erwlfl alle overig» landarbeider» niet georganiseerd Un. BIJ bet veratrekken van werk dient te worden be- lordeeld de geschiktheidl van den aiibelder daar- •oor tin njet ln de eereto plaat» of hl! georganiseerd m of niet. BIJ het verschaffen van productief werk ;ljn toeslag- «n steunregeling overbodls. B en W. etellen voor. het vereoek voor kennlage- /ing aan te nemen. Do hoer Van Wijk Informeert welk loon er bi) verkverschaffing wordt uitbetaald. Voorzitter zegt. dat het eonige antwoord! hierop la: tVlf hebben geen werkloozen. De hoer Van Wijk: Maar wanneer er nu een» wel werkloozen komen? Voorzitter: Degenen, die voor de gemeente wer- .■een, zullen een fatsoenlijk loon hebben. De heer Van Wijk: Maar hoeveel denkt U? Voorzitter: In andoro gemeenten geeft men een kwartje per uur. maar zoo'n laag loon betreur Ik, De hoer Van Wijk: Zeer juist! Verder vindt do hoer Vdn Wijk het billijk, dat de georganiseerd en de voorkeur hebben, omdat zij als zoodanig steedta premio hebben moeten betalen "in do werkloo'/.enkas en daardoor. Indien zil werkloos tvordon. niet dadelijk naar een liefdadigheidsinstel ling behoeven ta loepen. Voorzitter: Eén ding moet niet -uit het oog worden verloren en dat Is. dat de gemeente hetzelfde bedrag In de werkloozonkas stort, als wat door do georgani seerde arbeiders wordt betaald. Tegen den heer Van Wijk: Kan U niet tevreden wezen met hetgeen door B. en W. wordt geadvi seerd? Wij zullen in geen geval laten werken tegen een laag loon. Dit 1» toch iets, wat de menschen met twee handen moeten aanpakken. De heer Dekker kan zich dan ook beat met het ad vies van B. en W. verenigingen en. vraagt of het juist is dat ann de arbeiders, 'aangesteld aan den Langereizer weg, 35 cent per uur wordt uitbetaald. Voorzitter antwoordt bevestigend. Do heer Van Wijk: Nu dat ik het bedrag weet. kan ik mij er ook wel mee vereenigen. De heer Breebaari: Maar hiermede ie toch nog niet vastgesteld, dat steeds 35 cent per uur zal wor den betaald, welk inzicht juist blijkt te zijn. De heer Van Wijk: Dan kan ik mij er niet bij neerlegcen. Voorzitter: Laten wij het voor het oogenblik laten rusten, dan zal ik U 9traks in besloten ver gadering nog wel eenige mededeelingen doen. Wijziging begrooting 1927. Door r Ged. Staten is teruggezonden de begrooting voor het dienstjaar 1927. met enkele opmerkingen. Voornamelijk betreffen het administratieve aangele genheden en slechts in twee gevallen betreft het ver andering van cijfers, nl. een uitgetrokken bedrag van f 123.67 als ontvangsten van vroegere diensten, moet pro memorie worden uitgetrokken en de plaat selijke belasting op het inkomen en d;e daarmede in verband staande kwade posten moet worden herzien, hetwelk beide posten mpt een gelijk bedrag zal ver- li oogen. B. en W. stellen voor aan het verzoek van Ged. Staten te voldoen. Allen voor. Wijziging beslttit kasgeldleening 1927. i Door Ged. Staten wordt bezwaar gemaakt de kas- geldieening voor 1927 waarvoor een rente van ten hoogste 6 pet. is bepaald, goed te keuren en wen- schen de rente te zien teruggebracht tot 5 pet. B. en W. hebben aanvankelijk getracht het besluit ongewijzigd goed 'te krijgen, door mededëeling. dat dit percentage slechts was genoemd om eenige vrij heid Van handelen te hebben en voorts dat rekening- courant rente met de Boerenleenbank in 1927 51/4 pet. zal bedragen. Ged. 'Staten handhaven hun be zwaren. B. en W. stellen voor. het besluit in overeenstem ming met den wensch van Ged. Sta'ten te wijzigen. Allen voor. Stemmen uit de vergadering: Dus nu kunnen we niet meer leenen bij de Boerenleenbank? De heer Breebaart: Maar. wanneer we het nu ner gens anders kunnen krijgen? Voorzitter: Dan. schiet de burgemeester het zoo lang voor. (Algemeen gelach.) Aankoop noodwoningen. i Ter voldoening aan die opdracht bij Raadsbesluit van 2 April 1926 hebben B. en W. zich in verbinding gesteld met den Minister van Arbeid .Handel en Nij verheid. inzake het vorkrijgen in eigendom van de noodwoningen en het resultaat daarvan is. dat de Minister aan de woningen eén waarde toekent van f 7oo.als bergplaats en aan den grond f 200. van <ïeze f 900 1» 9/10 aan het Rijk te betalen of f 910. B. en *W. etellen voor. tot aankoop te besluiten. De heer Breebaar: Mogen we ze nu evengoed nog ale noodwoning gebruiken? Voor beiyrplaat» *Un ze toch wel wat duur. Voorzitter: Ja. natuurlijk. We kunnen de men«chen toch niet op «traat zetten!, hetgeen de heer Breebaart toegeeft. Algemeen goedgevonden om tot aankoop over te gaan. Verzoeken om ontheffing schoolgeld. van Verzoek om ontheffing van schoolgeld is inge komen van: don hoor D. li&ara to Nieuwe Niedorp, wegens verlaten der sahooi voor 4.58; id. J. Breg- m.ui te WHnkeil f 3.121/*; id. R. de Hoop te Winkel f 2.371/,; id. J. Part» te Winkel' f 2.45. B. en Wi. stellen voor, ai deze onhhaffingan to verJoanen. Algemeen goedgevonden. Ontheffing Hondenbelasting. Door J.Leyen Pa. wordt ontheffing gevraagd van hondenbelasting, aangezien hij ton onrechte ie aangeslagen. Bij onderzoek is dit juist gebleken. B. on Wi. stellen voor, ontheffing te verlbenen. Eveneens goedgevonden. Nieuwjaarscommissie. B. en W. vragen machtiging om evenals vorige jaren een collecte te doen houden voor een extra oedeehng met Nieuwjaar. Allen voor. Verzoek ontslag W. Bulten. Door den heer W. Bulten ia wegens zijn benoe ming tot hoofd der Ó.L. school te RanacLorp ver zocht hem tegen 1 Maart 1927 eervol' ontslag te ver benen uit zijn betrekking van onderwijzer aan de iohooJ voor uitgebreid lager onderwijs. B. en Wi. stelen voor het gevraagde ontslag eer vol te verleen en. Algemeen goedgevonden, fnmiddeds is een oproeping geplaatst voor een on derwijzer bij het uitgebreid lager onderwijs, waar- Van het resultaat bij het opmaken der agenda nog niet bekend is. De heer Dekker zou gaarne, indien mogelijk, nog dit jaar iemand benoemen om met 1 Maart direct Klaar te zijn en dan zou spr. ook nog een proefles willen houden. Voorzitter vreest, dat dit allemaal' niet meer voor 1 Januari kan. Er is al' wel reeds oen oproe ping gedaan, doch deze heeft niet voldoende resul taat opgeleverd. Niettemin wil spr. ai zijn mogelij ke best doen, om alsnog voor Januari een drietal te krh'gen. De heer Dekker vraagt of het geen bezwaar op levert, nu de heer Jansonius weggaat, dat er nog Fransehë fes gegeven worden. Voorzittter zegt, dat de gemeente, alk zij geen kans ziet een aanvullende leerkracht te krijgen, onfc heffing kan vragen van de verplichting om een leerkracht met akte te hebben. In dit geval zou de heer Span, die daartoe reeds zijn medewerking hoeft toegezegd, de les kunnen overnemen. In ver band hiermede zal' spr. nog het een en aifter in comité mededeel en. zon iiin. teren den sterken golfstroom in, recht- streek9 op Tsintau aan te houden. Daarom leek het hem het verstandigst om in ieder geval' maar te probeeren onder de kust te komen en draaide hij half voor don wind. Hierdoor was het gevaar w<* wat kleiner geworden, maar hïi moest nu een groo- ten omweg maken. De tweede hefft zou echter veel gemakkelijker gaan, omdat hij ondér de kust tegen den storm vind beschut was door de vooruitspringen de rotsen. Maar het zou hem niet gemakkelijk wor den gemaakt. u Het wplkem gordijn werd al dichter en dichter en tde snel-vallende avond huid het bootje en de zee en do verre kust in een onheilspellend donker. De golven werden steeds hooger en woester en Ronr sau's ijzeren vuist en onverschrokken zeemanschap waren noodig om den ziehgon notedop, in den juis- tén koers te houden. Plotseling voer oen bleek- b.'auwe bliksemstraal' uit den hoogen neer en deed do golven torenhoog opbruisen. De donder rom melde en ratelde en deed met zijn ongekend geweld Helene nog moer ontstellen, dani de bliksemstraal1 •van daarnet gedaan had. Het was alsof do bliksem het wolkengordijn vaneengereton had en de sluiten van den regen geopend: stroomend en plassend be gon, (loze nu near to vallen. In de diepe duisternis doken overal rondom het scheepje de witte sohuim- kammen van de steoda hooger gaande golven op on ondanks Ramaau's handige ^en zekere stuurmans kunst, deod een hoogo roller zijn groenig water over de verschansing van het hulpelooste bootje noerguU- pen:. s( - Gauw, neem het hoosvat, of anders mijin hoed maar; liet water moet eruit, anders Zijn we verlo ren De volgende golf drukt ons omlaag. ïfjj kook in liet. bleeks, moedige gezicht ;en 'Or kwam oen gevoel van trots in hem dat ze Zoo onver, schrokken Bleef in het -naderend doodsgevaar. Als hü «terven moest, ging het pijlsnel door zijn hen eens, da.n wad dit wal1 de schoonste dood pion hij zich denken kon. Maar met-rijn gezend-nuohteron zin docht hij er terstond bij dat zooiets wel' heel romantisch Zou. eh'n, maar een Hang en gelukkig leven met haar wel zoo verkieselijk'- Zonder een oogenbTik aarzelen had Hellene het btx -vat gegrepen en Zij hoosde met haar fijne», doch blijkbaar krachtige handen, het water -in groote gutsen overboord'. Een oogenblik scheen hot of het wat rustiger werd, maar Ramsau wist wel' dat der gelijke perioden van betrekkelijke» stilten niet weel goeds plegen te voorspellen. Hjj" keek toprij* en za* dat een huizenhooge golf weer dreigend op he scheepje aankwam. Handag bracht Hij den boeg ertegen in en wist er langs heen te glijden; daarop draaide hij voor den wind en s;hoot bliksemsnel door de kokende watermassa heen. En nauwelijks waren ze aan dit gevaar ontsnapt of een nieuwe bliksemstraal schoot door delucht en het was alsof de regen met verdubbelde kracht neerplianste. Benoemingen. (Periodieke dingen.) aftre- Leden van het Algemeen Burgerlijk Armbestuur: Voorgedragen worden: Vaoature-Jb. Brugman Diz.: no. 1 J*b. Brugman Dz., nkl 2 G. Steil. Gekozen de heer Jb. Bruffmapj Vacature-S. Kriek: n/o. 1. S, Kriek, no. 2. J. Peet oom Sr. Gekozen de heer S. Kriek. Regentes Wees- en Armenhuis Voorgedragen worden: no. 1. I. Sl'oovesSpocHr, no. 2. A. KrapmanWurkum. Gekozen Mevr. T SiOovesH-^S/poor. Commissie van toezioht op het Dager Onderwijs. Aanbevolen worden: Vacature-P. Hx>ningh: no. 1 P. Homingh, no. 2 J. Vethman. Gekozen de heer P. Homingh. Vacature-J. Jarings: no. 1. B. Span, nio. 2 P. J. N. Wijnker. Gekozen de heer B. Span. Lid der Commissie van Beheer dos Gasfabriek. Aan de beurt van aftreden is de Burgemeester. Met a.'gemeene stemmen herbenoemd. De Voorzitter zegt zijn benoeming gaarne te zuilen aanvaarden, terwijl de heer Kriek de J/yne nog eenige dagen is beraad wil', houden. Aan de andere heeren en dame aal kennis van hun benoe ming worden gegeven. Maar inmiddels waren ze onder het bereik wan de beschermende kust gekomen en werden de golven wat kalmer. (f Het groote gevaar was nu echter, dat ze in den storm konden worden teruggedreven, aJs het niet gehikte de zeilen te bergen. Het was een buiten- woon gevaarlijke onderneming maar het moest ge waagd worden. Ramsau legde Helene kalm en zake- ijk uit wat er gebeuren moest. Hij liet haar op zajn plaats aan het roer neerknielen en wees haar Ln welke richting Zn met beide handen het roer moest houden., terwijl' hij de zeilen innam. Helene toornde zieli g een echt zeemanskind, met een kracht lie men miet bij haar vermoed zou hebben, Meld ze het roer, ofschoon het water haar in 't zioht etn over Jhet lichaam spatte. Maar door regen en het overslaande water had. ze toch al zoo ongeveer geen drogen draad meer aan het lijf. Toen Ramsau gereed was met zijn werk, nam hij cLe plaats aan het roer weer in. Ze spraken geen van beide een woord; ze waren allebei vervuld van hun eigen gedachten, van we- Jerzijdsche bewondering voor eikaars onverschrok kenheid en flinkheid. Ze waren als de twee ko ningskbideren uit het oude lied, die elkaar toch zoo 'iet hadden en die elkaar niet bereiken konden.... talfb hier in het diepe water dat hun beider leven bedreigde. Het scheen' alsof storm en onweer langzamerhand 'ladden uitgewoed; de zee werd kalmer, in het Noordwesten werden enkele sterren zichtbaar en K>k boven hun hoofden brak de lucht. De wind nam if en na oen poosje heesoh Ramsau weer zeil. Ze praatten nog steeds weinig; alleen oen enkele zako- ijke opmerking over zee en wind on richting en /aaiwater. Ze waren beide onbeliaaglijk-koua ge- warden en bovendien had Ramsau hier vlak bij de baai met liet oog op de vele stroomingen weer al zijn aandacht noodig. Hij koerste regelmatig op Tsintau aan en het 'duurde niet lang of hftTegde rijn bootje aan den steiger aan. .juist op het oogen dat Admiraal von Thungen persoonlijk boord *van de barkas wilde gaan om zijn dochter op iet eiland te gaan zoeken. Met het vreeseljjke weer ïad men den overtocht niet durven riskoeren en men veronderstelde dat Ilelene wel in een verve ende, maar absoluut niet in een gevaarlijke po sitie verkeerde. u Het afscheid van Helene en Ramsau was weer correct afscheid'; tooh beefde er een spoor van warmte in haar stem toen ze hem bodankto... en in de Zijne toen hjj haar oen compliment maakte over haar onversaagdheid. De admiraal was een en al wèlgemeende hartelijk heid en ontroering toen hjj Ramsau de hand schud de. En hiermee scheidden ze: beide heel maberiar iistisöh op dab oogenblik niets vuriger begeerend op de wereld dan een warmen dronk on droge klee- moU. Wordt vervolgd. Voorstel betonscb.oeUng Lutje win- kei en eventueel daarvoor, te slui ten geldleenlng. Teneinde ean afdoende verbetering te krijgen, «tellen B. en Wi voor, langs do Molenkade vanaf de brug tot een lengte van pl.m. 40 M. in de rioli/- ting na/ur den Weetfrieebhea dijk, oen botonsohoei- ixur te doen ann brengen op dezelfde vrlfeo al» van af do brug tot aan hot tramstation is geschied. De kosUm daarvan, benevens hot verbrboden van don beharden weg tor plaatso waar do «olioeiing komt, zuilen pï.m'. f uOOö btxiragon. Wordt totr uitvoering besloten, dan kon hiet -worden gozrg<l, dat do kuston uit do gewone middolen zijn to vin don, dooli uit gddieening zullen 'nwwtau worden gevonden on B. en W. voinrstatlon een looning tot dat bodrag aan to gaan, togon qon inanbo van ten hoogste 5 pot.af to Hóssen fn 5 jaren. Voarzifctor licht too, dat het do JjodoeJing is, om op do soJioaüng ovonoons onn hok te plaatsen, on den weg daar tor phiajtso te bekorden, zoodot do rü-broedto grootar wordt. Do hoor Broelwuirt vr.iagt wat er met hetgeen dab verder gelegen is, zal gebeuren. De weg is daar zoor smal. Voorzitter Zegt, dat B. en W. al meermalen oen demping Van het slootje, dat er langs loopt, Bob ben ovcawogen, dodk do riolocring levert oen be zwaar op,. r De heer Dekker vindt het een uitstekend plan, maar vraagt of liet niet wat verder had kunnen worden doorgetrokken. Gaarne zou hjj ook verne men or er een specifieke notaf van den timmerman Smit was ingekomen. Voorzitter zegt dat hot plan van Smit f 800 koebbe, 'en dat r 200 voor bet beluwdeui van dein weg was getraomd. .De (beer Spaans zegt, dat juist met hot oog op demping van het elootye B. en Wl niet verder gegaan waren. De web op de alaobtpiaatscp, uit te voeren in 1927, zal! misschien het beaswaax van de ricxDeering opheffen. De heer Kriek: Dan zal de slager de afvoer van het vuile water zelf moeten bekostigen. De heer Kamp: Zou liet geen aanbeveling ver dienen om bet werk aan te besteden., waarop voor zitter antwoordt^ dat het wel' een vraag is, die overweging verdiend. De héér Spaans: Alk het maar niet te lang duurt. Zooais de toestand nu is, kan hjj niet lan ger voortbestaan. Tenslotte wordt algemeen goedgevonden, dat B. en \V. het voorstel 'zullen terugnemen, een langere öohoedinjg (Bullen overwegen tot aan het perceel van Mejde wed. Smit en daarbij een bouwkundige zuilen raadplegen. De heer Brugman vraagt, of nu het dempen van het flllootje van de baau is, maar dat is niet het geval. Dit Zal binnenkort xn den Raad. even goed worden behandeld. Rondvraag. Straatverlichting en wegentoestand. De heer Dekker zag gaarne, dat 'a avonds tegen over de zuivelfabriek een lantaarn brandde. Ver der vraagt spr. of do Molenkade tot aan liet per ceel van den boer Gtsen niet op de gasleiding zou ■kunnen worden aangestoten. Voorzitter Zegt, dat het hem altijd al verbaasd heeft, dab de Molenkade niet op heb gasnet aange stoten is. Spr. bad vernomen, dat de mensclien, die daar wonen, er wei' op gesteld waren, ofschoon zo ook wei iets voor ©toobrisdh licht voelden, maar spr. gelooft niet, dat heb 'P.E.N., met heb oog op de 'hüogo kosten, die hieraan verlxondenzullen zijn, daartoe zal overgaan ,an zegt bet plan, in(djo èerafc- voageudu vergadering van de gasixManmasie te zui len bespreken. In verband met den toestand der wegen bad de neer Dekker opgemerkt, dat liet begin van de Zout/ kaag, een bocht in de Boschstraat en een bocht in de öobeidmgsstraafc noodig voorzien dienen te wor den. Voorts is bot spr. gebleken, dat nu het najaar is ingetreden, liet aanbrengen van zoden op den weg een alles behalve schitterend resultaat oplevert Het wordt langer levensgevaarlijk om op die wegen te fietsen en spr. zou dan ook gaarne willen, dat hhiernaar werd omgezien. Voorzitter zegt. dat hij voor zich de overtuiging heeft, dat het m komende voorjaar goede resulta ten zal' opleveren. De basaltwegen z/ijn over het al gemeen te droog en niet pakkend genoeg. De heer Brugman gelooft, dat het in den nazomer goed is, maar dlat het aanbeveling verdient, om het in het natte jaargetijde na te laten. 'Het wordt in derdaad te gevaarlijk. De heer Kamp, tegen den voorzitter: Ik hoorde, dat U blij was met natte wegen (gelach), maar ik prefereer over het algemeen een drogen weg. Dan komt erbij, dat er een bepaling in de politieverorde ning is opgenomen, dat de menschen wielen moeien schrapen en als B. en W. nu maar groote stukken grond' op den weg laten gooien, dan wordt dat toch wel een beetje gek. (Hilariteit.) •Voorzitter: Zoo is het natuurlijk niet door mij bedoeld. Ik wil geen natte wev. maar het blijft mijn overtuiging dat bet noodig is om de kleefkracht van den weg te verhoogen. Voorts wjl ik nog even op merken. zegt voorzitter, dat ik op het standpunt sta, om grind te gebruiken, waaraan daarnet door den heer Dekker de voorkeur werd gegeven, doch dat de beide wethouders liever bazalt gebruiken. Met het laatste is de heer Breebaart het' eens. De heer Van Wijk wil ook zijn afkeuring uitspre ken over den toestand der wegen en vraagt, of het misschiij niet aanbeveling zou verdienen, om voor taan niet zulke dikke plaggen te nemen. Overigons geeft spr. die voorkeur aan grindwegen, die er al tijd ti p-top uitzien. De heer Spaans merkt nog op, dat do wegen, te Winkel door het gebruik van basalt zeer verbeterd waren, doch dat het autoverkeer daarin weer ver andering gebracht heeft. Voorzitter zegt tenslotte ernstig nota te zullen no men van de bezwaren, die naar voren gebracht zijn. De heer Brugman informeert daarna, of do straat lantaarns te Lutjewinkel wel eens gcontroleerd wor den. Meermalen had spr. opgemerkt, dat er, bij waren, die den heelen nacht bloven doorbranden en dit stond spr. slecht aan. Voorzitter zegt dat hem hiervan niots bekend was en dat overigens de hoer Ham gewaarschuwd wordt als er iets niet in or.de is. De heer Dekker merkt op, dat op Winkel de lam taarns eiken avond na het uitgaan -gecontroleerd worden. Voorzitter zegt een onderzoek toe Vervolgens wordt door den heer Brugman aan merking gemaakt op de wijze van vervoeren van ba salt naar de bestemde plaatsen. Spr. meende, dat het practischer was, om het direct van den kar op den weg te storten en niet eerst op hoopen en daarna met den kruiwagen verder. De heer Spaans merkt op, dat die opslagplaatsen langs den weg dienen om zoo ai en toe de kuilen te stoppen. Voorzitter zegt, dat het idéé van den heer Brug man goed is, wanneer den geheelen weg moet wor den bestrooid en spr. zal er voor zorgen, dat het voortaan zoo gebeurt. De heer Van Wijk had opgemerkt, dat op een vra genlijst voor onderwijzers altijd naar hun politieke overtuiging werd gevraagd, en dat hiertegen in ver schillende gemeenten werd geageerd. Voorzitter zegt, dat de redactie van de lijst nu eenmaal zoo gesteld is en dat alleen gevraagd wordt, of do sollicitant zich ton opzichte van politiek of godsdienst op den voorgrond plaatst. Hlsma wordt de openharo vergadering gesloten, waarna de Raad ln comité gaat. 4 December 1920. De I/ondenscho Ondergrond Maatschappij heeft oon -nieuwen maatrogol genomen: rocken wordt toe- toegestaan ln alle rijtuigen, behalve ln dio waar. Ver- bodon ie Rooken op staat vermold. Niets bijzonders? Toch wol. Het is hol begin van het elndo van een langen strijd, een strijd, <liu meer dan een oouw hoeft geduurd. Wij zijn van kind af ann gewond aan onzx) trol non met Niet-rook-coupé's. Wij hebben ons even. maar ook heel oven maar. verwonderd, a's wc in I'.in.-e land kwamen, en zagen, dat men daar do zaak van den andoren kunt had aangepakt. Coupé's gemerkt Rooken voor de rookers, de ongemerkte voor wie niet in tabakslucht w-onschte to zitten? Maakt, dit nu verschil? Je wilt Rooken zitten., óf je wilt Niet Rooken zitten. Wat kan 'het je schelen, of je daarvoor een gemerkte of een ongemerkte cou pé moet uitkiezen? Maakt dit versc-hil? Een schooljongen moest ver talen: the half-thawed water-top en schreef inplaa'ts van: de half ontdooide waterkraan, de half' bevroren waterkraan. Hij -beweerde, dat het op hetzelfde neerkwam voor de waJtorkraan. Mogelijk had -hij daar gelijk in. Maaibij verloor uit het oog het vérschil van uitgangspunt. Precies botzelfde vinden we bij de ltook en Niet- Rook-coupé'y. De Engelsche rookers hebben er ziebs steeds aan geërgerd, dat de spoorwegmaatschappijen zich plaatsten op hot volgende standpunt: De trein is in zijn geheel voor aiie fatsoenlijke menschen. Voor de anderen, de rookers. houden we een paar coupé's apart, die als zoodanig gemerkt zijn. Nu zijn ze tevreden. De Londensche Ondergrond zegt: Do trein i9* in zijn geheel voor alle fatsoenlijke menschen. Voor de anderen, de nlet-rookex9. houden we een paar coupé's apart, die als zoodanig ge merkt zijn. Ja. je moet wel fijngevoelig zijn. om er zoo iets achter te zoeken, maar blijkbaar wordt het gedaan. Eindelijk wordt dan toch. door één maatschappij in elk geval, de rooker erkend al», laten we maar zeg gen: het toonaangevend deel van de maatschappij. We mogen niet zeggen, dat de Engelsche spoorweg maatschappijen beslist vijandig zijn opgetreden tegen rookers. Behalve in het allereerste begin is dat nooit het gpval geweest. 2ij hebben hen alleen zonder eenig ent-husiasme ontvangen. De -rookers zijn ge duld. Ongetwijfeld had dit nog jaren zoo kunnen voort gaan, of, in aanmerking genomen, dat men in En geland niet gauw iet9 verandert, eeuwen, als de da mes niet tusschenbeido waren gekomen. ..Rookers" drukt lang niet meer de geheeio klasse uit van de genen, die rooken. Daar zijn bijgekomen de ..rook- sters". Nieuwe tijden brengen nieuwe gewoonten mee én nieuwe gewoonten eischen nieuwe wetten. Voor al als de oude wetten erg oud zijn. En oud, en oudcrwetsch zijn ze. De moeste Engol- schen weten niet. hoe ze dagelijks do spoorwegwetten en wetjes overtreden, die het rooken van pijp. si gaar of cigarette verbieden in loodsen, wachtkamers en op perrons. Deze laatste maatregel is - een paar maanden geleden door de London and North Eastern Maatschappij Ingetrokken. Wanneer de maatschappijen begonnen zijn de roo kers te dulden, is niet met zekortvpio-ajüsi: te wt«d- len. In 1868 werden ze door de wet vorplicht nook- coupé's beschikbaar te stellen, maar lang daarvoor was het rooken min of meer oogluikend toegestaan. In die dagen was het gewoonte den conducteur een shilling in zijn hand to stoppen waarvoor doze dan wel zoo goed was. zijn oogen ce sluiten,, en zijn neus gaten dicht te houden, en zelfs den wolgemecnden raad op den koop toé te geven: „Houdt uw sigaar een beetje weg als we aan een station zijn." Sigaar, want cigaretten waren er nog niet en met een pijp liet iemand, die een shilling weggaf aan een conducteur, op straat zich niet zier». Dat deed men nog niet in den tijd van Koningin Victoria. Veel zijn de rookers verschuldigd aan een zekeren luitenant Le Coun't, die in zekere officieele betrek king tstond tot de London and Biamingham Maat schappij, die later versmolt in de London and North western. welke op haar beurt is opgenomen in de London, Midland en Scottish. Luitenant Le Count was een man me^ ideeën. Hij zorgde voor betere postwagens, voor slaapwagens, eet wagens en rook- wagens. „Daar rooken". zoo schreef hij. „thans een levensbehoefte is geworden voor vele menschen, be- hooren de treinen voorzien te zijn van compartimen ten, waar gerookt kan worden. Hij stelde voor. die compartimenten achteraan den trein te plaatsen, maar .vóór de bagagewagens, als die er waren, en te zorgen, dat er geen verbinding binnendoor was tus- schen rook- en andere coupé's. Men ziet. Luitenant Le Count meende het goed, maar bepaald verwend werden de rookers ook door hem nog niet. Toch zal bij zeer waarschijnlijk die bepalingen zoo gemaakt hebben, niet om de rookers te ergeren, maar om de protesten van niet-rookers van te voren te ontzenuwon. In 1846 begon de Great Eastèrn Railway een eerste klas rookcoupé te laten loopen van dertien meter lengte, met een optfn vóór- en achterstuk. Volgens de officieele mededeeling vereischte het eigenaardige vorkeer op een gedeelte van de Cambridao en New- market 'llln de invoering van een dergelijk soort rij tuig. Jn minder deftige woorden vertaald, zal dit wol betookenon: Aangezien de studenten die van en naar Cambridge reizen, toch rooken. of we het verbieden of niet, zullen we ze maar een soort wagèn gevon, waar ze hun gang kunnen gaan. Toon ik in het begi^ van mijn brief zei. dat de Londensche Ondergrond Maatschappij begon non was mot „de bordjes te verhangon" vergat ik. dat de South-Easltern and Chatham er -al na den wapenstil stand toe was overgegaan. Maar de nieuwe instelliug wü9 daar van korten duur. De South-Eastern and Chatham werd opgeslokt -door de Southern, en - de rooker» kregen meteen hun bordjes weer 'terug. Do eorste, en misschien wel eenige (tot nu toe al thans) rookcoupé voor' dames verscheen- op de lijn Londen-Liverpool den 21 Maart 1.906. Daags te voren was oon heer gekomen aan Euston Station oh had daar een coupé gereserveerd, in de Amorlka-expres. met de bijvoeging'dat ze voor dames was on dat er ln gerookt zou worden. Tot verwondering van velen stond den "Volgenden dag de trein gereed mot één coupé: Dames-Rooken. In de boeken van de maat schappij staat te lezen: Maart 21 (12 uur namiddag) naar Liverpool: Gereserveerd rookcoupé. Partij da mes. Eerste klas. Kort geleden is ook afgeschaft het verbod om to rooken in de stationsliften. Tot voor enkele maan den stond daar. als ik mij goed herinner. 24 gulden boete op. Er werd ook werkelijk de hand aan ge houden. Zelf hen ik meer dan eens gewaarschuwd, omdat ik de bepaling even vergeten was en mijn Hollandschn sigaar in mijn mond had gehouden. Maar hot schijnen alweer de dames geweest te zijn, die de spoorwegmaatschappijen genoodzaakt heb ben, mot het rookverbod in de liften te broken. De liftjongens1 en liftmannen. ridderlijk van aard. heb ben geweigerd de rookende dames te verbieden of te bekeuren. Met het gevolg, dat elke opstijgende of neerdalende lift in de dnjk^ke uren een dikke rook* kolom lijkt. Of het een vooruitgang 1»?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 10