een binneulandsche quaestie. Maar iedere Duitsche regoering behoort een leger te onder houden sterk genoeg om het vaderland te verdedigen tegen de vijandelijke aanvallen, die ons voortdurend bedreigen. Over de vrouwenbetoogingen liet Heine zich met minachting uit. Zij waren, volgens hem, zonder beteekenis. IN SERVIë. Naar het Balkanagentschap uit Sofia verneemt, heeft de minister van Landbouw aldaar bevel gegeven aan de houtvesters te Tsjoepria en te Rajagne in het bij- zofhder te zorgen voor een krachtige exploitatie van het woud van Boekwitsj, dat het grootste doel ople- verde van de dwarsliggers, gebruikt voor de Servi sche spoorwegen. Op het oogenblik is men bezig onder leiding van Duitsche en Oostenrijksche ingenieurs zeer groote deelen van het bosch om te kappen. Aan den anderen kant hebben de burgerlijke en militaire auto riteiten in de bezette Servische gebieden van de Bul-, gaarsche ministers van Binnenlandsche Zaken en van Oorlog order gekregen 'alle mogelijke hulp te ver leenen aan de landbouwbevolkingen van het Mora- wa-dal, teneinde zooveel als in hun vermogen is in-het gebrek aan arbeidskrachten te voorzien. Op wenscb van de Duitsche autoriteiten heeft de Bulgaarsche re geering de hooi- en spunïeoogsten en de Tweede gras oogsten in de door de Bulgaarsche troepen bezette Servische districten geheel opgeeischt. Hetzelfde- is ge beurd door de Oostenrijkers in de door hen bezette provincies en de eerste uitvoeren van hooi zijn be gonnen; zij zijn bestemd voor Duitschland. GROOTE FINALE UITVERKOOP WEGENS VERBEK i Geboren P- van der Oord Kz. en E. van der Oord-Glas Kd. Hoogebieren, Barsingerhorn, 15 Juli 1916. Heden overleed onze gelief de Echtgenoot, Vader, Behuwd- en Grootvader In den ouderdom van 67 jaar. Wed. A. Lampers—Butter en Kinderen. Kolhorn, 17 Juli. - Geboren dochter van A. LEEGWATER en. Gr.LEEGWATER-Francis 15 Juli 1916. laaaaac on?fn 23sten Juli a.s. hopen en r bliefde Ouders, Behuwd- cn Grootouders en p-i, 'ukel hunne 40-jarige tr,'vercemgingte herdenken unneliethebbende kinderen r Oostwoudk)einkinderen- N- Niedorpj Juli 1916. Terstond ge'vraagd paard.Van der T-ipp*, Wieringer- Heden overleed, ten mijnen huize, onze geliefde Vader, Be huwd-, Groot- en Overgrootvader in den ouderdom van 84 jaar. Uit aller naam, P. ZWAKMAN. Barsi ngerhorn, 19 Juli 1916. Dr TRÉNITÉ van Hel Zand Is eiken DONDERDAGMORGEN om hall lien bij J. FRANSZ, bij wien ook booodscbappen algegeven kun nen worden. Te koopeen ^ERLORENeen koperen Tr, nna Puulowna en Scha- üreau .l.e bezorgen aan het u vau du blad. 5 bij 2«/a Meter. Uitstekend geschikt voor het bouwen van loodsen oi boeten. Te bevragen bij C. Blaau- boer, Schagen. Terstond gevraagd goed kunnende melken en rijden, nieuwe woning disponibel, bij J Smit Gx. te Barsingerhorn. K. Blaauboer VAKKUNDIGE VOORLICHTING. Te koopEen groote party. bij Gk H. Kiitemaker, Kolhorn. Zoo spoedig mogelijk gevraagd, door JOH. v. d. STEEN, Wieringerwaara. Aan de gemeenschappelijke Gas fabriek der gemeenten Winkel en Nieuwe Nied orp kan direct geplaatst worden een Loon f 12.50 per week. Sollici tanten gelieven zich aan te melden bij den Directeur. aangeboden^ 41/, P* K. 1 cvl. met zijspan, prijs motor f 275.—, prijs zijspan f75. Brieven letter A. G. bureau van dit blad. Te koop: Verloreneen zilveren met gouden randjes, vanaf Schagen over de Snevert en Barsingerhorn tot de Hemme. Terug te bezorgen tegen belooning bureau d. blad Terstond gevraagd: bij D. JIMMINK Jbz., Oudesluis. voor f2.— de zak, bij Jb. Landman Winkel, aan de dijk. Gevraagd Loon f 12.50, bij C. Bood, Garina- straat lbb Zaandam. Wegens dienstplicht te koop jong en oud, nog aan den leg, bij P. VOORTHLJ1JSEN, Zandvaart, Breezand (N.-H.).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1916 | | pagina 3