ilititti Nimns- iinitmii-Lelliurtlit Woensdag 12 October 1921. 64ste Jaargang No. 6905. Uitgeversi N.V.. v.h. TKAPMAM Co, Schageu. AANPAKKEN I MN ONZE CL1ËNTÈLE1 N.V.V1 A. SPAANDER Co., ALKMAAR. mdCn WiHd' SS Rinnenlandsch Nieuws. Ingezonden Stukken. Staatsloterij. SE HAEER COURANT. Dit bl*d verschijnt viermaal per week iDiiisdag, Woensdag, Donder- dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m. 8 uur worden Advertentie, zooxeel mogelijk tn liet eeratuitkomend nummer geplaatst POSTREKENINO No. 23330. INT. TELEF. no. 20. Prijs pqr 3 maanden t 1.65. Losse nummers 6 cent. ADVEKTKN TlftN van 1 tot 5 regels KI. 10. iedere regel meer 20 ct. (hewij^rio inbegrepen), (irooie letters wotden naar plaatsruimte briek<-ud [lnplaats in ruil van loon goeden arbeid te'leveren, slechts halve kracht produceert, hij een misdaad begaat i tegenover de gomeenschap. Ik las vandaag veel. Ik kon moeilijk tot achrijveji i Waaneer een machine., die een bepaalde productivi- komcn. Het is hier in Enegland zoo ontzettend warm, teit moet bezitten, slechts de helft der capaciteit produ- ondanks dat het 5 October is, dat mijn Hollandsche kik- ooert, lijdt daaronder dc geheele werkplaats of fabriek, kernatuur heelemaal in de war geraakt is. Mijn lichaam Inden daaronder ook de werklieden die in daze werk- zegt blijkbaar, het is nu tijd voor regen, wind en guur plaats of fabriek aangesteld zijn. Y L g np - Zou nu een werkman zich "de weelde kunnen permit- teeren om voor meer loon minder arbeid, te produceeren, zonder dat daardoor hot occonomisch evenwicht ver- m broken wordt wind, dat eris, juist do allerellendigste rook naar Er is gedurende de laatste jaren Ln Engeland evenals hier waait, waar het bij de boomen blijft hangen. elders, veel te veel van den hoogen boom af geleefdl, weer en niot voor een strakblauwe Tudit met een zoo feilen zon, dat het 80 graden in de schaduw is. Daarbij (komt dat ze op een kilometer afstand aan het branden zijn van een groote vuilnisbelt en het beetje In Holland zou je den burgemeester opbellen, hier is geen burgemeester, dus verdraag ik den stank in kalme berusting. Nadat ik dan vandaag zooveel gelezen had, wilde ik onwillekeurig, zeker int een soort reflex bewe schrijven. Mijne conclusiéf na alles, wat ik gelezen Is dat het oen belabberde boel is. Maar tevens, dat het voor ons geen reden mag zijn bij de pakken neer te Bitten. Lloyd Georgo heeft gisteren te Invernasa een rede gehouden. Hij kwam van Galrloch, waar hij aljne vaeautio had doorgeebracht en werd te Iuvernees het •ere-buigerschap aangeboden. Lloyd George wees in zijn Schotland had kunnen genieten, maar leiaers werd, t Enge: veel te veel door regeeringsmaatregélen en arbeidswetten gedaan alsof het niet op kon. lnplaats van proeven te nemen, is alles wat door de leiders der arbeidersklassen als uitvoerbaar geëisckt tot wet gemaakt. Nu wreekt zich dat in landen als and en Holland. Duitschers, aan wie wij het presentje van den 8-urigen arbeidsdag te danken hebben, lachen wat om die Engelschen en Hollanders. Ik hoor ze alweer zoggen de woorden, .die elke Neder- lnndsche soldaat, die aan de grens op wacht geslaan heeft u kan herhalen„Diunmer Hollander." De Belgen zijn niet zoo stom geweest, die hebben Mlchel in de kaart gekeken. De Belgen werken even hard als de Duitschere. Ter wijl de Duitschers 4och vroeg of laat zullen 'zien, dat hun valuta-politiek zich moet wreken, zullen de Bel gen profiteeren van de arbeidzaamheid der bevolking. Hier in Engeland zal men nu maatregelen beramen om de werkloosheid te bestrijden. Ik vrees, dat die EEN ONZER FIRMANTEN, DE HEER NORDE MANN, IS ELKEN DONDERDAO IN HET CAFÉ VAN DEN HEER ZWAAO ONS VOOR UWE OEWAARDEERDB ORDERS AANBEVOLEN HOUDENDE. HOOOACHTEND, wees in zijn rode op de rust, die hfl in UU.UUOÜU kunnen genieten, maar door allerlei omstandigheden niet genoten had. Drie buitengewoon gewichtige problemen hadden hem gedurende zijne vocantie het rusten onmogelijk 'gemaakt De voorbereiding van de conferentie te Washington eischte veel zorg, omdat het van wereldbeteekenis is, dat die conferentie zal slagen. Het tweede probleem is de Iereche kwestie, die nu door de aanstaande conferenties op 11 October een er moet worden aangepakt, gnustige phase is ingetreden. Naar wat ik lees en hoor zal er ook in Holland Het derde probleem is het "werkloosheid-vraagstuk, moeten worden aangepakt. Wanneer men leest over Ko- Dit laatste vraagstuk zou ccn onderwerp van bespre- niuklijko Hollandsche Lloyd, van Nierop's Handel-maat-1 zoo n idee alsof Het is i maatregelen week en ziekelijk zullen zijn, weinig om elk individu, elk arbeider te aoen beseffen, dat schappij, dan krijg van dit vraagstuk gezocht. Erkende specialiteiten in alle I door do slechte tilden terneergeslagen alsof na de magere kringen van handel nijverheid, scheepvaart en werk- j jaren niet weer ae vette jaren zuilen komen. nemers waren geraadpleegd. De Koninklijke Hollandsche Lloyd of Zuid-Amcrika- Men zou zeker niet onvoorbereid do besprekingen lijn heeft al jaren geleden een moeilijke geboorte gohad. met de andere ministers behooven te houden. Uil mijn jongensjaren hierinner ik mij, hoe wijlen mijn og was geen pion i >raen, opgemaakt, ivengoed als na is teisterend was met de andere ministers behooven te houden. Uit mijn jongensjaren hierinner ik mij, hoe wtili Maar r.og wrin geen pion als oanneembanar om voorge- vader in een commissie zat met A. C. Werüieim, S. r \ogd worden, opgemaakt. van Ecghcn en anderen, ten einde tot de oprichting van Doch evengoed als na den val van Napoleon een een Zuid-Amerika-lijn te geraken, ter bevordering van wereldcrisis teisterend was ingetreden, had men na den het Amstcrdamscho transito-verkeer, grooten oorlog het 'economisch evenwicht geschokt. Alles was vrijwel voorelkaar, helaas opperde iemand Evengoed, als toen zal ook thans alles weer tn het idee om het. oordcel van Jan Boissevain van de normale banen geraken. Inmiddels moet echter getracht door gebrok 'dreigen om te komen, te steunen. De Premier beriep zich op een brochure van den Zwccdschcn Professor Cassel, die er op wees. dat do landen met het grootste wereldcrediet, Amerika en Groot Britanniö juist het nieest Hiden van dé koers- ontwrichting. Hij had ook wel Nederland inogen noemen bij deze landen. De Premier wees, hoe de wisselkoers tusschen En- cel and en Polen in één jaar tijd gesprongen was van 000 naar 22000 Poolsche marken per Engelschen sove- rcign (21 shilling). Wanneer men de koerstabellen volgt dan ziet rnon dat eakondoon voor cdh land als Engeland onmogelijk is. De Premier wees verder waar de denkbeelden van bracht worden en de toestand zóó is, op geen enkele beurs op de aarde verhandeld wordt. 0 Al deze wanverhouaingen in de wisselkoers maakt, 1 nog ,pp Rusland, het land, Karl Marx in praktijk go- itand zóó is, dat de roebej Stoomvaart-maatschappij „Nederland" te viseerde ongunstig .cn de boel Bprdhg af. sn. Die odL iet mopiste was, dat Jan Boissevain niots van Zuid-Amerika afwist. Ware toen de lijn opgericht, dan zou de maatschappij bijzonder vette jaren 'hebben meegemaakt. Na die vette jaren kwam de Zuid-Amerika tot stand en maakte de magere jaren mee. Dank zij van AalsJ en andere financiers en kooplieden in Amsterdam, werd de Zuid-Amerika-lijn gered en in de Kon. Holl. Lloyd omgezet. De Hollandsche Lloyd is een zegen voor Amsterdam, een doorn in het oog van Rotterdam geweest Het is to hppen, dat de Amsterdammers rugge- grnat zullen toonen en hun Kon. Holl. Lloyd zullen redden. Reederij is een riskant bedrijf. De Holland-Amerika-ljjn, de Nederlandsch-Amerikaan- sche Stoomvaart-maatschappij is de pfficieele naam, heeft er jaren geleden ook heel raar voorgestaan, maar is door den ouden Marien Mees on andere vooraanstaande Rotterdammers gered. De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschap pij le Amsterdam heeft jaren geleden haar aandeelen un duizend op verloren. Ikpioet hier echter zeggen, dat die koerskwestie sterk Soenda-lijn wnrvT» «ot hAtr»f* «mn* AlfW d© beenen leelijk in de lucht gehad. New-Yark naar Rotterdam. De kapitein heette Baron. Er was een oude matroos op het sloependek; waarmede ik 'a morgens heel vroeg meestal een praatje maakte. Op een goeden dag zei hij tegen mij„Het is tegen woordig niks meer met de vaart, niks meer. Vroeger met de zeilvaart, dat was werk, ernaar nu met die koffie molens aan den achtersteven, niks gedaan hoor. Dan de officieren, theorie, theorie, theorie, niks als theorie. Wil je nou gelooven meneer, dat er hier maar twee effeüeve navegateurs aan boord binno, ik èn de Ouwe. Ik zal niks van den eersten officier zeggen, een kna| man, eena beste man, maar "geen navegateur, alles theorie." Ik trok zeker een beetje beduusd gezicht bij deze ver klaring, clat de door mij zeer geëerde en bekwame di rectie der EL A. L. het in die dagen grootste schip van de vloot met passagiers en lading aan slechts twee „effeüeve navecateurs" zou toevertrouwen, dat mijn vriend vervolgde: „Ja, meheer, alleen ik en de Ouwe Wij hebben samen nog, op een zeilschip voor den mast gevaren." Do schrandere lezeres en lezer heeft natuurlijk al lang begrepen, dat met den „Ouwe" onzen gezagvoerder Baron, do kapitein van de Nieuw-Amsterdam, de commo dore van de Holland—Amerika-lijn vloot, luitenant ter-zee der Marine-Reserve, bedoeld was. Ik en de Ouwe waren beiden als matroos voor den mast negonnen, waren béide „effeüeve navegataurs' Aan wien zou Wijnkoop zijn communistische luidje op een communistisch scnip het liefst toevertrouwen? Ik geloof dat je den man mot geen tien glazen water Qsi mot geep stok aan boord van een schip op msrxis- tischen grondslag kreeg. Marxisme: theorie, theorie, meheer. Wijnkoop, Troel stra en al die arbeidersleidena en volksmenners „benne geen effeüeve navegateurs. Maar at zijn zij geen gezagvoerder van het schip van staat, zij zijn een muitende bemanning, waarmede onze „Elf Provinciën" al raar naar lager wal komt. Het wordt tijd, dat hiet folk er van doordrongen wordt en begrijpt, dat het te veel reeds geluisterd heeft naar de leugen der klassenstrijd, predikende bootslieden en dat het noodig wordt dat allen zonder onderscheid-van rang, stand of gelooi, aanpakkion, nu het schip in de branding is en door wterken, hard werken, slechts gered kan worden. Hier in Engeland hebbei anderen den moed den Ei aan te sporen. Wie durft in Holland? dat er een handels- en industrie- paniek heerscht, een1 ÜW.11 J*""* iS de E N Mond rim riflDBn verklaard. At vóór den oor- i Kan Rotterdam de H. _A. [..Amsterdam de K. N. Mond heeft dezer dagen verklaard, dat vóór den oor log 75 pCt. van Engeland's handel met landen gedreven werd, waar de wisselkoers ton opzichte van Engeland heden nog normaal is. Nu kan die statistiek echter ook wel misleidend zijn, omdat die landen wellicht hot grootste deel in commissie kochten en weer verkochten naar landen, waarmede zij thans een zeer ongunsügen wisselkoers^ hebben. Maar vast staat in elk geval, dat vooral dc Arbei ders Partij de wisselkoers-kwestie veel te veel naar S. M. ot de „Nederland" missen? Neem immers' Evenmin kan Amsterdam de Kon. Holl. Lloyd mis sen. De Amsterdammers moeten laten zien, wat goede cou rage vermag. wel zullen de Amsterdamsche kapitalisten dan weer in den zak moeten tasten en groote risico loopen. Kans op winst, doch ook op verlies. Het reederij- bedrijf is riskant. Amsterdam vooral heeft eene moeiliijke concurrentie Dezer dagen heeft de Chineesche Regeering één aan- besteding gehouden van 41 locomotieven en 240 stalen voor Amsterdam gunst j dam moet een. kanaal door i voor Rotterdam. Amster- ié Geldersche Vallei hebben. een J. H. Thomas en en arbeider tot arbeid 4085 m\ 4157 4257 4341 4346 4438 4469 4585 4G07 4656 4837 5002 5049 5054 5129 5205 5230 5419 5536 5588 5937 5953 5981 6005 6265 6349 6355 6377 5442 6564 6706 6729 6894 6912 6913 6934 7200 7234 7272 7305 7311 7375 7489 7027 7650 7676 7703 7791 786Q 8009 8027 '8038 8160 8311 8323 8374 8443 8622 8812 8850 8043 9187 9221' 9246 92811 8323 0563 959Ö 9863 10135 11099 11682 12134 12690 13489 14700 19135 16047 16944 17729 18407 19«7 20381 21720 22586 10323 10343 11157 11287 11749 11847 12164 '12218 12710 12724 ■12955 13005 1357Q 13594 13954 14080 14739 14784 15168 15462 18197 16353 17003 17029 17768 17882 VWB 18100 18689 18792 19062 19118 19464 19482 20005 20044 20972 21050 21798 22352 22681 22753 10455 10621 11451 11514 11923 12013 12311 12352 12829 12867 13078 13130 13733 13757 14118 14287 1.4902 14950 15623 15950 16379 16699 <17053 17090 17917 17989 18570 18583 16845 18907 19178 19180 19590 19591 20119 20223 21087 21156 22373 22425 10680 —538 12032 12490 12879 13248 13774 14498 14951 15993 1673Q 17180 10750 -631 12073 12033 12895 13410 18604 19001 19198 19709 20800 2122S 22519 14670 15059 15990 16864 17500 18263 18608 19003 19270 19912 20819 21423 22570 DE UITVOEB VAM BOTER KAAS. Vijl locomotieven werden aan een Amerlkaanaehe om,al? transito-haven tegen Rotterdam en Antwerpen J op te kunnen. - firma gegund, de rest ging aan de Belgische fabriek te 0Prr K nr®~ Heino-St PierTe bij BergSn in Henegouwen. De rfdera> Amsterdam kennen vele zorgen, de n» Ml Proiriejvne kapitalisten, dte de reederiien steunen.doen een wei- De Belgische prijs voor 30 Prairie-type locomotieven xWas 9.150 per stuk. D,e Engelsche offerten varieerden wagons offereerden de Belgen 666, do En- 1016 tot 1840 per Stuk. tasschen 13.075 ©n 19750 per stuk. Door aan de Belgen te gunnen spaarde de Giineesche Redering alleen hier_ reeds 115Ö00 pl.m.^f 1.400.000. gelachen - - Wanneer de Britsche firma's de bestellingen hadden gekregen, zouden zij voor circa een half millioen pond eterling werk gehad hebben. Er zou dus minder werk loosheid in die nijverheids-branche geweest zijn. Aan wie de schuld, dat deze contracten ons ontgingen. Niet aan de fabrikanten, die hunne offerten bijna zonder Jdast calculeerden, niet uilsluitend aan de wisselkoers. Waar li Aan he. Wv loon pok wérk levert, feit. dat do Belgische werkman voor zijn ..èrk levert, terwijl de Britsche werkman voor ««er.loon slechts half werk produceert, althans onvol- werk naar loon. arbeids- üot ligt bij de arbeiders, die luisterende naar leiders zich gaarne een rustig leventje gunnen. Hoevelen van die werkloozen zijn Slechts arbeids- rjpjja, die liever ondersteund worden en dan iets per week beuren dan te werken en slechts het ^rschil tusschen ondersteuning en loon door hun werk ontvanuon. Gemakkelijke arbeidswetgeving kweekt arbeids- ^whdd en daardoor werkloo^cid. d aan Amsterdam, bevorderen scheepvaart, handel en rijf en geven brood en voorspoed aan alle standen in Amsterdam. Allo lagen der bevolking profiteeren van den durf, om geld te steken in reederijen. „Maar het meest profiteeren de arbeiders en die „loopen geen enkel risico." Die krijgen hun loon of hel bedrijf of slecht gaat en al is het door de aandeelhouders belegde geld rente loos gebleven en wellicht grootendeels verdwenen. Beseffen die arbeiders dat ooit wel? Kom, arbeiders- leiders, gij, die uw salaris van de arbeiders ontvangt, gij hebt toch verplichtingen tegenover hen, die verplich tingen behelzen niet altjtfd en alleen het hem tot loon en arbeidsduur ontevredenheid aansporen, maar ook om hem te wijzen op het bedry fa-risico der onder nemers, der werkgevers. Spoor nu eens aan tot het besef, aat de geestelijke arbeid en het risico van do Werkgevers meestal slechter naar verhouding beloond wordt, dan de arbeid der werknemers, vooral omdat die eersten bijna de helft van hun inkomen moeten afstaan aan belastingen, voor doeleinden, waarvan niet 'zij, doch de werklieden in hoofdzaak profiteeren. Wijs eens op het geldelijk risico aan veie bedrijven zonder die gesmade kapitalisten die verbonden, hoe bedrijven hiet 'zouden bestaan". Of stelt, men zich eene reederij op marxistfechen grondslag yoor? De geheele bemanning is van een schip gelijk' Zullen ze pok geestelijk gelijk staan? Ik reisde in Hiftt uuaiuwi funuii IA3 JJVA ^CWltiUJJV yeilJB. plUULl l JLH. rCLSUO Ui "«t wordt ta weinig beseft, dat, indien de werkman 1908 met de Nieuw-Amsterdam van de H. A. L van Utrecht, 8 Oct. 192L Geachte Redactie, Zelf ln Spanje vertoefd hebbend, lazen wij niet be langstelling uw artikeltje over een stierengevecht Er dient echter nogal een en ander aan gecorxi geerd te 'worden. Zoo zijn het niet de matadors die ln het begin van bet gevecht de stieren met kleurige doeken in actie brengen, maar wel de toreadors, die ten ge tale van drie vier elk op zijn beurt z'n leven in de waagschaal aftelt. Wanneer tenslotte de woede en moeheid van het beest hun hoogtepunt bereikt heb ben, komt de matador ln het strijdperk, die den stier met een stoot van z'n ellende moet afhelpen. Een matador stoot echter in een voorstelling nooit zes stieren achter een dood, doch twee, terwijl de an dere vier stieren voor rekening van twee andere ma tadors blijven. Het gruwelijkste van de geheele voor stelling is evenwel de rol van een vier- A vijftal af gedankte magere paarden. Deze aan een kant ge blinddoekte beesten zijn aan den willekeur van een pas losgelaten stier overgeleverd. Zonder dat zij het bemerken, of er iets tegen doen kunnen, worden zij op een gegeven oogenblik op de horens genomen, wordt hun lichaam opgereten, terwijl de gevolgen van een dergelijke, gruwelijke operatie voor de veer tig A vijftig duizend toeschouwers waar te nemen is. Het feit nu, dat de Spanjaarden, waaronder de hoogste autoriteiten, alB de gouverneur van Barcelo- m, mitsgaders vrouwen, dergelijke martelingen (we hebben uit kieschhöid niet, oons de finessos ervan willen mededeelen), kunnen aanzien, typeert het we zen van dat volk. Edoch, Spanje heeft niet aan den wereldoorlog meegedaan, waardoor het toch nog niet zóó zeer be klaagd kan worden. Hoogachtend, Uw Dw., A. KUYPER, Wijnhandel, Utrecht Gravenhage, 10 Oct lEien wetsontwerp is inge- diebd houdende voorschriften tolt regeling van den uitvoer van boter en kaas. Hierbij wordt in art. II voorgesteld te bepalen, dat het verboden i9 naar de door de Kroon aangewezen landen boter of kaas uit te voeren of aan eenig (mid del «van vervoer tot uitvoer naar die landen aan te bieden, welke niet voorzien is van oen Rijks merk. Het verbod wordt niet toepasselijk verklaard ten aanzien van boter en kaas behoorend© tot een door den Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel aangegeven typen; alsmede niet ten aanzien van boter of kaas, welke: a. verpakt ia op do door den Minister aangegeven wijzen; b. zich bevindt in spoorwegrijtuigen of schepen of vlotten en bestemd is voor verbruik van de daarin of daarop verblijvende personen; c. wordt uitgevoerd in door den Minister bepaalde hoeveelheden ten behoeve van heit grensverkeer. Door den Minister zal voorts van het verbod al ol niet voorwaardelijk ontheffing worden.verleend, voor boter of kaas, welke, uit het 'buitenland afkomstig wordt uitgevoerd na hier te lande ol of niet eene be werking te hebben ondergaan. Ter vermijding van oponthoud door onderzoek aan de grens zullen de verpakking en de inlading van boter en kaas op verzook van den belanghebben den kunnen plaats hebben onder bijzonder toezicht van de zuL ol-inspectie, terwijl de kosten aan dit toe zicht verbonden den belanghebbenden ln rekening warden gebracht volgens regelen door den Minister vastgesteld, j De regeling van het onderhavige ontwerp moet lei den tot eene aanvulling! van de bestaande controle. Toepassing van helt voorschrift van art. toch zoude medebrengen, dat o.a. bóter, bereid door boterberel ders, tevens morgarlnebereiders in inrichtingen on der het bijzonder toezicht volgens art 0 der Bo'ter- wet, niet zouden kunnen worden uitgevoerd, terwijl tevens ten aanzien van de toelating tot de controle meer rchtszekerheid moet worden gegeven. Do be kende toestand toch behoeft aanvulling ook wan neer eene wettelijke regeling als de onderhavige niet zouden tot Stand komen in zoover dat de beslis sing over de toelating ttof de controle nief meer uit sluitend mag worden overgelaten aan de bestaande stations, die geheel in overeenstemming met hun pri vaatrechterlijk karakter, zonder opgaaf van redenen aansluiting kunnen weigeren. Met het oog op deze omstandigheid is door den Minister van Landbouw de oprichting bevorderd van een nieuw botercontrolestation te Lelden, waarbij leder kan worden aangesloten, mits hij voldoet aan de voor toelating tot de controle gestelde elachon, waardoor zekerheid wordt geboden dat bet stelsel der botercontrole onder Rljkstoezicht niet in gevaar kan warden gebracht. Van de beslissing van het bestuur van dit nieuwe station over aansluiting zal beroep openstaan bij den Minister van Landbouw. Mocht het noodig blijken ook voor de kaascontrole Trekking van Maandag 10 October 5e 'Klasse. 13e Lijst. Nos. 457 1545 30S3 0030 10883 U0S1 12973 1B129 15692 17881 elk f 1000. INos. 1608, 2-147 3389 4295 13825 15488 elk f400. INos. 8552 9S01 11970 13016 16615 21280 elk f200. Nos. 1390 2345 6892 6751 9265 1409(4 17198 17785 20012 elk f 100. Prijzen van f70. 5 150 153 157 374 433 485 495 562 620 675 729 942 975 1207 1310 1372 1721 1723 173* 1745 1837 1858 1901 1903 1990 2031 2175 2520 2753 2925 2965 2990 3027 8277 3289 3617 S680 3601 8713 S925 89S9 stemd ls om door of vanwege aangeslotenen bij een onder Rljkstoeziclit staand botercontrolestation to worden aangebracht op de door hen bereide of aan gekochte boter of wel op de verpakking dier waar, waarborgt, dait do boter ls bereid nlt znivere koe melk zonder eonigo toevoeging van vreemde vetten of oliën en dat bet watergetialte in de boter niet hoo- ger is dan 15 procent Do Rijksmerken voor kaas zijn te verdeelen ln twee soorten, t.w. het Rijksmerk voor volvette kaas en de Rijksmerken voor niet-volvette kaas. Het Rijksmerk voor volvette kaas waarborg! dat de kaas ls bereid uit volle koemelk zonder eonlge toepassing van vreemde vetten. De Rijksmerken voor nlet-volvette koos, waarvan ot drie zijn vastgesteld en waarop de aanduiding 40 plus, 30 plus en 20 plus, voorkomt waarborgen dat de kaas ls bereid uit koemelk zonder eenigo toe voeging van vreemde vetten en ln de drooge stof ,een minimum vetgehalte van 40 pet., 80 pet, on 20 pel bevat Ten aanzien van de boter heeft de controle vóór het uitbreken van don wereldoorlog vooral ln het buitenland zeer gunstig gewerkt op den afzet en de prijzen. Ten aanzien van de kaas kan dit niet ge zegd worden, omdat ln 1914 de kaascontrole en al leen nog maar wat de volvette kaas betreft ln een begin van organisatie verkeerde en men slechts be schikte over oen Rijksmerk voor volvette kaas ge durende 'de crisisjaren werden ook Rijksmerken voor dezen kaas georganiseerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1921 | | pagina 1