BEURTSCHEEPVAART ROTTERDAM-
STRAATSBURG-LEOPOLDSVILB.
Plaatselijk Nieuws.
LICHT OP!
VOETBAh
S t a a t s I o t e r ij.
na het eind van den oorlog, nog" geenerfei nfrhïteO-
document over verschenen was. Men zei de, dat het
deel', dat thans verschijnt, reeds lang gereed'"was
en dat het niet versohenen was pp verzeeg "Van
zekere generaals,"die de rol, hun toeoeleefa Tn 'dit
werk, aat iptussohen uitsluitend bestaat Vit -docu
menten, niet mooi genoeg vonden, én dies protes
teerden. De minister van oorlog heeft nu besloten
er een eind aan te maken en last gegeven tot het
doen verschijnen van het eerste doei.
BRAND TE COLOMBO.
Uit Colombo, 26 Januari. Een- van de grootste
branden die hier ooit zijn voorgekomen, is vandaag
uitgebroken.
Er werden 12000 centenaars „fibre" vernield, waar
door er een tekort aan „fibre" op de markt dreigt te
ontstaan. De schade wordt op vele duizenden pon
den geschat.
EEN ATRIKAANSCH STADJE VERZWOLGEN.
Volgens een bericht uit Lissabon is Port-Alexan-
der, ten Zuid-Westen van Mossamedes, (Portugeesch
West-Afrika) tijdens een zeebeving door de zee ver
zwolgen en geheel verdwenen.
De 'bevolking van dit stadje was sinds vele eeuwen
samengesteld uit Portugeezen en inlanders, die een
|evendigen exporthandel dreven.
Nadere bijzonderheden omtrent het lot der be
volking, ontbreken, maar er is reden om te vreezen,
dat het aantal slachtoffers groot is.
EEN VUILHGESCHIEDEN1S TE MEUDON.
Het was een aanvankelijk eenvoudige kwestie van
vuilverbranding die er ten slotte in slaagde het
gemeenteleven van Meudon, een idyllisch plaatsje
bij Parijs, grondig te schokken.
Alle gemeenten hebben vuil. Ook S'èvres heeft
vuil, ook Ville d'Airay, ook Garches, 'en zelfs het
lieflijke Meudon heeft vuil. Maar niet alle gemeen
ten hebben voldoende geld om dit vuil door middel
van verbranding weg te vagen van de aarde. Dies
overwogen de wijze raden van voornoemde gemeen
ten of zij' niet vuiltje bij vuiltje zouden leggen in
een groote fabriek en dan het intercommunale vuil
eendrachtig te zamen verbranden. Aldus werd be
sloten, en bovendien werd met aJgemeene stemmen
op één na Meudon aangewezen als de bevoorrechte
plaats, die de Centrale Vuilverbranding op haar ge
bied zou mogen zien verrijzen. Die eene stem tegen
was van Meudon, dat geen prijs stelde op de instal
latie en zelfs duchtte dat het vreemdelingenverkeer
er niet door zou worden bevorderd als de vuilver-
branderij in zijn fraaie dreven zou worden beoefend.
Meudon trad uit de combinatie.
De anderen lieten het er niet bi}, en het resultaat
was dat de prefect van Seine-etJÖise decreteerde,
dat daar en daar in Meudon met den bouw moest
worden begonnen.
De gemeenteraad van Meudon, gerugsteund door
een ziedende verontwaardiging der bevolking, trad
onmiddellijk en bloc af, overwegende dit en dat
en ten slotte' van oordeel dat de belangen van de
gemeente in hygiënisch zoowel als in aesthetisch op
zicht door het besluit van den prefect zouden wor
den geschaad.
Zondag zou een nieuwe gemeenteraad! worden ge
kozen. Maar de bevolking, van Meudon gaf blijk van
een roerende en grootsche solidariteit. Niemand
liet zich candidaat stelten, niemand' ging in een
stembureau zitten, niemand ging-stemmen. Meudon
negeerde ganschelijk do heele verkiezing. Er wordt
nu een nieuwe verkiezing uitgeschreven, natuurlijk
ook zonder resultaat. En dan komt er een „speciale
commissie" om Meudon te beheeren.
Maar succes hebben de Meudonneezen reeds ge
had: de onderhandelingen over de terreinen der in
tercommunale vuilverbranding worden voortgezet!
Tel.
BELGIë VERWOEST.
Wij hebben kort geleden het een eni ander mee
gedeeld over het herstel van het Belgische verwoeste
gebied, dat vrijwel voltooid is.
Naar onze correspondent te Brussel, aldus de N.
R Ct. thans meldt, heeft de^heer Mechant, kabinets
chef van den minister van economische zaken, die,
onder de leiding van minister Vandervijvere, een
werkzaam aandeel had aan den wederopbouw van
de door het oorlogsgeweld verwoeste steden en dor
pen in (België, om aan de pers medegedeeld, dat,
er tijdens den oorlog 1167 openbare gebouwen ge
heel of gedeeltelijk vernield werden. Thans zijn er
reeds 1027 geheel hersteld en weer in gebruik geno
men. Na den wapenstilstand waren 86.000 hectaren
bouw- of «weiland totaal onbruikbaar geworden voor
den landbouw en de veeteelt. Nu zijn alle loopgra/-
ven en granoatkuilen gedempt en' is het overstroom
de Yzerland weer drooggelegd zoodat, op dit ge
bied, niets meer moet worden gedaan.
Aan herstelvergoedingen wegens oorlogsschade
heeft de Belgische staat reeds 6% mllliard frank uit
betaald.
Vermoedelijk zal, het aantal nog te regelen zak'en
in acht genomen, het totaal-bedrag 8 milliard be
reiken.
T'i'dens de oorlogsjaren zijn er 100.000 Belgen uit
geweken naar Nederland, 150.000 naar Engeland en
325.000 naar Frankrijk, Circa 50.000 dezer uitwijke
lingen zijn in het buitenland gebleven, de meesten
fn Frankrijk.
HOE GAUWDIEVEN GEMAKKELIJK EEN KA-
PITAAL VERGAREN.
Een van de ergste vormen van misdrijf, waar
mede de politie te Londen en elders in Engeland
tegenwoordig te kampen heeft, is de poging, door
weinig scrupuleuze handelslui aangewend, om zich
dcor bankroet te slaan, een kapitaal te verwerven.
Het meerendeel van deze ondernemende zwendelaars
zijn jonge mannen van bultenlandsche herkomst.
Hun methode is de eenvoud zelf. Zij beginnen
schijnbaar een bona fide zaak, behandelen in het
begin hun klanten netjes en houden hun geldzaken
goed in orde, waardoor zij spoedig den naam krijgen
eerlijk en accuraat te zijn. Ten slotte doen zij groo
te bestellingen bij verscheidene firma's, die hun drie
maanden crediet geven. Wanneer het tijdstip aan
breekt dat zij hun schulden moeten betalen, maken
zij hun verontschuldiging, en volstaan, om geen
achterdocht op te wekken, met de betaling van een
klein gedeelte 'hunner schuld. Op een geschikt oogen-
blik verklaren zij zich insolvent en vragen hun fail
liet aan, waarbij zij boeken overleggen, waarin hun
zoogenaamde schulden in de duizenden ponden be-
loopen, hun bezittingen slechts in de honderden. Zij
manipuleeren daarbij zoo handig, dat het buitenge
woon moeilijk is, materiaal dat hun kwade trouw
bewijst, in handen te kfrijgen. Van te voren hebben
deze bankroetiers hun voorraden overgedaan aan
andere min-scrupuleuze firma's en op deze wijze
handelsverliezen gefingeerd, die het tQtaal bedrag
hunner schulden aanzienlijk verhoogen. De heeren
bankroetiers passen hun praktijken vooral in het
East End van Londen toe.
Een van de middelen, die dé groothandelaars voor
nemens zijn tegen hen aan te wenden, is het eischen
van referenties van goedaangeschreven firma's al
vorens goederen op crediet te verleenen aan klanten,
van wie weinig of niets bekend is. Verder wordt
er op aangedrongen, de faillissementswet aan te
vullen om de mazen die ontsnapping mogelijk ma
ken, tê verminderen. Hdbld.
EEN VECHTPARTIJ TUSSCHEN BELGEN EN
MAROKKANEN.
Een zevental warmbloedige mijnwerkers iDl het
walenland hebben het in een danszaal te Chapelle-
lez-Herlaimont (Henegouwen) te kwaad gehad met
vijf Marokkanen. Een vrouw was de inzet van het
luguber spel. Er ontstond zulk een hevig gevecht dat
twee mijnwerkera werden gedood, een Marokkaan
en de eigenaar van het danshuis werden gewond.
f 2.50 a 3.50. Gele kool. te soortf f3.60 fa 3.30, sri. waar uit die «elfde dagbladen meer en meer blijkt, Omteohers hel onmiddelbjkrf gisvoïs der vorduit-
f 1.70 a 3.40. Witte koolj le soort f3.20 a 5, 2e soort hoe de geest onder de Israëlieten in Nederland aak aohing van die belde havenplaatsen l gebraakt, a-u
f0.80 a 1.40. Uien fl0.30 a 13.70, drielingen fll.80 a vrijmgt en hoe men steeds moer van oen Nationaal hebben. Antwerpen als verovorde, Botterdam ais
12.40, nep fl 3, alles per 100 Kg. Jodendom spreekt en dus een Dr. Vos bv. soham- auasi bevriende haven oouden met meer uit den
Aanvoer: 8675 Kg. wortelen. 89200 Kg. Toode pert op de Joden, die een Christen gehuwd hebben j Duitschen greep weggekund hebben,
kool'. 89800 Kg. gele kool, 67500 Kg. witte kool, en zich zoo Joodsch voelt, dat men. verbaasd vraagt* Toudouze ziet den «müttrrontiestriid tuseohen
24525 Kg. uien. is Zoo iemand nog wel' Nederlander? Enfin, bt (de Havre, Duinkerken, Antwerpen en Rotterdam en
W ARMENHUIZEN, 27 Januari 1925. I a.s vorkiezangen zal wel weer blijken, hoe b.v. in oaat die kalm bestaan, die concurrentie L een
Roode kool', le soort f3.80 a 6.30, 2e soort f'3.60 a Amsterdam de Joden als een Joodsoh Nationaal onafwendbaar feit, waartegen geen mensohefgke
on/» if- v..i j. q Ar, j- T—j—L- machten opgewassen Zijn,
6.10, uitschot f 1.50 a 3.30. Gel'o kool, 2e soort f3.40 Wqc stemmen op de zuiver Joodscho namen van
a 4,70. Deensoho witte kool', lo soort f2.90 a 4.20, 2q Vrijheidsbond enz, In dat opzicht opent de E. V.
soort f 2.40 a 3.60. Uien f 12.20 a 12.70, drielingen wel de oogen van degenen, die niet blind willen
f 12.90 a 13.60,grove uien f 10.10 a 10.50, peen ffjO hj. Het is echter gemakkelijk om In dezen blind
ti 2.10. Aanvoer: 80200 Kg. roode kool, 2600 ICg. tojsijn.
gele kool, 20500 Kg. Doensoho witte, 9600 Kg. uien,
3300 Kg. peen.
NOORDERMARKTBOND, Noordsoharwoude.
Gedurende den groofcen oorlog speelden de Fran-
Bohe kanalen een groote strategische rol en degeenA
die de slagvelden bij1 Reims bezocht heeft, zal zich
27 Jan. Grove uien f9.50 a 11.60, drielingen j o.a. 'het knaaaJ' naar de Moesol, dusi naar den Rijn,
f 11.10 a 12.80, uien f 10.30 a 13.30. Peen fl.30 herinneren. Het is ook opmerkelijk, hoe populair
1.80. Roode kool f3.30 a 6.90, door&hot i^JO a 6.50.7 'al! de kanaalpdannen in Duitsohland zofn en hoe
Gele kool f4.50 a 5.80, doorschot f 2.90 a 5.30, Deen- elk Duitscher over „zlij'ne" kanalen spreekt, terwijl
J s_j—«-r» o,. men Holland, België en Frankrijk er zich heel
sohe witte f3.1Ó a 4.80, doorschot x2.30 a 4.10/
alles per 100 Kg.
Aanvoer: 20500 Kg. uien, 12000 Kg. peen, 168000
Kg. roode kool', 54300 Kg. gele kool,. 965Ü0 Kg, D.
witte kool1.
PURMEREND, 27 Januari 1925.
Op de heden gehouden markt waren aangevoerd:
11 stapels kleine Fabriekskaas f59, met rijksmerk
f61, 5 st. kleine Boerenkaas met rijksmerk fhl* 31b
runderen, w.o. 185 vette 0.901.25, 128 melk- en
geldekoeien f175450, 12 stieren* handel matig; 30
paarden f 100200, handel' stug15 vette kalveren
fl.701.90, handel stug; 258 nucht. kalveren voor
de slacht f 1550, voor de fok f 1638* handel vlug;
793 vette varkens voor de Zout. 7074 ot., voor aa
slacht 7377 ct., handel vlug; 106 magere varkous
r24—48, handel! vlug; 129 biggen i?1224, handel
vlug; 628 schapen: vette f50ói, overhoudors f35
tot 45, handel' matig33 bokken: kippeneieren f7.50
tot 8.50. Eierenveiling: 601 st. eendeieren a
f8.20—-8.50, 11067 st. kippeneieren a. f39.40, 574
st. kippeneieren b f 6.90—7.60, 558 Kg boten f2.60
tot f2.65.
BOUWEN.
Voor den heer IC (Borst alhier, zal op het Noord'
in den tuin van den heef P. Hopman een huis wor
den gebouwd.
Voor auto's en rijwielen moet Woensdag
om 5 uur 6 min', het licht op.
Jan.
DONDERDAG, 29 JAN.
NED. HERV. GEMEENTE t«:
Eenigenburg, nam. 7 uur, Dr. Snethlage, Onderwerp
De sprookjes van Kans Anidersen.
WEERINGEN.
J.l. Zondag speelde Succes I haar laiatsten com
petitie-thuiswedstrijd tegen Concordla I van Anna
Paulowna. Om 2 uur komen beide elftallen volledig
iu liet veld. C. trapt af en direct als de S.'-back mist,
geeft de C.-links binnen zijn club de leiding. O—1.
Beide partijen pakken weer flink aan doch punten
blijven voorloopig uit. Het veld was nogal glad, wat
bet spel niet bevoordeelde. Voor beide kanten wordt
nogal eens voor buitenspel gefloten. De C. rechtsbui
ten geeft een schot op doel en daar de S. keeper zich
verkeerd opstelde, gaat de bal over zijn hoofd in het
doel 0^—2. Nog golft het spel heen en weer en spoe
dig is het rusten.
Na de thee pakken de Successers direct flink aan
en zijn deze dan ook gedurig' in het offensief, doch
de doelpunten willen niet komen. Enkele mooie C.
uitvallen leveren niets- op. Een mooi schot van Jaap
weet de C. keeper nog maar net te keeren. Dan is
het eindelijk. Toen die met een' mooi schot de achter
stand verkleint. 12. Succes hierdoor aangemoedigd
en door den aanhang, zit geregeld voor het C. doel,
doch de C. backs zijn steeds op hun post. Vele kan
sen gaan door buitenspel verloren. Nog steeds werkt
S. voor den gelijkmaker, doch deze wil niet komen.
Een uitval van de C., de rechtsbuiten plaatst voor
doel en deSuccesback zorgt voor de rest. 1—3. De
Succesback bezorgde alzoo C. het derde puntje, wat
heel jammer was. Nog even pakken de Successers
aan, doch het wil niet lukken. Als er nog een corner
op het S. doel genomen wordt, blaast scheidsrechter
Boerman, die uitstekend voldeed, inrukken en heeft
Concordia revanche genomen op haar in den Anna
Paulownapolder geleden nederlaag. Succes had na
rust) wel een gelijk spel verdiend. Het was over het
geheel genomen een aangenamen wedstrijd.
ANNA PAULOWNA.
E. 1 moest Zondag naar Winkel om Blauw Wit
een der zwakste uit deze kl'asse, partij' te geven on
vond tegenover zich een schitterend spelende aoh-
weiiiig warm over maakt en men b.v. in Engeland
„ijskoud" ten opzichte van binnenscheepvaart ls»
met het noodlottig gevolg, dat daar het geheele
land en vooral de landbouw onder het gebrek aan
binnenscheepvaart lijdt.
Gelukkig wordt er in Nederland steedsaan
nieuwe kanalen gewerkt, zoodat men binnen enkele
jaren een schitterende verbinding zal' hebben van
alle streken van Nederland met het steenkoolgebied
in Limburg. De Nederlandsohe Rijkswaterstaat
speelt in dat opzicht een beetje „Voorzienigheid
De heer Toudouze ziet in de Duitsche kanaaipLn-
nen-energie een nieuwe bedreiging voor Frankrijk
en behalve voor Frankrijk, ook voor Holland cn
België. Doch meer nog dan do bedreiging ziet
hflj' er in een spoorslag voor Frankrijk, om ook
harerzijds energie te ontwikkelen. 'Het komt daarop
neer, dat Toudouze zegt: laat Duitsohland zijn
energie geven aan de verbinding van Duitsohland
binnen door met de Zwarte Zee en wat daar achter
ligt, maar laten wij' Franschen ;aorgon om van
Üe factoren, die voor ons geschikt zijn, een nuttig
gebruik te maken.
Hü wijst dan op Straatsburg als hot belangrijke
knooppunt.
Dit Straatsurg is door de Duitschers tot een
enorme haven gemaakt. Ik zelf herinner mijr nog do
oude haven van Straatsburg en hoe plotseling de
Duitschers Zich op dat Straatsburg wierpen aks de
Rijnhaven bij uitnemendheid.
Dit was den Mannheimers zeer onaangenaam en
lang hebben die het kunnen tegenhouden t vooral
ook omdat Straatsburg eigenlijk Frankrijk tot
„Hinterland" had en Mannheim en het daartegen
over aan den linker Rijnoever gelegen Ludwigs-
hafen het Duitsche „Hinterland; '(Pfalz—Lotha
ringenElzass) en dit heel goed konden bedienen
en niet graag wilden missen.
Straatsburg poogde tevens He Rijnhaven voor
Zwitserland te worden en daar de spoorvraolit van
Straatsburg naar de Zwitsersche stations goedkoo-
per zou zijn dan van Mannheim .was Straatsburg-
Rijnhaven een bedreiging voor Mannheim.
Het was omstreeks 1895—1896 dat Straatsburg als
haven meer beteekenis begon te krgen, doch daar
de Rijn tussohen Mannheim en Straatsburg nog
niet genormaliseerd was, ging de verbinding pc-r
•Rijnaak nog gebrekkig, inmiddels werd elk jaar
aan de verbetering van de vaargeul gewerkt en
werden de kansen voor Straatsburg-Rijn naven bet r
Opmerkelijk is het, dat er in die Jaren dadelijk
lieden waren, die nog verder dan Straatsburg den
Róin opwaarts wilden en dat de ondernemende olie-
fabrikanten: Wed. E. J. de Boer en Zoon te Am
sterdam, zelfs een klein tankscheepje van Amster
dam naar Bazel' lieten varen. Straatsburg had 'in de
laatste 25 jaar steeds meer beteekenis gekregen.
Terwijl' in 1870 de haven een oppervlakte had van
12 Hectaren, was dat in 1913 toe 130 Hectaren ge
stegen. De haveninrichtingen waren up to date
en men verwerkte in ditzelfde jaar 1.389.000 ton
verschillende goederen. De moderne haveh was door
de Duitschers tot stand gebracht, doch voor reke
ning van Straatsburg, dat dan ook jaarlijks! 7.300.000
Mark rente en aflossing moest betalen.
Ware de oorl'og niet gekomen, dan .zouden de
Duitschers ontegenzeggelijk door dezen Rijnhaven
'een grooten invloed op het Fr arische achterland
hebben. Thans is Straatsburg weer
'ransoh en .verheugen de Franschen Mok over hun
mooie Fransche Rijnhaven.
Toudouze wil (nu ook, dat mensdaar uithaalt wat
eruit te halen valt en wst eoq op, dat Straatsburg-
twee kansen opent.
Ten eerste moet het de haven warden! voor het
Fransche „Hinterland", voor Elzass* Lotharingen,-
Franche-Comté, Champagne, Morvan, Bourgondie.
Lyon, Plateau Central en de Rhone-vallei. Terwijl
zoolang Straatsburg Duitsch was, het in de rede
lag, dat men voor genoemde streken de havens, aan
het Engelsche Kanaal pousseerde, is dat nu niet
terhoede en verder een hard zwoegend elftal, uit j meer moodig en kan men den Veel! natuurlij-
welks spél men niet zou afleiden, dat het in deze
competitie niet éénmaal het genot der overwinning
mocht smaken. Ook ditmaaP biet, want met'63»
moest het in E. zfijTn meerdere erkennen.
Zondag N.V.V.Denk er om, E. N.V.V, zal'
zïoh zoo nabij het kampioenschap niet gemakkelijk
laten slaan.
Van Rotterdam naai* de hoofdstad van do Bel
gische Congo, en nog wel' via Straatsburg, wat is
dat nu weer? zal' menige lezer vragen.
De bekwame Georges Toudouze heeft een paar
maanden geleden in de Revue des Deux Mondes
een belangrijk artikel geschreven, waarbij hij zioh-
tot advocaat maakt van dit soheepvaartplan on van
een nauwere samenwerking tusschen Nederland,
België en Frankrijk, met tot basis dc gezamenlijke
exploitatie van den Rijn. nu die onder Franschen
invloed is gekomen en ae gebruikmaking van het
knooppunt Straatsburg, om van daaruit via Lyoi>
haar Marseillo te varen en dan vanuit Marsdl e
naar Noord Afrika en de Fransche en Belgische
Congo.
Toudouze gaat van het (zeer juiste standpunt uit,
dat de exploitatie van waterwegen van het groot
ste belang is voor de economische ontwikkeling van
een land en terecht wijst hij op de energie, welke
de Duitschers in dat opzicht ten toon gespreid heb
ben en nu weer ten toon spreiden.
Het is schrijver bekend, dat in Duitsohland al
jaren lang het plan gerijpt was: Hamburg} binnen
door te verbinden met de Zwarte Zee en kan ik
/den weetgierigen lezer mededeelen, dat die plannen
thans weer aan de orde zijln en dat door de verbin
ding van de Neokar met de Donau, een quaeslie
van pï.m. 60 K.M. en de kanalisatie van deNeckar
dit plan verwezenlijkt zal zijn en men dus langs
EmsRheinkanaal'Rijn, Neokar, NeokarDonau
kanaal' en Donau van Noordzee, naar Zwarte Zee
zal kunnen komen met binnonsohepen.
BROEK OP LANGENDIJK, 27 Januari.
Langèndijker Groentenveiling. Wortelen f 1.40
a 1.60. Roode kool' le soort f3.60 a 6.80, 2o soort
keren en goedkooperen weg via Straatsburg voor de
import en export der handelsartikelen benutten.
Alleen reeds de import van ruwe katoen voor. de
Mulhauser fabrieken: via Straatsburg, zeju 50 tót
100 francs per ton (1000 Kg.) besparem
Ten tweede moet Straatsburg de haven worden
voor de verbinding Noordzee en Middellandacno
Zee, binnen door.
De Duitschers dus hun NoordzeeZwarte Zee, de
Franschen hun NoordzeeMiddellandsche Zee.
Toudouze is dan echter nog niet tevreden* hh* wil
de Middellandsche Zee oversteken en zelfs verlaten
om de Fransche en Belgische Congo te bereiken.
Ik voor mij vind die Cougo-geschiedenis wat ver
gezocht en zou het artikel belangrijker gevonden
hebben indien Toudouze tevreden geweest zou zijn
met een route RotterdamStraatsburgLyon
Marseille. Door de Middellandsche Zee over te
steken, komt hij' met recht in geheel' ander vaar
water. In die Middellandsoho Zee willen Italianen,
Spanjaarden en Engel'sohen een woordje meespro
ken. Toudouze spreekt niet over de EngeLchen,
doch wel over de Italianen en Spanjaarden- en ziet
dan ook een groot bl'oo ontstaan, hetwelk! van de
route via Straatsburg zal' proiitoeren. HH wil
allereerst Holland enBelgië in rijn plan betrekken
en dan later Zwitserland, Italië on Spanje.
Holland en België het allereerst en nu is, dunkt
mij', de oplossing gevonden, waarom nij do route
tot aan de Belgische Congo wil uitbreiden. Hij- wil
Antwerpen feitelijk verwaarloozen ten behoeve van
Rotterdam, maar anderzijds wil' hij natuurlijk heb
„geallieerde" België te vriend houden dus: naar
de Congo, naar: FAfrique franoo-beige. Vandaar de
route RotterdamBrazzavilleLcopoldsville. do
respectievelijke hoofdsteden van de Fransche en
De onurrontio tusschen die zeehavens jnaff naar
Toudouzo's jneoning echter geen redon zijn .om
een innigo samonworking FrancoBeigeBata\o
.tegen te houden en hij wil dat Frausohen, Belgen
en Hollanders toch niet kortzichtig suilen zij-' *n
dus oude quaesties zullen vergeten om to ger.ken
tot het samen streven naar welvaart. Dat samen
gaan is noodzakelijk, ten einde do geweldige econo
mische pressie van Duitsohland tegen te uoudea. en
nietten slotte één voor één door die pressie to
niet te gaan,
Daaarom bepleit Toudouze een samenwerking Fran
coBeigeBatave op een route Rotterdam
StraatsburgLyonMarseilleBrazzaville1 - co-
poldflville, tevens een verbinding met Tunis, Alge
rije en Marokko en wenscht hij, dat ZwitserlLnd,
Italië on Spanje zich bij' het bloc zullon aanslu ten.
Wat nu oen zeer enge aansluiting van Houand
mot Frankrijk betreft, behoeven wij slechts te z en
hoe slecht dat grapje België bekomt om' meteen to
zeggen: Marianne, jouw omhelzingen zijn me te
gevaarlijk. f"
Het uitbreiden van industrieelë-. scheepvaart en
handelsbetrekkingen met Frankrijk is "whter zeer
aan te bevelen. Laat Amsterdam in deze een po
ging wagen en de scheepvaart tusschen AnistercLm
StraatsburgLyon en Marseille, binnen door,
bevorderen.
Wil men verder gaan en Toudouze naar Tunis,
Algerije en Marokko volgen, daar is niot^ op tegen,
terwijl zelfs een poging der ♦Bataven'', om m
fYanschon Belgisch Congo eens to toonen, hoe men
in een kolonie pioefc werken, niet zooi.dwaaa zou zijn.
Franschen en Belgen zijn slechte kolonisten, dc
Belgen laten feitelijk de Engelsehen in hun kolonie
de grootste zaken doen (Lover'a Zeepfabrieken;.
Voor Hollanders is daar zeer zeker een rortuin
te maken, mits men zorgt "behoorlijke contracten
te hebben, want 'do renonrmeU dor Frlnschen ep
Belgen is ia dat opzicht niet zoo als die van Jtn-
gelachen en Nederlanders in hunne koloniën. Iran-
sohen, Belgen en Duitschers geven elkaar als mid
delmatige, zoo niet slechte, kolonisten, niet veel toe,
terwijl man als vreemdeling altijd met hun .Koionia.e
regeering op zijn tellen moet passen, geheel andera
dan in Britsche en Hollandsche kolonies, waar
vreemdelingen een „heeren leven" hebben. Er is
natuurlijk veel waar van den economischen druk
der Duitschers.
In Nederland voelt men dien druk maar al te
goed. Daarom is het ook noodzakelijk, dat do Hol
landers met andere volken nieuwe industrieelo-,
scheepvaart- en handelsbelangen openen, .zoodat d e
Duitsohe pressie wat geneutraliseerd wordt, want
feen druk van 75 mülioon mensahen op millioun
is natuurlijk geen peulenschil. Do Hollanders voelen
dien druk minder door enkele oorzaken, waaronder
ik allereerst wel de Koloniën, vooral Insulinde* mag
noemen. Zonder die Koloniën zat lioILnd t;ians
geweldig in de put. (Uit louter dankbaarheid daar
voor v/itlen klaarblijkelijk de meeste flofa .d.ahe
politieke partijen Insulinde in de soep nellen.;
Verder wordt die druk afgewenteld door liet
groote handels- en scheepvaartverkeer met En^e
land, Amerika, Frankrijk enz. liet is och ter een
feit, dat de Duitschers alles doen om hun pcre.sie
te forceeren en dus 'in vredestijd Holland te ver
meesteren, zooal's Holland, indien Duihailand dea
oorlóg gewonnen had, ais een rijpe appel in Ger-
mania's schoot gevallen zou zijn.
Uitbreiding Van andere dan Duitsche relaties
moet dus het doel' van het toekomstige Nedorlaud-
sche handelsprogram Zij in.
De Duitsche relaties kan men, meer dan voor den
maag van Neerlandia gezond is, krijgen.
Dus «moet men zoeken naar andere bronnen.
Biedt men nu relaties aan, laat men dan niet da-
Ideljjk waarschijnlijk zonder dan men het be ef.,
onder den invloed van de nooit aarzelende, immer
waakzame Duitsche propaganda de geboie.i
hand bruusk afwijzen; laat men het voor cn tegen
overwegen en dan een golden middelweg zoekm.
Straatsburg werd door de DuitvOhers ang t.alig
tegen vreemden dus ook Holiandsdien invioeE
behoed, wil' Frankrijk een andere politiek volgen,
Iaat ons Hollanders daarvan profiteeren on weer
zorgen: er het eerste bi} te zijn.
De Hollandsche jongens krijgen goed onderwijs,
waardoor zij in de geheele wereld een plaats zul en
kunnen bekleeden, laat men dan ook do handelsbo
ten uitzetten, de scheepvaartbakens plaatsen over
de geheele wereld, zooaat er steeds vraag zal zjfn
naar degelijke, bekwame Hollandsche jongens.
Op de Duitsche route van Noordzee CMambu-g)
naar Zwarte Zee en zoo verder naar Klein Azi
is geen plaats yoor Hollandsche jongens, daar ia
slechts plaats voor Pruisen en Sihwaben.
Op de route Rotterdam—StraatsburgLyon
Marseille-7-BraZzaville is wel plaats voor Hol
landsche jongens, welnu gooit dio kans niet w.g
Aanvaardt ,de kans, doch zonder vrijheid en
zelfstandigheid op te offeren. Laat een nolup v n
Amsterdam of Rotterdam over Straatsburg - Ly
onMarseille naar Algiers, Óron, Brazzaville en
Leopoïdsville varen, maar met do Hollandsche v.'ag
in top:
Rood, Wit en Blauw on eeu Oranjewimpel.
Belgische Congo.
Straats'
jraatsburg moet de knoop worden voor de groote
biiinonsc'heepvaarinrcrbiiidingen van Frankrijk.
Straatsburg wordt tevens de zusterbihnenhaven
van Parijs en 'Lyon.
De beteekenis van Straatsburg is inderdaad niet
te onderschatten. Er werd in 1920 een kwantum van
1.640.000 ton omgezet, dus bijna evenveel als in
1913, terwijl in Februari 1924 Straatsburg de 5e
In "Frankrijk bestaan ook schitterende kanalen, plaats als Fransche haven innam, slechts voorrang
zoodat men .van het Noorden van Frankrnk bin- r&evendo aan Rouaan, Havre, Marseille en Bordeaux
nen door per söhip naar het Zuiden kan komen. De bedrijfscapaciteit van Straatsburg is heden
Men hoort er zooveel1 minder van, de Dlitsehers 2.500.000 ton, de Franschen willen de naven uit
slaan nu 'eenmaal meer op den groeten trom. Het breiden met een kadel'cngte van 31,000 Meter en
valt mij als Nederlander, die in Engolaud woor t, aldus de bedrijfecaj^aoiteit opvoeren tot circa ..tien
altijd weer op, dat er in de groote Nederlandsohe millioen ton, hetgeen ia vergelijking met do cjjflrs
dagbladen bijna meer nieuws over Duitsohland dun der andere groote Rijnhavens niet onbereikbaar is.
over Nederland staat en dat de plaatjesrubriek van Nu ziet Toudouze de noodzakelijkheid van een sa-
het Handelsblad bijna iederen aag preikb met hei menwerking Franoo—Beige—Batave. Terecht wijat
aanvallig gelaat van een Duitsch Israëliet. Ik weet hiï er op hoe vóór den oorlog de Duitschers niet
wel, dat valt den in Holland wonenden Holial- alleen Straatsburg bezaten, doch buitendien pp
der|n iet zoo op, maar een buiten zijn vaderland Antwerpen en Rotterdam een enormen invloed uit
wonend Nederlander doet het soms oven pijn, vooral oefenden, die in het geval' oener overwinning dor
Trekking van Jlaandag 26 Januari.
5e Klasse. ne Lijst.
Nes. 2940 4432 4607 7159 10768 16687 en I8C09 i'1000.
Nos. 3109 4230 12153 14918 2 >730 eu 22181 elk f4 KI.
Noe. 9080 12190 1.3611 11051 16510 enl 20175 pik f2 .0.
Noe. 2421 14493 20154 20895 en 22761 eik f103.
Prifiaen van f70.
173 214 219 473 691 695 700
757 762 1009 1017 110 i 1318 1772
1839 1849 1911 2074 '20 8 2194 2112
2607 2628 260-1 2680 2700 2?07 2830
2897 2947 2953 3053 3105 3203 3242
3336 3380 3176 3477 3490 3495 3531
3849 3934 4037 40'O 4130 4215 4.112
4420 4437 4459 4453 4525 4767 5120 i
5549 5638 5647 5664 5830 5839 5850
5881 5940 5990 6015 6139 6403 0534
"6571 6632 6663 6940 6910 —67 -.-84
7051 7053 7369 7579 7602 7690 8 >17
8129 8157 8401 8643 8073 8679 8699
9130 9145 9166 9200 9.362 9519 9555
9670 9812 .9865 9869 9912 10031 100)7
1020-4 10328 10365 10667 10683 10717 10818
11131 11238 11436 11495
12014 12086 12460 12189
13322 13315 13451 13533
13918 13911 14072 14269 14327 14405 144-15
14713 14859 14923 14987 155.34 15340 15572
15575 15588 15662 15715 15765 15777 15900
15974 15980 16115 16.322 16324.16.331 163.38
16496 16529 16537 16563 16613 16630 16663
16841 16870 16929 17012 17124 17204 17260
174338 7379 17493 17524 17559 17611 17734
17738 17756 17939 17960 18033 180,33 18173
18359 18564 18698 18710 18755 18175 1S98I
19035 1(9079 19113 19170 19200 19260 19299
19322 19371 19164 19857 20092 20209 20322
20341 20572 20621 20343 20656 20750 209 1
21004 21059 21360 21376 21410 21621 2 8)
21837 21855 21941 22076 221-13 22241 —291
22353 22355 12491 22604 22709 22834 —868
22909
11707 11781 12014
12524 12728 128 8
13577 13676 1:6:6