Alpito Nitiïs- GLASTRA'S Schoenenmagazijn, BATO RIJWIELEN J 30 6209 71 11258 Uii hel Hart van Holland. Zaterdag 26 Mei 1923. 6Ö8te Jaargang. No. T235. EERSTE BLAD. Molenstraat Schagen, Goedkoopst en mees! gesorteerd Magazijn voor luxe- en burger- Schoenwerk van erkend degelijk Moord-Brabanfsch fabrikaat. Rugpijn waarschuwt. Agent voor Schageni G. ANNEVELDT. N.V. „De TIJDGEEST" S"8 S S SGHA6ER CIDRAIÏT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder- IHtflPUPï'3 M V V !l Tll/LPHM-N 8 ff! ''PlfSMPlI Pri^8 per 3 maanden 1.65. Losse nummers 6 oent. ADVERTEN- dag en Zaterdag. Bij inzending tot 'smorgens 8 uur, worden Adver- DltybvliiOi IM.Vf lMl* IIlilK IVIlitni IV bw t IflyTIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewljsno, tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. no. 20 inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BUU>EN. Den Haag heeft den welverdienden roep van een mooie stadj te zijn en zelfs de grootste Nurks zal moeten toegievbn, dat vooral de omstreken door bun variatie zeer veel daartoe bijdragen. Minder dè stad zelf sedert de noodzakelijkheid is uitgevonden van allerlei verkeersverbeteringen, die allerlei menschen op rijwielen en in auto's in staat te stellen toch vocral niet te laat te komen op hun sociëteit of ten nisveld, ja zelfs doch dit geldt alleen tegen 'half tien en half twee niet te laat op bureau. Aange zien Den Haag geen zakenstad is en het aantal ■vrachtauto's dus vrij onbeduidend valt te noemen, is het „verkeer" er van dien aard, dat een omweg of Jungzaam rijden nu niet bepaald doodelljke onge makken of groote verliezen zou veroorzaken. Toch heeft men aan den fetish van dit verkeer heel wat moois opgeofferd zonder er iets voor in plaats te krijgen, dan een uitzetting der gelegenheid tot weg wedstrijden. Die dan op haar beurt weer moet wor den beperkt door den verkeersagent, die wijst en wenkt en toegewenkt wordt door alles wat zich op wielen voortbeweegt. Het jongste succes op verkeersverbetering was de ontmanteling van de Gevangenpoort, die nu als een ongelukkig oudstrijder op één been en met een lee- gen mouw tegen de Plaats aanleunt en buitengewoon misplaatst doet. Wat nog erger zal worden als straks het „verkeer" langs de poort zal mogen gaan in- plaats van er door. Een geheele rij huizen, die door hun weerspie geling in het water een integreerend deel waren ge worden van den Hofvijver juist dat stukje, dat door elk schilder en fotograaf werd beschouwd als het. mooiste, is verdwenen om plaats te maken voor een stuk straat met wat graszoden er langs. Was er verkeer van beteekenis, dan zou men zich schikken en zich het gebrachte offer troosten, maar het is absent en alles wat thans is verkregen is, dat de weg van den Koninklijken Stoet bij de opening van de Staten Generaal weder kan wonden verkort. Nu loest er steeds een omweg worden gemaakt omdat men het niet aanidlurfde de Gouden Koets onder de poort dioor te boegsperen. Alle mannetjes en vrouwtjes, die haast hebben, zullen dus voortaan van de Hollandsdhe Spoor naar Scheveningen dwars door de stad kunnen racen. En dit heet een verbetering. Men zegt, dat de eenige ironische opmerking in den Bijbel deze is, dait van de bekende straat in Damascus wordt gezegd „de straat, genaamd de rechte", aangezien deze straat, volgens Mark Twain, „niet zoo gedraaid is als een kurkentrekker, maar dat is dan ook het rechtste wat er van kan worden gezegd. Welnu, iets dergelijks is de verkeersweg, waaraan het aspect van den Hofvijver is opgeofferd. Er is een weg altoos geweest die bijna als langs een liniaal getrokken van het station naar het dorp gaat: Stationswegi, Wagerstraat, Veene- straat,Hoogstraat, Noordeinde*, Zeestraat, Oude Weg. Op dat geheele traject zijn niet meer dan twee boch ten van belang en maar een enkel zeer nauw stuk, d.1. de Veenestraat. Maar zelfs dat stuk is naar verhouding van de werkelijke verkeersbehoefte niet veel nauwer dan Greshamstreet vlak bij Grield Hall in Londen. Bovendien zijn er vlak bij drie parallelstraten, die soms nauw zijn, doch hij verdee ling -van het verkeer in op en afgaand' zeer goede diensten zouden kunnen bewijzen, terwijl verder zoo men dit had gewenscht door onteigening van Veene- en Hoogstraat bij zeer geringe offers (door latere waardevermeerdering) een goede verbreeding had kunnen verkrijgen. Voor de verbinding van het station met Scheve- mngen-badplaats heeft men de beschikking over den weg Zieken. Spui, Ammunitiehaven, Burgwal, Prin- cessegracht enz„ waarbij men feitelijk door steeds san te schuinen, het ideaal van den rechten weg vrijwel bezat. Thans echter moot dit verkeer worden gesplitst. Moeten voertuigen van het Spui hun weg vervolgen langs Hofweg en Gevangenpoort, om- dan terecht te komeji alweer in het Noordeinde of, via een zeer gevaarlijken trechter, in de Parkstraat. Het offer is düs vrijwel vergeefs geweest. Men heeft den Vijver bedorven en is er toch niet in ge slaagd een weg te maken waar Jan-de-racer en an dere haasthebbers in veiligheid voor zich zelf hun jakkeritis kunnen uitzieken. En zeker is de vei ligheid der voetgangers waarvan er toch nog een paar honderdduizend zijn volstrekt niet vergroot. Bovendien zijn we nog volstrekt niet aan het einde onzer offei-s Er moet nog veel -meer worden „ver beterd". O a. moet het standbeeld van Willem II ver dwijnen. Op zich zelf is dit niet jammer. Het was leelijk, houterig en belachelijk en Tilburg, dat er nu gelukkig mee wordt gemaakt, is er niet mede te feliciteeren, al wordt het een bezienswaardigheid rijker. Den Haag doet een ruil. De staande Willem II -gaat weg en de rijdende dito komt. De ridderlijke ruitervorst ik hoop, dat ik het goed zeg! komt te paard ergens te pronk te staan. Als dit standbeeld mooi is, wat men beweert, zal het zich raar voelen in Den Haagi, waar de eene ijzeren kop nog leelijker is dan de andere, met uit zondering dan van de buste van Constantijn Huy- gens bij de Promenade, waar dan ook niemand ooit naar kijkt. Wij zijn niet verwend' op dit punt. We hebben hpt j ruiterstandbeeld van De Coligny zich noemend en schrijvend Willem de Zwijger voor het Paleis. w>t c1- ZwiJ£er n°£ eens °P Plein, van De witt, Sninoza „koperen nikus", Bernard van Saxen vyeimar, Kapitein Thomson, het monument1813, de j ais leeuw gemaskeerde Jodenbankiers op het Stol- j rif111' ^(^smaer en de verzamelingen metsel- en zandsteen, die als gedenkteekens aan den were!du oorlog voor land- en zeemacht en de visschers die nen. Basta. Nu neemt men onzen Manneken-Pis, luisterend naar den naam van Willem II af en wordt zijn plaats gewijd' aan het „Verkeer". Ergens zullen wij het ijzeren paard' zien neer te zetten. Als we maar wisten waar. Hadden we Jan de Witt nog niet, dan was dat een mooi plaatsje. Doch nu zitten we er een beetje mee. De hoek van het Voorhout, vlak voor de ramen van meneer Karnebeek's paleia zou niet slecht zijn, al» we maar geen verkeer hadden. Maar nu we wèl zoo gelukkig zijn, zou eigenlijk die heele hoek van het Voorhout moeten verdwijnen om de kans te verminderen dat er den een of anderen dag een auto diwars door een tram vliegt bij den ingang van de Parkstraat. Als Plein1813 niet bezet was door de vaderen van het Koninkrijk der Nederlanden, zou die plek ook niet kwaad zijn. Maar twee monumenten is te veel. Verder dan die twee plekken zijn de geleerden nog niet gekomen. Het plein voor het Vredespaleis, diat huilt van I leegtte schijnt niet in aanmerking te komieni voor den ridderlijken ruiter. Vermoedelijk is dit. omdat als het paleis in gebruik is er te veel bereden agenten in de buurt zijn, zoodat er kans zou bestaan op ver warring tusschen den ijzeren en de echte centaurus Ook omdat deze militaire vorst: veldslagen en bar ricades!, misschien bij' vrede en arbitrage minder thuis hoort. Maar het plein van Bronovo tegenover; Zorgvliet, waar nu een reclamezuil en een klok prijkt, zou plaats genoeg aanbieden. Desgelijks het Bankaplean en het begin van dé Nassaulaacru bij de Javastraat, eveneens een troosteloos stuk plaveisel, dat „om iets vraagt". Ja zelfs zou er eigenlijk niet veel tegen zijn om het standbeeld recht over d'e Hollandsche Spoor aan het begin van den Stationsweg te plaatsen. We meenen ons te herinneren, dat er ook in het BUITENLAND, (let wel in den vreemde: gelegenheid tot uitzending van studiecommissies naar alle hoofd steden!) in de buurt van het hoofdstation wel eens een monument staat Plaats te ovei1, zou men dus zeggen, maar de vroe de mannen denken nog altijd. Wie weet waar al dat d'enken nog op uit loopt en of er niet een van die heeren een- plek ontdekt, waaraan nog geen mensch heeft gedacht. Als men bijv. in naaan van het verkeer het stad huis eens afbrak, nu we binnen een halve eeuw toch wel een nieuw krijgen? Een sta-in-den-weg is het zeer zeker en mooi is het ook, twee redenen voor een, of twee excuses, naar men wil, het komt op hetzelfde neer. Dan zou men'daar den rossenbedwingenden Wil lem kunnen neerzetten. In het volle gezicht van de bezoekers van Gouden Hoofd, Hollandais, Bodega en Lunchroom. Om van d'e dames, die bij Schröder en Bonnetterie en van de Zondagsche kerkgangers maar niet te spreken. Ai my, waar zou het monument eerder kunnen in werken op vaderlandsliefde, nationale geestdrift en andere maatschappelijke deugden? En zou de nabijheid van het Postkantoor, van den Burgerlijken tand en van het Reisbureau niet stadgenoot en vreemdeling bijna forceeren hun schre den steeds langs Willem II te richten? Iedereen brengt toch steeds zijn gasten naar de Groenmarkt, al ware het alleen ocm de haringpakkerij in lijn 3 te aanschouwen, die grootste bezienswaardigheid van onze onvolprezen residentie. Uit en Voor de Pers. Steun aan de lndnetrie. „Het Volk" (S.D.A.P.) bevat een pleidooi „van des kundige zijde" voor steun aan de industrie tot bestrij ding der werkloosheid. De schr. betoogt: „De zaak is deze, dat de Nederlandsche industrie al is het in vele bedrijven niet zoo erg meer |als eenigen tijd terug, geducht moet concurreeren met het buitenland, Engeland, België en (hoe wonderlijk het ook moge klinken dat dit land niet meer allereerst wordt genoemd) in derde instantie met Duitschland. Nu moet men niet redeneeren: nu ja, die fabrieken hebben zooveel verdiend in de O. W.-jaren, dat ze dan nu maar met verlies moeten werken. Dergelijk gepraat is te oppervlakkig om' er lang bij> stil te staan. Een feit is het, dat tientallen ondernemingen duizen den willen en het in vele gevallen ook nog kunnen verliezen om, koste wat het kost, een order te knjgen en daardoor aan het draaien te blijven. Het geval van de Plaatwellerij, waarvan de cijfers zijn gepu bliceerd, Is eeü van de vele. Maar al kunnen nog slecds ve'e zaken duizenden laten vallen om de in schrijvingen uit Engeland en Be g.ë met hu i bescher mende maatregelen te trotseeren, tal van ond rnemingen kunnen dat niet. Het waarom blijve buiten beschou wing, het is nu eenmaal' zoo en wij hebben de werke lijkheid te aanvaarden. Wat gebeurt er nu als de overheid met gekruiste armen blijft toezien en niets doet; Dat voor millioenen guldens werk, zoolang de omliggende landen nog in de gelegenheid zijn lager te calculeeren dan de Ne derlandsche industrie, naar het buitenland gaan. onze menschen verarmen en de fabrieken gesloten blijven. Zijn er dus gevallen, waarin hel na serieus onderzoek moge'ijk h' :ikt door niet al te groote geldelijke hulp van de overheid een f inke orler in ons land te houden, dan dient men dat te doen. Niet een geliee'e industrie; moet geholpen worden, zooals men b.v. in den scheeps bouw dacht te bereiken! en waardoor excessen dreigaen le ontstaan waaraan bijtijds de kop is ingedrukt, doch op zich zelf staande gevallen, orders, bestellingen. Het serieuse onderzoek moet l!oopen over winst, loo- nen, onkosten enz. eh aantoonen dat deze alle blijven binnen hetgeen redelijk is als de overheid belastinggelden! beschikbaar stelt." De schr. legde er den nadruk óp, <fat.de, over den, steun onderhandelende, partijen veel vrijheid van .be weging moeten hebben om een positie! resultaat te knunen bereiken. Een ot ander groot lichaam' Departement, Rijks bureau, Waterschap, Trammaatschappij1 enz. houdt voor een bepaalde zaak, laat ons zeggen 50 tram'wagens, een inschrijving. Na de inschrijving blijkt, dat dé laagste Nederlandsche inschrijving, laat ons zeggen, 3000 gulden per wagen verschilt met die der laagste buitenlandsché firma. De regeering en de Rijkscommissie voor Werk verruiming, van dit verschil noorende, gaan er op af en vragen of het niet mogelijk is, dat de order, waaraan tientallen menschen maanden kunneh werkeh, hier k'ah blijven. Goed. zegt de opdrachtgever, ik wil wel, mits ik aan den Nederlander niet meer moet betalen dan aan den "buitenlander en binnen 8 dagen weet waar ik aan toe ben, want er is haast bij eh langer kan ik met het bestellen niet wachten. Ook de laagste Nederlandsche Inschrijver wil, maar toont aan dat loonen. onkosten van wihst is al geen sprake op rn laagst rijn bepaald. Hij wil echter het uiterste doen en verlaagt rijn prijs met, iaat ons zeggen, f 500 per wagen. Nu moet dus nog gedekt worden 50 keer f 500. Dan gaat het onderhandelen beginnen. Het is moge lijk dat zelfs niet binnen 8 dagen, maar binnen 2 of 3 maal 24 uur een beslissing moet vallen. Er is dus groote haast hij. Om dan tot een beslissing te komen by het overleg tusschen Rijk, gemeente, opdrachtgever en aan nemende firma, moeten alle partijen, en zeer zeker Rijk en gemeenten, veel vrijheid van beweging hebben. Légt de Raad, d.i. één van de vier partijen, nu<van te voren reeds precies vast hoe hij het wil', aan leidt dit tot mis lukking, want B. en W,. moeten zich houden aan het Raadsbesluit en ze hebben den Raad niet direct bijeen om eens een genomen besluit weer te herzien. In dér- gelijke gevallen is het noodig, dat de Raad een kort, ruim gesteld besluit neemt, zoo geredigeerd dat B. en W. in gezamenlijk overleg met net Rijk alles kunnen doen om tot een bevredigende oplossing te geraken. Is hei niet uiterst pijnlijk voor B. en W1. en voor den Raad om te moeten hooren dat de zaak wel' in orde was gekomen, als het raadsbesluit ietwat minder stroef was geweest' Dergelijke zaken worden alleen opgelost door medewerking van TfLle belanghebbenden en door veel wederzij asch vertrouwen." Staatsloterij. Trekking van Donderdag 24 Mei. 5e: Klasse. 7e Lijst. Nos. 9839 3.2139 12529 19980 21926 elk f 1000. Nos. 6616 10297 18429 18856 21925 22583 eik t 400. Nos. 18416 21237 22859 elk f 200. Nos. 1143 4964 5984 7802 9117 14235 14986 18321 21276_ 22520 22673 elk J 100. Prijzen van 70. 225 277 479 529 539 572 838 854 881 947 1101 1376 1343 1766 1767 1850 1877 1901 2137 2153 2346 2452 2632 2700 2712 2784 2952 2982 3290 3433 3477 3491 3493 3523 3618 3742 3953 3983 4111 4153 4255 4412 4467 4470 4627 4880 4899 4979 5086 5366 5527 5707 5740 5756 5772 5848 6029 6055 6065 6152 6371 6482 6669 6771 7192 7248 7375 7482 7508 7511 7744 7819 8054 8252 8389 8417 8788 8881 8938 8938 9014 9044 9142 9152 9490 9526 9640 9743 9761 9792 9818 9874 9949 10132 10460 10565 20594 10762 11059 11068 11090 11111 11233 —408 11514 11528 11545 11688 11686 11734 11788 11816 11905 11925 12063 12094 12107 12133 12180 12195 12227 12274 12326 12392 12545 12548 12572 12663 12770 12914 12961 13050 13096 13165 13289 13320 13400 13582 13668 13798 1.970 14071 14176 14221 14293 14359 14362 14370 14479 14472 14677 14768 14813 14966 15020 15258 15380 15456 15565 15628 15645 15680 15697 15852 15891 15915 15958 15960 15972 15005 16062 16157 16285 16347 16400 16'71 16541 16588 16629 16794 16879 16990 17066 17 i 01 17172 17213 17266 17339 17679 17745 17929 18058 18319 18372 18483 18618 18736 18902 18986 19011 19143 19203 19460 19480 19534 19606 19632 19779 19830 19834 20181 20235 20278 20363 20382 20462 20583 20602 20679 20741 20746 20842 20998 21091 21304 21370 21518 21529 21595 21602 21606 21612 21677 21718 21787 21878 21893 21987 22107 22195 22233 22439 22560 22721 22724 22789 22796 22870 Reclames. e. ia i- ni Iedere hardnekkige pijn in het smalle gedeelte van den rug waarschuwt u om acht te slaan op uw nieren., Zware, slepende rugpijn en scherpe steken bij hukken ot plotseling keeren, wijzen op gezwollen, ontstoken nieren; pijnlijke, overwerkte en vermoeide nieren. De taak der nieren is om het urinezuur uit het bloed le filtreeren. Kouvatting, koorts, overwerking en buiten sporigheden overspannen de nieren en veroorzaken ont steking. Zulk een in den aanvang lichte ontsteking leidt bij verwaarioozing mettertijd tot niergruis, water zucht, rheumatiek of een chronische nierkwaal. Let op uw nieren, zoodra de rug pijn begint te doen. Zie toe of de urine afwijkingen vertoont, te schaarsch of te veelvuldig geloosd wordt, brandend, .pijnlijk en vol bezinksel is, een abnormale, kleur heeft enz. Let ook op hoofdpijn, aanvallen van duizeligheid, een voort durend vermoeid gevoel en zenuwachtigheid. Als uw nieren verzwakt zijn, gebruik aan Foster's Rug pijn Nieren Pillen, het geneesmiddel, dat ruim 50 laren lang zwakke nieren heeft genezen en over de eele wereld wordt aanbevolen. Verkrijgbaar in apotheken en drogistzaken f 1.75 per doos. 22 36 77 47 36 20064 51 17795 71 78 17969 86 24 15005 18051 20203 68 6 18140 20358 Frekklng van 950 nnmmers ten overstaan van Notaris A. G. MoÜé. Vrijdag 25 Mei 1923 PrQs van f 1500 2314 1000 8469 15805 15983 19213 200 138 174 7065 7268 9027 12723 14299 19224 100 909 4873 4878 4897 7477 8397 10665 14207 14316 Praten vu f 90.- «Ageo geld). K 2120 4740 7802 0062 12757 15170 10ÖÖ3 18»4 86 2243 4812 84 10065 12816 80 84 18902 133 2358 5022 7617 66 6415241 6604 19 56 2443 49 34 7913053 5416732 91 223 2588 94 43 10143 13165 15427 53 19031 456 2663 5179 7809 10251 80 69 16864 51 536 2776 5258 24 62 13290 72 77 99 90 2886 76 8045 KJ312 93 15572 17121 19260 718 2983 5435 8177 40 94 15661 97 19387 877 88 5716 8589 0213604 60 17317 18878 94 3019 19 867910450 615706 80 19810 900 3126 5641 8715 10505 70 26 11601 1027 74 73 901064513807 28 79 5002 908210719 40 1225 3413 49 9180 63 14147 28 3722 6023 9241 11185 14222 63 6335 8811365 67 91 941144514328 81 6320412 81 3896 6401 9325 73 40 16050 18242 55 1437 4011 7 9475 85 14425 16169 18324 96 45 96 39 9527 91 14501 16238 31 20598 83 40 6640 9011551 14664 81 36 20661 1659 4358 6306 58 11656 14724 16351 18400 20833 1781 79 40 9606 75 50 62 62 1842 4438 6852 7611916 76 74 18509 60 4627 58 9736 12418 14949 16407 73 1959 38 7090 9855 12642 65 94 18608 2047 89 7146 9910 12702 90 16514 9 80 98 77 59 1015034 36 27 O Later aflosbaar. 08 2422 4501 699-1 9202 11651 14109 16297 18373 113 36 4619 3029 15 79 1416343 91 57 44 71 48 27 11711 19 46 18427 98478360283624 70 39 303 98 4706 7182 52 63 40 78 64 89 99 57 7229 931811803 6616452 18500 80 2564 82 62 20 7 71 88 a 90 07 4804 92 9431 3914203 93 14 318 92 11 7323 9622 2023 32 28 25 42 50 44 5411953 90 88 82 86 9H1 12007 99 92 4026 95 28 57 480 2728 39 7400 *35 2829 40 46 2931 CS 79 41 75 W 54 5009 83 a 55 11 7321 701 3027 31 38 805 91 58 69 24 3*40 71 92 01 9100 009 62 6 25 3914203 93 40 1216516 10 35 53 89 44 8618614 04 92 40 75 94 7y 73121121430216657 18822 - 10 25 ca 34 14 07 79K6B3 9312400 83 W201 514710 69 59 231 KÖM 66 fiör 7712543 81 95 18950 1082310010 73 93 16904 96 M19156 49 1922b 56 19302 6919405 70 y 2317146 13 17264 66 82 77 82 8714824 921Q510 10414 12659 7517328 60 7806 58 88 77 36 71 89 621272415052 56 88 78 61 93 15100 8019678 11 17439 19706 22 86 19 4fi 00 4ri 45 55 17524 19898 56 85 36 19966 481308515219 50 20001 51 91 15352 87 25 57 13101 84 17603 20119 75 33 15473 14 62 80 52 15556 18 0. 81 13205 97 17729 20257 20 15605 36 uü 51 24 45 63 33 88 20345 45 17807 87 70 14 20409 73 76 17 7417919 60 2015734 47 77 83 81 83 9815806 9313543 60 81171060512921 27 97 94 98 8219 1404 65 5729 24 61 94 81 56 VU 4 3650 5830 14 30 87 5961 93 63 3740 67 8315 10917 84 3805 85 51 28 »10 W 6001 8444 34 63 44 26 2 50 41 67 B02 55 19 8550 67 13308 53 59 39 6611007 54 89 71 6156 68 18 13411 J818 77 61 72 00 - 20... 807962268605 77 83 81 53 y* 1003 3928 27 29 83 9815806 62 bl 35 83 6307 80 9313543 52 6820500 97 4003 22 S742 ||J02 5415014 78 50 2013 M 6446 47 33 78 1518022 <57 20 81 56 6513621 57 41 96 50 6507 37 82 32 921812920609 77 G604 8801 11307 5616041 30 43 040 17 5711300 99 42 47 82 98 67 78 19 13350 45 9420726 5 4209 76 96 20 91 3718206 60 i 42 6308 8013 38 96 94 1120822 i 4310 10 23 Q 6713831 16113 31 37 1 Öv 86 98W 74 99 25 51 62 74 6842 9110 8213911 88 M 81 - 45 24K403 3416212 7920915 w 87 29 H553 67 40 96 34 01 0905 33 6414036 51 18318 36 22 63 41 11615 39 57 28 63 $8 77 n 19 88 71 v Vorige Ktf rioadi 837 nu- 837». 16371 nw. j&zL to» ou. cm. 16087 M Plaatselijk Nieuws. GESLAAGD. De heer W. Roggeveen alhier, deed Dinsdag te 's-Gravenhage met gunstig gevolg examen als derde stuurman groote vaart. VERKOOPING. Uitslag der verkooping op 24 Mei, ten overstaan !.an notaris C. L. v. d. Bergh. alhier. Een motor-aak vlet;, groot 10% ton, behoorende tot 'e goederen in het faillissement van den heer G. -ie Groot te Schagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1923 | | pagina 1