Uit het hart Yan Holland.
Ingezonden Stukken.
Marktberichten.
Staatsloterij.
Predikbeurten.
Gemengd Nieuws.
mil-
nog
dom door zuktlon&liaatlo en democmtlaohe contrei a
MXl*
In eerste instantie (20 Maart) had de voorsteller
het woord gevoerd en Sir Alfred Moud.
Ik heb u indertijd over de se redevoeringen van Mr.
Snowden en van Sir Alfred Moud geschreven (kleur
bekennen).
Wat die Sir Alfred Moud betrof, was het eene rede,
die den Liberalen industrieel tot eer strekte. Keurig
van opbouw en inhoud.
Maandag zouden nu andere kopstukken het woord
voeren. Van 20 Maart af had de motie rust gehad.
Bijna alle sprekers zijn heneden het middelmati
ge gebleven.
Lloyd George als woordvoerder der Nationaal Li
beralen, sprak tegen de motie, doch raadde eene en
quête-commissie aan voor onderzoek naar de toene
mende ontevredenheid.
Mr. I. P. Clynes, Mr. Hendemson, de Labourvoox.
mannen ,Mr. Newbold, de communist, verdedigden
de motie, doch slap.
Slechta Sir John Simon, de Asquith Liberaal,
derde het peil van den National Liberalen. Sir
fred Moud, zijne bestrijdingsrede.
Van 1811 tot 1911 was de bevolking van elf
lioen tot 41 millioen gestegen.
Dat bewees, dat het kapitalistische systeem
zoo slecht niet was.
In de laatste 30 jaren waren de inleggelden bij de
spaarbank verviervoudigd.
Gedurende de laatste generatie was het sterftecij
fer der kinderen tot op de helft gedaald, terwijl de
leeftijdsgrens der geheele bevolking met tien jaar
was toegenomen.
Hij wees op Port Sunlight (Levers Zeep) en ande
re plaatsen, als voorbeelden van voortreffelijk wer
ken van het kapitalistisch systeem voor anbcidere-
huisvesting en verzorging.
Als tegenstelling teekende hij Queensland, waar
de Labour Party een programma van nationalisatie
doorzette, waar spoorwegen, banken, houtzaagmo
lens, ijzergieterijen en constructicwerkplaateen. sla
gerswinkels enz. staatsbedrijf werden. Het scheen
de eerste twee jaar zoo schitterend te gaan, dat de
Labour Party in Engeland een prachtig pamflet liet
drukken om te wijzen op het succes van huil prin
cipes in practijk gebracht in Queensland. Maar he
den wordt dat pamflet niet meer verspreid.
In 5 jaar tijd was het gelukt om het voordeelig
saldo der spoorwegen a 50.000 pat. te doen verkee
ren in een n a d e e 1 i g saldo van L500.000 p.st.
(f 18.000.000).
In 1921 was Queensland hot land met het groot
ste percentage werklcozen van alle landen ter we
reld..
Sir John Simon vroeg of in den socialistischen
staat een werkman ook recht zou bobben te staken.
Een democratisch-gecontroloerdi en openbaar be
stuurd industrieel leger zou toch zeker de absolute
gehoorzaamheid der leden eischen. Zoodat arbeids-
weigering gelijk zou staan met muiterij.
Werd door degenen, die den inhoud dezer motie
bij de millioenen arbeiders aanbevalen, ook in hun
rede gewezen op de toekomstige inrichting van den
arbeid en op gevolgen van arbeidsweigoring? Zou
er vrije keuze voor een bepaald vak bestaan?
Wat zou geschieden indien men arbeid weigerde
of neerlegde?
Sir John kon in den socialistischen toekomststaat
voor den arbeider niet veel goede zien. De socialisti
sche staat zou onmogelijk kunnen werken zonder
arbeidsplicht en arbeidsdwang. Zoodat de vage be
lof te om de arbeidsvoorwaarden humaner te ma
ken, eigenlijk neerkwamen op de zekerheid dat
de arbeider het dwangbuis zou aankrij
gen.
Mr. Amery, de Minister van Marine, wien de eer
te beurt viel namens de Regeering te moeten ant-
wcorlen, had m.i. eene gemakkelijke taak, waarvan
hij zich middelmatig kiyeet.
Hij bestreed o.a. het plan Snowden uit het oog
punt van bureaucratie.
Hij voorzag eene ontzettende toename van minis
teries en ambtenaren.
In het socialistische systeem zou er niet alleen, zoo
als thans, een Rostmeester-Generaal (in. Engeland
de titel van Minister van Posterijen), maar tevens
een Slager-Generaal, een Bakker-Generaal zijn.
Er zouden ministers (Under Secretarien, dus eigen
lijk onder-ministers) voor konijnen- en geitenfokke
rij, voor ondergoed enz. moeten komen. Alles met
de noodige en overbodige ambtenaren en beambten.
Ik laat staan of ik de voorbeelden erg gelukkig of
grappig vind, maar het feit, valt niet te ontkennen,
wij hebben dat gedurende den oorlog ook aan den
lijve gevoeld, dat nationalisatie, dus invoering van
het socialistisch systeem ter vervanging van het z.g.
kapitalistisch systeem, een steeds groeiende amfc-
tenaarskliek beteekent en men in dagen dat men
onder de bureaucratie zucht met weemoed terug
denkt aan het particuliere bedrijf, aan het particu
liere initiatief.
Zonder daarom de fouten daarvan geheel weg te
cijferen.
Maar welk mensch heeft geen fouten en welk sys
teem heeft geen fouten?
Men kan ook trachten een systeem te verbeteren
inplaats van het met een geheel ander te probeeren.
De heer Ramsay Macdonald, leider der Labour
Party in bet Lagerhuis, mocht, zooals dat te doen ge
bruikelijk is, het laatste woord hebben na den mi
nister en sprak als volgt:
De meening der socialisten is, dat kapitalisme was
eene verbetering op hetgeen daarvoor bestond, doch
dat socialisme op haar beurt eene verbetering zal
zijn op het systeem dat zij vervangen zou.
Er zou heel weinig bureaucratie zijn in het socia
listisch systeem.
Het kapitalistisch systeem zou geen kans zien om
monopolie en trusts te bestrijden, terwijl deze juist
zich meester maakten van elk cosumptie-artikel en
dit daardoor manipuleerden.
Men ging tot stemming over. Met 368 tegen- 121
stemmen werd de motie Snowden verworpen. De 121
stemmen waren uitsluitend Labourstemmen, bij de
368 telden men de conservatieven en de beide libe
rale groepen.
Eene meerderheid van 247 stemmen dus voor het
oude kapitalisme. Waarmede men echter van de
zijde der 368 leden niet wil zeggen, dat men niet
naar spoedige verbetering van misstanden in dat
oude systeem moet streven.
Maar het meest van belang is de quaeetie, dat de
Labour Party kleur bekend heeft en dat al die 121
Labour Parlementsleden zich als sociaal-democraten
ontpopt hebben en dus niet meer, zooals ik zelf ge
zien en gehoord heb, zich met een Jantje van Ley-
den van deprincipieels quaestie kunnen afmaken,
zooals in 1922, maar nu moeten zien en riskeeren wat
het antwoord van een groot deel der kiezers, die tot
heden Labour stemden, op de kleurbekonning
wezen. In sommige districten zal het niets aan den
.uitslag veranderen. Doch er zullen, naar mijne niee-
ning toch districten van Labour verloren «aau en
wel die districten, waar men den Labour-candioaat voor
gematigd hield, waar men meende in 1922 een vrijzin
nig democraat te stemmen, terwijl die zich nog geen jaar
la tor als Sociaal Democraat ontpopte.
Maar er kan nog zooveel gebeuren, dat wel nie
mand veel zorgon voor den tija zal maken.
Eén machtige factor bezit de Labour Party, zij is
vooral ook dank zij do Trade Unions (vakveroenigingen)
do best georganiseerde partij in Engeland.
Leden van eene politieke partij mogen heel slechte
bezoekers van vergaderingen zijn, dat kan men va& de
leden eener Vakvereeniging gewoonlijk niet zeggen.
Vandaar ook de democratische lijn in allo ook
christelijke partijen in Nederland. Vooral nu geen
persoon, maar slechts een lijst gestemd wordt.
Maar in Engeland heeft men nog geen Evenredige
Vertegenwoordiging en gaat allee nog zoo heel anders.
De Vlootwet blijft natuurlijk de gemoederen be
zighouden, vooral nu het plotseling opgedoken plan
van Ruys om haast achter het ontwerp te zetten
aan het land den eenigen minister gaat kosten, in
wien ook zijn politieke tegenstanders vertrouwen
stelden.
Dat dit den heer De Geer bij zijn coalitiegenooton
er niet populairder op maakt, spreekt van zelf.
Mensch en, door den tegenstander geacht, staan ge
woonlijk bij de eigen partij niet in een goed blaadje.
Maar de lof, door De Geer ook bij andere pertijen
ingeoogst, is toe te schrijven aan het feit, dat het
hem ernst bleek te zijn met de uitvoering van
het programma, dat het geheele kabinet tot basis
diende, n.1. bezuiniging en handhaving van de waar
de van ons geld.
Als men er dan in het kamp van den tegenstan
der toe komt alleen De Geer te prijzen ia dit een
bewijs, dat de andere heeren hun plicht ten deze
niet, hij wel, nakwamen.
De Geer staat voor de rechterzijde echter niet
alleen schuldig aan het vergrijp, dat hij zijn woord
heeft willen houden en zich aan de verantwoordelijk
heiü voor den verderen gang van zaken onttrok,
t' en hij zag, dat er werd aangestuurd op zA. ontoe
laatbare uitgavenNeen, hij heeft nog veel meer
op zijn geweten. Hij is, terwijl de kerkelijke partijen
alle in meerdere of mindere mate protectionist zijn,
overtuigd vrijhandelaar en dit is natuurlijk een ver
grijp, dat zwaar weegt bij allen, die ter vermijding
van hooge directe belastingen, het dubbele bedrag
van wat de schatkist beboeit, pogen te krijgen door
het volk eenmaal voor den fiscus en eenmaal ten
behoeve der fabrikanten te belasten.
Derhalve is men er volstrekt niet rouwig om dat
De Geer besloot heen te gaan, omdat men nu ten
eerste kans heeft de Vlootwet binnen te halen, ten
tweede beschermende rechten te kunnen gaan heffen
en ten derde ontslagen is van een lastig en nauw
gezet dwarskijker op de Staatsuitgaven.
Dit laatste moet men als factor niet onderschat
ten.
Bezuinigen wil iedereen. Want hooge belastingen
betaalt niemand gaarne. Maar iedereen heeft zijn
eigen stokpaardje en voelt er niets voor, dat dit
brave dier ook maar een deel der harver zou worden
onthouden, waarop het recht zou hebben.
Als er don bezuinigd moet worden, zegt of denkt
iedereen, behoort dit te geschieden op „wat anders".
Dit standpunt is menschelijk, zooals andere fouten
mensr.helijk en te begrijpen zijn. Maar het is niet
practisch en niet toelaatbaar.
Het heeft alleen waarde voor een soortgelijke be
handeling als de toepassing van den grootsten ge-
meenen deeler in de rekenkunde.
D.w.z,, dat als tien menschen elk een ander stok
paardje hebben ton nadeele waarvan niets bezuinigd
mag worden, terwijl dit voor de lievelingsdenkbeel
den der andere negen wel toelas.tbaar zou zijn. men
bij stemming tot hêt volgend resultaat zou komen:
1 wil bezuinigen op abcdefghi
2 op b c d e f gi h ii j
3 op cdefghija
4 op d e f g b i j a b
enzoovoort.
Er is dus telkens een meerderheid van 9 tegen
1 om op eiken afzonderlijken post te bezuinigen,
een meerderheid, die waarlijk geen twijfel overlaat
Wij weten dat dit voorbeeld niet juist is, omdat
men meestal meer dan één stokpaardje of behalve
voor zijn eigen ook nog voor een bevriend beestje
belangstelling heeft, zoodat dus de stemmencijfers
anders zouden luiden. Maar zelfs dit doet niet af aan
het feit, dat, als men het op geheime stemming liet
aankomen, waarbij géén partijbelangen en géén be
vriende ministers in het spel waren en ontzien
moesten worden, zulk een stemming een soort aard
beving zou veroorzaken onder de heilige huisjes der
verschillende heeren.
Het spreekt dus vanzelf, dat men tot zulk een
stemming niet kan overgaan, omdat er dan van de
mooie, ronde, hooge cijfers 'der Sta&tbegrooting niet
veel zou overblijvenVermoedelijk ook niet vaai de
Regeering en ook niet van de Kamer. En, vooral,
ook niet van de ambtenaren, die de verschillende be-
grootingsposton hebben uitgewerkt in vele gevallen
vrijwel uitsluitend om daardoor hun eigen onmis
baarheid te bewijzen.
Een man als Harding, die dezer dagen tot een
duizend van zijn ambtenaren zeide, dat degene, van
wien zou blijken, dat hij een begrootingspost zou
trachten op te zetten boven den aangenomen norm,
onherroepelijk ontslag zou krijgen, zouden we hier
best kunnen, gebruiken. Met De Geer samen nog zoo'n
slecht span niet, als men eerlijk op bezuinigen uit
is.
Het ziet er naar uit alsof er van bezuinigen thans
niet zooveel meer zal komen. De daad van De Geer
brengt, het kabinet in een lastig parket. Als een
consciëntieus man weggaat omdat hij de financieele
verantwoordelijkheid voor de kabinetspolitiek niet
kan dragen, is natuurlijk het aantal andere conscien-
tieuse lieden, die van andere meening zijn en de taak
wel aandurven, zeer beperkt. Het kan alleen iemand
zijn, die zoo overtuigd is van de noodzakelijkheid
eener vloot, dat zij voor hem de financieele kwestie
overheerscht En waai laatstgenoemde zoo gewichtig
is, moeten het dus wel zeer bijzondere aan het
publiek onbekend gebleven redenen zijn, die de
vloot nóg belangrijker maken.
Als die redenen het publiek worden onthouden of
wat hetzelfde is: als de officieel© aangevoerde mo
tieven voor de vlootpolitiek het publiek niet afdoende
lijken, ontkomt noch het Kabinet aan het verwijt van
woordbreuk inzake de bezuiniging, noch de nieuw te
vinden beheerder der schatkist aan dat van licht
vaardigheid.
Frasen of bet praatje, dat er met de voorberei
ding eener vloot te veel tijd gemoeid is om langer
werkloos te blijven, snijden geen hout.
Het volk heeft recht om te weten, zelfs al zou zijn
vertegenwoordiging dit recht niet in aanspraak wil
len nemen.
Waar de dingen zoo staan is het eenigszins te be
treuren, dat het initiatief eener bijeenro^ing der
Tweede Kamer in buitengewone zitting is uitgegaan
van de minst populaire Kamerfractie, de commu
nisten, die medewerking der sociaal-democraten tot
zulk een bijeenroeping hebben gevraagd. Bij de aan
houdende botsingen en stekeligheden tusschen die
twee groepen kost het natuurlijk aan de S.D.AJP.
extra moeite op het initiatief van Wijnkoop in te
gaan. Zooveel moeite en zelfoverwinning, dat wij
nauwelijks gelooven dat door de uitnoodiging uit
het communistische kamp de kans op zulk een bui
tengewone zitting niet ernstig is verkleind.
Het zou ons spijten als het zoo was en als partij-
naljver het aan een der andere partijen belette mede
te werken tot sulk een extra zitting. Want hoe men
het draait of keert; bet volk heeft er recht op voor
half September te hooren wat het motief is voor dit
gewichtig kabinetsbesluit.
Als men dan sankomt mot het kinderachtig praat
je, dat, zelfe al zou besloten worden tot een extra
zitting, deze geen plaats zou kunnen hebben, aange
zien het gebouw vanwege den grooten schoonmaak
onbruikbaar is voor een bijeenkomst, dan vraagt
men zich toch werkelijk af, of het publiek nu heele-
maal wordt beschouwd als rijp voor een idiotenge-
sticht Waarlijk, daar zou de plaats zijn voor het
Nedorlandsche volk, als het met zulk een uitvlucht
genoegen nam.
Precies alsof op een paar pas afstand de Ridder
zaal niet gereed staat voor de beraadslagingen van
de Kanier en of de honderd heeren, (waarvan er in
de vaicantie natuurlijk vele zullen ontbreken!) des
noods niet voor bet in ontvangst nemen en bespre
ken van eventueels regeeringemededeelingen in de
wal der Sent* Karnap af dwnoods van dan Raag-
schen Raad hun intrek souden kunnen nemen.
Zou men uit het feit, dat een Journalist zulk een
praatje in parlementaire kringen kon „vernemen"
niet moeten concludeeren, dajt de regeering werke
lijk met opzet gewacht heeft met haar opzienbarend
besluit, tot de Kamer op reces was, alleen om het
afleggen van rekenschap aan de volksvertegenwoor
diging zoo lang mogelijk te verschuiven?
Dat zij niet durft uitkomen voor hare motieven?
Zoo die niet van buitenlandschen aard zijn, waar
om dan geen bijeenroeping der speciale Kamercom
missie, van het Seniorenconvent, die dan met haar
kon uitmaken of en in hoeverre het volk in ver
trouwen kan worden genomen?
En zoo het werkelijk een zaakje is van ruilhan
del tusschen Vlootwet en Invoerrechten, zooals is
geopperd, heeft dan het volk er ook geen recht op
te weten of de regeering werkelijk denkt over te
gaan tot een zoo ingrijpenden maatregel als de prin
cipieel© wijziging onzer handelspolitiek? Nog afge
scheiden van de Vlootplannen op zich zelf.
A.
Mijnheer de Redacteur!
Verzoeke beleefd een plaatsje in uw blad, met
verzoek, dat allen het over willen nemen en be
antwoorden, waarbij bij voorbaat mijn hartelijken
dank.
Ie. Het is naar aanleiding dat zich op 11 Sep
tember 1922, een best varken van ongeveer 160 pond,
zich zelf in een schuifgat (doorloop van kleine big
gen) in het varkenshok worgt, door halverwege te
blijven zitten, zoodat ze is gaan zwellen, blauw wor
den en dood is gedaan. Het dood*> dier moest ge
bracht worden naar het slachthuis te Wormerveer
en werd daar afgekeurd-wegens vlekziekte en ik
meest toen nog f5 bijbetalen voor keurloon, die ik
nog nimmer terug heb gekregen.
2e. Op 26 Maart 1923 kreeg een koe van mij een
aardappel in den keel en beging ik de onvoorzichtig
heid deze weg te duwen met het dikste eind van
den rijzweep, met gevolg dat ik door den slokdarm
stak. De koe krëeg zeer spoedig keelontsteking en
de veearts raadde aan het dier direct te vervoeren
naar het slachthuis te Wormerveer, waaraan ik ge
volg gaf. Het beest kwam levend aan en liep nog
flink het slachthuis binnen. De ontvangst was er
van dien aard, om je gemoedsstemming op pijl van
razernij te doen brengen. Het geleek ronduit op
dronkemanstaal. Het beest werd doodgeschoten en
nu moet je maar zorgen dat het geslacht wordt. Je
bent rondweg aan de genade overgeleverd. Na de
slachting komt de keurmeester en deze neemt een
stuk vleesch mee voor de broedmachine, om te kun
nen ponstateeren of het bevrucht of onbevrucht is??
Het werd den volgenden dag goedgekeurd en heb
het vleesch weten te verkoopen voor f80. Moest af
f5.slachtloon, f7.keurloon, f4.— voor jiet ge
bruik van het slachthuis, tezamen f 16.dus hield
ik f64.— met een ontstemd hoofd over.
Na al dit gebeuren, heb ik mij al duizend maal
de volgende vragen gesteld, maar zie geen kans ze I
op te lossen; te veel boer bepaald. Maar nu vraag
ik beleefd, wie kan ze wel oplossen? of zijn ze niet
op te lossen? Zijn het domme vi-agen? Ik gevoel me
zeer dom, maar vraag toch aan u allen het volgen
de:
Voor wie is nu eigenlijk de noodslachtwet?, ten
behoeve van den B.oer? of in belang van;; Ik weet
niet hoe ik het noemen moet.
Voor wie is de vleeschkeuringsdienst? In "t be
lang van den Boer? of.in 't belang van de ge
meenschap? Volksgezondheid? Geneeskundigen
dienst? of waarvoor ook, ik weet het niet.
•Wie behoort de kosten te dragen? Behoort dat
allemaal op de boeren verhaald te worden? Is de
boer enkel en alleen goed om te betalen en te
werken? Zou een boer op ander gebied nog goed
bruikbaar in de maatschappij zijn of zou een boer
een wezen zijn, die in veler oogen wel afgeslacht zou
mogen worden? Is een boer niet voor velen een ver
achtelijk individu, een bederf in de maatschappij,
vol leugens en bedrog? Zou het voor vele boeren
maar niet wenschelijk zijn, dat alles maar van
Vader Staat was? En dat dan alle boeren maar
staatsambtenaren werden? En dan als zoovele staats
ambtenaren 's morgens om 9 uur beginnen? En dan
evengoed de zomertijd! en bovendien nog een midden
zomertijd? Zou dat voor alles geen uitkomst zijn?
Waren dan niet meteen alle boeren verdwenen en
menschen er voor inplaats gesteld? En dan op ze
keren leeftijd een flink pensioen. Dan zou men toch
niet meer bekrompen voor den ouden dag behoeven
te zorgen. Zou men dan in alles niet onbezorgd den
dood tegemoet kunnen gaan. Zou dat niet voor al
les en alles en nog wat, het beste zijn?
Wie weet een oplossing van alles te geven?
Bij voorbaat mijn dank.
Hoogachtend,
J. BROUWER.
Veehouder.
Enge Wormer, gem. Wormer, 23 Juli 1923.
102.1
109:2
11413
11829
12216
12610
13789
13095
13514
13756
13960
14216
14639
OW ©22 25S2 B556
2778 2801 2860 28^8
3.34 3171 3201 3211
3392 3463 3470 34ö2
3719 3802 3807 3818
3969 4C08 4038 <058
4C02 4244 4253 4365
4817 4669 4794 4832
4046 4978 5180 5220
5407 5446 5^58 5528
5701 5818 5858 5862
5936 6010 6i70 6211
6391 6402 6449 6/51
6505 66.0 66;5 66^0
6802 6810 6875 0883
7358 7371 7478 7517
7014 7637 7790 7807
8O9O 8U0 8144 8145
8325 8406 8441 85^5
8788 8855 8034 8939
0129 9141 9162 9366
9626 9670 9705 9758
>5 9903 9925 10109
103/3 10/^6 lo7o3
I 062
II 35
1 911
19971
1 430
118/8
12C03
1 634
1 811
13148
13614
13798
14002
14271
14649
14694 14720
14672 14917
15084' 15222
15417 15429
15620 15705
16010 1648
16364" 16395
16490 16610
16917
17277
17670 17687
17924 15052
18264 18274
18478 18481
K692 louatt
18964 13067
19485 19492
19664 1.691
19773 19825
20383 20145
20795 20826
20992 20998
21280 21296 21388
21562 21590 21639
21761 21891 21951
22045 22060 22061
22336 22398 22473
22885 22970 22994
11 79
11545
1 914
1 637
12853
13195
13637
13850
14045
14301
14661
14725
14984
15279
15458
15722
16133
16408
16647
17103 17128
17340 17421
17699
18066
18381
18524
18721
19072
19570
19616
19953
20653
20835
21068
123 2 12346
12639
12854
13213
1.3646
13867
11052
14366
11662
14772
15024
15291
15490
15853
16234
16424
16673
17160
17468
17740
18094
18415
18538
18/42
19188
19585
19730
19989
20650
20906
211C9
21122
21652
21973
22077
22622
2874 8768 2T72
2990 80"6 3'?0
3210 3286 3837
35V2 3oUl 3oo4
3847 3914 3027
4127 4171 4193
4401 4461 4501
4845 4911 49.9
5243 5257 5399
5643 5659 5078
5890 5907 5«30
6254 6337 6351
6504 6508 6556
6628 6603 6690
6984 7605 7110
7534 7588 7612
7847 7994 8032
8156 8.88 8230
8505 8599 8758
9009 9088 9119
9384 9410 9441
9842 9845 9847
10158 10164 1C228
10 01 Ij 31'
—215 112 '3
11640
171/3
12 50
12/07
13009
13280
13729
13885
14113
14380
14682
14793
15048
15338
15512
15906
16347
16458
16796
17208
17627
17809
18159
18 <41
18581
18/61
19315
19014
19757
20108
10/ó9
11160
11622
11900
12457
12652
12902
13277
13677
13881
14079
14369
14678
14782
15028
15335
15510
15904
16239
16448
16721
17201
17508
17788
18111
18421
18562
18/.,8
19189
19604
19737
20106
20360
20913
21 87
21435
21715
21014
22136
11/52
12215
12585
127 0
13225
13350
13716
13832
14165
14579
14683
14801
15066
15390
15514
16008
16332
16464
16894
17259
17660
17812
18207
18451
18594
188/5
19474
19659
19771
20150
20724 20725
20 63 2 974
2 217
2 431
21/22
22125
2 1 0
22645. 22/47
21274
21 88
2 733
22037
21234
22832
SCHAGEN, 26 Juli.
14 stieren f 150 a 525, 64 geldekoetien, mag. f 250 a
425, 96 idem, vette f275 a 520, 25 kalfkoeien f300 a
550, 10 pinken f 150 a 210, 30 nuchtere kalveren f 12 a
23, 123 schapen, vette f 45 a 53.
188 Lammeren f24 a 35; 47 varkens vette per K G.
f0.74 a 0.80; 144 biggen f 14 a 21; 13 konijnen f0.25
a fl.50; 382 kippen f0.75 a 1.50; haantjes f0.15 a
f 1-25 eenden f0.50; 312 K.G. boter fl.50 a 1.60;
6742 kipeieren f6 a 6.50, 1583 eendeieren f5.25.
LANÓEDIJKER GROENrEiNVEILING, 'Br. lop L„
25 Juli 1923. Bloemkool,Ie soort f 11.80 a 17.„0
per 100 stuks. Wortelen f 5.20 a 6.60 per 100 bos.
Roode kool. Ie soort f6.60 a 8.40. Schotsche muizen
4.10. a 6.10. Schoolmeesters f 4.60 a 5 80. Graafjes
f 9.70 a 10. Gladblaadjes f 4.70. Blauwe eigenheimers
fl 4.50. Koksianen f 4.80. Drielingetn 2.50 a 3 60.
Kleine aardappelen f 1 a 1.10. alles per 100 Kg.
Aanvoer: 7500 Kg. roode kool, 3475 st. bloemkóol.
6965 bos wortelen, 482000 Kj. aardappelen.
WARME hnuiaen, 25 jufi 1023.
Schotsche muizen f 4.30 a 6.20. Drielingen T 2.50 a
3.30. Aanvoer809O4 Kg aardappelen.
NOORDERMARKTBOND. Noord Scharwoude.
25 Juli 1923. Schotsche muizen f 4.50 a 5 60. Ide
aal f 4.50. Duken f 4.50 a 4.60. Schoolmeesters f 4 70
a 5.60. Graafjes f 1.80. Gladblaadj- s f 5.50 a 5 00.
Drielirg jn f2. 90 a 8.40, Kleine aardappelen f 0.6 j a
f 1. Tuinboonen f 4. Roode ko >1 f 10.40, ahes per 100
Kg. Boswortelen f 5.50 a 6.70 por 100 bos. Bloemkool
fl ö.20 a 14 per 100 stuks.
Aanvoer op 21 Juli: 201400 Kg. aardappelen, 90
Kg. roode kool, 3 00 bos w^rtoien, 1^33 stuks b^oemkOói
ALKMAA.l, 2) Juli 1923.
Aardappelen f3 a 6. 0 per 100 Kg. Eloemkool f8
a 26.20 per 100 siuks. Doperwten f 5 a 2o. Poulen f 12
a 29 per 100 Kg. Wortelen f 9.30 a 15.40. Uien f 4.10 a
7.80per 100 bes. Aardbeien f 2) a - 8 p -r 1«0 Kg krop
sla f 1.20 a 6.80 pr 100 s'uks. S ujboonen t 0.65 a
0.90. Spercieboonen f 1.22 a 1.28, per Kg. Tuinboomen
f 2.u0 a 6 60 per 10) Kg
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
Amsteidam 25 Juli. Aangevoerd 352 vette kal
veren, le kw. 86—90 ct., 2e kw. 78—84 ct.. 3e kw. 04
tot 7 ct., 62 nuchtere kalveren 1422 ct., 502 varkens
Holl., le kw. 9002 ct., 2e en 3e kw. 8082 ct.. over-
zeesche en Gelder sche, le kw. 92 ct, 13 paarden.
WINKEL, 25 Juli.
Aalbessen f8—35, kruisbessen f6—16, frambozen
f 3544, tuinboonen f 22.50, peulen f 8—10, rabarber
f 45, alles per 100 pond. Kropsla f 2 a 3, komkom
mers f 7 a 10, per 100 stuks.
Trekking van Dinsdag 24 Juli
le Klasee. 2e Lijst
No. 11389 f 5000.
No. 2566 16989 22710 elk f 1000.
Nos. 7075 15659 elk 1400.
No. 22308 1 200.
Nos. 10384 14808 15455 17858 20599 21839 22032 1100.
- Prijzen van 120.
171 198 304 328 341 400 444
467 513 648 703 750 761 924
925 945 946 1106 1151 1272 1317
1327 1342 1515 1585 1656 1674 1684
1838 1927 1979 2061 2076 2093 2095
2119 2177 2257 2383 2409 2451 2506
ZONDAG 29 JULL
NFD. HERV. GEMEENTE te:
Schagen, voorm. 10 uur, Ds. van Dijk.
Schagerbrug, geen dienst.
Nam. halfdrie, Zondagsschool.
Sint Maartensbrug, voorm. halfelf, Ds. H. Buiskool.
Barsingerhorn, voorm. 10 uur, Ds. v. Loon.
Oude Niedorp, voorm. 10 uur, Ds. van Meurs.
Veenhuizen. geen dienst
Dirkshorn, geen dienst.
Eenigenburg, voorm. 10 uur, Dr. Snethlage.
Anna Paulowna, geen dienst
Heerhugowaard, voorm. 10 uur, Ds. Broekema.
Oosterland, voorm. halfelf, Ds. Onnekes.
Westerland, nam. halfdrie, Ds. Onnekes.
Winkel, voorm. 10 uur, Ds. Oterdoom.
Wieringerwaard, geen dienst.
Kolhorm, voorm. 10 uur, Ds. Groeneveld.
DOOPSGEZ. GEMEENTE te:
Barsingerhorn, geen dienst..
Nieuwe Niedorp. geen dienst.
Wieringen, geen dienst.
GEREF. GEMEENTE te:
Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Preeklezen.
Nam. halfdrie, Preeklezen.
EVANGELISATIE te:
Schagen, voorm. 10 ;uur, geen dienst.
Nam. 7 uur, de hèer Posthuma.
'TOENEMENDE ONRUST IN DUITSCHLAND.
Uit Berlijn, 24 Juli. De bladen weerspiegelen op
heldere wijze de onrust, die allerwegen heerscht en
zich duidelijker en duidelijker in de panieken, relle
tjes, moord, enz. begint te uiten.
Wij vernemen^ dat deze onrustbarende toestand -de
dagelijksche zorg van de regeering uitmaakt en dat
er spoedig een officieele publicatie te wachten is,
waarin het voeding»vraagstuk en de toestand van