r t en TWEEDE BLAD. n, j PA tje en Staatsloterij. Bümenlandsch Nieuws» Voor f45.- Gemengd Nieuws. Woensdag 26 Maarl 1924. 67s1e Jaargang. No. 7407. ar, tr. 2. -12' ags. "i son- NK, d, 16. ie lijk, in de, we :ns- ir, f2, IR, Trdkkixi* van Maandag 24 Maart lo Klasse. lo Lust No. S f5000. No. 20915 f1500. Nos. 2883 en 17770 elk f 1000 Nog. 14633 en 17277 elk f400. Nos. 8695 en 14750 elk f200. Noa. 9088 13958 en 22718 elk f100. Prijzen van f20. 22 81 60 149 203 217 301 802 395 401 166 475 522 617 625 670 683 687 733 740 787 813 849 853 880 885 900 903 959 961 1023 1173 1212 1238 1339 1340 1385 1425 1437 1460 1540 1682 1706 1748 1768 1849 1868 1873 1917 2009 21-18 2250 2257 2282 2351 2362 2423 2710 2719 2783 2815 2828 2854" 2866 2899 2904 2981 3032 3147 3227 8257 3319 3321 3349 3448 3508 3518 3584 3610 3635 3699 3804 3905 3925 3928 3931 4020 4036 4093 4174 4202 4260 4289 4519 4617 4622 "4672 '4690 4698 4728 4731 "4797 4869 4874 4893 4919 4957 4963 5029 5053 5072 5112 5160 5175 5187 5220 5224 5274 5290 5376 5387 3172 5544 —63 5783 5899 5903 5917 6017 6052 6078 6099 62.35 6295 6386 6388 6596 6730 6741 6785 6795 6877 6896 7078 7085 7144 7150 7185 7223 7229 7239 7263 6267 7301 7459 7517 7616 7632 7759 7810 7916 7955 8057 8158 8168 8169 8178 8207 8246 8253 8285 8290 8345 8358 8377 8386 8417 8428 8455 8521 8540 8595 8597 8612 8664 8694 8764 8775 8838 8843 8905 8911 8995 9012 9029 9128 9139 9147 9234 9253 9324 9405 9677 9819 9812 9916 9988 10146 10171 10274 10513 10527 10534 10677 10807 10850 10862 10896 10945 10975 11009 11152 11174 11333 11352 11369 11577 11603 11625 11772 11782 11806 11820 11829 11937 11947 12052 12253 12277 12298 12350 12380 12478 12570 12623 12621 12732 12744 12777 12783 12869 12894 12905 12912 13026 13084 13213 13254 13390 13413 13466 13169 13472 13487 13502 13505 13510 13558 13562 13609 13641 13697 13742 13754 13818 13819 13902 13916 13980 14027 14180 14187 14201 14221 14227 1-1243 1-1305 14319 14329 14337 14374 14384 14612 14635 14658 14659 14788 14842 14860 14918 14935 15003 15112 15171 15213 15221 .15238 15343 15377 15394 15419 15436 15472 -556 —578 —594 —628 —633 —660 _698 —740 —747 15793 15854 15894 15934 15931 16154 16194 16215 16296 16379 16414 16487 16568 16583 16599 16615 16679 16682 16752- 16821 168-18 16851 16893 16895 16944 16953 16981 17120 17216 17296 17302 17326 17331 17358 17430 17442 17514 17542 17596 17661 17767 17788 17798 17855 17891 17917 17920 17969 18004 18018 18035 18079 18171 18243 18252 18314 18346 18398 18405 18424 18550 18604 18610 18633 18715 18773 18784 —816 -832.-834 —885 —897 —901 18996 18978 18983 19089 19090 19192 19134 19213 19250 19255 19291 19419 19447 19491 19514 19569 19588 19602 19634 19654 19750 19815 19856 19915 19950 19979 20038 20123 20155 20176 20182 20263 20287 20335 20339 20367 20371 20477 20558 20591 20658 20694 20712 20736 20867 20929 20942 20949 21059 21132 21176 21194 21223 .21230 21282 21351 21402 20533 21553 21593 21614 21640 21682 21747 21755 21815 21873 21951 21990 22009 22011 22050 22073 22106 22189 22193 22237 22357 22437 22439 22452 22507 22515 22649 22736 22827 22884 22909 22918 22930 15326 15532 15675 in. 1 ia- VAN EWIJCKSLUIS. Welk oen omvang de Zuiderzeewerken tö Van Bwijcksluis reeeds hebben bereikt, kan blijken uit do hierna volgende opgave van werktuigen, en»., bij de verschillende aannemers-firma's in gebruik. De firma Hofman en Van Hattem werkt thans met 4 zandzuigers, n.1. de „Velzen", de „Utrecht", de „Spaarne" en 'de Amsterdam". Daarnevens heeft zij hier een J5-tai sleepbooten in de vaart (waarvan 3 hum-booten), nl. de „Duo", de „Arina", de ,,Jo", de „Johanna Suzanna en de „Suzanna'. Bovendien 8 groote zandbakken en een drijvende smederij. De firma Gebr. Van Hattem werkt met 2 baggermolens, de „Elbe" en de „Laboreum", 2 sleepbooten, de „Pieter Oornelis", en de „Leonara", benevens 6 bakken. De firma Van der Velde en Co. werkt met de zuiger „Holland", den baggermolen „Leeland", de elevator „Sluiskil", de 8 sleepbooten „Partout", „Alster en „Nepos", de drijvende smederij ,,H°1- zenfels en een aantal zandbakken, (het juiste aantal is ons echter onbekend). De firma Van Hattem en Blankevoort werkt met de zandzuiger „Beverwijk 4" en ,.j3everwijk 9" de hunr-zuiger „Holland", den baggermolen „Be verwijk 18 4 huur-sleepbooten, gedeeltelijk be mand met eigen personeel en 10 zandbakken. Kekent men nu, dat behalve het grondwerk, met bovenstaande werktuigen uitgevoerd, hier nog tal van andore bezigheden plaats hebben, (basalt-lossen en -vervoeren, de werkzaamheden voor den nieu- .wen sluis, enz.) dan kan men zich wel ©enigszins indenken, welk een ongekende bedrijvigheid hier i?.?0 buitendijks thans neerscht. VAN EWIJCKSLUIS. Door don Centralen Bond van Transportarbeiders was voor bare^ afdeeling Baggerwerkon op Zon- S?®ïnï i'V i (i0J5or, een vergadering uitgeschreven "^bet lokaal van dan heer W. Waiboer. Het re genachtige weer, benevens de minder goede be- tSJÜkï Waren °erzaak, dat deze vergadering niet rSSÏl T85' ,zooak* verwacht mocht worden. RhTvï2i;,i van "Sliedrecht, hoofdbe- taurshdvan bedoelden Bond werd een uiteenzet ten. rVe v den stand van zaken in het P^^^bedrijf. In het kort werd daarbij nog eens L ik06 8 organisatie in het algemeen zich Transportarbeiders in het bijzonder. ontwS. i?11! ^.batste twintig jaren had 190?™! ^OAAn 1 bi) de oprichting in 25900fta€revCer 19000 Iede?1 telde, welke in 1920 tot -"jwju waren aAn7Mmv.iJ kn- aa~ 2iXl.00o u J «ooaanig of thans waren nog ruim allo» modern georganiseerdwaarvan T^mportarbeidersbond er lé000 telde, bad Sw»Lde t0™***7}* M de Vakbeweging niet beide^iiiL nadeelige gevolgen voor ae ar- °**<>o8© na och te slepen, waardoor in som de locman, vergeleken bij da lorren» i, reëel nog lager konden worden geacht dan in 1914. Zoo trachtten ook de werk gevers in het aannemersbedrijf, de loonen bot een veel te laag peil terug te. dringen, door na de loonsverlaging van 20 pet. einde 1922 tot stand ge- komen, thans weer eene ongeveer gelijke loonsver laging te decreteeren. Zij steunen daarbij pp het 'voor de arbeiders betreurenswaardige feit, clat er nog altoos een aantal arbeiders ongeorganiseerd rijm waarmee deze feitelijk zich zelVen lam slaan en hunne mode-arbeiders tusschen de beenen loopen Nu wordt het door de werkgevers voorgesteld, als zou het met de loonen nog niet zoo slecht gesteld rijn. Als deze hierover spreken, komen ze in den regel, met gevallen aandragen van menschen, die eenige guldens meer verdiend hebben, het wer kelijke grondloon bedraagt, maar daarbij dient in aanmerking genomen te worden, dat een zoo danig loon slechts verkregen kan worden 'door een groot aantal overuren te maken, door een orimen- schelijk langen arbeidsdag dus. Zoo is de wettelijk toegestane 55-urige werkweek met zoo noodig 7 extra reparatie-uren in den loop der tijden geleide lijk tot een .vaste 62-urige werkweek uitgebreid. Zouden de arbeiders dit laten gaan, dan zullen we weer spoedig in den vroeg eren chaos vervallen. Met alle kracht dient daar dus tegen te worden opgeko men. De werkgevers doen echter al htm beet. om tot die vroegcfe toestanden terug te keeren. daarbij speculeerende op do ellende, welke onder aé wérk- loozen heerecht. Gelukkig echter, begint zich over de geheele linie weer een^ anderen, méér opstan- digen geest onder de arbeiders te vertoonen. Spr. wust hierbij op het conflict in de textiel-industne, waarin mogelijk zeer spoedig eenige. verandering zal komen. Ook het groote publiek in Nederland begint tegenover dergelijke scherpslijpers-prac tij - ken meer en meer de zijde; detr arbeiders te kiézén. Toch tracht men nog 'telkens weer dergelijke prac tijken toe te passen. In het baggerbedrijf is net de firma De Bree en yan den Bont, die het in dat opzicht wel het ergste maakt. Deze toch meen'do de heele Arbeidswet te kunnen negeeren, schrééf werkdagen voor van 's morgens 5 tot 's avonds 8 uur, tegen een loon voor verantwoordelijk perso neel, machinisten, enz., van f25, voor ongeschoold personeel (dékkneohts, bakschippers, enz.) van f21 per week. Voor over- en Zondags-uren wilde deze firma dan de kapitale som van f0.35 voor Onge schoold, van f0.40 voor verantwoordelijk personeel betalen. Op dezen brutalen aanslag is de staking gevolgd, aanvankelijk alleen voor de door die firma uitgevoerde werken .te Schiedam en Maasslsuis. Men weet., dat daarna een bespreking tusschen het bestuur van den Transportarbeidersbond en de afd. Gorcum van den Aannemersbond is gevolgd. Over net uiterste op die conferentie door de patroons gedane voorstel, heeft hier op een voor anderhalve week terug gehouden vergadering een stemming een pracht-RljwleL Een rijwiel dat de ver wachting verre overtreft. Niet het laagste, maar steeds het beste. Gebruikte Rijwielen vanaf 110. Q. ANNEVELDT, Dorpen, Laan, Schagen. is met de zalmvissoherii dan zou voor het stand punt der werkgevers nog iets zijn te zeggen. Dat is eohfcer niet het geval. De werkgevers in net bag gerbedrijf hebben net, in t hunne macht een redelijk loon te waarborgen, indien rij daarvoor onderling slechts vaste regelen willen treffen. Hunne onder linge oonourrentie belemmert dat echter. De sterk te der organisatie zal hun daartoe echter moeten dwingen. Met voorbeelden uit de Rijnvaart wordt nader toegelicht, wat een stovige organisatie ter vorkrüging van betere loonen en arbeidsvoorwaar den vermag. Na nogmaals tot aansluiting te heb ben opgewekt, besluit spu zijne, door de ver gadering met aandacht gevolgde, rede. Tien nieuwe leden gaven zich daarna voor den Bond op, waarmee trouwens het maximum was be^ reikt, omdat alle overige aanwezigen reeds óf bij den Transportarbeiders- óf bij den Landarbeiders- bond waren georganisoerd. EEN ONGELUK. Aan den Schoterweg te Haarlem is gistermiddag een vrij ernstig ongeluk gebeurd. Een militaire fouragewagen kwam om drie uur van de cavalerie- kazerne. Ter hoogte van de Cronjéstraat schrok het paard van een militaire motorrijder, waardoor de wagen den tzrottaialbanJd raakte. De kisten, waarmee de wagen beladen was, sloegen door de spiegelruit van den bloemenwinkel van H. Jansen. De bestuur der, de milicien Schutte, werd van den wagen ge slingerd en geraakte onder de uit de uitstalkast te rugvallende kisten. Gewond werd hij opgenomen cn per brancardi naar de kazerne gevoerd. Het paard had zich losgerukt en verwondde een voorbijganger. Het werd daarna gegrepen. De schade is aanzienlijk. INBRAAK EN BRANDSTICHTING. We hebben gemeld, dat aan den Hoornschedijk te Groningen, de vorige week was ingebroken ten huize der 80-jarige weduwe Hoiting, waarbij brand werd gesticht en f300 gestolen. Na onderzoek is gebleken, dat de schoondochter de inbraak heeft gepleegd en het geld, uit vrees voor ontdekking, weer heeft verbrand. EEN ZINDELIJKE. Gisternacht is ingebroken bij den slager B. aan de Kesselskade te Maastricht. De dief heeft zich meester gemaakt van een geldzakje met f20 en een portefeuille met 500 francs en heeft bovendien schoon ondergoed van den slager aangetrokken. Den vorigen nacht hadden dieven een bezoek ge- Houd! Uw pa» gekochte Schoenen nieuw! Nieuwe echoenen verliezen gewoonlijk gauw hun mooien glans en elegant model - De buitengewone werking van Erdal bepaalt zich niet alleen tot den mooien glans op het leder - het dringt in het leder en maakt de vezel taai en lenig. - Behandel dus Uw schoenen met Erdal <^dan blijven ze langer nieuw en beter in het model plaats gehad, evenals dit op andore plaateen waé.r leden van den Bond werkzaam rijn, is geschied. Het totaal dier stemmingen is geweest, dat 'de patroonsvoorstellen met groote meerderheid door do leden van den Centr. Bond zijn afgewezen. Waar de firma De Bree en Van den Bont hunne starre houding niet wenschte te wijzigen, is de staking bij die firma jL Maandag uitgebreid tot de door haar uitgevoerde werken te Amsterdam en IJmuiden, Dinsdag tot die te Belfel'd, terwijl deze morgen te Nijmegen zal ingaan. Wel is door bedoelde firma getracht, door het verstrekken van premies, als compensatie voor de loonsverlaging, verwarring onder de arbeiders te stichten, doch óok dit is liaar niet gelukt, zoodat morgen op alle werken Van die firma het bedrijf stil zal liggen. Daarnaast is aan de overige werkgevers, een schrijven ge zonden, waarin Tien is meegedeeld, dat nu ook nog met de overige porsoneelen overleg zal worden gepleegd of, ook bij. die andere werkgevers de staking zal worden geproclameerd. De arbeiders dienen zich echter vooraf pit te spreken, wélk voor stel het uiterste is, dat zü-zullen wenschen te aan vaarden'. Ongeorganiseerden, die hierin echter médezeggingschap wenschen, dienen zich vooraf aan te sluiten. Het bezwaar der contributie, dat nog al eens naar voren wordt gebracht, mag thans niet meegelden. Een loonsverlaging als de werk gevers thans wenschen door .te voeren, zal van de arbeiders een veel grootèr bedrag vorderen.«Zon der eenigen invloed te kunnen uitoefenen, zulleh zij dus een veel hoogere oontributie moeten beta len, indien rij*; door ongeorganiseerd te blijven, de werkgevers in hun macht steunen. Do ongeorga niseerden zijn dan ook een duurzaam gevaar voor de positie der arbeiders. Laten de hier aanwezige ongeorganiseerden zich dan ook nog "heden aanslui ten. Spr. geeft daarna verslag van een conferentie, jl. Donderdag gehouden, tusschen drie bestuurders van den Centralen Bond en een, (jrietal werkgevers in het bureau van het Departement van Water staat, waarbij tegenwoordig waren de Directeur- Generaal, de heer Zaalberg en de Secretaris-Ge neraal, de heer Scholten, ter regeling van arbeids tijd en arbeidsvoorwaarden in het baggerbedrijf. Door het bestuur van den Centralen Bond was daar o.a. gewezen op het feit, dat de tot heden toe gestane arbeidstijd van 55 uur per week plus zoo noodig 7 reparatie-uren was verkracht, om dat het meermalen was voorgekomen, dat werk dagen van 0 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds waren gemaakt. Als men daar nog bii rekent de 6 opstook-uren, benevens den tijd besteed Aan het verzetten van ankers, enz., dan kon practisch ge sproken worden van een 70 a 75-urige werkweek. Deze uiteenzetting had bij de werkgevers een storm van verontwaardiging gewekt. Aan het bestuur van den Centralen Bond was verweten, dat dit reeds lang had geweten, dat dit wel' eens was geschied, doch dat het thans van deze gelegenheid gebruik maakte, om de werkgevers een hak te zetten, dat het leugens vertelde, enz. enz. Het be stuur van den Centralen Bond had daarop ver klaard, dat, wanneeer er gelogen was, rij. dit aan de heeren der overzijde overliet, dooh dat zij er op Btond, dat de wettelijk .vastgestelde 55-urige werk week plus de 7 reparatie-uren, niet zonden worden overschreden, evenmin als zü er in zou toestemmen, dat aan de maandelijksohe Deurtregehng van Vrij dag tot Maandag met doorbetaling van loon en reisgeld zou worden getornd, zooals den laatsten tijd ook al was getracht Het gevolg dezer bespreking is geweest, dat voortaan aan deze arbeidsvoorwaarden streng de hand zal worden gehouden. De heer Zaalberg had zich dan ook aanbevolen, om van eventueel© over tredingen mededeeling te mogen ontvangen. Spr. komt daarna nogmaals op het loonvraag- stuk terug. Gold het hier een bedrijf, dat geheel zou moeten verdwijnen, indien redelijke loonen zouden worden uitbetaald zooaJts dit b.v. thans het geval bracht aan de woning van P. B. aan den Gronds- velderweg. Door het uitsnijden van -een .ruit hadden zij zich toegang verschaft tot de keuken en vandaar een hoeveelheid vleesch meegenomen. GEEN ENKELE REIZIGER IN DEN TREIN. Te Bergen op Zoom is j.1. Vrijdagavond een trein uit Vlissingen aangekomen, waarin geen enkele rei ziger zat. Dit is nog nooit voorgekomen sedert de spoorlijn VlissingenRoosendaal in exploitatie ia. WEERINGEN. De brievenbesteller W. H. van den Bergh, welke 15 Maart O. vanuit Deventer naar het post- en tele graafkantoor alhier is overgeplaatst, wordt 16 April a-s. opnieuw overgeplaatst naar het post- dn tele graafkantoor te Deventer. HOOGWOUD. Opnieuw is weder aangifte gedaan van een geval van mond- en klauwzeer, namelijk bij den heer P. Vet Hz., veehouder aan de Pade alhier, ZUID SCHARWOUDE, Alhier hebben eenige tuinbouwers voor gezamen lijke rekening een Fresemachine aangekocht. Het werk met deze machine moet het ploegen en spitten vervangen. Mocht deze proef goed bevallen, dan zal dii werktuig wel ingang vinden. BROEK OP LANGEND IJK. We vernemen, dat aan den heer D. Mulder eervol ontslag is verleend; als watermolenaar voor den polder Geestmer Ambacht, 't Moet in de bedoeling van het Bestuur liggen dezen molen niet langer te gebruiken. ZUID SCHAR WOUD EL, Is er hier steeds gebrek aan woningen geweest, op 't oogenblik staan er 2 leeg, waarvan één reeds se dert verscheidene maanden. WARMENHUIZEN. Een begin van brand werd Dinsdagavond ontdekt door een der buren in het dak van het volgeladen zaadpakhuis van den heer Reemsterboer alhier. Met eenige emmers water kon erger worden voorkomen en kreeg men geen waterschade. De motorbrand spuit. welke terstond ter plaatse was en direct werk te, behoefde geen dienst te doen. WARMENHUIZEN, Ten overstaan van notaris Laurman te SchoorL dam had alhier de verkooping plaats van het café bewoond door den heer J. Bleeker. Eigenaar werd de heer M. Pronk voor de som van f 3325. ONDER DE TRAM. v Te Bommel wilde een ongehuwde, 26-jarige redzi- ger op een in beweging zijnde markt tram van de B.S.M. springen, toen hij kwam te struikelen. De vier wagens gingen over den ongelukkige heen; den man werden beide beenen afgereden. Hij stierf on- aorwog naar het ziekenhuis. OUDE URNEN. Bij Rijssen, bij' de leemkuilen, zijp weerr eenige ua*. nen gevonden, op een diepte van ongeveer 50 c.M. Ook deze urnen bevatten beenderen. Niet ver ervan af, op ongeveer 75 c.M diepte, worden eenige klei nere aaa den potten aangetroffen, welke van ooren voorzien zijn. DIRKSHORN. Maandagavond werd onder leiding van den heer R. v. d. Laan een ouderavond gehouden in de bo^ venzaal van den heer D. Bruin alhier. Bij de opening zegt dö voorzitter, dat men hem op ae vergadering van „VolksondervrijV' niet goed heeft begrepen, want aat hij een voorstander is van den „ouden tijd']. Na eenige bespreking verklaart de vergadering, die door ruim dertig ouders is bezocht, zioh una- niein voor het behoufl van den zonnetijd, bü de regeling der schooltijden. De kunstmatige of zo mertijd is nu eenmaal voor het landbouw- en zui vel böd rijf lastig en nadeclig. Daarna houdt de voorzitter een uitvoerig betoog tegen do verslechtering van het onderwijs, waarna met al gom een o stemmen de desbetreffende motal" van het Comité van Actie wordt aangenomen. Bij de rondvraag worden nog verschillende za ken. de school betreffende, op vriendschappelijke wijze beeproken. Hierna sluiting. I DE BUROEBS VAN CALA1B. De burgemeester van de stad Calais heeft op aan dringen van vele zijner verontwaardigde stadge- nooten een brief gezonden aan den minister van i binnenlandsche zaken, waarin met klem gevraagd wordt om de vertooning te Parijs van een operette men den nogal suggestie ven titel „En Chemise" te willen verbieden. Het protest gaat niet.uit van zedelijkheidsaposte len maar is gegrondi op het feit. dat in de operette de zes burgers, die in de middeleeuwen de stad Ca lais voor verwoesting on plundering bewaard heb ben, ten tooneel gevoerd en nogal belachelijk ge maakt worden. Men kent allicht de geschiedenis van Eust&che de Saint Pierre en zijn rijf medeburgers, die zich bij het beleg van Calais door den Engelschon Koning Eduard III bereid verklaarden om, ten algemeenen nutte, de -vernederende voorwaarden door don vorst gesteld, te vervullen. De Engelsche Koning was zoo in woede geraakt door den on verwachten en lang- durigen tegenstand, dien de burgers van Calais hadden geboden, dat hij, toen de stad het eindelijk niet meer houden kon, de bewoners slechts voor plunderihg wilde vrijwaren mits hem zes der voor naamste burgers blootsvoets, met een touw om den hals en slechts bedekt met een hemd zouden uit geleverd worden, met dien verstande <iat hij dan met hen zou kunnen doen wat hij wilde. De zes burgers leverden zichzelven uit en werden door Eduard III onmiddellijk veroordeeld om opgehangen te worden, doch op de smeekbeden van Eduards vtouw, die het heldhaftige in hun staat van ver nedering voelde, ten slotte begenadigd. Op do markt te Calais staat een standbeeld ter eere van Eustache de Saint Pierre opgericht en de burgerij beschouwt de zes burgers nog heden ten dage als helden, die niet in een operette thuishooren. De schrijver van het libretto, Willemetz, heeft den brief van den burgemeester van. Calais beantwoord dioor er op te wijzen, dat historisoho personen niet noodzakelijk gekleineerd worden wanneer hun da den meer van den humoristischon kant bekeken worden, en vervolgens vraagt hij waarom Corsica dan niet evengoed tegen alle vertooningen protesteert waarin Napoleon optreedt, want zelfs dze figuur wordt, naar hij beweert, door de Parijsche vaudevil- le's van den tweeden en lageren rang volstrekt niet ontzien. v De minister heeft nog geen beslissing genomen, maar het waarschijnlijkste is wel, dat de burgerij van Calais het bij haar schriftelijk uitgedrukte ver ontwaardiging zal moeten laten. DE AUTOMOBIEL IN DE VER. STATEN. Op het oogenblik zijn er in de wereld 18.241.477 automobielen in gebruik. Daarvan zijn er in de Ver. Staten alleen 15522.658 of dus 831/3 pet. van 't ge heele anatal, terwijl de overige, of 3,018.819 wagens, verdeeld moeden worden over de 150 landen, eilan den en koloniale bezittingen. Het groote belang van den automobiel voor de Ver. Staten brengt als natuurlijk) gevolg met zien de noodzakelijkheid van goede wegen. Leiders der automobielindustrie en eigenaren van auto's hebben samengewerkt om verbetering in de wegen te bren gen. Meer wegen zijn aangelegd en betere wegen zijn geschapen. Ofschoon de aanleg der wegen geen ge lijken tred gehouden heeft met do groote vlucht, die het'-gebruik van auto's genomen heeft, is de stand dor wegen toch bevredigend; te noemen. Twintig jaar geleden bedroeg het aantal aangelegde wegen in de Ver. Staten 153.000 mijilen. Bind 1923 bedroeg dit aantal 414.000 mijlen. Daar waar de motexrwegen in 1904 2,151.379 mijlen bodroegen, was dat aantal dn 1923 tot 3.000.000 gegroeid: Het aantal geregistreerde automobielen in de Ver. Staten groeide gedurende het jaar 1023 met 2.933.883 of met 23.8 pet In de overige wereld nam het aan tal in gebruik zijnde automobielen gedurende 1923 met 27 pet. toe, waar uit men afleiden kan wat er van de Europeesche landen te verwachten valt, als de toestanden in Europa verbeteren. De totale toe neming van: automobielen buiten de Ver. Staten was 639.728, en daarvan waren 328.000 van Amerikaaru sche fabrikaat. In Europa alleen zijn in gebruik 1.690.931 automo bielen. 28 pet hiervan zijn vrachtauto's. De in. de Ver. Staten in gebruik zijnde vrachtauto's bedragen slechts 11.6 pet. van het geheele aantal in gebruik zijnde automobielen. Van do staten onderling ia de staat New York de grootste autogebruiker, daarop volgt Californiö, dan Ohio, dan Pennsylvanië: dezo beide laatste steden hebben moer dan een millioen geregistreerde auto's. Op iedere 7.3 menschen in de Ver. Staten is één automobiel. In Californië te er 1 op iedere 3£ (ver leden jaar was het één op iedere 4.3) Ln de District of Columbia één automobiel op iedere 45 personen, ini Iowa één op 4.3, in Nebraska één op 4.6, in Kan sas één op 4,8, in Nevada en Oregon één op 4 9 en in Zuid Dakota één op de 5. In New-York ia or één auto op elke 8.5 personen. In 1923 werden er 4,012.850 automobielen vervaar» digd, van doze waren 3,636.599 personen auto's en 376557 vrachtauto's. li- De grootste vraag bestaat naaf goedkoop© wagena Van de in 1923 vervaardigde auto's waren 97 pet goedQcooper dan 2000 dollars, 81.6 pet kostten min der dan, 1000 dollars. Het grootste aantal hiervan waren Ford-wagens: de Ford-fabrieken leverden meer dan de helft van het geheele aantal automo. bielen. Ford publiceert dat hij in 1923 2500.682 per sonen auto's, vrachtwagens en tractors afgeleverd heeft Slechts 8/10 pet van alle auto's waren duur-, der dan 3000 dollars. Van het geheele aantal in 1923 vervaardigde automobielen waren 32.6 pet ge sloten wagens. Van alle boven de 4000 dollar ver kochte automobielen waren 60 pet gesloten wagens. Het gebruik van benzine is door het in omvang toenemen van het automobielgebruik in 1923 bijna 25 pet gestegen. N.R.Crt GROOTSTEEDSCH. Men lacht in de groote steden vaak om het „pro vincialisme" van het platteland, maar zijn de uitin gen, die men in kleine stadjes provincialisme noemt, in de groote steden vaak niet sterker? Is er voor een Amsterdammer nog een Nederland? Zijn stad is het land, aan zijn stad het gezag over den lande, aan zijn stad is# hij gehecht als de boer aan zijn plaats, zijn stadgenooten kent hij, zoodra ze maar voor zijn stad iets hebben te beteekenen, hij noemt ze familiaar bij een voornaam, oen. bijnaam of enkel bij een paar voorletters, met de kleinste ge beurtenis van het stadsleven leeft hij mee met zijn gansche hart. Is zoo ook niet de Parijzenaar, de echte de parisien de Paris? Men kan, als men zich deze liefde voor zijn stad, dit meeleven met het stadsgebeuren van den Parijzenaar voor oogen stelt, begrijpen dat Parijs met belangistelling ken nis heeft genomen van het feit, dat de heer Jacques Worth, van de bekende kleermakerszaak in de po litiek is gegaan. Een dichte menigte was Zondag opgetrokken naar de zaak, waar Worth, een der tiger, zijn politieke denkbeelden uiteenzette. De bla den noemen ze op z'n Parijsch met een Engelsch woord „businesslike". Wie zal er zich over verba zen. Voor het overige is. Worth niet de eenige Pa rijsche zakenman in de'politiek. Men denke maar eens aan senator Coty, den reukwerk fabrikant, wiens Senaatszetel juist dezer dagen betwist werd. IN EEN GUMMIBAL OVER EEN WATERVAL. Uit New-York wordt gemeld, dat Bobby Leach, die dertien jaren geleden, in een stalen vat gesloten, zich door een Niagararwaterval liet meesleuren, thans hetzelfde experiment zal herhalen, terwijl hij za! opgesloten zitten in een grooten gummihal. VRAATZUCHTIGE RATTEN. Te Eysden hebben ratten leelijk huisgehouden on der de kuikens van den heer L. Niet minder dan 278 beestjes werden van kant gemaakt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1924 | | pagina 5