Schager Courant Smaakvolle Kleeding ran hier en van daar. SLEUTEL Een goederentrein ontspoord. Vierde Blad. n< Feuilleton. VIEFCE- Binnenlandsch Nieuws. Stijve Kloosterb&lsem, gemaakt en o0 maat, b Combinatie KREIJMBORG, igestraat ALKMAAR Magdalenstraat Zaterdag 27 November 1926. 69ste Jaargang. No. 7954. De lranc in 4e liit. Een verdere stijging zou een ernstige economi sche crisis ten gevolge hebben. Kon Krnnsoh bind «ooft oen boeld van don Stüffon- p|£T [en t'rjuio ondor don titxdr^Do^ranOj die dioi» fipo- mnkon was, stijgt in do lift omhoog." filn iJQ vergelijking gaat op voor do laatste dagen, rjJ wanneer aeze opstijging als een zuiver mechanische Kis verschijning beschouwd wordt. De „kleine frand', diende Partfèohe bladen zoo gaarne als oen kind, dat aan, de beterende hand is, 'Ord arbeeldon, zou or ooiitor minder blozend uitzien, rannoor do „liftboy" de lift niet óp do juiste ver dieping tot stilstand zou brengen. Wanneer het al' a snel opwaarts gaat. dan veroorzaakt dat adom- xjklomdheid en hot bfood stijgt gevaarlijk naar do lommen. Daarover zijn alle .technici op financieel1 gebied het eens, Zoowel van links alis van rechte. Alleen de minister van financiën, Poonoaré, aan wion zijn «naiinvochtbaar resultaat een autoriteit jiseft, waarvoor rioh do technici voorloopig moeten juigon, laat door zijn fijftrompettor, Marcel Jiutin in do „Echo do Paris" rondschaUën, dat nog lang geen gevaar dreigt, en dat het nog een flink stuk ae hoogte in moet, ook wanneer hot particulier be lang daarbij het loodje moet leggen. Dat klinkt wel allemaal heel mooi, zooals een overwinningsbulletin in den grooten oorlog moet hebben geklonken, maar ook toen is wel1 eens de ervaring opgedaan dat niet elke zege do overwin ning boteekende. Wanneer de waarde van den frano op de beurs in een enkel 'uur tijd nog zóó kan ariceren. dat er het oene oogonblik 129 en het indero 189 in een pond sterling gaan, dan blijkt er van eenige standvastigheid nog geen sprake. Do wildste geruchten over speculaties worden in de couranten vermeld en verwekken natuurlijk groote consternatie. Ook de doorsneeburger, dien de mysteries aan de beurs nogal vreemd voorkomen, moet na deze wilde dagen hebben opgemerkt, dat de regeering, dio zioh van een goed resultaat verzekerd is, tegen deze speculaties voor oopig nog machteloos is. Een vooraansta°nd tochniker op financieel gebied, Ro- gor Auoonin, de kabinetschef van het voormalige ministerie van financiën, George Bonnet, noemt het gepraat over rovalorisatie van den frano oen aondoriinge illusie, zoolang de koers zulke koorts achtige stijgingen en dalingen maakt. Ook in 1924 had men zoo'n plotselinge stijging van den frano. waarop een even zoo snelle, maar veel dieperedaling volgde. „Voonoopig blijft de franc nog altijd door de manoeuvres op de beurs bedreigd" zei ^Aubouin tot een bezoeker. „Op die speculatie, of zij uit het buitenland komt of in Frankrijk zelf haar oor- sprong heeft, kan de regeering slechts door een tegen-speculatie antwoorden. De nationale onaf- I hakkel ij kheid, waarvan op het oogenblik z;>oveel gwproken wordt, én die alle Fransdien zoo gaarne wenschen, zal eerst dan bereikt zijn, wanneer de franc aan het risico de onzekerheid en de specula tie door de garantie van een Vastgestelde, op ieder oogonblik in wisselbare waarde, onttrokken is. Niet allen Aubouin, die geen voorstander van de»- politiek van Poinoare* is, maar ook rij, die wel' voorstanders zijn, waarschuwen Poincaré, de betee- kenis van de hausse op de beurs niet te over schatten. Deze waarschuwing geeft blijk van eenige angst, waarmee de Franschen, die inzicht hebben, de go- volgen voor de productie en de uitvoer van het land beoordeelén. Ben -winstcijfer van een milliard op de handels statistiek foor de maand October wordt door ze toegesclireven aan: de Engelsohe kolenstaking, wel ke niet alleen man de Fransche kolénuitvoer ten gcede is gekomen, maar ook aan de uitvoer van overige producten, omdat ook de Britsche produc tie voor een groot deel door die staking is lam geslagen. De industrie van het continent trekt in: 1 J Cl inb ïicol Ti nd o noo Si n eiteli wielt Naar do Gedenkschriften van Di. KURT VON HO LD AU, Advocaat en Detective. Vrij bewerkt naar het Duitsch van FERDINAND RUNKEL. door J. van der Sluya. (NADRUK VERBODEN.) r 11. Zoo Zyn er dan, naar mijn meening, absoluut* Btèen termen voor een vrijspraak bij gebrek aan be- ps. De beklaagde die onschuldig reeds aan oneim- %o moreole pijnigingen heeft blootgestaan, behoort toet aan de maatschappelijke vernietiging door eetn Mpgehjke uitspraak te worden prijsgegeven. Hij Jteft heb niet gedaan, want fry nad geen reden om te doen. Doordringt U daté: goed van; al heb «adero is bjj'Zaak. i Uw antwoord op de schuldvraag moet niet zijn geil twijfelmoedig: wij durven niet beweren dat hij eet gedaan heeft, maar een kernachtig: hij is °asoliuldig. ^Ook na het> bondige, aan 'het slot met vuur uit sproken pleidooi, werd het rumoerig op de pu4 Dueke tribune, maar 'heb was duidelijk dat de «eesto toehoorders het van harte met den ouden «ïvooaat eens waren. De president gaf voor de jury-leden nog een korte amen vat ting en liet uitkomen, dat naar zijn mee- lï1^ ^ijspraak bij gebrek aan bewijs moest vol- mk": o i, 6 verdediger .had aajigovoerd klonk alle- ]i,'U i ,aannemoli]k. maar zoolang er oen mogo- i vau eohuid bestond, behoorde geen vrij spraak zonder meer te volgen. hieruit voordeel, maar het is van voorbijgaanden aard. Nog andere invloeden hebben or toe bij ge dragen, d it de handelsbalans van Ootober een dor re, ij ko winst gaf en zij, die nog niet overtuigd zijn, nat inon do tegenwoordige ontwikkeling mot al te optimistisch moot booordeelen, kom,eh hier wol' boe, wannneer zij lezen, dat een groot criticus op oouaomisch gebied, Lucien Routier, zegt, dat een vorder stijgen van den frano een oconoinisohe crisis binnen twee of drie maanden fes verwachten is. Deze •risis zal een politiek 'karakter dragen, wanneer do massa van liet volk er bij betrokken wordt, b.v. wanneer" fabrieken gesloten moeten worden en de arbeiders daardoor op straat komen te staan. Zelfs Poincarfi zal met deze ernstige mogelijkheid rekening dienen te houden. De oppositie tegen de regeoring „de regeering der nationale eenheid", houdt zich ovorloopig neutraal, daar nooh de radi calen, noch de socialisten' de verantwoording van het, in gevaar brengen van de franc-stijging willen overnamen, maar do oppositie is ar, en zij is grootor, dan aan to nemen was. Zoodra heb budget is toege staan en de verkiezingen voor don Sonoab voorbij zijn, zul over andere vragen gesproken dienen te worden, die zich, don .niet langer -meer laten uit- stollen. Do rode van minister Maria hooft getoond, dat de nationale eenheid, ook in do regoering, alleen maar kunstmatig bolioudon kan worden. Podncaré hooft j.n <lit geval Morin ongelijk gege ven on.-hij zou zelfs, zooaJs in do Kamer, verheid word. verklaard hobl»on, dat hij zich zou terugtrek ken, wanneer do radicale minhiers het Kabinet zouden moeten verlaten. Misschien is ook deze verklaring alleen een specu latie ten gunste van den franc geweest. Or zou Poincarté, die zioh heden als Uaesar voelt, de temming bij heb volk opmerken en door een wen ding naar linkst zioh voor den I5den Maart wit- Ion beschermen P - Donderdagmiddag om twee uur is nabij hot wachthuis aan den overgang Haarlemmerweg bij Leiden een goederentrein ontspoord./ De locomotief en eenige wagons "rijn op da rails blijven staan. Eén wagon ligt half omgekanteld op den spoordijk. Deze wagen heeft een telegraafpaal langs de lijn d,oor midden geslagen. Daarop volgt een goederenwagen, die geheel schuin op den dijk is komen te siaan, en de twee daarop volgende war gens hangen tusschen heb vorige gedeelte van dan trein. Op de plaats van het ongeval was men juist bezag, een nieuwen wissel te leggen. Een rail ter plaatse was geheel omgekanteld. Of dit als oor zaak af als gevolg van het ongeval moet worden aangemerkt, kon nog niet worden uitgemaakt. Een buitenlandsche wagen is heb eerst uit de rails gelbopen. Het verkeer AmsterdamDen Haag kwam ge heel stop to staanhet verkeer in omgekeerde rich ting werd door verlegging van de rails onderhouden Elk der vier lasohplaben van heb te veranderen stük rail, Waarvan de wissel' moest vernieuwd wor den, was slechts met één bout vastgemaakt, toen do trein er over hoen ging. spieren en spierpijn dadelijk wrijven met het eenige middel dat tot diep In Uw spieren doordringt en U snel weer lenig maakti Akkers De justitie is naar de plek van het ongeluk ge gaan en de Leidsehe politie heeft foto's genomen. Een ander bericht aan do N.R.Orb. méldt: De ontsporing van den goederen!rein had plaats bij kilomeberpaal' 46.400, even voorbij den spoor wegovergang aan kden HaarlemmerwegHet was oen goederentrein uit Leidon, bestemd voor Amster dam .Op de plaats, waar heb ongeval plaats had, is men bezig den spoorweg to horstellen. Zoodra deze goederentrein gepasseerd zou Zijn, zou een wissel gelegd worden. De locomotief van don goederen- brein rood tot juist voorbij do plaats, waarde wissel zou komen. De drie goederenwagens, «direct achter don locomotief stortten om on kwamen in do sloot langs don weg terecht. Een tiental andere goederen wagons daarachter ontspoorde eveneens; een gedeelte der wagons kwam gehoe., een ander gedeelte ffcdeelteÜjk buiten de rails te staan. De •poorlyn Leidon—Haarlem is versperd. Onmiddel lijk zijn maatregelen voor heb opruimingswerk ge nomen. De materieeie schade ia belangrijk. De goederen trein, die uit ongeveer 20 boetonu, was geladen met stukgoederen, die teder station in- en uitlaadde. Do locomotief be hoort tot liet type P 8- en draagt hot nummer 1113, en word bestuurd door den mooüinisb M. Wouda uit Haarlem. De heer Wouda kon niet veel' mededee- lon, doordat hii aelï niet veel van het ongeluk gemerkt had. Hij voelde horten en stoeten en, bracht de locomotief tot stilstand. Do locomotief, de tender, en de daaropvolgende bagagewagen Zijn op do rails blijven staan evenals1 de volgende platte open goederenwagen. Hierop volgde een Duitsche goederenwagen No. 16112, een zgn. vijftienswageai. Deze wagen was verzonden door do Gewerksohaft Glück Auf te San- derhausen, was «den 4 November de grens bij Zeve naar gepasseord en bestemd voor Secr. van Slinge- iland te Noordwyketrhout, vermoedelijk geladen met meststoffen. Deze wagen stond schuin over de rails, aJs eerste, die ontspoord was. Een- aaxopvolgende wagen was gekanteld en hing gedeeltelijk over den spoordijk, nog in zijn val een telegraafpaal door midden getrokken te hebben. Met een scherpe hoek stond een daaropvolgende goederenwagen op den gekantelden wagon,terwijl' zes daarachter vastge koppelde wagens min of meer uit de rails stonden, sommigen inde voorgaande wagens gedrukt en met de wielen of van den grond of tusschen de rails staande. Juist op de plaa,ts, waar heb ongeluk gebeurde, zou een nieuwe wissel' worden ingelegd. Men was daarmede den geheelen dag bezig en na het passee- ren van den verongelukten, trein zou deze wissel verandering plaats gehad hebben. Het daartoe te verwijderen gedeelte railswas met vier iaaehplabeai met de veraere rails verbonden. Doch in plaats dab deze lasohplaten meb vier bou ten waren vastgemaakt, was el!k dier 4 lasohplaten) met sléchts één bout 1 1 vindt U in groote verscheidenheid in de magazijnen van J. B. KOSTER Do gezworenen trokken zioh terug en het publiek bleef m ademlbaZe spanning achter. Meer dam oen uur duurde de beraadslaging en toen de juryt weer in de rechtszaal verscheen, klonk de uitspraak: Niet schuldig, wegens gebrek aan bewijzen. i XI. Het was een frisch koude Decemberdag en in Tsintau was men in de Kerststemming. Vooral was dit het geval ia de villa van den vice-admiraal von Thungen. Het huis sboud op een beigheiliing te genover de bocht van Tsintau. Het Keele huis personeel was in actie, want er was iets groots op til. Immers uit 'Shanghai was de aankomst van den Lloyd-stoomer gemeld, waarmee fraulein He- lene von Thungen komen zou. De admiraal had den heaien dag door het "van buiten in Ohineeschen stijl gebouwde, maar van binnen Buropeescii inge richte huis rondgedwaald. Want hij wenschtedat z/ijn dochter alles in de puntjes zou vinden en zich in het huis van haar} vader terstond op haar ge mak _-zou voelen. Na den dood van zyn oudsten dochter was zij nu rijn eenig kiind en bovendien was hot jongste meisje, dat haar moeder verloren had voordat ze volwassen was, altijd zoo'n beetje zijn lievelingetje geweest. Do admiraal had de scheiding von rij'n kinderen altijd heel opplezierig gevonden, maar vooral naar zijn jongste 'dochter liad hij altijd een hevig verlangen gehad. En nu zou hij zijn lieve meisje voor langen tijd bij zioh hebben en zij zou zeker van zijn woning in don, vreemde een echt tehuis voor hem maken. Hot was nu drie uur en hjj wilde j'uisb uit 'rijn tuin stappen om op een vooruitspringende hoogte naar liet naderende schip uit ha kijken toon zijn adjudant, Kapitein von Henning, zich bdji hem voegde oni.hfcmi meedeelde dat de ooot aooeven Ar- kona gepasseerd was en den landingssteiger naderde Zoo, dan moeten we ons haasten, anders ver zuimen we hem nog en mijn dochtertje zot zich in haar eentje in China wel voelen als- een kat op een vreemd pakhuis. Admiraal von Thungen stapte met stevigen pas voort; men Zou aan rijn jeugdige, veerkrachtige ma nier van loopen, niet gezegd hebben dat hij1 lange jaren in den alinattenuen en opwindenden tropen- dienst had doorgebracht. Hij was thans ongeveer vijf en vijftig jaar, slank en krachtig gebouwd, met oou zongebruind, gladgeschoren gezicht. Zijn oogen waren dj op-blauw, precies HeEeno's oogen en de gegroefde lijnen er om been gaven aan zijn gericht een togelyk ernstige en vriendelijk uitdrukking. Hij stond nu met rijn adjudant aan den landings steiger en keek naar het statig.-naderende stoom schip. Hij Zette den kijker aan de oogen en zocht tusschen de talrijke passagiers, die over de ver schansing leunden, naar het gezicht van zijn doch ter. De adjudant keek met studie naar zijn chef en toen hij1 Zag dat diens ingespannen-tiirend go zicht riph «ontspande in een vnendelüben glimlach, wist hij dat de admiraal zijn dochter ontdekt had. 7 Kijk, daar heb je haar. Ik heb haar blonde kopje direct herkend «en haar rouwkleeding steekt helaas maai* alr te scherp af. klaar de droevige klonk in rijn stom verdween aanstonds weer: Kijk, ze wuift met haar zakdoek, .zei hifr mot jongensachtige opgewektheid. Och Henning, ke rel, dat kun jij' je heeiemaal niet voorstellen wat dat voor een plezier is, nadat je jarenlang wat je het liefst «op de wereld is, hebt moeten mjLssen. En nu zul je wel zeggen: maar dat hoef je toeh niet, je kunt toch best een commando of een baantje aan den wal krijgen, maar dat is juist het beroer de, dat mijn heele innnerlijke wezen zioh verzet tegen het leven in het Noorden. Alh ik boven Sicilië kom ia het alr ""mis meb me. Don ga ik heb leven dor en grauw vinden. Zoo is mijn tempera ment nu eenmaal. En nu plbtscling, in dezen hit- lioek van da wereld je dochtertje op visite te krij1- gan. En ze brengt natuurlijk een stuk'Berlijn, een stuk cultuur met tich mee. U zult nu zeker wel wat meer in de gezel schapskringen van Tsintau en Kiautshau gaan ver- koeren, Excellentie P Natuurlijk; ik kan mijn leve, knappe dochter toeh niet in de eenzaamheid opbergen. We moeten ons voorloopig, met het oog op het verlies dat 'we geleden hebben, nog beperken. Maar aan een paar diners en' soupers zullen we toch niet kunnen ont komen. En zooals je weet, beginnen wo morgen mot een Kerstfeest: ook heel eenvoudig met het oog op den rouw. Gedanst wordt er natuurlijk niet. Wie komen er allemaal1 als ik vragen magP Och allés wat in Dintech-Ohina wat bebeo kent. De mensohen van het civiele bestuur, de offi cieren van de divisie en dan een paar Cnjnoesche langstaarten, o.a. de mandarijln van Kiautshau «en .natuurlijk ook de kopstukken van do kolémio: groote kooplui, ingenieurs; bij elkaar een veertig personen. Kolossaal. Och, aan den eenen kant staat mijn hoofd er niet bij'zonder naar.... U moet niet steeds denken aan die ramp die U getroffen heeft. Kijkt U naar de zouzryde.... dat U andere doohter nu voor langen tijd bij U blijft. Wij troffen den oprichter raai dit baanvak, den heer van Roussieau op de plaats van het ongeluk tan, die juist op het oogenblik, dat de ontsporing plaats greep, met andere bezigheden, het werk be treffend, doende was. Aanwezig was de opzichter BchaufeTe uit Den Haag, die met het toezicht was belast. Op de vraag, >f h«et niet verantwoordelijk was, dat de 1'asohplaat met slechts een bout was vastgehouden, antwoordde deze, dat dit volgens rijn meening, niets gaf.'Den geheelén dag waren er treinen overheen gegaan, z .nder nadeeiige gevolgen. De bouten waren dan ook niet gebroken, de laschplaten waren intact grebteven, maar ook de opmerking, dat klaarblijke lijk de rails, die door de lasohplaat by elkaar gehouden moesten worden, door heb te I09 verband, door heb gewicht van de tredn aan het wijken waren gegaan, werd als niet overtuigend voor de oorzaak van het ongeluk aangemerkt. Door wat voor oor zaak dan ook, zeker is, dat een rail' schuin was komen te stiaan, waardoor dc wagens ontspoorden. Do«r de schuine richting, die een der wagens h >d aangenomen, was het ook niet mogelijk hot tweede spoor, richting Leiden, te kunnen berijden. Door vrh' los liggend spoor te verschuiven is het gelukt dat tweede spoor vrij spoedig vrij1 to krijgen. Om twintig» minuten over 4 kwam een hidptrein met materialen, waardoor dadelijk meb het opruimings- work begonnen kon worden, terwijl1 te# holfvijf do 'officier van justitie, rar. Enger, uit den ITnag, Ier p'uatee aankwam, Alle aanwezigen moesten verlaten. De Parijsohe trein, die uit de richting Haarlem in aantocht was, alsmede de treinen uit ae richting Deiden komend, werden juist tijdig genoeg tot stil stand gebracht. Het verkeer ondervond door een en ander veel vertraging. KAMER VAN KOOPHANDEL VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER. Woensdag heeft de Kamer van Koophandel en Fa- breiken vuor Holland's Noorderkwartier ton stad- huize te Alkmaar vergaderd. Inzake het afhalen van poststukken op Zondag, thans van 12 tot 1 en door het postkantoor gevraagd- te stellen van 820 «tot 920 met het oog op de gods dienstplichten der ambtenaren, werd besloten, erop aah te dringen, de gelegenheid! open te stellen van 12.30 tot 1.30, en te verzoeken, dan ook de aangetee- kende stukkeh te mogen ontvangen. BeSloten werd, steun te verleenen aan1 een adres der K. v/ K. te Heerlen, waarin werd aangedrongen op invoering door de spoorwegen van goedikwpe va- cantiekaarten, ook voor kinderen. Bij het rapport van de verkeerscommissie uit de kamer over den overweg aan den Bergerweg zei do heer Grünwald, voorzitter dier commissie, dat zij meende te moeten' aanbevelen bet leggen van een geheel nieuwen breeden verkeersweg Alkmaar—Ber gen via de Lindelaan, om ie ontkomen aan het be zwaar van het herhaaldelijk sluiten van den weg ten behoeve van het rangeeren van de treinen. De heer de Raat stelde hieriegenover een ander plan. «dat hetzelfde resultaat zou hebben, maar veel goedkooper zou zijn. Spr. wilde den overweg totaal sluiten ten behoeve van de spoorwegen en de be- staanden Bergerweg nabij' Alkmaar te splitsen, zoodat het verkeer voor richting Den Helder geteid werd via de breede Handelskade en dat voor het Zuiden langs een weg, die op een bestaanden maar dan te verbreeden weg. even ten Zuiden van Alkmaar zou uitkomen. Voetgangers en fietsen van en naar Ber gen en Egrnond zouden de tunnel bij den be staanden overweg kunnen blijveó gebruiken. Het groote doorgaande verkeer zou dan toch buiten Alk maar omgaan. Uitvoerig werd over «dit plan gediscussieerd, tot dat ten slotte besloten werd, in begin Januari een aparte vergadering aan deze zaak te wijden. De beer Wagenaar bracht rapport uit van een be zoek aan de Ned. Spoorwegen, waarbij gevraagd was om hetzelfde tarief toe te* passen voor de 10-tons ladingen als het thans geldende lagere tarief voor de 15-tons wagens, alsmede om een uitzonderingsta rief vast te stellen voor de grove producten van de veilingen te Broek op Langendijk. Noordscharwoude en Warmenhuizen gedurende de wintermaanden. Het resultaat van een en. ander was tot dusver nog alleen geweest, dat betere wagons beschikbaar waren gesteld, maar sindsdien waren aan dc directie der Spoorwegen nadere cijfers gegeven over het aantal verzonden wagons en de prijzen. Deze waren b.v. in 1925 voor vroege aardappelen f 602 en in 1926 f 460 per 10.000 kilo. roode kool f 217 en f171, gele kool f 223 en f 134, witte kool f 120 en f 101. Alleen uit Broek op Langendijk waren dit jaar, in Juni, Juli, Aug., Sept en Oct. ruim 1200 wagons minder ver zonden dan in 1925. Ofschoon voor Langendijk en omstreken nog niet van een noodtoestand) behoeft te worden gesproken, zooals hier en daar al wordt ver kondigd, is het er toch verre van rooskleurig! zeide spreker. Besloten werd, om. wanneer niet spoedig een ant woord komt op de meegedeelde cijfers, een audiën tie aan ie vragen bij de directie der Spoorwegen. Medegedeeld werd, dat de door de Kamer van Koophandel meermalen aangevraagde conferentie Dat is toch ook goen kleinigheid. Ja, dat is inderdaad een groote troost; het is eenvoudig1 een uitkomst. Als nu maar niet te gautf iemand haar voor mijn neus weg trouwt Intusscthien was de mailboot aan den steiger ge meerd en de landingsbrug uitgelégd. De admiraal was de eerste die aan boord ging. Hij werd eerbied dig begroet door den geaagvoeroenr, die hem langs een doolhof van kisten en balen den weg naar zijn doohter wees. Helene had haar vader al spoedig in het oog gekreg-en en riep luid: Papa, papa. Ze snelde op hem toe en sloeg haar «armen om zijn hals. Een poos zwegen beide, diep onder den indruk van dit weerzien, 2500 kort na het groote verlies dat zij geleden hadden. De admiraal was de eerste die weer woorden vond en met een poging tot soberts «en een glimlach in rij'n. nog vochtige oogen zei hh1 Je bent zeker wel blij je ouden vader weer eens te zien. j l Oud? U moest U schamen. U riet er nog zóó jong uit dat we wel een pas-getiouwd paar konden voorstellém Ook rij deed moeite haar ontroering! aohter gewilde vroolijkheid te verbergen. Het is erg complimenteus, maar geen mensen die het gelooft, hoor. Op de vragen van haar vader vertelde ze nu dat ze een heel prettgie en voorspoedige reis had ge had. Meneer en Mevrouw Hartlebon waren erg aardig voor haar geweest en de- kapitein en do scheepsofficieren hadden allés gedaan om het de dochter van den vertegenwoordiger van het vader- landsoh gezag in het Verre Oosten zoo aangenaam mogelijk te maken aan board. Ook van het andere ze veel ririendefllijkhedd en go- De admiraal stelde nu rijn adjudant, dio zich tydens de eerste begroeting bescheiden op een af stand had gehouden, aan Zyn dochter vooi* en voeg de «erbij1 dat" Von Henning altijd zoo zorgzaam' voor hem was geweest dat het hem bijna het gemis van rijn egien kindoren had vergoed. We hebben heel wat doorgemaakt samen en hij is altijd een trouwe vriend en kameraad ge- Xt en ik hoop dat jij hem ook als zoodanig! he rwon zult, Heléne. Zijne Excellentie overdrijft sterk, juffrouw von Thungen. t Daar geloof ik niets van, meneer Henning, want uit vaders brieven heb ik U al op dezelfde wijze loeren kennen. Ik bon bib* dat de kennisma king nu ook van aangericht tot aangericht plaats

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 13