Uit het hart Yan Holland. Ingezonden Stukken. Marktberichten. Staatsloterij. Predikbeurten. Gemengd Nieuws. mil- nog dom door zuktlon&liaatlo en democmtlaohe contrei a MXl* In eerste instantie (20 Maart) had de voorsteller het woord gevoerd en Sir Alfred Moud. Ik heb u indertijd over de se redevoeringen van Mr. Snowden en van Sir Alfred Moud geschreven (kleur bekennen). Wat die Sir Alfred Moud betrof, was het eene rede, die den Liberalen industrieel tot eer strekte. Keurig van opbouw en inhoud. Maandag zouden nu andere kopstukken het woord voeren. Van 20 Maart af had de motie rust gehad. Bijna alle sprekers zijn heneden het middelmati ge gebleven. Lloyd George als woordvoerder der Nationaal Li beralen, sprak tegen de motie, doch raadde eene en quête-commissie aan voor onderzoek naar de toene mende ontevredenheid. Mr. I. P. Clynes, Mr. Hendemson, de Labourvoox. mannen ,Mr. Newbold, de communist, verdedigden de motie, doch slap. Slechta Sir John Simon, de Asquith Liberaal, derde het peil van den National Liberalen. Sir fred Moud, zijne bestrijdingsrede. Van 1811 tot 1911 was de bevolking van elf lioen tot 41 millioen gestegen. Dat bewees, dat het kapitalistische systeem zoo slecht niet was. In de laatste 30 jaren waren de inleggelden bij de spaarbank verviervoudigd. Gedurende de laatste generatie was het sterftecij fer der kinderen tot op de helft gedaald, terwijl de leeftijdsgrens der geheele bevolking met tien jaar was toegenomen. Hij wees op Port Sunlight (Levers Zeep) en ande re plaatsen, als voorbeelden van voortreffelijk wer ken van het kapitalistisch systeem voor anbcidere- huisvesting en verzorging. Als tegenstelling teekende hij Queensland, waar de Labour Party een programma van nationalisatie doorzette, waar spoorwegen, banken, houtzaagmo lens, ijzergieterijen en constructicwerkplaateen. sla gerswinkels enz. staatsbedrijf werden. Het scheen de eerste twee jaar zoo schitterend te gaan, dat de Labour Party in Engeland een prachtig pamflet liet drukken om te wijzen op het succes van huil prin cipes in practijk gebracht in Queensland. Maar he den wordt dat pamflet niet meer verspreid. In 5 jaar tijd was het gelukt om het voordeelig saldo der spoorwegen a 50.000 pat. te doen verkee ren in een n a d e e 1 i g saldo van L500.000 p.st. (f 18.000.000). In 1921 was Queensland hot land met het groot ste percentage werklcozen van alle landen ter we reld.. Sir John Simon vroeg of in den socialistischen staat een werkman ook recht zou bobben te staken. Een democratisch-gecontroloerdi en openbaar be stuurd industrieel leger zou toch zeker de absolute gehoorzaamheid der leden eischen. Zoodat arbeids- weigering gelijk zou staan met muiterij. Werd door degenen, die den inhoud dezer motie bij de millioenen arbeiders aanbevalen, ook in hun rede gewezen op de toekomstige inrichting van den arbeid en op gevolgen van arbeidsweigoring? Zou er vrije keuze voor een bepaald vak bestaan? Wat zou geschieden indien men arbeid weigerde of neerlegde? Sir John kon in den socialistischen toekomststaat voor den arbeider niet veel goede zien. De socialisti sche staat zou onmogelijk kunnen werken zonder arbeidsplicht en arbeidsdwang. Zoodat de vage be lof te om de arbeidsvoorwaarden humaner te ma ken, eigenlijk neerkwamen op de zekerheid dat de arbeider het dwangbuis zou aankrij gen. Mr. Amery, de Minister van Marine, wien de eer te beurt viel namens de Regeering te moeten ant- wcorlen, had m.i. eene gemakkelijke taak, waarvan hij zich middelmatig kiyeet. Hij bestreed o.a. het plan Snowden uit het oog punt van bureaucratie. Hij voorzag eene ontzettende toename van minis teries en ambtenaren. In het socialistische systeem zou er niet alleen, zoo als thans, een Rostmeester-Generaal (in. Engeland de titel van Minister van Posterijen), maar tevens een Slager-Generaal, een Bakker-Generaal zijn. Er zouden ministers (Under Secretarien, dus eigen lijk onder-ministers) voor konijnen- en geitenfokke rij, voor ondergoed enz. moeten komen. Alles met de noodige en overbodige ambtenaren en beambten. Ik laat staan of ik de voorbeelden erg gelukkig of grappig vind, maar het feit, valt niet te ontkennen, wij hebben dat gedurende den oorlog ook aan den lijve gevoeld, dat nationalisatie, dus invoering van het socialistisch systeem ter vervanging van het z.g. kapitalistisch systeem, een steeds groeiende amfc- tenaarskliek beteekent en men in dagen dat men onder de bureaucratie zucht met weemoed terug denkt aan het particuliere bedrijf, aan het particu liere initiatief. Zonder daarom de fouten daarvan geheel weg te cijferen. Maar welk mensch heeft geen fouten en welk sys teem heeft geen fouten? Men kan ook trachten een systeem te verbeteren inplaats van het met een geheel ander te probeeren. De heer Ramsay Macdonald, leider der Labour Party in bet Lagerhuis, mocht, zooals dat te doen ge bruikelijk is, het laatste woord hebben na den mi nister en sprak als volgt: De meening der socialisten is, dat kapitalisme was eene verbetering op hetgeen daarvoor bestond, doch dat socialisme op haar beurt eene verbetering zal zijn op het systeem dat zij vervangen zou. Er zou heel weinig bureaucratie zijn in het socia listisch systeem. Het kapitalistisch systeem zou geen kans zien om monopolie en trusts te bestrijden, terwijl deze juist zich meester maakten van elk cosumptie-artikel en dit daardoor manipuleerden. Men ging tot stemming over. Met 368 tegen- 121 stemmen werd de motie Snowden verworpen. De 121 stemmen waren uitsluitend Labourstemmen, bij de 368 telden men de conservatieven en de beide libe rale groepen. Eene meerderheid van 247 stemmen dus voor het oude kapitalisme. Waarmede men echter van de zijde der 368 leden niet wil zeggen, dat men niet naar spoedige verbetering van misstanden in dat oude systeem moet streven. Maar het meest van belang is de quaeetie, dat de Labour Party kleur bekend heeft en dat al die 121 Labour Parlementsleden zich als sociaal-democraten ontpopt hebben en dus niet meer, zooals ik zelf ge zien en gehoord heb, zich met een Jantje van Ley- den van deprincipieels quaestie kunnen afmaken, zooals in 1922, maar nu moeten zien en riskeeren wat het antwoord van een groot deel der kiezers, die tot heden Labour stemden, op de kleurbekonning wezen. In sommige districten zal het niets aan den .uitslag veranderen. Doch er zullen, naar mijne niee- ning toch districten van Labour verloren «aau en wel die districten, waar men den Labour-candioaat voor gematigd hield, waar men meende in 1922 een vrijzin nig democraat te stemmen, terwijl die zich nog geen jaar la tor als Sociaal Democraat ontpopte. Maar er kan nog zooveel gebeuren, dat wel nie mand veel zorgon voor den tija zal maken. Eén machtige factor bezit de Labour Party, zij is vooral ook dank zij do Trade Unions (vakveroenigingen) do best georganiseerde partij in Engeland. Leden van eene politieke partij mogen heel slechte bezoekers van vergaderingen zijn, dat kan men va& de leden eener Vakvereeniging gewoonlijk niet zeggen. Vandaar ook de democratische lijn in allo ook christelijke partijen in Nederland. Vooral nu geen persoon, maar slechts een lijst gestemd wordt. Maar in Engeland heeft men nog geen Evenredige Vertegenwoordiging en gaat allee nog zoo heel anders. De Vlootwet blijft natuurlijk de gemoederen be zighouden, vooral nu het plotseling opgedoken plan van Ruys om haast achter het ontwerp te zetten aan het land den eenigen minister gaat kosten, in wien ook zijn politieke tegenstanders vertrouwen stelden. Dat dit den heer De Geer bij zijn coalitiegenooton er niet populairder op maakt, spreekt van zelf. Mensch en, door den tegenstander geacht, staan ge woonlijk bij de eigen partij niet in een goed blaadje. Maar de lof, door De Geer ook bij andere pertijen ingeoogst, is toe te schrijven aan het feit, dat het hem ernst bleek te zijn met de uitvoering van het programma, dat het geheele kabinet tot basis diende, n.1. bezuiniging en handhaving van de waar de van ons geld. Als men er dan in het kamp van den tegenstan der toe komt alleen De Geer te prijzen ia dit een bewijs, dat de andere heeren hun plicht ten deze niet, hij wel, nakwamen. De Geer staat voor de rechterzijde echter niet alleen schuldig aan het vergrijp, dat hij zijn woord heeft willen houden en zich aan de verantwoordelijk heiü voor den verderen gang van zaken onttrok, t' en hij zag, dat er werd aangestuurd op zA. ontoe laatbare uitgavenNeen, hij heeft nog veel meer op zijn geweten. Hij is, terwijl de kerkelijke partijen alle in meerdere of mindere mate protectionist zijn, overtuigd vrijhandelaar en dit is natuurlijk een ver grijp, dat zwaar weegt bij allen, die ter vermijding van hooge directe belastingen, het dubbele bedrag van wat de schatkist beboeit, pogen te krijgen door het volk eenmaal voor den fiscus en eenmaal ten behoeve der fabrikanten te belasten. Derhalve is men er volstrekt niet rouwig om dat De Geer besloot heen te gaan, omdat men nu ten eerste kans heeft de Vlootwet binnen te halen, ten tweede beschermende rechten te kunnen gaan heffen en ten derde ontslagen is van een lastig en nauw gezet dwarskijker op de Staatsuitgaven. Dit laatste moet men als factor niet onderschat ten. Bezuinigen wil iedereen. Want hooge belastingen betaalt niemand gaarne. Maar iedereen heeft zijn eigen stokpaardje en voelt er niets voor, dat dit brave dier ook maar een deel der harver zou worden onthouden, waarop het recht zou hebben. Als er don bezuinigd moet worden, zegt of denkt iedereen, behoort dit te geschieden op „wat anders". Dit standpunt is menschelijk, zooals andere fouten mensr.helijk en te begrijpen zijn. Maar het is niet practisch en niet toelaatbaar. Het heeft alleen waarde voor een soortgelijke be handeling als de toepassing van den grootsten ge- meenen deeler in de rekenkunde. D.w.z,, dat als tien menschen elk een ander stok paardje hebben ton nadeele waarvan niets bezuinigd mag worden, terwijl dit voor de lievelingsdenkbeel den der andere negen wel toelas.tbaar zou zijn. men bij stemming tot hêt volgend resultaat zou komen: 1 wil bezuinigen op abcdefghi 2 op b c d e f gi h ii j 3 op cdefghija 4 op d e f g b i j a b enzoovoort. Er is dus telkens een meerderheid van 9 tegen 1 om op eiken afzonderlijken post te bezuinigen, een meerderheid, die waarlijk geen twijfel overlaat Wij weten dat dit voorbeeld niet juist is, omdat men meestal meer dan één stokpaardje of behalve voor zijn eigen ook nog voor een bevriend beestje belangstelling heeft, zoodat dus de stemmencijfers anders zouden luiden. Maar zelfs dit doet niet af aan het feit, dat, als men het op geheime stemming liet aankomen, waarbij géén partijbelangen en géén be vriende ministers in het spel waren en ontzien moesten worden, zulk een stemming een soort aard beving zou veroorzaken onder de heilige huisjes der verschillende heeren. Het spreekt dus vanzelf, dat men tot zulk een stemming niet kan overgaan, omdat er dan van de mooie, ronde, hooge cijfers 'der Sta&tbegrooting niet veel zou overblijvenVermoedelijk ook niet vaai de Regeering en ook niet van de Kamer. En, vooral, ook niet van de ambtenaren, die de verschillende be- grootingsposton hebben uitgewerkt in vele gevallen vrijwel uitsluitend om daardoor hun eigen onmis baarheid te bewijzen. Een man als Harding, die dezer dagen tot een duizend van zijn ambtenaren zeide, dat degene, van wien zou blijken, dat hij een begrootingspost zou trachten op te zetten boven den aangenomen norm, onherroepelijk ontslag zou krijgen, zouden we hier best kunnen, gebruiken. Met De Geer samen nog zoo'n slecht span niet, als men eerlijk op bezuinigen uit is. Het ziet er naar uit alsof er van bezuinigen thans niet zooveel meer zal komen. De daad van De Geer brengt, het kabinet in een lastig parket. Als een consciëntieus man weggaat omdat hij de financieele verantwoordelijkheid voor de kabinetspolitiek niet kan dragen, is natuurlijk het aantal andere conscien- tieuse lieden, die van andere meening zijn en de taak wel aandurven, zeer beperkt. Het kan alleen iemand zijn, die zoo overtuigd is van de noodzakelijkheid eener vloot, dat zij voor hem de financieele kwestie overheerscht En waai laatstgenoemde zoo gewichtig is, moeten het dus wel zeer bijzondere aan het publiek onbekend gebleven redenen zijn, die de vloot nóg belangrijker maken. Als die redenen het publiek worden onthouden of wat hetzelfde is: als de officieel© aangevoerde mo tieven voor de vlootpolitiek het publiek niet afdoende lijken, ontkomt noch het Kabinet aan het verwijt van woordbreuk inzake de bezuiniging, noch de nieuw te vinden beheerder der schatkist aan dat van licht vaardigheid. Frasen of bet praatje, dat er met de voorberei ding eener vloot te veel tijd gemoeid is om langer werkloos te blijven, snijden geen hout. Het volk heeft recht om te weten, zelfs al zou zijn vertegenwoordiging dit recht niet in aanspraak wil len nemen. Waar de dingen zoo staan is het eenigszins te be treuren, dat het initiatief eener bijeenro^ing der Tweede Kamer in buitengewone zitting is uitgegaan van de minst populaire Kamerfractie, de commu nisten, die medewerking der sociaal-democraten tot zulk een bijeenroeping hebben gevraagd. Bij de aan houdende botsingen en stekeligheden tusschen die twee groepen kost het natuurlijk aan de S.D.AJP. extra moeite op het initiatief van Wijnkoop in te gaan. Zooveel moeite en zelfoverwinning, dat wij nauwelijks gelooven dat door de uitnoodiging uit het communistische kamp de kans op zulk een bui tengewone zitting niet ernstig is verkleind. Het zou ons spijten als het zoo was en als partij- naljver het aan een der andere partijen belette mede te werken tot sulk een extra zitting. Want hoe men het draait of keert; bet volk heeft er recht op voor half September te hooren wat het motief is voor dit gewichtig kabinetsbesluit. Als men dan sankomt mot het kinderachtig praat je, dat, zelfe al zou besloten worden tot een extra zitting, deze geen plaats zou kunnen hebben, aange zien het gebouw vanwege den grooten schoonmaak onbruikbaar is voor een bijeenkomst, dan vraagt men zich toch werkelijk af, of het publiek nu heele- maal wordt beschouwd als rijp voor een idiotenge- sticht Waarlijk, daar zou de plaats zijn voor het Nedorlandsche volk, als het met zulk een uitvlucht genoegen nam. Precies alsof op een paar pas afstand de Ridder zaal niet gereed staat voor de beraadslagingen van de Kanier en of de honderd heeren, (waarvan er in de vaicantie natuurlijk vele zullen ontbreken!) des noods niet voor bet in ontvangst nemen en bespre ken van eventueels regeeringemededeelingen in de wal der Sent* Karnap af dwnoods van dan Raag- schen Raad hun intrek souden kunnen nemen. Zou men uit het feit, dat een Journalist zulk een praatje in parlementaire kringen kon „vernemen" niet moeten concludeeren, dajt de regeering werke lijk met opzet gewacht heeft met haar opzienbarend besluit, tot de Kamer op reces was, alleen om het afleggen van rekenschap aan de volksvertegenwoor diging zoo lang mogelijk te verschuiven? Dat zij niet durft uitkomen voor hare motieven? Zoo die niet van buitenlandschen aard zijn, waar om dan geen bijeenroeping der speciale Kamercom missie, van het Seniorenconvent, die dan met haar kon uitmaken of en in hoeverre het volk in ver trouwen kan worden genomen? En zoo het werkelijk een zaakje is van ruilhan del tusschen Vlootwet en Invoerrechten, zooals is geopperd, heeft dan het volk er ook geen recht op te weten of de regeering werkelijk denkt over te gaan tot een zoo ingrijpenden maatregel als de prin cipieel© wijziging onzer handelspolitiek? Nog afge scheiden van de Vlootplannen op zich zelf. A. Mijnheer de Redacteur! Verzoeke beleefd een plaatsje in uw blad, met verzoek, dat allen het over willen nemen en be antwoorden, waarbij bij voorbaat mijn hartelijken dank. Ie. Het is naar aanleiding dat zich op 11 Sep tember 1922, een best varken van ongeveer 160 pond, zich zelf in een schuifgat (doorloop van kleine big gen) in het varkenshok worgt, door halverwege te blijven zitten, zoodat ze is gaan zwellen, blauw wor den en dood is gedaan. Het dood*> dier moest ge bracht worden naar het slachthuis te Wormerveer en werd daar afgekeurd-wegens vlekziekte en ik meest toen nog f5 bijbetalen voor keurloon, die ik nog nimmer terug heb gekregen. 2e. Op 26 Maart 1923 kreeg een koe van mij een aardappel in den keel en beging ik de onvoorzichtig heid deze weg te duwen met het dikste eind van den rijzweep, met gevolg dat ik door den slokdarm stak. De koe krëeg zeer spoedig keelontsteking en de veearts raadde aan het dier direct te vervoeren naar het slachthuis te Wormerveer, waaraan ik ge volg gaf. Het beest kwam levend aan en liep nog flink het slachthuis binnen. De ontvangst was er van dien aard, om je gemoedsstemming op pijl van razernij te doen brengen. Het geleek ronduit op dronkemanstaal. Het beest werd doodgeschoten en nu moet je maar zorgen dat het geslacht wordt. Je bent rondweg aan de genade overgeleverd. Na de slachting komt de keurmeester en deze neemt een stuk vleesch mee voor de broedmachine, om te kun nen ponstateeren of het bevrucht of onbevrucht is?? Het werd den volgenden dag goedgekeurd en heb het vleesch weten te verkoopen voor f80. Moest af f5.slachtloon, f7.keurloon, f4.— voor jiet ge bruik van het slachthuis, tezamen f 16.dus hield ik f64.— met een ontstemd hoofd over. Na al dit gebeuren, heb ik mij al duizend maal de volgende vragen gesteld, maar zie geen kans ze I op te lossen; te veel boer bepaald. Maar nu vraag ik beleefd, wie kan ze wel oplossen? of zijn ze niet op te lossen? Zijn het domme vi-agen? Ik gevoel me zeer dom, maar vraag toch aan u allen het volgen de: Voor wie is nu eigenlijk de noodslachtwet?, ten behoeve van den B.oer? of in belang van;; Ik weet niet hoe ik het noemen moet. Voor wie is de vleeschkeuringsdienst? In "t be lang van den Boer? of.in 't belang van de ge meenschap? Volksgezondheid? Geneeskundigen dienst? of waarvoor ook, ik weet het niet. •Wie behoort de kosten te dragen? Behoort dat allemaal op de boeren verhaald te worden? Is de boer enkel en alleen goed om te betalen en te werken? Zou een boer op ander gebied nog goed bruikbaar in de maatschappij zijn of zou een boer een wezen zijn, die in veler oogen wel afgeslacht zou mogen worden? Is een boer niet voor velen een ver achtelijk individu, een bederf in de maatschappij, vol leugens en bedrog? Zou het voor vele boeren maar niet wenschelijk zijn, dat alles maar van Vader Staat was? En dat dan alle boeren maar staatsambtenaren werden? En dan als zoovele staats ambtenaren 's morgens om 9 uur beginnen? En dan evengoed de zomertijd! en bovendien nog een midden zomertijd? Zou dat voor alles geen uitkomst zijn? Waren dan niet meteen alle boeren verdwenen en menschen er voor inplaats gesteld? En dan op ze keren leeftijd een flink pensioen. Dan zou men toch niet meer bekrompen voor den ouden dag behoeven te zorgen. Zou men dan in alles niet onbezorgd den dood tegemoet kunnen gaan. Zou dat niet voor al les en alles en nog wat, het beste zijn? Wie weet een oplossing van alles te geven? Bij voorbaat mijn dank. Hoogachtend, J. BROUWER. Veehouder. Enge Wormer, gem. Wormer, 23 Juli 1923. 102.1 109:2 11413 11829 12216 12610 13789 13095 13514 13756 13960 14216 14639 OW ©22 25S2 B556 2778 2801 2860 28^8 3.34 3171 3201 3211 3392 3463 3470 34ö2 3719 3802 3807 3818 3969 4C08 4038 <058 4C02 4244 4253 4365 4817 4669 4794 4832 4046 4978 5180 5220 5407 5446 5^58 5528 5701 5818 5858 5862 5936 6010 6i70 6211 6391 6402 6449 6/51 6505 66.0 66;5 66^0 6802 6810 6875 0883 7358 7371 7478 7517 7014 7637 7790 7807 8O9O 8U0 8144 8145 8325 8406 8441 85^5 8788 8855 8034 8939 0129 9141 9162 9366 9626 9670 9705 9758 >5 9903 9925 10109 103/3 10/^6 lo7o3 I 062 II 35 1 911 19971 1 430 118/8 12C03 1 634 1 811 13148 13614 13798 14002 14271 14649 14694 14720 14672 14917 15084' 15222 15417 15429 15620 15705 16010 1648 16364" 16395 16490 16610 16917 17277 17670 17687 17924 15052 18264 18274 18478 18481 K692 louatt 18964 13067 19485 19492 19664 1.691 19773 19825 20383 20145 20795 20826 20992 20998 21280 21296 21388 21562 21590 21639 21761 21891 21951 22045 22060 22061 22336 22398 22473 22885 22970 22994 11 79 11545 1 914 1 637 12853 13195 13637 13850 14045 14301 14661 14725 14984 15279 15458 15722 16133 16408 16647 17103 17128 17340 17421 17699 18066 18381 18524 18721 19072 19570 19616 19953 20653 20835 21068 123 2 12346 12639 12854 13213 1.3646 13867 11052 14366 11662 14772 15024 15291 15490 15853 16234 16424 16673 17160 17468 17740 18094 18415 18538 18/42 19188 19585 19730 19989 20650 20906 211C9 21122 21652 21973 22077 22622 2874 8768 2T72 2990 80"6 3'?0 3210 3286 3837 35V2 3oUl 3oo4 3847 3914 3027 4127 4171 4193 4401 4461 4501 4845 4911 49.9 5243 5257 5399 5643 5659 5078 5890 5907 5«30 6254 6337 6351 6504 6508 6556 6628 6603 6690 6984 7605 7110 7534 7588 7612 7847 7994 8032 8156 8.88 8230 8505 8599 8758 9009 9088 9119 9384 9410 9441 9842 9845 9847 10158 10164 1C228 10 01 Ij 31' —215 112 '3 11640 171/3 12 50 12/07 13009 13280 13729 13885 14113 14380 14682 14793 15048 15338 15512 15906 16347 16458 16796 17208 17627 17809 18159 18 <41 18581 18/61 19315 19014 19757 20108 10/ó9 11160 11622 11900 12457 12652 12902 13277 13677 13881 14079 14369 14678 14782 15028 15335 15510 15904 16239 16448 16721 17201 17508 17788 18111 18421 18562 18/.,8 19189 19604 19737 20106 20360 20913 21 87 21435 21715 21014 22136 11/52 12215 12585 127 0 13225 13350 13716 13832 14165 14579 14683 14801 15066 15390 15514 16008 16332 16464 16894 17259 17660 17812 18207 18451 18594 188/5 19474 19659 19771 20150 20724 20725 20 63 2 974 2 217 2 431 21/22 22125 2 1 0 22645. 22/47 21274 21 88 2 733 22037 21234 22832 SCHAGEN, 26 Juli. 14 stieren f 150 a 525, 64 geldekoetien, mag. f 250 a 425, 96 idem, vette f275 a 520, 25 kalfkoeien f300 a 550, 10 pinken f 150 a 210, 30 nuchtere kalveren f 12 a 23, 123 schapen, vette f 45 a 53. 188 Lammeren f24 a 35; 47 varkens vette per K G. f0.74 a 0.80; 144 biggen f 14 a 21; 13 konijnen f0.25 a fl.50; 382 kippen f0.75 a 1.50; haantjes f0.15 a f 1-25 eenden f0.50; 312 K.G. boter fl.50 a 1.60; 6742 kipeieren f6 a 6.50, 1583 eendeieren f5.25. LANÓEDIJKER GROENrEiNVEILING, 'Br. lop L„ 25 Juli 1923. Bloemkool,Ie soort f 11.80 a 17.„0 per 100 stuks. Wortelen f 5.20 a 6.60 per 100 bos. Roode kool. Ie soort f6.60 a 8.40. Schotsche muizen 4.10. a 6.10. Schoolmeesters f 4.60 a 5 80. Graafjes f 9.70 a 10. Gladblaadjes f 4.70. Blauwe eigenheimers fl 4.50. Koksianen f 4.80. Drielingetn 2.50 a 3 60. Kleine aardappelen f 1 a 1.10. alles per 100 Kg. Aanvoer: 7500 Kg. roode kool, 3475 st. bloemkóol. 6965 bos wortelen, 482000 Kj. aardappelen. WARME hnuiaen, 25 jufi 1023. Schotsche muizen f 4.30 a 6.20. Drielingen T 2.50 a 3.30. Aanvoer809O4 Kg aardappelen. NOORDERMARKTBOND. Noord Scharwoude. 25 Juli 1923. Schotsche muizen f 4.50 a 5 60. Ide aal f 4.50. Duken f 4.50 a 4.60. Schoolmeesters f 4 70 a 5.60. Graafjes f 1.80. Gladblaadj- s f 5.50 a 5 00. Drielirg jn f2. 90 a 8.40, Kleine aardappelen f 0.6 j a f 1. Tuinboonen f 4. Roode ko >1 f 10.40, ahes per 100 Kg. Boswortelen f 5.50 a 6.70 por 100 bos. Bloemkool fl ö.20 a 14 per 100 stuks. Aanvoer op 21 Juli: 201400 Kg. aardappelen, 90 Kg. roode kool, 3 00 bos w^rtoien, 1^33 stuks b^oemkOói ALKMAA.l, 2) Juli 1923. Aardappelen f3 a 6. 0 per 100 Kg. Eloemkool f8 a 26.20 per 100 siuks. Doperwten f 5 a 2o. Poulen f 12 a 29 per 100 Kg. Wortelen f 9.30 a 15.40. Uien f 4.10 a 7.80per 100 bes. Aardbeien f 2) a - 8 p -r 1«0 Kg krop sla f 1.20 a 6.80 pr 100 s'uks. S ujboonen t 0.65 a 0.90. Spercieboonen f 1.22 a 1.28, per Kg. Tuinboomen f 2.u0 a 6 60 per 10) Kg AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. Amsteidam 25 Juli. Aangevoerd 352 vette kal veren, le kw. 86—90 ct., 2e kw. 78—84 ct.. 3e kw. 04 tot 7 ct., 62 nuchtere kalveren 1422 ct., 502 varkens Holl., le kw. 9002 ct., 2e en 3e kw. 8082 ct.. over- zeesche en Gelder sche, le kw. 92 ct, 13 paarden. WINKEL, 25 Juli. Aalbessen f8—35, kruisbessen f6—16, frambozen f 3544, tuinboonen f 22.50, peulen f 8—10, rabarber f 45, alles per 100 pond. Kropsla f 2 a 3, komkom mers f 7 a 10, per 100 stuks. Trekking van Dinsdag 24 Juli le Klasee. 2e Lijst No. 11389 f 5000. No. 2566 16989 22710 elk f 1000. Nos. 7075 15659 elk 1400. No. 22308 1 200. Nos. 10384 14808 15455 17858 20599 21839 22032 1100. - Prijzen van 120. 171 198 304 328 341 400 444 467 513 648 703 750 761 924 925 945 946 1106 1151 1272 1317 1327 1342 1515 1585 1656 1674 1684 1838 1927 1979 2061 2076 2093 2095 2119 2177 2257 2383 2409 2451 2506 ZONDAG 29 JULL NFD. HERV. GEMEENTE te: Schagen, voorm. 10 uur, Ds. van Dijk. Schagerbrug, geen dienst. Nam. halfdrie, Zondagsschool. Sint Maartensbrug, voorm. halfelf, Ds. H. Buiskool. Barsingerhorn, voorm. 10 uur, Ds. v. Loon. Oude Niedorp, voorm. 10 uur, Ds. van Meurs. Veenhuizen. geen dienst Dirkshorn, geen dienst. Eenigenburg, voorm. 10 uur, Dr. Snethlage. Anna Paulowna, geen dienst Heerhugowaard, voorm. 10 uur, Ds. Broekema. Oosterland, voorm. halfelf, Ds. Onnekes. Westerland, nam. halfdrie, Ds. Onnekes. Winkel, voorm. 10 uur, Ds. Oterdoom. Wieringerwaard, geen dienst. Kolhorm, voorm. 10 uur, Ds. Groeneveld. DOOPSGEZ. GEMEENTE te: Barsingerhorn, geen dienst.. Nieuwe Niedorp. geen dienst. Wieringen, geen dienst. GEREF. GEMEENTE te: Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Preeklezen. Nam. halfdrie, Preeklezen. EVANGELISATIE te: Schagen, voorm. 10 ;uur, geen dienst. Nam. 7 uur, de hèer Posthuma. 'TOENEMENDE ONRUST IN DUITSCHLAND. Uit Berlijn, 24 Juli. De bladen weerspiegelen op heldere wijze de onrust, die allerwegen heerscht en zich duidelijker en duidelijker in de panieken, relle tjes, moord, enz. begint te uiten. Wij vernemen^ dat deze onrustbarende toestand -de dagelijksche zorg van de regeering uitmaakt en dat er spoedig een officieele publicatie te wachten is, waarin het voeding»vraagstuk en de toestand van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1923 | | pagina 2