VAN DIT EN VAN DAT FM-VAM Al I EC WAT DAMRUBRIEK. PANTOMIME ROMMELKRUID. Bijvoegsel der Schager Courant van Zaterdag 4 April 1925. No. 7616. *4 Éi iüP BI S B 11 ii m H H n 8 m 8 H gaga EB H H e IP 8 s 11 Él üf fP lf Sd de 1 ER ZOEK VAN EEN JEUGDIG AMBTENAAR AAN VADER BUREAU CRATTUS. >g on AJ de ïer He in Ho IJl tmi ithi Vol Meneer, Üc ben een ambtenaar, Ik heb v geen rooie cent, Ik neem geregeld voorschot op Mn wankel tractementl *t Is korting hier, 't is korting daar, Ik ben de tel wat kwijt. Het is voor ons, al zeg ik T zelf, Een zeer benarde tijd. cfe Meneer, ik doe niet theatraal, Daarvoor ben1 ik te arm, Ik heb een kamer 2 bij 3, Soms is m*n' kachel warm, Ik dok wanneer ik duiten heb En fluit rt Wien Neerlandlsch bloed, Ik rook een pijpje, als het kan, En dat bevalt me goed! en! itgii 01U ft ■d lee lgii u rt Is ,an 3S0l iren ?ra op '\vy ch La.ai ah ja 1 o biji >r vi gaj ifcud n 1 be lam sn ot n 1 he ien lOlfJ ie !>1I1S sfcui pzic rk draag een sterke gummiboond, Dat is goedkoop en frisch, En gooi 'em in de vuilnisbak, Als ie versleten is! Ik draag m'n kleeding als een heer, Een bontgeruite pet, Al is m'n pantalon wat kort En ook m'n kraag wat vetllf Ik heb eien eigen schrijfbureau, Een tweedehandsche fiets, Kwitanties van een voorschotbank; En anders heb ik nietsl 'k Tracteer me 's avonds gratis op Een frissche meiisjeszoen, Ik krijg op vijf en zestig Jaar Misschien een klein pensioen. Toch heb ïk meer dan IT vermoedt, Uit dezen armoe-brief, Nietwaar, dat hadt U niet verwacht, Ik heb Uw dochter lief! We zijn het samen stiekem1 eens, Ze liep me blozend tüa, We deelen heel graag lief en leed), Dus schrijf ik aan papalll Verzoeke alles betreffende deze rubriek te zenden aan G. Amels Wz, Winkel DE VLIEG OP PA'S HOOFD. Het lijkt me de geschikte ti|d Om naar 't stadhuis te gaan, De gulden is in veiligheid, Dat heeft mijn stand gedaan! keu} Mn voorschotbank is oer-solied, dat) Al vraagt ze tien procent, Er is geen vuiltje aan de lucht En armoe? Och, dat went!! jkï1 LG I P.S. Uw dochter houdt van m Ij alleen, (Met m ij is ze te-vree, Ik ben vóór alles ambtenaar, Geef maar geen uitzet mee! II >k n. L >n m 1 [k ektjkPri' 19». Doe Alle rechten' voorbehouden! i Jm (Antwoord van vader Bureaucratius QrïjQ IU.0 SI jr i ILIlg teel ims kW] v la ideï KROES. en zij hadden er rekening mee te houden. Maar langzamerhand ontwikkelde zich de gedachte, dat die onpersoonlijke natuurkrachten geleid moesten worden door een levend wezen. En zoo ontstond de gedachte aan een oppergod, die aan het hoofd stond van een heel leger kleinere goden. In klei nere aangelegenheden kon iedere god! handelen naar eigen inzichten, maar voor belangrijke zaken, waarbij het geheele volk betrokken was, moesten de mindere goden zi'ch richten naar den wil van den oppergod. Zoo ontstond het geloof aan de hoogste glodheid, die Osiris genoemd werd. Aan deze godheid is een mythe verbonden, die we hier willen weergeven. Heel lang geleden leefde er in het dal van den Nijl een koning, Osiris genaamd. Hij, was een braaf vorst, die zijn land met wijsheid bestuurde en rechtvaardige wetten gaf aan het volk. Een broer van den koning heette Seth. Hij' was Voor eigen lichaam scheen er wel een soort wa tervrees te bestaan. Zelfs Cats rijmde: „Wast u handen, wast u tanden Dikwijls, want het is u goed: Maar wast selden uwen voet. Doch wat immer u geschiet Wast u hooft zijn leven niet". Als zoo het oordeel van Cats luidde, dan valt licht te begrijpen, dat bet volk het met de zindelijkheid van het lichaam niet al te nauw nam. 'Badgelegenheden waren er niet. Bij, bet wasschen der onbedekte lichaamsdeelen, hoofd en handen, blflaLJiaL. Een klucht uit die diagen beschrijft een slons op de volgende wijze: „Een paar maenden droegh se een hemd, daer se nochtans linde had) te kust en te keur, Als ze het dan uyttrock wast onder d' oxelen verrot en op de schoeren deur." Dit zal wel het ergste geweest zijai. Maar nog in een slecht mensch en jaloersch op Osiris, omdatde 18de eeuw beschrijft de spectator een gegoede deze zoo verafgood werd door zijn volk. Op zekeren dag noodigde Seth Osiris ten eten en vertelde hem toen, dat hij een eigenaardig gevorm de doodkist had, die pirecies paste als een stel klae- ren. Osiris wilde wel eens probeeren, of die dood kist hem paste. Hij ging in de kist liggen. En nau welijks lag hij er in, of Seth klapte het deksel dicht en liet de kist door zijn slaven in den Nijl werpen. Spoedig wist het heele rijk van deze vreeselijke dood. De vrouw van Osiris heette Isis en zoodra het gerucht tot haar was doorgedrongen, spoedde zij zich naar de boorden van den Nijl, waar juist de dame, bij wie het thuis alle dagen Zaterdag was, zoo was zij van schoonmaakwoede bezeten. Maar zelf was zij. een slons gelijk, die „alle morgen en avond haar handen, mond en tandvleesch wascht met haar eigen water zonder die met schoon regenwater over te wasschen". En met die handen ging zij naar de keuken om het eten te bereiden. M. WEST BRABANTSCHE FOLKLORE. Een der streken, die wel het meest verontaebt- zaamd; is op het gebied der Folklore, is Westelijk OPLOSSING PROBLEEM No. 17. Wit: 46-41, 30-24, 33-28, 47-41, 20-14, 1:49, wint. 14:1, OPLOSSING PROBLEEM No. 18. ■Wit: 17—11, 27—21, 311—31, 48-42, 30-25, 29—24, 34-30, 47—41, 28-33, 39-34, 251, wint. Deze week een 2-tal problemen yam een onbeken den Auteur. De afwikkeling van No. 21 la verraa iend en van No. 22, boewei niet zoo moeilijk te vin den, zeer fijn. PROBLEEM No. ZL Auteur N. N. ZWART. m m m m m wm m Wm WIT. Stand Zwart, 11 schijven, op: 6 tol 9, 11 12 19 23 25 29 30. Stand Wit, 11 schijven, op: 21 22 28 32 84 38 40 41 42 43 47. PROBLEEM No. 22. Auteur N. N. ZWART. OSIRIS. Meer dan 5000 Jaar geleden werd er langs de n «evers van den Nijl een rijk gesticht. De bewoners nim m dit rijk, die reeds een hooge beschaving be likten, noemt men Egyptenaren. e De rivier de Nijl was een vruchtbaarheid aan- rengende stroom, doordat hij elk jaar buiten zijn )rk evers trad' en een laagje klei achterliet. Geduren- e de overstroomingsperiode leefden de men9chen lp kleine eilandjes als echte dorpsbewoners, die 1 reinig m contact kwamen met de andere deelen en *n het rijk, dat op zich ook weer van de overtge at, i rereld afgesloten werd door de zee en de woestijn. t21 y De oude Egyptenaren beschouwden hun leven j° ou ils een korte voorbereiding voor het eigenlijke le- >r 'en, dat met den dood begon .Vandaar, dat zij' zoo- lam reél werk maakten van hun! dooden. Do lijken wer- :1> 0den gebalsemd en als mummies bewaard in de ctsgraven en pyramiden. i ar Talrijke goden hebben zij zich gedacht Aanvan- vork tel ijk had ieder dorp zijn eigen godheid, waar men go [oede vrienden mee moest blijden, want hij kon aris Vee^ kwaad doen. Mten stelde zich voor, dat hij ran i buisde in een tak van een boom of in een wonder lijk gevormden steen of iets dergelijks. Om hem t) gunstig te stemmen brachten de dorpsbewoners hem allerlei geschenken, boden hem bloemen aan ekhi en zetten voedsel in zijn nabijheid neer. a 0; In dagen van strijd, als het eene dorp tegen het •aTt *Ddere dorp optrok, nam men zijn god mee ten «trijde, want door hem alleen zou men de overwin- uiug kunnen behalen. Het land ontwikkelde zich' later meer en meer, «n toen konden de oude goden geen dienst meer doen. Zij werden door andere vervangen, machtiger is vi in het vol- kist aan land spoelde. Zij bracht de kist naar haar Noord-Brabant, En toch leeft hier onder het volk nog een schat van Tegenden en sagen, waarvan- het te Roosendaal verschijnend dagblad „De Grondwet" er eiken Zaterdag er een-of meer als feuilleton! geeft iMaar ook op een1 ander terrein verdient deze streek <fe belangstelling der folkloristen en wei op het gebied der geneeskunde. Behalve de Duitsche kappersbediende wonder dokter uit Giinneken, die eiken Vrijdag dat hij te Bergen op Zoom consult houdt, niet zelden tachtig patiënten heeft, a raison van' f 4 per consult en wien dö patiënten' dan met extra-autobussen van het eiland Tholen worden toegevoerd' woont er in Moerstra ten, een buurtschap tusschen Roosendaal en Steen bergen, een 84-jarige boerenarbeider, bekend onder den naam van Arjaoneke 'n' Artogs, die tot ver in den omtrek een reputatie als wonderdokter geniet en zijn praktijk uitstrekt over menschen, zoowel als over vee. De geneeswijze van dezen vertegenwoor diger van 't taaie West-Brabantsche boeren-ras, die ondanks zijn 84 jaren, nog dagelijksche marschen maakt van 30 KM. en meer, bestaat in het zg. „overlezen" (belezen), een methode berustend op sug gestie, gepaard gaand aan handoplegging. Schoon hij wel de bekendste is in deze streek, is de gave van1 het „overlezen", die steeds zou1 over» gaan van' die ouders op dé kinderen, meer mannen en vrouwen eigen. Zij zijn er zeer geheimzinnig mee fluisteren hun formules binnensmonds en om dat deze hulp aanl een) moderne nech als een daad van boetvaardigheid geldt, mogen zij er niets voor vra gen, maar wel mogen zij aannemen, wat men hun geeft. Bij toeval mocht ik er in slagen de formule voor het „overlezen" van brandwonden machtig te worden Hoe spoediger men bij een brandwond „overleest", hoe beter. Op de wond wordt een lap, die goed zuiver is en gedrenkt in petroleum, zoodat ze goed nat is, gelegd- De overlezende maakt nu hoven de wond drie maal een kruis, drukt dan' den rechterduim flink in de wond, die nog steeds bedekt is met den lap en zegt: „Brand, brand, brand, kruipt van het vleesch in het de paleis en ging toen haar zo dn Horus halen, die over een naburig rijk regeerde. Toen Isis op weg was naar haar zoon, drjng Seth het paleis binnen en sneed het lichaam van Osiris in veertien stukken, die hij over geheel Egypte verstrooide. Zoodra Isis teruggekeerd was en ontdekte, wat Seth gedaan had, zocht zij de veertien stukken van het lijk weer hij. elkaar en naaide ze zorgvuldig aan elkander. Door magische krachten wekte zij den doode weer op, die nu koning werd van de onderwereld, van het doodenrijk, waarheen de zie len van de menschen afdaalden, zoodra zij het aard- sche omhulsel verlieten. De moordenaar Seth trachtte door de vlucht tq ontsnappen, maar Horus achtervolgde hem. Tus schen hem en Seth begon toen een strijd' op leven en dood, die eindigde met den dood van Seth. De latere Egyptische koningen beschouwden zich als nazaten van Horus en noemden zich hij voor keur „Horuszonen". De grondslag van het godsdienstig leven der Egyptenaren is gevormd door deze Osiris-mythe, dit verhaal van een trouwe echtgenoot», een slechten broeder en een plichtgetrouwen zoon, die den moord op zijn vader wreekte, waardoor ten slotte de deugd over den misdaad1 zegevierde. Osiris was de god van al' het levende, dat schijn baar sterft in den winter, maar elk voorjaar waer tot nieuw leven ontwaakt. Hij was de koning van het hiernamaals en als zoodanig sprak hij het laat ste vonnis uit over de daden der menschen, elke wreedheid en onrechtvaardigheid" streng straffen de. M. i m 5 6 10 11 kW* m 15 16 m m 20 21 m lH m - 25 26 i§ 3 30 31 z. 8 35 36 40 41 n 8 45 46 WW m 50 34 50. P'MTDET.T JTC H*1I In Bijzonder zindelijk waren onze voorouders in de 16e en 17e eeuw niet, ten minste niet op hun lichaam. De huizen werden behoorlijk schoon ge- WIT. Stanid'Zwart, 7 schijven, op: 12 13 16 19 21 Stand Wit, 7 schijven, op: 27 28 33 37 43 Goede oplossingen binnen 12 dagen. Wit speelt en wint geldt voor heiden- Goede. oplossingen ontvangen van: J. Sterk, Hoog woud, D. OTie Az., N. Niedorp, P. Beers, Noordschar- woude, T. Mantel, Jb. Mantel, Winkel, A. Wit, G. Wit, Lutjewinkel. J. K. te A'. Paulowna. Je lokzet ontvangen, maar vermoedelijk verkeerd genummerd. Zoo kan ik er niets van maken. Probeer er een probleem van' te maken. EEN TURKSCHE SLAG. Stand Zwart, 7 schijven, op: 7 8 9 11 13 19 30, dfl-rp op 45. Stand) Wit, 7 schijven, op: 22 27 82 33 37 39 40. Wit spoelde tn1 bovenstaande verloren stelling als laatste hoop 27—21. Zwart liep er leuk in door 11—16. Wit speelde toen 39—34, waarop Zwart met den dam 5 schijven moest nemen, 45 28. Op dit motief zijinl indertijd veel problemen samengesteld!. Wit 321. over, en nu bidden patiënt en genezer saimen vijf maal het Onze Vader en vijf maal het „Wees Ge groet". Bij een kind, dat nog niet bidden kern', of bij een dier, bidt de genezer alleen. De lap blijft nog een poosje op de wond. Gedurende de behandeling moet de patiënt zooveel „On-ze Vaders" en „Wees Gegroetjes" bidden, als hij kam Gedurende den tijd, dat de patiënt of genezer zich op weg bevindt naar huis, bidt de genezer nog Heilige gedurende een kwartier „Brand, brand, brand, gaat noodlge „Onze houden. Een echte Hollandsche vrouw plaste en boende en schrobde en dweilde dal het een aard had. zand. Gloria zij de Vader, de Zoon en Suf dan de vroegere. De natuurkrachten werden de j In dit opzicht was de Hollandsche zindelijkheid Geest". Hierna leest hij: de twaalf artikelen des van *t vleesch in het zand" en de nieuwe goden, de zon en maan, de Nijl, donder en spreekwoordelijk tot ver over onze grenzen. Maar zij Geloofs der R.-K, de tien geboden en de vijf ge- Vaders" en „Wees Gegroetjes". bliksem. De menschen voelden zich geheel overge-1 houden hun huizen schooner dan hun lichamen en i boden der R.-K. kerk. Vervolgens neemt hij den duim Om de verdere genezing te bespoedigen, wordt een lrverd aan de willekeur van deze natuurkrachten, hun zielen, schreef een vreemdeling. van de wond, maakt daar we» drie maal een kruis zalf aangewend, die vervaardigd wordt als volgt:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 15