Pu rol geneest en verfraait de Huid BINNENLAND TWEEDE EN LAATSTE BLAD. PLAATSELIJK NIEUWS. VAN DINSDAG 8 SEPTEMBER 1925. Ben drietal Zweedsche officieren be- hoorende tot het eekader onderzeebooten, dat dezer dagen Amsterdam bezoekt en vandaag veder vandaar vertrekt, bren gen heden een bezoek aan den Onderzee dienst alhier. Het zijn de commandeur GisTko, de luit ter zee le kL Lilienberg en die naval-constructor WetteratrOm. Op 7 of 14 October zal in Oasino een liefdadigheidsüitvoering plaats vinden, te geven door een ensemble bestaande uit officieren van de land- en zeemacht Nadere bijzonderheden worden zoo spoe dig mogelijk bekend gemaakt Melkprijs verhooging. De melkprijs is door de veehouders In gaande 0 Sept. (met 1 ct verhoogd en •wordt (niet ingang van 20 Sept veer met 1 ct per L. verhoogd Uit het Politierapport K SÏÏTKSJÏÏÏ. KrïfëSTS Ingezonden mededeellng. EERSTE KAMER De heeren Cramer en Stenhuis nemen ontslag. De heeren lt. Ch. O. Cramer en R. ft. btenhuis hebben bedankt als lid van de Eerste Kamer in verband met hun be noeming tot lid van ae Tweede Kamer, jj8" I^Hterdag 10 September des na middags vijf uw zal in heit lokaal van het gemeentehuis waar voorheen de ver gaderingen van den gemeenteraad plaats hadden, door het Centraal stembureau een openbare zitting worden gehouden voor de benoeming van twee nieuwe le den der Eerste Kamer. De Nederlandsche dielegatie te Genève. De berichtgever van het HbL te Ge nève meldt dat de Nederlandsche delega tie zich ais volgt zal verdoelen over de zes commissies, waarin als gewoonlijk de Assemblée zich splitst. In de eerste (juri dische) commissie zal zitting nemen mr. Limburg, in de tweede commissie (tech nische organisatie) mr. Van Eysinga, in de derde commissie (ontwapening) jhr. dr. W. J. Loudon, vierde oommissie (fi nanciën) prof. jhr. mr. W. J. M. van Eysinga, vijfde commissie (sociale en hu manitaire zaken) prof. mr. dr. J. P. A. Francois, zesde oommissie (politieke za ken) mr. dr. F. A. O. graaf van Lynden van Sandenburg. Minister Van Karnebeek vertrekt waar schijnlijk reeds Donderdag en zal dus niet deelnemen aan den oommissie-arbeid. Nederland en België. Een Belga-telegram meldt uit Genève, dat bij het uitgaan van de vergadering van gistermiddag men heeft opgemerkt, dat de Nederlandsche en de Belgische ministers van Buitsnlandöche Zaken, do heeren Van Karnebeek en Vandervelde, zich geruimen poos vriendschappelijk met elkaar onderhielden. Het is waarschijnlijk, dat de heer Van- dervelde vóór zijn vertrek nog een ont moeting, zal hebben met Jhr. Van Karne beek. Het Belgische nieuwsagentschap voegt er aan toe, dat de twee staatslieden dan ongetwijfeld besprekingen zullen voeren over vraagstukken, in verband met de Belgisch-N ederlandisóhe betrekkingen. Het verdrag tusschen Nederland en België. •In de 29 Augustus te 's-Gravenhage ge houden vergadering van het hoofdbestuur van het Algemeen Nederlandsch Verbond is de volgende motie met algemeene stem men aangenomen: Het hoofdbestuur is van oordeel, dat het verdrag tusschen Nederland en Bel gië van 8 April 1925 door zijn groote een zijdigheid een zeer groot gevaar vormt voor de eenheid van den Nederlandschen Stam en acht dat Verdrag daarom in zijn tegenwoordigen vorm onaannemelijk. (Neerland in). De zomertijd. De Belgische regeering is het met de Nederlandsche eens geworden, den zomer tijd in den nacht van 8 op 4 October te laten eindigen. Het spoorwegpersoneel Naar het „U. D." verneemt zal iö den loop dezer maand nog de conferentie wor den gehouden tusschen die-directie dór NedenLandsóhe spoorwegen en die ver tegenwoordigers der vakbonden over het advies van den Loomraad, oomvattende combinatie NederL Vereeniging, St. Ra- phaëJ en P. O. B., alsmede het advies van den Oentralen Bond inzake den stand plaatsaftrek en de met 1 Januari a_a in te voeren nieuwe loonregeling. De nieuwe oorlogsorganisatie van het leger. Het Tweede Kamerlid Dresselhuys heeft aan den minister van oorlog de volgen de vragen gesteld: 1. Is de minister bereid, de redenen mede te deelen, die hem er toe hebben ge leid, om het boekwerk, inhoudende de nieuwe oorlogsorganisatie van het leger, welke organisatie tot dusver steeds voor het publiek bekend was, geheim te stel len, voor zoover men er de legersterkte uit zou kunnen opmaken, waardoor de opzet van onze weermacht aan het open baar oordeel wordt onttrokken? 2. Is de minister niet van meening, dat zoodanige geheimhouding in strijd is met den geest van openbaarheid, waarvan in dezen tijd de nuttigheid is erkend, en met het lidmaatschap van Nederland van den Volkenbond, en is de minister niet alsnog bereid, om1 mitsdien den nieuwen maat regel van geheimhouding in te trekken, opdat, zooals tot dusverre, voor het volk inzicht aangaande de nieuwe plannen van ontwikkeling en organisatie van ons leger mogelijk blijft? 8. Indien onverhoopt het antwoord op vraag 2 ontkennend luiden mocht, is de minister dan niet bereid althans die or ganisatie voor de leden der Kamer ver krijgbaar of ter inzage en bestudeering te doen stellen, als noodzakelijk gegeven van beoordeeling van het legervraagstuk? Overbrugging van de Eendracht. De gemeenteraad van Tholen heeft, naar de N. R. Ot meldt, met algemeene stemmen besloten tot aanleg van een brug over dte Eendracht, waarvoor 400.000 zal geleend worden. Er zal een brug komen, geschikt voor spoorverkeer in verband met de plannen van spooraanleg over het eiland Tholen, hoewel deze waarschijnlijk vooreerst wel niet uitgevoerd zullen wor den, ook met het oog op het Inmiddels sterk toegenomen autobusverkeer op het eiland. De regeering bleef evenwei den eisoh stellen van een zware brug. De gemeente Tholen zal bruggelden ontvangen. Ze int thans jaarlijks aan veer gelden ongeveer 6000. Ben schadepost Het voormalige post- en girokantoor, gevestigd geweest in het perceel Noord einde "^64 te 's-Gravenhage, dat in Sep tember 1920 door het Rijk werd aange kocht vooi' 140.000, is overgegaan in han den van de Mij. «Beperkt Bezit" te Lei den' vooV slechts J 54.000. Waarschuwing voor werk? mijnstreek. werkzoekenden ln de De Armenraad voor Heerlen en Om streken heeft aan do gemeentebesturen eri de burgerlijk© armbesturen buiten Limburg eejs schijven gezonden, naar aanleiding van een bespreking in dien raad, aangaande de vestiging in de Lim- burgsche mijnstreek, van personen en ge zinnen uit de andere provinciën des iands. Ten einde hen zooveel mogelijk te be hoeden tegen een groote teleurstelling en meör nog tegen hittere armoede, wijst de Armenraad op den toestand, waarin thans de mijnindustrie verkeert. Daar heerscht tegenwoordig een groote malaise, welke uitteraard van zeer ongunstigen invloed is op de arbeidsvoorwaarden en de ar beidsmarkt, hetgeen in dit schrijven nader wordt uiteengezet De Raad legt er den nadruk op, dat het ten zeerste valt te ontraden, dat arbeiders op goed geluk ^aar de mijnstreek komen, althans wanneer zij niet voldoende midde len hebben om gedurende een drietal we ken in hun onderhoud te voorzien, of het noodige geld om de terugreis te bekosti gen. Gehuwden moeten bovendien kunnen beschikken over minstens 80, ten einde sdch een woning te kunnen verschaffen. Deze personen doen voorzichtig met voor- loopig hun gezin niet mede te brengen en dit pas te laten overkomen nadat zü werk en een woning hebben gevonden. Een kanten kleedje. DE STORMRAMP. Bteun uit Indië. (Het Smeroe-fonds heeft 60.000 overge maakt ten behoeve van de slachtoffers van die stormramp. De stounverleenlng door gemeenten. De gemeenteraad van Hoogezand heeft besloten, bij niet-goedkeuring door Ged- Staten van Groningen van het besluit om 1000 bij te dragen voor de slachtoffers van de stormramp, in hooger beroep te gaan bij de Kroon. LUCHTVAART. De Engelsche vlieger Alan Oobham is van plan, in Noveimber van Londen over de Middellandsche Zee en Afrika naar Kaapstad heen en terug te vliegen. Elen drie-motorlg Fokker-toestel De N. V. Nederlandsche Vliegtulgen- fabriek Fokker heeft, naar men aan het Haagsdhe Aneta-kantoor meldt, weder een bewijs gegeven van haar kunnen door binnen twee maanden tjjds een 8-onotorig vliegtuig te «bouwen en met het meeste succes in te vliegen. De heer Fokker, die ln Amerika ver toefde, kwam tot dé overtuiging, dat voor de Amerikaanaohe toestanden voor het post- en passagiersvervoer voor grooten afstand: bij nacht een B-aaotorig vliegtuig aangewezen is en telegrafeerde daaroon 'begin Juli ji. aan de fabriek te Amster dam imet opdracht dadelijk over te gaan tot ontwikkeling van het bekende F. VH type tot een 8-anotorig vliegtuig, waar mede hij telegrafisch alle hoofdgegevene en constructieve bijaoderheden aangaf. In verband met het feit dat de machine voor Amerika bestemd was, werd zij uit gerust met drie Amerikaansche Wright- J-4 motoren van 200 P-K. elk, waarvan de directe verscheping van Amerika naar Nederland door den heer Fokker ver zorgd' werd. Oogeniblikkelijk werd het ontwerpen onder leiding van den hoofdoonstructeur der Fokker-fabriek, den heer Piatz, ter hand genomen en met het oog op de ont wikkelingsmogelijkheden van ddt vlieg tuigtype wed' bij het in uitvoering nemen direct overwogen, om de machine ook voor grootere lading dan aanvankelijk in het oog was gevat te kunnen bezigen, als gevolg waarvan voor dezen eendekker twee verschillende vleugels worden ge bouwd, de eene met een belangrijk groo- ter oppervlak dan de andere, hetgeen aan de imet dezen vleugel uitgeruste machine een grooter draagvermogen schenkt. De drie Wright-motoren en hun schroe ven kwamen begin Augusbus in Amster dam aan en einde Augustus was de ma chine in de fabrieksruimte te Amsterdam gereed. Op 8 September werd de machine vandaar naar het vliegveld Schiphol ver laden, waar op 4 September te 9 uur vjm. met het ontladen van de onderdeden uit de schuiten, waarmee deze waren ver voerd, begonnen kon worden. Oogeriblik- kehjk werd met dó montage aangevan gen. Te 11.30 vjm. was de hoofdtmontage (gereed;-te 4 uur mm. was de machine ge heel bedrijfsvaardig, gevuld met,benzine en olie, de motoren hadden proefgedraaid en een half uur daarna startte dó machi ne, bestuurd door den heer Fokker. Reeds dadelijk bij deze eerste vlucht werd met- belasting gevlogen, hetgeen typeerend is voor het vertrouwen in deze maghine gesteld, doordat een 4-tal passa giers imedevlogen, terwijl verder ballast werd medegevoerd. Bij deze vlucht bleek dó machine in alle opzichten een succes te zijn. Met dó drie motoren in werking was do start zeer kort en de opstijging ging bijzonder snel. Vervolgens werden door den heer Fokker proeven genomen omtrent het gedrag van de machine, wanneer deze op twee of slechts één motor vloog. Het bleek daarbij dat de machine geheel ongeacht welke motoren bulten bedrijf werden ge steld, volkomen bestuurbaar bleef en dat het zelfs mogelijk was met den bij deze vlucht aanwezigen last, op slechts één motor te vliegen zonder hoogteveriiee. De machine met het kleinste vleugel type is bestemdi tot bet medevoeren van een nuttigen last- van 1450 kg. bestaande uit bestuiurdór, navigator tevens huUpbe- stuurder, bödrijfastoffen voor circa 6 uur vlucht met kruissnelheid, terwijl de be talende last, zijnde circa 700 K.G., naar verkiezing kan worden ingedeeld; in de cabine is plaats voor acht passa giers, terwijl natuurlijk de gebruikelijke voorzieningen als tollet enz. aanwezig zijn De demonstratie. De N.V. Nederlandsche Pokkervlieg- tuigenfabriek heeft gisteren irnet het drie- imotorige toestel met het vleugeltype de monstraties gehouden ivoor ©enige offi cieel© personen en vertegenwoordigers van de pers. Het toestel is een F VH A alleen een weinig langer doch op geringen af stand van de'cabine is onder eiken vleu gel een 200 PJL Wright Whirlwind J-4- rnotor aangebracht Ook dó binnen-motor dus de motor op de gewone plaats is 200 PJL sterk. De vlieger-constructeur deed alles met de Jrist" wat hij wilde. Na met drie mo toren in werking gestart te hebben, liet hij nu eens den eenen zijmotor, dan weer den anderen stilstaan, terwijl hij voorts alleen imet den linkerzijmotor vloog, on getwijfeld een groote prestatie. Ook bleek de machine bij de manoeuvres zoo stabiel, dat onze kranige vlieger vaak zonder de handen aan het stuurrad doorvloog. De drie-motorige F VH vloog niet acht passagiers, twee piloten, 150 kg. 'bagage en vijf uren brandstol Het Rohrbach-vllegtulg. De Admiraliteit heeft eeq nieuw soort watervliegtuig aangekocht, volgens het systeem van den Duitschen ingenieur Rohrbach. Dit watervliegtuig kan van masten en zeilen worden voorzien, zoodat het zijn vaart ook kan voortzetten, indien de machine weigert. Het wordt toegerust met twee Napier-Lion motoren van 450 P.K. Het wordt gebouwd' te Kopenhagen. Za terdag zou dit vliegtuig op de reis van Kopenhagen naar Felütorne een tus- scheiilanding doen op „de Mok*'. Thans wordt gemeld, dat het vertrek 2 weken is uitgesteld. De K. L. M. en het slechte weer. Dó laatste twee dagen hebben dó vlieg tuigen der K. L. M. op alle lijinen, niet tegenstaande het stormachtig© weer, re gelmatig zonder ©enig oponthoud hunne tochten volbracht. Op 4 dezer hebben drie groote vliegtuigen typ© F VH met volle lading dó, reis naar Londen en terug met succes ondernemen. Het Fransch vlieg tuig Jalblru vloog van het traject Parijs- Kopenhagen het deel van Amsterdam af in 8 uur 20 minuten. Twee Fransche vliegtuigen vermist (Er is nog steeds geen 'bericht ontvan gen van de beid© aviateurs Laporte en Priol, die dón laatsten dag van den wed strijd voor watervliegtuigen niet terug zijn gekomen. Men heeft de kust van de Middellandsche Zee met torpedojagers afgezocht, imaar geen spoor van hen kun nen ontdekken. Er komen hevige stormen voor, zoodat het onderzoek zeer moeilijk is. De vrees, dat een ongeluk heeft plaats gehad neemt met het uur toe. Laporte bad twee mécaniciens aan boord en Priel één. Noodlanding. Een Vrijdagavond bij Zwolle gedaald Junk er-vliegtuig van den postvliegdienst Malmö'HamburgAmsterdam, heeft Za terdagavond ruim 7 uur zijn tocht kun nen vervolgen. Van de drie motoren van het vliegtuig was er een defect geraakt. Er 'was een lek in de koelwaterleiding, een der magneten moest vernieuwd wor den, en ook de cilinder bleek niet goed meer te functioneeren. In een der beide andere motoren werden twee magneten vervangen. Het vliegtuig had post en drie Zweedsche passagiers aan boord. De passagiers zijn Vrijdagavond te Zwolle op den trein naar Amsterdam gedaan; de post ging Zaterdagmorgen. Groote vertraging ontstond bij het her stel, doordat de nieuwe magneten uit Am sterdam moesten komen. Bij de daling was het vliegtuig tot de assen der wielen weggezakt in den drassigen v^ngrond. Met behulp van 40 a 50 belangstellenden, die het vliegtuig onder de vleugels licht ten, waren de motoren in staat, de ma chine naar een droog plekje te trekken. MAREVEBERICHTEN. LEGERBERICHTEN. STOOMV AARTBERICHTEN. Randfontein, Sept. te Daa-en-Salaam Deli, Sept. te A'dam. Meliakerk, t., 6 Sept. te Kllindlnli. Vrijdagmiddag werd door iemand aan- ifte gedaan, dat ten zijnen nadeele een oofdsted was ontvreemd. Door de politie wordt een onderzoek in gesteld. Ter zake overtreding van de winkel sluiting werd Vrijdagavond een banket bakker bekeurd. Een woesteling. Een brigadier, op Zondagmorgenwande ling, bemerkte ter hoogte van net Post kantoor een volksoploop. Hij begaf zich erheen, doch voor hij de menigte gereikt had, reed met groote snelheid een motor rijder weg. Van de omstanders vernam hij, dat de motorrijder op onverantwoordelijke wijze had gereden, waardoor hij de veiligheid van net verkeer in gevaar had gebracht. Later werd de „wilde man", die met nog een viertal jongelui op de H.D. zat, door een agent aangehouden. Hij reed als een gek door de Keizerstraat. Op het Hoofdbureau bleek, dat hij niet in het bezit was van een geldig nummerbewijs. Van een en ander werd Proces-verbaal opgemaakt. De jongeling, die nog niet genoeg had van de sport, wilde het nu wat kalmer aan leggen, en huurde een rijtuig. Ook hier was hij echter niet bizonder fortuinlijk mee. óp de Botbrug kwam zijn paard, dat hij zelf bestuurde, te vallen. Het beest bekwam vermoedelijk geen letsel en kon dan ook, nadat het opgericht was, zijn weg vervolgen. Op den hoek Kroon- straatGravenstraat reed de „Sportrid- der" een lantaarnpaal omver, en hiermee was de rit, die hem nog enkele bekeuringen kostte, afgeloopen. Zondagmiddag werd een rijwiel meege nomen, aat geruimen tijd onbeheerd op de Zuidstraat had gestaan. De eigenaar, die het hedenmorgen terug kwam halen, be kwam een proces-verbaal terzake het onbe heerd laten staan van een rijwiel. Men zij dus gewaarschuwd! Gevonden voorwerpen. Aan het Hoofdbureau van Politie alhier zijn alt gevonden terug te bekomen de volgende voorwerpen: een muziekboek, 2 linnen boor den, een paar grijze handschoenen, een porte- monnaic met imh., een damesschoen, twee huis deursleutels en een Fransche huisdeursleutel. Aan de volgende adressen zijn terug te be komen: De Boer, Spooratr. 38: een vermoedelijk gou den broche. L. Bos, Walvlscntcr. 32: een pak goed (pan talon, overhemd, 4 kousen J.J.G.G.). Visje, De Ruijiterstr. 26: een portemonnaie met inh. Kramer, Hertzogstr. 34: een jongensjasje. K. Jongepier, Middenstr. 91: zakmes. H. Dorrestein, ie Wilhelmdwstr. ib: een pet. Dezelfde: 3 portemonnaif'a. H. Hegen, Goversstr. 48: een portemonnaie met inh. C. Jansen, Spuistr. 33: een gouden damesrin getje met steentje. Veen, Spooratr. 96/98: een badmuts. Harjer, Schagenstr. 17: kussen (zwart). A. Jonkers, ie Wiihelmjdw.str. 12: een lege zwarte kinderschoen. De Vries, Kelzerstr. 2: een zilver collier met hanger. K. Verree, Anjellerstr. 8: een jockypet. Veen, Prinsenstr. 11een portemonnaie met inhoud. De Bruijn, ae Vroonstr. 70: een defect heeren- Bregman, Loodagracht 43: een huisdeursleutel. Koppel, Anemonenstr. 48: een stroohoed. Catshoek, Middenstr. 8: een kinderarmbandje. Wolfers, Leliestr. 8: een zilver dameshorloge in armband. N. Heijblok, Dijkweg 53: een zwart lederen étui met schrijfbehoeften. Rensmaag, Schoolstr. 7= een njwidbelasüng- Hoogerduin, Middenstr. 18: een rijwielbelas- tin gm ark. Van der Kuijl, Corn. DitostT. 26: een pakje rundvleesch. B. F. Moor, De Ruijterstr. 12: een zakje klink- nagels. Smit, p.a. Goes, Kroonstr. 3: een fietfpP?iLn A. Phillipsen, Doolhof 13: een zwart lederen SisaetTAohtergr. W.Z. 63: een njwielbelasüng- merk. Vinken, Nieuwstraat 49: een portemonnaie met inh. Bakker, Slulsdijksir. 29: een gouden dames- ring. Kenter. C. Ditostr. 18: een hondje bruin met witte vlekken. Bergwerf, Balistr. IIeen lucifer 6tui Meijer, Kin aal weg 97: een damesrijwiel. Ter gelegenheid van het 25-jarig huwe lijk van H. M. de Koningin en Prins Hen drik, op 7 Februari 1926, heeft de firma Gerson Mol, Weteringkade 21, Den Haag, een guipure kanten kleedje doen vervaar digen, waarvoor zij de toestemming van de Koningin en Prins Hendrik heeft ver kregen en waarbij aan genoemde firma de auteursrechten zijn' verschaft. Het kleedje, 25X 35 cM- ovaal groot, is, naar de firma ons mededeelt, machinaal vervaardigd uit het fijnste garen en door meesters in het vak. Alleen het maken van de schlabone, die ben'oodigd is voor de por tretten, heeft wekenlange proeven en studie natuurlijk rekening gehouden den, dat men niet een foto of teekening, doch een weefsel voor zich heeft. Aangezien onze Nederlandsche industrie deze tak van nijverheid niet beoefent, is het in een der voornaamste Vogtlandsche fabrieken ver vaardigd. Het kleedje kan zoowel worden ingelijst als benut voor presenteerblaadjes en der- gelijken, met of zonder glasbedekking. Kap.-fait. ter zee C. C. Kaijaer weidt bin nenkort uit Ooet-Indlö terugverwachtt. De nieuwbenoemde fait. ter zee 3e kl. "W. S. van Braam, die geplaatst ie bi) het vlieg kamp de Mok op Texel, ie aangewezen voor opleiding tot waarnemen uit vliegtuigen. De politiekruleer Triton, ©omm. de luit. ter zee le kl. H. J van der Stad, ie naar dé Noordzee vertrokken, om het toezicht op de vieedherij te hervatten. De off. MBJ). 2e kl. D. Houthuizen, onlangB uit Oost-Indië teruggekeerd, 5e bestemd voor plaatsing op de Gelderland. Off.' van dien M.S.D. 2e kl. "W. P. Plamten- berg, onlangs uit Ooet-Indië teruggekeerd, la geplaatst bi] het vliegkamp de Kooi] te Helder. Op verzoek eervol ontslagen uit den «ee- dlenet de off. van gez. le kl. S. L. Anholt. OOST-INDIE. Benoemd: tot onderbootetman bi] het marine etablissement te Soeraibaja de kwarttermeee- ter bi] de Kon. marine G. J. van Guneteren. Geplaatst: aan boord van Hr. Me. De Zeven Provinciën de off. van den M.SD. der 2e kl. Y. L. de Vries. Overgeplaatst 1 van Hr. Ms. De Zeven Pre v'nei&t naar de Marine Kazerne Oedjoeng de off. van den M.SD. der le kl. H. G. L. Yamx; van de Marine Kazerne Oedjoeng naar Hr. Ma. Jakhals de off. van den MJ3D. der le kl. M. Ouiwehandl; van Hr. Mis. Jakhals naar Hr. Me. De Zeven Provinciën de off. van den MJ3.D. der 2e kl. IJl D. Bruinier. Belast: met het bevel over Hr. Ms. Voe en groep I torpedoboot]agerrs, de lult. ter zee lo kl. H. Jbllee, verwacht uit Ned'.; met de functie van insp. van don MB.D. te BoeraJbaja, de hoofdoff. van den M&D. der 2e kl. C. P. Kapteln, verwacht uit Ned.; met den dienst van Chef der machinekamer aan boord van Hr. Mis. De Zeven Provinciën de off. van den MBD. der le kl. F. 0. HeukeLmian, verwacht uit Ned.; met het toezicht op de werktuigen en stoomketels bij de Marine Kazerne Oedjoeng de off. van den MJ3D. der le kl. H. G. L. Yaiux; met dien dienst van chef der machine kamer aan boord Hr. Ms. Jakhals, de off. van den MJ3D. der le kl. M. Ouwehand; met de waarn. der betr. van adjunct commies-redac teur bi] het dept der marine W. Pfaff, thans part. Veiwund: aan den hoofdof. van den M.SD. der 2e 'kl. 0. J. Schreuder, en inep. van den marine dienst te Soerabaja, den fait. ter zee le kl. P. Poet Uiterweer, om naar Ned. terug te koeren. Herhalingsoefeningen. Op 9 dezer komt een ploeg korpls. en mansch. der lichting 1922 voor 17 dagen bij de onber. art voor herhalingsoefeningen onder de wapenen. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Batoe, t, 4 Sept te Singapore. Prinses Juliana, 4 Sept. te Batavia. Roepat u., 7 Sept. Gibraltar gep. Saparoea, u., 7 Sept. Gibraltar gep. Batjan, u. 5 Sept v. Suez. Jan Pietersz. Coen, t, 6 Sept v. Genua. Johan de Wltt, u., 6 Sept te Algiers. Rotti, t, pass. 4 Sept. Perlm. Singkep, 8 Sept. te Balik Papan. Boeten, t, 4 Sept te Penang. Rondo, u., 4 Sept v. Sabeng. Kon. Ned. Stb. Mij. Calypso, 7 Sept. te Napels. Ceres, 7 Sept. te Hamburg. Eiuterpe, 8 Sept. te A'dam. Nero, pass 7 Sept. Brunöbuittai. Bacchus, 7 Sept. te A'dam. Berenice, 5 Sept. v. RUam. Ciio, 6 Sept. te Cadlx. Dido, 6 Sept v. La Pallloe. Hennes, 6 Sept. v. R'daan. Mlnerva, 6 8ept. v. R'dam. Nerreue, 6 Sept. v. Santander. Oberon, 4 Sept. te Kimassi. Qreetee, 6 Sept. te Constanünopal. Penseus, 6 Sept v. Holtenau. Stra/bo, 6 Sept. v. Brunsbtlttelkoog. Veeta, 6 Sept. te Aigostoliom. Zeius, 6 Sept. te Cadlx. Erato, 4 Sept. v. Danzig. Irene, 4 Sept. v. Gyon. Tellus, 4 Sept- v. Algiers. Kon. West-Indische Maildienst Couunewyne, u., pass. 5 Sept. Ouessant. Alkmaar, 7 Sept. te A'dam. Breda, t, pass. 7 Sept. Dungenoaa. Gama, 4 Sept. v. New York. Delft, u., 6 Sept. v. Vaiparaiso. Deucalion, u, pass. 6 Sept. de Azoren. Merope, 4 Sept. v. New York. Orion, 6 Sept. te Hamburg. Poseidon, u., pass. 6 Sept. de Azoxen. Stuyvesant, 7 Sept. te A'dam. Kon. Hollandsche LloytL EemnLand', t., 4 Sept. v. Santos. Oranla, 3 Sept. V. Buenos Ayree. Salland, 6 Sept. te A'dam. Waterland, u, pass. 5 Sept. Finlsterra. Zaanland, u., 6 Sept. te Montevideo. Zeelandia, 7 Sept. te A'dam. Kon. PaketvaartmaatBohappéj. Houtman, 5 Sept. te Sydney. Holland—Afrika Lijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 5