ilitmtii Nitifs- P. Th. YPMA, Woensdag 20 Februari 1924. 67ste Jaargang. No. 7387. Uitgevers i N.V, v.h. TRAPMAN Co., Scbagen PBAN0 oï ORGEL LANGESTRAAT 69 ALKMAAR. Binnenlandsch Nieuws. SCH1GER OIIRAIilT Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. BIJ inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiön nog zooveel mogelijk in het eerstuitlcomend nummer geplaatst. POSTREKENINO No. 23330. INT. TELEF no. 20 Prijs per 3 maanden f 1.65. Losse nummers 8 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedero regel meer 20 cent (bewijano. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. n w-v j intrekken van het Scheepvaartwetsvoorstel werden tfriPVPn nvpr rnflPlfinn. overal in het land gehouden. Geheel Engeland was Dl IC 1 Uil U Cl LtflllJCIOIIUt beroering, als Holland voor Vlootwet of Zomer^ 16 Februari 1924. Den tienden Februari van dit jaar was het hon derd jaar geleden, dat in Bristol geboren werd een jongetjeSamuel Plimsoll geheeten. iris do „vader" van de Plimsoll-lijn was dit jongetje voorbosühikb over do geheole wereld bekend te wordtm. Iiot is een eigenaardig verschijnsel, dat groote, ingrijpende verbeteringen op een of ander gebied, bijvoorbeeld op dab van onderwijs, dikwijls gemaakt worden door menschen, die op dat gebied absoluut leeken zijn. Samuel Plimsoll is van cKt verschijnsel een voorbeeld. Hy was kolenhandelaar in Londen. Hij had van schepen en toestanden op zee zooveel verstand als "U, die dit leest en ik. die het sohrijf. En deöa kolenhandelaar zou zich den eerenaam verwerven van de „Vriend der Matrozen", door de oprechte liefde (lid hii voor hen toonde en de belangrijke hn -- diensten, die nr aan de koopvaardij bewees. Samuel Plimsoll, tijd. en het wetsvoorstel, dat Disraeli in Juli 1875 kalmpjes in den doofpot had willen stoppen, en zonder Plimsoll's onparlementair optreden daar zeer zeker in. gestopt zou hebben, werd den 13den» Augustus van" hetzelfde jaar wet. Diraeli had Plim soll en de zaak der zeelieden niet beter kunnen helpen. De voornaamste bepaling van de .wet be stond in de machtiging, die het Ministerie van Han del er door verkreeg tot het vasthouden van niet- zoewaardige schepen. Wat nu, ten slotte, is de Plimsoll lijn, waarover ik in het begin van dezen brief sprak Want zon der de Plimsoll lijn zou de onvermoeide strijder voor de belangen der zeelieden misschien toch ten slotte vergeten kunnen worden. Nu ligt zijn naam voorgoed vast bij een ieder, die maar iets met schepen en de zee te maken heeft. De Plimsoll lijn is een lijn, die op elk Britsrih vaartuig^ sommige kleine sonepen uitgezonderd, ge- aai UUJ-5, OUIII imfeu JXIWIIU owuvfeiwu IUIQV«U..UV.V., O - r - schilden! is, om aan te toonen tot hoever het schip L nu reeds 26 jaren ïeloden sestoj- laden maff worden. Het heeft nog tot 1890. ge ven, zou. zooals ik aan het begin van dezen briei 3uur(j (^.r deze lijn oen wettelijke verplichting werd zei,, den tienden dezer maand zyn honderdsten wd moeeten 8chepen ook vóór dien tijd oon dorg» «fc® „laadlyn" hebben, doch deze was van nul en schynt hy ons toe te behooren, tot, laten we maar zeggen de geschiedenis. Toch is dit nog niet het geval. "Want velen zijn er, die hem persoonlijk ge kend hebben. Een van diegenen is de welbekende Havèloek Wilson, de stichter en tegenwoordige voorzitter van den Matrozenbond. Hoewel natnurlijk veel jon ger dan Plimsoll, was Mr. Havelock Wilson ver scheidene jaren achtereen zijn trouwe vriend en bondgenoot in don moeilijken tijd, dien do Lön- denschcn kolenhandelaar zich voorgenomen had uit te vechten tot het einde. Tot het „bittere" einde had ik bijna gezegd, om de gewone uitdrukking te gebruiken, maar Samuel Plimsoll was er de man niet naar om zich een bitter eind van een gevecht te laten welgevallen, wanneer hij zich voorgeno men had er een „zoet" eind aan te maken. j Thans, nu, Plimsoll., overal herdacht wordt, is Havelock Wilson natuurlijk een dergenen, bij wip aanklopt omtrent dezen bij-: e waarde. Immers, de reeders mochten haar laten schilderenwaar hun dat beliefde. Eén reedep toonde zijn absolute minachting voor het voor schrift, door de laadlijn te laten schilderen boven aan de schoorsteenpijp. Doch, dit was vóór 1890. Plimsoll stierf in 1898. Acht jaren lang heeft deze merkwaardige man de voldoening gehad te weten dat althans geen zeemansleven meer verloren kon gaan, omdat een hebzuchtig reeder zijn schepen maar vol liet laden. Nooit zal zyn naam vergeten kunnen worden, zoolang de .Plimsoll lijn" bestaat. Het KOOPEN van een ia een zaak van vertrouwen. BIJ PLANNEN TOT AANSCHAFFING WENDT U TOT DE FIBMA GRATIS INLICHTINGEN. CONCIHREEBENüSTE CONDITIËN. men om inlichtingen zonderen man. Bijzonder was hij, zoo verklaart Mr. Wilson. Een enthousiast, die zichzelf noch anderen spaadde. Mr Wilson herinnert zich zeer levendig, hoe Plim soll hem, tijdens hun samenwerking, om 4 uur in den morgen het bed uithaalde en naar de Lon- densche dokken stuurde. Ik kan het me voorstellen, hoe dat Havelock Wilson is bijgebleven. Er zijn; weinig dingen, die ik me beter herinner, dan de keeren, dat ik werkelijk „vroeg" ben opgestaan.. Onder vroeg te verstaan den een of anderen tijd vóór vijven. Hij spaarde, zooals ik zei, zichzelf noch anderen. Havelock Wilson niet, maar ook zijn vrouw en dochter niet. „Ik ben", zegt Mr. Wilson, ,,'s nachts om tA-ee, drie uur bij hem aan huis gekomen, en heb zijn vrouw en dochter druk bezig gevonden voor de zaak, die hun allen zoo na aan net hart lag. „Hoeveel weduwen en weezen van zeeliedén zijn er in het land?" vroeg Plimsoll een9 aan Havelock Wilson. „Ik denk een duizend of drie", antwoordde deze. „Nu, dan", zei Plimsoll, „de volgende week wordt de Kamer geopend. Zorg jij, dat al die we duwen en weezen bij elkaar komen op de Thames Embnnkment, en laat ze met muziek en vlaggen voorbij het Parlementsgebouw marcheeren. Je weot natuurlijk, dat je daar zes weken de gevangen iel voor ingaat. Maar trek je daar niets van a£n; je wordt de populairste man van het land." Vreemd genoeg heeft Mr. Wilson van het schitterend aan bod geen gebruik gemaakt. In 1872 kwam Plimsoll voor het eerst als strijder voor de rechten der zeelieden voor het groote publiek. Dat was toen hij zijn geschrift: „Onze Zeeheden deed verschijnen. Hij toonde hierin aan, dat een groot aantal dergenen, die bij de koop vaardij on vrachtvaart hun leven verloren, stierven ten gevolge van oorzaken, die voorkomen hadden kunnen worden. Groote deklading, niet zeewaardige schepen, behoorden o.a. tot deze oorzaken. Te be treuren was het evenwel, dat Plimsoll's tegenstan ders een welkome gelegenheid vonden hem te bstrij- den, doordat „Onze Zeelieden" groote overdrijvin gen en onnauwkeurigheden bevatte. Doch niettegenstaande deze bestrijding, en het feit. dat Plimsoll's overdrijving werd aangetoond en bewezen, bereikte hij toch zyn doel. Het groote pubhek was wakker geschud en de regeering zag zich genoodzaakt een Commissie te benoemen, die de toestanden op zee moest onderzoeken, liet ge volg was, dat het volgende jaar een aantal wette- j ^ia4l'reR'.elen werden genomen, om overlading, komen mann^^'' 1"e*1 zeewaar^8'heid, enz., te voor- Doch hiermee had Plimsoll volstrekt nog niet hot doel bereikt, dat hy zich van het begin af had voorgesteld. Evenwel, hn was vol goeden moed. De steen was aan het rollen en zou wel zoo lang rollen, tot alles was verkregen, wat Plimsoll wenSchte. Toten, in Juli 1875, deelde de Eerste MihistMr Disraoh, aan de Kamer mede, dat do Regeerinjg voornemens was do Scheepvaartwet, die reeds eeni- gen tyd in behandeling was. terug te nomen. Te begrepen is het, dat Plimsoll, die dit heb ik vergeten te vertellen sinds 1868 lid van het Par- vW *Wa5,ii booren van dezo ministerioolïo VI. verKianng alle zelfbeheerschingverloor. Hij stondrationeel is. Maar niet logisch is, dat daarbij de .waz men gewoon is te noemen, zeer kop van Noord-Holland buiten beschouwing wordt onparlementaire woorden.' Zoo iets gebeurt wel gelaten, en evenmin, dat de belangen van Helder eens meer, hoewel in Engeland zelden. Degene, belangen, die in de toekomst nog zooveel grooter LEN VLOTBRUG BIJ DE KOOLL Wij hebben enkele dagen geleden overgenomén uit de Heldersche Crt. een schrijven van B. en W. van Helder over het maken van een vlotbrug bij de Kooij. Dat zelfde blad bespreekt nog nader deze zaak on poogt de noodige propaganda daar voor te maken. Over het plan wordt gemeld, dat men in do plaats voor het pont, dat tengevolge van de Zuider zeewerken moet worden verlegd, zal trachten een vlotbrug te krijgen. Do plaats, waar deze brug zou moeten komen (en waar het oude pont veer weer zou komen te liggen), is.eenige meters zuidelijker, tegenover de smederij van den heer Lanser. De weg in Anna Paulowna, die op dit pontveeruitkomt, zal dan ©enigszins moeten worden verlegd. De kosten voor de verlegging zouden bedragen f 15000, welk bedrag voor Rijksrekening4 kómt. De totaalkosten voor oen nieuwe vlotbrug worden ge raamd op f 60.000. Van dit bedrag zou allereerst de rijksbijdrage ad ffj.OOO afgaan. Verder stelden B. en W. zioh voor, dat de Provincie f20.000 zou bijdragon. De resteerende f25.000 komen voor reke ning van de drie betrokken gemeenten Helder, Anna Paulowna en Wieringen. Uit den aard der zaak krijgt Helder het leeuwenaandeel in deze kosten. Immers, deze stad heeft het meeste belang bij een goede verbinding, en bovendien ligt dc brug op haar territoir. Daartegenover staat, dit de te heffen retributies geheel ten bate van de gemeentekas komen. Breedvoerig wijst het blad op het isolement van Den Helder en klaagt dat niemand Helder in dit opzicht te hulp komt. Helder is geïsoleerd en het moet geïsoleerd blijven. Hier is een gelegenheid voor onze plaats om uit haar isolement te worden verlost. Want aan dit brugvraagstuk zit tevens een belangrijk verkeersvraagstuk vast. Het groote verkeer tussehen het nieuw-ingepol- derde land en het achterland van Noord-IIolland zal worden geleid een geprojecteerde brug nabij Het Zandt, waardoor alles aus vteder zuidwaarts zal gaan. Het is logisch, dat men een verbin dingsweg aldus ontwerpt, omdat inderdaad deze verbinding met het zuidelijk deel der provincie keljj k het groote belang door enkele ledein niet werd ingezien, om Aan Prov. Staten hiervoor f 20.000 aan te vragen. Er werd gewezen op het zeer drukke verkeer aan de Kooij en werd tweemaal zoo druk genoemd als van het Westeinde. Nu het Kijk na do bemoeiingen' van Burgemeester Houwing aa. f15.000 subsidie hooft toegezegd, is het duidelijk dat allee afhangt van de houding van Prov. Staten. Do redactie der Held. Crt. schrijft: Met het eventueel door de provincie te verlee- nen subsidie staat of valt de zaak. Helaés heetffc Helder in de Provincialo Staten geen vertegenwoor diger voor een dergelijk specifiek Heldersch be lang. De heer Michels als lid van Gedeputeerde Sta ten, zal natuurlijk gaarne zijn medewerking vorlee- nen, maar zoolang Prov. Staten niet van de nood zakelijkheid eener betere verbinding overtuigd zijn, zal zijn stem die eens roependen in de woestijn blijven. Ook de Commissaris der Koningin is, naar wij vernemen, vooralsnog niet voor het plan go- wonnen, hoofdzakelijk uit overwegingen van bezuiniging. Erg gunstig staat 'de zaak er dus in dit opzicht niet voor. Het adres aan de Staten vanwege de gemeente, wordt niet voldoende geacht, er moet ook actie ge voerd worden uit de burgerij*. Economische com missie, Middenstandsvereonigingen, polderbesturen, Kamer van Koophandel, alles wordt opgewekt or actie te voeren. Het blad eindigt met een beroep te doen op deze en andere lichamen om alle invloed uit te oefenen om het beoogde doel te bereiken. HET IJS IN DE ZUIDERZEE. Men schrijft uit Huizen aan de Msb.: De onverwachte Februari-vorstperiode heeft ver? schillende schepen in de Zuiderzeevaart verrast. Vóór de Eeinland-kust tussehen Muiderberg en de visschersrplaats Spakenburg geraakten^ afgeloo- jx>n week vier vaartuigen vast in een vrij gevaar van hoeft bekomen en twee nog boven de Eemmonding in het ijs zitten. Motor- en stoomboot, ijsbootoh en zeevïetten, zelfs een vliegmachine is er aan te pafl gekomen, om den schepelingen hulp te brengen vooral waar twee hunner de noodvlag reeds geheschen hadden I en drie vaartuigen gebrek aan levensmiddelen kre- j gen. De beide schepen boven Eemnes, die Don- derdag al de noodvlag hadden geheschen, werden i bereikt door de Bunschoter ij'svlet. Toen de wind Vrijdag „binnen" was dreven ze met het ijs ver der van aen wal en 'Zaterdagnacht zijn ze met den Oostenwind en het ijs weder naar aen wal toege dreven. Want met ijs ankeren, gaat niet. Ankers van 300 Kg. en dikke kettingen knapten eenvoudig af. Een heelen dag waren groepen mannen met ijs- vletten bezig een geul te hakken in de hoop de schuit naar aen Eemmond te krijgen; men voraeordi dien dag.... nog geen K.M.I Zondagmiddag voer een stoomboot tussehen "beide vaartuigen heen en weer voor proviandeering. De enorme rookpluimen en de langzame vaart deden zien met hoeveel moeité deze zich door de ijsmassa's heen werkte. Niet minder hard werd voor de Huizerhaven gearbeid. Mocht het gelukken, door middel van blokken en lieren het motor-beurtvaartuig uit Amsterdam, na oen dag zwoegens, tenslotte om half twaalf binnen te krijgen, anders ging" bet mot de „Hoop en Ver trouwen" (schipper Wjjbrands) van Werkendam. Het schip zat op ruim 100 Meter van het uit einde der havendammen. Twee mannen vertrokken tot hulp der 4>emanning naar boord en namen to- levensmiddelen mee. Toen het Zuidwal-ijs n te werken, sleepte dit het schip mede tot een K.M. van den «kop der pieren. Inmiddels be gonnen zich metershoog© ijsheu velt jee te vormen en vorkeerde het schippersgezm in grooten nood; voor al do vrouw, die reeds een schipbreuk in de Oostzee meemaakte, was zeer angstig. Met behulp van de beide genoemde mannen en na alle staaldraad vén de Huizerhaven bijeen te hebben gezocht, wist do havenmeester een K.M. lange lijn over de ijsvelden op het schip te krijgen Op do Iinkerpier werd nu een reusachtige lier, bediend door acht man en steunende /Wegen het cementen voetstuk van deD lichtopstand, geplaatst en na een vollen dag aan het werk te zijn, tot 's avonds laat, bereikte om elf uur de „Hoop en Vertrouwen" den bek van het havenkanaal. De vrouw en de kinderen werden van boórd geholpen en in het dorp opgenomen. .Onder wijl is het kruien der ijsblokken begonnen, de zee en den. Oostenwind schoven de schotsen tot een 4 Meter hoogen üsdam opeen, hier en daar tot 10 M. breed; deze massa schoof dver den Oostdamt vulde het kanaal en drukte het schip met zoovew kracht tegen de binnenbeschoeiing van den W.pier, dat de nieuwe balkenrijen afgeknapt en de go: palen der zeewering ontzet zijn en een balk van 30 c.M. dik (in het vierkant) finaal doorgebroken is. Het vaartuig verloor roer, stuurinrichting, zwaard en kloine boot. Eèn expert zal de schade aan vaar tuig en havenwerken komen opnemen. DE ZOMERTIJD. De directie der Nodterlandsohe Spoorwegen: 'heeft aan de Tweede Kamer hot volgende adreis gericht: De directie dor 'Nedterland9che Spoorwegen te Utrecht, kennis genomen hebbende van het voorstel van wet tot intrekking van do wet van 23 Maart 1918 (Staatsblad Na 165) tot tijdelijke afwijking van de wet van 23 Juli 1908 (Stbld. No. 236) tot invoering van oen wettel ijken tijd, ingediend door de heeren Braat en De Boer, en van het voorstel van weit tot wijziging van eerstgenoemde wet, ingediend 'door de heeren Staalman es-, veroorlooft zich hej volgende te kennen te geven: Op den voorgrond stdllende, dat zij zich ten aanzien zeiaen. i^egeno. ueiaugeii, uie ui uo coeKomsc nog zooveel grooter van het al of niet wenschelijke van de invoering van MF* zo- wanneer hy zullen ryn, zoo schromelijk worden verwaarloosd, den zomertijd geen partij stelt, vestigt zij er de aan- «romaflrfd w J Kamer daartoe wordt aan- Niet logisch is, dat Helder als een onbetoekenmvi dacht op. dat hét belang van bet publiek vordert, rwh mi>i- n a saben kunnen voortgaan, dorpje moet worden afgesneden, uitgeworpen uit dat in Nederland ten opzichte van den zomertijd boo- bvftAn "rw..!™ «"«ipdo rijn woorfpn in te het groote Terkeer. Het is met alleen met Wisoh. veel mogelijk gehandeld w>rde ala ln de naburige wekken. Derhalve werd Tiem verzocht rich uit de het is in hooge mate onbilluk. Helder behoort tanden. waarin jLmotie ,y0rd opgosteld. tot de noodlödinde gemeenten; al jaren lang heb Immers, indien en zoolang ta Nederland' zom«rti|d tai7 n-.Lt Jvamar wegens zyn onparlemer- ben w(j dit feit als een noodlot aanvaard. Welnu, geldt en dit in eenlg aangrenzend land niet het geval Zwr W eens op zyn nummer zou zotten, wat kan betere politiek zijn dan te trachten Helder ta. of omgekeerd, wordt ta de eene richting de aan stemm. mU i m™.'e rm>t algemeen" wat rijkor, wat aanzienlijker te maken? Wij vragen dluittng van de treinen aan de grens verbroken en inmeni zyn aangenomen, als Plimsoll toch, na een alleen: verlos ons uit ons isolement En ons ver worden in de omgekeerde richting de reizigers noode- z(Jn woorden niet had teruggenomen. zoek is zeer bescheiden: een hetere verbinding mét loos een uur aan de grens opgehouden. Alweer de de nieuw aan te winnen landstreek. \t»^,l wporaen niet naü teruggenoi aa\at was het gevolg van dit allee? J 1jR| Paripmo *.Van anvpor wat er in het Ook Breezand heeft by deze brug groot belang, men door een wijziging van de dienst.r€geling, ment voorviel, rrotestvergaderingen t^en het De Raad van Helder besloot, ofschoon aanvan- echiter altijd de belangen van het reizend pu Deze bezwaren kunnen slechts warden weggeno- die publiek schaadt, niet alleen 'omdat de treinen van en naar het buitenland een uur vroeger of later gaan loopen dan oorspronkelijk; het gunstigst geoordeeld werd, maar ook omdat de aansluitingen tussehen die bui- tenlandsch'e treinen en een aantal biruienlandsche treinen verloren moeten gaan, aangezien gelijktijdige wijziging dier bihnenlandsche treinen met allerlei verkeerebelangen van het publiek in Strijd zou zijn. Zoolang mi de bestaande toestand! gehandhaafd blijft, nl. dat in Duitsoh'land geen en dn België, Frankrijk en Engeland we"l zomertijd' zal geiden, zal dus wijziging van de dienstregeling hier te lande onvermijdelijk zijn en moet, indien in Nederland zomertijd zal gelden, de dienstregeling voor hot ver keer mert Dultsohland en. Indien geen zamertiid! zal ge/lden1,do dienstregeling voor het verkeer met 'Beli- gië en Engeland gewijzigd! worden. De bezwaren, aan het wijzigen der dienstregeling bij het begin x het einde van den zomertijd verbon den, zij n voor beide gevallen ongeveer géi ijk, indien althans de zomertijd in Nederland1 geldt gedurende dezelfde periode als in1 Bélgië, Frankrijk, en Enge land. Wordt echter de zomertijd geregeld, als aangegeven in -het wetsvoorstel der heeren Staalman ca, dan zou wijziging der dienstregeling noodig worden: le. einde Maart, omdat België, Frankrijk en Enge land 'den zomertijd invoeren. 2a einde Mei, omdat Nederland den zomertijd in voert, 3e. 1 Juni, invoering nieuwe dienstregeling die in gevolge internationale overeenkomst jaarlijks plaats vindt op 1 Juni of enkele dagen later, indien de da tum van het Pinksterfeest dit noodig maakt. 4e. begin September, omdat de zomertijd in1 Neder land eindigt, 5e. begin October, omdat de zomertijd! ia BeÜgiö Frankrijk en Enge/land eindigt. Het is duidelijk, dat de voorbereiding, aan een nieuwe dienstregeling verbonden, het technisch on mogelijk maakt, einde Mei en begin Juni een nieuwe dienstregeling gereed! te hebben. Maar zelfs indien ten einde invoering zomertijd en invoering nieuwe dienstregeling te doen samen vallen, het voorstel der heeren Staalman c.s. zou luiden, dat telkenjare berpaald zal worden gedurende welke periode, liggende tussehen! dien laartrtenJ Zondag in Mei en den eersten Zondag in September, de zomertijd zei gelden, dan nog dwingt dit wetsvoor stel tot een wijziging méér eni liggen de laatste twee wijzigingen, ml-die begin September en die begin October zoo dicht bij elkaar, dat ook dan het maken van een nieuwen dienst en uitgifte van een nieuwen gids voor het publiek ondoenlijk is. Afgezien echter van alle moeilijkheden voor ons bedrijf, moét, omdat iedere wijziging der dienst regeling als gevolg van invoeringen van den zomer tijd noodzakelijk een belangrijke versleohting van den dienst voor h'et publiek bet eekent, er althans naaa gestreefd worden, het aantal malen, dat wijziging moet plaats hebben, tot hét minimum te beperken. Öndergeteekende verlooft zioh, in zonderheid op dien grond, hét voorstel van de heeren Staalman as. zeer te ontraden en er op aan te dringen, indien de 7X«nertijd blijft gehandhaafd, dit te doen plaats vin den gedurende dezélfde periode.ala in België, Frank rijk en Engeland, waardoor tevens voorkomen wordt, dat ons land, dat met zijn Amsterdamschen tijd, in tegenstelling met den zomertijd van. andere landen, reeds een afzonderlijke jrositie inneemt, dat ook nog zou dóen .ten opzichte van den zomertijd. BEZUINIGING TE AMSTERDAM. Het Hbld. verademt, dat bij het college van' B. en W. het ernstige voornemen bestaat op de begrootaing voor 1925 tem minslto eten1 bedrag van tieirmillioen te bezuinigen. Ten einde nauwkeurig na te gaan in hoé- verre de uitgaven der verschillende '(flensten kunnen worden ingekrompen, zal wethouder Wibaut met ieder zijner amtotgenooten afzonderlijk' en in het bij zijn van een der hoofdambtenaren van financiën, beraadslagen. ONBETROUWBAAR. Aan de van Speyckstraat te Amsterdam wordteni in «enige in aanbouw zijnde woonhuizen kelders ge maakt van gewapend beton. Het is van. groot belang, dat de zg. „wapening" met zorg wordt aangebracht waarom dan ook te. Amsterdam de regel geldt, dat geen beton mag worden gestort, alvorens deze wa pening door het Bouwtoezicht niet de teckeningen is vergeleken en goedgekeurd. In het onderhart ge ge val hadden de aannemers deze keuring echter niet afgewacht, zoodat reeds drie kelders klaar waren, toen de controleerende ambtenaar ter plaatse kwam. Deze haast scheen hem verdacht toe en hij gaf last op eenige plaatsen in de kelders gaten te hakken, om na te gaan of de wupening wel ia orde was. Niet zoodra wa9 dit den aannemer» ter oore gekomen of zij verdwenen van het werk. BtJ het onderzoek bleek de reden van die vlucht; de wapening was op sonv nvjg* plaatsen nagenoeg géheel afwezig, men had haar tijdens het storten weggenomen en .weggelaten cn daartoe bij voorkeur des avonds laat „orverge- werjit". Do constructie had' daardoor een. groot deel, hier en daar zelfs negentig procent van de benoo- digde sterkte verlosten. De kelders zullen thans go- heel volgens de voorschriften in orde worden ge bracht. DE DUIKBOOT VAN DREBBEL. Dr. H. a, Naber, leeraar in do natuurkunde aan dte R. Iï.B.S. 5 j<r. te Hoorn meent het raadsel opgelost te hebben van de duikboot van Drebbel, die in het jaar 1620 onder de oppervlakte van de Theeros, van West-Minster tot Greenwiclh is gevaren met Koning Jacobus I en twaalf roeders aan boord (Een tocht van drie uren). Hij heeft een model ontworpen cn „als dat model in water wordt gedompeld, blijft er luoht hangen onder het afdak.. Do bemanning zit dus met het hoofd in de lucht en met het lijf in het wa^- ter en kan bij gevaar, de boot rechts en links ver laten als bij een „open" tramwagen. Drebbel had een gesloten kwikmanometer aan boord en (voor de lucht verversching) samengeperste zuurstof". De heer Naber te bereid, lezingen, desgewenscht met debat, over Drebbei en diens fenomenale vondsten te tonden, indien hij daartoe wordt uitgenoodigd. Hierbij rullen dan ca. ook proeven met klein mo del duikbooten worden vertoond. „Intus9chen schrijft hij in een rondschrijven, msg de tegenwoordige generatie er niet tegen opzien vom in Hollands wateren een proef te herhalen die een landgenoot voor driehonderd jaar, met de zooveel minder volkomen hulpmiddelen van toen. in den vreemde voor duizenden inwoners van Londen, (in

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1924 | | pagina 1