ichagerCourant sf ZEG BETS fan allerlei uit de Men- schelijke samenleving. Abonnementsgelden. Zaterdag 20 Maart 1926. 69ste Jaargang. No. 7813. Vierde Blad. Bedden- en Matrassenfabriuk van KLhUtQ, Ucddenfabriuk van M. KLEKCQ. vóór 10 APRIL a.s Gemengd Nieuws. tébcstuui? va» AimeierdaïBi mode to <3s©l©a, dat da 1-'» Meter. rijnicfe restp. 40.5 Meter en 1 Meter aar.leg v«.n eer- kanaal ter verbinding met d'ë Noord- grooter dan gedacht door do bedoelde Staatse zeekust, door de Regeeririg zou words.c- bevorderd. Bij commissie. Deze arbeid, die opnieuw IJ muidon au beschikking van den Minister op dienzelfden datum voorzien van de grootste sluizen der wereld, nadert werd een dusgenaamde Raad van Waterstaat be- zijn voltooiing. Inderdaad niet* is verzuimd oin de noemd, bestaande uit de ingenieurs Conrad, Storm, haven van Amsterdam gelijken tred te doen houden Buysing, van (Gendt, Beyerinck, Ortt van Schonau- inet de eischen van het wereldverkeer. Hoe moeilijk wen Ha'yward en van Diesen. 'Deze Raad diende reeds dit is, mag blijken, wanneer men er aan denkt, dat op 1 Augustus van hetzelfde jaar zijn uitvoerig ver- ju 1906 het grootste schip der wereld nog 216 M. slag in, dat In groote trekken met het plan der 'Coi*r lan§' was bjj 23 M. breed, welk schip.echter in 1915 missie van 1852 overeenkwam. Dat plan Het het IJ rood» al'» 16c,o,p de ranglijst stond, terwijl irijn ais het ware irriact en stelde voor: eon kanaal bewes- mhoudl van ruim 28Va duizend ton toen verre word ten het Westerdok In het TJ ul'mondende, grooten- ovortrorfen door de 56.000 ton van d.o ,>Bismarck.x' deels den zuidelijken IJ-oever volgende, hier on daar P™. de nieuwe sluis, dio oen vooralsnog denk- ter vermijding van bochten door het land heonsnij- beeldig van ioo.OOO ton zal kunnen sdhutten, dende on omtrent ter hoogte van Santpoort dwars k hot kanaal, dat reeds in 1907 op 32.AI. breedte en door het duin recht op de kust aanioopende. ?.20 M. diepte werd gebracht, weor iu staat om aan De haven aan de Noordzee zou worden gevormd vdo cisouon van het verkeer geheel' te beantwoorden. 1 door twee hoofden, evenwijdig aan elkaar en cir- Bovendien zijn reeds bij den aanvang-der eouw do I kelvormig naar het Zuiden gebogen. Het noordelijk draaibruggen mj Velzen en b.y do Herabrug, die hoofd zou 2090 M. lang worden en tot 10 M diepte vag onvoJdoondo afmeting-en wiiren, vervangon door beneden laag water ruiken; het zuidelijk hoofd zou «-«dore, die waarschijnlijk door soortgelijke werken j 1630 M. lengte hebben en mot den kop in 8 M. diepto Europa nog niet m aftnetingen zhn overtroffen. komen te liggen. De havenmond zou 300 M. wijd zijn; l>0 Hembrug is bijna tweemaal 65 M. lang, heoft J het kanaal zelf zou een diepte van 7 M. benoden ka- doorvaartwijdto van 55 Al. ca weegt met minder iBTERDAM'S VERBINDING MET DE OPEN ZEE: naai peil of 7.50 beneden A.P.; een breedte van 27 M. dan 1400 ton. wt-T vnrmnzrT-TCANAAT °P ',ün bocbm en van 55 M. op het kanaalpeil er- Om een denkbeeld to geven van de cyfore, moge ixfai langeii en door schutsluizen zoowel aan de Noord- worden vermeld, dat van 1865 tot 1883 aan de door- 1TM aan h, 1 einde van dit iaar iuist eon halve zee als aan dc uitmonding van het IJ afgesloten «laving en de verbetering van het kanaal rond 40 Rol zal aan mt tince van uit ja.,r jjist ccn nam. -vorclen De icósten werden od 1814 rnillioen gulden.» miüioen guldon as uitgegeven; van dat oojgenblik hwgeleden. zijn, dat liet Noordzeekanaal int gebruik tij(I van uitvoering op 7 jaar geraamd. Uitvoering tot 1907 bedroegen .de kosten 18 rnillioen gulldon, erd genomen. In onzen. tijd, aan .daden toch werke- bj. ,:oncessie wenl ontraden: hot Riik zelf zou. uo- zoodat totaal '58 rnillioen konden worden genoteerd. HEB JE AL EENS GEKEKEN IN DE NIEUWE WAT IS 'T DAAK FIJN EN WAT VIELEN DE PRIJZEN BAR MEE. JE MOET TOCH EENS GAAN NAAR DE SPOOKSTIfur 32 - HILDtK. lel. 206, in. bij concessie werd ontraden; het Rijk zelf zou, ge- 'v 1 Ükk ;n" *ZV""Jr" 'V Steund door een subsidie van de gemeente Amster- w «euwu uieu uwuwi wwweu ;hte.-ului«n. omonstBla-.naandebron van tr- de ultTOerlng moeten tcr hand nemen. Maar vomal do op. den artad van vöï jaren yutootrokken jrnigen, mag dit fe. zeker^niet onopgOTMrk. ,oor- het betre(f<mde wetsvoorstel, werd door de Tweede verbetering m de sluis te IJmuiden .zal dit; aantal, ijvaaa- Want het boudloog altijd voor veten, die Knmerongetwijfeld onder den lnvloed van politieke afgescheiden nog van de vermindering van de eenen, dat me- bo.angnjhe maatre.e.en gevvacht u,;e tavto#daB .,.WOrp»n. en het particulier geMBwaande, aanmerkeluk vergrooten. M wqrJen. totdat de noodzakelijkheid ervan on- initiatief mocst de ter hand nemer., wikte men Het is do geaoluedenjfl bowst bet telkenmale nstoote ls gebleken», ue kostbare les in. nat »e nioL B-eiieei van het plan afzien. I'moeilyk om na te gaan, welke voardeelten laan ng talmen kan loi-.len to. onherstelbaar naaoe), dat» dg concessievragers grepen opnieuw de zaak aan."Hot graven van een kanaal, aan het aanleggen van rikken en. wogen, ook wanneer slechts een unweg ].;en geheel nieuw plan werd gemaakt. Was bij de 0(3n spoorweg direct zijn verbonden. Mafhemaiasiah: Éiiiiwezig is, niet altijd oen beproefde deugd vormt! I vroeger ingediende plannen gaandeweg de droogma- /"kan jmen zutko gevolgen niet vaststellen,, omdat De Zuiderzee vormde in- eon tijd, ais de zestiende hmg van het IJ ingekrompen tot ongeveer twee der- men dan. naast den verbeterden toestand, den ouden i zeventiende eouw, dat aan het aanleggen van don der oppervlakte, terwijl het IJ vóór Amsterdam toestand voor zich zou moeten hebben en twee der- ui 'matige havens op groot# schaal niét. kon wor- jn open gemeenschap met'de Zuiderzee zou blijven, tH'ijke toestanden naast elkander nu eenmaal een ën. gedacht, een natuur.ijke buitenhaven van groo- I1U werd voorgesteld het geheele IJ te kanaliseeren. praktaséhes door niemand bestreden onmogelijkheid waarde. Tal van bloeiende havenplaatsen verrezen Een dam beoosten de stad, met schutsluizen ten be vormen. Alaar, tenzij men aan wonderen gelooft, ian ook-langs de l a u den der Zuiderzee en de mach- hoeve van de binnenvaart, zou het IJ afsluiten van kan men welr zeggen, dat Amsterdam, hetwelk In de igste van deze werd Amsterdam. Maar naarmate He Zuiderzee, bewesten de stad zou het geheele IJ. verbetering zijner haveninrichting gelijken tred schepen -groeier en dieper werden gebouwd, was voor zoover het niet door het kanaal zelf werd inge- hoeft gehouden met de verbetering* van den toe^anjg ligging aan een ondiepe en opslibbende binnenzee nomen, worden drooggelegd. Het wetsontwerp, "de tot 'de zee, niet ibu rijn de Moeiende havenplaalfcsj» jiet langer een voordeel voor de aangelegen haven- verlenging der concessie voor het kanaal, maar. tege- <Üo het thans is; dat het niet zou Zijn geworden en 'plaatsen, die moer en meer kwijnden en in niet lijk de verbetering door het Rijk van den nieuwen gebleven een centrum van Indiscilien handel en ^^roringen tijd als „doode steden" nog slechts de stee-Waterweg voor Rotterdam inhoudende, werd na scheepvaart, en dat vanzelf de wolvaart, die daaruit ben overbijfselen van vroegere grootheid vertoonden.1 krachtige verdediging door Minister Thorbecke en in menig opzicht voortvloeit, niet haar aandeel lZslfe Amsterdam dreigde een doode stad te worden, van den lateren Minister Heemskerk, toen afgevaar- op het omliggend Noord-Holland zou hebben af- "am in het begin-der negentiende eeuw toen Ne- digde voor Amsterdam, in het begin van 1863 aan- gewenteld. Wat men van, het autocratisch stelsel tr'.and uit het. verval, door het Fransche bewind genomen. Daarna werd overgegaan tot de oprichting, van Koning Willem I, wiens verdiensten voor do 'ergelaten, moes; worden opgeheven was de toe-der Amsjterdanische Kanaal-Maatschappij, welke de economische ontwikkeling -van zijn land daardoor femd reeds zoo, dat de uit de Noordzee komende j concessie aanvaard had; op 8 Af aart 1805 dus y aak worden vergeten, ook moge zeggen, Zooveel' pepen, tussen en Texel en Wie ringen in 12 "a 13 Af.juist zestig jaren geleden werd de eerste spade in is zeker, dat hij een golukklg oogenblik en een voor- Jiep water varende, ter hoogte van Urk niet meer - den grond gestoken, en eerst ruim 12 jaren later, op uitzienden blik had, toen hij reeds bij het ontwerpen pan 4/4 M. on op den hoek van'het IJ nabij Am-1 den eefsten November 1876, werd het Noordzeekr.- der plannen voor liet 'Groot-NoordJiolJadiclsch Ka- lerdam op het Pampus nog slefihs 3 M. water bijnaai dooi Koning Willem III geopend en de haven naai', met een potlood; op do kaart van. Noord- fclzee vonden. Zoodoende moesten de schepen een van IJmuiden, dat geheel nieuw ontstond, ingewijd. Holland den weg teekende door het toen onaan- |edeeite hunner lading te Nieuwediep in lichters Bijna even recomplioecrd en afwisselend, aldus de getaste duinengebied, waar nu sadort jaren het Iverladen, en k»nden dan alleen nog maar met be- heer A. J. Cohen Stuart in het Gedenkboek der Inge-1 Noordzee-kanaal gaat! jiu-p van di- zoo Lekende zee-kameelen over-^d©. r.jeurs, als die der ontwerpen, is de finahcieele ge-j hoogte van het Pampus worden gebracht. De toé- schiedenis van het kanaal. Volgens de concessie zou j ii- ,j.. t „im.-t. ik/wvhw» i het kapitaal der Maatschappij f 15.0000.000.bedra- gen; de Staat garandeerde over een tijd van 7 jaren, voor de uitvoering noodig geacht, over het telkens verbruikte kapitaal, en daarna nog gedurende 50 j jaren gedurende welke do Maatschappij kanaal-'I gelden, zou mogen heffen tot. een bedrag van 10 ets. rff. rang lot Amsterdam liet dus alles te wenschen oyer uw, m - VI- Rotterdam was het niet veel beter on onder f6r. v, nd de toestand van hei. Voornsche kanaal slechts adel ijk verbetering. Teneinde Amsterdam te hulp te tomen, werd in de jaren tusscben 1810 en» 1825, on- a Ier bijzonder»: bescherming van 'Koning Willem I et „Grooie" kanaal aangelegd, dat later den naam In Noordhollandsch Kanaal heeft verkregen. Het - h t pprs.(, kwartaa i 'as een grootsch werk voor dien rijd. en scheen aan- U zou aan de Maatschappij komen, en de stad Am- rank. .ijk voor de toenmalige scheepvaart to voldoem I sterdam zou een subsidie geven h fonds perdu van (voor courant met Zondagsblad f2.38), ijl rVe.iswaar ereischte de doorvaart van het kanaal, millioen gilden. Nieuwe technische eischeri en •K 'tour trekkracht iot stand werd gebracir, enkele veranderde fmancieele verhoudingen dwongen ech- agren, maar de reis naar Indië werd toen niet' in ,cr telkens tot wijziging van de oorspronkelijke Sroodiinig korten tijd volbracht, dat het op een paar i t'i'ondslagen der concessie. De aannemer van het 1 ken aankwam. De circa f 11 rnillioen, voor het werk, die tien rnillioen gulden in aandeden zou ont- anaai uil.:,-.,-..-i». werden dan ook allerminst als vangen, kon geen voldoenden afzet voor deze papi- egge worpen geld beschouwd en zijn het, in den e? 552^5^ t"ttft 700r milhoen ontvftngqn x p der tijden zeker niet. geweest, gezien- den grooten J Vi» i."'- h- prijfzon, verkocht, te heb- fWloxv atxll tb' ei, die dit kanaal - voor geheel andere doel- steek te laten. Voor de ll rB Men oorspronkelijk bestemd - aan geheel Noord- 6K millioen werd een obligatie- T» lo'tand hftftft jrpD-pvpn leening uitgegeven, waarvoor weder de Staat, in 1 verkrijgbaar, v i -r irrofron» rrtvin plaats van voor rente en aflossing van een gelijk kósten £0.10. Maar de schepen, die op zee voeren, kregen 81*00*-! bedra* van het kanitnal D-nrint werd Tnt verater. j. Maatschappij niet. kon bijpassen; het Rijk nam dit Voor alle abonné's die gewoon zijn het couranten- werk voor zijn rekening. Ook dc gemeente Amster-1 geld aan onze Agenten (de plaatselijke kantoorkou- T^n-oMB^ördi'SoSTSiwi-vande!»^ ,n?.e Z ders) ,e b<rt<ü6n' dlt ni8t- I (ij Suez -uien leiden roodo-nde de zoo tnoel.tjke :i [nluioen /uld'en to geven. De diepte van het ka- zll> bil ons »P De Prinï- Het Nieuwe Mode II I, i In i idiie 70iiiipji nwi'ii' ifi iif mn- I - - Aan onze lezers buiten Schagen doen wij het ver- ?Lr i?V" °Tpr het «el,e.cie kaP'tft?-l een rente van k he, abounemeiitsseld der Suhager Gouian, over iH X. De opbrengst 3er drooggelegde gronden m het! hrt kwartMl 7S, ten hedraBe van i».«S trant met Zondagsblad f2.; aan ons Bureau te betalen, 6! over te maken per postwissel óf over te laten schrijven op onze post rekening No. 23330. De laatste manier van vereffening raden wij ten zeerste aan, daar dit slechts 5 cents kost; formu- aan alle postkantoren k één cent Per postwissel daarentegen zijn de !!l Kaai;. Goede r.-au;; zonden ov ijig ma- naai, oorspronkelijk op 7.5 M. beneden A.P. beparid, blad, Gracieuse, of Kinuerkleeding enz. zijn geabon- r«! V ^msi 1 i tl,e n^T'ïeheel verlo^Deif een nleu" - 0p -ebrachr; huiton de sluizen werd i neerd, kunnen eveneens het daarvoor verschuldigde r: ?P -^ms ia. kanaal, aanmerkelijk verbreed. Eindelijk nam in #hnnnPmfln,anBiH im «n JE* eis naar indië werd aanmerkelijk bespoedigd, tersi. doof de stoomvaart, daarna door do plannen, je, ondanks den tegenstand van politleken, econo- Isscheiren teohnischen aard. die Ferdinand de Les- Bps ondervond, tot de doorgraving van de land-engte lij Suez zouden leiden en zoodoende de zoo moeilijke jeis om Kaap do Goede Hoop zonden overbodig ma ten, par mi kortere weg gevonden worden, die. Amsterdam net de zee zou verbinden. Reed:s in de zeventiende eeuw Is -het denkbeeld in iverweglng geweest om „Holland op zijn smalst" loor te graven. De inham der Zuiderzee, hei TJ, trekt© zich, al hoewel in zeer pndlep water uitloo- pende, westelijk tot aan de duinen uit. Het. IJ was vroeger, vooral toen hei in de zeventiende eeuw een r.astbosch gelijk was," heel wai grooter dan wij het ïhans kennen; wie, van Haarlem naar Amsterdam Ier spoorweg reizende,, nabij Halfweg de in talrijke lochten slingerende dijk ziet, die wel in staat söhijnt ien stormweer te weerstaan, kan zich tevens een lenkbceld vormen van de uitgestrektheid, dio vroe- fer het IJ had. Inderdaad, bij den aanleg van het v'oordzeekanaal heeft men landbouw en scheepvaart leiden bevorderd. In den breeden, ondiepen zeearm spaarde men een kanaal uit, en het overblijvende egde men droog en herschiep men in vruchtbaar land. Wat scheen reeds dadelijk eenvoudiger d'an iit te doen, in. het IJ een vaargeul uit te diepen en n westelijke richting door de duinen naar zee voort ie zetten? Langs -dezen weg is de oplossing dan ook je vonden-, niettegenstaande later plannen zijn open baar gemaakt van den bekenden waterbouwkundi gen Ca land, warm en met overtuiging door den heer Huet.te Delft verdedigd, en gegrond op het stoute denkbeeld om door een open riviermond toegang tot ■de haven van Amsterdam te verschaffen. Wellicht, zc o schreef meer dan» een kwart eeuw geleden- een deskundige,-is dan bet grootste gedeelte der Zuider zee gedempt en kan het IJselwater uit het nog be staande IJselmeer, langs Amsterdam naai* zee, wor den, gevoerd. Wellicht zal dan 'het plan Calarid-Huet, piat toen geen- genade in de oogen der deskundigen vond, gunstiger worden beoordeeld, en bij techni- Schen vooruitgang uitvoerbaar blijken. Dat het plan fteds in vroeger tijd' niet werd verworpen, bleek wel vit de vraag, die in het 50-jarig Gedenkboek van het jKoninkl. Instituut van Ingenieurs werd gesteld. „Wie zal zeggen hoe de inzichten zullen zijn als ons insti tuut zijn eeuwfeest viert?" In het jaar 1852 benoemde de Raad van Amsterdam een Commissie van vijif leden om den toegang van Amsterdam, tot de zee te onderzoeken; zij diende f nog g hetzelfde jaar een ontwerp in voor een kanaal door 'Holland op zijn smalst. F.n kort daajop verscheen een plan van dc heeren Croker en Burn, aan de hand van hetwelk de heer Jager copcessie voor den aan leg van een kanaal vroeg. Dit wekte de publieke be langstelling; het Koninklijk Instituut, door een zijner leden, daartoe in staat gesteld, schreef een prijsvraag öd f 1000.uit, die door den Amsterdamschen Ge meenteraad met een gelijk bedrag werd verhoogd. De tien ingekomen ontwerpen zagen zich echter geen van allen den prijs toegekend. Inmiddels liad» de Re geering zich de zaak aangetrokken, gevolg van den aandrang, in 1859 door een Commissie uit den Am sterdamschen 'Gemeenteraad op den Koning uitge oefend. Op 15 April 1859 werd de Minister van Bin- l aanmerkelijk verbreed. Eindelijk nam in het jaar 1883 de Staat het kanaal van de Maatschap pij over voor het aandeelen kapitaal, waarvan nog ongeveer 6 rnillioen gulden onaf gelost was, 50 vergoedende. Zoo stond toen de rekening, dat behalve 14 rnillioen gulden uit do opbrengst der 5800 hectaren drooggelegde gronden gevonden, 6 rnillioen gulden door de gemeente Amsterdam gestort en omstreeks 3 rnillioen door Amstordamsche ingezetenen als verlies op aandeelen geleden, ook dooi het Rijk et telijke millioenen waren bijgedragen. In het jaar 1890 eindelijk werden alle kanaalgelden afgeschaft.; werd daarmede al hetgeen nog herinner de aan de uitvoering van het werk bij concessie, aan de opvatting als ware het een financieele onderne ming, weggevaagd, en werd het kanaal eerst recht en voor goed opgenomen in de rij der heirbanen van de internationale groote vaart. Hefc kanaal heeft de verwachtingen niet teleur gesteld. In het jaar 1847 kwamen te Amsterdam aan 2925 schepen met 443.165 tonnen, in het jaar 1875 1063 schepen, metende 408.636 tojmen of ,1.243.990 M3. Gedurende drie decennia was dus dc scheepvaart stationnair gebleven, maar in 'de eerste twee .decennia na de opening van het Noordzee- kanaal, dus in 1869, stoeg het aantal' zeeschepen tot 1850. metend© 5.577.295 AI3. Terwijl het m 1913 bedroeg .2597 met 12.303.000 AÏ3. Alaar aT spoedig bleek, dat Üe vergrooting van de afmetingen dei- schepen in .een niet verwacht tempo voortging. Om daarmede gelijken tred te houden, werd een ver breeding en uitdieping van hot kanaal1 noodzakelijk geacht, terwijl allo belemmeringen, aan de scheep vaart hinderlijk, als de Velizerbrng en de Hembrug dienden .weggeruimd! of verbet -d. Het kanaal, oorspronkelijk 8.20 Af. diep, wer.i op 9 M. diepte, de bodem-breedte op 32 M. gebracht. Door den aan leg en de opening van de nieuwe schutsluizen te IJmuiden in December 1896 en toen de grootste schutsluis ter wereld werd deze op een lengte van 225 AI., .een breedte van 25 AI. en een diepte van 10 AI. onder A.P. gebracht. Alaar reeds ïn 1907 moest weer worden overwogen, dat de diepte ym liet jBnezkanaaT op ll M was ge.Hraoht, en dat zeeschepen over den «.Oceaan gingen van 240 M. lengte en 2GVs Af. breedte, welke dus vanzelf niet in staat zouden zijn Pm Amsterdam te bereiken. Terwijl' bovendien reeds toon de constructie van grooter© schepen in voorbereiding was, en de slui zen van het Panamakanaal waren ontworpen op 305 M. lengte en 32»/* Al. breedte en 12 75 AI. diepte. Dit verklaart voldoende het Koninklijk Besluit van 13 Augustus 1909. krachtens hetwelk oen staats commissie onder leiding »ek abonnementsgeld le kwartaal 1926, op dezelfde wijze toezenden. Voor De Prins is het bedrag f2.33 Voor Het Nieuwe Modeblad f 1-25 Voor Gracieuse i 2.15 Voor Kinderkleeding f 0.95 Voor Panorama f2.20 Voor Het Leven 12.50 DE ADMINISTRATIE. GEEN AANLEG VAN AUTO-WEGEN. In Duitschland zijn den laatsten tijd drié groo te plannen geopperd voor den aanleg van autorno bielwegcn, nL le. KeulenDurenAken, 2e. Keu- lénDortmund over Dusseldorp. Essen en Bochum met een latere aansluiting naar een weg Dortmund- HannoverBerlijn en 3e. een auto-wegennet in Rijnland Westfalen van 2000 K.M. De Kölh. Ztg. deelt thans mede, dat de bevoegde autoriteiten deze plannen vooralsnog onuitvoer baar achten. Het herstel van de rijwegen in het rijk, die op vele plaatsen veel te wenschen laten, zal al zooveel kosten dat noch de landen, noch de pro vincies en gemeenten aan den aanleg van autowe gen Irunnen denken. Hier komt nog bij, dat een: dergelijke aanleg tot gevolg zou hebben liet verkoor pp do sporen1 ten gunste van dat met auto's to schaden. In het alge meen zou daar niets tegen rijn, doch wel' zooJlnijg dé spoorwegen zware scnadovergoediingsverplicihtin- gen nebbon. Alen kan zegt het bla'd1 de plannen dan ook weï dood en begraven achten LMLvaat Trof. K. Krajswerd belast met eert onderzoek naar do vraag wat diende gedaan, teneinde den toegang tot Amsterdam door middel Van het Noord zeekanaal te behouden. Deze commissie diende in 1911 haar rapport in. In a±- wiiking van dit rapport, heett de Kegeering toon de afmetingen der nieuw ontworpen smis gebracht v,,., lu jjxii ioov wem ut# iviiuisier vttu uuj- i ot) een S"huti engte van 400 nenlandsche Zaken gemachtigd om aan hei Gemeenr i breedte van 45 Meter, ©en slagdrempeldeipte van TE VEEL LEERKRACHTEN IN BELGI&. Het teveel' aan ïeprkraohten van hot lageren het. middelbaar onderwijs is, op heb oogenblilt, bijzonder groot. Volgons eon mededeollng van het departe ment van kunst en wetenschap hebben, in den laatsten tijd, niet minder dan 560 onderwijzers. 375 onderwijzeressen, 150 leeraren en 550 leerares- sen van het. middelbaar onderwijs, bij den minister een verzoek om plaatsing ingediend. En in dit to taal van 1365 ongeplaatste leerkrachten zijn dan nog niet begrepen diegenen welke definitief alle hoop hebben laten varen en elders een betrekking hebben gezocht. KAPITALISTEN IN ENGELAND. Eenig© bel'angwekkendo cijfers omtrent het aan tal kleine beleggers in Engeland zijn verstrekt door \Valter Uunciman. die er op wees, dat volgens deze cijfers de welvaart in Engeland thans over breedere kringen dan ooit tevoren is verbreid. Er zijn thans ongeveer 16 rnillioen kapitalisten in Engeland en het totale bedrag hunner bespaarde gelden is slechte weinig van 2000 millipon p. st. verwijderd. Van dit ontzaglijke bedrag is 258 rnillioen p. st. bij de posterijen belegd. EEN BEROUWHEBBEND BANDIET., In April 1922 werd te Thielt (België) ten huize van een landbouwer een bandietenoverval met roof gopleogd. Onlangs nu heeft de landbouwer in kwestie, oen brief ontvungen van pon dor bandieten die to Leu ven jn de. gevangenis oen straf van tien jaar dwangarbeid heeft uit te boeten, namelijk van Ferdinand Van CaJstor. Dat deze groot berouw hééft over rijn daad, be wijst het schrijven dat den volgenden inhoud heeft, meer dan 'voldoende: Mijnheer Mayaert, Ik neem de eerbiedige vrijheid om U als mis dadiger en diep berouw hebbende om vergiffenis to smeeken over het. groot ongelijk dat ik U heb aangedaan op den morgen van 23 April '1922. Mijnheer, het spijt mij on het berouw hetwelk ik gevoel, over het ongelijk 'dat ik U heb aangedaan zal' mijn pen U niet schrijven evenmin als do sl'a- pel'ooze nachten, want menigmaal is mijn geest mot U des nachts berig geweest, en wanneer Ik ont waakte, voelde ik de tranen op mijn wang'en. Mijnheer, ik ben de zoon van brave en eerlijke ouders, maatr door sléchte leameraden hob ik mij laten verleiden en zoo komt het dat ik TT dat ongelijk heb aangedaan, hetgeen ik nïyn leven lang zal betreuren. De wet heeft er mij streng voor gestraft. 10 jaar dwangarbeid, en 2800 frank boete en kosten, van wege het tribunaal. Afijne oogen zijn hier in de gevangenis geopend en al's christenmensch gevoel ik het mijn plicht U terug tte moeten geven wat ik U met geweid heb helpen ontnemen. Lang heb ik U meenen te schrijven, thans kan ik niet langer meer wachten. Alnnheor. ik heb van hetgeen U ontnomen werd 1800 xr. on hot gouden dameshorloge gehad, ik heb geclaan wat ik kon. om u zooveel mogelijk terug te geven. 400 fr. dio ik hier verdiend 'heb, heb ik den heer bestuurder tor hand gestold, het gouden uur werk dat waarschijnlijk zal bewaard gebléven zijn, zal' hem ter- hand gesteld worden. De overige 1400 francs, heb ik aan mijne ouders gevraagd om U van mijnen kant geheel' schadeloos te stollen. Alocht het zijn dat mijne ouders liet- niet kunnen geven, wees er dan toch innig van over tuigd, dat, wanneer het in mijne macht gelegen is, deze U ter hand zullen gesteld worden. Aljjnheer, gij ziet dus, dat ik heb gedaan wat ik kon, om voor Gods aanschijn niet pJichtig te zijn. Ik durf hopen dat. wanneer gij mijn briefje met aandacht zult gelezen hebben, en. zien zult wat spijt en berouw xk gevoel" over jiet ongelijk, dat ik u hob aangedaan, gii allen mü wel' vergiffenis zult schenken. Afijnheer. ik vraag u beleefd of gü zoo goed zoudt willen zijn, van mij spoedig 'te laten weten wat ik van u te verwachten heb. en of gij bereid rijt van mij te aanvaarden, wat ik u terug geven kan. Denk n:et dat rij mij gedwongen hebben, ik han del .om mijn plicht jegens u te vervullen. Aan vaardt, mijnheer, madame en kinderen AEayaort, de rechtzinnige gevoelens van den berouwhebbend en FERDINAND VAN CALSTER. Eenigo dagen geléden heeft de landbouwer het geld en liet gouden uurwerk terug ontvangen. 1 TYP HU S-EPIDEMIE. In het Waalsch-Brabanteehe stadje Braine Ie Chateau heersoht thans een tyfus-epidemie. Hefc aantal geconstateerde gevallen bedraagt 27, waar- wan verscheidene met doodelijken afloop. Door de provinciale en plaatselijke autoriteiten zijn ech ter, naar men uit Brussel' meldt, do imodige maat regelen getroffen om een verdere uitbreiding te voorkomen. De heel© bevolking is. door de zorgen van hefc Roode Kruis, gevaccineerd jneb het gevolg, dat, sedert een paaraagen, geen nieuwe gevallen meer zijn waargenomen. DE GEVOLGEN VAN EEN TAXI-ONGEVAL. Het vorig jaar, toen Alïïé Polaire, de bekende ac- trioo, die< Zaza spqpM© in het Théa.fcre Forte-Saint- Martin, in een taxi van do courses töru°-keerde, kwam haar wagen in botsing met een particuliere auto, waardoor Afllé Polaire werd gewónd. De correctioneel© rechtbank heeft den chauffeur van de taxi zoowel' als dien der particuliere auto tot hefc uitkeeren van een schadevergoeding van (75.000 francs en een boete van resp. 100 fres. en 50 'fres veroordeeld wegens te snel" rijden. EEN SCHIPBREUK. Het, Itaïiaansche stoomschip Fagernesl is gisteren na een aanvaring ter hoogte van 'Cornwallis -ge- zonken Men irreest, dat 21 leden van de bemanning zijn omgekomen. Een Engelsck schip heeft 10 schipbreukelingen opgepikt. BELASTING OP RADIOTOESTELLEN. Het gemeentebestuur van Berlijn heeft besloten tot het heffen van een belasting op radiotoestellen. DE ONTWERPER VAN DE „B.READNOUGHT" OVERLEDEN. Overleden is de bekende scheepsbouwer Sir Phi lip Watts, die meer dan een halve eeuw lang oor logsschepen ontworpen heeft, niet alleen voor de Brifcsche vloot, maar ook voor' andere vloten. Hij was o.a. de ontwerper van het type „Dreadnoughfe.^ EEN PROCES OM EE NENGAGEMENTSR3NG. Rechter Mae Cai*dy hoeft gisteren in de King's Bench vonnis gewezen in de volgende Zaak. Eéox j»onge man, die rijn verlbving verbroken hiad1, was vcroordoolld tot een Zelfere schadevergoeding Volgens <de beginselen van de breach- of promiso-aefcs^ Hij .betaalde, maar eischte nu zijnorzijdls den verloving^ ring terug. De jonge dame weigerde, waarop hij haar een proces aandeed. De rechter heeft nu in een met vel© redenen omkleed vonnis uitspraak gedaan ten voordeelé van het meisje, dat in hot rechtmatig bezit van den ring mag blijven, zoomede van alle. andere geschenken, om weleer teruggave de jonge man in dit geval' trouwens niet gevraagd had. De rechter zeide er dat dan ooit maar bij als waarschu wing voor een volgend geval- Het vonnis berust natuurlijk op een juridische interpretatie van de wet, maar Is verder op ide- eél'e .overwegingen gegrond, vooral met de bedoe ling, overhaaste engagementen tegen tte gaan. GEHEIMZINNIGE PROJECTIELEN WERPERS. Een brandend stuk vuurwerk, dat op een bom. geleek, werd tijdens hét St. Patricks Daybankefc rn hotel' Cecil onder die gasten geworpen, juist toen minister Baldwin een toost op Ierland .enng uit brengen. Het vuurwerk, dat van de diclitlbozette galerij kwam. viel' midden op tafel', waar het vlam mend oplaaide. Daarna rohle het op den grond en ontwikkelde scherpriekende rookwolken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 13