Binnenlandsch Nieuws. gwmeeerter Koster Mot als burgemeester heeft ge staan, hoeft hij voo rde sohoomnderen en voor 't onderwijs gedaan, wat in zrijn vermogen was en spr. hoopt, dat de nieuwe burgemeester ook dien weg «al gaan. Critiek kan spr. natuurlijk nog niet op den Voorzitter uitoefenen, alleen wil dezen wenach uiten. Voorzitter zegt zeer veel voor het onderwas te gevoelen, evenals zijn vrouw, die gaarne bereid was een benoeming tot lid van de Commissie van toe zicht op het Lager onderwijs te aanvaarden. Spr. hoopt dan ook al zijn'>est te doen, de belangen van het onderwijs te dienen. Misschien zal spr. £ir Bantieet niet zooveel kunnen doen als zijn voor ganger, omdat die meor gefortuneerd was, maar moreel zal spu. doen wat hij kan. Met dank voor de aanwezigheid der lieden en met den wensoh, dat de genomen beslui tem zullen zijn m het belang des gemeente, volgt sluiting. SCHAGERBRUG. Dinsdagavond had in het lokaal van den heer J. Broer., de algemeene vergadering plaats van da Handeldrijvende en Industnoele Muddemstandsver- eaniging ra de gemeente Zijpo. Waren er 220 uitnoodigteg"eii tot bijwoning deror vergadering verzonden, slechts een 20-tal personen had aan dien oproep gevolg gegeven en de voor zitter, de heer D. Nap, sprak dan ook jcijn teléur- etelling uit over deze geringe opkomst. Als secretaris fungeerde de neer Gr. Veuger Statuten en huishoudelijk regiement, werden Jr/ eenige bespreking vastgesteld, terwijl nog eenïge nieuwe leden werden aangenomen. De vergadering kon zien vereonigen met het bestuursvoorstel' om aan te sluiten bqj den Alge- meenen Bond. Daarna werd aan de orde gpeetald de oontributie- heffinp. Een deer aanwezigen Btelde voor, de con tributie 2 maal per jaar te innen, dooh dit voor stel kom niet den gewxmschten steun er langen,, bcx> dat besloten werd, de jaaroontributie van f5 een maal per jaar te doen innen. Het Yoorloopig bestuur werd benoemd tot definitief beestuur en bestaat uit de hoeren: D. Nap, Sohager- brug, voorzitter; G. Veuger Jr., St.-Maartena- brug, secretaris; P. Dekker, Schagerbrug, penning- er; Wilbeóss, St.-Maartensbrug, P. Piers, Oudeeluls, L. v. d. Oord, 't Zand en J. Boon, Bur- gerbrug, Iaden. Alhoewel de voorzitter oorspronke lijk met genegen was, die functie ta aanvaarden, gelukte het der vergadering, hem pp dat besluit te doen terugkomen. Medegedeeld werd nog, dat op 18 Juni a.S. de heer Schuurman een radio-rede houdt over den Mid denstandsbond, sn waar voor die gelegenheid in één der lokalen van den heer J. Broer een radio toestel zal worden geplaatst, wordt opgewekt 'deze rede te komen hoeren. Bij de rondvraag komen ter sprake de geldende tarieven voor eleotrisohen krachtstroom. De mee- ning wordt uitgesproken, dat de kraohtetroomta- rioven voor timmerlieden, smeden, bakkers enz., wellicht ongunstig afsteken bij die voor watarbema- liug en den secretaris wordt dan ook opgedragen bij hot G-.RB. een nader onderzoek naa rdia tarieven in te stellen. Met dank voor de aangename besprekingen volgde te ongeveer half 12 sluiting. DE CONDUCTEUR HAD ZICH VERLAAT. Wij lezen in de „Schoonhovensche Courant" de Volgende, niet onvermakelijke geschiedenis: De spoorlijn Gouda—Schoonhoven is er een waar op het zeer gemoedelijk toegaat. Hoe herinneren wij ons nog de dagen, waarin gewacht werd, omdat een i passagier hijgend en blazend aan kwam draVen. Zaterdagmiddag stond te Schoonhoven de trein om 2.23 des namiddags tot vertrekken gereed. De loco motief pufte en de machinist, hing over de leuning om uit te zien naar den chef. De w.n. chef dacht dat alles in orde was en gaf het signaal tot vertrok. En de locomotief trok aan en snorde in de richting Gouda. Bij Den Hem merkte de machinist wat vreemds. Hij ging de zaak na en be speurde.... dat de trein conducteurloso was. Den trein omkeeren ging niet, dus doorrjjden was de boodschap. De machinist laadde fietsen in en verrichtte zoo veel mogelijk de taak des conducteurs, maar kaartjes afgeven kon hij niet, omdat hij ze niet had. In Bergambacht werd getelefoneerd naar Schoon hoven. Daar wist men van niets, maar men advi seerde den machinist om door te rijden naar Stol wijk, dan zou .men den conducteur van den trein, die ui; Gouda kwam, waarschuwen, dat hij op den trein van Schoonhoven moest overstappen. Zoo werd gedaan en in Stolwijk werd de trein Schoonhoven—Gouda bemand met een conducteur. Toen ging de trein uit Gouda naar Schoonhoven door zonder conducteur. En konden ook daar geen kaar tjes worden .afgegeven. In Schoonhoven heeft men den verloren geganen conducteur weer opgepikt. De passagiers verheugden zich zeer in het geval en vroegen zich af of dit vanwege de bezuiniging kwam. Zouden de eenm&nswagens op de lijn Schoonhoven Gouda in gebruik genomen zijn? BURGERBRUG. Door onbesuisd rijden met zijn auto raakte een chauffeur uit den Helder, in den Belkmerweg alhier het stuur kwijt en stoof daardoor in een der weg- slooten. Gelukkig kwamen de vijf inzittenden met den schrik vrij. De auto werd tamelijk gehavend. ANNA PAULOWNA Dinsdagavond 8 Juni hield de afdeeling Anna Pau- lowna" der Hollandsche Maatschappij van Land bouw eene vergadozig in „Veerburg". De voorzitter, de heer C. Rezelman Dz., opende met een woord van welkom, waarop de secretaris, de heer R Raap. de notulen las. die onveranderd wer den vastgesteld. Medegedeeld werd, dat nog gelegenheid bestond om touw bij ta bestellen alsmede ammoniak. Daarop was aan de orde bespreking van de vraag: Wat kost een tractor? Zooals vroeger de vraag be sproken waa: Wat koot een paard in hek bedrijf? De bedoeling was, dat de leden doof de beantwoording dier vragen in de gelegenheid zonden zijn vergelij kingen te maken en conclusie® te trekken. Er waren ter beantwoording van de vraag wat een tractor kost, drie berekeningen ingekomen en alle drie inzenders, ofschoon geheel onafhankelijk van elkaar, kwamen met hun berekening nagenoeg tot. hetzelfde resultaat, namelijk dat oen tractor den boer, bij matig gebruik, op ongeveer 15 gulden per dag komt, zonder bedien ning. Dit stemde ook vrijwel overeen met hetgeen in het rapport der Groninger Maatschappij van Land- bouw daaromtrent vermeld stond. Het gebruik van een tractor gaf nu aanleiding tot een zeer geanimeer de bespreking, allerlei mogelijkheden worden bij het tractorgebruik geopend on veel hangt daarbij af van den aard on de gelegenheid van het bedrijf. Als punt 2 stond op de agenda: De mogelijkheid tot het stichten eener rund vee fokvereeniging. De heer Raap verklaarde, de werking en het belang van een dergelijke vereoniging al reeds herhaalde malen te hebben uiteengezet, zoodat hij weinig lust gevoelde dit dezen avond weer opnieuw te doen. Medegedeeld kon echter worden, dat er kans bestond, dat hier, zoo al geen fokvereeniging, dan toch wellicht een contro- levereeniging zou tot stand komen. Voorloop!» zou men dus maar eens afwachten, wat daarvan terecht kwam. Daarop was opnieuw aan de orde het bestuursvoor stel, om hef 75-jarig bestaan der afdeeling feestelijk te herdenken. Dit punt was de vorige maal naar sommiger meening te sober op de agenda vermeld. Thans had het bestuur daarop ia hoofdlijnen eon programma in elkaar gezet en na uitvoerige bespre king werd dit aangenomen met algemeene stemmen. Hierna rondvraag en sluiting, ANNA PAULOWNA. De postduivenvereniging „Altijd Verder" hield een wedvlucht vanuit Gouda, afstand 95 K.M. De vogels werden om 9 uur in vrijheid gesteld en hadden met een kouden Noordwestenwind te kampen, zoodat zij om il uur hun hok eerst bereikten. De prijzen werden behaald ais volgt: 1, 2, 3, Gebr. Harthoorn; 4. Gebr. Raaijmakers, 6 en 7 de heer J. Meijlink,6de heer.B. C. van Steijn. 8 en 15 Gebr. Hoogewoning, 9 en 11, de heeréC. D. de Vliegher, 10, Gebr. De Boe, 12, Gebr. van don Berg, 13, Gebr. Splgt, 14. de heer Gerings, 16. de heer M. Tijsen, 17. de heer Rooms, 18. Gebr. v. d. Burg, EEN DAK IN ELKAAR GESTORT. Te Hasselt stortte, naar de „Zw. Crt," meldt plqt- seling het dak van het huis en de schuur van den vee houder Wl Dekker in. De bewoners, vooraf gewaar schuwd door onheilspellend gekraak, ijlden het huis uit en ontkwamen daardoor, zij het ternauwernood, aan het gevaar van onder de naar beneden stortende balken bedolven te worden. Hot dak stortte over de geheele lengte van het huis met schuur in en sloeg op eenige plaatsen door de zoldering. Drie kalveren, de eenige dieren die zich in de schuur bevonden, werden gespaard. TUSSCHEN EEN MACHINE GERAAKT. Terwijl de arbeider B. op het land van den land bouwer K. in de Haarlemmermeer werkzaam, was bij een wiedmachine en de paarden do machine voort trokken, had hij hot ongeluk met een der beenen tus- schen het in beweging zijnde raderwerk bekneld te raken. Hoewel de paarden spoedig tot staan konden worden gebracht, was B. ernst^t gewond. Het slachtoffer werd onder geneeskundige behande ling gesteld. ANNA PAULOWNA Dinsdagavond 8 Juni hield de Middenstands ver eeniging een algemeene vergadering in het lokaal van den heer C. Slikker. De voorzitter, de heer A. N. Kossn, heetto de aan wezigen welkom, waarna de secretaris, de heer G. Kaan, de notulen las, welke sonder op- of aanmer kingen werden goedgekeurd. Medegedeeld wordt, dat met medewerking van de vereeniging „Anna Paulowna" de Zijper Midden- standsvereeniging is opgericht. Van den Middenstandsbond is de mededeeling ontvangen, dat de voorzitter van den Bond, de heer G. Ed. Schuurman, Vrijdag 18 Juni een radio-lezing zal houden. Voorts is een schrijven ingekomen, dat het Comité van Actie, gevormd uit den Neutralen, den Roomsch-Katholieken en den Christelijken Middenstandsbond zal trachten, aan den verkoop met cadeaux zoo mogelijk een einde te maken. Deze mededeeling wordt voor kennisgeving aangenomen. Besloten wordt, een afgevaardigde naar het Con gres te Bussum te zenden. Als zoodanig wordt ge kozen de heer A. N. Kossen en tot diens plaatsver vanger do heer J. Veltman. Uitvoerig wordt gesproken over de afgifte door winkeliers en andere neringdoenden in de Gemeen te van de zoogenaamde 1 procent-zegels. Ten slotte t nomon de hoeren A. N. Kossen en Abr. Dekker op zich om te probeeren, of zij de winkeliers die dat j doen niet kunnen bewegen, daarvan af te zien. Bo- j vendien zullen circulaires van dezelfde strekking worden rondgezonden. Hierna rondvraag on sluiting. GROOTE VERBETERING IN HET AMSTER- DAMSCHE STRAATVERKEER. Naar de Tel. vernoemt, zal in den onhoudbaren verkeerstoestand, veroorzaakt door den zeer nauwen verbindingsweg tusschen Singel en Spui bij de oude Lutersche kerk, waar ook al te Amsterdam ten ge-I volge van het dubbele tramspoor het verkeer dage- lijksernstige moeilijkheden ondervindt, eon afdoende verbetering worden gebracht. Eenige tegenover het hek dezer kerk op den hoek van Spui en Singel uitspringende 'perceelen zullen namelijk in de tookomst worden afgebroken, alsmede een paar huizen daarachter liggende aan het Singel. AAN VERBLOEDING OVERLEDEN. De 83-jarige F. H. te Waalwijk, stootte Zondag avond met zijn voet tegen een bank, tengevolge waarvan een bloedader sprong. Toen er hulp kwam opdagen was de man door verbloeding overleden. VELE VOGELS VERBRAND. Dinsdagnacht zijn te Velseroord twee huizen aan den Velserduiner Buurtweg afgebrand. Het een was een winkelhuis, bewoond door P., waarin een vogel- handel werd gedreven. Alle zich daarin bevindende dieren, waaronder een 60 kanaries, zijn verbrand. In het daarnaast gelegen perceel woonde een zoon van P. De beide perceelen, eigendom van de gemeente, wa ren verzekerd. Do oorzaak van' den brand is onbe kend. IN DE DUINEN VERDWAALD. Eon 13-jarig meisje uit Amsterdam logeerde bij fa milie te Zandvoort. Dinsdagmiddag 3 uur was het meisje alleen thuis met de order niet uit te gaan, voordat haar oom en tante waren thuis gekomen. Het meisje ging wandelen en schijnt in de duinen den weg niet 'meer te hebben kunnen vinden; toen de bewoners van het huis thuis kwamen, vonden zij het kind niet. De politie werd onmiddellijk met de verdwijning in kennis gesteld en met zes po litiemannen en enkele burgers is men tot 13 uur 's nachts met lantaarns in de duinen blijven zoe ken. Zonder resultaat. Woensdagmorgen ongeveer half vond een bur ger toevallig het kind slapende ln de duinen. Hot meisje bleek inderdaad te zijn verdwaald; na heel langvrondloopen, was ze eindelijk van vermoeienis in slaap gevallen. STEVIGE EISCH. tet O. M. bij het kantongerecht te Hoofddorp requireenie tegen A. E. E. Pzn., timmerman te Aalsmeer, een geldboete van f800 of 2 maanden hechtenis, wegens het niet tijdig inleveren der loon lijsten, krachtens het bepaalder in de Ongevallen wet Uitspraak over 8 dagen. WTERÏNGEN» Woensdag had i doocr do Diuecfie te .0nite!W&* Weriön te a Gravenhage. aldaar de openbare aan besteding plaats van het 'verhoogöaf en verlengen van een gedeelte van den Bier- en den Rinkeweelh- djfk; het maken van een kade achter het "Hooge land van Stro©, met bijkomende werken', en«. alles op "Wieringien, waarvan de raming bedroeg f 114.000. Hoogste inschrijvers waren de hoeren W. Bakker en W. de Jong te Hendrik Ido Ambacht voor f 117.000. Laagste ïnsehrijres waa» de heer W. Her mans Jn. te data Oever, Wieringen, voor f87.700. WTERTNGEN- Van de lichting 1926 de» Nat. Militie «oHeaf op 1 JuH a s. te Hilversum wonden ingedeeld de IoteDah gen Oor Jan Kroon, 5. Alba. Klein a* R. Kat. DE NIEUWE SLUIS TE XJVUIDEN. Onder «aar groote belangstelling heeft "hoofd ingenieur Ringers, de leider van den bouw y&n de nieuwe sMh te IJmuiden, voor de afdeeling Am sterdam van de Nedenl. Maatschappij voor Handel en Nijverheid een lezing gehouden mot lichtbeel den, over dat geweldige werk, zulks in aansluiting aan het bezoek, dat léden en gen nodigden der Maat schappij er dezer dagen aan gebracht hebben. Hij gaf een overzicht van de geschiedenis van de verbinding vaö Amsterdam met de zeevia Pampus en Zuiderzee, NoordhoIIandsoh kanaal' en Noord- zeekanaal', en noemde de afmetingen van "de drie sluizen welke achtereenvolgens gesticht zijn, ge sticht moesten worden met het ocw pp de stewïa grooter wordende afmetingen der scnepan. De oud ste sluis, die van 1876, nu de kleine genoemd, mat slecht 119 X 18 X8 M.; de tweede (thans als de groote in gebruik): 225 X 25 X10 M.; de derde zal worden 400 X 50 X 15 M. Na voltooiing van de sluis werken cal het N oordzeekanaal, gelijk men weet, "in verhouding daarmee verbeterd worden. Ir. Ringers vertelde, dat 'na gereed zijn, zoowel sluis als kanaal de grootste ter wereld zullen zijn, althanss voorshands. Verschillende bijzonderheden vertelde hij over de nieuwe (sluisdeuren .Deze (rol)-deuren, waarvoor de plannen mede zijn uitgewerkt door de Ned. Soheepsbouw-maatschappij en Werkspoor alhier, zijn te Rotterdam op stapel' gezet. Omstreeks Sep tember van dit jaar zal de eerste deur daar te water worden gelaten, en dan, plat op het water drijvende, door middel van sloepbooten, naar IJmui den worden gebracht. De tweede zial volgen in het voorjaar van 1927, de derde in den herfst van het volgend jaar. Hik van de deuren «al wegen 1250 ton. Vervolgens stond de «preker stil hiï de rolling van de sruiskolk, die niet zal gescliieden door de deuren, maan van uit kanalen of riolen in de kalk muren. Ook de vernuftige wijze waarop er voor gezorgd is, dat tijdens en door neb werk de zoetwar- tervoorziening van de omliggende gemeenten geen gevaar kon Ioopen, werd nog eens uiteengezet. Tenslotte herhaalde de heer Ringers de verzekering welke hij reeds vroeger gaf, dat, naar hij hoopt, het werk in 1928 gereed jsal zijn. GEEN VERTROUWEN IN HUN BURGERVADER. In Egmondbinnen wordt de openbare school opge heven en nu wordt voor de niet-Roomsche kinderen een oplossing gezocht wat hun onderwijs betreft. In de A. Crt. lezen we, dat de ouders der kinderen op eene uitnoodiging van den Burgemeester het vol gende antwoord hebben iDgezonden: „Naar aanleiding van Uw uitnoodiging tot een bij eenkomst op het Raadhuis, welke uitnoodiging zoo onterwacht uit d* lucht i* koxu«n te vallen, deelen wij U mede, dat wij verhinderd zijn daaraan heden gevolg te geven. WIJ merken hierbij tevens op, dat het on» onbegrij pelijk voorkomt, wat deze bespreking zo u kunnen veranderen aan het voorstel van het Dagelijksch Be stuur aan den Raad om de school in het dorp Eg mondbinnen ingaande 14 Juni 1926 op te heffen, waar tot nu toe het Dagelijksch Bestuur onder Uwe leiding zich beijverd heeft de actie voor het behoud van die school zoo grondig mogelijk en met allerlei middelen tegen te werken. Bij een eventueele minder onverhoedsche uitnoodi ging zouden wij dan ook gaarne een nadere uiteen zetting van Uwe bedoelingen gevoegd zien." Dit schrijven was door alle betrokken ouders on- derteekend. De protestantsche ouders (hebben blijkt baar niet veel vertrouwen in den Burgemeester, die toch ook hun Burgemeester is. JULIANADORP. Woensdag jl. maakten de leerlingen van de hoogste klassen der O. L. school alhier een rijtoer naar Schoorl en Bergen. Het weer liet zich 's morgens niet best. aanzien, doch later was het heel goed en mooi zomerweer. Te ruim acht uur vertrok men in 23 rijtuigen via 't Zand naar Petten, waar een bezoek werd gebracht aén den gestranden Engelschen kruiser „Prince George", Het gloopingswerk van dit schip kon nu in zijn geheelen omvang worden gadegeslagen en ook het transport van het afgemaakt 9 materiaal lang» den luchtkabel, die van het schip naar den wal is ge spannen. Vervolgens werd de reis voortgezet naar Schoorl, en werden een paar genotvolle uren doorge bracht in den speeltuin van den heer Timmerman. Voorts ging het naar Bergen waar om een kijkje werd genomen bij de werken van de waterleiding, enz. Naar hartelust heeft de jeugd zich hier ver maakt en kon maar noode scheiden, toen de tijd van retoumeeren was aangebroken. Ongeveer half vijf vertrok men vandaar via Schoorldam, langs de Groote Sloot in de Zijpo naar Schagerbrug en ver volgens naar 't Zand, de laatste pleisterplaats. Een maal verzameld in de zaal van Schrieken ging het er lustig toe. Het zingen van verschillende versjes werd hun gemakkelijk gemaakt, door piano-begeleiding en het waren op het. laatst niet alleen de jongeren die zongen, maar ook de ouderen konden hieraan geen weerstand bieden, zoodat het een vroolijk oogenblik werd. Na weer te zijn ingestapt, werd de thuisreis voortgezet en kwam men te ruim half negen in een zeer opgewekte stemming aan. Velen hadden zich bij de school verzameld om getuige te zijn van de thuis- komsi der jeugd. Alles was in goede orde verloopen, de jeugd heeft genoten, en zoo zijn nu voor dit jaar de schoolfeesten vanwege de Vereeniging tot Bevor dering van Getrouw Schoolbezoek weer achter den rug. GAS DOOR DEN GOOTSTEEN IN DE HUIZEN. Uit Groningen. Aan den Oostersingel alhier werden bewoners ernstig verontrust door lichtgas, dat in* de huizen drong. Toen de 81-jarige mejuf frouw Alherts zich te ruste wilde begeven, gevoelde zij zich zeer onpasselijk, en waarschuwde haar man, die reeds te bed lag. Ook deze bleek den invloed van de gaslucht reeds te ondervinden, hij waa nog nauwelijks in staat, Jtich naar een dokter te begeven. De politie kwam te hulp met een zuurstofaparaat en bracht mej. Albert», die op het punt stond, haar bewustzijn te verliezen, weer bij. Gebleken is, dat in al de naburige huizen'het gas door den goot steen naar binnen drong. Een. onderzoek hoeft uit gewezen, dat bij het opgraven van de straat aldaar, oude gasbuizen, die grootendeels verroest en uit gevreten waren, drie groote lekken hadden. Toen de sleuf, die voor bestratingsdoeloinden in de straat was gegraven, later weer werd dichtgeworpen, zocht het gas uit deze lekken zich een uitwee door de riolen. Zoo is hot in de huizen gekomen. Gelukkig is het ongevdl tijdig genoeg bemerkt Nu liep het af zonder persoonlijke ongelukken. DOOR EEN TRAP VAN EEN KOE. De heer de W., te Egmond-Binnen, aan wien het ongeluk overkwam een trap van een koe te krijgen, is aan de gevolgen overleden. VERDUISTERING TE FRANEKER. De rechtbank te Leeuwarden heeft den gewezen gemeente-ontvanger van Franeker wegens verduis tering van f38.000 veroordeeld tot een jaar gevange nisstraf met vrijspraak van de valschheid in ge schrifte. De eistfh luidde 2J4 jaar. HOOG WATER VAN DEN IJSSEL. Door den hoogen waterstand van den IJsel gaat langs de oevers dezer rivier, op de uiterwaarden, waarvan er vele onderloopen, een groot deel van het grasgewas verloren, juist vóór het tUdstip van het maaien. De schade is reeds bolangrljk. IETS ZELDZAAMS. Op eene tentoonstelling van Nijverheid te Coevor- den is ook eon stad, voorstellende oen miniatuur stad, vervaardigd door een werkman, in zijn vrije uren, waar hij 17 jaar aan gearbeid heeft. Het werk stuk trok veel bekijks. BE VERGANE LOODSSCHOENER VAN TER SCHELLING. Woensdag is de 2e zitting gehouden van de bizon- dere commissie, helaat met het onderzoek naar de oorzaken van do ramp, overkomen aan den loods- schoener Terschelling II, in November 1.1. Als getuige werd eerst gehoord de heer R. Dob- benga, thans commissaris van het loodswezen te Rotterdam; hij was van October 1916 tot Mei 1923 op Terschelling geweest. Hij verklaarde, dat hij be last was met de behandeling van materiaal-aan vragen. ZIJ werden onderzocht, en na noodig te zijn bevonden, toegestaan. Behalve enkele kleinigheden hoeft getuige nooit een aanvrage geweigerd. Quaestie over de aanvragen is er tusschen getuige en den schipper nooit geweest. Zoover getuige bekend was, was door den inspec teur in zijn tijd nooit gestraft wegens te vroeg bin- nenloopen. Wel waren er drie of vier malen aan merkingen gemaakt. Maar een aanmerking is nie; hetzelfde als een bestraffing. Getuige-had nooit gehoord van moeilijkheden tusschen. schipper» en loodsen. Over de scheper, had hij geen klachten gehoord. Wel wist hij, de- de menschen liever ijzeren dan houten schepen hadden. Maar de „Loodsschoener IT' was een ijzeren schip en een goed schip. De omgekomen loodsschipper was, volgens getui ge, tevroden over het schip. Over de masten had ge tuige nooit hooren klagen. Wel was de wensch ge uit, dat zij wat lager zouden zijn. Het lid van de commissie, de heer W. Bakker, vroeg waneer de overhaal van den schoener plaats had („overhaal" ls algeheelc revisie, waarhij alle spanten bloot komen te liggen). Getuige wist dat niet. De betreffende staten sullen aan de werf worden opgevraagd. Het lid van de commissie, de heer T. Kooiman, deelde nog mede, dat de overhaal van de schoeners om de drie jaren plaats vindt. Als getuige was verder nog opgeroepen de heer A. J. H. baron van Lynden, luitenant ter zee tweede klasse, die het eerste plaatselijk onderzoek had ge leid. Hij waa echter niet verschenen, omdat hij var- rende was. In de namiddagzitting werd gehoord de heor J. van Drimmelen, de bekende duiker. Hij had het onderzoek der marin» msdsgemaakt dwars van Ameland. Het onderzoek had veertien dagen geduurd. In dien tijd had getuige eenmaal ge doken. Hij had een wrak gevonden van een groot stoomschip. Hij was in de machinekamer geweest. 'Voorts was het marineschip een keer vastgeloopen tusschen Terschelling en Ameland. Er werd gezegd, dat men op een anker was geloopen, maar getuig 1 was het daar niet mee eens. Het kon, meende hij, geen anker zijn geweest, het moet een wrak zijn ge weest en men had getuige moeten opdragen ter plaatse te duiken. Dit is echter niet gebeurd. Getuige houdt nog altijd vol, dat er een wrak moet hebben gelegen, waarmee hij niet wil zeggen, dat het de loodsschoener is geweest. I De leiding van het onderzoek berustte bij een zee- officier, die naar getuige zeide, zeer bekwaam was. Maar de duikers hadden niets te zeggen. „Wij had den vrij moeten zijn", zeide getuige. De heer Van Drimmelen sprak verder als zijn ver moeden uit, dat de loodsschoener kan zijn gestooten op een ouden mijn, die in het zand was gewoeld, mav door het stormweer was losgeraakt. Gehoord werd als nu de heer J. Zeylemaker (neef van den omgekomene), die sinds December van het vorige jaar loodsschipper en al 24 jaar bij het loods wezen werkzaam is. Getuige vaart op een schip, dat ongeveer van hetzelfde type is als de vergane loods- schoener. Alleen zijn de masten wat dunner. I Het schip is goed als zeilschip, maar de motor neemt altijd iets van de zeilage weg. Vliegend weer heeft getuige in eon schoener nog niet meegemaakt. Het schip draait niet gemakkelijk. Voor wenden en halzen is een lange boog noodig. Als het schip vuil is, draait het veel slechter, dan wanneer het schoon is. Het wordt twee malen per jaar schoongemaakt. Noodig materiaal voor het schip had getuige, na aanvrage, steeds gekregen. Voorzitter: „Komt het wel eens voor, dat de lood sen bij stormweer naar binnen willen?" Getuige: „Als het slecht weer is, wordt er natuur- len over gesproken, wat het beste is. Maar van drang heb ik maar ik ben nog niet lang schipper nooit iets gemerkt". Voorzitter: „Wat zoudt u doen, als men drang op u uitoefende?" Getuige: „Ik zou mijn eigen opinie volgen Voorzitter: „Zoudt u overleg met den stuurman plegen?" Getuige: „Ik ben stuurman bij (den omgekomen) schipper Zeijlemaker geweest, on hij pleegde steeds overleg met mij. Ik zou ook overleg plegen." Voorzitter: „Hebt u wel eens gemerkt, dat schip per Zeijlemaker er bang voor was, naar binnen te gaan bij slecht weer?" Getuige; „Een loodsschipper gaat niet graag naar binnen. Blijkt het weer op te knappen, dan slaat hij een figuur. Als er nog schepen naar binnen moe ten, wil hij niet inrukken. Ook is zijn eer te na?" Voorzitter; „Heeft u veel gemerkt van straffen voor te vroeg binnenloopen?" Getuige: „Er is wel gestraft voor verkeerd lood sen. Van straffen voor binnenloopen heb ik niets gemerkt. Wel zijn er aanmerkingen gemaakt over te vroeg binnenloopen. En, zeide getuige, die aan merkingen leidden er toe, dat de schippers, uit vree9 weer een „briefje" te krijgen, tot het alleruiterste oogenblik buiten blijven. En dat kan voor Storte- melk noodlottig zijn. Getuige zelf was met een barometerstand van te gen de 730 binnen geloopen. Hij achtte het het ui terste oogenblik. Toch had hij een „briefje" gekre gen. Voorzitter: „U moet zich toch over die briefjes niet te zenuwachtig maken. Al9 de inspecteur inlichtin gen vraagt en misschien zegt uw inzicht niet te deelen, dan is dat lang niet altijd een afkeuring. Controle moet er zijn.". Getuige: Zeker, er moet controle zijn, maar de „briefjes" zijn toch grievend, want het is op zee bijna nooit met absolute zekerheid van binnenkomen te betalen. 4 1 Getuige verklaarde nog, dat zijn grootvader, een oom en een paar neven met loodaschoener» waren omgekomen. Volgende getuigo was de heer A. C. A. swarc, loods op Terschelling. 1 De schoeners, zeide hij, zijn goed als «chip, maar voor on» doel deugen zij niet. Voorzitter: Dringen de loodsen er bij de tchipper» wel een» op aan om binnon te komen? Getuigt: Neen, de «chipper is ban». Wij «preken wel etns over het weer. Vooraltt«r: Haalt u n°sr m««r ta vartallanT Getuige: Ik kan niet Ik heb een getin. (HU wi! op lijn plaats gaan iltten.) Vooraitter: Neen, blijft u eens hier. U kunt vrtj spreken. Getuige deelde nu mede, da,t hij een» had gevaren met een kotter in vliegenden storm en eene andere route had gevolgd. Dientengevolge wm het schip behouden. Toch kreeg hij een aanmerking wegens Getuige zeide verder: „De vorige maal is hier W. 1 Zeylemaker gehoord. Hij heeft gezegd één aanmer king te hebben gehad. Nu dan heeft hij veel verzwe gen. Want aan boord huilde hij vaak en was hij zenuwachtig om al de aanmerkingen. Dat zou hij toch niet hebben gedaan om één standje? Neen, hij beeft veel verzwegen, omdat hfl niet durft spreke*. De heer Theunis Bakker werd hierna al» getuige gehoord. Hij is ontslagon loodsschipper. De heer Bakker, die eenige malen aanmerkingen had ge maakt, zeide, dat zeilschepen voor den dionst niet deugen. Stoom is noodig. Met de zeilschepen is het niet mogelijk bij stormweer uit den wal te ko« mben en noodgedwongen moet men dan binnenloopen. Er is dan slechts de keuze, 12 menschenlevens wa gen of een standje. Getuige koo» in zoo'n geval een standje. De voorzitter zeide dat getuige driemalen een opmerking had gekregen. Getuige: Dat is is zeer schappelijk. Maar net ls veel meer geweest. President: Had u last met het »«hlp al» het vuil was? Getuige: Ja, maar de schoener» worden tweema len per Jaar gedokt. Eenmaal is hem pertinent dok ken geweigerd door den heer Dobbenga. Toch was het «chip vulL Ander» werd hem nooit iets gewei-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 2