r
t
en
TWEEDE BLAD.
n,
j PA
tje
en
Staatsloterij.
Bümenlandsch Nieuws»
Voor f45.-
Gemengd Nieuws.
Woensdag 26 Maarl 1924.
67s1e Jaargang. No. 7407.
ar,
tr. 2.
-12'
ags.
"i
son-
NK,
d,
16.
ie
lijk,
in
de,
we
:ns-
ir,
f2,
IR,
Trdkkixi* van Maandag 24 Maart
lo Klasse. lo Lust
No. S f5000.
No. 20915 f1500.
Nos. 2883 en 17770 elk f 1000
Nog. 14633 en 17277 elk f400.
Nos. 8695 en 14750 elk f200.
Noa. 9088 13958 en 22718 elk f100.
Prijzen van f20.
22 81 60 149 203 217 301
802 395 401 166 475 522 617
625 670 683 687 733 740 787
813 849 853 880 885 900 903
959 961 1023 1173 1212 1238 1339
1340 1385 1425 1437 1460 1540 1682
1706 1748 1768 1849 1868 1873 1917
2009 21-18 2250 2257 2282 2351 2362
2423 2710 2719 2783 2815 2828 2854"
2866 2899 2904 2981 3032 3147 3227
8257 3319 3321 3349 3448 3508 3518
3584 3610 3635 3699 3804 3905 3925
3928 3931 4020 4036 4093 4174 4202
4260 4289 4519 4617 4622 "4672 '4690
4698 4728 4731 "4797 4869 4874 4893
4919 4957 4963 5029 5053 5072 5112
5160 5175 5187 5220 5224 5274 5290
5376 5387 3172 5544 —63 5783 5899
5903 5917 6017 6052 6078 6099 62.35
6295 6386 6388 6596 6730 6741 6785
6795 6877 6896 7078 7085 7144 7150
7185 7223 7229 7239 7263 6267 7301
7459 7517 7616 7632 7759 7810 7916
7955 8057 8158 8168 8169 8178 8207
8246 8253 8285 8290 8345 8358 8377
8386 8417 8428 8455 8521 8540 8595
8597 8612 8664 8694 8764 8775 8838
8843 8905 8911 8995 9012 9029 9128
9139 9147 9234 9253 9324 9405 9677
9819 9812 9916 9988 10146 10171 10274
10513 10527 10534 10677 10807 10850 10862
10896 10945 10975 11009 11152 11174 11333
11352 11369 11577 11603 11625 11772 11782
11806 11820 11829 11937 11947 12052 12253
12277 12298 12350 12380 12478 12570 12623
12621 12732 12744 12777 12783 12869 12894
12905 12912 13026 13084 13213 13254 13390
13413 13466 13169 13472 13487 13502 13505
13510 13558 13562 13609 13641 13697 13742
13754 13818 13819 13902 13916 13980 14027
14180 14187 14201 14221 14227 1-1243 1-1305
14319 14329 14337 14374 14384 14612 14635
14658 14659 14788 14842 14860 14918 14935
15003 15112 15171 15213 15221 .15238
15343 15377 15394 15419 15436 15472
-556 —578 —594 —628 —633 —660
_698 —740 —747 15793 15854 15894
15934 15931 16154 16194 16215 16296 16379
16414 16487 16568 16583 16599 16615 16679
16682 16752- 16821 168-18 16851 16893 16895
16944 16953 16981 17120 17216 17296 17302
17326 17331 17358 17430 17442 17514 17542
17596 17661 17767 17788 17798 17855 17891
17917 17920 17969 18004 18018 18035 18079
18171 18243 18252 18314 18346 18398 18405
18424 18550 18604 18610 18633 18715 18773
18784 —816 -832.-834 —885 —897 —901
18996 18978 18983 19089 19090 19192 19134
19213 19250 19255 19291 19419 19447 19491
19514 19569 19588 19602 19634 19654 19750
19815 19856 19915 19950 19979 20038 20123
20155 20176 20182 20263 20287 20335 20339
20367 20371 20477 20558 20591 20658 20694
20712 20736 20867 20929 20942 20949 21059
21132 21176 21194 21223 .21230 21282 21351
21402 20533 21553 21593 21614 21640 21682
21747 21755 21815 21873 21951 21990 22009
22011 22050 22073 22106 22189 22193 22237
22357 22437 22439 22452 22507 22515 22649
22736 22827 22884 22909 22918 22930
15326
15532
15675
in. 1
ia-
VAN EWIJCKSLUIS.
Welk oen omvang de Zuiderzeewerken tö Van
Bwijcksluis reeeds hebben bereikt, kan blijken uit
do hierna volgende opgave van werktuigen, en».,
bij de verschillende aannemers-firma's in gebruik.
De firma Hofman en Van Hattem werkt thans
met 4 zandzuigers, n.1. de „Velzen", de „Utrecht",
de „Spaarne" en 'de Amsterdam". Daarnevens
heeft zij hier een J5-tai sleepbooten in de vaart
(waarvan 3 hum-booten), nl. de „Duo", de „Arina",
de ,,Jo", de „Johanna Suzanna en de „Suzanna'.
Bovendien 8 groote zandbakken en een drijvende
smederij.
De firma Gebr. Van Hattem werkt met 2
baggermolens, de „Elbe" en de „Laboreum", 2
sleepbooten, de „Pieter Oornelis", en de „Leonara",
benevens 6 bakken.
De firma Van der Velde en Co. werkt met de
zuiger „Holland", den baggermolen „Leeland", de
elevator „Sluiskil", de 8 sleepbooten „Partout",
„Alster en „Nepos", de drijvende smederij ,,H°1-
zenfels en een aantal zandbakken, (het juiste
aantal is ons echter onbekend).
De firma Van Hattem en Blankevoort werkt met
de zandzuiger „Beverwijk 4" en ,.j3everwijk 9"
de hunr-zuiger „Holland", den baggermolen „Be
verwijk 18 4 huur-sleepbooten, gedeeltelijk be
mand met eigen personeel en 10 zandbakken.
Kekent men nu, dat behalve het grondwerk, met
bovenstaande werktuigen uitgevoerd, hier nog tal
van andore bezigheden plaats hebben, (basalt-lossen
en -vervoeren, de werkzaamheden voor den nieu-
.wen sluis, enz.) dan kan men zich wel ©enigszins
indenken, welk een ongekende bedrijvigheid hier
i?.?0 buitendijks thans neerscht.
VAN EWIJCKSLUIS.
Door don Centralen Bond van Transportarbeiders
was voor bare^ afdeeling Baggerwerkon op Zon-
S?®ïnï i'V i (i0J5or, een vergadering uitgeschreven
"^bet lokaal van dan heer W. Waiboer. Het re
genachtige weer, benevens de minder goede be-
tSJÜkï Waren °erzaak, dat deze vergadering niet
rSSÏl T85' ,zooak* verwacht mocht worden.
RhTvï2i;,i van "Sliedrecht, hoofdbe-
taurshdvan bedoelden Bond werd een uiteenzet
ten. rVe v den stand van zaken in het
P^^^bedrijf. In het kort werd daarbij nog eens
L ik06 8 organisatie in het algemeen
zich Transportarbeiders in het bijzonder.
ontwS. i?11! ^.batste twintig jaren had
190?™! ^OAAn 1 bi) de oprichting in
25900fta€revCer 19000 Iede?1 telde, welke in 1920 tot
-"jwju waren aAn7Mmv.iJ kn- aa~
2iXl.00o u J «ooaanig of thans waren nog ruim
allo» modern georganiseerdwaarvan
T^mportarbeidersbond er lé000 telde,
bad Sw»Lde t0™***7}* M de Vakbeweging niet
beide^iiiL nadeelige gevolgen voor ae ar-
°**<>o8© na och te slepen, waardoor in som
de locman, vergeleken bij da lorren»
i, reëel nog lager konden worden
geacht dan in 1914. Zoo trachtten ook de werk
gevers in het aannemersbedrijf, de loonen bot een
veel te laag peil terug te. dringen, door na de
loonsverlaging van 20 pet. einde 1922 tot stand ge-
komen, thans weer eene ongeveer gelijke loonsver
laging te decreteeren. Zij steunen daarbij pp het
'voor de arbeiders betreurenswaardige feit, clat er
nog altoos een aantal arbeiders ongeorganiseerd
rijm waarmee deze feitelijk zich zelVen lam slaan
en hunne mode-arbeiders tusschen de beenen loopen
Nu wordt het door de werkgevers voorgesteld, als
zou het met de loonen nog niet zoo slecht gesteld
rijn. Als deze hierover spreken, komen ze in den
regel, met gevallen aandragen van menschen, die
eenige guldens meer verdiend hebben, het wer
kelijke grondloon bedraagt, maar daarbij dient
in aanmerking genomen te worden, dat een zoo
danig loon slechts verkregen kan worden 'door een
groot aantal overuren te maken, door een orimen-
schelijk langen arbeidsdag dus. Zoo is de wettelijk
toegestane 55-urige werkweek met zoo noodig 7
extra reparatie-uren in den loop der tijden geleide
lijk tot een .vaste 62-urige werkweek uitgebreid.
Zouden de arbeiders dit laten gaan, dan zullen we
weer spoedig in den vroeg eren chaos vervallen. Met
alle kracht dient daar dus tegen te worden opgeko
men. De werkgevers doen echter al htm beet. om
tot die vroegcfe toestanden terug te keeren. daarbij
speculeerende op do ellende, welke onder aé wérk-
loozen heerecht. Gelukkig echter, begint zich over
de geheele linie weer een^ anderen, méér opstan-
digen geest onder de arbeiders te vertoonen. Spr.
wust hierbij op het conflict in de textiel-industne,
waarin mogelijk zeer spoedig eenige. verandering
zal komen. Ook het groote publiek in Nederland
begint tegenover dergelijke scherpslijpers-prac tij -
ken meer en meer de zijde; detr arbeiders te kiézén.
Toch tracht men nog 'telkens weer dergelijke
prac tijken toe te passen. In het baggerbedrijf is net
de firma De Bree en yan den Bont, die het in dat
opzicht wel het ergste maakt. Deze toch meen'do
de heele Arbeidswet te kunnen negeeren, schrééf
werkdagen voor van 's morgens 5 tot 's avonds 8
uur, tegen een loon voor verantwoordelijk perso
neel, machinisten, enz., van f25, voor ongeschoold
personeel (dékkneohts, bakschippers, enz.) van f21
per week. Voor over- en Zondags-uren wilde deze
firma dan de kapitale som van f0.35 voor Onge
schoold, van f0.40 voor verantwoordelijk personeel
betalen. Op dezen brutalen aanslag is de staking
gevolgd, aanvankelijk alleen voor de door die firma
uitgevoerde werken .te Schiedam en Maasslsuis.
Men weet., dat daarna een bespreking tusschen het
bestuur van den Transportarbeidersbond en de afd.
Gorcum van den Aannemersbond is gevolgd. Over
net uiterste op die conferentie door de patroons
gedane voorstel, heeft hier op een voor anderhalve
week terug gehouden vergadering een stemming
een pracht-RljwleL Een rijwiel dat de ver
wachting verre overtreft. Niet het laagste,
maar steeds het beste.
Gebruikte Rijwielen vanaf 110.
Q. ANNEVELDT, Dorpen, Laan, Schagen.
is met de zalmvissoherii dan zou voor het stand
punt der werkgevers nog iets zijn te zeggen. Dat
is eohfcer niet het geval. De werkgevers in net bag
gerbedrijf hebben net, in t hunne macht een redelijk
loon te waarborgen, indien rij daarvoor onderling
slechts vaste regelen willen treffen. Hunne onder
linge oonourrentie belemmert dat echter. De sterk
te der organisatie zal hun daartoe echter moeten
dwingen. Met voorbeelden uit de Rijnvaart wordt
nader toegelicht, wat een stovige organisatie ter
vorkrüging van betere loonen en arbeidsvoorwaar
den vermag. Na nogmaals tot aansluiting te heb
ben opgewekt, besluit spu zijne, door de ver
gadering met aandacht gevolgde, rede.
Tien nieuwe leden gaven zich daarna voor den
Bond op, waarmee trouwens het maximum was be^
reikt, omdat alle overige aanwezigen reeds óf bij
den Transportarbeiders- óf bij den Landarbeiders-
bond waren georganisoerd.
EEN ONGELUK.
Aan den Schoterweg te Haarlem is gistermiddag
een vrij ernstig ongeluk gebeurd. Een militaire
fouragewagen kwam om drie uur van de cavalerie-
kazerne. Ter hoogte van de Cronjéstraat schrok het
paard van een militaire motorrijder, waardoor de
wagen den tzrottaialbanJd raakte. De kisten, waarmee
de wagen beladen was, sloegen door de spiegelruit
van den bloemenwinkel van H. Jansen. De bestuur
der, de milicien Schutte, werd van den wagen ge
slingerd en geraakte onder de uit de uitstalkast te
rugvallende kisten. Gewond werd hij opgenomen cn
per brancardi naar de kazerne gevoerd.
Het paard had zich losgerukt en verwondde een
voorbijganger. Het werd daarna gegrepen.
De schade is aanzienlijk.
INBRAAK EN BRANDSTICHTING.
We hebben gemeld, dat aan den Hoornschedijk te
Groningen, de vorige week was ingebroken ten
huize der 80-jarige weduwe Hoiting, waarbij brand
werd gesticht en f300 gestolen.
Na onderzoek is gebleken, dat de schoondochter
de inbraak heeft gepleegd en het geld, uit vrees
voor ontdekking, weer heeft verbrand.
EEN ZINDELIJKE.
Gisternacht is ingebroken bij den slager B. aan
de Kesselskade te Maastricht. De dief heeft zich
meester gemaakt van een geldzakje met f20 en een
portefeuille met 500 francs en heeft bovendien
schoon ondergoed van den slager aangetrokken.
Den vorigen nacht hadden dieven een bezoek ge-
Houd! Uw pa» gekochte Schoenen nieuw!
Nieuwe echoenen verliezen gewoonlijk gauw hun mooien
glans en elegant model - De buitengewone werking
van Erdal bepaalt zich niet alleen tot den mooien glans
op het leder - het dringt in het leder en maakt de vezel
taai en lenig. - Behandel dus Uw schoenen met Erdal
<^dan blijven ze langer nieuw en beter in het model
plaats gehad, evenals dit op andore plaateen waé.r
leden van den Bond werkzaam rijn, is geschied.
Het totaal dier stemmingen is geweest, dat 'de
patroonsvoorstellen met groote meerderheid door
do leden van den Centr. Bond zijn afgewezen. Waar
de firma De Bree en Van den Bont hunne starre
houding niet wenschte te wijzigen, is de staking bij
die firma jL Maandag uitgebreid tot de door haar
uitgevoerde werken te Amsterdam en IJmuiden,
Dinsdag tot die te Belfel'd, terwijl deze morgen te
Nijmegen zal ingaan. Wel is door bedoelde firma
getracht, door het verstrekken van premies, als
compensatie voor de loonsverlaging, verwarring
onder de arbeiders te stichten, doch óok dit is liaar
niet gelukt, zoodat morgen op alle werken Van
die firma het bedrijf stil zal liggen. Daarnaast
is aan de overige werkgevers, een schrijven ge
zonden, waarin Tien is meegedeeld, dat nu ook
nog met de overige porsoneelen overleg zal worden
gepleegd of, ook bij. die andere werkgevers de
staking zal worden geproclameerd. De arbeiders
dienen zich echter vooraf pit te spreken, wélk voor
stel het uiterste is, dat zü-zullen wenschen te aan
vaarden'. Ongeorganiseerden, die hierin echter
médezeggingschap wenschen, dienen zich vooraf
aan te sluiten. Het bezwaar der contributie, dat
nog al eens naar voren wordt gebracht, mag thans
niet meegelden. Een loonsverlaging als de werk
gevers thans wenschen door .te voeren, zal van de
arbeiders een veel grootèr bedrag vorderen.«Zon
der eenigen invloed te kunnen uitoefenen, zulleh
zij dus een veel hoogere oontributie moeten beta
len, indien rij*; door ongeorganiseerd te blijven,
de werkgevers in hun macht steunen. Do ongeorga
niseerden zijn dan ook een duurzaam gevaar voor
de positie der arbeiders. Laten de hier aanwezige
ongeorganiseerden zich dan ook nog "heden aanslui
ten.
Spr. geeft daarna verslag van een conferentie,
jl. Donderdag gehouden, tusschen drie bestuurders
van den Centralen Bond en een, (jrietal werkgevers
in het bureau van het Departement van Water
staat, waarbij tegenwoordig waren de Directeur-
Generaal, de heer Zaalberg en de Secretaris-Ge
neraal, de heer Scholten, ter regeling van arbeids
tijd en arbeidsvoorwaarden in het baggerbedrijf.
Door het bestuur van den Centralen Bond was daar
o.a. gewezen op het feit, dat de tot heden toe
gestane arbeidstijd van 55 uur per week plus
zoo noodig 7 reparatie-uren was verkracht, om
dat het meermalen was voorgekomen, dat werk
dagen van 0 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds
waren gemaakt. Als men daar nog bii rekent de 6
opstook-uren, benevens den tijd besteed Aan het
verzetten van ankers, enz., dan kon practisch ge
sproken worden van een 70 a 75-urige werkweek.
Deze uiteenzetting had bij de werkgevers een storm
van verontwaardiging gewekt. Aan het bestuur
van den Centralen Bond was verweten, dat dit
reeds lang had geweten, dat dit wel' eens was
geschied, doch dat het thans van deze gelegenheid
gebruik maakte, om de werkgevers een hak te
zetten, dat het leugens vertelde, enz. enz. Het be
stuur van den Centralen Bond had daarop ver
klaard, dat, wanneeer er gelogen was, rij. dit aan de
heeren der overzijde overliet, dooh dat zij er op
Btond, dat de wettelijk .vastgestelde 55-urige werk
week plus de 7 reparatie-uren, niet zonden worden
overschreden, evenmin als zü er in zou toestemmen,
dat aan de maandelijksohe Deurtregehng van Vrij
dag tot Maandag met doorbetaling van loon en
reisgeld zou worden getornd, zooals den laatsten
tijd ook al was getracht
Het gevolg dezer bespreking is geweest, dat
voortaan aan deze arbeidsvoorwaarden streng de
hand zal worden gehouden. De heer Zaalberg had
zich dan ook aanbevolen, om van eventueel© over
tredingen mededeeling te mogen ontvangen.
Spr. komt daarna nogmaals op het loonvraag-
stuk terug. Gold het hier een bedrijf, dat geheel zou
moeten verdwijnen, indien redelijke loonen zouden
worden uitbetaald zooaJts dit b.v. thans het geval
bracht aan de woning van P. B. aan den Gronds-
velderweg. Door het uitsnijden van -een .ruit hadden
zij zich toegang verschaft tot de keuken en vandaar
een hoeveelheid vleesch meegenomen.
GEEN ENKELE REIZIGER IN DEN TREIN.
Te Bergen op Zoom is j.1. Vrijdagavond een trein
uit Vlissingen aangekomen, waarin geen enkele rei
ziger zat. Dit is nog nooit voorgekomen sedert de
spoorlijn VlissingenRoosendaal in exploitatie ia.
WEERINGEN.
De brievenbesteller W. H. van den Bergh, welke
15 Maart O. vanuit Deventer naar het post- en tele
graafkantoor alhier is overgeplaatst, wordt 16 April
a-s. opnieuw overgeplaatst naar het post- dn tele
graafkantoor te Deventer.
HOOGWOUD.
Opnieuw is weder aangifte gedaan van een geval
van mond- en klauwzeer, namelijk bij den heer P.
Vet Hz., veehouder aan de Pade alhier,
ZUID SCHARWOUDE,
Alhier hebben eenige tuinbouwers voor gezamen
lijke rekening een Fresemachine aangekocht. Het
werk met deze machine moet het ploegen en spitten
vervangen. Mocht deze proef goed bevallen, dan zal
dii werktuig wel ingang vinden.
BROEK OP LANGEND IJK.
We vernemen, dat aan den heer D. Mulder eervol
ontslag is verleend; als watermolenaar voor den
polder Geestmer Ambacht, 't Moet in de bedoeling
van het Bestuur liggen dezen molen niet langer te
gebruiken.
ZUID SCHAR WOUD EL,
Is er hier steeds gebrek aan woningen geweest, op
't oogenblik staan er 2 leeg, waarvan één reeds se
dert verscheidene maanden.
WARMENHUIZEN.
Een begin van brand werd Dinsdagavond ontdekt
door een der buren in het dak van het volgeladen
zaadpakhuis van den heer Reemsterboer alhier. Met
eenige emmers water kon erger worden voorkomen
en kreeg men geen waterschade. De motorbrand
spuit. welke terstond ter plaatse was en direct werk
te, behoefde geen dienst te doen.
WARMENHUIZEN,
Ten overstaan van notaris Laurman te SchoorL
dam had alhier de verkooping plaats van het café
bewoond door den heer J. Bleeker. Eigenaar werd
de heer M. Pronk voor de som van f 3325.
ONDER DE TRAM. v
Te Bommel wilde een ongehuwde, 26-jarige redzi-
ger op een in beweging zijnde markt tram van de
B.S.M. springen, toen hij kwam te struikelen. De
vier wagens gingen over den ongelukkige heen; den
man werden beide beenen afgereden. Hij stierf on-
aorwog naar het ziekenhuis.
OUDE URNEN.
Bij Rijssen, bij' de leemkuilen, zijp weerr eenige ua*.
nen gevonden, op een diepte van ongeveer 50 c.M.
Ook deze urnen bevatten beenderen. Niet ver ervan
af, op ongeveer 75 c.M diepte, worden eenige klei
nere aaa den potten aangetroffen, welke van ooren
voorzien zijn.
DIRKSHORN.
Maandagavond werd onder leiding van den heer
R. v. d. Laan een ouderavond gehouden in de bo^
venzaal van den heer D. Bruin alhier.
Bij de opening zegt dö voorzitter, dat men hem
op ae vergadering van „VolksondervrijV' niet goed
heeft begrepen, want aat hij een voorstander is
van den „ouden tijd'].
Na eenige bespreking verklaart de vergadering,
die door ruim dertig ouders is bezocht, zioh una-
niein voor het behoufl van den zonnetijd, bü de
regeling der schooltijden. De kunstmatige of zo
mertijd is nu eenmaal voor het landbouw- en zui
vel böd rijf lastig en nadeclig.
Daarna houdt de voorzitter een uitvoerig betoog
tegen do verslechtering van het onderwijs, waarna
met al gom een o stemmen de desbetreffende motal"
van het Comité van Actie wordt aangenomen.
Bij de rondvraag worden nog verschillende za
ken. de school betreffende, op vriendschappelijke
wijze beeproken. Hierna sluiting.
I DE BUROEBS VAN CALA1B.
De burgemeester van de stad Calais heeft op aan
dringen van vele zijner verontwaardigde stadge-
nooten een brief gezonden aan den minister van
i binnenlandsche zaken, waarin met klem gevraagd
wordt om de vertooning te Parijs van een operette
men den nogal suggestie ven titel „En Chemise" te
willen verbieden.
Het protest gaat niet.uit van zedelijkheidsaposte
len maar is gegrondi op het feit. dat in de operette
de zes burgers, die in de middeleeuwen de stad Ca
lais voor verwoesting on plundering bewaard heb
ben, ten tooneel gevoerd en nogal belachelijk ge
maakt worden.
Men kent allicht de geschiedenis van Eust&che de
Saint Pierre en zijn rijf medeburgers, die zich bij
het beleg van Calais door den Engelschon Koning
Eduard III bereid verklaarden om, ten algemeenen
nutte, de -vernederende voorwaarden door don vorst
gesteld, te vervullen. De Engelsche Koning was zoo
in woede geraakt door den on verwachten en lang-
durigen tegenstand, dien de burgers van Calais
hadden geboden, dat hij, toen de stad het eindelijk
niet meer houden kon, de bewoners slechts voor
plunderihg wilde vrijwaren mits hem zes der voor
naamste burgers blootsvoets, met een touw om den
hals en slechts bedekt met een hemd zouden uit
geleverd worden, met dien verstande <iat hij dan
met hen zou kunnen doen wat hij wilde. De zes
burgers leverden zichzelven uit en werden door
Eduard III onmiddellijk veroordeeld om opgehangen
te worden, doch op de smeekbeden van Eduards
vtouw, die het heldhaftige in hun staat van ver
nedering voelde, ten slotte begenadigd. Op do markt
te Calais staat een standbeeld ter eere van Eustache
de Saint Pierre opgericht en de burgerij beschouwt
de zes burgers nog heden ten dage als helden, die
niet in een operette thuishooren.
De schrijver van het libretto, Willemetz, heeft den
brief van den burgemeester van. Calais beantwoord
dioor er op te wijzen, dat historisoho personen niet
noodzakelijk gekleineerd worden wanneer hun da
den meer van den humoristischon kant bekeken
worden, en vervolgens vraagt hij waarom Corsica
dan niet evengoed tegen alle vertooningen protesteert
waarin Napoleon optreedt, want zelfs dze figuur
wordt, naar hij beweert, door de Parijsche vaudevil-
le's van den tweeden en lageren rang volstrekt niet
ontzien. v
De minister heeft nog geen beslissing genomen,
maar het waarschijnlijkste is wel, dat de burgerij
van Calais het bij haar schriftelijk uitgedrukte ver
ontwaardiging zal moeten laten.
DE AUTOMOBIEL IN DE VER. STATEN.
Op het oogenblik zijn er in de wereld 18.241.477
automobielen in gebruik. Daarvan zijn er in de Ver.
Staten alleen 15522.658 of dus 831/3 pet. van 't ge
heele anatal, terwijl de overige, of 3,018.819 wagens,
verdeeld moeden worden over de 150 landen, eilan
den en koloniale bezittingen.
Het groote belang van den automobiel voor de
Ver. Staten brengt als natuurlijk) gevolg met zien
de noodzakelijkheid van goede wegen. Leiders der
automobielindustrie en eigenaren van auto's hebben
samengewerkt om verbetering in de wegen te bren
gen. Meer wegen zijn aangelegd en betere wegen zijn
geschapen. Ofschoon de aanleg der wegen geen ge
lijken tred gehouden heeft met do groote vlucht, die
het'-gebruik van auto's genomen heeft, is de stand
dor wegen toch bevredigend; te noemen. Twintig
jaar geleden bedroeg het aantal aangelegde wegen
in de Ver. Staten 153.000 mijilen. Bind 1923 bedroeg
dit aantal 414.000 mijlen. Daar waar de motexrwegen
in 1904 2,151.379 mijlen bodroegen, was dat aantal
dn 1923 tot 3.000.000 gegroeid:
Het aantal geregistreerde automobielen in de Ver.
Staten groeide gedurende het jaar 1023 met 2.933.883
of met 23.8 pet In de overige wereld nam het aan
tal in gebruik zijnde automobielen gedurende 1923
met 27 pet. toe, waar uit men afleiden kan wat er
van de Europeesche landen te verwachten valt, als
de toestanden in Europa verbeteren. De totale toe
neming van: automobielen buiten de Ver. Staten was
639.728, en daarvan waren 328.000 van Amerikaaru
sche fabrikaat.
In Europa alleen zijn in gebruik 1.690.931 automo
bielen. 28 pet hiervan zijn vrachtauto's. De in. de
Ver. Staten in gebruik zijnde vrachtauto's bedragen
slechts 11.6 pet. van het geheele aantal in gebruik
zijnde automobielen.
Van do staten onderling ia de staat New York de
grootste autogebruiker, daarop volgt Californiö, dan
Ohio, dan Pennsylvanië: dezo beide laatste steden
hebben moer dan een millioen geregistreerde auto's.
Op iedere 7.3 menschen in de Ver. Staten is één
automobiel. In Californië te er 1 op iedere 3£ (ver
leden jaar was het één op iedere 4.3) Ln de District
of Columbia één automobiel op iedere 45 personen,
ini Iowa één op 4.3, in Nebraska één op 4.6, in Kan
sas één op 4,8, in Nevada en Oregon één op 4 9 en
in Zuid Dakota één op de 5. In New-York ia or één
auto op elke 8.5 personen.
In 1923 werden er 4,012.850 automobielen vervaar»
digd, van doze waren 3,636.599 personen auto's en
376557 vrachtauto's. li-
De grootste vraag bestaat naaf goedkoop© wagena
Van de in 1923 vervaardigde auto's waren 97 pet
goedQcooper dan 2000 dollars, 81.6 pet kostten min
der dan, 1000 dollars. Het grootste aantal hiervan
waren Ford-wagens: de Ford-fabrieken leverden
meer dan de helft van het geheele aantal automo.
bielen. Ford publiceert dat hij in 1923 2500.682 per
sonen auto's, vrachtwagens en tractors afgeleverd
heeft Slechts 8/10 pet van alle auto's waren duur-,
der dan 3000 dollars. Van het geheele aantal in
1923 vervaardigde automobielen waren 32.6 pet ge
sloten wagens. Van alle boven de 4000 dollar ver
kochte automobielen waren 60 pet gesloten wagens.
Het gebruik van benzine is door het in omvang
toenemen van het automobielgebruik in 1923 bijna
25 pet gestegen. N.R.Crt
GROOTSTEEDSCH.
Men lacht in de groote steden vaak om het „pro
vincialisme" van het platteland, maar zijn de uitin
gen, die men in kleine stadjes provincialisme noemt,
in de groote steden vaak niet sterker? Is er voor
een Amsterdammer nog een Nederland? Zijn stad
is het land, aan zijn stad het gezag over den lande,
aan zijn stad is# hij gehecht als de boer aan zijn
plaats, zijn stadgenooten kent hij, zoodra ze maar
voor zijn stad iets hebben te beteekenen, hij noemt
ze familiaar bij een voornaam, oen. bijnaam of
enkel bij een paar voorletters, met de kleinste ge
beurtenis van het stadsleven leeft hij mee met zijn
gansche hart. Is zoo ook niet de Parijzenaar, de
echte de parisien de Paris? Men kan, als men
zich deze liefde voor zijn stad, dit meeleven met
het stadsgebeuren van den Parijzenaar voor oogen
stelt, begrijpen dat Parijs met belangistelling ken
nis heeft genomen van het feit, dat de heer Jacques
Worth, van de bekende kleermakerszaak in de po
litiek is gegaan. Een dichte menigte was Zondag
opgetrokken naar de zaak, waar Worth, een der
tiger, zijn politieke denkbeelden uiteenzette. De bla
den noemen ze op z'n Parijsch met een Engelsch
woord „businesslike". Wie zal er zich over verba
zen. Voor het overige is. Worth niet de eenige Pa
rijsche zakenman in de'politiek. Men denke maar
eens aan senator Coty, den reukwerk fabrikant,
wiens Senaatszetel juist dezer dagen betwist werd.
IN EEN GUMMIBAL OVER EEN WATERVAL.
Uit New-York wordt gemeld, dat Bobby Leach, die
dertien jaren geleden, in een stalen vat gesloten,
zich door een Niagararwaterval liet meesleuren,
thans hetzelfde experiment zal herhalen, terwijl hij
za! opgesloten zitten in een grooten gummihal.
VRAATZUCHTIGE RATTEN.
Te Eysden hebben ratten leelijk huisgehouden on
der de kuikens van den heer L. Niet minder dan
278 beestjes werden van kant gemaakt