VROUWENRUBRIEK
D£ VROUW EN HAAR JUWEELEN.
Er is géén manier, waarop een vrouw meer
haar goeden smaak kan toonon of haar ge
brek daaraan, dan in de keuzo en het dragen
Van juweelen.
Heel weinig juweelen en dan zeer zorgvuldig
uitgekozen kan niet anders als goed zijn.
Het ls dikwijls een kwestie van andermans
j smaak, want niet lodore vrouw ie in de gele
gen hodd haar eigen byoux te koopen.
Niet alle ouderwetsohe sieraden zijn leelijkj
Jntegendeol, er zijn er die niet te evenaren
gijn in schoonheid van ontwerp en uitvoering.
Maar het tijdperk van zware gouden arm
banden, dikke gouden ringen, overladen
broches en spangen ls zeer onartistiek. Ik zou
alle vrouwen, die geen persoonlijke herinne
ringen hebben aan die afschuwelijke dingen,
aanraden ie zoo spoedig mogelijk tegen lede
ren prijs te verkoopen. Ais er slechts óón mooi
sieraad voor terug gekocht kan worden uit de
opbrengst, zal de artistieke vrouw tevreden
zijn. Ook zijn ot vele mooie steenen in een
leelijke zetting gevat, en is het de moeite
waard om zo over te laten zetten. Menige
vrouw zal veel geld uitgeven om een Jurk te
laten vermaken en zou er niet over denken om
die som te besteden om een diamant in platina
te laten zetten, waardoor den steen mooi uit
komt.
Wit goud ziet er uit als platina en ls lang
niet zoo kostbaar. Wit en groen goud is veel
mooier als achtergrond voor juweelen als rooa
of geel goud, behalve voor een Oostersch
sieraad, wat een heel spéciaal karakter h eft.
Kleine vrouwen moeten kleine sieraden dra
gen, en de groote sieraden aan de groote vrou
wen overlaten, die ze met succes kunnen dra
gen.
Kleur speelt ook een zeer groote rol in de
keuze van het byou. Vrouwen, die opvallend
van kleur zijn, kunnen brillant gekleurde ju
weelen dragen, terwijl de delicaat getinte vrou
wen die groote charme moeten verhoogen dooi
de zachte schoonheid van paarlen, jade of
amethysten.
Steenen zooals gesneden amethyst, amber,
topaas, lapis lazuli, jade, turquoise, rose
quartz, opaal en crystai, kunnen de kleeding
i zqer verfraaien.
Een jade ketting en jade hoedenpen Is een
mooie en flatteuze combinatie.
Er zijn sieraden, die mooier worden door een
zorgvuldig gekozen achtergrond Diaphane
weefsels in crème-, ivoor- of ^koffiekleur en
zachtgrijs, vragen, topazen en amber, maar zijn
leelijk met git of zwaro kristallon
Jade is mooi op ivoorkleurig velourschiffon,
zachtrose of terra-cotta; maar draag het op
zwart satijn en het wordt koud eü hard van
kleur.
Paarlen staan bijna alle vrouwen goed en
daarom is het zoo prettig, dat niemand er zich
1 meer voor behoeft te geneeren goede namaak
te dragen. Het zijn ook de eenigo namaak-
sieraden, die men met de spoli ln de hoed,
ovc-rdags kan dragen.
Draag nooit meer dan één juweelen ring aan
iedere hand. Een korte hand wordt 't meest
geflatteerd door een ring aan de pink, slanke
handen zijn 't meest gesohik* voor een ring
met één groote parel of een .steen on cabochon
aan den ringvinger.
Onnoodig om te zeggen, dot de handen zacht
en goed gemanicuurd moeten zijn.
Armbanden zijn 't mooist bij een avondtoilet.
'Als uw huid mat van kleur is en ook uw haar,
draag dan geen glinsterende steenen, maar
parelen of amethysten. Zelfs als een vrouw le
vendig van kleur is, moet ze geen glinsterende
juweelen dragen bij felkleurigo japonnen. Als
ze wenscht te schitteren met haar juweelen,
moet een vrouw wit, grijs of matzilver dragen,
of een zacht vleeschkleurige crêpe georgette of
chiffon.
Het dragen van oorbellen hangt af van 't
effect wat zij op de draagster hebben. De eene
vrouw staat het pikant, de andere wordt er
vulgair door. Bestudeer u zelf goed, alvorens
ze te dragen. Sommige vrouwen staat het goed
onder een hoed, andere slechts bij een avond
toilet Lange oorbellen doen den hals langer
schijnen.
Voor gezette vrouwen staat een pendantief
aan een lang dun kettinkje beter als een kra
len of paarlen halssnoer. Polshorloges staan
fijner als een smariintje als aan een armband.
Tedere vrouw moet zich dus terdege bestu-
deeren om' te weten welke juweelen ze dragen
kan.
0 A MESKLEEDIHG.
VAN HIER EN DAAR.
De mof.
Sinds meerdere winters, ondanks de schuch
tere pogingen welke zij deed om zich te ver
dedigen, hebben wij de mof aan de romanhel
dinnen van Jeanne Reyneke van Stuwe en
Louis Ctfüperus gelaten. Zijn wij minder kou
welijk dan onze moeders? Dat waarschijnlijk
niet, maar wij lodpen sneller, hebben een veel
beweeglijker leven en wij houden er niet van
overladen te zijn, want wat ls meer hinderlijk
dan een mof wanneer men bovendien zijn
lmndtaschje en dikwijls daarbij nog pakjes
dragen moet?
Jeanne Lanvin, de bekende Parijsche kleer-
nraakster, lanceerde dezen winter een soort
mofjes in den vorm van een kleine ronde har
monica, zooals de muzikale clowns deze bespe
len en Jane Rensuardt, de beroemde actrice,
droeg deze met veel bevalligheid.
Intu'aschen heeft men nu een nog meer prac-
tlsche oplossing fevonden door de zachte mof
te cowbineeren met het onontbeerlijke hand-
taschjc. Op de mof uit pantnor, broitschwanz
of mollsnvel U aan de voorzijde een taschje
sangebtacht met oen mooie sluiting van schild
pad, treta?.) of zeehondenleer Uw handjes zul-
ien or warm in zijn, mevrouw, en U behoeft U
tegelijkertijd niet te scheitien van alJp onont
beerlijke sr uister ij an, die too gaarne met
U ioid?l«ept
ZWART, STEEDS MEER ZWART.
Wanneer lk poëtisch word, waarde lezeres-
ten, duldt mij (fit dan niet ten kwade. Wanneer
lk diverse symptonen van overspannen en
overdreven geestdrift vertoon, maakt U dan
niet dlreot ongerust over mijn lot Het komt
doodeenvoudig omdat ik U ditmaal vertellen
wil van de zwarte japonnen, van den grooten
golf van zwart die over ons gekomen is, en.
dat lk voor zwart een bijzondere sympathie ge
voel. Heb lk die tot nu toe verborgen gehou
den? Ik geloof het niet Maar lang genoeg heb
ik mijn bewondering op zij moeten zetten om
dat zwart heelemaal niet meer gedragen werd
en ik daardoor gedwongen was om mijn per
soonlijke snaak in een hoekje te verbergen.
aan rouw weggenomen wordt Het h.v. dezen
mantel uit zwart orapella. Ik geef toe dat hij er
zeer triest uit zou zien wanneer een voering
van oud-rood orapella die er een lange smalle
revers op vormt hem niet opvroolijkte. Dezelfde
toon rood verlevendigt de zwarte crêpe de
Chine japon die dezen mantel completeert
Hetzelfde is het geval met de ernaast afge
beelde mantel uit zwart taffetas, gegarneerd
met kleine vouwen. Deze wordt op zijn beurt
opgevroolijkt door een kraag van petit gris en
een voering uit eenvoudiger grijs bont en of
wel uit zilverkleurig kasha ln denzelfden tint
als het bont, wat bijna nog verkieslijker is.
Daarentegen is de nu volgende japon geheel
in zwart gehouden. Zij is van geplisseerd crêpe
Georgette en geincrusteerd met zwarte kant
Welnu, ziet hoe het geluk mij eindelijk toe
lacht. Het zwart komt terug. Het zwart komt
terug en valt in den smaak. Wat zeg ik. Het
valt in den smaak? Het triomfeert!
Het meerendeel der vrouwen die verleden
jaar nog bij hoog en laag bij alle regenboogs-
kleuren zworen werpen zich vandaag in de ar
men van den donkeren nacht Vorig jaar zel
den zij: „Wat zijn kleuren toch vroolijk, wat
staan zij goed, wat kleeden zij Jong en wat een
heerlijke variatiel Gisteren in mijn rose japon
zag ik er uit als een wild roosje, vanavond ben
ik een korenbloem, morgen ben ik als frissche
jonge sla. Nu weer ben ik een klaproos of een
citroen, dan weer een abrikoos of blauwe
regen, een hortensia of een cyclaam."
Maar toen heeft deze kaleidoscoop haar ver
moeid. Zij hebben opnieuw het zwarte satijn
als sombere wateren zien spiegelen en den
mystieken invloed van donkere sluiers en
mousseline ondergaan. En plotseling bemerk
ten zij welk een heerlijke rust er van het
zwart uitging en hoe vol ernstige betoovering
het eigenlijk was. En toen begonnen zij te mom
pelen: „Hoe heb ik ooit het zwart in den steek
kunnen feiten? Het staat zoo bescheiden, zoo
edel, zoo kuisch en wat kleedt het uitstekend!
Welk een schoonheid in deze sobere glans,
welke deftige en smaakvolle elegantie geeft het
aan het silhouet! Inderdaad, om goed gekleed
te gaan gaat er toch niets boven het zwart."
Voor mij die het zwart altijd trouw bleef
welk een voldoening, welk een triomf en hoe
waardig vind ik mijzelf om een mode te be
schrijven die mij zoo dierbaar is.
Allereerst haast ik mij U te zeggen dat de
tegenwoordige mode van het zwart op die
welke om omstreeks 1021 geregeerd heeft, een
enorm voordeel heeft en wel dat ditmaal een
weinig kleur in de zwarte ensembles toege
staan U, waardoor elke hinderlijks fsdaohte
Maar hier is geen kleur er bij noodlg omdat de
doorzichtigheid van het weefsel het geheel lich
ter maakt terwijl de k jour bewerkte kant den
zacht rose tint der huid door laat schijnen.
Voor hen die een zwak hebben voor bedrukte
weefsels is het volgende model vol bekoring.
Bedrukt zijden mousseline en zwart Crêpe de
Chine zijn hier door elkaar gebruikt Om het
aardige „volant" effect van den rok te verkrij
gen behoeft men de band van crêpe de chine
slechts op de geplisseerde rok te brengen nadat
deze van te voren op deze plaats afgeplat is.
Hierdoor krijgt het geheel zeer veel* chic en
brengt dit afwisseling in de lijn onder aan de
rok. Dikwijls ook strijkt men met het ijzer den
onderrand der geplisseerde rok plat. En ook dat
staat heel aardig, op voorwaarde dat men het
vooral niet te ver doet, want anders zouden
de strepen van de mechanische plisseering na
verloop van tijd zeer onwelkom weer te voor
schijn komen.
Nog een heel gelukkige combinatie, en steeds
een van die welke ons het beste bevallen is
zwart met rose. De japon opent zich hier als
een mantel op een rose plastron. De belde zoo
men zijn uit rose crêpe de chine, gestreept in
het midden door een smalle zwarte band.
Ik zou een van de grootste, verleidingen van
het zwart te kort doen wanneer lk hier niet van
zwarte kant sprak. Ziet hier een bekoorlijke ja
pon die U de grootste diensten zal bewijzen,
want zij is even zoo gekleed als practisch. Zij
is samengesteld uit een tuniek van zwart zij
den kant op een rok van zwart zijden mousse
line, welke laatste zeer fijn geplisseerd is. Een
satijnen lint geeft het raiddel aan en een pioen
roos ik zeg werkelijk pioenroos van gre-
naatkleurig fluweel is op den schouder aan
gebracht. Met of zonder mouwen, in beide ge
vallen is de japon zeer mooi en bijna even prac
tisch. Naakte armen kunnen erg flatteus zijn,
maar ik voor mij vind zwarte kant op de huid
ook zeer verleidelijk staan.
Nog een model, het laatste, want werkelijk
mijn enthousiasme zou mij meesleepen. Ditmaal
strijden wit en zwart om den voorrang. Uit
wit Crêpe satin is het bovenlijf, de rok uit zwart
Crêpe satin. Zwarte incrustaties zijn naar
boven toe op de blouse aangebracht en ver
dragen zeer goed een eenvoudig borduursel
van paarlen of zilver.
Tracht dus nu uw keus te doen wanneer gij
kunt. Ik geef toe dat ik U deze taak geenszins
gemakkelijker maak wanneer ik hier nog aan
toevoeg dat ook zwart tulle zeer in de mode is,
en dat deze stof, in sombere wolken het
lichaam omhullende, op bijzondere wijze de
charme van een blonde schoonheid verhoogt.
Zwarte tulle, zwart zijden mousseline met
kant gezoomd, zwart satijn, zwart crêpe de
chineWat heb ik nog vergeten? Juist,
zwart fluweel. Wanneer gij den winter nog niet
te ver gevorderd vindt, aarzelt dan niet. Be
stel U een zwart fluweelen japon, de meest
eenvoudige die gij vinden kunt, op voorwaarde
dat ge ter versiering aan kraag en polsen licht
getinte kant laat aanbrengen. Engelsch flu
weel of zoogenaamd velours frisson kleeden
ook bijzonder goed. Maakt U zich vooral niet
te veel zorgen over het model, omdat de rechte
lijn toch het meest en vogue ls. Overigens
kunt gij zeer goed eenige der hier afgebeelde
modellen in fluweel doen maken, vooral die uit
zwarte rips met rose crêpe de chine en die uit
zwarte en roode crapella. In het laatste geval
neemt ge in plaats van de roode crapella crêpe
de chine. Evenzoo is het 't geval met de zwart
en witte avondjapon. Wat zou U verhinderen
hier wit crêpe satin met zwart velours frisson
te nemen.? Niets. Bovendien weet gij dal voor
avondkleeding de weefsels absoluut geen jaar
getijden kennen. En waar wij met het grootste
plezier midden in den winter zwart tulle dra
gen zou ik waarlijk niet weten waarom wij ons
dan. niet evengoed in de zoele zomernachten
in het sombeïe en zachte fluweel zouden ver-
toonen. Wat mij betreft, ik voel mij tot deze
vermetelheid zeer goed in staat Maar wat zou
ik dan ook niet voor het zwart over hebben?
CLEO.
KRONIEK VAN DEN ARTS.
Twee kleine dwalingen.
Het betreft uwe ooren. Men zegt wel, dat
onze ooren, die de zoo gevoelige organen van
het gehoor omsluiten, de poorten van ons ver
stand zijn. Maar dan is het ook stellig de moeite
waard dat men dezo poorten bewaakt en er aan
denkt ze met de noodige hygiëne te verzorgen.
Daarom wil ik hier dan ook waarschuwen tegen
twee betreurenswaardige gewoonten die he
laas maar al te zeer ingeburgerd zijn.
Ik zal U wel niets nieuws leeren wanneer ik
U zeg dat de ingang van den gehoorbuis be
trekkelijk slecht tegen de omringende buiten
wereld beschermd is. Zijn eenig verdedigings
middel tegen Indringend vuil en vreemde
lichaampjes is een vette stof, oorwas genaamd,
welke deze onreinheden op hun doortocht
tegenhoudt Maar daardoor ontstaat licht een
opeenhooping van deze was welke een afslui
ting vormt en zoodoende een mechanische
oorzaak van doofheid wordt Om dit euvel te
vermijden maken wij ons daarom de ooren van
tijd tot tijd schoon. Maar op welké wijze dit
geschiedt is geenszins onverschillig. Men heeft
kleine toestelletjes hiervoor bedacht, in goud,
ivoor en metaal die schijnbaar volkomen het
gewenschte doel bereiken. Men vindt ze in de
meeste slaapkamers op de toilettafel en Ik
ben er zeker van dat velen Uwer deze oorrei
nigers gebruiken. Welnu, gij hebt ongelijk.
Ondanks zijn eenvoudigheid maakt deze oor-
reiniger slecht schoon, hij „reinigt" op onvol
doende wijze en verdient zijn goede reputatie
geenszins. Deze bedrieger is zelfs dikwijls ge
vaarlijk. Vergeet niet dat het trommelvlies, dit
teere membraan, in de onmiddellijke nabijheid
is. Een iets te plotselinge beweging en dit vlies
is doorgestoken. Dit ongeval is maar al te veel
vuldig, vooral bij kinderen. Maar wat dan te
doen? De methode toepassen met een propje
watten op een lange houten breinaald gerold?
Een slechte gewoontel Dit propje watten duwt
de oorwas op een hoopje in plaats van deze
weg te nemen en stopt het achterin den ge
hoorbuis. U weet niet hoevele menschen met
een slecht gehoor dit uitsluitend te danken heb
ben aan deze verkeerde gewoontel
Toch is een propje watten het meest aange
wezen en practische middel, maar op één voor
waarde, n.1. dat het bevochtigd ls met een
stof, zooals b.v. vaselineolie. En dan bedient
men zich er van door het een op en neergaan
de en draaiende beweging te geven. Zoodoende
bereikt men dat men zijn gehoorbuis redelijk
wel reinigt.
Een eveneens zeer slechte en betreurens
waardige gewoonte is het dragen van watjes ln
de ooren. En hoe veelvuldig komt dezo niet
voor! Gij, die dit onaesthetische en hinderlijke
propje watten in Uwe ooren draagt, meent ge
werkelijk dat dit ook maar tot iets zou dienen?
Als slaaf van een belachelijke gewoonte neemt
gij niets anders dan een geheel overbodige
voorzorgsmaatregel. Gij zult er niet één neural
gie minder en geen enkele kiespijn meer door
hebben. Ongetwijfeld zijn er gevallen van oor
ontstekingen of etterlngen waarbij het propje
watten zijn nut heeft, maar de eeuwigblijvende
wattenprop, buiten die gevallen waarin Uw
do&ter deze voorgeschreven heeft, ls een gees
telijke ondeugd. Gelooft heusch niet, ondanks
het-bestaan van het kleine kanaal tusschen óor
en mond, de z.g. buis van Eustachlus, dat er
daardoor tocht ln uw oor zou kunnen ontstaan.
En het is waarlijk niet noodig omdat het oor
een delicaat orgaan is dit daarom in watten te
bewarenl
De ware wijze leert van iedereen.
(Perzisch spreekwoord)
De oog en zijn steeds teederder dan het hart.
JBft.
De eeuw der technhfc,
De menschelijke vindingrijkheid
lijk geen grenzen meer. Een At
ingenieur heeft voor kort het &r
uitgevonden, n.L de muzikale gj
Deze naaiende piano stort over J
naaisters zijn melodieuze golven t»
de op- en neergaande naald opge^
Een zeer wisselend repertoire zorgti
spanning gedurende den arbeid on j
met deze in harmonie. Voor huw*
speelt de naaimachine de Hochzi
Mendelssohn, het bruidskoor uit
of ook wel de donse macabre van]
al naar de omstandigheden waan
welijk plaats vindt en de grootte
sohat. Men festonneert onder de
laatste soheppingen van Claude
als „Arabesques". Eenvoudigs
ken als hemden en flanellen moet
vreden stellen met den wals uit P
Carmen-ouverture. De componisten
vooruit zijn als Mahler, Richardft
zijn speciaal gereserveerd voorn»
gecomplioeerden arbeid. Men
dat do naald zich in hare bew w
bij deze vreemdklinkonde harmoi
De „naaipiano". Helaas!Lang]
duren of de Jazzbandschrijfmachine
gevonden. O, prozaïsche tijd, wat
gecompliceerd door een zoo lieiei
mei
VOORSCHRIFTEN EN RECE|
Reinigt uw bont zelf,
Voor donker bont neemt men
voorkeur van ceder- of acajouht
het bont plat uit en strooit er
sel overheen, waarna men met
de hand stevig in alle riohtingei
slotte nawrijven met een flanelh
na goed uitschudden en kloppei
onzuiverheden er uit te verwijdi
gekleurd of wit bont gaat men
wijze te werk doch neemt men hk
of talk in plaats van het zaagsel.
Bewerkt kopeis
Om dit te reinigen worden de
eerst met warm zeepwater gewt
daarna afgedroogd. Vervolgons wor
Citroensap met een zacht borsteltje
en tenslotte met een zeemenlap
waardoor ze een prachtlgen glanB
voorschrift vermijdt het gebruik va
ders welke steeds het ongemak be
holtes te gaan zitten en er dan 6li
uit te verwijderen zijn
Gasbesparing.
Wanneer gij een blad dun plaat
garfornuis of meerpittig komfoor
kunt U meerdere dingen tegelijkt
kooken, terwijl ge toch slechts
hoeft aan te steken. Het metaal vj
warmte geheel gelijkmatig over
vlakte, er gaat daardoor slechts
verloren en gij maakt een aanmei
sparing.
Wat een goede huisvrouw nooit nu
De basis van elk werk is een
van elk plan is een gedachte, de k
gedachte is het leven en de
is het lekkere eten en drinken dat 1
genomer maakt
m
he
Deze Japon Is van geplisseerd crép»
en geincrusteerd met zware
„LA FEMME DE FRANl
Zoo gij iedere week gelnformeefl
over de Parijsche mode, zoo leest;
de France", een tijdschrift dat zich e
met alles wat de kleeding en kt
der vrouw betreft
„La Femme de France" volgt w
mode maar voorziet deze. Zij is
onontbeerlijk tijdschrift voor de vrroi
Abonnement 66 francs gei jaafc