ilititti Nimns-
iinitmii-Lelliurtlit
Woensdag 12 October 1921.
64ste Jaargang No. 6905.
Uitgeversi N.V.. v.h. TKAPMAM Co, Schageu.
AANPAKKEN I
MN ONZE CL1ËNTÈLE1
N.V.V1 A. SPAANDER Co., ALKMAAR.
mdCn WiHd'
SS
Rinnenlandsch Nieuws.
Ingezonden Stukken.
Staatsloterij.
SE HAEER
COURANT.
Dit bl*d verschijnt viermaal per week iDiiisdag, Woensdag, Donder-
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m. 8 uur worden Advertentie,
zooxeel mogelijk tn liet eeratuitkomend nummer geplaatst
POSTREKENINO No. 23330.
INT. TELEF. no. 20.
Prijs pqr 3 maanden t 1.65. Losse nummers 6 cent. ADVEKTKN
TlftN van 1 tot 5 regels KI. 10. iedere regel meer 20 ct. (hewij^rio
inbegrepen), (irooie letters wotden naar plaatsruimte briek<-ud
[lnplaats in ruil van loon goeden arbeid te'leveren,
slechts halve kracht produceert, hij een misdaad begaat
i tegenover de gomeenschap.
Ik las vandaag veel. Ik kon moeilijk tot achrijveji i Waaneer een machine., die een bepaalde productivi-
komcn. Het is hier in Enegland zoo ontzettend warm, teit moet bezitten, slechts de helft der capaciteit produ-
ondanks dat het 5 October is, dat mijn Hollandsche kik- ooert, lijdt daaronder dc geheele werkplaats of fabriek,
kernatuur heelemaal in de war geraakt is. Mijn lichaam Inden daaronder ook de werklieden die in daze werk-
zegt blijkbaar, het is nu tijd voor regen, wind en guur plaats of fabriek aangesteld zijn.
Y L g np - Zou nu een werkman zich "de weelde kunnen permit-
teeren om voor meer loon minder arbeid, te produceeren,
zonder dat daardoor hot occonomisch evenwicht ver-
m broken wordt
wind, dat eris, juist do allerellendigste rook naar Er is gedurende de laatste jaren Ln Engeland evenals
hier waait, waar het bij de boomen blijft hangen. elders, veel te veel van den hoogen boom af geleefdl,
weer en niot voor een strakblauwe Tudit met een zoo
feilen zon, dat het 80 graden in de schaduw is.
Daarbij (komt dat ze op een kilometer afstand aan
het branden zijn van een groote vuilnisbelt en het beetje
In Holland zou je den burgemeester opbellen, hier is
geen burgemeester, dus verdraag ik den stank in kalme
berusting.
Nadat ik dan vandaag zooveel gelezen had, wilde
ik onwillekeurig, zeker int een soort reflex bewe
schrijven. Mijne conclusiéf na alles, wat ik gelezen
Is dat het oen belabberde boel is. Maar tevens, dat het
voor ons geen reden mag zijn bij de pakken neer te
Bitten.
Lloyd Georgo heeft gisteren te Invernasa een rede
gehouden. Hij kwam van Galrloch, waar hij aljne
vaeautio had doorgeebracht en werd te Iuvernees het
•ere-buigerschap aangeboden.
Lloyd George wees in zijn
Schotland had kunnen genieten, maar
leiaers
werd, t
Enge:
veel te veel door regeeringsmaatregélen en arbeidswetten
gedaan alsof het niet op kon.
lnplaats van proeven te nemen, is alles wat door de
leiders der arbeidersklassen als uitvoerbaar geëisckt
tot wet gemaakt. Nu wreekt zich dat in landen als
and en Holland.
Duitschers, aan wie wij het presentje van den
8-urigen arbeidsdag te danken hebben, lachen wat om
die Engelschen en Hollanders.
Ik hoor ze alweer zoggen de woorden, .die elke Neder-
lnndsche soldaat, die aan de grens op wacht geslaan
heeft u kan herhalen„Diunmer Hollander."
De Belgen zijn niet zoo stom geweest, die hebben
Mlchel in de kaart gekeken.
De Belgen werken even hard als de Duitschere. Ter
wijl de Duitschers 4och vroeg of laat zullen 'zien, dat
hun valuta-politiek zich moet wreken, zullen de Bel
gen profiteeren van de arbeidzaamheid der bevolking.
Hier in Engeland zal men nu maatregelen beramen
om de werkloosheid te bestrijden. Ik vrees, dat die
EEN ONZER FIRMANTEN, DE HEER NORDE
MANN, IS ELKEN DONDERDAO IN HET CAFÉ
VAN DEN HEER ZWAAO
ONS VOOR UWE OEWAARDEERDB ORDERS
AANBEVOLEN HOUDENDE.
HOOOACHTEND,
wees in zijn rode op de rust, die hfl in
UU.UUOÜU kunnen genieten, maar door allerlei
omstandigheden niet genoten had.
Drie buitengewoon gewichtige problemen hadden hem
gedurende zijne vocantie het rusten onmogelijk 'gemaakt
De voorbereiding van de conferentie te Washington
eischte veel zorg, omdat het van wereldbeteekenis is,
dat die conferentie zal slagen.
Het tweede probleem is de Iereche kwestie, die nu
door de aanstaande conferenties op 11 October een er moet worden aangepakt,
gnustige phase is ingetreden. Naar wat ik lees en hoor zal er ook in Holland
Het derde probleem is het "werkloosheid-vraagstuk, moeten worden aangepakt. Wanneer men leest over Ko-
Dit laatste vraagstuk zou ccn onderwerp van bespre- niuklijko Hollandsche Lloyd, van Nierop's Handel-maat-1
zoo n idee alsof
Het is i
maatregelen week en ziekelijk zullen zijn, weinig
om elk individu, elk arbeider te aoen beseffen, dat
schappij, dan krijg
van dit vraagstuk gezocht. Erkende specialiteiten in alle I door do slechte tilden terneergeslagen alsof na de magere
kringen van handel nijverheid, scheepvaart en werk- j jaren niet weer ae vette jaren zuilen komen.
nemers waren geraadpleegd. De Koninklijke Hollandsche Lloyd of Zuid-Amcrika-
Men zou zeker niet onvoorbereid do besprekingen lijn heeft al jaren geleden een moeilijke geboorte gohad.
met de andere ministers behooven te houden. Uil mijn jongensjaren hierinner ik mij, hoe wijlen mijn
og was geen pion i
>raen, opgemaakt,
ivengoed als na
is teisterend was
met de andere ministers behooven te houden. Uit mijn jongensjaren hierinner ik mij, hoe wtili
Maar r.og wrin geen pion als oanneembanar om voorge- vader in een commissie zat met A. C. Werüieim, S. r
\ogd worden, opgemaakt. van Ecghcn en anderen, ten einde tot de oprichting van
Doch evengoed als na den val van Napoleon een een Zuid-Amerika-lijn te geraken, ter bevordering van
wereldcrisis teisterend was ingetreden, had men na den het Amstcrdamscho transito-verkeer,
grooten oorlog het 'economisch evenwicht geschokt. Alles was vrijwel voorelkaar, helaas opperde iemand
Evengoed, als toen zal ook thans alles weer tn het idee om het. oordcel van Jan Boissevain van de
normale banen geraken. Inmiddels moet echter getracht
door gebrok 'dreigen om te komen, te steunen.
De Premier beriep zich op een brochure van den
Zwccdschcn Professor Cassel, die er op wees. dat do
landen met het grootste wereldcrediet, Amerika en
Groot Britanniö juist het nieest Hiden van dé koers-
ontwrichting. Hij had ook wel Nederland inogen noemen
bij deze landen.
De Premier wees, hoe de wisselkoers tusschen En-
cel and en Polen in één jaar tijd gesprongen was van
000 naar 22000 Poolsche marken per Engelschen sove-
rcign (21 shilling).
Wanneer men de koerstabellen volgt dan ziet rnon dat
eakondoon voor cdh land als Engeland onmogelijk is.
De Premier wees verder
waar de denkbeelden van
bracht worden en de toestand zóó is,
op geen enkele beurs op de aarde verhandeld wordt.
0 Al deze wanverhouaingen in de wisselkoers maakt,
1 nog ,pp Rusland, het land,
Karl Marx in praktijk go-
itand zóó is, dat de roebej
Stoomvaart-maatschappij „Nederland" te
viseerde ongunstig .cn de boel Bprdhg af.
sn. Die odL
iet mopiste
was, dat Jan Boissevain niots van Zuid-Amerika afwist.
Ware toen de lijn opgericht, dan zou de maatschappij
bijzonder vette jaren 'hebben meegemaakt.
Na die vette jaren kwam de Zuid-Amerika tot stand
en maakte de magere jaren mee. Dank zij van AalsJ
en andere financiers en kooplieden in Amsterdam, werd
de Zuid-Amerika-lijn gered en in de Kon. Holl. Lloyd
omgezet.
De Hollandsche Lloyd is een zegen voor Amsterdam,
een doorn in het oog van Rotterdam geweest
Het is to hppen, dat de Amsterdammers rugge-
grnat zullen toonen en hun Kon. Holl. Lloyd zullen
redden. Reederij is een riskant bedrijf.
De Holland-Amerika-ljjn, de Nederlandsch-Amerikaan-
sche Stoomvaart-maatschappij is de pfficieele naam, heeft
er jaren geleden ook heel raar voorgestaan, maar is
door den ouden Marien Mees on andere vooraanstaande
Rotterdammers gered.
De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschap
pij le Amsterdam heeft jaren geleden haar aandeelen
un duizend op
verloren.
Ikpioet hier echter zeggen, dat die koerskwestie sterk Soenda-lijn
wnrvT» «ot hAtr»f* «mn* AlfW d© beenen leelijk in de lucht gehad.
New-Yark naar Rotterdam. De kapitein heette Baron.
Er was een oude matroos op het sloependek; waarmede
ik 'a morgens heel vroeg meestal een praatje maakte.
Op een goeden dag zei hij tegen mij„Het is tegen
woordig niks meer met de vaart, niks meer. Vroeger
met de zeilvaart, dat was werk, ernaar nu met die koffie
molens aan den achtersteven, niks gedaan hoor. Dan de
officieren, theorie, theorie, theorie, niks als theorie.
Wil je nou gelooven meneer, dat er hier maar twee
effeüeve navegateurs aan boord binno, ik èn de Ouwe.
Ik zal niks van den eersten officier zeggen, een kna|
man, eena beste man, maar "geen navegateur, alles
theorie."
Ik trok zeker een beetje beduusd gezicht bij deze ver
klaring, clat de door mij zeer geëerde en bekwame di
rectie der EL A. L. het in die dagen grootste schip
van de vloot met passagiers en lading aan slechts twee
„effeüeve navecateurs" zou toevertrouwen, dat mijn
vriend vervolgde: „Ja, meheer, alleen ik en de Ouwe
Wij hebben samen nog, op een zeilschip voor den mast
gevaren."
Do schrandere lezeres en lezer heeft natuurlijk al
lang begrepen, dat met den „Ouwe" onzen gezagvoerder
Baron, do kapitein van de Nieuw-Amsterdam, de commo
dore van de Holland—Amerika-lijn vloot, luitenant
ter-zee der Marine-Reserve, bedoeld was.
Ik en de Ouwe waren beiden als matroos voor den
mast negonnen, waren béide „effeüeve navegataurs'
Aan wien zou Wijnkoop zijn communistische luidje
op een communistisch scnip het liefst toevertrouwen?
Ik geloof dat je den man mot geen tien glazen water
Qsi mot geep stok aan boord van een schip op msrxis-
tischen grondslag kreeg.
Marxisme: theorie, theorie, meheer. Wijnkoop, Troel
stra en al die arbeidersleidena en volksmenners „benne
geen effeüeve navegateurs.
Maar at zijn zij geen gezagvoerder van het schip van
staat, zij zijn een muitende bemanning, waarmede onze
„Elf Provinciën" al raar naar lager wal komt.
Het wordt tijd, dat hiet folk er van doordrongen wordt
en begrijpt, dat het te veel reeds geluisterd heeft naar
de leugen der klassenstrijd, predikende bootslieden en
dat het noodig wordt dat allen zonder onderscheid-van
rang, stand of gelooi, aanpakkion, nu het schip in de
branding is en door wterken, hard werken, slechts
gered kan worden.
Hier in Engeland hebbei
anderen den moed den Ei
aan te sporen.
Wie durft in Holland?
dat er een handels- en industrie- paniek heerscht, een1 ÜW.11 J*""*
iS de E N
Mond rim riflDBn verklaard. At vóór den oor- i Kan Rotterdam de H. _A. [..Amsterdam de K. N.
Mond heeft dezer dagen verklaard, dat vóór den oor
log 75 pCt. van Engeland's handel met landen gedreven
werd, waar de wisselkoers ton opzichte van Engeland
heden nog normaal is.
Nu kan die statistiek echter ook wel misleidend zijn,
omdat die landen wellicht hot grootste deel in commissie
kochten en weer verkochten naar landen, waarmede zij
thans een zeer ongunsügen wisselkoers^ hebben.
Maar vast staat in elk geval, dat vooral dc Arbei
ders Partij de wisselkoers-kwestie veel te veel naar
S. M. ot de „Nederland" missen? Neem immers'
Evenmin kan Amsterdam de Kon. Holl. Lloyd mis
sen.
De Amsterdammers moeten laten zien, wat goede cou
rage vermag.
wel zullen de Amsterdamsche kapitalisten dan weer
in den zak moeten tasten en groote risico loopen.
Kans op winst, doch ook op verlies. Het reederij-
bedrijf is riskant.
Amsterdam vooral heeft eene moeiliijke concurrentie
Dezer dagen heeft de Chineesche Regeering één aan-
besteding gehouden van 41 locomotieven en 240 stalen voor Amsterdam gunst
j dam moet een. kanaal door i
voor Rotterdam. Amster-
ié Geldersche Vallei hebben.
een J. H. Thomas en
en arbeider tot arbeid
4085 m\ 4157 4257 4341 4346 4438
4469 4585 4G07 4656 4837 5002 5049
5054 5129 5205 5230 5419 5536 5588
5937 5953 5981 6005 6265 6349 6355
6377 5442 6564 6706 6729 6894 6912
6913 6934 7200 7234 7272 7305 7311
7375 7489 7027 7650 7676 7703 7791
786Q 8009 8027 '8038 8160 8311 8323
8374 8443 8622 8812 8850 8043 9187
9221' 9246 92811 8323 0563 959Ö 9863
10135
11099
11682
12134
12690
13489
14700
19135
16047
16944
17729
18407
19«7
20381
21720
22586
10323 10343
11157 11287
11749 11847
12164 '12218
12710 12724
■12955 13005
1357Q 13594
13954 14080
14739 14784
15168 15462
18197 16353
17003 17029
17768 17882
VWB 18100
18689 18792
19062 19118
19464 19482
20005 20044
20972 21050
21798 22352
22681 22753
10455 10621
11451 11514
11923 12013
12311 12352
12829 12867
13078 13130
13733 13757
14118 14287
1.4902 14950
15623 15950
16379 16699
<17053 17090
17917 17989
18570 18583
16845 18907
19178 19180
19590 19591
20119 20223
21087 21156
22373 22425
10680
—538
12032
12490
12879
13248
13774
14498
14951
15993
1673Q
17180
10750
-631
12073
12033
12895
13410
18604
19001
19198
19709
20800
2122S
22519
14670
15059
15990
16864
17500
18263
18608
19003
19270
19912
20819
21423
22570
DE UITVOEB VAM BOTER
KAAS.
Vijl locomotieven werden aan een Amerlkaanaehe om,al? transito-haven tegen Rotterdam en Antwerpen
J op te kunnen. -
firma gegund, de rest ging aan de Belgische fabriek te 0Prr K nr®~
Heino-St PierTe bij BergSn in Henegouwen. De rfdera> Amsterdam kennen vele zorgen, de
n» Ml Proiriejvne kapitalisten, dte de reederiien steunen.doen een wei-
De Belgische prijs voor 30 Prairie-type locomotieven
xWas 9.150 per stuk. D,e Engelsche offerten varieerden
wagons offereerden de Belgen 666, do En-
1016 tot 1840 per Stuk.
tasschen 13.075 ©n 19750 per stuk.
Door aan de Belgen te gunnen spaarde de Giineesche
Redering alleen hier_ reeds 115Ö00 pl.m.^f 1.400.000.
gelachen - -
Wanneer de Britsche firma's de bestellingen hadden
gekregen, zouden zij voor circa een half millioen pond
eterling werk gehad hebben. Er zou dus minder werk
loosheid in die nijverheids-branche geweest zijn.
Aan wie de schuld, dat deze contracten ons ontgingen.
Niet aan de fabrikanten, die hunne offerten bijna zonder
Jdast calculeerden, niet uilsluitend aan de wisselkoers.
Waar li
Aan he. Wv
loon pok wérk levert,
feit. dat do Belgische werkman voor zijn
..èrk levert, terwijl de Britsche werkman voor
««er.loon slechts half werk produceert, althans onvol-
werk naar loon.
arbeids-
üot ligt bij de arbeiders, die luisterende naar
leiders zich gaarne een rustig leventje gunnen.
Hoevelen van die werkloozen zijn Slechts arbeids-
rjpjja, die liever ondersteund worden en dan iets
per week beuren dan te werken en slechts het
^rschil tusschen ondersteuning en loon door hun werk
ontvanuon.
Gemakkelijke arbeidswetgeving kweekt arbeids-
^whdd en daardoor werkloo^cid.
d aan Amsterdam, bevorderen scheepvaart, handel en
rijf en geven brood en voorspoed aan alle standen
in Amsterdam.
Allo lagen der bevolking profiteeren van den durf,
om geld te steken in reederijen.
„Maar het meest profiteeren de arbeiders en die
„loopen geen enkel risico."
Die krijgen hun loon of hel bedrijf of slecht gaat
en al is het door de aandeelhouders belegde geld rente
loos gebleven en wellicht grootendeels verdwenen.
Beseffen die arbeiders dat ooit wel? Kom, arbeiders-
leiders, gij, die uw salaris van de arbeiders ontvangt,
gij hebt toch verplichtingen tegenover hen, die verplich
tingen behelzen niet altjtfd en alleen het hem tot
loon en arbeidsduur ontevredenheid aansporen, maar
ook om hem te wijzen op het bedry fa-risico der onder
nemers, der werkgevers. Spoor nu eens aan tot het
besef, aat de geestelijke arbeid en het risico van do
Werkgevers meestal slechter naar verhouding beloond
wordt, dan de arbeid der werknemers, vooral omdat die
eersten bijna de helft van hun inkomen moeten afstaan
aan belastingen, voor doeleinden, waarvan niet 'zij,
doch de werklieden in hoofdzaak profiteeren.
Wijs eens op het geldelijk risico aan veie bedrijven
zonder die gesmade kapitalisten die
verbonden, hoe
bedrijven hiet 'zouden bestaan".
Of stelt, men zich eene reederij op marxistfechen
grondslag yoor?
De geheele bemanning is van een schip gelijk'
Zullen ze pok geestelijk gelijk staan? Ik reisde in
Hiftt uuaiuwi funuii IA3 JJVA ^CWltiUJJV yeilJB. plUULl l JLH. rCLSUO Ui
"«t wordt ta weinig beseft, dat, indien de werkman 1908 met de Nieuw-Amsterdam van de H. A. L van
Utrecht, 8 Oct. 192L
Geachte Redactie,
Zelf ln Spanje vertoefd hebbend, lazen wij niet be
langstelling uw artikeltje over een stierengevecht
Er dient echter nogal een en ander aan gecorxi
geerd te 'worden.
Zoo zijn het niet de matadors die ln het begin
van bet gevecht de stieren met kleurige doeken in
actie brengen, maar wel de toreadors, die ten ge
tale van drie vier elk op zijn beurt z'n leven in
de waagschaal aftelt. Wanneer tenslotte de woede en
moeheid van het beest hun hoogtepunt bereikt heb
ben, komt de matador ln het strijdperk, die den stier
met een stoot van z'n ellende moet afhelpen. Een
matador stoot echter in een voorstelling nooit zes
stieren achter een dood, doch twee, terwijl de an
dere vier stieren voor rekening van twee andere ma
tadors blijven. Het gruwelijkste van de geheele voor
stelling is evenwel de rol van een vier- A vijftal af
gedankte magere paarden. Deze aan een kant ge
blinddoekte beesten zijn aan den willekeur van een
pas losgelaten stier overgeleverd. Zonder dat zij het
bemerken, of er iets tegen doen kunnen, worden zij
op een gegeven oogenblik op de horens genomen,
wordt hun lichaam opgereten, terwijl de gevolgen
van een dergelijke, gruwelijke operatie voor de veer
tig A vijftig duizend toeschouwers waar te nemen
is. Het feit nu, dat de Spanjaarden, waaronder de
hoogste autoriteiten, alB de gouverneur van Barcelo-
m, mitsgaders vrouwen, dergelijke martelingen (we
hebben uit kieschhöid niet, oons de finessos ervan
willen mededeelen), kunnen aanzien, typeert het we
zen van dat volk.
Edoch, Spanje heeft niet aan den wereldoorlog
meegedaan, waardoor het toch nog niet zóó zeer be
klaagd kan worden.
Hoogachtend, Uw Dw.,
A. KUYPER,
Wijnhandel, Utrecht
Gravenhage, 10 Oct lEien wetsontwerp is inge-
diebd houdende voorschriften tolt regeling van den
uitvoer van boter en kaas.
Hierbij wordt in art. II voorgesteld te bepalen, dat
het verboden i9 naar de door de Kroon aangewezen
landen boter of kaas uit te voeren of aan eenig (mid
del «van vervoer tot uitvoer naar die landen aan te
bieden, welke niet voorzien is van oen Rijks merk.
Het verbod wordt niet toepasselijk verklaard ten
aanzien van boter en kaas behoorend© tot een door
den Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel
aangegeven typen; alsmede niet ten aanzien van
boter of kaas, welke:
a. verpakt ia op do door den Minister aangegeven
wijzen;
b. zich bevindt in spoorwegrijtuigen of schepen of
vlotten en bestemd is voor verbruik van de daarin
of daarop verblijvende personen;
c. wordt uitgevoerd in door den Minister bepaalde
hoeveelheden ten behoeve van heit grensverkeer.
Door den Minister zal voorts van het verbod al ol
niet voorwaardelijk ontheffing worden.verleend, voor
boter of kaas, welke, uit het 'buitenland afkomstig
wordt uitgevoerd na hier te lande ol of niet eene be
werking te hebben ondergaan.
Ter vermijding van oponthoud door onderzoek
aan de grens zullen de verpakking en de inlading
van boter en kaas op verzook van den belanghebben
den kunnen plaats hebben onder bijzonder toezicht
van de zuL ol-inspectie, terwijl de kosten aan dit toe
zicht verbonden den belanghebbenden ln rekening
warden gebracht volgens regelen door den Minister
vastgesteld, j
De regeling van het onderhavige ontwerp moet lei
den tot eene aanvulling! van de bestaande controle.
Toepassing van helt voorschrift van art. toch zoude
medebrengen, dat o.a. bóter, bereid door boterberel
ders, tevens morgarlnebereiders in inrichtingen on
der het bijzonder toezicht volgens art 0 der Bo'ter-
wet, niet zouden kunnen worden uitgevoerd, terwijl
tevens ten aanzien van de toelating tot de controle
meer rchtszekerheid moet worden gegeven. Do be
kende toestand toch behoeft aanvulling ook wan
neer eene wettelijke regeling als de onderhavige niet
zouden tot Stand komen in zoover dat de beslis
sing over de toelating ttof de controle nief meer uit
sluitend mag worden overgelaten aan de bestaande
stations, die geheel in overeenstemming met hun pri
vaatrechterlijk karakter, zonder opgaaf van redenen
aansluiting kunnen weigeren.
Met het oog op deze omstandigheid is door den
Minister van Landbouw de oprichting bevorderd van
een nieuw botercontrolestation te Lelden, waarbij
leder kan worden aangesloten, mits hij voldoet aan
de voor toelating tot de controle gestelde elachon,
waardoor zekerheid wordt geboden dat bet stelsel der
botercontrole onder Rljkstoezicht niet in gevaar kan
warden gebracht. Van de beslissing van het bestuur
van dit nieuwe station over aansluiting zal beroep
openstaan bij den Minister van Landbouw.
Mocht het noodig blijken ook voor de kaascontrole
Trekking van Maandag 10 October
5e 'Klasse. 13e Lijst.
Nos. 457 1545 30S3 0030 10883 U0S1 12973 1B129
15692 17881 elk f 1000.
INos. 1608, 2-147 3389 4295 13825 15488 elk f400.
INos. 8552 9S01 11970 13016 16615 21280 elk f200.
Nos. 1390 2345 6892 6751 9265 1409(4 17198 17785
20012 elk f 100.
Prijzen van f70.
5 150 153 157 374 433 485
495 562 620 675 729 942 975
1207 1310 1372 1721 1723 173* 1745
1837 1858 1901 1903 1990 2031 2175
2520 2753 2925 2965 2990 3027 8277
3289 3617 S680 3601 8713 S925 89S9
stemd ls om door of vanwege aangeslotenen bij een
onder Rljkstoeziclit staand botercontrolestation to
worden aangebracht op de door hen bereide of aan
gekochte boter of wel op de verpakking dier waar,
waarborgt, dait do boter ls bereid nlt znivere koe
melk zonder eonigo toevoeging van vreemde vetten
of oliën en dat bet watergetialte in de boter niet hoo-
ger is dan 15 procent
Do Rijksmerken voor kaas zijn te verdeelen ln twee
soorten, t.w. het Rijksmerk voor volvette kaas en de
Rijksmerken voor niet-volvette kaas.
Het Rijksmerk voor volvette kaas waarborg! dat
de kaas ls bereid uit volle koemelk zonder eonlge
toepassing van vreemde vetten.
De Rijksmerken voor nlet-volvette koos, waarvan
ot drie zijn vastgesteld en waarop de aanduiding
40 plus, 30 plus en 20 plus, voorkomt waarborgen
dat de kaas ls bereid uit koemelk zonder eenigo toe
voeging van vreemde vetten en ln de drooge stof ,een
minimum vetgehalte van 40 pet., 80 pet, on 20 pel
bevat
Ten aanzien van de boter heeft de controle vóór
het uitbreken van don wereldoorlog vooral ln het
buitenland zeer gunstig gewerkt op den afzet en de
prijzen. Ten aanzien van de kaas kan dit niet ge
zegd worden, omdat ln 1914 de kaascontrole en al
leen nog maar wat de volvette kaas betreft ln een
begin van organisatie verkeerde en men slechts be
schikte over oen Rijksmerk voor volvette kaas ge
durende 'de crisisjaren werden ook Rijksmerken
voor dezen kaas georganiseerd.