Alitsen Ritus- Donderdag 21 Juli 1921. S4sta «Jaargang Ho. 9SB9. UITGEVERSTRAPMAN A CO.. SCHAGBN. Ingezonden Stukken. YERZEN Binnenlandsch Nieuws. SC HA EE Dit blad verschijnt viermaal per week Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m.8nnr worden Advertentiën zooveel mogelijk in het eerstnitkomend nnmmer geplaatst. POSTCHEQUE en OIHODIENST 23S30. INT. TELEF. no. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVBRTEN TIËN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno Inbegrepen). Groote lletters worden naar plaatsruimte berekend SCHAGBN EN DE KAN AALPLANNEN. Mijnbeer de Redacteur, Mij werden eenlge Schager couranten van 14 Juli toegezonden met een verslag der vergadering van de SchagerHandeldrJJvende en Industrieels Midden- standsvereeniging, gehouden op 12 Juli IJ. Dat ver- elag Inziende, kwam lk tot de ontdekking, dat de vergadering ln hoofdzaak waa gewijd aan de bespre king der plannen van de Westlrlesche Kanaalver- eenlging en Inderdaad doet het mij altijd genoegen als zaken van algemeen belang ln 't openbaar wor den behandeld. (De vergadering was wel niet open baar, maar 't verelag ervan ls althans openbaar ge maakt). Immers niemand minder dan Thorbecke leert ons, dat zonder publiciteit de groote weg tot verbetering ls gesloten. Op betgeen volgens dat verslag de heer Helder op die vergadering betrekkelijk de k&naalplannen heeft gezegd, heb lk een paar aanmerkingen, die 11c u beleefd verzoek ln uw blad op te nemen. De heer Helder zegt: „De Westfrlesche Kanaalvereenlglng had het ln al de Jaren van haar werkzaamheid niet veel verder kunnen brengen, dan tot bet maken van onvoldoende teekenlngen voor een paar plan nen. Gebrek aan voldoenden flnancléelen steun en bet niet hebben van den steun van menschen, die men voor zulke dlgen noodlg beeft, waren mee wel de oorzaken van het niet slagen. Door die vereenlging werden gepropageerd plannen Schagen—Stolpen, Scbagen—Kolhorn en SchagenEnkhulzen. De plannen daarvoor ge maakt waren onvoldoende, een kas van f1200. waa te gering, de plannen werden dan ook af gekeurd en alles leidde tot niets". Alzoo, geen geld genoeg, geen steun van de men schen, die men voor zulke dingen noodlg beeft, on voldoende plannen en teekenlngen, niks, niks, alle maal'niks. Arme stakkers, wat dee Jullie ook ln de koul De heeren Mr, Beels, burgemeester van Scbagen, Breebaart, dijkgraaf van den Groetpolder, Hartkamp, burgemeester van Enkhulzen, Van der Steen, bur gemeester van Spanbroek, Hulst, burgemeester van de Zijpe, Sluis, lid der Prov. Staten en anderen, ze hebben, evenals lk, belangeloos heel wat tijd en moeite besteed om belangstelling te wekken voor de kanalisatie van West-Friesland. Wat zij wilden scheen wel onmogelijk, gelijk zoo vele goede din gen ln den beginne onmogelijk schijnen. Ze hebben bun best gedaan en hebben ze niet precies verkregen, wat ze ln 't algemeen belang beoogden, ze hebben bij velen belangstelling gewekt en de aandacht van het Bestuur der Provincie op de zaak gevestigd. Vader Tollens zou van hun streven minstens hebben getuigd: En reken d' uitslag niet, Maar tel bet doel alleen. En hebben de tegenwoordige bestuurders der Ka- naalvereeniglng dan al Iets meer bereikt, don plan nen, plannen en nog eens plannen? Zeker, ze hebben bet geluk gehad, zeer rijke menschen voor de zaak te winnen, die geheel belangeloos van bun geld heb ben geofferd voor bet goeds doel, maar laten de heeren toch niet vergeten, dat men op een ge baanden weg allicht sneller voortgaat, dan sij, die hem heb ben gebaand. Het eerste, ook ln mijn oog zeer onvoldoende plan der Westfrlesche Kanaalvereenlglng ls door Gedepu teerde Staten verworpen, maar de noodzakelijkheid van vaartverbeteringen door de geheele Provincie is erkend. Betrekkelijk die vaartverbeteringen zijn ven- wege de Provinciale Staten vragen geeteld, niet al leen aan de Weetfrieaehe Kanaalvereenlglng, maar ook aan de gemeenteraden, de schippersvereniging Scbuttevaer enz. Afgevaardigden van deze corpora- tiën kwamen op 8 December 1919 op verzoek der Westfrlesche Kanaalvereenlglng bijeen, om door aa- menspreking eenheid te brengen ln de verschillende wenachen. De heer Dr. Van Aalst werd bereid be vonden het voorzitterschap op zich te nemen en naast of misschien wel ln de plaats van de Westfrlesche Kanaalvereenlglng ls eene commissie gevormd, die eigenlijk precies betzelfde beoogt als de Westfrlesche Kanaalvereenlglng, maar die nu, ln naain van al de door Gedeputeerde Staten om advies gevraagde cor- poratlên antwoord gaf. Gedeputeerde Staten wensch- ten gebruik te maken van de bestaande waterwegen om deze voor zoover noodlg voor de scheepvaart geschikt te maken, maar de commissie- ls daar lang niet mee tevreden. In haar antwoord, gedateerd Alk maar 15 December 1919 zegt ze o.a.: „Hot resultaat der besprekingen was, dat wij de plannen van uw college onvoldoende en on- proctlsch achten, als lijdende aan te kleinen op zet en om. geen rekening houdend met de droog making der Zuidenee. Met het oog hierop hebben wij besloten, ons vooralsnog te onthouden van het geven van het ona gevraagd advies en Uw College mede te dee- len, dat wij ons zullen veroorlooven zoo spoe dig mogelijk andere plannen aan zijn oordeel te onderwerpen". Naast deze speciale Westfrlesche commissie li, zoo- els de heer Helder ons vertelt, gekomen eeK Pro vinciale Commissie, waarin bijna dezelfde perso nen zitting hebben, plua speciaal deskundigen, rui de Hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat van do Zuiderzeewerken en van den Provincialen Water staat. Die beide Comrnissién, zoo zegt de beer Hel der, werken eendrachtelijk samen en tot op dit oogenblik is volkomen overeenstemming verkregen. Die plannen, waarvoor niet minder dan 42000 gulden disponibel zijn gesteld, zijn nagenoeg gereed en zien er uit als volgt: Een kanaal Alkmaar—Hoorn naar zee; HoornEnkbuizen naar zee met een zijkanaal naar Andljk en een kanaal MedemblikHoorn, niet door de Vier Noorder Koggen, maar door Drechterland. De beer Helder zegt: „Een kanaal Stolpen—Schagen—Kolhorn werd niet genoemd en voor Schagen stond hst er dus niet best voor". Is het wonder? Een kanaal van Kolhorn langs den Zuidvoet van den Westfrieschen omringdljk naar da Stolpen en don nog wel een kanaal van 34 M. breedte en M. diepte, zal naar mijn vaate overtuiging de kosten van den aanleg niet waard zijn en zeker nooit tot stand komen. Als de Wieringermeer ls Ingepolderd naar de be staande ontwerpen, dan zal er zijn: lo. een kanaal van Kolhorn langs den ringdijk van den Groetpolder en verder langs den zuidvoet van den Westfrieschen omringdljk naar Medem blik met een schutsluis aldaar; 2o. een kanaal langs het Noorden van de Wieringer meer naar 't Noordhollandsch Kanaal bij de Kooi. Welk belang kon Kolhorn of de Wierlngermeerpol- der dan bij een tweede verbinding met het Gr. N.- Holl. Kanaal, een 12000 Meter zuidelijker bij Stol pen hebben? De Wleringermeerpolder. zal veeleer be hoefte hebben aan een vaartverbetering met het Zui den, van Kolhorn langs den Groetpolder naar Rus tenburg. Zoo'n verbinding ls door normallseerlng en verdieping van de Langerels heel wat gemakke lijker tot stand te brengen en veel meer van al gemeen belang. Verder zegt de heer Helder: „dat de Vier Noorder Koggen gepasseerd wordt Door Vier Noorder Koggen ls niets bijgedragen". 't Lijkt mij wel een beetje heel hard, dat de Vier Noorder Koggen gepasseerd wordt, omdat niet ia bij gedragen ln de kosten der gemaakte plannen, daar toch de Vier Noorder Koggen wel zullen moeten be talen tot de miljoenen, die de ontworpen kanalen rullen kosten. Duidelijk ls 't ook niet boe een kanaal Medemblik- Hoorn loopen zal niet door de Vier Noorder Kog gen, maar door Drechterland. Van het grootscheepvaartkanaal, 33 M. breed en 3M M. diep ten Noorden van Schagsn ter verbinding van Kolhom met het Gr. Noordhollandache Kanaal, zegt de heer Helder: „Al de deskundigen zijn bet erover eens, dat dit de aangewezen oplossing ls". Zou dat waar zijn? Wie verstaat de beer Helder bier dan toch onder de deskundigen? Zijn dat de Ingenieurs? Maar de beer Rlngers telde toch den llen Februari van dit Jaar te Enkhulzen: „Niet de Ingenieur maakt de plannen, maar deze moeten komen uit het publiek". Hoe het zij, lk ben het met de deskundigen, hier door den heer Helder bedoeld, volstrekt niet eens; ik gun Schagen, Kolhorn en de Wieringermeer Iets beters. De heer Helder zegt voorts, dat Westfriesland niet twee, zooals thans bij de Zeswlelen en Rusten burg, maar twaalf uitgangen zal krijgen, waarmee immers schutsluizen worden bedoeld. Ik zou haast zeggen, dat dat te veel ls van 't goede en waag het op te merken, dat West-Friesland nu niet twee, maar drie schutsluizen beeft, n.1. bij Rustenburg, bij de Zeswlelen en bij Schoorldam. De twaalf schutsluizen, in 't vooruitzicht gesteld, doen mij denken aan hetgeen er gebeurt alB men te veel hooi óp zijn vork laadt en aan 't Fransche spreekwoord: Qul trop embrasse mal étrelnt De heer Helder zegt verder: „Maar boe bet ook zij, de commissie Van Aalst biedt haar plannen als een geheel aan, ofschoon het wel vast staat, dat alles niet tegelijk zal worden uitgevoerd. D« heer Rlngers heeft de mee ning uitgesproken, dat als alles door omstandig heden niet kan worden uitgevoerd, eerst gezorgd moet worden voor een verbinding Grootebroek naar zee en Schagen naar Groots sloot. Deze meening ls door niemand tegengesproken". 't Ia best mogelijk, dat die meening door niemand ls tegengesproken, maar de heer Bosman zeide dan toch op Dinsdag 17 Februari 1920 te Enkhulzen: „Integendeel men moet de groote centra ver binden, Enkhuizen—Hoorn—Alkmaar" en ln de vergadering van 7 Maart 1921 te Scbagen zelde de heer Ringen: „Een kanaalplan Alkmaar—Hoorn—Enkbuizen ls reeds geheel uitgewerkt, zoodat daarvan di verse varianten zijn onderzocht". Hoe rijm lk toch dat alles met de meening van den heer Rlngers, dat als door omstandigheden niet alles kan worden uitgevoerd, eerst gezorgd moet wor den voor een verbinding Grootebroek "«er zee en Schagen naar Grootesloot? Door een paar in de vergadering gestelde vragen ls de heer Helder blijkbaar wat boos geworden, al thans heeft bij een antwoord gegeven, zoo verward, zoo onjuist en voor mij zoo beleedlgend, dat lk het niet onbesproken mag laten. Die woorden lulden: „dat ln de Commissie Van Aalst de plannen voor Scbagen niet ln 't minst worden tegen gewerkt. Het was de beer Kloeke, die zich ln dezen dn uitliet ,als zouden Alkmaar en Hoorn door den heer Van Aalst worden bevoordeeld. De heer Van Aalst heeft op de meest onpartijdige wijze zijn taak opgevat en vervuld en deze bewering des heeren Kloeke ls niet anders dan een gemeene verdachtmaking. Wat de heer Kloeke heeft ge wild ls eene verbinding Schagen—Zljpe, Schagen- Barslngerhorn-r-Kolhorn en Schagen—Enkbuizen, zooals hij zegt ln rechte lijn door het bert van West-Friesland". Ds heeren van de Om/missie kon lk geen van al len, maar lk verheug mij over hunne belangstelling ln een zaak, die reeds vele, vele Jaren geleden mijn volle sympathie bad, lk heb er dan ook niet aan-ge dacht een van ben, dan nog wel speciaal Dr. v. Aalst te beleedigen. Maar we moeten personen van zaken scheiden: leder van de heeren kan mij ln hooge ma te sympathiek zijn en toch kunnen ze samen onder allerhande Invloeden besluiten nemen, die mij verre van onpartijdig schijnen. Een der heeren, de beer Bosman, beschuldigt, geheel ten onrechte, de eerste Kanaalvereenlglng van te hebben gehad een plaatse lijk (zegge Schager) karakter en zegt, dat Integen deel de groote centra 'Ërjttahutzen, Hoorn, Alkmaar moeten worden verbonden en ik kaatste dien bal te rug met de opmerking, dat de eerste Kanaalvereenl glng wel degelijk bedoelde het algemeen belang, maar dat nu heel duidelijk die belangen van Alk maar op den voorgrond worden gedrongen. Telkens en telkens weer wordt hetgeen de West- frieeche Kanaalvereenlglng ln de eerste Jaren van haar bestaan heeft verricht be- en veroordeeld door leden der Commissie en dat bewoog mij, aan het te genwoordige Bestuur den 17en Maart 1920 te zenden: lo. een (vrij uitvoerig) schetsje der wordingsge schiedenis van de Westfrlesche Kanaalvereenlglng; 2o. twee schetskaartjes van West-Friesland door D. Roggeveen.; 3o. een Schager Courant met verelag der vergade ring op 8 Med 1892.; 4o. een VUegenblad van Enkhulzen van 4 Octo- bex 1893. Den 29en Maart ontving lk hierop van den klerk van den heer Bosman bericht, dat die stukken wa ren ontvangen, maar dot zijn patroon op reis was, zoodat er nog geen gelegenheid was, een en ander onder oogen te zien. Mede op 17 Maart schreef ik aan den heer Bosman persoonlijk o.m.: „Als U zoo vriendelijk wilt zijn, om het voor het Archief gezondene door te lezen, dan zal U blijken, dat ik van den beginne af al gemee ne belangen, niet die van Schagen alleen, op bet oog had". Tot heden ontving lk verder noch op het een, noch op het ander eenlg bericht. De heer Helder waarschuwt tegen het verschijnsel te veel antl-AUomaarsch te zijn; wellicht weet hij niet, dat ik daar van den begdnne af tegen heb ge waarschuwd. Men moet ln 't geheel niet anti-Alk- maarsch zijn, maar toch duchtig toezien, dat noch Alkmaar, noch Hoorn, noch Enkhulzen, noch welke plaats dan ook het plaatselijk belang gaat stellen, boven het algemeen belang. Of daar dan vrees voor bestaat? Ik las ln oude Schager Couranten de intri ges van Alkmaar om te bewerken, dat, ln den naam van 't algemeen belang, de spoorlijn Amsterdam- Den Helder niet zou kamen over Schagen, maar buiten den Westfrieschen omringdljk door de dui nen. Ik les uitvoerig de geschiedenis van 't Mer- wedekanaal, een geschiedenis van twee concurren- ten Rotterdam en Amsterdam. Ik zie dagelijks ln de bladen wat concurreerende steden en landen doen om elkaar te slim af te zijn en lk begrijp, dat wie niet op zijn qul vlve Is, zal worden behandeld als une quantité négligeoble en dat lot wensch lk Scha gen niet toe. De heeren zullen zeker Schagen niet tegenwerken, maar ze zullen, 't ligt voor de hand, Ijveren voor hetgeen hun het naast aan het hart ligt. Ook uit het beweren van den heer Helder, dat lk zou hebben gewilcl een verbinding Schsgen— Zijpe, Sohegen—Bars!ngerhorn—Kolhorn en Schagen-Enk- hulzen blijkt wel, dat hij heeft verzuimd zich be hoorlijk op de hoogte te stellen, vóór hij optrad als voorlichter ln eene vergadering. Een verbinding SchagenZijpe (Groote Sloot) heb lk nool* gewild. Een verbinding Schagen—Barsin— gerhorn—Kolhorn evenmin en wat betreft de reohte Ujn Stolpen—Schagen en dan door H hart van West- Friesland naar Enkhulzen, daarvan kan de heer Helder ln de Scheger Courant van 6 April lezen: „Een groote schetskaart van West-Friesland door mij voor deze gelegenheid vervaardigd, was in de zaal opgehangen. Op die kaart was met duidelijk zichtbare lijn een kanaal geteekend van het Gr. Noordhollandache Kanaal bij Stol pen naar Schagen en verder brutaalweg ln de richting der lengte-as van West-Friesland. De» kaart gaf alzoo eene schematische voor stelling van het beoogde doeL Zeker, het waa mij volkomen duidelijk, dat die lengte-as om meer dere redenen niet gevolgd kon worden, maar het stond bij mij vast, dat het kanaal minder zou zijn ln het algemeen belang naarmate het verder afweek van die os." Met technische aangelegenheden heb lk mij niet Ingelaten. Kan, oen maar Iets te noemen, een ver langd kanaal om technische redenen den spoorweg niet kruisen vlak bij Schagen, dan maar wat dich ter bij Zijdewind. In hoeverre het meest gewenechte technisch mogelijk was, dat heb lk niet beoordeeld, omdat lk geen waterbouwkundige ben, evenmin als, naar ik meen, de heer Helder dat ls. Het publiek moet beslissen wat het wil hebben, wat het wil betalen, en de waterbouwkundigen moe ten aan de wenschen van het publiek, zoo mogelijk, uitvoering geven. Ten slotte zegt de heer Helder: „De heer Kloeke, uitgenoodigd om te Hoorn eene vergadering bij te wonen, waar de alge- meene kanaalplannen zouden worden bespro ken, versoheen niet, antwoordde niet, dus kun nen tegenover hem geen égards ln acht worden genomen". Weet de beer Helder wel zekeT, dat aan ml] eene ultnoodlglng voor de vergadering te Hoorn ls gezon den, of weet hij het van hooren zeggen? Op mijn woord van eer, verklaar ik bij dezen, dat lk geen uitnoodiging om te Hoorn eene vergadering ter bespreking der algemeens kanaalplannen heb ontvangen, dat ik dus niet ben verschenen en niet heb kunnen antwoorden. En wat de niet- of wel ln acht te nemen égards betreft, wil lk wel de verzekering geven, dat lk daar omtrent niet onverschillig ben, maar bet zou dwaas zijn daarop aanspraak te maken en nog dwazer niet te rekenen op minachting en smaad, ondanks dan besten wil en plicht. Haarlem, 20 Juli 1921. W. KLOEKE. door LEON. ROGGEVEEN, Klein meisje. Als 't vier uur 1s, en de school uit. gaat, Komen er kindertjes naar mij toe, De les ls ultl Ze grijpen mijn hand, Loopen en springen mee, aan eiken kant, Mondjes babbelen en lachen, nooit moe, Als 1 vier uur ls, en de school uit gaatl Dan praten en zingen se, allemaal, Vertellen hun plezier en hun leed, Voor ben zoo gewichtig en van veel belang: „Meester, mijn bal ligt nog ln de gang", „Meester, kan dat, dat U alles weet?" Zoo praten en lachen se, allemaal I [Eén meisje zegt niets en loopt stilletjes maar. Haar [handjes ln mijn band, en ze lacht Maar en zwijgt maar, en ze is blij alleen. Omdat ze zoo blij isl Hahal En geen Van de kinderen wist later, wat ze dacht. Als ze meeliep, zoo stilletjes maart En toen lk' eens Jarig was, verleden maand, Kwam ze naar mij toe, met.,., een sigaar 1 Zoo maar in d'r hand, en die gaf ze mij, En zei niets, maar haar oogjes lachten bit) IBn lk zei ook niets, maar we begrepen elkaar, To8n ik jarig was, verleden maand. In school zat ze ln haar bank en zweeg nog steeds. •En een glimlachje speeld' om haar mond, t Geluk lag op haar lieve gezichtje. In elk oogje blonk een heel klein lichtje, Een kuiltje zag Ik'ln haar kinnetje rond..,. Zoo zat ze in de bank en zweeg nog steeds. De kinderen zijn nog zoo klein, zoo teer. Ze zijn blij en gelukkig, zoo heel gauw.... Blijven wij eis de kinderen, dat is leven. Gelukkig zijn en geluk te geven.... Nu vliedt ons geluk, o zoo gauw, En is onze vreugde, o zoo teer.... OUDESLUM, Onze kermis, welke de» keer onder drukkende zo merwarmte heeft plaats gehad, trok, niettegenstaan de de hitte, toch vele belangstellenden. Toch hoorde men de houders van verschillende Inrichtingen kla gen dat het zoo stil was en de ontvangsten zoo wei nig waren. Het was dan ook met recht: Veel scha pen maar weinig wol. In de beide café's werd Maandagavond een uit voering gegeven. BIJ den beer Sluis trad het Vrije Tooneel uit Alkmaar op met het tooneelstuk .De Lij densweg. Hoewel het nu juist geen kermiBStuk was, hebben de talrijk opgekomen aanwezigen volop ge noten .Zoowel de inhoud van het etuk alsmede de vertolking, waren boeiend en te loven. Wat echter minder prettig was was dit, dat men het publiek zoo lang liet wachten alvorens men begon en de pauzen tusschen de bedrijven zoo lang waren. Zitten te wachten in een volle zaal met een warmte van on geveer 90 graden is verre van aangenaam. Bij den heer Kreijger, waar de heer Daan Pool een cabaretvoorstelling gaf, was het zoo vol, dat et bezoeken tetug*moesten. Het spreekwoord dat eau

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1921 | | pagina 1