BEURTSCHEEPVAART ROTTERDAM- STRAATSBURG-LEOPOLDSVILB. Plaatselijk Nieuws. LICHT OP! VOETBAh S t a a t s I o t e r ij. na het eind van den oorlog, nog" geenerfei nfrhïteO- document over verschenen was. Men zei de, dat het deel', dat thans verschijnt, reeds lang gereed'"was en dat het niet versohenen was pp verzeeg "Van zekere generaals,"die de rol, hun toeoeleefa Tn 'dit werk, aat iptussohen uitsluitend bestaat Vit -docu menten, niet mooi genoeg vonden, én dies protes teerden. De minister van oorlog heeft nu besloten er een eind aan te maken en last gegeven tot het doen verschijnen van het eerste doei. BRAND TE COLOMBO. Uit Colombo, 26 Januari. Een- van de grootste branden die hier ooit zijn voorgekomen, is vandaag uitgebroken. Er werden 12000 centenaars „fibre" vernield, waar door er een tekort aan „fibre" op de markt dreigt te ontstaan. De schade wordt op vele duizenden pon den geschat. EEN ATRIKAANSCH STADJE VERZWOLGEN. Volgens een bericht uit Lissabon is Port-Alexan- der, ten Zuid-Westen van Mossamedes, (Portugeesch West-Afrika) tijdens een zeebeving door de zee ver zwolgen en geheel verdwenen. De 'bevolking van dit stadje was sinds vele eeuwen samengesteld uit Portugeezen en inlanders, die een |evendigen exporthandel dreven. Nadere bijzonderheden omtrent het lot der be volking, ontbreken, maar er is reden om te vreezen, dat het aantal slachtoffers groot is. EEN VUILHGESCHIEDEN1S TE MEUDON. Het was een aanvankelijk eenvoudige kwestie van vuilverbranding die er ten slotte in slaagde het gemeenteleven van Meudon, een idyllisch plaatsje bij Parijs, grondig te schokken. Alle gemeenten hebben vuil. Ook S'èvres heeft vuil, ook Ville d'Airay, ook Garches, 'en zelfs het lieflijke Meudon heeft vuil. Maar niet alle gemeen ten hebben voldoende geld om dit vuil door middel van verbranding weg te vagen van de aarde. Dies overwogen de wijze raden van voornoemde gemeen ten of zij' niet vuiltje bij vuiltje zouden leggen in een groote fabriek en dan het intercommunale vuil eendrachtig te zamen verbranden. Aldus werd be sloten, en bovendien werd met aJgemeene stemmen op één na Meudon aangewezen als de bevoorrechte plaats, die de Centrale Vuilverbranding op haar ge bied zou mogen zien verrijzen. Die eene stem tegen was van Meudon, dat geen prijs stelde op de instal latie en zelfs duchtte dat het vreemdelingenverkeer er niet door zou worden bevorderd als de vuilver- branderij in zijn fraaie dreven zou worden beoefend. Meudon trad uit de combinatie. De anderen lieten het er niet bi}, en het resultaat was dat de prefect van Seine-etJÖise decreteerde, dat daar en daar in Meudon met den bouw moest worden begonnen. De gemeenteraad van Meudon, gerugsteund door een ziedende verontwaardiging der bevolking, trad onmiddellijk en bloc af, overwegende dit en dat en ten slotte' van oordeel dat de belangen van de gemeente in hygiënisch zoowel als in aesthetisch op zicht door het besluit van den prefect zouden wor den geschaad. Zondag zou een nieuwe gemeenteraad! worden ge kozen. Maar de bevolking, van Meudon gaf blijk van een roerende en grootsche solidariteit. Niemand liet zich candidaat stelten, niemand' ging in een stembureau zitten, niemand ging-stemmen. Meudon negeerde ganschelijk do heele verkiezing. Er wordt nu een nieuwe verkiezing uitgeschreven, natuurlijk ook zonder resultaat. En dan komt er een „speciale commissie" om Meudon te beheeren. Maar succes hebben de Meudonneezen reeds ge had: de onderhandelingen over de terreinen der in tercommunale vuilverbranding worden voortgezet! Tel. BELGIë VERWOEST. Wij hebben kort geleden het een eni ander mee gedeeld over het herstel van het Belgische verwoeste gebied, dat vrijwel voltooid is. Naar onze correspondent te Brussel, aldus de N. R Ct. thans meldt, heeft de^heer Mechant, kabinets chef van den minister van economische zaken, die, onder de leiding van minister Vandervijvere, een werkzaam aandeel had aan den wederopbouw van de door het oorlogsgeweld verwoeste steden en dor pen in (België, om aan de pers medegedeeld, dat, er tijdens den oorlog 1167 openbare gebouwen ge heel of gedeeltelijk vernield werden. Thans zijn er reeds 1027 geheel hersteld en weer in gebruik geno men. Na den wapenstilstand waren 86.000 hectaren bouw- of «weiland totaal onbruikbaar geworden voor den landbouw en de veeteelt. Nu zijn alle loopgra/- ven en granoatkuilen gedempt en' is het overstroom de Yzerland weer drooggelegd zoodat, op dit ge bied, niets meer moet worden gedaan. Aan herstelvergoedingen wegens oorlogsschade heeft de Belgische staat reeds 6% mllliard frank uit betaald. Vermoedelijk zal, het aantal nog te regelen zak'en in acht genomen, het totaal-bedrag 8 milliard be reiken. T'i'dens de oorlogsjaren zijn er 100.000 Belgen uit geweken naar Nederland, 150.000 naar Engeland en 325.000 naar Frankrijk, Circa 50.000 dezer uitwijke lingen zijn in het buitenland gebleven, de meesten fn Frankrijk. HOE GAUWDIEVEN GEMAKKELIJK EEN KA- PITAAL VERGAREN. Een van de ergste vormen van misdrijf, waar mede de politie te Londen en elders in Engeland tegenwoordig te kampen heeft, is de poging, door weinig scrupuleuze handelslui aangewend, om zich dcor bankroet te slaan, een kapitaal te verwerven. Het meerendeel van deze ondernemende zwendelaars zijn jonge mannen van bultenlandsche herkomst. Hun methode is de eenvoud zelf. Zij beginnen schijnbaar een bona fide zaak, behandelen in het begin hun klanten netjes en houden hun geldzaken goed in orde, waardoor zij spoedig den naam krijgen eerlijk en accuraat te zijn. Ten slotte doen zij groo te bestellingen bij verscheidene firma's, die hun drie maanden crediet geven. Wanneer het tijdstip aan breekt dat zij hun schulden moeten betalen, maken zij hun verontschuldiging, en volstaan, om geen achterdocht op te wekken, met de betaling van een klein gedeelte 'hunner schuld. Op een geschikt oogen- blik verklaren zij zich insolvent en vragen hun fail liet aan, waarbij zij boeken overleggen, waarin hun zoogenaamde schulden in de duizenden ponden be- loopen, hun bezittingen slechts in de honderden. Zij manipuleeren daarbij zoo handig, dat het buitenge woon moeilijk is, materiaal dat hun kwade trouw bewijst, in handen te kfrijgen. Van te voren hebben deze bankroetiers hun voorraden overgedaan aan andere min-scrupuleuze firma's en op deze wijze handelsverliezen gefingeerd, die het tQtaal bedrag hunner schulden aanzienlijk verhoogen. De heeren bankroetiers passen hun praktijken vooral in het East End van Londen toe. Een van de middelen, die dé groothandelaars voor nemens zijn tegen hen aan te wenden, is het eischen van referenties van goedaangeschreven firma's al vorens goederen op crediet te verleenen aan klanten, van wie weinig of niets bekend is. Verder wordt er op aangedrongen, de faillissementswet aan te vullen om de mazen die ontsnapping mogelijk ma ken, tê verminderen. Hdbld. EEN VECHTPARTIJ TUSSCHEN BELGEN EN MAROKKANEN. Een zevental warmbloedige mijnwerkers iDl het walenland hebben het in een danszaal te Chapelle- lez-Herlaimont (Henegouwen) te kwaad gehad met vijf Marokkanen. Een vrouw was de inzet van het luguber spel. Er ontstond zulk een hevig gevecht dat twee mijnwerkera werden gedood, een Marokkaan en de eigenaar van het danshuis werden gewond. f 2.50 a 3.50. Gele kool. te soortf f3.60 fa 3.30, sri. waar uit die «elfde dagbladen meer en meer blijkt, Omteohers hel onmiddelbjkrf gisvoïs der vorduit- f 1.70 a 3.40. Witte koolj le soort f3.20 a 5, 2e soort hoe de geest onder de Israëlieten in Nederland aak aohing van die belde havenplaatsen l gebraakt, a-u f0.80 a 1.40. Uien fl0.30 a 13.70, drielingen fll.80 a vrijmgt en hoe men steeds moer van oen Nationaal hebben. Antwerpen als verovorde, Botterdam ais 12.40, nep fl 3, alles per 100 Kg. Jodendom spreekt en dus een Dr. Vos bv. soham- auasi bevriende haven oouden met meer uit den Aanvoer: 8675 Kg. wortelen. 89200 Kg. Toode pert op de Joden, die een Christen gehuwd hebben j Duitschen greep weggekund hebben, kool'. 89800 Kg. gele kool, 67500 Kg. witte kool, en zich zoo Joodsch voelt, dat men. verbaasd vraagt* Toudouze ziet den «müttrrontiestriid tuseohen 24525 Kg. uien. is Zoo iemand nog wel' Nederlander? Enfin, bt (de Havre, Duinkerken, Antwerpen en Rotterdam en W ARMENHUIZEN, 27 Januari 1925. I a.s vorkiezangen zal wel weer blijken, hoe b.v. in oaat die kalm bestaan, die concurrentie L een Roode kool', le soort f3.80 a 6.30, 2e soort f'3.60 a Amsterdam de Joden als een Joodsoh Nationaal onafwendbaar feit, waartegen geen mensohefgke on/» if- v..i j. q Ar, j- T—j—L- machten opgewassen Zijn, 6.10, uitschot f 1.50 a 3.30. Gel'o kool, 2e soort f3.40 Wqc stemmen op de zuiver Joodscho namen van a 4,70. Deensoho witte kool', lo soort f2.90 a 4.20, 2q Vrijheidsbond enz, In dat opzicht opent de E. V. soort f 2.40 a 3.60. Uien f 12.20 a 12.70, drielingen wel de oogen van degenen, die niet blind willen f 12.90 a 13.60,grove uien f 10.10 a 10.50, peen ffjO hj. Het is echter gemakkelijk om In dezen blind ti 2.10. Aanvoer: 80200 Kg. roode kool, 2600 ICg. tojsijn. gele kool, 20500 Kg. Doensoho witte, 9600 Kg. uien, 3300 Kg. peen. NOORDERMARKTBOND, Noordsoharwoude. Gedurende den groofcen oorlog speelden de Fran- Bohe kanalen een groote strategische rol en degeenA die de slagvelden bij1 Reims bezocht heeft, zal zich 27 Jan. Grove uien f9.50 a 11.60, drielingen j o.a. 'het knaaaJ' naar de Moesol, dusi naar den Rijn, f 11.10 a 12.80, uien f 10.30 a 13.30. Peen fl.30 herinneren. Het is ook opmerkelijk, hoe populair 1.80. Roode kool f3.30 a 6.90, door&hot i^JO a 6.50.7 'al! de kanaalpdannen in Duitsohland zofn en hoe Gele kool f4.50 a 5.80, doorschot f 2.90 a 5.30, Deen- elk Duitscher over „zlij'ne" kanalen spreekt, terwijl J s_j—«-r» o,. men Holland, België en Frankrijk er zich heel sohe witte f3.1Ó a 4.80, doorschot x2.30 a 4.10/ alles per 100 Kg. Aanvoer: 20500 Kg. uien, 12000 Kg. peen, 168000 Kg. roode kool', 54300 Kg. gele kool,. 965Ü0 Kg, D. witte kool1. PURMEREND, 27 Januari 1925. Op de heden gehouden markt waren aangevoerd: 11 stapels kleine Fabriekskaas f59, met rijksmerk f61, 5 st. kleine Boerenkaas met rijksmerk fhl* 31b runderen, w.o. 185 vette 0.901.25, 128 melk- en geldekoeien f175450, 12 stieren* handel matig; 30 paarden f 100200, handel' stug15 vette kalveren fl.701.90, handel stug; 258 nucht. kalveren voor de slacht f 1550, voor de fok f 1638* handel vlug; 793 vette varkens voor de Zout. 7074 ot., voor aa slacht 7377 ct., handel vlug; 106 magere varkous r24—48, handel! vlug; 129 biggen i?1224, handel vlug; 628 schapen: vette f50ói, overhoudors f35 tot 45, handel' matig33 bokken: kippeneieren f7.50 tot 8.50. Eierenveiling: 601 st. eendeieren a f8.20—-8.50, 11067 st. kippeneieren a. f39.40, 574 st. kippeneieren b f 6.90—7.60, 558 Kg boten f2.60 tot f2.65. BOUWEN. Voor den heer IC (Borst alhier, zal op het Noord' in den tuin van den heef P. Hopman een huis wor den gebouwd. Voor auto's en rijwielen moet Woensdag om 5 uur 6 min', het licht op. Jan. DONDERDAG, 29 JAN. NED. HERV. GEMEENTE t«: Eenigenburg, nam. 7 uur, Dr. Snethlage, Onderwerp De sprookjes van Kans Anidersen. WEERINGEN. J.l. Zondag speelde Succes I haar laiatsten com petitie-thuiswedstrijd tegen Concordla I van Anna Paulowna. Om 2 uur komen beide elftallen volledig iu liet veld. C. trapt af en direct als de S.'-back mist, geeft de C.-links binnen zijn club de leiding. O—1. Beide partijen pakken weer flink aan doch punten blijven voorloopig uit. Het veld was nogal glad, wat bet spel niet bevoordeelde. Voor beide kanten wordt nogal eens voor buitenspel gefloten. De C. rechtsbui ten geeft een schot op doel en daar de S. keeper zich verkeerd opstelde, gaat de bal over zijn hoofd in het doel 0^—2. Nog golft het spel heen en weer en spoe dig is het rusten. Na de thee pakken de Successers direct flink aan en zijn deze dan ook gedurig' in het offensief, doch de doelpunten willen niet komen. Enkele mooie C. uitvallen leveren niets- op. Een mooi schot van Jaap weet de C. keeper nog maar net te keeren. Dan is het eindelijk. Toen die met een' mooi schot de achter stand verkleint. 12. Succes hierdoor aangemoedigd en door den aanhang, zit geregeld voor het C. doel, doch de C. backs zijn steeds op hun post. Vele kan sen gaan door buitenspel verloren. Nog steeds werkt S. voor den gelijkmaker, doch deze wil niet komen. Een uitval van de C., de rechtsbuiten plaatst voor doel en deSuccesback zorgt voor de rest. 1—3. De Succesback bezorgde alzoo C. het derde puntje, wat heel jammer was. Nog even pakken de Successers aan, doch het wil niet lukken. Als er nog een corner op het S. doel genomen wordt, blaast scheidsrechter Boerman, die uitstekend voldeed, inrukken en heeft Concordia revanche genomen op haar in den Anna Paulownapolder geleden nederlaag. Succes had na rust) wel een gelijk spel verdiend. Het was over het geheel genomen een aangenamen wedstrijd. ANNA PAULOWNA. E. 1 moest Zondag naar Winkel om Blauw Wit een der zwakste uit deze kl'asse, partij' te geven on vond tegenover zich een schitterend spelende aoh- weiiiig warm over maakt en men b.v. in Engeland „ijskoud" ten opzichte van binnenscheepvaart ls» met het noodlottig gevolg, dat daar het geheele land en vooral de landbouw onder het gebrek aan binnenscheepvaart lijdt. Gelukkig wordt er in Nederland steedsaan nieuwe kanalen gewerkt, zoodat men binnen enkele jaren een schitterende verbinding zal' hebben van alle streken van Nederland met het steenkoolgebied in Limburg. De Nederlandsohe Rijkswaterstaat speelt in dat opzicht een beetje „Voorzienigheid De heer Toudouze ziet in de Duitsche kanaaipLn- nen-energie een nieuwe bedreiging voor Frankrijk en behalve voor Frankrijk, ook voor Holland cn België. Doch meer nog dan do bedreiging ziet hflj' er in een spoorslag voor Frankrijk, om ook harerzijds energie te ontwikkelen. 'Het komt daarop neer, dat Toudouze zegt: laat Duitsohland zijn energie geven aan de verbinding van Duitsohland binnen door met de Zwarte Zee en wat daar achter ligt, maar laten wij' Franschen ;aorgon om van Üe factoren, die voor ons geschikt zijn, een nuttig gebruik te maken. Hü wijst dan op Straatsburg als hot belangrijke knooppunt. Dit Straatsurg is door de Duitschers tot een enorme haven gemaakt. Ik zelf herinner mijr nog do oude haven van Straatsburg en hoe plotseling de Duitschers Zich op dat Straatsburg wierpen aks de Rijnhaven bij uitnemendheid. Dit was den Mannheimers zeer onaangenaam en lang hebben die het kunnen tegenhouden t vooral ook omdat Straatsburg eigenlijk Frankrijk tot „Hinterland" had en Mannheim en het daartegen over aan den linker Rijnoever gelegen Ludwigs- hafen het Duitsche „Hinterland; '(Pfalz—Lotha ringenElzass) en dit heel goed konden bedienen en niet graag wilden missen. Straatsburg poogde tevens He Rijnhaven voor Zwitserland te worden en daar de spoorvraolit van Straatsburg naar de Zwitsersche stations goedkoo- per zou zijn dan van Mannheim .was Straatsburg- Rijnhaven een bedreiging voor Mannheim. Het was omstreeks 1895—1896 dat Straatsburg als haven meer beteekenis begon te krgen, doch daar de Rijn tussohen Mannheim en Straatsburg nog niet genormaliseerd was, ging de verbinding pc-r •Rijnaak nog gebrekkig, inmiddels werd elk jaar aan de verbetering van de vaargeul gewerkt en werden de kansen voor Straatsburg-Rijn naven bet r Opmerkelijk is het, dat er in die Jaren dadelijk lieden waren, die nog verder dan Straatsburg den Róin opwaarts wilden en dat de ondernemende olie- fabrikanten: Wed. E. J. de Boer en Zoon te Am sterdam, zelfs een klein tankscheepje van Amster dam naar Bazel' lieten varen. Straatsburg had 'in de laatste 25 jaar steeds meer beteekenis gekregen. Terwijl' in 1870 de haven een oppervlakte had van 12 Hectaren, was dat in 1913 toe 130 Hectaren ge stegen. De haveninrichtingen waren up to date en men verwerkte in ditzelfde jaar 1.389.000 ton verschillende goederen. De moderne haveh was door de Duitschers tot stand gebracht, doch voor reke ning van Straatsburg, dat dan ook jaarlijks! 7.300.000 Mark rente en aflossing moest betalen. Ware de oorl'og niet gekomen, dan .zouden de Duitschers ontegenzeggelijk door dezen Rijnhaven 'een grooten invloed op het Fr arische achterland hebben. Thans is Straatsburg weer 'ransoh en .verheugen de Franschen Mok over hun mooie Fransche Rijnhaven. Toudouze wil (nu ook, dat mensdaar uithaalt wat eruit te halen valt en wst eoq op, dat Straatsburg- twee kansen opent. Ten eerste moet het de haven warden! voor het Fransche „Hinterland", voor Elzass* Lotharingen,- Franche-Comté, Champagne, Morvan, Bourgondie. Lyon, Plateau Central en de Rhone-vallei. Terwijl zoolang Straatsburg Duitsch was, het in de rede lag, dat men voor genoemde streken de havens, aan het Engelsche Kanaal pousseerde, is dat nu niet terhoede en verder een hard zwoegend elftal, uit j meer moodig en kan men den Veel! natuurlij- welks spél men niet zou afleiden, dat het in deze competitie niet éénmaal het genot der overwinning mocht smaken. Ook ditmaaP biet, want met'63» moest het in E. zfijTn meerdere erkennen. Zondag N.V.V.Denk er om, E. N.V.V, zal' zïoh zoo nabij het kampioenschap niet gemakkelijk laten slaan. Van Rotterdam naai* de hoofdstad van do Bel gische Congo, en nog wel' via Straatsburg, wat is dat nu weer? zal' menige lezer vragen. De bekwame Georges Toudouze heeft een paar maanden geleden in de Revue des Deux Mondes een belangrijk artikel geschreven, waarbij hij zioh- tot advocaat maakt van dit soheepvaartplan on van een nauwere samenwerking tusschen Nederland, België en Frankrijk, met tot basis dc gezamenlijke exploitatie van den Rijn. nu die onder Franschen invloed is gekomen en ae gebruikmaking van het knooppunt Straatsburg, om van daaruit via Lyoi> haar Marseillo te varen en dan vanuit Marsdl e naar Noord Afrika en de Fransche en Belgische Congo. Toudouze gaat van het (zeer juiste standpunt uit, dat de exploitatie van waterwegen van het groot ste belang is voor de economische ontwikkeling van een land en terecht wijst hij op de energie, welke de Duitschers in dat opzicht ten toon gespreid heb ben en nu weer ten toon spreiden. Het is schrijver bekend, dat in Duitsohland al jaren lang het plan gerijpt was: Hamburg} binnen door te verbinden met de Zwarte Zee en kan ik /den weetgierigen lezer mededeelen, dat die plannen thans weer aan de orde zijln en dat door de verbin ding van de Neokar met de Donau, een quaeslie van pï.m. 60 K.M. en de kanalisatie van deNeckar dit plan verwezenlijkt zal zijn en men dus langs EmsRheinkanaal'Rijn, Neokar, NeokarDonau kanaal' en Donau van Noordzee, naar Zwarte Zee zal kunnen komen met binnonsohepen. BROEK OP LANGENDIJK, 27 Januari. Langèndijker Groentenveiling. Wortelen f 1.40 a 1.60. Roode kool' le soort f3.60 a 6.80, 2o soort keren en goedkooperen weg via Straatsburg voor de import en export der handelsartikelen benutten. Alleen reeds de import van ruwe katoen voor. de Mulhauser fabrieken: via Straatsburg, zeju 50 tót 100 francs per ton (1000 Kg.) besparem Ten tweede moet Straatsburg de haven worden voor de verbinding Noordzee en Middellandacno Zee, binnen door. De Duitschers dus hun NoordzeeZwarte Zee, de Franschen hun NoordzeeMiddellandsche Zee. Toudouze is dan echter nog niet tevreden* hh* wil de Middellandsche Zee oversteken en zelfs verlaten om de Fransche en Belgische Congo te bereiken. Ik voor mij vind die Cougo-geschiedenis wat ver gezocht en zou het artikel belangrijker gevonden hebben indien Toudouze tevreden geweest zou zijn met een route RotterdamStraatsburgLyon Marseille. Door de Middellandsche Zee over te steken, komt hij' met recht in geheel' ander vaar water. In die Middellandsoho Zee willen Italianen, Spanjaarden en Engel'sohen een woordje meespro ken. Toudouze spreekt niet over de EngeLchen, doch wel over de Italianen en Spanjaarden- en ziet dan ook een groot bl'oo ontstaan, hetwelk! van de route via Straatsburg zal' proiitoeren. HH wil allereerst Holland enBelgië in rijn plan betrekken en dan later Zwitserland, Italië on Spanje. Holland en België het allereerst en nu is, dunkt mij', de oplossing gevonden, waarom nij do route tot aan de Belgische Congo wil uitbreiden. Hij- wil Antwerpen feitelijk verwaarloozen ten behoeve van Rotterdam, maar anderzijds wil' hij natuurlijk heb „geallieerde" België te vriend houden dus: naar de Congo, naar: FAfrique franoo-beige. Vandaar de route RotterdamBrazzavilleLcopoldsville. do respectievelijke hoofdsteden van de Fransche en De onurrontio tusschen die zeehavens jnaff naar Toudouzo's jneoning echter geen redon zijn .om een innigo samonworking FrancoBeigeBata\o .tegen te houden en hij wil dat Frausohen, Belgen en Hollanders toch niet kortzichtig suilen zij-' *n dus oude quaesties zullen vergeten om to ger.ken tot het samen streven naar welvaart. Dat samen gaan is noodzakelijk, ten einde do geweldige econo mische pressie van Duitsohland tegen te uoudea. en nietten slotte één voor één door die pressie to niet te gaan, Daaarom bepleit Toudouze een samenwerking Fran coBeigeBatave op een route Rotterdam StraatsburgLyonMarseilleBrazzaville1 - co- poldflville, tevens een verbinding met Tunis, Alge rije en Marokko en wenscht hij, dat ZwitserlLnd, Italië on Spanje zich bij' het bloc zullon aanslu ten. Wat nu oen zeer enge aansluiting van Houand mot Frankrijk betreft, behoeven wij slechts te z en hoe slecht dat grapje België bekomt om' meteen to zeggen: Marianne, jouw omhelzingen zijn me te gevaarlijk. f" Het uitbreiden van industrieelë-. scheepvaart en handelsbetrekkingen met Frankrijk is "whter zeer aan te bevelen. Laat Amsterdam in deze een po ging wagen en de scheepvaart tusschen AnistercLm StraatsburgLyon en Marseille, binnen door, bevorderen. Wil men verder gaan en Toudouze naar Tunis, Algerije en Marokko volgen, daar is niot^ op tegen, terwijl zelfs een poging der ♦Bataven'', om m fYanschon Belgisch Congo eens to toonen, hoe men in een kolonie pioefc werken, niet zooi.dwaaa zou zijn. Franschen en Belgen zijn slechte kolonisten, dc Belgen laten feitelijk de Engelsehen in hun kolonie de grootste zaken doen (Lover'a Zeepfabrieken;. Voor Hollanders is daar zeer zeker een rortuin te maken, mits men zorgt "behoorlijke contracten te hebben, want 'do renonrmeU dor Frlnschen ep Belgen is ia dat opzicht niet zoo als die van Jtn- gelachen en Nederlanders in hunne koloniën. Iran- sohen, Belgen en Duitschers geven elkaar als mid delmatige, zoo niet slechte, kolonisten, niet veel toe, terwijl man als vreemdeling altijd met hun .Koionia.e regeering op zijn tellen moet passen, geheel andera dan in Britsche en Hollandsche kolonies, waar vreemdelingen een „heeren leven" hebben. Er is natuurlijk veel waar van den economischen druk der Duitschers. In Nederland voelt men dien druk maar al te goed. Daarom is het ook noodzakelijk, dat do Hol landers met andere volken nieuwe industrieelo-, scheepvaart- en handelsbelangen openen, .zoodat d e Duitsohe pressie wat geneutraliseerd wordt, want feen druk van 75 mülioon mensahen op millioun is natuurlijk geen peulenschil. Do Hollanders voelen dien druk minder door enkele oorzaken, waaronder ik allereerst wel de Koloniën, vooral Insulinde* mag noemen. Zonder die Koloniën zat lioILnd t;ians geweldig in de put. (Uit louter dankbaarheid daar voor v/itlen klaarblijkelijk de meeste flofa .d.ahe politieke partijen Insulinde in de soep nellen.; Verder wordt die druk afgewenteld door liet groote handels- en scheepvaartverkeer met En^e land, Amerika, Frankrijk enz. liet is och ter een feit, dat de Duitschers alles doen om hun pcre.sie te forceeren en dus 'in vredestijd Holland te ver meesteren, zooal's Holland, indien Duihailand dea oorlóg gewonnen had, ais een rijpe appel in Ger- mania's schoot gevallen zou zijn. Uitbreiding Van andere dan Duitsche relaties moet dus het doel' van het toekomstige Nedorlaud- sche handelsprogram Zij in. De Duitsche relaties kan men, meer dan voor den maag van Neerlandia gezond is, krijgen. Dus «moet men zoeken naar andere bronnen. Biedt men nu relaties aan, laat men dan niet da- Ideljjk waarschijnlijk zonder dan men het be ef., onder den invloed van de nooit aarzelende, immer waakzame Duitsche propaganda de geboie.i hand bruusk afwijzen; laat men het voor cn tegen overwegen en dan een golden middelweg zoekm. Straatsburg werd door de DuitvOhers ang t.alig tegen vreemden dus ook Holiandsdien invioeE behoed, wil' Frankrijk een andere politiek volgen, Iaat ons Hollanders daarvan profiteeren on weer zorgen: er het eerste bi} te zijn. De Hollandsche jongens krijgen goed onderwijs, waardoor zij in de geheele wereld een plaats zul en kunnen bekleeden, laat men dan ook do handelsbo ten uitzetten, de scheepvaartbakens plaatsen over de geheele wereld, zooaat er steeds vraag zal zjfn naar degelijke, bekwame Hollandsche jongens. Op de Duitsche route van Noordzee CMambu-g) naar Zwarte Zee en zoo verder naar Klein Azi is geen plaats yoor Hollandsche jongens, daar ia slechts plaats voor Pruisen en Sihwaben. Op de route Rotterdam—StraatsburgLyon Marseille-7-BraZzaville is wel plaats voor Hol landsche jongens, welnu gooit dio kans niet w.g Aanvaardt ,de kans, doch zonder vrijheid en zelfstandigheid op te offeren. Laat een nolup v n Amsterdam of Rotterdam over Straatsburg - Ly onMarseille naar Algiers, Óron, Brazzaville en Leopoïdsville varen, maar met do Hollandsche v.'ag in top: Rood, Wit en Blauw on eeu Oranjewimpel. Belgische Congo. Straats' jraatsburg moet de knoop worden voor de groote biiinonsc'heepvaarinrcrbiiidingen van Frankrijk. Straatsburg wordt tevens de zusterbihnenhaven van Parijs en 'Lyon. De beteekenis van Straatsburg is inderdaad niet te onderschatten. Er werd in 1920 een kwantum van 1.640.000 ton omgezet, dus bijna evenveel als in 1913, terwijl in Februari 1924 Straatsburg de 5e In "Frankrijk bestaan ook schitterende kanalen, plaats als Fransche haven innam, slechts voorrang zoodat men .van het Noorden van Frankrnk bin- r&evendo aan Rouaan, Havre, Marseille en Bordeaux nen door per söhip naar het Zuiden kan komen. De bedrijfscapaciteit van Straatsburg is heden Men hoort er zooveel1 minder van, de Dlitsehers 2.500.000 ton, de Franschen willen de naven uit slaan nu 'eenmaal meer op den groeten trom. Het breiden met een kadel'cngte van 31,000 Meter en valt mij als Nederlander, die in Engolaud woor t, aldus de bedrijfecaj^aoiteit opvoeren tot circa ..tien altijd weer op, dat er in de groote Nederlandsohe millioen ton, hetgeen ia vergelijking met do cjjflrs dagbladen bijna meer nieuws over Duitsohland dun der andere groote Rijnhavens niet onbereikbaar is. over Nederland staat en dat de plaatjesrubriek van Nu ziet Toudouze de noodzakelijkheid van een sa- het Handelsblad bijna iederen aag preikb met hei menwerking Franoo—Beige—Batave. Terecht wijat aanvallig gelaat van een Duitsch Israëliet. Ik weet hiï er op hoe vóór den oorlog de Duitschers niet wel, dat valt den in Holland wonenden Holial- alleen Straatsburg bezaten, doch buitendien pp der|n iet zoo op, maar een buiten zijn vaderland Antwerpen en Rotterdam een enormen invloed uit wonend Nederlander doet het soms oven pijn, vooral oefenden, die in het geval' oener overwinning dor Trekking van Jlaandag 26 Januari. 5e Klasse. ne Lijst. Nes. 2940 4432 4607 7159 10768 16687 en I8C09 i'1000. Nos. 3109 4230 12153 14918 2 >730 eu 22181 elk f4 KI. Noe. 9080 12190 1.3611 11051 16510 enl 20175 pik f2 .0. Noe. 2421 14493 20154 20895 en 22761 eik f103. Prifiaen van f70. 173 214 219 473 691 695 700 757 762 1009 1017 110 i 1318 1772 1839 1849 1911 2074 '20 8 2194 2112 2607 2628 260-1 2680 2700 2?07 2830 2897 2947 2953 3053 3105 3203 3242 3336 3380 3176 3477 3490 3495 3531 3849 3934 4037 40'O 4130 4215 4.112 4420 4437 4459 4453 4525 4767 5120 i 5549 5638 5647 5664 5830 5839 5850 5881 5940 5990 6015 6139 6403 0534 "6571 6632 6663 6940 6910 —67 -.-84 7051 7053 7369 7579 7602 7690 8 >17 8129 8157 8401 8643 8073 8679 8699 9130 9145 9166 9200 9.362 9519 9555 9670 9812 .9865 9869 9912 10031 100)7 1020-4 10328 10365 10667 10683 10717 10818 11131 11238 11436 11495 12014 12086 12460 12189 13322 13315 13451 13533 13918 13911 14072 14269 14327 14405 144-15 14713 14859 14923 14987 155.34 15340 15572 15575 15588 15662 15715 15765 15777 15900 15974 15980 16115 16.322 16324.16.331 163.38 16496 16529 16537 16563 16613 16630 16663 16841 16870 16929 17012 17124 17204 17260 174338 7379 17493 17524 17559 17611 17734 17738 17756 17939 17960 18033 180,33 18173 18359 18564 18698 18710 18755 18175 1S98I 19035 1(9079 19113 19170 19200 19260 19299 19322 19371 19164 19857 20092 20209 20322 20341 20572 20621 20343 20656 20750 209 1 21004 21059 21360 21376 21410 21621 2 8) 21837 21855 21941 22076 221-13 22241 —291 22353 22355 12491 22604 22709 22834 —868 22909 11707 11781 12014 12524 12728 128 8 13577 13676 1:6:6

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 3