Staatsloterij.
Gemengd Nieuws.
Burgerlijke Stand.
en J. Schenk Kz. Men worden herkozen en nemen
do benoeming aam
Hoewel voorzitter in de bestuursvergadering te kennen
bad gegeven, liever niet meer in aanmerking te willen
komen, is hij na rijp beraad toch nog maar besloten,
vour deze keer aan te nemen, evenwel zich voorbe
houdende tusschentijds uit te treden, indien omstan
digheden dit eventueel meebrengen.
Do heer Jb. Kaan Kz. dankt voorzitter hartelyk voor
dit besluit en feliciteert de vereeniging.
Hierna wordt door den penningmeester na duidelijke
toelichting ter kennis gebracht, dat de omslag by 4
wdkeliiksch onderzoek f 6.32 en 14 daags onderzoek
f 11.32 per koe zal bedragen.
Art. 12 van het huishoudelijk reglement zegt o.m.,
dat de leden die wenschcn te bedanken, dit vóór 1
November moeien doen. Het bestuujr stolt voor, dit
artikel niet tc veranderen. Reden dat dit op de agenda
is geplaatst, is deze, dat verleden jaar met een lid niet
overeenkomstig dit artikel is gehandeld. De vergadering
gaat mot het voorstel accoord.
Hierna krijgen we van den heer D. Kaan Kz. een
mooi en duuclyk verslag van de gehouden al'gemeenne
vergadering.
Voor de volgende algemecne vergadering wordt de
heer Kaan wederom toet aigemeene stemmen als afge
vaardigde gekozen.
De neeren C. Strijker en C. R. Blaauboer worden
aangewezen als commissieleden tot het nazien der re-
koning.
Punt 8 is 'mededeelingen melkonderzoek over 1921.
Het geheele rapport zou hoewel belangrijk genoeg
wel wat veel plaatsruimte nemen, redenen waarom
we ons zullen bepalen om enkele van de beste ft
vermelden.
We beginnen dan als een van de beste melkgeefsters
van do vaarzen met boven 3 pet., te noemen Trijntje
22 van J. Schenk, 4499 Kg. melk, 156 Kg. vet, 3.47 pet
gehalte in 345 melkdoben.
Boven 4 pet. Pel Auema van F. A. F. Groneman,
6215 Kg. melk, 253 Kg. vet, 4.08 pet. gehalte in 426
melkdagen.
Een van de beste Twinters was Maartje 31, van N.
Kaan Kz., 4998 Kg. melk, 175 Kg. vet, 3.50 pet
gehalte, 280 melkdagen.
Van de Derdikalvers komt o.m1. naar voren Clara 12
van J. Schenk Kz., 7004 Kg. melk, 242 Kg. vet, 3.45
pet. gehalte, 370 melkdagen en met boven 3.80 pet.
Betje 8, van F. A. F. Groneman, 7896 Kg. melk!,
307 Kg. vet. 3.89 pet. gehalte, 458 melkdagen.
In de rubriek oudere koeien noemen we Johanna 3
van N. D. Kaan, 5827 Kg. melk, 200 Kc. vet, 3.43 pet.
325 melkdagen en Gara 9 van h. Schenk, 5547 Kg.
melk, 211 Kg. vet, 3.80 pet., 246 melkdagen.
Dan volgt nog een vergelijking tusschen de jaren
1908 en 1921.
In 1908 was het gem. der vaarzen 3323 Kg. melk, 111
Kg. vet, 3.34 pet.; in 1921 3421 Kg. melk, 119 Kg. ve;
3.48 pet.
Twintersin 1908 4050 Kg. melk, 133 Kg. vet, 3.28 pet.
in 1921 4137 Kg. melk, 137 Kg. vet, 3.31 pet.
Derdkalversin 1908 4625 Kg. melk, 147 Kg. vet,
3.18 pet.; in 1921 493iVKg. melk. 165 Kg. vet, 3.35 pet.
Oudere koeien: in 1908 5127 Kg. melk, 164 Kg. vet,
3.20 pet.; in 1921 4913 Ka. melk, 163 Kg. vet, 3.32 pet.
Alzoo alleen in. de oudere koeien een verlaging van
taelkopbrengst, misschien ten gevolge van het droge
jaar en minder beste landen, terwijl het gehalte steeds
nooger is.
Tot slot een staatje van groote productiviteit van 4
oudere koeien uit den stal van den neer R. Kaan. 'Deze
4 koeien gaven gemiddeld 6637 Kg. melk, 206 Kg.
vet, 3.11 pet. in 222 melkdagen.
Punt 9. Vaststelling entréegcld en salarissen. Hot
bestuur stelt voor, het entréegcld te laten op f 10 en
ook do salarissen onveranderd te laten; dat is f 20 per
week voor 'den controleur-stamboekhouder en f 25 per
jaar voor den penningmeester.
De beschrijvingsbrief geeft niet veel aanleiding tot
bespreking cn wordt in hoofdzaak 'aan 'afgevaardigde
vrij mandaat gegeven. In verband met punt 3 zal af
gevaardigde den neer Jm. Blaaboer moeten stommen on
met punt 4 den heer E. Koster. "Deze wordt wel als
l ho. 2 aanbevolen, doch het bestuur geeft aan als motief
dat do heer Koster overal Zeer goed Jn zit.
In verband met punt 8 zat op voorstel van den heer
R. Kaan door afgevaardigde inlichtingen worden ge
vraagd, waarom enkele posten lager zijn geraamd afin
werkelijk is uitgegeven.
Voorzitter zegt nog, dat een brief is verzonden aan
het bestur van den Bond, met verzoek om leden
niet-veefokkers wèl als bestuursleden aan te nemen.
Uit de toelichting van den heer R. Kaan blijkt, dat
die bepaling niet in het belang van den Bond kan
zijn en zou de hoer Kaan gaarne zien, dat afgevaar
digde inlichting vroeg over art. 7 van het huishou
delijk reglement, waarbij een zoodanige verkiezing
niet. is verboden. Wanneer dit wèl was verboden,
zou hot in strljdl zijn met art. 9 dor statutent
Bij de rondvraag zegt de heer Jb. Kaan Kz., dat
het ringen der stieren hem steeds slecht naar genoo-
gen was en dat op zijn advies de smid Tauber al
hier zich nu een tang heeft aangeschaft, waarmee
hot veel boter gaat. Hij had een prachtig resultaht
en wil het daarom gaarne bij1 de leden aanbevelen.
De heer Bakker zget, onlangs verwonderd' te zijn
geweest over een uitlating van den heer H. Koster in
oen vergadering van den Bond van Zuivelfabrieken.
Volgens het verslag in de Schager Courant zou de
hoor Koster o.m. hebben gezgd, dat 3/4 van onze
stallen T.B.C. waren. Aaangezien de heer Koster
hier nu zelf tegenwoordig is, zou ik gaarne hierom
trent eenige inlichtingen hooren.
Do heer Koster zegt, dat in de vergadering van den
Bond van Zuivelfabriek is gesproken over de mid
delen om den gezondheidstoestand te verhoogen. Ik
heb toen gezegd, dat door de fok vereeniging Wierin-
gerwaard een onderzoek is ingesteld en dat o.a. bij
mij zelf pl.m. 3/4 reageerde. Een andere stal is door
mij niet opgenoemd.; het was alleen en uitsluitend
wat ik van mijn eigen stal weergaf. Voor een ver
slag in de courant ben ik niet verantwoordelijk.
Het doet voorzitter genoegen, deze verklaring van
den heer Koster te hooren, omdat het voor onze ver
eeniging misschien zeer nadeelige gevolgen had
kunnen hebben.
Naar aanleiding over gezondheidskwestie vraagt
de heer Groneman, of er in deze nog niet iets te
doen is, b.v. door ook de fabrieken te onderzoeken,
wat misschien met geringe kosten kan gebeuren. Een
klinisch onderzoek zou wel heel goed zijn, doch vol
gens informatie is dit niet goedkoop.
Na eenige discussie wordt besloten, overleg te ple
gen met de beide fabrieken.
Hierna sluit voorzitter onder dankzegging voor
do prettige samenwerking de vergadering.
Wij begrijpen dé houding van den heer Koster als
voorzitter, van den Bond van Zuivelfabrieken niet
erg best. Als waar is wat hij zegt, dat onze verslag
gever in dezo abuis was, wat wij maar eens zullen
aannemen, waarom dan bij een kwestie die de be
langhebbenden in Wieringerwaard1 zoo erg ter harte
gaat. niet direct het foutieve in ons verslag gecorri
geerd?
De heer Koster is niet aansprakelijk voor wat er
m de courant staat, zegt hij, zeker, maar waar het
bestuur van den Bond van Zuivelfabrieken ons, ^>ers,
uitnoodigt om de vergaderingen b:j te wonen, dus
bMjkbaatr prijs stelt op o-ns werk, moet de voor
zitter van dien Bond niet de houding aannemen
alsof zulk soort werk zoo ver beneden zijn sfeer ligt,
dat hij zich daarmee niet wil inlaten. Waar de voor
zitter van den Bond van Zuivelfabrieken, de heer
Koster, steeds in de Schager Courant voor al zijn
woorden en werken een vriendelijke, gastvrije ont
vangst heeft ontvangen, was o.i. van zijn kant een
waardeerender toon over ons werk meer geweest in
de lijn van wat de burgerlijke beleefdheid meebrengt.
RED.
VEEL VERANDERD.
Voor de betrekking van ambtenaar ter secretarie
eener plattelands gemeente in Friesland salaris
f1500 benben zich ruim 100 sollicitanten aange
meld, waaronder 12 meestors in de rechten. Voor een
paar jaar waren voor dergelijke betrekkingen geen
liefhebbers
DE NIEUWE LEEN ING.
's Gravenhage, 21 D-v:. De Eerste Kamer heeft
heden zonaer hoofdelijke stemming aangenomen
het wetsontwerp tot hot aangaan van een geldlee-
ning ten laste \an h et Rijk van 350 millioen gulden.
DE ONVEILIGHEID IN LIMBURG.
Uit Maastricht, 20 Dec. In de heden gehouden
zitting van de Prov. Staten van Limburg werd be
sloten, aan de vereeniging „Vereenigde Burgerwach
ten" een provinciale subsidie van f 1000 toe te ken
nen.
Aansluitende hieraan, spreekt de heer Beckers,
over de onveiligheid aan do grenzen. Bedelarij,, dief
stal en intraken zijn aan de orde van den dag. Men
weet niet hoe lang deze toestand kan duren. Kr
moot iets buitengewoons gedaan worden. Hij vraagt
niet bij dr r»geering aangedrongen kan wordan,
op meer politietoezicht aan de grens.
Do heer Cren«ers (Nuth) vulde het bovenstaande
nog aan door te zeggen, dat niet alleen de grens,
maar ook in een ander gedeelte van Limburg groot
gevaar dreigde Veel Duitsche elementen, niet alleen
moordenaars en dieven, maar ook mannen die bij
dynamietaanslagen en andere troebelen een leiden
de rol gespeeld hebben, komen zich hier metter
woon vestigen. Hij vraagt of er geen maatreglen ge
nomen kunnen worden om die menschen uit te zet
ten of meer politietoezicht uit te oefenen. Tel.
EEN NIEUWE STOOMPONT TE VELSEN,
Velsen, 20 Dec. Bij het gemeentebestuur van
Velsen is bericht ingekomen van den ^Minister van
Waterstaat, dat de indienststelling van een derde
stoompont over het Noordzeekanaal zooveel moge
lijk zal worden bespoedigd.
Naar wij vernemen, zal deze pont waarschijnlijk
in Juli a.s. in de vaart komen.
DE PLAATS VAN HET STEMBUREAU.
Uit Abcoude, 20 Dec. In de jongste Raadsverga
dering kwam o.m., zoo meldt de Tel., aan de orde
een adres van verschillende plaatselijke kiesvereni
gingen, om de stemmingen voor Staten, Kamer en
Raad voortaan niet meer te doen plaats hebben in
de Raadszaal, welke op de boveL-étage van het ge
meentehuis gelegen is, zulks met 't oog op gebrex-
kigo kiezers en ouden van dagen. Adressanten ver
zochten een ander stemlokaal te willen aanwijzen.
Door B. en W. was omgezien naar een andere ge
lijkvloers gelegen localiteit. In aanmerking kwamen
de openbare school, dé kegelbaan van „De Wakende
Haan" (waarvoor, al ware het alleen om de symbo
liek, veel te zeggen ware geweest) en het Patro-
naatsgebouw. Het gemeentebestuur was van oor
deel, o.m. om geen storing in den gang van het on
derwijs te brengen, dat aan laatstgenoemde locali
teit verreweg de voorkeur diende gegeven te worden.
Door het raadslid De Groot, voorzitter der Chris
tel ijk-Hist. Kiesveeeniging, werd' echter medegedeeld
dat sommige leden van die Kiesvereenigingge
moedsbezwaren hadden, om in 't Patronaatsgebouw
hun stem uit te brengen; de mogelijkheid! bestond
zelfs, aldus werd aangekondigd, dat die leden als
dan zich niet van hun stemplicht zouden kwijten.
Het raadslid Van den Bosch betoogde, dat het
stomlokaal in een „neutraal" gebouw moest geves
tigd1 zijn. Ook gebruikte deze spreker al» argument
tégen het Patronaatsgebouw, dat „het stemmen vrij
moest zijn."
Nadat de heer Koopmanschap,nog aangetoond had
dat. do plaats, waar het stembureau gevestigd is,
niets met de vrijheid van stommen" te maken, heeft,
'werd ten slotte besloten het stembureau 'bij de vol
gende verkiezingen in het Patronaatsgebouw te
vestigen.
Trekking van Donderdag 21 December.
3e Klasse. 4e Lijst.
Nos. 5106 en 8835 elk t 100.
Prijzen van I 45.
134 473 525 1356 1609 1328 2154
2410 2416 2533 3393 3100 3621 4435
4551 5066 5113 3128 5586 6205 6380
6631 7316 7609 7654 7913 8349 8361
8517 9414 9521 9555 9728 10423 10563
10720 11142 11425 12142 12242 12290 12563
12574 12708 12818 13006 13046 13210 13223
13522 13566 13596 13660 13717 13825 14224
14894 151Ó3 1.5274 15277 15341 15458 15717
15854 15936 15969 15996 10352 16554 16928
17278 17393 17762 18005 18131 18271 18570
18686 19008 19082 19320 19113 19170 19511
19830 19955 20085 20139 20221 20501 20771
20912 21062 21270 21815 21968 22302 22835
NOODWEER OF ZEE.
Bij het noodweer, dat in Engeland woedde, zijn
blijkens bericht van. den draadloozen dienst, ver
schillende schepen in 't Kanaal in ncod geraakt en
een klein stoomschip uit Liverpool strandde ten Zui
den van het eiland Wlght. Zes uur streed de be
manning om het schip te redden, doch tenslotte liet
zij de boot neer. Toen zij zich daarin wilde begeven,
werden zeven van de acht man van de bemanning
door een vreeselijke zee weggeslagen. Ondanks de
duisternis konden zes weer in de boot komen, doch
een man wordt vermist en een ander stierf van uit
putting. De boot werd later door een treiler, opge
pikt. De bemanning van een ander schip, de tank
boot „Scandinavia" werd gered door de flinkheid van
twee scheepsoffieren, toen het schip strandde op dé
rotsen nabij Portland Roads. Toen het schip stootte,
lekte de olie uit de tanks, zoodat het water kalm
werd. De eerste machinist en de stuurman spron
gen overboord met reddingslijnen om hun middel.
Met groote moeite brachten zij ^en verbinding met
den wal tot stand. De leden der bemanning wer
den een voor een door het water naar den wal ge
trokken en waren gered vóór de reddingboot kwam.
EEN KOSTBARE HUWELIJKSREIS.
Te New York is, zoo meldt de correspondent van
de „Daily Chronicle", een motorjacht van 98 voet
aangekomen, de „Speejacks", het kleinste schip, dat
de wereld heeft rondgereisd en. op een kruistocht
van 16 maanden vol avonturen 40.000 mijl heeft af-,
gelegd. Het scheepje werd verwolkomd door een
helsch lawaai van sirenes van schepen en. fabrieken
en werd1 door een escorte van allerlei soort vaartui
gen de haven binnengebracht. De „Speejacks" werd
voor 50.000 p.st. gebouwd door den heer Albert Y.
Gowan van Chicago, voor een huwelijksreis rond de
wereld; de bemanning bestond, toen het jacht op 21
Augustus 1921 uit New York vertrok, voor het groot
ste deel uit rijke vrienden van het paar. Eerst ging
het langs de kust naar het Panamakanaal, waarna
de „Speejacks" het grootste deel van den afstand
van 4500 mijl naar Tahiti gesleept werd door een
stoomschip. Op dit bekoorlijke Zuidzee-eiland had
den drie van het gezelschap genoeg van het avon
tuur. Voor de reis naar Samoa en Australië werd
eeni inlandeche bemanning aan boord genomen. Een
orkaan dreef bij Nieuw-Caledonië het scheepje een
heel eind uit zijn koers en bij de Samoa-eilanden
liep de Speejacks" op een. rif, zoodat de schroef
beschadigd werd.- Vandaar ging het naar Humboldt-
baai, Java, Sumatra en Singapore en. vervolgens
door den Indischen Oceaan naar de Seychellen. In
de Roode Zee viel weer een van het gezelschap af,
waarna een autotocht gemaakt werd door Éuropa,
Te Gibraltar gingen de heer en /mevrouw Gowan
weer aan boord, om via de Kaap Verdlsche eilanden
en Porto Rico naar Florida terug te keeren. Gedu
rende do heele reis stond mevr. Gowan op haar
beurt aan het roer, behalve in do Roode Zee, waar
zij het te kwaad! kroeg door de hitte. Naar gezegd
wordt, kostte do reis 250.000 p.st. en bedroog de ben-
zinerokenlng alleen meer dan 20.000 p.et.
EEN FAMILIEROMAN.
In zekere kringen te Kopenhagen etelt men veel
belang in een familieschandaal, dat romantische
vormen begint aan te nomen. Een Zweedscho graaf
was gehuwd' met een dochter van een schatrijken
Kopenhager houthandelaar, die echter al spoedig
van haar man gescheiden wenschte te worden. Bij
de scheiding kroeg de moeder het eenige kind., dat
tevons de eenige stamhouder is van do grafelijke fa-
inilie, toegewezen. De graaf ging in hooger beroep,
doch het baatte hem niet; hij boodi de moeder, die
tot haar ouders teruggekeerd was, een bedrag van
nagenoeg een millioen kronen aan, zonder succes,
de houthandelaar is rijk genoeg. Zoo stonden de za-
kon tot dezer dagen do houthandelaar, die rosideert
in oen paleis, dat menig vorst hom zou benijden, be
zoek kreeg van een Duitsche mijnheer, die hem met
de vraag op hot lijf viel of hij recht op den jongen
graaf had en. hem vervolgens meodoolde spiritus-
smokkelaar to zijn en van don graaf voor 3000 kro
nen opdracht te hebben ontvangen den jongen weg
te halen. Dat geld kon hem niet schelen, daar zijn
smokkelarij hem tienmaal meer opbracht, doch de
rechtskwestie wel. Hij wilde een onrecht goed' ma
ken. Hot onderhoud, waarbij eerst de houthandelaar
en daarna de smokkelaar met een revolver voor den
dag kwam, en dat ook in hoffelijkheid van termen
voor den besten detectieveroman niet onderdeed,
eindigde onbeslist, wat het lot van den knaap aan
gaat, doch twee detectieven, die de reeds te voren
gewaarschuwde handelaar in dienst had genomen,
hebben den smokkelaar in hechtenis gesteld.
Men wacht nu in spanning op den verderen gang
van zaken.
DE TIJGER THUIS.
Het was gisterochtend' nog vrij slecht weer met een
heel ruwe zee toen de groote sleepboot Titan de
haven van Havre verliet om de Paris tegemoet te
varen, die Qemenceau naar het vaderland terug
bracht. De Titan danste het reusachtige schip tege
moet; zij had familie-leden en vrienden van Cle-
menceau aan boord: zijn broer, zijn getrouwde kin
deren, generaal Mordacq. Mandel, Tardieu, ïgnace,
René Renoult. Verder had' de Titan veertig journa
listen aan boord, die allemaal den ouden staatsman
wilden gaan interviewen, wat inderdaad genoeg is
om zelfs een Tijger van streek te brengen. De ont
vangst is dan ook alleronvriendolijkst geweest.
Toen de Titan de Puris naderde stond Clernenceau
op een van de hooge dekken van tiet trotsche schip
en wuifde de zijnen toe. Het geheele gezelschap vun
de sleepboot stroomde vervolgens een der kajuiten
van de Paris binnen, waar Clexnenceau wachtte.
Maar blijkbaar vond de oude heer het gezelschap
wat al te groot, want hij narri zijn familie en zijn
vrienden mee naar zijn particulieren salon en bleef
daar een kwartier met hen praten. Daarna ontving
hij met een heel nijdig gezicht da journalisten en
gaf enkele oogenbiikken antwoord op een paar vra
gen zonder iets niéuws te vertellen en liep vervol
gens weg, naar zijn familie terug en liet de pers
staan.
NOODGELD IN DUITSCHLAND.
Bij den rijksraad is een wetsontwerp ingediend tot
het aanmunten van noodhulp-geld (Ersatzmunzen)
ter waarde van 10, 20, 50, 100, 200 en 500 mark.
EEN SCHEEPSRAMP.
Uit St. Nazaire, 21 Nov. Het stoomschip Vin-
dilis is op do reede aangevaren door het Noorsche
stoomschip Asturias en gezonken. Er zijn negen man
van de Vindilis omgekomen]. Alleen de kapitein en de
eerste machinist zijn gered.
SPOOR WE GWERKPLAATSEN IN ITAUë VER
BRAND!.
Uit Rome, 20 Dec. De „Epoca" meldt uit Spa-
lato: De remise voor locomotieven en wagons en de
spoorwegwerkplaatsen met de zich daarin bevinden
de locomotieven e.a. materiaal zijn door brand ver
nield. De schade bedraagt vele millioenen. Een aan
tal werklieden zijn gearresteerd, die verwacht .wor
den den brandi te hebben gesticht.
EEN DANSMANIAK.
Ten einde op goedkoope wijze toegang te verkrij
gen tot een militair bal te Preston, nam een 21-jarige
katoenspinner, Edward Grimshaw genaamd, zijn
toevlucht tot het, volgende iniddol. Hij klom boven
op een muur van 12 voet, klauterdo vervolgens op
het dak, verwijderde er enkele dakpannen, werkte
zich door de opening en mengde zich tusschen de
flansende menigte.
Eon brigadior van politie verklaarde voor do rocht-
bank, waarvoor Grimshaw zich dezer dagen, had te
vorantwoorden, dat deze methode om zich ergens
toegang te verschaffen, zeer veel word toegepast, zoo
zelfs. dat. speciale agenton er mee belast moesten
worden om dit tegen te gaan, Grimshaw word vor-
oordeold om de schade te betalen tot een bedrag van
15 sh. en werd voort» met 10 sh. beboet.
HET LASTERPROCES TE TULLE.
Uit Tulle, 20 Dec. De corroctioneele rechtbank
hoeft Arigèlo La val veroordeeld tot een anaand ge
vangenisstraf, voorwaardelijk, on tot een boete van
400 francs, wegens belastering van <U» overheid en
een van 5 francs wegens belastering van particuliere
personen.
HET SNOEIMES AAN DE BUREAUCRATISCHE
WOEKERPLANT.
Met een herinnering aan den bezuinigingsarbcid van
Geddes in Engeland, klaagt het „Bert. Tag. bitter over
het feit, dat in Duitschland, ten spijt van goede voor
nemens en beloften, van een hoogstnoodzakelijke be
snoeiing van de bureaucratische woekerplant nog niet
veel te hemertsen valt veelal als gevolg van het hard
nekkig verzet van de ambtenaren zelf. En toch moet
het snoeimes worden aangelegd, daar het Duitsche
volk eenvoudig niet meer in staat is het huidige dure
bestuursapparaat le betalen.
Het groote kwaad schuilt volgens het blad niet zoozeer
in het rijksambtenarenkorps, maar vooral in het be
stuursapparaat van de landen en gemeenten, waér de
nieuw© bezuinigingsdictator buitengewoon vruchtbaar
werk kan doen. Daar toch wemelt het van ambtenaren
en beambten. Waartoe dienen die tallooze instanties
bijv. in Pruisen, die immers ten slotte niets anders
doen dan dezelfde aangelegenheid (die meestal in het
rijk reeds geregeld is), mondeling en schriftelijk „te
herkauwen, als een bundeltje gras in de vier magen van
een koe wordt verwerkt." Vele ambten in 't Pruisisch
bestuur hebben thans nog slechts een decoratief karak
ter. Tallooze ambtenaren grijpen nnaar hun ptn pin
allerlei opmerkingen en Vragen neer te schrijven, ten
einde hun tijd te vullen, daar zij anders niets te doen
zouden hebben. Ten opzichte van deze lijntrekkerij
is geen woord sterk genoeg. Het moet maar eens zeer
duidelijk gezegd worden. De openbare uitcaven stijgen
tot onmetelijke hoogten, de tractemfenten beloopon milli-
arden.
Allerwege dient versoberd te worden. Zoo kan bijv.
heel goed de „voorloopige" „Reichswirtschaftsrat", waar
voor feitelijk geen bestaansreden is, verdwijnen. Alle
vakken en beroepen hebben immers hun organisaties,
die eventueel geraadpleegd kunnen worden. Waartoe dan
nog deze economische rijksraad, die altijd maar praat
cn praat, besluiten neemt (zonder wettelijke bevoegaheid
te hebben), die een geheel bureaucratisch organisme om
zich gebouwd heeften bergen drukwerken 3e wereld
instuurt? Bij de gedachte, dat dit lichaam van een
tijdelijk, een definitief college mocht worden, loopt
het iemand koud over den rug.
Dan de Pruisische Landdag, met zijn 400 afgevaar
digden, terwijl bijna de geheele wetgevende bevoegd
heid aan het rijk is overgegaan. Kan men dat niet af
doen met een kleiner college? Is ook niet de raad van
state, deze oude tante, die altijd jaloersch in een hoek
van de ^ofa zit te mokken", overbodig?
Met halve maatregelen, zoo besluit het „Berl. Tog."
kan thans niets meer worden bereikt. De staat zakt in
elkaar onder den geweldigen burcaucratischcn last. in
dien niet zeer spoedig iets gedaan wordt. Niet alleen
van binnen, maar ook van buiten drijft een krachtige
druk tot doortastend handelen.
EEN BRUIDJE MET ZELFGEKWEEKTE ORANJE-
BLOESEM.
Op een bruiloft, welke dezer dogen te Baildon in
Engeland werd gevoerd, droeg.de bruid oranjebloe
sem, welke afkomstig waren van een boom, dien zij
indertijd' zelf had gezaaid. De boom was gegroeid uit
oen pit van den eersten sinaasappel die het bruidje
als kind gekregen had.
ZWARE STORM IN TURKIJE EN KLEIN-AZIë-
Naar aan de Fransche bladen dato 19 dezer uit
Constantlnopel wordt gemeld, heeft een zware storm
in Europeesch Turkije en Anatoliö gewoed. AJle te
legrafische verbindingen zijn verbroken en ten ge
volge van een hevigen stortregen, die in Thracië is
gevallen, staat de spoorweg tot Constantinopel toe
onder water. De treinenloop ondervindt groote moei
lijkheden.
VERKEERSSIGNALEN TE PARIJS.
Op eenige boulevards te Parijs zijn proeven geno
men met automatische verkeerssignalen, welke be
staan uit beweegbare roode en witte schijven, die het
„stop" en „vooruit" aanduiden en op een hoogen
standaard zijn geplaatst. Talrijke stedelijke autori
teiten waren bij de proefnemingen tegenwoordig.
Door een der gemeenteraadsleden is voorgesteld
nm deze signalen in gebruik te nemen ter vervan
ging van de talrijke politiestokken. De voorsteller
wijst er bovendien op, dat doorvoering van een der
gelijk plan heel wat bezuiniging zou opleveren, daar
thans op de drukke uren alleen op de Place de
1'Opera 13 verkeersagenten noodig zijn.
DE PARIJSCHE TAXI.
Vandaag zal er een Parijsche taxi in het leger
museum van de Iifvalieden geplaatst worden als
aandenken aan de rol, die Parijsche auto's en hun
chauffeurs bij den slag aan de Marne in het begin
van September 1914 gespeeld hebben. Majoor Henri
Carré zet in het Journal uiteen welke die rol ge
weest is, aan welke uiteenzetting het volgende ont
leend is:
Van de 10.000 taxi-auto's, die Parijs in het begin
van den oorlog bezat, stonden er 7000 ongebruikt,
cmdat de chauffeurs gemobiliseerd] waren. Er wa
ren er nog slechts 3000 in dienst. De organiseeirende
geest van generaal Galliéne, den militairen gouver
neur van Parijs, had voorzien, dat er van die wa
gens gebruik te maken zou zijn en had er op 2
September een permanente reserve van gemaakt,
die tot zijn beschikking werd gehouden. De auto-
uiuatsehjipplJ, die geroepen was geworden het groot
ste aantal wagens te leveren, had haar personeel
\ergund lederen ochtend uit te rijden, onder voor
waarde, dat zij om nlf uur aan de garage terug wa
ren. De chauffeurs hadden zich daartoe op eerewoord
verbonden en nooit is een hunner in gebreke geble
ven, wat te opmerkelijker is, daar in dezen eersten
hangen tijd van den oorlog de chauffeurs op straat
dikwijls aangehouden werden door Parijzenaars. met
het verzoek hen voor grof geld naar de provincie
te brengen.
Van 3 September af was de permanente reserve-
dienst binnen het verschan&'te kamp in werking.
Dank zij dezen wijzen voorzorgs-maatregel was de
staf niet onvoorbereid toen Galliéne op den avond
van don Gon September van den dionst voor het
vervoer een veel omvangrijker inspanning eischte.
Twoe regimenten van de 7e divisie moeten over
den straatweg tot op 50 kilometer afstand ten Noord-
Oosten van Parijs gebracht worden, naar Nanteuil-
le-Haudoin, waar generaal Maunoury met ongeduld
hun komst afwacht om zijn linker-vleugel, die door
het 3e Duitscho korps ernstig bedreigd wordt, te
steunen Op bevel van den militairen gouverneur
gaat er 's nachts nog een konvooi op weg. Het be
staat uit militaire auto's en een eerste groep taxi's,
onder bevel van luitenant Lefas. Maar door gebrek
aan samenwerking tusschen de staven komt deze
kolonne, na uren lang op den weg naar Dammartin
gestaan te hebben, pas in den namiddag van den
7en September op de plaats van verzameling.
Dion dag heeft het eerste bureau van het militaire
gouvernement van Parijs opvorderingen gedaan bij de
auto-ondernemingen om de 1200 wagens, die er verder
noodig waren, te verzamelen en voor den tocht in
orde bietigen. Bovendien tfo' he» bi»eau de pre-
fektuur van politie om pradewerking gevruagd. Toen
zagen dan ook de vorbaasde Paryzenaars do politic
agenten op straat de taxi's aanhouden, waór de men
schen, dio erin zaten moesten uitstappen en do chauf
feurs kregen last onverwijld naar hun garages terug te
koeren. Nadat de wagens daar van olie en benzine
voorzien waren, werder zij naar Tiet Invalidon-pleiq
gezonden en tot een konvooi opgesteld en weldra trok
er eon lange kolonne leege taxi s over de Seinc, door
do Lafoyctto-straat, de Avenue Jean Uaurès naar den
straatweg naar Mcaux en zette vervolgens zonder op
houden Koers naar Gagny.
Daar lagen do bataljons van het 103e en het 104e,
die eerst 's nachts in de rijtuigen geplaatst werden
opdat vijandelijke vliegtuigen de troepen-beweging niet
gewaar zouden worden. Generaal Gaïïiéni kwam zelf ter
plaatse kijken of allés goed ginc en toen hij een een dor
Parijsche chauffeurs vroeg of hij ook bang was voor do
granaten, antwoordde de man: „Generaal, wo zuilen net
poen als de kameraden en overal heen gaan, waar het
noodig is."
Na verteld to hebben hoe de rit "Van ongeveer 60 kilo
meter in do duisternis van dezen einaeloozcn stoet
van Parijsche taxi's niet zonder vele on velerlei inci-
donten volbracht werd. waren er toch den 8cn Sep
tember bij het aanbreken van den dag vijf bataljons
infanterie op het gevechtsterrein ten Zuiden van Nan-
tcuil-le-Hauaoin aangebracht en konden onmiddellijk-
op nuttige wijze deelnemen aan den slag aan de Ourcq.
In den namiddag keerden de taxi^ onherkenbaar
van het stof, naar Parijs terug. De chaufeurs ontvingen
27 pet. van de som, die de taximéter aanweesgemid
deld 130 frank, bij een afstand van 120 K.M. Het waren
voor hef meerendeel mannen tusschen de 50 en 65
jaar, onder wie ook Belgen en Italianen uit het dal van
Aosta, waar de taal Fransch is.
EEN NOODLOTTIGE AANVARING.
Uit Saint Nazaire, 21 Dec. Het s.s. „Vindilis" is
bij een aanvaring met het Noorsche s.s. „Asturias"
in de reede gezonken. Negen leden van de beman
ning van de „Vindilis" verdwenen in de golven. Al
leen de kapitein en de chef-machinist zijn gered.
GEMEENTE ZIJPE.
Ingeschreven van 15 tot 19 Dec 1922.
Geboren: Dirk, zoon van Marinus Schrieken en
Grietje van der Vorst.
GEMEENTE ANNA PAULOWNA.
Geboren: Hendricus Johannes, z. v. J. P. de Goede
en van A. A. Timmer.
Getrouwd: Guurtje Rezelman en Gommert Jan
Haverhoek. Elisabeth Borst en Klaas Rijkers.
Overleden: Jan Hendrik de Smit, oud 81 jaar,
echtgen. van G. den Das.
GEMEENTE HOOGWOUD.
Ingeschreven van 1 tot en met 15 December 1922.
GeborenAnna Alida, dochter van Petrus Vceken en
van Catharina Konijn. Jan .Hendrik, zoon van Hendrik
Jan Kossen en van jacoba Langedijk. Simon, zoon
van Johannes Roodt en van Maria Bakkum.
Overleden geene.
Ondertrouwd.: Pieter Vos, weduwnaar van Trijntje
Glas, oud 36 jaar, met Trijntje Boon, oud 28 jaar.
Nicolaas Johannes Terra, oud 27 jaar met 'Elisabetn de
Boer, van Spanbroek, oud 25 jaar.
Getrouwd: Johannes Roodt, oud 29 jaar met Maria
Bakkum, weduwe" van. Pieter Roodt, oud 39 jaar.