Zeven groote Holland- sche Stoomschepen ge torpedeerd. "WMa omar** Plaatselijk Nieuws. werd onderhands verkocht aan den heer Jn. Boon tjes, schoen- en zadelmaker te Barsingerho-n. KOLHORN. Den 23sten vergaderde de ansjovisvisschers alhier in het lokaal van den heer Jonker. Besproken werd de vraag: Hoe op het voordeeligst onze vangst van de hand te doen? Naar verluidt was er een stroo ming voor Coöperatie waar te nemen, maar kwam men nog tot geen eindresultaat. WIERINGEN. - Naar wij vernemen, gaat de heer P. D. Jonkers, onderwijzer aan de 0. L. school te Oosterland, bin nenkort het onderwijs verlaten, met recht op pen sioen. - WIERINGEN. De heer J. Schuurman te Elft, heeft zijn land manshuis met aanbehoorend erf verkocht aan den heer N. N. Mulder te Epe, voor de som van f6000. Het eigenaardige van dezen verkoop en koop is, dat de heer Mulder voorheen ook eigenaar van hetzelf de huis was. - WIERINGEN. De zee geeft ruimte, d.w.z. het ijs gaat drijven en komen er weer vele bevaarbaré plekken open. Schipper C. Duijnker zag j.L Zaterdag kans met zijn vol geladen beurtschip van Den Helder te komen. Zonder ongemakken ondervonden te hebben, arri veerde hij goed en wel in de Oeversche haven. Gisteren ging de motorboot van den heer Kaan met vrachtgoederen naar Den Helder en ging ook onze postschipper Baijs met zijn motorpostboot voor het eerst de haven te Haukes uit Alles geeft groote uitkomst. - WARMENHUIZEN. Voor deze gemeente is een bonnenstelsel waar op niet alleen is vermeld de aard der goederen, doch ook het kwantum door den Minister vastge steld. De formulieraanvragen werden reeds aan de burgerij toegezonden en worden spoedig ingewacht, wijl zoo mogelijk 5 Maart as. het bonnenstelsel in werking zal treden. Ookis .alhier regeeringszeep voor de maand Maart gearriveerd, evenals bak- en braad vet 4 baal bruine boonen met 6 baal groene erw ten werd de levering van toegezegd en in den loop dezer week verwacht. - NOORDSCHARWOUDE. In de bij den heer Stam alhier gehouden verga dering van de afd. Heerhugowaard van den Bond van Ned. Onderwijzers, werd door de secretaresse het jaarverslag uitgebracht, dat een opgewekten geest ademde. Bij de rekening en verantwoording van den penningmeester bleek, dat een batig saldo van pl.m. f25 aanwezig was. Alle voorstellen van het referendum werden aangenomen. Door een der leden werd het bestuur in gebreke gesteld, doordien het te weinig propaganda voerde voor de eischen fan den Bond en doordien het zelf meedoet aan f et adresseeren buiten den Bond om. Een meerder heid besliste echter, dat het kon aanblijven. Nog werd een scherpe critiek geleverd op B. en W. van Zuidscharwoude, die bij e enbenoeming iemand niet op de voordracht plaatsten, omdat hij voor een aan wijzing, herhalingsonderwijs te geven, had bedankt. Dit was het recht van dien onderwijzer, omdat het vóór hem door anderen ook reeds was gebeurd. De onderwijzer, die het hier gold, behoorde echter niet tot de vriendjes, werd er geoordeeld. Er zal over de ze zaak een adres aan den Raad worden gericht. x BROEK OP LANGENDIJK. Mej. N. Zaal alhier slaagde te Utrecht voor de acte nuttige handwerken. VERLOF VOOR LAND- EN TUINBOUWERS. Officieel. Teneinde zooveel mogelijk gelegenheid te geven tot inhalen van den achterstand in het be werken van den grond, welke tengevolge van de late en langdurige vorstperiode is ontstaan, zal met het oog op de daarmee gepaard gaande oeconomische noodzakelijkheid door compagnies-, eskadrons-, batterij-, fort-, detachomentscommandanten ge durende de maand Maart, uitsluitend ten behoeve van bijzondere verloven aan land- en tuinbouwers, zoowel bedrijfsleiders als werkkrachten, behalve over 17 pet, ook over de 3 piet. genoemd in de 2e alinea van punt 9 van de gewijzigde L. O. 1916 B. 131, kunnen worden beschikt EEN DUITSCHE DUIKBOOT EN HAAR BEMAN NING GEÏNTERNEERD. Uit Vlissingen meldt men: Zondagmorgen kwam hier het bericht, dat de regee- ring heeft besloten, de Duitsche duikboot U 30, die Vrijdag bij Domburg is gestrand en dien dag hier werd binnengebracht, met haar bemanning te interneer en. Dadelijk werd begonnen met de maatregelen om die interneering te doen plaats hebben. De officieren van de duikboot werden voor het volvoeren van de forma liteiten een paar maal naar het bureau van den ver sperringscommandant gebracht De munitie werd van boord gehaald en later ook de eigendommen van de le den der bemanning, welke eigendommen zij mogen be- I houden Twee sleepbootea kwamen langszij van de Het hlad zegt: Van den dag af, waarop Duitschland dat na de afkondiging van de "preperdegebieden Nederlandsche•Teederijen verzochten 33 in Fal- mouth liggende Nederlandsche schepen, waaron der 20 met graan en veevoer voor de Nederland-; sche regeering geladen, nog na afloop van den 5 Februari vastgestelden termijn uit het versperde febied te mogen laten uitvaren. Van Duitsche zij-1 e werd, om aan de Nederlandsche regeering de 20 ladingen graan te laten toekomen, t>ij uitzonde ring daarvoor toestemming gegeven, onder voor waarde echter dat de uitvaart niet na middernacht van 10 op 11 Februari mocht geschieden. Op die wijze konden de schepen in den, allen duikbooten bekenden, termijn binnen welken voorzorgen in acht te nemen waren, en welke termijn in den nacht van 12 op 13 dezer afliep, het versperde ge bied volkomen veilig verlaten. De Nederlandsche reederijen aanvaardden dat aanbod in dank, doch waren om onbekende redenen niet in staat hun schepen te laten uitvaren. Omdat de mededeeling eerst in den namiddag van den lOden gegeven werd te laat om de schepen voor middernacht te kunnen laten uitvaren. Zie hieronder. N. R. Ct. Zij herhaalden daarop hun verzoek om hun de uitvaart mogelijk te maken op een lateren dag en hun werd medegedeeld dat hun schepen óf den 22en Februari betrekkelijk veilig langs een bepaalden weg Darmouth en Falmouth konden verlaten. Van dit aanbod wilden 18 schepen den 22en Februari gebruik maken en den weg in gezamenlijken vaart afleggen. Deze tijding werd den 16en Februari te Berlijn ontvangen. Den reeders dezer 18 schepen werd daar op nogmaals uitdrukkelijk medegedeeld, dat den 22en geen volstrekte veiligheid kon worden gewaar borgd aangezien het onzeker was of alle in het doorvaren gebied opereerende duikbooten het draad looze bevel zouden ontvangen. Bovendien werd er op gewezen dat tegen mijngevaar buiten de aange wezen koers volstrekt geen waarborg kon worden gegeven. Naar het schijnt hebben ten slotte 8 schepen het risico Van de vaart op zich genomen. Als de berichten uit Nederland juist zijn, dat de ze acht schepen te gronde zijn gegaan een ervan moet aan de Engelsche kust op een mijn zijn ge- loopen, de andere zeven ln den namiddag van den 22en op de afgesproken koers vernietigd zijn dan wordt dit diep betreurd, maar de verantwoor- woordelijkheid van het gebeurde treft de reeders die er de voorkeur aan gaven hun schepen den 22sten met betrekkelijke veiligheid te laten uitva ren, ln plaats van tot den 17en Maart te wachten, op welken dag volstrekte veiligheid beloofd was. Van onze duikbooten hebben wij nog geen bericht hleromtren tontvangen. „Om verkeerde indrukken" naar aanleiding van de torpedeering van zeven Nederlandsche stoom schepen „te voorkomen", deed het Duitsche gezant schap de volgende mededeeling: „Met het oog op den toestand der Nederlandsche schepen in Engelsche havens werd de termijn om uit te varen, die op 5 Februari was afgeloopen, tot op 9 Februari des middags verlengd. Nadat deze termijn door de Nederlandsche schepen niet had kunnen worden gebruikt, werd hun als laatste mo gelijkheid om Engelsche havens met zekerheid te verlaten en naar het Westen uit het versperde gebied te stoomen, een tijdstip niet later dan mid dernacht van 10 op 11 Februari gegeven. „Daar om redenen, die aan Engeland waren te wijten, ook deze termijn niet kon worden gebruikt, doch Duitschland met het oog op den toestand van Nederland en zijn scheepvaart bereid was het ver laten vafl Engelsche havens naar mogelijgheid te ondersteunen", en hetgeen dan, verder volgt. Aangezien ook wij niet gaarne „verkeerde indruk ken" zien ontstaan, meenen wij aan deze .mededee ling te mogen toevoegen, dat het bericht, volgens hetwelk de schepen nog tot middernacht 10 op 11 Februari konden vertrekken, eerst aan de belang hebbenden geworden is in den namiddag van den lOen. op een uur dus, toen het reeds practisch on mogelijk was geworden aan de schepen dit heuge lijke nieuws zoo tijdig te doen weten, dat er nog van uitvaren sprake kon zijn. Toen de mededeeling werd gegeven stond het reeds voor een ieder vast, dat men aan dezen nieuwen, zoo laat medegedeelden termijn, absoluut niets had. Engelsche en Fransche bladen slaan natuurlijk een heel andere toon aan. Naar aanleiding van het in dengr ond boren der Nederlandsche schepen merkt de Liberty op, dat de moraal van dit geval, waarbij brutaliteit met snood heid samengaat, is, dat hoe onderworpener de on- zijdigen zich tegenover Duitschland betoonen, hoe meer dit er op toelegt hun overlast aan te doen. duikboot om deze binnendoor naar HeÜevoetsluis te brengen. De geinterneerde mannen werden naa'r de in terneert ngs loods aan het station gebracht, waar hun een warm maal en een goede slaapplaats werden ver schaft Maandagmorgen werden zij naar het internee- ringskamp te Bergen overgebracht WONINGNOOD. In de heden gehouden raadsvergadering is besloten tot het bouwen van 5 arbeiderswoningen op het Hoog. STAATSPENSIONNEERING. Zaterdagavond hield onze afdeeling van den Bond voor Staatspensionneering een propaganda-avond in Ceres. De neer Sinninghe Damsté trad als spreker op en zeide op zijn geiwoon eminente wijze vele goede en rake woorden Voor aangename afwisseling zorgde ons dubbel gemengd kwartet De opkomst was niet groot zonder eenig protest van een hunner België kon schenden, meent het, dat het alles doen kan. Hen, die nog trachtten het hoofd op te heffen, wijst het met een gebiedend gebaar op Servië en Roemenië. Laat de onzijdigen voorzichtig zijn. Van concessie komend tot concessie, zullen zij ten slotte hun on afhankelijkheid verliezen. De Daily Graphie zegt: Uit velerlei gezichtspunten beschouwd, is de wandaad die Duitschland tegen de Nederlandsche stoomschepen in het Engelsche Kanaal heeft begaan, de ernstigste die sedert net begin van den oorlog bedreven is. Zij geschiedde op grooter schaal dan vroegere wan daden en zij vormt een rechts treeksche uitdaging aan een van de belangrijkste neutralen in Europa. Deze Nederlandsche vaartuigen vervoerden geen contraban de, 'boden geen tegenstand en trachtten niet aan een doorzoeking te ontsnappen. Zij werden zonder onder zoek in den grond geboord, met volstrekt negatie van de regelen van het volkenrecht Men dient af te wachten, hoe de Nederlandsche regeering en.het Ne derlandsche volk zullen handelen. Dat zij er niet veel zin in zullen hebben, om een oorlog met Duitschland te wagen, is zeker en te begrijpen. Zij hebben aan hun j zuidelijke grens te veel gezien van wat de oorlog be- teekent. Aan den anderen kant doet een natie, die zich bij zulk oen wandaad neerlegt, afstand van haar onaf hankelijkheid. Zij erkent niet bij machte te zijn om de eigendommen, van haar eigen onderdanen te bescher- men en geeft aan de wereld feitelijk te kennen, dat het zich aan het Duitsche rijk onderwerpt Zulk een hou- Ja, zes was nog niet voldoende, ook een zevende ding is niet alleen onvereenigbaar met den natkxnalen nirt xir£i»sH n/v» hof e I o/» ntrvf fan vati n TniiftrnQ la_ —ii i schip werd nog het slachtoffer van de Duitsche duikboot. V Het Neder 1. Correspondentiebureau in Den Haag meldt: Na ontvangst van nadere inlichtingen ls komen vast te staan, dat het stoomschip Menado, waarvan aanvankelijk verondersteld was, dat het wegens een machinegebrek uit zee naar de haven had moeten terugkeeren, alvorens de gezamenlijk van Falmouth uitgevaren schepen de ontmoeting met de duikboot liadden, metterdaad nog deel uitmaakte van de uit- ?p ket oogenblik dat de schepen werden. rP deela op ander0 wijze getroffen dYikb0?tactie h6eft rich alle zeven van Falmouth uitgevaren schepen uitgestrekt? i„D^,t?/'Pej!ee'?ng van onze ieven «chepen ls ook in Duitschland een onaangename verrassing co weest. En nog nooit heeft men vandaar zoo spoedig zich verontschuldigd als th«n. poeaig Wolff seint het volgende officieele bericht uit Berlijn z Blijkens telegrammen uit Nederland hier ontvan gen zijn den 23en dezer om 5 uur 's middags ver scheidene Nederlandsche schepen, die na overleg met Duitschland uit Falmouth en Darmouth in westelijke richting het versperde gebied wilden verlaten, vernietigd trots, zij is onvereenigbaar met den status van onzij digheid. Sedert de oorlog begon, heeft Engeland er angstvallig naar gestreefd, om zijn staatkunde naar de behoeften van de onzijdigheid van Nederland te richten, ofschoon het op die manier den oorlog ver lengde. door den Duits chers toe te staan zich door middel van Nederland van voedsel te voorzien. Het is echter duidelijk, dat men niet van ons kan verwach ten, dat wij voor onbepaalden tyd onze belangen ten bate van de Nederlandsche onzijdigheid zullen opof feren. als de Nederlanders zeiven bereid zijn, om hun onzijdigheid ten bate van onze vijanden op te offeren. De Duitsche pers is eveneens heel medelijdend in zijn betoog en uit Berlijn wordt gemeld: De uitlatingen van oprecht leedwezen in de Duit sche pers over het torpedeeren van de Nederland sche schepen in de verboden Engelsche wateren, zijn een afspiegeling van de geheele openbare mee ding. Men begrijpt hier zepr goed, dat het verlies van de schepen voor Nederland gevoelig en zeer pijnlijk ia Men betreurt het, dat de Nederlandsche scheepvaart de gevaren van het verbodep gebied op zoo gevoelige wijze heeft moeten ervaren, nu zij de vaart had ondernomen op een dag, waarop de Duitsche autoriteiten geen absolute veiligheid had- ien kunnen waarborgen. Maar met voldoening heeft men van de tijding kennis genomen, dat er bij het verlies van de schepen gelukkig geen menschenle vens te betreuren zijn geweest. .1 luhvii, v» lltvhlgmi to ucuo Van officieele zijde vernemen wij daaromtrent, Uit Berlijn: In politieeke kringen vertrouwt men, dat de goe de betrekkingen tusschen Nederland en duitschland door de torpedeering der Nederlandsche "fhe' niet verstoord zullen worden, aangezien tij niet aai boos opzet of schuld van Duitschland ls te wijten. Wij vernemen nog, dat de Rijkskanselier Din dag in den Rijksdag het algemeene medegevoel van het Duitsche volk en zijn regeenng waarschijnly zal vertolken. Over de schepen zelf nog de volgende bljzonder- Alle schepen waren uit Falmouth vertrokken, drie op de uitreis, vier op de thuisreis. ZIJ waren op verschillende dagen te Falmouth binnengeloopen en op sceciaal verzoek van de Ned. regeenng vrij gelaten. Aan de Engelsche autoriteiten was niet ge vraagd, welke route men zou nemen of om voor zorgen te nemen; de schepen voeren onder bizon- dere instructies van de Ned. regeering. Naar ver luidt is een ambtenaar van het Nederlandsche ge zantschap naar Falmouth geweest en heeft zien daar met de kapiteins onderhouden om hun instruc ties te geven over hun reis. De schepen voeren, naar men gelooft, met het ge wone navigatie-licht en waarschijnlijk nog met an dere lichten, die hen duidelijk zichtbaar maakten. Toen zij nog maar op betrekkelijk kleinen afstand van Falmouth waren gekomen, werden zij door een Duitsche duikboot aangevallen. Drie werden in den grond geboord, vier ernstig beschadigd. Hier volgt de opgave omtrent da schapen en de ladingen. De Eemland, drijvend, den 25«n Jan. te Falmouth aangekomen, was uitvarend in ballast. De Gaasterland, gezonken, den 30enJan. te Fal mouth aangekomen, was uitvarend in ballast. De Bandoeng, waarschijnlijk nog drijvend, den Zen Febr. te Falmouth aangekomen, was thuisvarend met post aan boord, maar geen passagiers. De lading bestond uit ongeveer 550 ton veevoer, 2200 ton copra, 1100 ton oliezaden, 150 ton koffie, 600 ton tabak en 200 ton stukgoed. De Noorderdijk, gezonken, den 4en Febr. te Fal mouth aangekomen, was op da thuisreis met de post maar geen passagiers. De lading bestond uit 5100 ton tarwe, 835 ton meel voor de Nederlandsche regeering. De Zaandijk, drijvende, den 6en dezer te Fal mouth aangekomen, was in ballast uitvarend. De Jacatra, gezonken, den 7en dezer te Falmouth aangekomen, was op de thuisreis, had geen post en geen passagiers aanboord; haar lading bestond uit 7500 ton tarwe voor de NederL regeering. De Menado, naar Falmouth gesleept, was daar den llden dezer aangekomen; ze was op de thuisreis en had geen post en passagier» aan boord. Haar la ding bestaat uit 2700 ton copra, 400 ton veevoeder, 265 ton oliezaad, 450 ton tabak en 100 ton stukgoed. De aandacht dient er op gevestigd, dat de schepen op de thuisreis kwamen uit Nederl.-Indië of een neu traal land en gingen naar een neutraal land. De uitvarende schepen waren alle in ballast op weg om levensmiddelen voor Nederland te halen; de twee thuisvarende schepen hadden post aan boord, die natuurlijk verloren is gegaan. Verklaard wordt, dat de Nederlandsche regeering sedert de blokkadeverklaring de uiterste meegaand heid aan den dag heeft gelegd jegens de Duitsche voorschriften en dit is nu het resultaat In Engelsche scheepvaartkringen heerscht het ge voelen dat de herhaalde concessies van de Ned. re geering aan de Duitsche geweldenarij een treurige beantwoording zijn van de groote consideratie die Engeland altijd heeft gehad voor de voornaamste be langen van Nederland, zoowel van dat land zelf als van zijn koloniën. Ook zegt men dat de Ned. sche pen, door gezamenlijk te varen met de lichten op, bijna een aanval uitlokten. Hadden zij gevaren, zooals de Engelsche schepen thans plegen te dóen, dan zouden zij er ongetwijfeld even veilig zijn door gekomen als verreweg de meeste Engelsche schepen in dergelijke wateren Reuter verneemt uit Londen, dat de Nederland sche legatie bericht heeft ontvangen, dat de vier Nederlandsche schepen, die de Duitschers met bom men tot zinken trachtten te brengen, binnengesleept zijn. Het bericht is niet officieeL Reuter's bijzondere dienst seint uit Londen: Twee officieren van de Eemland hebben ln het ge bouw van de Christelijke Jongelingsvereeniging te Londen, waar 75 Hollandsche scheepsofficieren en zeelieden zijn ondergebracht, mededeelingen gedaan. Een van hen zeide: Toen de duikboot ons om zes uur 's avonds praaide, gaf zij ons last om bij te draaien. Tegelijk vuurde zij een torpédo af, die mis ging. Toen kapitein Mars in het donker op de bon dige aanmaning om het schip te verlaten, antwoord de dat zijn stoomschip voor de Nederlandsche regee ring voer, was het eenige antwoord: „Vijf minuten!" Wij gingen allen in twee booten en voeren weg. Het was in de duisternis onmogelijk te zien, wat er van het schip werd, maar ik nam waar, dat de Duit schers er bommen heen brachten. Wij zagen dat de duikboot buitengewoon groot was en twee kanonnen voerde. De commandant droeg gouden tressen. Wij hadden geen tijd om iets van ons boeltje mee te nemen en moesten zelfs de scheepspapieren achterlaten. Wij gingen dun ge kleed in de duikbooten en dreven 12 uur rond. Om zes uur 's ochtends werden wij door een Engelsch schip opgenomen, «dat naar ons uitzag. De tweede-officier van de Eemland zeide: De duik boot begon zonder de minste waarschuwing op de Noorderdijk en de Jacatra, die het dichtst bij ons waren, te vuren. Twee torpedo's schenen doel getrof fen te hebben en de mannen gingen in de booten en kwamen naar ons toe. Wij gaven hun voedsel, toen zij aan boord kwamen. Zij waren zeer verkleumd en enkelen waren zeer dun gekleed en half bevro ren. Daarna kwam de duikboot naar ons toe. Wij seinden aan de andere schepen die achter ons voeren, dat de duikboot ons aanviel en een torpedo die op ons afgeschoten werd, ging mis. Daarna dook de duikboot onde r.maar kwam kort daarna weer aan de oppervlakte en tprpedeerde de schepen, die het verst achter ons voeren. Voor de duikboot de torpedo afvuurde die ons miste, loste zij geen waarschuwingsschoten en gaf zij geen ander sein. Maar wij minderden onze vaart en de duikboot kwam langs zij. Wij konden zien hoe de Duitschers hun kanon in gereedheid brach- ten. Nadat wij de Eemland verlaten hadden, merk- ten wij dat de commandant van de duikboot eenige officieren naar de andere Nederlandsche schepen gezonden had, om die door bommen te laten ver nielen. Eerst echter plunderden de Duitschers wiin voedsel en andere dingen aan boord van de Eem- '«fV^nes te zamen waren 200 man de gasten van Lïit1 Jongelingsvereeniging te Londen, namelijk 37 van de Eemland, 38 van de Gaasterland 25 van de N<x>rderdiik, 44 van de Menado, 11 van de Bandoeng, 36 van de Jacatra. Van deze mannen H^dn Vc?n Jacatra. Bandoeng, Menado en Noor Kï7htSw! k? tlen YY7 uit Londen vertrok ken. Zij prijzen het menschlievende werk van de Jongelingsvereeniging die 21 uur werkte een naar Smithfield zond om lOO ^nd vl^ch B£ «kk«n Ynl? 8 ,den ^aPPelnood ln Londen drie zakken aardappelen machtig wist te worden. De oevolgen van hel vasthouden van onze sche- pen In Cnaelsche havens. meldt .^ederl' CorresP°ndentiebureau in Den Haag Op het oogenblik worden in Engeland vastge houden drie schepen, inhoudende 20.000 ton Chili- salpeter. Scheoen die de laatste 14 dagen door het Panamakanaal zijri gekomen, worden voorloopig door de reedennen tot nader bericht opgehouden ol^ens deztr dagen ontvangen be richt, zijn dsze naar de Bermuda's gezonden voor Engelsch onderzoek. Hoe dit verder zal gaan, daar op neeft men niet den minsten kijk. Het vorig jaar was men in Nederland met de distributie omstreeks dezen tijd vooruit, dit jaar is men daarmede ten achter en als gevolg daarvan wordt een mindere opbrengst van de gewassen V Yle^h'ier te lande benoodigde superfosfaat werd or een deel in Amerika gekocht. De noodige «rheeosruimte werd gedeeltelijk in Amerika be vracht en gedeeltelijk in ballast uit Nederland daar heen gezonden, De groote moeilijkheid van dit oogenblik is ontstaan, toen de meeste schepen jn Amerika begonnen waren met laden. Een van de crher>en heeft Amerika verlaten voor de moeilijk, fteden en is onderweg naar Nederland; één schip weieerde met laden te beginnen, en één schip, dat,' in ballast zou uitvaren, heeft geweigerd uit Neder- laVooralVehete vasthouden van de Chilisalpeter in Hp Fmrelsche havens, waar de schepen eenvoudig zijn binnengekomen voor het vertoonen van de pa meren en voor welke vasthouding dus geen enkele p ansibele reden is te vinden. nT van geweldigen Fn vloed zijn op den oogst hier te lande, en als de schenen niet buitengewoon snel worden losgelaten staat het vast. dat de opbrengst van onze verschil- lende gewassen, graan, aardappels, suikerbieten, zeer klein zal worden. Afgezien van de vraag, of deze nog tijdig in Ne derland terug zouden zijn, bestaat die mogelijkheid niet indie de Engelsche regeenng blijft eischen, dat schepen uit Nederland naar een haven ten Zui den van kaap Hatteras gaande, eerst een haven van Engeland aandoen en van daar kolen mede- nemen naar een Britsch kolenstation. De ervaring van de laatste dagen heeft wel geleerd, aan welke gevaren de schepen zich daardoor zouden bloot stellen. J Ook de moeilijkheden bij den aanvoer van super- phosfaat zullen, hoewel die nog niet geheel kunnen worden overzien, ongetwijfeld hun invloed op de uitkomsten van den oogst doen gelden. Het voorgaande betreft de in Nederland te telen gewassen en den hier te verkrijgen oogst, maar daarnaast wordt het in de Engelsche havens vast houden van veevoeder zeer Bedenkelijk. Het kan niet anders, of zeer spoedig zal een besluit moeten worden genomen om een deel van den veestapel af te slachten, met alle gevolgen van dien, als: minder varkensvleesch, minder spek, minder melk, minder boter, minder kaas en. voorwat den pluim gediertestapel betreft, minder eieren. Óp het oogenblik worden fn Engelsche havens vastgehouden zes schepen, welke in lading hebben; 4000 ton rogge, 38,500 ton mais, 14620 ton haver, 24.470 ton gerst en 15,038 ton lijnkoeken, totaal on geveer 96,600 ton. Theeuilvnoer naar Nederland toegestaan. Men seint uit Batavia aan de N.R.Ct.: Het Nederlandsch-Indisch Persagentschap ver neemt met zekerheid, dat het gedurende de maan den Maart, April en Mei veroorloofd zal zijn, 36000 kisten thee naar Nederland uit te voeren, maar al leen door exporteurs, die geregeld thee in Neder land invoeren. ONZE SCHEEPVAART. Van welingelichte zijde verneemt het Haagsch Correspondentiebureau, dat het stoomschip <,,Sli>- doro", dat op de thuisreis uit Indië te Gibraltar ligt door voorziening met kolen ln de gelegenheid zal worden gesteld de reis naar Nederland te aanvaar den. DE „DRIEBERGEN". Men deelt mede, dat de voltallige bemanning van het dezer dagen getorpedeerde Nederlandsche schip „Driebergen" thans naar Havre vertrokken is en daar zal wachten op gelegenheid tot het ondernemen van de terugreis naar ons land. VRIJGEGEVEN GOUD. Eenigen tijd geleden waren verschillende partijen goud, bestemd voor de Javasche Bank en de Neder- landsch-Indische Handelsbank, welke zich bevon den op de stoomschepen Kawi, Goentoer en Rem- brandt, door de Engelsche autoriteiten aangehou den .Naar gebleken is, berusttee deze aanhouding op een misverstand, hetwelk, dank zij de bemoei ingen van de N. O. T., is opgehelderd, zoodat dan ook naar wij thans vernemendebedoelde par tijen alle zijn vrijgegeven. üt OORLOG. De Engelschen brengen hun .linie aan de Ancre in Frankrijk stelselmatig vooruit De berichten van gister zoowel als die van Zaterdag brengen vooruit gang van de Engelschen De Duitschers bieden blijk baar geen scherpen tegenstand. Integendeel wat de Engelschen bezetten, is meestal reeds voor de aankomst van de Engelsche troepen- afdeelingen door de Duitschers ontruimd. Serre ten Noorden van de Ancre, alsmede Miraumont en Petit Miraumont en Pys, ten Zuiden van de Ancre, zijn nu in het bezit van de Engelschen. Het dorpje Serre behoort tot de dorpen, die net object varen van den eersten grooten aanval der Engelschen in het begin van Juli 1916, welke aanval, voor zoover het front ten Noorden van de Ancre aangaat, toen niet kon worden doorgezet^ Petit Miraumont en Pys liggen ten Zuiden van de Ancre ongeveer halverwege ae oor spronkelijke Duitsche linie en Bapaume dat gelijk be kend. naast Peronne, het eerste oogmerk' van den grooten Engelsah-Franscheo aanval van den vorigen zomer was. Of de Duitschers hun liniea daar nog meer zullen inkrimpen zal de tijd moeten loeren. Op het Oostelijk front zijn de Duitschers voor het eerst met tanks verschenen Deze tanks 't eerst door de Engelschen gebruikt, heelen door de Duitschers verbeterd en worden nu tóndkruiscrs genoemd. Of deze nu reeds tegenover de Russen staan? In Mesppotamië hebben de Engelschen groot suo- oes tegen de Turken. De stad Koet-el-Amara is nu f?« ^n8elsciion weer genomen. Uit Londen wordt k- meld: Minister Carson deelde in het Lagerhuis mede: ,,Een Engelsche torpedojager-patrouille ontmoette gisteravond tusschen 11 en 12 uur verscheidene vijandelijke torpe dojagers. Er ontstond een gevecht, waarin de schepen onder kanon1 en torpedo-vuur werden genomen. D® torpedoboot-jagers werden niet bcsi luuiigd; den vijand schade toegebracht is kon tengevolge van de daisternis niet uitgemaakt worden. ten andere afdeeling tarpedoboot-jagers bombardeerde 6011,~wurtjer leuig de onverdedigde stedeu Broadstav1' en Margate. Zooara het vuren gehoord werd smJ^J onze .schepen, die in de buurt waren, op den ar. Deze bleef echter nog slechts korten tijd en j^ds vertrokken voor de Engels olie schepen aang®" komen waren. UE„NOORDERMARKTBOND. Noordscharwoud% - 24,Febr. - Roode kool f 1100, gele kool U0"' Deensuhe witte f llQü, grove uien f6.30 WARMENHUIZEN, 26 Febr. 1917. md4n. Roode kool f 1100 per wagon, gele kool f 1100 P 28 Stapels kleine kaas f 70 a 72 a 73.50. 438 KIL. boter f 2.25 p Kg. 323 runderen, waaronder J" v®fle en 9 stieren vette, matig f 0.95 a 1 20 p. te- gelde f 180 a 32Ö matig, melkkoeien f 280 a 4^4 m«tig. 21 paarden f 180 a 500, 15 vette kalveren a 150 oent p Kg1056 nucht. kalv. f 10 a 28, mans. 310 vette varkens 104 a 114 oent p. Kg., v'u8>1f, magere varkans f 20 a 35, stug. 169 biggen fl" 18. stug, 1095 schapen f 24 a 36. stug, kipeterem w a 9 cent - TELEGRAFISCH WEERBERICHT Verwachting tot den avond van 28 Februari. Matige later tijdelijk afnemende N.W tot nevelig tot zwaarbewolkt, weinig of geen regen, zachter overdag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1917 | | pagina 4