STAM STOOMT I-en JNDERC0NFECT1I Fa. S. A. voorloopig geen glacé Handschoenen. Poetst Uwe Ichoenen D. KRUIT, PHOSPHORZURE KALK, JET GROENE KRUIS", Geld Beschikbaar. Fotografie maakt Foto's aan huis. Uitverkoop DIEFSTAL! INBRAAK! Kantoor verplaatst. twee flinke Woonhuizen BIGGEN TE KOOP Blatchford's Kavermeel. Alle Stoomververij Chemische Wasscherij Ie Hoorn. JONGELUI, die Irouwen gaan J. BOS, Meubelmaker. «Sproeien, B. H. Veehtudersl BL0EDZ0UT, KLIPZOUT, Fa. W. D. Niestadt&Zn., GROOTE SORTEERING. LAGE PRIJZEN. Kanaalweg 149 - Helder. HOEDENVAK JOH. FRANZEN, A. SLEUTEL, C. KUIPER, Timmerwerken Schilderszaak, een tilbury, een dres- seerkar, een driewiel- kar, een waak- en trek hond en een drie-jarige Merrie. DERDE BLAD. Gemengd Nieuws. Eer gij üw inkoopen doet, bezoekt dan den nieuwen MEUBELWINKEL In le ItüGGE- VEENSTRAAT te iCHAGEN. P. DEKKER Jr., Wed. MEIJEH LVtLFF, Meppel Oude Niedorp, PERK- EN KAMERPLANTEN, Chemisch Zuivere 20 cent per pond. Premie ong. f 0.60 per mille. BUGGY'S. H.H. Veehouders! S. KUILBOER Pz., Zaterdag 1 Mei 1920 63sle Jaargang No. 6611. VLUCHTIGE INDRUKKEN. Een der medewerkers der N. R/Crt. is in Frank rijk op reis en vertelt daar het een en ander over. Hij noemt het Fransc-he volk in zekeren zijn vol tegen strijdigheden en ongeloofbaar en onhegrijpbaar. Ook in het gewone, materie el e leven is Frankrijk steeds een land van tegenstellingen, van uiterste vér- fijnïng en vaak gebrekkige toep^sing. Men kan zich moeielijk spoorwegmateriaal denken, waarmee men aangenamer reist., dat dat. van de groote sneltmne der even beroemde als beruchté P. L. M. Maar men kan zich ook geen spoorwegmaatschappij deiy ken, die het zóó luchtig opneemt met de controle harer inkomsten. Het aantal passagiers, dat hier zon der biljet reist en zonder moeite door de controlei slipt is legio, zij die in een hoogere klas reizen, dan waarvoor zij betaald hebben, is niet te tellen Heeft men te goeder trouw geen tijd. meer gehad oén biliét te nemen, dan zegt men bil aankomst aan de controle van welke plaats en in welke klas men heeft gereisd en betaalt den vrachtprijs, dien de controleur zonder meer in zijn slak steekt. Natuurlijk zullen er tfel re glementen bestaan, die een betere controlé voorschri] ven, maar zij worden blijkbaar niet toegepast. Er is steeds gisting ondier het personeel van de P. L. M.-i die blijkens een verslag, dat ons juist onder de oogen kwamv een groot deficit op haar exploitatie leed. Wat zou er ter tegemoetkoming aan hoogere looneischen en ter bestrijding1 vain dit tekort niet uit een betere controle te verkrijgen zijn. Zijtn de Fran- schen actief niet in staat zoo'n controle te organi- scoren passief niet om haar te dulden? Hoe de werking in theorie is van de weeldebelasting die in Frankrijk met een zeer ruim© uitbreiding van het begrip weelde geheven wordt, is oins onbe kend Maar hoe de staat aan het hem verschuldigd© komt, is ons ©en raadsel. Ook het liliput-staatjq van den vorst van Monaco hoeft een belasting van dien aard# al is 't .Woord woelde daarbij wijselijk wegge^ laten. In een restaurant, vóór een kroegje e^[n ..bar" achter een eetzaaltje, van reeds geheél Ita- liaansch aspect, waar de stamgasten voor de meerder heid uit Engelsche speelluiden habitueel© spelérs aan de „Bank" bleek te bestaan, maakt het kellne- rinnetje, met haar hanepooton onze rekening op, die voor diner met wijn even boven den Hollanaschen gulden komt van weelde is dus geen sprake. Parmantig zet zij er ondertaxe 5 pCt., steekt het geld, met de fooi te zamen in 'den zak, laat ons het rekeningetje, dat wij verscheuren. Vraag: hoe komt Albert van Monaco aan zijn field? Enfin, hij heeft dat niet noodig en kan van <1:6 bank zooveel krijgen als hij wil, maar ook in Franknjk ging het ons wel zoo. En hpe komt minister MarsaI aan de 10 pGt., die wij hem schuldig zijnen dan ook betalen? Maar zul- 1*5 Jij hfW dSfcwijb onderweg: en penae Mijiees? In Parus betaalt men alles en' nog wat mét post. zegels, niet alleen met vellen, waarvan de waarde met,één oogoslpag te overziet» is, maur ook in dicht gemaakte pakjes, met zegels van Verschillende waarde, waarop 't totaalbedrag is geschreven. Soms ontbreekt er iets aan dat nominaal bedrag of zijn de postzegels aan elkaar, gekleefd. Dagelijks Jazen wij in de Parijsche couranten, dat die nieuwe biljetten van. één en twee fraln.es overmor gen niet morgen l ih. omloop zouden komen. Of zn pr nu zijn? Maar 't zouden niet bil iet ten van den Staat of van de Bancnie de France worden, maar door de Kamer van Koojmandel uitgegeven papier, dat dus buiten Parijs waarschijnlijk niet celdig zal zijn. En wat dit beteekent, ondervonden wij op onze reis zuidwaarts. Bijna iedere stad of landstreek heeft door haar Kamers van Koophandel dergelijke papieren mutif uitgegeven. En 't wordt een les in de aardrijkskunde of èen papiertje van 'Qeze of gene streek: in zékéré stad wel jif niet gangbaar is. Wn willen ons niet op fmancieeI_motnetair gebied wagen. Maar zou 't, desnoods door een noodwet,, niet mogelijk zijn aan ait ongemak- door uitgifte van klein staats, of bankpapier tegemoet te komen. Hier in Frankrijk ergert men er zich wel aan, in 't klein", maar niet in 't groot. Het blijft bij kleine twis ten: men óntleelnt er titels voor revue's aan. Maar men draaft 't geduldig. En dit' volk, dat voor zulke) toch overweldigende problemen de oplossing niet of althans niet tijdig weet te vinden, heeft die beproeving vain dwang, die hét opgelegd, werd. standvastig doorstaan. De Oorlog moet wel zeer sterke, diepliggende krachten in dit volk wakker gemaakt hebben, om het daartoe in staat te stellen. Zoo werd dan voor eenigen tijd de sluier gelicht van wal voor velen 'pen eeuwig raadsel zal bliivende Fransche volksziel. Het is typisch, maar het Fransche volk is gevoelig voor kleinigheden en doorstaat groote beproevingen heldhaftig. Teekenend voor het Fransche volk is eveneens het volgende: Wil herinneren even aan die lang© rijen geduldig wachtenden voor de schouwburgen, om één der voor Fransch geld toch werkelijk niet meer goedkoope plaatsen machtig te worden. Het publiek is daar„bon- enfant". pien. merkt biets van pingeduld, van door het wachten gewekte prikkelbaarheid maar toen in Pa rijs in één der toegangen tot den métro Pen'heer zich langs een werkman bfreb «yoortdrong, om vlugger vóór het door velen belegerde guichet, te komen, ontspon zich tusscbeji hen een twistgesprek, alsof beider leven er van af hing. Toen de heer, in de hoop zijit tegenstander daar door zachter te stemmen, verklaarde, dat hij wat naar voren gedrongen was om uit deb „tocht" te komen» ant woordde de ander schramper..och kom, de tocht." en besloot met hipt in 't iFranschn veeLzeggehde „pour ton rhume." Het is misschien de grootste lof, zeker althans een scherpe karakteristiek van het Fransche volk, dat er in 't gewone leven door den "oorlog zoo weinig veran derd .is. 't Is natuurlijk een tijd van ontzaglijke be proeving gewpest, maar men probeert 't niet voor te stellen alsof het een verandering in en voor het leven beteekent. Daardoor lijkt ons, die het Fransche volk niet in den oorlog zagen, die standvastige houding als een j wonder, als een sprookje. Van de Duitschers, die, als tolk in ziin geheel genomeb, zeker meer nog in den 1 oorlog geleden hebben, verwonderde ohs die houding niet. Zij lag nu eenmaal in hun aard. En aan dat verschil in aard tusschen Franschën en Duitschers wordt nu 6lerker dan ooit tevoren her innerd. Wij wezen er reeds op, dat wij een gevoel van b«rt «n mfatehttng voor wflfcer» tot ttflgng hoorden komen. Wij stipten toen als een der oorzaken daarvan de ontzettende verwoesting in Noord-frank" nik aan, die van Duitsche zijde erger dan .,uh crime" die „une faute" was, een fout, waarvoor Duitschland lang en ernstig zal moeten boeten. Maar ook al .mocht dit alles, voor zoover 't mogelijk is, hersteld worden, zal er dan ooit een verslandhou- ding van waordcoring tusscbeln deze volken mogelijk zijn? Meer dan ooit te voren twijfeleln wij er aan. Hier schijnen ons twee mentaliteiten tegenover éL- kaar te staan, die voorbestemd zijn, elkaar juist in haar beste uitingen nooit te begrijpen." Zoo liceft do oorlog van de .weinige illuslep, die hij in den aanvang nog vermocht te wekken, ook deze niet vervuld, dat hij deze oude tegenstanders over alle rasverschillen heen nader tot elkaar bracht. Of pacifistische of proletarische actie dit op den duur zal vermogen? Wij betwijfelen het. DE ECONOMISCHE TOESTAND IN RUSLAND, De i.Koln. Zlg." ontleent aan een Russisch tijd- schrijft, dat de verschillende bolsjewistische leiders tot medewerkers heeft en dus wel betrouwbaar mag worden geacht, een uitvoerig verslag van het door den voorzitter .van den Economiscben Raad, Rykof, op het al_Russische congres van economische reden uitgebrachte verslag. Rykof wijst ior in de eerste plaats op, dat de ge volgen van den burgeroorlog, wat de verspilling van de niaterieele en levende krachten dór natie be treft, ernstiger waren dan die van den .imperialis-" tischen oorlog. Rykof geeft daarop de volgende bij zonderheden "Transportwezen". Tegenwoordig telt men op elke 100 locomotieven ten hoogste 40 bruikbare. Het her- steil der defecte locomotieven Het aantal der weer voor maakte locomotieven bedraagt tot maand neemt het absolute aantal der locomotie ven met 200 af. Om bijv. Turkestansche katoen naar de textielfabrieken van Moskou te brengen, zouden maan. delijks ongeveer 60000 poed moeten worden ver-" voerd. Ons staan echter' tegenwoordig slechts twee treinen maandelijks ter beschikking, er zouden dus 'jaren verloopen als we in de bestaande omstandig heden de in Turkestan voorhanden voorraden 8 millioen poed katoen zouden ^villen vervoeren. Al zouden we die katoen misschien kunnen verwerken, we kunnen haar niet naar de fabrieken brengen. Wn nebben een nieuw gebied met metallurgische in- dustilo den Oeral in bezit genomen, maar tot dusvar is-er slechts een enkele goedcréntréin pér maand beschikbaar om de metalen uit den Oeral naar Cen- traal.Rusland te brengen. „Wat de voorziening met grondstoffen betreft» maakt het grootste deel van onze industrie een pijnlijke) crisis door, dat geldt zelfs voor de producten, die, in Sovjet.Rusland, in Centraal Ruslana zelf voorkomen, zooals vlas, wol, hennep, leer. De met vlas bebouwde oppervlakte is* volgens de jongste opgaven tegenover vroeger met ten minste 30 proc. achteruit gegaan. Voor dit jaar rekenden we op een hetere opbrengst dan in 1918 en 1919, maar reeds de eerste winter maanden toonden een flinken achteruitgang. Wat betreft, verminderen de der regering ter héschikking staandehoeveelheden elke maand. „Het is de grootste féut te meenen, dat de ophef fing der blokkade of de sluiting van den vrede de cri sis van onze grondstoffenvoorziening iln eenigerlei op" zicht zou kunnen verzachten. Integendeel, de ophef fing van de blokkade en de vredessluiting zouden, als het zoover komt, een verhoogde behoefte aan grondstoffen beteekenen, daar dit de eenige pro ducten zijn die jRusland aan Europa kan leveren in ruil toot «nd»re waren, „Brandstoffen": tot dusver b het ons niet gelukt eenig succes te behalen. Het minimumprogram voor de voorziening van de belangrijkste bedrijven van Moskou niet brandstoffen hebben we bij gebrek aan transportmiddelen niet kunnen uitvoeren, Zelfs het kolengebied, dat steeds in oinze macht was, dat ten zuiden van Moskou, heeft ons niet gegevan wat het verplicht was. Do productie bleef laag, zooals in het vorige iaar. Zij bereikte nauwelijks een hoevcelhéid van 480.000 ton. Onder hot Tsarisme bleken de arab tenoren van den Tsaar tijdens den imperialistische^ oorlog in staat de kolenproductie in dit gebied be langrijk te vermeerderen, Als hot den Tsaar en zijn ambtenaren gelukte, de productie in het belang van een "klein troepje edellieden (en kapitalistén zoo té verhoogen, dan moet ook de arbeiders- en boeren* regeering met behulp van arbeidsplicht en staats- dwang in het belang van alle arbeiders en boeren van Rusland den toestand in het Moskousche kolen bokken verbeteren en de productie verdubbelén, of verdrievoudigen. De toestand van de industrie: Men kan thans zeg gen, dat vrijwel de geheele industrie in handen van den staat en de sovjetorganen is overgegaan en dat de industrie van particuliere eigenaars en fabrikanten is vernietigd. Van deze ondernemingen is ten hoogste de helft inbedrijf. Alle overige zijn gesloten cn staan stil. f Voortdurend hebben we te kampen met het. ge hrelc aan geschoolde arbeiders. Vele ondernemingj/j|a, die wel over grondstoffen en brandstoffen beschikkdn kunnen we niet in bedrijf houden wegelns het ont broken van geschikte arbeidskrachten. De genationa liseerde ondernemingen zijn do grootste van alle cin van deze zijn er 700 ongeveer stop gezet. Aan grond stoffen voor de metallurgische industrie beschikken we over minder dan een vierde, van wat ter instand houding van onze industrie absoluut noodzakelijk is. En dat dan nog alleen nu we over de bedrijven in den Qeral beschikken. Tot «dusver waren in Sovjet" Rusland alle hoogovens gedoofd; geen enkel poed metaal werd geproduceerd en wij leefden slechts van de voorraden, dien we nog vonden in opslagplaatsen en fabrieken. De textielindustrie die volkomen gena tionaliseerd is, was wegens gebrek aan grondstoffen, tot stilliggen veroordeeld. De producten van deze in dustrie waren in 1919 slechts het tiende deel van de normale productie. Van de totaal 7 millioen spin dels. waren slechts 7 proc, in bedrijf; van de 164.000 macnines slechts 11 proc. „De olgemeene toestand". Het cijfer van hoogstens 30 proc. der normale productie geldt voor alle be langrijke takken van industrie. Wat betreft de voor. ziening der bevolking met levensbehoeften. ,Qn wat betreft de landbouwproductie heeft Rusland 6leoht» de beschikking over een derde van hetgeen vroégér beschikbaar ,was. We teren op de oude voorraden, leven van hetgeen uit het vroegere tijdvak is achter gebleven. Deze voorraden eohter loopen ton éindó en wij naderen eiken dag meer een volkomen crisis." De „Koln. Ztg." eindigt haar mededeelingen met de aanhaling van de volgende woorden van Trotóky-j „Onze toestand is zoo alsof men aan een groot ge bouw het fundament heeft ontnomen. Ons gebouw is van boven tot beneden geschokt en een doe} is reeds ingestort. Men moet zich slechts verwonderen dat nog 2(1 a 30 proc. in het leven is gebleven." DE TOESTAND IN HET RUHRGEBIER. Uit Berlijn, 28 April. De parlementaire commissie cdhstateert, dat de toestand in bet Rnuhngebied nog steeds onbevredigend is. Iin enkele steden is de ter roristische pressie op de bevolking nog sterk. De veiligheid zal dloor een sterke troepenmacht der veiligheidspolitie worden (gewaarborgd. DEPOTS: te Schïgen A. TUIN, Hougzijde C 13* Barsingerhorn.C. PRINS. Winkel D. MUL. Kolhorn C.EKIKS. Anna Paulowna Wed. P. BAAS. Nieuwe Niedorp A. DE GROOT. Alkmaar GEZ. KAAN. Langestraat. Dirkshorp P. WINK. St. Maarten L. DE PEE. Wreringen C. SLIKKER. Keinsmerbrug (gem. Ziipe) C. DE GRAAF. 't Zand G. ZOMERDIJK. Beleefd aanbevelend, Zomer- zelfs de donkerste, -erdwijinen B door een. pot SPRU'OL* CBij alle goede Drogisten. Tok en mesluw Kalveren en Biggen met 't Is weder verkrijbaar bij 5CHAGE1BRUG. uilsluileudmel ..Manjefiek" i! de naam. Magnifiek is de glans. ■VAL0M VERKRIG0AAR.-W Fabrik4te: Boomkweeker - Bloemist, heeft voorradig alle soorten Beleefd aanbevelend voor het opvullen van bakjes en bloemen manden. Tevens verkrijgbaar allerlei soorten luxe potjes. onovertrofien krachlvoe- ding voor Paarden, Runderen, Varkens. Prijs thans: per pak van pond 40 cent. »i t# tt 10 i, 35 tt P- P- een krochlio bloedzuiverend voe- dinoszoul, Per pak van 1 pond 1 gulden, 10 90 cent p. pond. of i.g. likrout, is thans weer ge regeld leverbaar. Prijs CENTRAAL DROGIST H00GZIJDE E 16 - SCHAGEN. Alle Assurantiën. L. F. TH. KOELMAN, Assura deur, te Alkmaar, Spoorstraat 68. Donderdagsmorgens te Schagen, Noordhollandsch Koffiehuis (L. Zwaag). Schagen Wegens verplaatsing der raak naar de MOLENSTRAAT wen- '.chen wij op te ruimen alle aan- werige Goederen betreffende het tegen de uiterste pcijzen. Profiteert van deze gelegenheid. Beleefd aanbevelend, Kleermakerij INoord, Schagen Zondags niet gesloten. Verzekerl. Uw geldswaar den en efieclen enz. legen inbraak en diefstal. im Assurantiën Schagen. Rijtuigen, Anna Paulowna. Steeds voorradig: Nieuwste modellen. Uiterst splide afwerking. Scherp concurreerend. Voor 't Snijden van Hengsten, Klophengsten, Navelbreuken enz. welke tegen castratie kunnen wor den verzekerd, beveelt zich be leefd aan Veesnijder, SEHGEN N.H. N.B. Klapbangatea billik Urtol. Vanaf 2 Mei zal mijn kantoor tijdelijk, verplaatst worden naar ALKMAAR. Kabeljouwstraat no. 5. Opgaven voor directe kleine aan mijn werkplaats van 7'/»—12 en van 1— 5'/,. Na dien bijmijn Meesterknecht, den heerR. JBOER- SEN, Laan, Schagen. Voor Architectuur en groote timmerwerken aan mijn tijdelijk adres te Alkmaar. J. R, VLAMING, ARCHITECT en AANNEMER. TE KOOP: een goed beklante in een welvarende gemeente in den omtrek van Schagen. Te be vragen no. 215, bureau v. d. blad. UIT DE HAND TE KOOP: waarvan één ingericht kan wor den voor winkelhuis, staande aan de Kleine Sluis. Te bevragen bji J. SCHILDERMAN. TE KOOP: Te bevragen bij Wed. P. RAM PEN, Burgervlotbrug. bij J. KOOLE, Breezand (N.-H.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1920 | | pagina 9