Schager Courant
Quick Quaker
De vlucht over
den Oceaan.
Tweede Blad.
Arrondissements Rechtbank
te Alkmaar.
Staatsloten"
Gemengd Nieuws.
Woensdag 25 Mei 1927.
70ste Jaargang. No. 8055.
Zitting van 23 Mei 1927.
VOOR DEN POLITIERECHTER.
EN NU VAN DE PIEPERS AFBLIJVEN.
Een ingezetene uit Enkhuizen, de arbeider Jaco'b
Messchaert. die achter do ingekuilde aardappelen
van een tuinder te Andijk had gezeten, werd heden
veroordeeld tot een voorw. straf van 2 maanden, on
der de verplichting, dat hij de waarde der gestolen
patatters, begroot op f 6, in hoofdsom en rente aan
den benadeelde vergoed.
CONCURRENTIEPRAATJES.
Een reiziger in oliën en teerproducteh uit Amster
dam, zekere heer Jozef Poppert, probeerde op het
stationsemplacement te Hoorn een nieuwen klant te
vangen en verkocht tegen hem een minder waar-
deerende critiek op de leveranciers, die dezen heer
thans bedienden. Deze heeren. de gebroedres T. uit
Bussum, kwam dit gekwebbel ter oore en een klacht
ter zake beleediging werd ingediend. Die zaak was
heden een der onderwerpen die den politierechter be
zig hield, doch aangezien een volgen# den verdediger
onmisbaren getuige niet present was, werd de verdere
behandeling op volgende week bepaald.
ALS DE DRANK IS IN DEN MAN.
Een te Noordscharwoude wonende koopman en
schipper, met name Dirk Dekker,, had op 2 April een
stevig stuk in zijn kraag en wilde in dien minder
presentabelen toestand plaats nemen in de autobus
van de firma Kok, Tuinman en Co., die vanaf de
Friesche 'brug naar de Langendijk zou vertrekken.
De chauffeur wenschte den benevelden schipper niet
als passagier toe te laten, waarop deze nijdig werd
en ruiten van de autobus inmepte. iHet bleek hem
echter al heel gauw, dat deze methode hem niet den
kortsten weg opende naar Noordscharwoude, doch
wel naar het politiebureau te Alkmaar. Hij stond
thans terecht wegens vernieling en werd veroordeeld
tot f 25 boete of 25 dagen, welk bedrag door hem zoo
al niet met liefde, maar toch a contant werd voldaan
Ook is de schipper van schrik geheelonthouder ge
worden, zoodat uit het kwade het goede hier werd ga-
boren.
EEN KLAP OP HETH OOFD VAN JUT MET ON
VERWACHT EFFECT.
Een jongmensch, dat op een land onder Egmond-
Binnen kievitseieren had gezocht en de opbrengst
van deze sport onder zijn pe^. had gedeponeerd, werd1
plotseling minder vriendelijk aangesproken door Hen
drik Leegwater, den zoon van den landeigenaar. Deze
verweet den kievitseierenraper, dat hij een lokkertje
had ontvreemd en diende hem, om zijn misnoegen
duidelijk te demonstreeren, een flinke slag op het
hoofd toe, met het ongedachte resultaat, dat de kie
vitseieren onder de pet vermorseld werden en de
gele struif hem over het kleurig gelaat droop.
De eenigszins hardhandige boerenzoon stond heden
terecht wegens mishandeling, doch werd tot slechts
f2 boete of 2 dagen, plus vergoéding der vernielde
eieren, ter waarde van f 1.12, veroordeeld.
EEN GEVAARLIJKE INSÜNIATIE.
De transportarbeider Flens de Jong. die op Vrij
dag 15 April wat meer bier had geconsumeerd dan
nuttig was voor zijn gemoedsrust, werd op verzoek
van den kastelein door de politie uit een café in de
Spoorstraat te Broek op Langendijk gekegeld, welke
uitzetting natuurlijk niet met strijkages en hoffelijke
buigingen vergezeld ging. De uitgeworpene was al
thans lang niet content over de vakkundige bewer
king, die hij "had ondergaan en voegde de twee veld
wachter, Geluk en Nieuwehuis, beleedigend toe, of
zij ook niet eres dronken geweest waren. De orde
bewaarders lieten zich deze insuniatie. niet aanleu
nen en maakten procesverbaal op, met gevolg dat de
transportarbeider heden tot f 15 boete of 15 dagen
werd veroordeeld.
DAAR WAS TE VEEL ETEN AAN DIT EI.
Een extra lange commissionnair in boter te Helder,
bij den Burgerl. Stand bekend als Cornelie Bremer,
kreeg ongenoegen met een jonge dame over door
haar nog verschuldigd botergeld en was was zoo vrij,
toen gezegde juffrouw hem de deur voor den neus
had dichtgeworpen, haar door de brievenbus een min
der vleiend woord toe te bulken. De uitverkorene van
dit beleedigde meisje, die zich toevallig ten haren
woonhuize bevond, trok zich dit aan en kwam naar
buiten, om den boterhandelaar daarover eens te on
derhouden. Deze zette echter zijn bril af en stelde zich
direct in gevechtspositie. Gaf zijn tegenstander een
watje kou met een ongeopend knipmes van zwaar
kaliber op het hoofd, zoodat aan zijn oorlogzuchtige
bedoelingen geen twijfel kon worden gekoesterd. Hij
stond nu terecht wegens mishandeling, doch het viel
den politierechter zoo moeilijk zich een behoorlijk
denkbeeld te geven van de situatie, dat hij gedachtig
aan het spreekwoord: 3 weten meer dan 1, de zaak
naar de meervoudige rechtbank verwees.
DAT KON ZOO GEEN WERK WORDEN.
Het bleek, dat in de thans aan de orde gestelde
zaak geen verdachte noch getuige aanwezig was.
Waar dus noch de aardappelen noch de sju ter tafel
kwamen, kon de maaltijd niet doorgaan en werd
deze alzoo tot a.s. week verdaagd.
EEN ONHEBBELIJKE BEZOEKER.
In het welbekende café „Populair" te Alkmaar, ver
scheen in den avond van Zondag 17 April een ge
zelschapje, bestaande uit twee heeren en een dame,
dat niet bepaald bijdroeg tot amusementsverhooging
van de café-atmospheer. Een der heeren kreeg al
direct ruzie met den kelner entoen de buffetjuffrouw
tusschen beiden kwam, werd zij door den anderen
heer, Jan Peereboom genaamd, zeer hardhandig be-,
jegend, Do caféhouder Fijkestap, mengde zich on
de kwestie en geraakte met genoemden heer Peere
boom al vechtend op den grond. Hij werd bij deze
worstelmatch in het gelaat gekrabbeld en geslagen
en geschopt. De verstoorder van de rust in café „Po-
nulair", werd ter zake mishandeling, heden tot f30
boete of 30 dagen veroordeeld.
WFT OUD, MAAR NOG STRIJDVAARDIG.
De 7'4-jarige landbouwer Teunis Bakker te Uitgeest,
kreeg op..,j4 April een lioogloopende twist met den 64-
iarigen arbeider P. Jongegjana. die ntaretiglijk bazig
was eon dijk te herstellen. Oude Teun verzocht Piet
in dien dijk een gat open te laten, op welk verzoek
Piet niet wilde ingaan. Ze begonnen elkander toen
uit te schelden en gingen tot handtastelijkheden over,
waarbij Piet zijn tegenstander een klap gaf met de
schop. Gelukkig konden de omstanders de oude vuur
vreters nog bijtijds onschadelijk maken. De dijkwer
ker stond heden terecht, doch daar bleek dat hier de
twee kijvenden allebei schuld hadden, werd de ver
dachte tot slechts f 7 boete of 7 dagen veroordeeld.
ARRONDISSEMENTSRECHTBANK (Meerv. Kamer).
Zitting van Dinsdag 24 Mei 1927.
Uitspraken.
M. J. de V., Beverwijk, bedreiging (verzetzaak),
vonnis bevestigd.
Gerrit V., gedetineerd, diefstal, 10 maanden gev.
Willem S., Alkmaar, diefstal, 2 maand gev.
Lourensie P., huisvr. v. d. O., Dirkshorn, verduiste
ring, f20 boete of 20 dagen.
H. C. de G. B., Helder, openbare schennis, 60 boete
of 60 dagen.
Nic. M. en Corn. G., Heerhugowaafd, mishandeling,
'ieder f 50 boete of 50 dagen.
Pieter B., gedetineerd, veediefstal, 8 maanden gev.
De verdediger gaat in appèl.
NIEUWE ZAKEN.
Veertgezefte behandeling.
HOOGER BEROEP. LEERPLICHTWET.
In deze zaak, die betreft Joh. S., landbouwer te
Westerbloker, die in hooger beroep terecht stond ter
zake overtreding leerplichtwet, wordt nog gehoord
als getuige, een geestelijke Zuster, hoofd der R.-K.
school te Blokker. Do jongen in kwestie is 'eenmaal
na een aanvankelijke overgang, naar een hoogere
klas weer teruggesteld.
In Mei 1926 is de knaap overgegaan naar de 6e
klas. Het verzet van den vader is volgens getuige
niet. gegrond.
De Officier vordert bekrachtiging van het in eersten
aanleg gewezen vonnis.
Uitspraak a.s. week.
MISDRIJF. Art. 249 W. v. S., Ie lid.
Voor dit feit, ontuchtige handelingen gepleegd met
leerlingen, staat terecht Nathan van E., hoofdonder
wijzer, geboren in 1889 te Hoorn, wonende te Helder,
gedurende 1924 en volgende jaren. In deze groote
strafzaak zijn gedagvaard 16 getuigen en 3 k dé
charge. Als verdedigers opponeeren Mr. Mendels ep
Mr. Yeltman, laatstgemelde uit Den Helder. Uiter
aard wordt deze zaak, die den ganschen zittingsdag
duurde, met gesloten deuren behandeld.
Daarna sluiting.
VLUGKOKEND HAVERMOUT
de spijs voor jong en oud.
Benige nadere bizonderheden.
Lindbergh heeft, aldus de N.R.Crt., aan den cor
respondent van de New York Times verteld:
Ik heb de vaste overtuiging, dat het veel gemakke
lijker ia om van Amerika naar Europa dan van
Europa "naar Amerika te vliegen. De winden komen
uit het Westen en zijn in het algemeen Noordwest!
of Zuidwest. Als de wind in het Oosten zit is er groo
te kans, dat het weer onderweg slecht is. Ik ben erg
geholpen door het feit, dat ik den wind in den rug
had gedurende op z'n minst een derde van den tocht,
i en vooral bij het laatste deel. Daardoor kon ik den
tocht in 53 uur en 20 mlauton afleggen, terwijl ik op
36 uur had gerekend.
Ik hoor vandaag, dat de twee Engelschè vlieg#*
bij hun vlucht naar Indië gedurende 33 uur en 33
.minuten in de lucht gebleven tijn, dus eenige md-
i nuten langer dan ik. Wat een pech, dat ze hem zoo
dioht bij het doel moésten opgeven. Ze hebben den
zelfden afstand als ik kunnen afleggen. Daarin zie
,ik het bewijs, dat in mijn tocht niets fantastisch
ïwas. Andere vliegers en machines zullen hetzelfde
doen. Elke poging, zelfs als ze niet slaagt, beteekent
een stap vooruit.
Voor mijn vertrek naar Parijs wa9 de grootste
vlucht, die ik gemaakt had, van San Diego, naar San
Louis. Mijn motor moet wel volmaakt zijn, want
sinds ik San Diego verliet, heeft hij niet geman
keerd. Hij heeft dus gedurende 60 uur zonder fout ge
werkt.
Toen ik hem vandaag onderzocht, bleek hij mij
even goed als ooit. Ik wijs er nogeens op, dat mijn
tocht degelijk was voorbereid.
De bouw van de „boot" is 20 Februari begonnen.
Zestig dagen later draaide hij op proef. Als ik ge
boft heb, komt dat doordat ik een prachtige machine
heb. Niets was verwaarloosd en nooit hebben wij
eenigen tegenspoed gehad. Het staat nu vast, dat
voor een dergelijke vlucht een ééndekker bet beste
toestel is.
Voor een regelmatigen dienst over den Oceaan zou
men natuurlijk een zwaardere machine moeten heb
ben met een meervoudigen motor. In dit opzicht zal
het zeer interessant zijn het resultaat van de Fok
ker met zijn drievoudigen motor te zien. Ik ben ze
ker, dat bij hier komt.
Mijn vlucht is per slot van rekening maar de
sprong geweest van één man alleen. Later moet men
zee stations en regelmatige aanloophavens in Zuid-
Ierland en Newfoundland maken.
Ook moeten er observatieposten voon het Noor
delijke deel van den Atlantiscben Oceaan worden
verzekerd. Gedurende de maanden, waarin gevlo
gen wordt, moeten er observatieschepen zijn, die
draadloos ochtend en avond rapporten over het
weer uitzenden. Er is weinig voor noodig om een
vliegtuig tot dalen te brengen.
Als ik geweten had ijzel te ontmoeten, zou ik
waarschijnlijk niet opgestegen zijn. Gelukkig kon ik
gedurende het grootste deel van den tijd, waarin
de sneeuwstorm woedde, er boven blijven. Ik ben
nooit meer in mijn schik geweest dan toen ik de
temperatuur zag stijgen, waarmede het gevaar ver
dween.
Als ik aan wind en vorst was blootgesteld geweest
zou ik veel meer vermoeid zijn» geworden. De stoel
in mijn vliegtuig schijnt minder gemakkelijk dan
hij is. Ik verzeker u. dat ik volkomen op mijn ge-
rnak was en dat ik mij niet verroeren kon. Maar
als men een vraagstuk op te lossen heeft, donkt
men daar nauwelijks aan. Ik probeer mij tevergeefs
te herinneren of ik eenige kramp heb gevoeld. Mijn
stoel was tenslotte veel gemakkelijker dan vele stoe
ien in den schouwburg. Wat eten en drinken betreft,
ik was daarvoor even onverschillig als voor alle
andere lichamelijke behoeften. Twee of drie keer
heb ik water gedronken, maar nooit veel tegelijk.
Tot ik' uitstapte heb ik geen dorst gehad. Toen heb
ik den heelen avond en nacht melk en water kunnen
drinken, want wijn drink ik nooit. Alle vliegers we
ten hoe onverschillig men blijft voor voedsel, als
alle aandacht op één punt is geconcentreerd. Mijn
compas was aldoor mijn grootste zorg. Ik kon niet
anders doen dan ze bestudeeren en op het weer
letten.
Ik had een toestel meegenmoen, dat een interes
sante geschiedenis kan vertellen van de hoogte
waartoe ik gestegen ben. Ik kan door de glazen
kuis aflezen, dat ik tot 3300 meter ben gestegen al-1
voren» tot het water te dalen. Het vermogen tot klim
men van mijn toestel, zelfs toen ik nog veel benzine
had, is een van de factoren van mijn succes ge
weest De ijzel zou anders veel gevaarlijker zijn
geweest De schede, bij het landen door het pu
bliek aan mijn toestel berokkend, kan in één of
twee uur worden hersteld. Ik hoop over enkele
dagen boven Parijs te vliegen.
Parijs, 24 Mei. Lindbergh zal een vlucht boven
Parijs doen, misschien vandaag, waarschijnlijk Za
terdag, vóór hij naar Brussel vliegt. Vandaar gaat
hij naar Londen on Stockholm, misschien ook naar
Rome, waarna hij te Parijs terugkeert.
Lindbergh's dag 48 gisteren druk genoeg geweest,
Zijn eerste gang is naar Le Bourget geweest, waar
hij langdurig zijn vliegtuig, de Spirit of Saint-Louis
heeft bekeken en onderzocht Zijn eind-oordeel was,
dat het niet zoo erg was beschadigd.
De ontvangst bij president Doumergue moet heel
hartelijk zijn geweest. Toen Lindbergh. die maar in
een gewoon donkerblauw pakje was gekomen, zich
verontschuldigde over dit weinig protocolaire tenue,
maakte de president hem op eenvoudige en harte
lijke wijze duidelijk, dat er ditmaal met het protokol
wel eens een beetje de hand kon worden gelicht.
Doumergue sprak vervolgens met warmte over Lind
bergh's moeder en hechtte den jongeman toen het
kruis van het Legioen van Eer op de borst dat hem
op voorstel van Briand is toegekend. De gebruike
lijke omhelzing volgde en Lindbergh uitte zijn har-
telijken dank, welke, woorden door een tolk in het
F rans c-h werden vertaald. Daarop poseerde het ge
zelschap voor bioscoop- en foto-toestellen.
Toen Lindbergh om half één het Elysee verliet,
stond een groote menigte allerliefste atelier-meisjes
en winkeljufjes, die den jongen held wilden zien
aan den uitgang hem op te wachten. Wij nemer
tan dat dit den jongeman bijzonder veel genoegen
heeft gedaan.
Van Lindbergh's ontvangstdoor de Aero-Club is
reeds verslag gedaan. Daarna volgde het bezoek aan
Poincaré. Vandaag wordt de vlieger in de salons
van het presidentschap der Kamer ontvangen door
Bouisson, den Kamer-voorzitter en door den gene
raal Girod, den Kamer-questor.
Trakki-ng- ran Dinsdag 24 Mei.
5a Klas. 6a Lijst.
Nos. 3399 10756 19356 elk f 1000.
Nos. 1659 5328 alk f 400.
Nos. 27.3 347 1053 3172 10963 12195 12733 16530 elk
f 200.
Nos. 477 2412 3102 4598 5618 6217 6239 8312 10933
15251 16037 20499 206Ö3 elk f 100.
Prijzen vann f 70.
4 27 184 260 280 400 402 636 676
726 744 821 854 1117 1254 —57 —90 1346
1474 1481 1|14 1516 1522 1573 1653 2052 2084
2093 2166 2326 2349 2492 2657 2605 2709 2762
2909 2943 3038 3056 3207 3212 3429 3449 3474
3928 3962 3999 4151 4172 4346 4468 4597 4631
4738 4748 4756 4846 5367 5395 5551 —54 5669
5707 5782 5785 5882 5938 5977 5978 6171 6175
6197 6357 6365 6550 6563 6579 6611 6644 6815
6819 7001 7086 7089 7121 7188 7258 7317 7634
7642 7700 7733 7783 7812 8079 8113 8124 8055
8226 8254 843S 8475 8478 8498 655a 8564 8984
8996 9030 9035 0039 9061 0277 0537 9572 9578
9626 9819 9039
10237 10482 10537 10700 '0772 10810 10834 10894 11023
11187 —214 —368 —275 —402 11496 11576 11644 11658
11723 —731 —743 —060 —981 11994 2061 13068 13118
12164 12507 12546 12551 1272E 13825 1Ï853 13058 13294
13321 18490 13680 1S807 14205 14477 14554 14606 14718
14802 14851 14966 15072 15166 15285 15298 15339 15437
15528 15534 15592 15608 5632 157'3 —753 1577» 16038
16192 16255 16367 '64»6 16609 16765 16770 16<43S 16872
16893 16940 17075 1711» 131 17305 17341 17385 17454
17400 17467 17566 17550 17946 17980 18016 18170 18267
18768 18785 18S'»» 18976 1S8S3 19453 1948» 19557 19689
19761 19772 19807 '9845 19S87 19885 19908 19939 —973
20037 20038 28152 1 2(065 20320 2040) 20709 20737 20819
20836 20886 20889 20936
ONGELUK IN EEN IJZERGIETERIJ.
Op de ijzergieterij te Dowlais in Zuid-Wal es zijn
twee werklieden gedood en vier ernstig gewond door
het instorten van een rooster in een van de ovens,
waardoor zij op den bodem van den oven neer
stortten.
DE AANSLAG OP DEN METROPOLIET VAN
ATHENE.
De aanslag op den metropoliet van Athene, waar
van wij reeds gewag hebben gemaakt, schijnt niet
zoo ernstig te zijn geweest als uit het eerste bericht
viel op te maken. Zij was nl. minder op den per
soon van den geestelijke gemunt, dan wel op zijn
baard, voor de orthodoxe geestelijken een der uiter
lijke kenteekenen van hun waardigheid. De aanslag
is geschied door een deskundige( een barbier, die
echter slechts ten deele in zijn opzet geslaagd is.
De baard heeft nl. wel geleden, maar is er toch niet
heelemaal af. Echter kreeg de metropoliet ook sne
den over zijn wang en over zijn hand, zoodat hij ge
dwongen was zich onder medische behandeling te
stellen. Ook moet hij voorloopig te bed blijven. Of
dit is vanwege de ernst van zijn verwondingen, of
om zijn baard te laten aangroeien, melden de be
richten niet. De dader had zich laten leiden door
„godsdienstige" motieven. Zijn aanslag was een her
nieuwd protest tegen de invoering va nde Grego-
riaanschen kalender, welke overigens reeds dateert
van vier jaar geleden.
ONTROUWE AMBTENAREN.
Te Carson City, in den staat Neuada zijn de voor
malige hooggeplaatste staatsambtenaren bij 't dept.
financiën, G. A. Coli (inspecteur) en Halleen (hoofd
betaalmeester), alsmede een vroegere kassier aan de
Ormsby Countrybank in hechtenis gesteld, op de
beschuldiging 500.000 dollar te hebben verduisterd.
DE WATERSNOOD IN HET ZUIDEN VAN DE
VEREENIGDE STATEN.
Naar men Zbndag uit New Orleans aan de New
York Herald meldde, koestert men nog steeds vrees
voor het onderloopen van de streek tusschen de
Atchafalaya en de 'Mississippi,, welke tot dusver ge
spaard is gebleven, doch welker overstrooming van
den beginne af onvermijdelijk geacht is.
Bij MicCrea vertoont de dijk van de Atchafalaya
oen bijzonder zwakke plek. Hoewel er 3000 werklie
den bezig zijn dit dijkvak te versterken raakt deze
steeds meer doorweekt en is de kans op een door
braak groot, zoo1 groot .dat de bewoners van de nabij
gelegen parochie van Point Coupée reeds den raad
hebhen gekregen1 omi onmiddellijk hun huizen te ver
laten. De meesten hebben hieraan reeds gevolg ge
geven. De verder afgelegen streken kunnen bij een
eventueelen doorbraak naar de meening der deskun
digen nog wel tijdig gewaarschuwd worden. Alle
hoop om den dijk te behouden is intusschen nog
niet opgegeven en van alle kanten heeft men Zondag
werklieden aangevoerd om aan het dijkwerk te hel
pen. Daarbij was bijna een nieuwe ramp geschied.
Een schip, dat met 200 werklieden naar McCrea
onderweg was. begon bil Simmesport te zinken en
werd door den stroom tegen een pijler van een brug
gedreven. Verscheidene lieden zwommen naar de
brug en de overigen konden nog juist bijtijds gered
worden, door het vlagschip van de hulpvloot, dat
toevallig vlakbij geankerd was.
Ook aan den Wissisaippidijk wordt nog inet man
en macht gewerkt, daar er ook hier ewakke plekken
zijn. De bewoners uit het Z.-W. deel van het watera-
noodgebied vluchten naar de kampen te Opelousas,
Lafayette on elders. Te Opelousas. waar zich reeds
5000 vluchtelingen bevinden, neemt hun aantal nog
met het uur toe.
AUTO-OWOBVAI»
De auto van den handelaar in ijzerwaren Neu-
mann, uit Hamburg, die een uitstapje naar Heide
maak'e. is bij een kromming van den weg. waar het
uitzicht slecht was. in botsing gekomen met een
goederen-auto. Neumann werd gedood, zijn dochter
kreeg een schedelbreuk en is nog niet tot bewust
zijn gekomen, terwijl zijn vrouw ernstig aan de
knie gewond is.
DE TOGHT PER MOTOR DOR DE SAHARA VOL
BRACHT.
Men meldt aan de Msb.:
Wil ontvingen zoo juist het bericht, dat de drie
sportsmen Bruneteau. Weerens en Gimie hun Sa-
haratocht per moterrijwiel hebben volbracht en met
goed gevolg te Rourem bij Timbouctou zijn aangeko
men, terwijl de drie F. N.-motorrijwlelen zich in
goeden toestand bevinden.
Wij kunnen zeggen, dat het slagen van dezen tocht
uit economisch standpunt bekeken van groot be
lang is. Immers, thans is bewezen, dat het mogelijk
is de verschillende gedeelten van Centraal Afrika to
verbinden door een sneller, zekerder en goedkooper
verkeersmiddel dan het gewone „schip der woestijn"
Van sportief standpunt bezien, is deze raid er on
getwijfeld een van groot belang, die alleen volbracht
kon worden door sportsmen. die grooten durf en on
dernemingsgeest paarden aan uithoudingsvermogen
en energie.... en daarin werden bijgestaan door een
zuinige machine van de hoogste technische vol
maaktheid.
EEN DOLLE STIER.
Te Vieux-Roucau bij Bordeaux werd Vrijdag plot
seling een stier dol. Het beest wierp zich op den
zoon van den eigenaar en smeet den jongeman in
de lucht. Een hem begeleidende vriend kreeg een
stoot tegen de borst en in de lies en werd zoo ern
stig gewond, dat mien voor zijn leven vreest. Een
derde die den woesten stier bij de horens wilde grij
pen liep eveneens een por op en kon zich slechts
redden door in een sloot te springen.
Men besloot ten slotte het beest af te maken en
een jager schoot den op hem toespringenden stier
op twee pas afstand een kogel in den kop, zoodat hij
dood neerviel.
GROTE BRAND TE BEIROET IN SYRI&.
Uit Beiroet wordt gemeld, dat de douane-loodsen
geheel zijn afgebrand. De schade is zeer aanzienlijk.
EEN FABRIEKSONGEVAL.
In een metaalfabriek te Dowlais in Zuid-Wales zijn
twee arbeiders gedood en vier ernstig gewond door
het instorten van een perron boven een oven, waar
door de mannen in den oven vielen.
DE DOOP DOOR ONDERDOMPELING.
„Pastor" Jeffreys, de verkondiger van een nieuwe
'eer, past op zijn bekeerlingen den doop door alge-
heele onderdompeling toe. Zondag hield hij een dienst
in een openbare badinrichting te Glasgow en daarbij
werden bijna 200 personen, meerendeels vrouwen, on
dergedompeld. De vrouwen droegen oude kleeren.
Verscheidenen kregen het op haar zenuwen toen zij
kopje onder gingen, maar de meesten kwamen met
een geestdriftig „Halleluja!" boven water. Er waren
geheele gezinnen bij die den doop ondergingen.
Een aantal menschen getuigden dat zij door het
nieuwe geloof van tuberculose en andere ziekten ge
nezen waren.
DE MISLUKTE VLIEGTOCHT NAAR ENGELSCH-
INDIë.
Kapitein Armfield van de Londenscheolietankboot.
Donax, heeft draadloos een relaas overgeseind van de
redding van de vlieger-luitenants Carr en GLUman,
die Vrijdag uit Cranwell, in Lincolnshire, vertrokken
en 'gedwongen waren bij benemegebrek m de Per
zische golf neer te strijken. Toen eijn schip de golf
invoer, ontdekte men noodseinen, die op den vuur
toren van Quion geheschen waren. Hij veranderde
van koers en zond een boot uit om een onderzoek in
te stellen. De boot kwam met de twee vliegers terug.
Den vori'gen avond was hun vliegtuig in zee gestort
en daarna dobberden zij op een zee, die door haaien
onveilig gemaakt wordt. Zij hadden den geheelen
nacht op hun ondersteboven gekeerd vliegtuig door
gebracht.
HET TRAMONGEVAL TE KASSEL.
Naar de Frankf. Ztg. uit Kessel verneemt, is ge
bleken dat de lijken der slachtoffers van het tram-
ongeluk op de Wilhelmshöhe zijn beroofd. Van de
gedoode vrouwen zijn de handtaschjes en een kost-
haar parel-halssnoer verdwenen. teTwijl de mannen
van hun horloges zijn beroofd. Dit moet gebeurd zijn
in het uur dat de lijken op de weide naast de plaats
van het ongeval hebben gelegen.
Proeven, door de autoriteiten met een ander tram-
rijtuig van het verongelukte type genomen, hebben
bewezen dat de remmen uitstekend werkten. Aanvan
kelijk had men gedacht dat een jongen, die alleen op
het voorbalcon stond, de rem had losgedraaid, doch
hij ontkent dat en het is ook nauwelijks aan te ne
men. Het ventje is nog geen zes jaar en er is vrij-
wat kracht noodig om een vast aangezette rem los te
draaien.
De justitie houdt daarom ten zeerste rekening met
de mogelijkheid dat de beroovers van de lijken de
ramp -met opzet hebben yeroorzaakt.
DREIGENDE STAKING VAN POLITIE-AGENTEN
Te Leatherhead in Engeland, dreigt bet politie
corps met werkstaking, omdat zij bezwaar hebben-
tegen het verrichten van extra Zondagsdienst in
verband met de groote verkeersdrukte in deze plaats.
Een deel van het corps heeft reeds geweigerd, deze
diensten te verrichten en verwacht wordt, dat bij
de Volgende gelegenheid het heele corps zal weigeren
NUNGESSER'S VLIEGTUIG?
Lloyd's meldt, da.t het stoomschip Oilfield gister
avond om half twaalf op 41 graden noorderbreedte
en 33 gr. 39' westerlengte een tweemast-vaartuig
heeft gezien, koersende in oostelijke richting, dat een
vliegtuig op sleeptouw had. dat. naar het leek, een
driekleurig stuur had. De Oilfield heeft het vaar
tuig teekenen gegeven, maar /het zette zijn reis
voort zonder antwoord te geven op de morseseinen,
die met de lamp werden gegeven.
DE OVERSTROOMING IN DE VER. STATEN.
Politici, gouverneurs, burgemeesteTsbankeirs -en.
kooplieden zullen te Chicago op 2 Juni bijeenkomen,
ten einde op ongekend groote schaal maatregelen
te beramen ter leniging van den nood, als gevolg
van den watersnood in het Zuiden des lands.
VERNIELD.
Uit San Antoino (Texas). 23 Mei. Een le^er-
luchtschip van het slappe type no. 2 is vanmiddag
neergestort, toen het zich klaarmaakte om terug te
vliegen naar Belleville (Illinois), zijn standplaats.
Er had geen ontpoffing paats, dank :zit 'de vulling
met helium en er zijn ook geen menschen omceko
men.
EEN WINDHOOS OP DE ITALIAANSCHE KUST.
Uit Ancona, 23 Mei. Vanmiddag is Ancona door
een hevige windhoos getroffen. Verscheidene vis-
schersvaartuigen werden op de rotsen geslagen of
mee naar zee gesleurd. Een groot aantal visschers
wordt vermist. Er zijn tal van dooden en gewonden
De Savoie. het koninklijk jacht, sloeg van zijn meer
touwen en was gedwongen zee te kiezen.
Het vertrek van verschillende booten is uitgesteld.
Later: De storm op de Adriatische Zee houdt aan.
Een groot, aantal visschersschepen zijn tot dusver
niet in de haven van Ancona teruggekeerd. Elk be
richt ontbreekt. Eenige torpedobooten zijn uitgeva
ren. om hulp te bieden.
WAAR I» BE F IN EDO?
Uit Horta, 24 Mei. De Plnedo Is no$ nltt bfj
de Azoren geland. Een Portugeesch marinevaartuig
en particuliere motorbooten zoeken de kust af. Het
regent onophoudelijk, doch de zee is zeer kalm.
De Duitsche kruiser „Elaa*" laat onafgebroken