m DAMRUBRIEK. H H 18 St ÉH Rommelkruid. Bi M 9 Hl li iË 1 ui nH 8 tl e m f fü 51 8! ii m 8 in li 18 SÉ Bi IJl m 8 iü Hf 8 n £g 8 !8H 8 8 Even Lachen. De Wereld der Vrouw ver mogelijk, twee keer achtereen en «prak toen die woorden, die ime als dolken in het hart troffen: ,„Zoo dus je "heb een meisje dat „Griet" heet? Zoo, nou geef me dan maar gauw die nieuwe grififel terug, die Ik je "gisteren gegeven heb! Bah, ik vin je een akelig joch en je heb lekker zeilooren! En mijn vader is lekker burgemeester en de jouwe nietl Lekker!" De jaloezie had onze liefde gedood. O, die vrouwen. Verzoeke alles betreffende deze rubriek te zenden aan C. AMELS Wz., Winkel. I Deze week een 2-tal problemen van den bekenden Auteur A. Renooij, Hoogwoud. PROBLEEM No. 1. ZWART. m m M M m m 0, Wi m m m m 9 M W' WIT. Stand Zwart. 11 schijven, op: 6 7 8 10 12 14 18 19 20 25 40. Stand Wit, 11 schijven, op: 16 21 23 27 28 29 35 37 38 44 48. PROBLEEM No. 2. ZWART. M M m m m W m WIT. S and Zwart 8 schijven, op: 9 12 tot 16 18 20 en dam op 6. Stand Wit, 9 schijven, op: 25 26 28 33 34 36 37 38 44. Voor beginners den volgenden stand, toegezonden door den heer P. Beers te Noordscharwoude. Stand Zwart, 9 schijven, op: 4 9 11 12 18 21 22 27 28. Stand Wit, 9 schijven, op: 15 20 31 33 36 tot 39 41. Op de volgende aardige wijze maakte Wit de winst: Wit 38—32, Zwart 27X20, Wit 31—27, Zwart 22X42 Wit 41-37, Zwart 42X31, Wit 36X7, Zwart 12X1, Wit 20—14. Zwart 9X20 Wit 15X13, gewonnen. PARTIJSTAND. Stand Zwart. 12 schijven, op: 2 6 7 8 9 12 13 15 16 18 19 24. S'and Wi 12 schijven, op: 21 26 27 31 33 30 39 40 44 47 48 49. 1 In bovenstaanden stand maakte Wit den volgen den rondslag: Wit: 21—27, 20—21. 31X22, 36—31, 47-41. 39—34. 34X1. t Men probeere vooral den rondslag zelf te zien. i OPLOSSING PROBLEEM No. 1. Wit: 16-11. 27—22 (Zw. 18—27 gedw.) 28-22 29—23, 37—31, 31X4. I OPLOSSING PROBLEEM No. 2. Wit: 28—23, 33—28. 36X27, 20X10, 25X3. WETENS WA ARDIGHEDEN. Is het U bekend: i dat alleen de vrouwelijkemuskiet bijt? I •dat de mannelijke muskiet een vegetariër is, die alleen van plantensap en ander vloeibaar voedsel leeft? I dat bet thans mogelijk is, dat elke Britsche zee-, officier of matroos, gecommandeerd kan worden, van tijd tot tijd vluchten in een luchtvaartuig mee te maken? i da' er 1200.000 K.M. spoorwegen in de heele we reld zijn? j I dat hout zwaarder is dan water? dat h alleen lichter schijnt dan water, door de lucht, die in dq tallooze houtcelletjes opgesloten #it? dat bout. as het eenigen tijd in 'i water gelegen heeft, niet meer wil drijven, omdat dan de lucht uit de celletjes ontsnapt? dat de grootste boom ter wereld is de blauwe- ^omboom, een soort Eucalyptus, die in Australië groeit? dat sommige van deze boomen een hoogte van 135 meter bereikten? d a t één kubieke meter water omgezet kan worden in 1662 kubieke meter stoom? dat bij de kauwen (kraaien) het mannetje cn het vrouwtje afwisselend op de eieren zitten tijdens het broeien? EEN VREEMDE ECHO. „Er is een prachtige echo hier", zei de Gids tot den toerist, dien hij 'door de schoone streek rond leidde. ,Je moet alleen erg hard schreeuwen. Non, roept U nu eens: Twee potten kier!" De toerist riep en luisterde. „Ik hoor geen- echo", zside hij. ..Wat, hè, o, ja ja" zei de gids „dat kan wel, maar dt\ar komt ln leder geval al vast de waard met (nze twee potten bier!" DAT KLOPTE PRECIES. In een Egyptisch museum vraagt een bezoeker aan den suppoost: „Hoe oud is deze mummie?" „5007 jaar", antwoordt de man zonder blikken of blozen. „Hoe kan men dat zoo precies weten?" vraagt de eerste weer. Waarop hij het antwoord krijgt: „Zie ik ben nu zeven jaar hier, en toen ik hier kwam, was de mum mie precies 5000 jaar oud". 1 MOEDERS EN HAAR KINDEREN. Een woordraadseL Een moeder zegt: „Als de kinderen mij om een raadseltje vragen, trek ik een grooten cirkel en verdeel dien, vanui.t het middelpunt in 8f gelijke stukken. Binnen dezen grooten cirkel trek ik een kleineren en daarin we der een nog weer kleineren, zoodat ik drie cir kels in het geheel heb, die allen in acht stukken zijn verdeeld. In ieder hokje plaats ik nu een letter van het alphabet en knip dan de cirkels uit, zoodat de kinderen, door ze te draaien een 'beele boel drie-let- 'er-woorden kunnen maken'. Ieder probeert dan boe- veel hij of zij or'kan maken en dat spelletje helpt niet slechts den tijd passeeren, doch is bovendien nog zeer leerzaam ook." EEN SNUGGERE. Pasbenoemde politieagent: „Ia U in het bezit van een «rijbewijs?" Autorijder: Zeker, het zit in mijn portefeuille." Agent: „O, dan is hot in orde. Als U het heeft hoef ik het niet ie zien; Alleen als TJ er geen had, dan zou ik het moeten zien, ziet U!" UIT DEN KINDERMOND. Kinderen kunnen soms wonderlijke dingen den ken en -zeggen. Zoo was er nu- juifct een halion op gestegen. De luchtreizigers wuifden de -menigte vanuit do mand .toe. Een heel klein meisje vroeg toen mot heeio groote, verwonderde oogen: „Mam mie, weet Onze Lieve Heer, dat die mannen er aan kernen?" PRACHTIGE BEELDSPRAAK. Op het congres van de Engelsche LabourpartiJ zeide een afgovaardigdo, dat zonder de hulp van het vrou- wen-actio-comité, do kinderen van de stakende ar beiders naakt ter wereld zouden gekomen zijn. WARE WOORDEN. Die kinderen heeft, bezit meer dan goud en zil ver; doch ook met dezen schat gaan velen roeke loos om. Eigenwaan ls altijd belachelijk. De glorie van een goed mensch is de getuig- nis van een goed geweten. Wie in het zonnetje van geluk zit, werpt v«tel een schaduw op een ander. Vraag in uw zaken niet altijd en alleen naai 4c uitkomst. Het medelijden is een brug, die naar de ^cfde leidt. DE AUTOBUS IN AMERIKA. De autobus vormde vóór 1921 nog geen factor van belang in bet passagiersverkeer der Vereenigde Staten, doch sedert dien is het reizen per bus daar te lande reusachtig toegenomen. Dank zij het gr-, r te aantal goede wegen is er oen netwerk van bus lijnen over het geheele land ontstaan, zoodat htl thans praktisch uitvoerbaar is Amerika per bus van de eene kust naar de andere en van het uiterste Noorden tot Florida te doorkruisen- Ree.ds meermalen is de vraag gesteld in welke mate dit groeiende verkeer per autobus zich weer spiegelt in het afnemende passagiersvervoer der spoorwegen. Het jongste maandschrift der National City Bank publiceert hieromtrent enkele gegevens: Tot 1920 breidde het passagiersverkeer per trein zich geregeld uit, doch daarna zette een dalende beweging in, welke trouwens mede veroorzaakt werd door de depressie van 19201921. In 1925 bleek het personen vervoer met ongeveer één vierde verminderd, niet tegenstaande de bevolking in hetzelfde tijdvak van PARIJSCHE MODE. Een chique Mantelcostume voor het Seizoen. Onze teekening geeft een keurig model van een zeer nuttig manlelcosiuum, dat speciaal voor dezen tijd van het jaar zeer geschikt is. Het is een costuum van marineblauw rips, dat op de heuplijn wordt gesloten door een dubbele rij klei ne knoopjes. Eenige wijdte wordt er aan den rok gegeven door de stojpplooi aan de voorzijde. De rovers worden gevoerd met reekleurige crêpe- de-chine, in dezeirde kleur en van dezelfde stof, als het vest en de kraag, mouwen en zakken zijn afge zet met een smal zwart zijden bandje. Men kan het costuum ook uitvoeren in twee kleu ren bruin met donkergroen of oranje boordsel, als de draagster een brunette is. Knippatronen zijn verkrijgbaar in de maten 42, 44, 46, 48, onder opgavp van No. 1181. Prijs 85 cents. 5 Jaar aanzienlijk wa» toegenomen. Bij eommif c nen bleok dozö vermindering circa één dorde vi m liefl verkoer vóór 1920 te bedragen. eP(j Rflt Do concurrentie van den bus hangt, in hoogj jgevoer af van factoro'n alB bevolkingedichtheid, hot ,fend. i van paeaagioreverkeer, gesteldheid der wem lfln teg Zoo schatte een spoorlijn in Nieuw-Engeland ij achteruitgang in ontvangsten uit het norsóm njafkor voer, als gevolg van de concurrentie der buam foienst ruim 3 millioen dollar, doch de vermindering, d, <rkintf concurrentie van den particulieren autoinobie i«ngeri, oorzaakt, op niet minder dan 24M millioen «n Hot totaal dor ontvangsten uit het vervoer va en oi zigers was met 40 pet. verminderd, vergt-]i koj die in een normaal jaar, toen de conenrrmiffl bus en automobiel nog niet zoo scherp gevoeld] Hij een andere lijn nn.tn men aan, dat de ontval uit personenvervoer met gemiddeld 25 pet. v minderd. Bij de gewone spoorwegen, die het locale j giersvorvoer nooit als hijzonder voordeelig h, beschouwd, wordt de concurrentie van dkl aut biel en den bus niet erg gevoeld in de financ uitkomsten van het bedrijf, terwijl het verkeer den langen afstand, per „Pullman"- en-„parlor dat wel steeds èen goede bron van inkomstenis weest, in weerwil van alle busconcurrentie laatsten tijd steeds is toegenomen. De eleclrj spoorwegen, die het speciaal moeten hebboi locaal personenverkeer, ondervinden daarentoa op gevoelige wijze de concurrentie van den b omstandigheden, waaronder deze concurrentie j heeft, speelt hierbij echter een groote rol. Zoo bus in het plaatselijke verkeer eerder reeds besi de middelen van vervoer aanvullen dan den dringen, behalve in sommige min of meer steden, waar de tram b.v. reeds met succes vwd gen is, al werd hiertoe dan ook dikwijls hd atief genomen door de tramwegmaatschappll Eënigszins anders staat het met het interloJ keer; waar de bus zoowel met den gewonen j den electrischen spoorweg in concurrentie bus is hier in het voordeel bij het opnemen] bepaalde, tot dusverre van het verkeer uitgj punten, daar men bij aanwezigheid van goede! met een gering aanvaugskapilaal de nieuw» sten kan openen. Men schat den oeconomincbi stand voor bussen, d.w.z. den afstand waarv<n met voordeel een dienst kan worden ondprh< gewoonlijk op ten hoogste 100 mijlen en op 1 ste 20 mijlen. Vooral waar het aantal passagiers dikwijls meer bedraagt dan 20 a 30, die gemakkelijk Ja bus vervoerd kunnen worden, zal deze laatste i in het voordeel zijn hij locale tram- en -.spoor» daar de ko9ten van een interlocalen bus niet i bedragen dan 25 a 30 dollarcent per mijl sxcj afschrijving, tegen 1 a 1.25 dollar voor de tram en spoorwegen. Het ligt voor de hand dat de meest voort' busexploitatie over den korten afstand kan hebben. Men ziet dan ook hoe lan^r hoe mea gecombineerde bedrijf uitgeoefend, waartoe kojt leden nog 50 spoorwegmaatschappijen het inlt genomen hebben. Het gebruik van bussen in combinatie met middelen van verkeer beteekent nog niet. dat in dat geval de overhand zal hebben, doch tf een oecomonische samenvoeging van factoren ti geheel, dat dan de grootst mogelijke oeconoa vervoerscapaciteit waarborgt Omtrent do exploitatiekosten van den bus p«i wordt nog "opgemerkt, dat deze in hooge mal hangen van het gemiddelde aantal per'dag afg» mijlen, den toestand der wegen, soort van w en het type der «gebruikte wagens. Algemeen neemt men aan, dat het gewone i type, hetwelk ongeveer 100 mijlen .per dag tegen 30 dollarcenten per mijl kan worden geê teerd. In dit bedrag is begrepen depreciatie, o houd, verzekering, enz. Deze kosten hebben ie neiging te verminderen, naarmate het gen! 7 de aantal afgelegde mijlen per dag stijgt tot zekere grens. Wat cl o rentabiliteit betref:, werd door ondernemer berekend, dat met elke 1.25 doÉ motorbussen gestoken, per jaar gemiddeld 1 bruto-ontvangsten werden verkregen, voor wJ sul'aat een kapitaalsinvesteering van 1 dollarf is bij spoorwegen voorbuurtverkeer. Het bedrijf is echter nog zoo nieuw, dat er zeer i hepaalde conclusies te dezen aanzien zijn te tri In dit verband brengt «het opstellen van de tal groote moeilijkheden mede. Zoo heeft men ojg mige lijnen in ïndiana het .gemiddelde pas» rief op 2 dollarcent per tmijl vastgesteld teil gemiddelde in Connecticut bijna 4 cent Nadere en meer betrouwbare gegevens omtfllj autobusverkeer in Verband met de geheele stf* van 't transportwezen in de Vereenidge State! den thans door de Interstate Commerce Coni erzameld. Z »eei iedi opp li kei' J ter Hi ZELDZAME HUWELIJKSPLICHTEN. De huwelijksvoorwaarden Worden hoe langer] algemeener; het in volkomen gemeenschap van deren huwen wordt in zekere standen uitzonf Maar deze huwelijksvoorwaarden betreffen regel alleen het bezit. Er komen er echter ook voor van geheel aard, voorwaarden, die alle kans hebben v ondraaglijk juk te worden. Het is opmerkeli ie lastige plichten, die in enkele gevallen, wj wij lazen, werden opgelegd, van de vrouw uif en den man tot een willoos schepsel maakti ter is het geen medelijden met deze slachtoflj ons er toe brengt hun treurig lot in wijder bekend te maken. Wij zouden kunnen vertellen van den tnan. eigenares van een kleedingmagazijn had «eWfl en op zich had genomen om eiken dag gefl® eenige uren piekfijn gekleed als modepop of red* held voor het magazijn van zijn wederhelft °P neer te wandelen. Of hij gelukkig was? weet niemand het dan hij zelf, maar wel stujt vast, dat de reclame insloeg: een prachtkreel, oi van gestalte, stevig gebouwd, regelmatig ^.°r— met een costuum en verdere attributen, die aJi currentie uitsloot. Vj Zijn lot w.as misschien nog te verdragen, had het een landgenoot van hem in B°«ton J®. duren, die dan ook éen verzoek om ochtscbcld

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 16