Binnenlandsch Nieuws.
gwmeeerter Koster Mot als burgemeester heeft ge
staan, hoeft hij voo rde sohoomnderen en voor 't
onderwijs gedaan, wat in zrijn vermogen was en spr.
hoopt, dat de nieuwe burgemeester ook dien weg
«al gaan. Critiek kan spr. natuurlijk nog niet op
den Voorzitter uitoefenen, alleen wil dezen
wenach uiten.
Voorzitter zegt zeer veel voor het onderwas te
gevoelen, evenals zijn vrouw, die gaarne bereid was
een benoeming tot lid van de Commissie van toe
zicht op het Lager onderwijs te aanvaarden. Spr.
hoopt dan ook al zijn'>est te doen, de belangen
van het onderwijs te dienen. Misschien zal spr. £ir
Bantieet niet zooveel kunnen doen als zijn voor
ganger, omdat die meor gefortuneerd was, maar
moreel zal spu. doen wat hij kan.
Met dank voor de aanwezigheid der lieden en met
den wensoh, dat de genomen beslui tem zullen zijn
m het belang des gemeente, volgt sluiting.
SCHAGERBRUG.
Dinsdagavond had in het lokaal van den heer
J. Broer., de algemeene vergadering plaats van da
Handeldrijvende en Industnoele Muddemstandsver-
eaniging ra de gemeente Zijpo.
Waren er 220 uitnoodigteg"eii tot bijwoning deror
vergadering verzonden, slechts een 20-tal personen
had aan dien oproep gevolg gegeven en de voor
zitter, de heer D. Nap, sprak dan ook jcijn teléur-
etelling uit over deze geringe opkomst.
Als secretaris fungeerde de neer Gr. Veuger
Statuten en huishoudelijk regiement, werden
Jr/
eenige bespreking vastgesteld, terwijl nog eenïge
nieuwe leden werden aangenomen.
De vergadering kon zien vereonigen met het
bestuursvoorstel' om aan te sluiten bqj den Alge-
meenen Bond.
Daarna werd aan de orde gpeetald de oontributie-
heffinp. Een deer aanwezigen Btelde voor, de con
tributie 2 maal per jaar te innen, dooh dit voor
stel kom niet den gewxmschten steun er langen,, bcx>
dat besloten werd, de jaaroontributie van f5 een
maal per jaar te doen innen.
Het Yoorloopig bestuur werd benoemd tot definitief
beestuur en bestaat uit de hoeren: D. Nap, Sohager-
brug, voorzitter; G. Veuger Jr., St.-Maartena-
brug, secretaris; P. Dekker, Schagerbrug, penning-
er; Wilbeóss, St.-Maartensbrug, P. Piers,
Oudeeluls, L. v. d. Oord, 't Zand en J. Boon, Bur-
gerbrug, Iaden. Alhoewel de voorzitter oorspronke
lijk met genegen was, die functie ta aanvaarden,
gelukte het der vergadering, hem pp dat besluit
te doen terugkomen.
Medegedeeld werd nog, dat op 18 Juni a.S. de
heer Schuurman een radio-rede houdt over den Mid
denstandsbond, sn waar voor die gelegenheid in
één der lokalen van den heer J. Broer een radio
toestel zal worden geplaatst, wordt opgewekt 'deze
rede te komen hoeren.
Bij de rondvraag komen ter sprake de geldende
tarieven voor eleotrisohen krachtstroom. De mee-
ning wordt uitgesproken, dat de kraohtetroomta-
rioven voor timmerlieden, smeden, bakkers enz.,
wellicht ongunstig afsteken bij die voor watarbema-
liug en den secretaris wordt dan ook opgedragen bij
hot G-.RB. een nader onderzoek naa rdia tarieven
in te stellen.
Met dank voor de aangename besprekingen
volgde te ongeveer half 12 sluiting.
DE CONDUCTEUR HAD ZICH VERLAAT.
Wij lezen in de „Schoonhovensche Courant" de
Volgende, niet onvermakelijke geschiedenis:
De spoorlijn Gouda—Schoonhoven is er een waar
op het zeer gemoedelijk toegaat. Hoe herinneren wij
ons nog de dagen, waarin gewacht werd, omdat een i
passagier hijgend en blazend aan kwam draVen.
Zaterdagmiddag stond te Schoonhoven de trein om
2.23 des namiddags tot vertrekken gereed. De loco
motief pufte en de machinist, hing over de leuning
om uit te zien naar den chef.
De w.n. chef dacht dat alles in orde was en gaf
het signaal tot vertrok. En de locomotief trok aan en
snorde in de richting Gouda. Bij Den Hem merkte de
machinist wat vreemds. Hij ging de zaak na en be
speurde.... dat de trein conducteurloso was. Den
trein omkeeren ging niet, dus doorrjjden was de
boodschap.
De machinist laadde fietsen in en verrichtte zoo
veel mogelijk de taak des conducteurs, maar kaartjes
afgeven kon hij niet, omdat hij ze niet had.
In Bergambacht werd getelefoneerd naar Schoon
hoven. Daar wist men van niets, maar men advi
seerde den machinist om door te rijden naar Stol
wijk, dan zou .men den conducteur van den trein, die
ui; Gouda kwam, waarschuwen, dat hij op den trein
van Schoonhoven moest overstappen.
Zoo werd gedaan en in Stolwijk werd de trein
Schoonhoven—Gouda bemand met een conducteur.
Toen ging de trein uit Gouda naar Schoonhoven door
zonder conducteur. En konden ook daar geen kaar
tjes worden .afgegeven.
In Schoonhoven heeft men den verloren geganen
conducteur weer opgepikt.
De passagiers verheugden zich zeer in het geval en
vroegen zich af of dit vanwege de bezuiniging kwam.
Zouden de eenm&nswagens op de lijn Schoonhoven
Gouda in gebruik genomen zijn?
BURGERBRUG.
Door onbesuisd rijden met zijn auto raakte een
chauffeur uit den Helder, in den Belkmerweg alhier
het stuur kwijt en stoof daardoor in een der weg-
slooten. Gelukkig kwamen de vijf inzittenden met
den schrik vrij. De auto werd tamelijk gehavend.
ANNA PAULOWNA
Dinsdagavond 8 Juni hield de afdeeling Anna Pau-
lowna" der Hollandsche Maatschappij van Land
bouw eene vergadozig in „Veerburg".
De voorzitter, de heer C. Rezelman Dz., opende met
een woord van welkom, waarop de secretaris, de
heer R Raap. de notulen las. die onveranderd wer
den vastgesteld.
Medegedeeld werd, dat nog gelegenheid bestond om
touw bij ta bestellen alsmede ammoniak.
Daarop was aan de orde bespreking van de vraag:
Wat kost een tractor? Zooals vroeger de vraag be
sproken waa: Wat koot een paard in hek bedrijf? De
bedoeling was, dat de leden doof de beantwoording
dier vragen in de gelegenheid zonden zijn vergelij
kingen te maken en conclusie® te trekken. Er waren
ter beantwoording van de vraag wat een tractor kost,
drie berekeningen ingekomen en alle drie inzenders,
ofschoon geheel onafhankelijk van elkaar, kwamen
met hun berekening nagenoeg tot. hetzelfde resultaat,
namelijk dat oen tractor den boer, bij matig gebruik,
op ongeveer 15 gulden per dag komt, zonder bedien
ning. Dit stemde ook vrijwel overeen met hetgeen in
het rapport der Groninger Maatschappij van Land-
bouw daaromtrent vermeld stond. Het gebruik van
een tractor gaf nu aanleiding tot een zeer geanimeer
de bespreking, allerlei mogelijkheden worden bij het
tractorgebruik geopend on veel hangt daarbij af van
den aard on de gelegenheid van het bedrijf.
Als punt 2 stond op de agenda: De mogelijkheid
tot het stichten eener rund vee fokvereeniging. De
heer Raap verklaarde, de werking en het belang van
een dergelijke vereoniging al reeds herhaalde malen
te hebben uiteengezet, zoodat hij weinig lust gevoelde
dit dezen avond weer opnieuw te doen. Medegedeeld
kon echter worden, dat er kans bestond, dat hier, zoo
al geen fokvereeniging, dan toch wellicht een contro-
levereeniging zou tot stand komen. Voorloop!» zou
men dus maar eens afwachten, wat daarvan terecht
kwam.
Daarop was opnieuw aan de orde het bestuursvoor
stel, om hef 75-jarig bestaan der afdeeling feestelijk
te herdenken. Dit punt was de vorige maal naar
sommiger meening te sober op de agenda vermeld.
Thans had het bestuur daarop ia hoofdlijnen eon
programma in elkaar gezet en na uitvoerige bespre
king werd dit aangenomen met algemeene stemmen.
Hierna rondvraag en sluiting,
ANNA PAULOWNA.
De postduivenvereniging „Altijd Verder" hield een
wedvlucht vanuit Gouda, afstand 95 K.M. De vogels
werden om 9 uur in vrijheid gesteld en hadden met
een kouden Noordwestenwind te kampen, zoodat zij
om il uur hun hok eerst bereikten. De prijzen werden
behaald ais volgt: 1, 2, 3, Gebr. Harthoorn; 4. Gebr.
Raaijmakers, 6 en 7 de heer J. Meijlink,6de heer.B. C.
van Steijn. 8 en 15 Gebr. Hoogewoning, 9 en 11, de
heeréC. D. de Vliegher, 10, Gebr. De Boe, 12, Gebr. van
don Berg, 13, Gebr. Splgt, 14. de heer Gerings, 16. de
heer M. Tijsen, 17. de heer Rooms, 18. Gebr. v. d. Burg,
EEN DAK IN ELKAAR GESTORT.
Te Hasselt stortte, naar de „Zw. Crt," meldt plqt-
seling het dak van het huis en de schuur van den vee
houder Wl Dekker in. De bewoners, vooraf gewaar
schuwd door onheilspellend gekraak, ijlden het huis
uit en ontkwamen daardoor, zij het ternauwernood,
aan het gevaar van onder de naar beneden stortende
balken bedolven te worden. Hot dak stortte over de
geheele lengte van het huis met schuur in en sloeg
op eenige plaatsen door de zoldering. Drie kalveren,
de eenige dieren die zich in de schuur bevonden,
werden gespaard.
TUSSCHEN EEN MACHINE GERAAKT.
Terwijl de arbeider B. op het land van den land
bouwer K. in de Haarlemmermeer werkzaam, was bij
een wiedmachine en de paarden do machine voort
trokken, had hij hot ongeluk met een der beenen tus-
schen het in beweging zijnde raderwerk bekneld te
raken. Hoewel de paarden spoedig tot staan konden
worden gebracht, was B. ernst^t gewond.
Het slachtoffer werd onder geneeskundige behande
ling gesteld.
ANNA PAULOWNA
Dinsdagavond 8 Juni hield de Middenstands ver
eeniging een algemeene vergadering in het lokaal
van den heer C. Slikker.
De voorzitter, de heer A. N. Kossn, heetto de aan
wezigen welkom, waarna de secretaris, de heer G.
Kaan, de notulen las, welke sonder op- of aanmer
kingen werden goedgekeurd.
Medegedeeld wordt, dat met medewerking van
de vereeniging „Anna Paulowna" de Zijper Midden-
standsvereeniging is opgericht.
Van den Middenstandsbond is de mededeeling
ontvangen, dat de voorzitter van den Bond, de heer
G. Ed. Schuurman, Vrijdag 18 Juni een radio-lezing
zal houden. Voorts is een schrijven ingekomen, dat
het Comité van Actie, gevormd uit den Neutralen,
den Roomsch-Katholieken en den Christelijken
Middenstandsbond zal trachten, aan den verkoop
met cadeaux zoo mogelijk een einde te maken. Deze
mededeeling wordt voor kennisgeving aangenomen.
Besloten wordt, een afgevaardigde naar het Con
gres te Bussum te zenden. Als zoodanig wordt ge
kozen de heer A. N. Kossen en tot diens plaatsver
vanger do heer J. Veltman.
Uitvoerig wordt gesproken over de afgifte door
winkeliers en andere neringdoenden in de Gemeen
te van de zoogenaamde 1 procent-zegels. Ten slotte t
nomon de hoeren A. N. Kossen en Abr. Dekker op
zich om te probeeren, of zij de winkeliers die dat j
doen niet kunnen bewegen, daarvan af te zien. Bo- j
vendien zullen circulaires van dezelfde strekking
worden rondgezonden.
Hierna rondvraag on sluiting.
GROOTE VERBETERING IN HET AMSTER-
DAMSCHE STRAATVERKEER.
Naar de Tel. vernoemt, zal in den onhoudbaren
verkeerstoestand, veroorzaakt door den zeer nauwen
verbindingsweg tusschen Singel en Spui bij de oude
Lutersche kerk, waar ook al te Amsterdam ten ge-I
volge van het dubbele tramspoor het verkeer dage-
lijksernstige moeilijkheden ondervindt, eon afdoende
verbetering worden gebracht.
Eenige tegenover het hek dezer kerk op den hoek
van Spui en Singel uitspringende 'perceelen zullen
namelijk in de tookomst worden afgebroken, alsmede
een paar huizen daarachter liggende aan het Singel.
AAN VERBLOEDING OVERLEDEN.
De 83-jarige F. H. te Waalwijk, stootte Zondag
avond met zijn voet tegen een bank, tengevolge
waarvan een bloedader sprong. Toen er hulp kwam
opdagen was de man door verbloeding overleden.
VELE VOGELS VERBRAND.
Dinsdagnacht zijn te Velseroord twee huizen aan
den Velserduiner Buurtweg afgebrand. Het een was
een winkelhuis, bewoond door P., waarin een vogel-
handel werd gedreven. Alle zich daarin bevindende
dieren, waaronder een 60 kanaries, zijn verbrand.
In het daarnaast gelegen perceel woonde een zoon
van P.
De beide perceelen, eigendom van de gemeente, wa
ren verzekerd. Do oorzaak van' den brand is onbe
kend.
IN DE DUINEN VERDWAALD.
Eon 13-jarig meisje uit Amsterdam logeerde bij fa
milie te Zandvoort. Dinsdagmiddag 3 uur was het
meisje alleen thuis met de order niet uit te gaan,
voordat haar oom en tante waren thuis gekomen.
Het meisje ging wandelen en schijnt in de duinen
den weg niet 'meer te hebben kunnen vinden; toen
de bewoners van het huis thuis kwamen, vonden
zij het kind niet. De politie werd onmiddellijk met
de verdwijning in kennis gesteld en met zes po
litiemannen en enkele burgers is men tot 13 uur
's nachts met lantaarns in de duinen blijven zoe
ken. Zonder resultaat.
Woensdagmorgen ongeveer half vond een bur
ger toevallig het kind slapende ln de duinen. Hot
meisje bleek inderdaad te zijn verdwaald; na heel
langvrondloopen, was ze eindelijk van vermoeienis
in slaap gevallen.
STEVIGE EISCH.
tet O. M. bij het kantongerecht te Hoofddorp
requireenie tegen A. E. E. Pzn., timmerman te
Aalsmeer, een geldboete van f800 of 2 maanden
hechtenis, wegens het niet tijdig inleveren der loon
lijsten, krachtens het bepaalder in de Ongevallen
wet
Uitspraak over 8 dagen.
WTERÏNGEN»
Woensdag had i
doocr do Diuecfie te .0nite!W&*
Weriön te a Gravenhage. aldaar de openbare aan
besteding plaats van het 'verhoogöaf en verlengen
van een gedeelte van den Bier- en den Rinkeweelh-
djfk; het maken van een kade achter het "Hooge
land van Stro©, met bijkomende werken', en«. alles
op "Wieringien, waarvan de raming bedroeg f 114.000.
Hoogste inschrijvers waren de hoeren W. Bakker
en W. de Jong te Hendrik Ido Ambacht voor
f 117.000. Laagste ïnsehrijres waa» de heer W. Her
mans Jn. te data Oever, Wieringen, voor f87.700.
WTERTNGEN-
Van de lichting 1926 de» Nat. Militie «oHeaf op 1
JuH a s. te Hilversum wonden ingedeeld de IoteDah
gen Oor Jan Kroon, 5. Alba. Klein a* R. Kat.
DE NIEUWE SLUIS TE XJVUIDEN.
Onder «aar groote belangstelling heeft "hoofd
ingenieur Ringers, de leider van den bouw y&n de
nieuwe sMh te IJmuiden, voor de afdeeling Am
sterdam van de Nedenl. Maatschappij voor Handel
en Nijverheid een lezing gehouden mot lichtbeel
den, over dat geweldige werk, zulks in aansluiting
aan het bezoek, dat léden en gen nodigden der Maat
schappij er dezer dagen aan gebracht hebben.
Hij gaf een overzicht van de geschiedenis van de
verbinding vaö Amsterdam met de zeevia Pampus
en Zuiderzee, NoordhoIIandsoh kanaal' en Noord-
zeekanaal', en noemde de afmetingen van "de drie
sluizen welke achtereenvolgens gesticht zijn, ge
sticht moesten worden met het ocw pp de stewïa
grooter wordende afmetingen der scnepan. De oud
ste sluis, die van 1876, nu de kleine genoemd,
mat slecht 119 X 18 X8 M.; de tweede (thans als
de groote in gebruik): 225 X 25 X10 M.; de derde
zal worden 400 X 50 X 15 M. Na voltooiing van de
sluis werken cal het N oordzeekanaal, gelijk men
weet, "in verhouding daarmee verbeterd worden.
Ir. Ringers vertelde, dat 'na gereed zijn, zoowel
sluis als kanaal de grootste ter wereld zullen zijn,
althanss voorshands.
Verschillende bijzonderheden vertelde hij over de
nieuwe (sluisdeuren .Deze (rol)-deuren, waarvoor
de plannen mede zijn uitgewerkt door de Ned.
Soheepsbouw-maatschappij en Werkspoor alhier,
zijn te Rotterdam op stapel' gezet. Omstreeks Sep
tember van dit jaar zal de eerste deur daar te
water worden gelaten, en dan, plat op het water
drijvende, door middel van sloepbooten, naar IJmui
den worden gebracht. De tweede zial volgen in het
voorjaar van 1927, de derde in den herfst van het
volgend jaar. Hik van de deuren «al wegen 1250
ton.
Vervolgens stond de «preker stil hiï de rolling
van de sruiskolk, die niet zal gescliieden door de
deuren, maan van uit kanalen of riolen in de kalk
muren. Ook de vernuftige wijze waarop er voor
gezorgd is, dat tijdens en door neb werk de zoetwar-
tervoorziening van de omliggende gemeenten geen
gevaar kon Ioopen, werd nog eens uiteengezet.
Tenslotte herhaalde de heer Ringers de verzekering
welke hij reeds vroeger gaf, dat, naar hij hoopt,
het werk in 1928 gereed jsal zijn.
GEEN VERTROUWEN IN HUN BURGERVADER.
In Egmondbinnen wordt de openbare school opge
heven en nu wordt voor de niet-Roomsche kinderen
een oplossing gezocht wat hun onderwijs betreft. In
de A. Crt. lezen we, dat de ouders der kinderen op
eene uitnoodiging van den Burgemeester het vol
gende antwoord hebben iDgezonden:
„Naar aanleiding van Uw uitnoodiging tot een bij
eenkomst op het Raadhuis, welke uitnoodiging zoo
onterwacht uit d* lucht i* koxu«n te vallen, deelen
wij U mede, dat wij verhinderd zijn daaraan heden
gevolg te geven.
WIJ merken hierbij tevens op, dat het on» onbegrij
pelijk voorkomt, wat deze bespreking zo u kunnen
veranderen aan het voorstel van het Dagelijksch Be
stuur aan den Raad om de school in het dorp Eg
mondbinnen ingaande 14 Juni 1926 op te heffen, waar
tot nu toe het Dagelijksch Bestuur onder Uwe leiding
zich beijverd heeft de actie voor het behoud van die
school zoo grondig mogelijk en met allerlei middelen
tegen te werken.
Bij een eventueele minder onverhoedsche uitnoodi
ging zouden wij dan ook gaarne een nadere uiteen
zetting van Uwe bedoelingen gevoegd zien."
Dit schrijven was door alle betrokken ouders on-
derteekend. De protestantsche ouders (hebben blijkt
baar niet veel vertrouwen in den Burgemeester, die
toch ook hun Burgemeester is.
JULIANADORP.
Woensdag jl. maakten de leerlingen van de hoogste
klassen der O. L. school alhier een rijtoer naar
Schoorl en Bergen. Het weer liet zich 's morgens niet
best. aanzien, doch later was het heel goed en mooi
zomerweer.
Te ruim acht uur vertrok men in 23 rijtuigen via
't Zand naar Petten, waar een bezoek werd gebracht
aén den gestranden Engelschen kruiser „Prince
George", Het gloopingswerk van dit schip kon nu in
zijn geheelen omvang worden gadegeslagen en ook
het transport van het afgemaakt 9 materiaal lang»
den luchtkabel, die van het schip naar den wal is ge
spannen. Vervolgens werd de reis voortgezet naar
Schoorl, en werden een paar genotvolle uren doorge
bracht in den speeltuin van den heer Timmerman.
Voorts ging het naar Bergen waar om een kijkje
werd genomen bij de werken van de waterleiding,
enz. Naar hartelust heeft de jeugd zich hier ver
maakt en kon maar noode scheiden, toen de tijd van
retoumeeren was aangebroken. Ongeveer half vijf
vertrok men vandaar via Schoorldam, langs de
Groote Sloot in de Zijpo naar Schagerbrug en ver
volgens naar 't Zand, de laatste pleisterplaats. Een
maal verzameld in de zaal van Schrieken ging het er
lustig toe. Het zingen van verschillende versjes werd
hun gemakkelijk gemaakt, door piano-begeleiding en
het waren op het. laatst niet alleen de jongeren die
zongen, maar ook de ouderen konden hieraan geen
weerstand bieden, zoodat het een vroolijk oogenblik
werd. Na weer te zijn ingestapt, werd de thuisreis
voortgezet en kwam men te ruim half negen in een
zeer opgewekte stemming aan. Velen hadden zich bij
de school verzameld om getuige te zijn van de thuis-
komsi der jeugd. Alles was in goede orde verloopen,
de jeugd heeft genoten, en zoo zijn nu voor dit jaar
de schoolfeesten vanwege de Vereeniging tot Bevor
dering van Getrouw Schoolbezoek weer achter den
rug.
GAS DOOR DEN GOOTSTEEN IN DE HUIZEN.
Uit Groningen. Aan den Oostersingel alhier
werden bewoners ernstig verontrust door lichtgas,
dat in* de huizen drong. Toen de 81-jarige mejuf
frouw Alherts zich te ruste wilde begeven, gevoelde
zij zich zeer onpasselijk, en waarschuwde haar man,
die reeds te bed lag. Ook deze bleek den invloed
van de gaslucht reeds te ondervinden, hij waa nog
nauwelijks in staat, Jtich naar een dokter te begeven.
De politie kwam te hulp met een zuurstofaparaat
en bracht mej. Albert», die op het punt stond, haar
bewustzijn te verliezen, weer bij. Gebleken is, dat
in al de naburige huizen'het gas door den goot
steen naar binnen drong. Een. onderzoek hoeft uit
gewezen, dat bij het opgraven van de straat aldaar,
oude gasbuizen, die grootendeels verroest en uit
gevreten waren, drie groote lekken hadden. Toen
de sleuf, die voor bestratingsdoeloinden in de straat
was gegraven, later weer werd dichtgeworpen, zocht
het gas uit deze lekken zich een uitwee door de
riolen. Zoo is hot in de huizen gekomen. Gelukkig is
het ongevdl tijdig genoeg bemerkt Nu liep het af
zonder persoonlijke ongelukken.
DOOR EEN TRAP VAN EEN KOE.
De heer de W., te Egmond-Binnen, aan wien het
ongeluk overkwam een trap van een koe te krijgen,
is aan de gevolgen overleden.
VERDUISTERING TE FRANEKER.
De rechtbank te Leeuwarden heeft den gewezen
gemeente-ontvanger van Franeker wegens verduis
tering van f38.000 veroordeeld tot een jaar gevange
nisstraf met vrijspraak van de valschheid in ge
schrifte.
De eistfh luidde 2J4 jaar.
HOOG WATER VAN DEN IJSSEL.
Door den hoogen waterstand van den IJsel gaat
langs de oevers dezer rivier, op de uiterwaarden,
waarvan er vele onderloopen, een groot deel van
het grasgewas verloren, juist vóór het tUdstip van
het maaien. De schade is reeds bolangrljk.
IETS ZELDZAAMS.
Op eene tentoonstelling van Nijverheid te Coevor-
den is ook eon stad, voorstellende oen miniatuur
stad, vervaardigd door een werkman, in zijn vrije
uren, waar hij 17 jaar aan gearbeid heeft. Het werk
stuk trok veel bekijks.
BE VERGANE LOODSSCHOENER VAN TER
SCHELLING.
Woensdag is de 2e zitting gehouden van de bizon-
dere commissie, helaat met het onderzoek naar de
oorzaken van do ramp, overkomen aan den loods-
schoener Terschelling II, in November 1.1.
Als getuige werd eerst gehoord de heer R. Dob-
benga, thans commissaris van het loodswezen te
Rotterdam; hij was van October 1916 tot Mei 1923
op Terschelling geweest. Hij verklaarde, dat hij be
last was met de behandeling van materiaal-aan
vragen. ZIJ werden onderzocht, en na noodig te zijn
bevonden, toegestaan. Behalve enkele kleinigheden
hoeft getuige nooit een aanvrage geweigerd.
Quaestie over de aanvragen is er tusschen getuige
en den schipper nooit geweest.
Zoover getuige bekend was, was door den inspec
teur in zijn tijd nooit gestraft wegens te vroeg bin-
nenloopen. Wel waren er drie of vier malen aan
merkingen gemaakt. Maar een aanmerking is nie;
hetzelfde als een bestraffing.
Getuige-had nooit gehoord van moeilijkheden
tusschen. schipper» en loodsen. Over de scheper,
had hij geen klachten gehoord. Wel wist hij, de-
de menschen liever ijzeren dan houten schepen
hadden. Maar de „Loodsschoener IT' was een ijzeren
schip en een goed schip.
De omgekomen loodsschipper was, volgens getui
ge, tevroden over het schip. Over de masten had ge
tuige nooit hooren klagen. Wel was de wensch ge
uit, dat zij wat lager zouden zijn.
Het lid van de commissie, de heer W. Bakker,
vroeg waneer de overhaal van den schoener plaats
had („overhaal" ls algeheelc revisie, waarhij alle
spanten bloot komen te liggen).
Getuige wist dat niet.
De betreffende staten sullen aan de werf worden
opgevraagd.
Het lid van de commissie, de heer T. Kooiman,
deelde nog mede, dat de overhaal van de schoeners
om de drie jaren plaats vindt.
Als getuige was verder nog opgeroepen de heer A.
J. H. baron van Lynden, luitenant ter zee tweede
klasse, die het eerste plaatselijk onderzoek had ge
leid. Hij waa echter niet verschenen, omdat hij var-
rende was.
In de namiddagzitting werd gehoord de heor J.
van Drimmelen, de bekende duiker.
Hij had het onderzoek der marin» msdsgemaakt
dwars van Ameland. Het onderzoek had veertien
dagen geduurd. In dien tijd had getuige eenmaal ge
doken. Hij had een wrak gevonden van een groot
stoomschip. Hij was in de machinekamer geweest.
'Voorts was het marineschip een keer vastgeloopen
tusschen Terschelling en Ameland. Er werd gezegd,
dat men op een anker was geloopen, maar getuig
1 was het daar niet mee eens. Het kon, meende hij,
geen anker zijn geweest, het moet een wrak zijn ge
weest en men had getuige moeten opdragen ter
plaatse te duiken. Dit is echter niet gebeurd.
Getuige houdt nog altijd vol, dat er een wrak moet
hebben gelegen, waarmee hij niet wil zeggen, dat
het de loodsschoener is geweest.
I De leiding van het onderzoek berustte bij een zee-
officier, die naar getuige zeide, zeer bekwaam was.
Maar de duikers hadden niets te zeggen. „Wij had
den vrij moeten zijn", zeide getuige.
De heer Van Drimmelen sprak verder als zijn ver
moeden uit, dat de loodsschoener kan zijn gestooten
op een ouden mijn, die in het zand was gewoeld,
mav door het stormweer was losgeraakt.
Gehoord werd als nu de heer J. Zeylemaker (neef
van den omgekomene), die sinds December van het
vorige jaar loodsschipper en al 24 jaar bij het loods
wezen werkzaam is. Getuige vaart op een schip, dat
ongeveer van hetzelfde type is als de vergane loods-
schoener. Alleen zijn de masten wat dunner.
I Het schip is goed als zeilschip, maar de motor
neemt altijd iets van de zeilage weg.
Vliegend weer heeft getuige in eon schoener nog
niet meegemaakt.
Het schip draait niet gemakkelijk. Voor wenden en
halzen is een lange boog noodig. Als het schip vuil
is, draait het veel slechter, dan wanneer het schoon
is. Het wordt twee malen per jaar schoongemaakt.
Noodig materiaal voor het schip had getuige, na
aanvrage, steeds gekregen.
Voorzitter: „Komt het wel eens voor, dat de lood
sen bij stormweer naar binnen willen?"
Getuige: „Als het slecht weer is, wordt er natuur-
len over gesproken, wat het beste is. Maar van
drang heb ik maar ik ben nog niet lang schipper
nooit iets gemerkt".
Voorzitter: „Wat zoudt u doen, als men drang
op u uitoefende?"
Getuige: „Ik zou mijn eigen opinie volgen
Voorzitter: „Zoudt u overleg met den stuurman
plegen?"
Getuige: „Ik ben stuurman bij (den omgekomen)
schipper Zeijlemaker geweest, on hij pleegde steeds
overleg met mij. Ik zou ook overleg plegen."
Voorzitter: „Hebt u wel eens gemerkt, dat schip
per Zeijlemaker er bang voor was, naar binnen te
gaan bij slecht weer?"
Getuige; „Een loodsschipper gaat niet graag naar
binnen. Blijkt het weer op te knappen, dan slaat
hij een figuur. Als er nog schepen naar binnen moe
ten, wil hij niet inrukken. Ook is zijn eer te na?"
Voorzitter; „Heeft u veel gemerkt van straffen
voor te vroeg binnenloopen?"
Getuige: „Er is wel gestraft voor verkeerd lood
sen. Van straffen voor binnenloopen heb ik niets
gemerkt. Wel zijn er aanmerkingen gemaakt over
te vroeg binnenloopen. En, zeide getuige, die aan
merkingen leidden er toe, dat de schippers, uit vree9
weer een „briefje" te krijgen, tot het alleruiterste
oogenblik buiten blijven. En dat kan voor Storte-
melk noodlottig zijn.
Getuige zelf was met een barometerstand van te
gen de 730 binnen geloopen. Hij achtte het het ui
terste oogenblik. Toch had hij een „briefje" gekre
gen.
Voorzitter: „U moet zich toch over die briefjes niet
te zenuwachtig maken. Al9 de inspecteur inlichtin
gen vraagt en misschien zegt uw inzicht niet te
deelen, dan is dat lang niet altijd een afkeuring.
Controle moet er zijn.".
Getuige: Zeker, er moet controle zijn, maar de
„briefjes" zijn toch grievend, want het is op zee bijna
nooit met absolute zekerheid van binnenkomen te
betalen. 4
1 Getuige verklaarde nog, dat zijn grootvader, een
oom en een paar neven met loodaschoener» waren
omgekomen.
Volgende getuigo was de heer A. C. A. swarc,
loods op Terschelling.
1 De schoeners, zeide hij, zijn goed als «chip, maar
voor on» doel deugen zij niet.
Voorzitter: Dringen de loodsen er bij de tchipper»
wel een» op aan om binnon te komen?
Getuigt: Neen, de «chipper is ban». Wij «preken
wel etns over het weer.
Vooraltt«r: Haalt u n°sr m««r ta vartallanT
Getuige: Ik kan niet Ik heb een getin. (HU wi!
op lijn plaats gaan iltten.)
Vooraitter: Neen, blijft u eens hier. U kunt vrtj
spreken.
Getuige deelde nu mede, da,t hij een» had gevaren
met een kotter in vliegenden storm en eene andere
route had gevolgd. Dientengevolge wm het schip
behouden. Toch kreeg
hij een aanmerking wegens
Getuige zeide verder: „De vorige maal is hier W.
1 Zeylemaker gehoord. Hij heeft gezegd één aanmer
king te hebben gehad. Nu dan heeft hij veel verzwe
gen. Want aan boord huilde hij vaak en was hij
zenuwachtig om al de aanmerkingen. Dat zou hij
toch niet hebben gedaan om één standje? Neen, hij
beeft veel verzwegen, omdat hfl niet durft spreke*.
De heer Theunis Bakker werd hierna al» getuige
gehoord. Hij is ontslagon loodsschipper. De heer
Bakker, die eenige malen aanmerkingen had ge
maakt, zeide, dat zeilschepen voor den dionst niet
deugen. Stoom is noodig. Met de zeilschepen is het
niet mogelijk bij stormweer uit den wal te ko«
mben en noodgedwongen moet men dan binnenloopen.
Er is dan slechts de keuze, 12 menschenlevens wa
gen of een standje. Getuige koo» in zoo'n geval een
standje.
De voorzitter zeide dat getuige driemalen een
opmerking had gekregen.
Getuige: Dat is is zeer schappelijk. Maar net ls
veel meer geweest.
President: Had u last met het »«hlp al» het vuil
was?
Getuige: Ja, maar de schoener» worden tweema
len per Jaar gedokt. Eenmaal is hem pertinent dok
ken geweigerd door den heer Dobbenga. Toch was
het «chip vulL Ander» werd hem nooit iets gewei-