een Dienstbode, Gerstestroo. Gemengd Nieuws. Marktberichte®. Plaatselijk Nieuws. VOETBAü| Brieven uit Engeland. 2e prijs W. Zweet-Rempt, 3e prijs T. Timmerman, ie prijs C. Louw-Broekhuizen. Tonglijden voor heeren boven 18 jaar, aantal deelnemers 10: le prijs il. Timmerman, 2e prijs W. Schrieken, 3e prijs Jb. Louw, 4e prijs K. Bak. De prijzen bestonden uit speelgoederen, kunstvoor- worpen en contanten. Aan de kinderen welke deel namen en geen prijs behaalden, werd eveneens een aardige verrassing gegeven. Dos avonds half acht bGgon de kermisse d.etté. Hierop was al lei- aandacht gevestigd. Een ieder had zooveel mogelijk gasten gevraagd op Maandag, m- plaats van Zondags. Begunstigd door prachtweer en oen uitstekende electrische verlichting, zoowel van terroin als de straat leverde het reeds een aardig gezicht op. De geheele week was er geheel belang loos hard gewerkt en de een wa tmeer en de ander wat minder het zijne er toe bijgebracht om het ge heel te doen slagen. We willen dan ook geen namen noomen, wetende, dat alles tot stand Is gekomen door onderlinge samenwerking. En of bot geslaagd is, blijkt uit het volgende. Er waren dan op het ter roin: Zuurstalletje, touwtjetrekken, grabboltent, feest artikelenstalletje, Jaapje van alle jaren mot zijn rad van avontuur, waai mee men zoo n dikke koek kan winnen, pak de leuning, stap op en laat je wegen, vischvermaak, hakstalletje en draaibord, ijs- en fruittent, oliekoekontent, de dikke dame, hoepla, werptent en de vroolijke keuken. Verder h<£t Theater Gombarius en Co., waar paardendressuur, geiten, een bruine beer en oenige clowns, alsmede een paar Yolendammer kinderen te zien waren en een acro baat verschillende toeren verrichtte. Als muziek fungeerde een harmonikaspeler. Het geheel stond onder leiding van den directeur Helder, welke ons meedeel d e.dat zijn groote tent in Zaandam stond en het 'hem speet, dat hij "geen prac'htprogram kon uitvoeren in deze kleine tent. Verder zweefden over het, terrein nog eenige kermisgasten met harmonica en molentjes en chocolade. En nu de belangstelling. Deze was in een woord overbluffend. Van heinde en ver waren ze gekomen, o.n de Aartswouder kermesse d'eté te zien. De inge zetenen van Aartswoud hadden vrijen toegang en toch waren er nog ongeveer 300 toegangskaarten ver kocht. Nog een treffend bewijs: de dikke dame werd door 330 personen bezocht. Alle tentjes waren uitver kocht, in de vroolijke keuken alles kapot, enz. Ook het paardenspel had goed bezoek in zijne 6 voor- stol lingen en ten slotte gaf deze nog een gala-vrnr- stolling voor pers, bestuur en medewerkenden. De Kleine Kapel van Noordsdharwoude gnf goede mu ziek to hooren. Voorwaar een groot succos voor al len die er aan hebben meegewerkt om te doen zien wat men door samenwerking vermag. Alles was or delijk en netjes en na 11 uur ging men nog een tijd je na kermisvieren. AARTSWOUD. Tot dijkwerker bij de Vier Noorder Koggen is be noemd onze plaatsgenoot J. Wonder. BATTLING SIKI TE ROTTERDAM. Battling Siki de overwinnaar van Carpe?>.uer is van morgen met dien Parijschen trein, te Rotterdam gearri veerd. Bij het Delftsche Poort-station had zioh een talrijke menigte opgesteld op behoorlijken afstand ge houden door een aantal politiemannen otnder de rustige leiding van hoofdinspecteur Van der Poll. Toen Siki precies op tijd in de uitgang verscheen en in het door vier paaiden getrokken versierde rijtuig stapte, galmde ccn driewerf hoera doof de lucht. Filmoperateurs en fotografen richten hun lensen op dein bokskampioen, die zich voor deze gelegenheid in smoking had gestoken en toen ging Siki in optocht (er waren ongeveer 10 volg auto's en een vrachtauto met muziekkorps voorop) langs do voornaamste straten van Rotterdam waar, een talrijke menigte op de been was. I>o eerste huldiging had plaats in café-restaurant Thalié waar de neger toegesproken werd. Daarna vond een feestmaaltijd plaats waaraan ver schillende autoriteiten genoodigd waren. DE PGSTDIEFSEAL IN LIMBURG. Uit Maastricht. 3 Oct. Omtrent den diefstal van f37.000 uit een verzegelden postzak, afkomstig uit Kerkrado, vernemen wij nog de volgende bijzonder heden. De directies der hulp- en (bijkantoren uit den omtrek moeten telkens hun te veel aan kas geld naar het hoofdkantoor in casu Maastricht, zen den. Vrijdag was door den directeur van het post kantoor te Kerkrade een pakket met papier- en zil vergeld met aangeteekend advies naar Maastricht gezonden. Met nog een andere geldzending werd het over Iloensbroek en Sittard op de gewone wijze naar Maastricht geëxpedieerd, waar het 's avonds laat ar riveerde en met de andere geldswaarden in de brandkluis werd gesloten. De zegels waren, zoowel in Iloensbroek en Sittard, als bij do ontvangst te Maastricht, nog ongeschonden. Zaterdagmorgen ech ter bij de opening bleek het pakketjo met waarde loos papier gevuld en bij nader onderzoek ont dekte men tevens dat do onderkant van het zakje was opengesneden doch weer ruw was diohtgenaaid. Mogelijk is dus de geldzending reeds in Kerkrade verwisseld door een even groot pakket met oud papier gevuld. Do dichtgenaaide scheur in het zakje kan wel een soort van cammouflage-werk van den dader zijn om de aandacht op een ander spoor te leiden. De justitie heeft een uitgebreid onderzoek inge steld. zoowel te Maastricht, te Kerkrade als op de postwagens waarmede het zakje is vervoerd. De directeur van Kerkrade is Zaterdagmorgen met buitenlandsdh verlof op vacantie gegaan. In ver band met het onderzoek wordt op zijn terugkomst gewacht. Een bepaald spoor is tot nu too niet ge vonden en arrestaties hebben no-g niet plaats gehad. LUTJEWINKEL. ITet vervolgonderwijs is alhier begonnen met elf leerlingen. I-Iot onderwijs wordt gegeven door den heer J. Forte, tevens hoofd en door mej. Nooitge- dagt, handwerkonderwijs voor meisjes- LUTJEWINKEL. Onder leiding van den heer J. Porte is de land- bouwwintercursus alhier aangevangen met 10 leer lingen. OUDE NIEDORP. Onze plaatsgenoot, de heer J. P. Nagelhout, slaag- "0 te Amsterdam voor H le gedeelte candidaats- exa/men in de medicijnen. WINKEL. Tot leerling van de tuinbouwschool te Hoorn is toe gelaten W. Zeeman Kz. alhier. WINKEL. Do W°ningbouwvereeniging „Winkel" vergaderde °P 3 Octotber ten huize van den heer P. Bakker. 5 °Hening der vergadering en lezing der notulen, wordt door den secretaris verslag uitgebracht over het afgeloopen jaar. Uit het verslag teekenen wij aan dat in het tijdvak waarover het verslag loopit, allo acht woningen zijn aanbesteed, uitgevoerd en verhuurd. Voor de stichting is f9751.26 minder noo- dig geweest dan aan Rijksvoorschot was toegestaan. De eerste woning werd betrokken 15 Mei 1921 en 14 Juli d.a.v. werd de laatste betrokken. De huur moest worden bepaald op f 4 per week. Het ledental liep terug van 21 tot 14. De rekening over 1921 was door een commissie, buiten het bestuur, bestaande uit de heeren G. J. van Leersum en L. F. Kleiterp, onderzocht en in Prce9ir^von^e11' *s een nadeelig saldo van f 155.59/a. Overeenkomstig het advies dier commissie wordt de rekening vastgesteld en den penningmees ter bedankt voor zijn beheer en do commissie voor haar onderzoek. Ter voorziening in periodieke aftreding van vier bestuursleden, worden herbenoemd de heeren A. de Ridder, voorzitten D. Kaaij, P. Bart en S. Kriek. Ter voorziening in een vacature ontstaan door het vertrek van mevrouw Sieffers, wordt benoemd de heer K. Bakker. DE ARBEIDSWEEK IN DE SLAGERIJEN. Naar de directeur-generaal van den Arbeid aan „De Slagerscourant" mededeelt, ligt het in de bedoeling van munster van Arbeid om de bestaande facüitót (de 50-urige arbeidsweek) voor de slagerijen, welke 04 October o s- edraïgt, voor den 'duur van één jaar te verlengen. AARDAPPELEN VOOR HET VEE. Nu de consumptieaardappelen in Friesland goedkoop zijn, koopen boeren deze om aan het vee te voederen, nu menig veehouder niet veel hooi hooi gewonnen heeft. Eén veehouder kocht niet minder dan 1000 H.L. aard appelen voor veevoeder. MILITAIRE BEZUINIGING. De „Barneveldsche Courant" schrijft: Te V oort huizen zou dezer dagen inkwartiering ko men.. De voorbereidende werkzaamheden hadden al plaats gehad; zelfs was het stroo voor de paarden al gekocht en ter plaatse aanwezig. Op 't laatste oogen- blik echter werd de inkwartiering afgelast en een luite nant werd aangewezen om het gekochte stroo weder te verkoopen. Zoodoende had dan eergisteren deze ver koop van do 7900 K.G. opgeslagen stroo plaats. De luitenant arriveerde om 2 uur eu moest 'over een uur al weer vertrekken. Groote haast moest dus gemaakt worden. In allerijl waren ©en paar koopers bi] elkaar gezocht en werd het stroo bij Inschrijving verkocht. Br waren een viertal inschrijvers. Na opening der briefjes bleek het, dat óf het stroo plotseling in waarde was gedaad, óf de inschrijvers allemaal veel te laag bédden ingeschreven. Hoe het zij. het stroo werd aan den hoogsten inschrijver gegund ende Staat had 7900 K.G. best stroo verkocht voor.... f 76, of nog geen cent per K.G. Is het niet treurig dat er zoo met de Staatje* gelden wordt omgesprongen 7 Non zij opgemerkt ckit dit stroo voor f 350 was gekocht. ILPENDAM. De gemeenteraad heeft mot algemeene stemmen adhaesie betuigd met het door de vrijz.-dem. Staten leden mevr. Aukcs-Timmers en de beeren Kooiman, Met en Trapman aan Ged. Staten gezonden adres be treffende hulpverleening aan de tuinbouwers. UITVOER AARDAPPELEN. Te Winschoten werd gisteren de eerste wagon aard appelen voor Duitschland, die in ruil voor andere goederen worden geleverd. INBRAAK IN EEN POSTKANTOOR. Te Smilde is in het postkantoor ingebroken. Alle postzakken werden geopend. Een poging om de brandkast, waarin de geldswaarden waren geborgen, te openen, is mislukt. HOOGF.RE ZUIVELPRIJZEN Op de markt to Purmerend waren dt kaasprij-zen hooger: fabriekskaas met rijksmerk f51, boeren kaas met rijksmerk f 50 per 50 K.G. De handel was vlug. Ook de boter was iets hooger in prijs f2.80—2.90 per .KG. HET SPOORWEGPERSONEEL. Utrecht. De directie der Nod. Spoorwegen deel de heden in de conferentie met de besturen der or ganisaties mede. dat zij 1 Januari 1923 8K- pet. loons verlaging óf premiostortlng voor het pensioen zou invoeren ter keuze dor organisaties. VEROORDEELING. Alkmaar. De Rechtbank veroordeelde heden den scheepsbouwer H. J. Bosman, tegen wien door den officier twee jaar gevangenisstraf was geëischt wegens het. geven van gelegenheid tot ontucht met minderjarigen, hot tot gewoonte maken van hot geven van gelegenheid aan ongehuwden om niet te noemen handelingen te plegen en het opwekken van de hoop en het verschaffen van pillen waardoor zwangerschap zou worden vorstoord, tot 1 jaar en 6 maanden gevangenisstraf. Namens den beklaagde teekende teekende mr, De Vrieze heden hooger beroep aan tegen het vonnis. NOODLOTTIGE BOTSING TUSSCHEN AUTO EN TREIN. Uit Milaan, 2 Oct Nabij Erba gebeurde een auto- ongeluk, doordat de chauffeur ven een autobus op het traject Erba—Lecco niet had bemerkt dat de afsluit boom en van een spoorweg-overweg waren neergelaten. -De autobus reed In volle vaart door de boomen heen en kwam in botsing met den trein, die op dat oogenblik verscheen. Zee personen wenden gedood! en 14 gewond. DE MALAISE IN HET DUITSCHE DAGBLADBE DRIJF. Uit Berlijn, 3 October. - Naar het voorbeeld van verschilleiwle provinciale bladen verschijnt van heden of ook de „Deutsche Tageslztg.", het Eerïijnische blad der Duitsdi-nationale agrariërs Slechts eenmaal per dag. Teekencnd voor den nood der Duitsdie pers is het bericht,, dat de „Arnstfidter Nachrichten", waarvan reeds de 154e jaargang loopt, op 1 October hebben opgehou den te verschijnen. DE GEREDDE GEHANGENE. De rechtbank te Graz heeft een zaak te behandelen gehad, waarvan waarschijnlijk geen antecedent te vinden is. Het volgende is gebeurd: In de buurt van Graz bemerkte een passeerende boer, dat aan een boom langs den weg iets heen en weer bewoog. Hij ging kijken en zag, dat een man zich juist aan een sterken tak had opgehangen. Snel nam hij zijn zakmes en sneed het touw door; de ge hangene viel bewusteloos in een greppel, waar kwam spoedig weer bij. Het bleek, dat hij door den val zijn linkervoot gebroken had. In het ziekenhuis te Graz werd hij opgenomen en verzorgd. Tot dusver geen moeilijkheden. Toen h?.i echter genezen was, stolde hij bij de rechtbank te Graz een actie tegen den boer in tot vergoeding van de verplegingskosten en verder ge loden schade. De rechtbank ging op de verdediging van den boer, dat men niet kan eiBchen, dat hij ont steld bij het zien van den gehangene, er aangedacht zou hebben, dat het .doorsnijden van het touw letsel zou kunnen veroorzaken, niet in en veroordeelde den leversredder tot vergoeding der gevraagde, schade. De boer ging in hooger beroep. De appèl rechter was van een andere meening. De redder werd vrijgesproken en wel op grond van de vol gende overwegingen: Verplichting tot dankbaar heid tegenover den lovensredder kon de rechter niet erkennen. De boer heeft den gehangene zonder twijfel door het touw door te snijden, geen bijzon doren dienst bewezen. Want wanneer iemand zich opgehangen heeft, doet men hem geen genoegen met hem weer tot het aardscbe terug te brengen, vooral tegenwoordig niet, omdat men in Oostenrijk geen raad weet, hoe uit de zorgen te komen. Maar als staatsburger heeft de boer juist gehandeld. De eerste Christenplicht heeft hem geboden den man van den strop te bevrijden. Het spreekt van zelf, dat ook een redder, evenals een ondernemer, den plicht heeft om behoedzaam te zijn. Wanneer de boer den man roekeloos had afgesneden en de ge hangene daardoor schade zou geleden hebben, dan zou de boer voor die schade aansprakelijk zijn. Maar nalatigheid is hier in geen enkel opzicht bewezen: de boer kon niet gelijktijdig in den boom klimmen om het touw door te snijden en beneden staan om den vallenden op te vangen. Daarom werd de eisch tot schadevergoeding afgewezen." Men vraagt zich af, of in andere landen de rech ter op dezelfde gronden tot ontzegging van dezen eisch zou zijn gekomen. Of zou speciaal de ellende in Oostenrijk de uitspraak hebben beinvloed, waar zoowel naar de rechterlijke opvatting als ook vol gens de meening van menig ander het geen genoe gen is om te leven? Hdhl. STERKE SNEEUW- EN REGENVAL IN HET REU» ZENGEBERGTE. Volgens de bladen is het in het Reuzengebergte de laatste dagen hevig aan het sneeuwen, zoadat de sneeuw op het gebergte eenige c.M. hoog ligt. In de dalen slag regent het; reeds rijn veipchiliende bergstroomen buiten de ^vers getreden. WEL WAT VREEMD Een Engelsch bted bevat de volgende advertentie i Predikant bedreven bridgo-speler wenscht zijn salaris to verbeteren door lessen in bridge te geven. Vrij een avond in do wock. Middagmaal en honorarium. TURKIJE EN DE GALLIEERDEN. Da Daily Mail verneemt uit Pprijaj Officieel is öp het Fransche ministerie van buitenlfindBche raken be vestiging ontvangen dit de Kemalisten de nota der geallieerden {van 23 September hebbrcn aangenomen. Zij stemden toe in het zenden van vertegenwoordigers zoowel naar de conferentie te Moedania ais naar de vredesconferentie. De conferentie van Moedania, die gister is begonnqn, wordt beschouwd als de eerste stap in allen vorm naar een minnelijke regeling in bet Naburige Oosten. De Daily Telegraph laat echter uitkomen, dat En- Seland erop moet blijven staan, dat de Turksche legers e zooëngten niet over mogen steken, zoolang geen rcgé- Ling op een vredesconferentie getroffen is. Roemenië en Zuid-Slavië zouden er terecht aanstoot aan nemen, dat te Moedania, waar zij niet vertegenwoordigd zijn, een zaak ter hand werd genomen, waarover zij gehoord wenschen te worden. Naar verluidt, heeft de Britsche gezant te Athene den Grieken de noodzakelijkheid onder het oog gebracht, om zich te onthouden van alle onderdrukkendie of uit dagende maatregelen tegen de Turken in Oost-Thraciö. WARMENHUIZEiN), 3 October 1922. Bloemkool f 0.80 a f 2.60. Blauwe aardappelen f 2.90. Peen 1.05. Witte kool f i0j90 a f 1.30. Gele kool f 0.35 a f 1. Roode kool f 0.35 a f 0.75. Slaboonen t 4.10. Ge wone nep I 2.30 a f 2.90. Gewone drielingen f 1.80 a f 1.90. Gewone uien f 2 a f 2.20. Aanvoer: 1500 Kg. aardappelen, 11400 Kg. witte kool, 9500 Kg. gele kool, 18670 Kg. roodo kool, 800 Kg. peen, 2855 Kg. gewone nep, 427o Kg. gewone uien, 735 stuks bloemkool. ANNA PAULOWNA, 3 October 1922. Groote aardappelen 2.50 a il Kleine aardappelen f 1.60 a f 2.20. Slaboonen f 7.50 a f 8.20. SuijboonOn f 12 a f 14. MEDEMBLIK, 3 October 1922. Uien f 0.90 a f 1.10. Koksche muizen f 0.85 a f 0.90. Borgers f 1. Bonte f 0.90 a I 1.20. Blauwe t 0.90 a f 1.20, alles per 50 Kg. Witte kool f 1.10 a f 1.20. Roode kool f 0.30 a 1 0.50, per 100 Kg. NOORDERMARKTBOND, Noord-Scharwoude. 3 Oct. 1922. Schotsohe muizen f 1.80 a f 1.90. Doken f 1.50 a f 2.10. Schoolmeesters f 1.70 a f 2.10. Negentigvoud f 2. Eigenheimers f 1.70 a t 2.10. Blauwe aardappelen f 2.70 a f 3.40. Bravo's i 1.80 a l 1.90. Roode ste f l.COr. Kleine f .120. Spercieboonen 4.90 a 'f 8. Suijboonen f 5.10. (Grove uien f 1.40 a 2.60. Drie lingen f1.90 a f 2.40. Gele nep f 2.90 a f 3.50. Peen (f 0.90 a f 1.10. Roode kool 0.40 f 1.40. Witte kool 1.10 e I 1.40. Gele kool f 0.40 u f 0.70, alles per 100 Kg. Bloemkool f 1.70 a f 6.70 per 100 stuks. Aanvoer 2 Oct.15591 Kg. aardappelen, 37 Kg. sper- eicboonon, 17857 Kg. drielingen, 15j00 Kg. peen, 4312") Kg. roode kool, 62750 Kg. wille kool, 48 UÓ Ity gele kool, 3*164 stuks bloemkool. LANGEDIJKER GROENTENVEILING. Br. op L. 3 Oct. 1922. Bloemkool, lo soort, le cerf 13.50 a f 8.50. Idem, le soort. Langcdijkera f 1710 a f 3.60 per 100 stuks. Roode kool, lo soort f 0.50 a f 1.60. Gele kool f 0.50 a f 1.60. Witte kool, le soort f 0.90 a f 1.50, alles per 100 Kg. Witte kool f 110 per wagon. Schotsche muizen f 1.70 a f 2.10. Schoolmeesters f 2. Eigenheimers f 2.60. Kleine f 1.40. Duo 1.70. Rammenas 3.50 q f 3.90. Bieten f 1.10 a f 2. Gele nep f 3.30 a 4.50. Drielingen f 1.70 a f2. Uien, le soort f 2.30 a f 2.90. Uien, 2e soort f 0.30. Losse wortelen f 0.80 a f 1. Slaboonen f 7.70. Aanvoer: 23500 st bloemkool, 90200 Kg. roode kool, 9-1600 Kg witte kool, 28350 Kg. gele kool, 14000 Kgt losse wortelen, 8725 Kg. uien, 5800 Kg. gele nep, 12600 Kg. aardappelen, 11700 Kg. bieten, 1000 Kg. rammenas, 120 Kg. staboonen. PURMEREND, 3 October 1922. Op de heden gehouden markt waren de pryzen als volgt: "12 stapels fabriekskaas f 49.50, met rijksmerk f 51, 35 stapels boerenkaas f 48, met rijksmerk f 50, 2 stapels Goudsche kaas met rijksmerk t 51, 80-4 Kg. boter f 2.80—f 2.90, 797 runderen, 385 vette f 0.90—f 1.40, 376 melk- en gcldekoeien f 125—f 450, handel inatig, 36 stieren, 34 paarden f 150f 250, handel stug; 87 vette kalveren (f 1.351—f 1.50, handel matig; 182 nuchtere kalverenslachtikalveren f 10f 40, fokkolveren f 16— f 32, handel stug; 365 vette varkens voor de zouterij f 0.92—f 0.98, voor de slacht f 1f 1.08, handel vlug; 12 magere varkens f 26— 48, handel vlug; 178 biggen f 12—f 28. handel stug; 2319 schaj>en f 35—f 54, han del vlug; 73 bokken; 116 ganzen f 6.50f 7.50,, klijcieren. (f 10.50f 11.50, 700 rak appélen f 1-f 3, 800 rak peren f 1—f 4. KOSTELOOZE INENTING. Burgemeester en Wethouders van Schagen maken bekend, dat op Vrijdag, 6 October a.3., des voormid dags 10 uur. do gelegenheid zal zijn opengesteld tot kostelooze inenting en herinenting van hen, die zich daartoe bij den heer A. C. Melchior aanmelden. Voor een juiste vormelding in de vaccine'bewijzen van de namen en geboortedatums der kinderen, is het gewenscht, dat bij de aanmelding worden mede gebracht trouwboekjes der ouders of geboortebewij zen der kinderen. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester. J. CORNELISSEN. De Secretaris, ROGGEVEEN. PAARDENLOTEN. De Paardenloten, waarvan do trekking Donderdag plaats heeft, zijn aan het hoofddepot uitverkocht. LUTJEWINKEL. Zondag a.s. zal er een voetbalmatch plaats heb ben tusschen L.W.V.C. I en Stormvogels I. Door een ingezetene van Lutje<wdnkel is hiervoor een medaille uitgeloofd. Het zal een spannenden wedstrijd wor den. L.W.V.C. doe Je best. OUDESLUIS. Alhier hadden Zondag 1 October de eerste thuis wedstrijden plaats van D.O.S.K.O. I en II voor de competitie. Eerst speelde D.O.S.K.O. II tegen Quose- go II, welke steeds tegen elkander opgewassen waren Wel was Dosko steeds 'n beetje in de meerderheid, maar kon 't niet in doelpunten omzetten, 't Einde kwam dan ook met gelijk spel, 2—2. Daarna speelde D.O.S.K.O. I tegen Excelsior I, 'het geen tevens om 'n medaille ging. Dit was een zeer vlug gespeelde match, welke door D.O.S.KO. met 2—1 werd gewonnen. Wel mag een pluimpje worden gegeven aan den rechtsback van D.O.S.K.O. I, voor zijn keürig wegwerken. Scheidsrechter Klink vol deed goed. OUDE NIEDORP. Zondag speelden V.V.V. I en II gecombineerd een oefenwedstrijd tegen N.V.V. I en II gecombineerd. N.V.V. was vooral voor de rust in de meerderheid en wist dit in 2 doelpunten uit te drukken. Na de rust lukte het hen niet meer, terwijl N.V.V. er in slaagde éénmaal te doelpunten. Do eindstand 21 voor N.V.V. gaf den strijd goed weer. Heemstede, 30 Sept. 1922. „Onze grootste locomotief zoo lezen we in de Engel-* sche bladen en o n z e slaat dus op de Engelschen, be hoort aan de Great Northern RaiTway Company. Het is no. 1471, die de 10 uur expres van King's Cross naar Gnantham brengt, een afsta no van 110 mijlen, in 2 uur 2 minuten. Terug Van Gnantham om 1.56 wordt "Londen weer bereikt om 4 uur, de twee minuten extra op de terugreis veroorzaakt wondende door het aandoen van Peterborough. Met de tender heeft no. 1471 een lengte van bijna 21en een halven meter, een gewicht vnn 151.000 KG. Hij neemt 8 duizend K.G. kolen mee op zijn reis met nog ruim 22 M3. water, en kan eeR vracht van 600.000 KG. sleepen met een vaart van 55 mijl, dX ruim 88 KM. peer uur. Over een korten afstand kan Wj met dezelfde vracht een snelheid van 120 K\l. bereiken- Nog zeven jaar en de Engelsche locomotieven vieren hun eeuwfeest. Het was Immers in 1829. dat Georgc Stephenson zijn groot succes bereikte met zijn looomotiei de Rocket, die Vuurpijl, zooals wij zouden zeggen. Dit was op de lijn van Liverpool naar Manchester, waarbij tevens het eerste spoorwegongeluk plaats greep. Of neen, dit was een jaar later, toen de spoorlijn offi cieel geopend werd. In 1829 had een wedstrijd plaats gegrepen voor een uitgeloofden prijs van zes duizona gul den, waaraan door vier locomotieven werd deelgenomen de Novelty, de Sanspareil, de Peraeverance en de Rocket, Stephenson'e machine, die een Snolheid van 45 K.M. maakte, behaalde glansrijk de overwinning. Het volgende jaar, op den 14en Juni 1830 werd cfel lijn Liverpool—Manchester voor do eerste maal m haar volle lengte doorloopen. Stephenson stond bij die gelegen heid zelf op 4e locomotief, die den naam van Pijl droeg. Met een personentrein achter zich ging do Pijl langs do baan met een snelheid van 27 KM. per uur. Het succes was groot. Nieuwe tijden waren aangebroken, Afstanden bestonden niet meer. 15 September van dat jaar had de olfioieele opening van de lijn plaats. Acht locomotieven waren n" door Stephenson algeleverd en hadden met succes geproef- stoomd. Elk der locomotieven zou oen trein trokken. Te ramen zes honderd personen waren voor deze ope ningsplechtigheid uitgenoodigd. \oorop reed de Northumberland met Stephenson als bestuurder. De hertog van Wellington, de man van Waterloo, was een der passagiers van 'den trein, door de Northumberland getrokken. Het was een glorievolle optocht, en alles ging uit stekend. Ongeveer 25 K.M. van liverpool hielden de treinen stil, om do locomotieven gelegenheid te govon, water in te nemen. De Northumberland werd daarbij op de tweede lijn gebracht, opdat de hertog van Welling ton het voorrecht zou hebben, alle treinen langs zich tc zien passeeren. Dit was de oorzaak van het eerste treinongeluk. Wiiliam Huskisson, oud-minister van koloniën, ook een der inzittenden van den eersten trein, was, toen deze op de tweede lijn stilstond, uitgestapt en op do eerste lijn gaan staan. Tusschen dcn heer Huskisson en den hertog van Wellington, vroeger goede vrienden, was later oen verwijdering ontstaan- fhaus rag do oud-minister zich op eens, terwijl hij op do lijn stond, do liord toegestoken door den hertog. Hij haastte zich die te grijpen„Stap in ,stap in, werd van alle kapten geroepen, In volle vaart kwam do Rocket aan. Een oogenblik was Mr. Huskisson in de war, toen was het al te laat. De Rocket wierp hem neer, zijn been stak over de lijn en werd vermorseki. Met volle snelheid bracht de Northampton den onge lukkige naar Ecclcs, dicht bij Manchester. AUe blauen vermelden het feit, hoe de gewonde met een snelheid vun 58 KM. per uur was vervoerd. Doch baton deed het hem niet. Dienzelfden avond overleed hij ondor hevige pijnen in de pastorie van Eccles. Een stukje geschiedenis van het Engelsch trcinwezen. Hoe zou Georgo Stephenson slaan kijken, als: hij no. 1471 met een zwaren trein achter zich 120 K.M. per uur zag afleggen. Er is heel wat veranderd tusschen 1830 en thans. In 1830, toen wij in Ons land nog pogen jaar moesten' wachten voor wij onze eerste spoorlijn kregen, de lijn AmsterdamHaarlem, telde Engeland dus één spoor wegmaatschappij, met één lijn en acht locomotieven. Thans, na bijna honderd jaren, zijn er meer dan ^50 maatschappijen, die to zamen treinen laten rijden over acht en dertig duizend K.M. rails, die een kapitaal bezit van verscheidene milliarden gulden en buiten de als abonfrte reizende^, jaarlijks 1326 mjJiioen passögters vervoeren. Natuurlijk ziijn deze 250 maatschappijen lang niet alle even groot. Verreweg het grootste gedeelte der lijnén is in bezit van 28 maatschappijen. De overige 220 beheeren van de 38.000 KM. niet veel meer dan een duizend of vijf. Eén daarvan, de Easingwold Railway (Gompany in Yorkshire heeft één lijn, met één locomo tief, en drie rijtuigen. De lijn heeft een lengte van pog geen 4 K.M. Vergelijk daarmee de Great Western, die zich de lijn van de duizend stations nóemt, drie duizend locomotieven telt en bijna 5000 KM. rails. Heel veel zou te .vertellen zijn over de Engelsehd spoorwegen. Laten we hier en daar iets uitpikken. Dezelfde Great Western, waarover ik zooeven sprak, heeft den grootsten dagelijkscbenrit, zonderergen»te step pen, vau de heele wereld: LondejiHPlymouth, 363 K.M.. in 4 uur 7 minuten. Andere lange ritten zijp van Londen naar Exeter275 KM. in drie uur; Londenf—Biistol188 K.M. in 2 uur, beide zonder stoppen. De London en North Western Railway laat dagelijks 53 treinen loopen over afstanden van meer dm 160 K.M., waarbij geen enkel station wordt aange daan. De North Eastern Railway heeft de snelste ver binding van het land, de lijn Darlin^top—York71 K.M m 43 minuten, dus bijua 100 K.M. per uur. Om half 9 des avonds vertrekt van Londen een trein, die enkel en alleen voor de posterijen 'dient. Passagiers» worden er niet mee vervoerd, uitgezonderd bij specialo vergunning iop Zondag. De trein stopt nergens; post zakken wordén aan de stations, die hij passeert, in dien trein geworpen; andere zakken, met de brieven voor de plaats waar het station staat en de bmstreken, worden door de postbeambten, die er in den trein aan hot werft zijn, op het perron gegooid. De voornaamste Londensche bladen hebben een speci- alen kranten trein tot hun beschikking vooij hup. buuten- oditie. Een paar uur eerder gaat deze éditie ter pers dan die voor Londen zelf, met het gevolg, dat de buiteneditie soms nog vroeger wordt verkocht dan de Londensche. Londensche bladen bijvoorbeeld zijn 's morgens om kwart over vijf al In Derby, dat 206 K.M. van Londen afligt. Om 8 uur zijn ze "in Leeds, 322 KM. varf Londen en worden er aan de ontbijttafel gelezen. Laten we eindigen met iets, Wat ons allen na aam hot hart ligt: de treinongelukken. "Wij Hollanders spreken nog steeds van het ongeluk bij Wieesp, en zullen het ongetwijfeld nog jaren doen. Zooiets wordt niet zoo gauw vergeten. Zelf zal ik althans nooit vergeten, dat ik op dien ongeluksdag, Vrijdag 13 September 1918, 's mor-, gens half 9 over de brug bij Weesp reed, en dat twee uur later de na dien tijd beruchte 10.10 van Hilversum niet meer over, maar tot.aan de brug reed. Zoo heeft ook Engeland zijn groote ongelukken, waar van ieder gehoord heeft. Eén daarvan is dat van 28 December 1879 op de Taybrug, waar een hevige storm brug en trein te zamen in de rivier wierp. Een ander greep plaats in Ierland, door het breken van de kop pelingen van een pleiziertrein, gevolgd door het terug rijden van de achterste helft daarvan, wat aan 80 men- schen het leven kostte. Toch is het aantal ongelukken verwonderlijk klein. Van de laatste jaren heb ik geen cijfers tot mijn beschikking. In 1911 evenwel, werden in Groot-Brittjannië en Ierland 14 menschen tegevolga ^n^^ino^ult gedo?d- Da,.iaar waren afgelegd ï.azb^iD.yyu reizen met passagierstremen, dus op 95 milliocn reizen greep één ongeluk plaats met doodc- lijken afloop voor één persoon. Do risico in dat jaar was dus niet lieel groot. 1909 steekt daar nog boven uit want toen kwam in den loop van het geboete jaar maar één menseh door oen treinongeluk om. Wc kunnen dus wel zeggenéén mensch op meer dan duizend milli- oen reizen. En do jaren .1901 en 1908 slaan records, die niet to verbeteren rallen, inet geen enkelen gédoodén passagier. Zou men dat gedacht hebben, toen bij de opc- n&ngsJ-it Van Engelantk olicroerslp spoorlijn terstond een slachtoffer werd gemaakt? Gevraagd met Kerstmis bij Alb. REZELMAN, Walingsweg, Wieringerwaard. Te koop20000 K.G. P* J; VIS SC HER, Wieringer-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1922 | | pagina 3