ilitiüi Nitms-
Mrattiiit- Mlmllal.
PU ROL
Dinsdag 24 Februari 1925
68ste Jaargang. No. 7593.
Uitgevers i N.V. v.b.
Co., Scbaocn
IEJ!MS Ji IE SILi^jUa
ingezonden Stukken.
Schrale Lippen
Ruwe Huid
Binnenlandsch Nieuws.
Dit blad vorschijnt viojcmaai por wook: Dinsdag, Woensdag, Donder
dug m\ Zutonlug. DIJ inzending tot 'a morgens 0 uur, worden Advor-
tuuiloit nog zoovool mogelijk in hot ooiut witlamioiad nummer geplaatst.
PÓSTDEKUNINO No. S3330
INT. TELEF no. 20
Prijs por 3 maanden f 1.05. Losse nunamors 0 cent. ADVlïRTEN-
TlóN van 1 tot 5 regels f 1.10. io.loro yogol moor 20 cent (bowljtino,
inijogrepon). Groot o lel tors worden naar plaalfltnlmto Iiotekend»
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
HET WEGENVRAAGSTPK.
Met instemming nam ik kenfnis van het door clen
heer P. Kostelijk te Heeriiugowaard (Noord) in
gezonden stuk „Het Wegenvraagstuk inv onze ge
meente", geplaatst in de Soliager Courant van. 17
dezer, le Diud. Mot instemming omdat ik in den
heer Kostelijk blijkens dien-s beschouwingen' heb
mogen begroeten iemand, die het iblijkbaar ern^t is
om tot een oplossing te geraken, ten;' aamzion van
het wegenvraagstuk, zooai's dat in zijne gemeente
bestaat, en ook omdat ik in 'de door den heer K.
genoemde commissie zie medezoekeiis paar een bet
teren toestand.
Nu het vraagstuk van den heer K. is gebracht
naar het terrein der publieke belangstelling, zij het
ook mij vergund eenige beschouwingen aah. deze
materie te wijden, in de hoop dajt het onderwei(-
p-elijke vraagstuk nog meer belicht 'en bekeken
wordt.
liet steeds toenemend verkeer behoort niet alleen
door Kijk en Provincie, maar ook door de gemeen
ten en waterschappen met aandacht te wordeéi, get-
voigd, omdat met dat verkeer groote economische
belangen samenhangen. Het aalnwezig zijn van goe
de verkeerswegen is een belang, dat te meer klemt,
wijl op verkeersgebied nu rlbds groote veranderin
gen zijn to oonstateeren, maar vooral' ook, wiji
ontegenzeggelijk het verkeer zicih in den. -naaste^n
toekomst buitengewoon zal ontwikkelen. Zal de noiv
male ontwikkeling vaai het verkeer niet wordefc
-tegengehouden, dan is reeds thanfri het aanwezig
zijn van goede wegen pen eisch. „De weg di<fnt,
dat is het beginsel, dat bij het betchouwen van het
vraagstuk steeds voorop dient te worden gesteld;
do weg moet zich aanpassen bij en dieifctbaar zijji.
aan het vorkeer, niet omgekeerd. Zonder aarzelen
verwerp ik het standpunt van hen, die b.v. het
vrachtautoverkeer willen beletten, omdat de wegen
door dat verkeer ernstig lijden. Neen, zóó moet
het niet, elke strijd tegen een gezonde ontwikke
ling van het' economisch leven, ook al gaat die
met zevenmijlslaarzen voorwaarts, draagt in ztohr
zolve de kiemen van oen nederlaag.
Wil dat zeggen, dat het gesloten verklaren van
wegen, voor vrachtauto's, die door bun gewicht oi
constructieleen meer dan, gewone schade aah, den
weg aanrichten, onjuist is? Geenszins*; men trekke
ten deze geen verkeerde conclusie; afsluiting vafq
wegen voor vrachta.u tomobielen. die door hun ge
wicht of constructie den weg verknoeien, is noodt-
zakelijk, maar een afsluiting, die zoo ver zou gaan,
dat het .vrachtautoverkeer er practisoh geheel onF-
mogelijk door wordt, is verwerpelijk en strijdig
met het algemeen belang.
Men heeft in het autoverkeer in het algemeen,
zoowel wat betreft het verkeer van vrachtauto's als
met personenauto's, .waarbij vooral' de autobussen
niet zijn te vergeten, betrekkelijk een novum, een
nieuwigheid te zien, al' bestaat die dan ook al eenige
jaren, en daarom is het eenerzijds begrijpelijk, (lat
onze wegen de wegen ten pl'attoiajade bij
lange na niet aanpassen aan het moderne verkeer,
doch anderzijds had door een vooruitziend beheer
veel' voorkomen kunnen worden, wat nu niet is te
ontgaan. Er is thans: Pericuium in mora. De
Overheid yerzuime' nu niet waar mogelijk
stappen te doen in de goede ..richting. Legt de
Overheid nieuwe wegen aan, dan hobbe zij zich
duidelijk voor oogon te stellen hot verkeer, in de
na aas te vt oekomst en dieC brenge zij een evdatueel
nieuw aan te leggen weg op zoodanige breedte,
dat die weg zich ook kan anapassen aan het toet-
komstige verkeer, zooals we o*g dat thanp indenken.
Doet men dat nie(t| (misschien uit finaln.tieél'e
ovorwegingeni men zal' 1'ater voor ontzaglijke
kosten komen te staan door onteigening en wat diets
meer zij. „The first oost Is the most practical."
De cijfers toonen aan,, dat het verkeer groeit.
In 1922 werd het aantal' automobielen in ons land
geschat op 10.000, waarvan 3000 vrachtauto's. Nadien
is dat aantal nog steeds gegroeid. Uit een verge
lijking met het buitenland (België 1 auto cp elke
288 inwoners) volgt, dat we er nog lang niet zijn.
Wat zijn voornamelijk de oorzaken van do toe
name? Het voordeel' van de vrachtauto die de goe
deren zonder tijdverlies en zonder overlading expe-
dieert. is een der oorzaken van de toename van net
verkeer met vrachtauto's; de wensch om verlost te
worden uit 'n isolement, is ,een oorzaak van de
snelle toename van het aantal autobussen en per
sonenauto's.
De motieven om de wegen met de verkoersèvoi-
iütic gelijke.; t:ed te doen houden, liggen voor het
grijpen. Er zijn de economische belangeln, do be
langen van hand el, 'nijverheid en ook van den land
bouw, de bevordering van den bloei en dan voor
uitgang der gemeente, do vdilïgheid van Voet
gangers en wielrijders en ook de veüligheid van de
automobilisten en motorbestuurder?. Men zie en
vrage eens, hoe moeilijk het soms is zidh te wringen
langs 'n rijdende autobus de koningin van den
weg oj> 'n smallen straatweg*; men zie eens hoe
gevaarlijk het is wanneer bij hot pa&Vöeren, men
bijna van den weg wordt gedreven.
v De noodzakelijkheid, om wars van conservatisme,
te komen tot betere wegentoestanden moge der
Overheid levendig zijn.
Een groote belemmering, is ook hier de finaiv
tïeele kwestie. Zeer terecht zeide Prof. Everts,
de voorzitter van het wegonoongres: „Het wegen,-
vraagstuk is een financieel vraagstuk.
Inderdaad. Men zoekt naar middelen om te kom
men tot goede, zich aan het verkeer aanpassende
w-gen. Te Heerhugowaard, zegt do heer K., is het
wegenónderhoud opgedragen aa.n het polderbestuur
en hij vervolgt: „Allicht zou men geneigd zijn te
zeggen, dat is zeer juist, de wegen zijn aangelegd
ten behoeve van de landerijen en. tengevolge h'e »-
van moeten de lasten ook door de eigenardru d er
landerijen worden betaald..."
Het deed me genoegen, dat de heer K. deze op(-
vatting verouderd vindt. Reeds meer dan eens
heeft ook ondergeteekende in deze gemeente (Oude
Niedorp) de stelling verdedigd: Het wegenonderv-
houd rust op foutieve basis. Het bezit van goede
wegen is een algemeen belang ela slechts v< j- een
deei dat der landeigenaren, zoodat niet de land
eigenaren alléén de lasten moetdn dragen.
is het wonder, dat volgens don bestaamden toel-
ttand, de landeigenaren zeggein: ;,We doen zoo
weinig mogelijk aan de wegen; wij alleen moe tol»
het betalen, terwijl andoren toch ook veel genot valnl
den weg hebben." 't Is volkomen begrijpelijk.
Waar het bezit van goede wegen een algemeen
belang is, verdient het ernstige aanbeveling, de
vraag onder de oogen te zien, of het niet beter,
niet rechtvaardiger, niet meer Ln het belang vaJn het
verkeer is, dat verschillende wegen in beheer en
onderhoud worden overgedragen aan de gemeeU-
schap, opdat voortaan niet de landeigenarefeu alléén
alle lasten dragen, waar zijde lusten voor een
'deel genieten.
Evenalis in de gemeente Heerhugowaard, bestaat
ook in de gemeente Oude Niedorp en reeds sei-
dert 4 ^taanden een commissie, die tot taak heeft
te onderzoeken of, en welke wegen vatbaar zijn voor
overdracht en daarover rapport uit te brengen.
Waar de zaak van zoo groot belang is, iets fwat
ook den heer K. zijn artikel in de pen heeft gegeveht
kan ik niet nalaten iets dieper op deze aaLgeiegenk
heid in te gaan, door daarbij ae vraag onder de
pogen te zien:
lo. welke wegen komen niet in aanmerking voor
overdracht; 2o. op welke wijze zijn te verhalen de
kosten van onderhoud en verbetering van aan de
gemeenschap overgedragen wegen.
Men behoort bij het bezien of het algemeen
belang vordert dat een weg aan de gemeenschap
worde overgedragen het wegennet binjien het
'territoir een er gemeente of waterschap nolens yo^
lens te splitsen (lji: a. hoofdwegen; b. secu(n,daire
.wegen.
Onder „hoofdwegen" zijn te rangschikken de
iwegen, waarop interlocaai .of locaal verkeer plaats
heeft, niet door of tengevolge van den landeigenaar
alléén of in hoofdzaak, doch door verschillende
sategoriën van personen. Deze wegen, hoofd
wegen zullen aan de hand vain de eerste artikelen
der wet van 10 November 1900, Btbif. no. 176, aan
de gemeenschap zijn .óver te dragen.
Alhoewel niet ontkend kan wordetfn, -dat ook enkele
.secundaire wegen voor overdracht in aanmerking
zouden behooren te komen wat ton slotte de
plaatselijk© omstandigheden moeten uitwijzen
zijn in den regel deze wegen vafa minder groot
belang voor het .verkeer, zoodat deze yegen zouden
kunnen blijven in, onderhoud bij een waterschap
of bij particulieren.
Wordt bij overdracht van alle wegen de ge
meenschap reeds te zwaar belast, bovendien is zooi-
tianige overdracht m.i. 'in strijd met de bedoeling,
die moet voorzitten, nl'.' om uit overwegingen vsCn
Rechtvaardigheid, billijkheid en ter bevordering van
-den beteren, toestand van wegen» .overdracht te doen
plaats hebben.
De heer Kostelijk schrijft: „Hoewel ik er ten
volle van overtuigd ben, dat het wegenonderhbud
.op het moment op een verkeerde basis rust, zult gij
mij ook moeten toegeven, dat er /zooveel! verkeer
'plaats heeft door hen, hetwelk dan niet zoo direct
aan toch indirect,samenhangt met datgefn,e wat get-
grijpe goed: Hoewel inderdaad iedere nieuwe poging
om op de een of andere wijze geld vah de ingezetenen
te eisch en, nauwgezet moet worden overwogen, alvo
rens tot invoering worde overgegaan, is desniettemin
'n pleidooi voor de invoering eener nevenbelasting ge
rechtvaardigd, wijl daardoor de lasten van verbete
ring en onderhoud onzer wegen kunnen worden ver
legd van den landeigenaar alléén naar allen, die be
lang hebben bij een goeden weg, iets wat rechtvaar
dig, billijk en een belang voor de wegen en het ver
keer is.
Werd in vroegeren tijd de weg in hoofdzaak ge
bruikt door de landeigenaren, thans zijn het deze niet
alléén; de auto en vooral de vrachtauto en autobus
bracht verandering. Billijk is bet derhalve, dat ten
behoeve van het onderfioud der wegen ook voor het
gebruik van die voertuigen een belasting worde ge
heven. Deze soort belasting de weggeldbelasting
wordt in ons land momenteel in twee provinciën ge
heven, nl. in Groningen; en in N.Brabant Verschillen
de gemeenten, waaroder ondermeer de plattelandsge
meente Haren (Gr.) hebben eveneens een weggeld op
gelegd, bij z.g. weggeldverordening.
Zeer te bejammeren is het, dat geen dezer verorde
ningen, voor zoover mij bekend, de Koninklijke goed
keuring heeft kunnen erlangen. Ware deze goedkeu
ring wèl verkregen, dan zou hierdoor voor een over
groot deel het vraagstuk, zooals dat zich ook te H.
Hugowaard voordoet, m.i. kunnen worden opgelost en
zoude alzoo een ieder, die den wep benut, eene billijke
bijdrage verleenen in het wegenonderhoud.
Nu de zaak zóó staat, moeten met de bestaande
voren omschreven in de wet neergelegde middelen
stappen worden gedaan in de goede richting. Met
deze middelen kunnen reeds velerlei bezwaren wor
den opgeheven, die aan het thans bestaande systeem
de landeigenaren in zekeren zin alléén onderhouds
•plichtig kleven.
Oude Niedorp.
B. J. F. MEIJER.
Sjebruik ikaIHjd
ANNA PAULOWNA.
Zaterdag vergaderde de afdeeling der Commissie
voor Wijkverpleging in „Veerburg".
■De voorzitter, de heer G. J. Lovink, heette de aan
wezigen welkom, waarna de notulen werden gelezen
en onveranderd vastgesteld.
Van den heer Van Gorkom is bericht ingekomen,
dat hij; bedankt als lid der commissie voor Wijkver
pleging. Besloten wordt, den heer Van Gorkom
schriftelijk dank te betuigen voor zijn arbeid.
w Het Witte Kruis zond een schrijven in, met de me-
■rangschikt kan worden aJüs"zijnde te boh'oorefii, tot1 dedeeling, dat de heer C. Liefhebber, bestuurslid der
land- en tuinbouwbedrijven, zooals bijv. melkrijders, plaatselijke afdeeling is geworden, welk schrijven
handelaren in veevoedeir en kufijStineM, vraohtr±jt aanleiding geeft, den heer Liefhebber ook tot be-
ders, enz." stüurslid voor Wijkverpleging te benoemen. Na ver-
Inderdaad zit hierin een moeilijkheid; toch geloot deeling der bestuursfuncties is de heer Liefhebber
'lik dat deze moeilijkheid, zoo niet geheel, dan toch secretaris geworden.
in groote deele is te ontgaan. Van het gemeentebestuur van Wieringerwaard
ik kom hiermede dan a<.s van zelf tot de kwestie: kwam een schrijven in, dat het subsidie wenscht te
Op welke wijze zijn te verhalen de kosten vafb: verleenen tot een maximum van f 266.50. Hierover
onderhoud en verbetering vaui aan de gemeenschap ontwikkelt zich een langdurige discussie, waarbij de
overgedragon wegen. heer Haringhuizen als zijn meening verdedigt, dat
Hoewel de dekking iler kosten kan plaat3 hebban genoemd bedrag ook tqn behoeve van Wieringer-
door verzwaring van de Plaatselijke Inkomstefrahd-1 waard zal moeten aangewend worden en zoo de uit-
iasting, ontmoet dat middel als middel alléén gaven, ten behoeve dezer gemeente minder mochten
bezwaren, in aanmerking nemende, dat in vele ge-blijken, b.v. f 200, dat dan ook Wieringerwaard slechts
i meenten aan eeta, hooger opvoeren der P. B. zelfs
I niet kan worden gedacht óh, dit trouwens de onbilt
11'ijkheden niet zou wegnemc*^ doch slechts "verl
I plaatsen van de landeigenaren, naar dat deel der
f 200 zou hebben bij te dragen.
Anderen daarentegen oordeelden, dat een gemeente
haar subsidie op een vast bedrag diende toe t© ken
nen. Ten slotte meende de heer Haringbuizen, dat
ingezetenen, dat aain de onkostenvermcerderlng der Wijkverpleging (die Anna Paulowna en Wieringer-
iwegen, qua talis, part noch deel heeft. waard omvat) dan maar per adres aan den Raad van
De invoering van 'nevenbelastingen, die worden Wieringerwaard moest vragen om f266.50 subsidie te
.geheven in verband met het grnot dat- men van iets geven.
heeft, verdient de voorkeur. De eigendommen, lig- Uit de rekening en verantwoording, voor zoover be_
gende aan een goedein weg genieten daarvan genot, treft Wijkverpleging, blijkt, dat de ontvangsten wa-
terwiji bovendien de eigendommeto, in waarde stij<- ren f 2537.90, de pitgaven beliepen f 3151.45; er is dus
gen, wanneer ze vab. een slechten aan een goeden een nadeelig saldo van f 613.55. Voor de tuberculose.
komen te liggen. Miltsdien zal vafn; de eigenaren van i bestrijding bedroegen de inkomsten f 2008.58K, de uit-
aaniiggende eigendommen een deel der kosten van gaven f 1713.45^hier is dus een voordeelig saldo
verbetering en onderhoud zijn te verhalen. Waari van f 295.13.
echter de eigenaren van aangelegen eigendommen De begrooting 1925 wordt in ontvangsten en uitga-
niet alléén belang hebben bij een goedeia weg; waar ven vastgesteld op een bedrag van f 3035.60, die voor
ook de' weg door anderen wordt gebruikt, zai biL t.b.c.-bestrijding in ontvangsten en uitgaven op een
ïijkheidshalve ook op de andere weggebruikers een bedrag van f 2994.85.
deel der kosten moeten worden verhaald etn dat Dr. Schreuder vraagt, of het niet mogelijk zou zijn
geschiedde bij de waterschappen niet.. Immers, de dat de Wijkverpleegster telefonische aansluiting
de landeigenaar alléén, betaalde. kreeg. Het blijkt echter, dat de kosten niet geëvenre.
Behooren de hoofdwegen aan de gemeente, dan is<jigd zouden zijn aan het weinige gebruik dat er van
volgens de artt. 242c en 242d der gemeentewet, waar zou worden gemaakt.
gesproken wordt van „eene billijke bijdrage" het uit- Uit het jaarverslag blijkt, dat er thans 408 leden
gesloten, dat 100 pet. der kosten op de eigenaren der zijn en dat de wijkverpleegster 83 gezinnen bezocht
aan den weg grenzende eigendommen in nevenbelas-1 en in 't geheel 1447 bezoeken heeft afgelegd. 1 t.b.c.-
ting wordt verhaald. j patiënte werd naar een herstellingsoord gezonden,
Door invoering van nevenbelastingen wordt zeer ze-terwijl aan versterkende middelen f 862.75 werd uit-
ker de eenvoud in het belastingstnlh^' rn°f. r-ediend,; gegeven.
toch is die invoering het eenige redmicióri. Trouwens afgevaardigde naar de vergadering der Commis-
zooals Mr. Cort van der Linden in zijn leerboek der sie voor Wijkverpleging wordt benoemd de heer D.
financiën ppmerkt, is het onvermijdelijk dat naarrna- Sleutel en tot plaatsvervangers de heeren G. J. Lo-
te de maai schappij minder eenvoudig wordt, ook de vink en C. Liefhebber.
belastingen een steeds meer samengesteld geheel Tot commissie voor het nazien der rekening over
gaan vormen. 1925 worden benoemd de heeren Haringhuizen, van
In de eerste plaats mag als nevenbelasting der Knaap en Schouten. De volgende vergadering zal
worden de „bouwterreinbelasting" (art. 242b d go- in Wieringerwaard plaats hebben. Hierna rondvraag
meentewet). Door deze belasting kunnen echter alieen en sluiting.
de ongebouwde eigendommen worden belast, en dan ETN JEUGDIG VROUWELIJK ZAKKENROLLERS-
ook nog alleen de bouwterreinen, gelegen aan be- GILDE
staande straten, grachten en pleinen of de gronde:.. Er duiken zoo nu en dan wel eens berichten op
welke ingevolge een krachtens art. 23 der woningwet over een bende van jeugdige dieven, die in navolging
goedgekeurd plan in de naaste toekomst zijn e- van bioscoopverhalen gezamenlijk op roof uitgaan,
stomd voor bouwterrein en zijn gelegen binnen oen Voor dit soort werd de term „jeugdige boefjes" gevon-
door Gedeputeerde Saten getrokken kring. den. Maar nu is de politie te Rotterdam achter iets ge-
Beter is het z.n. toevlucht te nemen tot de belas- komen, dat menigeen met verbazing vervullen zal,
ting, bedoeld in art. 242c der gemeentewet.
Er zullen er kunnen zijn. die tegenwerpen
"og
zoo schrijft de Msb., Op de Hoogstraat bemerkte gis
teren een juffrouw, die voor een modemagazijn, had
méér belastingen, waar komen we terecht? Men be- staan kijken, dat haar portemonnaie met vijf gulden
gerold was. Ze was zoo verstandig, hiervan onverwijld
bij' de politie op het bureau in do Groote Pauwen-
steeg aangifte te doen en zoo gelukkig, zich het uiter
lijk te herinneren, van een ongeveer 10-jarig meisje,
dat voor den winkel herhaaldelijk tegen haar was
opgedrongen. Het signalement werd direct rondgete-
lefoneerd en na een uur werd het meisje in do Van
Oldenbarneveltstraat aangehouden. Het bleek een
elfjarig dochtertje van een bewoner der Crispijnlaan
te zijn. Het meisje werd aan een nauwkeurig verhoor
onderworpen en langzamerhand kwamen er interes
eante dingen aan het licht. Ze maakte deel uit en
was eigenlijk de aanvoerster van een troepje van vier
meisjes, tien tot twaalf jaar oud, die zich speciaal
toelegden op het zakkenrollen, alleen bij; vrouwen. Do
gisteren gestolen portemonnaie was al reeds verstopt
in een gat van den muur van een slob tusschon Kip
straat en de Breedestraat. Daar is ze door de politie
gevonden. Het aangehouden meisje deelde verder
nog mede, dat ze Zondag bij de T.halia-lbioscoop oen
portemonnaie met f 19 heeft gerold. De portemonnaie
had ze aan een vriendje, een dertienjarigen loopjon
gen gegeven. Door dezen was ze in den kelder van
de zaak van zijn. in het Westen wonenden, patroon
verborgen. Ook deze portemonnaie is in beslag ge
nomen. De jeugdige dieveggen bleven van school weg
om uit zakkenrollen te gaan. Het geld werd meestal
versnoept of in een bioscoop opgemaakt.
SCHAPENFOKKERIJ.
Onder leiding van den heer H. W. Kuhn uit Naar-
den is Vrijdag te Alkmaar eene algemeene vergade-
rinf gehouden der N.-Hollandsche Vereeniging tot
verbetering der Schapenfokkerij. Aan het uitgebrach
te jaarverslag ontleenen wij, dat het afgeloopen jaar
zeer gunstig voor deze fokkerij; is geweest; de lamme
ren en de wol brachten voordeelige prijzen op. Merk
waardig was, dat de Engelsche markt zich geheel
•heeft gewijzigd en thans bijna uitsluitend vette lam
meren worden gevraagd. Het aantal Toxelsche scha
penfokkers vermeerderde met 21; totaal zijn thans
aangesloten 146 fokkers met 2682 ooien en, 187 lam
meren. Naar mannelijk stamboekmateriaal was bui
tengewoon veel vraag; voor halfjarige rammen wer
den prijzen genoteerd van f 125f 175 per stuk. Het
ledental der vereeniging klom van 174 tot 199. Me-
dedeeling werd gedaan van 'n schrijven van prof. D.
Bakker te Wageningen in zake do proeven mot het
weiden van Texelsche schapen. In overweging werd
gegeven zich uitsluitend bezig te houden met het
weiden van deze soort schapen en de andere rassen
los te laten.
De heer E. Govers Dz. zette de noodzakelijkheid van
één fokrichting, nl. die van het Texelsche 6cl}aap,
uiteen, omdat bij de gehouden steekproeven bleek,
dat het gekruiste ras het steeds tegenover het Texel
sche ras moest afleggen. Import van nieuwe schapen,
rassen achtte hij! zoowel voor de weiding als de fok
kerij, overbodig.
De voorzitter bracht hulde aan de heeren prof. D.
Bakker, E. Govers Dzn., en J. Sijp Jz. voor de met zoo
gunstigen uitslag bewezen samenwerking bij het hou
den dezer steekproeven.
Tot leden van het bestuur werden, in de plaats
der niet herkiesbare heeren D. Appel Az. en. A- Brak
Jr. gekozen de heeren P. Wydenes te Twisk en Eu Go.
vers Dz. te Alkmaar.
Besloten werd de statuten dor vereeniging te wijzi
gen, zoodat voortaan alleen Texelsche schapen zul
len kunnen worden ingeschreven en de naam der
vereeniging voortaan zal luiden: ,H©t Texelsche
Schapenstamboek in Noord-Holland."
Voorts werd besloten voor eigen rekening schapen
voor kruisingsproeven naar Hongarije te zenden en
dat getracht zal worden met een koppel van twaalf
ooien en twee rammen in Hongarije zuiver te telen.
De fokkers zullen hierbij het risico voor de dieren
dragen; de risico der onkosten komt voor rekening
der vereeniging. In do type onschrijving van hot Texel
sche schaap zijn slechts kleine wijzigingen, aange
bracht. Duidelijk is echter vastgelegd hoe 't meest
ideale type omschreven moet worden: productie van.
le qualiteit wol en hoeveelheid van 6 a 7 Kg. Hbld.
HOE TREURIG*
Vrijdagavond werd te IJmuiden een feestvergade-
ring gehouden van de Chr. Hist. Kiesvereeniginc,
waarbij de heer P. Cupido Sr. gehuldigd werd we
gens zijn onafgebroken werkzaamheid als penning
meester sedert de oprichting.
Tijdens de vergadering werd de gehuldigde plotse
ling onwel, waarop hij het lokaal verliet, Hij kon
niet verder komen dan de vestibule, waar hij den
geest gaf.
HET 400-JARIG BESTAAN VAN SN EEK.
De Koningin zond aan het hoofdcomité voorde her
denkingsfeesten van het 400-jarig bestaan der ge
meente Sneek de verblijdende tijding dat zij tijdens
die feesten in Augustus Sneek wenscht te bezoeken.
14ET VITRIOOL.
Sedert eenigen tijd heeft de 27-jarige vrouw van
den 4&-jarigen woonschuitbewoner L. de E te Leiden,
haar man verlaten en is samen gaan wonen met H.
S., in de Bouwelouwensteeg aldaar. Gisteren heeft
de K. zich daar vervoegd en heeft hij zijn vrouw een
bierglas met vitriool naar het hoofd gesmeten. Hot
glas kwam door een afwerende beweging van de
vrouw tegen haar arm terecht. De vrouw kreeg hevige
brandwonden aan den arm. K. i9 door de politie op
gesloten.
NOG EENS DE STORM.
Alleen in het bosch van de Koningin-Moeder te
Baarn zijn door den jongsten storm 275 boomen ont
worteld.
ZOMERTIJD.
De Algem. Nederl. Bond van handels- en kantoor
bedienden heeft aan de Tweede Kamer verzocht, het
ontwerp van wet tot intrekking van den zomertijd
niet aan te nemen. Hij schrijft dat de vele duizenden,
die in winkels, magazijnen of kantoren werkzaam
zijn, door de afschaffing van den zomertijd buiten
gewoon gedupeerd zullen worden.
CHANTAGE
De politie te Buitenpost heeft aangehouden den 22-
jarigen gehuwden rijwielhandelaar C. H., vroeger wo
nende te Sushuisterveen, thans te Kollum. Successie
velijk zou deze man in het laats* van 1923 en 1924 op
verschillende tijdstippen iemand uit Kielwindeweer
kleine en groote bedragen, gezamenlijk ongeveer
f 10.000 hebben weten af te perser.. Hijl legde een vol
ledige bekentenis af. en is nu ter beschikking van
den officier van Justitie te Leeuwarden gesteld.