prcrvineit». W«t d« liafpadan batroft, dut d» worden getrokken, is iote wat mijn grootvader me heeft verleid. Thans evenwel vindt men op de tjal ken geen treklijn, de sociale verbeteringen hebben ook gemaakt dat er geen knecht meer aan boord is om aan de treklijn te loopen en ook de schipper wil het niet meer, die wil niet meer de tijd, dat men over den afstand Amsterdam—Friesland langer doet dan over Java—Amsterdam. In hoofdzaak is het bezwaar van Prof. Visser, dat de plannen te ruime afmetingen hebben, maar spr. hoeft juist den heer Ringers verweten, dat hij de af metingen te krenterig heeft gemaakt Sor. geeft de vergadering de raad de kanalen goed te maken, opdat ze kunnen worden gebruikt in de besparing van vrachten ligt de rentabilteit Ruime kanalen niot alleeD voor uw eigen plezier, maar ook voor de schippers, want men moet niot meenen, dat het in het belang der schippers is kleine kanalen te maken. Juist in Groningen is onder de schippers de meeste armoede. Spr. wekt op, om de 15 millioen te besteden aan de ontworpen plannen, maar, zegt spr., verknoei ze niet aan andere plannen, niet aan sloot jes. Applaus. Door den heer J. Helder, Schagen wordt verdedigd dat gedeelte van het Kanalisatierapport, dat betrek king heeft op de ontworpen kanalen Schagen—Stol pen en Schagen—Kolhorn, Spr. zegt, niet op zich te kunnen laten zitten wat prof. Visser over deze kanalon heeft gezegd, omdat juist spr. zoowel in de commissie-Van Aalst als in de Provinciale Commissie die plannen hooft verde digd. als t.o zijn do gowonschte verbetering voor Schagen. Spr. memoreert hoe voor korten tijd de toestand voor Schagen was, dat schepen niet grooter dan 20 ton in Schagen konden komen, hoe door de sluisvr- betering aan de Zoswielen ook het Schagersluisje is vergroot, met het directe gevolg, dat 2 beurtveeren zich een schip van 32 ton hebben aangeschaft. Met een vlet kan men naar Valkkoog en met een vlet ook naar Kolhorn. De wenschen van Schagen zijn altijd uitgegaan naai- een verbinding met het achter land, niet naar een bepaald# richting als Prof. Vis ser wil naar het Zuiden, maar Schagen heeft ook een oplossing gezocht in noordelijke richting. Scha gen ligt maar 5 K.M. van het Noordhollandsch Ka naal af, en het heeft Schagen altijd gespeten, dat het daarmee geen verbinding door goed vaarwater heeft. Alle plannen hebben die verbinding altijd ge wild. want door die verbinding kan voor het groot ste gedeelte van het achterland een directe scheep vaart worden verkregen. Daardoor toch komt Scha gen in verbinding met de Zljpe, met hot belangrijke Koegras, waar Schagen druk zaken mee doet, en ook met den Helder, waarmee hoe langer hoe meer za ken worden gedaan, zoomede met Wloringerwaard en Anna Paulowna.. Ook wil Schagen een verbin ding met de Wieringermeer. Wat het kanaal Schagen—Kolhorn betreft, om de bestaande sloot te Barsingerhorn daartoe te bezagen is niet mogelijk en de kortste vrbinding zal dan ook wezen, zooals het kanalenplan aangeeft. Het is al leen maar een kwestie van geld, maar spr. wijst op de belangrijke waardevermeerdering die ontstaat, wanneer in de nabijheid der landerijen goede ver keerswegen liggen. De Wieringermeer zal zijn aangewezen op de marktplaatsen Hoorn, Alkmaar en Schagen en wie nu het boste kanaal heeft, zal de meeste klanten krij gen. Het js dus ook in het voordeel van Schagen, vaarwater te krijgen van 1012 meter breedte.. Spr. wijst er op, da/t voor de gelden dezer kanaalplannen Rijksbijdrage zal worden gevraagd en die aanvrage zal moeten worden gegrond met argumenten.. Welnu door hot maken van de kanalen kan gewezen wor den op de moerdere grondwaarde van het Wierin- langen het zzueeet wwUm gediend net de plannen in het rapport genoemd. Het heeft spr. echte* ver baasd dat de finantieéle bezwaren naar voren wor den gebracht uit een hoek, waaruit spr. ze niet had verwacht. Spr. zou ze/eerder uit andere streken van ons land, uit Groningen en Friesland hebben ver wacht Door de regeering worden bij voorkeur plan nen gesteund die inter-provinciaal zijn en door den heer Vlieger is nu aangetoond dat ook onze plannen eenigszins interprovinciaal zijn. Spr. vraagt zich nu af. ligt het wel op den weg der vergadering zich be angstigd te maken over de milliöenen, terwijl nog niet eens bekend is welk deel van die milliöenen deze streek zal hebben te betalen? Spr. maakt zich sterk dat het wel mee zal vallen en wekt de vergadering op juist de groote lijn van de plannen voor oogen te houden. In zijn repliek zegt Prof. Visser, dat het er maar van afhangt op welk standpunt men zich plaatst. Spr. meent dat in de toekomst weinig industrie zal komen in Westfriealan-d en dat bovendien de kana len wel komen wanneer de industrie er is en niet andersom. Ook voorziet spr, niet dat drukke ver keer. Als spr. overtuigd was dat er een millioen ton verkeer in de toekomst zou ontstaan, dan zou ook hij voor grootere kanalen zijn, maar spr. blijft niet anders dan plaatselijk verkeer zien, behoudens dan het groentevervoer. De brug bij' Boterhuizen is niet zoo duur, omdat rij te smal of te laag is. Als de brug in goeden staat was, was het euvel verholpen. Naar aanleiding van een interruptie door den heer Hoogland, Langendijk, zegt spr., dat men bij de brug dan langzamer moot varen. De heer Hoogland: Maar dat willen we juist niet, we willen vooruit. Prof. Visser wijst verder nog op enkele punten, die hij op de kaarten aanwijst, waarbij hij zijn eerder in genomen standpunt blijft handhaven Dat de Kost verlorenvaart te smal is, voor 2 mil lioen ton verkeer ja, maar niet voor 100 ton. Het hangt er ook hier maar van af wat men van het verkeer venvacht. De kwestie dat Schagen een uit weg zoekt' naar het Noorden, spr. gelooft niet dat het daarmee gebaat is. De hoofdzaak van het verschil is dat de commis sie met de g-roote kanalen de verbinding met de groote steden zoekt, maar niet bij de dorpen komt.. Er is meermalen gezegdi dat dit grootsche plan' noodig is omdat anders de regeering niet wil moe- werken. Spr. acht dat een gevaarlijk argument en hij kan zich haast niet voorstellén dat dit zoo is. De regeering geeft bijv. ook wel subsidie voor een weg, en wanneer nu kan worden aangegeven dat jen geheel gewest geholpen is met verbetering zoo als spr. wil, dan kan spr. zich niet voorstellen dat •een regeerlngssteun zei v.vo-dwa verkregen. De heer Van liuek, directeur-generaal van den landbouw, zegt deze besprekingen met belangstelling te hebben aangehoord. Spr. heeft in vergaderingen met tuinbouwers geleerd, van hoe groote beteekenis kanaalplannen zijn. Het ontsluiten van een zoo be langrijk gebied als Westfriesland is van het aller grootste belang voor den landbouw. Niet alleen moet •ckening worden gehouden met de belangen van han del en industrie, maar ook van den landbouw. En 't is vandaag de taak geweest van Prof. Visser om te zijn opgekomen, voor de landbouwbelangen. Meermalen is bij de besprekingen Groningen genoemd, waar spr. vandaan komt. Het is waar dat daar door de kanalen een ontsluiting van den landbouw en de industrie heeft plaats gehad en spr. geeft den heer Vlieger toe, dat veel herrie daar ontstaat door te nauwe kanalon. Spr. wil er den heer Visser dan op wijzen, dat in Groningen ook zijn gemaakt eerst do kanalen, daarna is de industrie gekomen, die heeft zich geconcentreerd Juist waar de kanalen kwamen. Behalve kanalen heeft de industrie ook personeel D#z« zchptalui*, wftlke mo#t dientn ter varfcrijgiiif BET GEVAAR VAN SBN ELECTRISCHEN van een scheepvaartverbinding tussehen het langs STROOM. den Balgdijk van den Anna Paulownapoider aan te Twee staaltjes van. het gevaar van den electrischen löggon afwaterings- en scheepvaartkanaal en het stroom deelt de electrotechnisch adviseur bh de At~ Noordhollandsch kanaal, wordt gebouwd, op de langs beidsinspectie mede, welke z.i. verdienen onder de de buitenzijde van den Koegraszeedijk aanwezige, aandach? te worden gebracht, aan het rijk behoorende, schor- of kwéldergronden, die hiertoe door het domeinbeetuur ter beschikking Een, ft" weke,Q «eleaen bevonden zich op de hou- zijn gesteld. ten steillI?£ rond in aanbouw zijnd huis, twee Daar de schutsluis wordt gebouwd aan de zeezijde opperlieden. In hunne nabijheid liepen langs de van den Balgdijk en den Koegraszeedijk, moet de stelling drie blanke electrische leidingen met een bouwplaats door eén omringdam tegen eventueelen onderlinge spanning van 380 volt, welke dienden atórmvloed worden beschermd. Met het maken van. voor den stroomtoevoer van een electro-raotor van dozen dam werd' in Februari een begin gemaakt. een kalkmolen. Daar de draden door hot hooger wor- Vroeger is medegedeeld, dat het beheer en onder- den der stelling langzamerhand binnen handbereik houd van de bestaande rijkszee- en havenwerken op waren gekomen, waarschuwde hun patroon de werk- ^10nrSe" Tet i£Lga?« 1_JAn"a,ri,A liedon om niet aan die draden te komen. Kén der zeewerken overft<M^g a den 54 er llcier" opporlieden zei echter lachend, dat dit heusch geen Het onderhoud van deze werken gedurende 1922 kwaad koa' hiJ .had hat Ü?11(*5a °°k zlen opgedragen resp. voor f6970 (perceel I: zeewerken) doen. Tegelijkertijd pakte hij één der draden vast, en voor f6940 (perceel II: havenwerken). hetgeen in verband met zijn goed geïsoleerds stand- In den loop van het jaar bleek dat, wegens den plaats op de krukdroge houten stelling geen gevaar over het algemeen gunstigen toestand der werken, opleverde. Daar hij het gevaar van den electrischen met een geringer bedrag voor beide perceelen zou stroom echter ontkende, was hij zoo dom om tege- kunnen worden volstaan, waartegenover de wen- lijk nog een tweeden draad met de andere hand aan schelijkheid werd' gevoeld om eenige niet in het be te paken stek opgenomen, en aanvankelijk voor het volgen- H1J kon toen natuurlljk niet meer loslaten, naar fn werkzaamheden no« bleef bewusteloos aan de draden hangen. Zijn pa- In verband hiermede werden de bovengenoemde ^.n..had tegenwoordigheid van geest om twee aanneemsommen bij staat van afrekening vermin- werklieden toe te roepen dat zij, op een Jadder staan- derd resp. met f2091.61 en f 1741.70, en vermeerderd de- dfiI> getroffene bij het vrijkomen moesten opvan- resp. met f299.50 en f659.25, zoodat de totale kosten fon toen den electrischen stroom afschake- van het onderhoud over 1922 hebben bedragen voor 'en Na afschakelen van den stroom viel dan ook de zeewerken f5249.89 en voor de havenwerken d® getroffene en werd opgevangen. Gelukkig kon hij f5857.55. Voorts werden rechtstreeks ten behoeve van na korten tijd kunstmatige ademhaling op hem te het onderhoud nog kleine uitgaven gedaan tot een hebben toegepast, in het leven teruggeroepen wor- gezamenlijk bedrag van rond f370. den. Hij had aan beide handen vrij ernstige brand- Bij den storm van 6—7 November 1921 en geduren- wónden bekomen, do de stormperiode van 21 December 1921 tot 4 Ja- Niettegenstaande de jaarlljksche ernstige verma- niiari 1922 werd eenige schade aan do zeswerken toe" ningen, die vanwege den Eiectro-technischen Dienst gebracht; de herstelling hiervan, waarvan de kosten van de Arbeidsinspectie uitgaan tegen het gevaar op f 2ÖÏ0 waren geraamd, geschiedde, nadat eene on- van den electrischen stroom en de groote versprei- dorhandsche inschrijving onbevredigende uitkomsten ding die aan deze vermaning gegeven wordt, schijnt had opgeleverd, in eigen beheer, en hoewel tijdens het werkelijk voortdurend noodig te zijn te waar de uitvoering eenigó uitbreiding van den omvang der schuwen, dat personen voor 't uithalen van een grap werkzaamheden wenschelijk bleek, kon ten slotte of uit nieuwsgierigheid naar de gevolgen door min met een totaal bedrag van f2470.50 worden volstaan. 0f meer listige streken elkaar trachten over te halen Het onderhoud der Rijkszee- en havenwerken over om een electrischen draad of ander onder, spanning ?2J£!'en en ?er Jaar Beraamd resp. op staand deel aan te raken. Ook bij het hierboven ge- f64o0 voor perceel I en' op f6415 vooi perceel - II, noemde geval had de andere opperman door het aan- werd op 13 December 1922 aanbesteedden aangeno- raken van ^én der draden, terwijl hij een droge men voor f 5400 per jaar voor elk der beide percee- standplaats had, bij den getroffene de meening ge- Na de voltooiing van de nieuwe buitenhaven te Den ^'da' 8'™m van zulk ®en® la*® s<?aiMlin« 8®®n Gever op Wielingen werden meermalen klachten ver "H1" nomen over vermeerdering van de deining in de door f,p^tn die haven omsloten oude- of binnenhaven, welke Beeft van groote onvoorzichtigheid of een nog maar deining bij noordoostelijken wind zeer hinderlijk 151TfeJlin^ 4 f een e.1®ctnsche bleek te zijn voor de in de haven liggende visschers- stroom \an 220 volt spanning niet gevaarlijk, is, ge- vaartuigen, en zelfs tot beschadiging dier vaartuigen beerde eenige dagen geleden en gedroeg zich als dreigde te lèiden. V0K« r, Bij onderzoek kwam aan het licht dat het verschijn- '-en arbeider m eene kleine gemeente met een sol vermoedelijk was toe te schrijven aan het in ver- bovengrondsch electrisch net, was bezig met het rei- band met den aanleg der nieuwe haven gedeeltelijk uisen van een dakgoot. Staande op een ladder, wegbaggeren van een vóór den mond der oude haven kwam hij bij het uitwringen van een dweil deze liggende zandbank, die vroeger als natuurlijke golf- laatste in aanraking met een in de nabijheid liggen- breker dienst deed. Nu die bank tot ongeveer 3.00 M. de blanke electrische leiding. Daar de natte dweil N.AiP. was opgeruimd, kon de deining in zee zich een zeer goede geleider vormde, kreeg hij een schok bij noordoostelijken wind, vrijwel ongehinderd in de en viel van de ladder. Hierbij had hij het ongeluk binnenhaven voortplanten, ondanks de aanwezigheid om twee ruggewervels te breken, daarbuiten van de hooge havendammen der nieuwe De electrotechnisch adviseur voornoemd geeft haven. Wanneer op de Robbeplaat, oostwaarts van daarom den raad nimmer te werken in de nabijheid1 de nieuwe haven, de uitwaterings- en schutsluizen van onder spanning staande leidingen en deze nooit van het IJsselmeor zullen zijn gebouwd zal de mond aan te raken. TOENEMING VAN AKKERGROND IN DRENTE. der nieuwe haven ook bij noordoostenwiid geheel ge dokt zijn door den alsdan ter. begrenzing van de Drente heeft van oudsher den naam van te zijn 8eo?kdi Schaper Koggo heeft groot belanp bij derenn™dl* )»ls' daarop witst «pr. In verband met de opzet, omdae door het kanaal Schapen-Kol hora de werkloosheid tn den tuinbouw. De belangen moeten bemaling veel goedkooper zal worden. Aan den Ha-|Jn evenwicht blijven, er zijn noodig groote, flinke lerweg, op *t Wad (Nespolder) en aan de Kreil (Kaag- j aanvoerkanalen moeten eon „land van hei en struiken zoolang deze dam nog niet kan worden aangelegd, ligt do 180 M. wijde mond der nieuwe haven open en zij, die dit ge west n:et anders kennen dan gezien van uit een I S w nS n Vnm spoorwftaen op den hoofdspoorweg Groningen—As- voor de uit het noordoosten komende deining in zee, '/,,-rtiiA .«rw™ Nu .in verband met het uitstellen van een beslis- V,tT ve». w I,1 VI,,. ue I era wmeviun,«lnp ten aanrien van de afsluittnp der Zuiderzee tus fjia.^i„^rt hf, .rt h k J. i 5 h? poldor) zal water kunnen werden ultpeslagen, 2400 jin orde zijn. schon Wlorlnpen on Friesland, vooreerst nop nlst tot d %d® "v,". II.A. van de 3200 H.A. zal onmiddellijk op het kanaal Spr. hoopt dat de besprekingen door de heeren den bouw der sluizen beoosten Wierinpen zal worden EfonTflnning'ia het uitslaan zoodat de bemaltnp niet meer die capaci- Isser., ttlnpers en Vlieper tot gevolg moge hebben overgegaan, moest dus getracht worden het ten aan- dnê en foneem spoorbaan, troosteloos, telt behoeft van tegenwoordig. dat we krljgen een ontsluiting van Westfriesland tlen van de deining ln de oude haven ondervonden d°r en eenzaam Sur brengt verder nog ter Bprake de gelijklegging wat spr. goede hoop geeft is, dat deze vergadering bezwaar op andere wijze te vorhelpen Vernauwing Me<>r naar het Oosten echter, niet alleen in de Jon- m Schager en Niedoroer Kogge en spr. meent, dat wtrdt gehouden inde Harmonie". (Applaus.) van den mond der niuwe buitenhaven kon daartoe eenkolonies, maar ook op de oude bosch- en - —i Voorzitter zegt, dat het bestuur de kwestie der ka- niet in aanmerking komen, aangezien hierdoor de in- heidegronden van Gieten.. Gasselt.e. F.e*t.. nrmiwarv on de Schager Kogge van een gelijklegging niets zal willen weten. Ook de Bannen Schagen en Barsingerhorn hebben groot belang bij het kanaal SchagenKolhorn, Van uit de Wieringermeer zal over Kolhorn veel verkeer nalisatio nog oens onder de oogen zal zien eh in overleg zal treden met Prof. Visser en Ingenieur Rin gers, teneinde te trachten een oplossing te krijgen. Het b/estuur stelt voor dé behandeling der overige komen en te Barsingerhorn wordt nu al gejammerd punten aan te houden tot een volgende vergadering, over het dure onderhoud der wegen. Het kanaal nul De heer Prof. Visser wil ln verband met de nog zal voor een zeer groot gedelte het verkeer langs te behandelen punten nog wijzen op een belangrijke dien weg ontlasten. Ot>k wordt een veel betere ver- *oak die veel spoed yereischt, n.1. het ontwerp-regle- blnding met Wieringerwaard en Waard- en Groet- mont voor de belasting der wegen (zwaar autover- polder verkregen. lkeer)- sPr- wiJ»t er mot nadruk op dat wanneer het Spr. wil Prof. Visser verder nog wijzen op hetgeen ontwerp ongewijzigd in werking wordt gesteld, 't ge in de nota van de commissievergadering van 6 De- uruik van alle motortrekkers zal zijn afgeloopen, eember 1919 staat, nl.: omdat de trekkers niet alleen geveerd zullen moeten Het is een bekende fout van de Hollanders dat z!J zijn, maar de wagens die worden getrokken, geen de werken, die zij ontwerpen, te klein bekijken. Nau- meerdere breedte dan 2.10 meter zullen mogen heb- welljks is het werk. gereed en ln exploitatie of het bfn. Het economisch vooruitzicht de landbouwbedrij- blljkt te bekrompen te zijn aangelegd. En deze fout ven rendabeler te maken kan daardoor vaarwel wor- wordt telkens en telken» weer herhaald. De Hollan- den gozogd. Het is dus zaak dat van gemeentewege der ziet alleen hetgeen vlak voor hem ligt en waar- enz. bezwaren bij Ged. Staten worden Ingediend, mede hij voor het oogenblik bevredigd is. Wij weten Vanuit de vergadering wordt deze waarschuwing allen dat die fout steeds weer door ons wordt ge- nog aangevuld m*t te wijzen op het gevaar dat ais maakt #n mosten sr bij voorbaat tegsn op onso hoe- g*noemde regeling wordt ingevoerd, ook spoedig een da aijn, zekere breedte van dorschmachinea, hooiwagens enz. Is eenmaal het werk te klein gemaakt, dan is het zal worden voorgeschreven, bijna ondoenlijk het later grooter te maken. Het kost Nadat de hoer P. Stapel Cz. den voorzitter heeft schatten van geld en van tijd en van moeite, die be- dank gebracht voor hetgeen deze in het belang van spaard hadden kunnen blijven, wanneer de blik van Noorderkwartier heeft gedaan, volgt eluiting. den beginner wat ruimer en wat verder rekkend Dit^is het geval geweest met het Noordzeekanaal, Binnenlandsch Nieuws. met de sluizen te IJmuiden, met het Merwedekanaal vaart van die haven voor Rijnaken en andere groote tal van. andere plaatsen zijn vooral sinds 1890, dank vaartuigen, welke steen en andere materialen voor zi.1 kunstmest, nieuwe inzichten in de landbouw- de afsluitingswerken moeten aanvoeren bemoeilijkt wetenschap en zeer taaie volharding duizenden bij zou worden. Daarom is een ander middel aangewend duizenden hectaren oude bosch- en heidegronden nl. het in zuidelijke richting verplaatsen van den t >t bouwland herschapen, veel nieuwe kunstwegen mond dor oude haven, door het afsluiten van den zijn aangelegd, opdat meststoffen gemakkelijk aan- hostaanden havenmond, en het maken van een nieu-1 en landbouwvoortbrengselen afgevoerd kunnen wor- we opening in het havenhoofd (paalscherm) ten zul-1 den, waterschappen zijn bij tientallen gevormd, op- den daarvan, zóó dat de nieuwe mond hij alle win-1 dat door samenwerking bij den waterafvoer schade- den gedekt ligt tegen de door den mond der buiten-1 lijke. invloeden van dit element zoo goed' mogelijk haven binnentredende deining. kunnen worden uitgeschakeld. Dit werk werd onderhands aanbesteed on aangenc- i)ank den ijVer en -t practische inzicht van de men voor f8390, onder bepaling dat het baggerwerk Drentsche boerenbevolking zijn de tot niu toe behaal- afzonderlijk zou worden verrekend tegen een nader de resultaten inderdaad schitterend te noemen, zoo- ovoreen te komen eenheidsprijs, welke niet hooger alg bjijkt uit het feit dat tegenwoordig in Drente zou mogen zijn dan f 1.90 per kub. M. in profiel baggerde specie. ge- 10 van de rogge wordt geteeld, welke door het teerde specie. TWamHa,. ia>* «an™ Peheele land wordt voortgebracht, terwijl aan aard- Met het werk werd nog in December 1922 aange- aT)peien Drente in totaal 16 geeft van den gehee- len nationalen oogst. En dat, ondanks zijn van nature op vele plaatsen vangen. Het was op 22 Maart voltooid. Bij de in de tweede helft van Maart voorgekomen en met nagenoeg alle groote ondernemingen. DE ZUIDERZEEWERKEN. ~WÏj" töïïden, due nu willen wa^huwen I v«n de Zuiderzee is het volgende ontleend die niet anders beoogde dan aan de onmiddellijke behoeften te voldoen. Spr. had graag gewild dat Prof. Visser dat ter harte had genomen, dan zou deze vergadering on>- noodig zijn geweest. De heer P. Slot, burgemeester van Broek op Lan- gendijk wijst er prof. Visser op, dat bij de rentabili- teitsberekening gebruik is gemaakt van zeer soliede, secure cijfers. Juist de heer C Nobel heeft er steeds op gehamerd, dat vooral secure cijfers moesten wor den geleverd. Spr. constateert met genoegen dat ook Prof. Visser een verbetering van den Omval tot den Huigendijk wil. De heer D. de Boer Dz. wijBt er op, dat hij het rapport heeft onderteekend in zijn kwaliteit als voorzitter van ^Noorderkwartier. Spr. heeft ln deze zaak gezien een zaak van groote beteekenis voor het De levering en aanvoer van Belgische bloksteen en zware stortsteen kwam, voor zooveel betreft de hoe veelheid waarvoor aanvankelijk gec ntractcerd werd nagenoeg gereed; deze steen werd aangevoerd in de nieuwe werkhaven bij Den Oever, krachtige winden uil höörèortelhke richtïng en dë niet zeer vruchtbaren, bpdeml Dat Drente ook wat de daarmede Spaard g»and™stVrke deining Kïn zee, fXidde'da T^TfV'ï heCtare in 7-6rg&- bleek de wijziging van den havenmond geheel aan ^k!j® jjïï?,?™ a^e>,e? ,ea, "ltstakeI1d figuur het beoogde doel te beantwoorden. ,on f het feit dat daar voor het oogstjaar 1919 de rogge per H.A. een oogst gaf van Als gevolg van de afsluiting van het Amsteldiep J0 0 H-L- gemiddeld, terwijl t gemiddelde cijfer voor wordt verwacht dat do stormvloedstanden langs de .het geheele rijk 25.8 H.L. was. En in datzelfde jaar noordkust van Wieringen eene, zij het ook geringe, |paf elke hectare Drentsche aardappelgrond gemid- v rhooging zullen ondergaan, in verband waarmede aeld 295 H.L. aardappels, terwijl er in 't geheele de door het Rijk aldaar onderhouden zeeweringen lancl gemiddeld slechts 245 H.L. werden geoogst, moeten worden verhoogd. i Cijfers, die toonen dat de Drentsche bodem, mits Aangezien na de afsluiting van de Zuiderzee tus- goed behandeld, tot het geven van ruime opbreng- schen Wieringen en Friesland op een nieuwe, groo-sten in staat is; cijfers, die eveneens toonen dat onze tere, verhooging van do stormvloedstanden moet j'onge boeren, die hersens in hun hoofd en pakaan worden gerekend, in verband! waarmede^ dan de in hun lichaam hebben, onverschillig in welk deel bovengenoemde zeeweringen andermaal een> ver hooging zouden moeten ondergaan, is het, ter beper king van de kosten van uitvoering, aangewezen, bij platteland en gemeend dat zeer zeker diende te wor- deeling I kwamen geheel gereed. Mot het opruimen ■rfon rmcrniot wn* trnriflon mii wgytHon met de water- van de tijdelijke wdntervoorzicning op het binnen- tlen opgelet wat gedaan zou worden met do water boezems. Spr. wijst op het Oude Schermerkanaal, waarin tot nu 60-tons motoren varen, maar die aan stonds geweerd zullen moeten worden of dat de oeververdedigiing in orde moet worden gemaakt. Het rapport is het antwoord op een vraag door Ged. Staten gedaan. Als Ged. Staten er mee accoord gaan, zal de zaak verder bij Prov. Staten ter sprake ko men. Spr. vraagt zich ook af of, wanneer men zich bepaalde tot kleinere plannen, de vraag om rijks- steun goede gevolgen zou hebben en ook spr. wil den raad geven:Wil men dit (het rapport-Van Aalst) niet, neem dan toch het andere vooral niet. De heer Wendelaar, burgemeester van Alkmaar, wijst op de gToote belangstelling die het gemeente bestuur van Alkmaar heeft voor de landbouwzaken. .Ook de beraadslagingen in de Commissie-Van Aalst heeft spr. met genoegen gevolgd, niet alleen echter omdat het belang van Alkmaar daar nauw bij be trokken was, maar ook om de belangen van het gehesle gewest. 8pr. Is er van overtuigd, dat dis b«- van 'tland ze wonen, heusch nog niet naar Canada of Zuid^Afrika of welke streken meer voor emigratie avoern m na i *n aanmerking komen, behoeven te gaan om een grotendeels de than9 n0°dlK® verhooging der zeeweringen reeds vriJ onzekere kans te loopen er een goed bestaan te aan den aldaar in uitvoering zijnden beschermings- dadel,1ik te brengen op de k® 9 de vinden. Wie om in den landbouw een bestaan te dijk verwerkt. i volledige afsluiting der Zuiderzee zullen moeten ver- T,nden naar ,tbultenland trekti behalve Met de leveringen waarmede de overeenkomst blij- Ho ioren 1922—1B2S aangenomen be- kaP'taaI' ®en Mer groote dosis werkkracht, werklust kens het vorige bericht werd uitgebreid werd nog j n 1®t Jk°°,rJ'"J'"L1„„kend d?t deTe ver-:en d°°™®ht noodig, doch toegerust met diezelfde niet aangevangen; met den aanvoer van dezen steen 1 E"S' ÏP S, f Ji behoefte aan werkver- «'tenachannen kan hij. vooral thans, nu er tegen r±^af„h.l,^eLgir„edok°^ JÏÏ.A5..5!™™ schedfing oP WierinfenPgedurenda den winter, bij te "h™'" gedeelten zal worden uitgevoerd. n sticht ngskosten voor hulzen en schuren In den afgelooperi winter deed zich het geval voor z<=ér belangrijk lager zijn dan twee, drie Jaar gele dat de op Wieringen woonachtige arbeiders, die deel- o®"- 00k hier te landen met veel kans op goed suc- namen aan het lpssen der schepen welke zet- en ®®s een nlouw bedrijf beginnen, stortsteen voor de Zuiderzeewerken aanvoeren, we- LANDSVERDEDIGING, gens de onregelmatige aankomst der schepen telken, I Aan den heer Mr. H. P. Merchant, lid van de male tamelijk lange perioden van werkeloosheid Tweede Kamer. Is, op zijn verzoek, eervol ontslag doormaakten, hetgeen, behalve voor hen zelf., ook verleend als lid der Staatscommissie, voor de Lands- uoll UOI11BK v„„ ,er van voor het steenlossen bezwaar medebracht daar ten- verdediging, zulks onder dankbetuiging voor de in 2200 M. van het afwatering»- en scheepvaartkanaal £®;'olJ:e hi?!Iaï!n?ftondTèn^ einde sm ffls tewlf Z')n voormelde 'uncti® aan den land® bewezen dien- in verband met de afsluiting van het Amsteldiep \eid!Lra±ta.n,°To" fin' wTrd dfar^, ml een aan- sten; en benoemd t0» lld d®>- voornoemde Staatscom- word, zoodra het Amsteldiep en de haven te Van ltga"„°™JLknmln ^fdera ln de bovenbedoel missl° d® heer mr- p- J- 0ud. 'ld van d® Tweede Ewijcksluis vrij van ijs waren, een begin gemaakt, nemer overeen^komen, dat deze in de novenDedoei Knmer Met het maken van de grondwerken voor een ge- aan d^nMrdkust van Wieringen gele- DE BELASTING TE ALKMAAR. v.6„ JlS-Sfn 11Jde'llke verbindingskanaal bij de vIU een daatSoor Uit Alkmaar. - Nu over 1922-1923 voor het eerst Kloymln fe VÜèllSdewlrd begonnen™6" do°'- den dienst der Ztrid«™>®werken opgemaakt d® belasting volgens de rijksinkomstenbelasting ts Het baggerwerk in de* buftratavengeul van de plnn en .egen_he._bedra^_van_d^ zijn'6e ^^1®"^®°^®®^ hooTer dan ge- Van Ewijcksluis, waarmede nog in December 1922 te noemen lossteiger buiten de Van Ewijcksluis. Met den aanlog van een beschermingsdijk om het terrein bestemd voor den bouw van sluizen beoosten Wieringen, werd voor zooveel de weersgesteldheid zulks toeliet voortgegaan. De noordwestelijke en noordoostelijke dijk van af- an de tijdelijke wintervoorziening op het binnen- beloop dezer dijken werd aangevangen. Met den aanleg van een gedeelte ter lengte werd aangevangen, werd krachtig voortgezet en op 6 Maart voltooid opgeleverd. Onderhands aanbesteed werd het maken van een lossteiger in de haven te van Ewijcksluis. Het werk werd aangenomen voor f 8500. Met het maken van een schutsluis met bilkomende werken' aan de buitenzijde van den Balgdijk, bij De dienst, zonder aannemerswinst, opgemaakte begroo- raamd is. dat de belasting met 20 procent verlaag» 1 ting, ad f22.700. kan worden. B. en W. zullen daartoe in een op 2 Dit werk is thans in uitvoering. De lengte van het Mol te houden raadsvergadering een voorste' doen. 1..mn fln.nn H nb hoHra O rr* VKil YT op te hoogen gedeelte van dezen dijk bedraagt 350 M. Bij het einde van Maart was een lengte van ruim 100 M. op de hoogte gebracht. CALLANTSOOG. Bij de gehouden verkiezing van een Dijkgraaf voor Kooi, onder de gemeente Helder, werd een aanvang den polder Callantsoog, is herbenoemd de heer H, gemaakt. Kruisveld. HOOGWOUD. Dinsdag verbrandde alhier een burgerwoonhuis van den heer H. Molenaar aan de Laneeoeis Door den hevieen wind was het perceel in korten tijd aan den grond. Belendende perceelen hadden geen gevaar. Ver zekering dekt de schade. Oorzaak onbekend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1923 | | pagina 6