AllCICEl Nieiis-
AïferieiUe- Liilinllil
Zaterdag 30 Januari 1826.
G9ete Jaargang. No. 7785.
Uitgevers i N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
ME MS XE BLAD.
S t a a t s I o t e r ij.
Binnenlandse^ Nieuws.
KEUKUN
Cyemengd Nieuws.
SCHAGEB
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentlön nog zooveel mogelijk in liet eeratuitkomond nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330.
INT. TELEF. no. 20.
Prijs per 3 maanden fl.05. Losse nunrvwere 6 cent. ADVF.RTEN-
TIöN van 1 tot 5 regels £1.10, iodore regel meer 20 cent (bewii^ao,
inbegrepen)/ Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT 5 BLADEN,
Trekking van Donderdag 28 Jan.
5e Klasse. 8e Lijst.
No. 20368 f 100.000.
No. 12619 f 50.000.
Na 3110 f 2000.
No. 3246 1000.
Nos. 7943 9291 12190 18060 en 20012 edk t 400.
Nos. 4117 6136 en 11672 elk f 200.
Nos. BI4 3642 5396 6525 8303 9462 10620 15847
15926 17542 en 17883 elk f 100.
Prijzen van f 70.
119 186 247 249 333 646 768
-933 957 975 1018 1127 1151 1169
1178 1310 1325 1376 1404 1431 1448
1479 1481 1520 1633 1637 1645 1651
1769 1870 2008 2015 2217 2220 2320
2371 2380 2422 2463 2471 2489 2491
2494 2748 2806 3000 3027 3046 3073
3104 3149 3186 3434 3450 3522 3599
4007 4041 4081 4095 4130 4325 4470
4560 4627 4640 4653 4758 4800 5051
5061 5233 5278 5373 5432 5487 5507
5535 5575 5578 5590 5668 5705 6006
6027 6033 6158 6324 6344 6370 6384
6546 6554 6571 6581 -6601 —56 6774
6980 7U4 7146 7165 7342 7382 7456
7725 7804 7895 7934 8021 8207 8214
8437 8440 .8458 8573 8679 8907 9102
9123 9181 9248 9340 9344 9185 9593
9602 9795 9838 9897 9951 9999
10068 10304 10428 10542 10883 10957 11138
11176 1127 511290 11325 11456 —503 57l(
11581 11708 11747 11869 11870 —977 12234
12242 12254 12320 12456 12541 12636 12696
12702 12812 12845 12849 12950 13385 13407
13471 13535 13579 13701 13772 13774 13942
14020 14068 14139 14155 14163 14230 1445U
14552 14584 14607 14621 14781 15129 15267
15269 15341 15485 15512 15541 —564 —580
15594 15596 15613 15820 16011 61308 16440
16552 16615 16706 16744 16768 17087 17155
17183 17385 17481 17490 17510 17629 17667
17675 17766 17801 17802 17831 17900 18146
18181 18334 18527 18697 18704 18713 18741
18844 18900 18907 19175 19218 19288 19534
19581 19640 19673 19698 19712 19741 19820'
19850 19950 20095 20218 20336 20352 20502
20621 20629
1 oeftit per Snecö, wat m totaal' pdLmL f 60 zal qpL
breingen. Op voorstel van den haer Jb. Strooper
werd lovecr 2 cent per snee® gestemd, wat echter
geen meerderheid verkreeg aoodat nu. na goed
keuring der vergadering 1 ct. wordt geheven.
In een keurig verslag liet hierna de secretaris
1925 de revue passeetrén, waaruit wij aanstippen!»
dat Let ledental! van 82 tot 86 is- geklommen
Bij de verkiezing van 2 bestuursleden werden
de aftredende heeren O. Pronk en P- Zomerdijk met
groote meerderheid herkozen. Het aftredende lid
van het Centraal' Bestuur, de heer A. Notfcelman,
werd bij acclamatie herkozen. Alle drie namen
hunne benoeming weer aan.
De regeling der salarissen voor voorzitter, se
cretaris effH ptjmiinlgjmeester, bleef gehandhaafde
zijnde f 25, f 40 en f 15.
Aan de afgevaardigden naar de algemeens verga
dering, welke hiervoor f 2 ontvingen zal, op voor
stel van den heer W. Band, thainjg f 3 worden uit
gekeerd.
Uitgeloot werden alsnu 3 aandeelen ad f 10 der
Ceintr. Veilingsvereeniging ©tl wel de no.'s 41, 31
en 39, reep. van de heeren A. Buter, K. Kalft
en J. Visser.
Van het program werd even afgeweken door
de komst van den oud-voorzitter, den heer L.
Teemsma, thans te Alkmaar wonende, welke door
voorzitter werd toegesproken en wederkeerig hield
do heer JTeensma een kleine rede, hierbij meae-
deelende, 'dat. al' was hij van hier vertrokken, hij
toch deze streek en in 't bijzonder de tuinbouwers,
nog steeds gedacht.
Op verzoek van het bestuur werden wederom de
heeren Jb. Strooper en Jn. Koe .ic^t de regeling
der retkool-uitzetfing belast, welke dit aanvaarden.
Bij de bespreking: Voorstellen voor de Alg. .Ver
gadering stelde de neer O. Kos voor, om 't Centraal'
Bestuur te verzoeken of deze de H.S.M. het ver
zoek wilde doön om de laadplaats te verlengen»
hetgeen door allen noodig wordt geacht. Aangeno
men. -
De heer Jb. Strooper zag gaarne dat op den
beschrijvingsbrief geplaatst werd: vergroeting van
het vedlingsgebouw. Dit is geen nieuw punt en
daar alle .zusterverenigingen wel het Zelfde wil
len, doch de finantiëri het nooit' toelaten, werd op
voorstel van den heer D. Visser besloten, op den
beschrijvingsbrief te plaatsen om de gelden, voor
Vergrooting noodig, door z.g. sneezenDelastïng te
vinden.
Besproken werd het nut van het stichten' eeffier
vereniging voor hulp bij' ziekte van den patroon.
Daar dit bij aün m goede aaide viel, w©rd be
sloten hierover eerstdaags te vergaderen.
Daar de rondvraag mets opleverde, sloot voor
zitter onder dank de vergadering.
DE SPOORWEGEN EN DE N.V. SPOORWEG-
BOUWBEDRIJF.
De heer Arntz heeft tot den Minister van Water-
staal de volgende vragen gesteld:
lo. Is het den Minister bekend, dat door de Neder
landsche spoorwegen aan de N.V. Spoorwegbouwbe
drijf. te Utrecht, waarvan één of meeii leden van de
directie der Nederlandsche spoorwegen als commis
saris optreden., herhaaldelijk en sinds enkele jaren
voor rekening van het Rijk werken ter uitvoering
worden opgedragen, ook in gevallen, waarin de „bij
zondere redenen", bedoeld in het antwoord van
Minister van 24 Jan. 1923 op de schriftelijke vragen
van den heer Van Rappard, ontbreken., zonder dat
voornoemde N.V. bij publieke of onderhandsche in
schrijving naar deze werken behoeft mede te cfin-
curreeren, terwijl haar op allerlei wijzen tegemoet
komingen bij die uitvoeringen 'worden gedaan, die
men onder andere omstandigheden zeker niet zou
toestaan?
2o. Is 't den Minister tevens bekend, dat bij vele
werken van grooten en minderen omvang, welke
door de Nederlandsche spoorwegen worden aanbe
steed. de aannemer verplicht wordt, zijn materialen
(onder andere hout en steenen) te betrekken van de
vennootschap voornoemd, die ook één of meer steen
fabrieken en houtbewerkingsplaatsen exploiteert,
welke materialen (afgescheiden van de prijzen, 'die
niet t« controleeren zijn) zeer dikwijls in hooge mate
afwijken van de daaraan redelijk te stellen eischen,
waardoor het zelfs is voorgekomen, dat belangrijke
bedragen voor grooten© verwerkingskosten aan den
aannemer vergoed zijn moeten worden?
3o. Is de Minister bereid, in verband met de drin
gende noodzakelijkheid van een zuinig beheer, te be
vorderen, dat in den vervolge alle werken, tot de Ne
derlandsche spoorwagen behoorende. publiek, althans
in concurrentie, worden aanbesteed en dat den aan
nemer in het algemeen vrijheid wordt gelaten, zijn
materialen te koopen daar. waar dit voor hem het
voordeeligst i9, vooropgesteld, dat deze materialen
aan de eischen der directie moeten voldoen?
4o. Zoo ja, is de Minister dan bereid te bevorderen,
dat voornoemde N.V. Spoorwegbouwbedrijf, of welk
ander lichaam dan ook. slechts alleen als controlee
rend concurrent zal optreden en dus in de toekomst
op geen enkele wijze meer bevoorrecht wordt boven
andere te goeder naam en faam bekendstaande aan
nemers en leveranciers van bouwmaterialen?
EEN1GENBURG.
Woensdagavond, vergaderde de turnbouwv©roenï-
ging „De Noord-West'' ten huize van den heer
K. visser. Aanwezig, met het bestuur, 32 leden.
Voorzatter,' de heer K. Kalf, opende met een
welkom aan leden en pers deze vergadering er de
hoop bij uitsprekende, dat 1926 voor de reden
een goed jaar mag rij'n.
De secretaris, de heer P. Bood, las hierna de
tiotulen, welke onveranderd worden goedgekeurd.
Daar de .mededeelitigon en ingekomen stukkén
vain ondergeschikt bei'ang bleken, werd daarna door
den penningmeester, den heer A. Nottelhian, 'ver
slag uitgebracht over den financieelen toestand,
waaruit bleek, dat de ontvangsten hebban bedra-
gem 331.74, de uitgaven f 391.71, alzoo een na.
deelig saldo groot f 61.97.
l!n verband met dit tekort werd voorgesteld1 ook
dit jaar weer een sneezenbelasting .te heffen en wel'
NIEUWE.
NIEDORP
Kwaliteiten niet
minder
en priizen niet
ho»B«r dan la
de stad.
DAS KAAS.
Op 1 Januari 1925 was het bevolkingscijfer te Vee-
nendaal 3735 mannen en 3735 vrouwen, totaal 7470.
Dus gelijk aantal mannen en vrouwen.
Het aantal inwoners bedroeg op 1 Januari 1926
3845 mannen en 3845 vrouwen, totaal 7699.
AUTOBUS IN EEN SLOOT.
Mienimeldt u-it Almelo:
Toen de autobusondernemer J. Langenhof uit Enter
een aantal arbeiders van de fabriek der firma J. ten
Bos huiswaarts bracht, kwam de autobus in botsing
met een boerenwagen, die op den Entehweg gepas
seerd moest worden. De autobus kantelde en kwam
in eeil sloot terecht. Nadat met groote moeite de pas
sagiert uit de bus geholpen waren, bleek dat me].
S. zoodanig aan hoofd en mond was gewond, dat ge
neeskundige hulp van dokter Beens uit Wierden
moest worden ingeroepen. De overige tien personen
kwamen gelukkig met enkele schrammen en den
schrik Vrij. De autobus was erg beschadigd.
OUD-LEERLINGEN DER VAKSCHOOL VOOR
KAASMAKERS.
De Vereeniging van oud-leerlingen der Vakschool
voor kaasmakers te Hoorn hield gistermiddag aldaar
haar algemeen© vergadering. Waarin besloten werd,
naar aanleiding van een schrijven van den dir.-gen.
van den Arbeid betreffende een nieuwe arbeidsre
geling voor personeel van zuivelfabrieken, een
schriftelijk advies te zenden, waarin het vroeger in
genomen standpunt zal worden gehandhaafd en
waarbij op verruiming van den werktijd zal worden
aangedrongen, zoodat gedurende de maanden Ja
nuari. Februari en Maart de 7-urige arbeidsdag wordt
verlengd tot een achturigen.
Wegens aftreding van den heer Jb. Stapel Pz.
werd als bestuurslid gekozen de heen v. d. Oord, te
Beemster.
De zomervergadering zal Worden gehouden te
Alkmaar.
Eten bestuursvoorstel tot stichting van een fonds
voor uitkeering van gelden aan weduwen en weezen
der leden werd aangenomen en een reglement op
dit fonds vastgesteld. Het initiatief tot oprichting
ging uit van dr. Schey die op 1 Oct. *25 gedurende
de herdenking van zijn 25-jarig ambtsjubileum als
zuivelconsulent, als eerste inleg f 100 had geschon-
.ken.
De heer Jb. Stapel Pz. hield een causerie- over
herinneringen uit zijn loopbaan als kaasmaker. Hij
werd aan het einde der vergadering tot eerelid der
vereeniging benoemd.
DE STRIJD TEGEN DE RUNDERHORZEL.
De afd. Hoorn en omstreken van de Holl, Mij. van
Landbouw besloot in haar gisteren gehouden ver
gadering o.m. tot 'het hoofdbestuur een verzoek te
richten, bij de regeering aan te dringen op bet ne
men van wettelijke maatregelen tot bestrijding van
de. zoo schadelijke .runderhorzel, zooals deze in
Denemarken reeds eenige jaren met veel succes wor
den toegepast.
ZWARE! BRAND TE ALKMAAR.
Uit Alkmaar, 28 Jan. In den afgeloopen nacht
ontstond brand in bet drie verdiepingen hooge café
Amicitia aan de Laat. De caféhouder, de heer Bak
ker wist, aldus de Tel., met groote moeite zijn vier
kinderen, echtgenoot© en de dienstbode in veiligheid
te brengen. Tijd om zich te 'kleeden ontbrak, zoodat
de menschen barrevoets op straat stonden.
Het pand brandde geheel uit. Ook de daarnaast ge
legen perceelen leden vuur- en waterschade. De
brandweer werd ten slotte het vuur meester. De
oorzaak van den brand is onbekend. Verzekering
dekt de schade.
WATERSNOOD EN BELASTINGBETALING.
Door het R. K. - Werkliedenverbond in Nederland
is aan den Minister van Financiën het volgende-
schrijven gericht:
„Tengevolge van den watersnood hebben velen al
les of vrijwel alles verloren wat zij bezaten. Langs
verschillende wegen zal daarvan wel een gedeelte 1
terugkomen, doch het lijdt geen twijfel, of bij een
ramp van dezen omvang zullen meerdere getroffenen
zich geplaatst zien voor de noodzakelijkheid de
schade te herstellen.
Gevolg van een en ander is, dat de betrokkenen
geruimen tijd gebukt zullen gaan onder veel zwaar
dere zorgen dan voorbeen bet geval was. 1
Met 't oog hierop hebben wij de eer Uwe Elxcel-
lentie beleefd te verzoeken de Ontvangers der Be
lastingen in de geteisterde streken te inétrueeren,
om bij het toepassen der wettelijke bepalingen om
trent het vaststellen der aanslagen en bij het innen
der belastingen gedurende dit jaar groote soepelheid
en clementie te betrachten tegenover de slachtoffers
van de waterramp. Met betrekking tot de personeele
belasting zal dit, uit een oogpunt van billijkheid,
noodzakelijk zijn.
Wij vertrouwen, dat Uwe Excellentie aan dit ver
zoek zal willen voldoen en op deze wijze ertoe me->
dewerken om d9 gevolgen der ramp te verzachten".
VOORZICHTIG TOCH.
De heer G-. PL te. Amsterdam, was Woensdag*-
morgen met een vriend de Zuiderzee opgegaan,
om te jagen.
In de nabijheid van Muiderberg wilde de heer PI.
het zeil hijschen. Hij had zijn geladen geweer op
een bankje gelegd, doch h©t zei! lag er onder, hij
vatte het geweer bij den loopt en daar heit vast-
haakte aan het zeil, duwde hij het qven terug.
Ofschoon de hanen in rust stonden, zajn de loo-
pen gelijktijdig afgegaan, waardoor, hij bi} den
pols tn den linkeronderarm, waarvan het biip
henste al's 't ware geheel' is weggeschoten, getrof
fen werd. In aEterijl werd naar de kust terugge
keerd, waar een dijkwerker met een touw den
bovenarm afbond. De getroffene werd per auto
naar Muiden gebracht.
WAT FEN PRACHTIGE TOESTAND.
Men schrijft uit Laren aan de Tel'.:
Er was veén tijd, dat de Nederfandsche post
om haar accuratesse beroemd was. Ik "herinner me
nog. dat Jan Maandag zijn brieven aan zajn moeder
eenvoudig adresseerde met: „Aan mijn Moeder,
te Biggekerke" en zijn mioeder kon volstaan met:
„Aan mijn zoon Jan", bij van der Molen op den
Dam en het haperde nooit in de bezorging. AlB hij
het huisnummer niet meer of niet wist. maakte
hij op de briefkaart daarvan melding en werd er
bij^ het adres geschreven: „Postbode, ik ben het
huisnummer vergeten, maar dat zoek jij wel voor
me uit. Afe ik je tegen kom, krijg je- e©n borrel}
van .ure". Ook dat faalde nooit. Als men thans
het huisnummer niet weet, denk dan met, dat de
post het even in het adresboek zal' nakijken,
dat toch niet ieder buiten-wonende zoo dadelijk
bij de hand heeft Men krijgt rijn zending aJPs Mon«
bekend" terug-. Daarvoor is geen tijd!
Ook hier rijn wij er hard op achteruit gegaan,
dank rij natuurlijk de bezuiniging, die de kapstok
is waaraan alle klachten worden opgehangen. Vroe
ger hadden wil hief vier bestellingen, waarvan er
een in 'den regel' vroeg genoeg was om de forensen'
die niet ar te vroeg, vertrekken ,nog te kunnen»
bereiken. Tegenwoordig is dat uitgesloten, daar de
eerste (bestelling te halftien of later kómt. Wat
dit met bezuiniging te maken heeft is me niet
duidelijk. Nog minder dat, als men 's avonds
i met de post. die bij de meesten na half aoht wordt
bezorgd, een bewijs van een aangeteekenden brief
ontvangt, dezien niet kan ontvangen. Want dan
is het bureau daarvoor (TVa uur) gesloten, hoewel
er tot negen uur een ambténaar rit te wachten, of
er ook een telegram komt. De forens kan dus, als
hii 's morgens tij'dig naar Amsterdam vertrekt,
riin aangeteekend stuk eerst den anderen dag
ontvangen, wanneer hij het nl. door een huisgenoot
l'aat .afhalen. Maar de zonderlingste bezuiniging
is. dat er '9 middags maar één van de twee lo
ketten geopend is en het publiek vaak met rijn
20en of 30en queue moet maken, het kan aanzien;!
dat er behalVe de bediende-ambtenaar nog drie an
dere ^aanwezig rijn, onder wie eön directeur én
een onder-directeur, maar de dienst niet schijnt
toe te laten, dat tij'delüjk bij dergelij*ke drukte
het tweede loket geopend wordt.
Ook hier zijn de F^ffen van den Heiligen Bureau-
cratius ondoorgrondelijk. Nu ik toch over den post
schrijf: kan iemand mij de vraag beantwoorden,
waarom gestudeerde menschen, vaders van gezin
nen, mannen met „z/ware baarden,"., postzegeltjes1
moeten yerkoopenP Zijn daar geen .jonge en go©d-
kooper krachten vpor te benutten?
DOOR DEN MIST.
Dinsdagavond heeft bij den overgang van den
spoorlijn aan den Goudschen weg te Bodegraven een
vrij ernstig auto-ongeluk plaats gehad, meldt het
„Leidsche Dagblad".
Eten autobus reed met flinke vaart op den over
weg toe en zag door den dikken mist misleid, niet
dat de boomen gesloten waren en dat een vrachtauto
daarvoor stond te wachten. Toen de chauffeur dat
bemerkte, was het te laat om nog door krachtig
remmen den wagen tot stilstand te 'brengen, zoodat
deze met volle vaart op den stilstaanden vrachtauto
reed. Deze schoof vooruit en een paar meter onder
de spoorhekken door, juist achter den laatsten wa
gen van den voorbijgaanden trein. Eén seconde eer
der en een botsing tusschen trein en auto was on
vermijdelijk geweest. De vrachtauto ontving slechts
enkele beschadigingen, doch de bus was zoo goed als
•vernield. De machine was totaal platgedrukt en het
geheele voorste deel der carrosserie verbogen. Geluk
kig bevonden er zich geen passagiers in den wagen
en kwam de chauffeur met enkele lichte kwetsuren
vrij.
GROOTE TE IN BRAZïLïë,
Uit Rio de Janeiro wordt bericht, dat in Brazilië
een buitengewoon groote hitte heer&cht, die in de
Zuidelijke provinciën zelfs 40 gr. bedraagt.
LEVERINGEN VAN FORD AAN RUSLAND.
Begin December heeft de Russische Amtorg" bij-
Ford 10.000 tractors en 9250 ploegen besteld, met een
totale waarde van 6 millioen, cif Russische haven.
Slechts voor 25 van dit bedrag verleent Fort een
crediet voor tien maanden; 75 moet in contanten
worden betaald. Voor de ploegen bedraagt het crediet
echter 65 voor een termijn van 6 tot 18 maan
den.
TE ZWARE BELASTINGDRUK OP DEN PARTL
CU LIEREN HANDEL IN RUSLAND.
Een commissie, die onlangs is ingesteld om een
onderzoek in te stellen naar den druk der belas
tingen op den particulieren handel in Sowj et-Rusland
heeft, volgens de Dni, uitgemaakt dat de particulier^
handelsondernemingen gemiddeld 75 pet. yan bun
zuivere ontvangst aan belasting moeten betalen,
waarvan gemiddeld 40 pet. aan rijk-, 27 pet. aan
gemeentelijke belasting en 8 pet. aan diverse bij
komstige heffingen. Dit resultaat van haar onder
zoek heeft de commissie aanleiding gegeven aan het
volkscommissariaat van financiën voor te stellen
een verlaging van verschillende der op den parti
culieren handel drukkende belastingen voor te
bereidèn.
BOKSENDE DAMES.
Te Hoxton Bath, vertelt Sporting Life, zal (Maan
dag een wedstrijd worden gebokst tusschen een twee(-
tal dames, geen demonstratie, maar eon ernstig ge
vecht. 't Blad kant zich ten zeerste tegen dezen .da
mesbokswedstrijd.
Wanneer de kamp doorgaat, zal het er ongetwijfeld
spannen. Want zeker zullen deze leden van het
zwakke geslacht niet lieftallig doen. Het wedstrijd-
boksen door vrouwen is zeker uit den booze.
OVER DE MOUNT EVEREST?
De Franschman Callizo, een vlieger die bekend staat
als „Koning van de hooge lucht", houder van het we
reldhoogte-record met 39.586 voet, bereidt zich voor op
een groote onderneming.
Met een speciaal ontworpen vliegtuig wil hij een
expeditie naar Britsch Indië leiden teneinde over de
Mount Everest te vliegen en op den hoogsten top de
Fransche vlag neerwerpen. De machine, welke bij
Bleriot gebouwd wordt, h^eft vleugels met een bij
zonderen vorm, welke een maximum-stijgvermogen
bezitten in ijle lucht. De motor zal de eigenschap be
zitten weinig kracht te verliezen op groote hoogte.
Wellicht einde Febr. of begin Maart vertrekt Callizo.
De Fransche piloot zal het grootste gevaar van de
onderneming natuurlijk vermijden en ditis^t gevan
gen gorden door de wervelwind-en, welke boven de
Mount-Everest woeden, en die vboral groote kracht
hebben op geringe hoogte van den top af. Callizo zal
niet in de directe nabijheid van den hoogsten berg
der aarde- opstijgen, maar ver weg. Eerst wanneer hij
ongeveer 1000 M. hooger vliegt, dan de hoogte van den
berg. zal hij1 koers zetten om over den Mount Eve
rest te vliegen.
De Frhnsche vlag zal, bezwaard met metaal, neer
geworpen worden. Ook wanneer landingsmogelijkhe
den bestaan, zal hij die niet ondernemen, wijl de ijle
lucht een opstijging onmogelijk maakt.
E'en film-operateur zal den Mount-Everest van de
lucht uit in beeld brengen.
CYCLOON IN WEST-AUSTRALIë.
West-Australië is door een cycloon geteisterd,», die
ontzaglijke schade heeft aangericht.
IVerscheidene huizen werden letterlijk weggevaagd.
De vloot der parelvisschers is bijzonder geteisterd
Ook in Nieuw Zuid-Wales heeft zeer stormachtig
weer gewoed.
De tornado woedde boven1 Broome. Groote schade
werd ook toegebracht aan de parelvisschersvloot. Bij
na tweehonderd loggers zonken.
Een andere orkaan woedde te Kempsey in Nieuw
Zuid-Wales waar van een aantal gebouwen de daken
werden afgeslagen.
Deze orkanen worden in verband gebracht met groo
te zonnevlekken, welke werden waargenomen en ge
fotografeerd.
SLAAPZIEKTE.
Te Mbskou zijn de laatste "weken tal van gevallen
van slaapziekte voorgekomen, waarvan de meeste met
cloodelijken afloop. De medische autoriteiten over
wegen wat tegen uitbreiding der ziekte kan worden
gedaan.
ZONNEVLEKKEN EN ABNORMALE KOUDEL
Eten Exchangebericht uit New-York meldt, dat de
geleerden zich bezig houden met een bericht uif
Chicago over opvallende magnetische storingen in de-
Vereenigde Staten.
Mr. Henry Cox, directeur van het meteorologisch
instituut zegt, dat groote zonnevlekken oorzaak zijn
van een abnormale koude in een groot gedeelte der
Vereenigde Staten.
Verwacht wordt, dat de storingen nog maanden
zullen aanhouden.