Alienen litm-
Mmiiitit- LnikiiilliL
Donderdag 7 April 1921.
64ste «Jaargang Ho. 6801.
UITGEVERS: TRAPMAN CO., SCHAGEN.
PORTBEREKENING.
Een Kanaalpraatje.
Noorder Markfbond.
CDU
Dit blad verschijnt viermaal per week :Dinsdag, Woensdag, Donder-
itg en Zaterdag. Bij inzending tot 's m. 8 unr worden Advertentie»
zoo\eel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTCHEQUE en GIRODIENST 23330. INT. TELEF. no. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. AD VERTEN
TIÉN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno
inbegrepen). Gro'ote (letters- worden naar plaatsruimte berekend
Onze lozers worden ez op attent gemaakt, dat door
Invoering van de nieuwe Pestwet, de porto van de
tonrant van eent tot 1 cent U verhoogd en dus
bet abonnementsgeld met deze portoverhooglng zal
worden vermeerderd.
DE UITG.
Vervolg.
Wie in do Schlager Courant van 12 Mei 1892 het
verslag leest van (het door mij' in eiene drult tbetz-odh-
te opcnlbaro vergadering op 8 Miei gesprokene, die
zal moeten toegeven, dat ik .telikens en telkens weer
heb geijverd voor die belangen van geheel West-
Tirieslanid. Uüt dat verslag wensch ik het volgende
te memoreeren:
„iHet is gébilétoen, dat de belangstelling in de
dioor de Westifriesche Kanaalvereoniigimg beoog
de verbinding der Zuiderzee me't het Noordhol-
landsche Kanaal door eene vaart van Enkhui-zen
naar de Stolpen, nog niet groot genoeg is om
te kunnen verwachten, dat de eerst-helangheb-
beniden izich voldoende opoffering zouden willen
getroosten oom voor hot geheelo plan te kunnen
rekenen op den steun van- Rijk en Provincie.
In de bestuursvergadering der Westfriesche Ka-
naalVereeniginig is daarom de vraag te berde ge-
3>r.a»cht of het niet wenschelijk zou zijn te trach
ten naar de uitvoering van diart, gedeelte, w-a-ar de
(behoefte het sterkst wordt gevoeld en dat is on
getwijfeld het gedeelte Stolpen—Schagen. Allen
waren van oordeel, dat zulk eien begin van uit
voering gunstig zou werken, vooral op hen, die
ridh tot heden, van' medewerking onthielden, om
dat ze aan de mogelijkheid' der uitvoering twij
felen en zoo is het onder goedkeuring van het
geheelo Bestuur, dat spreker de vrijheid had ge
nomen de ingezetenen van Schagen tot deze ver
gadering op te roepen."
Verder werd in deize vergadering U ontwerp van
een verzoekschrift aan dien RaaicL van Schagen be
handeld. Dat adres luidt:
„Aan den. Raad1 der gemeente Schajgen."
.,yGeven met versch'uiküilgidten eerbied1 te kennen de
omdergeieektenidten, allen burgers der gemeente, dat
ze het, hoe overtuigd ook, dat zuinigheid vooral in
moeilijke tijden in het huishouden der gemeente
moet worden betracht, zeer in 'it belang der gemeente
en hare omgeving achten, diat een oïffer worde ge
bracht om Sehiajgen door een flinke vaart in gemeen
schap te brengen met het Groote Noordhollandsche
Kanaal. Zij begrijpen ten volle, dat het tot stand
brengen van zulk een werk het draagvermogen der
gemeente zou te boiven gaan, maar houden zich ver
zekerd, dat het Rijk en d'e Provincie deze gemeente
krachtig zullen steunen bij een ernstig streven om
de gebrekkige gemeenschap der vaarten van West-
Friesland met het Gr. Noardlhollandsche Kanaal door
eene vaart van iSchagen naar de Stolpen aanmer
kelijk te verbeteren, weshalve zij u uitnoodigen, de
tusschenkomist te_ verzoeken van Gedeputeerde Stat
iën dozer Provincie om vanwege do Provincie of het
«Rijk «en zijtak te doen maken van het Gr. Noord-
hollan'dsdhc Kanaal, aanvangende ongeveer bij de
Stolpen en loopend'e in Oostelijke richting ten Zui
den van SChagettorug tot de Noordpunt van den
polder Burgfhora', vandaar tot de Meene®brag met
een tot halven verbreed gedeelte van de M'eenesbru'g
tot den meelmoten nabij het dorp Schagen. Pit ka
naal helfbe de volgende minimum hóofdafmötingen
a. Een bOdemdiepte m 2.40 M. beneden dien laag-
sten waterstand iin d'e verschillende polders.
b. Een breedte op den waterspiegel van 18 meter
met een bodeansbreedte van 9 meter.
c. De sluiiizen met een schutl'engte van 40 meter.
d. Een slagdrempeldiepte van 2.40 M.
e. Een «doorvaartwijdte van: 6 meten, welke tevens
voor die bruggen dient te worden aangenomen.
Dat de Raad zich bij dat verzoek bereid veiklare
om in de kosten van uitvoering van dat weik één
dorde gedeelte bij; te dragen,, tot een hoogste bedrag
van zestig duizend gulden, waarvan het billijk is,
dat een deel door den Polder wonde gedragen,
(Hetwelk doende, enlz."
\Dat men nergens in Weét-Frtesland1 in deze zelf
standige actie zag oen ijVeren voor niets dan t plaat
selijk belang kan wel blijken uit een hoofdartikel
in het Vliegend' Blad voor EttHkhluifcon van 4 Oct.
1893. Aan dat artikel omlleenen we 't volgende:
..Eere daarom' den man, dde voor enkele ja
ren op de schoon e gedachte kwam om d'e bovenge
noemde (Westifriesche Kanaalvereenigihg) vereeni
ging te stichten. Hij' deedi daarmede een goed werk
en maakte er stellig rekening op, dat in deze dioor
de mannen der 10e eeuw d'e aloude leuize der Va
deren: Eendracht maakt macht, zou worden in toe
passing gebracht, ten einde het voorgestelde doel
des te eerder en des te zekerder te bereiken.
'De vereeniging werd! gesticht en tot eer vam haar
bestuur moet worden erkend', dat dit college mot
ijver en volharding heeft gestreefd naar de verwe
zenlijking van het voorgestelde doel. Hét heeft aan
deskundigen opgedragen, een onderzoek naar het
terrein, dat door het koraal zou moeten worden
doorsneden' en van) hiet globaal cijfer der kosten van
aanleg. Het heeft én door de openbare bespreking
van den volijlverigen Secretaris d'er vereeniging,
den beer W. Kloeke, de aandacht op het kanaalplan
gevestigd) cn do algcmeene belangstelling zoeken
op to wekken. En het succes van al dien arbeid?
schitterend i® dit voorwaar niet."
nFlinke lui in de marktplaats.
„iSchagen hebbe daarom, het sluimeren moede, de
hand' aan 't weik geslagen en pogingen aangewend
om de uitvoering van een deel van1 't grootsche plan
to bespoedigen, 't Is te verwachtten, en te hopen, dait
de aan gewonde pogingen zullen gelukken. Dan ver
krijgt. het grijtze Schagen een kabaal, dat deze markt
plaats vani t Noord er kwartier eenie verbinding be
zorgt met het Gr. Noordho 1 landsche Kanaal. De bloei
en de welvaart van dat stedeke zal er in groote ma
te door bevorderd' worden.
Maar nu het overige van het plan, dat de Weét-
Iriesiihe Kaniaalvereeniging zich tot einddoel heeft
gesteld. Moet dat onuitgevoerd! blijven? Moet het
verlangen van een steheepwa'antkanaal dwars door
Noordholland, op die lijlst der vrome wonschen wor
den geplaatst? In deze dagen nu we uiit de dagbla
den vernemen, dat er een spoorverbinding tusschen
Hoorn en Alkmaar zal komen, dringt ziich de vraag
aan ons op: Zal er nu ook niet met ernst getracht
worden naar da verwietzenlijkimig van het bewuste
kanaalpHain?
Is te verwachten, zal moeite, zorg en arbeid
"kosten: volharding' is er bij noodiig. Doch t einde
zal het werk kronen. Als men goed aanpakt, ijVerig
dooTtzet en de hulp inroept van deskundige perso
nen, zal het tien slotte gelukken. Komt, bewoners,
van' WeéVFrieslamd, d'e (banden inieen geslagen, plan
nen ontworpen,, ondersteuning gevraagd, de spade
in' den grond gestoken en binnen e enige jaren be
staat het scheepvaartlkanaal Enkhuitzeni—Schagen
Stolpten!"
Uit dit artikel blij,kt wel, dat niemanki er 'toen aan
dacht, dat de uitvoering van een deel van U groote
plan moest worden aangemerkt als een miskenning
van het algémeen belang, als een op den voorgrond
brengen der belangen vani Schagen alleen.
IDat de Westfriesche Kanaalivereeniging tot nu toe
eigenlijk niets hééft bereikt diain wat meer belang
stelling in> de kapaii'satie, schrijf dk hieraan toe, dat
het geloof In de goede zaak bij velen nog te zwak
w-as, d«at het (Bestuur, den moed verliezend, de gel
dien der vereentigimlg ging bestedien aan het doen ma-
kien' van planden van kanaaltjes, die voor 't groote
•doel van «nul en geener waande waren.
In Augustus 189Q vertrok ik va)n Schagen naar
Haarlem. De nieuw opgerichte school aan het hoofd
waarvan dk werd' geplaatst en die zorg van de op
voeding mijner kinderen eischiten al mijlne aandacht
en maakten het mij helaas onmogelijk verder iets
•voor de Westfriesche Ratnaalvereeni'ging te doen.
En toen? Toen is de Westfriesche Kanaalvereeni-
ging volgens den heer Ringers, langen tijd' vrijwel
niets meer dan een klank geweest. En hoe het nu
metde vereieniglimg staat i)s mij' niet dtiidelijk. De,
heer Ringers zegt, volgens 't verélag der vergade
ring van. 11 Febr. Ik .te lEtnkhuizen.
„Eerst een paar jaar geleden is de Kanaalvereenl-
gn'hg weer meer op den voorgrond! getreden, en wel
naJdiat de heer C. J. K. van Aalst, President van de
Handelsmaatschappij', zich' voor de belangen van
West-Friesland', voor zoover die betrokken zijln bij
de goede vaanwegen, had geinteresse erd, en als voor
zitter der Kaïnaalvereenaging ,was opgetreden en
krachtige leidfinlg had gegeven."
(En in de vergadering op 7 'Miaatrt dlaaraan volgende
te Schialgen:
,jDat deze vereeniging (de W'estflr. K. V.) zoo wei
nig had weten te bereiken, weet «preker in hoofd
zaak aan het feit, dat deze zichi te veel had ge
plaatst op het bekrompen standpunt: alleen de be
langen van Sdbagen, Men (bad ingezien, dat dit an
ders moest en daarom was een paar jaiar geleden
de Westfriesche KanaalvereerJügiirg omgezet in .een
anldere commissie, waarin meer alle belangen waren
vereenigld en waarvan de heer Van' Aalst, president
der Nederlamdisclbe Handelsmaatschappijde leider
was gewtordien."
(Bestaat er dus nJog een Westfriesche Kanaalver-
eemgdtnig, of is ze dood en vervangen door eene com
missie, dde minder bekrompen dan de- overledene,
zal zorgen voor alle 'belangen?
De heer Ringers heeft het in de vergadering van
7 Maart ^1 de mlenjscïben wei duidelijk gemaakt, dat
'het labg gelen peuieschilletije is om' er achter te ko
men waar kanalen noodiig zijln en: hoe breed zij zijn
moeten, dart. het slecht® weinigen gegeven is daar
over te kunnen oordeelen.
„Een eerste vereischte om tot eene goede en
bereikbare kanalisatie te komen, ia kennis van
het Latad, van zijne voortbrengselen en behoef
ten, voorts van de bestaande wijize van afwate
ring en de daar aanklevende bezwaren, of mo
gelijk aan te brengen verbeteringen; .ten laatste
van' het velband met de in uitvoering zijnde wer
ken tot afsluiting en drooglegging d'er Zuider
zee.
Olm een en ander te weten te kotaen, is eener
Zijd» de hulp ingeroepen van de plaatselijke des
kundige leden der uitvoerende commissie, an
derzijds van de ge(meen)te- en waterschapsauto
riteiten.
iZbo rijn verzameld groote hoeveelheden gege
vens oVer het gebruik der gronden in West-
Friesland, opbrengst van land- en tuinbouw en
van zuivelboenderij, omvang van de markten en
hare beteekenis, de .plaatselijke gewensohte af
voer t ewialter.
VerVolgen's is een Studie gemaakt vani de be
hoeften aan «bouwmaterialen, verhairdingsmate-
rialen voor weglenj, brandstoffen, meststoffen en
voedingsartikelen."
I» het niet om van te duizelen?
«Ein dan te béderiken in hoe *n konten tijd' dat al
les is volbracht. In de vergadering van 10 Febr. 1920
t® Enkhui'zenl, zedide de heer Bosman:
,JDeze plannen zijn nog niet geheel tot ontwik
keling gekomen'",
en to de vergadering op «7 Maart '21 te Schagen zegt
de heer Ringers:
,yEien kamaal(plian) Alkmaar—(Hoorn—lEfnkh ui-
Ken is reeds geheel uitgewerkt, «oodat daaTvon
diverse varianten zijn onderzocht,"
Het is du® wel duidelijk, dat de nieuKve commis-
,sie hard' wieikit en rich heelemaal niet stelt op het
zoo bekrompen stanpunt: „alleen de belangen van
Schagen". Maar treden nu niet de belangen van
Alkmaar, Hoorn en Enklhuizen, plaatsen die toch
niet over gebrek aan .vaarwater hebben te klagen,
op den voorgrond?
(Mij dunkt, het iis toch zoo eenvoudig te fonnulee-
ren, welke kanalen en vaarten West-Friesland in de
eerste plaat® noodig heeft.
(Binnen den Westfriescben omrinlgdijk ligt 67000
HA voor het meerenldeel uitstekende grond, die be-
®li®t veel meer waard' is dan, oïn maar iets -te noe
men, de provincie Dren'the, maar die uitstekende
grond is ingesloten dOor een zw-aren dijk met een
paar heel, heel kleine sluisjes, zoodat geen schip
van eendge beteekends de verschillende plaatsen bin
nen dien omringd'ijk kam bereiken en daardoor .wor
den landbouw, handel en nijverheid binnen dien
omrinlgdijk niet wednig belemmerd' tot groote scha
de ndet alleen van de bewoners van West-Friesland
maar «tot schade van heel Nederland. Nergens, ook
niet in t armelijkate deel van Nederland, is zoohi
groot terrein voor de scheepvaart gesloten. Tot wel
ken graad van« ontwikkeling landbouw, handel en
nijverheid' in West-Friesland bijl een onbelemmerde
scheepvaart kunnen kbmen, dat hangt af van om
standigheden in de toekomst, die ndemandi kent,
maar men behoeft geen profeet te zijn, om de heilza
me gevolgen van vrije scheepvaart van zoo'm vrucht
bare streek ite voorspellen.
De oprichters d'er Kiainaa'lfv ereeniginlg stelden zich
voor een kanaal ongeVeer in de lengte-os van West-
Fiieslamd vah Stolpten tot Enkhuiizen, van welk
hoofdkanaal dan geleidelijk vaarten naar de klei
nere plaatsen gegraven zouden Worden. Toen bleek,
dat er geen animo, geen durf genoeg bestond om
met het kanaal in zijn geheed te beginnen, werd
voorgesteld te beginnen met het deel Stolpen—
Schagen, maar daarin zou juist de zoo kostbare
slui s in dten omringd ijk .vallen, die wel het kanaal
in zijn geheel ten goede zou komen, maar die de kos
ten voor Schagen onredelijk h«oog maakten. Scha
gen y* van dat kanaaltje te laten betalen, dat was
al heel erg, maar de sluis had' buiten de rekening
gelaten moeten worden, daarvoor haddien het Rijk
en de Provincie moeten zorgen. Om itooh iets te krij
gen is men, «aan het trahsi'geeren gegaan en dat
is in mijh oog een groote fout «geweest
Het tegenwoordige bestuur schijnt het dlenkbeeld
om een kanaal te graiven in de richting der lengte
as geheel te laten vanen: hét heeft angstwekkend
vee! plannen dn vooibéreidlitng, maar U streven
schijlnt ,wel te zijn, om te beginnen met een kanaal
Alkmaar—(Hoorn en daml... «dan zal misschien het
overige deel van West-Friesland worden voorzien
van e«enige «onbeduidende vaartjes.
'Burgers van «het ^oorden «van' Weét-Friesland, be
denk wel, dat nog* nooit een goede zaak tot stand
is gekomen, enkel en alleen, omdlat de belangheb
benden overtuigd waren van hun goed' recht. Zon
der strijd geen «overwinning, Wrijft uw oogen goed
uit, en ge zult zien1, dat het oude plan veel meer
is in Uw belang en dn 't belang van geheel West-
Friesland «dan het nieuwe. Wlaakt opdat uwe "belan
gen niet worden achtergesteld bij U Zuiden, het Oos
ten of het Westen.
WaaJkt voor Uwe belangen.
Es fangt anl
Haarlem, April 1921.
W, KUOEKK.
(Vervolg.)
Het volgende punt is een voorstel van de vereeni
ging St. Maarten te St. Maarten, om in overleg met
de andere veilingsbesturen zoodanige maatregelen te
nemen, dat indien de regeering dit jaar wederom
zulke rampzalige besluiten voor de vroege aardap
pelverbouwers mocht nemen, deze onmiddellijk be
antwoord worden met het onverbiddelijk stop zetten
der veilingen. St. Maarten is van oordeel dat het
gewenscht is dit punt vroegtijdig onder oogen te zien,
omdat zoo noodig bij een overval van de regeering
den strijd onmiddellijk kan worden aangebonden.
Het Bondsbestuur wil gaarne den weg der vereeni
ging St. Maarten volgen cn dit ter bevoegder plaatse
nogmaals aanhangig maken, opdat een stagnatie
als dezen zomer voorkomen worde.
De heer Groen (L.T.B. Zuidscharwoude), vindt het
goed bij de regeering aan te dringen, doch gaat niet
accoord met stopzetten van de markt Hij betwijfelt
of het prae-advies van het hoofdbestuur wel zuiver
door den secretaris is weergegeven.
Voorzitter zegt, dat het doel van het bondsbestuur
is om voldoende overleg met de andere vereenigin-
gen te plegen. Het prae-advies i9 juist.
De heer T. Kostelijk vraagt of in het antwoord van
den minister berust is of dat nog stappen zijn ge
daan om een ander antwoord te krijgen.
De heer Ootjers deelt mee, dat zoolang de minister
niet de toezegging doet, overleg te zullen plegen, het
bestuur roerig zal blijven. De minister heeft alleen
gezegd geen ingrijpende maatregelen te nemen.
De heer Zwagerman (Nieuwe Niedorp), is van oor
deel, dat de minister te veel rekening houdt met de
steden, ten koste van de tuinders.
De heer Groen gelooft dat ook de minister uit het
vorig jaar wel eenige les getrokken heeft en gelooft
dat de minister zeker overleg zal plegen met de or
ganisaties.
De heer T. Kostelijk heeft in deze niet het volle
vertrouwen en gelooft van de vergadering ook niet.
De minister bindt zich niet als hij zegt zich eerst
mot de organisaties te verstaan. Hij kan dus zeer
goed antwoord zenden.
De heer Gaijaard vreest voor verzieking van de
aardappelen als de markt stop gaat.
Voorzitter gelooft dat de besturen voldoende zul
len overwegen, alvorens tot stopzetten over te gaan.
De heer T. Kostelijk wil uit deze vergadering een
schrijven aan den minister zenden.
Besloten wordt hfet voorstel-St. Maarten aan te ne
men met de toevoeging „als uiterste maatregel".
Nieuw Leven stelt voor het verplicht veilen te
handhaven, met dien verstande, dat een lijst van
tuinbouwproducten wordt samengesteld, waar deze
regeling voor geldende is en wel als volgt: Vroege
aardappelen, rabarbor, peen, bieten, diverse ufensoor-
ten en alle koolsoorten.
Uit de toelichting blijkt, dat is gebleken, dat er met
de winteraardappelen niet de hand aan kan worden
gehouden, omdat dit niet is een artikel dat dagelijks
aan de markt verschijnt en dienaangaande niet ge
rekend kan worden op een goede afname.
Het Bondsbestuur is het met Nieuw Leven eens en
stelt voor, om den handel in winteraardappelen vrij
te laten, doch verbindt hier gaarne aan, dat, als ze
niet geveild worden, deze zooveel mogelijk op con
tract worden verkocht en te betalen over het betaal-
kantoor, hetgeen een waarborg geacht moet worden
voor den verkoopor.
De heer P. Kostelijk (Heerhugowaard), wil dan het
veilingspercentage niet hodger brengen dan 1 pet.,
omdat anders de menschen achter in de Waard niet
zouden mee gaan.
De heer Gaijaard wijst er op dat de menschen aan
do Langereis er absoluut niet toe te bewegen zijn de
goede winteraardappelen te veilen. Ze laten ze parti
culier in de steden verkoopen. Komen er winteraard
appelen van de Langereis aan de veiling, kan mon
er vooruit rekening mee houden, dat ze niet puik zijn.
De heer T. Kostelijk zou ook aan de Eabarbes niet
stipt de hand willen houden.
De heer Ootjers weet niet of de vergadering wel
voor dergelijke punten bij elkaar is, doch merkt op,
dat de groote verbouwers het eerst in de gelegenheid
zullen zijn, uit de hand te verkoopen, waardoor de
markt reeds daardoor voor de anderen onzeker zou
worden. Wat de aardappelen betreft, betreft dit in
hoofdzaak de menschen van de Langereis, die nog
niet voldoende in het veilingssysteem zitten. Met het
1 zal het moeilijk zijn uitzonderingen te maken*
De heer T. Kostelijk zou dan op monster willen vei
len, met een ruimen levertijd.
Het voorstel Nieuw Leven, met prae-advies wordt
aangenomen en besloten wordt dat de aardappelen
verkocht aan den handel, op contract verkocht moe
ten worden.
De Eendracht van Oudkarspel stelt voor om aan
de Maatschappij te vragen de schoeiing achter de
kraan als aanlegplaats te mogen gebruiken en zoo
daarop afwijzend beschikt wordt, dan over te gaan
tot het vergrooten van de aanleggelegenbeid en daar
langs een straatje te leggen.
De secretaris vertrouwt, dat het na overleg wel
toegestaan zal worden worden.
Na verdere bespreking wordt besloten, wanneer op
het verzoek afwijzend beschikt wordt, het aantal
plaatsen aan de Wui vers loot uit te breiden.
Rondvraag*
De heer Bos (Waarland), wijst op de beroerde
schutgelegenheid, waardoor de veiling zeer laat be
reikt en veel kou geleden wordt. Hij vraagt naast
de sluis een overhaal te maken voor de klein® vaar
tuigen.
De heer T. Kostelijk. Dat is lappen en garen toe
geven. De sluis zelf is veel te klein en het zal in de
toekomst nog moeilijker worden. Het is reeds meer
malen op den beschrijvingsbrief geweest en het be
stuur heeft meegedeeld dat het zijn volle aandacht
blijft houden. We zijn in vol vertrouwen en in volle
afwachting.
De heer Ootjers zegt, als de gemeenten en polder
besturen een garantie aanbieden aan de gemeente
Noordscharwoude, er zeker wel een grootere sluis
of kolk zal komen. Het best is een nieuwe sluis
naast de bestaande. Voor de gemeente Noordschar
woude is het offer te groot.
Voorzitter zegt dat het goed zou kunnen zijn als
elke vereeniging in haar plaats een adres aan ge
meente en polderbestuur richt
De hr. T. Kosteljjk zou liever zien, dat het Markt-
bestuur het initiatief nam.
De heer Droog wijst op het groote nut dat ten
groote sluis zal hebben. Noodzakelijk is dat heel
spoedig het initiatief genomen wordt Eer het een
jaar verder is zijn er aan den Langendijk minstens
20 schepen die te Noordscharwoude niet kunnen
schutten. Spr. betwijfelt dat het bestuur ten volle de
noodzakelijkheid inziet
De heer Kliffen is van oordeel dat het geen Noor-
dermarktzaak is. Het moet een gemeentezaak blij-
van, met zooveel mogelijk steun.
De heer O. Bakker (Oudkarspel), bepleit het uit
geven van aandeelen aan particulieren.
De heer G. Barten zou gaarne zien dat de Noor-
dermarktbond zoo'n subsidie gaf, dat de gemeente
ging zeggen: nu moet de gixote sluis er komen. De
nieuv/e sluis acht spreker een noodzakelijkheid.
De heer Kliffen wijst er op dat de Bond dan ook
heeft de Laanweg en de Mosselbrug. Hij is van oor-
deel, dat de gemeentebesturen in de eerste plaats
dienen te zorgen dat de plaatsen bereikt kunnen
worden.
De heer G. Barten is van oordeel, dat de sluis ze
ker het noodzakelijkste geacht kan worden.
De heer Ootjers merkt op, dat het in de eerste
plaats noodig zal zijn dat de belanghebbenden eerst
een greep in eigen portemonnaie doen. Als de Noor-
dermarktbond finantieel voorgaat, schept het voor
andere zaken een precedent.
De heer De Jong (Waarland) stelt voor uit de ver
gadering een adres te richten tot het gemeentebe
stuur van Noordscharwoude met verzoek een kosten
berekening te maken, waarna bij particulieren ®n
corporatiën kan worden aangeklopt.
Voorzitter merkt op dat uit de besprekingen wel
blijkt dat dit vergrooten van de sluis als een direct
marktbelang beschouwd wordt. De vraag is, hoe het
uit te voeren en dan lijkt het mij het beste denzelf-
den weg te volgen die met het spoor gevolgd is:
eerst de streken die er het meeste bolang bij hebben,
bewerken, daar zooveel mogelijk aandeelen plaat
sen, de medewerking van de corporatiën te vra
gen, waarna de Noordermarktbond ook een toezeg
ging zou kunnen doen.
Nadat door den heer Droog nog oen motie Is veor-
gesteld, waarvoor de vergadering niet blijkt to gevoe
len, wordt besloten in den geest als doop den voor
zitter uiteengezet, te handelen.
Hierna wordt aan het bestuur machtiging verleend
om in geval van nood het marktperceutag® op 2 te
mogen brengen.
De heer Joman te Oudkarspel vraagt namens zijn
bestuur waarom hier vergaderd wordt, hoewel d®
beurt aan Oudkarspel was.
De voorzitter deelt mee dat het bepalen van 3»
plaats aan het bestuur is. Het bestuur heeft het be-
ter geacht de vergaderingen niet meer te verdoelen
over de twee gemeenten, doch over de geschikte lo
kalen in die gemeenten.
Oudkarspel stelt nu voor om in elke afdeeling om
beurte to vergaderen en protesteert tegen het besluit
van het bestuur.
Ook de heeren A. Swager en J. v. Exter wijzen op
het verkeerde van deze handelwijze. Ook zij meenen
dat de vergadering te Oudkarspel had moeten zijn.
Na verdere bespreking gaat dit punt van de baan
en blijft het geregeld zooals het tot heden geregeld Is.
Op verzoek van Oudkarspel zullen aan den noord
kant bij de laadplaats meerdere ringen aangebracht
worden.
De heer S. Groenveld (Nieuwe Niqdorp) vraagt
een regeling voor hen die lang bij de sluis moeten
wachten. Dit in verband met het afgeven van volg
nummers.
Dit wordt in handen van den veilingleider gesteld.
Het bestuur zal het verhoogen van liggeld in de
Goot onder oogen zien, dit in verband met het krij
gen van meer ruimte voor verder afwonenden.
De heer Van Langen bespreekt verbetering van de
kluft. Daar tot heden nog niet bekend is, voop wiens