Alititii Nieiws-
De zitting der Econo=
mische Conferentie.
Zaterdag 7 Mei 1927.
70ste Jaargang No. 8045.
Eerste Blad.
Bakker's koffie en
Bakker's thee
Binnenlandsch Nieuws.
SCHACER
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, /orden Adver-
tentiön nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden fl.65. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TISN van 1 tot 6 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN.
Te Genève wordt op het oogenblik een internatio
nale conferentie gehouden ter bespreking van1 den
nog altijd' heerschenden economischen oorlogstoe
stand. 'Deze conferentie, die vóór den. grooten wereld
oorlog zeer zeker een stevig bolwerk tegen den
vloed van politieke conflicten geschapen zou heb
ben,, wordt dus eigenlijk twintig laar te laat gehou
den. Vier jaar van een vertwijfelden strijd en acht
jaren van den ergsten economischen nood, ondanks
de stevig gefundeerde volkseconomie op de wereld,
hebben de volkeren ervan overtuigd, dat hun econo
mische belangen hen in zekeren zin niet alleen schei
den. maar ook in vele opzichten tot elkaar brengt;
dat reeds de bijlegging van misverstanden en over
vloedige tegenstellingen hun economischen toestand
buitengewoon sterk verbeterd en hun economischen
en politieken vrede op een zoodanige wijze kan ver
sterken zal er veel toe bijdragen, dat de uitbarsting
van een nieuwen oorlog, zoo niet onmogelijk, dan
toch uiterst onwaarschijnlijk gemaakt wordt. Reeds
voor den oorlog hadden, trots werkelijke of schijnba
re bloei in bijna alle landen, de problemen, waar
mee zich op. het oogenblik de wereldconferentie be
zig houdt, zich aan de gemeenschap opgedrongen.
De basis ontbrak echter, welke aan de enkele landen,
die eikaars wederzijd9chen steun zoo hoog noodig
hadden, als grondslag voor gemeenschappelijke be
sprekingen had kunnen dienen.
De Volkenbond heeft daardoor, waar hij' voor
de eerste maal dp gelegenheid tot het houden van een
samenkomst van de vertegenwoordigers der belang
rijkste 47 naties heeft geschapen, een nieuw bewijs
van zijn bestaansnoodzakeliikheid geleverd. Hij
heeft landen, die door meer tegengestelde belangen
gescheiden, dan door gemeenschappelijke belangen
verbonden zijn. op deze conferentie tot elkaar ge
bracht en voor hen den weg tot verzoening reeds
sedert lang vrijgemaakt. Anderzijds mag de uitbrei
ding van het werk van den Volkenbond op het ge
bied der economie voor de vergrooting van zijn in-
vloed zich belangrijk genoeg achten, dat hij zelfs
bij een zeer gering resultaat van deze economische
conferentie verder voor de internationale toenadering
op economisch gebied met alle kracht zal arbeiden.
Hij zal dit doen, om de enkele landen die zich tot
nog toe op den achtergrond hielden, van de noodza
kelijkheid van. de internationaliseering hunner eco
nomische politiek te overtuigen en ze uit hun ver-
dooving wat op te wekken.
Natuurlijk kon moeilijk verwacht worden, dat reeds
op de eerste dagen een grooten indruk van de moge
lijke resultaten verkregen kon worden. Niettemin is
echter na de eerste debatten een1 zekere twijfelachtig
heid bij sommige landen min of meer naar voren
getreden, alhoewel hieruit geenszins de conclusie
moet worden getrokken, dat deze conferentie geen
*ükel resultaat zal opleveren. Zij: onderscheidt zich
van alle andere conferenties door den Volkenbond
hierin, dat zij' niet een vastomschreven probleem
heeft op te lossen, maar uit een geweldig warnet
van vragen datgene te halen, wat de mogelijkheid
van een spoedige oplossing aan de hand doet.
Dit werk nu zal in een commissie aan de hand van
een grooto verzameling materiaal worden voorbe
reid. De Volkenbond beeft ongeveer zestig geschrif
ten over de verscheidene der te behandelen problemen
uitgewerkt. Jammer genoeg is de tijd voor deze voor
bereiding te kort geweest, dat alles tot in de punt
jes1 is nagegaan kunnen worden. Talrijke geschriften
die voor een grondige oplossing van de moeilijke
vraagstukken van zeer groote waarde hadden kunnen
zijn. zijn zelfs tot op heden nog niet verschenen.
Dit zal zeer zeker van niet geringen invloed zijn op
de huidige conferentie, in dien zin. dat de bespre
kingen er heel gemakkelijk door vertraagd kunnen
worden
Na een inleidende rede van den Zweedschen eco
noom. professor Gustav Cassel. die een zoo spoedig
en zoo vèr gaand mogelijke ontwapening in don nog
altijd heerschenden economischen oorlogstoestand
bepleitte, kwam. nadat nog enkele gedelegeerden
hun inzicht uiteen gezet hadden, de Nederland
se h e gedelegeerde, de gewezen hooge commissa
ris van den Volkenbond voor'Oostenrijk en oud-bur
gome ester van Rotterdam, dr. Zimmerman. aan het
woord. Deze stelde Amerika als voorbeeld, wiens een
heid die daar heerscht. hij vergeleek met de ver
deeldheid in Europa. Hij verklaarde, dat de tegen
woordige economische toestand in de Vereenigde
Maten bijna als een ideaal-toe9tand kan worden be-
sctiouwd. Als voornaamste oorzaak van dezen goe
den economischen toestand noemde Dr. Zimmerman
het ontbreken van tolbarrières. waardoor een snelle
ontwikkeling van den welstand in de Vereenigde
Ma'en mogelijk was. Voor Europa kan dit een voor
beeld zijn.
Amerika heeft in de eerste plaats zijn bloei en
we!vaart te danken aan den bijzonder heilzamen in
vloed. uitgeoefend door de grootheid van de eenheid
van productie en consumptie, door de krachtige or
ganisatie der monetaire en financieels instellingen,
en uoor het rationeels stelsel der verkeerswegen en
::?:i0,er™ddele"- een gebied dat zich uitstrekt
tusschon twee Oceanen op een afstand van 5000 K.M'.
••n« ion -V,® en landbouw een nationale markt
vani wu millioen inwoners. Deze markt is niet ver-
0 grenzen; menschen en goederen circu-
&eF ^Uelük. spreekt er dezelfde taal.
neett dezelfde gewoonten en dezelfde behoeften. Het
n??viiïï m' wlrkt er 0ver heel de uitgestrekte op-
van.Ahet grondgebied en de economische
wordt er gestimuleerd door een net van
ni+oS!^0^611' ?at «^onstrueerd is en dat wordt
tw naar <ie beh°ftften van het enorme geheel,
riii/'^1?liriermari herinnerde verder nog aan Oosten-
ophmiw ilan weet' dat de «uancieele wedsr-
ee-P yoldongen feit geworden is.
stabiela "Mifi1® Weer een land *ew<>rden met een
sianieie valuta en een evenwichtig budget. Maar uit
Bijzond. Vrijw. v. d* Landstorm.
LANDDAG op Zaterdag 14 Mei, op het Gemeentelijk Sportpark te Alkmaar. Vrijwilligers: vrij
entree met één Dame. Particulieren: f 1.80, f 1.20, f 0.60. Zie de Aanplakbiljetten en Programma's.
de mededeeling. die van de Oostenrijksche regeering
is ontvangen, blijkt dat de economische toestand la^^
niet zoo gunstig is als de monetaire en financiee'le
toestand, hetgeen slechts kan worden bevestigd door
allen, dieden huidigen stand van zaken kennen.
Niet alleen Oostenrijk 'lijdt, maar alle landen van
Midden-Europa. Deze monarchie vormde bijna een
ideale economische eenheid. Op politiek terrein wa
ren er veel verschillend en was er zelfs vijandschap,
maar op economisch gebied gaf de monarchie een
beeld van harmonie en samenwerking, die haar wor
tels vonden in een samenwerking van meerdere
eeuwen en die schenen voorgeschreven door de geo
grafische ligging.
De economische samenwerking tusschen dé landen
van Centraal Europa is volgens Dr. Zimmerman
noodzakelijk voor de wederopheffing van ons conti
nent en hij hoopt dat deze conferntie een stap nader
in de richting van dit goede doel zal beteeke-
nen.
De tweede Nederlandsche gedelegeerde, Co-
lijn, behandelde twee vraagstukken, die naar zijn
meening het hoofdprobleem voor de bestaande moei
lijkheden zijn. Ten eerste de tariefmuren en in de
tweede plaats het feit, dat in de handelsverdragen de
tarieven niet worden vastgesteld. Verlaging van de
invoerrechten, totdat deze het karakter van fiscale
rechten dragen en terugkeer naar het systeem van
handelsverdragen op langen termijn, zooals dit aan
het begin dezer eeuw bestond, is volgens spreker het
doel, waarnaar men moet stroven.
EERSTE ALKMAARSCHE EIECTRISCHE
KOFFIEBRANDERTEM THEÊHANDEL
C.BAKKER EZH. ALKMAAR
TEL INTÈ'RC, 73 0
in kwaliteit onverbeterlijk.
DE MOORD AAN HET BEZUIDENHOUT.
De Haagsche, Rotterdamsc'he en Zwijndrechtsche
politie hebben, aldus de N.R.Crt.: de vorige week een
drietal drukke dagen gehad., toen ze dachten den
al zoo lang gezochten moordenaar van het Bezui-
denhout te pakken te hebben. Dag en nacht is ge
werkt, om een aantal merkwaardig kloppende gege
vens door den dader zelf aan het licht gebracht, te
controleeren ente toetsen, het resultaat van alles
was echter, dat de arrestant, die de schuld op zich
had genomen, Vrijdagnacht plotseling in schreien
uitbarstend, moest toegeven maai' een rol te hebben
gespeeld en zoo onschuldig aan den moord te zijn
als een pasgeboren kind. Zucht om zich belangwek
kend te maken had hem, verslinder van detective
verhalen, ertoe gebracht, de rol van moordenaar te
spelen.
Eonigen tijd geleden kwam bij de politie te Rot
terdam een brief in, geteekend ILouise de P., (de
familienaam niet voluit) waarin werd medegedeeld,
dat als men den moordenaar van mevrouw Wilk
wilde vinden, men maar eens moest zoeken aan een
met name genoemden weg onder Zwijndrecht. Na
tuurlijk wordt in een zaak als deze goen enkele
kleinigheid veronachtzaamd en dus werd de politie
te Den Haag met den brief in kennis gesteld en
kreeg de politie te Zwijndrecht opdracht een onder
zoek in te stellen. Op het aangegeven adres bleek
echter een eerzame landbouwer te wonen met zijn
vrouw en een dienstbode en knecht, die allen te
goeder naam en faam bekend stonden, en op wiens
gedrag niets viel aan te merken. De aanwijzing werd
dus als zonder beteekenis beschouwd.
Maar eenigen tijd later werd in Zwijndrecht in
gebroken, bij welke inbraak brand was gesticht. Er
was in den laatsten tijd 'herhaaldelijk in het tegen
over Dordt gelegen plaatsje ingebroken en de politie
toog weer ijverig aan het zoeken.
Een dochtertje van de bewoners van het laatste
pand, waar de inbraak met brandstichting had plaats
gehad, had den avond te voren den knecht van den
landbouwer K., zelf genaamd v. B., in de buurt van
haar woning gezien. Zij deelde dit mee aan de
politie, die v. B>. aanhield, vingerafdrukken nam' en
■tot de conclusie kwam, dat v. B. den brand had ge
sticht.
v. B. bekende do inbraak en deed dat in een fan
tastisch relaas. Hij had omgang met twee vrouwen
van verdachte zeden te Rotterdam, die 's nachts per
auto uit de Maasstad kwamen, met hem de inbra
ken pleegden en dan 's morgens voor dag en dauw
weer naar Rotterdam togen. Naar de namen van zijn
vriendinnen gevraagd, gaf v. B. op Agatha V. en
Louise de P.
Die laatste naam riep bij de Zwijndrechtsche poli
tie de herinnering weer op aan den ingekomen brief
betreffende den moord in Den Haag.
Den boerenknecht werden de duimschroeven aange
legd enhij bekende er aan debet te zijn. De
Haagsche politie werd onmiddellijk op de hoogte ge
bracht, en commissaris Kramer nam persoonlijk 't
verdere onderzoek ter hand. v. B. verklaarde per
auto naar Den Haag te zijn gegaan met zijn twee
vriendinnen, zij waren naar binnen gegaan, in de
woning van de ongelukkige vrouw, hadden haar ge
dood en beroofd, terwijl hij zelf op den uitkijk stond
en spoorslag was men met den buit van f72 weer
naar Rotterdam getrokken.
Het kwam er nu op aan de twee vrouwen te Rot
terdam te vinden. Merkwaardig vooral was het, dat
op 'n dag in December of Januari, dat wist boer K.
zich niet zoo precies meer te herinneren, v. B. een
maal des Zaterdags verlof had gevraagd om naar
Den Haag te gaan en des Maandagsmjiddags was te
rug gekomen. Men herinnert zich, dat de moord op
een Maandagmorgen is geschied.
De Rotterdamsche recherche, die al dadelijk niet
veel geloof aan de verhalen van v. B. sloeg, heeft
haar uiterste best gedqan om de twee vrouwen te
vinden. De arrestant had een adres op den Schiedam-
schen dijk opgegeven, waar hij des nachts met de
vrouwen vertoefde. Op dat adres bleek echter een
kleine drukkerij te zijn gevestigd. En wie men ook
vroeg van alle met de bevolking van den Dijk ver
trouwden, vrouwen wier naam geleek op de opge-
gevene, of wier signalement klopte met de beschrij
ving, die v. B. gegeven had, bleken onvindbaar. Wel
was weer juist 'n ander gedeelte van 's mans relaas,
nl. dat hij een maand lang met een der vrouwen
zijn en haar fiets gestald had ergens op den Lin
ker Maaroever.
Toen men v. B. het vuur wat nader aan de schenen
ging leggen, is hij na een langdurig verhoor door de
mand gevallen en deed hij de bekentenis zelf het
gruwelijk feit te hebben gepleegd. Wel was een der
vrouwen naar Den Haag mee geweest, had zij in haar
tasch de bijl meegedragen, waarmede de winkelier
ster was afgemaakt. Zelf had hij de winkelierster zes
tien slagen met dat voorwerp op het hoofd gegeven.
Men moest in Zwijndrecht maar eens zoeken, daar
lagen in zijn koffer een met hloed bevlekte jas en
broek en een garbardine pot. Onmiddellijk deed de
Zwijndrechtsche politie huiszoeking en inderdaad
kwamen de kleeren. die de sporen ervan droegen, dat
men gepoogd had ze uit te wasschen, met bloed be
vlekt. te voorschijn. Dit was dan toch wel zeer over
tuigend.
Steeds bleven echter de gezochte vrouwen onvind
baar, het onderzoek werd met kracht voortgezet en
toen bleek en daarmee viel het heele verhaal in
elkaar dat verdachtes reis naar Den Haag in De
cember had plaats gehad en niet in Januari. In tegen
woordigheid van verschillende rechterlijke autoritei**
ten en nadat hem een portret was getoond van een te
Rotterdam wonende juffrouw V. wier naam de
zelfde was als die verdachte had opgegeven, slechts
de voornaam klopte nietl. heeft hij toen, in het
nauw gebracht door de aanwijzingen die tegen zijn
bekentenis pleitten, bekend het heele verhaal te heb
ben gelogen.
De leugen moet zoo overtuigend aan den dag ge
treden zijn, dat men in Den Haag met het heele ge
val zich niet verder bemoeien wil do Zwfjndrcht-
sche politie is daarop met haar arrestant weer huis
waarts getogen.
Schrijfproeven hadden bovendien uitgemaakt, dat
verdachte, zij het met een verdraaide hand, zelf de
brieven had geschreven, die de politie op zijn spoor
brachten. Het bloed in zijn kleeren moet bij een of
andere slacht daarin zijn gekomen.
De Zwijndrechtsche politie heeft den vreemden fan
tast, die bovendien ook nog een berooving hier in
Rotterdam op zijn rekening had genomen, welke me
dedeeling ook al weer onjuist is gebleken, en die
toch op zijn minst genomen een ernstige psychopaat
moet zijn, natuurlijk gehouden in verband met de in
braken en de brandstichting.
geef dooront
Hols' ODtokuoader
'dat alle» bevat o« da
groei te bevorderen,
•amengeateld met
Melkpoeder, Eigeel,
Gist en Levertraan,
woordoor riekte ca
atcrfgcvallen bijna
uitgesloten.
ftWMVCrvOCDCGTAbCien
XJbaaXiSP
Vraagt Uwen winkelier.
PULLMANTREIN PARIJS—AMSTERDAM.
Met de noodige plechtigheid en feestelijkheid is in-
gewijd het rijden van den eersten zoogenaamden
Pullman-trein van Parijs naar Amsterdam.
Do correspondent der N. R. Ct vertelt daarover het
volgende:
Uit Amerika hoort men zoo af en too van do moeite,
die de spoorwegen daar doen om door miliardairs-
overdaad den verfijnden smaak, of in lk geval de wel
gevulde portefeuilles van hun passagiers te stree-
len en het woord Pullman-trein heeft voor onze
ooren een klank gekregen, die voorstellingen oproept
van een summum van gerief, van treinen, die geen
treinen meer zijn, zooals men die in Europa gewend
is, maar comfort op wielen, waar men alles-vindt dat
men in zoo'n bestek maar verwachten kan, van de
radio-telefoon, die den tijd kort en het mogelijk maakt
ook onder de hand weg zaken te doen, tot de steno
typiste, die de correspondentie opneemt en uitwerkt,
zoodat de post geteekend kan wezen eer men zijn be
stemming heeft bereikt, om van allerlei meer alle-
daagsche attracties, zooals de Fransche keuken, de
barbershop, de manicure binnenkort misschien zelfs
't Turksche bad of zooiets (want men kan in Amerika
nu eenmaal nooit weten), maar niet eens te spreken.
Voor den gemiddelden Europeaan, die het met zijn
meer bescheiden trein doet en er niet eens erg on
tevreden over is, zijn dat sprookjes van wier werke
lijkheid alleen zij iets te zien krijgen, wier reizen
hen voert op de lijnen van de groote Europeesche
exprestreinen of van den beroemden train bleu, die
langs de Riviera of daaromtrent moet rijden. Maar
dat is tenslotte slechts een beperkt publiek. Tot dus
ver tenminste. Want nu binnenkort krijgen ook wij
hier over Hollandschen bodem, zooals men heeft ge
lezen, een heuschen Pullmantrein, misschien dan
niet zoo uitermate geraffineerd als die Amerikaan-
sche Pullmantreinen. waarvan wij: hierboven hebben
gesproken, maar toch een heel mooie trein, zooals
nen permiitteeren, omdat men waarlijk.' geen milliarw
trein, dien iedereen zich nog wel af en toe zal kun
nen prmitteeren, omdat men waarlijk geen milliar-
dair behoeft te wezen om er mee te reizen.
Wij hebben al eenige korte berichten gegeven over
dien nieuwen trein, maar kunnen er nu wat meer
van vertellen, omdat wij het genoegen gehad heb
ben den inwijdingsrit ervan, die gisteren tusschen
Parijs en Amsterdam heeft plaats gehad, als gast
van de vier erbij betrokken maatschappijen, de Fran
sche Compagnie du Nord, de Belgische en Neder
landsche Spoorwegen en de Compagnie der Wagons-
Lits, mee te maken.
De trein wachtte haar passagiers om 8.20 aan het
Gare dn Nord te Parijs.
SPROETEN komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
SPRUTOL. Bij alle Drogisten.
In de rijtuigen van de tweede klasse met keuken
zijn er 38, in die zonder keuken 51, in die van de eer
ste resp. 24 en 32 plaatsen. Het grootere aantal plaat
sen van de tweede klasse vindt zijn verklaring hierin,
dat in de eerste klasse ter weerszijden van het gang
pad uitsluitend enkele plaatsen zijn en in de tweede
klasse op ééne zijde ook dubbele.
Wij vertrokken uit Parijs met schitterend weer en
het laat zich dan ook verstaan, dat de reis door het
prachtige Fransche en Belgische landschap een door
loopend genoegen was. Ons eigen land ontving ons
met een betrokken lucht. Te Esschen hadden wij van
locomotief verwisseld, omdat de Fransche locomotief
die ons tot zoover gebracht had, voor onze kunst
werken te zwaar was. Een Nederlandsche locomotief,
versierd met onze vlag en de Belgische en Fransche
vlaggen, trok ons het Nederlandsche grondgebied bin
nen. Tot ons genoegen bemerkten wij, dat de buiten-
landsche tochtgenooten de schoonheden van ons land,
de weidschheid van den Moerdijk met de vergezich
ten over de lage lanen van Westelijk Noordbrabant
en later de imposante Maas, de bijna uitgebloeide
pracht van de bloembollenvelden wel wisten te waar-
deeren en over het riviergezicht op Rotterdam en de
bollenvelden bepaald verrukt waren.
Nu nog iets over andere verdiensten van den nieu
wen trein. Hij maakt de reis sneller. Het vertrek er
van is (van 15 dezer af dus) gesteld op 12.15 van
Amsterdam, 1.09 van Den Haag en 1.34 van Rotter
dam. Men is dan reeds om 3.50 te Brussel en om 7.30
te Parijs. Een enorm verschil wanneer men rekent
dat men nu (met den wintertijd wel te verstaan) van
Den Haag naar Parijs van 8.30 tot 5.33 noodig heeft
Het oponthoud te Brussel (te Antwerpen stopt de
Etoille du Nord op de heenreis niet) is dan ook tot
10 minuten beprekt Visitatie en pascontrole vinden
als in de andere treinen onder het rijden plaats.
Van Parijs vertrekt de Pullman-trein 's ochtends om
11 uur. Aankomst te Rotterdam om 5.40, in Den Haag
om 6.07. te Amsterdam om 7.0L De prijs is als voor
het gewone biljet eerste en tweede klasse met f7.10
tot bijslag voor de reis 1ste klasse Amsterdam
Parijs en f5.05 voor de 2de klasse. Van Den Haag
en Rotterdam zijn de bijslagen resp. f 6.75 eerste klas^
se en f 4.70 tweede klasse, f 6.35 eerste klasse en f 4.55
tweede klasse.
De eerste tedrukt dien hij van buiten maakt is
dien van dèn RoninMijkeh trein. Inderdaad ziet
hij er met Zijn fraai blauw en wit gelakt» wagens,
die Jiet wapen van den Oonrpagnie des Wagons
Ldta voeren, royaal pit. Green wonder, dat er ook
te Parijs veel bekijks voor was. Hij bestand voor
vandaag uit zes rij tuigen, met een bagagow.
in de aelfdo kleur. Dit is als wij 't wel hel
de gebruikelijke samenstelling.
Op elke twee wagens is er een met een keu
ken, van waaruit de twee wagens worden bediend.
Ook in de tweed© Hasso^decïing heeft men deze
„couplago". Er zijn alleen eerste en tweede klasse-
wagens. Groot verschil hebben wij tusschen^ cLeze
twee tniefc kunnen zien. Het eenige verschil ie,
dat in tdb eerste klasse de gangpaden wat ruimer
zijn, omdat daar por compartiment minder plaat
sen voorkomen..
De inrichting van den trein kan men hot beat
vergelijken met die van een zéér geperfectionneeoR-
den restauratiewagen van het gewone type. Elke
reiziger zit in een baaonder gemakkelijken leun
stoel (in de tweede klasse met 'leer, in de eerste
mot fluweel bekleed). Door de zeer breede ramen
hoeft men oen prachtig ruim uitzicht op het land
schap waar dcorhoen men rijdt. Do betimmering
van 'don. trein is in alle opzichten af en bizonder
'gedistingeerd. Zij is geheel van bruin mahoniehout
Telere reiziger heeft een fraai mahoniehouten ta
feltje voor zich. De vakken tusschen de ramen aijn
versierd met artistiek rmuiue'eriewerk, op _den vloer
ligt in de eerste klasse om fraai tapijt, in de
twoede klasse e n bedekking van rubber. Alle oamr
parti.tren'en z\jn onderling versch"Ilend. Ook .in
kleinigheden, zooals de sloten, de deurknoppen, de
lampj'os, ja zelfs de aschbakjes en heb servies is
itvim de afwerking en den inventaris van den trein
de grootst mcgeGjko z>rg besteed. Men zit er dan
ook als# in een salon.
N" Het idee van een trein, waar men zioh maar jzfljn
buurman moet schikkletii is er geheel uit. Eu mea
kan er zoo heerlijk rustig slaaponl Een bizomdare
attractie van den trein is nog, dat men om wat
te gebruiken zijn plaats niet behoeft te verlaten.
De keuken is Sij de hinl en men wordt op zijn
plaats bediend.