Hout!) Hiems- Mmitiiic- laillmmllii. Anna Paulownapolder. Spoürweijverbindiugen tussctieiiden afsluitdijk door de Zuiderzee en het bestaande Spoorwegnet. Dinsdaq 29 Juni 1920. 63*^ Jf>»rq0no. No. 6642. IJllGtVcKS: TKAJ»mAN Cü., SCKAGEN. Ingezonden Stukken. Binnenlandsch Nieuws. SC HA Dit blad verschijnt viertoaal per week Pinsday, Wuensday, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m. 8 uur worden Advertenti^n zooveel mogelijk in. het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTCHEQUE en GIRODIENST 23330. INT. TELEF. no. 20. Prijs per 3 maanden f 1.55. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN TIËN van 1 tot 5 regels f l.l'O, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend Vergadering van Dijkgraaf, Heemraden en Hoofdinge landen van bovengenoemden polder, op Zaterdag 26 Juni 1020, des morgens 10 uur. Aiwczig de hepr»J. Blaauboer, Heemraad en de heeren Nannis cn Stammes, Hoofdingelanden. Voorzitter dc beer G. Wijdenes Spaans, dijkgraaf, set i claris de heer J. K. Kaan. Nn opening volgt lezing der notulen, die na een enkele wijziging worden goedgekeurd. Dc hccrcn Nannis en Stammes komen inmiddels ter vergadering. Voorzitter deelt mede, dat volgende week de aanbe steding van den betonnen duiker in den Meerweg zal plaa'.s hebben; dat aanbesteding heelt plaats gehad van onderhoudswerken enz. (Reeds in dit blad meegedeeld). De verhuring van het grasgewas heeft tot resultaat gehad, dat de le snee heelt opgebracht f'2835, ter wijl dc raming voor le en 2c snee tezamen was f 2700. De jaarwcddcrcgeling heeft ter visie gelegen, geéh bezwaren zijn ingebracht, zoodat de regeling ter goed keuring is opgezonden naar Ged. Staten. Ged. Staten hebben goedgekeurd het besluit - tothet aangaan van een kasgeldleeiiing. Deze modedeeiingen worden voor kennisgeving aan genomen. f Dc geloofsbrievon van de herkozen Hoofdingelanden, do heeren Nannis en Visscher, ziin nagezien door de heeren Bos, de Graal en C. D. Rezelman. Bij monde van den heer Bos wordt tot toelating geadviseerd. Al dus wordt' besloten. Voorzitter feliciteert de heeren Nannis en Visscher met hunne, herbenoeming en zegt, dat we ons voor een verdere uangenamec samenwerking beleefd aanbe velen, terwijl wc natuurlijk wederkeerig bereid zijn mo de tc werken» tot een aangename samenwerking. Volgt, benoeming van oen penningmeester, wegons pe riodieke aftreding van den hoer A. J. de Jongh. De voordracht luidt'. 1. A J. dc Jongh, 2. J/ Kz. Kaan, 3. C.- Tijsen. De hoor De Jongh wordt benoemd' mot algemeenc stemmen Het doet voorzitter genoegen, dat do hoor Do Jongh nlot zijn groote Ijver en toewijding opnieuw is bcnocnul cn dat do vergadering op deteo wijze haarwil heeil kenbaar gemaakt om den neer De Jongh te behouden. liet Dag. Bestuur stelt voor,, to bepalen, dat het bureau van stemopneming voortaan Gelegenheid moei geven tot het inleveren van stembriefjesa. bij stem ming gedurende twee uren en b. bij herstemming ge durende één uur. Voorzitter zegt, dat het thans voor stemming bepaaio is o(p 3 uur, voor herstemming op 1 uur. Er is op gewezen, dat de menschen bi| herstemming zoo ko lossaal veel tijd van huis waren, toen is de stem ming een uur vervroegd, doch hot eigenaardige geval deea zich voor, dat de eerste anderhalf uur niemand kwam stemmen. Het Dag. Bestuur meende, daarom, dot do stemming voortaan wol kan worden gehouden van 9—11 uur, do horstemming zoo noodig van 12—-1 uur. Goedgevonden. Van den Raad van Toezicht op de spoorwegdiensten is in verband met do Zuiderzeewerken ingekomen een ontwerp voor spoorwegverbindingen tusscnon den af sluitdijk door de Zuiderzee en het bestaande spoorweg-, net. In de provincie Noordholland is daartoe gêdacht eene spoorlijn van het station Anna Paulowna naar Van Ewijcksluis, met een noordwaartsehe aftakking naar Breezand. Voorzitter zegt, dat naar aanleiding van dit schrij ven door het Dag. Bestuur wordt voorgesteld dat de Anna Paulownapolder zich bereid zal- verklaren eene overeenkomst aan te gaan, waarbij zal worden bepaald Alle te maken werken in voortdurend onderhoud bij den eigenaar van den spoorlijn. Hieronder zal be- hooren het jaarlijks doorhalen en ruimmakeia van alle duikers, welke in dit werk zujlen worden gelegd, of verlegd, of verlengd. Wanneer de waterstand in dat deel van den Anna Paulownapolder wordt verlaagd en daardoor die pol der zijn middelen tot afvoer van water verdiept of verlaagt, zal zooiets door den eigenaar van ^en lijn moeten worden gedaan op zijne kosten. Wat de wegen betreft, zal de beharding, nadat die wegen eenmaal in goeden staal zijn opgeleverd, i voor rekening van den Anna Paulownapolder zijn, doch het onderhoud der kluften ^(hellincen) is blijvend voor re kening van den eigenaar van ue lijn. De duik.er, liggende op enkele meters ten nbordoostcn van de spoorbrug over do .Molenvaart te verlengen in N.W. richting, gelijk aan de verbreeding van ac lijn en in aansluiting met den bcstaanden toestand. Alle duikers te maken van beton en niet van jjzcr. Blijkens het ontwerp door den Raad van Toezicht op do spoorwegdiensten ingezonden, zijn dc met dit werk in aanraking komende poldcrbelangen hierbij op dq volgende wgze behartigd: A Hoofdig n 1. Snijding met' do M o 1 o n va a r t en daarnaast ge legen wegen nabij het station Anna Paulowna. De be staande vaste brug over de Molenvaart moet voor vier sporen worden ingericht, en daartoe westwaarts wor den verbreed. De aansluiting met de vaart Wordt ver kregen, door in den zuidweslelijken oever eene uit graving tc maken, zooals thans aan den noordoostelij- 'ken oever aanwezig is. De zuidelijke weg moet tenge volge daarvan worden verlegd en zoowel als de noor delijke weg in aansluiting met het bestaande worden gebracht onder helling, zooals die thans aanwezig is, uat is met eene helling van ongeveer 1 tot 2 5. Het Dag. Bestuur stelt ten opzichte van dit punt voor de hellingen, hier bedoeld, te maken 1 tot 46, gelijk ook voor dc andere wordt voorgesteld. Het beloop dei kluften, in verband hiermede te wijzigen en alles aan sluitend te maken op de bestaande wegen. Do heer Smit vraagt, of nu niet van die brug een draaibrug kan worden gemaakt, ten gerieve van de scheepvaart. Voorzitter zegt, dal de spoorwegmaatschappij vroe ger toegestaan is, daar een vaste brug te leggen, onder voorwaarde dat als wij voor de scheepvaart onze brug gen verhoogen, ook zij die spoorbrug moet verhodgen. Dat is dus een contract en dat kan niet veranderen. 2. Snijding met de Kleisloot Tot instandhouding van ^ie watergemeenschap is ontworpen een ijzeren buis, wijd o.70 M., liggende met den onderkant op 2 M. N.AP.. Het Dagelijksch Bestuur zegtBuis van beton, wijdte is voldoende, doch de diepte te bepalen op 2.40 M., 'N.A.P., voor onderkant. 3. Smjding met den Kle-iweg. De kruin van den spoorweg komt ongeveer 80 c.M. boven dien van den Grijweg. Dé wederzijdsche opritten zijn ontworpen met hellingen van 1 tot 45. Het Dag. Bestuur heeft hier geen bemerkingen. 4. Snijding met de M e.e r s 1 o o t. Ontworpen is een Ijzeren buis, wijd 0.70 M., liggende met den onderkant op 1.50 M. N.A.P. Het Dag. Bestuur zegt: wijdte 0.80 M., onderkant, 2.30 M. N.A.P., in verband met gedane opmetingen. 5. Snijding met den Meerweg. Het hoogteverschil is ongeveer 1' !M. De wederzijdsche hellingen zijn 1—45. Gcene bemerkingen. 6 Snijding met do S t o o m s I o o t. Ontworpen !s een ijzeren buis, wijd 0.70 M., liggende met den on- terkant op 2.70 M. N.A.P. Het Dag. Bestuur wilwijdte 0.80 M. onderkant buis, 2.50 M. - N.A.P. 7. Snijding met den St oom weg. De ophooging is ongeveer 2.40 M. De wederzijdsche hellingen zijn 1—50 Benoorden den' weg is in, den spoorweg ontworpen èèn ijzeren buis., wgd 0.70 M., liggende met den on derkant op 2 M. N.A.P. Het Dag. Bestuur zegtonderkant op 2.90 M. N.A.P. 8. Snijding met den Balg weg. Hier is ontworpen eeu doorgang, wijd in den cfag 6 M. en hoog 3.80 M. Hét Dag. Bestuur wil de hoogte op 4 M. bepalen met het oog op de'hoogte van stoomdorschmachines. Voorzitter zegt. dut liet hier dus een viaduct wordt op de wijze als bij het station te Noordscharwoudo. 9. Snijding met het Balgkanaal. Hier is ont worpen een vaste brug; wijd 6 M.. liggende met onder kant ligger niet lager dan 1.30 Al, plus N.A.P. Het Dag. Bestuur stolt voor, hoogte .onderkant lig ger op 1.80 M. 4- N.A.P. te bepalen. B. Zijlijn. 10. Snijding mot den Middenweg cn Midden- vliet. De ophooging van den weg wordt ongeveer 60 cM., de wederzijdsche hellingen 1—45. Over de om te leggen vaart (in verband met den loop van de vaart) is eeu vaste brug ontworpen van 4 M. doorvaartwijdte en met onderkant ligger 0.80 M. N.A.P. Het Dag. Bestuur zegt: onderkant ligger brug 1.30 M. 4- NA.P. (gelijk aan Drie ^Bruggenl^ Een jaagpad van 1.50 M. breedte te maken, onmiddellijk langs de vaart op noordzijde van de .\Iiddenvlict. 11. Snijdingen met de Meer sloot. Voor elk dczei snijdingen is ontworpen een "ijzeren buis. wijd 0.70 M, ligge.nde met den onderkant op 1.50 M. N.A.P Het Dag. Bestuur stelt voorBuis tusschen be staande spoorlijn en Middenvliet wijd 0.70 M., diep 130 M. N.A.P. Buis tusschen Middenvliet en spooi- lijn naar Van Ewijcksluis, wijd 0.80 M., diep 2.30 M. Verder zegt hot Dag. Bestuur: Omtrent tc maken sloolcn langs de ontworpen spoorlijnen, welke in ver schillende waterstanden zullen vallen, wordt nadere re geling voorbehouden. Voor afscheiding dier verschillende waterstanden te vorderen dammen, ter breedte van twee meter, waar noodig voorzien van afsluitbaré duikers. Voorts, zegt voorzitter, maakte de opzichter mij van morgen attent op den eischlangs beide kanten van de hellingen stevige afscheidingen te doen aanbrengen, waarvan net oudernqud komt ten laste van den eigenaar van de spoorlijn. Zonder op- of aanmerking gaat.de vergadering ac- coórd met de door het Dag. Bestuur opgemaakte be palingen. De heer Langereis vroeg nog, hoe het gaat met de overpaden, wanneer de werken door de landerijen van iemand gaan. Voorzitter zegt, dat hiervoor een overeenkomst moet worden getroffen tusschen den eigenaar der .landerijen en den eigenaar der spoorlijn. Dat zijn evenwel parti culiere aangelegenheden. Het Dag. Bestuur vraagt machtiging tot het doen uitdiepen van de sloot tusschen Kerkweg en tram baan, langs den dijk van Wieringerwaard voor het ge bruik van grond aan de Boezemkade. Voorzitter deelt mede, dat, doordat 2 belendende eigenaren zich bereid hebben verklaard, Óen strookje land af te staan, reéds wat grond voor dc verhooging der Boezemkade beschikbaar is gekomen. Wanneer nu die slooten worden uitgediept, een werk dat tóch spoe dig zou moeten gebeuren, bestaat de kans, dat er vol doende grond voor de Boezemkado wordt verkregen. De heer K. A. Kaan vraagt, of dat werk voor de ge raamde f 2800 zal kunnen gebeuren. Voorzitter kan dat niet beweren, doch wyst er op, dat dat uitdiepen later toch zou moeten gebeuren en nu winnen we daardoor do grond uit. De gevraagde machtiging wordt verleend. Eveneens wordt machtiging verleend voor de uitvoe ring .van werken in en bg de motorgemalen, ingevolge de veiligheidswet. Voorzitter zegt, dot nog ceen mededeeling kan woi- den gedaan over de ingezonuen aanbeveling voor Heem raden. Bij periodieke aftreding evenwel treedt, ook al is nog geen opvolger benqema, de Heemraad af, zoo dat de neer j. 'C. Blaauboer 1 Juli a.s. die functie niet meer kan waarnemen. Het spijt me; dat de heer Blaauboer blijkbaar ceen gelegenheid heeft kunnen vin den, op deze vergadering tegenwoordig te zijn, doch het zou mij nog meer spijten, wanneer ik deze ge legenheid met had benut een' woord van afscheid in gedachte tot den heer Blaagboer te spreken. Ik breng u in herinnering, dat de heer Blaauboer in 1910 zitting nam als Hoofdingel. in de plaats van den heer Schrieken. die Heemraad werd. Na 2 jaar Hoofd ingeland te zijn geweest, werd hij in 1912 benoemd tot Heemraad in de plaats van den heer L. Metzelaar. Het is ons allen bekend, dat in het tijdvak van 1912 tot nu heel veel zorg.in den polder is getveest cn ik Seloof ,dat ik volkomen in uw geest spreek wanneer i zeg, dat we in dien tijd den heer Blaauboer hebben leeren kennen als een uitstekend Heemraad van den polder In dien tijd heeft hij zich op alle mogelijke wijze nuttig gemaaktgeen moeite was hem te veel en hij heeft daarbij meermajen zijn eigen belangen verwaarloosd in het belang van. den polder. Wanneer er ooit een tijd is geweest waarin men iemand leerde waardeeren, dan was het de tijd van den watersnood. Ik geloof, dat ik namens der gemeenschap spreek, wanneer ik daar voor in het openbaar een hartelijk ivoord van dank uit spreek. De heer Blaauboer heeft veel vriendschap mogen ondervinden omdat de heer Blaauboer zelf een vrien delijk man was. Ik dank hem, voor wat hij voor ons in den omgang is geweest en wensch hem top dat lig in zijn nieuwe woonplaats zijn verder leven in goede gezondheid mag genieten, liiérna sluiting. Winkel, 27-6-'20. Aan Auto- en Motormaniakken, speciaal die der Gemeente Winkel. Auto- en motorbestuurders, die gewend zijn in behoorlijk getemperde snelheid door de kommen der dorpen te rijden, gelieven dit schrijven als niet aun hen'gericht te beschouwen. Geachte Redactie, 4 Beleefd verzoek ik u cenige ruimte voor bijgaand stukj, waarvoor bij voorbaat hartlijkn dank. ójnds de uitvinding van den motor en hare beves tiging in vier- en tweewielige voertuigen, waardoor het gewone rijden met paard en kar, het fietsen en niet te vergeten „"het loopen", in de verachting zijn gekomen bh felen, sinds dien tijd zeg ik, is er iets in de men taliteit van sommige onzer natuurgenooten op beden kelijke wijze veranderd. Dat iemand mei een dikken buidel zich een auto of motor aanschaft, och, daar is niets tegen, ieder zijn vermaak; maar dat er geen bepaling is, die het onmo- kel|jk gemaakt dat, zfj, die er nun levensgenot ifr zoe ken de absentie van een gezond stel hersenen te de- pionstreeren in het' in razende vaart langs den weg vlie gen met hun auto's of motoren, dat Is heel jammer. Het is heel jammer, zeg ik, Want er zullen er zich iii onze krankzinnigengestichten wel bevinden, die min der gevaarlijk voor hun medemenschen zijn dan'zij die den schrik der wegen zijn geworden in hun gevaar lijke automalloterie. Men stelt zich voor: Ik alt vader van eenige nog zeer jonge kinderen, zie hen op eenigen afstand op straat loopenen spelen met hun kleine kameraadjes. Argeloozo wezentjes zijn het nog in hun onschuldig gedoe, dio met kleine drukke gebaartjes en lieve stem metjes, hun gedachten uitend in druk 'gekeuvel over dc voor hen zoo belangrijke onderwerpen. Daar komt v«.l met ruw geweld en brullend getoeter in vlic- gende vaart zoo'n auto aangestormd, aie een huizen- ooge stofwolk doet opdwarrelen. De onbezonnene, die er, in zit, en die vroeg ot laat zichzelf doo'd rgdt, weet niet wat hij. vliegend óm den hoek, van den weg ko mend, verschrikt en beangst uiteen jaagt. Zij klampen zich vlug uun een hek vast aan den. kant van den weg en verdwijnen een oogcnblik voor mijn oog in het slof, waarin ik het volgende moment ook. ben gehuld. Ik zeg iets zeer onparlementairs over de domheid van den maniak, die aan niets anders denkt dan zijn snel heidsmeter. harder,, steeds harder is zijn parool. Een oogenbük later zie ik de kinderen weer, er is geen ongeluk gebeurd goddank, maar 't had evenzoogoed ook anders kunnen afloopen. Alle burgers langs den weg proesten, snuiten hun neus, wrijven hun oogen uil en klappen hunne bescheiden openstaande raamp jes dicht. Zij ergeren zich. alles ter wille van dien éénen protzer. Maa roch, wat voelt en ziet hij 'daar van, als hij maar hard rijdt, en „geniet" voor de rest totale onverschilligheid. Onlangs nam ik de moeite eens, in de diverse vou»- name dagbladen na tc gaan onder welk hoofd de auto en' motorongelukken vermeld werden. In die bladen las ik de volgende, weinig vleiende benamingen: De schrik der wegen. De rijdende dood. Het dood en verderfbrengendo monster. Het vliegende gevaar. Automobilisten idiotisme, enz. £nz. Wel een bewijs, dat de kwaal niet alleen door mij gezien wordt. Het is waar wat ik in den aanvang schreef, dat er iets in de mentaliteit van sommigen onzer natuurge nooten is veranderd, zg zijn nl. automaniak geworden. En na de mobilisatie (toen geen benzine verkrijgbaar was) is weer een zwerm van die woestelingen op onze wegen losgebarsten. Nogmaals zeg ik; er is niets tegen dat iemand een auto of motor berijdt, ja dit voertuig kan zeer nuttig aangewend worden, maar dat er geen bepalingen zijn die voldoende voor de veiligheid der wegen en men schen ozrgen, moet betreurd worden. Laten de bevoegde autoriteiten hier bijtijds ingijpen, voodat ook in onze gemeente één of meerdere slachtoffers vallen. Wanneer azl ons Gemeentebestuur eens iets ten de zen doen? Een Ingezetene van Winkel. tatejs-permiinginiaè'steir 'van idle iLanldelijke fede<naltie van meubel- en 'hou'(toewenkerts H. A. K., die ten naideele 'Van ige.no emide arglanisataie een bedrag vam f3200 heeft vendJudötleffidï. BURGERBRUG. Mej. A. Klok? onderwijzeres aan de openbare la ger eschool alhier, is in gclgke betrekking benoemd aan de openbare lagere schooi te Valkenburg, bij Leiden. DE NiEUWF DIENSTREGELING. Donderdag 1 Juli begint de nieuwe dienstregeling der spoor- en tramwegen. VAN HET RAADSLIDMAATSCHAP VERVAL LEN VERKLAARD. Het beroep op den Kroon op een beslissing van Gedeputeerde Staten van Zuidliottand, waarbij de heer J, Bakker te Dubbeldam van fcfet lidmaatschap van den Raad vervallen werd verklaard, omdat hii on bewust en geheel ter goeder trouw in strijd met de gemeentewet heeft gehandeld, door op verzoek van den smid van Ballegooien, de reparatie aan de school- kachelpijpen uit te voeren, is ongegronnd verklaard. De Kroon konkludeert, dat boven twijfel staat, dat Bakker in strijd met art. 24 der gemeentewet middellijk heeft deelgenomen aan een levering ten behoeve dér gemeente Dubbeldam. SPOORWEGPERSONEEL. Gistermiddag heeft het toegezegde onderhoud plaat» gehad tusschen de spoorwegdirectie en de voorzit ters der Ned. Ver. B. A. N. b. en N B, Op de vraag, of de directie na de vaststelling van het grondtoon door den loonraad; den bijslag verhoogen zcfti, ant woordde de directie ontkennend, omdat ook in de vaststelling van dit grondloon de vereischte leiddraad Voor de directie ontbreekt. 'iel. DE SMOKKELHANDEL Men schrijft van 'de gr en»; Het is eigenaardig, daJt, nu de mark oploopt, de smokkelhandel, vooral de. 'dragende fraude aan onze Oostgrens weer gouden dagen toeleeft. Wdfctetorood, kaas, tiablak., chocolade, hater, zijn gewilde artikelen. In de toekomstige mijnstreek aan den Mieinwieg onder Iierkenhofsc'h wohdtt o-o!k een uiterst leven dige smokkelhandel gedreven. iMet karren vol wordt de smokkelwaar itlot vliak aiam de grenzen gebracht en 'diaar sUaarn honderden dragers en draagsters klaar om de ismokkelwidlar Dultsctolatoid in te toren- geru Mén, toegrijpt he/t niet, Idajt Ide autoriteiten (mat de toestrijidimg van den önuokkaUhlanld'el belast, nog slteeds geen Wer afdoende maatregelen nemen.' en het grootte veiTvoer naar de gnenzon (beperken. De vij'fltig miensdtoeni, die aan den Mednweg wonen, heb» ben toch 'geen karren "vloi 'smokkelwaar voor hun eigen behoeften noddig. Zoo als hefo nu 'gaat, vermogen «de enkele kommie zen niets en idlat werkt ook verlammend! op hun ijver. Zij voelen hét dat hlunr optreden geen resul taat vap toettaekenis heeft. VERDUISTERING. Men hneldt uit Ahmgteddato: ■De ptolitie heeft 'gisteren' gearresteerd den «acre- en W. stellen den Raad betreffenden de verdee» ling van het aandeel dezer gemeente in de Oorlogt- winstbelasting, voor om f 180.000 daarvan te bestem men ter afbetaling van crisisschglden, waarvoor anders binnenkort een tijdelijke leening tegen hooge rente ge sloten zou moeten worden. Voorts wenschen zij ruim I 40Q00 in mindering te doen strekken van den dit jaar op te brengen hoofdelijken omslag, ton gevolg* waarvan het te heffen percentage daarvan dit jaar ver laagd zal kunnen woraen. En de rest zouden zfj in porties van ongeveer f 30000 verdeeld willen zien over de overige jaren, waarin de gemeente groote aflossin gen op crisisschulden verschuldigd is. UITVOER VAN KAAS. De voorzitter van het Zuivelkantoor heeft bij cir culaire den exporteurs van kaas kennis gegeven van de waarschijnlijkheid van een belangrijke wgziging m de exportvoorwaarden van kaas, als gevolg van het feiL dat mede door het belangrijk oploopen der kaas- prijzen de evenwichtstoestand in net zuivelbedrijf verloren gaat ONVEILIGHEID AAN DE GRENS» Vrijdagochtend ontdekte de landbouwer H. Oldenboom te Angerlo, dat dien nacht zijn paard, grazend op de temeenteweide en een waarde van f 2000 vertegenwoor- igend, gestolen was. Men vermoedt, dat het fraaie dier over de grens is geleid. OPZIJN VADER GESCHOTEN Gisteren is to Tiol gevankelijk uit Gameren binnen gebracht een 17-jarifle jongen, verdacht van poging tot doodslag op zijn vaaer. Zij moeten 's morgens vroeg twist gekregen hebben. Over een broek, die de zoon van zijn vader had aangetrok ken. 's Middags kregen zij woorden over eene op zol der staande kist, welke de zoon 2ich wilde toeëigènen. De vader liep daarop naar de schuur en haalde een bijl om de kist stuk te hakken. De zoon liep om dit te verhinderen naar den zolder, waar hij zich wapende met een revolver, die" hij tusschen het dak haa ver stopt. Hij schoot daarop vier maal in de richting van zijn vaaer. doch trof deze niet maar zijn moeder, die een niet levensgevaarlijke wonde aan het hoofd bekwam. De dader vluchtte. Later werd hij door den gemeente veldwachter ontdekt, liggende in een perceel paarden- boonen. de revolver nog in de hand. Hij werd gear resteerd en de revolver met nog zes scherpe patronen in beslag genomen. v Na verhoor is de verdachte in het huis van bewa ring opgesloten, KWARTJESVINDERS. Op de Groote Markt te Rotterdam bevinden zich den heelen dag door de valuta-scharrelaars, grootendeels^ vreemdelingen. In dezen „Karpathenhoek" vertoonde zich Vrijdag een mijnheer, die franken vroeg tegen 24.80, hoe wel do koers slechts 24.50 was. Een andere mijnheer vloog er in en bood franken aan. De onderhandelingen vingen aan, doch de vrager moest n£>g op zijn com pagnon wachten. WJJl deze maar. niet kwam opdagen, begaf men zich haar een obscuur kroegje in dee Ran- nekoekstraat, waar men zich den tijd negon te doo- den met een spelletje kaart Binnen een uurtje kwam de man, die 'op het hooge frankenbod was ingegaan tot de ontdekking, dat hij f 6300 en 10000 franken ver speeld had. Hij deed aangifte bij de politie, die den kwartjesvinder in hechtenis nam, doch van net verlo ren geld niets terugvond. DE EX-KEIZER BELASTINGPLICHTIG. Uit (Doom, 26 Juni. INaair men ons mededeelt ie er bepaald, dlat die ex-keii®er jegens d'en/ staat toe- liastingpiioMig lts. Ofp grond' dlaar,van 'zial !hij ook in de gemeentebelasitlingi wpildien aanlgeslagen. TeL DE „BREDANAAR" HOUDT OP TE VERSCHIJ NEN. Wij Lezen, lm de „Breldiamaiar'': „Door Ide bóioge loonen, welke contractueel In het drukketrstoedirijf (beitiaald moeten worden, gepaard gaande met de reusadh'tige Verhooging der papier- prljzeai en ivtan, andere drukker ^materialen zijn de exploitatiekosten Van' ons blad dermate gestegen, dat wij besloten hebben, de uitgave van di't blad met ingang van' 30 Juni eus. te fftakem". Er, zullen er wel meer volgen. DE REVOLUTIE-VREES. Uit Rotterdam, 28 Jiuni. EJen aantal Katholiek f instellingen hier ter stede is het slachtoffer van d* revolutie vrees geworden. Een jongmensch, dat dan naam had aangenomen van Hau, Idem bekendsta

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1920 | | pagina 1