Zeven groote Holland-
sche Stoomschepen ge
torpedeerd.
"WMa omar**
Plaatselijk Nieuws.
werd onderhands verkocht aan den heer Jn. Boon
tjes, schoen- en zadelmaker te Barsingerho-n.
KOLHORN.
Den 23sten vergaderde de ansjovisvisschers alhier
in het lokaal van den heer Jonker. Besproken werd
de vraag: Hoe op het voordeeligst onze vangst van
de hand te doen? Naar verluidt was er een stroo
ming voor Coöperatie waar te nemen, maar kwam
men nog tot geen eindresultaat.
WIERINGEN. -
Naar wij vernemen, gaat de heer P. D. Jonkers,
onderwijzer aan de 0. L. school te Oosterland, bin
nenkort het onderwijs verlaten, met recht op pen
sioen.
- WIERINGEN.
De heer J. Schuurman te Elft, heeft zijn land
manshuis met aanbehoorend erf verkocht aan den
heer N. N. Mulder te Epe, voor de som van f6000.
Het eigenaardige van dezen verkoop en koop is, dat
de heer Mulder voorheen ook eigenaar van hetzelf
de huis was.
- WIERINGEN.
De zee geeft ruimte, d.w.z. het ijs gaat drijven
en komen er weer vele bevaarbaré plekken open.
Schipper C. Duijnker zag j.L Zaterdag kans met zijn
vol geladen beurtschip van Den Helder te komen.
Zonder ongemakken ondervonden te hebben, arri
veerde hij goed en wel in de Oeversche haven.
Gisteren ging de motorboot van den heer Kaan
met vrachtgoederen naar Den Helder en ging ook
onze postschipper Baijs met zijn motorpostboot voor
het eerst de haven te Haukes uit Alles geeft groote
uitkomst.
- WARMENHUIZEN.
Voor deze gemeente is een bonnenstelsel waar
op niet alleen is vermeld de aard der goederen,
doch ook het kwantum door den Minister vastge
steld. De formulieraanvragen werden reeds aan de
burgerij toegezonden en worden spoedig ingewacht,
wijl zoo mogelijk 5 Maart as. het bonnenstelsel in
werking zal treden. Ookis .alhier regeeringszeep voor
de maand Maart gearriveerd, evenals bak- en braad
vet 4 baal bruine boonen met 6 baal groene erw
ten werd de levering van toegezegd en in den loop
dezer week verwacht.
- NOORDSCHARWOUDE.
In de bij den heer Stam alhier gehouden verga
dering van de afd. Heerhugowaard van den Bond
van Ned. Onderwijzers, werd door de secretaresse
het jaarverslag uitgebracht, dat een opgewekten
geest ademde. Bij de rekening en verantwoording
van den penningmeester bleek, dat een batig saldo
van pl.m. f25 aanwezig was. Alle voorstellen van
het referendum werden aangenomen. Door een der
leden werd het bestuur in gebreke gesteld, doordien
het te weinig propaganda voerde voor de eischen
fan den Bond en doordien het zelf meedoet aan
f et adresseeren buiten den Bond om. Een meerder
heid besliste echter, dat het kon aanblijven. Nog
werd een scherpe critiek geleverd op B. en W. van
Zuidscharwoude, die bij e enbenoeming iemand niet
op de voordracht plaatsten, omdat hij voor een aan
wijzing, herhalingsonderwijs te geven, had bedankt.
Dit was het recht van dien onderwijzer, omdat het
vóór hem door anderen ook reeds was gebeurd. De
onderwijzer, die het hier gold, behoorde echter niet
tot de vriendjes, werd er geoordeeld. Er zal over de
ze zaak een adres aan den Raad worden gericht.
x BROEK OP LANGENDIJK.
Mej. N. Zaal alhier slaagde te Utrecht voor de
acte nuttige handwerken.
VERLOF VOOR LAND- EN TUINBOUWERS.
Officieel. Teneinde zooveel mogelijk gelegenheid
te geven tot inhalen van den achterstand in het be
werken van den grond, welke tengevolge van de late
en langdurige vorstperiode is ontstaan, zal met het
oog op de daarmee gepaard gaande oeconomische
noodzakelijkheid door compagnies-, eskadrons-,
batterij-, fort-, detachomentscommandanten ge
durende de maand Maart, uitsluitend ten behoeve
van bijzondere verloven aan land- en tuinbouwers,
zoowel bedrijfsleiders als werkkrachten, behalve
over 17 pet, ook over de 3 piet. genoemd in de 2e
alinea van punt 9 van de gewijzigde L. O. 1916 B.
131, kunnen worden beschikt
EEN DUITSCHE DUIKBOOT EN HAAR BEMAN
NING GEÏNTERNEERD.
Uit Vlissingen meldt men:
Zondagmorgen kwam hier het bericht, dat de regee-
ring heeft besloten, de Duitsche duikboot U 30, die
Vrijdag bij Domburg is gestrand en dien dag hier werd
binnengebracht, met haar bemanning te interneer en.
Dadelijk werd begonnen met de maatregelen om die
interneering te doen plaats hebben. De officieren van
de duikboot werden voor het volvoeren van de forma
liteiten een paar maal naar het bureau van den ver
sperringscommandant gebracht De munitie werd van
boord gehaald en later ook de eigendommen van de le
den der bemanning, welke eigendommen zij mogen be- I
houden Twee sleepbootea kwamen langszij van de Het hlad zegt: Van den dag af, waarop Duitschland
dat na de afkondiging van de "preperdegebieden
Nederlandsche•Teederijen verzochten 33 in Fal-
mouth liggende Nederlandsche schepen, waaron
der 20 met graan en veevoer voor de Nederland-;
sche regeering geladen, nog na afloop van den 5
Februari vastgestelden termijn uit het versperde
febied te mogen laten uitvaren. Van Duitsche zij-1
e werd, om aan de Nederlandsche regeering de
20 ladingen graan te laten toekomen, t>ij uitzonde
ring daarvoor toestemming gegeven, onder voor
waarde echter dat de uitvaart niet na middernacht
van 10 op 11 Februari mocht geschieden. Op die
wijze konden de schepen in den, allen duikbooten
bekenden, termijn binnen welken voorzorgen in
acht te nemen waren, en welke termijn in den
nacht van 12 op 13 dezer afliep, het versperde ge
bied volkomen veilig verlaten. De Nederlandsche
reederijen aanvaardden dat aanbod in dank, doch
waren om onbekende redenen niet in staat hun
schepen te laten uitvaren. Omdat de mededeeling
eerst in den namiddag van den lOden gegeven werd
te laat om de schepen voor middernacht te kunnen
laten uitvaren. Zie hieronder. N. R. Ct.
Zij herhaalden daarop hun verzoek om hun de
uitvaart mogelijk te maken op een lateren dag en
hun werd medegedeeld dat hun schepen óf den 22en
Februari betrekkelijk veilig langs een bepaalden
weg Darmouth en Falmouth konden verlaten. Van
dit aanbod wilden 18 schepen den 22en Februari
gebruik maken en den weg in gezamenlijken vaart
afleggen.
Deze tijding werd den 16en Februari te Berlijn
ontvangen. Den reeders dezer 18 schepen werd daar
op nogmaals uitdrukkelijk medegedeeld, dat den
22en geen volstrekte veiligheid kon worden gewaar
borgd aangezien het onzeker was of alle in het
doorvaren gebied opereerende duikbooten het draad
looze bevel zouden ontvangen. Bovendien werd er
op gewezen dat tegen mijngevaar buiten de aange
wezen koers volstrekt geen waarborg kon worden
gegeven.
Naar het schijnt hebben ten slotte 8 schepen het
risico Van de vaart op zich genomen.
Als de berichten uit Nederland juist zijn, dat de
ze acht schepen te gronde zijn gegaan een ervan
moet aan de Engelsche kust op een mijn zijn ge-
loopen, de andere zeven ln den namiddag van den
22en op de afgesproken koers vernietigd zijn
dan wordt dit diep betreurd, maar de verantwoor-
woordelijkheid van het gebeurde treft de reeders
die er de voorkeur aan gaven hun schepen den
22sten met betrekkelijke veiligheid te laten uitva
ren, ln plaats van tot den 17en Maart te wachten,
op welken dag volstrekte veiligheid beloofd was.
Van onze duikbooten hebben wij nog geen bericht
hleromtren tontvangen.
„Om verkeerde indrukken" naar aanleiding van
de torpedeering van zeven Nederlandsche stoom
schepen „te voorkomen", deed het Duitsche gezant
schap de volgende mededeeling:
„Met het oog op den toestand der Nederlandsche
schepen in Engelsche havens werd de termijn om
uit te varen, die op 5 Februari was afgeloopen, tot
op 9 Februari des middags verlengd. Nadat deze
termijn door de Nederlandsche schepen niet had
kunnen worden gebruikt, werd hun als laatste mo
gelijkheid om Engelsche havens met zekerheid te
verlaten en naar het Westen uit het versperde
gebied te stoomen, een tijdstip niet later dan mid
dernacht van 10 op 11 Februari gegeven.
„Daar om redenen, die aan Engeland waren te
wijten, ook deze termijn niet kon worden gebruikt,
doch Duitschland met het oog op den toestand van
Nederland en zijn scheepvaart bereid was het ver
laten vafl Engelsche havens naar mogelijgheid te
ondersteunen", en hetgeen dan, verder volgt.
Aangezien ook wij niet gaarne „verkeerde indruk
ken" zien ontstaan, meenen wij aan deze .mededee
ling te mogen toevoegen, dat het bericht, volgens
hetwelk de schepen nog tot middernacht 10 op 11
Februari konden vertrekken, eerst aan de belang
hebbenden geworden is in den namiddag van den
lOen. op een uur dus, toen het reeds practisch on
mogelijk was geworden aan de schepen dit heuge
lijke nieuws zoo tijdig te doen weten, dat er nog van
uitvaren sprake kon zijn. Toen de mededeeling werd
gegeven stond het reeds voor een ieder vast, dat
men aan dezen nieuwen, zoo laat medegedeelden
termijn, absoluut niets had.
Engelsche en Fransche bladen slaan natuurlijk
een heel andere toon aan.
Naar aanleiding van het in dengr ond boren der
Nederlandsche schepen merkt de Liberty op, dat de
moraal van dit geval, waarbij brutaliteit met snood
heid samengaat, is, dat hoe onderworpener de on-
zijdigen zich tegenover Duitschland betoonen, hoe
meer dit er op toelegt hun overlast aan te doen.
duikboot om deze binnendoor naar HeÜevoetsluis te
brengen. De geinterneerde mannen werden naa'r de in
terneert ngs loods aan het station gebracht, waar hun
een warm maal en een goede slaapplaats werden ver
schaft Maandagmorgen werden zij naar het internee-
ringskamp te Bergen overgebracht
WONINGNOOD.
In de heden gehouden raadsvergadering is besloten
tot het bouwen van 5 arbeiderswoningen op het Hoog.
STAATSPENSIONNEERING.
Zaterdagavond hield onze afdeeling van den Bond
voor Staatspensionneering een propaganda-avond in
Ceres. De neer Sinninghe Damsté trad als spreker
op en zeide op zijn geiwoon eminente wijze vele goede
en rake woorden Voor aangename afwisseling zorgde
ons dubbel gemengd kwartet De opkomst was niet
groot
zonder eenig protest van een hunner België kon
schenden, meent het, dat het alles doen kan. Hen,
die nog trachtten het hoofd op te heffen, wijst het
met een gebiedend gebaar op Servië en Roemenië.
Laat de onzijdigen voorzichtig zijn. Van concessie
komend tot concessie, zullen zij ten slotte hun on
afhankelijkheid verliezen.
De Daily Graphie zegt: Uit velerlei gezichtspunten
beschouwd, is de wandaad die Duitschland tegen de
Nederlandsche stoomschepen in het Engelsche Kanaal
heeft begaan, de ernstigste die sedert net begin van
den oorlog bedreven is.
Zij geschiedde op grooter schaal dan vroegere wan
daden en zij vormt een rechts treeksche uitdaging aan
een van de belangrijkste neutralen in Europa. Deze
Nederlandsche vaartuigen vervoerden geen contraban
de, 'boden geen tegenstand en trachtten niet aan een
doorzoeking te ontsnappen. Zij werden zonder onder
zoek in den grond geboord, met volstrekt negatie
van de regelen van het volkenrecht Men dient af te
wachten, hoe de Nederlandsche regeering en.het Ne
derlandsche volk zullen handelen. Dat zij er niet veel
zin in zullen hebben, om een oorlog met Duitschland
te wagen, is zeker en te begrijpen. Zij hebben aan hun
j zuidelijke grens te veel gezien van wat de oorlog be-
teekent. Aan den anderen kant doet een natie, die zich
bij zulk oen wandaad neerlegt, afstand van haar onaf
hankelijkheid. Zij erkent niet bij machte te zijn om de
eigendommen, van haar eigen onderdanen te bescher-
men en geeft aan de wereld feitelijk te kennen, dat het
zich aan het Duitsche rijk onderwerpt Zulk een hou-
Ja, zes was nog niet voldoende, ook een zevende ding is niet alleen onvereenigbaar met den natkxnalen
nirt xir£i»sH n/v» hof e I o/» ntrvf fan vati n TniiftrnQ la_ —ii i
schip werd nog het slachtoffer van de Duitsche
duikboot. V
Het Neder 1. Correspondentiebureau in Den Haag
meldt:
Na ontvangst van nadere inlichtingen ls komen
vast te staan, dat het stoomschip Menado, waarvan
aanvankelijk verondersteld was, dat het wegens een
machinegebrek uit zee naar de haven had moeten
terugkeeren, alvorens de gezamenlijk van Falmouth
uitgevaren schepen de ontmoeting met de duikboot
liadden, metterdaad nog deel uitmaakte van de uit-
?p ket oogenblik dat de schepen
werden. rP deela op ander0 wijze getroffen
dYikb0?tactie h6eft rich alle zeven van
Falmouth uitgevaren schepen uitgestrekt?
i„D^,t?/'Pej!ee'?ng van onze ieven «chepen ls ook
in Duitschland een onaangename verrassing co
weest. En nog nooit heeft men vandaar zoo spoedig
zich verontschuldigd als th«n. poeaig
Wolff seint het volgende officieele bericht uit
Berlijn
z Blijkens telegrammen uit Nederland hier ontvan
gen zijn den 23en dezer om 5 uur 's middags ver
scheidene Nederlandsche schepen, die na overleg
met Duitschland uit Falmouth en Darmouth in
westelijke richting het versperde gebied wilden
verlaten, vernietigd
trots, zij is onvereenigbaar met den status van onzij
digheid. Sedert de oorlog begon, heeft Engeland er
angstvallig naar gestreefd, om zijn staatkunde naar
de behoeften van de onzijdigheid van Nederland te
richten, ofschoon het op die manier den oorlog ver
lengde. door den Duits chers toe te staan zich door
middel van Nederland van voedsel te voorzien. Het is
echter duidelijk, dat men niet van ons kan verwach
ten, dat wij voor onbepaalden tyd onze belangen ten
bate van de Nederlandsche onzijdigheid zullen opof
feren. als de Nederlanders zeiven bereid zijn, om hun
onzijdigheid ten bate van onze vijanden op te offeren.
De Duitsche pers is eveneens heel medelijdend
in zijn betoog en uit Berlijn wordt gemeld:
De uitlatingen van oprecht leedwezen in de Duit
sche pers over het torpedeeren van de Nederland
sche schepen in de verboden Engelsche wateren,
zijn een afspiegeling van de geheele openbare mee
ding. Men begrijpt hier zepr goed, dat het verlies
van de schepen voor Nederland gevoelig en zeer
pijnlijk ia Men betreurt het, dat de Nederlandsche
scheepvaart de gevaren van het verbodep gebied
op zoo gevoelige wijze heeft moeten ervaren, nu
zij de vaart had ondernomen op een dag, waarop de
Duitsche autoriteiten geen absolute veiligheid had-
ien kunnen waarborgen. Maar met voldoening heeft
men van de tijding kennis genomen, dat er bij het
verlies van de schepen gelukkig geen menschenle
vens te betreuren zijn geweest.
.1 luhvii, v» lltvhlgmi to ucuo
Van officieele zijde vernemen wij daaromtrent, Uit Berlijn:
In politieeke kringen vertrouwt men, dat de goe
de betrekkingen tusschen Nederland en duitschland
door de torpedeering der Nederlandsche "fhe'
niet verstoord zullen worden, aangezien tij niet aai
boos opzet of schuld van Duitschland ls te wijten.
Wij vernemen nog, dat de Rijkskanselier Din
dag in den Rijksdag het algemeene medegevoel van
het Duitsche volk en zijn regeenng waarschijnly
zal vertolken.
Over de schepen zelf nog de volgende bljzonder-
Alle schepen waren uit Falmouth vertrokken, drie
op de uitreis, vier op de thuisreis. ZIJ waren op
verschillende dagen te Falmouth binnengeloopen
en op sceciaal verzoek van de Ned. regeenng vrij
gelaten. Aan de Engelsche autoriteiten was niet ge
vraagd, welke route men zou nemen of om voor
zorgen te nemen; de schepen voeren onder bizon-
dere instructies van de Ned. regeering. Naar ver
luidt is een ambtenaar van het Nederlandsche ge
zantschap naar Falmouth geweest en heeft zien
daar met de kapiteins onderhouden om hun instruc
ties te geven over hun reis.
De schepen voeren, naar men gelooft, met het ge
wone navigatie-licht en waarschijnlijk nog met an
dere lichten, die hen duidelijk zichtbaar maakten.
Toen zij nog maar op betrekkelijk kleinen afstand
van Falmouth waren gekomen, werden zij door
een Duitsche duikboot aangevallen. Drie werden
in den grond geboord, vier ernstig beschadigd.
Hier volgt de opgave omtrent da schapen en de
ladingen.
De Eemland, drijvend, den 25«n Jan. te Falmouth
aangekomen, was uitvarend in ballast.
De Gaasterland, gezonken, den 30enJan. te Fal
mouth aangekomen, was uitvarend in ballast.
De Bandoeng, waarschijnlijk nog drijvend, den Zen
Febr. te Falmouth aangekomen, was thuisvarend
met post aan boord, maar geen passagiers.
De lading bestond uit ongeveer 550 ton veevoer,
2200 ton copra, 1100 ton oliezaden, 150 ton koffie,
600 ton tabak en 200 ton stukgoed.
De Noorderdijk, gezonken, den 4en Febr. te Fal
mouth aangekomen, was op da thuisreis met de post
maar geen passagiers.
De lading bestond uit 5100 ton tarwe, 835 ton meel
voor de Nederlandsche regeering.
De Zaandijk, drijvende, den 6en dezer te Fal
mouth aangekomen, was in ballast uitvarend.
De Jacatra, gezonken, den 7en dezer te Falmouth
aangekomen, was op de thuisreis, had geen post en
geen passagiers aanboord; haar lading bestond uit
7500 ton tarwe voor de NederL regeering.
De Menado, naar Falmouth gesleept, was daar den
llden dezer aangekomen; ze was op de thuisreis en
had geen post en passagier» aan boord. Haar la
ding bestaat uit 2700 ton copra, 400 ton veevoeder,
265 ton oliezaad, 450 ton tabak en 100 ton stukgoed.
De aandacht dient er op gevestigd, dat de schepen
op de thuisreis kwamen uit Nederl.-Indië of een neu
traal land en gingen naar een neutraal land.
De uitvarende schepen waren alle in ballast op
weg om levensmiddelen voor Nederland te halen; de
twee thuisvarende schepen hadden post aan boord,
die natuurlijk verloren is gegaan.
Verklaard wordt, dat de Nederlandsche regeering
sedert de blokkadeverklaring de uiterste meegaand
heid aan den dag heeft gelegd jegens de Duitsche
voorschriften en dit is nu het resultaat
In Engelsche scheepvaartkringen heerscht het ge
voelen dat de herhaalde concessies van de Ned. re
geering aan de Duitsche geweldenarij een treurige
beantwoording zijn van de groote consideratie die
Engeland altijd heeft gehad voor de voornaamste be
langen van Nederland, zoowel van dat land zelf als
van zijn koloniën. Ook zegt men dat de Ned. sche
pen, door gezamenlijk te varen met de lichten op,
bijna een aanval uitlokten. Hadden zij gevaren,
zooals de Engelsche schepen thans plegen te dóen,
dan zouden zij er ongetwijfeld even veilig zijn door
gekomen als verreweg de meeste Engelsche schepen
in dergelijke wateren
Reuter verneemt uit Londen, dat de Nederland
sche legatie bericht heeft ontvangen, dat de vier
Nederlandsche schepen, die de Duitschers met bom
men tot zinken trachtten te brengen, binnengesleept
zijn. Het bericht is niet officieeL
Reuter's bijzondere dienst seint uit Londen:
Twee officieren van de Eemland hebben ln het ge
bouw van de Christelijke Jongelingsvereeniging te
Londen, waar 75 Hollandsche scheepsofficieren en
zeelieden zijn ondergebracht, mededeelingen gedaan.
Een van hen zeide: Toen de duikboot ons om zes
uur 's avonds praaide, gaf zij ons last om bij te
draaien. Tegelijk vuurde zij een torpédo af, die mis
ging. Toen kapitein Mars in het donker op de bon
dige aanmaning om het schip te verlaten, antwoord
de dat zijn stoomschip voor de Nederlandsche regee
ring voer, was het eenige antwoord: „Vijf minuten!"
Wij gingen allen in twee booten en voeren weg. Het
was in de duisternis onmogelijk te zien, wat er van
het schip werd, maar ik nam waar, dat de Duit
schers er bommen heen brachten.
Wij zagen dat de duikboot buitengewoon groot
was en twee kanonnen voerde. De commandant
droeg gouden tressen. Wij hadden geen tijd om iets
van ons boeltje mee te nemen en moesten zelfs de
scheepspapieren achterlaten. Wij gingen dun ge
kleed in de duikbooten en dreven 12 uur rond. Om
zes uur 's ochtends werden wij door een Engelsch
schip opgenomen, «dat naar ons uitzag.
De tweede-officier van de Eemland zeide: De duik
boot begon zonder de minste waarschuwing op de
Noorderdijk en de Jacatra, die het dichtst bij ons
waren, te vuren. Twee torpedo's schenen doel getrof
fen te hebben en de mannen gingen in de booten en
kwamen naar ons toe. Wij gaven hun voedsel, toen
zij aan boord kwamen. Zij waren zeer verkleumd
en enkelen waren zeer dun gekleed en half bevro
ren. Daarna kwam de duikboot naar ons toe.
Wij seinden aan de andere schepen die achter ons
voeren, dat de duikboot ons aanviel en een torpedo
die op ons afgeschoten werd, ging mis. Daarna dook
de duikboot onde r.maar kwam kort daarna weer
aan de oppervlakte en tprpedeerde de schepen, die
het verst achter ons voeren.
Voor de duikboot de torpedo afvuurde die ons
miste, loste zij geen waarschuwingsschoten en gaf
zij geen ander sein. Maar wij minderden onze vaart
en de duikboot kwam langs zij. Wij konden zien
hoe de Duitschers hun kanon in gereedheid brach-
ten. Nadat wij de Eemland verlaten hadden, merk-
ten wij dat de commandant van de duikboot eenige
officieren naar de andere Nederlandsche schepen
gezonden had, om die door bommen te laten ver
nielen. Eerst echter plunderden de Duitschers wiin
voedsel en andere dingen aan boord van de Eem-
'«fV^nes te zamen waren 200 man de gasten van
Lïit1 Jongelingsvereeniging te Londen,
namelijk 37 van de Eemland, 38 van de Gaasterland
25 van de N<x>rderdiik, 44 van de Menado, 11 van de
Bandoeng, 36 van de Jacatra. Van deze mannen
H^dn Vc?n Jacatra. Bandoeng, Menado en Noor
Kï7htSw! k? tlen YY7 uit Londen vertrok
ken. Zij prijzen het menschlievende werk van de
Jongelingsvereeniging die 21 uur werkte een
naar Smithfield zond om lOO ^nd vl^ch B£
«kk«n Ynl? 8 ,den ^aPPelnood ln Londen drie
zakken aardappelen machtig wist te worden.
De oevolgen van hel vasthouden van onze sche-
pen In Cnaelsche havens.
meldt .^ederl' CorresP°ndentiebureau in Den Haag
Op het oogenblik worden in Engeland vastge
houden drie schepen, inhoudende 20.000 ton Chili-
salpeter. Scheoen die de laatste 14 dagen door het
Panamakanaal zijri gekomen, worden voorloopig
door de reedennen tot nader bericht opgehouden
ol^ens deztr dagen ontvangen be
richt, zijn dsze naar de Bermuda's gezonden voor
Engelsch onderzoek. Hoe dit verder zal gaan, daar
op neeft men niet den minsten kijk.
Het vorig jaar was men in Nederland met de
distributie omstreeks dezen tijd vooruit, dit jaar is
men daarmede ten achter en als gevolg daarvan
wordt een mindere opbrengst van de gewassen
V Yle^h'ier te lande benoodigde superfosfaat werd
or een deel in Amerika gekocht. De noodige
«rheeosruimte werd gedeeltelijk in Amerika be
vracht en gedeeltelijk in ballast uit Nederland daar
heen gezonden, De groote moeilijkheid van dit
oogenblik is ontstaan, toen de meeste schepen jn
Amerika begonnen waren met laden. Een van de
crher>en heeft Amerika verlaten voor de moeilijk,
fteden en is onderweg naar Nederland; één schip
weieerde met laden te beginnen, en één schip, dat,'
in ballast zou uitvaren, heeft geweigerd uit Neder-
laVooralVehete vasthouden van de Chilisalpeter in
Hp Fmrelsche havens, waar de schepen eenvoudig
zijn binnengekomen voor het vertoonen van de pa
meren en voor welke vasthouding dus geen enkele
p ansibele reden is te vinden. nT van geweldigen
Fn vloed zijn op den oogst hier te lande, en als de
schenen niet buitengewoon snel worden losgelaten
staat het vast. dat de opbrengst van onze verschil-
lende gewassen, graan, aardappels, suikerbieten,
zeer klein zal worden.
Afgezien van de vraag, of deze nog tijdig in Ne
derland terug zouden zijn, bestaat die mogelijkheid
niet indie de Engelsche regeenng blijft eischen,
dat schepen uit Nederland naar een haven ten Zui
den van kaap Hatteras gaande, eerst een haven
van Engeland aandoen en van daar kolen mede-
nemen naar een Britsch kolenstation. De ervaring
van de laatste dagen heeft wel geleerd, aan welke
gevaren de schepen zich daardoor zouden bloot
stellen. J
Ook de moeilijkheden bij den aanvoer van super-
phosfaat zullen, hoewel die nog niet geheel kunnen
worden overzien, ongetwijfeld hun invloed op de
uitkomsten van den oogst doen gelden.
Het voorgaande betreft de in Nederland te telen
gewassen en den hier te verkrijgen oogst, maar
daarnaast wordt het in de Engelsche havens vast
houden van veevoeder zeer Bedenkelijk. Het kan
niet anders, of zeer spoedig zal een besluit moeten
worden genomen om een deel van den veestapel
af te slachten, met alle gevolgen van dien, als:
minder varkensvleesch, minder spek, minder melk,
minder boter, minder kaas en. voorwat den pluim
gediertestapel betreft, minder eieren.
Óp het oogenblik worden fn Engelsche havens
vastgehouden zes schepen, welke in lading hebben;
4000 ton rogge, 38,500 ton mais, 14620 ton haver,
24.470 ton gerst en 15,038 ton lijnkoeken, totaal on
geveer 96,600 ton.
Theeuilvnoer naar Nederland toegestaan.
Men seint uit Batavia aan de N.R.Ct.:
Het Nederlandsch-Indisch Persagentschap ver
neemt met zekerheid, dat het gedurende de maan
den Maart, April en Mei veroorloofd zal zijn, 36000
kisten thee naar Nederland uit te voeren, maar al
leen door exporteurs, die geregeld thee in Neder
land invoeren.
ONZE SCHEEPVAART.
Van welingelichte zijde verneemt het Haagsch
Correspondentiebureau, dat het stoomschip <,,Sli>-
doro", dat op de thuisreis uit Indië te Gibraltar ligt
door voorziening met kolen ln de gelegenheid zal
worden gesteld de reis naar Nederland te aanvaar
den.
DE „DRIEBERGEN".
Men deelt mede, dat de voltallige bemanning van
het dezer dagen getorpedeerde Nederlandsche schip
„Driebergen" thans naar Havre vertrokken is en
daar zal wachten op gelegenheid tot het ondernemen
van de terugreis naar ons land.
VRIJGEGEVEN GOUD.
Eenigen tijd geleden waren verschillende partijen
goud, bestemd voor de Javasche Bank en de Neder-
landsch-Indische Handelsbank, welke zich bevon
den op de stoomschepen Kawi, Goentoer en Rem-
brandt, door de Engelsche autoriteiten aangehou
den .Naar gebleken is, berusttee deze aanhouding
op een misverstand, hetwelk, dank zij de bemoei
ingen van de N. O. T., is opgehelderd, zoodat dan
ook naar wij thans vernemendebedoelde par
tijen alle zijn vrijgegeven.
üt OORLOG.
De Engelschen brengen hun .linie aan de Ancre
in Frankrijk stelselmatig vooruit De berichten van
gister zoowel als die van Zaterdag brengen vooruit
gang van de Engelschen De Duitschers bieden blijk
baar geen scherpen tegenstand.
Integendeel wat de Engelschen bezetten, is meestal
reeds voor de aankomst van de Engelsche troepen-
afdeelingen door de Duitschers ontruimd. Serre ten
Noorden van de Ancre, alsmede Miraumont en Petit
Miraumont en Pys, ten Zuiden van de Ancre, zijn
nu in het bezit van de Engelschen. Het dorpje Serre
behoort tot de dorpen, die net object varen van den
eersten grooten aanval der Engelschen in het begin
van Juli 1916, welke aanval, voor zoover het front
ten Noorden van de Ancre aangaat, toen niet kon
worden doorgezet^ Petit Miraumont en Pys liggen ten
Zuiden van de Ancre ongeveer halverwege ae oor
spronkelijke Duitsche linie en Bapaume dat gelijk be
kend. naast Peronne, het eerste oogmerk' van den
grooten Engelsah-Franscheo aanval van den vorigen
zomer was.
Of de Duitschers hun liniea daar nog meer zullen
inkrimpen zal de tijd moeten loeren.
Op het Oostelijk front zijn de Duitschers voor het
eerst met tanks verschenen Deze tanks 't eerst door
de Engelschen gebruikt, heelen door de Duitschers
verbeterd en worden nu tóndkruiscrs genoemd. Of
deze nu reeds tegenover de Russen staan?
In Mesppotamië hebben de Engelschen groot suo-
oes tegen de Turken. De stad Koet-el-Amara is nu
f?« ^n8elsciion weer genomen.
Uit Londen wordt k- meld:
Minister Carson deelde in het Lagerhuis mede: ,,Een
Engelsche torpedojager-patrouille ontmoette gisteravond
tusschen 11 en 12 uur verscheidene vijandelijke torpe
dojagers. Er ontstond een gevecht, waarin de schepen
onder kanon1 en torpedo-vuur werden genomen. D®
torpedoboot-jagers werden niet bcsi luuiigd;
den vijand schade toegebracht is kon tengevolge
van de daisternis niet uitgemaakt worden.
ten andere afdeeling tarpedoboot-jagers bombardeerde
6011,~wurtjer leuig de onverdedigde stedeu Broadstav1'
en Margate. Zooara het vuren gehoord werd smJ^J
onze .schepen, die in de buurt waren, op den
ar. Deze bleef echter nog slechts korten tijd en
j^ds vertrokken voor de Engels olie schepen aang®"
komen waren.
UE„NOORDERMARKTBOND. Noordscharwoud%
- 24,Febr. - Roode kool f 1100, gele kool U0"'
Deensuhe witte f llQü, grove uien f6.30
WARMENHUIZEN, 26 Febr. 1917. md4n.
Roode kool f 1100 per wagon, gele kool f 1100 P
28 Stapels kleine kaas f 70 a 72 a 73.50. 438 KIL.
boter f 2.25 p Kg. 323 runderen, waaronder J"
v®fle en 9 stieren vette, matig f 0.95 a 1 20 p. te-
gelde f 180 a 32Ö matig, melkkoeien f 280 a 4^4
m«tig. 21 paarden f 180 a 500, 15 vette kalveren
a 150 oent p Kg1056 nucht. kalv. f 10 a 28, mans.
310 vette varkens 104 a 114 oent p. Kg., v'u8>1f,
magere varkans f 20 a 35, stug. 169 biggen fl"
18. stug, 1095 schapen f 24 a 36. stug, kipeterem w
a 9 cent -
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
Verwachting tot den avond van 28 Februari.
Matige later tijdelijk afnemende N.W tot
nevelig tot zwaarbewolkt, weinig of geen regen,
zachter overdag.