PUROL Kantoipreclit te Schap. K fan allerlei uil de Men- schelijke samenleving. Geestelijk Leven. B. li. LENGHAUS Binnenin .'scb Nkuws, draagt U onze Kleeding, Oe kwaliteiten zijn soliede en de prijs Is laag Zalertlag 19 December 1925. 68sle Jaargang. No. 7762. TWEEDE BLAD» VOLKSUNIVERSITEITEN EN OPENBARE LEESZALEN. Vervolg,. Eet zou geen rin hebben om de plaatsen op te nemen, waar thans Volksuniversiteiten, zijn, geves- icd zijn. Men zou geneigd zijn. te zeggen, dat zij jjü in elke plaats van eenige beteekenis in ons leine vaderland-; hier meer, daar minder uitge- ireid; bier speciale, daar meer al'gemeene doelein den nastrevende. Bezwaren), die zich van Roomsch- itholieke zijde deden gevoelen tegen het uit- litend algemeen karakter dezer Volksuniversitei- rijto gelukkig opgeheven kunlnen worden, door- in tal1 van plaatsen naast deze Volksuniversiir _jri de Roomsch-katholieke verrezen. Gelijk men »k, terwille van het doel, dat de moeite in elk op- icht loont, één middel heeft gevonden om gods- nstige bezwarefn en afscheidingen te overwinnen de openbare leeszalen en bibliotheken, die thans ijwel1 in elke stad vain ons land worden aange- jfoffen- Dfl Bij de oprichting der openbare leeszaal en biblio- beek te rdrecht weliswaar niet de eerste in nis land, omdat Utrecht in 1892 is voorgegaanf, paar wel degene, -dip, den stoot tot de groote ont- J Elj rikkelingheeft gegeven heeft de toenmaEge oorzitter uitgesproken hoezeer het Etogelsch© en hm jiierikaansche voorbeeld voor'oogén; heeft gestaan. n 1872 is de eerste openbare bibEotheek in Phila- alphia gesticht door Franldiln, terwijl in .de 19q euw jaar op jaar zoodanige instelEngen in alle roote en -kleine steden van Amerika verrezen. In genstclE-ng met Engelanti. heeft hier het partiou- er initiatief de beweging geleid. Boston ging )or: Bates, een koopmaiu aldaar, schonk zijn hobEo reek en 50.000 dollars^ welk voorbeeld door Enoch !ratt wera gevolgd, die n-evetfis zijn boeken.' een apitaai' van 6 miEioen dollars schonk. lm phicago, in New Y ork hetzelfde, zoodat aan het einde der j9e eeuw New York 408 openbare bibEotheken met' ezamen 1.755.000 boeken/ die in den loop -van het oorgaan do jaar 6.550.000 maal uitgeleend werden, lezd. Boston telde terzelfder tijd 1.108.000 ge- ruikmakingeln, Ohioago 1.018.000, Cincintnati 380.000 lan Fratocisco 95000. Aan jaarlijksche in/komsten, ad Boston 400.000 gulden, Ohicago f 300.000,t t©r- iji in 1900 roe'ds Amerika 3803 openbare tóblio- fioken telde, die ieder minstens 1000 boeken; be- «ten. Engelalnd heeft het Am'erikaansche voorbeeld ge- rólg-cl, doch door gemeentelijk initiatief. In 1850 werd na I'atogen strijd hot wetsvoorstel van Willi- im Ewart aangenomen, hetwelk gemeenten bov©n de 5000 zielen ito Groot Brittannië en. Ierland toe tend eön bibEotlfeek-bèlasting to heffen tot een naximum van 1 penny van elk pond sterEng, dat eder inwoner in de gemeentelasten^ inbracht. Op erlangen van den Raad of van minstens 10 belas- öngbetalend burgers werd de burgemeester verplicht, na tijdige bekendmaking vanj het te be kend: handelen onderwerp, eön; vergadering bijéén te oepen om een beslissing uit te lokken omtrent het M oprichten vain een GemeentebibliotheekWaren 2/3 J\ der aanwezigen er voor, dan bestond het rqoht der r J, jemeente tot eön bibli ofcheek-b^asti ngheffingzelfs erkregen de curatorén der boekerij in bepaalde I vet evallen bevoegdheid eön leening te sluiten ondér aan verbintenis der gemeente. Deze .wet, op 30 Junli keni 855 aangevuld, bleef geruimrin tijd van kratoht eii ewerkte, dat aan het eind0 der 19e eeuw niet mim- er dan 297 openbare bibliotheken in Engeland Bstondön wa,arvan 32 in Londen, Manchester be- jhikte over 250.000 boeken, Leeds over 183.000, dinburg over 180.000, Ch'eLtenham, een plaats van! i.OOO zielen iin de buurt vaii Oxford, over 2000 oeken. Alle deze Amerikaaimsche en Bn<g©Ls©hè oekerijen hebban een couranttonzaal (n©ws rea- ing room), een studeerzaal (reference Ebraryf ©n, ffiuitleenzaal (Lending Hbrary). I jTot aan het einde der 19e eeuw deed Nederland einig 'of (niets aan_ de bevordering, door middel1 ka openbare boekerijen van de volksontwikkeEng. j g iet ten onrechte wees dan ook de heer Mr. A. R. immerman, destijds Gemeentesecretaris. van Dor'd- Bcht, op het gemis vooraf in de Heine gemeeis- en aan een gelegenheid om1 zich geestelijk voed- 4'te verschaffen. In rijn artikel in „De Gemeente- (fenn", weekblad .gewijd aan de belangen van, ge beenten in Nederland,.van 17 October 1899, klaag- hij; alTen, ook vain hert dis niet wandelen kunnen of eer 'aikeeng van rijn, worden bekostigd, daar ii er evenzeer reden een andere genieting van het lé ven, zonder betaling, bruikbaar te maken. ■A-a.n de uitvoerbaarheid behoeft ternauwernood getwijfeld te worden. Met een jaariijkseh bedrag van enkele duizenden' worden op dit terrein be langrijke resultaten bereikt; de noodige ruimte zal bijna overal wel voorhanden zijn; waar zij' 'het niet is, kan rij onder één dak met de eerste nieuw te Douwen school, zonder ve&H kosten, worden in gericht; ambtelijke bemoeiing kan évenzeer wor den gemist, want zeker rijn er onder de leer aren bij het middelbaar of hooger onderwijs, do geneesheeren, predikanten, advocaten ,of officieren, leden te vinden voor eön. commissie, die met het toezicht en de aankoop belast Zou kunnen worden. 7. l)it artikeltje, te rechter tijd geplaatst, dit op het juiste oogenblik gesproken woord, heeft wonderen verricht. Te Dordrecht is de leeszaal al 1 spoedig tot Stand gekomen. En op Dordrecht, dat irt 1898 voorging, is in 1903. Groningen, in 1905 Leeuw arden, in 1906 's Gravenhage en in 1907 Rotterdam 1 gevolgd Het zou al1 evenmin doel hebben oan eéin ver- melding te geven van die plaatsen in ons land, j die tiians over een openbare leeszaal en bibEotheek j beschikken, en daarnevens die plaatsen te v©r- .melden, die van een speciale Roomseh KathoEeke of 1 andere leeszaal baat vinden. Hoofdzaak is, dat het beginsel1 èn van de Volksuniversiteit èn van de Openbare Leeszaal en bibliotheek ingang heeft gé- vonden in oné I'and.dat de sociale en de sociaal- economische beteekenis .ervan is begrepen, en dat de gemiddelde burger, die geen geld kan afzon deren voor eigenlijke studie, den weg daarheen weet en wil' vinden- Eigen opvoeding is' het-beste middel om in ilnteEectueel© tekortkomingen te voorzien; kennis is een machtig wapen in dén tegenwoordigen „strugglé for life". enl TI '8 Het verkeer te bevorderen, de brotonen van be- ban tot ototwikkeHng te doeni komen, rijn zeker wichtige nummers op het stedeEjk^ program, jj,, naar welke gemeenschap .mag als orgatoisme voUco bij' ten heeten als de geesteEjke beschaving er geen 1 «vrediging vindt? Een complex van- welvarende argers maakt, in hoogeren zin,géen> bloeiend ge- tel, en als de stroom van het intellectueel 'léven Heen in. enkele voomftme plaatsen ruim vloeit, }7fl haar daarbuiten het geheelö land niet doortrekt erf! \u h enkele nauwe bedetinigen slechts een klein deel j Öl haai' vruchtbaarheid brengt, dan is een stelsel1, it zulke gevolgen heeft, zeker allerminst in staat Ia naar de woordeto va nde .proclamatie der Ko- fetogiii-Moeder, een volk groot te doen zijn 'in aL aarin ook eén ldéin volk groot kan wezén. Dit (at de eenzijdigheid betreft. Wat de kortzichtigheid aangaat, moge er op ge- rWsSen worden, dat geen# gemeente zich vérzekeren tan de vruchteln te genieten van hetgeen rij aan andel, scheepvaart of mijverliéid ten koste legt. Zij er hun welvaart .aam ontleen/én, kunnen zich in laatsen vestigen, waar het leven hun of hun gezin angénamer lijkt, achterlatend© echter dat deel ar bij het berijf betrokkenön, wier verblijf voor e gemeentekas vrijwel enkel uitgaven pleegt mede brengen. Inddön nu onder de middelen om eert.' plaats- voor are bewoners en die het kunnert worden, aantrek- fihjk te maken, ook ééns de aandacht viel op inv lehtingen, waar men kosteloos of voor zeer gerin^- e contributie de iniet-stoffeHjke behoeften zou kunt 011 bevredigen, waar op vrijgevige wijze couranl tijdschriften en boeken ter lering waren, dan an daarmede toiet alleen het algemeen' geestelijk tiang der bevolking gebaat rijn, maarzouden de «meenten er vermoedelijk middeJijk evenzeer de ruohten van plukken als van den aanleg van par- en en sportterreinen, die ook de strekking hebben len uittocht maar elders minder geleidelijk te ma- H volkomen verdedigbaar dergeEjke gemeen- embEotheken kosteloos toegankelijk te> stellen- nanr men zich voor het eerst© onderricht bijna inconsequent^ ten behoeve van ai 'öt behoud en van de vermeerdering der onbwiklce- mig eveneens gelden beschikbaar te stellen en waar franaelparketo door de penningen van allen, ook van Het tweede punt door L. R. aato de orde gesteld, is het verband tusschen godsdienst en oorlog. Hij spreekt daarbij van de samenkoppeEng van het afschuwelijkste en het schoonste, di. van den krijg en deto godsdienst. Eb. daar moet ik nu het mijne van zeggenO, ik doe het graag, maar' waar is het begin en waar is het einde, wanineer we hierover maar eenigsiziins grondig willen, handelen. Dit is een Onderwerp van Zoo groote iiitgebreidheid, dat ik er tallooze kolommen mee zou kunnen 'vullen. De j welwillende lezers zullen dus tevreden moeten rijn met een onvolledige beschouwing. Allereerst dit: L. R. heeft büjkbaar alléén den christelijken godsdienst op het oog; tenminste dit meen ik te mogen opmaken uit rijn gelijkstel ling vain godsdienst met „de leer der Hef'de". We 'zullen Ons dus tot dien christeEjken godsdienst be perken en niet ingaan op het Mohammedanisme, waar we het verschijnsel „h-eilige oorlog ken nen. DeZe christelijke godsdienst dan baseert v haar ethiek Geer der zeden, zedekumde) inderdaad op de menschenEefde, Deze liefde is haar uitgangs punt. Op zeer schoone wijze komt dit uit in de beroemde bergrede, welke aan JeZus wordt toe geschreven en welke we als ©en kostbaar docu ment uitglipt verleden bewaard vinden in de hoofd stukken 5, 6 ©n T van het Matfheus-evangelie. En wanneer deze ethiek inderdaad was aan vaard door de Christenen en was gepredikt door de kerken, welke de draagsters en verbreidsters van de beginselen der bergrede behoorden te rijn, 'ja dandan. zou zich hebben doorgezet in de wereld, wat een tijdlang in de eerste Christenen hoeft ge leefd, dan zou de gekerstende wereld den oorlog en het militairismejniet hebben gekend. Want inderdaad .in het oude Christendom dat in Romeinache wereld optrad leefde zéér sterk het bewustzijn, dat de belijdenis van het evanigeEe niet kon samengaan piet oori'ogvoorbereiding. En mantoen van naam, die in de kerk nog altoos in 'hoog aanzien, staan, hebben (niet geaarzeld hunne meening in dit opzicht onbewimpeld uit te spreken. Tertullianus (gest. 220 (u. Chrj veroordeelde het miEtairism© heel'duidelijk in de Uitspraak: „Jezus, toen hij Petrus ontwapende, heeft tegelijk alle sol daten ontwapend" ent even sterk in de volgende woorden: „zal' het vrijstaan het zwaard te voeren terwijl de- Heer 'uitspraak heeft gedaan, dat hij door het zwaard zal omkomen, die 't zwaard heeft gebruikt?'" Een andere beroemdheid uit de oude Christenwereld, Clémens Alexandrinus, zegt: „Wij, Christenen, trekken niet meer het zwaard tegen een volk en loeren niet meer de krijgskunst, sinds wij zonen des Vredes zijn géwordén door Jezus, die onze Heer en meestor is". En dat de oude Christenen het erntstig meenden, moge blijken uit het feit, dat de heiden Celsus den Christenen verweet, dat zij nutteloos waren voor den staat, omdat rij (niet als soldaat wilden dienen. „Wat zou_ er", zoo roept hij uit,, van "Caesar ge- Worden rijm alé alle Romeinen Christenen werden?'" Op dit verwijt van dein heiden Celsus,antwoord de de Christen Origen.es (een man van gezag en beteekenis!): „Als alle Romeinen Christenen wer den, dan zouden rij a.1 huntne vijanden door het gebed1 overwinnen of Eever Zij zouden niet meèr ten oorlog trekkön, beschermd als rij zouden rijn, door Hem, die beloofd had beele steden te be houden, als er vijftig rechtvaardigen in zouden ge vonden worden Niet té verwonderen is het dan ook, maar alles zins verklaarbaar, dat onder de eerste Christenen, het daadwerkelijk verzet tegen den krijgsdienst tot uiting kwam-, En w© treffen zelfs onder de heili gen der Roomsche kerk eön dienstweigeraar aard De naam van dezen jongen{ standvastigen Chrisfen was Maximilianus en hij is ter dood veroordeeld door den krijgsraad ©to ,al!s martelaar voor zijn over tuiging gevalfén. Uit deze enkele mededeeEngen moge blijken! dat in de .eerste eeuwen van het Christendom wei' degelijk de opvatting van L. R. heerschte; dat men gevoelde at liefde, toegepaste Eefde het wezenlijke behoorde te zijn van de belijdenis van het evangelie van Christus. Helaas, helaas Het zou anders worden. De Christenen gaan zoei- ken maar macht en grootheid. Zij gaan zdoh organi- seeron. Het woord van en meester, „wie achter iuij wil Eomen, verloochene zich zelf en neme rijn kruis op'', wordt vergeten. Het kruis symbool van lijden wordt op de kerkelu geplaatst eu niet op de schouders genomen.' De Christenön verlangen langzamerhand ernaar, om niet het zuurdeesem te rijn, dak de nmatsohappij doortrekt en 'loutert en heiEgt, om niet den geest der menschen- t8 veran deren en de harten voor de groote, goddelijke Eef- de warm te maken, maar om te hoersohen, tot aan- riei tt komen En zoo kon het gebeuren, dat reeds op het eerste groote^ conciEe van Nicaeia, ia J25 nu Chr. de machtige keizer Constantijn de Groote aant werig was.' Niet als broeder onder broeders, doch als vorst, als heerscher, als gebieder. En daar te Nicaea, werd de eerste .allgemjeené géfoofsbêEjdenis opgesteld en er werd miet aan gedacht, dat hij, over wiens wezen, toen zoo gestreden werd, eens had gezegd, dat hij niet was gekomen om gediend te worden maar om te dienen. En evenmin werd 'gedacht aan de bespreking van de vraag weHre de elschen- des levens waren voor de Christenen. Dan is het grqot© en mooie, het wereldlierscliePf- pendo, het louterende, heiligende element uit het Chr dom v-envenen^ 't Past zich aan aan- de wereld 'Wel zullen er altijd door blijven, di©, zioh verdie pend in den geest van h©t evangelie, zullen traclu- Gesprongen Handen Ruwe Schrale Huid Springende Lippen en Huidwondjos PUROLjn Doozen 30.60.90ct Tube80c» Bii Apothekers en Drogisten ten uit dien geest te léven, maar klein is hnu aantal en kering hun invloed enrij vinden de Kerk tegenover zich. Wie ééns ontroerd is geworden door de subEeme schoonheid van het leven, zooals het 'is gemanüfest teerd in deto evang©lischen Christus, wie eens in rijn diepste wezén. d© waarachtigheid van het uni verseel© Hef desbeginsel heeft doorleefd, is de ge schiedenis der kerk ©ön geschiedenis van bittere téleuretellingeto. Waar wij dé boeken der kerkhistorie ook opslaan, telkens wegr wordeto we pijnlijk herinnerd aan het droeve feit d.at de kerk aan dén ouden geest gé- heel vreemd is geworden. Zal ik eenige voorbeelden vermelden? Ze rijn voor 't grij'pén. Pausen, d.w.z. zij, die zich 'noemen de stedehou ders op aarde, organiseeren kruistochten. Niet slechts kruistochten tegen -de Saracenen, maar tegen medechristenen. Worden de ALbigenzen en de Wal- denzén niet op een1 gruweHjke manier uitgeroeid? Trekken protestaintsene vorsten niet ten stiijde on der aanroeping van God? Ik denk hierbij aan paus Urbanus II op het coiriciEe te Clërmont, toenf hij opriep ten strijde en uit dé monden der geloovige luisteraars opdaverde het bekende „God wil het.'/ Ik denk aan paus Innfocentius die tegen de Albi gen Zén optrekt a,an Paus Clemens YII, die ïn 1532 met de wapenen zich meester maakt van Anjcona, aan Paulus III, die in 1550 met een leger vanf 13000 man de stad! Perusia onderwerpt. Ik spring een heelén tijd ovér en kom -bij de bekenden paus Pius IX, die ©en troepenrevue houdt en de soldateto zegent. De herinner me een gebeurtenis van het jaar 1910 op den 2dön Juli in de /prachtige roomseh 0 kerk „1© sacré coeur'" te Parijs. Daar is aanwerig de bisschop van MotntpoHier, m^r. de CabrièresJ De oprichting van het pauselijke ZouavencorpS wordt herdacht/ de mis wórdt bediend ©u ,n<4 de mis, spreekt deze bisschop de volgende woorden: è„de oorlog, het gebruik van geweld om te wreken, om de gerechtigheid te herstellen of te handhaven is eert heilige zaak in de oogen van' God en hij heeft niet gevreesd rich „Jahwe Sebaoth'' Gieer der heir- scharen) te doen noemen''. E11 de protestanten maken 't niét veel betér El- léndig is de houding, die Luther tegenover den oor lóg inneemt. De veelgeprezen Gustaaf Adolf mis bruikte dien godsdienst om zijn soldaten te bet- zielen. De predikanten in de ZuideEjke Staten van, Amerika waren de felle aatostokers tot den oorlog over de slavernij in 1860. En wat moesten we beleven in de gruweljaren 1914—1918? Ik zou niet weten waar te beginnen en waar te eindigen, al's ik zou pogen te kenschetsen den geest, welke toen keersohto ónder de Christelijke voorgangers. Slechts -enkele ditogen wil ik aanstippen^ Kardinaal Meroier zegende iu Namen in 1914 de Belgische kanotonen. Kardinaal Hartmann zegende in Keulen, de Dtoitsohe vlamlmenwerpérs ©n de Druitsohe gifgassen. De vorst-bissohop van Triënt mobiliseerde zelfs „de moeder Gods'' {en decoreerde haar beeld op de „Monte Crappa" met het eerekruis „wegéns ver- dienste gedurende den oorlóg". De protestantsche hoogleeraar, vroegen" predikant, dr. Slotemaker Bruiine, liet zach toen de oorlog aller aandacht had, aldus uit: „God néomt den oorlog in rijn hand, oan volkomen: te tuchtigen.'' Prof.' Chantepie de la Saussajre schrijft ito rijn boek „Christelijk léven"„het is niet ,waar, dat de oorlóg absoluut onchristelijk is". Een Bériijinsch predikant, Brand Doehring geeft een boekjeuit „di© ReiEgioto; des SchlaohtfeldeS71 In dit boekje lees ik o.a. „Een Onze-Vader door den coinmatodant uitgesproken, als hij zijn com pagnie voor dén stormaanval1 uanivoert, behoort tot het allergeweldigste van alles, wat men aan groote oogenblikkea op aarde kan hebben. Daar wordt Je zus tot een grootheid voor aEe belijders en bereikt' daarmede den hoagstem graad van rijn; -heilswerk- za.almheid: aJl'en te verkwikkéni, die vermoeid en belast rijn.'' Ik wijs er op, da,t _we tegenwoordig I'egerpredi- kanten en aalmoezeniers hebben. Wat beteekent dit? Niet anders dam dat de lëgerantoriteiten iili hun arbeid eén aankweeking én versterking ri©n van den geest, dien zij noodig achten] in het léger. Eri weest er maar yan 'verzekerd, at rij deze predi kanten en aalmoezeniers-niet zouden dulden, als zij den geest va/n Christus poogden tp> verbreiden onder de militairen, als rij_ durfden wijzen op de conse quenties van het beginsel' der kei de, zélfs, ja zélfs tegenover de „vijamden". Tegenover dit alles, wat ik toeierschreeif en wat haast tot wanhoop en vertwijfeling moet leiden kan ik echter gelukkig thans ook iets anders zeggen- Mede aoor den gewéldigen indruM gemaakt] daar den I'aatsten oorlog, komen de „Christenen') tot berinfning. Nog zijn zij, die rioh bij voorkeur „Chnsténen" noemen, de sterkste verdedigers van het militairis- mb, maar toch komt ér eén .kentering. Een paar weken geléden kwam rnij_ een anti- revolutioninair blad in harriem waarin ik het ver- sl'ag aantrof vain een "vergadering", waar ©en hoofd van een Christelijk-nation'ale ;sohool ©en rede hield. En toén in het debat door éen „christelijk/ predi kant hem de vraag werd gesteld of hij'alle .oorlog voeren, 'alle diénen in het leger, alle arbeid,, die het leger ten goede komt, zooals het maken vaa ammunitie, het bakken van brood voor de soldaten/ enz. zoinde achtte, toen antwoordde hij: Ja. Is dit niet een merkwaardig bewijs van de verandering, welke rich bezig is te voltrekken in de Zienswijze der menschen teh opzichte vanL oorlog en nüEtai- risme. Ik wil in dit verbatod ook noemen deti naam van den vrijziinn i g-christelijken hoogleeraar prof. Hee ring te'Leiden. Hij heeft zich verklaard als -abso- luten tegenstander van d©n oorlog en miet geaarzeld het woord te voeren op het coingres voor miEtaire dienstweigering in 't begin van dit jaar te Utrecht gehouden. Ik ga eindigen, heb misschien reêds té veel ruim te gevraagd. Nog e ns in 't kort samebvattemd, komen we dus tot de volgende conclusie. De godsdienst de leer der liefde wordt nog steeds aoor velön hoe, is r»ii onbegrijpeHjk beschouwd als toiet uitslui tend dén oorlog en* het miEtairisime- Maar de op^- vatting vato L. R. begint rich baan '.te breken. Nog is 't geen dag, maar de horizont begint rich te Ideuren hoop lééft op in de harten van hen, die miEtairisme en oorlog haten. En naast die hoop bij velen ook de Eist om mede te helpen de komst 1 van den dag te bevorderen- Ik mag verwachten, dat die lust ook bij L. R. aanwezig is. Dan zal ook hij willeni .medewerken aan de verbreiding der gedach te, dat militairisme onvereenigbaav is met alle waarachtige rdig'e Want waarachtige r-Egie doet ons eerbied .hebbén yoor het leven, zoeken, naar broederschap, naar liefde. - ASTOR. DE KABINETSCRISIS. DE KATHOLIEKE MI NISTERS WEIGEREN HET AANBOD VAN DR. DE VISSER. Zooals wij eergisteren meldden, aldus de Msb.. heeft dr. De Visser verschillende ledén van het ddmissiontoaire kabinet, o.m. de Katholieke mi nisters, aangezocht om ritting té nemén in het door hem te vormen ministerie. Wij kunlnen hieraan nog toevoegen', dat het éohrij- ven, hetwelk aan deze ministers is verzonden, ook de mededeeling bevatte, dat het in de bedoeE^ lag den Nederia-ndsohen gèzant te Bern tijdelijk te belasten met de waarneming van dein gezant sohapspoet bij den H. Stoel Woensdagmiddag zijn de vier R.K. Ministers op het departement vaa Marine bijeen gekomen om een gezamenlijk overleg te plegen. Zijn wij wel' ingefieht, dato ie het resultaat van t deze be spreking geweest dat de KathoEeke ministers het aanbod iniet aannemelijk hebben verklaard en dit aan den formateur hebben meegedeeld- Dit besluit zal wel niemand verwonderen!, c. afi neer men bedenkt, dat de voorgestelde oplossing geen rekéning houdt met het karakter van het ge zantschap bij het Yaticaato, dat bedoeld is als een luisterpost. Zulk een post brengt mee dat men niet zoo nu en -dan een's luistert, maai" gedurende 12 maanden in het jaar rijn oor te luisteren légt. Een: Gezant te Bertn, die daar ook andere dan zuiver poütieke belangen heeft te behartigen, bovendien "een cotosulairen dienst onder rich heeft, zal uit den aard der zaak niet voldoönde tijd ©n gelegenjheiid .hebben om tegeHjk het gezantschap hij den H. Stoei naar behooren te behartigen. Een oplossing zal/ om aannemelijk te rijn, dart ook rekening moeten houden1 imet het bijzónder kar rakter van het gezantschap bij den H. Stoel. Men meldt uit Leeuwardén: In eén# vergadering van dén Ghr. Hist. Kaïnert- kring /Friesland, waarin het Tweed© Kamerïïd, do heer# J. A. Bakker een uiteenzetting gaf van de huidig© ministercrisis, is een mótï'e aangenomen, waarin de druk bezochte vergadering hare instem] ming uitspreekt met de houding der chr. hist. Ka merfractie in zake het gezantschap bij den Paus. Met plezier Het past U netjes, zit gemak kelijk, en is prima afgewerkt. Koopt daarom Uw Kleeding bij TE WINKEL BREEZAND, De vergadering van de muziekvereeniging „Con- cofdia" bleek, ondanks ,de -weersgesteldheid, flink be zocht. De voorzitter, de heer A. Raap, dankte de aan wezigen dan ook 'voor ,die goed© opkomst, maar ov©£ h©t repetitiebezoek was spreker minder tevreden en verklaarde dat de oudere leden in idit opziéht wel eens een voorbeeld mochten nemen -aan ,de adspi- •ranten, ook wat -hét bezoeken der vergaderingen be treft. 1 i- De notulen van den secretaris, den heer iM. Broers, werden onveranderd vastgesteld, met dank voor 'de uitvoerige weergave. t Nadat eenige dngeko'meni stukken iwaren besproken, werd overgegaan tot het benoemen van afgevaardig den naar de Congresvergadering van den Westfrie- schenbond van Harmoniegezelschappen en Fanfare corpsen te Hoorn. Als zoodanig (werden benoemd de heeren B. de Vries en A. Raap en tot ©ventueele plaatsvervangers de haeren D. Daaldèr en M. Broers. De controlecommissie rapporteert, dat zij de hoe ken van den penninglmeester, den heer C. de Graaf, volkomen, dn orde heeft bevonden, waarop voorzit ter den penningmeester dankt voor ;diens accuraat beheer. Als controlecommissie worden benoem'd de hee ren Jb. Weijers en W. jpronk .en tot plaatsvervangers do heeren J. Buisman en C. Raap. 1 Bijl de verkiezing van een commissaris wordt met groote meerderheid als zoodanig gekozen de heer Jb. .Weijers. Een voorstel om repetitiekaarteiu te drukken, wordt -aangenomen. Het aanbod van den beer J. Wiggers, 'om, in'dien dit noodig mocht worden geacht, ter afwisseling ®p de muziekuitvoeringen met nog eenige anderen voor voordrachten te zorgen, wordt dankhaa/r aanvaard. Bij de rondvraag komt verder nog een en ander naar voren. w Hierna sluit voorzitter de vergadering, «met dank voor ide aangename samenwerking, terwijl bij de hoop uitspreekt, dat in het vervolg de repetities door allen weer trouw bezocht zullen worden, ,wat althans «in 't «winterseizoen geen bezwaar zal zijn. NOODLANDING. Gistermiddag was het militaire 1 Fokkerviiegtuig «C >1 No. 521 uit Soesteiberg, genoodzaakt eene nood)- landing te maken in de« omgeving van Beekbergen, wegens een lek aan de waterpomp. Van het vlieg tuig werd enkel de onderVleugel beschadigd, doch zoodanig, dat 'het niet meer op kon stijgen en per (auto van Soesterberg moest worden opgehaald. De inzittenden, de Vliegenier-luitenant J. M. Klinkha mer en sergeant J. Brunklaas bekwamen géén let- TREURIG ONGELUK. De sleepboot Lijntje Johanna, komende,van bet Maasstation te Rotterdam, Voer onder de VVillems- brug door. De 15-jarige dekjongen W. G. streek de pijp van de sleepboot en bleef op bet contragewicht staan. Daarn'a trok bij d'e pijp te vroeg op, zoodat deze den kant Van de brug raakte en een schok kreeg waardoor de jongen van bet gewicht wiepte en in de Maas viel. Hij werd direct «door «den sterken stroom gegrepen, zonk in de diepte en Verdronk. De rivierpolitie beeft zijn lijk opgehaald. Openbare zitting van Donderdag 17 Dec. 1925. KINDER,ZAAKJES. Om Je beginnen hebben we eenige minderjarige overtreders Van de Nederlandsche wetgeving, wier zaakjes met gesloten deuren worden behandeld EEN KOPPIGE' BOER. Als eerste zaak van de openbare ritting «dient die van Nicolaas Thomas Groot, een veehouder te Schagen. Nicolaas schittert door afwezigheid, maar wel is getuige Pieter de Boer, veearts, aanwezig. Groot wordt ten laste gelegd, overtreding van art.. 9 van de wet op den keuringsdienst, omdat hij .van een gestorven rand binnen den vastgesteld'en tijd geen aangifte heeft gedaan en 'hij; dat rand, dat be graven moest worden, in een sloot heeft laten liggen rotten. Eenige malen is de Groot aangemaand het cadaver te verwijderen. Getuige de Boer legt de omstandigheden uit van het geval, er scheen herrie met een buurman tus-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 5