Schager Courant Quick Quaker De vlucht over den Oceaan. Tweede Blad. Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. Staatsloten" Gemengd Nieuws. Woensdag 25 Mei 1927. 70ste Jaargang. No. 8055. Zitting van 23 Mei 1927. VOOR DEN POLITIERECHTER. EN NU VAN DE PIEPERS AFBLIJVEN. Een ingezetene uit Enkhuizen, de arbeider Jaco'b Messchaert. die achter do ingekuilde aardappelen van een tuinder te Andijk had gezeten, werd heden veroordeeld tot een voorw. straf van 2 maanden, on der de verplichting, dat hij de waarde der gestolen patatters, begroot op f 6, in hoofdsom en rente aan den benadeelde vergoed. CONCURRENTIEPRAATJES. Een reiziger in oliën en teerproducteh uit Amster dam, zekere heer Jozef Poppert, probeerde op het stationsemplacement te Hoorn een nieuwen klant te vangen en verkocht tegen hem een minder waar- deerende critiek op de leveranciers, die dezen heer thans bedienden. Deze heeren. de gebroedres T. uit Bussum, kwam dit gekwebbel ter oore en een klacht ter zake beleediging werd ingediend. Die zaak was heden een der onderwerpen die den politierechter be zig hield, doch aangezien een volgen# den verdediger onmisbaren getuige niet present was, werd de verdere behandeling op volgende week bepaald. ALS DE DRANK IS IN DEN MAN. Een te Noordscharwoude wonende koopman en schipper, met name Dirk Dekker,, had op 2 April een stevig stuk in zijn kraag en wilde in dien minder presentabelen toestand plaats nemen in de autobus van de firma Kok, Tuinman en Co., die vanaf de Friesche 'brug naar de Langendijk zou vertrekken. De chauffeur wenschte den benevelden schipper niet als passagier toe te laten, waarop deze nijdig werd en ruiten van de autobus inmepte. iHet bleek hem echter al heel gauw, dat deze methode hem niet den kortsten weg opende naar Noordscharwoude, doch wel naar het politiebureau te Alkmaar. Hij stond thans terecht wegens vernieling en werd veroordeeld tot f 25 boete of 25 dagen, welk bedrag door hem zoo al niet met liefde, maar toch a contant werd voldaan Ook is de schipper van schrik geheelonthouder ge worden, zoodat uit het kwade het goede hier werd ga- boren. EEN KLAP OP HETH OOFD VAN JUT MET ON VERWACHT EFFECT. Een jongmensch, dat op een land onder Egmond- Binnen kievitseieren had gezocht en de opbrengst van deze sport onder zijn pe^. had gedeponeerd, werd1 plotseling minder vriendelijk aangesproken door Hen drik Leegwater, den zoon van den landeigenaar. Deze verweet den kievitseierenraper, dat hij een lokkertje had ontvreemd en diende hem, om zijn misnoegen duidelijk te demonstreeren, een flinke slag op het hoofd toe, met het ongedachte resultaat, dat de kie vitseieren onder de pet vermorseld werden en de gele struif hem over het kleurig gelaat droop. De eenigszins hardhandige boerenzoon stond heden terecht wegens mishandeling, doch werd tot slechts f2 boete of 2 dagen, plus vergoéding der vernielde eieren, ter waarde van f 1.12, veroordeeld. EEN GEVAARLIJKE INSÜNIATIE. De transportarbeider Flens de Jong. die op Vrij dag 15 April wat meer bier had geconsumeerd dan nuttig was voor zijn gemoedsrust, werd op verzoek van den kastelein door de politie uit een café in de Spoorstraat te Broek op Langendijk gekegeld, welke uitzetting natuurlijk niet met strijkages en hoffelijke buigingen vergezeld ging. De uitgeworpene was al thans lang niet content over de vakkundige bewer king, die hij "had ondergaan en voegde de twee veld wachter, Geluk en Nieuwehuis, beleedigend toe, of zij ook niet eres dronken geweest waren. De orde bewaarders lieten zich deze insuniatie. niet aanleu nen en maakten procesverbaal op, met gevolg dat de transportarbeider heden tot f 15 boete of 15 dagen werd veroordeeld. DAAR WAS TE VEEL ETEN AAN DIT EI. Een extra lange commissionnair in boter te Helder, bij den Burgerl. Stand bekend als Cornelie Bremer, kreeg ongenoegen met een jonge dame over door haar nog verschuldigd botergeld en was was zoo vrij, toen gezegde juffrouw hem de deur voor den neus had dichtgeworpen, haar door de brievenbus een min der vleiend woord toe te bulken. De uitverkorene van dit beleedigde meisje, die zich toevallig ten haren woonhuize bevond, trok zich dit aan en kwam naar buiten, om den boterhandelaar daarover eens te on derhouden. Deze zette echter zijn bril af en stelde zich direct in gevechtspositie. Gaf zijn tegenstander een watje kou met een ongeopend knipmes van zwaar kaliber op het hoofd, zoodat aan zijn oorlogzuchtige bedoelingen geen twijfel kon worden gekoesterd. Hij stond nu terecht wegens mishandeling, doch het viel den politierechter zoo moeilijk zich een behoorlijk denkbeeld te geven van de situatie, dat hij gedachtig aan het spreekwoord: 3 weten meer dan 1, de zaak naar de meervoudige rechtbank verwees. DAT KON ZOO GEEN WERK WORDEN. Het bleek, dat in de thans aan de orde gestelde zaak geen verdachte noch getuige aanwezig was. Waar dus noch de aardappelen noch de sju ter tafel kwamen, kon de maaltijd niet doorgaan en werd deze alzoo tot a.s. week verdaagd. EEN ONHEBBELIJKE BEZOEKER. In het welbekende café „Populair" te Alkmaar, ver scheen in den avond van Zondag 17 April een ge zelschapje, bestaande uit twee heeren en een dame, dat niet bepaald bijdroeg tot amusementsverhooging van de café-atmospheer. Een der heeren kreeg al direct ruzie met den kelner entoen de buffetjuffrouw tusschen beiden kwam, werd zij door den anderen heer, Jan Peereboom genaamd, zeer hardhandig be-, jegend, Do caféhouder Fijkestap, mengde zich on de kwestie en geraakte met genoemden heer Peere boom al vechtend op den grond. Hij werd bij deze worstelmatch in het gelaat gekrabbeld en geslagen en geschopt. De verstoorder van de rust in café „Po- nulair", werd ter zake mishandeling, heden tot f30 boete of 30 dagen veroordeeld. WFT OUD, MAAR NOG STRIJDVAARDIG. De 7'4-jarige landbouwer Teunis Bakker te Uitgeest, kreeg op..,j4 April een lioogloopende twist met den 64- iarigen arbeider P. Jongegjana. die ntaretiglijk bazig was eon dijk te herstellen. Oude Teun verzocht Piet in dien dijk een gat open te laten, op welk verzoek Piet niet wilde ingaan. Ze begonnen elkander toen uit te schelden en gingen tot handtastelijkheden over, waarbij Piet zijn tegenstander een klap gaf met de schop. Gelukkig konden de omstanders de oude vuur vreters nog bijtijds onschadelijk maken. De dijkwer ker stond heden terecht, doch daar bleek dat hier de twee kijvenden allebei schuld hadden, werd de ver dachte tot slechts f 7 boete of 7 dagen veroordeeld. ARRONDISSEMENTSRECHTBANK (Meerv. Kamer). Zitting van Dinsdag 24 Mei 1927. Uitspraken. M. J. de V., Beverwijk, bedreiging (verzetzaak), vonnis bevestigd. Gerrit V., gedetineerd, diefstal, 10 maanden gev. Willem S., Alkmaar, diefstal, 2 maand gev. Lourensie P., huisvr. v. d. O., Dirkshorn, verduiste ring, f20 boete of 20 dagen. H. C. de G. B., Helder, openbare schennis, 60 boete of 60 dagen. Nic. M. en Corn. G., Heerhugowaafd, mishandeling, 'ieder f 50 boete of 50 dagen. Pieter B., gedetineerd, veediefstal, 8 maanden gev. De verdediger gaat in appèl. NIEUWE ZAKEN. Veertgezefte behandeling. HOOGER BEROEP. LEERPLICHTWET. In deze zaak, die betreft Joh. S., landbouwer te Westerbloker, die in hooger beroep terecht stond ter zake overtreding leerplichtwet, wordt nog gehoord als getuige, een geestelijke Zuster, hoofd der R.-K. school te Blokker. Do jongen in kwestie is 'eenmaal na een aanvankelijke overgang, naar een hoogere klas weer teruggesteld. In Mei 1926 is de knaap overgegaan naar de 6e klas. Het verzet van den vader is volgens getuige niet. gegrond. De Officier vordert bekrachtiging van het in eersten aanleg gewezen vonnis. Uitspraak a.s. week. MISDRIJF. Art. 249 W. v. S., Ie lid. Voor dit feit, ontuchtige handelingen gepleegd met leerlingen, staat terecht Nathan van E., hoofdonder wijzer, geboren in 1889 te Hoorn, wonende te Helder, gedurende 1924 en volgende jaren. In deze groote strafzaak zijn gedagvaard 16 getuigen en 3 k dé charge. Als verdedigers opponeeren Mr. Mendels ep Mr. Yeltman, laatstgemelde uit Den Helder. Uiter aard wordt deze zaak, die den ganschen zittingsdag duurde, met gesloten deuren behandeld. Daarna sluiting. VLUGKOKEND HAVERMOUT de spijs voor jong en oud. Benige nadere bizonderheden. Lindbergh heeft, aldus de N.R.Crt., aan den cor respondent van de New York Times verteld: Ik heb de vaste overtuiging, dat het veel gemakke lijker ia om van Amerika naar Europa dan van Europa "naar Amerika te vliegen. De winden komen uit het Westen en zijn in het algemeen Noordwest! of Zuidwest. Als de wind in het Oosten zit is er groo te kans, dat het weer onderweg slecht is. Ik ben erg geholpen door het feit, dat ik den wind in den rug had gedurende op z'n minst een derde van den tocht, i en vooral bij het laatste deel. Daardoor kon ik den tocht in 53 uur en 20 mlauton afleggen, terwijl ik op 36 uur had gerekend. Ik hoor vandaag, dat de twee Engelschè vlieg#* bij hun vlucht naar Indië gedurende 33 uur en 33 .minuten in de lucht gebleven tijn, dus eenige md- i nuten langer dan ik. Wat een pech, dat ze hem zoo dioht bij het doel moésten opgeven. Ze hebben den zelfden afstand als ik kunnen afleggen. Daarin zie ,ik het bewijs, dat in mijn tocht niets fantastisch ïwas. Andere vliegers en machines zullen hetzelfde doen. Elke poging, zelfs als ze niet slaagt, beteekent een stap vooruit. Voor mijn vertrek naar Parijs wa9 de grootste vlucht, die ik gemaakt had, van San Diego, naar San Louis. Mijn motor moet wel volmaakt zijn, want sinds ik San Diego verliet, heeft hij niet geman keerd. Hij heeft dus gedurende 60 uur zonder fout ge werkt. Toen ik hem vandaag onderzocht, bleek hij mij even goed als ooit. Ik wijs er nogeens op, dat mijn tocht degelijk was voorbereid. De bouw van de „boot" is 20 Februari begonnen. Zestig dagen later draaide hij op proef. Als ik ge boft heb, komt dat doordat ik een prachtige machine heb. Niets was verwaarloosd en nooit hebben wij eenigen tegenspoed gehad. Het staat nu vast, dat voor een dergelijke vlucht een ééndekker bet beste toestel is. Voor een regelmatigen dienst over den Oceaan zou men natuurlijk een zwaardere machine moeten heb ben met een meervoudigen motor. In dit opzicht zal het zeer interessant zijn het resultaat van de Fok ker met zijn drievoudigen motor te zien. Ik ben ze ker, dat bij hier komt. Mijn vlucht is per slot van rekening maar de sprong geweest van één man alleen. Later moet men zee stations en regelmatige aanloophavens in Zuid- Ierland en Newfoundland maken. Ook moeten er observatieposten voon het Noor delijke deel van den Atlantiscben Oceaan worden verzekerd. Gedurende de maanden, waarin gevlo gen wordt, moeten er observatieschepen zijn, die draadloos ochtend en avond rapporten over het weer uitzenden. Er is weinig voor noodig om een vliegtuig tot dalen te brengen. Als ik geweten had ijzel te ontmoeten, zou ik waarschijnlijk niet opgestegen zijn. Gelukkig kon ik gedurende het grootste deel van den tijd, waarin de sneeuwstorm woedde, er boven blijven. Ik ben nooit meer in mijn schik geweest dan toen ik de temperatuur zag stijgen, waarmede het gevaar ver dween. Als ik aan wind en vorst was blootgesteld geweest zou ik veel meer vermoeid zijn» geworden. De stoel in mijn vliegtuig schijnt minder gemakkelijk dan hij is. Ik verzeker u. dat ik volkomen op mijn ge- rnak was en dat ik mij niet verroeren kon. Maar als men een vraagstuk op te lossen heeft, donkt men daar nauwelijks aan. Ik probeer mij tevergeefs te herinneren of ik eenige kramp heb gevoeld. Mijn stoel was tenslotte veel gemakkelijker dan vele stoe ien in den schouwburg. Wat eten en drinken betreft, ik was daarvoor even onverschillig als voor alle andere lichamelijke behoeften. Twee of drie keer heb ik water gedronken, maar nooit veel tegelijk. Tot ik' uitstapte heb ik geen dorst gehad. Toen heb ik den heelen avond en nacht melk en water kunnen drinken, want wijn drink ik nooit. Alle vliegers we ten hoe onverschillig men blijft voor voedsel, als alle aandacht op één punt is geconcentreerd. Mijn compas was aldoor mijn grootste zorg. Ik kon niet anders doen dan ze bestudeeren en op het weer letten. Ik had een toestel meegenmoen, dat een interes sante geschiedenis kan vertellen van de hoogte waartoe ik gestegen ben. Ik kan door de glazen kuis aflezen, dat ik tot 3300 meter ben gestegen al-1 voren» tot het water te dalen. Het vermogen tot klim men van mijn toestel, zelfs toen ik nog veel benzine had, is een van de factoren van mijn succes ge weest De ijzel zou anders veel gevaarlijker zijn geweest De schede, bij het landen door het pu bliek aan mijn toestel berokkend, kan in één of twee uur worden hersteld. Ik hoop over enkele dagen boven Parijs te vliegen. Parijs, 24 Mei. Lindbergh zal een vlucht boven Parijs doen, misschien vandaag, waarschijnlijk Za terdag, vóór hij naar Brussel vliegt. Vandaar gaat hij naar Londen on Stockholm, misschien ook naar Rome, waarna hij te Parijs terugkeert. Lindbergh's dag 48 gisteren druk genoeg geweest, Zijn eerste gang is naar Le Bourget geweest, waar hij langdurig zijn vliegtuig, de Spirit of Saint-Louis heeft bekeken en onderzocht Zijn eind-oordeel was, dat het niet zoo erg was beschadigd. De ontvangst bij president Doumergue moet heel hartelijk zijn geweest. Toen Lindbergh. die maar in een gewoon donkerblauw pakje was gekomen, zich verontschuldigde over dit weinig protocolaire tenue, maakte de president hem op eenvoudige en harte lijke wijze duidelijk, dat er ditmaal met het protokol wel eens een beetje de hand kon worden gelicht. Doumergue sprak vervolgens met warmte over Lind bergh's moeder en hechtte den jongeman toen het kruis van het Legioen van Eer op de borst dat hem op voorstel van Briand is toegekend. De gebruike lijke omhelzing volgde en Lindbergh uitte zijn har- telijken dank, welke, woorden door een tolk in het F rans c-h werden vertaald. Daarop poseerde het ge zelschap voor bioscoop- en foto-toestellen. Toen Lindbergh om half één het Elysee verliet, stond een groote menigte allerliefste atelier-meisjes en winkeljufjes, die den jongen held wilden zien aan den uitgang hem op te wachten. Wij nemer tan dat dit den jongeman bijzonder veel genoegen heeft gedaan. Van Lindbergh's ontvangstdoor de Aero-Club is reeds verslag gedaan. Daarna volgde het bezoek aan Poincaré. Vandaag wordt de vlieger in de salons van het presidentschap der Kamer ontvangen door Bouisson, den Kamer-voorzitter en door den gene raal Girod, den Kamer-questor. Trakki-ng- ran Dinsdag 24 Mei. 5a Klas. 6a Lijst. Nos. 3399 10756 19356 elk f 1000. Nos. 1659 5328 alk f 400. Nos. 27.3 347 1053 3172 10963 12195 12733 16530 elk f 200. Nos. 477 2412 3102 4598 5618 6217 6239 8312 10933 15251 16037 20499 206Ö3 elk f 100. Prijzen vann f 70. 4 27 184 260 280 400 402 636 676 726 744 821 854 1117 1254 —57 —90 1346 1474 1481 1|14 1516 1522 1573 1653 2052 2084 2093 2166 2326 2349 2492 2657 2605 2709 2762 2909 2943 3038 3056 3207 3212 3429 3449 3474 3928 3962 3999 4151 4172 4346 4468 4597 4631 4738 4748 4756 4846 5367 5395 5551 —54 5669 5707 5782 5785 5882 5938 5977 5978 6171 6175 6197 6357 6365 6550 6563 6579 6611 6644 6815 6819 7001 7086 7089 7121 7188 7258 7317 7634 7642 7700 7733 7783 7812 8079 8113 8124 8055 8226 8254 843S 8475 8478 8498 655a 8564 8984 8996 9030 9035 0039 9061 0277 0537 9572 9578 9626 9819 9039 10237 10482 10537 10700 '0772 10810 10834 10894 11023 11187 —214 —368 —275 —402 11496 11576 11644 11658 11723 —731 —743 —060 —981 11994 2061 13068 13118 12164 12507 12546 12551 1272E 13825 1Ï853 13058 13294 13321 18490 13680 1S807 14205 14477 14554 14606 14718 14802 14851 14966 15072 15166 15285 15298 15339 15437 15528 15534 15592 15608 5632 157'3 —753 1577» 16038 16192 16255 16367 '64»6 16609 16765 16770 16<43S 16872 16893 16940 17075 1711» 131 17305 17341 17385 17454 17400 17467 17566 17550 17946 17980 18016 18170 18267 18768 18785 18S'»» 18976 1S8S3 19453 1948» 19557 19689 19761 19772 19807 '9845 19S87 19885 19908 19939 —973 20037 20038 28152 1 2(065 20320 2040) 20709 20737 20819 20836 20886 20889 20936 ONGELUK IN EEN IJZERGIETERIJ. Op de ijzergieterij te Dowlais in Zuid-Wal es zijn twee werklieden gedood en vier ernstig gewond door het instorten van een rooster in een van de ovens, waardoor zij op den bodem van den oven neer stortten. DE AANSLAG OP DEN METROPOLIET VAN ATHENE. De aanslag op den metropoliet van Athene, waar van wij reeds gewag hebben gemaakt, schijnt niet zoo ernstig te zijn geweest als uit het eerste bericht viel op te maken. Zij was nl. minder op den per soon van den geestelijke gemunt, dan wel op zijn baard, voor de orthodoxe geestelijken een der uiter lijke kenteekenen van hun waardigheid. De aanslag is geschied door een deskundige( een barbier, die echter slechts ten deele in zijn opzet geslaagd is. De baard heeft nl. wel geleden, maar is er toch niet heelemaal af. Echter kreeg de metropoliet ook sne den over zijn wang en over zijn hand, zoodat hij ge dwongen was zich onder medische behandeling te stellen. Ook moet hij voorloopig te bed blijven. Of dit is vanwege de ernst van zijn verwondingen, of om zijn baard te laten aangroeien, melden de be richten niet. De dader had zich laten leiden door „godsdienstige" motieven. Zijn aanslag was een her nieuwd protest tegen de invoering va nde Grego- riaanschen kalender, welke overigens reeds dateert van vier jaar geleden. ONTROUWE AMBTENAREN. Te Carson City, in den staat Neuada zijn de voor malige hooggeplaatste staatsambtenaren bij 't dept. financiën, G. A. Coli (inspecteur) en Halleen (hoofd betaalmeester), alsmede een vroegere kassier aan de Ormsby Countrybank in hechtenis gesteld, op de beschuldiging 500.000 dollar te hebben verduisterd. DE WATERSNOOD IN HET ZUIDEN VAN DE VEREENIGDE STATEN. Naar men Zbndag uit New Orleans aan de New York Herald meldde, koestert men nog steeds vrees voor het onderloopen van de streek tusschen de Atchafalaya en de 'Mississippi,, welke tot dusver ge spaard is gebleven, doch welker overstrooming van den beginne af onvermijdelijk geacht is. Bij MicCrea vertoont de dijk van de Atchafalaya oen bijzonder zwakke plek. Hoewel er 3000 werklie den bezig zijn dit dijkvak te versterken raakt deze steeds meer doorweekt en is de kans op een door braak groot, zoo1 groot .dat de bewoners van de nabij gelegen parochie van Point Coupée reeds den raad hebhen gekregen1 omi onmiddellijk hun huizen te ver laten. De meesten hebben hieraan reeds gevolg ge geven. De verder afgelegen streken kunnen bij een eventueelen doorbraak naar de meening der deskun digen nog wel tijdig gewaarschuwd worden. Alle hoop om den dijk te behouden is intusschen nog niet opgegeven en van alle kanten heeft men Zondag werklieden aangevoerd om aan het dijkwerk te hel pen. Daarbij was bijna een nieuwe ramp geschied. Een schip, dat met 200 werklieden naar McCrea onderweg was. begon bil Simmesport te zinken en werd door den stroom tegen een pijler van een brug gedreven. Verscheidene lieden zwommen naar de brug en de overigen konden nog juist bijtijds gered worden, door het vlagschip van de hulpvloot, dat toevallig vlakbij geankerd was. Ook aan den Wissisaippidijk wordt nog inet man en macht gewerkt, daar er ook hier ewakke plekken zijn. De bewoners uit het Z.-W. deel van het watera- noodgebied vluchten naar de kampen te Opelousas, Lafayette on elders. Te Opelousas. waar zich reeds 5000 vluchtelingen bevinden, neemt hun aantal nog met het uur toe. AUTO-OWOBVAI» De auto van den handelaar in ijzerwaren Neu- mann, uit Hamburg, die een uitstapje naar Heide maak'e. is bij een kromming van den weg. waar het uitzicht slecht was. in botsing gekomen met een goederen-auto. Neumann werd gedood, zijn dochter kreeg een schedelbreuk en is nog niet tot bewust zijn gekomen, terwijl zijn vrouw ernstig aan de knie gewond is. DE TOGHT PER MOTOR DOR DE SAHARA VOL BRACHT. Men meldt aan de Msb.: Wil ontvingen zoo juist het bericht, dat de drie sportsmen Bruneteau. Weerens en Gimie hun Sa- haratocht per moterrijwiel hebben volbracht en met goed gevolg te Rourem bij Timbouctou zijn aangeko men, terwijl de drie F. N.-motorrijwlelen zich in goeden toestand bevinden. Wij kunnen zeggen, dat het slagen van dezen tocht uit economisch standpunt bekeken van groot be lang is. Immers, thans is bewezen, dat het mogelijk is de verschillende gedeelten van Centraal Afrika to verbinden door een sneller, zekerder en goedkooper verkeersmiddel dan het gewone „schip der woestijn" Van sportief standpunt bezien, is deze raid er on getwijfeld een van groot belang, die alleen volbracht kon worden door sportsmen. die grooten durf en on dernemingsgeest paarden aan uithoudingsvermogen en energie.... en daarin werden bijgestaan door een zuinige machine van de hoogste technische vol maaktheid. EEN DOLLE STIER. Te Vieux-Roucau bij Bordeaux werd Vrijdag plot seling een stier dol. Het beest wierp zich op den zoon van den eigenaar en smeet den jongeman in de lucht. Een hem begeleidende vriend kreeg een stoot tegen de borst en in de lies en werd zoo ern stig gewond, dat mien voor zijn leven vreest. Een derde die den woesten stier bij de horens wilde grij pen liep eveneens een por op en kon zich slechts redden door in een sloot te springen. Men besloot ten slotte het beest af te maken en een jager schoot den op hem toespringenden stier op twee pas afstand een kogel in den kop, zoodat hij dood neerviel. GROTE BRAND TE BEIROET IN SYRI&. Uit Beiroet wordt gemeld, dat de douane-loodsen geheel zijn afgebrand. De schade is zeer aanzienlijk. EEN FABRIEKSONGEVAL. In een metaalfabriek te Dowlais in Zuid-Wales zijn twee arbeiders gedood en vier ernstig gewond door het instorten van een perron boven een oven, waar door de mannen in den oven vielen. DE DOOP DOOR ONDERDOMPELING. „Pastor" Jeffreys, de verkondiger van een nieuwe 'eer, past op zijn bekeerlingen den doop door alge- heele onderdompeling toe. Zondag hield hij een dienst in een openbare badinrichting te Glasgow en daarbij werden bijna 200 personen, meerendeels vrouwen, on dergedompeld. De vrouwen droegen oude kleeren. Verscheidenen kregen het op haar zenuwen toen zij kopje onder gingen, maar de meesten kwamen met een geestdriftig „Halleluja!" boven water. Er waren geheele gezinnen bij die den doop ondergingen. Een aantal menschen getuigden dat zij door het nieuwe geloof van tuberculose en andere ziekten ge nezen waren. DE MISLUKTE VLIEGTOCHT NAAR ENGELSCH- INDIë. Kapitein Armfield van de Londenscheolietankboot. Donax, heeft draadloos een relaas overgeseind van de redding van de vlieger-luitenants Carr en GLUman, die Vrijdag uit Cranwell, in Lincolnshire, vertrokken en 'gedwongen waren bij benemegebrek m de Per zische golf neer te strijken. Toen eijn schip de golf invoer, ontdekte men noodseinen, die op den vuur toren van Quion geheschen waren. Hij veranderde van koers en zond een boot uit om een onderzoek in te stellen. De boot kwam met de twee vliegers terug. Den vori'gen avond was hun vliegtuig in zee gestort en daarna dobberden zij op een zee, die door haaien onveilig gemaakt wordt. Zij hadden den geheelen nacht op hun ondersteboven gekeerd vliegtuig door gebracht. HET TRAMONGEVAL TE KASSEL. Naar de Frankf. Ztg. uit Kessel verneemt, is ge bleken dat de lijken der slachtoffers van het tram- ongeluk op de Wilhelmshöhe zijn beroofd. Van de gedoode vrouwen zijn de handtaschjes en een kost- haar parel-halssnoer verdwenen. teTwijl de mannen van hun horloges zijn beroofd. Dit moet gebeurd zijn in het uur dat de lijken op de weide naast de plaats van het ongeval hebben gelegen. Proeven, door de autoriteiten met een ander tram- rijtuig van het verongelukte type genomen, hebben bewezen dat de remmen uitstekend werkten. Aanvan kelijk had men gedacht dat een jongen, die alleen op het voorbalcon stond, de rem had losgedraaid, doch hij ontkent dat en het is ook nauwelijks aan te ne men. Het ventje is nog geen zes jaar en er is vrij- wat kracht noodig om een vast aangezette rem los te draaien. De justitie houdt daarom ten zeerste rekening met de mogelijkheid dat de beroovers van de lijken de ramp -met opzet hebben yeroorzaakt. DREIGENDE STAKING VAN POLITIE-AGENTEN Te Leatherhead in Engeland, dreigt bet politie corps met werkstaking, omdat zij bezwaar hebben- tegen het verrichten van extra Zondagsdienst in verband met de groote verkeersdrukte in deze plaats. Een deel van het corps heeft reeds geweigerd, deze diensten te verrichten en verwacht wordt, dat bij de Volgende gelegenheid het heele corps zal weigeren NUNGESSER'S VLIEGTUIG? Lloyd's meldt, da.t het stoomschip Oilfield gister avond om half twaalf op 41 graden noorderbreedte en 33 gr. 39' westerlengte een tweemast-vaartuig heeft gezien, koersende in oostelijke richting, dat een vliegtuig op sleeptouw had. dat. naar het leek, een driekleurig stuur had. De Oilfield heeft het vaar tuig teekenen gegeven, maar /het zette zijn reis voort zonder antwoord te geven op de morseseinen, die met de lamp werden gegeven. DE OVERSTROOMING IN DE VER. STATEN. Politici, gouverneurs, burgemeesteTsbankeirs -en. kooplieden zullen te Chicago op 2 Juni bijeenkomen, ten einde op ongekend groote schaal maatregelen te beramen ter leniging van den nood, als gevolg van den watersnood in het Zuiden des lands. VERNIELD. Uit San Antoino (Texas). 23 Mei. Een le^er- luchtschip van het slappe type no. 2 is vanmiddag neergestort, toen het zich klaarmaakte om terug te vliegen naar Belleville (Illinois), zijn standplaats. Er had geen ontpoffing paats, dank :zit 'de vulling met helium en er zijn ook geen menschen omceko men. EEN WINDHOOS OP DE ITALIAANSCHE KUST. Uit Ancona, 23 Mei. Vanmiddag is Ancona door een hevige windhoos getroffen. Verscheidene vis- schersvaartuigen werden op de rotsen geslagen of mee naar zee gesleurd. Een groot aantal visschers wordt vermist. Er zijn tal van dooden en gewonden De Savoie. het koninklijk jacht, sloeg van zijn meer touwen en was gedwongen zee te kiezen. Het vertrek van verschillende booten is uitgesteld. Later: De storm op de Adriatische Zee houdt aan. Een groot, aantal visschersschepen zijn tot dusver niet in de haven van Ancona teruggekeerd. Elk be richt ontbreekt. Eenige torpedobooten zijn uitgeva ren. om hulp te bieden. WAAR I» BE F IN EDO? Uit Horta, 24 Mei. De Plnedo Is no$ nltt bfj de Azoren geland. Een Portugeesch marinevaartuig en particuliere motorbooten zoeken de kust af. Het regent onophoudelijk, doch de zee is zeer kalm. De Duitsche kruiser „Elaa*" laat onafgebroken

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 5