Van ffioutenfr Voor voetballers. A Van Houtens Bruin Etiket lel Kerkcongres Ie Easlbourne. Donderdag 12 November 1925. 68sle Jaargang. No. 7741. TUTEEDE BLAD, /j lastbourno is oon Kerkoongros een Synode [wij zeggen aan don gang. In dit oonA irdon zoor voel belangrijke zaken zoowel op ijk aLs wereldlijk gebied behandeld, van- at ik u een on ander ervan wil' vertellen. Artsbisschop van Canberbury hoeft heb oon- aaraan uit den aard der zaak zoowel' gee.s- als leeken deelnemen, plechtig giopeüd ■me is een mooie plaats in het Zuiden ,_.aud gelegen, een typi9oh Engelsche bad- met mooie boulevards, groofce hotels, een d ;«t Kursaal' en allerlei attracties. Natuurlijk v/, ?ien met golfterreinen en tennisvel- /j terwijl het mooie park van den hertog van, y. ïhire een groote attractie is. y. b kan vanuit Ea-stbourne mooie uitstapjes O o.a. naar llastings en Pevenshy. Bij Has- is het fraaio landgoed BattLe Abbey gelegen. y *;ih een Abdy gesticht naar aanleiding vain f't, dar. op die plek Willem de Veroveraar den ja Bngeïschen koning Ilarold versloeg, die j (Noorden juist de Pieten en Schotten had y. pn, maar tegen Willem van Normandië en y keurbenden van edeten en minderen niet bleek en in den strijd sneuvelde. y, Pevenshy vindt men de ruïnes vam Hursb- y au Gaafcte, een kasteel uit de jaren, die volg- z het succes van Wnlem en diens heerschappij s Kiigeland. Willem wist die heerschappij o.a. fcigen door aan zijne edelen stukken land at i ao. mits zij voor de veiligheid en het gezag streken zorgden. Tafrijk zijn de onde kastee- y, i ruïnes uit dien tijd in het mooie Engeland, ooio romantische Engeland. t gij westwaarts van. Eastboume, dan kunt i klip van Beachy Head opklauteren en bij uurtoron van dien tnaam, aan zeevaarders zoo bnd, iets gebruiken en genieten van het tigo vergeriënb. Gij ziet dan seinen wisselen en een pass oerouden stoomboot daar beneden de kustwacht en weet, dat dan den volgenden 1 misschien .wol reeds dien zelfden dag in de nt te lezen staat, dlat dit stoomschip Beachy is gepasseerd. iij Boaeliy Head is ook de grot van dominee titan Darby. De overlevering wil, dab deze bravo en achtenswaardige jiredikant onvoor- was geweest in de keuze van zijn echtvrien- 0 ton einde aan haar scherpe tong, 'die hem. ~Z rast in huis en. studeervertrek ontnam, te ont- ii, do wijk nam naar een grot in de rots van Dean. lederen Zondag kwam dominee maar de tn gaf een wei' 'doordachte en bestudeerde hoeren. jht heeft dit feit, dat nabij Eastbourne lke goede preeken ten gehoore werden ge- Ion, Aartsbisschop geïnspireerd, toen hij jp wring van het congres over het preeken bn heeft. .j scJiop van Öanterbury beweerde, dat van de preeken. steeds geringer werd, teveel over gebeurlijkheden van den -dag, ras zoor belangrijk, gesproken werd en dat oor de belangstelling rer werd'. der gemeente steeds oen dat geheet' met .den Aartsbisschop eens. I onaangenaam om door iemand op de preek- 0011 meoning te hoeren verkondigen zonder inheid tot het maken van pp- of aanmerkin. 9 verlëenen over all erlei zaken, waarover q, 1 edeion dag in de courant leest. Dominee weet Sspvenveel en even weinig van als zijn gemeente- want hij zit .ook niet in de hersenkas van, 'beeld Stroseman of Trotski, of Briand, oef Krini of don Christen-Generaal Feng Joe _J of Baldwin of een der communisten, die -^pstreofc terecht staat. airiee lokt critiek uit bij een deel der ge en verveelt het andere ddel!. Vroeger heb eensgesputterd, al's ik bemerkte, hoe ho- i weinig belangstelling de gemeente toornde do dominee na al' het zingen en bidden en oorlèzen uit oude en -nieuwe testament don l besteeg. Tzamerhand ben ik tot de conclusie geko lat dit de schuld is der predikanten, die todeets slecht en .oninteressant preeken- Een dame verbelde mij dikwijls van haar vader, -Jradikant was en'nog een oudarwetsohe, met Sn P441" „livings", standplaat en, waarvan dan $^r°°r een ourate (hulppredikant) werd "behan- foor een paar honderd pond, terwijl de do de rest toucheerde. Zij vertelde, dat haar wn oven slecht spreker als een goed ruiter .to dat dank zij don invloed van haar moeder pdan ook nftar vijf minuten lang preekte "je&de zij er aan toe. dat was nog drie mi- wïang. Daar de oude dame nu 76 is, moet 'in hot rustige, gelukkige Midvictorian tijd- Jw al hoof slecht gepreekt zijn, want de jp X. zal wol niet juist de eenige slecht» nweest zijn in die periode, dat bijna rike derde zoon uit een adellijk of aristo- ïgelsch geslacht dominee der Engelsche - werd. «rtsbisschop van Canberbury hoeft de aan- jftvestigd op het feit, dat het kerkbezoek 'Wjugor werd, en noemde o.a. ais reden: do auto, de motorbussen en oharabanos, P Zondagsbladen. Daarnaast echter noemde hot feit. dat het gehalte der preeken Jljken tj-ed heeft gehoudon met de vooruit- ijr aTKemeone ontwikkeling, fleod dan ook een beroep op ouders, onder- en professoren om het hunne er toe bij dat de geestelijkheid wat gehalte en F .betrof, stoedfe zou verbeteren. Inderdaad is f" Vaji ontwikkeling, waarop een predikant IJtm allergrootste beteekenis in ons tijdperk Ei Hot lijdt nu eenmaal' geen twijfel, dat iwo.naar, olke kunstenaar, elk individu, steeds fiin i i 8*aa^» heden meer dan vroeger. 19" sloohts heöi weinigen, die door de over moordorlioid goedgekeurd worden, bij de 'n w hot: gewogen, dooh te iioht bevonden «I i °P» hoe een heel eèn- ïi®0beider zijne meening uitte over twee i Ti ,"U gehoord had en hoe raak zijn over het oone goed het andere at. was. hot al'gemean ja de Hollander orittschieo- ft S» ii Engeïschman, ik vermoed dat dit Jtó'ri.J het onderwijs in Holland. I oJÏ'TTO in Holland is. in de laatste jaren E geworden. Vooraf het feit, dat Iwien? in?* van het hoofd der O.L.S. Êif® los te wringen, zonder examen op tu'if,r^hfc kan komen, is bedenkelijk. vtn «omer in de gelegenheid in ver- Voor voetballers en hen, die veel aan sport doen en daarom hooge eischen stellen san lichaam en zenuwen, is Van Houten's Cacao een voortreffelijke drank. Van Houten's Cacao heeft een sterk opwek kend karakter, is buitengewoon voedzaam en is, door haar lichtverteerbaarheid, juist voor een vermoeid lichaam een uitstekend voedsel. Bestelt nog heden een bus". Na inzending van den zich in iedere Kilo-bas Bruin Etiket bevindenden bon, ontvangt Cl dè volgende aflevering van „Ons Eigen Tijdschrift", het best geredigeerde en fraaist geïllustreerde maanblad pan ons land, PblIA\or« sohillunde provinciesteden H.B.S/er® -te Ieeren ken nen, te hoeren spreken. O.a. giftige nsompiigen, naar de verschillende politieke redenaars luisteren en het viel' mij op, hoe geweldig oritisoh de jongelui in hun oordeei waren, terwijl yersoheidenen onder hen even later thuis moesten komen met het be richt, dat de leeraren geen termen hadden kunnen1 vinden pm hen naar .een hoogere klasse te bevor deren. „La critique est aiseé, Fart est diffioile/' Over het algemeen is ook jammer, dat het Fransoh te uwent uit de Lagere school weggede- mocratiseerd is. Fransch is een mooie, dooni zeer moeilijke taai en "daarom in alle opzichten ont wikkelend, alleen al bmdat hot ioderen dag" deii soliolier weer vertelt, hoe dom hij toch eigenlijk is, zoodat die meer tpt zelfcritiek gedwongen zaï worden. De neiging om Dnitsoh te Ieeren, Duitsohi te spreken, in Holland, is m.i. het gevolg van de groote zelfoverschatting, den Hollander op het ge bied van talenkennis eigen. Duitsoh schijnt hem zoo gemakkelijk en yoeafc dus onwillekeurig zijn zelfoverschatting. Bij Fransoh. en Engelsen be merkt men zoo erg spoedig, dat schoolkennis van een taai nog lang geen taalkennis beteekenit. iSlet groote ongerustheid constateer ik het feit, dat de Openbare Leeszalen veel meer Duitsohe en uit het Duitsch vertaalde boeken aankoopen, dan Rol- landsche en andere talen tezaraön. Eveneens 'baart ongerustheid het groot aantal' dissertaties door 'onge/ doctoren aan Hoilandsohe universiteiten in iet Duitsch geschreven. Bismarck kende zijn Pap- -penheimers, toen hij uitriep: „Holland, ach was Holland das annektirt sioh sohon selber". De Aartsbisschop meende, dat de geestelijken niet voldoende beseffen, dat do preek oen bij zonder gToote factor is in het kerkelijk en geeste lijk leven. Ik zou hier den Aartsbisschop wei eens willen zeggen: maar gij pro-Roomsche dominees, zijfc nu al' jaren bezig om het uiterlijke van de kerk naar voren te brengen, den dienst uit te brei den en te verroomschen en daardoor de prediking van Gods Woord steeds meer op den aohbei grond! te schuiven, zoodat het bij óns in het dorp al zoover gekomen is, dat na den dienst niet alleen de kinderen, zooals dat steeds gewoonte was, maar ook velO volwassenen de kerk Verlaten. Voor een predikant nü niet bepaald een aansporing om zijn kracht in de orediking te gaan leggen. Toch zegt de Primaat der Engefecho Staatskerk, gij predikanten, gij moet uw preeken beter ver zorgen, er moet harder in de studeerkamer ge werkt worden, de studeerlamp moet nog lang na middernacht branden of nog liever moet 's mor gens vroeg reeds met de studie begonnen worden. Ik zou het resultaat in ons dorp wol eens willen zien. waar drie-vierde der gemeente gedurende de preek een aangenaam dutje doet en niemand, ook niet degenen, die quasie geluisterd hebben, na af loop iets van het gesprokene terug kunnen vertellen. Toch zijn er kindéren van domifneCs onder die per sonen. Vroegor probeerde ik wel eens een praatje over de preek te beginnen, maar ik joeg een ieder de angststuipen op het lijf en de aange sprokene zag altijd juist iemand, die 'hij of zij dringend moest spreken. Heb is nu te Iraat om over goede preeken te- gaan praten, waaneer men, zoo alt de Primaat van Öanterbury, niets anders ge daan heeft, dan den dienst protegeeran en de preek als low ohuroh te verketteren. Maar buitendien, tot de vete geprotegeerde minee'S behoorem ae arme drommels, die uit den [ageren middenstand door het seininairo tot pre dikant gevormd, een moeilijk bestaan hebben- Deze lieden zijn blij, dat het voor hen beter is, om High Ohurch te doen, daar de allerhoogste geestelijke aat wil en hen zal protegeeren, omdat zfj nu alleen don dienst behoeven te leiden, kuninen volstaan, met het opdreunen van het bekende I'esje, en op de preek stoel een paar gemeenplaatsen te verkondigen Wat schreef een dezer arme drommel» In de courant, naar aanleiding van de opmerking van den Aartsbisschop? Het is heet mooi om te spreken over meerdere stu>die<,maar houdt de primaat dan wel' rekening 'met dé feiten? Mijn salaris is zoo gering, dat wij ons de weelde van een dienstbode niet meer kuluneof veroorloven. Het gevolg is,_ dab ik allerlei huiswerk moet ver richten, ten einde de taak mijner vrouw iets te verlichten. Hoe kunnen wij want ik ,sba niet alleen, er zijn tientallen predikanten, die in het zelfde geval verkoeren nu tot na middernacht Sfcudeeren. Met do grootste moeite zorg ik voor mijne gemeente en verricht nog het noodiga huisbezoek, dikwijls naar zeer afgelegen hoeven en .huisjes, "s Morgens vroeg kan ik niet studeeren, dooh moet huiswerk ver richten, overdag en 's avonds evenzeer, dan ia men te moe om bot na middernacht te blijven studee ren, en is dankbaar, naar bed te gaan, ten einde 's morgens vroeg weer huisknecht to kunnen spe len en voor de predikantszorgen en plicht te be ginnen. Naar mijn© meeningheeft d'e Aartsbisschop! 1'joiet een bedoeling gesproken, met een kerkèBjk- pokticke bedoeling, welke men pas later zal door gronden. Enkele leeken hebben zeer interessant gesproken, Lord Eustaoe Percy, de Minister van Onderwijs, heeft gespkoken naar aanleiding van het groote verband, hetwelk er in Engeland besbaat tussohen sohooi en kerk. Lord Percy deed feitelijk een aan val op den atheïstisohoolmeester en gaf als zijne meenmg te kennen, dab slechts de onderwijzer, die eon geloovig Christen is, het kind goed kan onder wijzen, doordat hij 'tevens bij "het kind de liefde zal voeden voor al het sahoone in het Ohmtelijb geloot vastgelegd. Miss Rosamund Shields behandelde de zelfde lavestie van het standpunt der vrouw bezien en Het o.a. het volle licht schijnen op het feit, dat sedert de laatste twintig jaar de rol, door de -vrouw in het openbare leven gespeeld: zooveel belangrijker is geworden en zeker niet het minst door de rol die zij speelt in heb verband van Kerk en Opvoeding. Weer een geheel1 ander geluid deed Sir Frede- riok Lugard hooren. Sir Frederiok is lid van de Permanente "Manda ten-commissie en al» zoodanig bekend met de be langen van de Engelsche Maindaatlanden» zooala b.v. Palestina. Sir Frederiok achtte het noozakelijk, dat de Kerk overalpropaganda zou maken voor het Christendom en zag in dit verband ook de absolute noodzakelijkheid van Groot Britannië om te strij den voor het behoud van Dominions, Kolonies en j Mandaatlandcn 1 Hetzelfde betoogde de heer B. O. Allen, die o.a. I wees op de onlusten, welke in Ohina heersohefn en uitriep: Indien Engeland zich heden uit Indië zou terugtrekken, eouden# morgen de onlusten, die Ohina teisteren, over de Himalaya naar lndië overslaan- 1 Laat men, zei hij, aan de woorden van Lord Oromer 1 in zake Egypte denken: Men kan niet het lanö i hervormen, waaruit men zich teruggetrokken heeft. Die wijze woorden van 'Lord Oromer zou ik wel eens aan de heeron, die Nederiandsob Indië zoo graag zouden ontruimen: „tot betere hervorming der inlanders natuurlijk", want zij weteln aan slech te waar een mooi etiket te gaven, ter qverwègingi j willén geven. 1 De President van het Congres, de Bisschop van Winchester, heeft wel' de meest belangrijke redó gé- houden, omdat hij Kerk en Communisme tegenover elkaar stelde. Daarbij was naar mijne meening valn 'bijzonder belang zajn aanmaning tot de le&eq ider Engelsche kerk, om toch vooral rekening be houden met het scherpe contrast: tusschon armeen rijk, en daarom ried nij# aan: wees zoo eenvoudig mogelijk in uwe levenswijze. Vermijdt aanstoot, want docJr aanstoot te geven, speelt gij in de kaart der Extre misten, die klassenhaat propageeren ten einde hun doel: „vernietiging dor bestaande rechtsorde'' ie bereiken. De woorden van den Bissohop van Ohelmsford stemmen ook tot nadenken. Deze prelaat Zeide: reeds te lang heeft de wereld met woorden de Christelijke idéalen gehuldigd. Wij kunnen domo- gelijk doen ,ala degenen, die op de markt plaats en op dié hoeken der straten andere z,g. idealen den volke luide verkondigen. Wij zoolden sprak de bisschop, die andere propaganda niet verontrusten, indien wij OhristenGinj,, el'echta betere, slechts ware Christenen waren geweest, en indien er van de ware Christenen er Sléchts meer waren geweest en nog waren. Is .hier niet veel van aan, geachte lezeres en lézer? Een waar Christen, een die zich houdt aan de heerlijke 'Bergrede, te ontmoeten, zal niet aan veei personen te beurt vallen en een. zoodanig mensen be zijn, valt bijna ieder mensoh, omdat hij zoo mensohelijk is, te zwaar. Ik twijfel niet of iemand als Dominee Kersten te uwent, houdt zich ze[f voor een waar Christen, doch ik vTaag mij af, mag een waar OhriZteni despotiek rijn? Ik noem hier één voorbeeld en Zoo rijn er duizenden onder degenen, die Zich een waar Christen gevoelen en daaromheen rijm er honderd duizenden, die „zich zelf eerlijk moeben beken- nen: een waar Christen ben ik niet en .wordt ik nimimer. Wat moet men b.v. denken van don graaf De Ia Warr, den Markies van Hartington, en den inÉé- nieur Rose, die het kerkprobteem, slechts kondén zien in een versterking der industrieel© hulpbron nen van Engelamd in overzeesohe bezittingen en landen en vooraf in China. Moet de kerk handels agent gaan spelen? Dominéé Aston, de secretaris van het Congres, on derstreept de woorden van den ingenieur Rose, die c.a. zeide: De Britten zijn in de geheels wereld de pioniers geweest voor industrie, het is noodig, dat de Britsche industrieelen in China gesteund worden oor het Britsche volk in hun pogen om in China eene industrneele organisatie te grondvesten, waar dig monument voor.de beschaving en speciaal van het. Britsche hooge peil van beschaving. Dominéé Aston vindt dit: eon voorbeeld van waar Christendom en echte Christelijke naastenliefde. Ik'vraag mij alweer af of dit door den beugel kan. Is het werkelijk christelijk lieden te dwingen of iets op te dringen? Ia het erg christelijk geweest China oorlogsschepen, kanonnen, geweren, uniformen en wat al niet meer op te dringen? Is het erg christelijk geweest aan China de opium op te dringen? Op een officieel feest te Tokio, ontmoette ik Jaren geleden een ouden Japanschen admiraal, die Holland9ch sprak. Hij had het in Nagasaki geleerd toen er jaren geleden in de machtperiode der Shö guns en vóór de machtsherstelling der Mikado's, op Decima een Hollandsche school was. Hiji sprak over den 'Hollandschen invlosd van die jaren enhet spijt mij het te moeten zeggen, zeer sarcastisch. HIJ wees erop, hoe de Nederlandsche HandelsmaaL schappij quasi de Japanners, maar inderdaad; slechts eigenbelang had gediend en hoe die maatschappij al de mooie gouden Japansche munten naar Hol land had verscheept, Toen ons een op het feest aan wezige missionaris voorbij ging zei hij ironisch: een agent in christelijke zaken. Een paar jaar later ontmoette ik In China her haaldelijk Ku- Hong Ming, bekend Chlneesch philo- soof. Op een goeden keer liet een van ons zich ont vallen: „Maar. meneer Ku. die man, waar u Van „spreekt deed het. geheel belangeloos'*. Ku Hong Ming zette zijn bril recht en zei: ,Och, meneer, u moet mij* niet kwalijk nemen, dat lk met ,,u van meening verschil, maar ziet u ervaring „heeft oti9 geleerd: geen enkel christen komt be langeloos naar het Oosten." Tk ben dat volkomen eens. Wanneer ge nog idea len omtrent de zending hebt: ga naar het Oostenl Ga naar Honolulu waar de mooiste huizen op den i mooisten stand aan missionarissen toebehooren; ga des zomers naar Karuisawa, in het mooie binnen-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 5