een Dienstbode,
Gerstestroo.
Gemengd Nieuws.
Marktberichte®.
Plaatselijk Nieuws.
VOETBAü|
Brieven uit Engeland.
2e prijs W. Zweet-Rempt, 3e prijs T. Timmerman,
ie prijs C. Louw-Broekhuizen. Tonglijden voor
heeren boven 18 jaar, aantal deelnemers 10: le prijs
il. Timmerman, 2e prijs W. Schrieken, 3e prijs Jb.
Louw, 4e prijs K. Bak.
De prijzen bestonden uit speelgoederen, kunstvoor-
worpen en contanten. Aan de kinderen welke deel
namen en geen prijs behaalden, werd eveneens een
aardige verrassing gegeven.
Dos avonds half acht bGgon de kermisse d.etté.
Hierop was al lei- aandacht gevestigd. Een ieder had
zooveel mogelijk gasten gevraagd op Maandag, m-
plaats van Zondags. Begunstigd door prachtweer en
oen uitstekende electrische verlichting, zoowel van
terroin als de straat leverde het reeds een aardig
gezicht op. De geheele week was er geheel belang
loos hard gewerkt en de een wa tmeer en de ander
wat minder het zijne er toe bijgebracht om het ge
heel te doen slagen. We willen dan ook geen namen
noomen, wetende, dat alles tot stand Is gekomen
door onderlinge samenwerking. En of bot geslaagd
is, blijkt uit het volgende. Er waren dan op het ter
roin: Zuurstalletje, touwtjetrekken, grabboltent, feest
artikelenstalletje, Jaapje van alle jaren mot zijn rad
van avontuur, waai mee men zoo n dikke koek kan
winnen, pak de leuning, stap op en laat je wegen,
vischvermaak, hakstalletje en draaibord, ijs- en
fruittent, oliekoekontent, de dikke dame, hoepla,
werptent en de vroolijke keuken. Verder h<£t Theater
Gombarius en Co., waar paardendressuur, geiten,
een bruine beer en oenige clowns, alsmede een paar
Yolendammer kinderen te zien waren en een acro
baat verschillende toeren verrichtte. Als muziek
fungeerde een harmonikaspeler. Het geheel stond
onder leiding van den directeur Helder, welke ons
meedeel d e.dat zijn groote tent in Zaandam stond
en het 'hem speet, dat hij "geen prac'htprogram kon
uitvoeren in deze kleine tent. Verder zweefden over
het, terrein nog eenige kermisgasten met harmonica
en molentjes en chocolade.
En nu de belangstelling. Deze was in een woord
overbluffend. Van heinde en ver waren ze gekomen,
o.n de Aartswouder kermesse d'eté te zien. De inge
zetenen van Aartswoud hadden vrijen toegang en
toch waren er nog ongeveer 300 toegangskaarten ver
kocht. Nog een treffend bewijs: de dikke dame werd
door 330 personen bezocht. Alle tentjes waren uitver
kocht, in de vroolijke keuken alles kapot, enz. Ook
het paardenspel had goed bezoek in zijne 6 voor-
stol lingen en ten slotte gaf deze nog een gala-vrnr-
stolling voor pers, bestuur en medewerkenden. De
Kleine Kapel van Noordsdharwoude gnf goede mu
ziek to hooren. Voorwaar een groot succos voor al
len die er aan hebben meegewerkt om te doen zien
wat men door samenwerking vermag. Alles was or
delijk en netjes en na 11 uur ging men nog een tijd
je na kermisvieren.
AARTSWOUD.
Tot dijkwerker bij de Vier Noorder Koggen is be
noemd onze plaatsgenoot J. Wonder.
BATTLING SIKI TE ROTTERDAM.
Battling Siki de overwinnaar van Carpe?>.uer is van
morgen met dien Parijschen trein, te Rotterdam gearri
veerd. Bij het Delftsche Poort-station had zioh een
talrijke menigte opgesteld op behoorlijken afstand ge
houden door een aantal politiemannen otnder de rustige
leiding van hoofdinspecteur Van der Poll. Toen Siki
precies op tijd in de uitgang verscheen en in het door
vier paaiden getrokken versierde rijtuig stapte, galmde
ccn driewerf hoera doof de lucht. Filmoperateurs en
fotografen richten hun lensen op dein bokskampioen, die
zich voor deze gelegenheid in smoking had gestoken en
toen ging Siki in optocht (er waren ongeveer 10 volg
auto's en een vrachtauto met muziekkorps voorop) langs
do voornaamste straten van Rotterdam waar, een talrijke
menigte op de been was.
I>o eerste huldiging had plaats in café-restaurant Thalié
waar de neger toegesproken werd.
Daarna vond een feestmaaltijd plaats waaraan ver
schillende autoriteiten genoodigd waren.
DE PGSTDIEFSEAL IN LIMBURG.
Uit Maastricht. 3 Oct. Omtrent den diefstal van
f37.000 uit een verzegelden postzak, afkomstig uit
Kerkrado, vernemen wij nog de volgende bijzonder
heden. De directies der hulp- en (bijkantoren uit
den omtrek moeten telkens hun te veel aan kas
geld naar het hoofdkantoor in casu Maastricht, zen
den. Vrijdag was door den directeur van het post
kantoor te Kerkrade een pakket met papier- en zil
vergeld met aangeteekend advies naar Maastricht
gezonden. Met nog een andere geldzending werd het
over Iloensbroek en Sittard op de gewone wijze naar
Maastricht geëxpedieerd, waar het 's avonds laat ar
riveerde en met de andere geldswaarden in de
brandkluis werd gesloten. De zegels waren, zoowel
in Iloensbroek en Sittard, als bij do ontvangst te
Maastricht, nog ongeschonden. Zaterdagmorgen ech
ter bij de opening bleek het pakketjo met waarde
loos papier gevuld en bij nader onderzoek ont
dekte men tevens dat do onderkant van het zakje
was opengesneden doch weer ruw was diohtgenaaid.
Mogelijk is dus de geldzending reeds in Kerkrade
verwisseld door een even groot pakket met oud
papier gevuld. Do dichtgenaaide scheur in het zakje
kan wel een soort van cammouflage-werk van den
dader zijn om de aandacht op een ander spoor te
leiden.
De justitie heeft een uitgebreid onderzoek inge
steld. zoowel te Maastricht, te Kerkrade als op de
postwagens waarmede het zakje is vervoerd.
De directeur van Kerkrade is Zaterdagmorgen met
buitenlandsdh verlof op vacantie gegaan. In ver
band met het onderzoek wordt op zijn terugkomst
gewacht. Een bepaald spoor is tot nu too niet ge
vonden en arrestaties hebben no-g niet plaats gehad.
LUTJEWINKEL.
ITet vervolgonderwijs is alhier begonnen met elf
leerlingen. I-Iot onderwijs wordt gegeven door den
heer J. Forte, tevens hoofd en door mej. Nooitge-
dagt, handwerkonderwijs voor meisjes-
LUTJEWINKEL.
Onder leiding van den heer J. Porte is de land-
bouwwintercursus alhier aangevangen met 10 leer
lingen.
OUDE NIEDORP.
Onze plaatsgenoot, de heer J. P. Nagelhout, slaag-
"0 te Amsterdam voor H le gedeelte candidaats-
exa/men in de medicijnen.
WINKEL.
Tot leerling van de tuinbouwschool te Hoorn is toe
gelaten W. Zeeman Kz. alhier.
WINKEL.
Do W°ningbouwvereeniging „Winkel" vergaderde
°P 3 Octotber ten huize van den heer P. Bakker.
5 °Hening der vergadering en lezing der notulen,
wordt door den secretaris verslag uitgebracht over
het afgeloopen jaar. Uit het verslag teekenen wij
aan dat in het tijdvak waarover het verslag loopit,
allo acht woningen zijn aanbesteed, uitgevoerd en
verhuurd. Voor de stichting is f9751.26 minder noo-
dig geweest dan aan Rijksvoorschot was toegestaan.
De eerste woning werd betrokken 15 Mei 1921 en 14
Juli d.a.v. werd de laatste betrokken. De huur moest
worden bepaald op f 4 per week. Het ledental liep
terug van 21 tot 14.
De rekening over 1921 was door een commissie,
buiten het bestuur, bestaande uit de heeren G. J.
van Leersum en L. F. Kleiterp, onderzocht en in
Prce9ir^von^e11' *s een nadeelig saldo van
f 155.59/a. Overeenkomstig het advies dier commissie
wordt de rekening vastgesteld en den penningmees
ter bedankt voor zijn beheer en do commissie voor
haar onderzoek.
Ter voorziening in periodieke aftreding van vier
bestuursleden, worden herbenoemd de heeren A. de
Ridder, voorzitten D. Kaaij, P. Bart en S. Kriek.
Ter voorziening in een vacature ontstaan door het
vertrek van mevrouw Sieffers, wordt benoemd de
heer K. Bakker.
DE ARBEIDSWEEK IN DE SLAGERIJEN.
Naar de directeur-generaal van den Arbeid aan „De
Slagerscourant" mededeelt, ligt het in de bedoeling van
munster van Arbeid om de bestaande facüitót
(de 50-urige arbeidsweek) voor de slagerijen, welke 04
October o s- edraïgt, voor den 'duur van één jaar te
verlengen.
AARDAPPELEN VOOR HET VEE.
Nu de consumptieaardappelen in Friesland goedkoop
zijn, koopen boeren deze om aan het vee te voederen, nu
menig veehouder niet veel hooi hooi gewonnen heeft.
Eén veehouder kocht niet minder dan 1000 H.L. aard
appelen voor veevoeder.
MILITAIRE BEZUINIGING.
De „Barneveldsche Courant" schrijft:
Te V oort huizen zou dezer dagen inkwartiering ko
men.. De voorbereidende werkzaamheden hadden al
plaats gehad; zelfs was het stroo voor de paarden
al gekocht en ter plaatse aanwezig. Op 't laatste oogen-
blik echter werd de inkwartiering afgelast en een luite
nant werd aangewezen om het gekochte stroo weder
te verkoopen. Zoodoende had dan eergisteren deze ver
koop van do 7900 K.G. opgeslagen stroo plaats. De
luitenant arriveerde om 2 uur eu moest 'over een uur
al weer vertrekken. Groote haast moest dus gemaakt
worden. In allerijl waren ©en paar koopers bi] elkaar
gezocht en werd het stroo bij Inschrijving verkocht. Br
waren een viertal inschrijvers. Na opening der briefjes
bleek het, dat óf het stroo plotseling in waarde was
gedaad, óf de inschrijvers allemaal veel te laag bédden
ingeschreven. Hoe het zij. het stroo werd aan den
hoogsten inschrijver gegund ende Staat had 7900
K.G. best stroo verkocht voor.... f 76, of nog geen cent
per K.G. Is het niet treurig dat er zoo met de Staatje*
gelden wordt omgesprongen 7
Non zij opgemerkt ckit dit stroo voor f 350 was
gekocht.
ILPENDAM.
De gemeenteraad heeft mot algemeene stemmen
adhaesie betuigd met het door de vrijz.-dem. Staten
leden mevr. Aukcs-Timmers en de beeren Kooiman,
Met en Trapman aan Ged. Staten gezonden adres be
treffende hulpverleening aan de tuinbouwers.
UITVOER AARDAPPELEN.
Te Winschoten werd gisteren de eerste wagon aard
appelen voor Duitschland, die in ruil voor andere
goederen worden geleverd.
INBRAAK IN EEN POSTKANTOOR.
Te Smilde is in het postkantoor ingebroken. Alle
postzakken werden geopend. Een poging om de
brandkast, waarin de geldswaarden waren geborgen,
te openen, is mislukt.
HOOGF.RE ZUIVELPRIJZEN
Op de markt to Purmerend waren dt kaasprij-zen
hooger: fabriekskaas met rijksmerk f51, boeren
kaas met rijksmerk f 50 per 50 K.G. De handel was
vlug.
Ook de boter was iets hooger in prijs f2.80—2.90
per .KG.
HET SPOORWEGPERSONEEL.
Utrecht. De directie der Nod. Spoorwegen deel
de heden in de conferentie met de besturen der or
ganisaties mede. dat zij 1 Januari 1923 8K- pet. loons
verlaging óf premiostortlng voor het pensioen zou
invoeren ter keuze dor organisaties.
VEROORDEELING.
Alkmaar. De Rechtbank veroordeelde heden
den scheepsbouwer H. J. Bosman, tegen wien door
den officier twee jaar gevangenisstraf was geëischt
wegens het. geven van gelegenheid tot ontucht met
minderjarigen, hot tot gewoonte maken van hot
geven van gelegenheid aan ongehuwden om niet te
noemen handelingen te plegen en het opwekken van
de hoop en het verschaffen van pillen waardoor
zwangerschap zou worden vorstoord, tot 1 jaar en 6
maanden gevangenisstraf.
Namens den beklaagde teekende teekende mr, De
Vrieze heden hooger beroep aan tegen het vonnis.
NOODLOTTIGE BOTSING TUSSCHEN AUTO EN
TREIN.
Uit Milaan, 2 Oct Nabij Erba gebeurde een auto-
ongeluk, doordat de chauffeur ven een autobus op het
traject Erba—Lecco niet had bemerkt dat de afsluit
boom en van een spoorweg-overweg waren neergelaten.
-De autobus reed In volle vaart door de boomen heen en
kwam in botsing met den trein, die op dat oogenblik
verscheen. Zee personen wenden gedood! en 14 gewond.
DE MALAISE IN HET DUITSCHE DAGBLADBE
DRIJF.
Uit Berlijn, 3 October. - Naar het voorbeeld van
verschilleiwle provinciale bladen verschijnt van heden
of ook de „Deutsche Tageslztg.", het Eerïijnische blad
der Duitsdi-nationale agrariërs Slechts eenmaal per dag.
Teekencnd voor den nood der Duitsdie pers is het
bericht,, dat de „Arnstfidter Nachrichten", waarvan reeds
de 154e jaargang loopt, op 1 October hebben opgehou
den te verschijnen.
DE GEREDDE GEHANGENE.
De rechtbank te Graz heeft een zaak te behandelen
gehad, waarvan waarschijnlijk geen antecedent te
vinden is. Het volgende is gebeurd:
In de buurt van Graz bemerkte een passeerende
boer, dat aan een boom langs den weg iets heen en
weer bewoog. Hij ging kijken en zag, dat een man
zich juist aan een sterken tak had opgehangen. Snel
nam hij zijn zakmes en sneed het touw door; de ge
hangene viel bewusteloos in een greppel, waar kwam
spoedig weer bij. Het bleek, dat hij door den val
zijn linkervoot gebroken had. In het ziekenhuis te
Graz werd hij opgenomen en verzorgd. Tot dusver
geen moeilijkheden.
Toen h?.i echter genezen was, stolde hij bij de
rechtbank te Graz een actie tegen den boer in tot
vergoeding van de verplegingskosten en verder ge
loden schade. De rechtbank ging op de verdediging
van den boer, dat men niet kan eiBchen, dat hij ont
steld bij het zien van den gehangene, er aangedacht
zou hebben, dat het .doorsnijden van het touw letsel
zou kunnen veroorzaken, niet in en veroordeelde
den leversredder tot vergoeding der gevraagde,
schade. De boer ging in hooger beroep. De appèl
rechter was van een andere meening. De redder
werd vrijgesproken en wel op grond van de vol
gende overwegingen: Verplichting tot dankbaar
heid tegenover den lovensredder kon de rechter
niet erkennen. De boer heeft den gehangene zonder
twijfel door het touw door te snijden, geen bijzon
doren dienst bewezen. Want wanneer iemand zich
opgehangen heeft, doet men hem geen genoegen
met hem weer tot het aardscbe terug te brengen,
vooral tegenwoordig niet, omdat men in Oostenrijk
geen raad weet, hoe uit de zorgen te komen. Maar
als staatsburger heeft de boer juist gehandeld. De
eerste Christenplicht heeft hem geboden den man
van den strop te bevrijden. Het spreekt van zelf,
dat ook een redder, evenals een ondernemer, den
plicht heeft om behoedzaam te zijn. Wanneer de
boer den man roekeloos had afgesneden en de ge
hangene daardoor schade zou geleden hebben, dan
zou de boer voor die schade aansprakelijk zijn. Maar
nalatigheid is hier in geen enkel opzicht bewezen:
de boer kon niet gelijktijdig in den boom klimmen
om het touw door te snijden en beneden staan om
den vallenden op te vangen. Daarom werd de eisch
tot schadevergoeding afgewezen."
Men vraagt zich af, of in andere landen de rech
ter op dezelfde gronden tot ontzegging van dezen
eisch zou zijn gekomen. Of zou speciaal de ellende
in Oostenrijk de uitspraak hebben beinvloed, waar
zoowel naar de rechterlijke opvatting als ook vol
gens de meening van menig ander het geen genoe
gen is om te leven? Hdhl.
STERKE SNEEUW- EN REGENVAL IN HET REU»
ZENGEBERGTE.
Volgens de bladen is het in het Reuzengebergte de
laatste dagen hevig aan het sneeuwen, zoadat de sneeuw
op het gebergte eenige c.M. hoog ligt. In de dalen slag
regent het; reeds rijn veipchiliende bergstroomen buiten
de ^vers getreden.
WEL WAT VREEMD
Een Engelsch bted bevat de volgende advertentie i
Predikant bedreven bridgo-speler wenscht zijn
salaris to verbeteren door lessen in bridge te geven. Vrij
een avond in do wock. Middagmaal en honorarium.
TURKIJE EN DE GALLIEERDEN.
Da Daily Mail verneemt uit Pprijaj Officieel is öp
het Fransche ministerie van buitenlfindBche raken be
vestiging ontvangen dit de Kemalisten de nota der
geallieerden {van 23 September hebbrcn aangenomen.
Zij stemden toe in het zenden van vertegenwoordigers
zoowel naar de conferentie te Moedania ais naar de
vredesconferentie.
De conferentie van Moedania, die gister is begonnqn,
wordt beschouwd als de eerste stap in allen vorm naar
een minnelijke regeling in bet Naburige Oosten.
De Daily Telegraph laat echter uitkomen, dat En-
Seland erop moet blijven staan, dat de Turksche legers
e zooëngten niet over mogen steken, zoolang geen rcgé-
Ling op een vredesconferentie getroffen is. Roemenië en
Zuid-Slavië zouden er terecht aanstoot aan nemen, dat
te Moedania, waar zij niet vertegenwoordigd zijn, een
zaak ter hand werd genomen, waarover zij gehoord
wenschen te worden.
Naar verluidt, heeft de Britsche gezant te Athene
den Grieken de noodzakelijkheid onder het oog gebracht,
om zich te onthouden van alle onderdrukkendie of uit
dagende maatregelen tegen de Turken in Oost-Thraciö.
WARMENHUIZEiN), 3 October 1922.
Bloemkool f 0.80 a f 2.60. Blauwe aardappelen f 2.90.
Peen 1.05. Witte kool f i0j90 a f 1.30. Gele kool f 0.35 a
f 1. Roode kool f 0.35 a f 0.75. Slaboonen t 4.10. Ge
wone nep I 2.30 a f 2.90. Gewone drielingen f 1.80 a
f 1.90. Gewone uien f 2 a f 2.20.
Aanvoer: 1500 Kg. aardappelen, 11400 Kg. witte kool,
9500 Kg. gele kool, 18670 Kg. roodo kool, 800 Kg. peen,
2855 Kg. gewone nep, 427o Kg. gewone uien, 735
stuks bloemkool.
ANNA PAULOWNA, 3 October 1922.
Groote aardappelen 2.50 a il Kleine aardappelen
f 1.60 a f 2.20. Slaboonen f 7.50 a f 8.20. SuijboonOn
f 12 a f 14.
MEDEMBLIK, 3 October 1922.
Uien f 0.90 a f 1.10. Koksche muizen f 0.85 a f 0.90.
Borgers f 1. Bonte f 0.90 a I 1.20. Blauwe t 0.90
a f 1.20, alles per 50 Kg. Witte kool f 1.10 a f 1.20.
Roode kool f 0.30 a 1 0.50, per 100 Kg.
NOORDERMARKTBOND, Noord-Scharwoude.
3 Oct. 1922. Schotsohe muizen f 1.80 a f 1.90.
Doken f 1.50 a f 2.10. Schoolmeesters f 1.70 a f 2.10.
Negentigvoud f 2. Eigenheimers f 1.70 a t 2.10. Blauwe
aardappelen f 2.70 a f 3.40. Bravo's i 1.80 a l 1.90.
Roode ste f l.COr. Kleine f .120. Spercieboonen 4.90
a 'f 8. Suijboonen f 5.10. (Grove uien f 1.40 a 2.60. Drie
lingen f1.90 a f 2.40. Gele nep f 2.90 a f 3.50. Peen
(f 0.90 a f 1.10. Roode kool 0.40 f 1.40. Witte kool
1.10 e I 1.40. Gele kool f 0.40 u f 0.70, alles per
100 Kg. Bloemkool f 1.70 a f 6.70 per 100 stuks.
Aanvoer 2 Oct.15591 Kg. aardappelen, 37 Kg. sper-
eicboonon, 17857 Kg. drielingen, 15j00 Kg. peen, 4312")
Kg. roode kool, 62750 Kg. wille kool, 48 UÓ Ity gele
kool, 3*164 stuks bloemkool.
LANGEDIJKER GROENTENVEILING. Br. op L.
3 Oct. 1922. Bloemkool, lo soort, le cerf 13.50
a f 8.50. Idem, le soort. Langcdijkera f 1710 a f 3.60 per
100 stuks. Roode kool, lo soort f 0.50 a f 1.60. Gele kool
f 0.50 a f 1.60. Witte kool, le soort f 0.90 a f 1.50,
alles per 100 Kg. Witte kool f 110 per wagon. Schotsche
muizen f 1.70 a f 2.10. Schoolmeesters f 2. Eigenheimers
f 2.60. Kleine f 1.40. Duo 1.70. Rammenas 3.50 q
f 3.90. Bieten f 1.10 a f 2. Gele nep f 3.30 a 4.50.
Drielingen f 1.70 a f2. Uien, le soort f 2.30 a f 2.90.
Uien, 2e soort f 0.30. Losse wortelen f 0.80 a f 1.
Slaboonen f 7.70.
Aanvoer: 23500 st bloemkool, 90200 Kg. roode kool,
9-1600 Kg witte kool, 28350 Kg. gele kool, 14000 Kgt
losse wortelen, 8725 Kg. uien, 5800 Kg. gele nep, 12600
Kg. aardappelen, 11700 Kg. bieten, 1000 Kg. rammenas,
120 Kg. staboonen.
PURMEREND, 3 October 1922.
Op de heden gehouden markt waren de pryzen als
volgt: "12 stapels fabriekskaas f 49.50, met rijksmerk
f 51, 35 stapels boerenkaas f 48, met rijksmerk f 50, 2
stapels Goudsche kaas met rijksmerk t 51, 80-4 Kg. boter
f 2.80—f 2.90, 797 runderen, 385 vette f 0.90—f 1.40, 376
melk- en gcldekoeien f 125—f 450, handel inatig, 36
stieren, 34 paarden f 150f 250, handel stug; 87 vette
kalveren (f 1.351—f 1.50, handel matig; 182 nuchtere
kalverenslachtikalveren f 10f 40, fokkolveren f 16—
f 32, handel stug; 365 vette varkens voor de zouterij
f 0.92—f 0.98, voor de slacht f 1f 1.08, handel vlug;
12 magere varkens f 26— 48, handel vlug; 178 biggen
f 12—f 28. handel stug; 2319 schaj>en f 35—f 54, han
del vlug; 73 bokken; 116 ganzen f 6.50f 7.50,, klijcieren.
(f 10.50f 11.50, 700 rak appélen f 1-f 3, 800 rak
peren f 1—f 4.
KOSTELOOZE INENTING.
Burgemeester en Wethouders van Schagen maken
bekend, dat op Vrijdag, 6 October a.3., des voormid
dags 10 uur. do gelegenheid zal zijn opengesteld tot
kostelooze inenting en herinenting van hen, die
zich daartoe bij den heer A. C. Melchior aanmelden.
Voor een juiste vormelding in de vaccine'bewijzen
van de namen en geboortedatums der kinderen, is
het gewenscht, dat bij de aanmelding worden mede
gebracht trouwboekjes der ouders of geboortebewij
zen der kinderen.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester.
J. CORNELISSEN.
De Secretaris,
ROGGEVEEN.
PAARDENLOTEN.
De Paardenloten, waarvan do trekking Donderdag
plaats heeft, zijn aan het hoofddepot uitverkocht.
LUTJEWINKEL.
Zondag a.s. zal er een voetbalmatch plaats heb
ben tusschen L.W.V.C. I en Stormvogels I. Door een
ingezetene van Lutje<wdnkel is hiervoor een medaille
uitgeloofd. Het zal een spannenden wedstrijd wor
den. L.W.V.C. doe Je best.
OUDESLUIS.
Alhier hadden Zondag 1 October de eerste thuis
wedstrijden plaats van D.O.S.K.O. I en II voor de
competitie. Eerst speelde D.O.S.K.O. II tegen Quose-
go II, welke steeds tegen elkander opgewassen waren
Wel was Dosko steeds 'n beetje in de meerderheid,
maar kon 't niet in doelpunten omzetten, 't Einde
kwam dan ook met gelijk spel, 2—2.
Daarna speelde D.O.S.K.O. I tegen Excelsior I, 'het
geen tevens om 'n medaille ging. Dit was een zeer
vlug gespeelde match, welke door D.O.S.KO. met
2—1 werd gewonnen. Wel mag een pluimpje worden
gegeven aan den rechtsback van D.O.S.K.O. I, voor
zijn keürig wegwerken. Scheidsrechter Klink vol
deed goed.
OUDE NIEDORP.
Zondag speelden V.V.V. I en II gecombineerd een
oefenwedstrijd tegen N.V.V. I en II gecombineerd.
N.V.V. was vooral voor de rust in de meerderheid
en wist dit in 2 doelpunten uit te drukken. Na de
rust lukte het hen niet meer, terwijl N.V.V. er in
slaagde éénmaal te doelpunten. Do eindstand 21
voor N.V.V. gaf den strijd goed weer.
Heemstede, 30 Sept. 1922.
„Onze grootste locomotief zoo lezen we in de Engel-*
sche bladen en o n z e slaat dus op de Engelschen, be
hoort aan de Great Northern RaiTway Company. Het
is no. 1471, die de 10 uur expres van King's Cross naar
Gnantham brengt, een afsta no van 110 mijlen, in 2 uur
2 minuten. Terug Van Gnantham om 1.56 wordt "Londen
weer bereikt om 4 uur, de twee minuten extra op de
terugreis veroorzaakt wondende door het aandoen van
Peterborough.
Met de tender heeft no. 1471 een lengte van bijna
21en een halven meter, een gewicht vnn 151.000 KG.
Hij neemt 8 duizend K.G. kolen mee op zijn reis met
nog ruim 22 M3. water, en kan eeR vracht van 600.000
KG. sleepen met een vaart van 55 mijl, dX ruim 88
KM. peer uur. Over een korten afstand kan Wj met
dezelfde vracht een snelheid van 120 K\l. bereiken-
Nog zeven jaar en de Engelsche locomotieven vieren
hun eeuwfeest. Het was Immers in 1829. dat Georgc
Stephenson zijn groot succes bereikte met zijn looomotiei
de Rocket, die Vuurpijl, zooals wij zouden zeggen.
Dit was op de lijn van Liverpool naar Manchester,
waarbij tevens het eerste spoorwegongeluk plaats greep.
Of neen, dit was een jaar later, toen de spoorlijn offi
cieel geopend werd. In 1829 had een wedstrijd plaats
gegrepen voor een uitgeloofden prijs van zes duizona gul
den, waaraan door vier locomotieven werd deelgenomen
de Novelty, de Sanspareil, de Peraeverance en de Rocket,
Stephenson'e machine, die een Snolheid van 45 K.M.
maakte, behaalde glansrijk de overwinning.
Het volgende jaar, op den 14en Juni 1830 werd cfel
lijn Liverpool—Manchester voor do eerste maal m haar
volle lengte doorloopen. Stephenson stond bij die gelegen
heid zelf op 4e locomotief, die den naam van Pijl
droeg. Met een personentrein achter zich ging do Pijl
langs do baan met een snelheid van 27 KM. per uur.
Het succes was groot. Nieuwe tijden waren aangebroken,
Afstanden bestonden niet meer.
15 September van dat jaar had de olfioieele opening
van de lijn plaats. Acht locomotieven waren n" door
Stephenson algeleverd en hadden met succes geproef-
stoomd. Elk der locomotieven zou oen trein trokken.
Te ramen zes honderd personen waren voor deze ope
ningsplechtigheid uitgenoodigd.
\oorop reed de Northumberland met Stephenson als
bestuurder. De hertog van Wellington, de man van
Waterloo, was een der passagiers van 'den trein, door
de Northumberland getrokken.
Het was een glorievolle optocht, en alles ging uit
stekend. Ongeveer 25 K.M. van liverpool hielden de
treinen stil, om do locomotieven gelegenheid te govon,
water in te nemen. De Northumberland werd daarbij
op de tweede lijn gebracht, opdat de hertog van Welling
ton het voorrecht zou hebben, alle treinen langs zich tc
zien passeeren. Dit was de oorzaak van het eerste
treinongeluk.
Wiiliam Huskisson, oud-minister van koloniën, ook
een der inzittenden van den eersten trein, was, toen
deze op de tweede lijn stilstond, uitgestapt en op do
eerste lijn gaan staan. Tusschen dcn heer Huskisson
en den hertog van Wellington, vroeger goede vrienden,
was later oen verwijdering ontstaan- fhaus rag do
oud-minister zich op eens, terwijl hij op do lijn stond, do
liord toegestoken door den hertog. Hij haastte zich die te
grijpen„Stap in ,stap in, werd van alle kapten
geroepen, In volle vaart kwam do Rocket aan. Een
oogenblik was Mr. Huskisson in de war, toen was het al
te laat. De Rocket wierp hem neer, zijn been stak over
de lijn en werd vermorseki.
Met volle snelheid bracht de Northampton den onge
lukkige naar Ecclcs, dicht bij Manchester. AUe blauen
vermelden het feit, hoe de gewonde met een snelheid
vun 58 KM. per uur was vervoerd. Doch baton deed
het hem niet. Dienzelfden avond overleed hij ondor
hevige pijnen in de pastorie van Eccles.
Een stukje geschiedenis van het Engelsch trcinwezen.
Hoe zou Georgo Stephenson slaan kijken, als: hij no. 1471
met een zwaren trein achter zich 120 K.M. per uur
zag afleggen. Er is heel wat veranderd tusschen 1830
en thans.
In 1830, toen wij in Ons land nog pogen jaar moesten'
wachten voor wij onze eerste spoorlijn kregen, de lijn
AmsterdamHaarlem, telde Engeland dus één spoor
wegmaatschappij, met één lijn en acht locomotieven.
Thans, na bijna honderd jaren, zijn er meer dan ^50
maatschappijen, die to zamen treinen laten rijden over
acht en dertig duizend K.M. rails, die een kapitaal bezit
van verscheidene milliarden gulden en buiten de als
abonfrte reizende^, jaarlijks 1326 mjJiioen passögters
vervoeren.
Natuurlijk ziijn deze 250 maatschappijen lang niet alle
even groot. Verreweg het grootste gedeelte der lijnén
is in bezit van 28 maatschappijen. De overige 220
beheeren van de 38.000 KM. niet veel meer dan een
duizend of vijf. Eén daarvan, de Easingwold Railway
(Gompany in Yorkshire heeft één lijn, met één locomo
tief, en drie rijtuigen. De lijn heeft een lengte van pog
geen 4 K.M. Vergelijk daarmee de Great Western, die
zich de lijn van de duizend stations nóemt, drie duizend
locomotieven telt en bijna 5000 KM. rails.
Heel veel zou te .vertellen zijn over de Engelsehd
spoorwegen. Laten we hier en daar iets uitpikken.
Dezelfde Great Western, waarover ik zooeven sprak,
heeft den grootsten dagelijkscbenrit, zonderergen»te step
pen, vau de heele wereld: LondejiHPlymouth, 363
K.M.. in 4 uur 7 minuten. Andere lange ritten zijp
van Londen naar Exeter275 KM. in drie uur;
Londenf—Biistol188 K.M. in 2 uur, beide zonder
stoppen. De London en North Western Railway laat
dagelijks 53 treinen loopen over afstanden van meer
dm 160 K.M., waarbij geen enkel station wordt aange
daan. De North Eastern Railway heeft de snelste ver
binding van het land, de lijn Darlin^top—York71
K.M m 43 minuten, dus bijua 100 K.M. per uur.
Om half 9 des avonds vertrekt van Londen een trein,
die enkel en alleen voor de posterijen 'dient. Passagiers»
worden er niet mee vervoerd, uitgezonderd bij specialo
vergunning iop Zondag. De trein stopt nergens; post
zakken wordén aan de stations, die hij passeert, in dien
trein geworpen; andere zakken, met de brieven voor de
plaats waar het station staat en de bmstreken, worden
door de postbeambten, die er in den trein aan hot werft
zijn, op het perron gegooid.
De voornaamste Londensche bladen hebben een speci-
alen kranten trein tot hun beschikking vooij hup. buuten-
oditie. Een paar uur eerder gaat deze éditie ter pers dan
die voor Londen zelf, met het gevolg, dat de buiteneditie
soms nog vroeger wordt verkocht dan de Londensche.
Londensche bladen bijvoorbeeld zijn 's morgens om
kwart over vijf al In Derby, dat 206 K.M. van Londen
afligt. Om 8 uur zijn ze "in Leeds, 322 KM. varf
Londen en worden er aan de ontbijttafel gelezen.
Laten we eindigen met iets, Wat ons allen na aam hot
hart ligt: de treinongelukken. "Wij Hollanders spreken
nog steeds van het ongeluk bij Wieesp, en zullen het
ongetwijfeld nog jaren doen. Zooiets wordt niet zoo gauw
vergeten. Zelf zal ik althans nooit vergeten, dat ik op
dien ongeluksdag, Vrijdag 13 September 1918, 's mor-,
gens half 9 over de brug bij Weesp reed, en dat twee
uur later de na dien tijd beruchte 10.10 van Hilversum
niet meer over, maar tot.aan de brug reed.
Zoo heeft ook Engeland zijn groote ongelukken, waar
van ieder gehoord heeft. Eén daarvan is dat van 28
December 1879 op de Taybrug, waar een hevige storm
brug en trein te zamen in de rivier wierp. Een ander
greep plaats in Ierland, door het breken van de kop
pelingen van een pleiziertrein, gevolgd door het terug
rijden van de achterste helft daarvan, wat aan 80 men-
schen het leven kostte. Toch is het aantal ongelukken
verwonderlijk klein. Van de laatste jaren heb ik geen
cijfers tot mijn beschikking. In 1911 evenwel, werden
in Groot-Brittjannië en Ierland 14 menschen tegevolga
^n^^ino^ult gedo?d- Da,.iaar waren afgelegd
ï.azb^iD.yyu reizen met passagierstremen, dus op 95
milliocn reizen greep één ongeluk plaats met doodc-
lijken afloop voor één persoon. Do risico in dat jaar
was dus niet lieel groot. 1909 steekt daar nog boven uit
want toen kwam in den loop van het geboete jaar
maar één menseh door oen treinongeluk om. Wc kunnen
dus wel zeggenéén mensch op meer dan duizend milli-
oen reizen. En do jaren .1901 en 1908 slaan records,
die niet to verbeteren rallen, inet geen enkelen gédoodén
passagier. Zou men dat gedacht hebben, toen bij de opc-
n&ngsJ-it Van Engelantk olicroerslp spoorlijn terstond
een slachtoffer werd gemaakt?
Gevraagd met Kerstmis
bij Alb. REZELMAN, Walingsweg,
Wieringerwaard.
Te koop20000 K.G.
P* J; VIS SC HER, Wieringer-