prcrvineit». W«t d« liafpadan batroft, dut d»
worden getrokken, is iote wat mijn grootvader me
heeft verleid. Thans evenwel vindt men op de tjal
ken geen treklijn, de sociale verbeteringen hebben
ook gemaakt dat er geen knecht meer aan boord is
om aan de treklijn te loopen en ook de schipper wil
het niet meer, die wil niet meer de tijd, dat men
over den afstand Amsterdam—Friesland langer doet
dan over Java—Amsterdam.
In hoofdzaak is het bezwaar van Prof. Visser, dat
de plannen te ruime afmetingen hebben, maar spr.
hoeft juist den heer Ringers verweten, dat hij de af
metingen te krenterig heeft gemaakt
Sor. geeft de vergadering de raad de kanalen goed
te maken, opdat ze kunnen worden gebruikt in de
besparing van vrachten ligt de rentabilteit Ruime
kanalen niot alleeD voor uw eigen plezier, maar ook
voor de schippers, want men moet niot meenen, dat
het in het belang der schippers is kleine kanalen te
maken. Juist in Groningen is onder de schippers de
meeste armoede. Spr. wekt op, om de 15 millioen te
besteden aan de ontworpen plannen, maar, zegt spr.,
verknoei ze niet aan andere plannen, niet aan sloot
jes. Applaus.
Door den heer J. Helder, Schagen wordt verdedigd
dat gedeelte van het Kanalisatierapport, dat betrek
king heeft op de ontworpen kanalen Schagen—Stol
pen en Schagen—Kolhorn,
Spr. zegt, niet op zich te kunnen laten zitten wat
prof. Visser over deze kanalon heeft gezegd, omdat
juist spr. zoowel in de commissie-Van Aalst als in
de Provinciale Commissie die plannen hooft verde
digd. als t.o zijn do gowonschte verbetering voor
Schagen.
Spr. memoreert hoe voor korten tijd de toestand
voor Schagen was, dat schepen niet grooter dan 20
ton in Schagen konden komen, hoe door de sluisvr-
betering aan de Zoswielen ook het Schagersluisje is
vergroot, met het directe gevolg, dat 2 beurtveeren
zich een schip van 32 ton hebben aangeschaft. Met
een vlet kan men naar Valkkoog en met een vlet
ook naar Kolhorn. De wenschen van Schagen zijn
altijd uitgegaan naai- een verbinding met het achter
land, niet naar een bepaald# richting als Prof. Vis
ser wil naar het Zuiden, maar Schagen heeft ook
een oplossing gezocht in noordelijke richting. Scha
gen ligt maar 5 K.M. van het Noordhollandsch Ka
naal af, en het heeft Schagen altijd gespeten, dat
het daarmee geen verbinding door goed vaarwater
heeft. Alle plannen hebben die verbinding altijd ge
wild. want door die verbinding kan voor het groot
ste gedeelte van het achterland een directe scheep
vaart worden verkregen. Daardoor toch komt Scha
gen in verbinding met de Zljpe, met hot belangrijke
Koegras, waar Schagen druk zaken mee doet, en ook
met den Helder, waarmee hoe langer hoe meer za
ken worden gedaan, zoomede met Wloringerwaard
en Anna Paulowna.. Ook wil Schagen een verbin
ding met de Wieringermeer.
Wat het kanaal Schagen—Kolhorn betreft, om de
bestaande sloot te Barsingerhorn daartoe te bezagen
is niet mogelijk en de kortste vrbinding zal dan ook
wezen, zooals het kanalenplan aangeeft. Het is al
leen maar een kwestie van geld, maar spr. wijst op
de belangrijke waardevermeerdering die ontstaat,
wanneer in de nabijheid der landerijen goede ver
keerswegen liggen.
De Wieringermeer zal zijn aangewezen op de
marktplaatsen Hoorn, Alkmaar en Schagen en wie
nu het boste kanaal heeft, zal de meeste klanten krij
gen. Het js dus ook in het voordeel van Schagen,
vaarwater te krijgen van 1012 meter breedte.. Spr.
wijst er op, da/t voor de gelden dezer kanaalplannen
Rijksbijdrage zal worden gevraagd en die aanvrage
zal moeten worden gegrond met argumenten.. Welnu
door hot maken van de kanalen kan gewezen wor
den op de moerdere grondwaarde van het Wierin-
langen het zzueeet wwUm gediend net de plannen
in het rapport genoemd. Het heeft spr. echte* ver
baasd dat de finantieéle bezwaren naar voren wor
den gebracht uit een hoek, waaruit spr. ze niet had
verwacht. Spr. zou ze/eerder uit andere streken van
ons land, uit Groningen en Friesland hebben ver
wacht Door de regeering worden bij voorkeur plan
nen gesteund die inter-provinciaal zijn en door den
heer Vlieger is nu aangetoond dat ook onze plannen
eenigszins interprovinciaal zijn. Spr. vraagt zich nu
af. ligt het wel op den weg der vergadering zich be
angstigd te maken over de milliöenen, terwijl nog
niet eens bekend is welk deel van die milliöenen deze
streek zal hebben te betalen? Spr. maakt zich sterk
dat het wel mee zal vallen en wekt de vergadering
op juist de groote lijn van de plannen voor oogen te
houden.
In zijn repliek zegt Prof. Visser, dat het er maar
van afhangt op welk standpunt men zich plaatst.
Spr. meent dat in de toekomst weinig industrie zal
komen in Westfriealan-d en dat bovendien de kana
len wel komen wanneer de industrie er is en niet
andersom. Ook voorziet spr, niet dat drukke ver
keer. Als spr. overtuigd was dat er een millioen ton
verkeer in de toekomst zou ontstaan, dan zou ook
hij voor grootere kanalen zijn, maar spr. blijft niet
anders dan plaatselijk verkeer zien, behoudens dan
het groentevervoer. De brug bij' Boterhuizen is niet
zoo duur, omdat rij te smal of te laag is. Als de brug
in goeden staat was, was het euvel verholpen.
Naar aanleiding van een interruptie door den heer
Hoogland, Langendijk, zegt spr., dat men bij de brug
dan langzamer moot varen.
De heer Hoogland: Maar dat willen we juist niet,
we willen vooruit.
Prof. Visser wijst verder nog op enkele punten, die
hij op de kaarten aanwijst, waarbij hij zijn eerder in
genomen standpunt blijft handhaven
Dat de Kost verlorenvaart te smal is, voor 2 mil
lioen ton verkeer ja, maar niet voor 100 ton. Het
hangt er ook hier maar van af wat men van het
verkeer venvacht. De kwestie dat Schagen een uit
weg zoekt' naar het Noorden, spr. gelooft niet dat
het daarmee gebaat is.
De hoofdzaak van het verschil is dat de commis
sie met de g-roote kanalen de verbinding met de
groote steden zoekt, maar niet bij de dorpen komt..
Er is meermalen gezegdi dat dit grootsche plan'
noodig is omdat anders de regeering niet wil moe-
werken. Spr. acht dat een gevaarlijk argument en
hij kan zich haast niet voorstellén dat dit zoo is.
De regeering geeft bijv. ook wel subsidie voor een
weg, en wanneer nu kan worden aangegeven dat
jen geheel gewest geholpen is met verbetering zoo
als spr. wil, dan kan spr. zich niet voorstellen dat
•een regeerlngssteun zei v.vo-dwa verkregen.
De heer Van liuek, directeur-generaal van den
landbouw, zegt deze besprekingen met belangstelling
te hebben aangehoord. Spr. heeft in vergaderingen
met tuinbouwers geleerd, van hoe groote beteekenis
kanaalplannen zijn. Het ontsluiten van een zoo be
langrijk gebied als Westfriesland is van het aller
grootste belang voor den landbouw. Niet alleen moet
•ckening worden gehouden met de belangen van han
del en industrie, maar ook van den landbouw. En 't is
vandaag de taak geweest van Prof. Visser om te zijn
opgekomen, voor de landbouwbelangen. Meermalen
is bij de besprekingen Groningen genoemd, waar
spr. vandaan komt. Het is waar dat daar door de
kanalen een ontsluiting van den landbouw en de
industrie heeft plaats gehad en spr. geeft den heer
Vlieger toe, dat veel herrie daar ontstaat door te
nauwe kanalon. Spr. wil er den heer Visser dan op
wijzen, dat in Groningen ook zijn gemaakt eerst do
kanalen, daarna is de industrie gekomen, die heeft
zich geconcentreerd Juist waar de kanalen kwamen.
Behalve kanalen heeft de industrie ook personeel
D#z« zchptalui*, wftlke mo#t dientn ter varfcrijgiiif BET GEVAAR VAN SBN ELECTRISCHEN
van een scheepvaartverbinding tussehen het langs STROOM.
den Balgdijk van den Anna Paulownapoider aan te Twee staaltjes van. het gevaar van den electrischen
löggon afwaterings- en scheepvaartkanaal en het stroom deelt de electrotechnisch adviseur bh de At~
Noordhollandsch kanaal, wordt gebouwd, op de langs beidsinspectie mede, welke z.i. verdienen onder de
de buitenzijde van den Koegraszeedijk aanwezige, aandach? te worden gebracht,
aan het rijk behoorende, schor- of kwéldergronden,
die hiertoe door het domeinbeetuur ter beschikking Een, ft" weke,Q «eleaen bevonden zich op de hou-
zijn gesteld. ten steillI?£ rond in aanbouw zijnd huis, twee
Daar de schutsluis wordt gebouwd aan de zeezijde opperlieden. In hunne nabijheid liepen langs de
van den Balgdijk en den Koegraszeedijk, moet de stelling drie blanke electrische leidingen met een
bouwplaats door eén omringdam tegen eventueelen onderlinge spanning van 380 volt, welke dienden
atórmvloed worden beschermd. Met het maken van. voor den stroomtoevoer van een electro-raotor van
dozen dam werd' in Februari een begin gemaakt. een kalkmolen. Daar de draden door hot hooger wor-
Vroeger is medegedeeld, dat het beheer en onder- den der stelling langzamerhand binnen handbereik
houd van de bestaande rijkszee- en havenwerken op waren gekomen, waarschuwde hun patroon de werk-
^10nrSe" Tet i£Lga?« 1_JAn"a,ri,A liedon om niet aan die draden te komen. Kén der
zeewerken overft<M^g a den 54 er llcier" opporlieden zei echter lachend, dat dit heusch geen
Het onderhoud van deze werken gedurende 1922 kwaad koa' hiJ .had hat Ü?11(*5a °°k zlen
opgedragen resp. voor f6970 (perceel I: zeewerken) doen. Tegelijkertijd pakte hij één der draden vast,
en voor f6940 (perceel II: havenwerken). hetgeen in verband met zijn goed geïsoleerds stand-
In den loop van het jaar bleek dat, wegens den plaats op de krukdroge houten stelling geen gevaar
over het algemeen gunstigen toestand der werken, opleverde. Daar hij het gevaar van den electrischen
met een geringer bedrag voor beide perceelen zou stroom echter ontkende, was hij zoo dom om tege-
kunnen worden volstaan, waartegenover de wen- lijk nog een tweeden draad met de andere hand aan
schelijkheid werd' gevoeld om eenige niet in het be te paken
stek opgenomen, en aanvankelijk voor het volgen- H1J kon toen natuurlljk niet meer loslaten, naar
fn werkzaamheden no« bleef bewusteloos aan de draden hangen. Zijn pa-
In verband hiermede werden de bovengenoemde ^.n..had tegenwoordigheid van geest om twee
aanneemsommen bij staat van afrekening vermin- werklieden toe te roepen dat zij, op een Jadder staan-
derd resp. met f2091.61 en f 1741.70, en vermeerderd de- dfiI> getroffene bij het vrijkomen moesten opvan-
resp. met f299.50 en f659.25, zoodat de totale kosten fon toen den electrischen stroom afschake-
van het onderhoud over 1922 hebben bedragen voor 'en Na afschakelen van den stroom viel dan ook
de zeewerken f5249.89 en voor de havenwerken d® getroffene en werd opgevangen. Gelukkig kon hij
f5857.55. Voorts werden rechtstreeks ten behoeve van na korten tijd kunstmatige ademhaling op hem te
het onderhoud nog kleine uitgaven gedaan tot een hebben toegepast, in het leven teruggeroepen wor-
gezamenlijk bedrag van rond f370. den. Hij had aan beide handen vrij ernstige brand-
Bij den storm van 6—7 November 1921 en geduren- wónden bekomen,
do de stormperiode van 21 December 1921 tot 4 Ja- Niettegenstaande de jaarlljksche ernstige verma-
niiari 1922 werd eenige schade aan do zeswerken toe" ningen, die vanwege den Eiectro-technischen Dienst
gebracht; de herstelling hiervan, waarvan de kosten van de Arbeidsinspectie uitgaan tegen het gevaar
op f 2ÖÏ0 waren geraamd, geschiedde, nadat eene on- van den electrischen stroom en de groote versprei-
dorhandsche inschrijving onbevredigende uitkomsten ding die aan deze vermaning gegeven wordt, schijnt
had opgeleverd, in eigen beheer, en hoewel tijdens het werkelijk voortdurend noodig te zijn te waar
de uitvoering eenigó uitbreiding van den omvang der schuwen, dat personen voor 't uithalen van een grap
werkzaamheden wenschelijk bleek, kon ten slotte of uit nieuwsgierigheid naar de gevolgen door min
met een totaal bedrag van f2470.50 worden volstaan. 0f meer listige streken elkaar trachten over te halen
Het onderhoud der Rijkszee- en havenwerken over om een electrischen draad of ander onder, spanning
?2J£!'en en ?er Jaar Beraamd resp. op staand deel aan te raken. Ook bij het hierboven ge-
f64o0 voor perceel I en' op f6415 vooi perceel - II, noemde geval had de andere opperman door het aan-
werd op 13 December 1922 aanbesteedden aangeno- raken van ^én der draden, terwijl hij een droge
men voor f 5400 per jaar voor elk der beide percee- standplaats had, bij den getroffene de meening ge-
Na de voltooiing van de nieuwe buitenhaven te Den ^'da' 8'™m van zulk ®en® la*® s<?aiMlin« 8®®n
Gever op Wielingen werden meermalen klachten ver "H1"
nomen over vermeerdering van de deining in de door f,p^tn
die haven omsloten oude- of binnenhaven, welke Beeft van groote onvoorzichtigheid of een nog maar
deining bij noordoostelijken wind zeer hinderlijk 151TfeJlin^ 4 f een e.1®ctnsche
bleek te zijn voor de in de haven liggende visschers- stroom \an 220 volt spanning niet gevaarlijk, is, ge-
vaartuigen, en zelfs tot beschadiging dier vaartuigen beerde eenige dagen geleden en gedroeg zich als
dreigde te lèiden. V0K« r,
Bij onderzoek kwam aan het licht dat het verschijn- '-en arbeider m eene kleine gemeente met een
sol vermoedelijk was toe te schrijven aan het in ver- bovengrondsch electrisch net, was bezig met het rei-
band met den aanleg der nieuwe haven gedeeltelijk uisen van een dakgoot. Staande op een ladder,
wegbaggeren van een vóór den mond der oude haven kwam hij bij het uitwringen van een dweil deze
liggende zandbank, die vroeger als natuurlijke golf- laatste in aanraking met een in de nabijheid liggen-
breker dienst deed. Nu die bank tot ongeveer 3.00 M. de blanke electrische leiding. Daar de natte dweil
N.AiP. was opgeruimd, kon de deining in zee zich een zeer goede geleider vormde, kreeg hij een schok
bij noordoostelijken wind, vrijwel ongehinderd in de en viel van de ladder. Hierbij had hij het ongeluk
binnenhaven voortplanten, ondanks de aanwezigheid om twee ruggewervels te breken,
daarbuiten van de hooge havendammen der nieuwe De electrotechnisch adviseur voornoemd geeft
haven. Wanneer op de Robbeplaat, oostwaarts van daarom den raad nimmer te werken in de nabijheid1
de nieuwe haven, de uitwaterings- en schutsluizen van onder spanning staande leidingen en deze nooit
van het IJsselmeor zullen zijn gebouwd zal de mond aan te raken.
TOENEMING VAN AKKERGROND IN DRENTE.
der nieuwe haven ook bij noordoostenwiid geheel ge
dokt zijn door den alsdan ter. begrenzing van de
Drente heeft van oudsher den naam van te zijn
8eo?kdi Schaper Koggo heeft groot belanp bij derenn™dl* )»ls' daarop witst «pr. In verband met de
opzet, omdae door het kanaal Schapen-Kol hora de werkloosheid tn den tuinbouw. De belangen moeten
bemaling veel goedkooper zal worden. Aan den Ha-|Jn evenwicht blijven, er zijn noodig groote, flinke
lerweg, op *t Wad (Nespolder) en aan de Kreil (Kaag- j aanvoerkanalen moeten
eon „land van hei en struiken
zoolang deze dam nog niet kan worden aangelegd,
ligt do 180 M. wijde mond der nieuwe haven open
en zij, die dit ge
west n:et anders kennen dan gezien van uit een
I S w nS n Vnm spoorwftaen op den hoofdspoorweg Groningen—As-
voor de uit het noordoosten komende deining in zee, '/,,-rtiiA .«rw™
Nu .in verband met het uitstellen van een beslis- V,tT ve». w
I,1 VI,,. ue I era wmeviun,«lnp ten aanrien van de afsluittnp der Zuiderzee tus fjia.^i„^rt hf, .rt h k J. i 5 h?
poldor) zal water kunnen werden ultpeslagen, 2400 jin orde zijn. schon Wlorlnpen on Friesland, vooreerst nop nlst tot d %d® "v,".
II.A. van de 3200 H.A. zal onmiddellijk op het kanaal Spr. hoopt dat de besprekingen door de heeren den bouw der sluizen beoosten Wierinpen zal worden EfonTflnning'ia het
uitslaan zoodat de bemaltnp niet meer die capaci- Isser., ttlnpers en Vlieper tot gevolg moge hebben overgegaan, moest dus getracht worden het ten aan- dnê en foneem spoorbaan, troosteloos,
telt behoeft van tegenwoordig. dat we krljgen een ontsluiting van Westfriesland tlen van de deining ln de oude haven ondervonden d°r en eenzaam
Sur brengt verder nog ter Bprake de gelijklegging wat spr. goede hoop geeft is, dat deze vergadering bezwaar op andere wijze te vorhelpen Vernauwing Me<>r naar het Oosten echter, niet alleen in de Jon-
m Schager en Niedoroer Kogge en spr. meent, dat wtrdt gehouden inde Harmonie". (Applaus.) van den mond der niuwe buitenhaven kon daartoe eenkolonies, maar ook op de oude bosch- en
- —i Voorzitter zegt, dat het bestuur de kwestie der ka- niet in aanmerking komen, aangezien hierdoor de in- heidegronden van Gieten.. Gasselt.e. F.e*t.. nrmiwarv on
de Schager Kogge van een gelijklegging niets zal
willen weten.
Ook de Bannen Schagen en Barsingerhorn hebben
groot belang bij het kanaal SchagenKolhorn, Van
uit de Wieringermeer zal over Kolhorn veel verkeer
nalisatio nog oens onder de oogen zal zien eh in
overleg zal treden met Prof. Visser en Ingenieur Rin
gers, teneinde te trachten een oplossing te krijgen.
Het b/estuur stelt voor dé behandeling der overige
komen en te Barsingerhorn wordt nu al gejammerd punten aan te houden tot een volgende vergadering,
over het dure onderhoud der wegen. Het kanaal nul De heer Prof. Visser wil ln verband met de nog
zal voor een zeer groot gedelte het verkeer langs te behandelen punten nog wijzen op een belangrijke
dien weg ontlasten. Ot>k wordt een veel betere ver- *oak die veel spoed yereischt, n.1. het ontwerp-regle-
blnding met Wieringerwaard en Waard- en Groet- mont voor de belasting der wegen (zwaar autover-
polder verkregen. lkeer)- sPr- wiJ»t er mot nadruk op dat wanneer het
Spr. wil Prof. Visser verder nog wijzen op hetgeen ontwerp ongewijzigd in werking wordt gesteld, 't ge
in de nota van de commissievergadering van 6 De- uruik van alle motortrekkers zal zijn afgeloopen,
eember 1919 staat, nl.: omdat de trekkers niet alleen geveerd zullen moeten
Het is een bekende fout van de Hollanders dat z!J zijn, maar de wagens die worden getrokken, geen
de werken, die zij ontwerpen, te klein bekijken. Nau- meerdere breedte dan 2.10 meter zullen mogen heb-
welljks is het werk. gereed en ln exploitatie of het bfn. Het economisch vooruitzicht de landbouwbedrij-
blljkt te bekrompen te zijn aangelegd. En deze fout ven rendabeler te maken kan daardoor vaarwel wor-
wordt telkens en telken» weer herhaald. De Hollan- den gozogd. Het is dus zaak dat van gemeentewege
der ziet alleen hetgeen vlak voor hem ligt en waar- enz. bezwaren bij Ged. Staten worden Ingediend,
mede hij voor het oogenblik bevredigd is. Wij weten Vanuit de vergadering wordt deze waarschuwing
allen dat die fout steeds weer door ons wordt ge- nog aangevuld m*t te wijzen op het gevaar dat ais
maakt #n mosten sr bij voorbaat tegsn op onso hoe- g*noemde regeling wordt ingevoerd, ook spoedig een
da aijn, zekere breedte van dorschmachinea, hooiwagens enz.
Is eenmaal het werk te klein gemaakt, dan is het zal worden voorgeschreven,
bijna ondoenlijk het later grooter te maken. Het kost Nadat de hoer P. Stapel Cz. den voorzitter heeft
schatten van geld en van tijd en van moeite, die be- dank gebracht voor hetgeen deze in het belang van
spaard hadden kunnen blijven, wanneer de blik van Noorderkwartier heeft gedaan, volgt eluiting.
den beginner wat ruimer en wat verder rekkend
Dit^is het geval geweest met het Noordzeekanaal, Binnenlandsch Nieuws.
met de sluizen te IJmuiden, met het Merwedekanaal
vaart van die haven voor Rijnaken en andere groote tal van. andere plaatsen zijn vooral sinds 1890, dank
vaartuigen, welke steen en andere materialen voor zi.1 kunstmest, nieuwe inzichten in de landbouw-
de afsluitingswerken moeten aanvoeren bemoeilijkt wetenschap en zeer taaie volharding duizenden bij
zou worden. Daarom is een ander middel aangewend duizenden hectaren oude bosch- en heidegronden
nl. het in zuidelijke richting verplaatsen van den t >t bouwland herschapen, veel nieuwe kunstwegen
mond dor oude haven, door het afsluiten van den zijn aangelegd, opdat meststoffen gemakkelijk aan-
hostaanden havenmond, en het maken van een nieu-1 en landbouwvoortbrengselen afgevoerd kunnen wor-
we opening in het havenhoofd (paalscherm) ten zul-1 den, waterschappen zijn bij tientallen gevormd, op-
den daarvan, zóó dat de nieuwe mond hij alle win-1 dat door samenwerking bij den waterafvoer schade-
den gedekt ligt tegen de door den mond der buiten-1 lijke. invloeden van dit element zoo goed' mogelijk
haven binnentredende deining. kunnen worden uitgeschakeld.
Dit werk werd onderhands aanbesteed on aangenc- i)ank den ijVer en -t practische inzicht van de
men voor f8390, onder bepaling dat het baggerwerk Drentsche boerenbevolking zijn de tot niu toe behaal-
afzonderlijk zou worden verrekend tegen een nader de resultaten inderdaad schitterend te noemen, zoo-
ovoreen te komen eenheidsprijs, welke niet hooger alg bjijkt uit het feit dat tegenwoordig in Drente
zou mogen zijn dan f 1.90 per kub. M. in profiel
baggerde specie.
ge-
10 van de rogge wordt geteeld, welke door het
teerde specie. TWamHa,. ia>* «an™ Peheele land wordt voortgebracht, terwijl aan aard-
Met het werk werd nog in December 1922 aange- aT)peien Drente in totaal 16 geeft van den gehee-
len nationalen oogst.
En dat, ondanks zijn van nature op vele plaatsen
vangen.
Het was op 22 Maart voltooid.
Bij de in de tweede helft van Maart voorgekomen
en met nagenoeg alle groote ondernemingen.
DE ZUIDERZEEWERKEN.
~WÏj" töïïden, due nu willen wa^huwen I
v«n de Zuiderzee is het volgende ontleend
die niet anders beoogde dan aan de onmiddellijke
behoeften te voldoen.
Spr. had graag gewild dat Prof. Visser dat ter
harte had genomen, dan zou deze vergadering on>-
noodig zijn geweest.
De heer P. Slot, burgemeester van Broek op Lan-
gendijk wijst er prof. Visser op, dat bij de rentabili-
teitsberekening gebruik is gemaakt van zeer soliede,
secure cijfers. Juist de heer C Nobel heeft er steeds
op gehamerd, dat vooral secure cijfers moesten wor
den geleverd. Spr. constateert met genoegen dat ook
Prof. Visser een verbetering van den Omval tot den
Huigendijk wil.
De heer D. de Boer Dz. wijBt er op, dat hij het
rapport heeft onderteekend in zijn kwaliteit als
voorzitter van ^Noorderkwartier. Spr. heeft ln deze
zaak gezien een zaak van groote beteekenis voor het
De levering en aanvoer van Belgische bloksteen en
zware stortsteen kwam, voor zooveel betreft de hoe
veelheid waarvoor aanvankelijk gec ntractcerd werd
nagenoeg gereed; deze steen werd aangevoerd in de
nieuwe werkhaven bij Den Oever,
krachtige winden uil höörèortelhke richtïng en dë niet zeer vruchtbaren, bpdeml Dat Drente ook wat de
daarmede Spaard g»and™stVrke deining Kïn zee, fXidde'da T^TfV'ï heCtare in 7-6rg&-
bleek de wijziging van den havenmond geheel aan ^k!j® jjïï?,?™ a^e>,e? ,ea, "ltstakeI1d figuur
het beoogde doel te beantwoorden. ,on f het feit dat daar voor het
oogstjaar 1919 de rogge per H.A. een oogst gaf van
Als gevolg van de afsluiting van het Amsteldiep J0 0 H-L- gemiddeld, terwijl t gemiddelde cijfer voor
wordt verwacht dat do stormvloedstanden langs de .het geheele rijk 25.8 H.L. was. En in datzelfde jaar
noordkust van Wieringen eene, zij het ook geringe, |paf elke hectare Drentsche aardappelgrond gemid-
v rhooging zullen ondergaan, in verband waarmede aeld 295 H.L. aardappels, terwijl er in 't geheele
de door het Rijk aldaar onderhouden zeeweringen lancl gemiddeld slechts 245 H.L. werden geoogst,
moeten worden verhoogd. i Cijfers, die toonen dat de Drentsche bodem, mits
Aangezien na de afsluiting van de Zuiderzee tus- goed behandeld, tot het geven van ruime opbreng-
schen Wieringen en Friesland op een nieuwe, groo-sten in staat is; cijfers, die eveneens toonen dat onze
tere, verhooging van do stormvloedstanden moet j'onge boeren, die hersens in hun hoofd en pakaan
worden gerekend, in verband! waarmede^ dan de in hun lichaam hebben, onverschillig in welk deel
bovengenoemde zeeweringen andermaal een> ver
hooging zouden moeten ondergaan, is het, ter beper
king van de kosten van uitvoering, aangewezen, bij
platteland en gemeend dat zeer zeker diende te wor- deeling I kwamen geheel gereed. Mot het opruimen
■rfon rmcrniot wn* trnriflon mii wgytHon met de water- van de tijdelijke wdntervoorzicning op het binnen-
tlen opgelet wat gedaan zou worden met do water
boezems. Spr. wijst op het Oude Schermerkanaal,
waarin tot nu 60-tons motoren varen, maar die aan
stonds geweerd zullen moeten worden of dat de
oeververdedigiing in orde moet worden gemaakt.
Het rapport is het antwoord op een vraag door Ged.
Staten gedaan. Als Ged. Staten er mee accoord gaan,
zal de zaak verder bij Prov. Staten ter sprake ko
men. Spr. vraagt zich ook af of, wanneer men zich
bepaalde tot kleinere plannen, de vraag om rijks-
steun goede gevolgen zou hebben en ook spr. wil den
raad geven:Wil men dit (het rapport-Van Aalst) niet,
neem dan toch het andere vooral niet.
De heer Wendelaar, burgemeester van Alkmaar,
wijst op de gToote belangstelling die het gemeente
bestuur van Alkmaar heeft voor de landbouwzaken.
.Ook de beraadslagingen in de Commissie-Van Aalst
heeft spr. met genoegen gevolgd, niet alleen echter
omdat het belang van Alkmaar daar nauw bij be
trokken was, maar ook om de belangen van het
gehesle gewest. 8pr. Is er van overtuigd, dat dis b«-
van 'tland ze wonen, heusch nog niet naar Canada
of Zuid^Afrika of welke streken meer voor emigratie
avoern m na i *n aanmerking komen, behoeven te gaan om een
grotendeels de than9 n0°dlK® verhooging der zeeweringen reeds vriJ onzekere kans te loopen er een goed bestaan te
aan den aldaar in uitvoering zijnden beschermings- dadel,1ik te brengen op de k® 9 de vinden. Wie om in den landbouw een bestaan te
dijk verwerkt. i volledige afsluiting der Zuiderzee zullen moeten ver- T,nden naar ,tbultenland trekti behalve
Met de leveringen waarmede de overeenkomst blij- Ho ioren 1922—1B2S aangenomen be- kaP'taaI' ®en Mer groote dosis werkkracht, werklust
kens het vorige bericht werd uitgebreid werd nog j n 1®t Jk°°,rJ'"J'"L1„„kend d?t deTe ver-:en d°°™®ht noodig, doch toegerust met diezelfde
niet aangevangen; met den aanvoer van dezen steen 1 E"S' ÏP S, f Ji behoefte aan werkver- «'tenachannen kan hij. vooral thans, nu er tegen
r±^af„h.l,^eLgir„edok°^ JÏÏ.A5..5!™™ schedfing oP WierinfenPgedurenda den winter, bij te "h™'"
gedeelten zal worden uitgevoerd. n sticht ngskosten voor hulzen en schuren
In den afgelooperi winter deed zich het geval voor z<=ér belangrijk lager zijn dan twee, drie Jaar gele
dat de op Wieringen woonachtige arbeiders, die deel- o®"- 00k hier te landen met veel kans op goed suc-
namen aan het lpssen der schepen welke zet- en ®®s een nlouw bedrijf beginnen,
stortsteen voor de Zuiderzeewerken aanvoeren, we- LANDSVERDEDIGING,
gens de onregelmatige aankomst der schepen telken, I Aan den heer Mr. H. P. Merchant, lid van de
male tamelijk lange perioden van werkeloosheid Tweede Kamer. Is, op zijn verzoek, eervol ontslag
doormaakten, hetgeen, behalve voor hen zelf., ook verleend als lid der Staatscommissie, voor de Lands-
uoll UOI11BK v„„ ,er van voor het steenlossen bezwaar medebracht daar ten- verdediging, zulks onder dankbetuiging voor de in
2200 M. van het afwatering»- en scheepvaartkanaal £®;'olJ:e hi?!Iaï!n?ftondTèn^ einde sm ffls tewlf Z')n voormelde 'uncti® aan den land® bewezen dien-
in verband met de afsluiting van het Amsteldiep \eid!Lra±ta.n,°To" fin' wTrd dfar^, ml een aan- sten; en benoemd t0» lld d®>- voornoemde Staatscom-
word, zoodra het Amsteldiep en de haven te Van ltga"„°™JLknmln ^fdera ln de bovenbedoel missl° d® heer mr- p- J- 0ud. 'ld van d® Tweede
Ewijcksluis vrij van ijs waren, een begin gemaakt, nemer overeen^komen, dat deze in de novenDedoei Knmer
Met het maken van de grondwerken voor een ge- aan d^nMrdkust van Wieringen gele- DE BELASTING TE ALKMAAR.
v.6„ JlS-Sfn 11Jde'llke verbindingskanaal bij de vIU een daatSoor Uit Alkmaar. - Nu over 1922-1923 voor het eerst
Kloymln fe VÜèllSdewlrd begonnen™6" do°'- den dienst der Ztrid«™>®werken opgemaakt d® belasting volgens de rijksinkomstenbelasting ts
Het baggerwerk in de* buftratavengeul van de plnn en .egen_he._bedra^_van_d^ zijn'6e ^^1®"^®°^®®^ hooTer dan ge-
Van Ewijcksluis, waarmede nog in December 1922
te noemen lossteiger buiten de Van Ewijcksluis.
Met den aanlog van een beschermingsdijk om het
terrein bestemd voor den bouw van sluizen beoosten
Wieringen, werd voor zooveel de weersgesteldheid
zulks toeliet voortgegaan.
De noordwestelijke en noordoostelijke dijk van af-
an de tijdelijke wintervoorziening op het binnen-
beloop dezer dijken werd aangevangen.
Met den aanleg van een gedeelte ter lengte
werd aangevangen, werd krachtig voortgezet en op
6 Maart voltooid opgeleverd.
Onderhands aanbesteed werd het maken van een
lossteiger in de haven te van Ewijcksluis. Het werk
werd aangenomen voor f 8500.
Met het maken van een schutsluis met bilkomende
werken' aan de buitenzijde van den Balgdijk, bij De
dienst, zonder aannemerswinst, opgemaakte begroo- raamd is. dat de belasting met 20 procent verlaag» 1
ting, ad f22.700. kan worden. B. en W. zullen daartoe in een op 2
Dit werk is thans in uitvoering. De lengte van het Mol te houden raadsvergadering een voorste' doen.
1..mn fln.nn H nb hoHra O rr* VKil YT
op te hoogen gedeelte van dezen dijk bedraagt 350 M.
Bij het einde van Maart was een lengte van ruim
100 M. op de hoogte gebracht.
CALLANTSOOG.
Bij de gehouden verkiezing van een Dijkgraaf voor
Kooi, onder de gemeente Helder, werd een aanvang den polder Callantsoog, is herbenoemd de heer H,
gemaakt. Kruisveld.
HOOGWOUD.
Dinsdag verbrandde alhier een burgerwoonhuis
van den heer H. Molenaar aan de Laneeoeis Door
den hevieen wind was het perceel in korten tijd aan
den grond.
Belendende perceelen hadden geen gevaar. Ver
zekering dekt de schade. Oorzaak onbekend.