STAM STOOMT
I-en
JNDERC0NFECT1I
Fa. S. A.
voorloopig geen glacé Handschoenen.
Poetst Uwe Ichoenen
D. KRUIT,
PHOSPHORZURE KALK,
JET GROENE KRUIS",
Geld Beschikbaar.
Fotografie
maakt Foto's aan huis.
Uitverkoop
DIEFSTAL! INBRAAK!
Kantoor verplaatst.
twee flinke Woonhuizen
BIGGEN TE KOOP
Blatchford's Kavermeel.
Alle
Stoomververij Chemische Wasscherij Ie Hoorn.
JONGELUI, die
Irouwen gaan
J. BOS, Meubelmaker.
«Sproeien,
B. H. Veehtudersl
BL0EDZ0UT,
KLIPZOUT,
Fa. W. D. Niestadt&Zn.,
GROOTE SORTEERING. LAGE PRIJZEN.
Kanaalweg 149 - Helder.
HOEDENVAK
JOH. FRANZEN,
A. SLEUTEL,
C. KUIPER,
Timmerwerken
Schilderszaak,
een tilbury, een dres-
seerkar, een driewiel-
kar, een waak- en trek
hond en een drie-jarige
Merrie.
DERDE BLAD.
Gemengd Nieuws.
Eer gij üw inkoopen doet,
bezoekt dan den nieuwen
MEUBELWINKEL In le ItüGGE-
VEENSTRAAT te iCHAGEN.
P. DEKKER Jr.,
Wed. MEIJEH LVtLFF, Meppel
Oude Niedorp,
PERK- EN KAMERPLANTEN,
Chemisch Zuivere
20 cent per pond.
Premie ong. f 0.60 per mille.
BUGGY'S.
H.H. Veehouders!
S. KUILBOER Pz.,
Zaterdag 1 Mei 1920
63sle Jaargang No. 6611.
VLUCHTIGE INDRUKKEN.
Een der medewerkers der N. R/Crt. is in Frank
rijk op reis en vertelt daar het een en ander over.
Hij noemt het Fransc-he volk in zekeren zijn vol tegen
strijdigheden en ongeloofbaar en onhegrijpbaar.
Ook in het gewone, materie el e leven is Frankrijk
steeds een land van tegenstellingen, van uiterste vér-
fijnïng en vaak gebrekkige toep^sing.
Men kan zich moeielijk spoorwegmateriaal denken,
waarmee men aangenamer reist., dat dat. van de groote
sneltmne der even beroemde als beruchté P. L. M. Maar
men kan zich ook geen spoorwegmaatschappij deiy
ken, die het zóó luchtig opneemt met de controle
harer inkomsten. Het aantal passagiers, dat hier zon
der biljet reist en zonder moeite door de controlei
slipt is legio, zij die in een hoogere klas reizen, dan
waarvoor zij betaald hebben, is niet te tellen Heeft
men te goeder trouw geen tijd. meer gehad oén biliét
te nemen, dan zegt men bil aankomst aan de controle
van welke plaats en in welke klas men heeft gereisd
en betaalt den vrachtprijs, dien de controleur zonder
meer in zijn slak steekt. Natuurlijk zullen er tfel re
glementen bestaan, die een betere controlé voorschri]
ven, maar zij worden blijkbaar niet toegepast.
Er is steeds gisting ondier het personeel van de P.
L. M.-i die blijkens een verslag, dat ons juist onder
de oogen kwamv een groot deficit op haar exploitatie
leed. Wat zou er ter tegemoetkoming aan hoogere
looneischen en ter bestrijding1 vain dit tekort niet uit
een betere controle te verkrijgen zijn. Zijtn de Fran-
schen actief niet in staat zoo'n controle te organi-
scoren passief niet om haar te dulden?
Hoe de werking in theorie is van de weeldebelasting
die in Frankrijk met een zeer ruim© uitbreiding van
het begrip weelde geheven wordt, is oins onbe
kend Maar hoe de staat aan het hem verschuldigd©
komt, is ons ©en raadsel. Ook het liliput-staatjq van
den vorst van Monaco hoeft een belasting van dien
aard# al is 't .Woord woelde daarbij wijselijk wegge^
laten. In een restaurant, vóór een kroegje e^[n
..bar" achter een eetzaaltje, van reeds geheél Ita-
liaansch aspect, waar de stamgasten voor de meerder
heid uit Engelsche speelluiden habitueel© spelérs
aan de „Bank" bleek te bestaan, maakt het kellne-
rinnetje, met haar hanepooton onze rekening op, die
voor diner met wijn even boven den Hollanaschen
gulden komt van weelde is dus geen sprake.
Parmantig zet zij er ondertaxe 5 pCt., steekt het
geld, met de fooi te zamen in 'den zak, laat ons het
rekeningetje, dat wij verscheuren. Vraag: hoe komt
Albert van Monaco aan zijn field? Enfin, hij heeft dat
niet noodig en kan van <1:6 bank zooveel krijgen als
hij wil, maar ook in Franknjk ging het ons wel zoo.
En hpe komt minister MarsaI aan de 10 pGt., die wij
hem schuldig zijnen dan ook betalen? Maar zul-
1*5 Jij hfW dSfcwijb onderweg: en penae Mijiees?
In Parus betaalt men alles en' nog wat mét post.
zegels, niet alleen met vellen, waarvan de waarde
met,één oogoslpag te overziet» is, maur ook in dicht
gemaakte pakjes, met zegels van Verschillende waarde,
waarop 't totaalbedrag is geschreven.
Soms ontbreekt er iets aan dat nominaal bedrag of
zijn de postzegels aan elkaar, gekleefd.
Dagelijks Jazen wij in de Parijsche couranten, dat
die nieuwe biljetten van. één en twee fraln.es overmor
gen niet morgen l ih. omloop zouden komen. Of
zn pr nu zijn? Maar 't zouden niet bil iet ten van den
Staat of van de Bancnie de France worden, maar door
de Kamer van Koojmandel uitgegeven papier, dat dus
buiten Parijs waarschijnlijk niet celdig zal zijn.
En wat dit beteekent, ondervonden wij op onze reis
zuidwaarts. Bijna iedere stad of landstreek heeft door
haar Kamers van Koophandel dergelijke papieren mutif
uitgegeven. En 't wordt een les in de aardrijkskunde
of èen papiertje van 'Qeze of gene streek: in zékéré
stad wel jif niet gangbaar is.
Wn willen ons niet op fmancieeI_motnetair gebied
wagen. Maar zou 't, desnoods door een noodwet,, niet
mogelijk zijn aan ait ongemak- door uitgifte van klein
staats, of bankpapier tegemoet te komen.
Hier in Frankrijk ergert men er zich wel aan, in 't
klein", maar niet in 't groot. Het blijft bij kleine twis
ten: men óntleelnt er titels voor revue's aan.
Maar men draaft 't geduldig.
En dit' volk, dat voor zulke) toch overweldigende
problemen de oplossing niet of althans niet tijdig
weet te vinden, heeft die beproeving vain dwang, die hét
opgelegd, werd. standvastig doorstaan. De Oorlog moet
wel zeer sterke, diepliggende krachten in dit volk
wakker gemaakt hebben, om het daartoe in staat te
stellen. Zoo werd dan voor eenigen tijd de sluier
gelicht van wal voor velen 'pen eeuwig raadsel zal
bliivende Fransche volksziel.
Het is typisch, maar het Fransche volk is gevoelig
voor kleinigheden en doorstaat groote beproevingen
heldhaftig. Teekenend voor het Fransche volk is
eveneens het volgende:
Wil herinneren even aan die lang© rijen geduldig
wachtenden voor de schouwburgen, om één der voor
Fransch geld toch werkelijk niet meer goedkoope
plaatsen machtig te worden. Het publiek is daar„bon-
enfant". pien. merkt biets van pingeduld, van door het
wachten gewekte prikkelbaarheid maar toen in Pa
rijs in één der toegangen tot den métro Pen'heer zich
langs een werkman bfreb «yoortdrong, om vlugger
vóór het door velen belegerde guichet, te komen,
ontspon zich tusscbeji hen een twistgesprek, alsof
beider leven er van af hing.
Toen de heer, in de hoop zijit tegenstander daar
door zachter te stemmen, verklaarde, dat hij wat naar
voren gedrongen was om uit deb „tocht" te komen» ant
woordde de ander schramper..och kom, de tocht."
en besloot met hipt in 't iFranschn veeLzeggehde „pour
ton rhume."
Het is misschien de grootste lof, zeker althans een
scherpe karakteristiek van het Fransche volk, dat er
in 't gewone leven door den "oorlog zoo weinig veran
derd .is. 't Is natuurlijk een tijd van ontzaglijke be
proeving gewpest, maar men probeert 't niet voor te
stellen alsof het een verandering in en voor het
leven beteekent.
Daardoor lijkt ons, die het Fransche volk niet in
den oorlog zagen, die standvastige houding als een j
wonder, als een sprookje. Van de Duitschers, die, als
tolk in ziin geheel genomeb, zeker meer nog in den 1
oorlog geleden hebben, verwonderde ohs die houding
niet. Zij lag nu eenmaal in hun aard.
En aan dat verschil in aard tusschen Franschën en
Duitschers wordt nu 6lerker dan ooit tevoren her
innerd. Wij wezen er reeds op, dat wij een gevoel van
b«rt «n mfatehttng voor wflfcer» tot ttflgng
hoorden komen. Wij stipten toen als een der oorzaken
daarvan de ontzettende verwoesting in Noord-frank"
nik aan, die van Duitsche zijde erger dan .,uh crime"
die „une faute" was, een fout, waarvoor Duitschland
lang en ernstig zal moeten boeten.
Maar ook al .mocht dit alles, voor zoover 't mogelijk
is, hersteld worden, zal er dan ooit een verslandhou-
ding van waordcoring tusscbeln deze volken mogelijk
zijn? Meer dan ooit te voren twijfeleln wij er aan.
Hier schijnen ons twee mentaliteiten tegenover éL-
kaar te staan, die voorbestemd zijn, elkaar juist in
haar beste uitingen nooit te begrijpen."
Zoo liceft do oorlog van de .weinige illuslep, die hij
in den aanvang nog vermocht te wekken, ook deze
niet vervuld, dat hij deze oude tegenstanders over
alle rasverschillen heen nader tot elkaar bracht. Of
pacifistische of proletarische actie dit op den duur
zal vermogen? Wij betwijfelen het.
DE ECONOMISCHE TOESTAND IN RUSLAND,
De i.Koln. Zlg." ontleent aan een Russisch tijd-
schrijft, dat de verschillende bolsjewistische leiders tot
medewerkers heeft en dus wel betrouwbaar mag
worden geacht, een uitvoerig verslag van het door
den voorzitter .van den Economiscben Raad, Rykof,
op het al_Russische congres van economische reden
uitgebrachte verslag.
Rykof wijst ior in de eerste plaats op, dat de ge
volgen van den burgeroorlog, wat de verspilling van
de niaterieele en levende krachten dór natie be
treft, ernstiger waren dan die van den .imperialis-"
tischen oorlog. Rykof geeft daarop de volgende bij
zonderheden
"Transportwezen". Tegenwoordig telt men op elke
100 locomotieven ten hoogste 40 bruikbare. Het her-
steil der defecte locomotieven
Het aantal der weer voor
maakte locomotieven bedraagt
tot maand neemt het absolute aantal der locomotie
ven met 200 af. Om bijv. Turkestansche katoen naar de
textielfabrieken van Moskou te brengen, zouden maan.
delijks ongeveer 60000 poed moeten worden ver-"
voerd. Ons staan echter' tegenwoordig slechts twee
treinen maandelijks ter beschikking, er zouden dus
'jaren verloopen als we in de bestaande omstandig
heden de in Turkestan voorhanden voorraden
8 millioen poed katoen zouden ^villen vervoeren.
Al zouden we die katoen misschien kunnen verwerken,
we kunnen haar niet naar de fabrieken brengen.
Wn nebben een nieuw gebied met metallurgische in-
dustilo den Oeral in bezit genomen, maar tot
dusvar is-er slechts een enkele goedcréntréin pér maand
beschikbaar om de metalen uit den Oeral naar Cen-
traal.Rusland te brengen.
„Wat de voorziening met grondstoffen betreft» maakt
het grootste deel van onze industrie een pijnlijke)
crisis door, dat geldt zelfs voor de producten, die, in
Sovjet.Rusland, in Centraal Ruslana zelf voorkomen,
zooals vlas, wol, hennep, leer. De met vlas bebouwde
oppervlakte is* volgens de jongste opgaven tegenover
vroeger met ten minste 30 proc. achteruit gegaan.
Voor dit jaar rekenden we op een hetere opbrengst
dan in 1918 en 1919, maar reeds de eerste winter
maanden toonden een flinken achteruitgang. Wat
betreft, verminderen de der regering ter héschikking
staandehoeveelheden elke maand.
„Het is de grootste féut te meenen, dat de ophef
fing der blokkade of de sluiting van den vrede de cri
sis van onze grondstoffenvoorziening iln eenigerlei op"
zicht zou kunnen verzachten. Integendeel, de ophef
fing van de blokkade en de vredessluiting zouden,
als het zoover komt, een verhoogde behoefte aan
grondstoffen beteekenen, daar dit de eenige pro
ducten zijn die jRusland aan Europa kan leveren in
ruil toot «nd»re waren,
„Brandstoffen": tot dusver b het ons niet gelukt
eenig succes te behalen. Het minimumprogram voor
de voorziening van de belangrijkste bedrijven van
Moskou niet brandstoffen hebben we bij gebrek aan
transportmiddelen niet kunnen uitvoeren, Zelfs het
kolengebied, dat steeds in oinze macht was, dat ten
zuiden van Moskou, heeft ons niet gegevan wat het
verplicht was. Do productie bleef laag, zooals in het
vorige iaar. Zij bereikte nauwelijks een hoevcelhéid
van 480.000 ton. Onder hot Tsarisme bleken de arab
tenoren van den Tsaar tijdens den imperialistische^
oorlog in staat de kolenproductie in dit gebied be
langrijk te vermeerderen, Als hot den Tsaar en zijn
ambtenaren gelukte, de productie in het belang van
een "klein troepje edellieden (en kapitalistén zoo té
verhoogen, dan moet ook de arbeiders- en boeren*
regeering met behulp van arbeidsplicht en staats-
dwang in het belang van alle arbeiders en boeren
van Rusland den toestand in het Moskousche kolen
bokken verbeteren en de productie verdubbelén, of
verdrievoudigen.
De toestand van de industrie: Men kan thans zeg
gen, dat vrijwel de geheele industrie in handen van
den staat en de sovjetorganen is overgegaan en dat
de industrie van particuliere eigenaars en fabrikanten
is vernietigd. Van deze ondernemingen is ten hoogste
de helft inbedrijf. Alle overige zijn gesloten cn
staan stil. f
Voortdurend hebben we te kampen met het. ge
hrelc aan geschoolde arbeiders. Vele ondernemingj/j|a,
die wel over grondstoffen en brandstoffen beschikkdn
kunnen we niet in bedrijf houden wegelns het ont
broken van geschikte arbeidskrachten. De genationa
liseerde ondernemingen zijn do grootste van alle cin
van deze zijn er 700 ongeveer stop gezet. Aan grond
stoffen voor de metallurgische industrie beschikken
we over minder dan een vierde, van wat ter instand
houding van onze industrie absoluut noodzakelijk is.
En dat dan nog alleen nu we over de bedrijven in
den Qeral beschikken. Tot «dusver waren in Sovjet"
Rusland alle hoogovens gedoofd; geen enkel poed
metaal werd geproduceerd en wij leefden slechts van
de voorraden, dien we nog vonden in opslagplaatsen
en fabrieken. De textielindustrie die volkomen gena
tionaliseerd is, was wegens gebrek aan grondstoffen,
tot stilliggen veroordeeld. De producten van deze in
dustrie waren in 1919 slechts het tiende deel van
de normale productie. Van de totaal 7 millioen spin
dels. waren slechts 7 proc, in bedrijf; van de 164.000
macnines slechts 11 proc.
„De olgemeene toestand". Het cijfer van hoogstens
30 proc. der normale productie geldt voor alle be
langrijke takken van industrie. Wat betreft de voor.
ziening der bevolking met levensbehoeften. ,Qn wat
betreft de landbouwproductie heeft Rusland 6leoht»
de beschikking over een derde van hetgeen vroégér
beschikbaar ,was. We teren op de oude voorraden,
leven van hetgeen uit het vroegere tijdvak is achter
gebleven. Deze voorraden eohter loopen ton éindó
en wij naderen eiken dag meer een volkomen crisis."
De „Koln. Ztg." eindigt haar mededeelingen met
de aanhaling van de volgende woorden van Trotóky-j
„Onze toestand is zoo alsof men aan een groot ge
bouw het fundament heeft ontnomen. Ons gebouw
is van boven tot beneden geschokt en een doe}
is reeds ingestort. Men moet zich slechts verwonderen
dat nog 2(1 a 30 proc. in het leven is gebleven."
DE TOESTAND IN HET RUHRGEBIER.
Uit Berlijn, 28 April. De parlementaire commissie
cdhstateert, dat de toestand in bet Rnuhngebied nog
steeds onbevredigend is. Iin enkele steden is de ter
roristische pressie op de bevolking nog sterk.
De veiligheid zal dloor een sterke troepenmacht
der veiligheidspolitie worden (gewaarborgd.
DEPOTS:
te Schïgen A. TUIN, Hougzijde C 13*
Barsingerhorn.C. PRINS.
Winkel D. MUL.
Kolhorn C.EKIKS.
Anna Paulowna Wed. P. BAAS.
Nieuwe Niedorp A. DE GROOT.
Alkmaar GEZ. KAAN. Langestraat.
Dirkshorp P. WINK.
St. Maarten L. DE PEE.
Wreringen C. SLIKKER.
Keinsmerbrug (gem. Ziipe) C. DE GRAAF.
't Zand G. ZOMERDIJK.
Beleefd aanbevelend,
Zomer-
zelfs de donkerste, -erdwijinen B
door een. pot SPRU'OL*
CBij alle goede Drogisten.
Tok en mesluw
Kalveren en Biggen
met
't Is weder verkrijbaar bij
5CHAGE1BRUG.
uilsluileudmel
..Manjefiek" i! de naam.
Magnifiek is de glans.
■VAL0M VERKRIG0AAR.-W
Fabrik4te:
Boomkweeker - Bloemist,
heeft voorradig alle soorten
Beleefd aanbevelend voor het
opvullen van bakjes en bloemen
manden. Tevens verkrijgbaar allerlei
soorten luxe potjes.
onovertrofien krachlvoe-
ding voor
Paarden,
Runderen,
Varkens.
Prijs thans:
per pak van pond 40 cent.
»i t# tt 10 i, 35 tt P- P-
een krochlio bloedzuiverend voe-
dinoszoul,
Per pak van 1 pond 1 gulden,
10 90 cent p. pond.
of i.g. likrout, is thans weer ge
regeld leverbaar. Prijs
CENTRAAL DROGIST
H00GZIJDE E 16 - SCHAGEN.
Alle Assurantiën.
L. F. TH. KOELMAN, Assura
deur, te Alkmaar, Spoorstraat 68.
Donderdagsmorgens te Schagen,
Noordhollandsch Koffiehuis
(L. Zwaag).
Schagen
Wegens verplaatsing der raak
naar de MOLENSTRAAT wen-
'.chen wij op te ruimen alle aan-
werige Goederen betreffende het
tegen de uiterste pcijzen.
Profiteert van deze gelegenheid.
Beleefd aanbevelend,
Kleermakerij INoord, Schagen
Zondags niet gesloten.
Verzekerl. Uw geldswaar
den en efieclen enz. legen
inbraak en diefstal.
im Assurantiën
Schagen.
Rijtuigen, Anna Paulowna.
Steeds voorradig:
Nieuwste modellen.
Uiterst splide afwerking.
Scherp concurreerend.
Voor 't Snijden van Hengsten,
Klophengsten, Navelbreuken enz.
welke tegen castratie kunnen wor
den verzekerd, beveelt zich be
leefd aan
Veesnijder, SEHGEN N.H.
N.B. Klapbangatea billik Urtol.
Vanaf 2 Mei zal mijn kantoor
tijdelijk, verplaatst worden naar
ALKMAAR. Kabeljouwstraat no. 5.
Opgaven voor directe kleine
aan mijn werkplaats van 7'/»—12
en van 1— 5'/,. Na dien bijmijn
Meesterknecht, den heerR. JBOER-
SEN, Laan, Schagen.
Voor Architectuur en groote
timmerwerken aan mijn tijdelijk
adres te Alkmaar.
J. R, VLAMING,
ARCHITECT en AANNEMER.
TE KOOP:
een goed beklante
in een welvarende gemeente in
den omtrek van Schagen. Te be
vragen no. 215, bureau v. d. blad.
UIT DE HAND TE KOOP:
waarvan één ingericht kan wor
den voor winkelhuis, staande aan
de Kleine Sluis. Te bevragen bji
J. SCHILDERMAN.
TE KOOP:
Te bevragen bij Wed. P. RAM
PEN, Burgervlotbrug.
bij J. KOOLE, Breezand (N.-H.)