DAMRUBRIEK. Brieven over Engeland. a§ Hf M i§ L ss h 1 jé n Woensdag 6 Januari 1926. 69sle Jaargang. No. 7771. TWEEDE SLAD. Staatsloterij. Ingezonden Stukken. Birwenlandscb Nieuws M m m m m m m w m m m m m m m m m m 9 m m m SP 0. m m 0 WÉ 0 9. Wm in m 'M 9, m 18 m 0 m m t§ Bé 0 m M m m m m 9 2 Januari 192B> C>f ik hofc jaar .goed of sl'ooht bon begxmatffi, durf ik niet zoggen. Iö. elk geval'ben ik bet jnetl iets nieuws begonnen, mot öen nieuwe studie. Met een studie, laat mij beginnen dit te zeggen, Idie met do Engebsche taai1 en letterkunde héél weinig: heeft uit te staan, en die mij toch, ter wijl ik er mee bericr ben. doorlóopénd 1t denken aa- ons bezoek aan Londen, in de afgeloopon zomer- vaoantie. 't Is slechts toeval. Wij waren gelogeerd bdj goede vrienen. De man en vader vertrok in den morgen, om zijn werkzaamheden dn de City aam te vangen. Ik zal niet zeggen, wat mijn pen eerst bijna had neergeschrevenin den vroegen mor gen,- want het ontbijt was mental niet .vóór half tien. Maar hij vertrok in den morgein en keerde terug ïn den avottid. De tijd van terugkeer was ongeregeld' want mijn vriend is in den handel, en, wat erger is, staat aan ,het hoofd: van een zaak. Bedienden werken, laten we zegden van. 9 tot 5, maar patroons konden {geen vaste tiiden. Bén avohid .herinner ik me, kwam. hij' pas om lialf 10, tien uur thuis, omdat een land genoot van oins, een Utreohtemaar, tegen een uur at 5 op zijn kantoor was gekomen, om over Zaken te spreken, waaranee eenige uren bleken gemoeid te zijn. Ben anderem keetr, dn dat is de keer. die me de laatste paar dagen geregeld in de herinnering komt, verscheen hij niet aam het souper, 't Wierd 10 uur, 11 uur, 12 uur. Wij gingen maar bed. Den voTgendem' morgen was hij, we merkten, 't werkelijk met een halven of ehetlea zucht van verlichting op. aan het Ontbijt. Of er iets gebeurd was? Neen, niets bijzonders. Even de visoh yer- deelen, dan zou hij het vertelldn. De viseh was verdeeld, en het verhaal kwam. Nu zullen verscheidenen van mijn lezers wel weten, wat ik hier 'in Holland herhaald-Lij k onder fami ïieleden-handeLsmenschor. heb opgemerkt, dat in den hanel dingen in acht zijn te nemen, waar bij voorbeeld een onderwijzer of leoraar inooit iets mee te maken heeft. Je moet vriendelijk en. voor komend zijn togéa dezen of genén, dien jo eigenlijk voer liever linies zou laten liggcan. Je moet met; een! ander ergens gaam eten, inpmats van gezellig naar huis te gaan, ter wille van je zaak. 't Kam je e©ni duizend of wat kosten, als je 't biet doet. Je moet, zoo noemen ze dat immers, relaties aaJoknoopen en aanlioudön. 1 Iets van dien aard was de oorzaak valn het late thuiskomen van onzen vriend. Be'n .handelskennis, een zeer belanrgjjke handelskennis, wi.en hij niet graag voor liet hoofd zou stooten, had een auto aangeschaft. Hij was met rij'n auto vóór hot kan toor van jiiij'n vriend gekomen, had over zaken, go- spraken:, had, veronderstel' ik, ook zaken gedaan, was daarna over zijn auto begonnen, én had ein delijk mijn vriend uitgenoodiga tot een klein ritje •buiten Londen. Een uurtje, missohien anderhalf. Ja, dat kun je dan moeilijk weigexefn. Je wordt ook met op een bepaalden tijd thuis verwacht. Als het twee of drie uur iater wordt 'dan gewoonlijk, kijkt niemand vreemd op, wordt niemand oiijgo rust. Dus: „graag, met genoegen". Buiten Londen zouden Ze natuurlijk gaan rij den. In Londen rij je niet voor je_ plezier.Dus maan in de richting vam Kingston?Guildford1: de breede Portsmouth Koad. •Een uur, zelfs anderhalf uur, is gauw voorbij. Toen de rit o©n paar uur had geduurd, steeds ver der yan Londen, ojyperde mijn vriend het denk beeld om nu eens te .koeren. Maar daar scheen zijn handelskennis Wilnjg voor te vooleii. Ze zou den aanstonds wel' een zijweg inslaan eri zoo langs oen anderen weg Ix>ndemi weer bereiken. De zijweg kwam. maar scheen webrig neiging te hebben zich naar Londen te buigen. Hij 'bleek ïia eenigen tijd min of meer evenwijdig aan de Ports- mouth Road te gaan loopen. Een nieuwe rijweg, die geprobeerd werd,had de zelfde voorliefde. Een derde eveneens. Somjmige auto's passoerdo'n1 met lichten op. „Zouden we nu werkelijk biet eens terug gaan? In elk geval eerst de lichten eeins opstokéri?" Panfel! De auto stond stil. Ja, weet u precies, hoe ~j& dat doet? Tk heb nog nooit mot licht gereden,. O, wacht eens. Kijk, dat cxrandt. Wat eén straal1! Nou maar weer vooruit." „V-q_oruit? Neen, laten we mu maar kéeren. We zijn nog minstens twee uur van huisi". ,Keeren? Ja, mijn waarde vriend, dat gaaf zoo ïnaar niet. Dan moet je vooruit én achteruit, en weer vooruit en ik zou heusoh niet weten, hoe ik dit ding een stap achteruit zou moeten laten ma ten. Karn, de volgende zijweg, brengt ons wel' met pen booht naar Londen". De volgende zijweg deed het. Toonde zoovéél me delijden met de twee automobilisten, waarvanen* eèn heelomaaf niet, en de aJnder alleen maar vóóruit kon rijden, dat hij "ze Iamg3 een flïnkén "omwég terug bracht naar Londen. Kwart over elf reden ze door Chiswiek. Half twaalf iarnveerden zo te Ham'mersmith Broadway. Hairiniersmith Broadway behoort tot de "drukste punten vam Londen. Ook gingen de schouwburgen uit. En er waren veel autc/s. Stop, zei plotseling een sein met roode lettors achter op een auto, die vlak vóór de auto van mijn Londenschoni vriend reod. En hij voegde met prijzenswaardige Beslist- beid de daad "bij 'het woord. Een. botsing kom alleen maar vermeden; worden, door een zwaai "naar rechts van het stuurrad en oen harden trap op de voetrem. „Veel1 geknars achter otns". 'zei mijn vriend, „deed me ■begrijpen dat we met de eenigen. waren, die stopten. En toon ik omkeek, zag ik een. rij van tien ot twaalf auto's achter onfi. Maar wij stonden dwars op den weg. De oorzaak van het stoppen Scheen verdwenen te zijn. De auto vóór ons reeds door. Wij stom den stil. Achter ons werd getoeterd, klonken claxons. Jo moet doorrijden, zei ik tegen mi ju kennis. Ais ik het doe, zei hij, zit ik in twee tellen in dien vischwinkeï. Een groote agent kwam bij het portier staaJn. „Doorrijden, alstublieft, U stremt het heelo ver- kOOT. Het leek er werkelij wel iéts op Achter ons stonden 'nu zeker wel een dertig auto's. Mijn autokenmis koek den agent hulpeloos aan. „Kun jij zoo'n ding achteruit laten gaan, coffiLsta- We, want ik zie alleen maar kans om in dien visch- "winkel jfce komen." „Deruit etn douwer\ was het antwoord. Om kwart voor 12, in den macht, wij stonden) toen juist cgi het punt maar bed te gaan waren* tvree Jieereii bezig een zwaren auto achter uit te duwen om het verkeer vrij "te maken. Gelukkig ging het. De rij vah wachtende auto's kon passeeren en .tien. minuten later waren de beide autoduwers, ©enigszins verhit, weer gezeten en ging het in voorwaartsche richting naar Piccadilltyi Circus, waar zich. helaas, precies - hetzelfde spel letje herhaalde.. Alleen, had mijn vriend zich "daar, zoo vertelde hij tenminste, zoodra hij merkte, wat .er ging geoeure-n, onder de toeschouwers ge mengd, zoodat de spot van het. publiek zich alleen, maar richtte op den automobilist special'teit in het vooruitrij-den.. Om' één uu^ldion macht stak hij don slputel in> hot slot van zijn wotaing. Van zijn uitlegging aan zijn 'echtgenoote rijm wij geer; getuige geweest. Ook weet ik niet, wat zij "heeft geantwoord. Waarschijn lijk was ze meer welbespraakt dan 'den volgenden morgen aan het Ontbijt, toon .Ze, als ik mij goed herinner, geem woord zei Waarom ik de laatste paar dagen telkens aam dit avontuur van mijn vriend heb gedacht? Om dat .de studie, waarmee ik dit jaar ben begonnen', bestaat in het beSturon vam een auto. Voor- ènv' achteruit. Gistermiddag had ik al zulke vorde ringen iin het achteruitrijden gemaakt dat het maar één haartjo. had gescheeld pr wo waren in vollen vaart een dijk af en «etn weiland ingereden. Enkel1 pn alleen omdat ik vol gas gaf, toen. mijn zwager zei: Remmen. Gelukkig voorkwamen rijn tegen woordigheid van geest (niet de mijne) en de hand rem die minder aangename buiteling. i zeer zwak is. Om aan genoemde kade voor ophoo- ging de zoden te ontleenen is zeer gevaarlijk, het •land er naast staat onder water, dus voor directe verbetering is men machteloos. Om dezen toestand! nu eens afdoende te verbeteren, zoodat voor over strooming of doorbraak van dien kant niet meer be hoeft te worden gevreesd, is volgens mij een gemak. Trekking van Maamdag 4 Januari. 4e Klasse. le Lijst No. 12642 f 1500. No. 3183 f 1000. Nos. 13707 14848 elk f 400. No. 11384 f 200. Nos. 435 459 3915 20088 elk f 100. Prijzen .van f 65. 5 8 50 59 62 85 100 167 244 246 350 390 424 429 50S516 570 680 086 689 707 761 813 841 851 858 881 960 1096 1307 1330 1346 1364 1426 1430 1484 1497 1519 1520 1535 1567 1604 1642 1723 1732 1802 1865 1905 1915 1974 2032 2080 2153 2181 2211 2293 2318 2342 2355 2119 2475 2496 2506 2620 2633 2647 2724 2749 2785 2811 2820 2821 2976 3013 3089 3112 3154 3199 3283 3297 3321 3387 3389 3480 3501 3680 3653 3676 3687 3709 3746 3809 3882 3897 3910 3954 3971 4008 4043 4090 4287 4427 4550 '4583 4628 4617 4662 4761 4860 4814 4848 4869 4880 '4902 4983 5046 5121 5146 5183 5208 5263 5299 5340 5367 5392 5418 5509 5612 5664 5695 5697 5757 5T&4 5876 5891 5896 5937 5943 5990 5996 6121 6152 6197 6203 6258 6278 6325 6381 6397 6399 6451 6173 6489 6532 6600 6614 6618 6681 6742 6754 6757 6802 6907 6925 6981 6988 7018 7050 7069 7072-7097 7126 7155 7187 7291 7320 7412 7478 7482 7512 7574 7583 7644 7650 7683 7816 7820 7822 7939 7912 7951 7960 7964 8036 8057 8108 8141 8300 8317 8349 8355 8427 8 465 8176 8484 8559 8776 8818 8929 8997 9014 9033 9120 '9151 9175 9190 9198 9224 9233 9357 9367 9368 9393 9426 9441 9477 9573 9615 9620 9655 9677 9725 9727 9737 9756 9762 9767 9833 .9835 10031 10118 '10129 10182 10268 10271 10351 10386 10418 T0134 10453 10308 10525 10619 10691 10705 10758 10785 10800 10812 10860 10890 10912 10989 11075 11110 11206 11250 11356 11371 11379 11423 11452 —692 11728 11790 11959 11993 12016 12038 12057 12070 12099 12108 1 2176 12199 12212 12274 12289 12413 13145 1(2464 12487 12080 12747. 12810 12885 12891 12892 12910 12975 13015 13042 13113 13129 13155 13233 13249 13291 1334G 13368 13411 13431 13437 13497 13539 13555 13596 13687 13728 13740 13787 13848 13879 13918 13933 13966 14040 14053 14087 14117 14137 14175 14243 14256 14269 14345 14377 14419 14-452 14468 14602 14544 14650 14683 14724 14770 14775 14787 14827 14902 14921 15003 15014 15021 15032 15074 15098 15112 15134 15146 153-10 15348 15381 15393 15522 15530 JÖ592 15669 15720 15724 15744 15746 15758 158&0 15859 15830' 15912 15933 15936 15983 16021 16091 16096 16175 '16190 16192 16203 16285 16297 16540 16570 16627 16654 16660 16690 16751 16785 16854 16908 16999 17058 17073 17168 17213 17222 17224 17234 17247 71292 lTi'20 17334 1/381 17404 1 17418 17451 17491 17593 17611 17622 17684 17818 17844 17888 17932 17997 18067 18085 18116 18120 18145 18157 12831 —269 —294 1S318 18327 18333 18339 1S373 18421 18474 18500 185178 18609 18669 18673 17802- 18728 18783 1886 518893 18909 18931 18934 19014 19024 19108 19125 19393 19-100 19414 19468 19504 19670 19792 19808 19835 19914 19946 19957 20036 20007 20071 200S9 20146 20158 20269 20399 20403 20411 2041-4 20442 20501 20514 20651 20712 20745 20904 20973 20981 21000 Verzoeke alles betreffende deze rubriek te zenden demp de put voor £eet kalf verdrinkt- Mijnheer de. Redacteur, beleefd verzoek ik plaat, sang van onderstaande. Bij voorbaat mijn dank. Nu er overal in den lande wordt geschreven over doorbraken en ©verstroomingen, acht ik het zeer gewenscht om toch ook vooral in eigen omgeving de oogen eens te laten rondgaan. Ik wil dan vooral be- binnen met in deze streek de aandacht te vestigen op de polders en landerijen welke direct of indirect in verbinding staan met het Sohermerboezemwater. Dat er verschillende polders zijn, van waar de bewoners den laatsten tijd onrustige nachten hebben doorge bracht, zal, al is het dan ook niet voor allen, toah zeker voor velen bekend zijn, Bij alle doorbraken en overstroomingen wordt de put gedempt als het kalf verdronken is. Natuurlijk, want als er geen put is verdrinkt hierin ook geen kalf. Groote gevaren voor doorbraken van dijken en kaden is door de technici steeds beweerd, zijn putten en slootcn direct langs de binnenzijde van deze. Dat niet tegenstaande dit, toch niet altijd de noodige verbeteringen en voorzor gen worden genomen, is mijns inziens niet te ont, kennen. Aan 'deze verbeteringen en voorzorgen zijn veelal groote bezwaren verbonden, dat is wel zeker, Toch zijn. er zoo hier en daar nog wel verbeteringen aan te brengen, welke niet zulke groote' offers vra gen. Ik heb hier het oog op den gemeenschappelijken Harger en Pettemerpolöer, als mij 't meest bekendo. Deze polder staat ook direct in verbinding met het •Schormerboozom en wel door de Hondsbossche vaart, waarin de bemaling het overtollige water stort. Dit water nu wordt afgesloten aan de eene zijde door den Schoorlschen zeedijk, aan de andere zijde door een kade, welke genoemde polders moet be- schemen. Dat deze kade vóórhaar taak niet berekend ds werd al eerder bewezen. Voor eenige jaren is al reeds bij de zwakste plaatsen het water den polder hinnengeloopen. Toen kon het gevaar nog worden geweerd door hier en daar eenige zoden op de laag ste plekken vast te leggen. Nadien is direct de kade een weinig verhoogd. Toch is het met dezen hoogen waterstand voor genoemde polders weer een tijd critiek geweest Zelfs zoo, dat door enkele menschen een geheelen nacht is gewaakt geworden en hier en daar weer de zwakste plaatsen wat voorzien. Af doende kan dat bij dezen toestand niet gebeuren. Over gen niet goringen afstand loopt direct naast do kade een tamelijk diepe sloot, zoodat de kade daar NOORDSCHARWOUDU Marktoverriöht. Nu do Kerstzondagen voorbij waren, is do aanvoer direct woor gaau toenemen en ondainks de sterk toegenomen aanvoer zijn de pryzon m het algemeen nog vooruitgegaan. Heb gaat dan ook onze tuinders do laatste weken naai* don ..zin. De prijzen zijn dooreen genomen van dien. aard. dat van .een voldoende lioouend "bedrijf go- sproken kan worden. Verschillende bouwers houden er dan ook den galng reeds in. Al is men meestal/ geneigd om niet zoo spoedig tob verkoopein, over te gaan, omdat het bedrijf nu eenmaal op overhou den is ingericht, met deze prijzen durft men het met fia be laten, iniet wetende wat de toekomst feal brengen. Er komt bij, dat er met bot aanhou dende vochtige weer veel werk aan de kool is, wat ook wel een der redenén zal' zijn, dat spoedi ger aan opruimen gedacht wordt. Was de verzending van roode kool de vorige week slechts dooreengenomeh 9 wagons per dag, nu was dit er ruim 16. De prijs die toen ten hoogste tot ide 8 gulden liep, wist nu enkele malen de x8.20 te halen, terwijl" de dooraneeprij's vrij wat hooger was. Zelfs Dinsdag, toen de aanvoer bijna 25 wa gon' was> werd ais hoogste f 8.20 genoteerd, ter wijl de laagste noteering f "2.70 was. De laagste mo- toering verhoogde do laatste dagen tot 3.10 en f 3.20 Ook do doorgeschoten kool1 brengt oen. uitsteken den prijs op. De hoogste noteoriljigen varieerden daarvan tussdheri f 6 efn. f 7.30, terwijl do minste prijs nog f 2.10 was. De loop dor week bracht alleen voor de grootere soorten eenige verhooging. Van <fe andere soorten waren do prijzen de gd- heol'o week met eenige variatie vrij gelijk. De gefe kool is.rlïnk in prijs omhoog gegaaim Wist men de vorige woek slechts eenmaal a& hoog- ■kte f 5.50 be bereiken,deze week was de hoogste noteering f 6.80, terwijl (meernialeni boven de f 6.50 genoteerd werd; f 1.70 was toén de laagste Ino teoring, terwijl ze deZe week "niet minder ver kocht zijn dan f 2.80. Zelfs de d'oor.gcischofcön kool bracht nog ten minste f2:50 op, terwijl de laagste notoeringcln moestal flink boven de J gulden waren- en de hoogste nofceermgeU van, do doorschot vari eerden .tu.sschen f 3.70 iin hot begin en f 6.20 in hot laatst der week. De gele kool, aie dó beide laat ste weken in verhouding tot. do andere koolsoorten zeer laag stond, heeft het deze week best gedaan. Ook de Dcensöhe witte rijn aardig omhoog ge gaan. De laagste noteerhigen varieerden de vorige ïweek tussohen de f 2.60 en f 2.80 en nu tussehep f 2.70 em f 3.60. De hoogste noteering was nu' f "5.50, tegen de vorig© week f 4.70. De doorgeschoten kool, die de vorige week ten hoogste f 3.10 opbracht, werd Zaterdag tot ten hoogste 5 gld. opgevoerd. De maatregelen van de veiRingsbesturen tegen den aanvoer vah z.g. „bokken" oïr bevroren kool, •zullen zeker ook tot verhooging dor prijzen hebben bijgedragen, omdat nu moer zekerheid van, kwali teit is. Scherpe maatregelen rijn tegen den aan voer wan deze minderwaardig geworden kool1 ge nomen on dit moot de opbrengst van de goede kool ten goede komen. Do uien aanvoer waS grooter dah de vorige week en vlo prijzen bl©veh .vrij gelijk. De opbrengst was nu tusecheh f 6.10 eh f 7.40 en voor de drielingen in-hot begin der w©ek f 3.90 öu in het laatst der Week 7 gulden.* Ook peen; word meer aalrigevoerd d'ain do vorige, week en de prijs was een tikje hooger. RapCti wer den eenmaal aalngevoerd üU brachten van 1 gld. tot f 1.80 op. Dooreengenotoeh werd deze woek alléén aan dezè marlet bijna 30 wagons kool' per dag aangevoerd. Dinsdag was de aanyoer zelfs bijha 43 wagons. Aangevoerd werden 22100 Kg. uien 15500 Kg. peen, bijna 82 wagohs roode kool1, 24V2 wagon gele kool1 en 37^ wagon Deansche witte kool én 2500 'Kg. rapeni. Werden, hier dus 144 wagons kool' aalngevoerd, in' Broek was -dit 56Vj en in Warmeohuizen 54 war gons, zoodat in totaal' in deze vijf dagen 254 wa gons kool aan deze drie markten verhandeld zijn. de boterprijs en de zuivelproductie der landen van het zuidelijk halfrond. Onder dezen titel bevat het Friesch Landbouwblad een artikel van den handelsconsulent der Friesche Maatschappij van Landbouw, den heer. N. 'H. Blink. De aanhef ervan moge hier volgen: Een prijsdaling der boter van c.a. f2,50 tot bene den 112.— per K.G. binnen twee maanden tijds en dat in het tijdperk, waarin de productie het -mini mum nadert, is zeker geen gewoon verschijnsel. Deze prijsdaling, die in de afgeloopen maanden ingetre den is, moet zeker voor een belangrijk gedeelte toe geschreven worden aan den invloed -der zuivelpro- duceerende landen van het Zuidelijk halfrond, waar de productie in het winterhalfjaar, het warme jaar getijde voor deze landen, het maximum bereikt. Wel ken invloed deze landen thans op de zuivelmarkt kunnen uitoefenen, blijkt uit het volgende: Terwijl Nieuw-Zeeland. Australië en Argentinië in het jaar 1900 tezamen slechts ca. 25 millioen K.G. boter en 5 millioen K.G. kaas exporteerden, stegen deze hoeveelheden in 1924 tot 130 millioen K.G. bo ter en 80 millioen K.G. kaas. In, 1900 leverde het Zui delijk halfrond slechts enkele procenten van de to tale hoeveelheid boter, die in don wereldhandel kwam; in de jaren 1909—1943 steeg dit aandeel tot ongeveer 20 pet., in het tijd/vak 1920—1924 tot boven de 40 pc.t. Dat deze stijgende ekport mogelijk was zon der een ernstige ontwrichting in den zuivelhandel en een crisis voor de zui'velproducentcn te veroorzaken, moet grootendeels worden toegeschreven aan de ge volgen van den wereldoorlog, waardoor Rusland en Siberië, vroeger belangrijke boterproduceerende lan- OtPLOSSFNG PROBLEEM No. 24. Wit: 47-41, 39—34, 29—24, 15X2, wint. PROBLEEM No. 27. ZWART. kelijke en ook niet heel dure manier voor handen, öan A|kIELS! Wz., WÜNKiEL Het water, de Hondsbossche vaart, waarin de bema- rvmp-ropt tt/hm 9<ï ldng van genoemden polder haar overtollige water Wj+. TOOBLEEM No. 23 loost, is tevenes het vaarwater waarlangs het Hoog- I?v9 *3"^9' 88X18' heemraadschap Noordhollands Noorderkwartier zijn •materialen vervoerd, ten behoeve voor het ondehoud van de Hondsbossche zeewering. Dat genoemd Hoogheemiaadschap dit vaarwater! op een behoorlijke diepte houdt is zeker voor haar! wel gewenscht, Dat tevens met den uitgebaggerden grond de eerder genoemde sloot wordt gedempt ver sterkt en verhoogd zeer zeker van groot belang voor de polders is. Wanneer nu heide belanghebbenden elkander eens zochten en overlegden om op de geschiktste ma nier dit zaakje aan te pakken en te financieren, ge loof ik dat dit best zou mee vallen. Dan kon de put worden gedempt vooraleer het kalf er in ver drinkt Ik hoop dat meerdere in hunne omgeving èens rond zullen zien of tegen den gevaarlijken vijand hei waternog wat kan worden gedaan hem te bestrijden. Dit zou dan in de toekomst nog van belamg kunnen worden. J. C. BELLIS, Petten. 36 46 ÜP lp IÜÉ uW WIT* Stand Zwart, 12 schrijven, 13 14 17 18 20 23. Stand Wit, 13 schijven, op: 21 35 38 40 41 49 50. op: 2 4 8 9 10 12 25 26 27 30 31 34 probleem nou 28. ZWART. I 26 36 46 5 §8 10 15 §8 '20 25 30 i 35 'm 40 45 50 WIT. Stand Zwaft, 6 schijven, op: 7 9 12 14 23 3 op 25. Stand Wit, 6 schijven, op: 21 38 39 40 42 partijgebeeltel dam 43. I In de De volgendo stand komt nogal eens voor 'Hollandsche opening: Stand Zwart, 20 schijven, op: 1 tot 11 13 tot 18 18 19 21 23 25. Stand Wit, 20 schijven, op: 27 28 32 tot -K5 45 tot 50. Wlit is nu in staat de' z.gvn. weerkaatsingslag te doen, hetgeen 2 schijven winst kan opleveren. Wit: 27—22, Zwart 18X27, Wit 34-30, Zwart 25X34. Wit 40X18, Zwart 13X22, Wit 28X26. Hét nu volgende kan de 2e schijf winst opbrengen. voor beginners. Stand Zwart, 7 schijven, op: 8 9 10 13 18 28 29. Stand Wit, 7 schijven, op: 21 25 27 31 39 43 48. Wil speelt als 't vólgt: Wit 27-22. Zwart 28X37, Wjt 4,^—42. Zwart 37X48, Wit 39—34, Zwart 48X30, Wit 25X5. het weer in 1925. Het Kon. Ned. Meteor. Instituut te Dé Bilt deelt het volgende voorloopig overzicht mede van het weer in 1925: Gemiddeld over het geheele jaar. was de temperatuur iets boven normaal, Januari, Februari, Mei en Juli waren 1 tot 2 graden. December 1 graad te koud. De jaarsctm van den. neersla g*fras 20 procent boven de normaal van 691 m.M. In l\et Noord-Oosten en Oosten bleofl het teveel beneden 100, in het Wes ten, midden en Zuid-Oosten bedroeg de -afwijking meer dan 150 m.M. Septembr was de natste, Juni de droogste maand. Het aantal uren zonneschijn ge middeld over de 5 hoofdstations zal de normaal van 1378 uren met ongeveer 100 uren overtroffen hebben. gemeentelijke uitbreidingsplannen IN n oordhollandu Naar we vernemen zal de Gewestelijke commissie voor gemeentelijke uitbreidingsplannen in Noordhol land voor welker totstandkoming eenige maanden geleden ten provinciale griffie van Noordholland een bijeenkomst werd gehouden, bestaan uit 19 leden. Indien alle uitgenoodigden hun benoeming aan vaarden, zal de commissie zijn samengesteld als volgt: Voorzitter: Jhr. mr. dr. A. Röell, commissaris der Koningin in de provincie Noordholland, plaats vervangend) voorzitter A. W. iMichels, lid van Ged. Staten. Leden: a. vaste leden: A. W. Bos, directeur van P. W. te Amsterdam, W. M. Dudok, directeur van P. W. te Hilversum; ir. N. J. Grampé Malière. hoog leeraar aan de Technische Hoogeschool te Delft; mr. D. Iludig, secretaris Van het Ned. Instituut van Volkshuisvesting en Stedebouw le Amsterdam; C. J. Veders, secretaris der gemeente Laren; jhr. C. J. A. Reygersman, hoofdingenieur, directeur der Prov. Wa terstaat te Haarlem; dr. ir. Th. W. v. d. Waerden. lid der Prov. Staten te Amsterdam; b. Bijzondere leden, met welke die commissie wordt uitgebreid, als het geldt: lo. Uitbreiding van Amsterdam en aangrenzende gemoenton: J. ter Ilaar Jr„ wethouder van Ataister- dam, S. Rodi'guez de Miranda, wethouder van Am sterdam, jhr. A. H. Op ten Noort, directeur van ge meentewerken te Utrecht. 2o. uitbreiding van Haarlem en omliggende ge meenten: ir. Jos. Cuypers te Roermond, ir. L. C. Du- mont, directeur van P. W. te Haarlem, A. Reinalda, wethouder te Haarlem. 3o. uitbreiding gemeenten in t Gooi: H. de Bordes, burgemeester van Bussum; mr. P. J. Reijmer. bur gemeester van Hilversum, D. F. ter Steeg, tuinarchi tect te Naarden. 4o. Uitbreiding gemeenten, in N.-H. ten Noorden den. grootendeels uitgeschakeld waren en de pro- het IJ. niet vallende onder lo. en 2o.: Mr. G. J. ductie ook in de West-Europeesche landen, o.a. De- Bisschop, burgemeester van Hoorn; S. Jellema, di- nemarken en Nederland, tijdelijk sterk ingekrompen 1 rect.eur van gemeentewerken te Zaandam en mr. W. werd. Echter is de zuivelindustrie in de meeste Eu- 1 C. Wendelaar. burgemeester van Alkmaar. Secretaris ropeesrho landen thans weder geheel hersteld» van der commissie zal zijn de heer C. Hhomése. hoofd- de gevolgen van den oorlog, terwijl ook Rusland we-1 ingenieur van den Prov. Waterstaat te Haarlem, dorom als hoterexporteerend land optreedt. De na- i De commissie zal Ged. Staten van voorlichting en deelige gevolgen der sterk uitgebreide productie in advies hebben te dienen bij de vervulling der tiuik. Australië, Nieuw-Zeeland en Argentinië zullen zich hun opgedragen in de artt. 31 en 32 der Woningwet, dus thans vermoedelijk sterker doen gevoelen dan welke artikelen handelen over gemeentelijke utibrei- in de voorafgaande jaren. dingsplannen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 5