Alienctn Nitiis-
KOMMIES.
rwijs.
De dingen om ons heen.
WINTERJASSEN,
D EM l-S A I S O N S.
EERSTE BLAD.
heerenI
Vereeniging voor
Zaterdag 29 September 1923.
SCHUIER
66ste Jaargang. No. 7307.
CII1AIT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uityövmi N.V," v.h. TRAPMAN Co, üciiaiitD
POSTREKENING No. 23330. INT. TEI.EF no. 20
Prijs per 3 maanden f 1.65. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels fl.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groot6 letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN.
Voor de tweede maal moet Duitsohland capifcu-
Tn 1918 stond het tegenover een „wereld van vij- 1
anden" alleen. Doch het bezat_ nog wapens en
mannen en crediet. Het was uitgeput door den
langen strijd, maar zijn gebied was ongerept en
geen vijand had nog de Westergrens overschreden.
Nu capituleert bet opnieuw. Zonder wapens, zon
der crediet, verkleind aan bezit en met den vij
and diep in het land. Het eene industriegebied
definitief, het andere tijdelijk in vreemde handen.
Toen een revolutie, die inplaats van het keizer
rijk een republiek bracht, doch de staatsorganen on
veranderd liet functionneeren, #de machine liet
loopen, zij het met personeel-wijziging.
Na een janboel waar ieder commandeert en
decuteert, besluit en beveelt, en bijna niemand
gehoorzaamt.
Toen een ernstige depreciatie van het geld.. Nu
een totale waardeloosheid.
Toén de overtuiging, dat men zwaar zou moeten
betalen aan den vijand, doch dat men er met hard
werken na niet te langen tijd weer bovenop zon
zijn en als verdere troost de veertien punten van
Wilson, de basis der capitulatie.
Nu de zekerheid van monetaire ruïne, de groote
waarschijnlijkheid van economisch kreupel zijn
voor lange jaren de wetenschap overgeleverd te
zijn. zonder pardon aan het bon plaisir van Parijs
en Brussel. Zonder eenige andere hoop, dan die
op het economisch inzicht van den tegenstander.
Toen gehaat en vervloekt door zoo goed als
iedereen t
Thans verzekerd althans van eenig medelijden bij
sommige der oude tegenstanders.
Medelijden niet gewekt door eigen verdienste,
doch alleen door de methoden doorParijs en Brus
sel toegepast op den weerlooze, die tegenover de
militaire macht niets kan stellen, dan zijn snel
persen voor bankbiljetten.
De eenige troostgrond is echter niet zonder be
tekenis. Modelijden is veel in de wereld. En het
inzicht, dat men Duitschland als eoonomischen
factor in de wereld niet kan missen, dat Duitsch
land niet ten onder en niet den weg van Rusland
op mag gaan, dat het geholpen zal dienen^ te
worden zooals Oostenrijk geholpen werd, biedt
meer houvast op. den duur, dan het program van
actie van Wilson. Dat kon men overboord werpen
en dit heeft men gedaan, zoodra de kans zich bood.
Economische waarheden kan men niet overboord
werpen. Die bestaan en blijven gelden, al zouden
dan ook Matin en Temps benevens de Brusselsche
Soir en de Daily Mail net tegendeel van de daken
schreeuwen.
Duitschland's onmisbaarheid in de wereldorde is
tevens op den duur Duitschland's redding.
Het lijdelijk verzet in het Roergebied heeft mets
gebaat. Het kon niets baten, zoodra Frankrijk in
te van optreden te sparen.
ernst besloot geen kostten, gee offers, geen soherp-
ernst besloot, geen kosten, geen offers, geen
scherpte van optreden te snaren.
Krijgsraad vonnissen, fusilades, verkeersverboden,
zelfs voor evensmiddeen, verbanning, gjjzeaars-
naming, gevangenisstraf, georganiseerde diefstal
van bankpapier uit particuliere kantoren, omkoo-
ping en mtrigue: niets heeft Frankrijk nagelaten
om het verzet te breken en na negen maanden van
weerstand komt de capitulatie.
Frankrijk zelf heeft evenmin als België in al
den tijd iets ontvangen van de overeengekomen le
veranties. Deen steenkool en oókes, geen verfstof,
mets, behalve dat men kans zag bij particulieren
te requireeren zonder betaling, wat in het dage-
lijksch leven stelen heet.
Hoevoel menschenlevens het nemen van dit „pro
ductieve pand" heeft gekost, weet niemand. Hoe
weinig het feitelijk heeft geproduceerd evenmin.
Maar wel staat het vast, dat de wereldproductie
en dus de wereld-rijkdom er belangrijk door is af
genomen en dat de kans om van Duitschland iets
te krijgen, dat de moeite waard is, zeer belangrijk
is verminderd.
Ieder mensch ter wereld, die marken of vorde
ringen in marken bezat, hééft zijn bezit uit dien
hoofde practisch tot nul zien daen, omdat het
productievermogen van Duitschland grootendeela
was verlamd, terwijl de uitgaven niet alleen door
gingen, doch zelfs belangrijk stegen, waar de
met meer produceeren'de Roerlanders gesteund
moesten worden. Bij gelijkgebleven dekjong vei-
tien- (of honderd-) voudigde men de paplercircuïa-
tie en maakte daardoor het „geld" waardeloos.
Hét zal wel een onuitgevochten kwestie blijven
oi dit waardeloos-maken geschiedde uit grenzen
looze domheid, dan wel uit opzet, of uit eejfy
mengsel dier twee. En ten slotte doet dit aan het
t? waa^deloosheid dan opk weinig af of toe.
Doch dat Duitschland door het financieren van het
hjdelijk verzet financie'el enorme schade heeft gele
den en dus aan zijn schuldeischers ontzaglijke
schadeheeft toegebracht is .buiten kijf.
-crankrijk en België echter hebben niet veel
minder geleden naar verhouding, aangezien al die
maanden lang de levering krachtens het vredesver
drag stil stond cenv zij natuurlijk groote kosten
hebben gehad voor de bezetting.
Wel is waar, werd er gerequireerd op goote
schaal, doch dit dekt in de verste verte niet de
gemaakte kosten van allerlei aard, het besiagleggen
op de vele werkkrachten, die als "soldaat aan de
Roer stonden inplaats van op het land of in de
fabriek werkzaam te zijn. Immers, het spreekt
boekdeelen, dat volgens een officieel© opgave
in geheel Frankrijk slechts 16.000 werkloozen zijn,
een geringer aantal dan in onze 'groote steden. Dit
cijfer is zoo laag, dat men veilig kan spréken van
gebrek aan arbeidskrachten, het tegenovergestelde
van wat men in alle andere landen waarneemt. Een
verschijnsel te frappanter, nu de metaal-industrie
in Lotharingen gehjeel en elders zoo goed als stil
staat, sedert uit gebrek aan Duitsehe cokes de eene
hoogoven voor, de andere na,moest worden gedoofd.
Wat dit beteekent bij de passieve handelsbaans en
begrooting wordt duidelijk, als men ziet, hoe
Frankrijk nog jaren lang rekent met •een annuï
teit van 4Va milliard francs uit Duitschland en
zelfs bü ontvangst van dit bedrag voor een groot
tekort blijft staan.
Nu wordt er natuurlijk wel op gerekend, dat
men de kosten van de bezetting van het Roergebied
op Duitschland zal verhalen, doch wij gelooven dat
er zeer weinig neiging zal bestaan om dit goed te
vinden. Noch bij Duitschland, dat daardoor het
bedrag zijner verplichtingen of den duur van de
betalingen nog belangrijk zou zien vergrooten. noch
bij Engeland, dat zoodoende bet tijdstip waarop
het ook eindelijk eens iets zal gaan^ ontvangen,
nog verder in de toekomst ziet verschuiven.
Bovendien is het zeer twijfelachtig of men aan do
bezettende mogendheden het recht zal toekennen
op de nota, die zij uit dien hoofde zouden willen
aanbieden. De bezetting van het Rijnland door
een gemengd leger der bondgenooten was een
daad, voortvloeiend uit een onderlinge overeen
komst, vastgelegd bij het vredesverdrag. Daarom
trent was uitdrukkelijk een regeling der kosten
gemaakt. Met de Roerbezetting is dit een ander
geval. Hier verrichten twee dor geallieerden een
actie,waaraan de anderen niet alleen hun mede
werking onthielden, doch waarover zij ook hun
afkeuring in moor -of minder gematigden vorm
uitspraken.
Nut door die actie de waarde der vordering is
vermindord, gaat het niet aan, bovendien al.»;
crediteuren van Duitsohland ook nog te laten be
talen voor de kosten dier bezetting. Men zal het
immers met ons eens zijn, dat het precies het
zelfde is of men spreekt van. Duitschland of'van
puitschjand's crediteuren, nu 'toch feitelijk de sre-
heele rijkdom van het land opvorderbaar is gestald
ten behoeve der schuldeischers?
In verband hiermede rijst nu de groote vraag,
wat er eigenlijk te Parits tusschen Baldwin en
Poino&re is behandeld. Of die twee het werkelijk
zijn ééns geworden over hun toekomstige gedrags
lijn en in hoeverre Baldwin daarbij aan zijn col
lega heeft toegegeven.
Do oplossing in de Daily Telegraph aan de hand
gedaan, dat het bekende communiquéalleen is
uitgegeven om Duitschland te doen zien. dat het
van Engeland ten deze niets had te hopen, is zeer
vernuftig gevonden.
Het zou kunnen, dat dit de waarheid was. en
dat het als daad van welwillendheid ten opzichte
van Duitschland is te beschouwen,* om dit land
uit den droom te helpen en te maken, dat het
zijn ruïneus verzet opgeeft, nu er toch van Brit-
sche ïntervontie geen sprake zou zijn.
Maar dan rpst de vraag: waarom heeft En
geland zich dan niet reeds vroeger solidair ver
klaard met Polnoaré. Want: zou Duitsohland ooit
zijn begonnen met" het lijdelijk verzet als het niet
gedacht had. dat men te Londen de Roerbezetting
werkelijk afkeurde en dat die afkeuring zich dus
op den duur in de een of andere daad zou mani-
festeerenP
De nota's van Balfour en Curzon, de verklarin
gen van Bonar Law en Baldwin wezen tocb
wel zeer pertinent in de riohting van verzet tegen
een eoonomischen blunder, als hoedanig Londen
de Roerbezetting beschouwde en nog beschouwt.
UITKIJK.
VAN RLJSWIJK'S
Schoenhandel Schoenmakerij.
WINTERMUILEN en PANTOFFELS.
ontvingen STOFFEN in Ratiné's, Eskimo's
Duffels en Lakens voor
SchetlanÜ's en Marengo's voor
Onze Kleermakerij staat onder leiding van prima
krachten.
Groole voorraad Sloffen, alles aan 'I stuk Ie zien
A. SPA AN DER Co., Alkmaar.fï
Opleiding per brief v. landbouw, Kommies, Bewaar
der, Politie. Beginsel, i 1300. Leeft, 22—35 j. Plm. 1000
geslaagden. Inlicht, verstr. gratis: M. v. d Broek te
Groningen, Postbus 70.
Binnenlandsch Nieuws, -
EEN AUTOMOBIEL OP DE RAILS.
De directie der Nederlandsche Spoorwegen, op
bezuiniging bedacht, gaat een proef nemen inet
benzinomotor-wagens op hot traject Zwo'le
Kampen. Drie van zulke wagens zijn besteld, één
is er (met aanzienlijke vertraging tengevolge der
Ruhrbezetting) geleverd, en aeze begint morgen
zijn dienst. Deskundigen verwachten werkelijk eeri
groote besparing.
Gisteren heeft de eerste wagen proef gereden
van^ Utrecht naar Zwolle. De tocht stond onder
leiding van prof. Franco, chef van den dienst van
materiaal en werkplaatsenvoorts gingen mede
baron Krayenhoff, chef van de af deeling Publici
teit, 'de ingenieurs Hupker, Bolleman, Kijlstra,
Kranenburg, resp. chefs van meteriaal en wagen-
bouw, districts-ingenieur van tractie en ingenieur
van de werkplaatsen te Zwolle, eindelijk vertegen
woordigers van dagbladen en enkele andere genoo-
digden. Om 9.59 verliet de wagen het Centraal
Station te Utrecht, reed met een flinke, maar ge
lijkmatige vaart naar Amersfóorfc en liet daar aen
sneltrein passeeren, die om 10.16 uit Utrecht ver-
Utrecht vertrekt; om 10.47 werd van het Amers-
foprtschc station de tocht hervat, en om "12,8 be
reikte men Zwolle, een paar minuten vóór den
es telden tijd. Geen enkel incident deed zich voor,
e wagen liep vlot en zonder schokken, en bleef,
toen men zonder te remmen den motör afzette.
hriek en kantoren ter delging van) een belasting
schuld.
Zoo zitten we meteen "midden in den' Zaandijfc-
schen belastingoorlog.
Beide partijen staan onvermurwbaar tegenover
elkaar.
Eenerzijdis het gemeentebestuur, dat de door dén
gemeenteraad ingestelde nieuwe zakelijke bedrijfs
belasting wenecht in te vorderen volgens de letter
der wet -gelijk de burgemeester, de heer D. J. Hel-
lema„ ons verklaarde.
Anderzijds de industrieelen, die genoemde belas
ting moeten opbrengen, doch dit nagenoeg, eendrach
tig weigeren, daar ze haar onbillijk vinden en daar
ze geen gehoor kunnen vinden met bun bezwaar er
tegen.
En zoo wordt de strijd op de spits gedreven, dat
reeds bij twee firma's, die d!e belasting weigeren to
betalen, na waarschuwingen en dwangbevelen, be
slag is gelegd, waarop, zooals wij reeds eerder
meldden, 1 Ootober a.s, executie zal volgen.
Stellig een uniek geval in onze vaderland'sche be-
lastinghistorie; een daadwerkelijk verzet, dat in
wijden kring de belangstelling zal wekken.
De hoogstaangeslagene in de bedrijfsbelasting is
de Zaanlandsche Cacaofabriek met f 1400, Maandag
morgen a.s om 10 uur heeft er de „executie" plaats.
Des namiddags om 2 uur volgt de executoriale ver
koop bij de fa. S. Bakker Jz-n., nabij het station.
Of er neg een kansje bestaat, dat op 'het laatste
moment de laatste en krachtigste maatregel 'niet
door zal gaan? informeerden wij. Doch de kans
daarop is al uitersit gering: die zaak' zal wel op den
spits worden gedreven. Van dien Raad is ten deze
geen heil meer te verwachten De Raadi bestaat
thans uit 7 leden: 3 van de SJXAJP., 1 izgn „werk-
looize",, 2 vrijizL-de(mocraten en 1 ant.-rev., terwijl, ge
lijk we schreven, de bedde wethouders uit de soc.-
dem. fractie zijn benoemd. De raadsmeerderheid
staat op het standpunt, dat de industrieelen die be
drijfsbelasting kunnen betalen en dat de opbrengst
noodig is voor het voeren van de gemeentelijke
huishouding.
Het volgend jaar komen 'er nog 8 of 4 nieuwe aan
slagen bij. Als die toestand blijft, gelijk het zich laat
aanzien, zal de Zaandijksche belastingkwestie ze
ker de aandacht trekken van de hoogste autoritei
ten in den lande, hetgeen dan ook de bedoeling van
de betrokkenen ie. Een serie van executies Staat
Zaandijk op deze manier te wachten: de wet moet
worden nageleofdl Ondertusschen treffen de indu
strieelen d'e noodige maatregelen om hun bedrijven
zoo min mogelijk schade te doen lijden door do ge
dwongen verhoogingen, terwijl zij bovendien eén
vast front vormen tegen hot huidige gemeentebe
stuur en de raadsmeerderheidl Zoo vernemen wij
nog, dat de industrieelen- voornemens zijn pogingen
in 't werk te stellen een eerstvolgende Zaandijksche
gemeente-leening te doen mislukken!
nog vijf minuten rijden, langzaam vaart min
derend om eindelijk' zachtjes te stoppen. Dit laat
ste waarborgt ook een zuinige exploitatie, daar de
bestuurder dus tegen de nadering van een station
alleen maar den motor even van te voren behoeft
uit te schakelen om op de stopplaats te blijven
staan.
Maar dit is maar een kleine factor in de
goedkoopere exploitatie. In de eerste plaats is
daar de besparing op personeel, brandstof en ma
terieel.
Een motorwagen 2e en 3e klasse vervangt loop
motief, bagagewagen, rijtuig 2e en rijtuig 3e klasse,
die op minder drukke lijnen gewoonlijk maar
voor een deel zijn bezet. Geen keeren, geen water-
innemen, geep vullen van olielampen, geen s t o-
k e r is noodig; voor de bediening van den motor
wagen is maar één man vereischt, en bovendien
kan in bepaalde gevallen (namelijk wanneer bet
rijtuig maar voor één klasse is ingericht) de wa
gen als éénmanswagen worden gebruikt. Sterker
nog: niet alleen kan op deze wa'gens de bediening
van de beide motoren, waarvan zij; voorzien zijn,
door één man* (van elk der beide wagen einden)
geschieden, maar zelfs bü het rijden met twee
dergelijke aanééngekoppelde wagens kunnen de
vier motoren ook van uit één punt bediend worden,
zoodat het ten slotte mogelijk is, dat één man zon
der eenige hulp twee rijtuigen voor zijn rekening
neemt. Wanneer we nu weten, dat één wagen
65 zit- en 20 staanplaatsen bevat,dan begrijpen wc
pas goed. hoe ver de bezuiniging op personeel-
uitgaven kan gaan. De veiligheid komt hierbij niet
in het gedrang, omdat ook deze wagens automa
tisch tot stilstand worden gebracht, wanneer de
bestuurder door onwel worden of waardoor dan
Pok het handle loslaat. Geraakt, de ééne motor
defect, dan zet^ de andere het werk voort, ja
houdt zoo noodig ook verlichting en ver
warming in stand.
Besparing op brandstof: een kleino trein kost
tegenwoordig aan steenkool een 20 cent per kilo
meter rijdens, deze motorrijtuigen hoogstens 15
cent (0.6 L. per K.M.) Daarbij komt dan oen min
der kostbaar onderhond op allerlei kleine onder-
doelen; inwendig zijn dezo wagons waarvan hot
geraamte gohoel van staal is gemaakt, keurig
netjes, maar hoogst eenvoudig. Van buiten zijn mj
geel en groen geschilderd en dus al op verren
afstand te herkennen.
Deze eerste spoorweg-automobielen, die door de
Ned. Spoorwegen in dienst worden gesteld, zijn
in Duitschland vervaardigd, waar men metdit
fabrikaat de meeste ervaring ongedaan heeft. Le
verancier is de Allgemeine Elektricitats Gesell-
schaft te Berlijn, die in samenwerking met den
Dienst van Materieel en Werkplaatsen en der
Eleotrische Tractie der Nederlandsche Spoorwegen
het motorisch gedeelte deed vervaardigen door de
Nationale Automobil Gesellschaft te Berlijn, den
wagen door de Linke Hofmann Werke te Keulen.
Wat de inrichting betreft,kan worden verteld,
dat het rijtuig^ op twee-assige draaistellen rust.
Van elk der beide draaistellen wordt een as aan
gedreven door een 75 P.K. oylinder benzinemotor,
geplaatst aan het wageneinde. In totaal is er dus
150 P.K. vermogen. De overbrenging der beweging
van motor op as komt overeen met die van oen
automobiel, met 'dit verschil dat de verschillende
tandraderen in de wisselkast steeds in elkandef
grüpen, doch achtereenvolgens met wrijvingskop-
pelingen door middel van luchtdruk worden in- en
uitgeschakeld. Ook de omkeerinrichting en de gas-
regeling wordt bediend door middel van luchtdruk.
2fan elk einde is een bestuurdersafdeeling van
waaruit beide motoren tegelük of afzonderlek
worden bediend. Normaal werken beide motoren
tegelijk. Verlichting heeft plaats door Bosch-dyna
mo's, verwarming aoor koelwater van de motoren.
De^ assen rusten in schijfblokken, een verbeterde
inrichting van z.g. kogelhlokken van de Nordiska
Kullager Aktiebolaget. Vijf en zeventig kilometer
is de maximum-snelheid.
En zoo zijn de Ned. Spoorwegen, die eind van
dit jaar of begin van het volgende de eerste elee- r1^8611 betreffende den stand' van zaken bij; den
trische treinen van Den Haag naar Leiden zullen ^a®tchèque- en Girodienst t 's Gravenha^e. Zij heeft
doen 'loopen natuurlijk om deze lijn later door aaartxoe .^en heer mr. G. H. M, Del-prat, directeur-
te trekken naar Amsterdam langs verschillende 99c1re^ns, uitgenoodigd. Mr Deliprot heeft zijn
wegen .bezig, het groote vraagstuk .van lagere ex-1 w^kzaamheden ter plaatse reeds aangevangen.
gloitatiekosten tot een juiste oplossing te brengen.
p den duur kan het benzine-motorrijtuig waar- R® Minister van Waterstaat heeft geantwoord op
schijnlijk een flink aandeel in die oplossing heb- vragen, die eenige Tweede Kamerleden tot hem
ben. Hdbld. hadden gericht inzake de centralisatie van den
EEN NACHTELIJKE INBRAAK- Postchèque- en Girodienst.
Uit Amsterdam, 27 Sept. Omstreeks vier uur in Op de vragen van den heer Van Braambeek ant-
den afgeloopen nacht hoorde de heer M. Noach, woordde de Minister:
goud- en zilversmid, wonende A motel straat 25, een Inmiddels getroffen maatregelen zullen mij eerst-
paar huizen naast het „Grand Théatre", gestommel daags in staat stellen, naast een meer uitvoerige
aan de achterzijde van zijn huis. Hij was dadelijk uiteenzetting van hot betreurenswaardig verloop
klaar wakker en van zijn slaapkamer uit op de der centralisatie, een scherp omlijnd! beeld van het
tweede verdieping, zag hij( door het raam van de toekomstig herstel te geven.
daar achterliggende kamer, het gelaat van een man. D® Minister is van den huid'lgen stand van zaken
Hij! sprong dadelijk ove<reindJ en zeide tot zijn bij, den Postchèque- en Girodienst op de hoogte
vrouw: j Oo kil et ongerief voor velen ontstaan door de
Geef mijn revolver aan. voor het oogenhlik gebrekkige werking van den ge-
Met dit wapen, d'at steeds geladien is, liep hij op centraliseerden dienst is hem bekend,
het raam toe en schoof dit open. Op hetzelfde oogen- j Ben terugbrengen van den dienst in den ouden
blik liet de geheimzinnige gedaante zich vliegens- vorm zou de stagnatie slechts kunnen vergrooten.
vlug aan een touw zakken naar de binnenplaats, De Minister kan een zoodanigen maatregel dan ook,
terwijl de goudsmid den inbreker nog drie schoten zoowel ter wille van het publiek als van den dienst,
najoeg, welke in d'e duisternis echter niet raakten, uiet bevorderen.
Onder het afzakken riep de man nog iets naar bo- Gok de andere' Kamerleden kregen antwoorden
ven. Blijkbaar bevond zich nog een tweede ihbrer van gelijke strekking.
ker op het dak. EEN OUD GEBRUIK IN EERE HERSTELD.
Op het geluid der schoten en het geroep van de Uit Venlo, 27 Sept. Een zeer oud gebruik dat ge-
familieleden van den heer Noach kwamen eenige durende den oorlogtijd' achterwege was gebleven,
agenten aansnellen, die op het binnenplaatsje eerst is gisteren alhier wederom in eere hersteld. Het
den eenen inbreker en op *t dak een- anderen ar- Akkermansgilde maakte 's middags zijn rondgang
resteerden, die dadelijk naar het- politiebureau op door de stad, met den koning der schutterij, bene-
Sin# elwerden overgebracht. t t vems reuzen-poppen, o.a. voorstellende de stichters
BELASTINGOORLOG TE ZAANDIJK- van Venlo, Valuas en zijn vrouw. Volgens oude re-
Zaandijk, 27 Sept. Hedenmorgen, aldus de gelen werd die optocht vroeger gehouden, op den
Tel., heeft de deurwaarder een groot officieel papier Maandag der najaarskermis. Op d'e vier hoeken
geplakt tegen, den gevel van de Zaanlandsche Go- der stad en bij den deken, werd met het vendel ge-
cao-fabriek. dat den volke kondschap doet van den zwaadd en door Valuas en zijn vrouw een darisje
exécutorialen verkoop van den inboedel van fa- ten beste gegeven. Tel.
Tot den nieuwen vijfjarigen cur
sus in Lundbouwhuishoudonderwijs Ie
Schagen, te beginnen in October, kun
nen nog enkele leerlingen worden
toegelaten.
Aangifte vóór 4 Ociober bij Mej.
W. KOOPMAN, Landbouwslraal 85.
Schaqen.
DE POSTCHèQÜE- EN GIRODIENST.
De Nederlandsche Bank heeft zich bereid ver
klaard aan den Minister van Waterstaat advies uit