Spoorwegramp.
Binnenlandsch Nieuws.
nmanMid ,Iat bot
Gemengd Nieuws.
op U voeren en den dirocteur die toch de drijfkracht
ls, allee doet om den afzet zoo groot mogelijk te ma
ken. K ig glAchts door een toeval, dat er winst ge
maakt i». x. orgelijking van andere bedrijven mo
gen we hier nog van geluk spreken. Spreker wijst
op Alkmaar, Voorburg en Middelburg, waar belang
rijke verliezen geleden zijn.
Volgens het jaarverslag is ruim 2 millioen K.G.
steenkolen gebruikt en is van elke 100 K.G. 35.8 K.G.
gas geproduceerd. Volgens een berekening door mij
gemaakt, is de kostprijs van het gas met den kolen-
prijs na aftrek van de opbrengst der bijproducten
2i/i cent. Bij een prijs van 5 cent zal or dus nog 23/a
cent winst overblijven als voor bet meer geprodu
ceerde geen verdere kosten noodig zijn. Het is niet
mijn doel na te gaan, wat omtrent deze zaak in de
andere raden naar voren gebracht is, maar toch wil
ik opmerken, wat daaromtrent in Oudkarspel ge
zegd is. Op Oudkarspel was de hoop gevestigd, doch
het is daar verworpen, hoogstwaarschijnlijk als ge
volg van verkeerde toelichtingen. Men was daar niet
tevreden met de cijfers door den directeur naar vo
ren gebracht, doch bet betrokken raadslid daar ver
gat bij zijn berekening af te trekken de opbrengst
van ammoniak en teer. Ik heb nu de zaak precies
nagerekend. Aannemende dat de kolenprija f 1.50 ,per
100 K.G. is, kan daarVan afgetrokken worden 49 ct.
voor de cokes, 20 cent voor de koolteer en 3 cent voor
de ammoniak, totaal 72K cent. Ook zijn er nog andere
afvalproducten die niet afgetrokken werden. Zoo kom
ik tot de slotsom, dat als de distributie niet hooger
wordt, de prijs op 21A cent gesteld kan worden. Ze
kerheidshalve heb ik mijn cijfer» aan den directeur
voorgelegd, die ze al» volkomen jUfet aannam on
meedeelde, dat ik deze cijfers veilig in den Raad kon
brengen. Ik begrijp niet dat men er niet onmiddellijk
mee kan instemmen. We moeten ons best doen om
den omzet te verhoogen en we doen dan ook goed om
het voorstel aan te nemen. Het jaar 1925 waarop de
cijfers gebaseerd zijn, is bovendien zeer ongunstig
geweest, vergeleken bij 1924 en 1923.
23/4 ct winst is aan den zeer voorzichtigen kant.
Wel is waar zullen de armen in het algemeen niet
van de verlaging profiteeren, doch dit is met alle
nieuwe dingen zoo geweest
Nu de zaak *oo staat, dat drie Raden het verwor
pen hebben, moeten we wat nemen en geven en stal
ik voor aan de gascommissie te verzoeken in de
RadSn te brengen het voorstel dat betaald wordt bij
een kachelgasverbruik van 1100 M3. 6 cent; van
100—500 M3. öH cent en van 500 M3. en hooger 5 ct
Mogelijk dat dan de directeur in de gelegenheid is de
tegenstemmers te overtuigen van do goede bedoelin
gen van het voorstel.
Voorzitter merkt op, dat in het algemeen verkeerd
begrepen is dat het verlies niet ontstaan is door het
meerder gebruik van petroleum, doch door de slechte
opbrengst van de cokes. Dezo heeft in 1925 door el
kaar 55.8 cent opgebracht terwijl dat in 1923 was
1.04. De totaalopbrengst van de cokes was in 1924
f 4247.62K en in 1923 was dit f 17078,40, een verschil
van bijna f 19000.
Ik kan me niet indenken, dat de menschen be
zwaar hebben dezen gasprijs te verlagen als niet te
vens een algemeene verlaging kan komen.
Er zit een zeer slechte handelspolitiek in.
Als 1926 een verlies oplevert, zal dit lager zijn door
het verbruik van het kachelgas.
In een der Raden wilde men de risico wel aanvaar
den om den algemeenen prijs met 1 cent te Verlagen,
wat een verschil zou geven van f7000.
Wethouder Dekker wijst op de voordeelen in het
huisgezin. Ook ten opzichte van de scholen zal het
gebruik toenemen als de prijs 5 cent is. Het zal
een voordeel in den zak worden en een veel grooter
gasverbruik. Het voorstel-du Burck is nu wel aan
te bevelen.
De heer Zeeman heeft in een der naburige Raden
een klank gehoord die hem wel sympathiek was.
Als de bedrijven niet gescheiden zijn, zal beter aan
een algemeene verlaging te denken zijn. De opmer
king, van den heer Kooij leek hem dan ook een zeer
goede. In een algemeene Verlaging van 1 cent ziet
spreker een belangrijke concurrentie tegen de petro
leum. Misschien is dit door een andere bedrijfsinrich
ting mogelijk. In de 23/, cent winst die genoemd
wordt, zit niets van de kosten der exploitatie in zijn
geheel. Spreker acht dit een zeer ongezonden bedrijfs-
inzicht, misschien op het oogenblik nuttig en noodig,
maar uit een oogpunt van bedrijfspolitiek niet ge
zond. Hij wil liever de richting uit die de heer Kooij
wil en acht het beter den strijd tegen de petroleum
te aanvaarden, door b.v. den prijs van het munt-
gas te verlagen tot 11 of 12 cent. Dat geeft ook geen
Voorzitter zegt, dat het samenbrengen der beide be
drijven onoverkomelijke bezwaren imet zich brengt,
niet van administratieven aard. Het voorstel is
thans verlaging van het kachelgas.
De heer Dijkhuizen is geen groot voorstander van
het kachelgas. HU heeft daarmee geen gunstige er
varingen opgedaan. Hij ziet er ook geen uitbreiding
van het verbruik in, althans niet in belangrijke mate.
Het vorig jaar is ook gezegd, dat 6 cent niet duur
der was dan kolenwarmte en nu moet het 5 cent zijn
om op gelijken prijs met de steenkolen te komen.
Het kan best waar zijn. Spreker zal nu het voorstel
Du Burck steunen.
De heer 'Kramer sluit zich bij het eerste gedeelte
van bet betoog van den heer Du Burck aan, iHij be
grijpt ook niet, dat uit een oogpunt van bedrijfspo
litiek aan een andere veriagang do voorkeur wordt
gegeven. De prijs van het gas ia van dien aard, dat
met de petroleum zeer goed te concurreeren ia. 8
cent voor kachelgas la vrij gelUk aan den prija der
brandstoffen en 6 cent stelt de kosten royaal gelijk.
Als men een artikel wil invoeren, moet men zorgen
beneden elke concurrentie te zijn. Dat is een gezon
de bedrijfspolitiek. Er ds alles voor, temeer waar de
riaico voor het bedrijf zeer gering is. Men schijnt het
in andere gemeenten niet goed te begrijpen. Dat bet
uitsluitend voor meergegoeden zou zijn, is ook in de
gascommissie besproken. De prijzen van de gaska
chels kwamen vrijwel overeen met die van kolenka-
cbels en door den directeur zijn met succes pogingen
aangewend om kachels op afbetaling verkrijgbaar te
stellen. Het spUt me dat het zoo geloopen is, dat de
beslissing hier geen invloed meer kon hebben. Het
spijt me voor de gasfabriek en voor het algemeen.
Het zou 'n voordeel voor het algemeen geweest zijn,
doch ik hoop, dat er alsnog maatregelen kunnen wor
den genomen om aan de bezwaren te ontkomen. Een
direct voordeel voor iedereen is momenteel niet te
gevfen, doch ik hoop, dat uit deze vergadering nog
vooratellen -tot de gascommissie komen.
- De heer Du Burck merkt op, dat ten opzichte van
de redeneering van don heer Zeeman samensmel
ting ook kan geschieden als deze verlaging er is.
Volgens de directeur zijn de muntgasverbruikers de
beste verbruikers, doch zit hij meer met de kleine
bouwertjes, die de petroleum gebruiken. Als er voor
de kachels 300.000 M3. meer geproduceerd kon wor
den, zit daarin eene algemeene verlaging van een
cent. Het behoeft geen W* millioen te ziju, zooals de
heer Zeeman denkt.
De heer Zeeman vraagt tergelegenertijd een ver
duidelijking inzake de onoverkomelijke, bezwaren.
Hij ziet dit oog niet in.
Voorzitter zegt, er niet verder op in te kunnen
gaan, omdat het met het betreffende punt niets te
maken heeft. De heer Zeeman moet maar eens om
zich heen zien naar andere bedrijven, ook ten opzich
te van kachelgas.
In stemming gebracht wordt het voorstel van de gas
commissie met 4—3 stemmen aangenomen. Tegen
stemmen de hfeeren Dijkhuizen. Zeeman en Groen.
Met het rednette-systeem
gunstige ervaringen
■tand doet van het voordeel. Het reduotieeysteem
ia reeda eerder met het gewone gasverbruik toe
gepast, doch de ervaringen daarmee waren niet
gunatig%
Voorzitter sou dan ook liever geen reduotieeya-
teem zien toegepast, doch geeft den raad in over
weging aan de gascommmiasie te verzoeken het
zelfde voorstel bij de begrooting van 192/ opnieuw
naar voren te brengen.
De heer du Burck heeft daar nieta tegen en,
had alleen zijn voorstel ingediend om de zaak aan
't rollen te houden. ^MogeUjk kan door den direc
teur in dien tijd zijn persoonlijken invloed wor
den aangewend.
De heer Dijkhuizen geeft de voorkeur aan het
voorstel van den heer au Bjurck.
Met 43 stemmen wordt hierna besloten het door
den Voorzitter genoemde aan de gasoommissie te
berichten. Tegen stemmen de heeren Dijkhuizen,
Groen en Zeeman.
Een nieuw lijkenhalsje.
B, en W. stellen voor, om over te gaan tot het
sloopen van het bestaande en het bouwen van een
nieuw Üjkenhuisje ten oosten van de kerk. Het
aal! dan noodig zijn om een stukje grond van
het Ned. ïïerv. Kerkbestuur te koopen, wat ge
noemd bestuur reeds heeft goedgevonden tegen
een koopprijs van 10 gulden. De kosten zuilen zijn
ongeveer 790 gulden en het gebouwtje zal: vdan 3x4
meter zijn, met een hoogte van 2.60 Meter en van
steen worden opgetrokken. Er zullen gebouwtje®
van enkele mensohen daar moeten worden opge
ruimd, doch mogelijk kan daar een andere p.aats
voor aangewezen worden. Het gezicht zal er daar
tevens door verfraaien.
De raad gaat met een en ander accoord.
De heer du Burck spreekt zijn genoegen uit over
dit voorstel, daar dit een zaak is, cLe hij reeds
meermalen naar voren had gebracht.
Aanbieding der rekeningen.
De gemeenterekening geeft aan een ontvangst van
f 56271.23, een uitgaaf van f 55498.69V2, akoo een
saldo van f 772.53Vs. De kapitaaidienst geeft aan
een ontvangst van f 2431.50, waar geen uitgaven
tegenover staan. Dit betreft het bedrag van de
verkochte eigendommen, waaraan nog een andere
vaste bestemming moet worden gegeven.
De rekening van het burgerlijk armbestuur geeft
aan een ontvangst van f 3164.09V» on een tfitgaaf
van 2182.28, alizoo een saldo van f 981.81Va, Het
gasbedrijf heeft een saldo van f 1073.25 en heb
electrisch bedrijf een saldo van' f 7150.81.
De rekeningen zullen worden nagezien door de
heeren Zeeman, Groen en du Burck.
i Een gouden medaille.
Van de sociëteit „Op Maat" is een verzoek in
gekomen om een medaille, in verband met de vie
ring van het 40-jarig bestaan en den to houden
jaarljjkschen wedstrijd van den Ned. Kolfbond in
deze gemeente. Op voorstel van B. en W. wordt
besloten een gouden medaille beschikbaar te stellen,
Het sluitingsuur. Een verzoek
van de kappers afgewezen. Voor
taan wat vroeger aan de baard
denken.
Van de kappers in deze gemeente is het verzoek
ingekomen om later dan to>t 11 uur open te mogen
blijven op Zaterdag.
Voorzatter zegt, dat B. en W. al' eens de op
merking gemaakt hadden, dat yan de sluitingsbe
palingen al langen tijd mets gehoord is. B. en W.
stellen voor, dit verzoek voor kennisgeving aan
te nemen.
De heei Zeeman merkt op, dat de bedoeling van
adressanten is, om hun klanten nog te mogen hel
pen, die om 11 uur in do zaak zijn. Spr. voelt er
wei voor, om ten opzichte van deze zaken niet al
te krap te zijn. Er zijn soms zooveel menschen
aanwezig, dat ze in het gebruikelijke kwartiertje
niet geholpen kunnen worden. Vooral voor barbiers
is het zeer moeilijk. Het is een practisch bezwaar.
Voorzitter vreest, dat het den weg opent voor
meerdere verzoeken. Het is geen verwijt, maar een
zoodanige opmerking had voorzitter van den heer
Zeeman allerminst verwacht. B. en W. gunnen het
de menschen heel1 graag, doch vreezen moeilijk
heden. Het is niet alleen het kappersbedrijf. dat
,de moeilijkheden ondervindt. Willen de heeren 't
echter toestaan. B. en W. zrullen de portefeuille-
kwestie er niet om stellen.
De heer du Burok wijst op de moeilijkheid een
grens te •tellen. Ook anderen worden gedupeerd,
IN DE BERGEN VERONGELUKT.
Op 11 Augustus is in Iiarinthië een Berlijnsche toe-
rist op een tocht in de bergen, waarvoor hij gewaar-
21 Slachtoffer», i schuwd was, omgekomen.
i De-reddingsbrigade, die den man ging roeken, vond
De D-trein no. 8 van Berlijn naar Keulen is Woens- hem eindelijk, doodgevroren in den sneeuw. Hij bleek
dagnacht omtreeks twee uur op het baanvak tus-geheel onvoldoende voor zulk een tocht uitgerust,
schen lsenbüttel en Lehrte ontspoord. De locomotiefDe ongelukkige had de koelbloedigheid gehad in
cn zeven wagons geraakten uit do rail3. De schade is i zijn zakboekje nauwkeurig op to teekenen wat er
zeer belangrijk on de spoorweg is versperd. j gebeurd was. Precies vertelde hij, dat hij den il
Het gebeurde heeft plaats gehad tusschen de dor-; Augustus gevallen was; 'smiddags om twee uur had
pen Leiferde en Meinersen. Twee wagons zijn geheelhij zijn linkerbeen gebroken, terwijl hij heftige pij-
in elkaar gedrukt. Het reddingswerk is zeer m^pi- f nen voelde in de rechterborst. Waaraan hij hal toe-
lijk. Van de zeven ontspoorde wagons zijn er eenigegevoegd, dat hij voortdurend om hulp riep.
van den.ongeveer anderhalven meter hoogen spoor- Na ©enigen tijd had hij weer geschreven, dat zijn
dijk afgevallen. broer to Stuttgart, wiens adres hij nauwkeurig op-
Tot de gedooden behoort de machinist van den gaf, gewaarschuwd moest worden. Verder dat hij het
verongelukten trein. Van de zwaar gewonden zijn bitter koud had. „Als er niet spoedig hulp komt, zal
drie reizigers en twee spoorwegbeambten. ik doodvriozen. Groet mijn moeder, mijn broer en
Het staat vast, dat deze ramp het gevolg is van mijn zuster."
een aanslag. Op de plaats des onheils waren de ver- Slechts met groote moeite kon het lijk geborgen
bindingsstukken tusschen de rails verwijderd. Justi-worden,
tie en politie zijn ter plaatse. Met speurhonden j
wordt de omgeving van het terrein afgezocht om de j WEER EEN SPOORWEGONGELUK IN FRANK-
daders van den aanslag op te.sporen.
Officieel wordt meegedeeld dat tot nu toe bij de Woensdag-namiddag is nabij les Andelys (op de lijn
spoorwegramp 19 personen gedood zijn. Twee van Parijs•Havre) een personentrein ontspoord. Een 14-
deze zijn nog niet geïdentificeerd. Alle lijken zijn jarig meisje werd gedood, acht personen werden go-
naar Lehrte overgebracht. wond van wie enkelen zeer ernstig.
Aan beicA) zijden van den spoorweg zijn sporen ge- De mateneele sehade is belangrijk,
vonden van de daders van den aanslag. De rijksdi-1 gROOTE BRAND IN ROEMENIë.
rectie der spoorwegen heeft een hooge belooning uit-1
'DéfDJt^UtweS8.TaaTnXur1VavoTover het 5 werkplaatsen
■rcchrikkeliike sDoorwesonKeluk nabij Hannover. 0 schade bedraagt meer dan
EREGERLIJKE MISSTANDEN.
««Sfe ^"randts vermoedt d^c^
van het Hdbld., dat volgens de meeste berichten munisien gesticnt.
vaststaat, dat misdadigers de rails hebben losge-
schroefd, waarschijnlijk met het doel in de algemeene
verwarring op roof uit te gaan. De instrumenten,
waarmede zij de verbindingsschroeven hebben losge
draaid, zijn naast de rails gevonden. Twijfel is dus
volkomen buitengesloten. Het „Berliner lageblull Hï „RJv. Transportarbeider"' noemt eenige krasse
vindt het imusschcn ook mogelijk, dat de herstel- 3taaltjia van slechte toestanden, waaronder liet per-
lingen van rails tengevolge van het drukke verkeer werkt van de L.O.A.D. (Limburasehe Auio-
op deze lijn te vluchtig zijn uitgevoerd. Omnibus Dienst), die een gercgeiden oorsoneei-
Voorloopig zijn 2000 mark uitgeloofd aan hen, die onderhoudt tusschen Heerlen en -Maastricht
den eventueelen dader en de daders helpen opsporen, ffadat het blad eerst medegedeeld heeft, dat nio-
Dat bedrag is echter lalerbelangrijk verhoogd, vol- d yan het dHe
gens de jongste Iwrichten tot 26.000 mark bestaan van den Dienst zich dorst organiseeren
Bedenkt men, dat eerst pekend woidt, dat eenige t yoor ont8la4fi maaJ w later onder
dagen geleden een aanslag Is gepleegdopdenD-trein d yan den directour on een oontroiear 1>UI..
Berlijn Chemnitz, die door onbekende roovers door 80neols-orgnnisaÜe is opgericht, die alle bmteande
het zwaaien mot een roode lantaarn tot staan werd misstanden heeft „weggewerkt" on daarna wegens
gebracht, zonder geluklkig °r^ovtOlen vgebrek aan werkzaamheden is ontbonden, geeft liet
men en dat nog gistoien nabij Berlijn ten geraas |djuj eea oveiv.n,ht van den dus „voortrerteiiiken"
kerde roover een vrouw met een revolver .bedreigde, toestand voor hot personoe", ™^n wh C
beroofde en aan do noodrem trok, waarbij hij uit do ontlecnen; v u nuc >ul
den trein sprong cn door een anderen trein wer .[jt, arbeidsvoorwaarden; ten eerste: niemand wordt
vermorzeld, dan begint men aan de veiligheid op de V(,rbode„ om lid to worden van oen laudelijkon wik
Duitsche spoorwegen eemgszins te twijfolen. bond, maar zo,*1 ra do directie luorvuu kennis kriigi.
Helaas is het ongeluk nog ernst ger gcblekon dan de b(.Cn)kkono ont^nmorva" KrylfI»
men eerst meende De olficioele berirtten spreken ]Ju W(,t op h()t arU.jds„>ntraot wordt buiten wer-
pidnhoopen^n vcrspMnt"rde wagems doorzochte I Mer werknemer is mot de. maat-
Natuurlijk speelden zich ln het nachlelijfc d
en in den plasregen verschrikkelijke tooneolon
De saniiaire dienst bleek echter snel on opzegging iodür kan ontslaan.
verwoesting was echter zoo er«. da^dez0_ hopfdver-j Ue ioonon ya? obiuiffours worden van f32 por
i duister schappij een individuooi contract overeengekomen,
iIon af 1 0 ^palingen hiervan zijn onbekend, maar wel
ïoed IDo w0°' sohrjjvor, dat do directie mg) een dag
■l.Mfcn op f30 gebraeht, die van conducteurs
binding tusschen Berlijn en Nederland oen groot go- 7
andere ooggetuigen blijkt, liep
oogenblik van do catastrofe 8J
vloog onmiddellijk uit de rails en
len en in een boschje te blijven steken. De volgs:nde jM*!1sw! ononderbroken
wagens sloegen oni. Een tweede- on een derde-klasse-Vrwvi- mrorurfiTi ,i -ï.
gZüel zeim 't^gen^mgtv^ ^ük-'word tot. nHS jgTbSü, v,',n
TfdKer^e^wLTeTasKslXe: die aan het red-»\^e ^t „^ling betaald van 70
dingswerk deelnamen, onderschoidde zich volgens al"^kel^ 4 sySTVSl h^TlH,nTf^, menschen
l!^t'SogW^«dem^Hj,lDinc?ndde0r0rddee ÏZT S-
jung nog n ai u.ui:„>. standen, waaronder begrepen de lof»n- on arbeids-
voorwaardon, aan derdon to doen. Niemand au1'
willen betwisitou, dat deze voorzichtigo maatregel
overbodig" is.
AUTO-ONGEVAL.
Te Streefkerk fietsten gistermiddag ©on man en
een vrouw, die ieder een kind achterop de fiets mee
voerden, in de richting van Rotterdam, meldt de N.
Rott Crt. Een achterop rijdende auto njaakte de
bemiddelaar bij geschillen, in den mijnbouw bijzon
der verdienstelijk heeft gemaakt. Voorts eenige in
woners van Berlijn, Dortmund. Ha mm. Dusseldorf
en andere steden. Ook 'n Engelsch «tudent. Een an-
ovo Engelschman werd zwaar gewond.
ben ..O."respondent ivan de „Vossische Zeitung". die
in den ongelukstrein zat. meldt, dat kort na het on-
vooral door de Zonda^^Blnitingr. Als we net zoover BftIuk een tre?n uw Hannover de tplek van de cata -r-
konden langen, aldus spreker, dat we ook die air0(e naf|erde welke door een beambte van den ver- "ouw, zenuwachtig cn zij bleef niet rechts houder.
ongelukten trein gelukkig nog 300 M. vóór de plaats a"L°„WC ulV d0c^„^!? toor' van ,l""
des onheils door lantaarnzwaale» tot staan werd ge- hem Da DtRimSd«nPdï v.5 s.V f?n d1lt"
bracht. liet personeel van dezen- trein verleende mznttnden. dr. an de Vuurst ds Vries, zijn
daarop met twee artsen, die in den verongelukten dochter en zijn nichtje, vielen uit de auto. Het nichtje
trein waren, do noodigo eersto hulp. Do hulptreln verstuiltl.e «>n poli en den dokter schoot e„n urm uit
kwam echter volgons hem helaas eerst na 2* uurjg0" 'i"0' waarschijn 'jk vomt» „enige ril,
wachten j nen .gebroken. Do dochter werd bewusteloos opgeno-
Daarentegen wordt in ditzelfde blad op een andere fftnI^Lï1lel^n,lut0 n"*p het diacone»senzieken-
plaats bericht, dat na 20 mhiuten teeds hulptreinenhuis t0 Rotterdam vervoerd,
van twee kanten kwamen. Zij konden slechts wei- J WTERINGEN.
nige zwaar gewonden te hulp komen. De meeste men-In verband met do alhier goliouden ]>aardcn-
schen in de beide wagons tweede klasse waren dood. keunng vanwege de Prov. Commissie tor bevor-
De toestand van de zwaar gewonden was zeer ern- dering der paardenfokkerij in Noord-1 lolland, is
stlg, men verwacht, dat ten minste nog twee hun- mi gedaan onderzoek nog bericht ingekomen, dat
nor zullen sterven. Msnojg .is goedgekeurd en geprimeerd met f 10 do
Het staat volgens de jongste berichten thans vast. tweejarige bruine merrie „Leuva" van den ljoor
dat de ramp aan misdadige "handelingen te wijten is. Nan Rotgans Johzi. te. Wesfcerland aliiier.
menaohen tegemoet kwamen, zou ik voor het ver
zoek zajn. Dan moeten echter banket-, sigaren- en
fruitwinkels ook van de j>ezwaren ontlaet worden.
Vootradtter: Dat wordt niet gevraagd-
De heer Groen acht voor dezen zomer 't verzoek
to laat ingekomen. Het bozlwaar dooi zich niet
Zoozeer in den winter gelden. Het berust alleen op
de gewoonte van sommige klanten om steeds zoo
iaat mogelijk to komen. Als zij met de gewoonte
breken om steeeds zoo laat mogelijk naar den
barbier te gaan, is een ruimere bepaling niet noodig
De heer Zeeman wil het sluitingsuur laten aooals
het is, doch alleen 't gebruikelijke kwartier even
verruimen. Dan heeft het met de geheelo verorde-
niM- niets te maken. Het zijn praotische bezwaren.
Voorzitter: Voor andere zaken is het ook om
elf uur sluiten.
Wethouder Kroon: Het "sluitingsuur ztal' er'toch
met een half uur door verlengd worden.
Ook de Voorzatter merkt op, dart het wel degelijk
met de verordening te maken heeft.
'De beer du Burck merkt op, dat alle barbiers ook
verkoopera van sigaren zijn. Dan zou men dus
na elf uur in een barbiersZaak wèï en in een
sigarenzaak géén sigaren kunnen koopen. Het zou
oneerlijke concurrentie bevorderen.
De heer Kramer gaat met B. en'W. mee. Hij acht
de bezwaren miniem, omdat het altijd dezelfde
personen Zijn, die Iaat komen.
De heer Zeeman: Als heb publiek mee kan werken,
kan ik me met het voorstel vereenigen. AIS het
anders kan, ben ik er niet voor den arbeidstijd on-
noodig te verléngem
Voorzitter: Dat is het tegenovergestelde van
hetgeen u straks tiaar voeren bracht.
De heer Zeeman: Ja, na do toelichting dat 't
steeds dezelfde .zijn, ga ik met het voorstel' mee.
Ik kom zelf niet in den scheerwinkel, doch 't
wordt gezegd door anderen, dio er wel komen.
Met algemeene stemmen wordt hierna op het
voorstel afwijzend beschikt.
Op een verzoek van D. Berkhout, J. O. van Nim-
wogen en P. Bekker, om afschrijving van honden
belasting, wordt gunstig beschikt.
Na de rondvraag, die niets oplevert, wordt de
vergadering gesloten.
„steekt u een CIGARET op?"
Op een Grondcredietlot was het 20ste van de f60.000
Men trachtte door politiehonden sporen, ite volgen,
wat. mislukte. Wel vond men een pijp van iemand,
die blijkbaar de schroeven van de rails heeft losge-
SCHAGERBRUG.
Voor do Tentoonstelling te Sohagerbrug zijn prij
zen beschikbaar gestold voor warmbloed paarden,
draaid. Dit losdraaien is volgens de deskundigen ge-hoornvee, woïvee in verschillende klassen en af
schied door iemand, die over vakkennis beschikt.deelmgen, pluimgedierte, bloemen, planten, vruch-
Hot moet uiterst, snel zijn gedaan, daar kort te voren ten, kaas on boter,
de exprestrein Warschau—Parijs nog is voorbijgeko- OUDE NIEDORP.
men, zonder dat er iets gebeurde. I De electrifieatie van Oude Niedorp is thans een
Een berichtgever van de „Vossische Zeitung te voldongen feit. De kom der gemeente is reeds
■Brunswijk meldt, dat een nog grootere catastrofe is algemeen van electrisoh licht voorzien. Ite uit>-
verhinderd door deh baanwachter van blok 169, die breiding naar en langs den Leijerdijk en die naar
onmiddellijk op de hoogte was. naar het seinhuisden Lenermol'en is thans gereed. Alle peroeelen
rende, allo signalen op onvoilij? zette en por telefoon I werden hier bü het l'.K .N'. aangesloten. Kveneens
de (nabijgelegen stations waarschuwde. D„ plek des kwam de olootrisehe hulpbemaling voor den Leiior-
onheils ligt op een zeer verlaten gedeelte, mudden in polder kliaar.
de hei, een lang eind rechte rails, waar alle D'-trei- ■urrp-RTMr'TTOixirA Atï.r»
nen tusschen de 80 en 9ó K.M. plegen te loopen. Op p.i, t, w
dezefde plek is twee jaar geleden reeds een poging f iv Y/' j V
gedaan de rails los te schroeven, wat toen door een Schond l^l f f01"
oplettend .beambte tijdig werd ontdekt. H n
In den avond zijn twee 7.waargekwetsten aan hun n c ouc^° behagen,
wonden overleden, onder wie de Engelsche student DE GEZONDHEIDSTOESTAND! VAN DE KONIN-
Woodrik Read uit Londen. In totaal zijn er thans 21 GIN.
Men deelt ons mee. dat de Koningin thans niet meer
geheel aan huis gebonden is en reeds enkele rijtoeren
langs het strand heeft gemaakt. H.M. zal op 31 Au-
menschenl evens te betreuren.
UIT DEN TREIN GESPRONGEN.
Eergister nacht ïs een krankzinnige uit Noorwegen, gustus echter nog niet in de gelegenheid zijn om
iemand te ontvangen.
OPLICHTING.
Te, Venlo is gisteren een oplichtster, M. J. wed. van.
M., wonende to Kattowitz In Polen, in hechtenis geno-
die onder bewaking naar zijn familie werd vervoerd,
uit den D-trein BerlijnBazel gesprongon. De me
dereizigers trachtten hem aan zijn Jas vast te hou
den. Hij1 glipte echter uit dit kleedingstuk en ver
dween door het open1 venster. Vergeefs zocht men men. Onder den naam van Frau Rompel en dien van
lange de spoorlijn. De trein kwam met een uur ver- Ida Mastalcrz heeft zij' te Venlo verschillende perso-
traging te Mannheim aan. nen opgelicht voor aanzienlijke bedragen. Zij ver-
EEN ONGELUK IN EEN STAALFABRIEK. j telde dat zij weduwe was van een Duitsch officier,
v.vu»v.w,..„,.v, pwupowo»; van uc i w.wv Uit Dzjamsje'dpoer, 19 Aug. In de Tata Staal- die door een graaf was oven-eden en vao wien zij
geen (jus f 3qqq a]a ;pTjjs gevallen. Toen1 twee heeren zich I fabrieken had gisteravond oen noodlottig ongeluk 100.000 M. als schadeloosstelling had gekregen. In
per auto naar den gelukkigen prijswinner begaven, plaats, dat aan dertien personen het leven kostte en Sittard heeft zij eveneens zes personen opgelicht en
die te Hattem bij Zwolle woont, en hem de drie bil- j twaalf zwaar en drie licht verwondde. Een gietpan, te Rotterdam' heeft zij getracht een partij bloemkool
Do Voorzatter epreekt zitjli genoegen uit over de jetten van duizend gulden overhandigden, vouwde hij die vijftig ton gesmolten metaal bevatte, welke werd ter waarde van f 2000 machtig te worden, wat door
hier, aJT beeft betdan ook de,drie biljetten op ,®taki ze in zijn vestzakje en vroegi uitgestort in een mengbak. stortte toen do slinger een toeval is mislukt.
t mi opsteken?" j brak, haar inhoud op de arbeiders uit, die er onder Zij is naar da gevangenis te Roermond1 overge-
1tonden. bracht.
gem^uivlioed. WaE het 'vooreteMuIhiroik betreft, den beide heeren: „Wilt u een cigaret
merkt Vooamtter op» dat de oommissie geen af- Daarna konden tij vertrekken.