ilitiüi Nitms- Mrattiiit- Mlmllal. PU ROL Dinsdag 24 Februari 1925 68ste Jaargang. No. 7593. Uitgevers i N.V. v.b. Co., Scbaocn IEJ!MS Ji IE SILi^jUa ingezonden Stukken. Schrale Lippen Ruwe Huid Binnenlandsch Nieuws. Dit blad vorschijnt viojcmaai por wook: Dinsdag, Woensdag, Donder dug m\ Zutonlug. DIJ inzending tot 'a morgens 0 uur, worden Advor- tuuiloit nog zoovool mogelijk in hot ooiut witlamioiad nummer geplaatst. PÓSTDEKUNINO No. S3330 INT. TELEF no. 20 Prijs por 3 maanden f 1.05. Losse nunamors 0 cent. ADVlïRTEN- TlóN van 1 tot 5 regels f 1.10. io.loro yogol moor 20 cent (bowljtino, inijogrepon). Groot o lel tors worden naar plaalfltnlmto Iiotekend» DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN HET WEGENVRAAGSTPK. Met instemming nam ik kenfnis van het door clen heer P. Kostelijk te Heeriiugowaard (Noord) in gezonden stuk „Het Wegenvraagstuk inv onze ge meente", geplaatst in de Soliager Courant van. 17 dezer, le Diud. Mot instemming omdat ik in den heer Kostelijk blijkens dien-s beschouwingen' heb mogen begroeten iemand, die het iblijkbaar ern^t is om tot een oplossing te geraken, ten;' aamzion van het wegenvraagstuk, zooai's dat in zijne gemeente bestaat, en ook omdat ik in 'de door den heer K. genoemde commissie zie medezoekeiis paar een bet teren toestand. Nu het vraagstuk van den heer K. is gebracht naar het terrein der publieke belangstelling, zij het ook mij vergund eenige beschouwingen aah. deze materie te wijden, in de hoop dajt het onderwei(- p-elijke vraagstuk nog meer belicht 'en bekeken wordt. liet steeds toenemend verkeer behoort niet alleen door Kijk en Provincie, maar ook door de gemeen ten en waterschappen met aandacht te wordeéi, get- voigd, omdat met dat verkeer groote economische belangen samenhangen. Het aalnwezig zijn van goe de verkeerswegen is een belang, dat te meer klemt, wijl op verkeersgebied nu rlbds groote veranderin gen zijn to oonstateeren, maar vooral' ook, wiji ontegenzeggelijk het verkeer zicih in den. -naaste^n toekomst buitengewoon zal ontwikkelen. Zal de noiv male ontwikkeling vaai het verkeer niet wordefc -tegengehouden, dan is reeds thanfri het aanwezig zijn van goede wegen pen eisch. „De weg di<fnt, dat is het beginsel, dat bij het betchouwen van het vraagstuk steeds voorop dient te worden gesteld; do weg moet zich aanpassen bij en dieifctbaar zijji. aan het vorkeer, niet omgekeerd. Zonder aarzelen verwerp ik het standpunt van hen, die b.v. het vrachtautoverkeer willen beletten, omdat de wegen door dat verkeer ernstig lijden. Neen, zóó moet het niet, elke strijd tegen een gezonde ontwikke ling van het' economisch leven, ook al gaat die met zevenmijlslaarzen voorwaarts, draagt in ztohr zolve de kiemen van oen nederlaag. Wil dat zeggen, dat het gesloten verklaren van wegen, voor vrachtauto's, die door bun gewicht oi constructieleen meer dan, gewone schade aah, den weg aanrichten, onjuist is? Geenszins*; men trekke ten deze geen verkeerde conclusie; afsluiting vafq wegen voor vrachta.u tomobielen. die door hun ge wicht of constructie den weg verknoeien, is noodt- zakelijk, maar een afsluiting, die zoo ver zou gaan, dat het .vrachtautoverkeer er practisoh geheel onF- mogelijk door wordt, is verwerpelijk en strijdig met het algemeen belang. Men heeft in het autoverkeer in het algemeen, zoowel wat betreft het verkeer van vrachtauto's als met personenauto's, .waarbij vooral' de autobussen niet zijn te vergeten, betrekkelijk een novum, een nieuwigheid te zien, al' bestaat die dan ook al eenige jaren, en daarom is het eenerzijds begrijpelijk, (lat onze wegen de wegen ten pl'attoiajade bij lange na niet aanpassen aan het moderne verkeer, doch anderzijds had door een vooruitziend beheer veel' voorkomen kunnen worden, wat nu niet is te ontgaan. Er is thans: Pericuium in mora. De Overheid yerzuime' nu niet waar mogelijk stappen te doen in de goede ..richting. Legt de Overheid nieuwe wegen aan, dan hobbe zij zich duidelijk voor oogon te stellen hot verkeer, in de na aas te vt oekomst en dieC brenge zij een evdatueel nieuw aan te leggen weg op zoodanige breedte, dat die weg zich ook kan anapassen aan het toet- komstige verkeer, zooals we o*g dat thanp indenken. Doet men dat nie(t| (misschien uit finaln.tieél'e ovorwegingeni men zal' 1'ater voor ontzaglijke kosten komen te staan door onteigening en wat diets meer zij. „The first oost Is the most practical." De cijfers toonen aan,, dat het verkeer groeit. In 1922 werd het aantal' automobielen in ons land geschat op 10.000, waarvan 3000 vrachtauto's. Nadien is dat aantal nog steeds gegroeid. Uit een verge lijking met het buitenland (België 1 auto cp elke 288 inwoners) volgt, dat we er nog lang niet zijn. Wat zijn voornamelijk de oorzaken van do toe name? Het voordeel' van de vrachtauto die de goe deren zonder tijdverlies en zonder overlading expe- dieert. is een der oorzaken van de toename van net verkeer met vrachtauto's; de wensch om verlost te worden uit 'n isolement, is ,een oorzaak van de snelle toename van het aantal autobussen en per sonenauto's. De motieven om de wegen met de verkoersèvoi- iütic gelijke.; t:ed te doen houden, liggen voor het grijpen. Er zijn de economische belangeln, do be langen van hand el, 'nijverheid en ook van den land bouw, de bevordering van den bloei en dan voor uitgang der gemeente, do vdilïgheid van Voet gangers en wielrijders en ook de veüligheid van de automobilisten en motorbestuurder?. Men zie en vrage eens, hoe moeilijk het soms is zidh te wringen langs 'n rijdende autobus de koningin van den weg oj> 'n smallen straatweg*; men zie eens hoe gevaarlijk het is wanneer bij hot pa&Vöeren, men bijna van den weg wordt gedreven. v De noodzakelijkheid, om wars van conservatisme, te komen tot betere wegentoestanden moge der Overheid levendig zijn. Een groote belemmering, is ook hier de finaiv tïeele kwestie. Zeer terecht zeide Prof. Everts, de voorzitter van het wegonoongres: „Het wegen,- vraagstuk is een financieel vraagstuk. Inderdaad. Men zoekt naar middelen om te kom men tot goede, zich aan het verkeer aanpassende w-gen. Te Heerhugowaard, zegt do heer K., is het wegenónderhoud opgedragen aa.n het polderbestuur en hij vervolgt: „Allicht zou men geneigd zijn te zeggen, dat is zeer juist, de wegen zijn aangelegd ten behoeve van de landerijen en. tengevolge h'e »- van moeten de lasten ook door de eigenardru d er landerijen worden betaald..." Het deed me genoegen, dat de heer K. deze op(- vatting verouderd vindt. Reeds meer dan eens heeft ook ondergeteekende in deze gemeente (Oude Niedorp) de stelling verdedigd: Het wegenonderv- houd rust op foutieve basis. Het bezit van goede wegen is een algemeen belang ela slechts v< j- een deei dat der landeigenaren, zoodat niet de land eigenaren alléén de lasten moetdn dragen. is het wonder, dat volgens don bestaamden toel- ttand, de landeigenaren zeggein: ;,We doen zoo weinig mogelijk aan de wegen; wij alleen moe tol» het betalen, terwijl andoren toch ook veel genot valnl den weg hebben." 't Is volkomen begrijpelijk. Waar het bezit van goede wegen een algemeen belang is, verdient het ernstige aanbeveling, de vraag onder de oogen te zien, of het niet beter, niet rechtvaardiger, niet meer Ln het belang vaJn het verkeer is, dat verschillende wegen in beheer en onderhoud worden overgedragen aan de gemeeU- schap, opdat voortaan niet de landeigenarefeu alléén alle lasten dragen, waar zijde lusten voor een 'deel genieten. Evenalis in de gemeente Heerhugowaard, bestaat ook in de gemeente Oude Niedorp en reeds sei- dert 4 ^taanden een commissie, die tot taak heeft te onderzoeken of, en welke wegen vatbaar zijn voor overdracht en daarover rapport uit te brengen. Waar de zaak van zoo groot belang is, iets fwat ook den heer K. zijn artikel in de pen heeft gegeveht kan ik niet nalaten iets dieper op deze aaLgeiegenk heid in te gaan, door daarbij ae vraag onder de pogen te zien: lo. welke wegen komen niet in aanmerking voor overdracht; 2o. op welke wijze zijn te verhalen de kosten van onderhoud en verbetering van aan de gemeenschap overgedragen wegen. Men behoort bij het bezien of het algemeen belang vordert dat een weg aan de gemeenschap worde overgedragen het wegennet binjien het 'territoir een er gemeente of waterschap nolens yo^ lens te splitsen (lji: a. hoofdwegen; b. secu(n,daire .wegen. Onder „hoofdwegen" zijn te rangschikken de iwegen, waarop interlocaai .of locaal verkeer plaats heeft, niet door of tengevolge van den landeigenaar alléén of in hoofdzaak, doch door verschillende sategoriën van personen. Deze wegen, hoofd wegen zullen aan de hand vain de eerste artikelen der wet van 10 November 1900, Btbif. no. 176, aan de gemeenschap zijn .óver te dragen. Alhoewel niet ontkend kan wordetfn, -dat ook enkele .secundaire wegen voor overdracht in aanmerking zouden behooren te komen wat ton slotte de plaatselijk© omstandigheden moeten uitwijzen zijn in den regel deze wegen vafa minder groot belang voor het .verkeer, zoodat deze yegen zouden kunnen blijven in, onderhoud bij een waterschap of bij particulieren. Wordt bij overdracht van alle wegen de ge meenschap reeds te zwaar belast, bovendien is zooi- tianige overdracht m.i. 'in strijd met de bedoeling, die moet voorzitten, nl'.' om uit overwegingen vsCn Rechtvaardigheid, billijkheid en ter bevordering van -den beteren, toestand van wegen» .overdracht te doen plaats hebben. De heer Kostelijk schrijft: „Hoewel ik er ten volle van overtuigd ben, dat het wegenonderhbud .op het moment op een verkeerde basis rust, zult gij mij ook moeten toegeven, dat er /zooveel! verkeer 'plaats heeft door hen, hetwelk dan niet zoo direct aan toch indirect,samenhangt met datgefn,e wat get- grijpe goed: Hoewel inderdaad iedere nieuwe poging om op de een of andere wijze geld vah de ingezetenen te eisch en, nauwgezet moet worden overwogen, alvo rens tot invoering worde overgegaan, is desniettemin 'n pleidooi voor de invoering eener nevenbelasting ge rechtvaardigd, wijl daardoor de lasten van verbete ring en onderhoud onzer wegen kunnen worden ver legd van den landeigenaar alléén naar allen, die be lang hebben bij een goeden weg, iets wat rechtvaar dig, billijk en een belang voor de wegen en het ver keer is. Werd in vroegeren tijd de weg in hoofdzaak ge bruikt door de landeigenaren, thans zijn het deze niet alléén; de auto en vooral de vrachtauto en autobus bracht verandering. Billijk is bet derhalve, dat ten behoeve van het onderfioud der wegen ook voor het gebruik van die voertuigen een belasting worde ge heven. Deze soort belasting de weggeldbelasting wordt in ons land momenteel in twee provinciën ge heven, nl. in Groningen; en in N.Brabant Verschillen de gemeenten, waaroder ondermeer de plattelandsge meente Haren (Gr.) hebben eveneens een weggeld op gelegd, bij z.g. weggeldverordening. Zeer te bejammeren is het, dat geen dezer verorde ningen, voor zoover mij bekend, de Koninklijke goed keuring heeft kunnen erlangen. Ware deze goedkeu ring wèl verkregen, dan zou hierdoor voor een over groot deel het vraagstuk, zooals dat zich ook te H. Hugowaard voordoet, m.i. kunnen worden opgelost en zoude alzoo een ieder, die den wep benut, eene billijke bijdrage verleenen in het wegenonderhoud. Nu de zaak zóó staat, moeten met de bestaande voren omschreven in de wet neergelegde middelen stappen worden gedaan in de goede richting. Met deze middelen kunnen reeds velerlei bezwaren wor den opgeheven, die aan het thans bestaande systeem de landeigenaren in zekeren zin alléén onderhouds •plichtig kleven. Oude Niedorp. B. J. F. MEIJER. Sjebruik ikaIHjd ANNA PAULOWNA. Zaterdag vergaderde de afdeeling der Commissie voor Wijkverpleging in „Veerburg". ■De voorzitter, de heer G. J. Lovink, heette de aan wezigen welkom, waarna de notulen werden gelezen en onveranderd vastgesteld. Van den heer Van Gorkom is bericht ingekomen, dat hij; bedankt als lid der commissie voor Wijkver pleging. Besloten wordt, den heer Van Gorkom schriftelijk dank te betuigen voor zijn arbeid. w Het Witte Kruis zond een schrijven in, met de me- ■rangschikt kan worden aJüs"zijnde te boh'oorefii, tot1 dedeeling, dat de heer C. Liefhebber, bestuurslid der land- en tuinbouwbedrijven, zooals bijv. melkrijders, plaatselijke afdeeling is geworden, welk schrijven handelaren in veevoedeir en kufijStineM, vraohtr±jt aanleiding geeft, den heer Liefhebber ook tot be- ders, enz." stüurslid voor Wijkverpleging te benoemen. Na ver- Inderdaad zit hierin een moeilijkheid; toch geloot deeling der bestuursfuncties is de heer Liefhebber 'lik dat deze moeilijkheid, zoo niet geheel, dan toch secretaris geworden. in groote deele is te ontgaan. Van het gemeentebestuur van Wieringerwaard ik kom hiermede dan a<.s van zelf tot de kwestie: kwam een schrijven in, dat het subsidie wenscht te Op welke wijze zijn te verhalen de kosten vafb: verleenen tot een maximum van f 266.50. Hierover onderhoud en verbetering vaui aan de gemeenschap ontwikkelt zich een langdurige discussie, waarbij de overgedragon wegen. heer Haringhuizen als zijn meening verdedigt, dat Hoewel de dekking iler kosten kan plaat3 hebban genoemd bedrag ook tqn behoeve van Wieringer- door verzwaring van de Plaatselijke Inkomstefrahd-1 waard zal moeten aangewend worden en zoo de uit- iasting, ontmoet dat middel als middel alléén gaven, ten behoeve dezer gemeente minder mochten bezwaren, in aanmerking nemende, dat in vele ge-blijken, b.v. f 200, dat dan ook Wieringerwaard slechts i meenten aan eeta, hooger opvoeren der P. B. zelfs I niet kan worden gedacht óh, dit trouwens de onbilt 11'ijkheden niet zou wegnemc*^ doch slechts "verl I plaatsen van de landeigenaren, naar dat deel der f 200 zou hebben bij te dragen. Anderen daarentegen oordeelden, dat een gemeente haar subsidie op een vast bedrag diende toe t© ken nen. Ten slotte meende de heer Haringbuizen, dat ingezetenen, dat aain de onkostenvermcerderlng der Wijkverpleging (die Anna Paulowna en Wieringer- iwegen, qua talis, part noch deel heeft. waard omvat) dan maar per adres aan den Raad van De invoering van 'nevenbelastingen, die worden Wieringerwaard moest vragen om f266.50 subsidie te .geheven in verband met het grnot dat- men van iets geven. heeft, verdient de voorkeur. De eigendommen, lig- Uit de rekening en verantwoording, voor zoover be_ gende aan een goedein weg genieten daarvan genot, treft Wijkverpleging, blijkt, dat de ontvangsten wa- terwiji bovendien de eigendommeto, in waarde stij<- ren f 2537.90, de pitgaven beliepen f 3151.45; er is dus gen, wanneer ze vab. een slechten aan een goeden een nadeelig saldo van f 613.55. Voor de tuberculose. komen te liggen. Miltsdien zal vafn; de eigenaren van i bestrijding bedroegen de inkomsten f 2008.58K, de uit- aaniiggende eigendommen een deel der kosten van gaven f 1713.45^hier is dus een voordeelig saldo verbetering en onderhoud zijn te verhalen. Waari van f 295.13. echter de eigenaren van aangelegen eigendommen De begrooting 1925 wordt in ontvangsten en uitga- niet alléén belang hebben bij een goedeia weg; waar ven vastgesteld op een bedrag van f 3035.60, die voor ook de' weg door anderen wordt gebruikt, zai biL t.b.c.-bestrijding in ontvangsten en uitgaven op een ïijkheidshalve ook op de andere weggebruikers een bedrag van f 2994.85. deel der kosten moeten worden verhaald etn dat Dr. Schreuder vraagt, of het niet mogelijk zou zijn geschiedde bij de waterschappen niet.. Immers, de dat de Wijkverpleegster telefonische aansluiting de landeigenaar alléén, betaalde. kreeg. Het blijkt echter, dat de kosten niet geëvenre. Behooren de hoofdwegen aan de gemeente, dan is<jigd zouden zijn aan het weinige gebruik dat er van volgens de artt. 242c en 242d der gemeentewet, waar zou worden gemaakt. gesproken wordt van „eene billijke bijdrage" het uit- Uit het jaarverslag blijkt, dat er thans 408 leden gesloten, dat 100 pet. der kosten op de eigenaren der zijn en dat de wijkverpleegster 83 gezinnen bezocht aan den weg grenzende eigendommen in nevenbelas-1 en in 't geheel 1447 bezoeken heeft afgelegd. 1 t.b.c.- ting wordt verhaald. j patiënte werd naar een herstellingsoord gezonden, Door invoering van nevenbelastingen wordt zeer ze-terwijl aan versterkende middelen f 862.75 werd uit- ker de eenvoud in het belastingstnlh^' rn°f. r-ediend,; gegeven. toch is die invoering het eenige redmicióri. Trouwens afgevaardigde naar de vergadering der Commis- zooals Mr. Cort van der Linden in zijn leerboek der sie voor Wijkverpleging wordt benoemd de heer D. financiën ppmerkt, is het onvermijdelijk dat naarrna- Sleutel en tot plaatsvervangers de heeren G. J. Lo- te de maai schappij minder eenvoudig wordt, ook de vink en C. Liefhebber. belastingen een steeds meer samengesteld geheel Tot commissie voor het nazien der rekening over gaan vormen. 1925 worden benoemd de heeren Haringhuizen, van In de eerste plaats mag als nevenbelasting der Knaap en Schouten. De volgende vergadering zal worden de „bouwterreinbelasting" (art. 242b d go- in Wieringerwaard plaats hebben. Hierna rondvraag meentewet). Door deze belasting kunnen echter alieen en sluiting. de ongebouwde eigendommen worden belast, en dan ETN JEUGDIG VROUWELIJK ZAKKENROLLERS- ook nog alleen de bouwterreinen, gelegen aan be- GILDE staande straten, grachten en pleinen of de gronde:.. Er duiken zoo nu en dan wel eens berichten op welke ingevolge een krachtens art. 23 der woningwet over een bende van jeugdige dieven, die in navolging goedgekeurd plan in de naaste toekomst zijn e- van bioscoopverhalen gezamenlijk op roof uitgaan, stomd voor bouwterrein en zijn gelegen binnen oen Voor dit soort werd de term „jeugdige boefjes" gevon- door Gedeputeerde Saten getrokken kring. den. Maar nu is de politie te Rotterdam achter iets ge- Beter is het z.n. toevlucht te nemen tot de belas- komen, dat menigeen met verbazing vervullen zal, ting, bedoeld in art. 242c der gemeentewet. Er zullen er kunnen zijn. die tegenwerpen "og zoo schrijft de Msb., Op de Hoogstraat bemerkte gis teren een juffrouw, die voor een modemagazijn, had méér belastingen, waar komen we terecht? Men be- staan kijken, dat haar portemonnaie met vijf gulden gerold was. Ze was zoo verstandig, hiervan onverwijld bij' de politie op het bureau in do Groote Pauwen- steeg aangifte te doen en zoo gelukkig, zich het uiter lijk te herinneren, van een ongeveer 10-jarig meisje, dat voor den winkel herhaaldelijk tegen haar was opgedrongen. Het signalement werd direct rondgete- lefoneerd en na een uur werd het meisje in do Van Oldenbarneveltstraat aangehouden. Het bleek een elfjarig dochtertje van een bewoner der Crispijnlaan te zijn. Het meisje werd aan een nauwkeurig verhoor onderworpen en langzamerhand kwamen er interes eante dingen aan het licht. Ze maakte deel uit en was eigenlijk de aanvoerster van een troepje van vier meisjes, tien tot twaalf jaar oud, die zich speciaal toelegden op het zakkenrollen, alleen bij; vrouwen. Do gisteren gestolen portemonnaie was al reeds verstopt in een gat van den muur van een slob tusschon Kip straat en de Breedestraat. Daar is ze door de politie gevonden. Het aangehouden meisje deelde verder nog mede, dat ze Zondag bij de T.halia-lbioscoop oen portemonnaie met f 19 heeft gerold. De portemonnaie had ze aan een vriendje, een dertienjarigen loopjon gen gegeven. Door dezen was ze in den kelder van de zaak van zijn. in het Westen wonenden, patroon verborgen. Ook deze portemonnaie is in beslag ge nomen. De jeugdige dieveggen bleven van school weg om uit zakkenrollen te gaan. Het geld werd meestal versnoept of in een bioscoop opgemaakt. SCHAPENFOKKERIJ. Onder leiding van den heer H. W. Kuhn uit Naar- den is Vrijdag te Alkmaar eene algemeene vergade- rinf gehouden der N.-Hollandsche Vereeniging tot verbetering der Schapenfokkerij. Aan het uitgebrach te jaarverslag ontleenen wij, dat het afgeloopen jaar zeer gunstig voor deze fokkerij; is geweest; de lamme ren en de wol brachten voordeelige prijzen op. Merk waardig was, dat de Engelsche markt zich geheel •heeft gewijzigd en thans bijna uitsluitend vette lam meren worden gevraagd. Het aantal Toxelsche scha penfokkers vermeerderde met 21; totaal zijn thans aangesloten 146 fokkers met 2682 ooien en, 187 lam meren. Naar mannelijk stamboekmateriaal was bui tengewoon veel vraag; voor halfjarige rammen wer den prijzen genoteerd van f 125f 175 per stuk. Het ledental der vereeniging klom van 174 tot 199. Me- dedeeling werd gedaan van 'n schrijven van prof. D. Bakker te Wageningen in zake do proeven mot het weiden van Texelsche schapen. In overweging werd gegeven zich uitsluitend bezig te houden met het weiden van deze soort schapen en de andere rassen los te laten. De heer E. Govers Dz. zette de noodzakelijkheid van één fokrichting, nl. die van het Texelsche 6cl}aap, uiteen, omdat bij de gehouden steekproeven bleek, dat het gekruiste ras het steeds tegenover het Texel sche ras moest afleggen. Import van nieuwe schapen, rassen achtte hij! zoowel voor de weiding als de fok kerij, overbodig. De voorzitter bracht hulde aan de heeren prof. D. Bakker, E. Govers Dzn., en J. Sijp Jz. voor de met zoo gunstigen uitslag bewezen samenwerking bij het hou den dezer steekproeven. Tot leden van het bestuur werden, in de plaats der niet herkiesbare heeren D. Appel Az. en. A- Brak Jr. gekozen de heeren P. Wydenes te Twisk en Eu Go. vers Dz. te Alkmaar. Besloten werd de statuten dor vereeniging te wijzi gen, zoodat voortaan alleen Texelsche schapen zul len kunnen worden ingeschreven en de naam der vereeniging voortaan zal luiden: ,H©t Texelsche Schapenstamboek in Noord-Holland." Voorts werd besloten voor eigen rekening schapen voor kruisingsproeven naar Hongarije te zenden en dat getracht zal worden met een koppel van twaalf ooien en twee rammen in Hongarije zuiver te telen. De fokkers zullen hierbij het risico voor de dieren dragen; de risico der onkosten komt voor rekening der vereeniging. In do type onschrijving van hot Texel sche schaap zijn slechts kleine wijzigingen, aange bracht. Duidelijk is echter vastgelegd hoe 't meest ideale type omschreven moet worden: productie van. le qualiteit wol en hoeveelheid van 6 a 7 Kg. Hbld. HOE TREURIG* Vrijdagavond werd te IJmuiden een feestvergade- ring gehouden van de Chr. Hist. Kiesvereeniginc, waarbij de heer P. Cupido Sr. gehuldigd werd we gens zijn onafgebroken werkzaamheid als penning meester sedert de oprichting. Tijdens de vergadering werd de gehuldigde plotse ling onwel, waarop hij het lokaal verliet, Hij kon niet verder komen dan de vestibule, waar hij den geest gaf. HET 400-JARIG BESTAAN VAN SN EEK. De Koningin zond aan het hoofdcomité voorde her denkingsfeesten van het 400-jarig bestaan der ge meente Sneek de verblijdende tijding dat zij tijdens die feesten in Augustus Sneek wenscht te bezoeken. 14ET VITRIOOL. Sedert eenigen tijd heeft de 27-jarige vrouw van den 4&-jarigen woonschuitbewoner L. de E te Leiden, haar man verlaten en is samen gaan wonen met H. S., in de Bouwelouwensteeg aldaar. Gisteren heeft de K. zich daar vervoegd en heeft hij zijn vrouw een bierglas met vitriool naar het hoofd gesmeten. Hot glas kwam door een afwerende beweging van de vrouw tegen haar arm terecht. De vrouw kreeg hevige brandwonden aan den arm. K. i9 door de politie op gesloten. NOG EENS DE STORM. Alleen in het bosch van de Koningin-Moeder te Baarn zijn door den jongsten storm 275 boomen ont worteld. ZOMERTIJD. De Algem. Nederl. Bond van handels- en kantoor bedienden heeft aan de Tweede Kamer verzocht, het ontwerp van wet tot intrekking van den zomertijd niet aan te nemen. Hij schrijft dat de vele duizenden, die in winkels, magazijnen of kantoren werkzaam zijn, door de afschaffing van den zomertijd buiten gewoon gedupeerd zullen worden. CHANTAGE De politie te Buitenpost heeft aangehouden den 22- jarigen gehuwden rijwielhandelaar C. H., vroeger wo nende te Sushuisterveen, thans te Kollum. Successie velijk zou deze man in het laats* van 1923 en 1924 op verschillende tijdstippen iemand uit Kielwindeweer kleine en groote bedragen, gezamenlijk ongeveer f 10.000 hebben weten af te perser.. Hijl legde een vol ledige bekentenis af. en is nu ter beschikking van den officier van Justitie te Leeuwarden gesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 1