Gemengd Nieuws.
De Mija Werkersstaking in
Engeland.
!N.V. „DE TIJDGEEST".
N.V. „DL TIJDQEESTO
GEV ANGEN GENOMEN.
Naar dta Tëleigr, viemeenufc, Is de stief moe-der van
Lét kind, dat dia een reigenpu/t ,t& Volendam verdron
ken' de, gehangen genomen en maar Haarlem over-
gietacht.
LAG&R-0NDERWIJ8WET.
Naar De Tijidi vemieeoiiit;, is de Lager Onderwijs
wet verleden Zaterdag door de Koningin ge-te-èkend.
MISLUKTE LOON ACTIE.
De- niacfliltwaciit van. Ee-Tnm es vroeg aan den Ge-
meeniteraad ota loonsverlmogtelg. Bdj de Peitiondjeling
in den Raad' ikwiam men to.t de conclusie, dat de
functie van nachtwacht voor eten gemeente als Bem-
nes' heel goed kom worden; qpgehevean (Eien voorstel
om den titularis te ontslaan. werd meft vder tegen
drie stemmen aangenomen, waarhij aan B. en W,
werd overgelaten, het ontslag, op staianden voet of
na afloop van het winterseizoen te doen ingaan,
MOND- EN KLAUWZEER.
Te Gees Dr., breidt aidh het inond- en klauwzeer
onrustbarend nit onder de schapen. Er zijn stallen
die geheel besmet zijn.
VLIEGEN BIJ DUISTERNIS.
Gisteravond werd' op het vliegkamp Schiphol proe
ven genomen met twee zoeklichten om het vliegen
bij: avond mogelijk te maken.
Die zoeklichten werden op 100 M laf,altand1 van el
kaar opgesteld! en verspreidden een bundel van
pl.m 700 M. lengfte en liOO Ml breedte. ,Een Duitsche
vlieger piet een A. E. G.-toe'stel (maakte daarna een
goede vlucht en .landde vlot op de verlichte igras^
vlakte. De proeven kunnen als geslaagd beschouwd
worden.
TRAMONGELUK.
Gistermorgen is, tengevolge van' den zware® mist,
een personentrein der* 'tram' Zutfen—nEimfm erich nabij
de halte den iBiemen op een goederentrein geloo-
pen. Persoonlijke ongelukken kwamen' niet voor,
maar er is wel materieele schade.
EEN TANKPARK VAN DE BATAAFSCHE.
Naar wij vernemen, aldus het Hdbldt, heeft de
Bataafsche Petroleum maatschappij aangekocht de
terreinen van' den Noord-Nieuwlandschen .polder,
gelegen in de gemeente Maasland, voorzoover de
oeverterrednen nie't onteigend waren' ten bate van
den Staat der Nederlanden, voor de verbetering
van1 den Nieuwen' Waterweg.
De Bataafsche Petroleum-m'aatsch'appij zal ter
plaatse een tankpark oplachten, daar 'haar tanks
te Rotterdam te klein' wenden., met de bedoeling 'die
inrichting o.a. dienstbaar, te maken aan de verschaf
fing van' stookolie voor do schepen die 'dien Nieuwen
Waterweg verlaten.
STOPZETTEN DER PAPIERFABRIEKEN 7
Naar men uit Maastricht meldt, zullen waarschijn
lijk 'de papierfabrieken' in Nederland gedeeltelijk
moeten stilstaan, omdat de invoer uit Duiischland
maandelijks toeneemt.
Daar zich- in België hetzelfde verschijmjel voor
doet, hebben de Belgische papierfabrieken dën Mi
nister verzocht te invoer .te verbieden,
DAGZEGELS-INVALTDITEISWET.
Bij Kon. besluit van 28 September is een algemeen e
maatregel van bestuur vastgesteld, houdende een re
geling der premie-betaling door middel van dagzegels
Overwegend, dat et hwenscehlijk is ten aanzien van
de premiebetaling van arbeiders, wier dienstbetrek
king voor minder dap 4 dagen is aangegaan en korter
dan 4 dagen, duurt, alsmede voor arbeiders, die in den
regeling in dezelfde kalenderweek niet langer dan drie
dageni n dienst van idenzelfd^n werkgever werkzaam,
zijn daarbij regelen gesteld, welke .afwijken van het
geen te dien aanzien in de Invaliditeitswet bepaald is.
Over eiken dag, een gedeelte van een dag voor een
geheelen dag gerekend, wordt een premie geheven ten
bedrage; in loonklasse I van"7.5 cent, in loonklass'e II
van 7.5 cent, in loonklasse III van 10 cent, in loon
klasse IV van 12.5 cent, in loonklasse V van 12.5 cent.
De premie wordt betaald door het plakken van
zegels, dagzegels genoemd, op de rentekaart van den
verzekerde.
Dit besluit treed in werking op een nader te be
palen tijdstip
T HOOGWOUD.
Het bijzJondJer (reglement van bestuur vian den
Weelpoi'der, gemeente Hoogwoud, is wart. verkies-
baiadheidi en Sftemgerecbtighei'd gewijzigd. Het grond
bezit voor de verkiesbaarheid tolt lidi van het bestuur
is bepaald op een halve hectare; dezelfde hoeveel
heid grond is ook Voldoende om te mogen stemmen.
BURGERBRUG.
Tot R.G. pastoor is hier geplaatst de Zeer Eerw.
Heer Cock, rector aan een R.C. weesinrichting te Rot
terdam. Pastoor Rhee, die hier gedurende 7 jaar in
functie was, isovergeplaatst naar Nootdorp, bij Delft.
De teerling is geworpen, de staking tier mijnwer
kers zal a.s. Maandag beginnen. Ondanks alle pogingen
van Lloyd George en anderen zal deze geweldige strijd
beginnen.
Donderdag heeft de gedelegeerdenvergadering van de
mijnwerkers besloten om de staking aan het edhde de
zer week te laten beginnen.
Het voorstel daartoe werd gedaan door het hoofdbe
stuur tier Nationale Federatie met het oog op den
uitslag der gehouden stemming en werd door de gede
legeerden met 154—27 stemmen aangenomen.
De uitslag der stemming was als volgt; 635098 stem-
mmen tegen het aanbod der mijneigenaren. 181428
stemmen vóór Het totaal aantal stemmen is 77890 meer
•dan in Augustus werden uitgebracht, toen 506772 stem
men vóóf staking waren en 231964 tegen. De mijn
werkers van Yorkshire stemden in Augustus ten geitale
van 58530 vóór staking en 55979 tegen. Ditmaal stem
den 77019 tegen het aanbod en 39295 vóór. H
Voordat bovengenoemd besluit werd 'genomen, wer
den door de delegaties van Northumberland en Leicester
voorgesteld om het loongeschil alsnog door een on
partijdig tribunaal te laten bèslissen, doch dit voorstel
werd met groote meerderheid van stemmen verwor
pen. Toen daarop het stakingsbesluit was gevallen,
ontstond nog een hevig debat over efen voorstel om
dit besluit door een deputaties aan den premier te la
ten meedeelen. De meeste gedelegeerdén, vooral dié
van Wales riepen échter, dat Lloyd George de gedepu
teerden 'andermaal, gelijk twee weken geleden, tot ver
der uitstel zou overhalen en zoo groot was de drang
om niet verder te discussieeren over de vereischte iloons-
verhooging en die nu maar af te dwingen, dat Van
genoemd voorstel wérd afgezien en besloten werd den
premier schriftelijk het besluit der vergadering mede
te deelen.
Na de pauze besprak de vergadering voor den vorm
de kwestie van Verzekering tegen werkeloosheid, doch
in werkelijkheid werd gewacht op het antwoord van
Lloyd George. Toen dit antwoord om 4 uur nog niet
was ontvangen, werd' de vergadering verdaagd. Onge
twijfeld geschiedde deze verdaging in de hoop, dat de
regeering alsnog 'n aanbod zal doen, dat de gedele
geerdenvergadering kan aanvaarden en waardoor de
staking te elfder ure voorkomen kan worden. Doch
hierop bestond heel weinig kans.
Het antwoord van Uoyd George.
Op de schriftelijke mededeeling van het noofdbestuur
der mij nwerkers federatie, dat de gedelegeerdenvergade
ring besloot met het oog op de stemmming de staking
te laten aanvangen, zond Lloyd George aan Smillie
het volgende antwoord:
„Ik betreur ten eerste Tiet besluit, hetwelk een ern
stige ramp beteekent voor de nijverheid van dit land,
die reeds op het oogenblik met groote en toenemende
moeilijkheden heeft te kampen., terwijl het vooruitzicht
op werkeloosheid van een groot gedeelte van ons volk
de ernstigste bezorgdheid baart. Maar de nadeelige ge
volgen van de staking bepalen zich niet alleen tot'
dit eiland. Zij zullen tevens worden gevoéld door de
met groote moeilijkheden te kampen hebbende volken
op het vasteland van Europa, aie tegenwoordig van
den aanvoer van. Engelsche steenkool afhankelijk zijn.
De ellende en ontberingen die het stopzetten van de
zen aanvoer zal veroorzaken, kunnen niet worden be
schreven en de regeering stelde alle pogingen in hel
werk om deze ramp te voorkomen.
Wij stelden aan uwe federatie twee mogelijke oplos
singen voor. In de eerste plaats om de door u gevraagde
loonsverhooging te verwijzen naar het tribunaal, dat
onpartijdig en met kennis van zaken daarover zal be
slissen. Een meLhode van oplossing, die thans hier te
jande zeer gebruikelijk is en oök hel meest aanbevelens
waardig wordt geacht voor de beschaafde samenleving.
Vele andere groote vakbonden hier te landen, óok de
meerderheid uwer kameraden van de Triple Alliantie,
tieten hun loonkwestie oplossen door deze methode,
die tevens de goedkeuring wegdraagt van sommigen
uwer invloedrijkste leiders en van een groot deel üwer
gedelegeerden.
In de tweede plaats gjaven wij de verzekering, dat
de gevraagde loonsverhooging kan worden verworven
door de steenkoolproductie weer te brengen op de
hoogte yan de opbrengst der eerste drie maanden van
dit jaar/ Gij zult geredelijk de positie der regeering in
deze zaak beseffen, aangezien gij zelf bezorgdheid over
de ve "Hinderde productie aan den dag legt. Het is
jamme£, dat de jongste loonsverhooging gepaard ging
met een welhaast automatische productievermindering.
Ten einde deze vermindering, die onze nijverheid en
handel zoozeer schaadt te beteugelen, waren wij bereid,
tot een regeling, waardoor de mij nwerkers een grooter
prikkel zouden ontvangen om de natie het voorbeeld
van grooter steenkoolproductie te geven.
De "mijneigenaren gaven ons de belofte, daartoe mee
te werken. Indien deze regeling door uw leden was
aangenomen, zou zij hen, zoowel als de groote massa
van ons volk hebben gebaat en de inkomsten van ons
land verhoogd hebben, terwijl zij door lading te ge
ven aan onze uitvarende schepen, geholpen zouden
hebben om ons volk de noodïge handelswaren van
overzee te verschaffen.
Ik kan derhalve niet genoeg mijn' leedwezen betuigen,
dat voornoemd voorstel, door u zelf en door vele in
vloedrijke leiders van de federatie aanvaard, bij de
gehouden stemming werd verworpen.
Het geheele land zal stellig bij het doorstaan van de
beproeving die het besluit Uwer vergadering oiis volk
oplegt, geschraagd worden door het besef, dat de voor
stellen mijner gekozen regeering, de instemming ver
wierven van de meeste verantwoordelijke en ervaren
mannen uwer federatie.
Wij van onzen kant zijn nog steeds bereid te zoe
ken naar een Uitweg, die tot een vreedzame oplossing
van het geschil zou kunnen leiden en het kan slechts
een ramp zijn, dat zulke redelijke voorstellen vandaag
door uw federatie verworpen zijn.
Uit Londen, 14 Oct. Toen het besluit van de mijn
werkers in Cleveland en Yorkshire bekend werd, tronen
de eigenaars der metaal- en ijzerfabrieken maatregelen
om eventueel de fabrieken te sluiten. 1
HET LUCHTVAARTCONGRES TE LONDEN.
Op het luchtvaartcongres heeft sir Trevor Dawson,
de directeur van Vickers, gesproken, over de toekomst
van het koopvaardijluchtschip als een kostelijke aan
vulling van het vervoer per spoorweg en te water. De
frootste luchtschepen, welke thans in gebruik zijn,
unnen vrachten vervoeren over een afstand van 2000
mijl, de vliegtuigen over een afstand van ongeveer 300
mijl. Hij is van m%ening, dat in de toekomst de lucht
schepen de densten tusschen de groiote vliegkampen
der voorname plaatsen zullen vervullen, terwijl land
en watervliegtuigen op de zijlijnen dienst zullën doen
om de hoofdlijnen te voeden en de aangevoerde goe
deren te verspreiden. De groote Zeppelins van thans
ontwikkelen een snelheid van 60 tot 70 mijl per uur.
terwijl de snelste ooeaanstoomers slechts 28 mijl loo-
pen. Hij acht het niet waarschijnlijk, dat er eenig
bezwaar aan verbonden zou zijn om den noodigen
steun te verkrijgen voor wekelijksche of veertien-
daagsche diensten tusschen Europa en Zuid-Afrika,
Indië, Australië, of Zuid-Amerika,. wanneer eenmaal
was aangetoond, dat zoo'n dienst betrouwbaar en
practisch uitvoerbaar zou zijn. De reis van Londen
naar Kaapstad, welke nu 19 dagen duurt per schip,
zou gemakkelijk tot 5 dagen zijn terug ,te brengen,
en die naar Indië van 16 tot 4 of 5 dagen. De meest
geschikte en economische snelheid voor deze diensten
zou 60 mijl per uur zijn. Er zouden stijve luchtschepen
met tenminste 4 millioen kub. M. gasinhoud gebruikt
moeten worden, welke een behoorlijk logies zouden
kunnen aanbieden voor ongeveer 100 passagiers. Een
bijzonder voordeel van zulke diensten zou gelegen
zijn in het snelle overbrengen van de post. Door het
gebruik van aanlegtorens, zooals die thans in gebruik
worden genomen, zou het mogelijk 'zijn oponthoud bij
vertrek of aankomst tengevolge van slecht weer te ver-
mijden,Acht hoofdstations, met even zooveel „aanloop"
stations daartusschen, zouden voldoende zijn voor Iucht-
vaartlijnen, welke Europa met Noord- en Zuid-Amerika,
Egypte, Zuid-Afrika, Indië en Australië zouden verbin
den. van deze hoofdstations zouden luchtschepen van
kleinere afmeting dan de bovengenoemde of vliegtui
gen het mogelijk maken om een verbinding door de
lucht tot stand te brengen tusschen alle belangrijke
plaatsen der .wereld. Dawson schatte, dat de passage-
prijzen van Engeland n aar (Engelsch-) Indië per
luchtschip ongeveer .anderhalf maal 'zoo hoog zouden
zijn als de prijzen voor het vervoer le klasse per
schip. Het scheen hem wenschelijk toe, dat de groote
vliegparken met hun loodsen en landingstorens in
het bezit van den staat zouden zijn. Onder de huidige
omstandigheden zou echter een particuliere onderne
ming der luchtvaartlijnen het beste zijn, met het open
houden van vrije mededinging, wat steeds opwekt tot
het aanbrengen van technische verbeteringen en een
zoo economisch mogelijke uitoefening van den dienst
HET DREIGENDE TEKORT AAN LEVENSMID
DELEN IN ITALIë.
De minister viam levensmiddel envioorzienteg Soleri,
heeft te een me-dedleeling aan de pens verklaard, dat
■de .toestand! van de voedselvoOinzd'eninig! zoo lemstig i's,
dat "het igraanverbruik moet worden beperkt. Alle
voorraden znillen aan de regeering (moeten worden
uitgeleverd, daar Italië amders te ihet voorjaar zon
der graan zal zitten, aangezien aanvoer uit het bui
tenland onmogelijk, zal zijn wegens de wisselkoer
sen. Italië staat voor 'een nieuwe prijsstijging, voor
al wat betreft vetten en vleesch, zoodat de regeering
maximumprijzen zal vaststellen en overtreders
scherp zal vervolgen.
BE WEDEROPBOUW VAN DUITSCHLAND.
Voor de Zuid-Beiersche groep van de Diuitsche
Volkenhond-ldga verklaarde de voormalige gezant
graaf Berastoff, volgens een radiogram uit Berlijn,
dat de wederopbouw van Duitschiand' slechts moge
tij li is dn 'samenwerking met bet buitenland.
De verklaring vian de Duitsche regeering geen
verzoek te doen tot opneming in den Volkenbond, is
objectief, zoolang, volgens de verklaring van Lloyd
George, de Volkenbond1 sleicihits een Bond der Ge
allieerden is.
Herziening van het vredesverdrag kan niet door
onderhandelingen met de afzonderlijke Entente-re-
geering .toit stand komen, doch eerst te den toakom-
stdgen Volkenbond! worden bereikt.
Overeenstemming met Frankrijk mislukt, doordat
Frankrijk bet zelfbeschikkingisrecht der,volken niet
volledig erkent en zidh niet bekommert om de na
tionale eenheid van; Duitsidhland. In Engeland ver
meerderen zich gunstiger stemmen.
DE WERKLOOSHEID TE DORTMUND.
In bet district Dortmund is de werkloosheid te die
laatste weken toegenomen. Men is voornemens den
werkloozen uit de groot-industrie te den mijnbouw
werk te verschaffen. Ook zal getracht worden om
de arbeiders, die tijdens den oorlog in de mijnen
hebben gewerkt, en wier aantal; vele duizenden be
draagt, weer in het münbouwbedtrdjf terug te bren
gen, indien zij. 'elders geen werk kunnen- vinden*
OP ZIJN STERFBED BEKEND.
Het vorig jaar September ia zo® meldt men uit
Parijs, anderhalf millioen mark door de regeering
aan de gerepatrieerde® uit Duitschl'and en het ver
woeste gebied1 tegen de® koers van voor den oorlog
ingeruild uit de legerkas' gestolen F;en der daarbij
betrokkenen heeft dit op z3j® sterfbed uitgebracht.
Daardoor is de 'diefstal ontdekt Twee oppassers met
vriendtenen, die den diefstal begingen, hebben daar
van ter waarde van 21Ö.OOÜ francs goede sier ge
maakt Hun buitensporige uitgaven hadd'en al org-
lAfWIfl'T! LO*P tx/.fblz "t
BUIKLOOP-EPIDEMIE IN WEENEN.
De buikloop-epidemie onder de Weenscbe politie
heeft opnieuw een slachtoffer geëisebt De regee-
rinigsraad Schmoldk is aan de ziekte bezweken, even
als zijn hospita en haar dochter, welke bij de ver
pleging van den zieke eveneens besmet waren
N. R Ct,
NOG STEEDS DE BURGEMEESTER VAN CORK.
Gisteravond is weer een bulletin' verschenen over
den toestand van den burgemeester van Cork. Ei-
staat in, dat hij er stellig slechter aan toe is. Hij is
veel zwakker en meer uitgeput
De New-York Herald, heeft allerlei voorname spe
cialisten en dokters geïnterviewd' over het -wonder
van zijn „hongerstaking". iZiji zijn vrijwel allen van
oordeel, dat de man gevoed wordt ien weigeren te
gelooven, dat een sterveling heit zestig dagen buiten
eten in den een of anderen vorm stelt. 'Een specialist
liet uitkomen, dat zelf® de Indische faikiirs, 'die het
vasten tot een kunst hebben verbeven, niet in' staat
zijn, om langer dan vijftig dagen1 -te vasten.
Aldus de dokters. Dat McSwiney cn de elf andere
„hongerstakers" gevoed worden, is trouwens dezer
dagen al erkend. De vroegere 'hongerstakers dronken
niets dan leidingwater en stierven of werden op het
laatste oogenblik vrijgelaten. tDe tegenwoordig^
stakers krijgen en drinken druivensap en geestrijke
vochten. Druivensap is natuurlijk, wat men pleegt te
noemen, eten en drinken' tegelijk. Er zijn genoeg
voorbeelden' hekend van' menschen, die gentianen
tijd op vruchten het 'leVen gehouden hebben. In de
schil van de druif zit niet zoozeer voedsel als wel
in het nat met de druivensuik-er. Men zou dus kun
nen zeggen, dat de twaalf iSteh-Feinsche stakers een
dr.uivenkuur -doen en tegelijk als "spaarmid del" al
cohol gebruiken.
Trekkinav»- 1000 uummersten overstaan
van Notaris A. G. Ml 'L»IE.
Woensdag 13 Octotoer 1920*
Prüs van f 1000 1823 73^7 11354
f 400 4026 4625 5390 14370
16491 20507
f 200 9C09 12083 17112
100 1273 9248 10744 12236
13047 15954 16007 16119
18168 18629 19013
Pr-zen van f 90.- (eigen geld)
153 2848 5463 7101 8688-10769 131P4 15999 19087
241 78 80 64 8707 10821 13212 16105 19261
47 2976 5545 7274 82 45 98 12 19348
71 3093 55 7334 8834 10905 13433 '238 77
93 3338 66 51 43 IK23 73 5919474
310 45 5700 64 7C 11123 13636 J'335 19589
48 47 16 75 8956 11210 13762 16589 90
410 3420 48 7428 -9088 531383116659 93
517 3689 91 49 9117 11419 13971 17140 19921
57 3837 5871 7555 9294 11500 14081 17208 24
833 63 5964 7620 9441 87 14115 17370 20023
88 94 81 78 65 11756 82 17509 91
90 3931 6017 7746 81 73 14294 15 20352
1098 38 83 74 9576 11824 14302 32 82
1223 4047 84 90 9698 11951 14494 17724 20401
44 4165 6135 7804 9/07 122421450917889 12
81 4216 6316 69 33 6814602 93 59
1473 22 51 76 9871 12314 66 18196 83
1535 40 57 7961 9980 L 51487318203 86
1601 4409 94 97 10123 74 14983 56 20505
1865 28 6406 8039 10241 90 15012 18319 6
1903 4883 28 86 89 12400 15127 18467 13
83 5095 67 8103 91 8915483 69 20674
2059 5135 6547 361C318 99 15550 83 20719
2103 5208 6824 98 10496 12693 15652 18666 23
5 42 50 820210587 12747 01 79 20815
2341 47 85 8372 10600 74 15861 18780 48
2450 5329 7041 8498 50 12951 84 18852
2516 82 54 8553 64 ,.1597318905
2772 97 81 8628 92 13030 91 47
Later aflosbaar.
14 2246 4415 6940 9329 11647 13997 1619918398
23 72 23 47 94 75 14000 16211 18409
27 76 43 61 0446 11700 84 27 61
92 2305 45 7112 56 38 98 29 18530
190 8 61 58 9505 11899 14132 57 50
219 31 4520 92 55Hy32 49 70 56
63 42 71 7230 9629 85 14215 89 58
307 2466 4605 92 31 1200? 19 16313 99
63 77 32 7300 69 15 75 5418644
432 89 44 29 97 3814301 91 84
59 2529 47 45 0702 49 31 03 95
60335946 10 5539 99 18718
74 30 00 61 22 84 60 16465 33
81 2830 flö 68 23 J2123 84 1651Ö 65
508 68 47m 7487 31 WI43 14460 43 70
70 88 2l 7517 6819202 68 49 72
022 23 34 9803 83 9816634 82
24 2716 43 36 41933814539 40 84
40 20 74 12 51 51 61 18830
46 2883 4079 7601 29 00 83 16<36 70
S 60 89 7730 38 04 85 48 18056
70 94 5022 45 5412406 14630 10008 60
83 2900 79 70 68 8 99 6919003
88 5 «10 7808 94 47 14704 75 27
709 10 a 10 990312509 9219105
53807896 746480063
i"? rr -mm i« /so -«1 ïfini* tk
74 83 80 WB 43
75
W16920. 79
92 9203 li 99 -2602 91 17031 80
90 3103 19 2910090 14 96 22 19330
893 62 9301 48 87 4314832 40 19407
M 87 63 83 92 47 70 70 9
958 3301 9403 805810140 54 14905 17106 46
69 2 7 87 46 13716 15 49 60
95 94 64 8100 73 30 20 61 86
1019 99 68 24 88 30 33 65 19510
22 3400 97 65 9112850 15(03 17221 66
74 2 9502 9610200 77 29 45 77
78 43 8 8204 812941 16139 03 92
1158 78 5 32 19 43 84 72 19628
1201 97 84 48 27 68 15214 17303 93
17 3524 51 80 70 69 16 87 19710
20 31 - 80 8301 78 13010 26 17409 38
45 35 5883 4 10341 22 42 10 19895
1317 48 5757 19 48 61 57 48 19950
69 72 89 2610410 78 62 56 51
1459 ff! 99 44 61 13122 15305 89 20066
1507 3600 6810 64 64 37 19 94 20121
24 0 55 8411 10540 52 62 17olJ 30
87 23 77 44 52 83 74 71 34
1607 48 6900 6410606 13263 78 97 55
22 79 7 59 75 92 98 17657 D9
55 84 12 60 86 13317 15411 74 20288
68 3714 86 65 10747 27 28 83 20322
74 59 6059 84 60 88 50 86 34
90 3811 6147 94 75 13429 86 17720 70
1730 40 89 8511 87 59 15520 96 20402
1804 56 6214 20 89 78 32 17819 24
35 68 19 00 10815 83 16643 35. 31
47 72 22 8623 83 13504 60 68 20558
67 75 46 27 91 9 55 17935 61
70 81 60 86 10939 32 93 43 20660
1950 88 70 60 63 44 15721 60 6
70 92 6308 77 7913627 65 71 16
88 3918 22 8733 85 47 15839 86 33
89 58 43 8804 U007 61 86 18CH 44
2064 4006 54 61 29 65 15937 23 67
68 12 69 8952 79 90 60 <220751
79 27 72 87 11104 13709 53 55 20640
83 34 6402 9018 61 23 '9 09 65
99 78 6522 21 11213 32 81 13114 73
2114 4118 45 9174 67 49 83 62 94
28 70 66 9011317 60 9u 18237 99
86 87 6621 97 2213838 16031 39 20921
81 4262 35 92U8 60 43 76 7j 43
83 81 47 12 63139O6 91 183UO 44
22i3 90 6743 2811466 20 16H/ 40 54
32 98 6805 50 91 29 23 07 66
41 4333 33 72 11589 60 -.1 6-97
42 38 91 931911610 94 ïj 89
DE STAKINGEN IN SAKSEN.
Te Chemnitz hebben de stakers geweigerd hel tram-
verkeer en de straatverlichting te Tiervatten. Zjj ver.
klaren, dat de tusschenkomst van de technische nood-1
hulp een uittarting zou zijn, die tot groote rampen
zou kunnen leiden. Indien de bourgeoisie met een te-
genstaking komt., dan. 'zal 'de economische strijd in een
polltieken strijd ontaarden.
De stakende geneesheeren te Chemnitz hebben een
bizonderen dienst ingesteld voor levensgevaarlijke ge-
vallen,
Intusschen blijft de beweging zich uitbreiden. Te
Hohenstein en Ernstthal hebben de gemeentewerklie
den nu ook het bijltje er bij neergelegd.
De onderhandelingen te Dresden tusschen den bond j
van Saksische gemeenten en de bonden van gemeente-1
werklieden duren nog voort, maar hebben weinig kans
van slagen.
In Dresden duurt de staking der arbeiders in da
gemeentebedrijven voort. Gas, water en "electrtciteit wor-
den niet geleverd. Het tramverkeer staat nog steeds
stil. Slechts twee socialistische dagbladen kunnen met
goedvinden der stakers verschijnen. -
DE KRANTENSTAKING TE BERLIJN.
Donderdagavond verschenen te Berlijn alle cou
ranten weer. Het conflict is Woensdagavond door
bemiddeling vian (het ministerie van arbeid bijgelegd.
Het administratief personeel krijgt salarlsverhoo-
gtng, echter minder dan het geëischt-beeft. Het tech
nisch personeel -hervat bet werk op de oude voor
waarden en krijgt 75 pet. -loon voor de dagen der
uitsluiting uitbetaald.
EEN MEENINGEVERSCHIL.
Een Parijscih blad' maakt melding v-an een conflict
tusschen een Parijs tooneelschrijver en een der
groote dajmestoleermakers.
In het Jtak -wordt een graivin, die een vertrek bin
nenkomt, dadelijk doodgeschoten en vak achterover.
De grand couturier" heeft zich hier heslist tegen
verzet, daar het publiek op die manier niet d'e ge
legenheid zou -hebben het zeer schoone todiet van de
gravin ook van de rugzijde, thans een zoo gewichtig
punt in de damestoiletten, te heoordeelen.
LUCHTVERKEER MUNCHEN—WEENEN.
Ud-t Munchen, 14 Oct- Van heden af opent de Ba-
denache Rumpler-fabriek met drie vliegtuigen een
geregeld luchtverkeer tusschen Munchen en Wee-
nen.
Trekktnqvan 1000 uummers ten overstaartj
vBn Notaris A. 6. MUblE.
Donderdag 14 October 1920» j
Prija van f 1000 2384 3768
f 400 2467 2839 12372 14568 1
19445 i
f 200 1488
f 100 53 327 K60 4684 5027
5527 8298 8669 9172
18056 18424 19665 19995
Frilzen van f 90.— (eigen geld)
101 2509 4909 6741 8624 11174 13682 15754 19210
11 15 23 87 31 11278 13756 16001 19324
278 20 35 93 874211395 76 16332 67
398 2726 94 6919 913711531 13815 84 68
09 2895 5009 36 58 95 14076 16503 71
430 2906 21 7045 9264 1163814270 16651 19549
648 44 37 68 9301 65 14* 016744 19654
795 68 49 7212 3 97 20 16812 19744
801 77 5195 69 941011789 91 20 19840
21 84 5289 7326 25 11854 14499 16966 19915
22 3074 5381 7465 9526 11990 14523 17043 20128
37 3235 5510 7561 08 12001 34 17231 57
73 50 11 7643 9677 12218 81 17438 01
82 3390 54 7716 92 98 14620 17698 20265
958 3852 5653 68 9831 12375 95 17746 20300
1367 54 5723 81 48 12421 1479017997 2
1461 3944 5815 87 10096 58 1486918089 20477
1594 61 6011 7885 10108 12610 7918124 20570
1621 4003 68 7945 10351 24 15130 54 81
29 4129 6152 60 80 25 1520218250 20693
63 42 6284 67 10540 58 90 972C752
1745 53 6332 8006 10608 12714 15375 99 58
51 90 6473 8236 24 27 15418 18330 71
70 4460 9.' 44 4412977 41 18403 88
1807 68 6558 71 9/13054 43 18595 20849
58 4511 79 88 107/6 84 46 18689 78
83 29 93 99 1C8/2 13173 98 18759
2005 36 66 0 8329 1U902 13306 15570 18919
2A>8 73 -60 92 68 13460 75 1Ü018
69 79 d731 S536 11149 13617 15641 41
Later aflosbaar.
7169 9983 12386 14396 16713 18913
7258 16026 12468 14440 57 21
87 30 88 14636 59 23
98 65 12506 43 72 97
7301. 85 24 83 1680619017
3 10122 53 14769 78 50
56 69 5514827 06 64
67 77 86 80 99 90
7400 96 12613 14903 1690319131
44 10206 36 22 86 40
90 42 39 65 95 B3
94 71 67 6517024 58
7509 10321 89 96 37 19267
45 72 12750 15010 50 85
68 89 57 24 60 19343
7310402 72 59 94 64
7662 7 80 67 17109 65
65 1057212883 87 13 85
7U 96 91 15141 14 19400
7755 10674 12911 57 30 8
7816 10721 14 15208 33 48
15 6017260 68
3716325 68 94
62 34 17321 10629
63 72 64 56
71 87 6310605
9815403 72 29
4513004 17 17411 90
80 9 30 75 92
90 29 89 17546 19737
835811012 13185 15501 56 54
93 35 89 22 94 74
8408 40 13244 57 96 19816
45 HUI 83 7617615 25
91 241331415603 28 63
8528 39 47 21 58 81
75 112C7 13412 24 17711 19988
7 2828 5064
1# 52 5111
20 65 61
120 2931 67
52 42 68
54 51 01
78 58 5279
87 66 5321
240 95 33
52 97 38
364 3002 39
76 23 85
414 38 86
24 42 5409
506 52 29
37 71 72
39 94 78
84 3100 85
88 30 5512
611 3212 18
14 37 19
57 44 52
78 92 93
711 3315 5604
17 28 61
22 3454 88
30 02 95
88 99 97
808 35L9 5713
10 65 29
15 3644 60
76 b6 66
87 3742 5800.
927 75 83
10o2 86 5985
80 04 6004
91 3815 36
93 3968 53
94 77 71
1162 95 6107
85 4000 31
91 59 6227
92 72 34
120/ 99 59
35 4103 65
70 5 83
1341 66 90
70 78 6313
140/ 4206 6475
8 27 87
11 37 6500
32 4357 39
1658 66 69
1760 71 6654
1848 88 61
59 4418 6708
73 79 61
79 84 64
99 86 6802
1043 4512 52
51 50 59
71 61 63
07 85 93
2113 4640 6949
48 76 53
2250 80 76
54 91 79
56 4716 85
62 53 01
2301 62 95
88 4803 7012
^95 io 63
2522 33 80
37 37 96
2653 72 719''
70 4985 0
2760 5000 33
80 34 42
JS 51 48
2007 09 54
59 33
7902 10818
96 87
-8061 10900
8106 10
52
8224
58
63
30
79
87
19 70
92 13516
93 18
38 53 '89
68 64 91
83 17813 20080
20 15704 34 20207
863211301
70 16 41 57 42 8
98 40 55 65 45 80
8801 50 78 15847 69 20323
45 11447 92 73 88 60
51 58 991590817902 71
8916 75 13611 67 8 20475
71 76 41 78 39 84
84 83 761600618C03 92
901311564 99 9 36 20512
19
41
9126
63
70 97-
81 11602
9226 14
41 78
6513704
66 18
75 58
8313841
47 4/ 43
63 61 57
6418101 80
80 102060/
18
60
51
90
5216110 75
64 23 18234
77 16219 60
85 24 90
68 08 93 56 18311
81 11706 13955 61 72 20713
0305 12 14015 69 92 4l
22 17 16342 18427
18 50 28
9438
84
9573
95
9607
0
11
44
46
55
66
77
80
86
24
35
51
51 40
59 72
48
75
81
82
78 89 91
801853220802
55 16419 36 60
85 24 7020016
891183614113 57 97 33
0703 44 61 6418600 34
1611033 69 82 10 63
82 81 7016502 36 21000
082312085142I8 85 53
59 72 34 94 92
6312121 43 1661518748
64 75 14305' 35
70 12222 19 451
73 56 36 77
1001 07 56 931