DUIKBOOTOORLOG.
fcAtós tsrsJ, ïtbaï
>V!EEEï?Jliïïri£££g'.'HBS vvSSWV— 101
Marktberichten.
B rgerlijke Stand.
Binnenlandsch Nieuws.
Gemengd Nieuws.
derzoek opgezonden, terwijl ook melk werd onder
zocht.
Over verschillende politieverordeningen werd ad
vies uitgebracht
BENOEMING.
Naar ons werd meegedeeld, is eerstdaags de be
noeming te verwachten van den heer Smeding, lee-
raar der R.LAV.S. alhier tot directeur onzer Rijks-
landbouwwinterschooL De heer C. Nobel zal dan
van die functie worden ontheven en blijven Rijks-
landbouwleeraar voor Noordholland. De heer C. No
bel zal zich waarschijnlijk te Haarlem vestigen.
GESLAAGD.
De heer P. N. Roggeveen is geslaagd voor het exa
men van le marconist
WIJDINGSBIJEENKOMST.
Men deelt ons mede. dat het onderwerp van Ds.
N. J. C Schermerhom. op de 'Wijdingsbijeenkomst
op 20 Febr. alhier, zal zijn: „Eenheid in 't hoogste'
WINTERLEZING.
Door hei comité voor Winterlezxngen was op gister
avond weer een bijeenkomst uitgeschreven in het lo
kaal van den heer Igesz. Spreker was Dr. J H.
Gunning met als onderwerpIbsen en zijn kroon
pretendent Op zeer boeiende wijze werd ons het dra
ma van Ibsen ontvouwd en de verschillende karakters
en personen in het ware licht gesteld. Lezingen als
deze leeren veel, brengen begrijpen en daardoor
genieten. De opkomst was zeer bevredigend.
GEMEENTE SCHAGEN.
Gehuwd: Johannes öatholomeus Bloeker, oud 35 j.,
en Helena Maria Agatha Kroone, oud "37 jaar.
Ondertrouwd: Paulus Eelco Rinsma, oud 26 jaar
en Maria Caroline Catharine Schene, oud 24 jaar.
Hermanus Hendrik van den Kommer, oud 27 jaar
en Antonia Windt, oud 24 jaar.
POLITIE.
Verloren een gebreide handschoen, en een zilveren
horloge in armband. Inlichtingen ter Secretarie
INLIJVING BIJ DE MILITIE.
Tegen 1 Maart a.s. is ter inlijving opgeroepen P N.
Roggeveen der lichting 1916.
De stemming ln Amerika.
De „Times "verneemt uit Washington: De pers-
meeningen zijn zeer pessimistisch. Algemeen neemt
men aan, dat de president spoedig nog een stap ver
der naar den oorlog zal moeten gaan.
Het is duidelijk dat het terughouden van schepen
in Amerika niet houdbaar is; de invloed, die het
heeft op de spoorwegen maakt dat de vervoermid
delen opgestopt zijn.
Een Amerika arische schoener tn den eirond geboord.
Uit WASHINGTON, 14 Februari. Volgens hier ont
vangen berichten Is de Amerikaansche schoener „Ly-
man M. I.aw" op zee, in de buurt van Cagliari, door
een Ooetenrijkschen onderzeeër, die geen vlag voer
de, door middel van een bom in brand gestoken en
gezonken .Er gingen geen menschenlevens verloren.
heelc lijst dï°Xuit-
i. Binnen 24 uur werden door een o.
Een
log aan. Binnen
sche onderzeeërs tZn~~twée hulp
een hulpkruiser van 20.Ow nr. reg ton
kruisers of transportschepen. e
een transportschip van 4600 ton, cl
ruim 51.000
3.-3*556. V* «eb?°-
gU.IAt
:hep
i 4f
schip, dat te Konstantinopel lag, door de Türken in ken gebracht
beslag genomen of in den grond geboord. In officieele „.„nvTonnmODTEN VAREN NIET MEER.
kringen is omtrent deze zaak niets bekend. overZPe9Che
Weer toegestaan. landen, te verzenden per h.a°d®1*f"1^^e,)V^nge-
Naar Reuter verneemt, hebben de Duitsche autori- pig aan de postka^ren nie dat (je handels-
teiten, die enkele dagen geleden meedeelden dat de nomen. Hieruit mag men af r]oopj„ zijn op.
Amerikanen bet steunwerk in België slechts onder duikboot-tochten naar Amerik h dinK tusschen
bepaalde voorwaarden de Amerikanen'weigerden, gegeven, met het oog op de verho g
thans een beslissing in omgekeerden zin genomen en Duitschland en de Ver. staten,
de Amerikanen verzocht te blijven. Deze hebben
dahrin toegestemd, omdat hun vergund wordt het
werk zonder eenige beperking en op dezelfde voor
waarden als vroeger voort te zetten.
De verhoogde scheepsmachten voor neutralen.
Onze scheepvaart
De correspondent van het Hdbld. te Rotterda
mHet stoomschip „Nieuw-Amsterdam", dat, na te
zijn teruggeroepen, de uitgaande lading hier mee-
rendeels heefa gelost, is weer bezig deze in te ne-
De scheepvaart-medewerker van de „Times" schrijft men, hetgeen wijst op hervatting van devaart,
in het blad een artikel over de verhoogde vrachten. Ook vernemen wij, dat net stoomsemp „upmr
die aan neutrale schepen betaald zullen worden, in van den Rotterdamschen Lloyd als e^te scrnp 1
het algemeen en in het bijzonder over het nieuwe j de Panamaroute naar Nederlandscb-Inaie zaï
tarief voor het kolentransport tusschen Groot-Britan- trekken.
nië Frankrijk en Italië. Ofschoon de data van vertrek nog niet vaststaan,
Neutrale schepen, die steenkool naar de Itallaansche 1 meent men dat ook die vrachtschepen begin Maart
havens vervoeren, ontvangen nu 105 shilling per ton. I weer ln zee zullen steken.
Indien zulk een schip dan erts mee terugbrengt naar De Hollandsche Stoombootmaatschappij zoowei
Engeland, dan worm daarvoor 70 shilling per ton als de Bataafsche Petroleummaatschappij hebben op
betaald, 'zoodat het op een heen- en weerreis, die hun aanvraag, of de regeering vergunningen tot uit-
ongeveèr twee maanden kan duren. J75 shilling per varen verleende voor de vaart op Engeland, toestem-
ton ontvangt i mend antwoord ontvangen.
De medewerker aan de „Times" geeft dan als voor- 1 Naar wij vernemen, beeft de Uitvoerende Commissie
- ji Je NOT in 'hare vergadering van gisternamid-
beeld aan dat een schip van 3500 ton bruto, dat dus van
ongeveer 6000 ton steenkool kan vervoeren, zoo men dig eene mngaunge Despratwg g<
de uitgaven per ton ln die twee maanden op 95 stuur der Nederlandsche Reedersv
shillings berekent, in ongeveer 55 dagen 21.600 p., st I president der N.O.T., de heer
zou verdienen, wat in één jaar dus een winst van heeft op de nog steeds niet tot_ oplossing gekomen
De president, wiens geduld gecritiseerd wordt, Is, die de EngeLsche reeders moeten betalen, zou een nëu-
naar gemeld "wordt, zeer bezorgd over_ het lot der trale reeder in een geval,! als in -het hierboven go-
Amerikaanache burgers in Turkije, Bulgarije en
zelfs in Duitschland. Het nieuws, of liever het ge
brek aan nieuws uit Turkije, maakt hier een droe-
vigen indruk.
In Berlijn wordt het verstrekken van paspoorten
vertraagd en allerlei moeilijkheden gemaakt tegen
het vertrek der Amerikanen.
Doch men gevoelt in Washington, dat uitstel geen
schade kan doen, integendeel nuttig kan zijn voor
den militairen en nog meer voor den maritiemen toe
stand, want de verbreking der betrekkingen vond de
Ver. Staten volkomen onvoorbereid.
De „Daily News" verneemt uit Washington, dat
na de onwaardige behandeling van den Amerikaan-
schen gezant te Brussel, Brand Whitlock, en het
torpedeoren van het Amerikaansche zeilschip „Ly-
man M. Law" door een vijandelijke duikboot ln de
Middellandsche Zee, geen kans meer wordt gezien
om vrede te bewaren.
Uit Washington, 15 Februari. De officieele beves
tiging, dat Whitlock, de Amerikaansche gezant ln
België ,van de Duitsche overheid bevol heoft gekre
gen, de Amerikaansche vlag op de legatie te Brus
sel neer te halen heeft in officieele kringen zeer ont
stemd en do spanning met Duitschland aanmerke
lijk doen stijgen.
Uit New-York aan de Daily TelegTaph: Men acht
hier bijna algemeen den oorlog met Duitschland
zeker. Vooraanstaande burgers verbazen er zich over,
waarom de regeering niet erkent, dat oorlog onver
mijdelijk is en zoodoende de spanning wegneemt.
Uit de buitengewone bedrijvigheid hij het mobilisee-
ren .der hulpbronnen van de V. S. is lntusschen af
te lelden dat het officieele Washington het alge-
meene oordeel deelt.
De nationale raad van verdediging heeft zeven lei
dende mannen op het gebied van geld- en trans
portwezen, voorziening met voedsel en kleeding enz.
aangewezen, om een „commissie van paraatheid" te
vormen. Subcommissies zullen binnenkdrt ln elke
stad werkzaam zijn.
Wallstreet venvacht eiken dag de mededeellng der
regeering, dat een 3 pet. staatsleenlng van een half
milliard dollars zal worden uitgegeven.
Naar men zegt, hoopt de president, dat door het
een of ander fortuintje de oorlog nog kan uitblij
ven, maar zelfs hij kan het sterker wordend ver
langen naar verdediging van de nationale rechten
niet in den wind slaan.
De regeering zal de Amerikaansche koopvaarders
niet van geschut voorzien, voor de president het
Congres heeft geraadpleegd en daarvan machtiging
heeft gekregen. Men schijnt Duitschland nog een
kans te willen laten, den duikbootoorlog ten aanzien
van de onzijdige scheepvaart te wijzigen.
Hier verluidt, dat Duitschland, als de hoop op de
goede uitkomsten van den duikbootoorlog niet ver
wezenlijkt wordt,'binnen enkele weken geneigd zou
zijn, opnieuw te onderhandelen. Als de duikbootcam
pagne mislukt, verwacht men, dat de Duitsche re
geering Washington zal verwittigen, dat Duitsch
land geneigd zou zijn, die campagne te staken, op
voorwaarde, dat Wilson nogmaals een poging doet
om de oorlogvoerenden te bewegen tot bespreking
van vredesvoorwaarden. De vraag is nu maar, hoe
lang de openbare mecning dezen toestand tusschen
hangen en worgen zal verdragen.
Ophooping ln do Amerikaansche havens.
Uit New-York verneemt do Times, dat do feitelijke
blokkade van do Amerikaansche havens als resultaat
vun het feit. dat Amerikaansche en andere onzijdige
schepen tengevolge van den duikbootoorlog weigeren,
don Atlantischen Oceaan over te steken, een ontzag
lijke ophooping van goederen op de haven-pieren un
op de .spoorwegterreinen veroorzaakt
Volgens een schatting ligt er meer dan een millioen
ton staal voor den uitvoer te New-York: Tientallen
treinen kunnen niet worden gelost, omdat er gebrek
Ban schepen is. Er was reeds sinds eenigen tijd een
ernstig tekort aan goederenwagens voor net binnen
in. tuLsch vervoer; en thans is daarin nog
gekomen door de onmogelijkheid om p-m
tische havens die wagens te lossen,
vi - ^aantransport is vrijwel totaal gedesorganiseerd.
de normale tarwevoorraad voor dit jaarge
ld 'SLSTU'&'P °l,«uta3t" ö^on heeft lL
in ontvangt ^-1 met moor dan een treinlading
De die dat,r heden aankomt
schendc opstopping geen verbetering is gekom^L
De vertegenwoordigers van dertig groote Ameri
kaansche spoorwegmaatschappijen hebben bestoten
het vervoer van goederen voor uitvoer stop te zet
ten, totdat de huidige ophooping in de oostelijke ha
vens is verminderd. Deze beslissing wordt goedge
keurd door de commissie voor den onderlingen han
del tusschen de staten, die op de bijeenkomst ver
klaarde, dat de onvoldoende gelegenheid tot ver
zending der goederen en daarnevens de strenge win
ter en stoi-men den tegenwoordigen bijna ondrage-
lijken toestand hebben doen ontstaan.
130.000 p st zou beteekenen. Hij berekent voorts j quaestie van het varen onzer schepen van en naar
dat zoo de verzekeringspremie, naar het oude tarief Nederlandsch-Indië. Noord- en Zuid-Amerika, de Mid-
berekend. hiervan afgetrokken zou worden, de netto I dellandsche Zee, Spanje en Portugal, enz. In het bij
winst toch nog ongeveer 100.000 p. st bedragen zou. zonder werd betreurd, dat de lange duur der onder-
Totdusverre was de assurantie-quaestie een groote handelingen de vaart van onze vloot, welke vooral
moeilijkheid voor de neutrale reeders, maar hierin j in de tegenwoordige tijdsomstandigheden voor het groot-
wordt volgens het nieuwe stelsel een groote verbetering j ste gedeelte heeft te voorzien in onze behoefte aan
gebracht De nieuwe tarieven gelden niet voor En- i levensmiddelen, nog steeds onmogelijk maakt. Met na-
:lsche schepen en zelfs afgezien van de belastingen me werd gewezen op de gebiedende noodzakelijkheid
dat de schepen welke onze Regeering voor den aan
voer van granen enz. behoeft, onze havens en de
gegeven voorbeeld verondersteld wordt, vijftien maal
zooveel winst maken als de Engelsche reeder; maar
ook in alle andere gevallen zal zijn winst vele malen
grooter zijn dan die van den Engelschman.
De Engels che reeders klagen echter niet ernstig over
deze opvallende verschillen, die zij als oorlogsinci
denten beschouwen en bovendien erkennen zij, ge
durende "den oorlog groote winsten te hebben ge
maakt
Thans wordt iederen dag de positie van de neu
tralen vaster en zij zullen zoowel nu als in de toe
komst financieel zeer goed beloond worden voor de
kleine moeilijkheden waarin zy nu misschien bloot
staan. -
De toevoer van Engeland.
De Post meent, volgens Wolft, dat het Engelsche
scheepvaartverkeer tengevolge van het duikbootgevaar
in Britsche havens sinds net begin van den oorlog
van 116.9 millioen ton in 1913 tot 65.7 millioen ton
in 1916 is gedaald. De invoer daalde van 57 mil
lioen ton in 1913 op ongeveer 43.7 ln 1916. Bijna alle
oogesten, waarvan Engeland afhankelijk is. zijn slech
ter dan het gemiddelde der laatste tientallen jaren.
Volgens mededeelingen van het Internationaal Land
bouwkundig Instituut te Rome is de Yarwe-oogst der
wereld van 98.5 millioen ton ln 1915 tot 73.6 in
91916, dus met 25 millioen ton gedaald De mindere
opbrengst van alle graan kan op ongeveer 46 mil
lioen ton worden geschat Engeland en zijn bondge-
nooten kunnen van de tarwe-oogst slechts 6.5 millioen
ton krijgen tegen 26.5 ton in 1915.
Voedingsproblemen ln Rusland
Volgens een Wolff-bericht uit Kopenhagen, valt
het de Russische overheid steeds moeilijker om in
de voeding van leger en burgerbevolking te voorzien.
Het tekort aan graan zou honderd millioen poed be
dragen. Zelfs met dwang kan de overheid in sommi
ge dorpen niet de hoeveelheden tarwe krijgen, die
do bevolking verplicht is te leveren. Men verwacht,
dat de moeilijkheden nog zullen toenemen. Ook het
tekort aan rollend materieel voor de spoorwogoh
doet zich zeer sterk gevoelen.
De scheepvaart en werkloosheid ln Spanje.
Uit MADRID, 15 Februari. De reeders te Barce-
lona vergaderden om te overwegen .onder welke om
standigheden de scheepvaart kan worden hervat en
de vergoedingen vast te stellen, welke zij zullen ult-
keeren aan de bemanningen voor de vaart door de
gevaarlijke zone.
De plaatselijke bladen van alle richtingen te Bil-
bao begonnen een campagne om de overheid aan te
sporen maatregelen te nemen tot het bezweren der
crisis, die is ontstaan door de belemmering der
scheepvaart. Sedert verscheidene dagen is geen en
kel schip binnengevaren met Engelsche kolen, die
volstrekt noodzakelijk zijn voor de metaalfabrieken,
welke verplicht zullen zijn, eerst hun bedrijf te be
perken en vervolgens het werk te staken, wat zou
leiden tot werkloosheid van duizenden arbeiders.
De kustvisschers klagen dat zij niet kunnen vls-
schen, want de beperking der vrije zone belet hen
te komen op de plaatsen, waar zij gewoonlijk vis-
schen.
De conservenfabrleken zijn op het punt te worden
gesloten, tengevolge van de moeilijkheden bij den
uitvoer.
De Imparcial publiceert een uitvoerige mededee
llng van een bijzondere correspondent uit de pro
vincies Valencia en Murcia. Deze zegt, dat de ver
liezen in de provincie Murcia 15 millioen peseta's
bedragen en berekent dat de blokkade in Valencia,
Alicante en Murcia leidde tot de werkloosheid van
50-000 personen.
Een mailneorder van den Dultschen Keizer.
Het „Marineverordnungsblatt" publiceert de vol
gende order van den Keizer:
Aan mijn marine. In den aanstaanden beslissen -
den strijd rust op mijn marine de taak het En
gelsche oorlogsmiddel van de uithongering, waarme
de onze meest gehate hardnekkigste vijand het Duit
sche volk wil ten onderbrengen, tegen hem en zijn
bondgenooten te keoren door bestrijding van hun ver
keer ter zee met alle ten dienste staande middelen
Hierbij zullen de duikbooten ln de eerste rij staan!
Ik verwacht dat dit in wijze vooruitziendheid tech
nisch hoog ontwikkelde wapen, gesteund door krach
tige werven, in samenwerking met alle andere strijd
middelen der marine en gedragen door den geest,
die het in het geheele verloop van den oorlog tot
schitterende daden ln staat stelde, den oorlogswil
van onze tegenstanders zal breken.
Groot Hoofdkwartier, 1 Febr. 1917.
WILHELM.
Een aanstaande verklaring van Lloyd George over
t beperking der Invoeren.
I Ti M ri 1 T o rpni<V> i.ln J r»
havens ln den vreemde ten spoedigste kunnen ver
laten. Alleen reeds in Amsterdam en Rotterdam liggen
op het oogenblik een twintigtal schepen gereed om
in ballast naar Noord-Amerika te vertrekken, zoodra
bekend is dat deze zonder moeilijkheden san de zijde
der Engelsche Regeering de havens van de Vereenigde
Staten zuilen kunnen bereiken.
Aangezien de N.O.T, niettegenstaande de langdu
rige onderhandelingen, .te dier zake door haar met
de Britsche Regeering gevoerd, nog geen 'bevredigend
resultaat mocht verkrijgen, zal - zoo zeide de presi
dent der N.O.T bedoelde Regeering opnieuw na
drukkelijk worden opmerkzaam gemaakt op de wen-
scheftjkheid van een spoedig d mankt antwoord, in
dien di al. otnverhoopt de N.O.r. niei binnen en
ke»e dagen mocht heb oen bereikt
Stilliggende schepen.
De N.R.Crt geeft een Lijst van ie Rotterdam thuis
behoorende schepen, die thans sti.. liggen uoor de duJt
bootoorlog. Te Rotterdam liggen 3a stoomschepen sin
in Engelsche havens 35 stoomscliepen. In aai acre hu
vens 13 stoomschepen on dan nog eenige zeilschepen
en molorbootea Tezamen alleen van Rotterdamsche
tche schepen 318.899 ton.
Scheepvaart op Engeland.
De Hollandsche stoomboot-Maatschappij zoowei als
de Bataafsche Petroleum-Maatschappij nebben op haar
aanvraag, of de regeering vergunningen tot uitvaren
verleende voor de vaart op
antwoord ontvangen.
Uitvoer van runderen.
De minister van Landbouw, nijjverheid en handel
brengt ter kennis van belangheubenden, dat in den
Iood dezer maand door tusschenkoipst van de Rund-
veevereeniging zullen worden uitgevoerd 874 stuk*
stflinboekrunderen.
De BatavleT II en de Prlne Hendrik.
Men zendt ons aldus de N.R.Ct.uit Hamburg
onduidelijk bericht, waaruit wij meenen te moeten
nnmaken dat het prijsgerecht aldaar het Nederland-
sche stoomschip Batavier II terecht opgebracht heeft
«icht en het schip verbeurd verklaard heeft. Voor
Sn klein deel van de lading wordt schadevergoeding
even Meer dan de helft van de lading was contra
ui Nederlandsche stoomschip Prins Hendrik
Nederlandsche geldwaardige panieren ter waarde van
5 millioen NecL gulden is voWns het prijsgaf
ienècns terecht opgebracht De geldswaarden zijn
Veïto'Ukosten kkomen ten laste va de reclamate
t«tHinlichtingen te bekomen omtrent-
in'het ijs verdronken srW
Zondag 18 Februari 1917.
NED. HERV. GEMEENTE te:
Winkel, geen dienst.
Oude Niedorp, geen dienst.
«int Maarten voorin. 9-36 uur, I)s. Ttnnolt,
voorin. 9.30 uur, Ds. Van Loon.
GEMEENTE OUDE NIEDORP.
Burgerl. Stand over Januari 1917.
GeborenJohannes Andreas, z. v. P. Dekker en
T Stoop. Jan Simon, z. v. M. Kooijman en C. P.
Tijssen. Henricus, z. v. Tb. e-ldman en A. Koe
meester.
Getrouwd WW. Btonkendaal en N. de Jong.
OverledenDirk Bakker ™l2i^aar"
Trijntje Sijp, weduwe van M. Stammes, oud 80 jaar,
Pieter Blokdijk, weduwnaar v. Neeltje Koelemeij,
oud 84 jaar. Elizabeth Dooves, echtgenoote v. Jan
Kouwen berg, oud 68 jaar.
GEMEENTE ZIJPE.
Ingeschreven van 1418 Februari 1917.
Geboren: Marijtje, d. van Jacob Rondhout en Trijn-
tje Brouwer. Cornelis Jan, t, van Jacob Verkroost
en Hillegonda Swart
GEMEENTE ANNA PAULOWNA.
Ingeschreven over de maand Januari 1917.
GeborenJan Cornelis. zoon van Jsoobus de Schip-
per en Maria Moerman. Pieter., zoon van Pieter van
Dijke en Sophia Elisabeth Lemstra. Everhardu* Jo
hannes. zoon van Hendrikus Tromp en 'Aafje Kehl,
Jan. zoon van Cornelis Glim en Jacoba Rossen,
Ondertrouwd: Antonius Meijer. 26 iaar en Afra Ma
ria Bakker, 29 jaar. Willem Smit, 20 jaar en Trijntje
Bijl. 18 iaar. ^imon Hoek, 22 jaar en Jacoba Wil-
helmina Vroone. 28 jaar.
Getrouwd: George Willem Waiboer en Maria Cor-
neliu Johanna Jacoba van Eltcren. Jan Jacob Zwaag
en Brechtje Pranger. Antonius Meijer, weduwnaar vao
Maria Johanna Zoetemelk en Afra Maria Bakker.
Overleden: Simon Koegelberg. oud 43 jaar, echtge
noot van Neeltje Brouwer, te Helder. Trijntje Luijtjea,
oud 36 jaar, echtgenoote van Willem Komp. Ujsbeth
de Graaf, oud 84 jaar, weduwe vun Khaa Kos.
ngedand, toestemmend
De Westerdljk.
Het. atoomschip Wester dijk is \an Stornoway te Rot
terdam aangekomen en heelt ligplaats genomen in de
Maashaven.
Onze scheep vaart
De NederlandBche stoomschepen „Eemstroom" en
„IJstroom' 'van de HolL Stoomboot-Mij. zijn Don
derdagmorgen behouden van Londen te IJmulden
aangekomen. Het stoomschip „Eemstroom, 25 Jan.
vun IJmuiden in zee gegaan, werd op de Theems ten
gevolge van de nieuwe maatregelen opgehouden. De
„IJstroom" was 3 dezer, dus na de afkondiging van
den verscherpten duikbootoorlog, naar Londen ver
trokken en heeft niet zulk een lang oponthoud in
Engeland gehad. De beide stoomschepen kwamen
zonder bijzondere gebeurtenissen over de Noordzee
naar Nederland ovef.
Het nieuwe stoomschip „Hermina" van de ree-
derij Jos. de Poorter te Rotterdam heeft, na een
welgeslaagden proeftocht op het Noordzeekanaal, in
de binnenhaven te IJmuiden vastgemaakt en wacht
op toestemming van de regeering om de reis naar
Christiania te aanvaarden.
GEMLENTE HOOGWOUD.
Ingeschreven van 1—15 Februari 1917.
Geboren Cunera, dochter van Jacobus Besseling en
Maria Enijn.
OverledenGerrit Hartog, oud 79 jaar, weduwnaar van
Trjjntie Zinger. Aaltje Koomen, oud 76 jaar, vrouw
vun Jan Koomen.
BARSINGERHORN.
Xde bovenkamer van Scheringa, hield j.1. Don-
a.vond de Afd. Barsingerhorn van het Witte
Kruis ledenvergadering. Aanwezig 10 personen.
Na opening en het lezen der notulen had de ver
kiezing plaats van van een nieuw bestuurslid. De heer
J. C. V isser werd als zoodanig herkozen
Vervolgens deed de secretaris, de heer Dr. Beeker,
verslag over "het afgeloopen- jaar. Het aantal leden
bedraagt thans 259. Tot magazijnmeester en bode is
in de plaats van den heer N. Dubbelman voor Bar
singerhorn benoemd de heer P. Scheringa en voor
Kolhorn in de plaats van de wed. v. d Klooster
de heer A. Wagemaker. Voorzitter spreekt een woord
van erkentenis voor de diensten door dein heer Dubbel
man "Ban de afdeeling bewezen.
Blijkens dit verslag zijn er enkele menschen die de
afdeeling reden tot klagen geven en door de late te
rugbezorging der geleende voorwerpen.
De commissie, benoemd tot het nazien der reke
ning van den penningmeester, bracht, bij monde
van den heer Schuitemaker, verslag uit, waarna de
penningmeester werd dank gezegd voor zijn gehou
den beheer.
Tot afgevaardigde naar de eerstvolgende algemeene
vergadering werd gekozen de heer J. de Groot en tot
diens plaatsvervanger de heer P. Bronder.
Do heer Dr. Beeker, die zooveel jaren leng teer
veel voor de afdeeling heeft gedaan en dat ndg
steeds doet, ontvangt, na eene toespraak van den
voorzitter, de gelukwenschen der vergadering met
zijne benoeming tot lid van het hoofdbestuur.
Het voorstel van het bestuur tot aanschaffen van
latent, kan, na ingewonnen inlichtingen
m"n kosten, door niemand worden aangeno-
♦.^derdLfed5deelingen van het bestuur kwam de
tegenwoordige duurte, met het oog op de benoodto-
de verplegingsmiddelen ter sprake. En nu kon er
een Paar leden der
MILITAIRE WERKKRACHTEN VOOR DEN LAND
BOUW.
Uit LONDEN, 15 Februari. Het ministerie van land
bouw meldt, dat het een belangrijke regeling heeft
getroffen met het ministerie van oorlog betreffende
het beschikbaar stellen van militaire arbeidskrach
ten aan de landbouwers voor de voorjaarsbebouwing.
Naast de 15000 man van de binnenlandsche verdedi-
gingsmacht, wier werkkracht krachtens de bestaan
de regeling ten dienste der boeren stond, zullen nu
nog 15000 man ln verschillende deelen des lands wor
den gedetacheerd en ingekwartierd.
NOG MEER BEPERKING.
De nieuwe beperking der apoorwegdienstregcling
in Duitschland is zoodanig geregeld, dat op de hoofd
lijnen dagelijks nog slechts één sneltrein in beide
richtingen, op de minder belangrijke trajecten nog
slechts een psar inalen per week sneltreinen zullen
loopen. De boemeltreinen zullen over het algemeen
slechts op korte trajecten loopen, en hoofdzakelijk
dienen om de reizigers van en naar de stations te
vervoeren, waar de weinige sneltreinen stop
pen. Het locale stadsverkeer wordt eveneens aan
zienlijk ingekrompen.
EEN RIJKSDAGVERKIEZING IN POTSDAM.
In POtsdam-Osthavelland moet een verkiezing
plaats hebben voor een lid van den Rijksdag ter
vervanging van dr. Karl Liebknecht, die door eijn
veroordeeling van verlies van burgerlijke rechten
zijn mandaat niet meer kan vervullen. De burger
lijke partijen en de arbeidersvereniging hebben nu
besloten in dat district geen candidaat te stellen,
zoodat de verkiezing van een sociaal-democraat ver-
zekci d is, W&HB66T do s.-d.-cfimdida&t verklaart voor
de oorlogscredieten te zullen stemmen.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
waarnemingen verricht in den morgen van
17 Februari 1917. medegedeeld door het Kon. Ned.
Met. Instituut De Bildt.
verwachting tof den avond van 18 Februari.
Zwakke tot matige Z.O, tot Z W wind, meest zwaar-
bewolkt. mogelijk eenige rtyin', toenemende dooL
ALKMAAR. 17 Februari.
mi^rden a «Ov 14 koeien f 160 a 380 287
mag schaMBi T 24 a 44, ^12 nucht. kalv f 7 a 16, 50
vaAenaf 24 a 55, 106 biggen f 13 a ld.50, kipetertO
boter f 1 a 112V. P«r V» Kg
IJKER GROENTEVEILING. Broek op
i.nT, 8- Roode kool f 5.25. gele kool f 3 25,J
witte kool f 5.25.
ZatorW Roode kool f 5.25. gele kool f 5 25,
'.25, 1000 baal uien, waarvan 400 ovsp
'f; 600 overzee I 6.
NV ARMENHUIZEN. 15 Febr.
Roode kool f 1050. gele kool f 1060 Deeauche wit»
KI. Fabrtekskaas f 70.50, kl boerenkaas f 68, Boe-
r® Comm. Kaas f 68.50
A^jevoerd 15 stapels, wegende 14473 Kg.
Handel vlug.
ALKMAAR, 16 Febr. ,n
Fabriekskaas Kleine f 70.50. le soort Commissie f
Boerenkaas, kl. f 69, commissie f 70. middelbare f
Noteering der Sub-Commissie der Kui^svl•reenig»'i,
le soort Edamm. üabr. I 70
Aangevoerd 107 stapels, wegende 59625 Kilogram-
Handel vlug.
DE NOORDERMARKTBOND. Noordscharwond»
Vrijdag. - Roode kool f 1050, gele kool f l®5
Deensche witte f 1050 roode kool 2e soort f ow
«20. gele kool, 2e soort f 620 a 780. Dcensche wiw
f b 10 a 690, alles per 10.000 Kg. 9 .wvqq
le wugon roode kool, vrij van distributie, I
per 10 000 Kg.
Zaterdag geen markt
WARMEN HUIZEN. 16 Febr. io6ö
Roode kool f 1060, gele kool f 1060, witte kool
per wagon, uien f 6.20 a 8.20, per baal