OLÖENKOTt20"1 Van allerlei uit de Men- scheiijke samenleving. A IStfs li De dingen om ons heen. I'WEJb.DE BLAD, Staatsloterij. Gemengd Nieuws. f O' O' Zat rdiiy 25 April 1925. tiöate Juargaog. No. 7627. DE AUTOMOBIEL IN DE MAATSCHAPPELIJKE SAMENLEVING. De voorbeelden zijn zeldzaam, dat uitvindingen of beter gezegd verbeteringen als de automobiel en bet rijwiel van den tegenwoordigen tijd hebben gebracht, een zoo grooten ommekeer hebben veroorzaakt in de samenleving. Wie Holland een weinig kent, weet dat reeds sedert een kwarteeuw het rijwiel er onont beerlijk is. Wellicht staan wij. met Denemarken, in' biervan dient de „balloon tyre" of „De Automboiel": „Niet minder dan 102 automobi- listen hadden ingeschreven. Benzine-automobielen, stoom- en electrische wagens streden tegen wagens met gasmotoren, persluchtmotoren, hydromobielen en andere, die electro-pneumatisch gedreven werden. Twintig verschillende merken uit. Frankrijk, Enge land, Italië en (Duitschland kwamen in het strijdperk, een 126 K.M. langen weg. Vijftien concurrenten kwa men aan het einddoel. De vijf eersten waren Pan- hard en Levassor, Peugeot, de Dion-Bouton, Serpolot en Roger-Benz. ü)e beide eersten bereikten een ge. I middelde snelheid van 20.472 KM. per uur'. Het was I Renault, die de kettingtramsmiseie afschafte en er de rechtstreeksche overbrenging voor In de plaats bracht, welke thans op alle personen-wagens en ook op de meeste vrachtwagen® wordt toegepast. Was Du.nlo-p de uitvinder van,1 den luchtband voor j fietsen, de Franschman Michelin was de eerste die het was ongeveer in 1808 den luchtband' toepaste I voor automobielen. Sinsdien is de fabricage van de auto-banden op merkwaardieg wijze vooruitgegaan en vooral sedert 1914 zijn de banden sterk verbeterd. Nieuwere constructies, de fabricage van koordban-I den, die een langeren levensduur hebben, dank zij het minder optreden der warmteverscbijnselen tij dens het rijden, hebben ertoe bijgedragen, dat de be zwaren aan het gebruik van banden verbonden, veel zijn verminderd en waar gemakkelijk monteerba- re reservewielen met een auto kunnen worden mee* gevoerd feitelijk zijn geëlimineerd. Toch kunnen we aannemen dat de fabrikanten van autobandenhun laatste woord nog niet hebben gesproken. Ten bewijze pneu confort", kinderen uit een geslacht, dat de trekschuit heeft gekend en de vliegmachine, beide in het dagelijksch gebruik, wij vergeten wel .eens, dat wij mei', ja zelfs heel snel leven. bet rijwielgebruik bovenaan; de vreemde bezoeker die sinds korten tijd' in Amerika en Frankrijk is van Amsterdam of Den Haag beschouwt het als een verschenen. hem door den hotelportier aangewezen merkwaardig, heid om tegen twaalf uur in de Leidsche straat of in het Noordeinde te gaan kijken naar die eindelooze rij van gaande en komende mannel ij ke-en vrouwelijke fietsers, die op deze wijze van het kantoor huiswaarts Ben der wedstrijden, die zoowel voor Frankrijk als voor Nederland tot de populariseering van de auto veel heeft bijdragen, is geweest die. welke in 1898 tusschen Amsterdam en Parijs werd gehouden, Men wilde het eerst niet gelooven, dat het mogelijk en omgekeerd van huis naar het kantoor gaan. Tochzou zijn om gelijk destijds geschied is in drie zijn er tijden geweest, toen onze groote steden ook I dagen en drie étappes van Parijs naar Amsterdam al ean behoorlijken omvang hadden bereikt, dat wij te rijden en dan weer met dezelfde snelheid! terug, de fietsen niet kenden, althans niet kenden zooals C.harron, die vroeger wielrenner was geweest en Rë- svij zo tegenwoordig kennen. Ein zeker i9 er een tijd i né de Knijff, die in groote wegwedstrijden voor wiel- gevveest, dien wij ons allen nog heel goed herinneren, I renners had gegangmaakt, waren op d'at oogenblik waarin de automobiel niet bestond. Nog geen kwart-1 de meest in aanzien zijnde automobilisten. Zij. na- eeuw geleden kon iemand, die voor het eerst te men dan ook in dien wedstrijd ParijsAmsterdam, 'sGravenhage een automobiel zag rijden, er thuis waarin gravin Van Zuylen van Nijevelt als eerste van gewagen, dat hij' zoo'n rijtuig zonder paard bad j vrouwelijke chauffeur optrad, een niet onbelangrijke gezien; zoo iets. dat men toen "een „stoomwagen"plaats in: Al die dagen was er dtukte, bekijk langs noemde, maar in welks toekomst men niet of nauwe- den weg, maar al die dagen ook heerschte er schrik, lijks geloofde. angst voor het gevaar, dat deze monsters met zich De geschiedenis van de automobiel-is dan ook wel j brachten. De wedstrijd AmsterdamParijs was een zeer jong. Het heet. dat de beroemdeiChristiaan Huy- sportief succes, en bewees practisoh, dat men zonder gens in het jaar 1689 een verticalen cylind'er ver-* pannes kon rijden, wanneer dé kennis maar aanwe- vaardigde, waarin bij aan het einde een dosis kruit zig en het fabrikaat goed was. Maar. nog heel wat ja- deed, hetwelk hij aanstak; de zuiger, die tot zijtn uit-1 ren zijn voorbijgegaan, gedurende welke het auto- vinding behoorde, werd door de explosie omhoog ge- rijden nog allesbehalve een prettig beroep was. Men dreven en daalde daarna weer neer. Inderdaad, het I ging uit per auto, men keerde terug te voet of per begin van 'n motor. Zoo Ptpin daardoor al op de ge- sleeperswagen, gehoond, op het minst vriendelijk be dachte i9 gekomen van den cylinder met zuiger voor glimlacht door de velen, die men dan juist ontmoette! zijn stoommachine, de Franschman Cugnot was de In 190L reeds werd een toer door Nederland onderno- oerste, die ons werkelij'k tot den explosie-motor j men en deze slaagde. De auto werd al populairder en bracht. Cugnot, die geboren was in 1729 in het dorp- populairder; werd steeds beter. Maar zij bleef luxe je Void in Lotharingen, begon in 1769 zijn proefne-voertuig. Eerst van kort vóór den oorlog dateert de mingen. Zijn machine, die nog bewaard wordt in hetverschijning van de auto als vrachtwagen en eerst Conservatoire de9 Arts et Métiers te Parijs, bestond j van na den oorlog dateert de kleine auto, bereikbaar uit een zware driewielige kar, waarvan het derde wielook voor betrekkelijk kleine beurzen, bëstemd niet tevens stuur- en drijfrad was, iets als de cyclonette slechts voor luxe, maar voor dagelijksch gebruik, van thans; geheel vooraan was een ketel geplaatst, Ford is daarin voorgegaan, en velen zijn er hem in waarin de stoom werd opgewekt. De groote revolutie gevolgd. veegde zijn uitvinding vam de! baan, aldus de Fran. Amerika, dat (met de automobielfabrioage bij sche kroniekschrijver, en de Ehgelschen maakten er Europa «enige jaren achterkwam, heeft in menig zich meester van, zooals ze tijdens den oorlog van opzicht op den voorsprong, dien de oude wereld 1879 de vélocipède-industrie tot zich getrokken had- had, revanche genomen en toen de autoindustrie den. j in Amerika eenmaal ter hand was genomen, heeft De Ehgelsohe geschiedschrijver van de automobiel- j zijl zich op Amerikaansdhe wijze ontwikkeld, waar- nijverheid' meldt, voor zoover ons bekend is. aldus het door dë prijzen in Amerika ongenoemd laag wer- gedenkboek van den A.N.W.B., het eerst den Ehgel-den en het gebruik van auto's veel' grooter werd dan schen ingenieur Richard Trevithick. die patent nam I in Europa. Apperson, Haynes Winton, Ol'dsmobile Deze en Stanley zijn de oudste Amerikaanscht? merkenj op een door stoom gedreven vierwielig rijtuig, wagen had een bok, waarop de bestuurder zat; met j. vjiü.uivjy .zdjxi U.Ü uuoiuo luuifion. ,._0r zij bestaan langer dan 25 jaar. Olds, geïnspireerd: de voorwielen werd gestuurd, terwijl op de achter-1 door den Benz-gasmotor. op wielen, was de bouwer wielen de drijfkracht werd overgebracht. Merkwaar- van den Oldsmobiel' en in 1903 liep hier te lande dig is het. dat door de uitvinding der zelfbewegende reeds een wagen van deizen naam mee in een be- wagens het eerst sterk de gebreken werden gevoeld trouwbaarheidsi*it. Het nieuwste product van R. E. van de bestaande rijwegen. De Ehgelschen peinsden Olds is de_ Reo, een forsche Amerikaan. Andeile zich suf om een weg te maken geschikt voor deze1 oude Amerikanen zij'n Auburn, Cadillac, Locomo- nieuwe wagens. Men stelde zich voor, de wegen te bile, Marmon, Peerless en Pietrce-Arrow, die langer bedekken met gladde ijzeren balken, aldus een „ijze- j dan 20 jaar bestaan. ren weg" te maken, doch men liet dit denkbeeld va-1 Wil men cijfers,* zij werden onlangs, ter gelegen- ren, omdat men van oordeel was, dat de wielen zou- heid van de zoo welgeslaagde-automobieltentoonstel- Amsterdam die eventjes 4.000 M2. meer g nam dan een "vorig Jaar gegeven docrr IBm legraaf", waaraan wijr ook enkele boven gestelde constructie voerden iWilliam en Edwand gegeven uiteenzettingen ontleenden. Voor de pro- Chapman in 1812 uit, maar hum werk had ge?n suc- auctie van enkele fabrieken in 1921 en de vermoe- ces. In 1814 en 1815 komt George Stephenson de in- delijke productie in 1924 werden deze cijfers ge- dustrie verbazen met zijn verbetering van de stoom-' geven. machine en weet hij' zijn locomotief de vaste basis te geven, die haar de wereld doet veroveren Maar het ging in Engeland, evenals het thans met de vrachtauto gaat: de wegen waren niet bestand to gen deze zware wagens. De regeering maakte bepa 1 in gen óm de snelheid', die tot 30 a 32 K.M. gestegen 'was, te beperkenden ging daartoe te gereedor over, daar zij concurrentie vreesde voor de in opkomst zijnde spoorwegen. Zoo raakte langzamerhand het stoomrijtuig in onbruik! Men bedacht allerlei belèm- Merk: 1 1923: Ford 2.000.00Q Buick 200.000 Star 131.500 Overland 219.000 Studebaker 150.000 Paige 50.0:0 Hupmobile 40.000 Dat een industrie als die in Amerika tot zeer bhL zondere technische resultaten l'eiden moest, ligt 1924: 2.500,000 250.000 170.000 80.000 45.000 merende bepalingen; zoo was de voorgeschreven voor 'de hand. Bovenstaande cajlfers^ spreken van velgbreedte voor een wagen van twee ton even groot groot-industrie met geheel afzonderlijke werkme - als voor dien van vijftien tom. En eindelijk ging men thoden, die door Europa voor een gedeelte worden zelfs zoo ver om dë maximum snelheid op 8 K.M. per overgenomen, toen men zich daar ook ging toeleg uur vast te stellen, térwij'l een hardlooper met een gen op de vervaardiging in het groot. En blijft roode vlag .voor den stoomwagen moest loopen. Europa in productiecijfers .achter bij de Amen- Terwijl de spoorwegen zich ontwikkelden, ging het kanen, er zijn toch automobiel-industrieën in stoomrijtuig ter ziele en leek het er in de eerstvol-; de oude wereld, waarvan het productievermogen gende tientallen jaren niet naar, dat er ooit weer een niet gering is. De grootste automobielfabriek i.s automobiel-rijtuig op den weg zou verschijnen. Maar ontegenzeggelijk die van dd F.l.A.T,-wagens in het tijdperk, dat aanbrak, was er een van schijnbare Turijn, waar op het dak van de reusachtige fa- rust. De denkers en uitvinders bleven werken, al wa- j bneksgebouwen een groote solide auto-renbaan is re het in stilte, totdat vrij plotseling de automobiel aangelegd, die gelegenheid geeft de snelheid der werd geboren. De werkelijke uitvinder van den automobiel, gelijk productie van de Mat bedroeg in 1923 ongeveer wij die kennen, is de Ftanschman Daimler. wiens oc- 2d.OOO wagens, waarbij moet worden opgemorkt. dat trooi op 27 December 1886 werd ingeschreven. Benz de Fiat zich moet toelegt op het fabriceeren van Daimler bouwden tegelijkertijd een viertact ben- goedkoope wagens, (maar van wagens voor aroote zire-motor. Het gasmotoren-principe werd voor bei- beurzen. Tmmer^ de pryzen<ier Fiats liggen tns den aanleiding voor het nieuwe ontwerp, waarmede schen f uBOQ en f12000 In dit verband spreekt ten zij in hun eigen land in <jen beginne niet al te veel jaarproductie van 2o.000 wel zeer sterk. VYe kun- succes oogs'ten. Daimler'9 product was misschien) ietsnen i11 noemen va ncijlers niet voL'edig zijn, beter dan dat van Benz en hij bracht zijn, vinding maar willen tocrj wijzen op de .d»^T>,vi.,r>h<» van I - - Renault220 wagens en Citroen paar Frankrijk, waar de firma's Panfiard &lLevassor en Peugeot er beslag op legden en den benzine-mo- tor combineerden met den bouw van een auto. Het wagens en Citroen: bijna 200. Een and$r kenmerk van den invloed, dien de Amerikaansche autoindustrie op de Europoesche zijn Panhard en Levassor geweest, die de klassiekehefeft gehad; is de electrische lichtr en sta.rtiristal- vormen voor den auto hebben gevonden: motor, ver-j fatie. Amerika, paste liet eerst de e.eotrisch© uitr snellingsbak en kettingQverbrenging. Een en ander rusting vrij algemeen i later zelfs algemeen was hoogst primitief, maar de oude, onoogelijke, ram- toe, de Europeesohe constructeur heeft zijn Amen. 30 jaar geloden de kaansohen colleg ega gevolgd, zoodat sedert een'ge ja ren ook vrijwel elke Europeesohe wagen van een electrische uitrusting voorzien is. Autorijden is men hoort het maar al te veeb vuldig en niet geheel ten onrechte geen sport. Het is óf een bedrijf óf een luxe »Gedee belijk i melende gevaarten, die ruiin Fransche wegen in een wolk van stof onveilig maak- ten, waren de grondslag voor den tegenwoordigen betrouwbaren, snellen automobiel. Do eerste auto, die in Nederland werd vervaardigd, dateert van vroeger.' Het was een stoomauto van, ----- - - - - den heer P. van Rijn te Nijmegen, die aan zijn voer-i dat waar, -maar de fcij'd, ligr toch -zeker nog nibt, tuie der, naam van „Noviarum" gaf. In 1899 werd dozoolang achter ons, dat autorijden we. een sport en eerst© Neder!and&che electromobiel vervaardigd; in zelfs een heel' mooie sport was. In sommige op- 19C8 werd te Swalmen een auto met motor, afkomstig zichten is autorijden nog een sport, en tegelijk pio uit ons land. geheel binnen Nederland vervaardigd, nierswerk. \Vij denken b.v. aan den grooten nt Maar later heelt men daar "niets meer van vernomen. PekingParijs» di0 met belangsteiling door geneel Gelijk het rijwiel populair is geworden, dank z\) de wereld werd gevolgd en die een emotioneel "de wedstrijden die erop gehouden werden, en gelijk verloop had. Wij denken aan den betrekkelijk klei de A.N.W.B.. sedert 'ang van een kleine wielrijders- non Franschen wagen van don Holland^ohen fabri- vtreeniging het reusachtige lichaam op toeristisch kant met verfranschten naam. die geheel de woon gebied geworden, waarvan veel zegeningen uitgaan, tijn doortrok en die daaraan ontleende het plan om de Sahara en omliggend gebied voor toerisme toe ken aan andere groote i dagelijk-öh toeristen op den weg tusschen Paril9 en Rouaan. De face werd Werk zijn, maar die destijds niet minder een ge; uitgeschreven door de „Petit Journal". Ir. G. F. beu-ton' 1 1 vio -too' t nairbhë Steinbuch schreef over dezen wedstrijd in zijn boek en het vregon de Amerikane-1 om de we e d. vN y Overal bij1 onze buren heersoht spanning. In Duitschland weet men niet of de stedehou der der monarchie Hindenburg^ dan wel de bon- oatholique heer Marx het presidenteohap zal ver overen. In België zat men danig in den maag met den socialistischen stembusvooruitgang, waardoor de heer Vandervelde geroepen is een regeering te vor men. In Frankrijk heeft de Ijeen Painlevé een ministerie bijeen gekr^en, waarin allerlei persoonlijke vij anden zij'n opgenomen, vermoedelijk om de vader landsliefde en de „nnion saerée" goed te laten uit komen, een ministerie dat heden nog staat en mor gen vermoedelijk zal: zijn verdwenen. Aangenaam ja de .toestand neigen®. Overal onzekerheid over wat do dag van morgen i zal brengen, zoowel voor de volkeren als voor de regeerders. De opschuiving naar links, waarvan in zooals overal, de liberalen het slachtoffer zfljin 'geworden, begint een algemeen verschijnsel te worden. De groep van politici, die te eerlijk zijn j aan het publiek een hemel hiernamaals te beloven, I als de klerioalen, oï een hemel op aarde, als de so- cialisten, hebben geen vat meer op het volk, dat nu eenmaal de ooran eerder opent vócfr klinkende leuzenen groote woorden dan voor de logica der feiten. Dit is een treurig feit, dat helaas niet valt te ontkennen. Wie niet meedoet aan het voor teekenen van hersenschimmen en luohtkasteelen. kan wel thuisblijven in onze "dagen. Alleen wie het i aandurft meer te beloven dan hiij1 zeker «weet, te kunnen bereiken, heeft vat op de massa. De men- schen, die Hindenburg op den voorgrond schui ven straks wel doen verkiezen weten uitste kend, dat er van een Duitsohe monarchie nog in géén jaren sprake kan zjjln. Dat de mogendhe den eenvoudig niet zouden dulden zoo min trouwens als de Duitsohe socialisten en^ commun- i nisten ze'.f dat er .opnieuw eën dynastie aanjihet bewind komt. Al was het alleen maar omdat een) monarchie een herleving zou l>eteekenen van het milltairisime en dus het-uitzicht'zou openen op een1 I revanqheeorlog. Nu mag Hindenburg nog zoo I plechtig verzekeren, dat hij[ de republiek trouw is, dat hij alleen 't vaderland wil dienen en dat Duitr i sche leger buiten staat is het zellfe op te nemen) i tegen Polen of Tsj echo-SlOwakije om van Frank- i$jk plus België in het',gelieel niet te spreken. Tdooh de maarschalk weet heel goed, dat geen sprak*» is van gewapend Verzet tegen het verdrag van Versailles vandaag of in 1926. Het is alleen de kwestie of er mettertijd sprake zal zajn van zulk een verzet. Bijv. als de Entente definitief uiteen gevallen is en Frankrijk finantioel ten gronde is gericht, terzelïdertijd dat Duitschland zich eco nomist geheel heeft hersteld. En 'dan zal hij' moe ten toegeven, dat vde kans. op een herleving van< het militairisme en dus de kans .op een nieuwen oorlog veel grooter is onder conservatief bewind, zelfs al is dit nog niet "monarchaal, dan onder een rep&iblh keinsche regeering, waarbij centrum en sociaisme elkander en deze twee samen de conservatieven in toom houden* 1 De verkiezing van Hindenburg, die wij' nog steeds waarschijnlijk achten, beduidt zuLk een stap naaj? rechts, dat de landen, die zich de haat der Duit- schers op den hals hebben gehaald, zich nanwe lijks gerust zouden kunnen gevoelen- Met of zon der 'v olkenbond, (met of zonder garantiepact. Ook het vooruitgaan der socialisten in België i is voor de bedoelde landen weinig geruststellend- Was het niet dezelfde Vandervelde, die thans ka binetsformateur is, rifo destijds toen Poien door de bolsjewistische Russische troepen wa® bedreigd, l zijn uiterste tdeed om door staking en boyoot het zenden van oorlogsmateriaal én andere hulp naar Warschau tegen te houden? Gelóóft men dat zij'n houdingandera zal zljnx al® hfj te Brussel zetelt als premier? Gelooft men, dat hij dan zijn internationale gevoelens, zijn génegenheid voor Sovjet Rusland'plotseling zal (ver loochenen? Het is mogelijk. Natuurlijk. Vele theo- retisohe, pacifistische, internationale heerschappen veranderen van meening en gedragslijn, als zij een verantwoordelijke positie gaan innemen, die hen in staat zou stellen hun theorieën om te zetten in daden. MacDonald heeft bewezen niet rooder te dan een gewoon radicaal en hetzelfde zal we ook Vandervelde de wereld laten zien. Men moet afwachten. Hetzelfde geldt voor Painlevé, Caillaux en Briand Ontegenzeggelijk is het een daad van grooten I moed van Painlevé om Caillaux, den veroordeel den en door den Senaa-t in balligschap gezonde^, landverrader in zijn ministerie op te nemen. Om hem, die een der meest gehate figuren in Frankrijk is, aan te stellen tot minister van financiën en hier mede tc kennen te geven hom in staat te achten de schromelijk verwarde staatsfinanciën te reor ganiseeren. Feitelijke vrienden heeft Caillaux met. hertrou wen doen hem slechts weinigen. Velen haten, ve lën vreezen hem. Maar zelft degenen, die overigens geen haar goed aan hom1'vinden, zijn. het eens over dit eene, dat hij een goed financaer i®, met durf en visie. Daf hü beter dan eenig ander Fransoh politicus in staat zou kunnen blijken de financiën te ontwarren en zeker, da.t hij' den toestand met I zooals zijn voorgangers zat trachten te verbloemen. I Kwakzalverijen a la Monzlie en Olementel zijn van hem niet te verwachten. Hij zal zeggen waar het op staat en aangeven wat er moet gobeureiit. Juist het feit, dat zoovelon hem om allerlei re-» I denen haten en wantrouwen, komt hem ter stade: I vrees voor impopulariteit behoeft hij niet te koes teren. Hij is reeds bij do groote menigte zoo im populair als iemand maar kan zijn- Hetwelk voor een b-windsman. die in het algemeen belang on; aangename operaties heeft te verrichten, een bij uitstek gunstige positie is.... I De eenige vraig is of dit gebrek aan populanteit zijn ministerieel© loopbaan niet ontijdig zal af snijden, nog voor hij iets heeft kunnen bereiken. Met tegenstanders als Poincaré on Millerand in den Senaat, met Vm'i de geheee pers tegren zich, mpt- zijn idjand B'dand nna-t, ziin „jand Doumer ene boven zloh. zijn mededinger Loneheur in de Kamer naast zioh, is CaiU-.ux nu met oreeie- m gemakkeOTke .omstandigheden. Xooh heeft men b y-baar goede verw&oHtmgen van hem: Bewijs het feit, .dat de frano die op allé buitenlandsche beurzen den laatsten tijd meer dan flauw was. terstond na rijn benoeming vaster werd terwijl ook de Fransche Staatsfondsen bijna da delijk begonnen te verbeteren, toen er eindelijk een vakman, die .tevens een kraohtfiguur is, aan het roer kwam. Thans moet men afwachten of bij .het ln hem gesteld vertrouwen zal verwesenlijkon. Altoos: Ais de Senaat hem er ae kans. toe Iaat. Be wijze, waarop de regeeriiigsvarklarinf werd ontvangen, voorspelt weinig goeds. Doch het kan meevallen. iUi'i'KIJE, Trekking van Woensdag 22 Apriif. 3e Klasse. 3e Lijst, t No. 8128 f-25.000. No. 4553 f1500. Noe. 10975 19338 elk «1000. Nos. 7372 14892 2061 5elk «400. Noe. 9824 12545 17761 elk «200. Noe. 2294 3347 6120 12886 elk f 100. Prijzen van f45. 86 124 133 162 174 179 183 202 345 365 380 490 501 511 543 552 562 572 645 702 760 804 828 859 886 957 1016 1053 1100 1213 1271 1297 1313 1328 1357 j 1418 1437 1470 1505 1506 1525 1611 1651 1690 1692 1701 1728 1750 1781 1 1840 1842 1844 1870 1966 1975 2060 2068 .2151 2293 2302 2348 2378 2100 2536 2558 2665 2682 2686 2809 2833 2881 2908 2940 3013 3126 3157 8196 3253 3284 8321 3322 3354 3423 3431 3166 3506 3514 3550 3578 3583 3648 3661 3689 3698 3712 3750 3876 3881 r 4026 4088 4160 4203 4211 4212 4220 4239 4281 4361 4385 4395 4398 4409 4-124 4517 4520 4523 465-1 4679 4709 4747 4771 4893 4926 5043 5068 5094 5104 5191 5215 5223 5281 5307 5313 5323 .5377 5013 5463 5477 5579 5596 5626 5707 5729 5763 5800 5836 5873 5905 5954 6018 6056 6229 6322 640a 6463 6-173 6512 6550 6562 6574 6588 6791 6800 6814 7008 7114 7132 7150 7167 7189 7203 7210 7363 7361 7374 7376 7382 7484 7546 7583 7591 7718 7725 7739 7747 7778 7882 7910 800-1 8118 8157 8311 8376 8397 8508 8526 8542 8519 8628 8659 8730 8757 8778 8871 8936 894 58959 8978 9083 9013 9197 9361 9452 9491 9536 9390 9G07 9666 9710 9749 9751 9827 9830 9878 9988 9966 10015 10062 10098 10100 10119 10309 10325 10316 10357 10376 10127 10168 10528 10651 10682 10683 10719 10800 10813 10865 10868 10995 11050 11059 11063 11080 11108 11178 11205 1124S 11338 —416 —431 11538 11582 11660 11769 11716 —731 —738 11755 11758 11791 11820 11821 —817 —913 11948 11933 J1991 —993 12081 J2U8 —221 12210 12383 12534 12553 12599 12621 12529 12633 12638 12643 12886 12927 12937 13019 13106 13108 13115 13117 13140 13147 —199 13206 13238 13316 J3379 1305 13445 13619 13618 13633 13706 13710 13714 13778 13S01 13819 13881 13927 13933 13972 1-1017 11024 14060 14065 14091 14139 14201 14305 14374 14392 1-1395 14114 14434 14441 14479 14567 14582 14588 14618 14655 14723 11851 14861 14888 14991 15015 15074 15131 15221 15228 15233 15247 15258 15201 15298 15305 15315 15346 15383 15385 15414 15432 15482 15312 15560 15737 15768 15825 15869 15880 15894 15899 15957 16039 1S0S5 16078 16195 1628» 16255 16271 16289 ,16301 16318 16321 10.334 16366 16447 16469 16532 16551 16596 1665S 16675 16696 16713 16727 16781 16853 16873 16950 16960 16968 16997 17120 17176 27155 47282 17298 17390 17501 17556 17628 17630 17679 17756 17757 17830 17962 18055 18129 18200 18239 18290 18431 18466 18479 18630 18631 18632 18651 18652 18663 18672 18683 18687 18695 18795 18820 18888 18904 18953 18955 18958 19041 19064 19098 19103 19189 19335 19342 19378 19437 19562 19516 19648 19663 19712 19721 19738 19828 19817 19878 19971 20001 20095 20103 20117 20169 20185 20216 20243 20219 20281 35316 20333 20.363 20377 20391 20503 20543 20569 20608 20725j 20729 20924 20934 SCHOOLSTRIJD IN ELZAS LOTHARINGEN. Dinsdag was de vacantie der school te Illkirch- Giaffenstaden in den Elzas afgeloopen en zou de school weer beginnen, ditmaal echter volgens het nieuwe intorconfessioneele stelsel. De gemeenteraad had besloten, dat er van de vijf klassen., aan het hoofd waarvan zusters stonden, drie zouden worden vervangen door leeken-personeel, een onderwijzer en twee onderwijzeressen. De militante katholieken, ongeveer vijftig in ge tal, gingen 'aochtends de vijf zusters halen en brach ten die naar hun lokalen in de school, die bij het raadhuis gelegen is. Toen de onderwijzer en, de onderwijzeressen aankwamen, konden zij er niet in. Toen de burgemeester dit vernam, waarschuwde hii den onderprefect Van Erstein en deze ontbood de gendarmerie. Daar echter de betoogers niet wil- I den wijken, zonden de autoriteiten, om een botsing te voorkomen, de gendarmerie weer heen en de zustors konden hun lessen als gewoonlijk geven. s Avonds is er op de prefectuur te Straatsburg een bespreking gehouden tusschen den prefect, den orderprefect en den burgemeester, waarin besloten is de school te sluiten. De bisschop van Straatsburg heeft de katholieke ouders in het dorp uitgonoodigd, aan het gemeente bestuur een verklaring toe te zenden, dat zij hun ki ideren thuis laten onderwijzen. De zusters zou den zich met'dat onderwijs belasten. WONINGBOUW IN SPANJE. De Spaansahe regeering gaat een binnenlandsche 4 pets. leening van 180 millioen uitgeven voor goed- koopen woningbouw. EEN TELEGRAAPTOREN VOOR DRAADLOOS. Naast ihet gebouw van de Deutsche Funkindustrie l te Charlottenburg wordt thans een nieuwe 'draad- looze telegraaftoren opgericht, welke tot de opmer- j kelij'kst? bouwwerken van Berlijn zal bóhooren'. Op vier betonfondamenten, welke in een vierkant op afstanden van 18 meter opgesteld zijn, verheft zich een ijzeren geraamte, dat na voltooiing onge veer 135 meter hoog zal zijn. De gunstige ligging doet verwachten, dat de toren vele bezoekers zal trekken. Daarom is besloten, den toren ook als bel- vedere in te richten, vanwaar men het gezicht heeft op het Grunewald en de stad Berlijn. On ongeveer 50 meter hoogte zal een restaurant voor 160 perso nen worden gebouwd. De wanden zullen geheel uit glas bestaan. De toren krijgt op ongeveer 120 meter hoogte twee uitzicht-plateaux. Een electrische lift voor tien per sonen brengt de bezoekers daarheen en naar het restaurant. Op den top van den toren komt een 3H meter hooge zuil, waarin een zoeklicht is gebouwd, hetwelk tot een afstand van 20 tot 30 K.M. zichtbaar zal zijn. De ligging van den toren is voor een der* gelijk doel bijzonder geschikt, daar het terrein op een der hoogst gelegen punten van Berlijn ligt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 5