DUIKBOOTOORLOG. fcAtós tsrsJ, ïtbaï >V!EEEï?Jliïïri£££g'.'HBS vvSSWV— 101 Marktberichten. B rgerlijke Stand. Binnenlandsch Nieuws. Gemengd Nieuws. derzoek opgezonden, terwijl ook melk werd onder zocht. Over verschillende politieverordeningen werd ad vies uitgebracht BENOEMING. Naar ons werd meegedeeld, is eerstdaags de be noeming te verwachten van den heer Smeding, lee- raar der R.LAV.S. alhier tot directeur onzer Rijks- landbouwwinterschooL De heer C. Nobel zal dan van die functie worden ontheven en blijven Rijks- landbouwleeraar voor Noordholland. De heer C. No bel zal zich waarschijnlijk te Haarlem vestigen. GESLAAGD. De heer P. N. Roggeveen is geslaagd voor het exa men van le marconist WIJDINGSBIJEENKOMST. Men deelt ons mede. dat het onderwerp van Ds. N. J. C Schermerhom. op de 'Wijdingsbijeenkomst op 20 Febr. alhier, zal zijn: „Eenheid in 't hoogste' WINTERLEZING. Door hei comité voor Winterlezxngen was op gister avond weer een bijeenkomst uitgeschreven in het lo kaal van den heer Igesz. Spreker was Dr. J H. Gunning met als onderwerpIbsen en zijn kroon pretendent Op zeer boeiende wijze werd ons het dra ma van Ibsen ontvouwd en de verschillende karakters en personen in het ware licht gesteld. Lezingen als deze leeren veel, brengen begrijpen en daardoor genieten. De opkomst was zeer bevredigend. GEMEENTE SCHAGEN. Gehuwd: Johannes öatholomeus Bloeker, oud 35 j., en Helena Maria Agatha Kroone, oud "37 jaar. Ondertrouwd: Paulus Eelco Rinsma, oud 26 jaar en Maria Caroline Catharine Schene, oud 24 jaar. Hermanus Hendrik van den Kommer, oud 27 jaar en Antonia Windt, oud 24 jaar. POLITIE. Verloren een gebreide handschoen, en een zilveren horloge in armband. Inlichtingen ter Secretarie INLIJVING BIJ DE MILITIE. Tegen 1 Maart a.s. is ter inlijving opgeroepen P N. Roggeveen der lichting 1916. De stemming ln Amerika. De „Times "verneemt uit Washington: De pers- meeningen zijn zeer pessimistisch. Algemeen neemt men aan, dat de president spoedig nog een stap ver der naar den oorlog zal moeten gaan. Het is duidelijk dat het terughouden van schepen in Amerika niet houdbaar is; de invloed, die het heeft op de spoorwegen maakt dat de vervoermid delen opgestopt zijn. Een Amerika arische schoener tn den eirond geboord. Uit WASHINGTON, 14 Februari. Volgens hier ont vangen berichten Is de Amerikaansche schoener „Ly- man M. I.aw" op zee, in de buurt van Cagliari, door een Ooetenrijkschen onderzeeër, die geen vlag voer de, door middel van een bom in brand gestoken en gezonken .Er gingen geen menschenlevens verloren. heelc lijst dï°Xuit- i. Binnen 24 uur werden door een o. Een log aan. Binnen sche onderzeeërs tZn~~twée hulp een hulpkruiser van 20.Ow nr. reg ton kruisers of transportschepen. e een transportschip van 4600 ton, cl ruim 51.000 3.-3*556. V* «eb?°- gU.IAt :hep i 4f schip, dat te Konstantinopel lag, door de Türken in ken gebracht beslag genomen of in den grond geboord. In officieele „.„nvTonnmODTEN VAREN NIET MEER. kringen is omtrent deze zaak niets bekend. overZPe9Che Weer toegestaan. landen, te verzenden per h.a°d®1*f"1^^e,)V^nge- Naar Reuter verneemt, hebben de Duitsche autori- pig aan de postka^ren nie dat (je handels- teiten, die enkele dagen geleden meedeelden dat de nomen. Hieruit mag men af r]oopj„ zijn op. Amerikanen bet steunwerk in België slechts onder duikboot-tochten naar Amerik h dinK tusschen bepaalde voorwaarden de Amerikanen'weigerden, gegeven, met het oog op de verho g thans een beslissing in omgekeerden zin genomen en Duitschland en de Ver. staten, de Amerikanen verzocht te blijven. Deze hebben dahrin toegestemd, omdat hun vergund wordt het werk zonder eenige beperking en op dezelfde voor waarden als vroeger voort te zetten. De verhoogde scheepsmachten voor neutralen. Onze scheepvaart De correspondent van het Hdbld. te Rotterda mHet stoomschip „Nieuw-Amsterdam", dat, na te zijn teruggeroepen, de uitgaande lading hier mee- rendeels heefa gelost, is weer bezig deze in te ne- De scheepvaart-medewerker van de „Times" schrijft men, hetgeen wijst op hervatting van devaart, in het blad een artikel over de verhoogde vrachten. Ook vernemen wij, dat net stoomsemp „upmr die aan neutrale schepen betaald zullen worden, in van den Rotterdamschen Lloyd als e^te scrnp 1 het algemeen en in het bijzonder over het nieuwe j de Panamaroute naar Nederlandscb-Inaie zaï tarief voor het kolentransport tusschen Groot-Britan- trekken. nië Frankrijk en Italië. Ofschoon de data van vertrek nog niet vaststaan, Neutrale schepen, die steenkool naar de Itallaansche 1 meent men dat ook die vrachtschepen begin Maart havens vervoeren, ontvangen nu 105 shilling per ton. I weer ln zee zullen steken. Indien zulk een schip dan erts mee terugbrengt naar De Hollandsche Stoombootmaatschappij zoowei Engeland, dan worm daarvoor 70 shilling per ton als de Bataafsche Petroleummaatschappij hebben op betaald, 'zoodat het op een heen- en weerreis, die hun aanvraag, of de regeering vergunningen tot uit- ongeveèr twee maanden kan duren. J75 shilling per varen verleende voor de vaart op Engeland, toestem- ton ontvangt i mend antwoord ontvangen. De medewerker aan de „Times" geeft dan als voor- 1 Naar wij vernemen, beeft de Uitvoerende Commissie - ji Je NOT in 'hare vergadering van gisternamid- beeld aan dat een schip van 3500 ton bruto, dat dus van ongeveer 6000 ton steenkool kan vervoeren, zoo men dig eene mngaunge Despratwg g< de uitgaven per ton ln die twee maanden op 95 stuur der Nederlandsche Reedersv shillings berekent, in ongeveer 55 dagen 21.600 p., st I president der N.O.T., de heer zou verdienen, wat in één jaar dus een winst van heeft op de nog steeds niet tot_ oplossing gekomen De president, wiens geduld gecritiseerd wordt, Is, die de EngeLsche reeders moeten betalen, zou een nëu- naar gemeld "wordt, zeer bezorgd over_ het lot der trale reeder in een geval,! als in -het hierboven go- Amerikaanache burgers in Turkije, Bulgarije en zelfs in Duitschland. Het nieuws, of liever het ge brek aan nieuws uit Turkije, maakt hier een droe- vigen indruk. In Berlijn wordt het verstrekken van paspoorten vertraagd en allerlei moeilijkheden gemaakt tegen het vertrek der Amerikanen. Doch men gevoelt in Washington, dat uitstel geen schade kan doen, integendeel nuttig kan zijn voor den militairen en nog meer voor den maritiemen toe stand, want de verbreking der betrekkingen vond de Ver. Staten volkomen onvoorbereid. De „Daily News" verneemt uit Washington, dat na de onwaardige behandeling van den Amerikaan- schen gezant te Brussel, Brand Whitlock, en het torpedeoren van het Amerikaansche zeilschip „Ly- man M. Law" door een vijandelijke duikboot ln de Middellandsche Zee, geen kans meer wordt gezien om vrede te bewaren. Uit Washington, 15 Februari. De officieele beves tiging, dat Whitlock, de Amerikaansche gezant ln België ,van de Duitsche overheid bevol heoft gekre gen, de Amerikaansche vlag op de legatie te Brus sel neer te halen heeft in officieele kringen zeer ont stemd en do spanning met Duitschland aanmerke lijk doen stijgen. Uit New-York aan de Daily TelegTaph: Men acht hier bijna algemeen den oorlog met Duitschland zeker. Vooraanstaande burgers verbazen er zich over, waarom de regeering niet erkent, dat oorlog onver mijdelijk is en zoodoende de spanning wegneemt. Uit de buitengewone bedrijvigheid hij het mobilisee- ren .der hulpbronnen van de V. S. is lntusschen af te lelden dat het officieele Washington het alge- meene oordeel deelt. De nationale raad van verdediging heeft zeven lei dende mannen op het gebied van geld- en trans portwezen, voorziening met voedsel en kleeding enz. aangewezen, om een „commissie van paraatheid" te vormen. Subcommissies zullen binnenkdrt ln elke stad werkzaam zijn. Wallstreet venvacht eiken dag de mededeellng der regeering, dat een 3 pet. staatsleenlng van een half milliard dollars zal worden uitgegeven. Naar men zegt, hoopt de president, dat door het een of ander fortuintje de oorlog nog kan uitblij ven, maar zelfs hij kan het sterker wordend ver langen naar verdediging van de nationale rechten niet in den wind slaan. De regeering zal de Amerikaansche koopvaarders niet van geschut voorzien, voor de president het Congres heeft geraadpleegd en daarvan machtiging heeft gekregen. Men schijnt Duitschland nog een kans te willen laten, den duikbootoorlog ten aanzien van de onzijdige scheepvaart te wijzigen. Hier verluidt, dat Duitschland, als de hoop op de goede uitkomsten van den duikbootoorlog niet ver wezenlijkt wordt,'binnen enkele weken geneigd zou zijn, opnieuw te onderhandelen. Als de duikbootcam pagne mislukt, verwacht men, dat de Duitsche re geering Washington zal verwittigen, dat Duitsch land geneigd zou zijn, die campagne te staken, op voorwaarde, dat Wilson nogmaals een poging doet om de oorlogvoerenden te bewegen tot bespreking van vredesvoorwaarden. De vraag is nu maar, hoe lang de openbare mecning dezen toestand tusschen hangen en worgen zal verdragen. Ophooping ln do Amerikaansche havens. Uit New-York verneemt do Times, dat do feitelijke blokkade van do Amerikaansche havens als resultaat vun het feit. dat Amerikaansche en andere onzijdige schepen tengevolge van den duikbootoorlog weigeren, don Atlantischen Oceaan over te steken, een ontzag lijke ophooping van goederen op de haven-pieren un op de .spoorwegterreinen veroorzaakt Volgens een schatting ligt er meer dan een millioen ton staal voor den uitvoer te New-York: Tientallen treinen kunnen niet worden gelost, omdat er gebrek Ban schepen is. Er was reeds sinds eenigen tijd een ernstig tekort aan goederenwagens voor net binnen in. tuLsch vervoer; en thans is daarin nog gekomen door de onmogelijkheid om p-m tische havens die wagens te lossen, vi - ^aantransport is vrijwel totaal gedesorganiseerd. de normale tarwevoorraad voor dit jaarge ld 'SLSTU'&'P °l,«uta3t" ö^on heeft lL in ontvangt ^-1 met moor dan een treinlading De die dat,r heden aankomt schendc opstopping geen verbetering is gekom^L De vertegenwoordigers van dertig groote Ameri kaansche spoorwegmaatschappijen hebben bestoten het vervoer van goederen voor uitvoer stop te zet ten, totdat de huidige ophooping in de oostelijke ha vens is verminderd. Deze beslissing wordt goedge keurd door de commissie voor den onderlingen han del tusschen de staten, die op de bijeenkomst ver klaarde, dat de onvoldoende gelegenheid tot ver zending der goederen en daarnevens de strenge win ter en stoi-men den tegenwoordigen bijna ondrage- lijken toestand hebben doen ontstaan. 130.000 p st zou beteekenen. Hij berekent voorts j quaestie van het varen onzer schepen van en naar dat zoo de verzekeringspremie, naar het oude tarief Nederlandsch-Indië. Noord- en Zuid-Amerika, de Mid- berekend. hiervan afgetrokken zou worden, de netto I dellandsche Zee, Spanje en Portugal, enz. In het bij winst toch nog ongeveer 100.000 p. st bedragen zou. zonder werd betreurd, dat de lange duur der onder- Totdusverre was de assurantie-quaestie een groote handelingen de vaart van onze vloot, welke vooral moeilijkheid voor de neutrale reeders, maar hierin j in de tegenwoordige tijdsomstandigheden voor het groot- wordt volgens het nieuwe stelsel een groote verbetering j ste gedeelte heeft te voorzien in onze behoefte aan gebracht De nieuwe tarieven gelden niet voor En- i levensmiddelen, nog steeds onmogelijk maakt. Met na- :lsche schepen en zelfs afgezien van de belastingen me werd gewezen op de gebiedende noodzakelijkheid dat de schepen welke onze Regeering voor den aan voer van granen enz. behoeft, onze havens en de gegeven voorbeeld verondersteld wordt, vijftien maal zooveel winst maken als de Engelsche reeder; maar ook in alle andere gevallen zal zijn winst vele malen grooter zijn dan die van den Engelschman. De Engels che reeders klagen echter niet ernstig over deze opvallende verschillen, die zij als oorlogsinci denten beschouwen en bovendien erkennen zij, ge durende "den oorlog groote winsten te hebben ge maakt Thans wordt iederen dag de positie van de neu tralen vaster en zij zullen zoowel nu als in de toe komst financieel zeer goed beloond worden voor de kleine moeilijkheden waarin zy nu misschien bloot staan. - De toevoer van Engeland. De Post meent, volgens Wolft, dat het Engelsche scheepvaartverkeer tengevolge van het duikbootgevaar in Britsche havens sinds net begin van den oorlog van 116.9 millioen ton in 1913 tot 65.7 millioen ton in 1916 is gedaald. De invoer daalde van 57 mil lioen ton in 1913 op ongeveer 43.7 ln 1916. Bijna alle oogesten, waarvan Engeland afhankelijk is. zijn slech ter dan het gemiddelde der laatste tientallen jaren. Volgens mededeelingen van het Internationaal Land bouwkundig Instituut te Rome is de Yarwe-oogst der wereld van 98.5 millioen ton ln 1915 tot 73.6 in 91916, dus met 25 millioen ton gedaald De mindere opbrengst van alle graan kan op ongeveer 46 mil lioen ton worden geschat Engeland en zijn bondge- nooten kunnen van de tarwe-oogst slechts 6.5 millioen ton krijgen tegen 26.5 ton in 1915. Voedingsproblemen ln Rusland Volgens een Wolff-bericht uit Kopenhagen, valt het de Russische overheid steeds moeilijker om in de voeding van leger en burgerbevolking te voorzien. Het tekort aan graan zou honderd millioen poed be dragen. Zelfs met dwang kan de overheid in sommi ge dorpen niet de hoeveelheden tarwe krijgen, die do bevolking verplicht is te leveren. Men verwacht, dat de moeilijkheden nog zullen toenemen. Ook het tekort aan rollend materieel voor de spoorwogoh doet zich zeer sterk gevoelen. De scheepvaart en werkloosheid ln Spanje. Uit MADRID, 15 Februari. De reeders te Barce- lona vergaderden om te overwegen .onder welke om standigheden de scheepvaart kan worden hervat en de vergoedingen vast te stellen, welke zij zullen ult- keeren aan de bemanningen voor de vaart door de gevaarlijke zone. De plaatselijke bladen van alle richtingen te Bil- bao begonnen een campagne om de overheid aan te sporen maatregelen te nemen tot het bezweren der crisis, die is ontstaan door de belemmering der scheepvaart. Sedert verscheidene dagen is geen en kel schip binnengevaren met Engelsche kolen, die volstrekt noodzakelijk zijn voor de metaalfabrieken, welke verplicht zullen zijn, eerst hun bedrijf te be perken en vervolgens het werk te staken, wat zou leiden tot werkloosheid van duizenden arbeiders. De kustvisschers klagen dat zij niet kunnen vls- schen, want de beperking der vrije zone belet hen te komen op de plaatsen, waar zij gewoonlijk vis- schen. De conservenfabrleken zijn op het punt te worden gesloten, tengevolge van de moeilijkheden bij den uitvoer. De Imparcial publiceert een uitvoerige mededee llng van een bijzondere correspondent uit de pro vincies Valencia en Murcia. Deze zegt, dat de ver liezen in de provincie Murcia 15 millioen peseta's bedragen en berekent dat de blokkade in Valencia, Alicante en Murcia leidde tot de werkloosheid van 50-000 personen. Een mailneorder van den Dultschen Keizer. Het „Marineverordnungsblatt" publiceert de vol gende order van den Keizer: Aan mijn marine. In den aanstaanden beslissen - den strijd rust op mijn marine de taak het En gelsche oorlogsmiddel van de uithongering, waarme de onze meest gehate hardnekkigste vijand het Duit sche volk wil ten onderbrengen, tegen hem en zijn bondgenooten te keoren door bestrijding van hun ver keer ter zee met alle ten dienste staande middelen Hierbij zullen de duikbooten ln de eerste rij staan! Ik verwacht dat dit in wijze vooruitziendheid tech nisch hoog ontwikkelde wapen, gesteund door krach tige werven, in samenwerking met alle andere strijd middelen der marine en gedragen door den geest, die het in het geheele verloop van den oorlog tot schitterende daden ln staat stelde, den oorlogswil van onze tegenstanders zal breken. Groot Hoofdkwartier, 1 Febr. 1917. WILHELM. Een aanstaande verklaring van Lloyd George over t beperking der Invoeren. I Ti M ri 1 T o rpni<V> i.ln J r» havens ln den vreemde ten spoedigste kunnen ver laten. Alleen reeds in Amsterdam en Rotterdam liggen op het oogenblik een twintigtal schepen gereed om in ballast naar Noord-Amerika te vertrekken, zoodra bekend is dat deze zonder moeilijkheden san de zijde der Engelsche Regeering de havens van de Vereenigde Staten zuilen kunnen bereiken. Aangezien de N.O.T, niettegenstaande de langdu rige onderhandelingen, .te dier zake door haar met de Britsche Regeering gevoerd, nog geen 'bevredigend resultaat mocht verkrijgen, zal - zoo zeide de presi dent der N.O.T bedoelde Regeering opnieuw na drukkelijk worden opmerkzaam gemaakt op de wen- scheftjkheid van een spoedig d mankt antwoord, in dien di al. otnverhoopt de N.O.r. niei binnen en ke»e dagen mocht heb oen bereikt Stilliggende schepen. De N.R.Crt geeft een Lijst van ie Rotterdam thuis behoorende schepen, die thans sti.. liggen uoor de duJt bootoorlog. Te Rotterdam liggen 3a stoomschepen sin in Engelsche havens 35 stoomscliepen. In aai acre hu vens 13 stoomschepen on dan nog eenige zeilschepen en molorbootea Tezamen alleen van Rotterdamsche tche schepen 318.899 ton. Scheepvaart op Engeland. De Hollandsche stoomboot-Maatschappij zoowei als de Bataafsche Petroleum-Maatschappij nebben op haar aanvraag, of de regeering vergunningen tot uitvaren verleende voor de vaart op antwoord ontvangen. Uitvoer van runderen. De minister van Landbouw, nijjverheid en handel brengt ter kennis van belangheubenden, dat in den Iood dezer maand door tusschenkoipst van de Rund- veevereeniging zullen worden uitgevoerd 874 stuk* stflinboekrunderen. De BatavleT II en de Prlne Hendrik. Men zendt ons aldus de N.R.Ct.uit Hamburg onduidelijk bericht, waaruit wij meenen te moeten nnmaken dat het prijsgerecht aldaar het Nederland- sche stoomschip Batavier II terecht opgebracht heeft «icht en het schip verbeurd verklaard heeft. Voor Sn klein deel van de lading wordt schadevergoeding even Meer dan de helft van de lading was contra ui Nederlandsche stoomschip Prins Hendrik Nederlandsche geldwaardige panieren ter waarde van 5 millioen NecL gulden is voWns het prijsgaf ienècns terecht opgebracht De geldswaarden zijn Veïto'Ukosten kkomen ten laste va de reclamate t«tHinlichtingen te bekomen omtrent- in'het ijs verdronken srW Zondag 18 Februari 1917. NED. HERV. GEMEENTE te: Winkel, geen dienst. Oude Niedorp, geen dienst. «int Maarten voorin. 9-36 uur, I)s. Ttnnolt, voorin. 9.30 uur, Ds. Van Loon. GEMEENTE OUDE NIEDORP. Burgerl. Stand over Januari 1917. GeborenJohannes Andreas, z. v. P. Dekker en T Stoop. Jan Simon, z. v. M. Kooijman en C. P. Tijssen. Henricus, z. v. Tb. e-ldman en A. Koe meester. Getrouwd WW. Btonkendaal en N. de Jong. OverledenDirk Bakker ™l2i^aar" Trijntje Sijp, weduwe van M. Stammes, oud 80 jaar, Pieter Blokdijk, weduwnaar v. Neeltje Koelemeij, oud 84 jaar. Elizabeth Dooves, echtgenoote v. Jan Kouwen berg, oud 68 jaar. GEMEENTE ZIJPE. Ingeschreven van 1418 Februari 1917. Geboren: Marijtje, d. van Jacob Rondhout en Trijn- tje Brouwer. Cornelis Jan, t, van Jacob Verkroost en Hillegonda Swart GEMEENTE ANNA PAULOWNA. Ingeschreven over de maand Januari 1917. GeborenJan Cornelis. zoon van Jsoobus de Schip- per en Maria Moerman. Pieter., zoon van Pieter van Dijke en Sophia Elisabeth Lemstra. Everhardu* Jo hannes. zoon van Hendrikus Tromp en 'Aafje Kehl, Jan. zoon van Cornelis Glim en Jacoba Rossen, Ondertrouwd: Antonius Meijer. 26 iaar en Afra Ma ria Bakker, 29 jaar. Willem Smit, 20 jaar en Trijntje Bijl. 18 iaar. ^imon Hoek, 22 jaar en Jacoba Wil- helmina Vroone. 28 jaar. Getrouwd: George Willem Waiboer en Maria Cor- neliu Johanna Jacoba van Eltcren. Jan Jacob Zwaag en Brechtje Pranger. Antonius Meijer, weduwnaar vao Maria Johanna Zoetemelk en Afra Maria Bakker. Overleden: Simon Koegelberg. oud 43 jaar, echtge noot van Neeltje Brouwer, te Helder. Trijntje Luijtjea, oud 36 jaar, echtgenoote van Willem Komp. Ujsbeth de Graaf, oud 84 jaar, weduwe vun Khaa Kos. ngedand, toestemmend De Westerdljk. Het. atoomschip Wester dijk is \an Stornoway te Rot terdam aangekomen en heelt ligplaats genomen in de Maashaven. Onze scheep vaart De NederlandBche stoomschepen „Eemstroom" en „IJstroom' 'van de HolL Stoomboot-Mij. zijn Don derdagmorgen behouden van Londen te IJmulden aangekomen. Het stoomschip „Eemstroom, 25 Jan. vun IJmuiden in zee gegaan, werd op de Theems ten gevolge van de nieuwe maatregelen opgehouden. De „IJstroom" was 3 dezer, dus na de afkondiging van den verscherpten duikbootoorlog, naar Londen ver trokken en heeft niet zulk een lang oponthoud in Engeland gehad. De beide stoomschepen kwamen zonder bijzondere gebeurtenissen over de Noordzee naar Nederland ovef. Het nieuwe stoomschip „Hermina" van de ree- derij Jos. de Poorter te Rotterdam heeft, na een welgeslaagden proeftocht op het Noordzeekanaal, in de binnenhaven te IJmuiden vastgemaakt en wacht op toestemming van de regeering om de reis naar Christiania te aanvaarden. GEMLENTE HOOGWOUD. Ingeschreven van 1—15 Februari 1917. Geboren Cunera, dochter van Jacobus Besseling en Maria Enijn. OverledenGerrit Hartog, oud 79 jaar, weduwnaar van Trjjntie Zinger. Aaltje Koomen, oud 76 jaar, vrouw vun Jan Koomen. BARSINGERHORN. Xde bovenkamer van Scheringa, hield j.1. Don- a.vond de Afd. Barsingerhorn van het Witte Kruis ledenvergadering. Aanwezig 10 personen. Na opening en het lezen der notulen had de ver kiezing plaats van van een nieuw bestuurslid. De heer J. C. V isser werd als zoodanig herkozen Vervolgens deed de secretaris, de heer Dr. Beeker, verslag over "het afgeloopen- jaar. Het aantal leden bedraagt thans 259. Tot magazijnmeester en bode is in de plaats van den heer N. Dubbelman voor Bar singerhorn benoemd de heer P. Scheringa en voor Kolhorn in de plaats van de wed. v. d Klooster de heer A. Wagemaker. Voorzitter spreekt een woord van erkentenis voor de diensten door dein heer Dubbel man "Ban de afdeeling bewezen. Blijkens dit verslag zijn er enkele menschen die de afdeeling reden tot klagen geven en door de late te rugbezorging der geleende voorwerpen. De commissie, benoemd tot het nazien der reke ning van den penningmeester, bracht, bij monde van den heer Schuitemaker, verslag uit, waarna de penningmeester werd dank gezegd voor zijn gehou den beheer. Tot afgevaardigde naar de eerstvolgende algemeene vergadering werd gekozen de heer J. de Groot en tot diens plaatsvervanger de heer P. Bronder. Do heer Dr. Beeker, die zooveel jaren leng teer veel voor de afdeeling heeft gedaan en dat ndg steeds doet, ontvangt, na eene toespraak van den voorzitter, de gelukwenschen der vergadering met zijne benoeming tot lid van het hoofdbestuur. Het voorstel van het bestuur tot aanschaffen van latent, kan, na ingewonnen inlichtingen m"n kosten, door niemand worden aangeno- ♦.^derdLfed5deelingen van het bestuur kwam de tegenwoordige duurte, met het oog op de benoodto- de verplegingsmiddelen ter sprake. En nu kon er een Paar leden der MILITAIRE WERKKRACHTEN VOOR DEN LAND BOUW. Uit LONDEN, 15 Februari. Het ministerie van land bouw meldt, dat het een belangrijke regeling heeft getroffen met het ministerie van oorlog betreffende het beschikbaar stellen van militaire arbeidskrach ten aan de landbouwers voor de voorjaarsbebouwing. Naast de 15000 man van de binnenlandsche verdedi- gingsmacht, wier werkkracht krachtens de bestaan de regeling ten dienste der boeren stond, zullen nu nog 15000 man ln verschillende deelen des lands wor den gedetacheerd en ingekwartierd. NOG MEER BEPERKING. De nieuwe beperking der apoorwegdienstregcling in Duitschland is zoodanig geregeld, dat op de hoofd lijnen dagelijks nog slechts één sneltrein in beide richtingen, op de minder belangrijke trajecten nog slechts een psar inalen per week sneltreinen zullen loopen. De boemeltreinen zullen over het algemeen slechts op korte trajecten loopen, en hoofdzakelijk dienen om de reizigers van en naar de stations te vervoeren, waar de weinige sneltreinen stop pen. Het locale stadsverkeer wordt eveneens aan zienlijk ingekrompen. EEN RIJKSDAGVERKIEZING IN POTSDAM. In POtsdam-Osthavelland moet een verkiezing plaats hebben voor een lid van den Rijksdag ter vervanging van dr. Karl Liebknecht, die door eijn veroordeeling van verlies van burgerlijke rechten zijn mandaat niet meer kan vervullen. De burger lijke partijen en de arbeidersvereniging hebben nu besloten in dat district geen candidaat te stellen, zoodat de verkiezing van een sociaal-democraat ver- zekci d is, W&HB66T do s.-d.-cfimdida&t verklaart voor de oorlogscredieten te zullen stemmen. TELEGRAFISCH WEERBERICHT waarnemingen verricht in den morgen van 17 Februari 1917. medegedeeld door het Kon. Ned. Met. Instituut De Bildt. verwachting tof den avond van 18 Februari. Zwakke tot matige Z.O, tot Z W wind, meest zwaar- bewolkt. mogelijk eenige rtyin', toenemende dooL ALKMAAR. 17 Februari. mi^rden a «Ov 14 koeien f 160 a 380 287 mag schaMBi T 24 a 44, ^12 nucht. kalv f 7 a 16, 50 vaAenaf 24 a 55, 106 biggen f 13 a ld.50, kipetertO boter f 1 a 112V. P«r V» Kg IJKER GROENTEVEILING. Broek op i.nT, 8- Roode kool f 5.25. gele kool f 3 25,J witte kool f 5.25. ZatorW Roode kool f 5.25. gele kool f 5 25, '.25, 1000 baal uien, waarvan 400 ovsp 'f; 600 overzee I 6. NV ARMENHUIZEN. 15 Febr. Roode kool f 1050. gele kool f 1060 Deeauche wit» KI. Fabrtekskaas f 70.50, kl boerenkaas f 68, Boe- r® Comm. Kaas f 68.50 A^jevoerd 15 stapels, wegende 14473 Kg. Handel vlug. ALKMAAR, 16 Febr. ,n Fabriekskaas Kleine f 70.50. le soort Commissie f Boerenkaas, kl. f 69, commissie f 70. middelbare f Noteering der Sub-Commissie der Kui^svl•reenig»'i, le soort Edamm. üabr. I 70 Aangevoerd 107 stapels, wegende 59625 Kilogram- Handel vlug. DE NOORDERMARKTBOND. Noordscharwond» Vrijdag. - Roode kool f 1050, gele kool f l®5 Deensche witte f 1050 roode kool 2e soort f ow «20. gele kool, 2e soort f 620 a 780. Dcensche wiw f b 10 a 690, alles per 10.000 Kg. 9 .wvqq le wugon roode kool, vrij van distributie, I per 10 000 Kg. Zaterdag geen markt WARMEN HUIZEN. 16 Febr. io6ö Roode kool f 1060, gele kool f 1060, witte kool per wagon, uien f 6.20 a 8.20, per baal

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1917 | | pagina 2