er Courant Portrelvergrootingen. Kaai het Pardon van Bénodet. aSSB^H5SFS"S Se 'Jtex Geeslelijk Leven. ar Brieven over Engeland. Zaterdag 18 September 1926. 69ste Jaargang. No. 7914. Tweede Blad. Atelier Niestadt, OCnagen, kleine tachtig mülioen gulden verdienen. mvA'u. -•-i^ssg^ssssaiarss Sm sn BVB XBSSt&MX" «5«satesi16at-* Kantongerecht te Schagen. Dnitsehl'and's grootste dichter, dien ik wel earja QCjer genoemd heb» Qoothe, laat in zijn „Faustr [oor tien diabolisch en Mephistopheles de volgen- Ie woorden zeggen. --v v \Ur musz man aich nicht allzu angsfclich quklen kan loskomen, poogt nu weer de herkomst van zijn Dean eben wo Begriffe fehfen gevoel ene te kennen. Hij roept zyn fantasie Da etellt ein Wort zur rechten zeit sioh ein. te hulp en schopt zich Goden! Daarop ga ik niet «taan door de lezer». Daarom wil ik pogen dit toe te lichten door het volgende; Als ik peins over den grond der dingen, over het groote raadsel wat eigenlijk leven is (hiermede bedoel ik dus de kracht^ waaruit alle gebeuren voortvloeit) dan staat mijn vorstand machteloos. Maar tegelijkertijd ervaar ik dit leven in mezelf als een onloochenbare werkelijkheid. En ik kan niet beredeneeren hoe het komt, maar ik gevoel dat dit leven in mij werkt als zedelyk.en drang. Daarom gevoel ik dat waarheid hooger is dan leugen, dat reinheid voortreffelijker is dan onrein heid, dat liefde beter i6 dan zelfzucht; daarom ge voel' ik. dat ik naar zelfvorming cin zelfveredeling heb te streven. En de gevoelswaarheden worden my tot de allerhoogste, tot de onaantastbare! Als ge dit begrijpt, zult go,het ook met mij eens zijn, w. nneer ik zeg. dat hierin een zeer groote troost is gelegen. Want het voert ons van het scep ticisme tot de zekerheid. De mystieko beleving werkt als een plotselinge verlichting 1 Innerlijke verlichting verheldert ons pad. wy zien den weg, waarlangs wo moeten gaan. Maar nu komt er weer iets anders bij ons op Die wonderlijke mensch, die nooit van hot dénken ten mooie vergrootina van een overleden familie' lid vormt een blijvende Qcdacbleois. Met Controller of the London Po»taT Service wordt bedoeld "Londen in de ruimste beteckenis, Groot Londen, van Eaïïng in het Westen tot Wool- wich in het Oosten, en van! Barnet in het Noorden tot Croydon in het Zuiden. Niet te verwonderen is het dan ook, dat de Controller een waar leger van beambten onder zich hoeft: dertig duizend man nen en twee duizend vrouwen, die met hun twee A M! Ji dertig duizend een jaarlijksch salaris van een Het zal van den Controller wel niet ver- tonisch van eikaar verschillen, zoo geheel anders wachtworden, da t hij dezetwee dan de eentonigheid van Beieren. Het bleken dan ^ambten controleert. Waimoer hy .er Wee (m dcr- ook Zuid-Duitschers te zijn en geen „Sau-Preus- tig per dag zou bezoeken, was hy in drie 3aar nog sou", die altijd alles beter hebben in hun „Mark" niet rond geweest. Evenmin ^^t do bodoekng dus kun „Brandenburg" of JBerlin". wf kantoortjes in zyn Van la hor ét ging het naar Eouesnant, beroemd gebied by t.yd en wyle met n bezoek vereert, ASant om zijn appelwijn (cider). Een dor hotels heet ook dat zou heel wa. van hem vergen, dan ook Hotel des Pommiers (Hotel der Appel- Daar *yn m Td® boomen) en het feit, dat doze streek in het bereiden SrïSïfvilt nri rvÏJliCr. SPSoPin van appelwyn een bestaan vindij verklaart wel het f oSrrSSrf respecteeren der appelboomen, al staan die langs district kantorendie den openbaren weg en schijnen daardoor niemand» 4°°^ honderd vyf eub-distnc^ kant^tm, doorhon- eigenoom. Achter de kerk trof mij een heel mooi derd veOTtig bykantoren, door ongeveer dui^nd monument ter herinnering aan de .soldaten, in hulpkantoren, welke laatste meestal in wj «el» 19141918 gevallen. Het was ontworpen door GuiL- i_ _PT1 livio en stelde een treurende Fouesnantsche vrouw Dit laatste idee, 0611 !i voor. De kleedordracht der vrouwen hier. heeft ieta bijzonders door do coiffure. Zij hebber, mutsen IS?! S2Ï22Ê D<»r AXikr"va^"Schèiteim wordt*"dit "aldrö vérder'i£~ Dit'ïdSjft voor oen volgende' keor be- op met broede, uifcitoando vWeb.'zoer f&ttoenmd. izoorAUIÜH waard. Ala ik met bot nu pesohroveno maar ebt. j en rij nemen dan ook gaarne de moeite, do.mutsen Ato TT-fff? 3Ü? af onze kennis toch maar zeer weinig, ja eigenlijk plisseeron. i_ lU„i- Ja, f,VV./VV,C-l W l i-r niets, begrijpen van het groote mysterie des levens! ASTOR. Maar daar moet men niet ali te nauw op kyken, Want juist waar zulk een zin moet blijken Neemt een woord zijn plaats te rechter ure in. De bedoeling is, dat de mensch geneigd is om, r inr zijn denken ophoudt, waar zijn begrypen om ligt. geneigd is om door een woord een fcitolyk lietszeggend woord do moeilijkheid, waarvoor lij staat-, op te lossen. Jk merk déze neiging vaak op böj de mensonen. En oppervlakkiger ze Bijn, hoo meer dezo neiging tich openbaart. Het is in hoog© mate grappig voor emand, die gewoon is dóór te denken, om te pe- ipeuren hoo luist do met-denkende oppervlakkige De naam duidt reeds de ligging aan, namclyk wezens met het grootste gemak de moeilijkste Bén, afkomstig van Beg dat punt of hoek bo- n ingstukkon opBosson door.... een woord. En ze toekent en Oaot, dat do naam is van de rivier, Botten er soms nog een diepzinnig gezicht bij! 'die juist by Bénodet mot een hoek in zoo stroomt. Laat ik eens een voorbeeld nomen In Bretagno, het godoolte van Frankrijk.' dat hot Daar staat oen boom. Uit een nietig zaadje is zuiverste het Katholieke karakter bewaard heeft, hii voortgekomen. Fik jaar wordt hij grooter cn hebben gedurende do maanden .Tuli, Augusttusj zwaarder. Hoo is dit mogéBjkP Gij bopeinst het September en October kerkelijke feesten plaats, raadsel van don groei. Zoo'n boom heeft adem- Eik Bretonsch dorp viert, nu al' eeuwen door, béïéïki heb, (lat mmfeeon gaat tegen, jat we met éou' of_tavee keer ffodéronda do week 'o-puiouw te ïalingsorganenhn neemt voedsel tot zich. zuigt op Jocn bepaalden Zondag, eou pardon of een Bappen uit den bodem en dezo sappen worden om- patroonsfeest. Een pardon is meor een bedevaart r-7*t in vaste bestanddoelen. waaruit (bi boom nvet een Ixxitrdoening c.r aan vorbonden. Het pa- icsbmt. loo'n boom is. al« een chemische wert- troonsfees-t is spoch al' oen huldiging ren dop be-- linats, waarin een voortdurende scheiding en,w-schcrmheilige der plaats. vinding van stoffen plaats heeft. Hoo, geschiedt Buitendien gaan er naar sommige plaatsen dno lit allee? Welke kracht huist or in# dien boom? dagen lang bedevaarten, zooais byv. op 25, 26 en Hooft hij bewustzijn? fïoeft hij een wil? Hoe meer 27 Juli naar St. Anna van Auray. In 1628 ver- ik er over nadenk, hoo raadselachtiger het my schoen de Heilige Anna, moedor van do Heilige wordt. Ik zit er over te «einzen cm vind geen Maagd, voor Joes Nicoiazie, een boer naby Auray uitkomst.... Daar klopt me iemand op den schou- en gelastte hom oiq oen kapel te bouwen on wel op dor. hii kijkt, me aan en zegt: „man waar tob jo oen plek in een weide to Booecnno, waar/ zoo sprak toch over? Tiet is immers zoo eenvoudig, dat gaat de Heilige Anna, vroeger iaren en wol 924 jaar vanzelf!" geleden, een kerk of kapel gestaan zou hebben. Zie', myn waarde lezers, het is over dit van- Men hield Nioolazio voor gek, toen hij zyn avon- rt'. d it ik hot eens mot u moet hebben. tuur vertelde, maar dezo vond twee jaar later, onder Want door middel' van dat kleine woordje is zour merkwaardige omstandigheden, inderdaad op menigeen gowpon do raadselen, o^ite lóssen. En nu de aangewezen p.ök oen verminkt boold van do k »m ik n eens vertellen, dat dit -niet anders is. Heilige Anna. Toon word heb verhaal van Nicotazdo T 1 in. f iCV naderen even t(>™n i". on^Tioofdstad krijgen alias, wat daaraan vast zit. Dezo verzending en bezorging heeft do laatste jaren geweldige afme- "jks worden in Londen frukworkon zes on een half millioen stuks uitgedeeld, vyf en een half millioon tor verzending aangenomon. Daorby komt nog do bezorging eiken dag van zeventig duizend tjes in hun wagentjes of per fiets, in het stof. Tn het begin van het dorp maakten wy- halt botee'gedeelte van Bénodet zjjn zeer ld mal en ik bad bgna spijt te rijngegaan, f» *485; daar ik een hekel heb aan gedrang. Eindelyk bereik te ik het kerkjilcjin en hier werd do moeite beloond. toSf ^"^5^ StflPj^^nK de-verzending vnn honderd van het Heilige Bloed to Bruggo., tot het Kathrilioke Go- 4® loof een Vroolijk Geloof is. Te Brugge, naaat.de 4^ ,,{f Tï dlo J doodeiijke ernst van de fraaio processie van hot «m en deze aappffl, woMen om- patrooi^est. Eenpardon" is meer een bedevaart EtóBge Wen VoWkt .voor Éehting nn bnwrefag. r w meeste van deze ybn autofa, n'ie/ voor het drateté Hier in Bénodet een grooto kermis met draai- Tj Kte, 'g ^tTde^Lri^/^dt® 1 dtlóó dik^jlfstopfgezet, dat Daar do piSera, mnziok ur mot P^T(3on heter overweg kan' dan met autoV boe^m^T^iLThri%é Over eomge mraata znllon hem-wat ziek, weer tóagangera, in oen eohier eindotoozo gnA w irte'lT.k h stool. Hoe dikvmlb heb ik ocno Katholieke pro- °fdo vtm j!.8®,™1 cessie graden en inhoeveei versohiHende itoatoen. toS' Ik heb don Grooten rs ationaien Felgrimsdag m Lourdos bygmvoond, met ruim hO.OOO jielgTims cn toeschouwers, ik heb in Bologna do prooes«ie van de Heilige Maagd gezien, in don Bosch heb ik de boroomdo jaarlykschc proeeabio bijgewoond en toch was deze processie In Bénodet voor mij iets bij zonders. De meerderheid dior dui zendon boetv.on.r- digen on toeschouwend waren Brotxmners, allen in den zeer opp<>rvlakkig zelfl>odrog. Want er wordt natuurlijk geloofd, de offers stroomden itoe cn iGets, letterlijk niets mee verklaard. En iemand, mon kon al ex>oedig een kerk bouwen on eveneend 'die nnar oven dóórdenkt, zal' dit spoedig inzien, een klooster voor do Zusters Carmolieten, aan wio Gewoonlijk wordt mot dit „vanzelf" bedoeld,^dat hot toezicht op do kerk toevertrouwd wad. In 1645 ■een machteil of krachten van buiten af inwerken, waren alle gebouwen gereed. In 1790, gedurende den Mo ar daarmede korft ik goon stap verder tot het strijd tegen do Republikeinen, werd de kerk door begrip. Om nog eens op het voorbeeld van den boom de Sans-CuLótfces, de soldaten dor Republiek, ver terug te komen; ik zie heel goed, dat niets of me- brand on het beolid der heilige Anna aan gruzole- mand van buitenaf zioh met dien hoorn bemoeit, mentoft geslagen, iw z. dat niets van buiten af dien de grooto posttreinen, die eiken nacht Londen ver laten. Vier van dezo treinen gaan iederen nacht. Een gaat van Lopden naar Aberdeen en een komt van Aberdeen naar Londen. Op dezelfde wijze is de dionsi ingericht tussehen London en Penzanco. pool-strdet naar Paddington. Door deze tunnel zullen zoowol brieyen als postpakketten gaun, en do voornaamste district-kantoren kunnen er door bodiend worden. Mon hoopt t voornamelijk or tijd mee to winnen, wat, wel' noodigl'is, wanneer we na gaan, dat stinds 19Q0 de workzaamlioden van de., Londcmsche postdicoist mot 70 pet. zijn' omhoog go- gaan. Behalve mot do regeling van de verzending en be- Jfi ed. T- schil in die volksdracht.. Do mannen hadden ver schillende vesten en jasje» aan, de jagjes op ver schillende wijze met fluweel gegarneerd.. De grooto flambards waren ook verschillend* naar gelang van het oord waar zy vandaan kwamen, Dé~rocni"van"*ïledlififheid, waarin do plok rtood. fln^t^ïmt^'to^ Jnémon toze trehion niet moe. enkel en ,1,.,1 /.ri.l-,.. 1 I. AAn mw\ln mum irrv.n1c lui fln-n/'O mnon mvlMmVn OlMWIi ui post. Een groot aantal beambton reist er mee, bker: lécht en vwrisel. komen.ran buiten tob denkon daardoor eekter^ aiet^wordentigodi»;rd. en elk ;««i pronte gegifc «ooaft, lyi Conf»m&-m_gedra«m, „m oiriterwm de'taiervan en mdero «takken sor-' teer wel vijftien grooto wagens. Die. naar Abordèén ve> £pT.'m„r i-i- wonion innorTijk vciwerktove&- jmr stroomen op don 23eu JoU du' liodevuare."erdt, toar weer een Bni. gehaaidl door de gesp C Alt eok met liet mensehelük organisme geschiedt, gangers toe. Ommegangen hehlion plaalB. .'s avonda m tvrooen gesphtst. vorder een lont,, tot na de ziin gewoonlijk osortoerd waren. Ttracht echter te begrijpen, hoe ^t juist mogelijk inot fakkeis, terwijl een grdote kermis het mnxiige ij en dan kan ik my er niet afmaken door te tot do feestvreugde bijdraagt. Kggen, dat het vanzelf gebeurt. Dio .boom Men vindt te St. Anna d'Auray thans een prach- jeemt het voedsel tot zich on sterft af, als hy tigo basiliek, gebouwd van lbb'(>—187J, eon rnouu- 't niet meer doet, al' is' do bodem nog zoo ryk. De mentaal' gebouw in Renai&sa,noe-styi, gekroond door rijsneus, Idie mij op den schouder tikte,ziet mc een vergulde .St. Anna, die op de klokkentoren1 nogmaals aan en zegt: „die boom groeit. Alles pry'kt en schittert. jroeit! StoT u daarmede tevreden." 1 Men vindt er de Heilige Bron. met het genezing Maar ik kan mo daarmede niet tevreden stellen, brengende water en de vele dankbetuigingen ver- Want erroei is niet anders dan.' een woord. Immers, teilen U van de wonderkracht Van de Heilige Anna dadelijk ryst dan do vraag op: wat is groeien? ea het water dezer bron. Ik «weet wel1, dat mon daarop weer zal anfcwoor- i Men hooft hier ook de Soalia Sancta de Heiige den, dat dit groeien óók vanzelf geschiedt, maar trap uit Rome nagebootst pn ge ziet hier aifl op die manier draaien wo in een kringetje rondte Rome, de vrome boetvaarvligen do treden op on komen wo geen stap verder. J de knieën bestijgen. En zelfs de wetenschap kan mo met helpen. Wel ig het verbeelding of werkelijkheid., dat hier de kan zy het groeiproces beschrijven. Zij kan ons boetvaardigheid meer ernstig en gemeend schijnt rertcjlen van cellen en cellenbevruchtmgvan er- dan in Romer We zyn hier dan ook .in Bretagno, binding en scheiding, van cellensplitsing onwerme- het oer-vrome Bretagne, en ge weet wei over Rome, rigvuidiging. Maar waardoor dit groeien eigenlyk niet waar, hoe dichter bij .Rome, hoe minder vroom plaat» hoeft, kan zij niet zeggen of alweer mot oen Katholiek. Woord. En dit woord is kracht af ook welr energie. Maar daar zit weer! Want wat is kracht? Wat i.4 energie? En ik begryp don Holiandschen wijsgeer ,Dr. Bierons do Haan. die ergens zegt: „Wetenschap is lerleitiing tot het Onbegrepcne." Mogo bovenstaande korte beschouwing voldoende rikaansche meisje, ilac /'ens jsonder iruuitel eon Wezen, om ons hiervan te overtuigen, dat we langs tocht liad meegemaakt, een jong Fraamuh. echo den weg van het donkon altijd terecht komen bij het paar, twee oudere Duitscho cohtparon, oen paar Mysterie, bij hc-t onbegrepeno, waartogtsnover het Amerikanen en een HngoLsche jongen waren van verstond machteltoos staat. Ein bovenal: laten we do party. We gingen ruim oen half uur to laat goed inzien, dat dit mysterie niet "verklaard wordt j weg, maar wie daar in Frankrijk op gaat kijken door een onbenullig woord yanzelf! ^t i bij zuike^ grappen, bederft zijn pleizier. Alvorens Zuid-Bretngno to verlaten, wildé ik ook eens een Pardon meemaken en profiteerde van de gelegenheid om dio van Bénodet to gaan zien. Bénodet is niot ver van Coneajrneanen dus kon ik nog in mijn hotel' dejeuneeren, daar de auto- char-a-bancs pas om half twee zou vertrekken. Ik trof ©enige bekende gezichten aan. Hot Amc- Daar zijn grenzen voor het monsoheTyk' verstand. Nu doot zich echter het merkwaardige verschijn sel voor, dat do ernstige inensoh naast het. verlangen om langs den weg van het denken tot inzicht en be grip to komen, zoodra hij don grens van het den ken heeft bereikt een anderen weg daartoe gaat in- sliaaii. Dan betreedt hij hot terrein der mystiek. Dit is ,-ok er kond door con anderen Nodorla.ndj Schen v-ij-vecr. nl'. Wyurmdte FVinckcn. üczn laat zich nl aldus uit: „alle onbevooroordeeld denken, dat zich ten einde denkt, be bindt in mystiek en tonder Jiaar blijft aiko wereldbeschouwing on- etisch en oppervlakkig en daarmede onlxivrccügend. Zoo eindigt hot rathxneele donken, dab wil uit stijgen Inwon een IcvenLooze wereldbeschouwing, ten slotte in het irrationeels. Want eon foitelijk ver- 8huidolijk begrijpen dor dingen on verschijnselen m hun dieps ten ondergrond is ons niet gegeven, lood at wij zonder mystiek alléén kunnen komen lob eon volslagen scepticisme (twijfel)" Mon zou kunnen zeggen, dat, waar het verstand tea .slótte machteloos staat, om tot den grond, h® ug. *ozon der dingen door te dringen, inderdaad de tanige belijdenis, waartoe de monsch kan komen dat hij zijn niet-weten, zyn niet-begrijpen uit spreekt zonder moor. Misschien met daarnaast in joh de stille hoop, dat eong oen tijd zal aanbrekon, oafc do monsch tot het groote golioira des levens: hek begrip van wording en groeiv kan doordringen, «at hy eens zal' verstaan wat kracht, wat ener gie is. Maar zoo is de mensoh nu eenmaal niet. Want hij J» mot alleen een denkond, maar ook een gevoe lend wezen. Waar liet denken hem in don steek wat. daar raadpleegt hij zijn gevoel! Dan echter is hij ook in oen heel andere wereld fifekomen. In do wereld dor mystiek! if In die wereld belóóft hy zeer stort hot groote l mysterie zelf, persoonlijk, gaat hij daarin op on lil w«>rdt or óen mode. Wel' is hy zich van hot onbegrepone nc^ bewust als onbegryp b a a r, maar is mot meer ver van hom weg, ny is er moe vertrouwd. Ik besef wel, dat dit niet gemakkelijk is te ver- reden eerst den weg naar Quimpe? op en sl'oegen toen links ai' naar „la Foré tl". Aten zad misschien denken, dat er .Je Forèfc" moet slaan, maar heusoii, deze plaats heob togen de taalregels in ,.Ia Forêt". Wy kwamen achter laogsg het landgoed, belioo- rendo by hot Chateau Kerivlet, en genoten van de prachtige boomen en vooral van do bijzonder schilderachtige watermolen uit do middeleeuwen, heerlyk gelegen in een lachende vallei. Wat moet dat Kerivlet een prachtig bez.t ge weest zijn. Vanaf hot kasteoi* heeft men verschil lende mooie vergezichten op de zoo en op hot goed zelf en nu uit do auto kon men do uitgestrekt heid beoordeolon. Do auto ging berg-op, berg-af, lang» een lommerrijken weg. Veel nocasia's en tamme kastanjes vielen mij op, doch ook appel boomen, vol mot gele appeltjes, stonden langs don weg, hetgeen wel pleit voor do eerlijkheid der be volking die niet dc appelboomen leegschudt en goede buit verklaard. La Forêt ligt allerliefst aan eon kleine inham van de baai van Conoarnean en Li Forèt, de boo men langs hot water strekken hun takken zou ver uit, dat bootjes in de schaduw ervan kunnen liggen. Een interessante kerk uit do 16e eouvv ou vooral een typische oalvaire zijn de moeite waard to be zichtigen en ik was hot geheel mot den Duitschon schilder eens, dien 't speet, dat wij hier niet langer toefden. Maar nu wo fce Iaat vertrokken waren, moesten we wel' wat jakkeren. Nu ik het crver de Duitsohers heb, moet ik even zeggen, dat ik zo al dagen to voren had geschoten, zoo eigenaardig waren rij .gekleed. Hot is bepaald merkwaardig, waarom dikke Duitscho dames zool graag een wittt piqué slappe hoed opzetten on vorder allerlei din gen aantrokken, die niot kleuren' én haar niet staan Den mannen zag men „Deutsahlhnd" ook op oen half uur afstand aan.' Maar zy waren mij ove rigens zeer sympathiek. Zy waren enthousiast over hot mooie landschap, waren niot luidruchtig en zeer hulpvaardig en het dpod bepaald goed, ze te hooreu zeggen: wat ishet hier in oi en interessant, cn hoe bijzonder interessant, dat alle kerken arohiteo- Dezo posttreinen zyn gewoonlijk heel Tang soms verdeeld, afhangt. Do vrouwtjes moti hun verschil w t,™ Srf Cari i ™rtrekt om tion. Om- ZalïTy Vo Wj ^WnSLfÏÏÏ, d? kS?o dwS Std'Hwdo^fin° uitziende puntmutsen, dio onwaarscfojjhlyk staan l>o i a^Irv« w'./^J n ven op een glad uitgekamd kapsel, die naby Quim- ^^m^7w^?0Vöer per godragen worden, do aardige mutsjes met ooren i of krakelingen, zooals men ze noemen wil, van p' fiat.^evleugolmw.en dor Wat een leuke echortjos drogen sommige nufjes ,Ta. de Brotonsohe meisjes riWookto nufjes en wat1XÜ®1 Z« hei,l«n hufcien ook tolden in den mSt on Lw"nwaVde t'reïf niet'ltoe^or^d^™^ Zij waren cv echter ook gekomen, althans het vrouwelijke deel, dm gezien to worden on te zien. Wat was ik bïy, dat'al' die Brotonners aanwezig waren, mannon zoowel als vTOuwen, want allemaal te zamon kunnen zy1 niet 'zooveel gecdon hobl»en als ik alleen, die mira oogen de kost- gegeven heb on genoten van al' aio variatie ivan typen, die zonder net te weten, een voorstelling, gaven, zoo eenvoudig en toch zoo mooi, dat mon ue kermis vergat cn sl'cohts aan dc Boetedoening daelii:, .voelend, dat die lieden kinderlijk zyn, in hun geloof, kinderlijk in hun uiterlijken opscliifc, kinderlijk in ihet heerlijke vasthouden aan geloof en traditie, en die oen Par don tegemoet zien zoonU een kind zijn verjaardag. Ongerepte kinderlüko eenvoud, waartf^enovcr de m;m van do wereld zich even heel klein voelt. II September 1926. Hot schijnt vreemd, maar Londen mist een be ambte, dien men in alle andere plaatsen wol beeft: een postdirecteur. Trouwens, hot is slechts een missen in naam, want de „Cantrol.er of the Lond n Postal Service" bekleedt precies dezelfde funotio als de Postmaster" in iedoro andore stad en elk ander dorp van het Vuroonigde Koninkrijk. Tot doze zeer belangrijke betrekking van Control ler is enkele weken geleden benoemd Mr. T. R. Gardiner, de jongste man, die ooit deze funotie heeft bekleed. Immers, Mr. Gardiner is drie en veertig, een leeftijd, die in het Engelsche open bare loven haast bestempeld kan worden met de woorden: pas komen kijken. tMr. Gard iner is een man met academische oploi ding. Hy heeft gestudeerd aan dé Universiteit van Bdmburgh, en, nadat hij zyn studiën volbracht had, reeds aliorléi gewichtige betrokkingen by' do posterijen vervuld. Van do Londenscho postdienst kan hy weT goed op de hoogte zyn, want v.óór hn tot zyn tegenwoordige positie van Controller werd benoemd, was 'hy al eorst Assistent Controller en daarna Vioe Controller van dienzelfden dienst ge weest. Op zich zelf is de academische vooropleiding van Mr. Gardiner een zaak, die het vermelden niet waard zou zijn, als zijn voorgangor/ do thans afge treden Controller, Sir Charles bandorsm, niet op feheel andere wijze begonnen was. Terwijl Mr. Gar- iner de maatschappelijke ladder begon te bestygen slechts enkele sporten van do hoogste af, is Sir Charles Sanderson begonnen als klerk to Sunder- land. Zijn verdiensten tydens zijn loopbaan zijn zóó groot geweest, dat hy in'J 924 tot ridder is ge maakt: Mr, Sanderson werd Sir Charles Sanderson. plaatst, dab de zak wordt opgevangen. Op dezelfde wijze wordt gehandeld, wanneer or gpen post af gegeven, maar opgenomen moet worden. In dit ge val hangt do gevulde brievenzak aan een stan daard op da# spoorbaan en wordt opgepikt door eon net, dat buiten den wagon is gespannen. Alles voor de vlugheid. Toch zal Vuur den nieuwen Controller of the London Poe taf Service, ondanks alle middelón, die bedacht worden om steeds vlug ger en vlugger te werken, hot groote vraagstuk steeds weer zyn: Hoo komen we klaar, waar do 'dienst zich steeds blijft uitbreiden? Vijftien procent sinds het eind van. den oorlog, zeventig procent sinds 1900. Openbare zitting van Donderdag 16 September 1926. IN CONFLICT MET DE ARBEIDSWET. Als eerste nummer, de verdere behandeling van de zaak contra Borst, smiu te 'tZand. Vorige maal is dit geschorst om nadero inlichtingen in te winnen, over Borst's verklaringen. Aanwezig is thans de heer J. M. Voqrbrood van Haarlem, ambtenaar by do Arbeidsinspectie. Deze ge tuige zegt den heer Polderman (die de smidszaak aan Borst, heeft verhuurd) te hebben gesproken t.e IJmui- den over do betreffende kwestie. De verhuurder Pol derman verklaarde toen, dat. hij er geen enkel be zwaar tegen had dat de motor in de smederij afge schut werd zooals dit bij de Arbeidswet geëischt wordt. Geiuige zegt, dat Borst tijd genoog gelaten is om den toestand te veranderen zooals het be hoorde. Er is nog eenmaal gewaarschuwd en- daarop, een maand erna, volgde bij nog niet voorziening, het proces-verbaal. Beklaagde beweert, dat hij een brief van Polderman heeft, waarin deze het weer anders zou zeggen ais dat hij dit tegen den ambtenaar Voorbrood hoeft ge daan. De President leest den brief en daaruit blijkt wel degelijk, dat beklaagde maar moest zorgen dat het zaakje in orde kwam, de verhuurder wijst daar alle verantwoordelijkheid van zich. Dc President vindt, dat beklaagde dus wist. hoe het er mee stond. Do O. v. J. oordeelt beklaagde ook aansprakelijk voor de 3 overtredingen (onvoldoende gasafvoer van ienjuotor, onvoldoend beveiligde slinger aan dezen en onvoldoend beveiligde amarilsteen). Spreker vindt dat er genoeg op het ontbrekende is gewezen cn ge waarschuwd. Hij oischt 3 boe:en v. f20 of 3 maal 10 d. hechtenis. De uitspraak luidt 3 maal f 12 of 3 maal 6 dagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 5