Alftmttt Niens-
MiirttMit- iHÉimllil
DE IVITEIUINCI.E POLITIEK.
1830. Beslfi zware PruimtctbakvanJ.R.Keuss
Zaterdag 22 JVIei 1920.
63ste Jaarqanq. No. 6622.
UlTGtVtKS: TRAPM/vN CO., SCHAGEN.
EERSTE BLAD.
Tweede Kamer.
Öirmenianclsch Nieuws.
Ingezonden Stukken.
Dit blad verschijnt viermaal per week Dinsday. Woensdag. Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m.8 uur worden Advertentien
zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTCHEQUE en OIRODIENST 23330. INT. TELEF. no. 20.
Prijs per 3 maanden f 1,56. Losse nummers 6 cent. AD VERTEN
TIËN van 1 tot 5 regels f 0.80, iedere regel meer 15 ct. (bewijsno
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte-berekend
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN.
Misschien is de allerbelangrijkste gebeurtenis van
deze week'het ontslag door Poincaré genomen als
president van de commissie voor schadeherstel.
Niet omdat hij heengaat. Voor hem een ander.
Maar om de redenen, die hem tot zijn ontslag-aan
vrage hebben geleid. Hij de^elt ze mede in zijn brief
aan den Oppersten Raad: het feit, dat de regeerings-
hoofden.vun Frankrijk en Engeland onlangs in
Ilythe allerlei belangrijke beslissingen hebben ge
nomen die betrekking hebben op de allermoeilijkste
vraagstukken, wier oplossing de taak van commis
sie voor Schadeherstel was, heeft tengevolge, dat
er voor die commissie zoo weinig gewichtigs te ver
richten overblijft, dat ik niet geloof in de toekomst
als hoofd der commissie nog iets belangrijks tot
stand te zullen kunnen brengen.
Nu kunnen .er twee motieven zijn, die elk op
zichzelf voldoende aanleiding zijn tot het schrijven
van deze brief. Poincaré kan zich mogelijk niet
vereenigen met 'de beslissingen in Hythe gevallen,
Of hij is ontsticht over hét feit, dat Millerand—
l.lovd George in de rechten zijner commissie zijn
getreden.
Het eene is al even teekenend voor den toestand
als het ander.
Dat Poincaré niet accoord gaat en als Franschman
moeilijk accoord kAn gaan mol eem schadevergoeding,
dio voor Frankrijk 66 milliajrd zou beteekenein. spreekt
bijna, van zelf voor iedereen., tlio weet hoe hoog ge
spannen de Fransche verwachtingen warein. De Bocine
zou alles bel alenhet herstel van het verwoeste Noor
den-, de oorlogs uitga ven, de pensioenen aan weduwen
wcczon en verminkten. Hoe hoog de raming van dit
bedrag docr de Franschen is. gesteld, doet er weinig
toe, omdat ieder „deskundige" met een Binder en
steeds hoogcr cijfer aankwam. In elk geval ia 66 mil-
lioen heel wat minder dan waarop men had gere
kend. En Poincaré weet natuurlijk dat zelfs dit be
drag vols lorkl niet definitief is. Het is een gooi naar
wat Duitschland. zal kunnen betalen, zooals wij reeds
vroeger uiloen. hebben gezet, en. de vaststélling van
hel werkelijke cijfer, de periode voor do afbetaling én
alles wat daarmede verband houdt, hangt nog steeds
in de lucht, Het 'kan meet., het kam tegenvallen. Verf
moedelijlc valt het tegen en zal van een afbetaling
in 33 jaar zéér weinig komen. Het is op dien grond
te begrijpen, dat Poincaré zich boos maakt.
Doch dit zou geen reden wezen om als voor
zitter der commissie van schadeherstel af te tredein.
Immers volgci^s den tekst *ier overeenkomst heeft
deze commissie bijna ongelimiteerde rechten. 'Zn is de
eenige, die kan beslissen en besluiten en wiér dé-
cret'en bindende kracht hebben.
Allo andere commissies staan in meerdere of min"
deru mate onder den Volkenbond, die het recht, hééft
hare beslissingen te herzien, of te wijzigen. Alleen
die voor schade.herstel is practisch souvéreifi, al moef
ten hare besluiten dan ook met nigenneene stemméh
worden genomen. Ontegenzeggelijk is dit laatste een
hindernis voor hare goede werking, maar vermoedelijk
heeft degene, die deze bepaling iii het Statuut dér
Commissie deed opnemen, zijn goede redenen érvoor
v jj ijien reeds toen be-
L ka ra kier de ineesl
...verzoenlijkein toon zou"
den la t on hooren, dat het noodig was haar besluiten
krachteloos te maken door den eensteinmigheidscdsch
te stellen. Waar de besluiten der oommissie do sanctie
van den Bond niet behoefden,werd door het insmok-
kelen .van dit postulaat eein beperking ingevoerd tegen
al te groot machtsmisbruik. Een regeling, die aoet
donken aam do onvolprezen gelijkluidende bepaling
in de Unie van Utrecht, die ook zoo veel heeft gedaan
om het afwerken der zaken in onze Republiek tegen
te hooiden. I
Intusschen bezat de commissie voor schadeherstel
oen zeer uitgebreide macht niet oen opdracht daaraan
Door het protest van Poincaré is de aandacht hier
op gevestigd. Misschien zal ipen er thans toe kunnen
overgaan ook hare beslissingen aan het veto van den
Bondsraad te "onderwerpen en dan tevens de eensténr
migheidsbepaling te schrappen. Dan zal het mogelijk
zim tot een reëele oplossing der verschillende moei
lijkheden te geraken en zal het misschien ook doen4
lijk blijken van pen hersteld Duitsch yolk, de scha der*
vergooding te verkrijgen, waarop de aangevallen landen
wol rocht hebben, doch die zij niet. kunnen verwach
ten te ontvangen van een land, dat in zulke miserabele
omstandigheden verkeert als thans het Duitsche Rijk.
Zoo zal Toincaré's heengaan voor alle belanghel>i
bonden misschien nog een verborgen zegen blijken
te am
De zitting begoi) met te praten over het voorstel
der Commissie van Voorbereiding betreffende het
ontwerp tot verruiming vaal' het belastinggebied der
i gemeenten.
Deze commissie wenschte uitstel van openbare be-
handeling, omdat nieuw overleg met de regeering
i gewenscht was. Niemand had blijkens de debatten
I bezwaar tegen uitstel, maar er werd geen malsche
critiek uitgeoefend op minister Da Vries, den minis
ter van Financiën.
De heer Marchant vroeg den minister van Bin-
nenlandsche Zaken of deze de leiding van deze zaak
maar weer in handen wilde nemen, want luidde
j blijkbaar de onuitgesproken meening, die van mi
nister De Vries deugt niet.
De partijgenoot van minister De Vries, de heer
Rutgers, was hierover zeer verontwaardigd, terwijl
minister Ruys alleen meedeelde, dat hij reeds giste-
j ren aan het overleg had deelgenomen, dat hij het
de volgende week weer zou doen en dat het thans
alleen ging om een regeling van de werkzaamheden
der Knmer, waarin hij zich niet wilde mengen.
Het slot van het liedje was dat besloten werd het
ontwerp-Gemeentebelastingen in behandeling te ne
men als de heele (Lager Onderwijswet achter den
rug was. v
Toen ging de Kamer verder met de Lager Onder
wijswet en werd eerst verworpen een amendement-
Hutgers, dat beoogde, de garantie door bijzondere
scholen ook in anderen vorm dan in dien van een
wezen moest. Wij vragen ons zelf dan ook menig
maal af: Hoe zal het a.s. winter gaan, en dan kun
nen wij er geen ander antwoord voor vinden dan dit:
Als de boeren en bouwers geen heel.goed jaar ma
ken, laten ze a.s. winter niets verdienen en zal het
nog slechter gaan om werk te vilden. Dan zal er
bij Kérk- en Armbesturen aangeklopt moeten wor
den om ondersteuning. Maar dat is voor een flink
arbeider, die werken wil, bijna niet te doen. Dat
doet men niet, voor dat de nood op het hoogst is.
•Daarom vakgenooten, zoplang niet gewacht, maar
sluit u aan bij ons, dan zijt gij tevens tegen werke
loosheid verzekerd. Dan is het niet noodig om aan
te kloppen bij Kerk- en Armbestuur om ondersteu
ning. Dan gaat gij niet met een bezwaard gemoed
om een gift.'Dan zorgt gij voor u zelf, door weke
lijks uw werkloozencontrd'butie te betalen. Dan kunt
gij door tusschenkomst van uw bond en rijk en ge
meente, uw uitkeering bij uw afdeelingspenning-
meester vandaan halen.
Zij, die zich voor 1 Juni aanmelden, kunnen met
1 December a.s. bij werkeloosheid reeds uitkeering
uit de kas ontvangen.
Wenscht gij er meer van te weten, vervoeg u dan
bij één der bestuursleden der afdeelinig, die zullen
u graag alle voorlichting geven.
'In het belang der arbeiders meenden we goed te
doen door deze regels te plaatsen, en bij ernstig na
denken zullen alle arbeiders toch tot de conclusie
moeten komen, dat ook zij bij elkander hooren, en
elkander te steunen zooveel als in hun vermogen is.
En hiermede nogmaals dankende voor de toege
stane ruimte.
Hoogachtend,
Het Bestuur der Afd. 'Harenkarspel van
den Ned. iBond van Arbeiders het Land-,
Tuin- en Zuivelbedrijf.
eonige amendementen op
waarvan er echter een paar een van den heer
Hutgers om het mogelijk te maken dat bijzondere
scholen een hooger schoolgeld heffen dan openbare
en een van den heer Lohman om dit geheel vrij te
laten, werden verschoven naar Art. 93. 'Een ander
amendement van den hoer Rutgers echter, dat be
doelde, den eisch* van overleg met de onderwijsin-
SCHAGKRBRUG.
Donderdagmiddag had alhier een ernstig ongeluk
plaats, dat in zijn gevolgen, best afliep.
De heer v. G. uit Schagen komt per motorfiets
van de brug te Schagerbrug en gaat naar beneden
in de richting Schagen, zijn signaal gevend voor een
van Schagen komend rijtuig van den heer R en
dus rechts houdend.
De bestuurder van paard en rijtuig baalt op den
hoek van liet café aldaar zijn paard links af, om in
de richting St. «Maartensbrug te gaan, met het
noodlottig gevolg dat de motorwielrijder, die door de
muur niet verder kon uitwijken, met paard en rij
tuig in botsing komt.
De berijder werd van zijn motor geworpen en lag
onder liet paard, en voor het oogenblik was het
voor de toeschouwers een angstig gezicht.
evenredig. Zij was het belangrijkste lichaam in geheel
Europa geworden en die macht had zij zóó ongemerkt,
zóó als het ware bi] overrompeling gekregen, dal
zelfs Wilson bi] zijn terugkeer in Washington een
zi]ner argumenten voor den Volkenbond er juist in
zocht, dat de Raad van den Bond toezicht had uit
te oefenen op. de daden aller commissies, hetgeén,
zooals gezegd, juist ten aanzien van deze niet het
geval was.
Thans is het geval zoo, dat die commissie van schade
herstel svel souverein is en ,,paramou!nt" blijft, doch,
dat de beieren Millerand en Lioyd George (en in San
Remo ook Nilti) belangrijk© strooptochten hebben on
dernomen op haar jachtterrien.
Ten aanzien van kwesties die- ook gezeggelijk tot
hare competentie behooren, liebbeh de eérsté ministère
zi] het voorloopigebeslissingen genomen, die feir
tehjk de commissie voor een fait accompli stellen.
De chefs der regeeringen hebben in gewichtigé vra~
gen een beslissing genomen, die .voor het hoofd der
betreffende commissie ad hoe de zaken régelt.
Natuurlijk is het dit gebeuren, dat Poincaré zijn
ontslag_aanvrage in de pen gaf, iets wahrover men
zich nauwelijks kan verwonderen, speciaal wanneer
men in het oog boudt, dat die (voorloopige) beslis-*
8ingen recht tegen Frankrijk's yvenschen en1 finanea-
eele belangen ingaan. 1
Althans wanneer die besluiten zoo zijn als zij in
die Fransch© pers worden voorgesteld.
De vraag is thans in hoeverre het protest van Poin
caré invloed zal hebben.
Vermoedelijk niet veel.
En wij aarzelen niet dit gelukkig te noemen.
Een dergelijke onbeperkte volmacht aan een lichaam,
dat rechter en schuldeisCher tevens is, kan niet an
ders dan tot onrechtvaardigheden leiden. De eenige
hinderpaal voor de ergste willekeur was de bepaling
der benstemmigheid en uitteraard moet die feidénp
tot marchandeeren. Heden, zal Jan iets toegeven, om
morgen van Piet oen concessie te krijgen. Een revisié
van dezen toestand was dus noodzakelijk. Doch die
verandering v;as niet teverkrijgen, zoolang de cour4
missie onveranderd Bleef bestaan.
spectie over benoemingen van bijzondere onderwij
zers te doen vervallen, kwam thans wel in behande
ling. Dat vond bestrijding bij de heeren Van Wijn
bergen, Schokking en den minister, die meende dat
men ook hier, dus wat de lasten betrof, het bijzon
der onderwijs met het openbare moest gelijk stellen.
De heeren Otto en Ossendorp kwamen met amen
dementen die wildon vaststellen dat onderwijzers
aan bijzondere scholen geen toelagen mogen genie
ten boven de wettelijke salarissen. De heer Ossen-
dorp beoogde zelfs alle particuliere fondsen, ook
voor andere schooldoeleinden dan salarieering te
fnuiken.
De heeren Van der Molen en Schokking bestreden
deze amendementen, terwijl de minister weer wil
de de beslissing aan de Kamer te zullen overlaten,
ofschoon hij reeds zelf een wijziging in den geest van
het amendement-Otto had ontworpen, maar dat hij
het amendement beter vond, zoodat hij het zou heb
ben overgenomen, indien er geen verzet tegen ge
komen was uit de Kamer. Hij deed dit thans niet,
maar wees er toch op, dat het middel van hoogere
bezoldiging een bijzonder hatelijk concurrentiemid
del kan zijn ën dat vooral de neutrale bijzondere
scholen bet zouden aangrijpen om de' beste leer
krachten aan de openbare school te onttrekken.
In de Avondvergadering kwamen de N hierboven
reeds genoemde maar verschoven amendementen
der heeren Rutgers en Lobman bij Art. 93. Het
amiexLdementHRiu'tgers zinde den minister niet en met
dat van den heer Lobman, was hij bereid-bij wijze
van compromis één zinsnede over te nemen, volgens
welke de bijzondere schoolbesturen aansprakelijk
zijn voor de schoolgeldheffing, doch hij handhaafde
het pariteitsbeginsel, gelijk schoolgeld op gelijke
scholen.
Daarna volgde een amendement Ossendorp, dat
door den minister werd overgenomen, dat bedoelde,
gedurende de eerste zes leerjaren alleen het gods-
dienstpnderwijs als extra-vak toe te laten, benevens
een ander amendement van denzelfden afgevaardigd
de, dat voor de bijzondere school dezelfde straffen
voor onderwijzers vaststelde als de openbare.
Gestemd kon er natuurlijk' niet meer worden»
Dirkshorn, 20 Mei 1920.
Mijnheer de Redacteur,
Gaarna zagen wij onderstaande regelen in uw veel
gelezen blad opgenomen. Bij voorbaat onzen dank.
Door den Raad onzer gemeente is de laatste we
ken werk verschaft, door de algemeene begraaf
plaats te laten vergrooten. Daar werkten ongeveer
twintig werkelooze arbeiders aan. Nu dat werk ge->
daan is, moeten al die arbeiders weer ander werk
zoeken. Dat gaat tegenwoordig niet zoo gemakke
lijk. Vraagt men om werk, dan is het steeds het
zelfde antwoord: Ik heb geen werk voor u, ik heb
arbeiders genoeg. Dat ds nu, nu er toch volop werk
'Wonder wel liep alles nog best'af, met een
defecte motorfiets, gebroken slokken en zeer ver
schrikte motorberijder, wagenbestuurder, onz.
Dit ongeval geeft weer het duidelijk bewijs, dat
ook door bestuurders van paarden en rijtuigen meer
de regelen van den weg in acht moeten worden ge
nomen. Waar de berijder van paard en rijtuig den
1 oek om moest, was het zijn plicht geweest, na ont
vangen signaal, de motorrijder die rechtuit moest,
ben voorrang te geven. Em eenige aanwijzing van
zijn kant in welke richting men wenschte te gaan,
was toch zeker evenmin overbodige voorzichtigheid,
geweest.
Wij erkennen gaarne de groote last en onaange
naamheden die vele auto- en motorrijders velen be
zorgen, maar het is heusch zeer gewenscht dat ook
van den kant van de rijtuigbestuurders meer aan
dacht wordt «gewijd aan de veiligheid van het ver
keer, waartegenover ook zij plichten en regelen
hebben in acht te nemen.
ST. PANCRAS.
Donderdag j.1. zou 't huwelijk van dm jongs ten
zoon van .den heer P. Volkers alhier voltrokken wor
den. doch naar 't er voorstond buiten tegenwoordig4
beia van dm vader, daar deze door langdurige on
gesteldheid onmogelijk ten raadhuize kon verschijnen.
Goede raad was duur, en dezen wist de heer J. v.
Kampen, kantoorhouder 'alhier, te verschaffen. Spoer
«dig werd er een telefonische verbinding tusschen 't
woonhuis m de trouwzaal aangelegd, waardoor de
vader, als ware hij zelf tegenwoordig, de geheel©
plechtigheid kon bijwonen.
DE FINANCIEELS NOOD DER GROOTE GE
MEENTEN.
Dinsdag zijn in het gebouw der Tweede Kamer
samen gekomen vertegenwoordigers van verschillende
Kamerfracties, ook van de rechterzijde, en de heerén
mr. J. P. Fockema Andreae, burgemeester van
Utrecht; mr. S. J. L van. Aal-ten, wethouder van fi
nanciën. te Rotterdam* mr. M. Slinflerberg, wethouder
voor de financiën te Haarlem* F. M. Wibaut, wethou"
der voor financiën te Amsterdammr. dr. J. H P.
van der Grinten, gemeentesecretaris van Nijmegen;
P. J. de Kanter, wethouder voor financiën te Dor
drecht, 'en mr. A. Jonker, directeur-secretaris dier
Vereeniging van Nederlandsche gemeenten.
Op deze conferentie met de fraetie-vejrtegénwooit
digers is Woensdagochtend een bijeenkomst, van die
zeven vertegenwoordigers der gemeentébésturén mét
de commissie van voorbereiding voor het desbetreF
fend wetsontwerp gevolgd. Uit deze laatste bespre
king kan worden meegedeeld, dat namens de com
missie van voorbereding is Verklaard, dat at met
den minister van financiën bader overleg zal ple
gen, omtrent bog aan te brengen wijzigingen in net
jvetsontwerp.' v.
De beraadslaging met de verschillende fractie^er"
tegenwoordigere gaf aan de deputatie uit de gemeen
tebesturen den indruk, dat deze politici volkomen
overtuigd waren van de onhoudbare .positie der ge
meenten. Uiteraard' koinden echter noch door de frao-
üe.vertegenwaordigers, noch door da leden der comr
missie van voorbereiding bepaalde toezeggingen wor
den gedaan. Hdbld.
VALSCHE BANKBILJETTEN.
Er zijn valsche bankbiljetten van f 25 in omloop,
welke waarschijnlijk uit Duitschland zijb ingevoerd, ze
zijn verschillend genummerd; de kleur is gewoon"
lijk wat donkerder dan bij de echte büjetu
ze zijn vni gemakkelijk ter herkennen aan den l
ten druk, waardoor de figuren onduidelijk zijn en
aanwezig, maar de letters zijn vlak en scherp afge-
leakend.
tn- verband met het bovenstaande meldt het HdbJ.
dat dezer dagen een Duitscher iin de Bijenkorf te Am
sterdam een bankbiljet vain 125 in bétaling gaf. Dit
biljet bleek valsch te zijn en het is bil de politie ge
deponeerd. De Duitscher, die in verband met dit feit
werd ondervraagd, zeide, nog 18 van zulke biljetten
bil *ich te hebbea Hij had er 20 gehad, en één er van
in Zevenaar in betaling gegeven.
De Duitscher, di^ te Amsterdam dikwijls zaken doet
staat, te goeder naam bekend en er is dari ook geen ear
kei© grond om aan die goede 'Lrouw van de man te
twij leien.
Hil verklaard© bij ëen bankinstelling in Dusseldorp
Nederlandsch geld te hebben gekocht voor een zekér
bedrag aan marken. Hij ontving 20 bankbiljetten vao
f 25 en ging daarmee «naar Amsterdam. Daar bleken,
zooals gezegd, de biljetten valsch te zijn. I>e Duitscher
deelde verder mee, dat de 20 biljetten warén génomén
van een grootem stapel Vermoedelijk heeft de bank
instelling dus nog meer van die waardeloos© papieren
en het is waarschijnlijk, dat er reeds meer dan de
thans in beslag getnomenen hun weg 'naar ons land
hebben gevonden.
Het Polized Prasidium in Dusseldorp is met de anl"
dekking in ketnnis gesteld door die Amsterdamsche
politie en de zaak zal nu verder door de Duitsche
politie-ambtenaren moeten worden uitgezocht.
ZUIDERZEEWERKEN.
Het maandblad betreffende de Zuidieraeewerkétu, na
5 (Mei) bevat mededeelingen over: personeéi, vaar
tuigen, grondboringen, stroommetingen en beteugeling
van het Amsteldiep.
De op de werf der Arnhemsche Stoomsleephelling}
Maatschappij aan de tot opncmkigsvaartuig bestemde
sleepboot Poolster", voor rekening van. den ver
huurder uitgevoerde bestellingen kwamen gcreéd.
Tijdens de uitvoering vain deze herstellingen werden
op dezelfde werf voor rijksrekening nog verschillende
werkzaamheden aan machines, enz, uitgevoerd en
werd d©-boot geverfd en v. urzien vain een dekhui en
andere inrichtingen ten behoeve van het opiuemingr
perso«neel. De kosten ,van deze werkzaamheden hé"
droegen ruim f 16.000, zoodal het vaartuig, ^ooais het
thans in gebruik is genomen, rniet inbegrip van de
koopsom en van de kosten van de in 1919 voor rijks*
rekening aangebrachte veranderingen, ia het geheél
komt te staan op f 70.000.
Ten behoeve van het toezicht op de grondboringen
is nog een motorvaartuig, genaamd Bernard II, in
huur -genomen, met de bedoeling, dit, als het goed
blijkt te voldoen, tegen een vooraf overeengekomen,
bedrag voor het rijk aan te koopen.
Mei de boringen op het Muiderzand is voortgegaan;
in het geheel zfn aldaar 18 boringen verricht.
Op 26 April is vanwege de staatscommissie in zake
hooge waterstanden in verband met de afsluiting van
dc Zuiderzee een begin gemaakt mat het vérnchtéin
van stroommetingen in de Zuiderzee, ongeveer ter
plaatse van de ontworpen afsluiting, ter voortzetting
van de metingen, welke in den zomer van het vorige
jaar in de .Noordelijke geulen van de Waddenzee
werden verricht.
De bcsledingsstukken voor een beteugeling van het
Amsteldiep zijn ingezonden en goedgekeurd: de aan"
besteding van dit wek is bepaald op 2 Juni.
De raming van het geheele werk bedraagt f700.000.
Met het storten in de geulen van het Amsteldiep, mag
met het oog op de belangen van de vis scherm niet
begonnen worden vóór Juli 1920 en het zinkwerk
moet uiterlijk 30 October van dit jaar worden op
geleverd.
De met het oog op bovengenoemd werk iin aanbouw
zijnde los_ en laaosteiger aan die Zuidwestpunt van
Wielingen kwam, op het leggen van den ondervloez
en liet afwerken van enkele doelen na, gérééd.
Met de Nederlandsche Bazalt-Maatschappu tc
Zaandam is* onder medewerking van de betrokken
Duitsche grafeigenaren een overeenkomst géslotén
voor de levering van 'nog 20.000 scheepston zink- en
stortsteen: het vervoeren, lossen en opslaan van deze
steen zal geschieden volgens de reeds met dé firma
Gebr. van Uden Xe Rotterdam daaromtrent gesloten
overeenkomst.
VOSSEN OP DE VELüWE.
De 'boschwacihter-jachtopziener M. Hola van «Hat
Leesten" onder Hoenderloo heeft twee vossen, een
rekel en een moervos, levend gevanigen.
EEN MOOIE GIFT.
De heer en mevrouw Johs. ten Catekortenlbout van
den Sluys te Almelo schonken aan de arbeiders der
firma H. ten 'Cate Han. en Co. aldaar een stamka
pitaal van f 50.000 voor een fonds tot verpleging van
tuberoulose-patiënten.
SCHADE DOOR NACHTVORSTEN.
•Uit Wijk bij Duurstede, 19 Mei. Thans blijkt
duidelijk wat een schade de nachtvorsten hebben
aangericht aan «het fruit. De meeste kersen hebben
in sommige boomgaarden, zooveel van de vorst ge
leden, dat ze bruin worden, om «ten slotte af te val
len. Ook de kruisbessen zijn niet gespaard geble
ven, w«ant de meeste vruchtjes vallen af. Men vreest
dat het gewas verre van middelmatig zal zijn. Van
handel wordt nog, zeer weinig vernomen»
AUTO-ONGELUK.
Uit Kampen, 20 Mei. Gisteravond wilde een
vrachtauto van de melkfabriek van de firma va*
Heel, dicht bij Hattem een boerenwagen passeeren,
die aan den kant van den weg stond. Het j)aard
werd -schichtig en liep achteruit, tengevolge waar
van de wagen tegen den voorkant van den auto
werd gedrukt, de auto zijwaarts uitschoot en met
wagen, paard en voerman in de sloot terecht kwam.
Van den voerman werd het hoofd tusscphen denj
auto en den wal van de sloot verpletterd, zoodat ds
dood onmiddellijk intrad. De inzittenden van ds*
auto bekwamen geen letsel. Ook het paard we®d
gered.