Aluitti Mms- Mmtratis- Lssllmllal. OE LAKSE 8 DE MORAM, Donderdag 5 Juli 1923. 668te Jaargang. No. 7258. Uitgevers i N.V, v.b Binnenlandse!) Nieuws. ,,'t Wieringer Veerhuis". Credicten voor landbouw 011 handel. ÏOURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending 'tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. I CeSE INT. TELEF no. 20 Prijs per 3 maanden f 1.65. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. SCHAGEBBRUG. Dinsdagavond ten 8 uur vergaderde ten lokale van den beer J. Broer de leden der Coöperatieve Benoïd- gasfabriek „De Unie" alhier. Aanwezig zijn 40 leden, waaronder een 3-tal dames. Bij de opening vraagt de voorzitter, de heer K. van Loenen, of iemand "der leden bezwaar heeft te gen de aanwezigheid van de pers. Niemand iaat zich hooren. en de voorzitter heet onzen verslaggever wel kom. Na ook de aanwezige leden welkom te hebben geheeten, volgt lezing der notulen door den secreta ris, den heer J. Kossen, die onveranderd worden goedgekeurd. Voorzitter doet hierna mededeeling dat het geheele bestuur een conferentie met B. en W. heeft gehad en dat na de raadsvergadering van 5 Juni bij het be stuur een schrijven van het Gemeentebestuur is inge komen. Blijkens dat schrijven is de gemeente Zijpe bereid, behoudens nadere goedkeuring, de gasfabriek met geheelen inventaris, het buizennet, de meters enz., over te nemen voor f 3000. met bepaling dat alle leden, der fabriek hunne perceelen op het electrisch net der gemeente aansluiten, althans, dat de aan sluiting in voldoende mate geschiedt. Het bestuur, zegt voorzitter, heeft nog getracht de gemeente bereid te vinden de geheele schuld op zich te nemen, maar dat is niet gelukt. Spr. hoopt dat de discussies over dit punt kort en zakelijk zul len zijn en het persoonlijke achterwege blijft en dat do minderheid zich zal neerleggen bij het besluit ■van de meerderheid. Daarna doet de penningmeester mededeelingen over den stand der' geldmiddelen op het oogenblik, daarbij aannemende, dat de voorraad gasoline ver- .bruikt wordt en het geld ervoor binnen is. De ontvangsten bedragen dan f 6389.87, uitgaven f3772.94, in kas dus f2616,93. Rekent men daarbij de f3000 aanbod gemeente Zijpe, dan wordt het bezit f 5616.93, terwijl de schuld is f 5840.Het tekort be draagt dan f224.07 of rond f300, wat bij overdracht aan de gemeente dooit de leden zou moeten worden bijgepast. De heer J. van der Oord meent, dat ook nu weer moeilijk een besluit/is te nemen, omdat de Vereeni- ging niet kan zorgen dat de aansluiting bij het elec trisch net voldoende is. Voorzitter erkent dat de vereeniging haar leden niet kan dwingen tot aansluiting. Wij kuninen niet anders doen dan besluiten tot al of niet overdoen der fabriek. De gemeente geeft 'bij1 aansluiting aan Onze leden dezelfde rechten, ook 2 gratis lichtpun- ten. Het aantal aansluitingen zal later wel den door slag geven of de gemeente do fabriek al of niet overneemt. De heer J. Broer wijst op de wenschelijkheid dat de minderheid zich neerlegt bij het besluit van de meerderheid, omdat anders die minderheid door niet aan te sluiten bij het net, zou kunnen verhinderen dat de gemeente de fabriek overneemt. Er rust dus een groote verantwoordelijkheid op die minderheid. Voorzitter zegt dat we niemand kuninen verplich ten. Het maakt trouwens voor de gemeente een groot verschil of die minderheid groote afnemers van electrischen stroom zouden zijn of niet. De heer Fellinga meent, dat de gemeente zich op een ruim standpunt heeft geplaatst door te spreken over aansluiting in voldoende mate. Den heer J. de Moor doet het genoegen dat het be stuur cijfers hee.t gegeven naar den tegenwoordigen stand. Zoowel voor tegenstanders als voor voorstan ders van overdracht der fabriek is het van groot be lang alles nauwkeurig van de zaak te weten. Spr. vraagt echter of de penningmeester een becijfering kan geven over den toestand der fabriek, wanneer zs bleef bestaan. De uitkomst van het afgeloopen jaar toch zal een groot verschil geven bi} die van dit jaar. De carbid bijv. heeft langen tijd f48.— gegolden, maar is nu weer tot f56.— gestegen. Uit de bere kening die wij zooeven van den penningmeester heb ben gehoord)» zou men afleiden dat het een kolossaal winstgevend zaakje is. Spr. is van meening, dat hoe wel een gasprijs van 40 cent abnormaal 'hoog is, die prijs wel niet verlaagd zal kunnen worden, vooral met een carbidprijs van f56. De penningmeester zegt deze1 vraag verwacht te hebben en heeft een overzicht gemaakt over 1922— 1923 en over 1923—1924. Over 19221923 bedroegen de ontvangsten: Gasgjbl- löden f3898, straatverlichting f275, meterhuur f 145.95, gasartikelen f87,22, entréegeld f50 en bij betaling voor tekort verbruik f40.—, is totaal f 4496.17. De uitgaven bedroegen: gasoline f2075.45, gasarti- ^iSSJ»53,35, i^rtyksche onkosten f 1103.42 is totaal f 3232 22, een vooruitgang van f 1263.95. Aan gasgel- den was ontvangen f 4163, terwijl de aankoopkosten van gasoline bedroeeen f2075.45, winst dus f2097.55. De gemiddelde gasoline-prijs bedroeg f52. De omzet bedroeg 10316 M3. Spreker verwacht volgend jaar een aanmerkelijk minder verbruik. Van de 57 leden zijn er al die aangesloten zijn bij het electrisch net en de begrooting voor volgend laar is dan ook sreba- seerd op een verbruik van 6000 M3. Niet alleen dat de ontvangst der gasgelden in verhouding met den min deren omzet van gasoline zal verminderen, ook de meterhuur en de winst op de gasartikelen De ont- ™orden geraamd op f2550, de uitgaven op 12403, zoodat er bij een gasprijs van 40 cent slechts wins* zou worden gemaakt. Spr. wijst echter op «J "JIa herstelling behoeft en waarmee een ï/c a ïöu gulden gemoeid zullen wezen. Volgend jaar a88** er 'efrder een tekort wezen dan een over schot. De onderhoudskosten zijn bovendien de laat ste paar jaar zeldzaam laag geweest en bij de be- grootmg is rekening gehouden met die lage kosten. - ir. w van der 0°rcl vindt de gemaakte winst m het afgeloopen jaar veel te hoog. De peprungmeester antwoordt, dat vorig maal werd voorgesteld den gasprijs met 10 cent te verlagen, dat J?Lee5 mindere ontvangst hebben beteekend van f w» winst zou dan niet meer hebben bedragen ÏÏJL;SV?n !*drÜg dat in verband met de weinige onderhoudskosten der laatste jaren onvoldoende is De heer J. Broer meent toch ook dat de gemaakte vinst veel te groot is. Een coöperatie behoeft geen winst te maken. Een reservefonds zou kunnen wor den gevormd. De hew J. A. de Boer zegt, dat de vergadering af dwaalt, we behoeven niet te spreken over de al- of niet-vorming van een reservefonds, doch alleen over het voorstel van de gemeente Zijpe tot overname der gasfabriek. De beer E.Rentenaar zegt .dat die bespreking het gevolg is van de gevraagde cijfers aan den penning meester. De heer H. Rezelman vindt het goed deze cijfers gehoord te hebben. Hoewel we vorig jaar eenigszins zijn vooruitgegaan, ia het zeer waarschijnlijk dat we volgend jaar voor een tekort komen en spr. acht het 'dan ook beter dat we ons van de fabriek ont doen. Ook de penningmeester is van die meening en anders zou het verplicht gebruik wellicht van de 100. op de 150 M3. gebracht moeten worden. De Ijeer J. van der Oord denkt ook dat op deze wijze de fabriek geen toekomst meer heeft. Voor de leden bestaat het bezwaar dat zij nu weer de korten zullen krijgen van den aanleg voor de electriciieit. De heer J. de Moor zegt dat de leden van „de Unie" in hoofdzaak zullen nemen 3. 4 of 5 lichtpunten Iemand1 met 4 lichtpunten krijgt er 2 gratis. De andere 2 zal hij moeten laten aanleggen, kosten f 12 Daarbij komt de aanschaffing van lampen naar eigen dunken. Waar dat lid verplicht is f40 gas te verbruiken, zal hij hoogop voor f25.— electrischen 'stroom gebruiken en voor de gemaakte aanlegkosten heeft hij dus in een jaar al f 15 terug, terwijl hij I bovendien vrij is in het stroomverbruik. I Voorzitter vraagt of het tegenwoordig stroomver- bruiktarief, waarbij geen minimum-verbruik is be paald, wel zal blijven bestaan. I De heer J. de Moor zegt, dat in alle gemeenten i het G-E.B. winst maakt en spr. zou niet weten waar- om dat nu juist in de Zijpe niet zou gebeuren. Voor den dagstroom voor huishoudelijk gebruik zal straks door het P.E.N. een zeer voordeelige concessie wor- den verleend, wat zeer zeker voordeel zal opleveren 'voor het bedrijf. Spreker verwacht dus eerder een verlaging van den stroomprijs dan een verhooging. Blijkens het laatste raadsverslag van den Raad van Anna Paulowna werd daar vermoed dat de zuivere winst f4000 Z9U wezen. De heer Bléeksma verklaart zich voorstander van gas en het is spr. opgevallen dat de penmngmeester bij zijn verslag over den toestand pessimistisch was gestemd. Zou de penningmeester de zaak niet te zwartgallig hebben voorgesteld? Zou het ledental niet te vermeerderen zijn door het maken van andere .bepalingen, b.v. de afschaffing van entréegeiaen? Toch vreest spr., nu we eenmaal het electrisch licht Ihehben, voor de toekomst van de fabriek en daarom, jis hij voor overdracht van de fabriek. I De heer J. Broer vraagt of het niet mogelijk is dat het buizennet intact iblijft om kookgaa uit Schagen te krijgen. Voorzitter zegt, dat bij overdracht dit een zaak is die de gemeente aangaat. De heer H. Rezelman zou het toejuichen als we kookgas konden krijgen en zou een schrijven aan het gemeentebestuur van Zijpe willen richten. De heer De Moor acht een dergelijk schrijven over bodig. Zoowel door B. en W. als door den Raad is er reeds over gesproken wat eventueel met de fabriek te doen. Het gemeentebestuur zal zeer voorzichtig we zen en trachten te doen wat te doen is. De heer Rezelman kan niet nalaten an het ge meentebestuur daarvoor dank te brengen. Voorzitter zegt tot zijn spijt niet anders te hooren dan voorstanders voor overdracht der fabriek. Waar overname van de gasfabriek door de gemeente Zijpe j irdvoudt liquidatie van de vereeniging. zal twee derde van de uitgebracht stemmen de beslissing brengen. De beer De Moor zegt dat het hier niet gaat over j 1 ontbinding van de vereeniging, maar over overdracht van de fabriek,' de vereeniging kan evengoed blijven j bestaan. De heer J. A. de Boer is het ook niet eens met de opvatting van den voorzitter. Er zijn hier 2 zaken, die uit elkaar moeten worden gehouden. Aan den eenen kant hebben wij de vereeniging, aan den an deren kant het materiaal en ibij verkoop van mate riaal is er nog geen sprake van liquidatie der ver eeniging. Het besluit kan dus bij meerderheid van 1 stemmen worden genomen. De heer G. Vrijburg zegt het wel eens te zijn met [de opvatting van de heeren De Moor en De Boer, 'maar toch vindt hij het geen eerlijke zaak. Wat be- teekent onze vereeniging wanneer ze geen gas levert. Als de vereeniging blijft bestaan, dient ze. het recht te hebben gas te leveren. Spr. noemt het een verkapte j ontbinding. Meer zal spr. er niet van zeggen. De heer De Moor acht het wel degelijk een eer lijke zaak. We hebben on9 thans alleen te houden aan de agenda en dat is bespreking voorstel van de gemeente Zijpe tot overname der fabriek. I Voorzitter zegt dat het zijn bedoeling was om te voorkomen dat de vereeniging nog eens moest ver- 'gederen om tot liquidatie te besluiten. Stel je voor dat in een volgende vergadering besloten wordt niet tot liquidatie over te gaan, wat is dan onze vereeni- 1 ging zonder gasfabriek? Het is echter juist dat de vergadering zich dient te houden aan de convocatie. I Het bestuur heeft gemeend de stemming over den al- of niet-verkoop der fabriek schriftelijk te d^Qo geschieden. Het is een teer puntje en persoonlijke .invloed moet niet kunnen gelden. De heer J. A. de "Boer wijst op artikel 30 van het reglement, waarin staat dat over zaken mondeling moet worden gestemd. De heer Van de Poll meent dat we allemaal hier 'els Unie-leden zitten en is tegen schriftelijke stem- i ming. I Overgegaan wordt tot mondelinge stemming, met als uitslag dat met 31 stemmen voor, 9 tegen, beslo- jten wordt de fabriek enz. voor dén prijs van f3000 aan de gemeente Zijpe over te doen. 1 Voorzitter hoopt dat het besluit zal zijn in het be- I lang van ons dorp en zijn inwoners en sluit de ver gadering. 1 Spr. herinnerde aan do instelling van de staats commissie, die tot opdracht heeft een onderzoek in te stellen naar de vraag, of en in hoever maatregelen noodig zijn om te bevorderen dat de land- en water wegen en de spoor- en intercommunale tramwegen op de meest economische wijzé dienstbaar worden gemaakt aan 'het vervoer van reizigers en goederen. Deze staatscommissie heeft het aanzien gekregen als gevolgjran de belangrijke verliezen, welke de exploi tatie vwk onze spoorwegen oplevert. Spr. begrijpt niet goed, waarom de commissie, die den weg zoekt tot het doen verdwijnen van dat te kort ook moet bestudeeren de economische resultaten van een gansch andere soort vervoermiddelen. Hij ziet allerminst in, wat b.v. de binnenvaart met het tekort heeft te maken. In de Staatscommissie "heeft trouwens geen enkele vertegenwoordiger van of be langhebbende bij de binnenvaart zitting. Uit de in- stallatierede van den minister, die de binnenvaart telkens ziet als de zwaarste concurrentie van het spoorwegbedrijf, is het duidelijk, dat aan waterstaat voor oogen staat een belasten van de binnenvaart met het spoorwegtekort. In een heffing nu op de scheepvaart, ten behoeve van de spoorwegen zou alle rechtvaardigheid zoek zijn. Het is al de vraag, of het rechtvaardig is, dat de Staat aan de aandeelhouders in de spoorwegen winst garandeert onder alle om standigheden; zeker onrechtvaardig zou het zijn, die winstuitkeering door de binnenvaart te laten beta len. Als de gemeenschap het wenschelijk acht in eigen belang om met belangrijke opofferingen spoor wegen en intercommunale tramwegen .in stand te houden, moet de gemeenschap de daarvoor nooddge offers maar brengen. Voor zoover de spoorwegen dienen voor het algemeen belang, behoort men de kosten van weinig rendabele, maar om het algemeen belang wenschelijke lijnen niet in de exploitatiere kening op te nemen, maar deze uit de openbare kas te financieeren. Een vergelijking tusschen de publiek rechtelijke waterwegen en de spoorwegen, die een bedrijf vormen, gaat niet op. Een algemeen vervoer- vraagstuk, zooals de toinister in zijn opdracht sug gereert dat bestaan zou, maar dat hij: zelf in zijn in stallatie-rede niet 'heeft kunnen aantoonen, bestaat niet. Tenzij men mocht willen in studie nemen een Bezoekt tijdens hel bezichtigen der Zuiderzeewerken het Caié-Beslaurnnt ELECTRISCH E. PIANOMUZIEK. Beleefd aanbevelend, W. WAIBOER - VAN EWIJCKSLUIS ALKMAAR. - Ao. 1804 DONDERDAOS te SCHAGEN Hötel „Vredelust". DE BINNENVAART EN DE SPOORWEGEN. Een belangrijk vraagstuk behandeld. De Amsterdamsche Vereeniging tot behartiging der belangen der binnenlandsche scheepvaart heeft te Amsterdam haar jaarlijksche vergadering gehouden. In deze vergadering heeft, mr. J. A. M. Post, advo- vaat te Rotterdam, ingeleid het onderwerp: de bin nenscheepvaart en de spoorwegen in verband met het eventueel leggen van nieuwe lasten op de vaart. plan om ook van de water- en de landwegen gecon- cessionneerde bedrijven te maken. Er is een finan cieel spoorwegvraagstuk, daarbinnen moet het on derzoek zich beperken; dit moet zijn zuiver en uit sluitend een onderzoek hoe het mogelijk zal zijn een zuivere spoorweg-exploitatierekening te krijgen. Spr. acht het wenschelijk, dat de binnenscheepvaart zelf een commissie benoeme, die klaar moet zijn om bij verschijning van 'het rapport dor Staatscommis sie te komen met eon tegenrapport op grond van toestanden in eigen bedrijf. De heer Verschure wijt het tekort der spoorwegen aan het gevoerde beleid, en acht het zaak dat eerst een onderzoek worde ingesteld of hierin te verbete ren valt, vóórdat men uitziet naar een belasting van hef. vervoer te water. De secretaris, mr. Grosheide,, acht. het niet juist, dat de spoorwegen ten aanzien van het goederen vervoer, concurrentie van de binnenvaart ondervin den. Is niet het omgekeerde het geval; ondervindt niet de binnenvaart van de spoorwegen en. het auto- vrachtvervoer een felle concurrentie? En is het niet juist, dat het tekort van de spoorwegen niet ligt in het goederen-, maar veeleer in het reizigersvervoer? Is dat waar, dan zou een belasting op de binnen vaart tot dekking van het spoorwegtekort nog veel onbillijker zijn. Reeds thans drukken bovendien zóó zware lasten op de binnenvaart, dat er veeleer aan leiding bestaat, om die lasten te verminderen dan ze te verzwaren. De heer Cools (Rotterdamsche Beurtvaartvereeni- ging) merkt op, dat het tekort van de spoorwegen hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door de hooge loo- nen en de malaise, die het vervoer zoo sterk vermin derd heeft. Hetgeen men van de reizigers ontvangt, is maar 20 pet. van wat het kost. Men zal van tweeën één moeten kiezen: van de spoorwegen een Staats exploitatie maken, waarbij de Staat de tekorten draagt, of er een particulier bedrijf van maken, waarhij de leiding alleen aan de aandeelhouders re kening en verantwoording schuldig is. Te dien op zichte zij het uit met het hinken op twee gedachten, waarbij de Staat zich onder alle omstandigheden garant stelt voor winst-uitkeering. Dc volgende motie is aangenomen: De vergadering gehoord de inleiding van mr. Post, besluit terzake diligent te zijn en contact te zoeken met de andere vereenigingen, waarin de NederïAnd- sche binnenvaart is georganiseerd. LANDARBEIDERS NAAR FRANKRIJK. Van bevoegde zijde wordt medegedeeld, dat er nog steeds gelegenheid bestaat voor landarbeiders, die op de boogie zijn met landbouwwerk, om in Frank rijk werk te verkrijgen. Do arbeiders moeten bij voorkeur kunnen melken, of kunnen ploegen (me1 drie paarden), of goed met paarden en landbouwmachines kunnen omgaan, zoo dat zij als voerman kunnen optreden, en tevens land bouwmachines kunnen bedienen. De beste plaats vinden zij, die met het landbouwbedrijf in zijn ge heel bekend zijn. Thans is er ook gelegenheid voor plaatsing van arbeiders, die eenigszins bekend zijn met landbouwwerk. Ook is er vraag naar arbeiders, bekend met den hooi oogst (maaien, drogen, op hoo- pen zetten, werk bij de maaimachines enz.). Het mi nimumloon in genoemde betrekkingen als landbou wersknecht of in tijdelijke betrekking als seizoenar beider bedraagt 200 tot 24-0 francs per maand met kost en huisvesting. Dikwijls is het loon aanzienlijk hooger Ook kunnen eenige gezinnen van landarbeiders naar Frankrijk emigreeren. in .het laatst van Juli en in den loop der maand Augustus a.s. bestaat er gelegenheid voor groepen van personen bekend met het maaien, binden enz. van koren, om in den graanoogst te werken* Deze ar beiders kunnen zoo zij het wenschen en dit geldt ook voor zg. hooiers na het eindigen van het hooi- seizoen en van den graanoogst werk vinden bij het aardappel- en bietenrooien enz. Hieromtrent zullen nog nadere inlichtingen worden verstrekt. Personen, die als landarbeider of als seizoenarbei der in den landbouw in Frankrijk wielen werken, kunnen zich opgeven hij de arbeidsbeurzen en bij de correspondenten der aihèidjsbemlddeling in hunne woonplaats, welke instellingen alle gewenschte in lichtingen kunnen verstrekken. Eveneens "worden inlichtingen verstrekt door den Rijksdienst der werkloosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling (Ministerie van Arbeid, Handél en Nijverheid), Be- zuidenihoutsoheweg 30, te 's-Gravenhage De aandacht van belangstellenden wordt er uit drukkelijk op gevestigd, dat de aanvragen in de hier- bedoelde betrekkingen door de bevoegde Fransche Regeeringsbureaux aan .den Rijksdienst voornoemd, worden medegedeeld, zoodat er waarborgen zijn dat de personen, die in deze betrekkingen worden ge plaatst, niet behoeven te worden teleurgesteld, indien zij in staat zijn den aitboid naar behooren ter ver richten. VERGIFTIGE BAGGER Naar aanleiding van het feit dat gronden in de Gro- ningsche gemeente Ten Boer, waarover 't vorige jaar bagger uit het Damsterdiep gebracht, wed, thans niets -T~ zelfs geen spiertje onkruid voortbrengen, houdt dr. D. J. Hissink directeur van het Rijkslandbouiw- pnoefstatiion, afdeeling grondonderzoek, in het jongste nummer van het Groninger Landbouwblad belangrijke beschouwingen over bodemvergiftiglng in 't algemeen als gevolg van bemesting" met uitgobaggerdon grond, met fironc ,;us. die geruimen tij'd geheel' of gedeeltelijk van ae lucht afgesloten is geweest. In gronden, waarin de lucht goed kan binnendringen, zoo zegt hij, wordt de plantenmassa door de zuurstof van de lucht ontleed, waarbij als eindproducten koolzuur cn water ontstaan. Wordt echter de luchtverversching in den bodem in meerdere of mindere mate bdemmera, dan ontneemt de rottende planjtenmassa de zuurstof, die zij voor haar ontleding noodig heeft, gedeeltelijk aan de zuurstofrijke verbindingen van den Sodem. Er neeft dus reductie van zuurstofrijke verbindingen plaats en een zeer bijzondere soort van reductie treedt op wan neer bij afsluiting van de lucht organische stoffen gaan rotten in tegenwoordigheid van zwavelzure kalk. Onder medewerking van een bacterie wordt de zwavelzure kalk gereduceerd tot zwavelwaterstof, dat onmiddellijk in werkt op de ijzerverbindingen van den bodem. Er vor men zich ijzersulEde benevens vrije zwavel, terwijl bij verdere reductie pyriet kan ontstaan- Dit zwavelijzer vórmt zich o.a. op onze kweldergron- den, daar 't zeewater zwavelzure kalk bevat en de grond af en toe van de lucht is afgesloten., en bij toetrediijR van de Tucht wordt 'dit zwavelijzer geoxydeerd tot ijzervitriool,, een zeer zuur reagoerenne stof, Ts de bodem nu rijk aan koolzure kalk, dan wordt net ijzer vitriool omgezet in zwavelzure kalk (gips) en ferrocar- bonaat, dat tot ijzerroest oxideert. Daar, de kwelder- gronden rijk zijn aan koolzure kalk heeft daarin deze omzetting plaats, zoodra de door zwavelijzer zwart ge kleurde lagen met de zuurstof van de lucht in aanraking komen. Is echter de koolzure kalk uit den bodem weggespoeld, dan kan het ijzervitriool niet overgaan in 't onschade lijke fjzeroxyde. Er vindt dan, onder invloed van de lucht, een andere omzetting plaats: met dc zuurstof van fre lucht vormt zich uit net zwavelzure ijzer het zoogenaamde basische fcrrisulfaat, een sterk zuur rea geerernde stof en deze is de oorzaak van het kwaadin een grond, rijk aan basisch ferrisul&at en zonder kool zure kalk, treedt een stilstand in 't organische leven in. Geen enkele levende plant en wort«'l komt daarin voor en ook de gewone gistingen en rottingen, zooafr de huml- ficatie, staan sttl. Overat nu in de alluviale lagen van Nederland, zegi de schrijver,.in Zuid- cn Noordholland, in Friesland, in Groningen die vroeger door brak water gedrenkt riju, treft itien gronden aan, die meer of minder rijk rijn aan basisch ferrisulfaat en waar deze stof plaat selijk sterk is opgehoopt, vertoont de grond geelwitte plekken cn droogt tot een geelwitte massa in. Tot nu toe werden deze zure lagen door hem alleen maar op meer of mindere diepte onder de bouwvoor aangetroffen', waar ze, als ze op geringe diepte liggen, in bouwland oorzaak kunnen worden van een minder góed gewas en in weiland, van een zure vegetatie. Door bemesting met kalk in den een of anderen Vorm kan g'.meszöig van den bodem plaats vinden, maar voor een radicale genezing zijn, soms loeer groote Hoeveelheden van dit artikel noodig. Zoo vermeldde de schrijver in rijn Kort verslag van de \verkzaamheden der bodemkun- aige afdeeling" een geval uit de Haarlemmermeer waar per TLA. ongeveer 42.000 Kg. kalk hoodig zou zijn- Een sterke kalkbemesting zal dus ook hier genezing brengen, maar voor dit oogstjaar zijn de boeren, die deze bagger cadeau hebben gekregen, leelijk gedu|)eerci en de vraag is, zegt de schrijver, of men bij het uitbaggeren in 't algemeen niet verstandiger doet de bagger weg te voeren in plaats van 't land ermee te bederven. In ieder geval acht hij het plicht van dc betrokken autoriteit^, om in voorkomende gevallen tic uitgebaggerde specie op de aanwezigheid van basisch fcrrisulfaat te laten on- onderöoeken. CONC0URS-HIPPIQUE TE HOOFDDORP. Men schrijft ons: Gelijk in een advertentie te lezen staat, zal met enkele da#en te Hoofddorp, in het centrum van den grooten Haarlemmermeerpolder gelegen, voor den 14en keer oen concqurs-hippique worden gehouden. Dit paardensportfoost trok elk jaar al meer bezoe kers en deelnemers. Verleden jaar (1922) was het aantal deelnemers grooter dan op eenig ander con cours in Nederland en het getal der bezoekers lien

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1923 | | pagina 1