N.V. „De TIJDGEEST®
Do brandweer la nog 'In functie on speett voor ma
nusje-van-el lea. '8 Avortdi In een dor hoora»lri)tea maken
een pea rlui kabaol in een roshiurant, l)o branrifwoer
wordt gealarmeerd on kort daarna rijdt, oen auto met.
xè# gehelmde mun schappen voor. Een paar brandweer
lieden verwijderen do onruititokort, in onbormpclijke
orde rtjdl de auto woor terug.
Niet 'altijd 'echter loopt ti« «aak too goed af. Toea
ik in Boohum was, waren ccn aefl tevoren en politie»
beambte en oen brandweerman door inbrekers néér»
geschoten. Dit geschiedde overdag In oen der hoofd»
straten 011 de Inbreker* wuron gewapend mei brow
nings en handgranaten. Daarom D nu do brandweer go»
wapend met gummiknuppel».
Moor al Is hoi nou romitandigheden rustig in Boohum.
nergens heb ik zooveel weerzin tegen do bczolling
gevonden nis hier.
De bevolking is trouwen 1 van oudsher fanatiek Jmtl»
militair, zoo zelfs, dat geen Duitscho regeorlng het
ooit 'gewaagd heeft in deze mijnstreken garnizoen te
leggen. En hot was niet uLleen om do noodige koh-u
to verkrijgen, dat men de mijnwerkers in oorlogstijd
't liefst In de iri'ijnon liet.
Waar is echter, dat een klein aantal communisti
sche arbeiders in Franschen dienst werkt. Ze stoepen 's
morgen» do teavanuners on wosschcn tegen goede be
taling het vaatwerk in do Fransohe kaezrnes. Deze rene
gaten zijn zoo gehapt onder do arbeidersbevolking, dat
ze nu een wilton band om den arm moeten dragen. Wie
zoo'n man lastig valt, krijgt op z'n minst twee jaar
gevangenisstraf. Op deze wijze moet men hen bescher
men.
BRAND IN EEN HOTEL.
Te Londonderry brak dezer dagen des morgens.om'
drie uur brand uit 'in het Gritorion-hotel, een der
voornaamste hotels van de stad, waarin zich een groot
aantal .emigranten bevonden, die denzelfden morgen
naar Amerika zouden vertrokken. Zif hadden slaapka
mers op de derde verdieping en toen zij zich den weg
afgesneden zagen door aeu rook, snolden zijl naar de
ramen en riopen om hulp naar de menigte, die zich
op straat verzameld had. Voor de komst van de brand
weer waarschuwde de menigte de emigranten er togen,
uit het raam to springen en ried zij: nen aan touwen
te maken van hun beudclakens en zich te laten zakken
op eon vcianda, twee verdiepingen Jager. De raad werd
opgevolgd en een voor een wisten mannen en vrouwen
in nachtgewaad aldus veilig dc veranda te bereiken,
ïntusschun was de brandweer verschonen en met behulp
van ladders Werdon de monschen van de veranda
naar den boganen grond gebracht. Toen de brand meer
dan een uur gewoed had, zag men een. man aan een
bovenraam en terwijl de brandwacht» een ladder op
stelden, verdween het hoofd van don man, zoodat men
vreesde, dat hij verloren was. Twee brandwoorliodop
gingen het gebouw binnen en vonden dch raah, die
411 tien rook naar zijn kleoron zocht. Hij werd veilig
naar beneden gebracht.
Het hotel brandde geheel uit.
ARBEIDSDUUR XN JAPAN.
De persdienst vnn hot Internationaal Bureau van den
Arbeidt meldt on»:
Do Kiot«jo Kal (voreenlglng voor vriendschappelijke!
samenwerking) hooft onlangs do resultaten gepubdcoora
vnn oen onderzoek dat ingesteld was naar den arbeids
duur in de verschillende industrietin in Japan,. Vol1*
gons'Üo „Informations Sociale»", hot weekblad van hot
internationaal Bureau van don Arbeid, zijn de belang
rijkste resultaten van dit onderzode 'do volgende:
Machinebouw. In den machinebouw is de arbeidsduur
door den aard van het werk meestal kort in vergelijking
met dien in andere industrieën. De schoopsbouwonder-
m mingon, met. uitzondering van de luarinearscnnlch eti
dn Mitsocblsji-dokkcn, hebben de aohturendng aange
nomen ais grondslag bij de berekening van de loo
nei». In fabrieken met oen prboidsdag vnn 8 uur
worden meestal overuren gomaukt; in werkelijkheid 'is
Tkikktog ven 700 nummer* ten owwsüwn j,
Notaris A. MuÜA.
JHnsda* 15 Mei 1933
vaal 10C0 168-1 14197 14793 19*83
19796 19836
400 2331 8470 14605 20718
B00 5868 8348 11106 18649
100 1559 3716 6832 7341
8657 11094 18644
IV)teil van t 90.— fekjen geld).
53 2405 5188 7738 1Ö4J0 1ÜJQ6 1504316713 19109
120 19 5074 19W 4512705 001710911)383
061 00 5427 Htttf 10714 12965 15281 73 19400
793 2627 5703 813Ü 07 I3U?2 15357 17283 1UÏ5Ö
R26 2784 43 8206 10000 13149 15420 17352 K0
610 3000 45 53 4613633 56 17422 10R80
27 80 5924 3307 80 42 15028 175ÖÜ 20116
74 3107 0330 840011012 83 157B8 17634 20250
ai 59 6506 8646 34 13720 15881 17752 20302
lX)2 3298 6632 8029 11123 13847 13085 O*
82 99 48 9022 11282 14020 16001 17831 20558
1308 3317 6709 41 11322 89 89 1HU45 79
71 44 0923 7511725 14190 16165 18406 20651
92 3403 73 0191 76 14282 64 17 20987
1487 3524 7193 C2W 9614382 08 44
1080 3633 7238 068511801 144431620018654
1735 3764 77 97Ï3121LU 'Hu U0 93
1047 3998 7315 0BQ3 12304 14518 10345 18737
2101 4310 7620 10051 24 14644 76 1H8U9
2353 4810 96 102.50 13ÖU3 87 1*495 139Ü0
59 5172 7Ü08 1U372 7714817 16610 10002
Later odatUuv,
50 3057 5531
01 Cö 03
83 87 70
06 3209 TH
100 26 ÖÖW
70 27 21
207 29 JU
16 33 46
92 44 0717
324 40 42
421 51 50
48 3404 82
00 24 8HS7
587 362H
«l 3752 5030
55 3829 00
ÜU 44 (Uö
739 92 7
43 3041 36
94 42 38
809 U3 46
79 4068 00
02*1 92 6102
56 4135 32
1030 47 45
1163 64 87
1231 79 03
1322 85 6312
93 4203 65
1430 36 6409
49 79 13
91 4324 24
1515 *52 40
1600 68 44
4 88 71
23 4426 84
1762 66 8539
1876 69 45
2025 4523 6607
2187 59 6749
2250 92 57
79 4758 81
2307 85 90
79 4874 8809
2430 4900 25
42 40 6965
•608 5017 66
22 23 7002
75 5149 39
80 81 59
2806 5216 77
71 82 7208
2926 5333 24
52 38 7425
77 65 49
3Cüi «75 59
7463
7641
H Hft
7933 27
ÖU23 n
lOfflj
ia
I s
8121 iOLSl
- 67 61
8250 87
07 72
837510038
79 43
88 87
848910602
W 58
07 65
84 87
yy 88
853010911
37 «3
62 11000
06 74
8658 75
86 82
9011167
9311288
8702 11324
5011407
8846 13
79 83
90 87
895011507
61 18
9081 75
9107 11607
34 90
44 11715
9231 11888
40 11002
0386 17
90 37
0111 56
6212084
90 12178
950412242
34 64
8012338
Vodgcfctf c*wL UOAÓ
M7T717410 10201
14814 35 10327
71 6017553 OH
1341414901 86 62
12514 74 17647 16438
Ui 00 50
12001 15011 "11 55
V/ KJ 60
10123 17700 09
KJ 44 31 10548
64 64 ft.1 62
12704 Tl 78 05
UK* 15240 80 19614
0116389 J78Q2 49
1308/ 15416 38 79
13131 10641 17007 HO
79 78 38 81
13316 15Ó71 170U7 19705
6010702 12 38
83 14 81 58
13366 541 61 19802
13422 90 83 27
34 15854 18025 38
73 78 30 05
13582 15900 62 19915
8416019 72 45
13635 91 90 20041
59 16108 18165 05
88 33 79 20110
89 6318230 20215
91 72 47 34
13710 16273 18349 67
58 16305 58 08
62 40 9020316
9816429 18416 22
13800 75 48 76
711C533 18579 83
75 83 18621 20512
1392016624 31 47
22 66 33 61
14031 92 70 72
33 93 18760 20635
53 16739 18800 20854
98 16804 17 64
14115 30 41 68
33 58 44 86
14237 63 18963 20940
78 79 19016 47
^331 98 54 51
47 16965 82 74
14446 81 19126 21000
1454417015 37
5017172 72
53 78 06
14707 1722919204
29 76 90
en 18138 nw. met 8
1» er iu den arbeidsduur Mjm geen veraohll: of een
fabriek den «ehlurcndug heeft of niet, meestal wordt er
0 mui ,<t .-iM-ei aewcrkl.
Txotlel industrie. Da laatste Jaron Is de arbeid In
de kaioonfubrkkeü beperkt ten einde de productie te
verminderen. In 1020 werd hij4 beperkt tot 10 uur per
dag voor tweo 1 ploegen, mhar uo 15 December ly'21
werd flept' bepaling ingetrokken. In verschillende ia-
brieken wordt on hut oogenblik 22 uur per dag gewerkt
met een tweo ploogoiMtwsoi,
In du zijde* tin wolfabriekon wordt evenals In de
/ca toen fabrieken een tweetor#-nataisri toegetvaridé/A
ploegen werken echter leder 12 uur. In do jutefabrlukep
Is do nachlarbeld afgeschaft ten gevolgo van do inaloiso,
en de meeste fabrieken werken nu 12 uur por dag.
Chemische industrie. Uit oen onderzoek, ingesteld iu 17
nclnngrijkc fabrieken bleek; dut zij grootendeeh continu
bedrijven zijn en 'dat taiecslal mot tweo ploegen, die
dio elk '12 uur arbeiden, gewerkt Vordt. Hei aantal
fabrieken wharin du aohturendag wordt toegepast, neemt
too; do morste hiervan weiken met twee ploegen, som
mige fabrieken in'et drie ploegen, ieder vun 8 uur. In
leer- rubberfabrieken wordt alleen overdog gewerkt;
in fabrieken met dag- on nachtploegen werken vrouwen
tui jeugdige .demonen alleen overdag.
NIEUWE ÖUITSCHE TEGENMAATREGELEN.
Uit Berlijn. 15 Met. Vertegenwoordiger» vnn het
ganscho Duitscho bedrijf sloven, do vakverenigingen
en do betrokken regeeringsautoritciten hebban be
raadslaagd over de door do bezettinguautorlteiten go-
ti-offen maatregelen ter lxji»erking vnn hot verkeer,
mot najno de verordening omtrent het. spoorwegver
keer, de betaling vier opgelegde booten en do pas-
dwajng.
Men besloot maatregelen te nemen, opdat, de Fran-
scho treinen onder geen omstandigheden door Duit»
schers worden gebruikt, en de betaling van booten
aan de Franschen in hei bezettegebied te verbie
den. Do Fransche verordeningen mogen niet worden
opgevolgd.
ONTZETTENDE RAMP IN AMERIKA.
Uit New York, 15 Mei. De b6ke«de badplaats
Hot Spring», in don Amorikaanschen staat Arkansaa,
ia door brand en overatroomihg zwaar geteisterd. Een
woeste tvlocd van 4 tot 9 voet diep, stroomde door de
hoofdstraat. Winkels werden vtamiaM, ikoopwaren
weggespoeld.
Do eerste berichten over het «aantal verdronken
personen loopen uiteen; van 17 tot 50 personen) won
den als verdronken opgegeven. Dé bliksem sloop in
het Grand Repids Hotel. Do vlammen doelden zich
vervolgens rnedo aan het handelscentrum. Tal van
personen kwamen in de vlammen ohi. Naar gemeld
wordt, wordt do geheel» stad door het vuur bedreigd.
Hot Springs is do hoofdplaats van. do. provincie
Ccrland ln den Noord-Amerikaanschon staat Arkan-
sas en ligt in bet, midden van hot. Ozork go borgt e. De
hoofdstraat, de Central Avenue loopt door het nau
we dal van cïn Hot Spring-rivier, Hot dorp dankt zijn
naam aan eon 80-tal geneeskrachtige boot,-waterbron
non, waarom Jaarlijks duizondton zieken deze bad
plaats bezochten. Tel
AARDBEVING.
Ane-ta seint uit Weltevreden d.d. 15 Mol:
Een zwaro aardbeving heeft Mno» geteisterd. Eonl-
ge bruggen worden vernield, De brug over de Scra-
joo is gescheurd. Spoor- on telefoonlijnen werden
verwoest. Iïot station is aan do achterzijde gescheurd
AJlo dienst.woningen dor Stoatsspoorwogen worden
onbewoonbaar; gedeeltelijk zijn zo Ingestort. Er zijn
een driotal dooden to betreuren. Hulpbrigades zijn
van uit Batavia gezonden.
Het spoorwegverkeer zal «enige daz:n gestremd
zijn.
DE GRIEP IN ENGELAND.
De vorige week zijn er to Londen dertig monschen
aan griep gestorven, tegen 24 in de vorige week en
ook in de andere groote steden is het aantal doode-
lijke gevallen gestegen. De doktoren begrijpen niets
van dit zonderlinge gedrag der griepbacll. Men
meende algemeen, dat do ziekte in Februari overwe
gend wae, doch het blijkt thans, dat April en Mei be
zig zijn het maximum ver te overschrijden.
ERNSTIG VLIEGONGELUK IN FRANKRIJK,
Uit Amittns, 14 Mei. Een vliegtuig is to Monsu-
ros nabij Conty te plotter gevallen. Zes personen
worden godood.
DE STAKING IN BELGI».
Do minister van spoorwegen: hoeft oen proclamatie
tot hot personeel gericht, waarin hij dit aanmaant
don arbeid te horvatten. Wie niet binnen 48 uur on
der de oude voorwaarden het werk hervat heeft, Is
ontslagen. Plaatsvervangers zullen in den dienst
gehandhaafd worden en do -vrijheid van arbeid
wordt gehandhaafd.
ARBEIDSTOESTANDEN.
Onder leiding van den minister vnn arbeid is te
Washington een vergadering gehouden van hoofd
ambtenaren van den immigratiedienst, om maatre
gelen tc beramen tegen do instrooming vnn goedkoo-
pe arbeidskrachten, in het bijzonder uit Mexico en
uit China. Er word beraadslaagd over de maatrege
len die zouden kunnen worden genomen tegen het
binnenkomen van immigranten over de Mexicaan-
sche gron». Ook werd' overwogen wat er to doen zou
zijn togen hot binnenkomen van Europoesche immi
granten. die uit Cuba de Ver. Staten bereiken.
ZELFMOORDEN IN DUITS CHLAND.
Blijkens do offlcioelo statistiek is het aantal zolf-
Xlioorden in Duitschland van 1200 voor den oorlog
thans gestegen tot, «0.000 per Jaar. De meeste zelf
moorden komon voor onder oude Itodon, <Me ln moeb
lijko omstandigheden zijn geraakt. Zoo waren er on
der, die van hun vroeger bespaardo gold moesten le
ven. doch wier inkomen thans niet voldoende was,
om zich dagelijks een half pond brood to koopon,
VREE8ELIJK ONGELUK IN BELG».
Uit Brussel, 15 Mei. Maandagmorgen hoeft zich
een ernstig ongeluk voorgedaan op den weg van
Arlon naar Me»*ancy. nabil hot dorp Differ». De in
dustrieel Cahen uit Arlon begaf zich met zijn auto
naar Aubinge, Do heeren Schmidt, vader en zoon
hadden in don wagon plaats genomen. In volle vaart
re«d do auto tegen eon kabel, die dwars over don
weg was gespan non ln verband met bet herstel van
do palen, van hot eleotriieh net. Don Jongen, twintig-
jarigen Schmidt word het hoofd letterlijk van den
romp gescheiden door den dunnen kabel. Do vador
van den ongolukkigo on do industrieel Cahen werden
ernstig gewond, doch zij verkoeren niet in levens
gevaar. Tel.
HET VLIEGONGELUK IN FRANKRIJK.
Uit Parijs, 15 Mei. Omtrent het ongeluk met een
vliegtuig van den luchtvaartdienst Parijs—Londen!
waarbij zes personen om het leven kwamen, kan nog
het volgende worden gemeld:
Het verongelukte toestel was er een van het Goliath
type der Compagnie Airunion. Het was voorzien van
twee motoren, elk van 300 P.K.
Als oorzaak van het ongeluk neemt men aan, dat
een uitlaatklep van den linker-motor is gebroken,
zoodat de daardoor ontsnappende vlammen uit den
motor sloegen en de gummi-isolatie van de verlich
tingsdraden stukbranclden, en (kortsluiting ontstond.
De piloot, die merkte, dat er iets met den motor
niet in orde was. wilde dalen, doch het was toen al
te Iaat. De brand had reeds het benzine-reservoir be
reikt. Door de ontploffing, die daarvan het gevolg
was, brak de linkervleugel, waarop het toestel lood
recht naar omlaag stortte.
DE STAKING IN HET SAARGEBTED.
Een bericht uit Saarbrucken heeft den goeden af
loop gemeld van de onderhandelingen tusschen het
Franscho mljnbeheer en de stakende mijnwerkers in
I hei Saan-gebiedt Do looneru worden verhoogd en de
stakers krijgen de toezegging dat zij niet bloot zul-
len staan aan vergeldingsmaatregelen voor wat er
in don tijd van de staking gebeurd' is. De oecono-
mische kant van de moeilijkheden is dus c-pre^eld,
J indien de kolenhouwers zich ten minste gedragen
naar don raad van hun gevolmachtigden, oni net
werk te hervatten. Do staking was in Januari, kort
na do bezetting van h£.t Roer-gebied, uitgebroken, en
ho.d dn Fransche nijverheid, die Ipch al too ls^d
onder do gevoelige vermindering van den kolonaan-
voer van de Hoor deerlijk onthand! omdat do ijler*
emelterijon ln Lothoringen ook ten deel© afhankelijk
waren van de kolen uit het 8aar-dal. De werrstandR-
ka», waaruit de stakers ln het Saargeblod uftkeering
kregen, i» zen eterk aeblekon, dat er tot tegen het
eindo van April 12 rnillioon frs. uit betaald zijn. Aar,
Fransohe zijde vermoedde men dat andere Duitscho
vftkvor&onlgingun haar gevuld hielden, en daar ar
bij dien toe*(and geen kijk op wu, dat de staker»
dcor nood tot toegeven gedwongen zouden worden»
henft het Franscho mljnbeheer toegegeven, Men zal
och tor nog moeten afwachten, of de hervatting van
het werk algeeneen zal zijn.
SCHADELOOSSTELLING VOOR DB „TUBANTIA".
De Borlijnsche berichtgever van het lïdbld. meldt:
De huishoudelijke commissie van den Rijksdag
hoeft zich gisteren bezig gehouden met de «cnade-
loosstolllng voor het. Noderlondsche stoomschip ,,Tu»
bantia'j dat gedurende den oorlog iu den grond is
geboord. Een overeenkomst zal worden voorgesteld,
waarbij Nederland zal worden schadeloos gesteld
door oen groep Duiteche reader», Als contra- prosta
tie voor de groop neemt het Rijk op zich de levering
van twaalf schepen, waarvoor het Rijk 120 miliiard
papiermmrk heett te betalen. Door deze overeenkomst
behoeft het Duitscho Rijk niet. den wereldmarktprijs
to betalen, doch slechts don binnenlajacischon prijs iu
papiermarken.
WEER THUIS.
De Koning en de Koningin van Engeland zijn gis
teravond van hun bozoek aan Rome to Londen to-
ruggkoerd.
Langs den weg stond een talrijke menigte, die hun
oen ovatie bracht. Aan deze deden, ook de fascisten
to Londen mee.
HET GOUD VAN DE LUSÏTANIA.
Graaf Zariardi Landi, een bekend deskundige op
het gebied van hot bergen van gezonken schatten,
gaat, naar de „Westminster Gazette" vertelt, pogin
gen in ho werk «tellen om het goud en de juweelen
geraamd op een waarde van drie millloen pond. te
bergen, die zich aan boord bevonden van de „Lusi-
tania", toon dit schip op 7 Mei 1915 aan de zuidkust
van Torland door eon Duitechen onderzeeër in den
grond1 werd geboord. Hot ligt nu in ongeveer 280
voet waten op een plaats '15 mijl van Queenstown.
Graaf Landi zal voor zijn werkzaamheden gebruik
maken van het grootste en snelste bergSngsvaariuig
tor wereld.
Men is van plan in elk geval dezen zomer een po
ging te wagon. De ondernemer heeft 'n duikerspak'
voor diep water uitgevonden, dat hij zelf denkt iq
gebruiken.
DE LANDBOUW ÏN RUSLAND.
De eerste landbouwtentoonstelling, welke door
sowjet-Ru».iftnd georganiseerd wotrdit. beoogt het, be
ginpunt. te zljin van oen systematische ontwikkeling
van den landbouw in Rusland. Eerst ln het vijfde
Jaar na di< Üctober-revolutle ziet de sowjot-regeo-
rlng kans over t» gaan tot een reorganisatie van het
economisch leven op geheel nieuwe grondsiug^n.
Roods oei dor-was oen poging daartoe gedaan, Do
hongersnood van 1921 wierp evenwel een struikel
blok ln ucn weg. Thans, na. oen energieken btrljd
mot den honger on do gevolgen ervan, beeft de nr-
bolders- en boerenregeering opnieuw die taak tor
hand genomen, zulk« aan do hand der b:sluiten,
i dqor de pajtij- en sowjotcongressen van 1921 en 19T2
en verschillende conforentles genomen.
De nieuwe economische politiek gaf n in het staats-
i kaptiaiisme do mogelijkheid zich te organiseren,
'ais cverg&ngastadium en een aanital prouucie- er»
handelsviiiuien en methoden uit te denken, waarbij
het ini/t.iaticf der leidende kringen van het proleta
riaat do gelegenheid kreeg, nieuwe wegen te zooken
zonder de %an ouds gewonde methoden van het
mirifctontwikkelde deel van den boerenstand uan '.a
tasten. Dit streven hoeft reed» eenige rosultaten ge-
bad. De groot-productie, vereenigd ln trusts «n »yn-
dtcat.en met eon proletarische leiding, wo-rdil steeds
sterker. Ook hot transporteeren, do bultenlanüscho
handel en verschillende takken van industrie be
ginnen. volgons de sowjet bladen, langzamerhand
tot bloei te raken. Van 'n Juiste verhouding tusschen
1 den opwaartschen gang van de groote industrie en
het transportwezen eenerzijde en landbouw en bin-
nonlandscho markt anderzijds wae tot nog toe echter
geen sprake, En dat terwijl de kern der Russische
bevolking bestaat uit boeren, het grootste- gedeelte
van het totaal aan arbeidskracht in Rusland van
oudsher gewijd is aan den landbouw en de voor-
I naamste afnemer van de nijverheidsproducten do
I boer is.
Op welke wijze men ook (tracht, de volkewelvaart
te ontwikkelen «n te versterken, hoezeer rnen ook
zijn aandacht schenkt aan d© groot-industrie, aan de
organisatie van het transport,wezen, aan do ontwik
keling van do welvaart, der «todon, men bereikt
hlermedo niets, wanneer men niet allereerst zoekt
oen Juist gebruik te maken van de productie kracht
van het platteland en die zooveel mogelijk te ont
wikkolen. Het ia daarom te begrijpen, dat aanstonds
1 na de revolutie, maar vooral in de laAtele jaren,
j zeer veel tijd en' aandacht word gewijd' aan de vraag-
1 stukken van lendbouw-politlek, Weigoving en
productie. Te beginnen met de doorwrochten studie
van Lenin over do taak dor communistische partij
ten opzichte van ontwikkeling van den landbouw
tot aan do fel-gekleurde vergelijking van Trol ski, die
zeido, dat elko niet direct voor heit binnenland nood
zakelijke korenschoof oen gouden gewicht is op de
schaal dor internationale revolutie, heeft, de geheeïe
I partij duidelijk beseft de ingewikkeldheid, waar te-
1 ven» de groote beteekenl» van het vraagstuk van
ontwikkeling van den landbouw en het grootst mo
gelijke gebruik van de productiekracht van den boe-
reuatand. Talrijke tot dusver genomen maatregelen
zoo»lh de onlangs afgekondigde Jandbouv/wet, do
decreten inzake landbouw-crodiet, zaal-voorschotten,
subêidiooring der landbouw-machine-industrio. hulp
van den staat bij den aankoop door de boeren van
werk vee, de ontwikkeling der boerencoöperaties, enz.
al deze maatregelen hebben ten doel den landbouw
op te beffen en t.0 versterken.
In dit*licht bezien schijnt <1ë eerste door sowjet-
Rusland georganiseerde landbouwtentoonstelling als
eon fölt van bijzondere betoekenis. N.R.Crt.
EEN RASSENKWESTIE.
Een talentvol Amerikaansch negermeisje, mej.
Augueta Savage, die studeert voor beeldhouwores,
had verzocht om als leerlinge ite worden toegelaten
aan de Amerikaansche school voor beeldende kun
sten te Fontaioebleau. Het comité dier school in
Amerika heeft naar wel zeker schijnt om de ras-
senquaestie het verzoek om .toelating afgewezen.
Het meisje en haar vrienden namen daarmee geen
genoegen. Zij zochten het hoogerop en brachten al
lerlei neger-organisaties en ook vereenigingen van
blanken in de Unie. die tegen alle kleurvooroordeel
zijn. in het geweer.
I Te New-York (stad) heeft een groote protestverga
dering plaats gevonden tegen het besluit van het
Amerikaansche comité. Met inej. Savage zaten tal
van blanke en' zware supporters op het podium. Het
geweigerde meisje voerde zelf het woord en kwam
voor den dag met het inderdaad klemmende argu
ment, dat wanneer haar broer goed genoeg was ge-
we est orn naar Frankrijk te gaan. om er voor zijn
land te vechten, zij goed genoeg was om daarheen te
gaan om er te studeeren.
fleWekoefan f900 tot f 475. hsatiri rttie. 10 sli
paarden f150 tot f 230, hendel stug, 67 veilt* k»l«
veren f 1.45 tot f 1.65, handel melig, 550 nuchtere
kalveren slacht f 10 tot f 42, fokk»dvercn f 10 toi f 42,
handel viug, 298 volte varkens v. d. zoutcrij 86 tot
88 cent, voor do «lacht 86 tot 92 cent., handel) ving, 03
mager» varken* f 30 tot f 55, handel matig, 217 biggen
f 20 tot f 34, bondol' matig, 402 euhnpen f 40 lot f fid.
handel matig, 1211 lamineren f 12 tot f34, handel
matig, 131 bokken, kmeieren f 5 tot f 6 per 100 *i„
eendclcten f 5 tier 100 stuks.
NOORDER VIAKKTnOND, Noord Scharwoude.
15 Met 1U23. BI. aardappelen f 0.60. Bravo'»
f 0.10 aft. Grove uien f 1.50 u 3.20, Drielingen t 1.20
o 1.70 peen. f 0 30 a 0.00, Rood* kool' f 7.20, 'Dccnsche
witte f 8,20 4.50. Krobui f 0.40 e 1, Rabarber
f 2.20 a Ü,a0, alles per 100 Kg.
Aanvoer '>P 12 Mei: 425 Kg. aardappelen, 5285
Kg. uien. 1800 Kg. peen, 2175 Kg. roodo kool, 25 Kg.
geb) koof, 11200 Kg. Deeniche v/Utc, 2200 Kg. Rapen,
2900 Kg. rabarber.
Mark Opr ichten.
PURMEREND, 15 Mei 1923.
Op de heden gehouden markt waren aangevoerd13
stapels fiabr. kaas f 45 m. rijksm. f 47, 45 st. boeren
kaas f 47 m. rijksm. f 53, 2 si. -Goudsche kaas m. rijksmu
f 50. 2137 Kg. boter f 1.80 a f 1.90 ner Kg., 1084
runderen w.o. 265 vette f 1'f 1.35, 814 melk- en
Staatsloterij*
Sc Ktosse. Ie LUst.
Trekking van Maandag 14 Me!.
No. 833 ÏMO.
Noa. 3917 5698 9613 10705 90590 elk f 1000.
No. 6811 f 400.
Nos. 3490 17048 18600 22009 elk f 200.
No«. 908 2592 4815 6455 927) 9834 «925 U104 12254
16062 16889 19375 19899 20463 eik 1 100.
Prijzen van f 70.
89 370 432 487 576 663 987
1012 1326 1469 16.3-1 1641 1692 1772
1795 1796 1820 1946 2099 2427 2444
2536 23"8 2993 3031 3638 SG91 3783
3319 3897 415 477 4)57 4175 422000 4224
4234 4294 4403 4453 4476 4941 —61
5141 5250 5534 5578 6004 6114 6140
6253 e350 6504 t!510 652S 8654 6687
6846 6893 6939 7247 7574 7777 81X36
8146 8212 8715 8879 8889 9054 9195
9458 9009 9727 9758 9833 9960 10124
10209 10634 11088 11353 11448 11571 11617
11854 12032 12473 12483 12067 1280.3 13072
13189 13 23 13488 13573 13632 13726 14228
14229 14248 14254 14287 11457 14956 15060
15217 15232 15298 15501 15503 15528 t5586
15602 15638 15827 15880 15988 16083 16221
16405 5.6013 16749 16902 16929 10952 16991
17108 17263 17797 17836 17953 18030 18118 -
18132 18328 18516 18670 18798 laOil 19221
19602 19637
19738 19818 19071 20003 20026 20090 20256
21X199 20.09 20555 2)1100 20071 20759 20344
i 20853 20924 20982 20934 21:27 21033 21101
21127 213:0 21355 21426 21314 21561 21743
21770 21798 21800 21345 22111 22167 22390
22399 2244.1 22458 225.12 22.00 223SS 227G9
22833 22922
Binnenlandden Nieuws*
GEMEENTE ANNA PAVLOWNA*
Geboren: Aafke, d. v. J. Piagmeijer en van F. H.
van Waardenburg. Bernard Johan, v, K. Kaan en
van T. A Wilken.
Gotrouwd: Anna Maria Agatha ElUiberte an Ja co-
bus Johanne» Rozenbroek.
ZUILSCHAKWOUDE.
Naar aanleiding van ons verslag van de S.D.A.P.-
vergadering in hot nummer van gisteren, verzocht de
spreker ons even mee te doelen, dat mei dè plaatselijke
pers niet bedoeld werd dc artikelen van den re lacLur
jn de Langodijker, die alles deed om de stichting te
oevorderen, doch de misleidende berichten lijden*
de exploitatie in eon paar plaatselijke baden, waardoor
de heer Gorter zichtenslotte verplicht $chte in een
ingezonden stukje de zaak recht te zetten.
RAAD BROEK OP LANGENBIJK.
In de laatste raadszitting waren de hoeren den
Hariigh en R, Slot met kennisgeving afwezig.
Aan een der ingezetenen werd op verzoek uitstel
toegestaan van betaling 11.0. tot dor. nieuwen oug»t.
rngekomep was oen adres van de L.G.C, om ad-
h.T-sii* te betuigen op oen adm dat door hen aan de
H S..M. gezonden zal worden voor verlaging van
spoorvrachten van Broek naar Alkmaar en dit to
bpnaier: op 3 gulden per wagon. Vroeger was dit
f 2.50 en nu is het, f 5.
Nadat de voorzitter oen uiteenzetting gegeven had
van de mogelijkheid, dat een goede exploitatie even
goed mogelijk zal zijn, Werd besloten adhaeeie te be
tuigen.
Van een tweetal arbeidersorganisaties wae hot ver
zoek ingekomen, om mede te werken tot de bestrij
ding dor werkeloosheid, waarvoor conferentie aango*
vraagd word.
De voorzitter doelde mode, dat die conferentie in
middels heeft plaat» gehad on gaf een uiteenzetting
wat daaibil naar voren kwam. Een plan was bespro
ken tot het dempen van een sloot voor een der in
gezetenen. waartoe dus de medewerking van bedoel-*
de ingezetene noodig 1b. Voor de gemeenta zou dan
oen kosten overblijven van c.a. f 1700. Hiervoor zou
den oen dertigtal personen gedurende 6 weken te
vvork kunnen worden gesteld.
Na breedvoerige bespreking verklaarden' allen zich
tegen de uitvoering dezer werkzaamheden.
Ook bij do rondvraag kwam het verlocnen van
hulp aan de werkeloozen nog oven ter sprake, doch
men wier, anders ook geen werkzaamheden.
Alloen za) aan de L.G.C. gevraagd worden, bij uit
voering van werkzaamheden rekening te houden
mot de werkeloozen.
AUTO-ONGELUK.
Drie chauffeurs van dc firma D. de Rijk te Arnhem
waren, naar het Bureau Vaz Diaz meldt, belast met
do onderdooien te halen van een gedemonteerde auto,
dio to B&bberich stond.
Op don terugweg gistermiddag raakte de chauffeur
B. Vonk, doordat hij over een steen reed, zijn etuur
kwijt en reed tegen eon boom.
Do achter in don wagen zittonde Th. Sterk uit Arn
hem, werd zwaar gewond opgenomen. De chauffeur
J. van Noort, die naast Vonk zat, liep eenige been-
kwetsuren op, terwijl laatstgenoemde met den schrik
vrij kwam.
OUDKARSPEL.
Naar aanleiding van don vormeidon uitslag van
don kolf wedstrijd, meenen we nog even te moeten
meedeeIon, dat de tusschen haakjes geplaatste ge
tallen die zijn ven den stan d na den eersten wed
strijd te Warmenhuizen. Voor P. Quant staat 21 pun
ten. Dit moet ziin 216.
DE KONINGIN NAAR ENGELAND.
De Koningin heeft het voornemen dezen zomer een
reis in Engeland1 te maken. K. M. zal aldaar een
strict incognito bewaren.
AUTO-ONGELUK.
Bij Oudeschoot onder Heerenveen. heeft gisteren een
autorongeluk plaats gehad, waarbij drie personen
werden gekwetst; een van hen zeer ernstig. De auto
had veel schade.
De zwaar gekwetste is de vijftigjarige veehou
der J. Oosten te Oudeschoot, die per auto naar het
ziekenhuis is vervoerd. Hij reed per fiets en werd
door de auto uit Steenwijk overreden.
ONZE GEITEN.
Men meldt aan het Hdbld.:
De degelijke wijze waarop in de laatste jaren ge
werkt is om onzen geitenstand te verbeteren, begint
erkend te worden. Het buitenland besint, te vra
gen om onze sikjes o.m. Canda en Zuid-Amerika.
Uit West-Noord-Brabant zijn geiten vervoerd naar
de Oost en volgens mededeelingen hebben ze zich
weton aan te passen aan klimaat en voedsel. Ook
naar de West zijn uit Zeeland een achttal onzer
goedgekeurde geiten vervoerd, waarvan nog afge
wacht moet worden of daar even gunstige resul
taten zullen verkregen worden. ..De koe der ar-
men'\ lang veracht, zelfs niet voldoende vorsorgd