De "Wereld der Vrouw Nuttige Wenken. Ware Woorden. De Kuki» van Aaaam hebben den onbehouwenaten pas dien men zich voorstellen kan. Het ia een leelijk gehuppel met sterk gebogen knieën. De nationale dans van de Kamtsjadalen is een van de heftigste die men kept. Elke spier schijnt bij elke beweging te trillen. De Andamannen springen op één voet en slingeren de armen heftig achteruit en voorwaarts. De Veddahs springen met twee voeten tegelijk, slaan op hun lichaam of klappen in de handen en leggen het er op toe hun lange haar over hun ge zicht te laten hangen. Op Nieuw-Caledonië bestaat de dans in een reeks vertrekkingen van het lichaam, terwijl de voeten om beurten opgelicht worden, maar op dezelfde plaats blijven. Da Javanen nemen een bijzondere plaats in met hun expressieve en bevallige gebaren van handen en vingers. Op Java wordt de dans voornamelijk door vrouwen verricht, die daarvan een beroep maken, of wel in de Vorstenlanden door aanzienlijke meis jes, die aan den persoon van den vorst verbonden zijn. In de Preanger wordt de taak van danseres ook wel vervuld door vrouwen uit de desa, die daar geen beroep van maken en een onberispelijk leven leiden, wat van de beroepsdanseressen, de ronggeng en taledek, niet gezegd kan worden. Heel andere per sonen zijn de serimpis en bedaja's in de Vorstenlan den. Met die namen worden danseressen aangeduid, die uit de aanzienlijkste vrouwen van de kraton ge kozen worden, met uitzondering alleen van de doch ters van den vorst. Knapen van hooge geboorte be- hooren ook tot deze balletcorpsen. De namen geven eigenlijk bepaalde dansen aan. De serimpi-dans wordt slechts door vier, in een enkel geval door vijf vrouwen uitgevoerd, nooit door mannen. De bedaja- dansen daarentegen kunnen ook door, als vrouwen verkleede mannen verricht worden, waarbij 9 dan seressen of dansers optreden, die even zoovele nim fen van Ratoe Kidoel, de Vorstin van het Zuiden voorstellen. Op de Buitenbezittingen heeft men danseressen van beroep in Palembang, waar zij pelandok (dwerg hertje) genoemd worden; verder de padjogé bijN de Makassaren en Boegineezen en de djoged op Bali. In verschillende streken van den Archipel zijn dan sen in gebruik, die mannen en vrouwen te zamen uitvoeren, zonder dat man en vrouw elkaar echter ooit paarsgewijs omvatten, daar dit als onwelvoege- Kjk beschouwd wordt. x De Atjehers hebben dansjongens, die in alle lichaamsbewegingen onderwezen worden. Krijgsdansen worden bij verschillende volken van den Indischen Archipel door gewapende mannen ver richt, zoo als het tjakalélé in de Molukken. Wereldkroniek. I VERDRINKING IN EEN VAT. De straf van verdrinking in een vat in het Oud Germaansche Recht wordt het eerst door Karl von Amira vermeld in zijn: „Untersuchungen zur Rechts- und Religionsgeschichte", dat deel uitmaakt van de Handelingen der Beiersche Akademie van Weten schappen van 1922. De misdadiger werd met het hoofd vooruit in1 een met water gevuld vat gestoo- ten. Maar eerst kort geleden is deze soort van straf, die in vroeger tijden in de Nederlanden alge meen in gebruik was, tot een onderwerp van een bizonder diepgaand onderzoek gemaakt door dr. Heinz Goldschmidt in een artikel in het: Zeitsohrift fuer vergleichende Rechtswissenschaft. De straf van versmoren, door ^rstdkking om het leven brengen, of verdrinken, in een ton, waar bij de veroordeelde in 'n vat water of wijn gestopt en zoo verdronken werd, komt nog in de 18de eeuw voor. Anno' 1730 werden te Amsterdam eenige per sonen, die zich aan tegennatuurlijke ontucht had den schuldig gemaakt, op deze wijze terecht gesteld, In dezelfde stad werd in 1641 deze straf voltrokken aan zekere Grietje Snel Jansdochter wegens het ver moorden. van haar eerstgeboren kind. Bijzonder dik wijls werd de straf van verdrinking in een vat toe gepast in de laatste helft van d'e 16de eeuw. Anno 1589 wordt deze straf voltrokken aan Fije Jans we gens het stelen en het verregaande mishandelen van een kind. Anna 1570 wordt deze straf nog toegepast tegen geloofsmisdadigers. Den 21sten 'Mei 1535 wer den. te Amsterdam negen vrouwen wegens weder- dooperij in de ton verdronken. Deze straf wordt voor het eerst in de kronieken van 1530 vermeld. Dr. Goldschmidt meent echter, op grond van ver schillende bewijzen uit handschriften en oorkonden, dat hij den oorsprong van deze straf verder terug kan nagaan. Zoo werd den 18den Februari 1478 George, hertog van Clarence, in de Tower te Don- den in alle stilte om het Jeven gebracht in eeni wijn vat, nadat het jaar tevoren koning Eduard zijne veroordeeling wegens hoogverraad in het parlement had doorgezet. „Het was drowned in a butt of mal- vasy wine". Ook in de „Blume von Magdeburg" een rechtsverzameling uit de 14de eeuw, komt het voor schrift voort, dat men vervalschens in een vat moest ombrengen^ Op gTond daarvan neemt dr. Gold schmidt aan, dat deze straf reeds in' de 14de eeuw als gewone straf bekend was, daar zij in dit rechts boek als regelmatige straf naast andere vermeld wordt. Men heeft haar ook in beeld gebracht, docb deze afbeeldingen zijn zeer zeldzaam. Een dezer afbeel dingen illustreert het verdrinken van Leonard Plu vier en twee meisjes te Antwerpen, in 1560. Het is nacht en wij bevinden ons blijkbaar op de binnen plaats van de gevangenis; op den achtergrond zien wij een gebouw met sterk getraliede vensters. Daar voor op een verhoogde zitplaats en door gewapen de mannen omgeven de rechter met zijn rechterstaf. Op den voorgrond rechts trekken twee gerechtsdie naars een zak van boven dicht; daarin bevindt zich een man die zijn gebonden handen in gebed ge vouwen heeft. Links zijn twee mannen bezig een in een zak gebonden lichaam in een vat te werpen; een fakkeldrager verlicht deze groep. 'Een ander li chaam in een zak ligt op den grond voor het vat. Op een andere ets uit 1588 staat de veroordeelde Jonas Wippe blootshoofds, met .geboeide voeten, de handen tot gebed gevouwen, op een bankje voor een groot vat, d'at hem niet tot aan zijn heup reikt. De beul pakt hem bij zijn schouders om 'hem zoo ruggelings in het vat te stooten. De verdrinking in het vat werd op verschillende wijzen voltrokken, maar vooral voor terechtstellingen Ib het geheim gebruikt De verdrinking rond gtaed* plaats door middel van water. Eenige malen is spTake van verdrinking in „een wijntonne" of „in een wijnvat" maar in deze gevallen werden de slachtof fers niet in wijn gesmoord, maar in wijnvaten met water gevuld. Bovendien werd deze straf nog door andere verscherpt. De terechtgestelde wordt „op het galgeveld met de andere gehangen", „ter schanden nacht9 in de Schelde geworpen", „tot assche ver brand", zijne goederen werden verbeurd verklaard, Zijn lijk wordt ondër de galg begraven. Als de dood tengevolge van verdrinking niet intreedt, is de beul gedwongen hem te doorsteken. Naast de straf van verdrinking in een vat, bestond ook een onteerende straf, bij .welke de veroordeelde gedurende een bepaalden tijd; of over 'n bepaalden afstand een ton moest dragen. De straf van de schandton was nog tegen het einde van de 18de eeuw (en wel voor liederlijke vrouwspersonen) in gebruik. Ook bloedschande en beleedigingen werden met de schandton bestraft De eerschriftelijks overleve ring daarvan komt in een oorkondenboek van De venter uit 1450 voor. De schandton (houten huik) was een soort vat zon der bodem, ongeveer van manslengte, dat de ver oordeelde aan zijn hals droeg. Aan ketenen hing eeji! steen op zijn borst „de schandsteen". Men zag van hem alleen hoofd en voeten. Zulke schandton- nen kan men heden ten dage nog vinden o.a. in Delft en in het Museum te Emden. Zoo'n "houten huik moest de delinquent op een bepaald uur in het openbaar in plechtigen op tocht, meestal „zonnendags" door de stad dragen. Met deze straf der schandton waren verschillende andere straffen verbonden, als schandpaal, opslui ting op water en brood, geeseling, ook wel open bare vergiffenisvraging of herroeping van een kwaad sprekerij, dikwijls verbanning. Deze beide soorten van straf: de verdrinking in een vat en de bouten huik. stonden met elkaar in PARÏJSCHE MODE. Bedrukte zijden crêpe in heel zachte tinten groen, zwart, wit en brons op een grijzen ondergrond werd gecombineerd met effen grijze crêpe bij bet maken van deze avondjapon. Met aandacht dient men den val van den zeer ruimen rok te bestudeeren, alsook j Kosten 85 cents. de lage halsopening met bet vest in V-jvorm, eeö effect, dat men onder de laatste modellen zeer dik wijls terug ziet. Voor deze japon is een knip-patroon te bestellen onder nummer 323a, in, de maten 42, 44, 46 en 48. MOEDERS EN HAAR KINDEREN Voor den verjaardag der kinderen. Een moeder zegt: Een prachtig en compleet dessert kan men voor de feestdagen der kinderen op de volgende manier klaar maken. Men bakt op de gewone wijze een zeer luch tige cake in een gewonen, ronden pan. Deze cake plaatst men later omgekeerd op een grooten schotel. Van gelatine en room maakt men nu een mooi top- stukje, dat nog versierd kan worden door een ge kleurd stukje uit de vruchtenflesch. Met jam maakt men een paar strepen op de cake. Langs den ge- heelen onder-kant stapelt men op den rand1 van het bord een schuimrand van zacht geklopte room. r VOOR KOPER EN BRONS» Alvorens men koper en brons gaat poetsen of af wrijven, moet men eerst alle aanslag en vuil ver wijderen. Kandelaars, b.v. zijn in den regel zeer vuil, door het afdruipen van het kaarsvet, natuur lijk. Dit vet kan men gemakkelijk verwijderen, door het koper krachtig af te wasschen met goed heet wa ter of door bet een poosje in warm water te laten staan. Zoodra echter het vuil verwijderd is, moet men de kandelaars met een drogen doek Tgheel af drogen, daar anders het dampige water weer nieu wen aanslag veroorzaakt. IBiji het verrichten van dit werk doet men beter, de kandelaars iri een zinken emmer schoon te maken, dan b.v. in een teiltje of kom; de aanslag zal daardoor niet zoo spoedig op nieuw aan het metaal gaan kleven. Dez methode van schoonmaken is in het geheel niet schadelijk voot het koper of brons, mits men maar steeds dadelijk na het wasschen zorgt het metaal op de gewone wijze te poetsen of af te wrijven. PREPAREEREN EN ZUIVEREN VAN VET. Om' in het huishouden alle verkwisting tegen te gaan is gemakkelijker gezegd, dan gedaan, maar ten opzichte van vleesch en vet kan men dikwijls nog wel een weinigje goedkooper uitkomen. Stukjes en brokjes niervet, b.v. of restjes van gekookt of on gekookt gewoon vet, moet men zooveel1 mogelijk zuiveren en ook een weinig prepareeren. Het vet wordt daardoor zeer geschikt om later bij het bra den en bakken te dienen, aangezien bet langer goed blijft. Men snijdt het vet in kleine stukjes, plaatst het in een vlee9chpan en voegt daar genoeg water bij om alles te bedekken. Nu laat men het vet heel lang zaam koken van tijd tot tijd roeren totdat alle stukjes versmolten zijn. Dan drukt men het met eenige kracht in een kom mét koud water, waarna het hard zal worden en den vorm van een koek aanneemt. Als het vet dan geheel hard geworden is, plaatst men het onderste boven op een schotel. Men schrapt den onderkant zooveel mogelijk af, om te voorkomen^ dat daar een weeke plek blijft. Alsdan kan men op elk gewenscht oogenblik van het vet gebruik maken. I HET WASSCHEN VAN FIJN BORDUURWERK, Borduursel kan men meestal het beste zelf was schen. Men maakt daartoe een lauwwarm sopje van schoon water en zachte, goede zeep. Het borduursel wordt daarin ondergedompeld, terwijl men bet zacht jes door de handen wrijft en uitknijpt. Wringen mag men niet doen; zijn er eenige vlekjes in het goed dan wrijve men net zoolang tot deze verdwe nen zijn. Vervolgens haalt men het borduursel drie malen door in lauwwarm water, eiken keer schoon water gebruikend. Bij het uithalen mag natuurlijk ook niets gewrongen worden; men legt het borduur sel tusschen twee dikke badhanddoeken en perst dan met de handen zooveel mogelijk water weg. Dan kan het strijken beginnen. Men legt het bor duursel met den mooien kant naar beneden op een dik bekleeden. strijkplank. De bovenliggende onder kant moet ook met een schoenen lap worden bedekt. Dan strijke men heel voorzichtig met een niet al te heet ijzer, totdat het stuk geheel droog is. Het is zeer verstandig de zwaar bewerkte deelen van het borduursel na het eerste strijken te laten uitdampen, om op die manier te voorkomen dat de zijde te spoe dig droogt. Alle zoomen en opgewerkte stukjes moet men eerst glad makeif, alvorens ze te strijken. verband, daar de schandton symbolisch werd aan te duiden, welke straf de misdadiger eiS*-aa lijk verdiend had. *7 TOT RIDDER GESLAGEN. Toen tsaar Peter pas als scheepstimmerman Zaandam werkzaam was, verspreidde zich de nu daarvan al spoedig door het geheele land en v« nieuwsgierigen kwamen den vorstelijken timme man bekijken, als ware hij een vreemd dier. j".on Eens, toen de tsaar een pleiziertochtje op de Zat •<-'1 1 deed, zeilde hij de Voorzaan en het IJ over en kwa ;&.ng op Halfweg, Haarlem en Amsterdam aan wal 0 der de talrijke nieuwsgierigen, die zich haastte e tsaar Peter nauwkeurig op te nemen, bevond zi( r ook Cornelis Albertszoon Blok, ook Cornelis Mart» genoemd. Deze toonde zijn nieuwsgierigheid op zul een hinderlijke wijze, dat de verontwaardigde ts&le fa hem bij het aan wal stappen een geduchte muil] gaf. Dit deed één der omstanders zeggen: Zoo, Marsje, daar ben je tot ridder geslagen! Welk gezegde aan Marsje den bijnaam van ridder" bezorgde en meer dan een menschenleel tot een spreekwoord werd, wanneer aan een oi belijken nieuwsgierige zijn loon op gelijke .wij: werd uitgereikt. ROUWEN ZOOLANG DE VLAG WAAIT, Bij ons, beschaafde Europeanen, is het soms he* moeilijk te weten, hoe lang men uiterlijke teekenet van rouw moet dragen in verschillende gevallen Hoewel wij allen eerbied hebben voor den rouw moet het ons van het hart, dat wij weieens iets o& begrijpelijks gevonden hebben in de omstan iighHi dat op een gegeven oogenblik de rouw eindigt n üus, als men 't nauwgezet opneemt, een plotseling omkeering heeft plaats gehad in het gevoel van dn rouwdragende. In Afrika nemen enkele stammen niet h2t bo- van mevrouw Etiquette ter hand, om den duur Vi den rouw te bepalen, maar zij laten den wind c j spraak doen, den wind, waarin zij, evenals onze G maansche voorouders, de stem der goden herki nen. fa Zoodra de man sterft, laat de weduwe een v (of wat als zoodanig moet dienst doen) aan een pi ophijschen en die voor het huis zetten. Zoolang vlag ongeschonden blijft mag zij niet opnieuw 1 wen. Maar zoodra de wind of welk ander luchtv schijnsel ook de vlag vernielt of losmaakt van <i staak, heeft de vrouw* het recht te hertrouwen. De overtuiging, dat hier de goden gerecht ho den, is zoo sterk, dat niemand het zal wagen de vli een beetje te helpen; de vreeselljlcste straffen zoud* op haar neerkomen. Het gevolg is, dat de eene vrouw^soms een pal dagen rouwt, als toevallig een flinke storm woed terwijl de andere door toevallige omstandighede jaren gebonden blijft. DE RUSTKUUR. Een zeer eenvoudige en zeej aanbevelenswaardl| kuur bestaat hierin, dat de patiënt, of juist lieve degeen, die geen patiënt wenscht te worden, zoovel mogelijk languit op den rug ligt. De horizontale hoi ding toch is het best geschikt voor een totaal uitn ten van 't heele lichaam. Ze- kalmeert het zenuwge stel, vergemakkelijkt de werkzaamheid van het hai ondersteunt de wormvormige darmbeweging, do« nieuw bloed circuleeren in de hersenen, dwingt ht bloed in de beenen, dat dikwijls hier of daar eer belemmering ondervindt, bij een andere houding, tc vernieuwd rondstroomen en verkwikt en versterk L. dus het menschelijk lichaam ongelooflijk. De maa die doodmoe thuis keert van zijn zaken, de vroui I die op is van haar huishoudelijk gedribbel, het kinl dat zich op school wel wat overingespannen heeft ze zullen allen de weldoende werking ondervindet als ze zich slechts een half uurtje rust gunnen, pil te bed uitgestrekt, ook al komen ze niet eens tfl slapen. Voor één zeer verkeerd iets is hierbij ernstig i waarschuwen, n.1. dat niet in liggende houding ge lezen wordt. Voor de oogen toch is dit een zéi L onnatuurlijke houding. Wie hij het liggen lezen wi 1 die kan wel de beenen uitstrekken; het bovenlichaai moet hij echter half opheffen, in zittende houdiiu teneinde den normalen oogenstand te bewaren. A kuur beschouwd, is het echter veel raadzamer bovenlichaam en het hoofd ook de langgestrekte ho-t k ding te gunnen, en zich niet in te spannen met lel zen. De hersenen moeten ook wel eens tot rust kef; per Wen. IVTT Weet iemand zijn geschenk met woorden op te pronken Al is de gave klein, nog schijnt er veel geschonken De menschen openbaren hun karakter door niets zoozeer als door hetgeen zij belachelijk vinden. •Het geluk schuilt minder in het wezen dan wat men denkt van alle dingen. Een man, die zijn medememschen laat lachen, is een weldoener zonder het zelf misschien te weten. Liefde is bescherming. KLEINE BIJZONDERHEDEN. De Indianenstam der Osages in het Noorden van Oklahoma, uit 2000 leden bestaande, heeft de ex ploitatie van de daar liggende rijke petroleumvelden verkocht voor een som van 10 millioen dollar p# jaar. Hierdoor is het gemiddelde inkomen van dis 2000 Indianen 12000 gulden per jaar. Frankrijk heeft van 1870 tot 1925 in totaal 58 mi* klisters van oorlog gehad, ongeveer 1 per jaar dufl- In 1924 zijn in ons land door werkstakingen en uit sluitingen 3M millioen arbeidsdagen verloren ge gaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 18