Alpito Nitiïs-
GLASTRA'S Schoenenmagazijn,
BATO RIJWIELEN
J 30 6209 71 11258
Uii hel Hart van Holland.
Zaterdag 26 Mei 1923.
6Ö8te Jaargang. No. T235.
EERSTE BLAD.
Molenstraat Schagen,
Goedkoopst en mees! gesorteerd
Magazijn voor luxe- en burger-
Schoenwerk van erkend degelijk
Moord-Brabanfsch fabrikaat.
Rugpijn waarschuwt.
Agent voor Schageni G. ANNEVELDT.
N.V. „De TIJDGEEST"
S"8 S S
SGHA6ER
CIDRAIÏT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder- IHtflPUPï'3 M V V !l Tll/LPHM-N 8 ff! ''PlfSMPlI Pri^8 per 3 maanden 1.65. Losse nummers 6 oent. ADVERTEN-
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 'smorgens 8 uur, worden Adver- DltybvliiOi IM.Vf lMl* IIlilK IVIlitni IV bw t IflyTIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewljsno,
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. no. 20 inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BUU>EN.
Den Haag heeft den welverdienden roep van een
mooie stadj te zijn en zelfs de grootste Nurks zal
moeten toegievbn, dat vooral de omstreken door bun
variatie zeer veel daartoe bijdragen. Minder dè stad
zelf sedert de noodzakelijkheid is uitgevonden van
allerlei verkeersverbeteringen, die allerlei menschen
op rijwielen en in auto's in staat te stellen toch
vocral niet te laat te komen op hun sociëteit of ten
nisveld, ja zelfs doch dit geldt alleen tegen 'half
tien en half twee niet te laat op bureau. Aange
zien Den Haag geen zakenstad is en het aantal
■vrachtauto's dus vrij onbeduidend valt te noemen, is
het „verkeer" er van dien aard, dat een omweg of
Jungzaam rijden nu niet bepaald doodelljke onge
makken of groote verliezen zou veroorzaken. Toch
heeft men aan den fetish van dit verkeer heel wat
moois opgeofferd zonder er iets voor in plaats te
krijgen, dan een uitzetting der gelegenheid tot weg
wedstrijden. Die dan op haar beurt weer moet wor
den beperkt door den verkeersagent, die wijst en
wenkt en toegewenkt wordt door alles wat zich op
wielen voortbeweegt.
Het jongste succes op verkeersverbetering was de
ontmanteling van de Gevangenpoort, die nu als een
ongelukkig oudstrijder op één been en met een lee-
gen mouw tegen de Plaats aanleunt en buitengewoon
misplaatst doet. Wat nog erger zal worden als straks
het „verkeer" langs de poort zal mogen gaan in-
plaats van er door.
Een geheele rij huizen, die door hun weerspie
geling in het water een integreerend deel waren ge
worden van den Hofvijver juist dat stukje, dat
door elk schilder en fotograaf werd beschouwd als
het. mooiste, is verdwenen om plaats te maken voor
een stuk straat met wat graszoden er langs. Was er
verkeer van beteekenis, dan zou men zich schikken
en zich het gebrachte offer troosten, maar het is
absent en alles wat thans is verkregen is, dat de
weg van den Koninklijken Stoet bij de opening van
de Staten Generaal weder kan wonden verkort. Nu
loest er steeds een omweg worden gemaakt omdat
men het niet aanidlurfde de Gouden Koets onder de
poort dioor te boegsperen.
Alle mannetjes en vrouwtjes, die haast hebben,
zullen dus voortaan van de Hollandsdhe Spoor naar
Scheveningen dwars door de stad kunnen racen.
En dit heet een verbetering.
Men zegt, dat de eenige ironische opmerking in
den Bijbel deze is, dait van de bekende straat in
Damascus wordt gezegd „de straat, genaamd de
rechte", aangezien deze straat, volgens Mark Twain,
„niet zoo gedraaid is als een kurkentrekker, maar
dat is dan ook het rechtste wat er van kan worden
gezegd.
Welnu, iets dergelijks is de verkeersweg, waaraan
het aspect van den Hofvijver is opgeofferd.
Er is een weg altoos geweest die bijna als
langs een liniaal getrokken van het station naar
het dorp gaat: Stationswegi, Wagerstraat, Veene-
straat,Hoogstraat, Noordeinde*, Zeestraat, Oude Weg.
Op dat geheele traject zijn niet meer dan twee boch
ten van belang en maar een enkel zeer nauw stuk,
d.1. de Veenestraat. Maar zelfs dat stuk is naar
verhouding van de werkelijke verkeersbehoefte
niet veel nauwer dan Greshamstreet vlak bij Grield
Hall in Londen. Bovendien zijn er vlak bij drie
parallelstraten, die soms nauw zijn, doch hij verdee
ling -van het verkeer in op en afgaand' zeer goede
diensten zouden kunnen bewijzen, terwijl verder
zoo men dit had gewenscht door onteigening van
Veene- en Hoogstraat bij zeer geringe offers (door
latere waardevermeerdering) een goede verbreeding
had kunnen verkrijgen.
Voor de verbinding van het station met Scheve-
mngen-badplaats heeft men de beschikking over den
weg Zieken. Spui, Ammunitiehaven, Burgwal, Prin-
cessegracht enz„ waarbij men feitelijk door steeds
san te schuinen, het ideaal van den rechten weg
vrijwel bezat. Thans echter moot dit verkeer worden
gesplitst. Moeten voertuigen van het Spui hun weg
vervolgen langs Hofweg en Gevangenpoort, om- dan
terecht te komeji alweer in het Noordeinde of, via
een zeer gevaarlijken trechter, in de Parkstraat.
Het offer is düs vrijwel vergeefs geweest. Men
heeft den Vijver bedorven en is er toch niet in ge
slaagd een weg te maken waar Jan-de-racer en an
dere haasthebbers in veiligheid voor zich zelf hun
jakkeritis kunnen uitzieken. En zeker is de vei
ligheid der voetgangers waarvan er toch nog een
paar honderdduizend zijn volstrekt niet vergroot.
Bovendien zijn we nog volstrekt niet aan het einde
onzer offei-s Er moet nog veel -meer worden „ver
beterd". O a. moet het standbeeld van Willem II ver
dwijnen. Op zich zelf is dit niet jammer. Het was
leelijk, houterig en belachelijk en Tilburg, dat er
nu gelukkig mee wordt gemaakt, is er niet mede
te feliciteeren, al wordt het een bezienswaardigheid
rijker.
Den Haag doet een ruil. De staande Willem II
-gaat weg en de rijdende dito komt. De ridderlijke
ruitervorst ik hoop, dat ik het goed zeg! komt
te paard ergens te pronk te staan.
Als dit standbeeld mooi is, wat men beweert, zal
het zich raar voelen in Den Haagi, waar de eene
ijzeren kop nog leelijker is dan de andere, met uit
zondering dan van de buste van Constantijn Huy-
gens bij de Promenade, waar dan ook niemand ooit
naar kijkt.
Wij zijn niet verwend' op dit punt. We hebben hpt j
ruiterstandbeeld van De Coligny zich noemend
en schrijvend Willem de Zwijger voor het Paleis.
w>t c1- ZwiJ£er n°£ eens °P Plein, van De
witt, Sninoza „koperen nikus", Bernard van Saxen
vyeimar, Kapitein Thomson, het monument1813, de j
ais leeuw gemaskeerde Jodenbankiers op het Stol- j
rif111' ^(^smaer en de verzamelingen metsel- en
zandsteen, die als gedenkteekens aan den were!du
oorlog voor land- en zeemacht en de visschers die
nen. Basta.
Nu neemt men onzen Manneken-Pis, luisterend
naar den naam van Willem II af en wordt zijn
plaats gewijd' aan het „Verkeer". Ergens zullen wij
het ijzeren paard' zien neer te zetten. Als we maar
wisten waar.
Hadden we Jan de Witt nog niet, dan was dat
een mooi plaatsje. Doch nu zitten we er een beetje
mee.
De hoek van het Voorhout, vlak voor de ramen
van meneer Karnebeek's paleia zou niet slecht zijn,
al» we maar geen verkeer hadden. Maar nu we
wèl zoo gelukkig zijn, zou eigenlijk die heele hoek
van het Voorhout moeten verdwijnen om de kans
te verminderen dat er den een of anderen dag een
auto diwars door een tram vliegt bij den ingang van
de Parkstraat.
Als Plein1813 niet bezet was door de vaderen van
het Koninkrijk der Nederlanden, zou die plek ook
niet kwaad zijn. Maar twee monumenten is te veel.
Verder dan die twee plekken zijn de geleerden nog
niet gekomen.
Het plein voor het Vredespaleis, diat huilt van
I leegtte schijnt niet in aanmerking te komieni voor den
ridderlijken ruiter. Vermoedelijk is dit. omdat als
het paleis in gebruik is er te veel bereden agenten
in de buurt zijn, zoodat er kans zou bestaan op ver
warring tusschen den ijzeren en de echte centaurus
Ook omdat deze militaire vorst: veldslagen en bar
ricades!, misschien bij' vrede en arbitrage minder
thuis hoort.
Maar het plein van Bronovo tegenover; Zorgvliet,
waar nu een reclamezuil en een klok prijkt, zou
plaats genoeg aanbieden. Desgelijks het Bankaplean
en het begin van dé Nassaulaacru bij de Javastraat,
eveneens een troosteloos stuk plaveisel, dat „om
iets vraagt".
Ja zelfs zou er eigenlijk niet veel tegen zijn om
het standbeeld recht over d'e Hollandsche Spoor aan
het begin van den Stationsweg te plaatsen.
We meenen ons te herinneren, dat er ook in het
BUITENLAND, (let wel in den vreemde: gelegenheid
tot uitzending van studiecommissies naar alle hoofd
steden!) in de buurt van het hoofdstation wel eens
een monument staat
Plaats te ovei1, zou men dus zeggen, maar de vroe
de mannen denken nog altijd.
Wie weet waar al dat d'enken nog op uit loopt en
of er niet een van die heeren een- plek ontdekt,
waaraan nog geen mensch heeft gedacht.
Als men bijv. in naaan van het verkeer het stad
huis eens afbrak, nu we binnen een halve eeuw
toch wel een nieuw krijgen?
Een sta-in-den-weg is het zeer zeker en mooi is
het ook, twee redenen voor een, of twee excuses,
naar men wil, het komt op hetzelfde neer.
Dan zou men'daar den rossenbedwingenden Wil
lem kunnen neerzetten. In het volle gezicht van de
bezoekers van Gouden Hoofd, Hollandais, Bodega en
Lunchroom. Om van d'e dames, die bij Schröder en
Bonnetterie en van de Zondagsche kerkgangers
maar niet te spreken.
Ai my, waar zou het monument eerder kunnen in
werken op vaderlandsliefde, nationale geestdrift en
andere maatschappelijke deugden?
En zou de nabijheid van het Postkantoor, van den
Burgerlijken tand en van het Reisbureau niet
stadgenoot en vreemdeling bijna forceeren hun schre
den steeds langs Willem II te richten? Iedereen
brengt toch steeds zijn gasten naar de Groenmarkt,
al ware het alleen ocm de haringpakkerij in lijn 3 te
aanschouwen, die grootste bezienswaardigheid van
onze onvolprezen residentie.
Uit en Voor de Pers.
Steun aan de lndnetrie.
„Het Volk" (S.D.A.P.) bevat een pleidooi „van des
kundige zijde" voor steun aan de industrie tot bestrij
ding der werkloosheid.
De schr. betoogt:
„De zaak is deze, dat de Nederlandsche industrie
al is het in vele bedrijven niet zoo erg meer |als
eenigen tijd terug, geducht moet concurreeren met het
buitenland, Engeland, België en (hoe wonderlijk het
ook moge klinken dat dit land niet meer allereerst wordt
genoemd) in derde instantie met Duitschland.
Nu moet men niet redeneeren: nu ja, die fabrieken
hebben zooveel verdiend in de O. W.-jaren, dat ze
dan nu maar met verlies moeten werken. Dergelijk
gepraat is te oppervlakkig om' er lang bij> stil te staan.
Een feit is het, dat tientallen ondernemingen duizen
den willen en het in vele gevallen ook nog
kunnen verliezen om, koste wat het kost, een order
te knjgen en daardoor aan het draaien te blijven. Het
geval van de Plaatwellerij, waarvan de cijfers zijn gepu
bliceerd, Is eeü van de vele. Maar al kunnen nog
slecds ve'e zaken duizenden laten vallen om de in
schrijvingen uit Engeland en Be g.ë met hu i bescher
mende maatregelen te trotseeren, tal van ond rnemingen
kunnen dat niet. Het waarom blijve buiten beschou
wing, het is nu eenmaal' zoo en wij hebben de werke
lijkheid te aanvaarden.
Wat gebeurt er nu als de overheid met gekruiste
armen blijft toezien en niets doet; Dat voor millioenen
guldens werk, zoolang de omliggende landen nog in
de gelegenheid zijn lager te calculeeren dan de Ne
derlandsche industrie, naar het buitenland gaan. onze
menschen verarmen en de fabrieken gesloten blijven.
Zijn er dus gevallen, waarin hel na serieus onderzoek
moge'ijk h' :ikt door niet al te groote geldelijke hulp van
de overheid een f inke orler in ons land te houden,
dan dient men dat te doen. Niet een geliee'e industrie;
moet geholpen worden, zooals men b.v. in den scheeps
bouw dacht te bereiken! en waardoor excessen dreigaen
le ontstaan waaraan bijtijds de kop is ingedrukt, doch
op zich zelf staande gevallen, orders, bestellingen.
Het serieuse onderzoek moet l!oopen over winst, loo-
nen, onkosten enz. eh aantoonen dat deze alle blijven
binnen hetgeen redelijk is als de overheid belastinggelden!
beschikbaar stelt."
De schr. legde er den nadruk óp, <fat.de, over den,
steun onderhandelende, partijen veel vrijheid van .be
weging moeten hebben om een positie! resultaat te
knunen bereiken.
Een ot ander groot lichaam' Departement, Rijks
bureau, Waterschap, Trammaatschappij1 enz. houdt
voor een bepaalde zaak, laat ons zeggen 50 tram'wagens,
een inschrijving. Na de inschrijving blijkt, dat dé laagste
Nederlandsche inschrijving, laat ons zeggen, 3000 gulden
per wagen verschilt met die der laagste buitenlandsché
firma. De regeering en de Rijkscommissie voor Werk
verruiming, van dit verschil noorende, gaan er op af
en vragen of het niet mogelijk is, dat de order, waaraan
tientallen menschen maanden kunneh werkeh, hier k'ah
blijven. Goed. zegt de opdrachtgever, ik wil wel, mits
ik aan den Nederlander niet meer moet betalen dan
aan den "buitenlander en binnen 8 dagen weet waar
ik aan toe ben, want er is haast bij eh langer kan ik
met het bestellen niet wachten.
Ook de laagste Nederlandsche Inschrijver wil, maar
toont aan dat loonen. onkosten van wihst is al
geen sprake op rn laagst rijn bepaald. Hij wil
echter het uiterste doen en verlaagt rijn prijs met, iaat
ons zeggen, f 500 per wagen. Nu moet dus nog gedekt
worden 50 keer f 500.
Dan gaat het onderhandelen beginnen. Het is moge
lijk dat zelfs niet binnen 8 dagen, maar binnen 2 of 3
maal 24 uur een beslissing moet vallen. Er is dus groote
haast hij. Om dan tot een beslissing te komen by het
overleg tusschen Rijk, gemeente, opdrachtgever en aan
nemende firma, moeten alle partijen, en zeer zeker Rijk
en gemeenten, veel vrijheid van beweging hebben. Légt
de Raad, d.i. één van de vier partijen, nu<van te voren
reeds precies vast hoe hij het wil', aan leidt dit tot mis
lukking, want B. en W,. moeten zich houden aan het
Raadsbesluit en ze hebben den Raad niet direct bijeen
om eens een genomen besluit weer te herzien. In dér-
gelijke gevallen is het noodig, dat de Raad een kort,
ruim gesteld besluit neemt, zoo geredigeerd dat B. en
W. in gezamenlijk overleg met net Rijk alles kunnen
doen om tot een bevredigende oplossing te geraken. Is
hei niet uiterst pijnlijk voor B. en W1. en voor den
Raad om te moeten hooren dat de zaak wel' in orde was
gekomen, als het raadsbesluit ietwat minder stroef was
geweest' Dergelijke zaken worden alleen opgelost door
medewerking van TfLle belanghebbenden en door veel
wederzij asch vertrouwen."
Staatsloterij.
Trekking van Donderdag 24 Mei.
5e: Klasse. 7e Lijst.
Nos. 9839 3.2139 12529 19980 21926 elk f 1000.
Nos. 6616 10297 18429 18856 21925 22583 eik t 400.
Nos. 18416 21237 22859 elk f 200.
Nos. 1143 4964 5984 7802 9117 14235 14986 18321
21276_ 22520 22673 elk J 100.
Prijzen van 70.
225 277 479 529 539 572 838
854 881 947 1101 1376 1343 1766
1767 1850 1877 1901 2137 2153 2346
2452 2632 2700 2712 2784 2952 2982
3290 3433 3477 3491 3493 3523 3618
3742 3953 3983 4111 4153 4255 4412
4467 4470 4627 4880 4899 4979 5086
5366 5527 5707 5740 5756 5772 5848
6029 6055 6065 6152 6371 6482 6669
6771 7192 7248 7375 7482 7508 7511
7744 7819 8054 8252 8389 8417 8788
8881 8938 8938 9014 9044 9142 9152
9490 9526 9640 9743 9761 9792 9818
9874 9949 10132 10460 10565 20594 10762
11059 11068 11090 11111 11233 —408 11514
11528 11545 11688 11686 11734 11788 11816
11905 11925 12063 12094 12107 12133 12180
12195 12227 12274 12326 12392 12545 12548
12572 12663 12770 12914 12961 13050 13096
13165 13289 13320 13400 13582 13668 13798
1.970 14071 14176 14221 14293 14359 14362
14370 14479 14472 14677 14768 14813 14966
15020 15258 15380 15456 15565 15628 15645
15680 15697 15852 15891 15915 15958 15960
15972 15005 16062 16157 16285 16347 16400
16'71 16541 16588 16629 16794 16879 16990
17066 17 i 01 17172 17213 17266 17339 17679
17745 17929 18058 18319 18372 18483 18618
18736 18902 18986 19011 19143 19203 19460
19480 19534 19606 19632 19779 19830 19834
20181 20235 20278 20363 20382 20462 20583
20602 20679 20741 20746 20842 20998 21091
21304 21370 21518 21529 21595 21602 21606
21612 21677 21718 21787 21878 21893 21987
22107 22195 22233 22439 22560 22721 22724
22789 22796 22870
Reclames.
e. ia
i- ni
Iedere hardnekkige pijn in het smalle gedeelte van
den rug waarschuwt u om acht te slaan op uw nieren.,
Zware, slepende rugpijn en scherpe steken bij hukken
ot plotseling keeren, wijzen op gezwollen, ontstoken
nieren; pijnlijke, overwerkte en vermoeide nieren.
De taak der nieren is om het urinezuur uit het bloed
le filtreeren. Kouvatting, koorts, overwerking en buiten
sporigheden overspannen de nieren en veroorzaken ont
steking. Zulk een in den aanvang lichte ontsteking
leidt bij verwaarioozing mettertijd tot niergruis, water
zucht, rheumatiek of een chronische nierkwaal.
Let op uw nieren, zoodra de rug pijn begint te doen.
Zie toe of de urine afwijkingen vertoont, te schaarsch
of te veelvuldig geloosd wordt, brandend, .pijnlijk en
vol bezinksel is, een abnormale, kleur heeft enz. Let ook
op hoofdpijn, aanvallen van duizeligheid, een voort
durend vermoeid gevoel en zenuwachtigheid.
Als uw nieren verzwakt zijn, gebruik aan Foster's Rug
pijn Nieren Pillen, het geneesmiddel, dat ruim 50
laren lang zwakke nieren heeft genezen en over de
eele wereld wordt aanbevolen.
Verkrijgbaar in apotheken en drogistzaken f 1.75
per doos.
22
36 77
47 36 20064
51 17795 71
78 17969 86
24 15005 18051 20203
68 6 18140 20358
Frekklng van 950 nnmmers ten overstaan van
Notaris A. G. MoÜé.
Vrijdag 25 Mei 1923
PrQs van f 1500 2314
1000 8469 15805 15983 19213
200 138 174 7065 7268 9027
12723 14299 19224
100 909 4873 4878 4897 7477
8397 10665 14207 14316
Praten vu f 90.- «Ageo geld).
K 2120 4740 7802 0062 12757 15170 10ÖÖ3 18»4
86 2243 4812 84 10065 12816 80 84 18902
133 2358 5022 7617 66 6415241 6604 19
56 2443 49 34 7913053 5416732 91
223 2588 94 43 10143 13165 15427 53 19031
456 2663 5179 7809 10251 80 69 16864 51
536 2776 5258 24 62 13290 72 77 99
90 2886 76 8045 KJ312 93 15572 17121 19260
718 2983 5435 8177 40 94 15661 97 19387
877 88 5716 8589 0213604 60 17317 18878
94 3019 19 867910450 615706 80 19810
900 3126 5641 8715 10505 70 26 11601
1027 74 73 901064513807
28 79 5002 908210719 40
1225 3413 49 9180 63 14147
28 3722 6023 9241 11185 14222
63 6335 8811365
67 91 941144514328 81 6320412
81 3896 6401 9325 73 40 16050 18242 55
1437 4011 7 9475 85 14425 16169 18324 96
45 96 39 9527 91 14501 16238 31 20598
83 40 6640 9011551 14664 81 36 20661
1659 4358 6306 58 11656 14724 16351 18400 20833
1781 79 40 9606 75 50 62 62
1842 4438 6852 7611916 76 74 18509
60 4627 58 9736 12418 14949 16407 73
1959 38 7090 9855 12642 65 94 18608
2047 89 7146 9910 12702 90 16514 9
80 98 77 59 1015034 36 27
O
Later aflosbaar.
08 2422 4501 699-1 9202 11651 14109 16297 18373
113 36 4619 3029 15 79 1416343 91
57 44 71 48 27 11711 19 46 18427
98478360283624 70 39
303 98 4706 7182 52 63 40 78 64
89 99 57 7229 931811803 6616452 18500
80 2564 82 62 20 7 71 88 a
90 07 4804 92 9431 3914203 93 14
318 92 11 7323 9622
2023 32 28 25
42 50 44 5411953
90 88 82 86 9H1 12007
99 92 4026 95 28 57
480 2728 39 7400
*35 2829 40
46 2931 CS
79 41 75
W 54 5009 83
a 55 11 7321
701 3027 31 38
805 91 58 69
24 3*40 71
92 01 9100
009 62 6
25
3914203 93
40 1216516
10 35 53 89
44 8618614
04 92 40
75 94 7y
73121121430216657 18822
- 10 25
ca 34
14 07
79K6B3
9312400 83
W201 514710
69 59 231
KÖM 66 fiör
7712543 81
95 18950
1082310010
73 93
16904 96
M19156
49 1922b
56 19302
6919405
70 y
2317146 13
17264 66
82 77
82 8714824 921Q510
10414 12659 7517328 60
7806 58 88 77 36 71
89 621272415052 56 88
78 61 93
15100 8019678
11 17439 19706
22 86 19
4fi 00 4ri
45 55 17524 19898
56 85 36 19966
481308515219 50 20001
51 91 15352 87 25
57 13101 84 17603 20119
75 33 15473 14 62
80 52 15556 18 0.
81 13205 97 17729 20257
20 15605 36 uü
51 24 45 63
33 88 20345
45 17807 87
70 14 20409
73 76 17
7417919
60 2015734 47
77 83 81
83 9815806
9313543
60 81171060512921
27
97 94
98 8219
1404 65 5729 24
61 94 81 56
VU 4 3650 5830 14
30 87 5961 93
63 3740 67 8315 10917
84 3805 85 51 28
»10 W 6001 8444 34 63
44 26 2 50 41 67
B02 55 19 8550 67 13308
53 59 39 6611007 54
89 71 6156 68 18 13411
J818 77 61 72 00 - 20...
807962268605 77 83 81 53 y*
1003 3928 27 29 83 9815806 62 bl
35 83 6307 80 9313543 52 6820500
97 4003 22 S742 ||J02 5415014 78 50
2013 M 6446 47 33 78 1518022 <57
20 81 56 6513621 57 41 96
50 6507 37 82 32 921812920609
77 G604 8801 11307 5616041 30 43
040 17 5711300 99 42 47 82
98 67 78 19 13350 45 9420726
5 4209 76 96 20 91 3718206 60
i 42 6308 8013 38 96 94 1120822
i 4310 10 23 Q 6713831 16113 31 37
1 Öv 86 98W 74 99 25 51 62
74 6842 9110 8213911 88 M 81
- 45 24K403 3416212 7920915
w 87 29 H553 67 40 96 34
01 0905 33 6414036 51 18318 36
22 63 41 11615 39 57 28
63 $8 77 n 19 88 71 v
Vorige Ktf rioadi 837 nu- 837». 16371 nw.
j&zL to» ou. cm. 16087 M
Plaatselijk Nieuws.
GESLAAGD.
De heer W. Roggeveen alhier, deed Dinsdag te
's-Gravenhage met gunstig gevolg examen als
derde stuurman groote vaart.
VERKOOPING.
Uitslag der verkooping op 24 Mei, ten overstaan
!.an notaris C. L. v. d. Bergh. alhier.
Een motor-aak vlet;, groot 10% ton, behoorende tot
'e goederen in het faillissement van den heer G.
-ie Groot te Schagen.