VAN DIT EN VAN DAT
FM-VAM Al I EC WAT
DAMRUBRIEK.
PANTOMIME
ROMMELKRUID.
Bijvoegsel der Schager Courant van Zaterdag 4 April 1925. No. 7616.
*4
Éi
iüP
BI
S
B
11
ii
m
H
H
n
8
m
8
H
gaga
EB
H
H
e
IP
8
s
11
Él
üf
fP
lf
Sd
de
1 ER ZOEK VAN EEN JEUGDIG AMBTENAAR
AAN VADER BUREAU CRATTUS.
>g
on
AJ
de
ïer
He
in
Ho
IJl
tmi
ithi
Vol
Meneer, Üc ben een ambtenaar,
Ik heb v geen rooie cent,
Ik neem geregeld voorschot op
Mn wankel tractementl
*t Is korting hier, 't is korting daar,
Ik ben de tel wat kwijt.
Het is voor ons, al zeg ik T zelf,
Een zeer benarde tijd.
cfe Meneer, ik doe niet theatraal,
Daarvoor ben1 ik te arm,
Ik heb een kamer 2 bij 3,
Soms is m*n' kachel warm,
Ik dok wanneer ik duiten heb
En fluit rt Wien Neerlandlsch bloed,
Ik rook een pijpje, als het kan,
En dat bevalt me goed!
en!
itgii
01U
ft
■d
lee
lgii
u rt
Is
,an
3S0l
iren
?ra
op
'\vy
ch
La.ai
ah
ja 1
o
biji
>r vi
gaj
ifcud
n 1
be
lam
sn
ot
n 1
he
ien
lOlfJ
ie
!>1I1S
sfcui
pzic
rk draag een sterke gummiboond,
Dat is goedkoop en frisch,
En gooi 'em in de vuilnisbak,
Als ie versleten is!
Ik draag m'n kleeding als een heer,
Een bontgeruite pet,
Al is m'n pantalon wat kort
En ook m'n kraag wat vetllf
Ik heb eien eigen schrijfbureau,
Een tweedehandsche fiets,
Kwitanties van een voorschotbank;
En anders heb ik nietsl
'k Tracteer me 's avonds gratis op
Een frissche meiisjeszoen,
Ik krijg op vijf en zestig Jaar
Misschien een klein pensioen.
Toch heb ïk meer dan IT vermoedt,
Uit dezen armoe-brief,
Nietwaar, dat hadt U niet verwacht,
Ik heb Uw dochter lief!
We zijn het samen stiekem1 eens,
Ze liep me blozend tüa,
We deelen heel graag lief en leed),
Dus schrijf ik aan papalll
Verzoeke alles betreffende deze rubriek te zenden
aan G. Amels Wz, Winkel
DE VLIEG OP PA'S HOOFD.
Het lijkt me de geschikte ti|d
Om naar 't stadhuis te gaan,
De gulden is in veiligheid,
Dat heeft mijn stand gedaan!
keu} Mn voorschotbank is oer-solied,
dat) Al vraagt ze tien procent,
Er is geen vuiltje aan de lucht
En armoe? Och, dat went!!
jkï1
LG I
P.S.
Uw dochter houdt van m Ij alleen,
(Met m ij is ze te-vree,
Ik ben vóór alles ambtenaar,
Geef maar geen uitzet mee! II
>k
n. L
>n
m 1
[k
ektjkPri' 19».
Doe Alle rechten' voorbehouden!
i Jm (Antwoord van vader Bureaucratius
QrïjQ
IU.0
SI
jr i
ILIlg
teel
ims
kW]
v la
ideï
KROES.
en zij hadden er rekening mee te houden. Maar
langzamerhand ontwikkelde zich de gedachte, dat
die onpersoonlijke natuurkrachten geleid moesten
worden door een levend wezen. En zoo ontstond de
gedachte aan een oppergod, die aan het hoofd
stond van een heel leger kleinere goden. In klei
nere aangelegenheden kon iedere god! handelen
naar eigen inzichten, maar voor belangrijke zaken,
waarbij het geheele volk betrokken was, moesten
de mindere goden zi'ch richten naar den wil van
den oppergod.
Zoo ontstond het geloof aan de hoogste glodheid,
die Osiris genoemd werd. Aan deze godheid is een
mythe verbonden, die we hier willen weergeven.
Heel lang geleden leefde er in het dal van den
Nijl een koning, Osiris genaamd. Hij, was een
braaf vorst, die zijn land met wijsheid bestuurde
en rechtvaardige wetten gaf aan het volk.
Een broer van den koning heette Seth. Hij' was
Voor eigen lichaam scheen er wel een soort wa
tervrees te bestaan. Zelfs Cats rijmde:
„Wast u handen, wast u tanden
Dikwijls, want het is u goed:
Maar wast selden uwen voet.
Doch wat immer u geschiet
Wast u hooft zijn leven niet".
Als zoo het oordeel van Cats luidde, dan valt licht
te begrijpen, dat bet volk het met de zindelijkheid
van het lichaam niet al te nauw nam.
'Badgelegenheden waren er niet. Bij, bet wasschen
der onbedekte lichaamsdeelen, hoofd en handen,
blflaLJiaL. Een klucht uit die diagen beschrijft een
slons op de volgende wijze:
„Een paar maenden droegh se een hemd, daer
se nochtans linde had) te kust en te keur,
Als ze het dan uyttrock wast onder d' oxelen
verrot en op de schoeren deur."
Dit zal wel het ergste geweest zijai. Maar nog in
een slecht mensch en jaloersch op Osiris, omdatde 18de eeuw beschrijft de spectator een gegoede
deze zoo verafgood werd door zijn volk.
Op zekeren dag noodigde Seth Osiris ten eten en
vertelde hem toen, dat hij een eigenaardig gevorm
de doodkist had, die pirecies paste als een stel klae-
ren. Osiris wilde wel eens probeeren, of die dood
kist hem paste. Hij ging in de kist liggen. En nau
welijks lag hij er in, of Seth klapte het deksel
dicht en liet de kist door zijn slaven in den Nijl
werpen.
Spoedig wist het heele rijk van deze vreeselijke
dood. De vrouw van Osiris heette Isis en zoodra het
gerucht tot haar was doorgedrongen, spoedde zij
zich naar de boorden van den Nijl, waar juist de
dame, bij wie het thuis alle dagen Zaterdag was, zoo
was zij van schoonmaakwoede bezeten. Maar zelf
was zij. een slons gelijk, die „alle morgen en avond
haar handen, mond en tandvleesch wascht met haar
eigen water zonder die met schoon regenwater over
te wasschen". En met die handen ging zij naar de
keuken om het eten te bereiden.
M.
WEST BRABANTSCHE FOLKLORE.
Een der streken, die wel het meest verontaebt-
zaamd; is op het gebied der Folklore, is Westelijk
OPLOSSING PROBLEEM No. 17.
Wit: 46-41, 30-24, 33-28, 47-41, 20-14,
1:49, wint.
14:1,
OPLOSSING PROBLEEM No. 18.
■Wit: 17—11, 27—21, 311—31, 48-42, 30-25, 29—24,
34-30, 47—41, 28-33, 39-34, 251, wint.
Deze week een 2-tal problemen yam een onbeken
den Auteur. De afwikkeling van No. 21 la verraa
iend en van No. 22, boewei niet zoo moeilijk te vin
den, zeer fijn.
PROBLEEM No. ZL
Auteur N. N.
ZWART.
m
m
m
m
m
wm
m
Wm
WIT.
Stand Zwart, 11 schijven, op: 6 tol 9, 11 12 19 23
25 29 30.
Stand Wit, 11 schijven, op: 21 22 28 32 84 38
40 41 42 43 47.
PROBLEEM No. 22.
Auteur N. N.
ZWART.
OSIRIS.
Meer dan 5000 Jaar geleden werd er langs de
n «evers van den Nijl een rijk gesticht. De bewoners
nim m dit rijk, die reeds een hooge beschaving be
likten, noemt men Egyptenaren.
e De rivier de Nijl was een vruchtbaarheid aan-
rengende stroom, doordat hij elk jaar buiten zijn
)rk evers trad' en een laagje klei achterliet. Geduren-
e de overstroomingsperiode leefden de men9chen
lp kleine eilandjes als echte dorpsbewoners, die
1 reinig m contact kwamen met de andere deelen
en *n het rijk, dat op zich ook weer van de overtge
at, i rereld afgesloten werd door de zee en de woestijn.
t21 y De oude Egyptenaren beschouwden hun leven
j° ou ils een korte voorbereiding voor het eigenlijke le-
>r 'en, dat met den dood begon .Vandaar, dat zij' zoo-
lam reél werk maakten van hun! dooden. Do lijken wer-
:1> 0den gebalsemd en als mummies bewaard in de
ctsgraven en pyramiden.
i ar Talrijke goden hebben zij zich gedacht Aanvan-
vork tel ijk had ieder dorp zijn eigen godheid, waar men
go [oede vrienden mee moest blijden, want hij kon
aris Vee^ kwaad doen. Mten stelde zich voor, dat hij
ran i buisde in een tak van een boom of in een wonder
lijk gevormden steen of iets dergelijks. Om hem
t) gunstig te stemmen brachten de dorpsbewoners
hem allerlei geschenken, boden hem bloemen aan
ekhi en zetten voedsel in zijn nabijheid neer.
a 0; In dagen van strijd, als het eene dorp tegen het
•aTt *Ddere dorp optrok, nam men zijn god mee ten
«trijde, want door hem alleen zou men de overwin-
uiug kunnen behalen.
Het land ontwikkelde zich' later meer en meer,
«n toen konden de oude goden geen dienst meer
doen. Zij werden door andere vervangen, machtiger
is vi
in het vol- kist aan land spoelde. Zij bracht de kist naar haar Noord-Brabant, En toch leeft hier onder het volk
nog een schat van Tegenden en sagen, waarvan- het
te Roosendaal verschijnend dagblad „De Grondwet"
er eiken Zaterdag er een-of meer als feuilleton! geeft
iMaar ook op een1 ander terrein verdient deze
streek <fe belangstelling der folkloristen en wei op
het gebied der geneeskunde.
Behalve de Duitsche kappersbediende wonder
dokter uit Giinneken, die eiken Vrijdag dat hij te
Bergen op Zoom consult houdt, niet zelden tachtig
patiënten heeft, a raison van' f 4 per consult en wien
dö patiënten' dan met extra-autobussen van het eiland
Tholen worden toegevoerd' woont er in Moerstra
ten, een buurtschap tusschen Roosendaal en Steen
bergen, een 84-jarige boerenarbeider, bekend onder
den naam van Arjaoneke 'n' Artogs, die tot ver in
den omtrek een reputatie als wonderdokter geniet
en zijn praktijk uitstrekt over menschen, zoowel als
over vee. De geneeswijze van dezen vertegenwoor
diger van 't taaie West-Brabantsche boeren-ras, die
ondanks zijn 84 jaren, nog dagelijksche marschen
maakt van 30 KM. en meer, bestaat in het zg.
„overlezen" (belezen), een methode berustend op sug
gestie, gepaard gaand aan handoplegging.
Schoon hij wel de bekendste is in deze streek, is
de gave van1 het „overlezen", die steeds zou1 over»
gaan van' die ouders op dé kinderen, meer mannen
en vrouwen eigen. Zij zijn er zeer geheimzinnig
mee fluisteren hun formules binnensmonds en om
dat deze hulp aanl een) moderne nech als een daad van
boetvaardigheid geldt, mogen zij er niets voor vra
gen, maar wel mogen zij aannemen, wat men hun
geeft.
Bij toeval mocht ik er in slagen de formule voor
het „overlezen" van brandwonden machtig te worden
Hoe spoediger men bij een brandwond „overleest",
hoe beter.
Op de wond wordt een lap, die goed zuiver is en
gedrenkt in petroleum, zoodat ze goed nat is, gelegd-
De overlezende maakt nu hoven de wond drie maal
een kruis, drukt dan' den rechterduim flink in de
wond, die nog steeds bedekt is met den lap en zegt:
„Brand, brand, brand, kruipt van het vleesch in het
de
paleis en ging toen haar zo dn Horus halen, die
over een naburig rijk regeerde.
Toen Isis op weg was naar haar zoon, drjng
Seth het paleis binnen en sneed het lichaam van
Osiris in veertien stukken, die hij over geheel
Egypte verstrooide.
Zoodra Isis teruggekeerd was en ontdekte, wat
Seth gedaan had, zocht zij de veertien stukken van
het lijk weer hij. elkaar en naaide ze zorgvuldig
aan elkander. Door magische krachten wekte zij
den doode weer op, die nu koning werd van de
onderwereld, van het doodenrijk, waarheen de zie
len van de menschen afdaalden, zoodra zij het aard-
sche omhulsel verlieten.
De moordenaar Seth trachtte door de vlucht tq
ontsnappen, maar Horus achtervolgde hem. Tus
schen hem en Seth begon toen een strijd' op leven
en dood, die eindigde met den dood van Seth.
De latere Egyptische koningen beschouwden zich
als nazaten van Horus en noemden zich hij voor
keur „Horuszonen".
De grondslag van het godsdienstig leven der
Egyptenaren is gevormd door deze Osiris-mythe, dit
verhaal van een trouwe echtgenoot», een slechten
broeder en een plichtgetrouwen zoon, die den moord
op zijn vader wreekte, waardoor ten slotte de deugd
over den misdaad1 zegevierde.
Osiris was de god van al' het levende, dat schijn
baar sterft in den winter, maar elk voorjaar waer
tot nieuw leven ontwaakt. Hij was de koning van
het hiernamaals en als zoodanig sprak hij het laat
ste vonnis uit over de daden der menschen, elke
wreedheid en onrechtvaardigheid" streng straffen
de.
M.
i
m
5
6
10
11
kW*
m
15
16
m
m
20
21
m
lH
m
-
25
26
i§
3
30
31
z.
8
35
36
40
41
n
8
45
46
WW
m
50
34
50.
P'MTDET.T JTC H*1I In
Bijzonder zindelijk waren onze voorouders in de
16e en 17e eeuw niet, ten minste niet op hun
lichaam. De huizen werden behoorlijk schoon ge-
WIT.
Stanid'Zwart, 7 schijven, op: 12 13 16 19 21
Stand Wit, 7 schijven, op: 27 28 33 37 43
Goede oplossingen binnen 12 dagen.
Wit speelt en wint geldt voor heiden-
Goede. oplossingen ontvangen van: J. Sterk, Hoog
woud, D. OTie Az., N. Niedorp, P. Beers, Noordschar-
woude, T. Mantel, Jb. Mantel, Winkel, A. Wit, G.
Wit, Lutjewinkel.
J. K. te A'. Paulowna. Je lokzet ontvangen, maar
vermoedelijk verkeerd genummerd. Zoo kan ik er
niets van maken. Probeer er een probleem van' te
maken.
EEN TURKSCHE SLAG.
Stand Zwart, 7 schijven, op: 7 8 9 11 13 19 30,
dfl-rp op 45.
Stand) Wit, 7 schijven, op: 22 27 82 33 37 39 40.
Wit spoelde tn1 bovenstaande verloren stelling als
laatste hoop 27—21. Zwart liep er leuk in door 11—16.
Wit speelde toen 39—34, waarop Zwart met den dam
5 schijven moest nemen, 45 28. Op dit motief zijinl
indertijd veel problemen samengesteld!. Wit 321.
over, en nu bidden patiënt en genezer saimen vijf
maal het Onze Vader en vijf maal het „Wees Ge
groet". Bij een kind, dat nog niet bidden kern', of
bij een dier, bidt de genezer alleen.
De lap blijft nog een poosje op de wond.
Gedurende de behandeling moet de patiënt zooveel
„On-ze Vaders" en „Wees Gegroetjes" bidden, als hij
kam Gedurende den tijd, dat de patiënt of genezer
zich op weg bevindt naar huis, bidt de genezer nog
Heilige gedurende een kwartier „Brand, brand, brand, gaat
noodlge „Onze
houden. Een echte Hollandsche vrouw plaste en
boende en schrobde en dweilde dal het een aard had. zand. Gloria zij de Vader, de Zoon en
Suf dan de vroegere. De natuurkrachten werden de j In dit opzicht was de Hollandsche zindelijkheid Geest". Hierna leest hij: de twaalf artikelen des van *t vleesch in het zand" en de
nieuwe goden, de zon en maan, de Nijl, donder en spreekwoordelijk tot ver over onze grenzen. Maar zij Geloofs der R.-K, de tien geboden en de vijf ge- Vaders" en „Wees Gegroetjes".
bliksem. De menschen voelden zich geheel overge-1 houden hun huizen schooner dan hun lichamen en i boden der R.-K. kerk. Vervolgens neemt hij den duim Om de verdere genezing te bespoedigen, wordt een
lrverd aan de willekeur van deze natuurkrachten, hun zielen, schreef een vreemdeling. van de wond, maakt daar we» drie maal een kruis zalf aangewend, die vervaardigd wordt als volgt: