11(111(1 NilJïS- Aiwrtiiiit- Luiliivllil Tapijt- en Meubelzaak is gesloten Dinsdag 29 Juli 1924. 67ste Jaargang. No. 7475. Uitgevers i N.V. V.Si. TRAPMAN Co., Schagea Birmerdandsch Nieuws» POORTER's vanaf DONDERDAG 31 Juli, 's iiiiin. 4 uur, tot en niet WOENSDAG 6 Augustus d.a.v. TALLOOZE iÉHONIG'S wmiZENA SCHA Dit blad verschijnt viermaal per wook: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zatordag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advor- teiuiën nog zooveel mogelijk in liet ceralnii komend nummer gopInat9t. POSriïP.ICENlNO No. 23330. INT. TEI Fï n. 20 Prijs por 3 mnandon f 1.05. Losse nummers 0 cont. ADVERTEN- TïöN van 1 tot 5 rogols f 1.10, lodoro rogol moor 20 cont (bowijsno. inliogropon). Crooto löttoro wordon naar plaatsruimte borokond. VERSCHUIVING VAN DEN ALKMAARSCHEN AC CIJNSTOREN. Men meldt uit Alkmaar aan het Handelsblad: Ons wacht a.s. Dinsdagmiddag een bijzondere ge beurtenis. nl. de verschuiving van den ouden Ac cijnstoren, n'oodig geworden ter .vertfreeding van de Bierkade. Wel heeft men meermalen woningen ver schoven. o.a. te Haarlem, Halfweg en ook te dezer stede heeft, men zware gebouwen, die scheef gezakt waren, woeri n 't lood gasteld, maar oen toren ver schuiven hoeft men in ons land nog niet zion verfcoo- nen. Om eenig idee te geven van de grootte van den toren deelde de heer 1). D. G. Margaid'ant, directeur van gemeentewerken, ons op ons verzoek hierom trent mede, dat hij in' grondvlak gemeten, lang en breed met den aanbouw 7.43 m. en 6 m. is en zon der den aanbouw, die voor de verplaatsing is weg genomen. 5.80 m. en 6 m. De toren is hoog van het water tot den trans gemeten 10 m. en totaal hoog 22 m. Hij wordt naar het Z.O. ongèveer 4.20 M. ver plaatst, zoodat de doorgang, tusschen d»n toren en de huizenrij van 4 m. op 8.20 m. wordt gebracht. Wie, die Alkmaar heeft bezocht, kent onzen Ac cijnstoren niet? Wanneer men toch onze stad door het Noord-Holandsch Kanaal uit de richting van het Alkmaarder Meer naden, is een van de eerste dingen die opvallen onze fraaie renaissance Accijnstoren, die zoo bijzonder mooi de breed» kade afsluit. Deze toren, die indertijd gebouwd is voor het onderbren gen van de ambtenaren, dieb. elast waren met het in nen van de accijns, is door onze voorvaderen zoo dicht bij de huizenrij der Bierkade gezet, dat slechts een nauwe doorgang van nog geen 4 M. toegang geeft tot de Bierkade. In den tijd toen de toren ge bouwd werd. was deze doorgang blijkbaar alleszins voldoende. Thans echter, bij het steeds toenemende verkeer, wordt het dringend noodzakelijk geacht de doorgang te verwijden. De kade aan de Bierkade is voor korten tijd' verbreed, tot 14.50 m., waartegenover de nauwe doorgang van 4 M. wel een schrille tegen stelling is. Nadat velerlei ideeën geopperd! wanen ym tot ver wijding van1 den doorgang te komen, is ten slotte door den directeur der gemeentewerken voorgesteld, om den Accijnstoren zóóver te verplaatsen, dat een voldoende ruime doorgang verkregen wordt. Na on derzoek bleek, dat de verschuiving mogelijk was en hoewel de risico niet gering was te noemen, heeft de directie van gemeentewerken gemeend dat dit de eenige goede oplossing zou worden en de noodige plannen gemaakt om- tot verschuiving van den to ren te komen. Déze plannen werden in het najaar aan B. en W. van Alkmaar aangeboden en na breed, roerige discussie in den Raad goedgekeurd op 29 Nov. 1923. Na enkele maanden van voorbereiding voor de uitvoering werd dé verschuiving op 8 April 1924 gegund aan Gebr. G. P. en F. G. van Balen te Oudenrijn bij Utrecht. De aannemers die voor deze inschrijving waren uitgenoodigd. moesten aan de hand van het bestek een plan overleggen, volgens welk plan zij meenden de verschuiving tot stand te kunnen brengen. Vooraf was er door de directie der gemeentewerken, zooals reeds gezegd, een volledig uitgewerkt plan gemaakt, zoodat het eenvoudig was aan d» hand daarvan de ingekomen plannen te on derzoeken. Om te komen tot de eigenlijke verschui ving dient meegedeeld te worden, dat de aannemer vanden wal muur aan de Bierkade, welk werk in begin '23 werd besteed, de verplichting was opgelegd om een damwand rondom den bestaanden toren te maken en te zorgen, dat de daardoor ontstane put leeggepompt werd. Na heel veel moeite werd deze put eindelijk in' October 1923 drooggelegd, zoodat een onderzoek naar de fundatie van den toren kon plaats hebben. De fundeering bleek zeer primitief te zijn eh te be staan uit een roosterwerk, waartusschen dunne paaltjes waren geslagen, z.g. slieten van nog geen O.GO meter lengte, terwijl de Zuidelijke hoek van den toren door het malen van schroofbooten in de onmiddellijke nabijheid, tamelijk wel ondermijnd was. De toren moest ongeveer 4.20 m. naar het Z.O. worden verschoven; het vaarwater daar ter plaatse was ongeveer nog een mèter dieper dan vlak bij den toren, vandaar, dat mét het oog op de hooge kosien van een fundeering op staal, besloten werd een paalfundeering te maken Na do gunning van hefc werk opl 8 bkprii 1924 werd met heel veel moeite en na herhaalde tegenslagen de werkput weder drooggemalen, zoodat met het eigenlijke werk het maken van een nieuwe fundee ring voor den toren, kon worden begonnen. Buiten den toren zijn 38 heipalen geslagen, terwijl in den toren 12 betonpalen ingespoten zijn, zoodat de nieuwe rundeering van den toren komt .te staan op 50 palen. Buiten den bestaanden toren is een hou ten fundeernng-vloer op de palen gemaakt; in d©n toren „werd een gewapend betonplaat op de inge spoten betonpalen aangebracht, terwijl de koppe bng van beide fundeeringen tot stand is gebracht door eon gew. betonplaat, die aansluit op de stamp poten op den houten vloer, buiten den toren aangkr bracht. Tot ongeveer 20o.m. boven het normale peil van het, buiten water is daarna van stampbeton, non de buitenziide voorzien van metselwerk, de fundeering opgehaald. Na/dat de beton voldoende verhard was, is men begonnen met het leggen van do Hoeren balken, noodig voor Ide verschuiving, eigenlijk oen verrolling. Daartoe zijn gaten in d© muren gemaakt, zoodanig dat er nog voldoende steun was voor het bovenliggend metselwerk en zijn 5 Jware Dirferdinger balken ter lengte van pl.m. 11 m. aangebracht in de gaten in de muren en over de nieuwe rundeering. Deze 5 binten dienen als onder- baan voor de verrolling. Nadat deze binten gesteld waren, zuiver water pas en zuiver in do richting van de verplaatsing, werden onder het t'orenlichaam, juist daarboven binten van dezelfde zwaarte aangebracht, waartus schen doorloopende ijzeren rollen van 5 c.m. dia meter op afstanden van pl.m. 0.70 h 0.80 m. in geklemd zitten, op afstand gehouden door ijzeren strippen. Het spreekt vanzelf, dat het aanbrengen van deze ijzeren binten met de grootste voorzichtigheid mopst geschieden, stuk voor stuk langzaam aan werden do gaten gTooter gemaakt onder gelijk tijdig aanbrengen van de noodige stempels. Toen- deze ijzeren binten goed en wel waren gesteld, werden onder de voor- en achtermuur dwars over de anderen üzeren binten aangebracht om steun te geven aan net geheel. Nadat een~en ander gorofM was, werden wederom mefc< de grootste zorg alle holle ruimten tusschen de binten en de piureu aan gevuld met beten, zoodat als het ware do heel» toren doorsneden was niet ijzeren balken, op solide wijze verbonden mot de muren. De toren zelf is ook op drie verschillende hoogten voorzien telkens van G ankers, die op drie plaatsen door de muren zijn aangebracht en de over elkaar muren aan elkaar verbonden, terwijl onder den vloer van 'de eerste verdieping schoorwerk van hout aanwezig is en een ijzeren kabel aan de bui tenzjjde voorkomt dat het geheel kan ont zetten of afbrakkolen. De eigenlijke verrolling ge schiedt door vijzels aan |de achterzijde van den toren te brengen en door aan de voorzijde te trek ken over katrollen verbonden met een stalen kabel, die róndom gn in het midden van het bovenste ijzeren geraamte van de rolinriohfcing is aange bracht. Nadat de beton voldoende versteend was, werd eindelijk gisteren het laatste verband met het metselwerk verbroken, zoodat toen de toren gereed was voor de verschuiving. Ten slotte dient nog te worden vermeld, dat de aannemers, Gebr. van Balen, met veel toewijding het werk hebben gedaan, terwijl met het dage lij ksch toezicht was Delast de heer D. v. d. Oord, op zichter in dienst van gemeentewerken.^ Bü de gehouden proefversehuiving -is gebleken, dat de toren heel makkelijk rolt waarom de ver schuiving op hqden dan ook met vertrouwen tege moet wordt gezien. HET MIDDEN-DAMTERREIN TE AMSTERDAM. De firma C. A. Brenninkmeyer heeft aan het gemeentebestuur van Amsterdam laten weten, dat zij afziet van een bebouwing van het midderuDamter rein. Zooals men zich zal herinneren, was d'eze firma een van d!e gegadigden voor dit terrein, naast, een combinatie voor een hotel. Met deze laatste combi natie durfde het gemeentebestuur wegens financiee ls redenen en enkele eischen, die. gesteld werden, niet in zee te gaan. De firma Brerniinkmeyer was toen de ©enige ge gadigde voor dit terrein en het werd reeds zoo goed als zeker genoemd', dat een nieuw gebouw van dez© firma op den Dam zou komen. Er moesten nog slechts eenige ondergeschikte punten geregeld wor den. Bij deze onderhandelingen moeten van de zijde der firma nieuwe eischen aan het gemeentebestuur zijn gesteid', waarop thans de onderhandelingen zijn gestrand. Van ©en bebouwing van het braakliggen de Damterrein zal dus voorloopig niets komen. MAJOOR ZANNI VERTROKKEN. Zaterdagmorgen te 6 u. 25 min. is de Argentijnsche vlieger Pedro Zanni, voor zijn vlucht om de wereld van het vliegterrein Schiphol ie Amsterdam vertrok ken, doch kort daarna, ongeveer 7 uur, te Rotterdam op het vliegterrein Waalhaven geland. Om 10 uur is majoor Zanni weer opgestegen en vertrokken in de richting Parijs. Laan 1 Schagen. DE AMERIKANEN TE ROTTERDAM Hefc Rofcfcerdamsche raadslid J. ter Laan heeft, naar de „Voorw." meddfc, tot B. en W. dp volgende vragen gericht;: le. 'Zyn B. en W. bereid mede te deelen, hoe groot hefc aantal personen was met inbegrip van de Amerikaansche officieren en adelborsten dat op Dinsdag 15 Juli 1.1. ten gemeentehuize werd ge- noodigd en welk aantal aan deze uitnoodiging ge volg heeft gegeven? 2e. Zy'n B. en W. bereid een opgave te verstrek ken van de kosten dezer groote receptie? 3e. Is hefc juist,dat een aantal genoodigden zich zoodanig heelt misdragen, dat de receptie voor ©en deel is ontaard in een dronkemanspartij met de daaruit voortvloeiende gevolgen? 4e. Is het juist, dat eenige vrouwelijke personen van verdachte zeden, zonder daarop recht te heb ben, toegang tot d© receptie en dus tot het raadhuis hebben weten te verkrijgen? 5e. Zijn B. en \V. van oordeel, dat ook in hefc vervolg uit noodigingen op naar verhouding denzclrden voet bohooren uit te gaanP Of wel, meent het ooilege, dat de waardigheid der gemeente evenzeer kan worden opgehouden, indien ae uitnoo- digingen zeer worden beperkt en geen alcoholhou dende dranken aan de bufefcten verkrijgbaar wor den gesteld? Naar aanleiding van deze vragen schrijft de „Maasb." Rotterdam heeft nog nooit zóó den mond vol gehad over vreemd bezoek als in ideze dagen. Men is misschien al reeds dusdanig gevorderd, dat men er, naar do volksmond kernachtig zegt, den buik van vol heeft. Inderdaad kan Rotterdam over het verblijf der Amerikaansche oorlogsschepen niet in de wolken ZUDo bemanning, het moet hier gezegd worden, ge draagt zich vaak onbehoorlijk. De matrozen huren fietsen, heele dagen lang en in stede van de vehikels terug te brengen, zetten ze die ergens neer of ze geven ze aan den één of anderen jongen op straat. In de cafe's ziet men hen dikwijls liever gaan dan komen en de goeden niet te na gesproken, ma ken de vertegenwoordigers der Amerikaansche na tie niet den indruk gentlemen te zijn. Ze schijnen zich in onze stad als in een vrij ga ui n M gerechten' kunnen worden Bereid met HONIG S 1*2*I MAÏZENA. Onovertroffen als kindervoedsel. Voor I i'P puddingen, sausen en vla s overheerlijk en als bindmid del voor soepen en groenten voortref felijk. Als op het pakje onder en boven een sluitzegel zit, ontvangt U de echte vraagt zx Uw Winkelier vochten land te gevoelen, betalen, wanneer ze er lust in hebben en zetten den boel op stelten, als hun dat in den kop opkomt. In de praotjjk van het vuile, dat nu eenmaal aan hefc zeemansleven sohnnfc verbonden te moeten zijn, spreiden ze een cynische schaamteloosheid ten toon. Rotterdam, dat veel voelt voor 'den vreemdeling en dit ook herhaaldelijk bewijst, heeft genoeg van de Yankees. De oorzaak? Ja, die zal niet zoo gemakkelijk uit te vinden zijn. Toen onlangs de „Pitssburgh" hier lag, was het optreden der gasten heel wat sohapper lijker en beschaafder. Hefc groote aantal schijnt .niet bevorderlijk te zijn aan den goeden geest. Dat is op ae receptie ten etadhuize al gebleken. er op gewezen, die volkomen dicht is. dat wil zeggen dat men elke holte, hoe klein ook opvult, en weet te bereiken dat de deelen die de deklaag vormen zoo vast tegen el kaar liggen, dat er geene vormveranderingen door het verkeer in kunnen ontstaan, zooals do z.g. golf- vorming. Daarom moeten gedurende de bereiding van het wegbedekkingsmateriaal voortdurend zeef- proeven worden genomen om de samenstelling van do slakken te controleeren. Daartoe worden de slakken door middel van 'zeven gescheiden in 9 verschillende korrelgrootten. Iedere korrelgrootte moet ene bepaald percentage van hot slakken-meng sel uitmaken. De fijnste zeef, die daarbij gebruikt wordt. heeft niet minder dan 40.000 gaatjes op één vierkanten inch, dat is do oppervlakte van een gulden. En door die fijnste aller zeven moet dan nog 10 a 15 pet van de stof heengaan. Het zelfde geschiedt voor het zand, dat. onderscheiden wordt in hei-, rivier- en duinzand; deze soorten moeten in eene bepaalde verhouding bij elkaar gevoegd worden. Ook het asphalt moet van de juiste hoedanigheid zijn. Het mag des winters niet bros worden en des zomers niet te week en om dit te bereiken, moet het van een bepaalde taaiheid zijn, die dus eveneens voortdurend gecontroleerd moet worden met daar voor speciaal geconstrueerde toestellen. In de omgeving van Amsterdam staan thans drie machinale installaties voor de vervaardiging van het geluidloos bestratingsmateriaal. En ze werken den heelen dag door, wan te r is ontzaglijk veel voor noo dig om al die groote oppervlakten, die lange lappen straat in totaal 80.090 M3. (voor dit jaar te be dekken. Het product wordt er met auto's wegge haald en naar de verschillende werken gebracht. Er is daarvoor een geheele dienst georganiseerd en de wagens rijden geregeld heen en weer. af en aam Bij 'fc asphalt zullen we nu maar zeggen uitgestort op den eerst in gereedheid gebraohton ondergrond: de, fundeering van den modernen weg, en daarna vast- ge walst; eerst met de handwals en later met de machinale tandem-wals; de kleine locomotiefjes met oen breede wals voor en achter, als wielen, die tegenwoordig in Amsterdam populair zijn. Ze wegen 0000 kilo en meer; f Dit wat de -deklaag betreft. Hierbij dient nog tweeërlei te worden aangetee- kend. Ten eerste dat er drie soorten van aspbalt ge-, bruikt ivorden: de sheet-asphalt, waarvan zand heb hoofdbestanddeel uitmaakt; de clinker-asphalt, waar in slakkon van de vuilverbranding de hoofdrol spe- Wij hebban in ons vorslw arvan u„ .„O, uafc het cachet anders was dan bu vorige gelegen- j ïen en Topeka-asphalt. ©en systeem waarbij aan beden. Er zijn dingen gebeurd, cue niet in over- - zand van de sheefc-asphalt nog fijne steenslag is waren te brengen met de waardigheid toegevoegd. eener officieele receptie. Dat op een gegeven moment uit de burgemeee- terskamer de drinkglazen op den Coolsingel werden geworpen, was zeer zeker iets onbehoorlijks; dat paartjes zich een vrijage op de balcons veroorloof den. was beneden peil. De betreffende autoriteiten zullen ongetwijfeld uit het gebeurde de conclusie getrokken hebben, een fout te hebben begaan met het uitnoodigen der jeugdige midshepmon. Het was de jeugd, die zich niet wist in te toornen bij oen te veel aan vrijheid on geneugte. En niet alleen de Amerikaansche, maar ook de Hollandsch. De meerderheid der gasten heeft zich behoorlijk gedragen. DE DUBBELE MOORD TE CULEMBORG. Vrijdagavond 7 uur is do verdachte van den dub belen moord to Culemborg. de 35-jarige F. 1L, ont slagen rechecheur van politie, aldaar, op last van den officier van justitie opgesloten in een cel van het politiebureau te Tiel. Den chef van d'e politie werd/ opgedragen, den arres tant nauwkeurig te laten controleeren, wat van uur tot uür geschied is. Om 4 uur 10 min. gisterochtend hebben de agenten Reintjes en Leenüers zijn cel door het schaf tgat belicht. H. richtte zich toen op in hetbed enzei: „Wat ben- ne jullie bang!" Blijkbaar had hij niet geslapen. Agent Leenders, die vervolgens even vóór 5 uur controleerde, zag toen den beklaagde hangen aan den nippel, waartegen overdag het rustbed wordt op geslagen. Dadelijk he©ft hij H. losgesneden, en daar dez© nog warm was, terstond de kunstmatige ademhaling In de tweede plaats: er zal hier ter stede ook eene proef worden genomen ipet een ander soort van weg- bedekking, nl. van zacht hout. Eene Engelsche fir ma is hiervan onderneemster en er komt eene proef bestrating op den Nieuwe Zijds Voorburgwal, ach ter het Paleis. Deze wegbedekking schijnt echter duurder te zijn dan asphalt. dat f10 a f 11 kost. De reden dat deze proef desondanks wordt genomen is, dat in Londen, Parijs en andere groote steden thans vrijwel uitsluitend zacht bout als wegbedekking wordt toegepast. SCHAGERWAARD. Vrijdagmorgen onidekte de vrouw van A. F. in de Schagerwaard, toen zij op de dorsch kwam, dat er rook stond en aangezien hun hooischuur nog al warm was, vermoedde zij hooibroei. Bij onderzoek bleek dit dan ook de oorzaak te zijn. AH dadelijk wer den de buren gewaarschuwd en mot emmers water, wist men het vuur te keeren, tot dat de spuit, die in middels was ontboden, kwam. Met vereende krach ten heeft men toen een. gedeelte -van de hooischuur leeggehaald en er verder brand voorkomen. Dat hel hooi hept was, bleek wel telkens als men een vork hooi op het erf bracht, vloog het in brand. Betrekke lijk liep dit goed af. ANNA PAULOWNA. C. Schippers slaagde voor het toelatingsexamen der voorbereidingsklasse van de Zeevaartschool te Helder. ANNA PAULOWNA. Behalve te Breezand is nu ook to Anna Paulowma oen geval van roodvonk geconstateerd. JULIANADORP. De Kerkvoogdij dezer gemeente verklaarde zich ho_ toegepast," echter zonder gevolg. Inmiddels was de mogeen met de plannen van het Plaatselijk Comité, gemeentegeneesheer, dr. De Haan, gewaarschuwd, die te Helder, tot herdenking der Mobilisatie 1924. door op om 5 uur 20 min. kwam en vaststelde, dat de dood j 31 Juli a.s. de klokken van hare kerkgebouwen te eerst kort tevoren kon zijn ingetreden. /ulianadorp en te Huisduinen gedurende 15 minuten H. heeft dus uitvoering gegeven aan het voorne- te luiden en de vlaggen uit te steken. Een en ander men, dat'hij bij zijn vorige aanhouding, kort na den zal plaats hebben des namiddags om 5 uur. zomer- moord, den rechter.commissaris had aangekondigd: tijd. rent'Ul de vlaggen ook op 1 Augustus uitgesto- „als ik weer word aangehouden, pleeg ik zelfmoord", ken zullen blijven. Hij heeft den knoop in' het touw. waarmee het zeil. ZUID SCHAR WOUDE. waarop hij rustte, in de ijzeren burrie is vastge- Mei. Joh. Mul alhier, slaagd»!^ het te- Den Haag knoopt, in den rechterbenedenhoek losgemaakt, daar gehouden eramen voor hefc diploma leeraree-oou- na het 'einde door den nippel, waartegen overdag het pense. bed wordt opgeslagen, gehaald en zich opgehangen. ZUIDSCHARWOUDE. DE NIEUWE BESTRATINGEN IN AMSTERDAM. BiLh"' l® Alk'na?r ?ehoude" NJ.t',T' 0-CXame.n -slaagden onze plaatsgenooten C. Dobber en A. Een redacteur van d© N.R.Crt. heeft ©ens een praatje gehouden met den hoofdingenieur D© Graaf, afdeeling bestrating te Amsterdam,*'1 over de velo nieuwe straten die Amsterdam tegenwoordig krijgt. Krul. LANGENDIJK. Weer een 300 wagons, benevens een groot In allerlei deelen van Amsterdam is men bezig met i rnotorbooton brachten in de afgeloopen week d Langendijker tuinbouwproducten naar heinde en ve: aantal do hét knaken van geruischlooze straten. I Langendijker tuinbouwproducten naar heinde en ver Wat wij doen, aldus de heer de Graaf, noemt het De pri zen waren weer alleszins bevredigend, vooral publiek nog altijd asphalteeren. Maar dat is maar <?ver <Ji© der aardappels kan men ten zeerste tevr®- tot op zekere hoogte Juist. Vroeger wendde men als Bloemkool en zilvernep werden gekocht te- hoofdbestanddeel natuur-asphalt aan, tegenwoordig prijzen, die spijt zouden doen ontstaan over het gebruiken wij in he t wegbedekkingsmateriaal een dat niet meer van deze producten verbouwd betrekkelijk kleine hoeveelheid kunstasphalt. Het ia «fin. Rood© eto witte kool had men duurder ver een product, dat gewonnen wordt bij het raffineeren wacht, doch vergeleken met wat het Is geweest, heeft van ruwe petroleum. De Bataafsche Petroleum- men noff Reen reden tot klagen. Alles bij elkaar ge- Maatschappij levert ons dat product nomen, was de afgeloopen week voor de tuinders zeer De deklaag beslaat uit ten hoogste 17 en ten minste bevredigend. 10 pet. asphalt Voor de rest gebruiken wij, aldus de EEN DURE DAG. heer de Graaf, betrekkelijk wfiardelooze stoffen; Een 30-jarige Duit9cher, de heer Erich Tzech, vandaar dat deze wijze van het aanbrengen van ge- heeft Donderdagmiddag bij de politie te Utrecht aan- rvischlooze bestrating zooveel goedkooper is dan de gift© gedaan, dat hij zijn portefeuille, waarin f 3500 vroegere, toen men alleen zoogenaamd edel mate- en een cheque van de Rotterdamsche Bankvereeni- riaal gebruikte. Nu bestaat de deklaag grootendeels ging op Van den Bergh's margarinefabrieken, ver uit fijn en grof zand, fijne natuursteen en verder loren had. De man, die een bezoek had gebracht aan uit vuil van Amsterdam. In de gemeentelijke vuil- den gewezen Duitschen keizer, was per auto van verbranding, aan de overzijde van 't IJ. wordt het Doom naar Utrecht gereden, op het stationsplein uit straat- en huisvuil tot slakken verbrand. Vroeger gestapt en toen de stad ingewandeld. Daar het begon wist men daarmee geen*weg. Nu worden ze ont- te regenen, zocht hij zijn toevlucht in een klein café. fjzerd, gemalen, opnieuw ontijzerd. electro-magne. Daarna is hij weer naar het station teruggegaan, tisch gezeefd, en nog eens gemalen en daarna met waar hij tot de ontdekking kwam, dat hij zijn porie hei asphalt vermengd. feuille, welke hii in den achterzak van zijn jas Nu is het van veel belang een deklaag te maken, geborgen had, kwijt waa

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1924 | | pagina 1