m
DAMRUBRIEK.
H
H
18
St
ÉH
Rommelkruid.
Bi
M
9
Hl
li
iË
1
ui
nH
8
tl
e
m
f
fü
51
8!
ii
m
8
in
li
18
SÉ
Bi
IJl
m
8
iü
Hf
8
n
£g
8
!8H
8
8
Even Lachen.
De Wereld der Vrouw
ver mogelijk, twee keer achtereen en «prak toen die
woorden, die ime als dolken in het hart troffen: ,„Zoo
dus je "heb een meisje dat „Griet" heet? Zoo, nou
geef me dan maar gauw die nieuwe grififel terug, die
Ik je "gisteren gegeven heb! Bah, ik vin je een akelig
joch en je heb lekker zeilooren! En mijn vader is
lekker burgemeester en de jouwe nietl Lekker!"
De jaloezie had onze liefde gedood.
O, die vrouwen.
Verzoeke alles betreffende deze rubriek te zenden
aan C. AMELS Wz., Winkel.
I
Deze week een 2-tal problemen van den bekenden
Auteur A. Renooij, Hoogwoud.
PROBLEEM No. 1.
ZWART.
m
m
M
M
m
m
0,
Wi
m
m
m
m
9
M
W'
WIT.
Stand Zwart. 11 schijven, op: 6 7 8 10 12 14 18
19 20 25 40.
Stand Wit, 11 schijven, op: 16 21 23 27 28 29
35 37 38 44 48.
PROBLEEM No. 2.
ZWART.
M
M
m
m
m
W
m
WIT.
S and Zwart 8 schijven, op: 9 12 tot 16 18 20 en
dam op 6.
Stand Wit, 9 schijven, op: 25 26 28 33 34 36
37 38 44.
Voor beginners den volgenden stand, toegezonden
door den heer P. Beers te Noordscharwoude.
Stand Zwart, 9 schijven, op: 4 9 11 12 18 21
22 27 28.
Stand Wit, 9 schijven, op: 15 20 31 33 36 tot
39 41.
Op de volgende aardige wijze maakte Wit de
winst:
Wit 38—32, Zwart 27X20, Wit 31—27, Zwart 22X42
Wit 41-37, Zwart 42X31, Wit 36X7, Zwart 12X1,
Wit 20—14. Zwart 9X20 Wit 15X13, gewonnen.
PARTIJSTAND.
Stand Zwart. 12 schijven, op: 2 6 7 8 9 12 13
15 16 18 19 24.
S'and Wi 12 schijven, op: 21 26 27 31 33 30
39 40 44 47 48 49.
1
In bovenstaanden stand maakte Wit den volgen
den rondslag:
Wit: 21—27, 20—21. 31X22, 36—31, 47-41. 39—34.
34X1. t
Men probeere vooral den rondslag zelf te zien.
i
OPLOSSING PROBLEEM No. 1.
Wit: 16-11. 27—22 (Zw. 18—27 gedw.) 28-22
29—23, 37—31, 31X4.
I
OPLOSSING PROBLEEM No. 2.
Wit: 28—23, 33—28. 36X27, 20X10, 25X3.
WETENS WA ARDIGHEDEN.
Is het U bekend:
i
dat alleen de vrouwelijkemuskiet bijt?
I
•dat de mannelijke muskiet een vegetariër is, die
alleen van plantensap en ander vloeibaar voedsel
leeft?
I
dat bet thans mogelijk is, dat elke Britsche zee-,
officier of matroos, gecommandeerd kan worden, van
tijd tot tijd vluchten in een luchtvaartuig mee te
maken?
i
da' er 1200.000 K.M. spoorwegen in de heele we
reld zijn? j
I
dat hout zwaarder is dan water?
dat h alleen lichter schijnt dan water, door de
lucht, die in dq tallooze houtcelletjes opgesloten #it?
dat bout. as het eenigen tijd in 'i water gelegen
heeft, niet meer wil drijven, omdat dan de lucht uit
de celletjes ontsnapt?
dat de grootste boom ter wereld is de blauwe-
^omboom, een soort Eucalyptus, die in Australië
groeit?
dat sommige van deze boomen een hoogte van 135
meter bereikten?
d a t één kubieke meter water omgezet kan worden
in 1662 kubieke meter stoom?
dat bij de kauwen (kraaien) het mannetje cn het
vrouwtje afwisselend op de eieren zitten tijdens het
broeien?
EEN VREEMDE ECHO.
„Er is een prachtige echo hier", zei de Gids tot
den toerist, dien hij 'door de schoone streek rond
leidde. ,Je moet alleen erg hard schreeuwen. Non,
roept U nu eens: Twee potten kier!"
De toerist riep en luisterde.
„Ik hoor geen- echo", zside hij.
..Wat, hè, o, ja ja" zei de gids „dat kan wel, maar
dt\ar komt ln leder geval al vast de waard met (nze
twee potten bier!"
DAT KLOPTE PRECIES.
In een Egyptisch museum vraagt een bezoeker aan
den suppoost: „Hoe oud is deze mummie?"
„5007 jaar", antwoordt de man zonder blikken of
blozen.
„Hoe kan men dat zoo precies weten?" vraagt de
eerste weer.
Waarop hij het antwoord krijgt: „Zie ik ben nu
zeven jaar hier, en toen ik hier kwam, was de mum
mie precies 5000 jaar oud".
1
MOEDERS EN HAAR KINDEREN.
Een woordraadseL
Een moeder zegt:
„Als de kinderen mij om een raadseltje vragen,
trek ik een grooten cirkel en verdeel dien, vanui.t
het middelpunt in 8f gelijke stukken. Binnen dezen
grooten cirkel trek ik een kleineren en daarin we
der een nog weer kleineren, zoodat ik drie cir
kels in het geheel heb, die allen in acht stukken zijn
verdeeld. In ieder hokje plaats ik nu een letter van
het alphabet en knip dan de cirkels uit, zoodat de
kinderen, door ze te draaien een 'beele boel drie-let-
'er-woorden kunnen maken'. Ieder probeert dan boe-
veel hij of zij or'kan maken en dat spelletje helpt
niet slechts den tijd passeeren, doch is bovendien
nog zeer leerzaam ook."
EEN SNUGGERE.
Pasbenoemde politieagent: „Ia U in het bezit van
een «rijbewijs?"
Autorijder: Zeker, het zit in mijn portefeuille."
Agent: „O, dan is hot in orde. Als U het heeft
hoef ik het niet ie zien; Alleen als TJ er geen had,
dan zou ik het moeten zien, ziet U!"
UIT DEN KINDERMOND.
Kinderen kunnen soms wonderlijke dingen den
ken en -zeggen. Zoo was er nu- juifct een halion op
gestegen. De luchtreizigers wuifden de -menigte
vanuit do mand .toe. Een heel klein meisje vroeg
toen mot heeio groote, verwonderde oogen: „Mam
mie, weet Onze Lieve Heer, dat die mannen er aan
kernen?"
PRACHTIGE BEELDSPRAAK.
Op het congres van de Engelsche LabourpartiJ zeide
een afgovaardigdo, dat zonder de hulp van het vrou-
wen-actio-comité, do kinderen van de stakende ar
beiders naakt ter wereld zouden gekomen zijn.
WARE WOORDEN.
Die kinderen heeft, bezit meer dan goud en zil
ver; doch ook met dezen schat gaan velen roeke
loos om.
Eigenwaan ls altijd belachelijk.
De glorie van een goed mensch is de getuig- nis
van een goed geweten.
Wie in het zonnetje van geluk zit, werpt v«tel
een schaduw op een ander.
Vraag in uw zaken niet altijd en alleen naai 4c
uitkomst.
Het medelijden is een brug, die naar de ^cfde
leidt.
DE AUTOBUS IN AMERIKA.
De autobus vormde vóór 1921 nog geen factor van
belang in bet passagiersverkeer der Vereenigde
Staten, doch sedert dien is het reizen per bus daar
te lande reusachtig toegenomen. Dank zij het gr-, r
te aantal goede wegen is er oen netwerk van bus
lijnen over het geheele land ontstaan, zoodat htl
thans praktisch uitvoerbaar is Amerika per bus
van de eene kust naar de andere en van het uiterste
Noorden tot Florida te doorkruisen-
Ree.ds meermalen is de vraag gesteld in welke
mate dit groeiende verkeer per autobus zich weer
spiegelt in het afnemende passagiersvervoer der
spoorwegen. Het jongste maandschrift der National
City Bank publiceert hieromtrent enkele gegevens:
Tot 1920 breidde het passagiersverkeer per trein zich
geregeld uit, doch daarna zette een dalende beweging
in, welke trouwens mede veroorzaakt werd door de
depressie van 19201921. In 1925 bleek het personen
vervoer met ongeveer één vierde verminderd, niet
tegenstaande de bevolking in hetzelfde tijdvak van
PARIJSCHE MODE.
Een chique Mantelcostume voor het
Seizoen.
Onze teekening geeft een keurig model van een
zeer nuttig manlelcosiuum, dat speciaal voor dezen
tijd van het jaar zeer geschikt is.
Het is een costuum van marineblauw rips, dat op
de heuplijn wordt gesloten door een dubbele rij klei
ne knoopjes. Eenige wijdte wordt er aan den rok
gegeven door de stojpplooi aan de voorzijde.
De rovers worden gevoerd met reekleurige crêpe-
de-chine, in dezeirde kleur en van dezelfde stof, als
het vest en de kraag, mouwen en zakken zijn afge
zet met een smal zwart zijden bandje.
Men kan het costuum ook uitvoeren in twee kleu
ren bruin met donkergroen of oranje boordsel, als de
draagster een brunette is.
Knippatronen zijn verkrijgbaar in de maten 42, 44,
46, 48, onder opgavp van No. 1181. Prijs 85 cents.
5 Jaar aanzienlijk wa» toegenomen. Bij eommif c
nen bleok dozö vermindering circa één dorde vi m liefl
verkoer vóór 1920 te bedragen. eP(j Rflt
Do concurrentie van den bus hangt, in hoogj jgevoer
af van factoro'n alB bevolkingedichtheid, hot ,fend. i
van paeaagioreverkeer, gesteldheid der wem lfln teg
Zoo schatte een spoorlijn in Nieuw-Engeland ij
achteruitgang in ontvangsten uit het norsóm njafkor
voer, als gevolg van de concurrentie der buam foienst
ruim 3 millioen dollar, doch de vermindering, d, <rkintf
concurrentie van den particulieren autoinobie i«ngeri,
oorzaakt, op niet minder dan 24M millioen «n
Hot totaal dor ontvangsten uit het vervoer va en oi
zigers was met 40 pet. verminderd, vergt-]i koj
die in een normaal jaar, toen de conenrrmiffl
bus en automobiel nog niet zoo scherp gevoeld]
Hij een andere lijn nn.tn men aan, dat de ontval
uit personenvervoer met gemiddeld 25 pet. v
minderd.
Bij de gewone spoorwegen, die het locale j
giersvorvoer nooit als hijzonder voordeelig h,
beschouwd, wordt de concurrentie van dkl aut
biel en den bus niet erg gevoeld in de financ
uitkomsten van het bedrijf, terwijl het verkeer
den langen afstand, per „Pullman"- en-„parlor
dat wel steeds èen goede bron van inkomstenis
weest, in weerwil van alle busconcurrentie
laatsten tijd steeds is toegenomen. De eleclrj
spoorwegen, die het speciaal moeten hebboi
locaal personenverkeer, ondervinden daarentoa
op gevoelige wijze de concurrentie van den b
omstandigheden, waaronder deze concurrentie j
heeft, speelt hierbij echter een groote rol. Zoo
bus in het plaatselijke verkeer eerder reeds besi
de middelen van vervoer aanvullen dan den
dringen, behalve in sommige min of meer
steden, waar de tram b.v. reeds met succes vwd
gen is, al werd hiertoe dan ook dikwijls hd
atief genomen door de tramwegmaatschappll
Eënigszins anders staat het met het interloJ
keer; waar de bus zoowel met den gewonen j
den electrischen spoorweg in concurrentie
bus is hier in het voordeel bij het opnemen]
bepaalde, tot dusverre van het verkeer uitgj
punten, daar men bij aanwezigheid van goede!
met een gering aanvaugskapilaal de nieuw»
sten kan openen. Men schat den oeconomincbi
stand voor bussen, d.w.z. den afstand waarv<n
met voordeel een dienst kan worden ondprh<
gewoonlijk op ten hoogste 100 mijlen en op 1
ste 20 mijlen.
Vooral waar het aantal passagiers dikwijls
meer bedraagt dan 20 a 30, die gemakkelijk Ja
bus vervoerd kunnen worden, zal deze laatste i
in het voordeel zijn hij locale tram- en -.spoor»
daar de ko9ten van een interlocalen bus niet i
bedragen dan 25 a 30 dollarcent per mijl sxcj
afschrijving, tegen 1 a 1.25 dollar voor de
tram en spoorwegen.
Het ligt voor de hand dat de meest voort'
busexploitatie over den korten afstand kan
hebben. Men ziet dan ook hoe lan^r hoe mea
gecombineerde bedrijf uitgeoefend, waartoe kojt
leden nog 50 spoorwegmaatschappijen het inlt
genomen hebben.
Het gebruik van bussen in combinatie met
middelen van verkeer beteekent nog niet. dat
in dat geval de overhand zal hebben, doch tf
een oecomonische samenvoeging van factoren ti
geheel, dat dan de grootst mogelijke oeconoa
vervoerscapaciteit waarborgt
Omtrent do exploitatiekosten van den bus p«i
wordt nog "opgemerkt, dat deze in hooge mal
hangen van het gemiddelde aantal per'dag afg»
mijlen, den toestand der wegen, soort van w
en het type der «gebruikte wagens.
Algemeen neemt men aan, dat het gewone i
type, hetwelk ongeveer 100 mijlen .per dag
tegen 30 dollarcenten per mijl kan worden geê
teerd. In dit bedrag is begrepen depreciatie, o
houd, verzekering, enz. Deze kosten hebben
ie neiging te verminderen, naarmate het gen! 7
de aantal afgelegde mijlen per dag stijgt tot
zekere grens.
Wat cl o rentabiliteit betref:, werd door
ondernemer berekend, dat met elke 1.25 doÉ
motorbussen gestoken, per jaar gemiddeld 1
bruto-ontvangsten werden verkregen, voor wJ
sul'aat een kapitaalsinvesteering van 1 dollarf
is bij spoorwegen voorbuurtverkeer. Het
bedrijf is echter nog zoo nieuw, dat er zeer i
hepaalde conclusies te dezen aanzien zijn te tri
In dit verband brengt «het opstellen van de tal
groote moeilijkheden mede. Zoo heeft men ojg
mige lijnen in ïndiana het .gemiddelde pas»
rief op 2 dollarcent per tmijl vastgesteld teil
gemiddelde in Connecticut bijna 4 cent
Nadere en meer betrouwbare gegevens omtfllj
autobusverkeer in Verband met de geheele stf*
van 't transportwezen in de Vereenidge State!
den thans door de Interstate Commerce Coni
erzameld.
Z
»eei
iedi
opp
li
kei'
J ter
Hi
ZELDZAME HUWELIJKSPLICHTEN.
De huwelijksvoorwaarden Worden hoe langer]
algemeener; het in volkomen gemeenschap van
deren huwen wordt in zekere standen uitzonf
Maar deze huwelijksvoorwaarden betreffen
regel alleen het bezit.
Er komen er echter ook voor van geheel
aard, voorwaarden, die alle kans hebben v
ondraaglijk juk te worden. Het is opmerkeli
ie lastige plichten, die in enkele gevallen, wj
wij lazen, werden opgelegd, van de vrouw uif
en den man tot een willoos schepsel maakti
ter is het geen medelijden met deze slachtoflj
ons er toe brengt hun treurig lot in wijder
bekend te maken.
Wij zouden kunnen vertellen van den tnan.
eigenares van een kleedingmagazijn had «eWfl
en op zich had genomen om eiken dag gefl®
eenige uren piekfijn gekleed als modepop of red*
held voor het magazijn van zijn wederhelft °P
neer te wandelen. Of hij gelukkig was?
weet niemand het dan hij zelf, maar wel stujt
vast, dat de reclame insloeg: een prachtkreel, oi
van gestalte, stevig gebouwd, regelmatig ^.°r—
met een costuum en verdere attributen, die aJi
currentie uitsloot. Vj
Zijn lot w.as misschien nog te verdragen,
had het een landgenoot van hem in B°«ton J®.
duren, die dan ook éen verzoek om ochtscbcld