beste Meubileering. WIERiNGERWAAROER SPORTCLUB. een DQRSCHMACHIHE A. KLOPPER Zonen, DIK TROM Harddraverij Wieringerwaard Loodsgrachi 69 - Helder, Bakkersknecht, Yenter. slechts 11.75. Predikbeurten. Gemengd Nieuws. Brieven uit Engeland. Wegens Harddraverij Oudesluia Zondag 2 Oetober a.s. 6 P.K. ELECTRO-MOTOR LEVEREN VAN OUDS DE De brood- eo koekbakker!] albler ls alreeds verboord. L KAPER K0LH0RN. Dienstbode gevraagd. 2bmen- het beroemde Jongensboek Boekhandel v.h. TRAPMAN Co.. per 100 K.Q, wortelen 17.40 1450, per 100 boe, Schoolmeesters 15.00 ft 950, blauwe 18.70 a 10.20, Eigenheimers 17.10 ft 7.00, Bravo 1750, drielingen 13.70 a 450, kleine 12.90, graftij es 112, Negentigvoud 10.40, Bonte 11050, gele nep 11150 a 1350, drielingen 111.70 a 12.10, uien 11250 a 13 per 100 K.G. Aanvoer 7700 at. bloemkool, 100000 K.G. roode kool, 34000 K.G. witte kool, 33450 K.G. gele kool, 5470 bos wortelen, 9360 K.G. uien, 2060 K.G. gele nep, 15000 K.G. aardappelen. Donderdag 23 Augustus 12211 EVANGELISATIE tol Schagen, nam. 750 uur, Bijbellezing Zondag 21 Augustus 1921. NED. HERV. GEMEENTE tal Schagen, nam. 7 uur, Dg. Van Dijk. Wieringerwaard, voorm. 10 uur, Ds. Franco. Sint Maarten, voorm. 10 uur, Ds. Tinholt Winkel, geen dienst. Eenlgenburg, voorm. 10 uur, Ds. INljenhuls lok* huljsen. Oude Niedorp, voorm. 10 uur, Ds. Broekema. Veenhulzen, geen dienst. Heerhugowaard, geen dienst. Huisduinen, geen dienst. Julianadorp, voorm. 1050 uur, de heer Wanslnk. Anna. Paulowna, geen dienst. Den Oever, voorm. 1050 uur, De. Van Grlethuljsen. Westerland, nam. 3 uur, Ds. V»n GrlethuiJseB. Barsingerhorn, geen dienst Callantsoog, geen dienst. Petten, geen dienst. Oudesluls, geen dienst. Oudkarspel, voorm. 950 uur, Ds. G. de Leeuw. Dlrkshorn, voorm. 10 uur, Db. Damsté. DOOPSGEZ. GEMEENTE tal Nieuwe Niedorp, voorm. 10 uur, Ds. Haan. Barslngerhom, voorm. 10 uur, Ds. Van der Veen. Oudesluls, voorm. 1050 uur, Da. Van Gieasea, Oost- Graftdljk. GEREF. GEMEENTE tal Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Preeklsssi Nam. half drie, Preeklezen. EVANGELISATIE tal Schagen, voorm. 10 uur, de heer C. Flens. Schagen, nam. 7uur, Ds. Boeke. Breezand, voorm. 10 uur de heer Boon. Nam. 7 uur, de heer Boon. ARRESTATIE VAN 241 DOBBELAARS. De politie te Llverpool heeft Zaterdagavond in een dobbelhula aan de Scotland Boad een inval ge daan en niet minder dan 241 personen gearresteerd. Het dobbelhuis bleek van 300 tot 400 personen te kunnen bevatten. Het waa bekend, dat het huls reeds sedert gerulmen tijd dienst deed alt dobbelhuis en Inspecteurs van politie hadden door bezoeken vast gesteld, dat de geheele inrichting 70 k 80 tafels tel de, waaraan de dobbelaars solowblst en verschei dene andere dobbelspelen speelden. De dobbelaars werden tegen borgstortlng op vrije voeten gesteld. DE RAMP VAN DE R 38. Uit Londen, 24 Aug. Een ontzettend luchtvaart- ongeluk had heden in Engeland plaats. De R 88, die onder bevel van den Engelschen lultenant-aviateur Wann stond met 49 personen aan boord, deela Ame rikanen, deels Engelschen, geraakte tijdens een proefvlucht ln brand en viel van een hoogte van 1000 voet neer, aan weerszijden van de Vlctoriapier te Huil. Het ongeluk had plaats om ses uur des avonds. Volgens de laatste berichten zijn er van de 49 passagiers slechts 2 overlevenden, waarvan de een de Engelsche commandant van het luchtschip, die ernstig gewond schijnt te zijn en de ander een Amerikaan. Een dichte menigte volgde de vlucht van het lucht schip en stoof in allo richtingen uiteen om niet ge troffen te worden door de neerstortende wrakstuk- ken. De luchtreus viel ln de rivier midden voor de stad, onder het uitbraken van zwarte vuurkolom men en van een dichten blauwen rook, welk» tien tallen muters boven de huizen ultsloepen. Het echlp had 17 koppen aan boord, waaronder verscheidene Amerikanen. Verscheidene lijken zijn dadelijk op- gevlscht, evenals een aantal gewonden, die naar de ziekenhuizen gebracht zijn. Es zijn zes overlevenden, onder wie de commandant Naar men weet, was het schip verkocht aan de Ver. Staten, waarheen het nog deze week hoopte te vertrekken. Een oogetulge van het ongeluk heeft verklaard, dat hij ten minste 4 menschen met een parachute naar beneden zag komen, waarvan er 3 aan één pa rachute hingen. Ken overlevende vertaalt dat hl] achten ln het luchtschip zat, en bezig waa met het fotografeeren van roeiers, toen het echlp plotseling een draal naar rechts nam. Toen had de ontploffing plaats en be gon het luchtschip te vallen. Men gelooft, dat generaal Mallland, die de R 84 het vorige jaar naar Amerika bracht onder 3» doo- den la ZAKENREIS PER VLIEGTUIG, Uit Londen, 22 Augu. Toebereidselen zijn gemaakt voor een serlel tochten door Europa met een Brltsche vliegmachine, waarbij over veertien verschillende landen gevlogen zal worden en een afstand van 4500 mijlen zal worden afgelegd. Deze vluchten worden ondernomen door den heer Bogem, de directeur van een Belgische firma welke nieuwe arbeidsvelden voor den houthandel zoekt Einde dezer mmwiA zal de heer Bogem Croydon verlaten vergezeld van een mecanicien en bestuurder. Hij ls van plan zakelijke bezoeken aan Keulen, Berlijn, Praag, Weenen, War schau, Galiciö, Konstantinopel, Home en andere plaatsen te doen. ADVERTENTIES 4 10.000 ROEBEL PEE REGEL. Zooals m«n west hadden ds bolzj.wlkl, na ln Rotland de macht In bemdea to hebben gekregen. de advortenties ln de pers verboden. Sedert dien verscheen de bolsjewistische pen tonder adverten ties. Thans bericht de te Moskou verschijnende „Iswestla" dat de redactie van het blad heeft beslo ten, aan de algemeene hulpverleening mede te wer ken, door een extra-nummer ln het licht te doen verschijnen, getiteld „Te Hulp". Dit nummer zal ln een oplage van 500500 exemplaren worden ver spreid tegen dan prijs van 2000 roebel per nummer. Hierin zullen nu ook advertenties kunnen worden geplaatst en wel togen een regelprljs van 10.000 roe bel voor de voorpagina en 5000 roebel voor de vier de. Da Industrieels herleving lo F.nqeland. Londen, 24 Augustus. De groote fabrieken van de Bbbw Vele Steel Iron and Goal-Company, die zes maanden lang gesloten zijn geweest, waardoor 8000 man werkloos zijn geworden, zullen zoo spoe dig mogelijk weer aan het werk gaan. Da Volkstelling In togelind. Hat resultaat der volkstelling in Engeland, die de vorige maand werd gehouden, is heden bekend gemaakt. Het blijkt, dat de bevolking van Enge land, Schotland en Wales op het oegenblik 42.767.530 zielen bedraagt, dit is een'toename van bijna 2 millioen, vergeleken met 1911, toen de vorige volks telling werd gehouden. Het aantal mannelijke in woners bedraagt 20.430.623, dat der vrouwen 22.336.907, zoodat er bijna twee millioen vrouwen meer dan mannen in Engeland zijn. De bevolking van Sckotlaad kan gaaehat worden ep ongeveer 6 millioen. Een merkwaardig verschijnsel la. dat de bevol king van Londen sedert 1911 is verminderd. In 1911 bedroeg de bevolking van ket eigenlijke Lon den, d.w.z. het gebied dat onder de bevoegdheid van de County Councll staat, 4521.685; thans be draagt zij 4.483.249, d.l. een achteruitgang van ruim 380007 Rekent men de bevolking van de voorsteden, die ongeveer 2 millioen bedraagt, daarbij, dan ls de totale bevolking van .Greater Londen" thans ongeveer 6'/» millioen. Uit de bevolking van de andere groote steden blijkt, dat de tweede stad van Engeland, wat het aantal inwoners betreft, Birmingham is met 919.000, dan volgt Llverpool met 803.000 en Manchester met 730000 zielen. De eersle lonnrrlspeelsler. Men weet alet nauwkeurig na te gaan, sedert wanneer ée vrouw ep het toenael optreedt, want zeoals men weet werden oorspronkelijk de.vrou wenrollen door mannen vervult. Bij net antieke tooaeel was de vróuw uitgesloten, eerst ln den Romeinschen keizer tijd, in den tijd van zedelijk verval, begon het vrouwelijk geslacht zich op het tooneel te wagen, maar de tooneelspeelsters golden alt zedelijk gebrandmerkt. In een studie in Der Neue Weg heeft dr. Karl Konrad de ontwikkeling der vrouwelijke tooneelspeelsters gegeven. Hij ziet dan in het eerste optreden van vrouwen op het tooneel een geringe zedelijke waardeering der vrouw. Ook de tooneelspeelster van de reizende Italiaansche en Spaansche gezelschappen ln de 16e eeuw waren feitelijk slechts courtisanes, die de kunst gebruikten voor reclame. Zelts bij van de kerk uitgaande spelen in de middeleeuwen was mees'al vrouwelijke medewerking uitgesloten en als bijzondere cnrlositeil wordt slechts in de 15e eeuw de vervulling eener rol door een vrouw ver meld. Van dat oogenbllk af nemen de vrouwen ln Frankrijk herhaaldelijk deel aan de passiespelen. In Duitschland baarde 't eerste optreden hel bericht dat in het jaar 1577 te Elsleben een geestelijk spel door schoolmeisjes werd gespeeld, In 1589 werkten Brandenbnrgsche princessen en adelijke dames mee aan een kerstmisopvoering, in 15S7 werd ge meld dat in Hngadin in een drama „Iwalth" eer bare dames hadden medegespeetd. De deelneming bleet zich echter bepalen tot kerkelijke spelen. In de 16e eeuw vertoonden zich ook in Spanje tooneelspeelsters. Een besluit van Philips III van het Jaar 1600 zegt. dat vrouwen zich slechts ln ge zeischap van haar echtgenoot of vader aan net tooneel mogen wijden en nog 50 jaar later werd wettelijk bepaald, dat slechts gehuwde vrouwen tot het tooneel werden toegelaten. In Nederland waren er In de I7e eenw eenige tooneelspeelsters en in denzelfden tijd werden bij eenige Dultsche gezelschappen vrouwen genomen. De uitbreiding der Italiaansche opera brachl ge leidelijk meer vrouwen op het tooneel. Maar net duurde gerulmen tijd, voordat de tooneelspeelsters maatschappelijk hooger waardeering ondervonden. Tenslotte kwam de tijd, dat de vrouw als gelijk gerechtigde naast den man optrad, dat groote kunstenaressen naam maakten, ja onsterfelijkheid verwierven. Geheel verdwenen, zegt schr., is het vooroordeel eehter nog niet en hij achtte het een belangrijk feit, dat de tooneelspeelsters zich ook aansloten Dij de burgerlijke vrouwenbeweging. Eea vreeselljk ongeluk Een vreeselijk ongeluk is dezer dagen ep de spoorlijn BrightonLonden voorgevallen. Een jon ge man boog zich te ver nlt een coupé van den eXpresstreln van Brigkton naar de hoofdstad, ter wijl deze nabij East Croydon met volle snelheid een der medereizigers asn de noodrem, doch deze brak. Intusschen hadden de reizigers ln den aangren- den wagon het ongeval bemerkt en nadat zij eene noodsignaal gegeven hadden, kwam de trein tot stilstand. De ongelukkige jongeling leefde nog, doch hij had zulke zware verwondingen aan zijn hoofd opgeloopen, dat hij tijdens het vervoer naar het ziekenhuis overleed. Hel groolsle schip Ier wereld. De „Majestic" de vroegere Dultsche liner „Bis- mark" welke voor de White Starlijn wordt afge bouwd, nadert haar voltooiing. Het schip meet 56.000 ton en is het grootste ter wereld. Het Is 956 voet lang en 100 voet breed. De turbines hebben een capaciteit van 100.000 p.k. en zullen het schip naar schatting een gemiddelde snelheid van 23 knoopen geven. De Majestic zal olie als brandstof bezigen, en een voldoende voorraad voor de heen- en terngrels naar en van Amerika kunnen mede voeren. Het schip zal ruimte bevatten voor vierduizend passagiers. Het verkeer tusscben de acht stalen dekken wordt door electrische liften vergemakke lijkt. Op het promenadedek worden drie enorme stalen gebouwen opgerichteen salon, een „pal mentuin" en een restaurant. Het zijn de grootste constructies van dien aard, die ooit aan boord van een schip zijn aangebracht. Het schip zal voorts een prachtig Ingericht zwem bad met een maximum diepte van 9 voet bevat ten, alsmede een bibliotheek met ruimte voor 4000 boeken, een rooksalon en een kaartsalon. Er zijn uitgebreide maatregelen getroffen tegen brand. De brandvrije deuren zijn bestand tegen een temperatuur van 29001 Fahrenheit. Over het feheele schip zijn 450 alarmtoestellen verspreid, ie den wachthebbenden officier automatisch waar schuwen, waaneer in een der compartimenten een zekere temperatnur wordt overschreden. De veiligheid aan boord van de „Majestic" wordt bovendien verhoogd door drie draadlooze instal laties. waarvan de grootste ln staat zal zijn, ge- durende de geheele reis met belde werelddeelen ln voortdurend contact te bleven. de rumn wegen. Vééz den oorlog kon Frankrijk trotsch zijn op zijn mooie wegen. In de laatste jaren zijn zij echten zeer verminderd. De Eclaig schrijft eg o.m. het volgende over: Het zijn niet de wegen, die naar het vroegere front lelde,n die er het ergst aan toe zijn. Integendeel zijn dat de eenige wegen, die onderhouden zijn, om dat de militaire overheid voortdurend de hand er aan hield. Maan de ontelbare andere wegen zijn de laatste zoven jaar aanhoudend achteruit gegaan, zonder dat en iets gedaan wordt om hen tf verbete ren. De opmerking ls gemaakt, dat er op zijn minst een milliaid frank noodlg zal zijn om het Franache wegennet ln orde te brengen. Er moeten 700.000 ki lometer weg hersteld worden en als het daarvoor noodlge geld niet spoedig gevonden wordt, zullen die 700.000 kllometen weg niet hersteld, maai her nieuwd moeten worden. Amsterdam, 20 Augustua 1021. Waar le Mldhunstf Wij vragen het Iemand, die heel even de schouders ophaalt, en den linkerweg wijst. Twee minuten later, en we c(jn ln Mldhurst Waarom staat er Goodwood op dien handwijzer, vragen we elkaar. Waarom niet Mldhurst! En waar ls dat Goodwood! We toeken op de kaart, maar kunnen het niet vinden. De hoofdstraat van Mldhunt ls vol van menschen, en propvol van auto's. Ze staan bij tientallen en twintigtallen langs het trottoir. Gewone auto's en de geweldige coaches, die ons den vorlgen nacht hebben wakker gehouden. Wij krijgen het idee dat er lett bijzonders aan de hand is. Eerst naar het poetkantoor. Dan naar een hotel. Eens goed uitkijken. Nee, dat staat ons niet aan. Dat volgende ls nogal aardig. Maar daar is er een, dat er nog beter uitziet Daar binnen. „Kunnen we hier vannacht logeeren!" Stilte. Als eenlg antwoord een verbaasde blik. Nog eens: .Kunnen we bier vannacht logeeren!" De hotelhouder bekomt van zijn verbazing. „Nee, na tuurlijk niet Al weken en maanden geleden alle karnen besproken". Volstrekt niet ontmoedigd, §un we hel tweede hotel binnen, dot er ook wel aardig uitzag. Hier zouden we de onaangename tijding te hooren krij gen, die ons het raadsel zou verklaren, waarom -r op den handwijzer niet Mldhurst maar Goodwood stond. .Kunnen we hlei vannacht logeeren!" „Weineen, mijnheer. Hoe komt u er hij! Hier niet en-nergens ln Mldhurst Heeft u nooit gehoord van de Goodwood races!" Neen, we hadden nooit gehoord van Goodwood races, maar we wisten, wat het zeggen wou, als er ln Engeland wedrennen zijn. En het vooruitzicht van een nacht ln de open lucht hadden we voor ons. „Zou er nergens een kamer te vinden zijn, bij ge wone menschen!" „Allemaal lang van te voren be sproken, meneer". „Zouden we ln Chlchester, een K.M. of vijftien verder, beter terecht kunnen!" „Nog veel slechter, als het slechter kon, want dat ligt veel dichter bij Goodwood". We hebben alle hotele geprobeerd ln Mldhurst, van keurig tot net, van net tot onnet, van onnet tot schunnig. Een gaf ons den naam van een juffrouw, die misschien een kamer zou hebben. De Juffrouw was niet thuis. We hebben gegeten in Mldhurst Met moeite, want er waa haast geen plaats te krijgen om te eten. Toen weer naar de uithuizige juffrouw, die niet thuis was. Het was 7 uur. Lang wachten ging niet. De kaart geraadpleegd. 10 K.M. van Mldhurst ligt een klein, een klein plaatsje: Selham. Er ls een herberg, zoo vertelt ons de kaart. Ik spreek over onze kans, daar onderdak te vinden voor dien nacht met een vrien delijken waard, één der velen, die geen plaats voor ons had. „Ja, dat ls een goed tdée. Selham li zoo klein, en ligt niet op den weg naar Goodwood". HIJ kent den herberg: De drie mollen. •p weg dus, met eenige, hoewel geringe hoop. Te gen achten zijn we aan De drie Mollen. Geen plaats, Goodwoods races. Ik vrees, dat lk toen een paar heel leelljke woorden zei, die de hotel- houdster niet begreep. „Zouden we hier ergens op een boerderij kannen slapen?" „Geen denken aan, dat doen ze hlei niet". Afgeloopen onze tocht Een nacht ln de bulten- lucht verkozen we niet Selham, zoo klein als het ls, heeft een stationnetje. Terug naar naai Londen des ooods, naar elk» plaats, waas een bed te krij gen ls. Aan het stationnetje ls een kruier, een Jongen van een Jaar of 16. HIJ staat op een ladder en lapt de ramen. Ik vertel hem van ons wedervaren, en traag, welke plaats, minder ver dan Londen als 't moge lijk ls, ons dien nacht waarschijnlijk onderdak kan geven. „Over 20 minuten gaat de laatste trein naai Lon den", zegt de kruier- „Kom bier eens, op mijn lad- dor. Ziet u dat huisje bij dien hooirook. Fiets daar even heen en probeer, of ze daar geen bed voor u hebben- Zoo niet, dan kunt u nog net terugkomen. De Londensche trein ls altijd overtljd, en Ik zal wel zorgen, dat de fietsen ez ln komen". In haast naar het huisje bij den hooirook. Mijn vrouw wacht op den weg. Ik ga het poortje ln. Een vrouw van over de 60 staat aan de waechtobbe. De gewone vraag, en het gewone antwoord. Alleen lete uitvoeriger. „Ik heb drie slaapkamers, meneer. Eén voor mezelf. Eén voor mijn getrouwde dochter met haar man en kind. Eén voor twee commen saals". „Ja juffrouw, maas lk moet hier vannacht slapen. U heeft toch meer kamers". „Ja, ds voorkamer". „Staat daar geen canapé ln?" „Ja, meneer, als u daarop slapen wilt?" „Kom maar hier", roep ik mijn vrouw toe, „het ia in orde". En als onze toekomstige kostjuffrouw nog aarzelend kijkt, zeg ik: „Juffrouw, vannacht slapen we hier, op den grond of op de canapé, maar bier slapen we". „Best meneer", zegt ze, „en dan ral lk ophouden met. de wasch, en allee netjes ln ords maken, en ook nog een kermisbed voor u neerzetten. Wou m nu ook Iets gebruiken?" Kon het mooier? We hebben thee gedronken. Nooit heeft thee me heerlijker gesmaakt We hebben een avondwandeling gemaakt door doodstille velden. Met daar, ln de nabijheid ons huls, met onze bed den. En de laatste trein naar Londen ging ratelend door de landerijen. Stopte aan het stationnetje. De kruier aal wel naai ons uitgezien hebben. Zal wsl gezegd hebben tegen «tchzelf: JZe zijn terecht ga komen bt| Juffrouw Pack. O, Juffrouw Pack, nooit zal tic n vergeten. Uw voorkamer, met honderden portretten, en platen en schilderijtjes, beeldjes en vaasjes. Uw hagelwitte la kens. Uw keurige gordijnen. Het uitzicht uit uw ka mer over die mooie, stille korenvelden. Maar ook, uw canapé, een halven meter te kort En o, zoo knobbelig. En dan, Juffrouw Pack, u houdt kippen, en kippen hebben vlooien. Dien nacbt hadden ze er bepaald minder. Ze moeten het ge merkt hebben. WIJ hebben het ook gemerkt Eigenlijk had lk het niet moeten zeggen. Het liet ons toen onverschillig. Waarom vertel lk het dan nuf Den volgenden morgen ontbijt met versche eitje». En toen de afrekening. Zooals lk gedacht had. Werd-aan ons overgelaten. Wij waren blij en dankbaar. Zou juffrouw Pack het dan ook niet zijn? Toen lk haar het geld gaf, zei ze eerst: „Maar dat hoof lk niet allemaal te hebben", en toen: „Van daag laat lk de bedden zoo liggen. Als ge vannacht weer niet terecht kunt ln de hotels, klopt u dan maar hier aan, onverschillig hoe laat het ls". Wij vertrokken uit Selham, nagewuifd tot we den hoek omsloegen, door Julfrouw Pack, en door haar dochter. We hebben haar niet weergezien, maar over eenige dagen prijkt ln haar voorkamer, a 1 s er nog plaats voor ls, een ansicht uit Holland, met de hartelijke groeten van haar Hollandsche logeer- gasten. En dankbaar zullen we haar altijd blijven, de weduwe van over de zestig, die 'e avonds haai waschtobbe ln den steek Het, om een slaapkamer ln orde te brengen vooz twee vreemdelingen. Uit Selham dien dag met bestemming Bognor, de bekende badplaats aan de Zuidkust. Maar het eer ste gedeelte per trein, want de aantallen hoogtevoe ten, die de kaart aanwees, wisselden zoo angstwek kend van 200 naar 800 en 600 naar 200, dat we onze fietsen maar liever die Inspanning wilden besparen. De trein, die vol zat van menschen die naar de Goodwood races gingen, bracht ons tweeén naar Chlchester, de geheele rest van zijn Inhoud naar het station, dat zoo dicht mogelijk bij Goodwood lag. Dit wan de tweede dag van de vierdaagsche wed- rennen. Nog zaten wij te midden er van. De volgende dag zou ons er uit brengen. Maar deze dag waa nog vol gevaren. Zonden we slapen? En waar? A dverteniiën. Ihais vBslgssleld op HET BESTUUR. TE KOOPi met marktschoone reiniging, in Soeden staat, capaciteit 8% h 1000 !.G„ op hooge sterke wielen en op wegen, oek afzonderlijk. 't Gekeel is vervoerbaar met 2 paarden. Prijs zeer billijk. Heden in werking te zien bij K. KOSTELIJK. Zuldseharwoude. Voor direct gevraagdeea be kwaam daar tegenwoordige voor zich zelf gaat werken. Aaa hetzelfde adres een flinke J. MOLENAAR, Anna Paulowna. Gavraagd, voor direct N.V. Broodfabriek „De Zeenw", Markt, Schagen, feriort bij »Hedrogattn.% VERKRIJGBAAR IS DEN S6BA0EN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1921 | | pagina 3