VROUWENRUBRIEK D£ VROUW EN HAAR JUWEELEN. Er is géén manier, waarop een vrouw meer haar goeden smaak kan toonon of haar ge brek daaraan, dan in de keuzo en het dragen Van juweelen. Heel weinig juweelen en dan zeer zorgvuldig uitgekozen kan niet anders als goed zijn. Het ls dikwijls een kwestie van andermans j smaak, want niet lodore vrouw ie in de gele gen hodd haar eigen byoux te koopen. Niet alle ouderwetsohe sieraden zijn leelijkj Jntegendeol, er zijn er die niet te evenaren gijn in schoonheid van ontwerp en uitvoering. Maar het tijdperk van zware gouden arm banden, dikke gouden ringen, overladen broches en spangen ls zeer onartistiek. Ik zou alle vrouwen, die geen persoonlijke herinne ringen hebben aan die afschuwelijke dingen, aanraden ie zoo spoedig mogelijk tegen lede ren prijs te verkoopen. Ais er slechts óón mooi sieraad voor terug gekocht kan worden uit de opbrengst, zal de artistieke vrouw tevreden zijn. Ook zijn ot vele mooie steenen in een leelijke zetting gevat, en is het de moeite waard om zo over te laten zetten. Menige vrouw zal veel geld uitgeven om een Jurk te laten vermaken en zou er niet over denken om die som te besteden om een diamant in platina te laten zetten, waardoor den steen mooi uit komt. Wit goud ziet er uit als platina en ls lang niet zoo kostbaar. Wit en groen goud is veel mooier als achtergrond voor juweelen als rooa of geel goud, behalve voor een Oostersch sieraad, wat een heel spéciaal karakter h eft. Kleine vrouwen moeten kleine sieraden dra gen, en de groote sieraden aan de groote vrou wen overlaten, die ze met succes kunnen dra gen. Kleur speelt ook een zeer groote rol in de keuze van het byou. Vrouwen, die opvallend van kleur zijn, kunnen brillant gekleurde ju weelen dragen, terwijl de delicaat getinte vrou wen die groote charme moeten verhoogen dooi de zachte schoonheid van paarlen, jade of amethysten. Steenen zooals gesneden amethyst, amber, topaas, lapis lazuli, jade, turquoise, rose quartz, opaal en crystai, kunnen de kleeding i zqer verfraaien. Een jade ketting en jade hoedenpen Is een mooie en flatteuze combinatie. Er zijn sieraden, die mooier worden door een zorgvuldig gekozen achtergrond Diaphane weefsels in crème-, ivoor- of ^koffiekleur en zachtgrijs, vragen, topazen en amber, maar zijn leelijk met git of zwaro kristallon Jade is mooi op ivoorkleurig velourschiffon, zachtrose of terra-cotta; maar draag het op zwart satijn en het wordt koud eü hard van kleur. Paarlen staan bijna alle vrouwen goed en daarom is het zoo prettig, dat niemand er zich 1 meer voor behoeft te geneeren goede namaak te dragen. Het zijn ook de eenigo namaak- sieraden, die men met de spoli ln de hoed, ovc-rdags kan dragen. Draag nooit meer dan één juweelen ring aan iedere hand. Een korte hand wordt 't meest geflatteerd door een ring aan de pink, slanke handen zijn 't meest gesohik* voor een ring met één groote parel of een .steen on cabochon aan den ringvinger. Onnoodig om te zeggen, dot de handen zacht en goed gemanicuurd moeten zijn. Armbanden zijn 't mooist bij een avondtoilet. 'Als uw huid mat van kleur is en ook uw haar, draag dan geen glinsterende steenen, maar parelen of amethysten. Zelfs als een vrouw le vendig van kleur is, moet ze geen glinsterende juweelen dragen bij felkleurigo japonnen. Als ze wenscht te schitteren met haar juweelen, moet een vrouw wit, grijs of matzilver dragen, of een zacht vleeschkleurige crêpe georgette of chiffon. Het dragen van oorbellen hangt af van 't effect wat zij op de draagster hebben. De eene vrouw staat het pikant, de andere wordt er vulgair door. Bestudeer u zelf goed, alvorens ze te dragen. Sommige vrouwen staat het goed onder een hoed, andere slechts bij een avond toilet Lange oorbellen doen den hals langer schijnen. Voor gezette vrouwen staat een pendantief aan een lang dun kettinkje beter als een kra len of paarlen halssnoer. Polshorloges staan fijner als een smariintje als aan een armband. Tedere vrouw moet zich dus terdege bestu- deeren om' te weten welke juweelen ze dragen kan. 0 A MESKLEEDIHG. VAN HIER EN DAAR. De mof. Sinds meerdere winters, ondanks de schuch tere pogingen welke zij deed om zich te ver dedigen, hebben wij de mof aan de romanhel dinnen van Jeanne Reyneke van Stuwe en Louis Ctfüperus gelaten. Zijn wij minder kou welijk dan onze moeders? Dat waarschijnlijk niet, maar wij lodpen sneller, hebben een veel beweeglijker leven en wij houden er niet van overladen te zijn, want wat ls meer hinderlijk dan een mof wanneer men bovendien zijn lmndtaschje en dikwijls daarbij nog pakjes dragen moet? Jeanne Lanvin, de bekende Parijsche kleer- nraakster, lanceerde dezen winter een soort mofjes in den vorm van een kleine ronde har monica, zooals de muzikale clowns deze bespe len en Jane Rensuardt, de beroemde actrice, droeg deze met veel bevalligheid. Intu'aschen heeft men nu een nog meer prac- tlsche oplossing fevonden door de zachte mof te cowbineeren met het onontbeerlijke hand- taschjc. Op de mof uit pantnor, broitschwanz of mollsnvel U aan de voorzijde een taschje sangebtacht met oen mooie sluiting van schild pad, treta?.) of zeehondenleer Uw handjes zul- ien or warm in zijn, mevrouw, en U behoeft U tegelijkertijd niet te scheitien van alJp onont beerlijke sr uister ij an, die too gaarne met U ioid?l«ept ZWART, STEEDS MEER ZWART. Wanneer lk poëtisch word, waarde lezeres- ten, duldt mij (fit dan niet ten kwade. Wanneer lk diverse symptonen van overspannen en overdreven geestdrift vertoon, maakt U dan niet dlreot ongerust over mijn lot Het komt doodeenvoudig omdat ik U ditmaal vertellen wil van de zwarte japonnen, van den grooten golf van zwart die over ons gekomen is, en. dat lk voor zwart een bijzondere sympathie ge voel. Heb lk die tot nu toe verborgen gehou den? Ik geloof het niet Maar lang genoeg heb ik mijn bewondering op zij moeten zetten om dat zwart heelemaal niet meer gedragen werd en ik daardoor gedwongen was om mijn per soonlijke snaak in een hoekje te verbergen. aan rouw weggenomen wordt Het h.v. dezen mantel uit zwart orapella. Ik geef toe dat hij er zeer triest uit zou zien wanneer een voering van oud-rood orapella die er een lange smalle revers op vormt hem niet opvroolijkte. Dezelfde toon rood verlevendigt de zwarte crêpe de Chine japon die dezen mantel completeert Hetzelfde is het geval met de ernaast afge beelde mantel uit zwart taffetas, gegarneerd met kleine vouwen. Deze wordt op zijn beurt opgevroolijkt door een kraag van petit gris en een voering uit eenvoudiger grijs bont en of wel uit zilverkleurig kasha ln denzelfden tint als het bont, wat bijna nog verkieslijker is. Daarentegen is de nu volgende japon geheel in zwart gehouden. Zij is van geplisseerd crêpe Georgette en geincrusteerd met zwarte kant Welnu, ziet hoe het geluk mij eindelijk toe lacht. Het zwart komt terug. Het zwart komt terug en valt in den smaak. Wat zeg ik. Het valt in den smaak? Het triomfeert! Het meerendeel der vrouwen die verleden jaar nog bij hoog en laag bij alle regenboogs- kleuren zworen werpen zich vandaag in de ar men van den donkeren nacht Vorig jaar zel den zij: „Wat zijn kleuren toch vroolijk, wat staan zij goed, wat kleeden zij Jong en wat een heerlijke variatiel Gisteren in mijn rose japon zag ik er uit als een wild roosje, vanavond ben ik een korenbloem, morgen ben ik als frissche jonge sla. Nu weer ben ik een klaproos of een citroen, dan weer een abrikoos of blauwe regen, een hortensia of een cyclaam." Maar toen heeft deze kaleidoscoop haar ver moeid. Zij hebben opnieuw het zwarte satijn als sombere wateren zien spiegelen en den mystieken invloed van donkere sluiers en mousseline ondergaan. En plotseling bemerk ten zij welk een heerlijke rust er van het zwart uitging en hoe vol ernstige betoovering het eigenlijk was. En toen begonnen zij te mom pelen: „Hoe heb ik ooit het zwart in den steek kunnen feiten? Het staat zoo bescheiden, zoo edel, zoo kuisch en wat kleedt het uitstekend! Welk een schoonheid in deze sobere glans, welke deftige en smaakvolle elegantie geeft het aan het silhouet! Inderdaad, om goed gekleed te gaan gaat er toch niets boven het zwart." Voor mij die het zwart altijd trouw bleef welk een voldoening, welk een triomf en hoe waardig vind ik mijzelf om een mode te be schrijven die mij zoo dierbaar is. Allereerst haast ik mij U te zeggen dat de tegenwoordige mode van het zwart op die welke om omstreeks 1021 geregeerd heeft, een enorm voordeel heeft en wel dat ditmaal een weinig kleur in de zwarte ensembles toege staan U, waardoor elke hinderlijks fsdaohte Maar hier is geen kleur er bij noodlg omdat de doorzichtigheid van het weefsel het geheel lich ter maakt terwijl de k jour bewerkte kant den zacht rose tint der huid door laat schijnen. Voor hen die een zwak hebben voor bedrukte weefsels is het volgende model vol bekoring. Bedrukt zijden mousseline en zwart Crêpe de Chine zijn hier door elkaar gebruikt Om het aardige „volant" effect van den rok te verkrij gen behoeft men de band van crêpe de chine slechts op de geplisseerde rok te brengen nadat deze van te voren op deze plaats afgeplat is. Hierdoor krijgt het geheel zeer veel* chic en brengt dit afwisseling in de lijn onder aan de rok. Dikwijls ook strijkt men met het ijzer den onderrand der geplisseerde rok plat. En ook dat staat heel aardig, op voorwaarde dat men het vooral niet te ver doet, want anders zouden de strepen van de mechanische plisseering na verloop van tijd zeer onwelkom weer te voor schijn komen. Nog een heel gelukkige combinatie, en steeds een van die welke ons het beste bevallen is zwart met rose. De japon opent zich hier als een mantel op een rose plastron. De belde zoo men zijn uit rose crêpe de chine, gestreept in het midden door een smalle zwarte band. Ik zou een van de grootste, verleidingen van het zwart te kort doen wanneer lk hier niet van zwarte kant sprak. Ziet hier een bekoorlijke ja pon die U de grootste diensten zal bewijzen, want zij is even zoo gekleed als practisch. Zij is samengesteld uit een tuniek van zwart zij den kant op een rok van zwart zijden mousse line, welke laatste zeer fijn geplisseerd is. Een satijnen lint geeft het raiddel aan en een pioen roos ik zeg werkelijk pioenroos van gre- naatkleurig fluweel is op den schouder aan gebracht. Met of zonder mouwen, in beide ge vallen is de japon zeer mooi en bijna even prac tisch. Naakte armen kunnen erg flatteus zijn, maar ik voor mij vind zwarte kant op de huid ook zeer verleidelijk staan. Nog een model, het laatste, want werkelijk mijn enthousiasme zou mij meesleepen. Ditmaal strijden wit en zwart om den voorrang. Uit wit Crêpe satin is het bovenlijf, de rok uit zwart Crêpe satin. Zwarte incrustaties zijn naar boven toe op de blouse aangebracht en ver dragen zeer goed een eenvoudig borduursel van paarlen of zilver. Tracht dus nu uw keus te doen wanneer gij kunt. Ik geef toe dat ik U deze taak geenszins gemakkelijker maak wanneer ik hier nog aan toevoeg dat ook zwart tulle zeer in de mode is, en dat deze stof, in sombere wolken het lichaam omhullende, op bijzondere wijze de charme van een blonde schoonheid verhoogt. Zwarte tulle, zwart zijden mousseline met kant gezoomd, zwart satijn, zwart crêpe de chineWat heb ik nog vergeten? Juist, zwart fluweel. Wanneer gij den winter nog niet te ver gevorderd vindt, aarzelt dan niet. Be stel U een zwart fluweelen japon, de meest eenvoudige die gij vinden kunt, op voorwaarde dat ge ter versiering aan kraag en polsen licht getinte kant laat aanbrengen. Engelsch flu weel of zoogenaamd velours frisson kleeden ook bijzonder goed. Maakt U zich vooral niet te veel zorgen over het model, omdat de rechte lijn toch het meest en vogue ls. Overigens kunt gij zeer goed eenige der hier afgebeelde modellen in fluweel doen maken, vooral die uit zwarte rips met rose crêpe de chine en die uit zwarte en roode crapella. In het laatste geval neemt ge in plaats van de roode crapella crêpe de chine. Evenzoo is het 't geval met de zwart en witte avondjapon. Wat zou U verhinderen hier wit crêpe satin met zwart velours frisson te nemen.? Niets. Bovendien weet gij dal voor avondkleeding de weefsels absoluut geen jaar getijden kennen. En waar wij met het grootste plezier midden in den winter zwart tulle dra gen zou ik waarlijk niet weten waarom wij ons dan. niet evengoed in de zoele zomernachten in het sombeïe en zachte fluweel zouden ver- toonen. Wat mij betreft, ik voel mij tot deze vermetelheid zeer goed in staat Maar wat zou ik dan ook niet voor het zwart over hebben? CLEO. KRONIEK VAN DEN ARTS. Twee kleine dwalingen. Het betreft uwe ooren. Men zegt wel, dat onze ooren, die de zoo gevoelige organen van het gehoor omsluiten, de poorten van ons ver stand zijn. Maar dan is het ook stellig de moeite waard dat men dezo poorten bewaakt en er aan denkt ze met de noodige hygiëne te verzorgen. Daarom wil ik hier dan ook waarschuwen tegen twee betreurenswaardige gewoonten die he laas maar al te zeer ingeburgerd zijn. Ik zal U wel niets nieuws leeren wanneer ik U zeg dat de ingang van den gehoorbuis be trekkelijk slecht tegen de omringende buiten wereld beschermd is. Zijn eenig verdedigings middel tegen Indringend vuil en vreemde lichaampjes is een vette stof, oorwas genaamd, welke deze onreinheden op hun doortocht tegenhoudt Maar daardoor ontstaat licht een opeenhooping van deze was welke een afslui ting vormt en zoodoende een mechanische oorzaak van doofheid wordt Om dit euvel te vermijden maken wij ons daarom de ooren van tijd tot tijd schoon. Maar op welké wijze dit geschiedt is geenszins onverschillig. Men heeft kleine toestelletjes hiervoor bedacht, in goud, ivoor en metaal die schijnbaar volkomen het gewenschte doel bereiken. Men vindt ze in de meeste slaapkamers op de toilettafel en Ik ben er zeker van dat velen Uwer deze oorrei nigers gebruiken. Welnu, gij hebt ongelijk. Ondanks zijn eenvoudigheid maakt deze oor- reiniger slecht schoon, hij „reinigt" op onvol doende wijze en verdient zijn goede reputatie geenszins. Deze bedrieger is zelfs dikwijls ge vaarlijk. Vergeet niet dat het trommelvlies, dit teere membraan, in de onmiddellijke nabijheid is. Een iets te plotselinge beweging en dit vlies is doorgestoken. Dit ongeval is maar al te veel vuldig, vooral bij kinderen. Maar wat dan te doen? De methode toepassen met een propje watten op een lange houten breinaald gerold? Een slechte gewoontel Dit propje watten duwt de oorwas op een hoopje in plaats van deze weg te nemen en stopt het achterin den ge hoorbuis. U weet niet hoevele menschen met een slecht gehoor dit uitsluitend te danken heb ben aan deze verkeerde gewoontel Toch is een propje watten het meest aange wezen en practische middel, maar op één voor waarde, n.1. dat het bevochtigd ls met een stof, zooals b.v. vaselineolie. En dan bedient men zich er van door het een op en neergaan de en draaiende beweging te geven. Zoodoende bereikt men dat men zijn gehoorbuis redelijk wel reinigt. Een eveneens zeer slechte en betreurens waardige gewoonte is het dragen van watjes ln de ooren. En hoe veelvuldig komt dezo niet voor! Gij, die dit onaesthetische en hinderlijke propje watten in Uwe ooren draagt, meent ge werkelijk dat dit ook maar tot iets zou dienen? Als slaaf van een belachelijke gewoonte neemt gij niets anders dan een geheel overbodige voorzorgsmaatregel. Gij zult er niet één neural gie minder en geen enkele kiespijn meer door hebben. Ongetwijfeld zijn er gevallen van oor ontstekingen of etterlngen waarbij het propje watten zijn nut heeft, maar de eeuwigblijvende wattenprop, buiten die gevallen waarin Uw do&ter deze voorgeschreven heeft, ls een gees telijke ondeugd. Gelooft heusch niet, ondanks het-bestaan van het kleine kanaal tusschen óor en mond, de z.g. buis van Eustachlus, dat er daardoor tocht ln uw oor zou kunnen ontstaan. En het is waarlijk niet noodig omdat het oor een delicaat orgaan is dit daarom in watten te bewarenl De ware wijze leert van iedereen. (Perzisch spreekwoord) De oog en zijn steeds teederder dan het hart. JBft. De eeuw der technhfc, De menschelijke vindingrijkheid lijk geen grenzen meer. Een At ingenieur heeft voor kort het &r uitgevonden, n.L de muzikale gj Deze naaiende piano stort over J naaisters zijn melodieuze golven t» de op- en neergaande naald opge^ Een zeer wisselend repertoire zorgti spanning gedurende den arbeid on j met deze in harmonie. Voor huw* speelt de naaimachine de Hochzi Mendelssohn, het bruidskoor uit of ook wel de donse macabre van] al naar de omstandigheden waan welijk plaats vindt en de grootte sohat. Men festonneert onder de laatste soheppingen van Claude als „Arabesques". Eenvoudigs ken als hemden en flanellen moet vreden stellen met den wals uit P Carmen-ouverture. De componisten vooruit zijn als Mahler, Richardft zijn speciaal gereserveerd voorn» gecomplioeerden arbeid. Men dat do naald zich in hare bew w bij deze vreemdklinkonde harmoi De „naaipiano". Helaas!Lang] duren of de Jazzbandschrijfmachine gevonden. O, prozaïsche tijd, wat gecompliceerd door een zoo lieiei mei VOORSCHRIFTEN EN RECE| Reinigt uw bont zelf, Voor donker bont neemt men voorkeur van ceder- of acajouht het bont plat uit en strooit er sel overheen, waarna men met de hand stevig in alle riohtingei slotte nawrijven met een flanelh na goed uitschudden en kloppei onzuiverheden er uit te verwijdi gekleurd of wit bont gaat men wijze te werk doch neemt men hk of talk in plaats van het zaagsel. Bewerkt kopeis Om dit te reinigen worden de eerst met warm zeepwater gewt daarna afgedroogd. Vervolgons wor Citroensap met een zacht borsteltje en tenslotte met een zeemenlap waardoor ze een prachtlgen glanB voorschrift vermijdt het gebruik va ders welke steeds het ongemak be holtes te gaan zitten en er dan 6li uit te verwijderen zijn Gasbesparing. Wanneer gij een blad dun plaat garfornuis of meerpittig komfoor kunt U meerdere dingen tegelijkt kooken, terwijl ge toch slechts hoeft aan te steken. Het metaal vj warmte geheel gelijkmatig over vlakte, er gaat daardoor slechts verloren en gij maakt een aanmei sparing. Wat een goede huisvrouw nooit nu De basis van elk werk is een van elk plan is een gedachte, de k gedachte is het leven en de is het lekkere eten en drinken dat 1 genomer maakt m he Deze Japon Is van geplisseerd crép» en geincrusteerd met zware „LA FEMME DE FRANl Zoo gij iedere week gelnformeefl over de Parijsche mode, zoo leest; de France", een tijdschrift dat zich e met alles wat de kleeding en kt der vrouw betreft „La Femme de France" volgt w mode maar voorziet deze. Zij is onontbeerlijk tijdschrift voor de vrroi Abonnement 66 francs gei jaafc

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 18