a VAN DIT EN VAN DAT T1 EN VAN ALLES WAT nifiiinnnfinirnïïnnniiminniininiinniiinifiiniiirninTnirniiiiiiniiimnnniiiinniininninnnmMiimnnninninin' PANTOMIME ROMMELKRUID- Bijvoegsel der Schager Courant van Zaterdag 21 Februari 1925. No. 7592. r<t ml VA hi 8CHAAKMAT. Een onbezorgde, rijke stakker, Die met z'n geld geen raad meer wist, Die zich met al z'n handigheidjes Toch nog in 't leven had vergist, Wou op een dag weer zorgen hebben En arbeid in zijn leeg bestaan, Omdat ie anders door zijn weelde Nog wel eens eerder dood kon gaant Op Maandag had ie schele hoofdpijn, Op Dinsdag last van podagra, Op Woensdag kreeg ie eksteroogen, Op Donderdag malaria, Op Vrijdag was ie lang niet lekker, Op Zaterdag te sterk bezweet, Op Zondag had ie laat van hlkjei 'Door al het eten, dat ie deed! D i e kwalen wou ie overwerken In noesten arbeid, stug en straf, Al wist ie van het harde leven Dan ook geen sikkepitje af. Hij kocht zich een manchester-pakkie, Een tweedehandsche overjas, Hij huurde een kale zolderkamer En dacht, dat ie een werkman was!! De eerste morgen schrok ie danig, Hij had geen ham bij z'n ontbijt, De tweede morgen was ie driekwart Van al zijn idealen kwijt, Toen stond ie suffig voor z'n kostvrouw, De waarheid was ie niet gewend, Die schold 'em voor een stuk mesjogge, Voor een verkleede weeldeventü En toen ie eindelijk mocht werken, Zoo goed en kwaad als dat dan ging, Bleek ie een minderwaardig tiêpe, Een hopelooze zonderling! Men kon 'em nergens voor gebruiken En overal kreeg ia de bons. Omdat ie enkel was geboren Voor 'n pelsjas en een bed van dons!! Nu rijdt ie in z'n luxe auto Weer zuchtende het leven door, Met iedYen dag een ander kwaaltje, Daar heeft ie ook z'n weelde voor! En tot z'n schrik heeft ie begrepen, Dat al z'n geld voert naar gemis, Omdat er voor zijn verder leven Geen and're keus meer over isl!! KROES. Februari 1925. (Alle rechten voorbehouden.) Diclytra of Dielytra en niet Cletria (Zie hierboven). Wat de cultuur van Cyclamen betreft, vooreerst moet er voor gezorgd worden, dat de knol zich boven de aarde bevindt. Voorts wil zij niet warm gekweekt worden. Het ia dus geen plant voor de woonkamer, waar flink gestookt wordt. Ook kan zij' echter geen vorst verdragen, roodst de beste plaats die men haar geven kan een plek op de vensterbank is, waar het flink licht is en waaT de temperatuur ongeveer 50 graden Fahr. ie. Op zulk een plaats gezet zullen de bloemen zich na elkander ontwikkelen en niet zelden zullen er 20 30 gelijk open zijn. De plant moet af en toe met slappe gier begoten worden en matig vochtig gehouden worden. Bij het gieten moet men goed op* passen, dat er geen water tusschen de bladeren en op den knol blijft staan. Hierdoor zouden èn knol èn bloemen gaan roeten. Uitgebloeide bloemen en gele bladeren moeten voorzichtig bij den knol weggesne den worden. Tot zoover deze week. De volgende week hoop ik de kweekwijze in den zomer te behandelen en ook de cultuur van Begonia's te beschrijven. K. VAN KEULEN, Tuinbouwvakonderwijzer. Planten in Kamer en Tuin» Ti. PRIJSRAADSEL No. 5. Het geheel telt 28 letters en is een spreekwoord ontleend aan het boerenbedrijf. 4 10 22 28 12 25 zijn huisdieren. 9 3 15 7 18 13 vindt men veel aan Frieslands kust. 20 8 19 11 5 23 21 6 ia een prettige sport. In een bljenkcrf vindt men veel 7 24 2 17 21 13. 27 16 26 11 5 2 12 21 17 8 13 is een vreemd woord voor inblazen of ingeven. In den Bangert zijn dezen winter veel 1 S 14 27 12 19 gebouwd. Dit is dus weer het laatste prijsraadsel van deze serie; men kan weer kiezen uit de boekjes van de serie „Weten en Kunnen" en wel uit Onze mooiste Kamerplanten, het Rozenboekje, Narcissen of Hy acinthen of Tulpen in Kamer en Tuin, Bloemen teelt in Kleine Tuinen, Plantenziekten in I^leine Tui nen (2e deeltjes), Eéjarige Sier- en Snijbloemen, Vaste Planten en Onze mooiste Heesters. Wie het vaakst meegedaan hebben, hebben de meeste kans op een prijs, maar dit moet de eerste beginnenden niet af schrikken, zij komen immers ook eens aan de beurt. Oplossingen wacht ik in tot 10 Maart. Vraag 51. Mej. M. O. te Oude Niedorp vraagt: „Zoudt u zoo goed willen zijn de volgende vragen ln de „Schager Courant" te willen beantwoorden: 1. Wanneer is het de tijd om een 2.tal roze boomp jes te verplanten? Moet zulks door een vakman ge schieden of kan het ook door een leek gedaan wor den T 2. Wanneer kunnen Pioenrozen verplant worden? 3. Cletria (Gebroken Hartje), wanneer kan die ver poot worden? Antwoord: De winter is de tijd om allerlei planten te verpoten. Dus die tijd is er thans. Pioenen kunnen ook best verplant.worden, maar ze willen liever vast blijven staan, wat den bloei betreft het gebied van'de luchtvaart, die hij in 1910 ln een beek beschreef, gaven aanleiding tot voortgezette ex perimenten. Hij heeft zich ook tot zijn dood onafge broken met vlieg-technlsch en meteorologisch werk bezig gehouden en het was hem bijzonder aange naam, dat de Eiffeltoren een van de voornaamste draadlooze stations werd, waartoe hij door zijn groote hoogte bij uitstek geschikt was. Ook de aeathetische waarde van den Eiffeltoren die aanvankelijk als een „leelijk geraamte" werd gedoodverfd, is in onze eeuw van de machine erkend. Verscheidene kunstenaars hebben zijn karakteristiek silhouet in hun schilde rijen en beschrijvingen verheerlijkt en de dichters hebben bij dozijnen dezen „nieuwen toren van Ba- bel" bezongen. R. N.blad. VEILIGHEIDS ARMBANDEN. BIJ bet persen of ponsen van voorwerpen bij mas saproductie zijn veel ongelukken voorgekomen. Be halve uit de normale menschelijke overwegingen ia dit ook af te keuren uit het standpunt van efficiency, omdat immers ondanks alle gewoonte de mogelijk heid van verwonding een rem is voor de snelheid van dengene, die het toestel bedient Bovendien is het een nadeel voor de gemeenschap, wanneer de Baby voert den Zomertijd in. CYCLAMEN EN BEGONIA'S. Vraag 52. Mej. A. G. te Alkmaar vraagt: „Gaarne zou ik van U, door middel van de Schager Courant eenige inlichtingen hebben aangaande de kweekwij- ze van Chiclamenf en) roodbloemige Begonia in mand" Antwoord: Eerst wil ik er even op wijzen, dat de aaam Chiclamen niet juist is, dit moet Cyclamen zijn, •venzoo is de Latijnsche naam van Gebroken Hartjes DE BOUWER VAN DEN EIFFELTOREN. De naam van den ingeneur Alexandre Gustave Eiffel is wereldberoemd geworden door den Eiffel toren, dien hij heeft gebouwd. Deze toren, die zich boven Parijs verheft met een hoogte van 1984 voet, is het hoogste bouwwerk, dat ooit is opgetrokken, wanneer men ook alle andere bouwwerken: wolken krabbers, pyramiden enz. medef-ekent. Toen de EI- feltoren 36 jaar geleden werd gebouwd, Werd hij alge meen als een wereldwonder begroet, ofschoon men destijds de beteekenis, die hij in wetenschappelijk opzicht nog eens voor de dTaadlooze telegrafie en voor het luchtverkeer zou krijgen, nog niet kon voerzien. Eiffel bouwde den toren op eigen kosten en op eigen initiatief, om een proef te nemen met zijn censtructiewijze. Hij had zich tevoren als bruggen bouwer onderscheiden en in het jaar 1858 door den bouw van de spoorbrug over de Garonne bij Bordeaux naam gemaakt. Later kon hij zijn constructiewijze toepassen bij den bouw van andere bruggen, zoowel in Frankrijk als in Portugal en Hongarije. Van hem is ook afkomstig het ontwerp van het station \an Boedapest en verder was hij als ingenieur werk zaam bij de eerste pogingen om het Panamakanaal te graven, tot de debacle volgde. In 1885 verklaarde Eiffel gebruikte bij dezen torenbouw evenals bij 1889 een reusachtigen toren te bouwen en het ge weldige werk bleef twintig jaar lang zijn eigendom, tot het in het bezit over ging van de stad Parijs. Eiffel gebruikte bij dezen torennbouw evenals bij zijn andere ingenieurswerken nieuwe vormen van boogconstructie van zeer groote wijdte. Hij is echter niet alleen als ingenieur werkzaam geweest, maar heeft ook wetenschappelijke onderzoekingen gedaan, waartoe zijn toren he<m aanleiding gaf. Hij deed ge regeld meteorologische waarnemingen, die hij ver scheidene jaren achtereen in een geregeld verschij nende metorologische atlas publiceerde. In 1907 gaf hij een werk uit met den titel „Resultaten van de proeven ten opzichte van het weerstandvermogen van de lucht, uitgevoerd op den Eiffeltoren". Toen de luchtvaart in opkomst was, stelde hij zich onmiddel lijk in verbinding met haar voornaamste pioniers en zoowel de gebroeders Wright als Blériot, Voisin, Handley Page, e.a. hebben van zijn medewerking groot nut gehad. Hij had ook op de constructie van de eerste vliegtuigmotoren en de eerste vliegmachines grooten invloed. Zelfs zijn fouten waren voor het on derzoek niet zonder nut en zijn proefnemingen op productiviteit van een aantal menschen vermindert door kwetsuren; de kosten om de menschen te doen herstellen of te onderhouden, drukken ten slotte op het fabrikaat. Als men dus alle gevoelsargumenten op zij^zet, blijven er nog talrijke andere over, die zullen maken, dat er een dwang ontstaat, hetzij van overheidswege, hetzij als gevolg van zeer nuchtere berekeningen, dat men probeert ongelukken te voor komen. Een der nieuwste methoden ervoor bestaat in het gebruik van armbanden, die automatisch de handen wegtrekken, zoodra ze de gevaarzone naderen. De banden kunnen zeer gemakkelijk «n de polsen ge sloten worden met een gesp, die ook weer zeer snel te openen is. Ze zijn verbonden met een stelsel van stalen koorden, die door een standaard heen omhoog gaan en in directe verbinding staan met den neer- dalenden stempel. De lengte Is zoo afgemeten, dat het niet mogelijk is om bij dalenden stempel met d$ hand in de buurt te blijven, zoodra de afstand kri tiek zou worden. Door middel van een hefboom is het mogelijk de lengte, waarover de armbanden terug getrokken kunnen worden, te doen varieeren van 2.5 c.m. tot het tienvoudige hiervan. Alle onderdeelen, die de afstanden van de handen tot de pers bepalen, zijn zoo gemaakt, dat ze afgesloten kunnen worden. Dit is noodig, omdat de arbeider bijna steeds het nut van de toestellen inziet, als het te laat is en het dik wijls is gebeurd, dat de veiligheidstoestellen door hem niet gebruikt of onklaar gemaakt werden. Het geheele toestel met standaard ia zoo gemaakt, dat het ook een stoeltje draagt met een ruggesteun voor dengene, die de pers bedient. In de normale gevallen zal de arbeider zijn handen op tijd terugtrekken, zoodat hij absoluut niets merfct van het terugtrekken van de armbanden. Alleen als hij te onvoorzichtig was, zal hij het voelen aan dat terugtrekken. Alles past zich zeer snel aan en in korten tijd geeft het toestel zoo'n enorm gevoel van zekerheid, dat de productie nooit geremd zal kunnen worden door eenige vrees voor een ongeluk. EEN NIEUWE BESTRATING. Een Zwitsersche firma fabriceert een nieuw soort bestrating, bestaande uit gewapend gietasfalt. Dit systeem verhindert volgens hetgeen de uitvindster daaromtrent mededeelt, niet alleen stofontwikkeling, doch biedt op de beste wijze weerstand aan het euvel der moderne bestratingssystemen n.L het ongelijk matig afslijten van het oppervlak. De bestrating wordt op de volgende wijze gemaakt. Als onderlaag of fundeering is een vastgewalste puinlaag voldoen de. Hierop wordt een draadnet met een maaswijdte van ca. 0.10 M. «n daarop een asfaltlaa? van ca. 0.06 M. dikte aangebracht. Het net wordt nu zoo lang door aanspannen en opheffen zijner einden heen en weer bewogen tot het nog weeke asfalt het net aan beide zijden gelijkmatig bedekt heeft. De aldus gevormde samenhangende laag belast de puinlaag zoo gelijkmatig, dat de anders gebruikelijke beton- laag gespaard kan worden. Gezegd wordt verder dat de druk van belastingen van allerlei aard op het etraatoppervlak door deze gewapende laag gietasfalt niet eenzijdig werken kan, doch op de onbelaste vlakken veerend wordt ver deeld, Hierdoor wordt het vormen van kuilen en verzakkingen tot een minimum gereduceerd en waar deze tengevolge van onvoldoende constructie van den onderbouw toch zijn ingetreden door de contractie van het draadnet gedurende de koelere nachttem- pcratuur spoedig geögaliseerd. Het systeem wordt vooral voordeellg genoemd om het wegvallen van de onderlaag van beton en het bijna volledig ver vallen van onderhoudskosten. De tijd zal moeten leeren of de uitvindster niet te optimistisch geoor deeld heeft. EEN NIEUWE DRIJFRIEM. Voor een vinding, die gedaan is ln Europa, wordt nu in Amerika reclame gemaakt. Het betreft een drijfriem, die zich (volgens de aanprijzing) vast zuigt aan de riemschijven en bij het overgaan tot het losse gedeelte weer gemakkelijk eh zonder schok loslaat. Het vasthechten van een riem om de schijf is van groot belang, omdat alleen daardoor het overbrengen van de kracht mogelijk is. De nieuwe riem bestaat uit gewone met eiken schors gelooide huid, die op zich zelf niet zoo ge schikt is voor drijfriemen. Deze geschiktheid wordt echter verkregen doorgaan den schijfkant een voering to maken van reepen sponsachtig chroomleer. Deze reepen zijn niet volkomen aaneensluitend en wor den vastgehecht door middel van holle koperen na gels met massieven kop. Deze nagels maken als het ware een groot aantal tuigkamertjes, die voor goe de hechting moeten zorgen, terwijl een luchtlaagje, dat zich tusschen chroomleer en schijf zou be vinden gemakkelijk ontwijkt doordat de reepen niet aaneensluiten. De Amerikanen spreken van „ten- tacular belting" en in werkelijkheid vertoont de afbeelding van den binnenkant van den riem een karakter als van de tentakels van een inktvisch, die ook beschikt over zuignapjes. Als groot voor dcel wordt opgegeven, dat de riem voldoende hecht om met een zeer geringe spanning zonder te slip pen te kunnen werken. Het overbrengen op de losse schijf gaat even gemakkelijk als bij andere riemen. Het looien met eikenextract of -schors garandeert een groote sterkte van den riem, terwijl het minder goed hechten van dit leer geheel en in ruime mafö vergoed wordt door de constructie en het chroom leer, dat goed gevet is. De chroomleerreepen zijn van 18 m.m. tot 26 m.m. breed en de dikte is on geveer 3 'm.m. Om den riem te onderhouden is al leen noodig een paar maal per jaar het chroom leer opnieuw in te vetten. Natuurlijk is de prijs hooger dan van andere riemen, maar de aanprijzing spreekt van bijzondere trekkracht, vergelijkbaar met die van een ketting, gepaard aan bijzondere kleefkracht aan de riemschijven. Welke prijs er voor gerekend wordt in verschil lende maten wordt niet vermeld. EEN GRAFMONUMENT VAN ZILVER. In de oeroude aan sage rijke stad Praag, in Bo- hemen, bevindt zich de bekende prachtige St. Veits- Dom, met de schitterende 41 vensters, de marmeren vloer, de 12 uiteenloopende kapellen en nog andere rijke praalwerken. In een van deze 12 kapellen be vindt zich het graf van den heiligen Nepomuk, den schutspatroon van Bohemen. Het graf werd voor 200 Jaar door den Weenschen goudsmid gemaakt en bestaat uit een zilveren pronkkist waarin de over blijfselen van den heilige en vijf zilveren standbeel den, die een allegorisdhe beteekenis hebben. Vier zilveren engelen houden beschuttend een purperen baldakijn over het monument en aan zilveren ket tinkjes hangen verscheidene lampen, ook van zil ver, die de ruimte met een gewijd licht vullen. WAAR KOMT MICA VANDAAN? Allen kennen wij het mica, de dunne op glas gelijkende stof, die voor vele doeienden gebruikt wordt en in de huishouding het meest voorkomt in deurtjes van kachel* en haarden. Mica is een delf stof en komt voor in alle granietsoorten. Het ver toont zidh in donkere aderen in de granletblokken, die gebruikt worden voor groote gebouwen. Bruik baar mica wordt echter alleen aangetroffen in de mica-rotsen in Rusland, Engelsch-Indie en de Ver- eenigde Staten. Vroeger leverde Moscovië (Rusland) alleen deze delfstolf, vandaar dat het mica ook wel Moecovisch glas genoemd wordt. De bijzondere ei genschap van de mica-granietrotsblokken is, dat zij slechts in één richting splijten en wel in nauwkeu- rig evenwijdige vlakken. Dit splijten der blokken schijnt eindeloos te zijn. Men krijgt steeds dunne velletjes, die altijd; glad en glanzend blijven. Er bestaan, evenals kolenmijnen, ook mJcamijnen met gangen en schachten, waarin de arbeiders en de arbeidsters afdalen. Op ongeveer 100 M. diepte worden de mica-aders aangetroffen en nadat de mannen de delfstof hebben

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 13