KUIPVLEESCH.
RADIO
Steensma, St. Maarten.
tot uitbetalen van rente
Wiebel en N. Niedorp.
van Boekhoudifigen,
- en pagehaar.
Advertentiën.
Marktberichten.
Bestel liet nu. Prijs zeer billijk.
Administratie.
Belastingzaken enz.
A. WIEDIJK,
Oosterpolder
LUISTERGIDS.
BOEKHANDEL
v.h. TRAPMAN 4 Co,'
SPECIALE AUTOWEGEN.
In Ittllë ia paa achter den rug het vijfde interna
tionale wenenconKree. En daarbU ie onder meer groo-
te aandacht gewijd aan de speciale autowegen die
men in Italiö heeft. Vanaf Milaan naar de meren-
streek loopt mik een weg die men autoweg noemt.
De bovenbedoelde autostrada van Ntflaan naar
Vareea. lang 49 K.M. met twee zijtakken, resp. naar
Comc (25 K.M.) en naar Sesto Calende (11. K.M.) is
aangelegd door een particuliere maatschappij, die
toestemming ontving om rechten te heffen; na 50
jaar zullen haar autowegen door den Staat worden
genaast. Voor eerdere naasting zijn bijzondere be
palingen vastgesteld. Tegelijk ontving de maatschap
pij daarbij een jaarlijksch Rijkssubsidie.
Den 26 Maart 1923 stak Mussolini die den aan
leg zeer sterk heeft bevorderd de eerste spade in
den grond. De hoofdweg werd 21 September 1924
geopend, de laatste zijtak op 23 Sept, 1925.
De breedte van de rijbaan is 14 M. voor de hoofd
ig verbinding en 11 M. voor de zijtakken De weg is
zooveel mogelijk recht; er zijn gedeelten van 18 en
11 K.M. „schnurgerade". Ter weerszijden is een be
planting mot hoog opgaand hakhout, veel accacia's,
zoodat or niet veel uitzicht is otf de doorsneden
streek.
De weg gaat op 108 plaatsen over andere wegen
heen of daaronder door. behalve aan de begin- en
eindpunten is op 14 punten onderweg een toegang
van het bestaande wegennet op de autostrada.
Bij deze toegangen zijn slagboomen en wachthui
zen; de wachters innen de toegangsgelden tot den
weg volgens een vastgesteld tarief, en houden toe
zicht op hot verkeer. Teekenend is. dat hun instruc
tie ben verplicht om alle voorbijrijdende auto's mi
litair to groeten, hetgeen zij ook trouw doen. Van
afstand tot afstftnd staan benzinepompen en zijn er
oliedepots ingericht. Bij de toegangsbarrières staan
afstandssignalen als bij een spoorweg, die door de
wachters bediend worden. Over het midden van het
wegdek loopt de „witte band" die de beide weghelf
ten scheidt, Rechtshouden is dringend voorgeschre
ven.
Voor den tol zijn de voertuigen in zes categorieën
verdeeld, men kan enkele reisbiljetten krijgen, re-
tours, couponboekjes of een abonnement.
De ziel der maatschappij is de Italiaansche inge
nieur P. Puricelli. die den aanleg heeft uitgevoerd
en alweder plannen voor aanleg van andere speciale
autowegen in Italië heeft ontworpen (Milaan-Ber-
gamo, Napels-Salerno. Rome-Ostia) en in de toe
komst een geheel net van autowegen over zijn land
ziet uitgespannen.
Hoe het nu echter, na twee jaar exploitatie, met
de financieele uitkomsten gesteld is, daarover bleek
het op het congres moeilijk juiste inlichtingen te
krijgen. De maatschappij blijkt ook nevenbedrijven
uit te oefenen, als bijv. het verhuren van bermop
pervlakte voor reclame-doeleinden. Om de zooveel
meter leest men tot vervelens toe, dat deze benzine
de beste is. of die lampen het meest zijn aan te be
velen; al die reclames zijn zeer leelijk. Trouwens
dat. ook zonder die borden, dergelijke kaarsrechte
autowegen niet tot verfraaiing van de. streek bijdra-
gen, moet wel duidelijk zijn.
Voor het beginsel van de „autostrada" werd tij
dens het congres flink reclame gemaakt, culminee-
rend iri een gemeenschappelijken tocht van Milaan
naar Varese en terug in een honderd-tal autobussen
en gewone uuto's. De heenrit ging betrekkelijk
kalm; bij den terugrit werd, omdat de chauffeurs nu
eens aan dio vreemdelingen wilden laten zien, wat
men op zulk een weg uit den wagen kon halen, de
autostrada to; een geautoriseerde renbaan. Het voor
bijrijden, mits op dezelfde rechter weghelft blijvende,
is namelijk niet verboden, en ecnigo congressisten
hebben het beleefd dat hun autobus, die zelf mei
een snelheid van meer dan 80 K.M. reed. nog werd
voorbijgcroden door een collega, die daartoe ver bo
ven do 90 moet zijn gegaan. Die collega of een
andere heeft dan ook, ondanks de breedte van
den weg, het vrije uitzicht en de signalen, een bot
sing gehad met een gewone auto, waarbij deze laat
ste omsloeg en in brand vloog, terwijl van de auto
bus de geheele zijflank werd ingedrukt en het voor
ste gedeelte totaal vernield. De inzittende conga-es-
sis:en, als door een wonder slechts licht verwond,
zullen toen over de veiligheid van de autostrade wel
een ander denkbeeld gekregen hebben, dan in de
reclamegéschriften werd vermeld. Doch zij niet al
leen. Waar men dergelijke wegen wel eens vergelijkt
met een spoorweg waarop men met eigenmaterieel
rijdt, gaat deze vergelijking mank, want er is dit
groote verschil, dat bij geen enkelen spoorweg een
tweeden trein tijdens den rit een voorafgaanden in
haalt. En waar alleen de gedachte, dat een uitslui
tend voor autoverkeer gereserveerde weg speciaal
beveiligd is. reeds maakt dat de snelheid ook onwil
lekeurig hooger wordt opgevoerd dan op openbare
wogen, blijft het achterop rijden een bron van ge
vaar. Te voorkomen zou dit zijn door elke weghelft
te doen bestaan uit banen voor verschillende snel
heid, van 0—20 K.M., 2040 K.M, enz., maar dan
met een absoluut verbod van voorbijrijden en het
aanhouden van een minimum afstand; de breedte
zou dan echter zóó groot moeten worden, dat de kos
ten van onteigening en van aanleg onevenredig zou
den toenemen.
A propos van die kosten: de onteigening vorderde
6 millioen lire en de aanlegkosten 1 millioen lire per
K.M.; bij de beoordeeling daarvan moet men na
tuurlijk rekening houden met de absolute waarde
van de lire tijdens den aanleg. Voor hen die daar
uit conclusie's zouden willen trekken voor de kos
tenberekening van een dergelijken weg in een an
der land, valt op deze bedragen niet veel te bouwen.
Ook de omstandigheden zijn daarbij verschillend;
zoo kruist de Milaneesche autostrada geen enkel
kanaal of anderen scheepvaartweg. Een groote vraag
bij den opzet van een exploitatieplan blijft ook, of
een overheidslichaam, dat zelf openbare wegen be
heert, wel subsidie zal willen geven aan een onder
neming die slechts tegen betaling toegang tot haar
speciale wegén geeft. Hbld.
DE ST. MARTENSKLOK NEERGESTORT TE
KORTRIJK.
Woensdagavond om 6 uur moesten de vier klok
kenluiders te SL Martenskerk, te Kortrijk, met de
voeten de zware St. Martensklok luiden bij gelegen
heid van het afsterven van den vrederechter.
Nauwelijks had de 5.090 K.G. wegende klok geluid
gegeven of een staaf brak en het zwaar gewicht kan
telde om en bleef tusschen twee balken hangen, die
een dieperen val voorkwamen.
Als bij wonder kwamen de vier luidere met den
i schrik vrij. Het gedreun van de vallende klok was
zoo groot, dat de heele buurt erdoor opgeschrikt
werd.
EEN VREEMDE MOORD.
In de maand Juli van dit jaar werd te Londen een
kruidenier, een zekere Kdward Creed, te Londen ach
ter zijn toonbank vermoord gevonden. De moordenaar
verdween met medeneming van de contanten. De po
litie stelde een uitgebreid onderzoek in, doch moest
een maand geleden tenslotte haar nasporingen zon
der succes staken. Thans is de politie haar onderzoek
opnieuw begonnen naar aanleiding van verkregen
inlichtingen, die er op wijzen dat men hier niet, zoo
als aanvankelijk werd gemeend, met een roofmoord
te doen heeft, doch met een moord uit wraak, waar
bij de moordenaar ter maskeering van zijn ware
bedoelingen, zich van den inhoud dor brandkast zou
hebben meester gemaakt De moordenaar zou Creed
'hebben vermoord met den wapenstok, dien deze als
„special constable" bij zich had en welke vermist
wordt
VLIEGONGELUK.
Woensdag hebben de Fransche militaire vliegers
luitenant Robin en sergeant Lataque bij het neeretor
ten van hun vliegtuig in de buurt van het vliegvel
van Villacoublay den dood gevonden.
TYPHUS IN BELQIY.
In de provincie Namon zijn te Ciney-, Flawinne en
elders vorscheidene gevallen van typhus geconsta
teerd. De autoriteiten hebben de noodige maatregelen
getroffen teneinde alle verdere besmetting te voor
komen.
DE OMSTREKEN VAN BERLIJN ONVEILIG.
Gisteravond tusschen 6 en 8 uur hebben een;go
struikroovers op den weg van Buch naar Schöner
linde niet minder dan 6 aanvallen op voorbijgangers
gedaan, in twee gevallen met ernstige gevolgen. Een
machinist werd van zijn fiets gesmeten, beroofd en
gewurgd, zoodat hij in ernstigen toestand naar een
ziekenhuis gebracht moest worden. Een koetsier
werd vlak voor de woning van zijn verloofde over
vallen en door revolvers in bedwang gehouden; toen
het meisje aan een raam verscheen en alarm maakte
zijn de bandieten geylucht. Twee van hen zijn later
in den Berliner Forst aangehouden en hebben, na
aanvankelijk loochenen, bekend. De anderen zijn nog
voortvluchtig.
MOND- EN KLAUWZEER IN NOORWEGEN.
Op 5en boerderij in Sögne bij Kristiansand is een
geval van mond- en klauwzeer geconstatoerd. De
Xoorsche regeering heeft maatregelen genomen <mi
verspreiding van de ziekte te verhoeden. Vreemde
lingen mogen niet op boerderijen in het bèdreigde
district komen.
GEEN MISDADIGERS.
In de provincie Lavaca in Texas, wonen oen 30.000
menschen, die allen zoo onberispelijk van levenswan
del zijn, dat de provinciale gevangenis reeds ver
scheidene maanden zonder logé's zit.
De Scheriff, een practisch fnan, heeft nu hot be
sluit genomen, het vacante gebouw maar als be-g
plaats voor katoen te doen bezigen gedurende de pe
riode van den oogst,
KWARTELVANGST IN PALESTINA.
Zooals algemeen bekend is, worden de kwartels,
als ze inxden herfst wèl doorvoed uit Europa zuid
waarts trekken, aan de kusten der Middellandsche
Zee in massa gevangen. Eveneens is dit in Palestina
het geval zooals G. Reutter, uit Jaffa, in de jong
ste „Mitteilungen uber die Vogelwelt" mededeelt
en wel in het bijzonder wordt bij Gaza, in Zuid-
west-Palestina nabij de kust gelegen, de kwartel
vangst op groote schaal uitgeoefend.
De Arabieren daar stellen, tamelijk dicht nabij
den zeeoever, een eenige meters hoog net met vuist-
groote mazen, over grooten afstand op. Vlak vóór dit
wijdmazige net hangt losjes een heel licht fijnma
zig net. De door de reis vermoeide vogels nu komen
tamelijk laag over het water landwaarts over en heb
ben geen kracht genoeg meer om over het hooge net
heen te vliegen. Ze vladderden dus eerst tegen 't lich
te, fijnmazige net. Dit geeft mee en de vogel, die voor
uit tracht te komen, trekt het door een maas van
bet grootmazige net heen met zich mede, zoodat een
„zak" ontstaat, waarin de vogel zich zelf gevangen
heeft. Nu springt de op de loer liggende Arabier toe
en haalt den kwartel er uit.
Het Engelsche gezag heeft de kwartelvangst wel
iswaar niet verboden, maar althans voorgeschreven,
dat de netton pas op eenige honderden meters van
den waterkant verwijderd mogen worden opgesteld,
waardoor in elk geval heel wat minder kwartels ge
vangen worden.
VAN MOSKOU MOETEN DE CENTEN KOMEN.
Do secretaris, der algomeene Britsche mijnwerkers-
federatie, Cook', heeft aan do Roode Vakvereenigings-
centrale te Moskou een brief gericht, waarin opnieuw
om „hulpverleening aan do Britsche mijnwerkors
wordt gesmeekt".
In dezen brief, zegt Cook, dat slechts de grootmoe
dige steun van Rusland de mijnwerkers kan red
den. Verder verklaart hij, dat do belangrijkste taak
van de communisten en van de Engelsche Labour-
heweging is, de huidige Engelsche regeering ten val
te brengen. Deze is oen vijand zoowel van den En-
golschen arbeider als van do Sovjet-regeering.
ZEESLAGEN OP HET DOEK.
De Britsche admiraliteit zal in samenwerking met
e en groote filmondememing de zeeslagen bij Co-
ronel en bij de Falklandseilanden uit het jaar 1914 in
beeld brengen. Een marine-officier van hoogen rang
werkt met een regisseur het scenario, dat door de
admiraliteit is goedgekeurd uit. Deze stelt voor de
verfilming personeel, scheepsmodellen en andere
hulpmiddelen beschikbaar. Éminente tooneelspelers
zullen lord Fisher, den tocnmaligen eereten lord der
admiraliteit, admiraal Sturdee, Winston Churcthill en
andere leidende figuren vooretellen. Werkelijke epi
soden zullen gegeven worden zoowel uit den slag
bij Coronel waarin de Duitschere de zege wegdroe
gen, als uit dien bij Falklandseilanden, waarin het
Duitsche eskader van admiraal von Spree vernietigd
werd.
HET SLUITEN VAN HUWELIJKEN OP ZEE.
In de laatste jaren hebben een groot aantal Ame
rikanen de excentriciteit uitgehaald, zich op zee, voor
den kapitein als ambtenaar van den burgerlijken
stand, in den echt te verbinden. Met name de kapitein
van de „Leviathan", de vroegere „Vaterland", mocht
zijn schip, in den waren zin als een huwelijksbootje
betitelen. Dergelijke huwelijK*:. op het eerste ge
zicht „vielen" bij de Amerikanen erg in den smaak,
eerstens omdat ze volgens hun begrip van het woord
erg romantisch leken en dan ook omdat de familie
en vrienden ver weg waren, men dus het huwelijks
diner kon ontberen en de plechtigheid goedkoop uit
kwam.
Intusschen het is met het sluiten van huwelijken
op zee afgeloopen. De kapiteins der groote trantsat-
lantische schepen hebben aanzegging gekregen, dat
zij dergelijke echtverbindingen niet meer mogen
sanctionneeren. De reden is, dat er in de Vereenigde
Staten geen gelijkvormige huwelijkswetgeving be
staat. Iedere staat heeft daaromtrent zijn eigen wet
telijke bepalingen. En nu vreest men dat de echt
verbindingen aan boord tot allerlei juridische moei
lijkheden aanleiding zullen geven, niet slechts voor
wat de geldigheid in de verschillende staten be
treft, maar en dat wellicht nog meer, in hoeverre
een dergelijk huwelijk op een schip van de „Union"
gesloten, in een bondsstaat weer ontbonden kan wor
den.
GROOTE KNOEIERIJ.
In Keulen is op het Centraalstation éen belangrijke
knoeierij ontdekt met de uitgifte van plaatskaarten,
waaraan zich twee loket-ambtenaren hebben schul
dig gemaakt. Het juiste bedrag van het verduisterde
is nog niet bekend. De daders zijn gearresteerd en
bebb enbekend.
DE KONING VAN ROEMENI8 ERNSTIG ZIEK.
Uit Boekarest, 28 October. Officieel wordt mede
gedeeld, dat de koningin haar reis in Amerika heeft
afgebroken ^n spoedig naar Roemenië zal terugkee-
ren in verband met den slechten gezondheidstoestand
van haar koninklijken gemaal.
Kg. aroTe kool, 68000 Kg. witte kool, 10400 Kg. uion,
1700 Ag.' bieten» 200 Kg. rammeöae.
ALKMAAR, 29 O/tobar.
Appelen f 6—28, uerau 581, -tomaten 10—56,
per 100 Kg. Bloemkool, le soort 16—30, 3e «oort
i 8—14, per 100 stuks. Roode kool f 2.40—4.50. gele
kool 2.b04.00, por 100 stuks. Wortelen f 4.30 -
9.10 per 100 bos. Uien *S 8.504.60, druiven, f 58!
f 68, spruiten f 21—42, oper 100 Kg. Andijvie 0.50
100 stuks. Witlof,
tot 1.80, per 100
2e soort 20—30, i*r 100 Kg.
soort f 8852,
NOORDSCHARWOIJDE, 29 October.
BI. aardappelen f 2.90, "bravofo f 2.60. uien 4.50,
grove uien f 4.50, poen f 33.50, kroten f 2.40,
roode kool 1.603.50, witte kool f 2.102.40,
gele kool f 1.204, Dl witte kooi f 2.70, aJLos per
100 Kg. Bloemkool f 23.70—28.60, 2e soort 3.1(4-
4.60, per 100 stuks. Aanvoer: 1800 Kg. aardappe
len, 1050 Kg. uien, 6600 Kg. peen, 1800 Kg. kroten;
51800 Kg. roode kool, 23400 Kg. witte kool, 11800
Kg. gele kool', 4400 Kg. IX witte, '1100 st. blooruk.
WARMENHUIZEN, 29 October.
Roode kool, le soort f 1.704.10, roode kool,
.f 11.60, gele kooiT, 2o soort f 1, witte koof
•O soort f X95—-2L20, nep^ f 2.80, drielingen f 2.70,
uien f 4.304.70, grove uion 4.504.60. Aanvoer:
31375 Kg. roode kool, 1000 Kg. gefe kool, 30850 Kg-
witte kool, 425 Kg. nep, 4890 Kg. uien.
ALKMAAR, 29 October.
Op do heden gehouden kaasmarkt waren aange
voerd 158 st., wegende 147.000 Kg.
Fabriekskaai kleine met rijfcsmerk f 51, ronder
rijkamerk 47.50, fabriekaoommissiekaae 48, kl.
boerenkaas met rtfksmerk f 50, sondor riflesmork
f 49, boenenoommuwie f 49. {Handel matig.
ALKMAAR, 29 October.
Op de heden graanmarkt waren aangevoerd 2728
heotolfciere. 420 H.L. tarwe 18.50—15.50, 36 lij.
rogge f 11—12, 050 H.L. gerst: iwanjnhaK IJ»!
cfoeV. 11—12, 1255 H.L. haver 9.50-11,
128 H.L. boonen: paardeboonen 1212.50, hidi
boonen 23.5026, citroen boonen f 2&--S6, duiven
boonen 15—16, witte boonen f 4050. kanarioz.ui'i
t 14—15, 39 H.L. mosterdzaad: rood r 40 -42, j?eei
28-29, 17 H.L. karwijW 45—50, 19
blauwmaunzaad f 5258, 165 H.L. erwten groene,
kleine f 222G, groene, groote f 4050, grauwe
5057, vale f 4347, per 100 kilo.
EIERVETLING SCHAGEN. 28 Octolxjr.
Aangevoerd: 2875 kipeioren: bruine f 12.7012,
J>or 100 stuks ongewogen; witte per 100 st. ongew,
11—11.80, 50 -58 JKÖ f 10.20, 59—60 Kg. t 11.20, j
61—63 KJg. f 11.50—1,1.80, kleine f 8.20—9.80, 37j
eendei eren f 6.907.10, per 100 st. omgew.
WARMENHUIZEN, 28 October.
Roode kool, le soort f 2—4.70, uitooho(b 1.20 S
1.40, witte kool, le soort f L70—1.95, Doensohe wit«j
f 3.30, nep f 2.60, uion f 4.30, grove uien f 4.30.!
Aanvoer: J8500 Kg. roode kool, 1400 Kg. D. witte 1
3GOOO Kg. witte kom, 100 Kg. nep, 650 Kg. uien, j
HOORN, 28 October. f
7 stapels kléine Fabriekskaais 51, 11 stapels ld.
Boerenkaas f 50, 2 stapels F^yrieks Comm. Kaas
f 47o0, 18 stapels Boeren Comm. Kaas f 49, alles
gemerkt. Aanvoer: 33 stapels, wegende 23195 Kg,
Kruidkaae f 46, Handel vlug.
3000000010010080
Den 8sten November hopen
onze geliefde Ouders
H. RAVEN
"WINKEL, 29 October.
Appelen f 726, peren f li12, witlof 78 gTd.,
kool f 0.50uien f 2—2.10, spruitkool f 78,
per 100 pond Bloemfenoil f 59, wortelen f 11.50,
andijvie f 0.502, per 100.
BROEK OP LANGENDIJK. 29 October.
BloemkooL lef soort 18.76—27.60. 3e aoort 8.30
tot 14.50» per 100 stuks. Wortelen f 3.403.60, roode
kool le soort f L96—3.&Ï, 2e soort f 0.601.40,
rle kool, le soort f 1.903.70, witte kool, vroege
1.602.30, Deensdhe witte kool f 2.40—2.70, uien
f 44.60, drielingen f 2402.80, bieten L10, ramme
nas f 3.70, alles per 100 Kg. Aanvoer: 2900 st. bloem
kool, 6000 Kg. wortelen, 80000 Kg. roede kool, 45000
Tr. RAVEN-Govers
hunne 25-jarige Ecbtvereeni-
ging te herdenken.
Hunne liefhebbende Kinderen,
CEES.
ANN1E.
NICO.
Schagen, October '26.
Receptie van 2—5 uur. V
0K5080080O0080Q00I0O0
500000000000(0
Den 3 November hopen onze X
geliefde Ouders, Behuwd- en x
irootouders v.
A. STRIJBIS
en
G. STRIJBIS-Omloo
hunne 25-jarige* Echtvereeniging
te herdenken.
Hunne liefhebbende Kinderen, 2
Behuwd- en Kleinkind. Q
Woude, W. Oraftdljk, Oct. 1926. 2
5000000000000
500000000000000
Op den 7 November a.8. hopen
A. V. ZOONEN Pz.
en
A.' v. ZOONEN-Sluis
den dag te herdenken van hun
I 25-Jarige Echtvereeniging.
Hun liefhebbende Dochter,
MARIE.
Noordscharwoude, 28 Oct. 1926
5 OO CO COC
5COOOOOOOOOOOOOOO
Den 6 November hopen onze q
^geliefde Ouders
J. Constant
en
A. Constant-Bijvoet
i hun 40-jarige Echtvereeniging te j
herdenken.
Hun liefhebbende Kinderen,
Behuwd- en Kleinkind.
Julianadorp, October 1926. 0
50000000000
OOOCOOOOOOOOOOOOo
Op den 9en en 12en NoVember
a.s. hopen mijn geliefde Kinderen v
0 J. Stapel 0
P. Stapel-Rentenaar 5
en Q
P. Kooiman 0
M. Kooiman-Stapel
1 hunne 127rjarige Echtvereeni- 0
8 ging te herdenken. Q
Hun liefhebbende Moeder, 0
8 Wed. D. STAPEL—de Beurs. Q
Veenhuizen, H.H.-Waard Noord, Q
Q October 1926. Q
OOOCOOOOOOOOOOOOO
DANKBETUIGING.
Bij deze brengen wij onzen oprech
ten dank aan allen, die hun deelne
ming hebben betoond tijdens de ziekte
en bij het overlijden van onze lieve
Vrouw en Moeder MARIA SANGERS.
In het bijzonder geldt deze dank aan
Dr. Melchior en Zuster Boks, tevens
aan de Buren voor hun hulp en aan
Ds. van Dijk voor de troostwoorden
tot ons gesproken. Voorts aan de Be-
grafenisvereeniging Schagen" voor
de nette afwerking.
Uit aller naam,
J. FABER en Kinderen.
Nes, Schagen^ October 1926.
Voor de vele blijken van belang
stelling, ondervonden bij onze 12'/*:
jarige Echtvereeniging, b^uigen wij
onzen hartelijken dank.
H. WOUDENBERG.
T. WOUDENBERG—DEKKER.
Schagen, October 1926.
Oeboren:
CHRISTIEN,
Dochter van
D. MAREES.
Chr. MAREES—Bood.
't Zand, 26 October 1926.
Hiermede vervullen wij den zeer
droevigen plicht kennis te geven, dat
heden zacht en kalm is overleden,
onze zoo Innig geliefde Vrouw en
Moeder
Anna Catharina Kobes,
in den ouderdom van ruim 46 jaar.
Haar diepbedroefde Man
en Zoon,
K, VAN LOENEN.
W. J. VAN LOENEN.
Schagerbrug, 28 October 1926.
Heden overleed, zacht en kalm, onze
lieve Moeder, Behuwd- en Grootmoeder
MARGARETHA MEURS,
Wed. D. ROQOEVEEN Cz„
in den ouderdom van ruim 64 jaar.
Haar liefhebbende Kinderen
en Kleinkinderen.
Uit aller naatn,
J. C. G. VAN WIJK.
Schagen, 30 October 1926.
Getrouwd:
N. P. HOMAN
en
J. HOMAN—Peetoom,
die mede namens wederzijdsche Fa
milie hun hartelijken dank betuigen
aan allen, voor de vele blijken van
belangstelling bij hun Huwelijk on
dervonden.
St. Maarten, October 1926.
DANKBETUIGING.
Bij deze brengen wij onzen oprech
ten dank aan allen, die hun cleelne-
ming hebben betoond tijdens de ziekte
en bij het overlijden van onzen ge
liefden Echtgenoot en Vader K. DIK-
STAAL. Inzonderheid geldt deze dank
aan den Weled. Heer Dr. Oterdoom
en den Verpleger, den heer Vonk, voor
de liefderijke verpleging, en aan H.H.
dragers voor de laatste eer aan den
overledene bewezen.
Uit aller naam,
Wed. M. DIKSTAAL-Krap.
Keogras, October 1926.
Ondergeteekenden betuigen hier
mede hunnen hartelijken dank, voor
de zeer vele blijken van belangstelling,
bij de geboorte van hun Dochtertje
ondervonden.
J. BIEMOND.
A. C. BIEMOND-Molenaar.
Wieringerwaard, 30 October 1926.
Ondergeteekenden brengen bij deze
hun welgemeenden dank aan allen,
voor de deelneming bij het overlijden
van hun geliefden Echtgenoot en Va
der betoond.
Aan Ds. Tinholt voor de troostvolle
woorden tot ons gesproken en Heeren
Dragers voor de laatste eer hem be
wezen.
Uit aller naam,
Wed. G. JONKER-Kistemaker
en Kinderen.
Stroet, St. Maarten, October 1926.
Voor de vele bewijzen van deelne
ming, ontvangen bij het overlijden
van mijn geliefde Vrouw GRIETJE
BOOD, betuig ik mijn hartelijken dank.
In bijzonder aan Dr. J. G. A. Bosch
1 aan de Zuster C. v. Duivenbode
voor de liefderijke behandeling tijdens
haar ziekte bewezen.
Jb. ZWART.
Winkel, October 1926.
Hiermede betuigen wij onzen har
telijken dank, voor de vele blijken van
belangstelling bij de geboorte van
onzen Zoon ondervonden.
P. JONKER.
A. JONKER—Meijer.
Eenigenburg, October 1926.
le Kwal. Kuipvleesch.
Inrichten en bijhouden
van
Barsingerhorn.
Fruit- en
Groenten-Vereeniging,
Winkel. Telef. 6.
De Penningmeester
zal Maandag a.s. 1 Nov.
zitting houden bij Laan,
van 4-6 uur en 's avonds van' 7-9 uur,
op aandeelen van de
manden aan toonder.
Carbolineum opgave bij den Secre
taris vóór 15 November.
HET BESTUUR.
onder
De Penningmeester herinnert Inge
landen aan den
laatsten Zitdag,
te Nieuwe Niedorp op 4 en
te Winkel op II Nov. a.s.
.De omslag moet dan worden
afbetaald.
Ondcrgeteekende beveelt zich be
leefd aan voor het t»IJho uclon
en verdere administratieve werkzaam
heden.
B. ZON,
Oedipl. Boekhouder.
Drie Molens, Anna Paulowna.
Te Koop:
ongeveer 50 snees
DENEN,
bij A. BLOKKER, Keinsmerbrug.
Niet op Zondag.
Dames, Attentie!
Ondergeteekende beveelt zich be
leefd aan voor het knippen v«
Uitstekend ingericht voor het was-
schcn van haar, ook lang haar.
Electrisch drogen. Billijk. Tarief.
Beleefd aanbevelend,
Nic. Gelder,
Verlaat, Oude Niedorp.
N.B. Voorloopig niet Maandags.^
Te koop, wegens vertrek:
EEN DUIVENTIL
met 14 rasechte Postduiven*
30 vliegbewijzenBordeaux, OrleaflS,
voor den spotprijs van f 15.
Brieven onder lett. A M, bur. v.d. blad.
SCHAGEN.