ichagerCourant
FRANKRIJK-ITALIË.
Tweede Blad.
Gemengd Nieuws.
I TEGEN HET VLIEGEN.
Plaatselijk Nieuws.
Woensdag 17 November 1926.
69ste Jaargang. No. 7948.
I BRAND IN EEN PAPIERFABRIEK.
I Uit. Stultgart wordt d.d. 15 November gemold: Ho
loimiH'hl, iw do papierfabriek in de nabijheid van Göp-
[ingon tengevolge van een grooten brand grooten-
l»ois verwoest. De schade bedraagt naar raming
JO.öOO mark. Hot bedrijf kan, zij hot ook ton dooie,
(Qi'don voortgezet.. Do oorzaak is onbekend.
AANKOOP VAN BOUW- EN PARKGROND TE
IBIILIJN,
l)o Lokal Anzeigor meldt, dat de stad Berlijn voor
1 millioen mark het dorpje Duppel met het aangren-
tndo busch van prins Frederik Leopold van Pruisen
Ikocht heoft. Het bosch blijft voor de bevolking be-
oudon als ontspanningsplaats, het dorpje wordt in
en'volkspark herschapen.
EEN NATIONALE RAMP.
Joynson-Hicks, do minister van binnonlandsche zo
en, heeft Zaterdag in-oen redo to Barnetaplo go-
ejrd, dat de staking bij de kolonmijnen hot land
ijkans ton gronde gericht had.
Zij had dit oen verlies berokkend nog grootér dan
e oorlog in Zuld-Afrika, eon verlies, dat totnogtoe
ip ruim 400 millioen gestold kan worden.
Do Westminster Gazotto, die eon reeks van arti
don begint, waarin, vorschillonde deskundigen op,
llnrioi gebied do noodlottige gevolgen van het con-
j liet zullen beschrijven, vat deze als volgt samen:
Het rechtstreeksche verlies alleen bedraagt 160
nillioen.
Dc levensstandaard van het volk zal voor jaren
nneurgedrukt wordon.
n De staatsbelastingen zullen verhoogd worden
Groote vakvereenigingen hebben geen middelen
Bei'.
Overzeesche markten en klanten zijn verloren ge-
Tn.
Ren aanvankelijke stijging van de kosten van het
jvon.
Belemmering van de industrie biji het vechten om
uitenlandscho markten door verhoogde productie-
losten.
Ken verpletterende druk van plaatselijk© belostin-
ien, die gelijkelijk op individuen en de industrie
leerkomt.
De gevolgen van do staking zullen op ioder man,
edero vrouw en ieder kind in Engeland drukken.
SCHADELIJKE BRAMEN.
De regeering van Nieuw-Zeeland heeft gister ren
i lorlog jverklaard aan de gewone braambes, die een
Ier schadelijkste woekerplanten op den Nieuw-Zee-
andschen bodem is. Er zal eenige jaren van regee
rt ingswege een uitroeiingsveldtocht gevoerd worden,
J Daarvoor 2000 op de begrooting van landbouw van
jffit jaar uitgetrokken zijn.
I Prof. Philip Baker van de Londensche universiteit
.Jieefi Zaterdag op het Nationale Vredescongres te
jjlork ei ii merkwaardige uitlating van Sir Hugh
Ijfrehchard, den chef van den Engelschen militairen
llfliegdienst, aangehaald. Trenchard had, volgens hem
ezegd, dat, als hij zijn zin kreeg, het vliegwezen
oowel het burgerlijko als het militaire, afgeschaft
;ou worden, aangezien hij overtuigd is dat het kwaad
dat vliegen kan stichten, onvergelijkelijk veel groo
tér is dan al hot goed dat het kan doen.
EEN LUCHTWEG TE NEW YORK.
Binnenkort zal te New York een aanvang worden
gemaakt met de uitvoering van twee grootscho wer
en, een tweetal aanlegsteigers namelijk tusschen de
West 38ste en de West. 40ste straat, waaraan de groot-
Mo stoomschepen gemakkelijk zullen kunnen meren,
un een grooten. verhoogden weg, loopend langs de
westzijde van de rivier over een zevental kilometers
;n Canal Street in de benedenstad tot Riverside
rivo aan de 72ste straat.
nieuwe weg, ontworpen in staal met betonnen
lek, zal ongeveer 32 millioen gulden kosten. Hij moet
:~8luiten aan den Holland-tunnel onder de Hud-
Ül-rivier, van New-Yersoy, welke in Februari a.s. zal
rtlcn geopend en moot tegelijk bet verkeer over
Fiftli Avenue en andere groote wegen voor door
band verkeer verlichten.
De weg zal 65 voet broed worden en 10 voet boven
[«gewone straatniveau liggen. Met -de benedcnstra-
Ifö zal hij op afstanden van eon 800 meter met oprit-
tffl verbonden worden. Hij heeft zes banen, op vier
Mar van oen snolheid is gedacht van 50 K.M. per uur.
Berekend is, dat de weg ieder uur eon 5000 auto's zal
iunnon opnemen.
EEN JEUGDIGE MOORDENARES.
Reuter meldt dat, Zaterdag een 16-jarig getrouwde
vrouw voor den politierechter te New York verschijn
nen moest, onder verdenking van moord op een man.
Zonder de geringste ontroering te toonen, gaf de jon
gvrouw, die op een fabriek in Evanstown werkzaam
iii, den moord toe. Er werd rechtsingang tegen haar
prleend.
FILMGEHEIMEN.
Karl Hoffman, de vervaardiger van de film
mist, beeft u.t de school' geklapt eoi eenige bip
|K>nderheden over de vervaardiging van deze film,
ook in ons l'and vertoond, is, meegedeeld.
Evenals de NibeTungPn was de film Faust voor
Ikfiman de vervuling van een lang gekoesterde»
jvens'ch. Iiij verheelde ^zrioh echter de moeiTijk-
Weu voor deze film t niet. Boj1 .een onderwerp al's
lausfc, dat zoo diep in de Duitsohe volksziel ge
morteld is, is de lijn, die het verhevene van net
wl'.edjko scheidtj haarscherp getrokken. Niet-
Wjjn was de mystiek, die de oude volkssage pra
alt, j voor Hoffmann de sterkste aantrokking.
jj&rin kon men het best dien kant van de film
JJnen, waarin deze het tooneel overtreft. Om een
fal geheel te krijgen, mocht de film niet van
tooneelen aan elkaar hangen, die nu eens
RJens- dan weer buitenshuis werden opgenomen.
jmaar dat Murn.au, de regisseur, en Hoffmann,
fotograaf, besloten do heeTe film in het atelier
f Tervaardigen, al was het verleidelijk om oude
Tr lv ^edon als achtergrond te gebruiken,
moeilijkste voo* mij, zegt Hoffmann. Was
ünLt cen ^eP;aa^Q landschappen in hot atelier
tefc nemen dat was ten slotte niets nieuws
cjff 0l°,k om de atmosferisolie stemming te ver-
JjDgon, waaraan vooral' de deskundige maar _aT
spoedig het verschil1 tusschen opnemingen bdm-
?t" phitenshuis waarneemt.
'dift i u. p ^dldkfc i»P Brandbliischap'paraten, «toom,
««hill buizen opstijgt, de damp van ver-
men cl o zuren, dat alles door vliegtuigmotoren
Do
'gejaagd..,, dat is de bezweringsscène.
(W. ,Snecuwstnrm Ho bodem van hot abelier is
HO c.M. dik met keukenzioub bestrooid, de
xnugmo-fcnren werpen het zout op tot een eoh-
orm' voor CaniilE Horn, het
uretchen, geen pretje daarin te actoer en.
Zij heeft verzekerd nooit in haar Teven Zoo'n dorst
ge ïad bo hobben als ni de opneming van dit too
neel. De roode v.ekken, die »d den volu-enden dag
in het gezicht had, waren niet, zooals boosaardige
collega's zeiden, liet gevolg van hot lessohen van
dien dorst, maar uitgebeten door hot Zuut.
Te kens ais in bet begin van de fimt Mefisto- ten
tooneolo verschijnt, wordt hij vergezeld door zwar
te wolken die do zon verduisteren. Die wolken wa
ren droge, donkere verven, raet roet vermengd, die
door kleine windmolen fcjes opgeblazen warden. B-ij
deze opnemingen waren schoorsteenvegere 'kraali-
«iiideHjTc vergeioken bij degenen, dio in hot atelier
luidden moeien werken.
Diat zijn truc», die ieder opnemer wel1 eens kan
toepassen, bijzonder trofcsoh m Hoffmann er ech
ter op dat hij de eerste is geweest, die er in is
geslaagd. btf de vliiüht van Mefisto mot, Faust,
hoeül klbino modellen zoodanig te verfilmen, dat
zij een volkomen natuurlijken indruk maken. He
technische moeilljkhoden, die daarbij' overwonnen,
moesten werden, waren enorm,
Maandenlang heeft Hof'fmaiini om zoo te zoggen
dag en nacht aan da film Faust gewerkt, maar hof,
welslagen daarvan heeft hem dat werk ten volle
vergoed. N. R. Crt.
EEN LANTARENPAAL GESTOLEN.
Eon van de groot© bronzen lantarenpalen op do
Place do la Rópublique te Parijs is verleden Woens
dag door een vrachtauto omver gereden. WerkIie
den, dio het gevaarte moesten herstellen, laadden
het op oen handkar en brachten die naar de binnen
plaats van de kazerne van de ropublikoineche garde
mn de Noordzijde van het plein. Zij schroefden do
lamp Toe -en namen die mee, terwijl zij de kar
met de reet achterlieten. Toen zij Zaterdag met
do gerepai oerdo lamp terugkoerden. waren kar en
lantarenpaal verdwenen. Uo kar Is ledig terug
gevonden in de rue de ï'Hntropot. De waarde van
heb brons is ongeveer 25.000 franc®.
Een paar maanden goledon is ar oen groote bron
zen dolfijn van do fontein op do Place do la Ró
publique gestoten. Misaoliicn, kiomt dus "do lan
tarenpaal ook nog wel: teroulit.
SIR ARTHUR CONAN DOYLE OVER AANRA
KING MET DE DOODEN.
In de Alberb Hall to Londen waren gisteren 8000
meusohen bijeen om een rode van sir Arthur Conan
Doyle over het spiritisme aan te hoor en. ,,Een groot
deel. van ons", zeide hij', .«hebben zelf het bewijs
gekregen dat de dooden nog leven en bü ons zijn.
Zij hebben hen gezien, hun stem gehoord of bood
schappen van hen ontvangen, die hun aanwezig
heid boven twijfel verhieven. Ik heb dit voorrecht
gehad een voorrecht dat het .geheeJJe aanziet
van het leven verandert. Ik heb het vele malen
gehad. Er zijn velen op dit platvorm die heb gehad
hebben, en velen, ongetwijfeld, in deze groote ver
gadering.
„Zij die uit het diepst van hun ziel kunnen Zeg
gen dat zij, op een of .andere manier, in aanraking
zijn geweest met hun dooden, verzoek ik op te staan
en te getuigen." i 1
Dadelijk stonden 2000 menschen of meer onder
hot publiek van hun plaatsen op. Heb was heel stil'.
Hot was, zegt de vereiaggover van de D'.ii y Ex
press, een ,,eiectrisich_ qogtmb ik. Mannen en vrou
wen. jongens en meisjes, allen hielden hun blik
Strak op Sir Arthur gericht.
„lk dank God", vervolgde .hij»- dat er zoovelen
zijn, dio deze groote openbaring gehad hebben. Ik
zal profobeoren, ik zeg dab binnen vijf jaar, wan
neer wij in deze zaal bijeenkomen, leaereeu zal
mstaan, wanneer hij daartoe uibgenoodigd wurdlb.,..
Wij staan niet op om voor een geloof te getuigen.
Wi| staan op om voor feiten te getuigen. Wij zijn
Vorstancï.ig'e, -eerlijke, godvruchtige mannen en vrou
wen -en hier, in het midden van Londen, staan wij
op om dien anderen bewoners van Londen te zeggen
dat wij in aanraking zijn mot hen die voorgegaan
zijn in leen ander leven.
„Wij zeggen het koelbloedig, wij zeggen het waL-
overwogen, wij- verpanden -onze opr, wij verpanden
iillie» wat wij' in hot loven bezitten vo-or liet feit,
dat dit waar is. Kunnen onze 'medeburgers hun
begrip voor juiste whoudingen terug krijgen en
IjegTjjpcm dat heb ontzaglijk veel' belangrijker is dan
welk ander onderwerp dat hun gedachten bezig
houdt N (R. Crt.
ORÏTI8CH VERSLAG.
In „MUBlca" ls verschonen het Critlsch Verslag
van het Groot Nationaal Concours van Harmonie
ën Fanfarecorpsen te Schagen gehouden.
Wi) ontleenen daaraan het volgendo:
DERDE AF. FANFARE.
Verpl. no.: During tse Bartle", par. G. Gadonne,
„ST. HILDEGARDUS", Tuitjehorn. Dir. Corn.
Stoop.
a. Inzet Maestoso te langzaam en stemming in
correct. Andante Religioso te weinig aandacht be
steed aan de nuanceering, terwijl fraseering ook
niet altijd juist was. Allo. hier en daar minder
mooi van stemming. Andante: Piston-solo angstig,
3 maten voor Marzia te ruw en het slot klonk ver
moeid.
Eergisteravond wnudellde ik langs de 'Boulevard
dos Itaiièns in de richting van de Place de 1'Opéra,
;nn wat voor het café do la Paix te gaan zatten,
*toen ik een oude 'kennis tegenkwam, met wie»s ik
toon voor I'ailliard op do Boulevard. d'« Italiën.»
non ga.au zitten. OnwillHokeurig word mijn aandacht,
getrokken door de letters .aan den ovcrlcant boven
op het dak van een gebouw verschijnen do.
He las .afwisselend reclame van leveranciers en
wereldgebeurtenissen. D;e intochtvan den Belgi
schen Kroonprins en Prinses Asbrid werd vermeld.
Ik las van de noodlottige overdreven demo-nshra.tie
in Antwerpen en dacht onwillekeurig ain de op
merking 'die ik Maandagochtend tegen het Ameri-
kaansöhe vrouwtje naast mij! op net hotelbalbqn
gemaakt had. Ik had, wijzende op de geweldig
sterke pahssadecring -op het plein beneden ons en
de even sterke soldaten-afzetting verderop gezegd:
In Londen doet men dat met een onkelenpolitie
agent en de soldaten zijn er slechts ter opluistering.
Daar verscheen iets over Garibaldi en meteen be
gon mijn Fransohe kenni® warm te woerden. Ik
liet hem kalin begaan en deed alsof ik yam niets
wist.
Hij begon toen uit te pakken over de houding
der Italianen, Eerst na den aanslag van Lucette
op MusSolini, alaof -de Fransohen kondon helpen,
dat deze man kans gezien had de Italiaansche
beambten te verschalken en over do grens te komen.
Da-ter nu eenmaal voolrItalianen in Frankrijk zij'n,
is zolcer, maa.r waarom ook niet. Zelfs do om poli
tieke redenen uitgewekenen, kunnen wij' toch. niet
keeren. Gij hebt zelfs immers wel' den Hu-itöchcni
Keizer on de Belgen hebben nu jia'den dood; van
den hertog van Orloans, den hertog de Guiso, den
z.g. Fransohen Koning.
Buitendien, niet alle Italianen, die hier wonen
zijn politiek uitgewekenen. In het Zuid-en zij'n heel'
vieëfl} Italiaanse!io families zich als landbouwer feë-
irriien vestigen en buitendien, Tet eens op bediond-en-
in hotels en restaurants. Ik loon dit beamen, want
ik weet het uit ervaring., Mijn vriend vervolgde.
Wij zijn dankbaar voor de komst dier lieden, die
juist hier komen om werk te zoeken en te vinden,
nu zoowat .alle andere landen voor hen gesloten zijn.
Amerika Iaat maar een Tutje toe, Eegeïand met an
derhalf millioen weritLoozen, Iaat niemand toe. In
Frankrijk is werk in overvloed, duS: Welkom
Vreemdeling! Dio^ Italianen krijgen buitendien veel
kinderen en dat is voor ons een goed ding, want
zij zullen zich spoedig met onze Meridionalen ver
eenzelvigen en goede Fransche vaderlanders wor
den. De Italiaansche regeering mocht heel blij' zijn,
dat wij wat van hun overbevolking' weg nemen. Wat
zien we echter na den aanslag van MussoÉLni door
Lucette P Een schandelijke hetze tegen Frankrijk,
zoo erg dat Mussolini, die het eigenlijk onwille
keurig aangewakkerd had, moest ingrijpen. Alles
scheen kalm. De aanslag te Bologma werd Frank
rijk niet in de schoenen geschoven en toch, wat
zien wij, In TripdEs, in Ventimiglia, enl Bienghazï
hebben anti-Fransohe betoogingen pl'aats en wel'
heel -ernstig, tetrwijl -de jfasoistosche militairen het
toelaten en soms aanmoedigen.
Wat moet men daarvan denken?
Na den aanslag van Lucette heeft de Fransche
politie hard gewerkt en heeft de hand kunnen leg
gen op -een troep Gatellaansehe samenzweerders,
en wat zi^n wij nu: De Italianen hebben in die
samenzwering de hand.
Riciotti Garibaldi, afstammeling van den groo
ten vrijheidsheld, woonde te ,Nice en had daar
quasi een antd-faiscistisch bureau.
Zij'n woning wa® zoo ingericht, dat men van
buiten mets bon bespieden. Een roode lantaarn
was van uit dia benedenstad zichtbaar. Brandde
die, dan was Garibaldi te spreken, anders -niet.
Het is reeds gebleken, dat al's La Polla, do Itali
aansche commissaris van pojitie, Garibaldi. be
zocht, deze hot 'licht .niet liet branden, hij' was
niet te spreken. Wat deed die tK>litio-commisgaris
bij een anti-fascisfcP Heel' veell Garibaldi was geen
anti-fascist maar een door Eederzoni, den Minister
van Buitenlandsdhe Zaken, betaalde agent-provoca
teur, die anti-fascistische relletjes moest opzetten
ten einde de anti-fascisten en hun gangen geheel
te kunnen bespieden. Luoefcti moet ook' door hem
naar Italië gezonden zijn. Natuurlijk wist do Ita
liaansche politie precies alles omtrent het plan
on... liet ELüh aan de grens z.g. verschalken. De
zelfde Garibaldi werd door Italië betaald om den
Cataloni-ichen -opstand voor te bereiden, opdat Span
je 'Frankrijk do schuld zou geven en daardoor toe
nadering zou zoeken met Italië, hetgeen de Itali
aansche Rogeering vooral' met het oog pp de Mid
dellandse! ie Zee-politiek, vurig wenscht.
Wanneer, zei mijn vriend, dit geval' in! 1914
gebeurd was, dan hadden we bijna zeker oorlog
gekregen, want hoe kan het vuilerP
Et hen mijn 'licht eens hier en daar gaan op
stoken on heb inderdaad gisteren nog een buiten
gewoon geprikkelde openbare meening aangetroffen
In Porpignan, het brandnest der Catalaanscho
beweging is .gebleken, dat de eenige niefe-Spaani-
•c -e deelhebbers Italianen waren.
Riciotti Garibaldi is hier te Parijs em. wordt
'erleren dag verhoord. Hij logeert weliswaar in een
hotel, maar twee rechercheurs bewaken hem dag
en nacht. Hij mag zijne vro-uw en zijn broeders
ontvangen, maar moet Fransch spreken, opdat de
rechercheurs .alles kunnen verstaan. Kolonel Mar-
cia, d-e Spaansche ko-lonel, die de Catellaa.nen zou
ïanvc-oren, is nog te Perpignan gevangen, doch kan
'ederen dng hier verwacht wo-rden, om door den
Politiie-chex Monsieur Chia.ppe gehoord en met
Garibaldi geconfronteerd te worden.
Het is geen frissche jongen, die Garibaldi, dat
is zeker. Wat M,arcia betreft, _dat is een fantast,
maar geen slecht memsoh. Op zijn manier een idea
list, maar.... toch een samenzweerder tegen heb be
staande gezag. Maar hoe ga.afc heb jnet samenzweer
ders, slagen zij, dan zijn het knappe jongens. Men
zi-eb het aan Mussolini, Primo de Rivera en aan
den Wahabiebenkoning der Hedzxs. Men moet maar
denken aan het EngeLsch© elfde gebod: Laat je
niet snappen.
Inmiddels in de spanning te Parijs wat geweken.
Ik wa® gisteravond in een theater en in de pauzen
worden allerlei reclames en mededoolingon op het,
scb-erm gereproduceerd. Toen wij1 lla.zen, dat Musso-
liTti aan d-en Franschen1 ambassadeur Renó Bes
nord sdhriftteflHjk' zijine excuses had aangeboden over
het gebeurde te Yenbimiglia -en Benghazi en mede
gedeeld heeft dat de schuldigen in Tripolis streng
gestraft zij'n, werd er door het publiek zeer gun
stig gereageerd.
Vooral' net incident in Ventimiglia wa® <jeer
ernstig, want daar is het grensstation tusschen de
-beide landen -en evenals elders, wonen in zoo'm
plaats altijd vreemdelingen-beambten bij de douane-
of den spoorweg.
Mussolini deelt mede, dat de, fascist Ga.rwitO,
die h-et Fransche Consulaat is binnen gedrongen,
behoorlijk gestraft zal' worden.
Over Garibaldi's aangelegenheid wordt niet ge
sproken. Mussolini h-eert weliswaar Federzoni en
eenige andere ministers ontslag gegeven, maar
houdt zich verder gedekt. Hij' wacht zeker het
onderzoek in Parijs af. B-riand heeft zeker wel'
reeds onder d-e zoo gunstige berichten hier over,
want hij heeft gisteren eindelijk eene audiëntie
aan den Baron Romano Avezzana., ambassadeur van
Italië te Parijs verleend. Naar aanleiding van dat
onderhoud is een officieel' communiqué gepubli
ceerd, waarin melding wordt gemaakt van de vol
doening door Italië a.an Frankrijk t verleend, in-
zake_ Tripolis,Berghazi en Ventimiglia. Over Gari
baldi weer niet®. Hoe dat zich Zu' ontpoppen is
de groote vraag, maar men moet al dankbaar zijn,
dat èn Musso-lmi en Briand trachten de zaak te
schipperen, om erger te voorkomen.
Musöolïni hieeft een zeer moeilijke positie al®
Promi-er en Minister van Buibenlaindache Zaken,
en het i® daarom teen reden tot groote dankbaarheid',
dat hij zoo- ridderlijk ongelijk bekend heeft in de
drie bovengenoemde zaken.
Men is hier niet bepaald gerust of er achter de
anti-Fransch© jgevo-el'en.® in Italië, die aJlerininst
door Musöolini worden aangewakkerd, niet Duit-
sch-e invloed zat. Mij zou dat 'niet verwonderen.
'Ik heb -door mijn pensionl'even in Rome bemerkt,
dat er daar bestudeerde jonge Duitscliers rond-
loopen, die niets iom handen hebben. Blij' ons in
het pension wa® een oudet dame, wier zoon in een
ander pension wo-onde. Zij1 klaagde altijd steen en
Ineen, -dat de Fransohen haar geld afgenomen had
den, maar Zij' leefde er goed van, evenalfei de zoon.
Ik heb verscheidene keeren met dien zoon gesproken
en het bleek mij,' dat hij' niet studeerde, geen
kunstschatten bezocht, niets van dien aard. Wat
deed hij dan? Ik ben overtuigd, dab hij een geheim
agent van Duitsohland is.
Zoo hebben wij' -astieke -dagen beleefd, want zoo-
al® ik reeds zeide, in vroeger jaren zou er grootep
kans op oorlog geweest Zijn. Niemand weet of ook
ditmaal' die kans niet groot was, maar het1 maakt
den indruk, dat heb met zoo was. Dank-.zij' don
rverlog -die achter ons ligt, dank zij een beteren
geest, die er goddank in de wereld heersoht, dank
viij Lo-co.rno 'en Volkenbond. Aristide B-riand en
Mussolini hebben mén b-ehoersoht en ©en vrede-
lievenden geest doen zegevieren. i
Laat ons dankbaar zijn.
b. Vrij no.: Jour de Fête, L, Blémant.
De inzet meer beschaafder van klank, 't tempo
goed, men krijgt een beteren indruk bladz. 2. Bas-
figuur duidelijker, idem Saxophone Sopraan. Alle
gretto 3/4 te gehaast, het wordt nu een Valso en
aan nuance niet gedacht, le Tempo goed, ook van
stemming. Moderato 6/8 tusschen de stemmen niet
mooi on het forte te geforceerd van klank, ech
ter stemming verdienstelijk. Over het geheel vrij
goed, het, corps gaat In de goede richting; Ani-
mato het no legato de noten meer afstooten, hot
klonk nu zoo mat.
„CRESCENDO", Schagerbrug, Dlr. S. Schut,
a. Inzet, hoewel zeer goed van tompQ, Iets ang
stig van klank on nu en dan stemming minder cor-
ect; ■■IbiMII
reol; tusschen Maestoso on Andante niet vool vor-
schil te merken, wol zeer goede Fanfareklank en
de Bassen zelfs mooi; 5 maten voor Allegro fra
seering niet juist (verkeerde adomhaling). Allegro
2/4 zeer goed van tempo on voordracht, alles in
de puntjes verzorgd. And. 3/4 niet veel aan to mer
ken, tempo -de Marzia de forte's wel wat al te be
scheiden, anders over het geheel zeer verdienste
lijk gemusiceerd
b. Vrij no.: La Speranza, A. Booolla.
Begin zeer goed van klank, Piston solo zoor ver
dienstelijk, in het pp gedeelte stemming incorrect
on begeleiding der Saxaphone minder fraai to noo-
men. Allegro Moderato zeer goed van opvatting.
Het Andantino to langzaam on hier en daar de
stemming ook minder. In hot Vivace ook nu on dan
wat te vlug, hierdoor kwamen onduidelijkheden.
Over het geheel verdienstelijk spel.
DERDE AIFD. HARMONIE.
Verplicht no.: Symphcmique, par H. Maquet.
„OONCORDIA", Broozand. Dir. H. B. Schenkels.
a. Inzet zeer goed van tompo, stemming nogal be
vredigend over bet geheel zeer goede opvatting en
de figuratie zeer goed vertolkt Largo haddon we iets
hreeder, gedacht. Allegro zee-r goed van tompo, mooi
klankgehalte, maar te weinig werk van de nuan-
oeerin-g. H zeer goed vertolkt In Ml do stemming van
het hout er even naast. Blz, 6 kon het Largo ook
wat grootscher van klank zijn geweest, plu mosso
klonk te pdkkerlg.
Vrij no.: „La Liberté", Ouverture par F. Rousseau.
b. Frisch en mooi klankgehalte, muzikale vertol
king in no. 1 tusschenpartflon even minder correct
van stemming en in no. 2 hadden we meer klank
volume verwacht. Allegro goed van tempo en de fi-
guatie rustig en duidelijk uitgevoerd, dit kon men
niet zeggen in no. 7, hier vvas het omgekeerd, on-
rus;ig tevens phraseering. niet juist door verkeerde
ademhaling, de korte voorslag werd niet juist uit
gevoerd. Over het geheel had het nummer een goede
vertolking.
„EENDRACHT", Kolhorn (Barsingerhorn), Dir. C.
Kalf.
a. Begin geen samenspel van Trombone en bas, da
ff klank te ruw. In B was het geen dolce hier geen
bewogen spel, te veel de noten en het andere bij
zaak, in C de stemming niet juist in de tusschen-
stemmen, Allegro tempo te langzaam. In H figuratie
niet duidelijk en er werd nogal eens gesmokkeld. M
niet gelijk van klank, en nuancooring bijzaak. Blz.
4e 'balk geen goed rhythme. in het Andante wordt
nogal eens geknoeid. Opvatting niet te roemen, veel
al te vrij; piu Mosso bladz. 8 was te duworig. het
klinkt nu zoo log. moet veel scherper van klank zijn.
Maestoso was zeer goed en liet men hooren dat het
anders kan.
Vrij no.: „Fleurs de Nice", Fantaisie, pan J. Martin.
b. Inzet geen voldoende klankvolume, in A de ff
te ruw, kleine trom veel te sterk. Allegro Mod. 2/4 te
vlug van tempo .Blz. 4 basfiguur niet juist van in-
deeling en de stemming niet best. Allegretto Cornet
solo te weinig van voordracht, niet zangrijk. Allegro
2/4 was wederom verdienstelijk, ook goed van klank
i^. M weder de laatste maten te gefoceerd van klank.
DERDE AFD. FANFARE
Verplicht nummer: „During the Battle", par G.
Gadenne.
„EXCELSIOR". Nieuwe Niedorp, Dir. P. Dekker.
a. Inzet zeer goed van opvatting en klank, in het
p. gedeelte, «temming niet fraai. Andante Religioso
ook zeer correct van tempo, maar nuanceering daar
werd nogal eens niet aan gedacht. Allo. 2/4 na ferma-
te te stijf van voordracht en begeleiding slecht stem
mend.! Andante Piston solo zeer goed van geluid is
echter bang voor den voorslag, in het forto gedeelte
stemming er weer naast. Tempo di. Marzia goed, het
Pomposo wel wat te breed van opvatting, het .so
nore veel beter, de groote trom te sportief. Over
het geheel was goed verzorgd.
Vrij no.: Une Soirée a Trianon, O. Coogenchet.
b.Inzet ongelijk, het moei) helderder klinken, Pui
Lento 'aardt? vertolk#. Andfante Piston-solo goed,
trombone klinkt zoo gedwongen, 2de maal veel be
ter. Tutti zangrijker. Tempo di Mazurka samenspel
niet altijd correct van rhythme, piu lento werd over
't -hoofd gezien. An-d. Religioso, hier -hadden w emeer
klankvolume verwacht; 4 maten voor 2/4 bleef de
bovenstem weg; laatste animez had wel iets pittiger
gekend. Over het geheel verdienstelijk vertolkt.
TWEEDE' AFD. HARMONIE'/
Verpl. no.: Herfstklanken. par J. van Tright.
SCHAGEN'S HARMIONIEKAPEL, Schagon, Dir. J.
Dol.
a. Inzet goed van klank, helder van toon en in
het juiste tempo. .Tam-mer dat de stemming van tijd
tot tijd even minder werd, voor het Andante was de
figuratie niet even juist, het Andante met meer uit*
drukking (zangrijker); in K veel beter zelfs zeer
muzikaal, het blijft goed, in R weer rbythmisch
minder goed van samenspel, verder weinig aan te
merken.
Vrij no. Potpourri de 1'Opera Le Postillon de Lan-
jumeau, par A. Adam, arr. L. A. Schout.en
b. De inzet was hier gelijk het entrée van het
verplichte nummer, mooi van klank en stemming
ook goed, in B' had' het tempo iets vooruit gekend,
Andante meer vrijer van opvatting. Allegro 3/4 zeer
goed klankvolume; blz. 4 firaai kasregister. Allegro
2/4 wel wat te langzaam, piu Lento daarentegen
zeer correct opgevat, maar zoo nu en dan vergissin
gen in de voorteekens. Verder zeer goed, laatste ge
deelte stemming even minder. Over het geheel zeer
verdienstelijk gemusiceerd.
EERE AFD. FANFARE'.
Verpl. no.: Ouverture Liege Immortelle 1914. par
F. Rousseau.
„ONDER ONS", Dirkshorn, Dir. A. P. Blauw.
a. Inzet wat te grootsch van klank, echter zeer
goed van opvatting, in B stemming minder; C bas
sen mooi van klank, soms even onduidelijk; D' naun-
cpering niet juist opgevat; in E de eerste vier maten
onduidelijk en 't tempo wat onrsutig. 6/4 pagina 2
zeer mooi van klank, waarom zoo getrokken, in A
meer voordracht, verder weinig aan te merken; het
corps beschikt over een fraai klankgehalte in de ff,
zoo nu en dan kon het zangrijker; letter G o.i. te
langzaam van tempo en in II wel wat te veel, 't
klinkt te stootelijk. OVer het geheel genomen zeer
verdienstelijk.
EERE WEDSTRIJD.
DERDE AFD. HARMONIE
„CONQORDIA", Breezand, met La Viestale, par J. G.
Kastner, Dir. H. B. Schenkels.
Inzet wol wat mat van klank, stemming nog nl
verdienstelijk, d-e -opvatting zeer goed; Andante ook
goed. Allegro zoo nu en dan ongelijk. B triolen figu
ren niet juist van indeel'ing. Blz. 2 zestiende figuren,
ook niet correct, de stemming wordt minder; slot 2e
on 3e reprise samenspel niet mooi te noemen.
DERDE AFD. FANFARE.
EXCELSIOR", Nieuwe Niedorp. Dir. P. Bekker, Met
Le Rêve du Guerrier, L. Blémant.