Schager Courant
Smaakvolle Kleeding
ran hier en van daar.
SLEUTEL
Een goederentrein
ontspoord.
Vierde Blad.
n<
Feuilleton.
VIEFCE-
Binnenlandsch Nieuws.
Stijve
Kloosterb&lsem,
gemaakt en o0 maat,
b Combinatie KREIJMBORG,
igestraat ALKMAAR Magdalenstraat
Zaterdag 27 November 1926.
69ste Jaargang. No. 7954.
De lranc in 4e liit. Een verdere
stijging zou een ernstige economi
sche crisis ten gevolge hebben.
Kon Krnnsoh bind «ooft oen boeld van don Stüffon-
p|£T [en t'rjuio ondor don titxdr^Do^ranOj die dioi» fipo-
mnkon was, stijgt in do lift omhoog."
filn iJQ vergelijking gaat op voor do laatste dagen,
rjJ wanneer aeze opstijging als een zuiver mechanische
Kis verschijning beschouwd wordt.
De „kleine frand', diende Partfèohe bladen zoo
gaarne als oen kind, dat aan, de beterende hand is,
'Ord arbeeldon, zou or ooiitor minder blozend uitzien,
rannoor do „liftboy" de lift niet óp do juiste ver
dieping tot stilstand zou brengen. Wanneer het al'
a snel opwaarts gaat. dan veroorzaakt dat adom-
xjklomdheid en hot bfood stijgt gevaarlijk naar do
lommen. Daarover zijn alle .technici op financieel1
gebied het eens, Zoowel van links alis van rechte.
Alleen de minister van financiën, Poonoaré, aan
wion zijn «naiinvochtbaar resultaat een autoriteit
jiseft, waarvoor rioh do technici voorloopig moeten
juigon, laat door zijn fijftrompettor, Marcel Jiutin
in do „Echo do Paris" rondschaUën, dat nog lang
geen gevaar dreigt, en dat het nog een flink stuk
ae hoogte in moet, ook wanneer hot particulier be
lang daarbij het loodje moet leggen.
Dat klinkt wel allemaal heel mooi, zooals een
overwinningsbulletin in den grooten oorlog moet
hebben geklonken, maar ook toen is wel1 eens de
ervaring opgedaan dat niet elke zege do overwin
ning boteekende. Wanneer de waarde van den frano
op de beurs in een enkel 'uur tijd nog zóó kan
ariceren. dat er het oene oogonblik 129 en het
indero 189 in een pond sterling gaan, dan blijkt
er van eenige standvastigheid nog geen sprake.
Do wildste geruchten over speculaties worden in
de couranten vermeld en verwekken natuurlijk
groote consternatie.
Ook de doorsneeburger, dien de mysteries aan
de beurs nogal vreemd voorkomen, moet na deze
wilde dagen hebben opgemerkt, dat de regeering,
dio zioh van een goed resultaat verzekerd is, tegen
deze speculaties voor oopig nog machteloos is. Een
vooraansta°nd tochniker op financieel gebied, Ro-
gor Auoonin, de kabinetschef van het voormalige
ministerie van financiën, George Bonnet, noemt
het gepraat over rovalorisatie van den frano oen
aondoriinge illusie, zoolang de koers zulke koorts
achtige stijgingen en dalingen maakt.
Ook in 1924 had men zoo'n plotselinge stijging
van den frano. waarop een even zoo snelle, maar
veel dieperedaling volgde.
„Voonoopig blijft de franc nog altijd door de
manoeuvres op de beurs bedreigd" zei ^Aubouin
tot een bezoeker. „Op die speculatie, of zij uit het
buitenland komt of in Frankrijk zelf haar oor-
sprong heeft, kan de regeering slechts door een
tegen-speculatie antwoorden. De nationale onaf-
I hakkel ij kheid, waarvan op het oogenblik z;>oveel
gwproken wordt, én die alle Fransdien zoo gaarne
wenschen, zal eerst dan bereikt zijn, wanneer de
franc aan het risico de onzekerheid en de specula
tie door de garantie van een Vastgestelde, op ieder
oogonblik in wisselbare waarde, onttrokken is.
Niet allen Aubouin, die geen voorstander van de»-
politiek van Poinoare* is, maar ook rij, die wel'
voorstanders zijn, waarschuwen Poincaré, de betee-
kenis van de hausse op de beurs niet te over
schatten.
Deze waarschuwing geeft blijk van eenige angst,
waarmee de Franschen, die inzicht hebben, de go-
volgen voor de productie en de uitvoer van het
land beoordeelén.
Ben -winstcijfer van een milliard op de handels
statistiek foor de maand October wordt door ze
toegesclireven aan: de Engelsohe kolenstaking, wel
ke niet alleen man de Fransche kolénuitvoer ten
gcede is gekomen, maar ook aan de uitvoer van
overige producten, omdat ook de Britsche produc
tie voor een groot deel door die staking is lam
geslagen. De industrie van het continent trekt
in:
1
J Cl
inb
ïicol
Ti
nd
o
noo
Si n
eiteli
wielt
Naar do Gedenkschriften van
Di. KURT VON HO LD AU,
Advocaat en Detective.
Vrij bewerkt naar het Duitsch van
FERDINAND RUNKEL.
door J. van der Sluya.
(NADRUK VERBODEN.)
r 11.
Zoo Zyn er dan, naar mijn meening, absoluut*
Btèen termen voor een vrijspraak bij gebrek aan be-
ps. De beklaagde die onschuldig reeds aan oneim-
%o moreole pijnigingen heeft blootgestaan, behoort
toet aan de maatschappelijke vernietiging door eetn
Mpgehjke uitspraak te worden prijsgegeven. Hij
Jteft heb niet gedaan, want fry nad geen reden om
te doen. Doordringt U daté: goed van; al heb
«adero is bjj'Zaak. i
Uw antwoord op de schuldvraag moet niet zijn
geil twijfelmoedig: wij durven niet beweren dat hij
eet gedaan heeft, maar een kernachtig: hij is
°asoliuldig.
^Ook na het> bondige, aan 'het slot met vuur uit
sproken pleidooi, werd het rumoerig op de pu4
Dueke tribune, maar 'heb was duidelijk dat de
«eesto toehoorders het van harte met den ouden
«ïvooaat eens waren.
De president gaf voor de jury-leden nog een korte
amen vat ting en liet uitkomen, dat naar zijn mee-
lï1^ ^ijspraak bij gebrek aan bewijs moest vol-
mk": o i, 6 verdediger .had aajigovoerd klonk alle-
]i,'U i ,aannemoli]k. maar zoolang er oen mogo-
i vau eohuid bestond, behoorde geen vrij
spraak zonder meer te volgen.
hieruit voordeel, maar het is van voorbijgaanden
aard. Nog andere invloeden hebben or toe bij ge
dragen, d it de handelsbalans van Ootober een dor
re, ij ko winst gaf en zij, die nog niet overtuigd zijn,
nat inon do tegenwoordige ontwikkeling mot al te
optimistisch moot booordeelen, kom,eh hier wol'
boe, wannneer zij lezen, dat een groot criticus op
oouaomisch gebied, Lucien Routier, zegt, dat een
vorder stijgen van den frano een oconoinisohe crisis
binnen twee of drie maanden fes verwachten is. Deze
•risis zal een politiek 'karakter dragen, wanneer
do massa van liet volk er bij betrokken wordt, b.v.
wanneer" fabrieken gesloten moeten worden en de
arbeiders daardoor op straat komen te staan.
Zelfs Poincarfi zal met deze ernstige mogelijkheid
rekening dienen te houden. De oppositie tegen de
regeoring „de regeering der nationale eenheid",
houdt zich ovorloopig neutraal, daar nooh de radi
calen, noch de socialisten' de verantwoording van
het, in gevaar brengen van de franc-stijging willen
overnamen, maar do oppositie is ar, en zij is grootor,
dan aan to nemen was. Zoodra heb budget is toege
staan en de verkiezingen voor don Sonoab voorbij
zijn, zul over andere vragen gesproken dienen te
worden, die zich, don .niet langer -meer laten uit-
stollen. Do rode van minister Maria hooft getoond,
dat de nationale eenheid, ook in do regoering,
alleen maar kunstmatig bolioudon kan worden.
Podncaré hooft j.n <lit geval Morin ongelijk gege
ven on.-hij zou zelfs, zooaJs in do Kamer, verheid
word. verklaard hobl»on, dat hij zich zou terugtrek
ken, wanneer do radicale minhiers het Kabinet
zouden moeten verlaten.
Misschien is ook deze verklaring alleen een specu
latie ten gunste van den franc geweest. Or zou
Poincarté, die zioh heden als Uaesar voelt, de
temming bij heb volk opmerken en door een wen
ding naar linkst zioh voor den I5den Maart wit-
Ion beschermen P -
Donderdagmiddag om twee uur is nabij hot
wachthuis aan den overgang Haarlemmerweg bij
Leiden een goederentrein ontspoord./
De locomotief en eenige wagons "rijn op da rails
blijven staan. Eén wagon ligt half omgekanteld op
den spoordijk. Deze wagen heeft een telegraafpaal
langs de lijn d,oor midden geslagen. Daarop volgt
een goederenwagen, die geheel schuin op den dijk
is komen te siaan, en de twee daarop volgende war
gens hangen tusschen heb vorige gedeelte van dan
trein. Op de plaats van het ongeval was men
juist bezag, een nieuwen wissel te leggen. Een rail
ter plaatse was geheel omgekanteld. Of dit als oor
zaak af als gevolg van het ongeval moet worden
aangemerkt, kon nog niet worden uitgemaakt.
Een buitenlandsche wagen is heb eerst uit de
rails gelbopen.
Het verkeer AmsterdamDen Haag kwam ge
heel stop to staanhet verkeer in omgekeerde rich
ting werd door verlegging van de rails onderhouden
Elk der vier lasohplaben van heb te veranderen
stük rail, Waarvan de wissel' moest vernieuwd wor
den, was slechts met één bout vastgemaakt, toen
do trein er over hoen ging.
spieren en spierpijn
dadelijk wrijven met het eenige middel
dat tot diep In Uw spieren doordringt
en U snel weer lenig maakti Akkers
De justitie is naar de plek van het ongeluk ge
gaan en de Leidsehe politie heeft foto's genomen.
Een ander bericht aan do N.R.Orb. méldt:
De ontsporing van den goederen!rein had plaats
bij kilomeberpaal' 46.400, even voorbij den spoor
wegovergang aan kden HaarlemmerwegHet was
oen goederentrein uit Leidon, bestemd voor Amster
dam .Op de plaats, waar heb ongeval plaats had, is
men bezig den spoorweg to horstellen. Zoodra deze
goederentrein gepasseerd zou Zijn, zou een wissel
gelegd worden. De locomotief van don goederen-
brein rood tot juist voorbij do plaats, waarde
wissel zou komen. De drie goederenwagens, «direct
achter don locomotief stortten om on kwamen in
do sloot langs don weg terecht. Een tiental andere
goederen wagons daarachter ontspoorde eveneens;
een gedeelte der wagons kwam gehoe., een ander
gedeelte ffcdeelteÜjk buiten de rails te staan. De
•poorlyn Leidon—Haarlem is versperd. Onmiddel
lijk zijn maatregelen voor heb opruimingswerk ge
nomen. De materieeie schade ia belangrijk.
De goederen trein, die uit ongeveer 20
boetonu, was geladen met stukgoederen, die
teder station in- en uitlaadde. Do locomotief be
hoort tot liet type P 8- en draagt hot nummer 1113,
en word bestuurd door den mooüinisb M. Wouda uit
Haarlem. De heer Wouda kon niet veel' mededee-
lon, doordat hii aelï niet veel van het ongeluk
gemerkt had. Hij voelde horten en stoeten en,
bracht de locomotief tot stilstand.
Do locomotief, de tender, en de daaropvolgende
bagagewagen Zijn op do rails blijven staan evenals1
de volgende platte open goederenwagen.
Hierop volgde een Duitsche goederenwagen No.
16112, een zgn. vijftienswageai. Deze wagen was
verzonden door do Gewerksohaft Glück Auf te San-
derhausen, was «den 4 November de grens bij Zeve
naar gepasseord en bestemd voor Secr. van Slinge-
iland te Noordwyketrhout, vermoedelijk geladen met
meststoffen. Deze wagen stond schuin over de rails,
aJs eerste, die ontspoord was. Een- aaxopvolgende
wagen was gekanteld en hing gedeeltelijk over den
spoordijk, nog in zijn val een telegraafpaal door
midden getrokken te hebben. Met een scherpe hoek
stond een daaropvolgende goederenwagen op den
gekantelden wagon,terwijl' zes daarachter vastge
koppelde wagens min of meer uit de rails stonden,
sommigen inde voorgaande wagens gedrukt en
met de wielen of van den grond of tusschen de
rails staande.
Juist op de plaa,ts, waar heb ongeluk gebeurde,
zou een nieuwe wissel' worden ingelegd. Men was
daarmede den geheelen dag bezig en na het passee-
ren van den verongelukten, trein zou deze wissel
verandering plaats gehad hebben.
Het daartoe te verwijderen gedeelte railswas met
vier iaaehplabeai met de veraere rails verbonden.
Doch in plaats dab deze lasohplaten meb vier bou
ten waren vastgemaakt, was el!k dier 4 lasohplaten)
met sléchts één bout 1 1
vindt U in groote verscheidenheid in de magazijnen van
J. B. KOSTER
Do gezworenen trokken zioh terug en het publiek
bleef m ademlbaZe spanning achter. Meer dam oen
uur duurde de beraadslaging en toen de juryt
weer in de rechtszaal verscheen, klonk de uitspraak:
Niet schuldig, wegens gebrek aan bewijzen.
i XI.
Het was een frisch koude Decemberdag en in
Tsintau was men in de Kerststemming. Vooral
was dit het geval ia de villa van den vice-admiraal
von Thungen. Het huis sboud op een beigheiliing te
genover de bocht van Tsintau. Het Keele huis
personeel was in actie, want er was iets groots
op til. Immers uit 'Shanghai was de aankomst van
den Lloyd-stoomer gemeld, waarmee fraulein He-
lene von Thungen komen zou. De admiraal had den
heaien dag door het "van buiten in Ohineeschen
stijl gebouwde, maar van binnen Buropeescii inge
richte huis rondgedwaald. Want hij wenschtedat
z/ijn dochter alles in de puntjes zou vinden en zich
in het huis van haar} vader terstond op haar ge
mak _-zou voelen. Na den dood van zyn oudsten
dochter was zij nu rijn eenig kiind en bovendien
was hot jongste meisje, dat haar moeder verloren
had voordat ze volwassen was, altijd zoo'n beetje
zijn lievelingetje geweest. Do admiraal had de
scheiding von rij'n kinderen altijd heel opplezierig
gevonden, maar vooral naar zijn jongste 'dochter
liad hij altijd een hevig verlangen gehad. En nu zou
hij zijn lieve meisje voor langen tijd bij zioh hebben
en zij zou zeker van zijn woning in don, vreemde
een echt tehuis voor hem maken.
Hot was nu drie uur en hjj wilde j'uisb uit 'rijn
tuin stappen om op een vooruitspringende hoogte
naar liet naderende schip uit ha kijken toon zijn
adjudant, Kapitein von Henning, zich bdji hem
voegde oni.hfcmi meedeelde dat de ooot aooeven Ar-
kona gepasseerd was en den landingssteiger naderde
Zoo, dan moeten we ons haasten, anders ver
zuimen we hem nog en mijn dochtertje zot zich in
haar eentje in China wel voelen als- een kat op
een vreemd pakhuis.
Admiraal von Thungen stapte met stevigen pas
voort; men Zou aan rijn jeugdige, veerkrachtige ma
nier van loopen, niet gezegd hebben dat hij1 lange
jaren in den alinattenuen en opwindenden tropen-
dienst had doorgebracht. Hij was thans ongeveer
vijf en vijftig jaar, slank en krachtig gebouwd, met
oou zongebruind, gladgeschoren gezicht. Zijn oogen
waren dj op-blauw, precies HeEeno's oogen en de
gegroefde lijnen er om been gaven aan zijn gericht
een togelyk ernstige en vriendelijk uitdrukking.
Hij stond nu met rijn adjudant aan den landings
steiger en keek naar het statig.-naderende stoom
schip. Hij Zette den kijker aan de oogen en zocht
tusschen de talrijke passagiers, die over de ver
schansing leunden, naar het gezicht van zijn doch
ter. De adjudant keek met studie naar zijn chef
en toen hij1 Zag dat diens ingespannen-tiirend go
zicht riph «ontspande in een vnendelüben glimlach,
wist hij dat de admiraal zijn dochter ontdekt had.
7 Kijk, daar heb je haar. Ik heb haar blonde
kopje direct herkend «en haar rouwkleeding steekt
helaas maai* alr te scherp af.
klaar de droevige klonk in rijn stom verdween
aanstonds weer:
Kijk, ze wuift met haar zakdoek, .zei hifr mot
jongensachtige opgewektheid. Och Henning, ke
rel, dat kun jij' je heeiemaal niet voorstellen wat
dat voor een plezier is, nadat je jarenlang wat je
het liefst «op de wereld is, hebt moeten mjLssen. En
nu zul je wel zeggen: maar dat hoef je toeh niet,
je kunt toch best een commando of een baantje
aan den wal krijgen, maar dat is juist het beroer
de, dat mijn heele innnerlijke wezen zioh verzet
tegen het leven in het Noorden. Alh ik boven
Sicilië kom ia het alr ""mis meb me. Don ga ik heb
leven dor en grauw vinden. Zoo is mijn tempera
ment nu eenmaal. En nu plbtscling, in dezen hit-
lioek van da wereld je dochtertje op visite te krij1-
gan. En ze brengt natuurlijk een stuk'Berlijn, een
stuk cultuur met tich mee.
U zult nu zeker wel wat meer in de gezel
schapskringen van Tsintau en Kiautshau gaan ver-
koeren, Excellentie P
Natuurlijk; ik kan mijn leve, knappe dochter
toeh niet in de eenzaamheid opbergen. We moeten
ons voorloopig, met het oog op het verlies dat 'we
geleden hebben, nog beperken. Maar aan een paar
diners en' soupers zullen we toch niet kunnen ont
komen. En zooals je weet, beginnen wo morgen mot
een Kerstfeest: ook heel eenvoudig met het oog op
den rouw. Gedanst wordt er natuurlijk niet.
Wie komen er allemaal1 als ik vragen magP
Och allés wat in Dintech-Ohina wat bebeo
kent. De mensohen van het civiele bestuur, de offi
cieren van de divisie en dan een paar Cnjnoesche
langstaarten, o.a. de mandarijln van Kiautshau
«en .natuurlijk ook de kopstukken van do kolémio:
groote kooplui, ingenieurs; bij elkaar een veertig
personen.
Kolossaal.
Och, aan den eenen kant staat mijn hoofd
er niet bij'zonder naar....
U moet niet steeds denken aan die ramp die
U getroffen heeft. Kijkt U naar de zouzryde.... dat
U andere doohter nu voor langen tijd bij U blijft.
Wij troffen den oprichter raai dit baanvak, den
heer van Roussieau op de plaats van het ongeluk
tan, die juist op het oogenblik, dat de ontsporing
plaats greep, met andere bezigheden, het werk be
treffend, doende was.
Aanwezig was de opzichter BchaufeTe uit Den
Haag, die met het toezicht was belast. Op de vraag,
>f h«et niet verantwoordelijk was, dat de 1'asohplaat
met slechts een bout was vastgehouden, antwoordde
deze, dat dit volgens rijn meening, niets gaf.'Den
geheelén dag waren er treinen overheen gegaan,
z .nder nadeeiige gevolgen. De bouten waren dan
ook niet gebroken, de laschplaten waren intact
grebteven, maar ook de opmerking, dat klaarblijke
lijk de rails, die door de lasohplaat by elkaar
gehouden moesten worden, door heb te I09 verband,
door heb gewicht van de tredn aan het wijken waren
gegaan, werd als niet overtuigend voor de oorzaak
van het ongeluk aangemerkt. Door wat voor oor
zaak dan ook, zeker is, dat een rail' schuin was
komen te stiaan, waardoor dc wagens ontspoorden.
Do«r de schuine richting, die een der wagens h >d
aangenomen, was het ook niet mogelijk hot tweede
spoor, richting Leiden, te kunnen berijden. Door
vrh' los liggend spoor te verschuiven is het gelukt
dat tweede spoor vrij spoedig vrij1 to krijgen. Om
twintig» minuten over 4 kwam een hidptrein met
materialen, waardoor dadelijk meb het opruimings-
work begonnen kon worden, terwijl1 te# holfvijf
do 'officier van justitie, rar. Enger, uit den ITnag,
Ier p'uatee aankwam, Alle aanwezigen moesten
verlaten.
De Parijsohe trein, die uit de richting Haarlem
in aantocht was, alsmede de treinen uit ae richting
Deiden komend, werden juist tijdig genoeg tot stil
stand gebracht. Het verkeer ondervond door een
en ander veel vertraging.
KAMER VAN KOOPHANDEL VOOR HOLLANDS
NOORDERKWARTIER.
Woensdag heeft de Kamer van Koophandel en Fa-
breiken vuor Holland's Noorderkwartier ton stad-
huize te Alkmaar vergaderd.
Inzake het afhalen van poststukken op Zondag,
thans van 12 tot 1 en door het postkantoor gevraagd-
te stellen van 820 «tot 920 met het oog op de gods
dienstplichten der ambtenaren, werd besloten, erop
aah te dringen, de gelegenheid! open te stellen van
12.30 tot 1.30, en te verzoeken, dan ook de aangetee-
kende stukkeh te mogen ontvangen.
BeSloten werd, steun te verleenen aan1 een adres
der K. v/ K. te Heerlen, waarin werd aangedrongen
op invoering door de spoorwegen van goedikwpe va-
cantiekaarten, ook voor kinderen.
Bij het rapport van de verkeerscommissie uit de
kamer over den overweg aan den Bergerweg zei do
heer Grünwald, voorzitter dier commissie, dat zij
meende te moeten' aanbevelen bet leggen van een
geheel nieuwen breeden verkeersweg Alkmaar—Ber
gen via de Lindelaan, om ie ontkomen aan het be
zwaar van het herhaaldelijk sluiten van den weg
ten behoeve van het rangeeren van de treinen.
De heer de Raat stelde hieriegenover een ander
plan. «dat hetzelfde resultaat zou hebben, maar veel
goedkooper zou zijn. Spr. wilde den overweg totaal
sluiten ten behoeve van de spoorwegen en de be-
staanden Bergerweg nabij' Alkmaar te splitsen, zoodat
het verkeer voor richting Den Helder geteid werd
via de breede Handelskade en dat voor het Zuiden
langs een weg, die op een bestaanden maar dan te
verbreeden weg. even ten Zuiden van Alkmaar zou
uitkomen. Voetgangers en fietsen van en naar Ber
gen en Egrnond zouden de tunnel bij den be
staanden overweg kunnen blijveó gebruiken. Het
groote doorgaande verkeer zou dan toch buiten Alk
maar omgaan.
Uitvoerig werd over «dit plan gediscussieerd, tot
dat ten slotte besloten werd, in begin Januari een
aparte vergadering aan deze zaak te wijden.
De beer Wagenaar bracht rapport uit van een be
zoek aan de Ned. Spoorwegen, waarbij gevraagd
was om hetzelfde tarief toe te* passen voor de 10-tons
ladingen als het thans geldende lagere tarief voor
de 15-tons wagens, alsmede om een uitzonderingsta
rief vast te stellen voor de grove producten van de
veilingen te Broek op Langendijk. Noordscharwoude
en Warmenhuizen gedurende de wintermaanden.
Het resultaat van een en. ander was tot dusver nog
alleen geweest, dat betere wagons beschikbaar waren
gesteld, maar sindsdien waren aan dc directie der
Spoorwegen nadere cijfers gegeven over het aantal
verzonden wagons en de prijzen. Deze waren b.v. in
1925 voor vroege aardappelen f 602 en in 1926 f 460
per 10.000 kilo. roode kool f 217 en f171, gele kool
f 223 en f 134, witte kool f 120 en f 101. Alleen uit
Broek op Langendijk waren dit jaar, in Juni, Juli,
Aug., Sept en Oct. ruim 1200 wagons minder ver
zonden dan in 1925. Ofschoon voor Langendijk en
omstreken nog niet van een noodtoestand) behoeft te
worden gesproken, zooals hier en daar al wordt ver
kondigd, is het er toch verre van rooskleurig! zeide
spreker.
Besloten werd, om. wanneer niet spoedig een ant
woord komt op de meegedeelde cijfers, een audiën
tie aan ie vragen bij de directie der Spoorwegen.
Medegedeeld werd, dat de door de Kamer van
Koophandel meermalen aangevraagde conferentie
Dat is toch ook goen kleinigheid.
Ja, dat is inderdaad een groote troost; het
is eenvoudig1 een uitkomst. Als nu maar niet te
gautf iemand haar voor mijn neus weg trouwt
Intusscthien was de mailboot aan den steiger ge
meerd en de landingsbrug uitgelégd. De admiraal
was de eerste die aan boord ging. Hij werd eerbied
dig begroet door den geaagvoeroenr, die hem langs
een doolhof van kisten en balen den weg naar
zijn doohter wees.
Helene had haar vader al spoedig in het oog
gekreg-en en riep luid: Papa, papa. Ze snelde
op hem toe en sloeg haar «armen om zijn hals.
Een poos zwegen beide, diep onder den indruk
van dit weerzien, 2500 kort na het groote verlies
dat zij geleden hadden. De admiraal was de eerste
die weer woorden vond en met een poging tot
soberts «en een glimlach in rij'n. nog vochtige oogen
zei hh1
Je bent zeker wel blij je ouden vader weer
eens te zien. j l
Oud? U moest U schamen. U riet er nog zóó
jong uit dat we wel een pas-getiouwd paar konden
voorstellém Ook rij deed moeite haar ontroering!
aohter gewilde vroolijkheid te verbergen.
Het is erg complimenteus, maar geen mensen
die het gelooft, hoor.
Op de vragen van haar vader vertelde ze nu dat
ze een heel prettgie en voorspoedige reis had ge
had. Meneer en Mevrouw Hartlebon waren erg
aardig voor haar geweest en de- kapitein en do
scheepsofficieren hadden allés gedaan om het de
dochter van den vertegenwoordiger van het vader-
landsoh gezag in het Verre Oosten zoo aangenaam
mogelijk te maken aan board. Ook van het andere
ze veel ririendefllijkhedd en go-
De admiraal stelde nu rijn adjudant, dio zich
tydens de eerste begroeting bescheiden op een af
stand had gehouden, aan Zyn dochter vooi* en voeg
de «erbij1 dat" Von Henning altijd zoo zorgzaam'
voor hem was geweest dat het hem bijna het gemis
van rijn egien kindoren had vergoed.
We hebben heel wat doorgemaakt samen
en hij is altijd een trouwe vriend en kameraad ge-
Xt en ik hoop dat jij hem ook als zoodanig! he
rwon zult, Heléne.
Zijne Excellentie overdrijft sterk, juffrouw
von Thungen. t
Daar geloof ik niets van, meneer Henning,
want uit vaders brieven heb ik U al op dezelfde
wijze loeren kennen. Ik bon bib* dat de kennisma
king nu ook van aangericht tot aangericht plaats